Inspiratiemiddag publiekswerking

Cultuurmarketing

Inspiratiemiddag Publiekswerking

publiekwerking

foto: Rémi Walle

14 NOV

voor wie:
marketeers, publiekswerkers, communicatie- en educatiemedewerkers

duur:
13.30 – 17.00 uur

locatie:
lochal, tilburg

kosten:
cultuurmarketing leden 35 euro / regulier 74 euro

De term publiekswerking heeft de afgelopen twee jaar vleugels gekregen in Nederland. Deze van origine Vlaamse werkwijze richt zich op verbinding maken met huidig én nieuw publiek en slaat daarmee een brug tussen het artistieke product, marketing en educatie. 

Ook in het regioprofiel van BrabantStad voor de periode 2021 – 2024 wordt publiekswerking genoemd als één van de vier programmalijnen om aanbod en publiek bij elkaar te brengen. Tijdens deze bijeenkomst op 14 november ontdekken we op welke manier publiekswerking wordt toegepast in Nederland.

De ambitie die uit het Brabantse regioprofiel voor 2021-2024 voortvloeit is om het culturele aanbod optimaal te laten aansluiten op de diversiteit van het (potentiële) publiek in de provincie. Zij willen daarbij voortborduren op de inclusieve benadering van publiek waarin een aantal Brabantse organisaties het voortouw hebben genomen. Uit de bijeenkomst over publiekswerking in Vlaanderen die wij in mei 2018 organiseerden, bleek dat veel Vlaamse instellingen de publiekswerker zien als de verbinder tussen culturele instelling en de doelgroepen die (grote) drempels ervaren om deel te nemen aan kunst en cultuur.

We organiseren deze middag om samen te ontdekken welke meerwaarde publiekswerking kan creëren in de Nederlandse cultuursector. We leren van daarbij van Brabantse culturele instellingen die hebben ervaren wat publiekswerking kan betekenen voor (potentieel) publiek, makers en de culturele instelling zelf. Het doel is om nieuwe inzichten op te doen en ideeën te genereren om handen en voeten te geven aan publiekswerking in de eigen organisatie.

Het programma wordt de komende maanden aangevuld en zal bestaan uit een aantal plenaire presentaties en deelsessies. Deze bijeenkomst organiseren wij in samenwerking met Cultuurmarketing.

Doelgroep

Het programma van deze middag is voor marketeers, publiekswerkers, communicatie- en educatiemedewerkers die werkzaam zijn in de kunst-, cultuur- of erfgoedsector. Het doel is om inspiratie op te doen en te leren van elkaar. De learnings verschillen van praktische tips tot inspiratie op strategisch niveau.

Daarnaast leent deze middag zich er ook voor om vakgenoten uit het hele land te ontmoeten. Bezoekers en sprekers zijn werkzaam in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium.

laatste berichten