Beeldend kunstenaar Monique Broekman wil een werkwijze ontwikkelen waarin de competenties en ervaringen die ze gedurende haar loopbaan als kunstenaar heeft verzameld, kunnen samenkomen. 

Dat wat blijft

In het project ‘Dat wat blijft’ bezoekt Monique Broekman mensen die wonen en werken aan de Zuid-Willemsvaart in Den Bosch. Gesprekken resulteren in een mini-documentaire en worden gevisualiseerd in een ontwerp voor een tatoeage, een geschilderd (reis-)portret, kleinood of mural die bij de geïnterviewden achterblijven. Als wij mensen er niet meer zijn blijven de dingen over. ‘Dat wat blijft’ gaat ook over aandacht en het belang van het vertellen van verhalen; dat je gezien wordt, weet waar je vandaan komt, waar je bent en naartoe gaat. Het kanaal, de Zuid-Willemsvaart, fungeert als verbinder tussen mensen, bedrijven, steden, historie en heden.

De partners in het project zijn onder andere stadsarchief Den Bosch, BHIC, Erfgoed Brabant, filmer Esgo Klein, co-curator Alexandra van Dongen, bedrijven en bewoners aan de Zuid-Willemsvaart en Gemeente Den Bosch.

Nieuwe verbanden tussen kunst en erfgoed

Met Dat Wat Blijft versterkt Monique Broekman haar ondernemerschap door een duurzame verbintenis aan te gaan met bedrijfsleven, sponsoren, instellingen uit de cultuur en erfgoedsector. Ze doet daarbij doorlopend onderzoek naar nieuwe verbanden tussen beeldende kunst, Brabants materieel- en immaterieel erfgoed in relatie tot de Zuid-Willemsvaart. De uitkomsten van dat onderzoek worden getoond op verschillende locaties langs het kanaal in Nederland en België. De marketingstrategie wordt afgestemd op publieksgroepen in de regio om het kanaal. Om culturele verschillen te overbruggen, diversiteit en creativiteit te stimuleren en te tonen, worden ontmoetingen gefaciliteerd, en met een collectie van filmportretten en kunstwerken verspreid over 25 particuliere eigenaars wordt eigenaarschap gestimuleerd. Op een digitaal platform zijn kunstwerken, films, verzameld immaterieel en materieel erfgoed zichtbaar voor een groot publiek.

Waarom een bijdrage uit de impulsgelden?

De leervragen die Broekman heeft geformuleerd zijn interessant en de aanpak van de coach is gedegen. Deze kennisvoucher draagt bij aan de structurele versterking van het cultureel ondernemerschap van de aanvrager. De Adviescommissie Impulsgelden is benieuwd naar de ontwikkelingen in de toekomst en stelt zich de vraag wat de consequenties zouden zijn voor de projecten die Monique Broekman initieert op het moment dat zij onafhankelijker wil worden van subsidies.

De Adviescommissie is overtuigd van de onderscheidende bijdrage van de in Brabant gevestigde maker aan het Brabantse cultuursysteem en zij ziet dat de ontwikkeling die met dit project wordt ingezet hier een extra impuls aan geeft. De commissie spreekt bovendien van een (inter)nationale uitstraling.

Kennisvouchertraject

Om het meerjarige project te kunnen uitvoeren en managen wordt coach Marjorie Geenhuizen gevraagd (zakelijke) vaardigheden en strategieën aan te scherpen. Het doel is een duurzame en toekomstbestendige kunstenaarspraktijk op te bouwen, zowel lokaal, nationaal als internationaal. Een praktijk die minder afhankelijk is van de aaneenschakeling van losse projecten die nu de basis vormt en die bovendien minder afhankelijk is van de incidentele projectfinanciering die daarmee samenhangt.

De voucher wordt onder meer aangewend om te onderzoeken hoe ze het bedrijfsleven in de rol van opdrachtgever, partner en mede-investeerder kan interesseren. Ook coaching bij de verkoop van autonoom werk en het vergroten van het publieksbereik verdient aandacht.

De adviezen van coach Marjorie Geenhuizen worden direct toegepast in de praktijk, in het project dat zich op dit moment in de voorbereidende fase bevindt. Na de pilot in Den Bosch in 2019 krijgt ‘Dat wat blijft’ een vervolg in andere steden in Zuid-Nederland en Belgisch Limburg. Het coaching traject start in oktober 2018 en duurt tot en met maart 2019.

Rol Kunstloc Brabant

Met de adviseur van Kunstloc Brabant is voorafgaand aan de aanvraag gesproken over de focus van het coachingstraject en de keuze van de coach.

Het projectplan en de volledige aanvraag voor de kennisvoucher lees je in het overzicht van aanvragen op onze website: nr. KV/2018/010.

De volledige aanvraag voor de subsidie impulsgelden lees je in het overzicht van aanvragen op onze website: nr. IMP/2020/T1/238.

Meer weten over aanscherpen van zakelijke strategieën met een kennisvoucher?

Neem contact met mij op.

dit kan ook met een kennisvoucher

Trots54

Trots54

cultureel maatschappelijk ondernemen
Studio Juul Rameau

Studio Juul Rameau

onderzoek naar helende kracht natuur
Wildpark

Wildpark

versteviging organisatie en uitbreiden talentontwikkeling
Camilla Blue

Camilla Blue

augmented reality liveshow
Peerke Malschaert

Peerke Malschaert

positionering en organisatieontwikkeling
Laura de Vos | Body of Art

Laura de Vos | Body of Art

ontwikkeling zakelijk leiderschap
Lieke Anna

Lieke Anna

fotograaf geeft vorm aan documentaire
Mies-en-Scène

Mies-en-Scène

duurzaam borgen van maakpraktijk
Zwermers

Zwermers

professionalisering van de organisatie
New Order of Fashion

New Order of Fashion

kennisdeling over circulaire mode
GlasLab Den Bosch

GlasLab Den Bosch

expertisecentrum voor vlakglas
Jos Klarenbeek

Jos Klarenbeek

professionaliseringsslag en zichtbaarheid
Shahar Livne

Shahar Livne

ontwikkelen van duurzame beroepspraktijk
Rogier de Nijs

Rogier de Nijs

positionering en professionalisering
Jeroen Kant

Jeroen Kant

marktverkenning en positionering
Manifestations

Manifestations

duurzame samenwerking met potentiële financiers
Stoute Schoenen

Stoute Schoenen

ondernemingsplan en financieringsmix
Oortwolk

Oortwolk

strategie en positionering
Katinka Versendaal | The Eatelier

Katinka Versendaal | The Eatelier

visie en strategie
Temporary Art Centre

Temporary Art Centre

organisatieontwikkeling
Kasboek

Kasboek

versterken artistieke praktijk
Shirley Dap | Heal

Shirley Dap | Heal

professionalisering ontwerppraktijk
Eleni Ploumi

Eleni Ploumi

internationaal netwerk
Academie voor Beeldvorming

Academie voor Beeldvorming

versterken zakelijke organisatie
Chagall

Chagall

positionering en strategie
Marieke van de Ven

Marieke van de Ven

positionering en versteviging van netwerk
Charlotte Driessen

Charlotte Driessen

ontwikkeling tot sterke filmproducent
KONT

KONT

uitbouwen werkmodus en verdienmodel
 Nabuurs&VanDoorn

Nabuurs&VanDoorn

uitbreiding internationale netwerk
Dock Zuid

Dock Zuid

professionalisering van de organisatie
Sounding Bodies

Sounding Bodies

helende werking van klassieke muziek
Grafisch Atelier Den Bosch

Grafisch Atelier Den Bosch

toekomstgericht ontwikkelplan
Dat wat blijft | Monique Broekman

Dat wat blijft | Monique Broekman

nieuwe verbanden kunst en erfgoed
ALL-EEN | MoveToMeet

ALL-EEN | MoveToMeet

verbinding tussen doven, slechthorenden en horenden
Niels Hoebers

Niels Hoebers

toekomstgericht ondernemerschap
Perla van Kessel

Perla van Kessel

werken aan de eigen artistieke waarde-propositie
Wiosna van Bon

Wiosna van Bon

zoeken naar samenhang en heldere ontwikkelperspectieven
This is LOVSKI

This is LOVSKI

het in de markt zetten van een nieuwe act
LaMelis

LaMelis

langetermijnvisie ontwikkelen en verstevigen marktpositie
Pier15 skatepark

Pier15 skatepark

toekomstbestendige herstructurering
BROET

BROET

professionalisering en herpositionering
Kunstplan Ecodorp Boekel

Kunstplan Ecodorp Boekel

kunst als inspiratie voor duurzaamheid
Aus Berlin

Aus Berlin

professionaliseringsslag met voorfinanciering
Kranen/Gille

Kranen/Gille

strategische visie
Document Series | Kristel van Issum

Document Series | Kristel van Issum

nieuwe beroepspraktijk vormgeven
Vloeistof

Vloeistof

ondernemingsplan ontwikkelen
Nishant Bhola | World of Dance

Nishant Bhola | World of Dance

moderne dans positioneren in multiculturele samenleving
Copper Views

Copper Views

ontwikkelen tot impactproducent
Envisions

Envisions

ontwikkelen van een ondernemingsplan
Festival Circolo

Festival Circolo

verhuizing en herpositionering
Smart Design to Market

Smart Design to Market

actiegericht marketingplan
Chassé Cultuurfonds

Chassé Cultuurfonds

plan van aanpak en intern draagvlak
Jola Hesselberth

Jola Hesselberth

uitbreiden digitale technieken en ondernemersvaardigheden
Marieke Vromans

Marieke Vromans

profilering, positionering en marketingstrategie
Toekomstvisie Erasmus Festival Brabant

Toekomstvisie Erasmus Festival Brabant

bepalen missie en bedrijfsmodel
Volumetric video | Dutch Rose Media

Volumetric video | Dutch Rose Media

duurzame financieringsmodellen ontwikkelen
Cor Unum

Cor Unum

professionaliseringslag
Vonk

Vonk

doorontwikkeling naar stabiele financieringsmix
IVC 2.0

IVC 2.0

platform voor het verrijken van klassieke zangkunst
Dyane Donck

Dyane Donck

werken aan een marktstrategie
LunaLunaLuna | Kultoer

LunaLunaLuna | Kultoer

theatrale installaties tijdens Tilburgse Kermis
pluswhat talentenprogramma | wedowe

pluswhat talentenprogramma | wedowe

overtuigende partnerstrategie
Urban Matterz

Urban Matterz

missie en visie uitwerken tot strategie
De Fabriek

De Fabriek

inzichtelijk maken van het creatieve proces
Studio Gebroed

Studio Gebroed

meerjarig ontwikkeltraject
Jenny Ymker

Jenny Ymker

omgevingsanalyse en communicatiestrategie
Beeld | Merk

Beeld | Merk

profilering van een centrum voor de kunsten
Encounter | Joost van Wijmen

Encounter | Joost van Wijmen

ontwikkelen geënsceneerde ontmoetingen
Human Rights Tattoo

Human Rights Tattoo

bouwen aan een verbeterd inkomstenmodel
De Link

De Link

ontwikkeling van producerende rol
Make it - Jazz Festival Tilburg

Make it - Jazz Festival Tilburg

versterken van organisatie en zichtbaarheid
Bouwmeester Donck

Bouwmeester Donck

aandacht besteden aan pr en marketing
MASS production

MASS production

professionaliseren van een brede beroepspraktijk
Generatie Zuid

Generatie Zuid

professionaliseren door planmatig te werk te gaan