Kunstenaars met expertise technologie gezocht die jongeren wijzer willen maken

Collision is een traject waarin jij als kunstenaar wordt begeleid om je talent in te zetten voor de ontwikkeling van een voortgezet onderwijsproject. Binnen het traject ontvang je een budget van €8.000,- voor de ontwikkeling van een onderwijsproject en helpen STRP en Kunstloc Brabant je om dit waar te maken met coaching, kennis en onderwijscontacten.

Foto: Boudewijn Bollmann

Door mee te doen met Collision versterk je je ondernemerschap door de mogelijkheden binnen het onderwijs te verkennen naast je autonome kunstpraktijk. Daarnaast creëer je voor het onderwijs een kwalitatief en innovatief kunst & technologie project, waar veel behoefte aan is, maar ten opzichte van andere kunstdisciplines zoals beeldend en theater, nog maar beperkt aanbod voor is.

Kunst & Technologie voor het voortgezet onderwijs

In een tijd waarin technologie niet meer weg te denken is en verandering de enige constante, wordt het steeds belangrijker dat leerlingen onderzoekend, kritisch en creatief zijn. Het is belangrijk dat leerlingen weten hoe ze zelf technologie op een creatieve manier kunnen toepassen, dat ze op technologische ontwikkelingen reflecteren en een kritische en zelfbewuste houding ten aanzien hiervan aannemen. Daarom zien we dat steeds meer scholen kunst & technologie een plek willen geven in hun curriculum. Kunst, kunstenaars en verbeelding zijn belangrijke gidsen hierin. Jij kunt dat wat abstract is en ver weg lijkt, tastbaar en relevant maken voor jongeren.

Opdracht

Binnen het Collision-traject ontwikkel en realiseer je een kunst & technologie onderwijsproject gericht op leerlingen van het voortgezet onderwijs. Welke vorm dit krijgt bepaal jezelf. Dit kan bijvoorbeeld een workshop worden, of een kunstinstallatie met een bijbehorende les.

Het gerealiseerde project wordt uitgevoerd in 6 klassen op 3 verschillende scholen. Het eindresultaat wordt ook uitgerold in het onderwijsprogramma van STRP Festival 2022. Hiervoor ontvang je een aparte vergoeding.

Aanmelden kan t/m 26 september 2021.
Collision is een samenwerking tussen STRP en Kunstloc Brabant.

Meer weten over kunst & technologie in het onderwijs?

Neem contact op met mij.

voortgezet onderwijs

Open Call Collision

Kunstenaars met expertise technologie gezocht die jongeren wijzer willen maken.

16 augustus 2021

Call | Kunstvakdocenten gezocht voor ontwerponderzoek STEAM-onderwijs

Nieuwsgierig naar waar kunst en bèta elkaar ontmoeten en versterken? En hoe deze vakken aan elkaar verbonden kunnen worden?

20 juli 2021

Doorkijkjes in het cultureel bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Hoe kun je als cultuurprofessional in je cultuureducatie aansluiten op het cultureel bewustzijn van jongeren?

19 juli 2021

Cultuureducatie als interventie binnen het Nationaal Programma Onderwijs

Het belang van cultuureducatie bij het herstel en de ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona.

26 mei 2021

Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Tijdens het NICE overleg informeren we lokale intermediairs over actuele ontwikkelingen rondom cultuureducatie.

6 mei 2021

Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

20 inspirerende aanvragen om cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs te professionaliseren.

29 april 2021

Website De Cultuur Loper vernieuwd

De website biedt lokale intermediairs ondersteuning om samen met scholen hun ambitie voor cultuureducatie te realiseren.

3 maart 2021

7,3 miljoen voor Brabantse cultuureducatie

De komende vier jaar komt er 7,3 miljoen beschikbaar voor cultuureducatie in Brabant.

4 februari 2021

Unieke Brabantse samenwerking in cultuureducatie

De gezamenlijke aanpak zorgt de komende jaren voor 4,2 miljoen euro voor cultuuronderwijs.

17 november 2020

Financiering en professionalisering cultuureducatie

Opheldering over beschikbare middelen en professionalisering cultuureducatie in het onderwijs.

16 november 2020

Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

Persoonsvorming als aanleiding voor betekenisvolle cultuureducatie.

13 november 2020

Hoe de noodgedwongen digitalisering van het cultuuronderwijs ruimte schept voor bezinning

Over digitale ontmoetingen, écht gezien worden en de kracht van het niet weten.

9 november 2020

Cultuureducatie voor íedereen. Onbereikbare utopie of haalbare uitdaging?

Over drempels in onze nieuwe werkelijkheid en een constructieve blik op de toekomst van cultuureducatie.

22 oktober 2020

Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Het Netwerk Filmeducatie heeft een nieuwe visie gepubliceerd, en een doorlopende leerlijn filmeducatie voor primair en voortgezet onderwijs.

29 september 2020

Lang leve de vragenstellers

Cultuureducatie is essentieel voor de ontwikkeling van een nieuwsgierige houding bij kinderen en jongeren.

25 augustus 2020

Brabantse gemeenten investeren fors in cultuureducatie

44 gemeenten nemen deel aan de Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024. Dat betekent een gezamenlijke investering van 9 ton.

14 juli 2020

Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Adviseur Marlijn Gelsing blogt over het doorvertalen van de meerwaarde van de professionele kunstwereld naar het onderwijs.

8 juni 2020

Blog | Hoe stimuleer je creatief thuisonderwijs?

Hadden we ooit verwacht dat zoveel leerlingen tegelijkertijd vanuit thuis onderwijs krijgen? In een week tijd zijn er nog nooit zoveel nieuwe leraren in ons land gestart. Maar lukt het hen ook om de creativiteit van de kinderen te stimuleren?

19 maart 2020

Scouten van voorstellingen

De komende tijd staan verschillende presentatiedagen van landelijke impresariaten op het programma. Voor scholen en intermediairs hét moment om voorstellingen te scouten die aansluiten bij hun visie op cultuureducatie.

11 november 2019

Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Het onderwijs is volop in beweging: de roep om vernieuwing klinkt vandaag de dag misschien wel harder dan voorheen. Maar hoe kunnen we nu écht iets veranderen?

4 november 2019

'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

Hoe krijg je een docent zo ver dat hij verder kijkt dan alleen zijn eigen vak? Deze en andere vragen kwamen aan bod tijdens de De Cultuur Loper-bijeenkomst voor het voortgezet onderwijs.

11 april 2017