Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Het Corona-virus en de maatregelen die worden getroffen hebben grote invloed op de culturele sector. Dat geldt ook voor makers en instellingen die op dit moment crowdfunden of overwegen om binnenkort of later dit jaar een campagne te starten. Crowdfunders gebruiken een andere toon in hun communicatie, lassen offline promotieacties af en moeten de realisatie van hun project wellicht uitstellen.

Het is onduidelijk hoe lang de Corona-crisis gaat duren en welke maatregelen er nog genomen gaan worden. Ook de nasleep van de crisis laat zich moeilijk voorspellen. Daarom geven we in dit artikel antwoord op de meest urgente vragen die op dit moment spelen. Zo hopen we je tips en informatie te geven die je nodig hebt als je een campagne aan het voeren bent, of als je overweegt om een crowdfunding te starten.

Ook kun je lezen hoe we in deze tijd omgaan met projecten die een bijdrage ontvangen uit de Impulsgelden. Kunstloc Brabant en de provincie stellen zich coulant op wat betreft verlenging van de looptijd van projecten die online stonden toen de nieuwe maatregelen werden aangekondigd op 12 maart. Voor projecten die nog live gaan gelden andere regels.

Lees ook deze blog van voordekunst met tips.

Voordekunst: Nu crowdfunden

Als ik ga crowdfunden en merk dat ik vanwege de maatregelen mijn streefbedrag niet ga halen, is het dan mogelijk om mijn looptijd nog te verlengen?

Als je een bijdrage uit de Impulsgelden ontvangt, dan is het niet mogelijk om de campagne te verlengen of pauzeren na live gaan. Het is dan ook verstandig om, gelet op de onvoorspelbare situatie, de looptijd van de campagne ruimer te nemen. Normaliter adviseren we een looptijd van 4 tot 5 weken, maar trek hier nu meer tijd voor uit. Het zal namelijk meer tijd kosten om je netwerk volledig te bereiken, bijvoorbeeld doordat offline promotieacties niet meer door kunnen gaan.

Ik ben van plan om binnenkort te gaan crowdfunden. Is het slim om nu een campagne te starten?

We kunnen ons allemaal voorstellen dat mensen nu iets anders aan hun hoofd hebben en wellicht niet bereid zijn om te doneren. Bovendien laat de toekomst zich moeilijk voorspellen. Daarom is de keuze om wel of niet te starten met een crowdfunding sterk afhankelijk van de campagne die je wilt gaan voeren.

Draait die voornamelijk rondom offline promotieacties, dan is het aan te raden om je crowdfunding uit te stellen. Communicatie richting donateurs kan nu voornamelijk online plaatsvinden.

Daarnaast moet je je afvragen wie jouw donateurs zijn en of zij op dit moment bereid en in staat zijn om te doneren aan jouw project. Dat is ook afhankelijk van de tegenprestaties die je kunt bieden. Ga je bijvoorbeeld een boek drukken, dan kun je dit misschien al opsturen zodat je donateurs wat te lezen hebben. Of ben je van plan om een muziekalbum uit te brengen? Dan kun je een digitaal album versturen naar je donateurs of een muziekles via Skype aanbieden. Tegenprestaties als kaarten voor een voorstelling of een huiskamerconcert kunnen voorlopig niet geleverd worden.

Kortom, bedenk wat werkt voor jouw campagne. Maar wees ook creatief. Bedenk nieuwe manieren om je project online onder de aandacht te brengen en tegenprestaties die je ook online of middels verzending kunt leveren.

Tip: neem ook contact op met een crowdfundingplatform. Wellicht hebben zij tips voor leuke promotieacties of tegenprestaties.

Twijfel je over wat verstandig is in jouw geval, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!

Misschien loopt de realisatie van mijn project na een succesvolle crowdfunding door (de gevolgen van) de Corona-crisis uit. Is dat een probleem?

Als je een succesvolle crowdfunding-campagne hebt gevoerd, dan dien je het project uit te voeren. Hier is in principe geen vaste einddatum aan verbonden. Mocht je hinder ervaren door Corona-maatregelen bij de uitvoering en realisatie van je project, dan mag je dit uitstellen. Houd je donateurs en Kunstloc Brabant hiervan wel op de hoogte!

Let op: stem ook met het crowdfunding-platform af hoe zij met uitstel omgaan.

tips voor crowdfunding

Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Ook in de tweede helft van 2023 kan er een beroep worden gedaan op het impulsgeldenprogramma.

30 augustus 2023
Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Successen van 10 jaar impulsgelden

Welke 3 succesfactoren van de impulsgelden geven we de provincie mee bij de ontwikkeling van een nieuwe subsidieregeling?

6 juni 2023
Successen van 10 jaar impulsgelden

Crowdfunding 2023

Deze makers zetten in 2023 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

20 april 2023
Crowdfunding 2023

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Impulsgelden stopt na 2023

De provincie zet in op de ontwikkeling van een nieuw investeringsprogramma.

11 april 2023
Impulsgelden stopt na 2023

Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Elmay Claassen deelt haar eigen ervaring met het uitgeven van een boek en spreekt met drie andere Brabantse self publishers!

21 december 2022
Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Crowdfunding 2022

Deze makers zetten in 2022 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

12 oktober 2022
Crowdfunding 2022

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe entree LocHal

Deze zomer wordt de draaiende deur van Pien den Hollander in gebruik genomen. Met dit ontwerp won zij De Kunstopdracht van Kunstloc.

24 mei 2022
Nieuwe entree LocHal

Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Muzikant Davy Knobel, fotograaf Tahné Kleijn en filmmaker Lilia Scheerder brachten hun project tot een succes met crowdfunding.

11 april 2022
Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Crowdfunding 2021

Deze 19 makers voltooiden in 2021 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2021
Crowdfunding 2021

Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Voor de subsidie impulsgelden is in 2021 ruim € 1 miljoen extra budget beschikbaar gekomen. Voor 2022 is er €2,4 miljoen beschikbaar

13 oktober 2021
Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

In 2020 startten 28 Brabantse makers en culturele organisaties een crowdfunding. We lichten 8 mooie voorbeelden uit.

23 december 2020
Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

Crowdfunding 2020

Deze 33 makers voltooiden in 2020 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2020
Crowdfunding 2020

Terugblik op de impulsgelden

Wat heeft het succesvolle impulsgeldenprogramma Brabant de afgelopen jaren opgeleverd?

10 november 2020
Terugblik op de impulsgelden

Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Crowdfund project gezocht! Spar met studenten van de Breda University of Applied Sciences over je campagne.

26 augustus 2020
Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

BEAT Plastic Waste is de 250ste geslaagde crowdfunding-campagne die is ondersteund met impulsgelden.

2 april 2020
Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Antwoord op de meest urgente vragen die op dit moment spelen als je een campagne aan het voeren bent, of als je overweegt om een crowdfunding te starten.

23 maart 2020
Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

In mei 2019 opende Doloris haar deuren. Het surrealistische kunstdoolhof en de rooftopbar ontpopte zich sindsdien tot één van de hotspots van Tilburg.

7 januari 2020
Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

Crowdfunding 2019

Deze makers voltooiden in 2019 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

27 december 2019
Crowdfunding 2019

Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Ook in 2020 kan er een beroep doen worden gedaan op het impulsgeldenprogramma. Daarvoor is ruim 1,8 miljoen euro beschikbaar gesteld door Provinciale Staten van Noord-Brabant.

12 december 2019
Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Goeikes; voor, door en over Helmonders

Met fotoproject Goeikes geven Helmonders de 'gewone' bewoners van hun stad een podium.

3 december 2019
Goeikes; voor, door en over Helmonders

Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Tips en inspiratie voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

30 november 2019
Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Er zijn dit jaar al 28 succesvolle crowdfunding-campagnes ondersteund. We kunnen in 2019 geen nieuwe toezeggingen meer doen.

27 november 2019
Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

11 november 2019
Van crowdfunding naar crowdbinding

Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Wat Justine Kontou fascineert is hoe ruimtes waarin mensen zich begeven, van invloed kunnen zijn op hun gemoedstoestand.

20 maart 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Een passende entree voor de LocHal

Met crowdfunding realiseert Pien den Hollander als kunstopdracht een entree voor de LocHal. Haar ontwerp is geïnspireerd op de kranen die locomotieven deden zweven.

7 januari 2019
Een passende entree voor de LocHal

Crowdfunding 2018

Deze makers voltooiden in 2018 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

28 december 2018
Crowdfunding 2018

Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Een groot surrealistisch doolhof genaamd Doloris. Kunst of puur entertainment? Mestmag.nl voelde de projectinitiator, , aan de tand.

4 oktober 2018
Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Blog | Zeven jaar crowdfunding

Al zeven jaar geeft Luc Begas ondersteuning aan crowdfunding projecten. Iedere keer weer heeft hij ontzettend veel respect voor de projecthouder die lef toont door een crowdfunding campagne aan te gaan. Waarom? In zijn blog legt Luc het uit.

4 april 2018
Blog | Zeven jaar crowdfunding

Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Maartje interviewde verschillende crowdfunders over hun projecten en ze kijkt samen met bkkc terug op vier jaar crowdfunding.

2 november 2015
Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is

Toen wij jaren geleden zochten naar een manier om het publiek een stem te geven, kwamen we logischerwijs uit bij crowdfunding. Luc Begas blogt de lange adem van crowdfunding.

1 december 2014
Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is