Als kunstenaar al eens gedacht aan het tonen van je werk op een school? Of namens een school op zoek naar een kunstproject voor in de klas? Kunstloc Brabant heeft op dit gebied een grote expertise én een groot netwerk. Die expertise en ons netwerk willen we met je delen.

In deze teaser een tipje van de sluier van de drie makers die een reizende tentoonstelling hebben ontwikkeld.

Veel scholen voor primair onderwijs in Noord-Brabant zijn jaar in jaar uit op zoek naar tentoonstellingskunst die ze op verantwoorde én verrassende wijze aan kinderen kunnen tonen. Denk aan visuele kunsten als fotografie, twee- en driedimensionale beeldende kunst, mediakunst, al dan niet in combinatie met literatuur of poëzie. Scholen zijn niet allemaal in staat om naar musea te reizen vanwege een ongunstige combinatie van afstand, tijd en kosten. Dus zorgen we dat de kunst in de nabijheid van of zelfs in de school komt.

De eerste vier projecten en hun makers

Medio 2021 zijn vier Brabantse kunstenaars gestart om tentoonstellingen te ontwikkelen voor basisscholen in heel Brabant. Adviseurs Herman en Franny van Kunstloc begeleiden en adviseren de kunstenaars in zowel de keuze voor de kunst, de presentatie met verpakking als de educatie rondom het project. Hieronder een beschrijving van de vier projecten en hun makers. Vanaf januari 2022 gaan de eerste tentoonstellingen rondreizen door de basisscholen in Brabant.

Lees meer over de kunstenaars en hun werk op MEST

1, 2, 3… Ruimtemaatjes | Ton Lammers

Groep 1 t/m 4 primair onderwijs

Met het project 1,2,3…Ruimtemaatje maken kinderen kennis met de levendige 3-dimensionale wereld van Ton Lammers. Dat is niet plat als een tekening met opzij en naar voren, maar dan ook nog omhoog. Hij speelt met ruimte. Onderzoekt wat kan in meerdere modellen. De beelden zijn uit verschillende materialen gemaakt; hout, karton, rietjes, stokjes, touw... Alledaagse spullen die iedereen wel thuis heeft liggen. Daar gaan de kinderen zelf ook mee aan de slag.

Binnen het reizende kunstobject heeft Ton plaats gemaakt voor de onderzoekende maaksels van de kinderen zelf. Zodat hun ruimtelijke ontdekkingen en bouwsels onderdeel worden van de tentoonstelling.

Ton Lammers houdt van het creatieve proces van het maken en brengt die vonk dan ook graag over op anderen; zijn discipline is ruimtelijk. Hij heeft als zzp'er een jarenlange ervaring opgebouwd met het begeleiden van kinderateliers en schoolprojecten rond en in Tilburg.

Ton is trouw verbonden aan Kunstlab, Kunstencentrum Waalwijk, Het Pieck, Huis73, Museum De Pont en Trefpunt Heusden.

1, 2, 3… Ruimtemaatjes | Ton Lammers

Licht in het donker | Linsey Kuijpers

Groep 5 t/m 8 primair onderwijs

In de klas komt het werk van Linsey Kuijpers. Linsey is fotograaf en filmmaker en is dol op het donker. Dan wordt het allemaal wat spannender! De klas gaat aan de slag met verhalen vertellen door middel van beeld. Met verschillende technieken en experimenten worden de mogelijkheden van licht verkent. Door te werken in het donker gaan de kinderen zelf hun foto’s belichten en kunnen zij het zo spannend maken als ze zelf willen!

De leerlingen krijgen op basis van de bijgeleverde foto’s opdrachten die hun beeldend vermogen stimuleren. Experimenteren, fantaseren en ontdekken zijn kernwoorden in deze lessen.

Linsey Kuijpers is freelance fotograaf en fotografie docent. Ze geeft o.a. de fotocursussen bij H19 en staat regelmatig voor de klas. Daarnaast organiseert ze mede de jaarlijkse CKV week voor het Curio Effent. Naast educatie projecten werkt zij aan documentaire projecten en in opdracht als fotograaf.

Meer over Linsey

Licht in het donker | Linsey Kuijpers

WeefWijf | Judith Kuijpers

Groep 5 t/m 8 primair onderwijs

In de klas staan twee grote kisten. Wat doen die hier? En wat zou erin zitten? Geopend ontvouwt zich de wereld van WeefWijf. In de ene kist bijzondere materialen, die de kunstenaar veel gebruikt. Dan gaat het ook over recycling en duurzaamheid. In de andere met deze ongewone materialen geweven kunstwerken door WeefWijf.

Wie ben ik en wie ben jij? En wat worden we samen? Met behulp van foto’s en afbeeldingen onderzoeken leerlingen hun zelfbeeld en dat van de ander.

Aan de hand van deze kunstwerken en met de opdrachten worden de kinderen zelf ‘weefwijven’. Alle zintuigen worden geprikkeld en de kinderen zullen verrast zijn over wat er allemaal mogelijk is met de ambachtelijke weeftechniek en met materiaal wat tot voor kort nog afval was.

Judith Kuijpers – alias WeefWijf - maakt zowel autonome kunst als in opdracht. Variërend van film, animatie, weefwerk, haakwerk, videoinstallaties, exposities, ontwikkelen van educatiemateriaal tot aan werk in de openbare ruimte.

Meer over Judith

WeefWijf | Judith Kuijpers

Hoe kijk jij...? | Niels Hoebers

Groep 5 t/m 8 primair onderwijs

Hoe kijk jij nou eigenlijk? Kijk jij lang of kort? Naar details of naar het geheel? Gebruik jij ook nog andere zintuigen tijdens het kijken? Een transportkrat staat centraal in de klas. Waarom? Wat doet die daar? De vakkundig gemaakte krat beschermt wat erin zit en spreekt door zijn gesloten vorm tot de verbeelding, het wakkert de nieuwsgierigheid aan.

Eenmaal geopend blijken er meerdere transportkratten, net als de bekende Matroesjka-poppetjes, in te zitten. Één voor één van groot naar klein komen ze tevoorschijn. Elke krat wordt op een geheel eigen manier ervaren, want creativiteit wordt grotendeels gevormd door hoe je tegen dingen aankijkt. Deze belevingen worden besproken in de klas. De kinderen krijgen uiteindelijk de opdracht zelf de laatste belevings-krat vorm te geven.

Niels Hoebers is een re-animator die door middel van stop-motion animatie voorwerpen tot leven brengt. Sinds 2010 creëert hij animatie projecten vanuit zijn studio in Eindhoven.

Meer over Niels

Hoe kijk jij...? | Niels Hoebers

Zelf een reizende tentoonstelling voor scholen maken?

Of ben je juist op zoek naar een kunstproject voor scholen? Maak gebruik van onze expertise.

Webinar

Op 11 mei 2021 tijdens het webinar (Je) Kunst in school zijn alle facetten van het exposeren van je kunst op scholen kort besproken. Ook vertelde Jan Schaerlackens over het onstaan en de overwegingen achter Breda Photo on tour, een concreet voorbeeld van een reizende schooltentoonstelling mét educatie.

Bekijk de presentatie (Je) Kunst in School (pdf)

cultureel ondernemerschap & cultuureducatie

Tips en vaardigheden om met kunst het verschil te maken

Hoe zet je je als kunstenaar in voor maatschappelijke vraagstukken? En doe je dat dan in opdracht? Of op eigen initiatief?

Cultuureducatie en kansen(on)gelijkheid

Welke rol kan kunst spelen in het verkleinen van de kansenongelijkheid? En wat kan cultuureducatie daarin betekenen?

Kunstaanbod voor primair onderwijs

Geselecteerd landelijk kunstaanbod voor het primair onderwijs.

Hoe werk je succesvol samen met het voortgezet onderwijs?

Zet met dit kennisdossier de eerste stappen naar een succesvolle samenwerking met het voortgezet onderwijs.

Collectie en archief voor de toekomst

In dit kennisdossier delen we meer informatie, onderzoeken, adviezen en tips over het behouden van een collectie en/of archief voor de toekomst.

Voorbij de valkuilen van publiekswerking

Publiekswerking is een toverwoord geworden. Maar wat zijn nu de do's en dont's bij deze actieve zoektocht naar verbinding met publiek?

De zzp'er vertegenwoordigd

Wie maakt zich sterk voor de zelfstandigen? Om aan deze roep gehoor te geven is de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) opgericht.

Formats en tips voor het opstellen van een begroting

Een goede begroting is cruciaal voor het slagen van je plannen. Wij helpen je op weg met een modelbegroting, eenvoudige formats, tips en aandachtspunten.

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Checklists, stappenplannen en invuldocumenten die helpen helder te krijgen wat de WBTR voor gevolgen heeft voor jouw stichting of vereniging.

Hoe werk je succesvol samen met het primair onderwijs?

Zet met dit kennisdossier de eerste stappen naar een succesvolle samenwerking met het primair onderwijs.

Wegwijs in de cultuurfinanciering

Subsidies en fondsen liggen voor de hand, maar er is zoveel meer mogelijk! We nemen je mee in de belangrijkste vormen van financiering in de cultuursector.

Wegwijs in subsidieland

De lijst van subsidiemogelijkheden en fondsen is continu aan verandering onderhevig. Hoe vind je hier je weg? Wij helpen je op pad.

Schrijftips voor een krachtig projectplan

Hoe schrijf je een plan dat iedereen kan volgen, waar de artistieke kwaliteit tastbaar in wordt en waar je aansluit bij doelen van jezelf, partners en de financier? Daar willen wij met dit artikel een handje bij helpen.

Zes tips die het aanvragen van subsidie makkelijker maken

Wil je investeren in jouw creatieve idee, project of onderneming? We helpen je graag om je subsidieaanvraag zo makkelijk mogelijk te maken.

Handboek kunsteducatie: Mijn beste idee komt nog

Een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring.

De kunst van het begroten

Financieren en begroten. Niet het meest favoriete onderwerp van vele cultuurmakers. Onze adviseur Evelien zet 9 tips op een rij die het je iets makkelijker maken.

Creatief thuisonderwijs voor kinderen en jongeren

Hoe stimuleer je ook bij thuisonderwijs de creativiteit van kinderen en jongeren?

Monitor cultuureducatie 2020

Inzicht in de verschillende actoren die samen met het onderwijs werken aan de verbetering van kwalitatief cultuuronderwijs.

Lang leve de vragenstellers

We houden van nieuwsgierige aagjes. Voor de ontwikkeling van deze nieuwsgierige houding bij kinderen en jongeren is cultuureducatie essentieel. Het daagt hen uit om open vragen te stellen.

Het nieuwe werken

Zelfstandig ondernemer zijn in de culturele sector vraagt veel van je. Wat is je status als zzp'er? Tijdens de Content & Connectie sessie kwamen deelnemende zelfstandigen tot vijf uitgangspunten om fair practice na te streven.

Het Fundament - grondslag van De Cultuur Loper

De drie peilers van De Cultuur Loper zijn een filosofie, een coachende houding en een traject. In Het Fundament worden deze drie peilers nader uitgediept.

Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Hoe zet je kunst & technologie in voor betekenisvol cultuuronderwijs? Ontdek de doorlopende leerlijn kunst & technologie.

Op weg naar een succesvolle samenwerking

Waarom moeilijk doen als het samen kan? Lees ons inspiratieboekje vol tips en aandachtspunten voor de cultuursector en het onderwijs.

(Dit is geen) toolbox co-creatie

Co-creatie is de ultieme vorm van klantparticipatie. Klantparticipatie verandert van de klant een aantal opties geven, via het samen ontwikkelen met de klant, tot het faciliteren van de klant om samen/zelf te ontwikkelen.

Gesprekstechnieken voor cultuuraanbieders

Het gespreksinstrument is bestemd voor aanbieders van cultuur aan het onderwijs. Het instrument kan worden ingezet bij het voeren van klantgerichte en co-creatieve gesprekken over cultuureducatie met scholen.

Toepassing culturele codes: een urgentie die je zélf moet voelen

Hoe worden Fair Practice Code, Governance Code Cultuur en Code Diversiteit & Inclusie toegepast, en waar lopen organisaties tegenaan? Lees hier de antwoorden op vragen die leven in het culturele veld.

20 tips om opdrachtgeverschap beter vorm te geven

Hoe ga je als opdrachtgever en opdrachtnemer met elkaar om? We gingen in gesprek met experts op dit gebied en hebben de beste tips en adviezen verzameld.

Online marketing voor makers

'Wat moet ik met al die online media?' Ben authentiek en zorg dat je een plan hebt.

De kracht van verbeelding voor effectieve communicatie

Kunst heeft grote raakvlakken met het communicatievak. Hoe kunnen we de kracht van verbeelding inzetten voor effectieve communicatie?

De kwaliteit van buitenschoolse cultuureducatie

Organisaties laten zien hoe zij kwaliteit waarborgen in hun cursusaanbod voor buitenschoolse cultuureducatie.

Goede ideeën moet je delen

Organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie delen hun ervaringen met het overdraagbaar maken van projecten.

Goed werkgeverschap in een flexibele sector

Een gezonde organisatie begint met tevreden werknemers. Wat zijn succesfactoren op het gebied van werkgeverschap bij buitenschoolse cultuureducatie?

Samenwerking in buitenschoolse cultuureducatie

Samenwerking met gemeenten, andere organisaties en partijen buiten je eigen sector kunnen je positie verstevigen. We gingen voor je op zoek naar succesfactoren en tips.

3 adviezen voor innovatie

Hoe kunnen cultuureducatie-organisaties zich aanpassen aan de snel veranderende wereld? Drie adviezen op een rij.

De opleiding Post hbo cultuurbegeleider

Ben je icc'er en wil je verdieping voor vakinhoudelijke kennis en het ontwikkelen van eigen leerlijnen? Dan is de opleiding Post Hbo cultuurbegeleider iets voor jou.

Met de klas naar het theater

Met Vlaamse evidentie of Brabants toeval? Drie factoren die leiden naar een duurzaam schoolvoorstellingsbezoek.

Cultuur en lezen hand in hand

De Cultuur Loper en de Bibliotheek op School worden op veel scholen als aparte programma’s uitgevoerd. Hoe kunnen deze trajecten elkaar maximaal versterken?

Toegankelijkheid van je aanbod in buitenschoolse cultuureducatie

Als organisatie doe je enorm je best om een mooi aanbod neer te zetten. Hoe zorg jij dat jouw activiteiten toegankelijk zijn én blijven voor iedereen?

3 tips voor duurzame aanpak buitenschoolse cultuureducatie

Hoe zorg je voor een duurzame aanpak van cultuureducatie in de vrije tijd? Drie tips van succesvolle organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie.