Als kunstenaar al eens gedacht aan het tonen van je werk op een school? Of namens een school op zoek naar een kunstproject voor in de klas? Kunstloc Brabant heeft op dit gebied een grote expertise én een groot netwerk. Die expertise en ons netwerk willen we met je delen.

Veel scholen voor primair onderwijs in Noord-Brabant zijn jaar in jaar uit op zoek naar tentoonstellingskunst die ze op verantwoorde én verrassende wijze aan kinderen kunnen tonen. Denk aan visuele kunsten als fotografie, twee- en driedimensionale beeldende kunst, mediakunst, al dan niet in combinatie met literatuur of poëzie. Scholen zijn niet allemaal in staat om naar musea te reizen vanwege een ongunstige combinatie van afstand, tijd en kosten. Dus zorgen we dat de kunst in de nabijheid van of zelfs in de school komt.

Ontwikkeling kunstprojecten en begeleiding

Medio 2021 zijn de eerste vier Brabantse kunstenaars gestart om tentoonstellingen met educatie te ontwikkelen voor basisscholen in heel Brabant. Sinds januari 2022 reizen deze projecten rond door de basisscholen in Brabant. In het voorjaar van 2022 zijn nog twee nieuwe kunstenaars gestart met de ontwikkeling van tentoonstellingen met hun werk. 
Adviseurs Herman en Franny van Kunstloc begeleiden en adviseren alle kunstenaars in zowel de keuze voor de kunst, de presentatie met verpakking als de educatie rondom het project. Hieronder een beschrijving van de zes projecten en hun makers.

Lees meer over de kunstenaars en hun werk op MEST

In deze teaser een tipje van de sluier van de drie makers die een reizende tentoonstelling hebben ontwikkeld.

1, 2, 3… Ruimtemaatjes | Ton Lammers

Groep 1 t/m 4 primair onderwijs

Met het project 1,2,3…Ruimtemaatje maken kinderen kennis met de levendige 3-dimensionale wereld van Ton Lammers. Dat is niet plat als een tekening met opzij en naar voren, maar dan ook nog omhoog. Hij speelt met ruimte. Onderzoekt wat kan in meerdere modellen. De beelden zijn uit verschillende materialen gemaakt; hout, karton, rietjes, stokjes, touw... Alledaagse spullen die iedereen wel thuis heeft liggen. Daar gaan de kinderen zelf ook mee aan de slag.

Binnen het reizende kunstobject heeft Ton plaats gemaakt voor de onderzoekende maaksels van de kinderen zelf. Zodat hun ruimtelijke ontdekkingen en bouwsels onderdeel worden van de tentoonstelling.

Ton Lammers houdt van het creatieve proces van het maken en brengt die vonk dan ook graag over op anderen; zijn discipline is ruimtelijk. Hij heeft als zzp'er een jarenlange ervaring opgebouwd met het begeleiden van kinderateliers en schoolprojecten rond en in Tilburg.

Ton is trouw verbonden aan Kunstlab, Kunstencentrum Waalwijk, Het Pieck, Huis73, Museum De Pont en Trefpunt Heusden.

1, 2, 3… Ruimtemaatjes | Ton Lammers

Licht in het donker | Linsey Kuijpers

Groep 5 t/m 8 primair onderwijs

In de klas komt het werk van Linsey Kuijpers. Linsey is fotograaf en filmmaker en is dol op het donker. Dan wordt het allemaal wat spannender! De klas gaat aan de slag met verhalen vertellen door middel van beeld. Met verschillende technieken en experimenten worden de mogelijkheden van licht verkent. Door te werken in het donker gaan de kinderen zelf hun foto’s belichten en kunnen zij het zo spannend maken als ze zelf willen!

De leerlingen krijgen op basis van de bijgeleverde foto’s opdrachten die hun beeldend vermogen stimuleren. Experimenteren, fantaseren en ontdekken zijn kernwoorden in deze lessen.

Linsey Kuijpers is freelance fotograaf en fotografie docent. Ze geeft o.a. de fotocursussen bij H19 en staat regelmatig voor de klas. Daarnaast organiseert ze mede de jaarlijkse CKV week voor het Curio Effent. Naast educatie projecten werkt zij aan documentaire projecten en in opdracht als fotograaf.

Meer over Linsey

Licht in het donker | Linsey Kuijpers

WeefWijf | Judith Kuijpers

Groep 1 t/m 4 primair onderwijs

In de klas staan twee grote kisten. Wat doen die hier? En wat zou erin zitten? Geopend ontvouwt zich de wereld van WeefWijf. In de ene kist bijzondere materialen, die de kunstenaar veel gebruikt. Dan gaat het ook over recycling en duurzaamheid. In de andere met deze ongewone materialen geweven kunstwerken door WeefWijf.

Wie ben ik en wie ben jij? En wat worden we samen? Met behulp van foto’s en afbeeldingen onderzoeken leerlingen hun zelfbeeld en dat van de ander.

Aan de hand van deze kunstwerken en met de opdrachten worden de kinderen zelf ‘weefwijven’. Alle zintuigen worden geprikkeld en de kinderen zullen verrast zijn over wat er allemaal mogelijk is met de ambachtelijke weeftechniek en met materiaal wat tot voor kort nog afval was.

Judith Kuijpers – alias WeefWijf - maakt zowel autonome kunst als in opdracht. Variërend van film, animatie, weefwerk, haakwerk, videoinstallaties, exposities, ontwikkelen van educatiemateriaal tot aan werk in de openbare ruimte.

Meer over Judith

WeefWijf | Judith Kuijpers

Hoe kijk jij...? | Niels Hoebers

Groep 5 t/m 8 primair onderwijs

Hoe kijk jij nou eigenlijk? Kijk jij lang of kort? Naar details of naar het geheel? Gebruik jij ook nog andere zintuigen tijdens het kijken? Een transportkrat staat centraal in de klas. Waarom? Wat doet die daar? De vakkundig gemaakte krat beschermt wat erin zit en spreekt door zijn gesloten vorm tot de verbeelding, het wakkert de nieuwsgierigheid aan.

Eenmaal geopend blijken er meerdere transportkratten, net als de bekende Matroesjka-poppetjes, in te zitten. Één voor één van groot naar klein komen ze tevoorschijn. Elke krat wordt op een geheel eigen manier ervaren, want creativiteit wordt grotendeels gevormd door hoe je tegen dingen aankijkt. Deze belevingen worden besproken in de klas. De kinderen krijgen uiteindelijk de opdracht zelf de laatste belevings-krat vorm te geven.

Niels Hoebers is een re-animator die door middel van stop-motion animatie voorwerpen tot leven brengt. Sinds 2010 creëert hij animatie projecten vanuit zijn studio in Eindhoven.

Meer over Niels

Hoe kijk jij...? | Niels Hoebers

Voor Even | Noortje Haegens

Groep 5 t/m 8 primair onderwijs

In de tentoonstelling Voor even zijn foto's te zien waar Noortje Haegens experimenteert met grote zeepbellen in het landschap. Met deze foto's legt Noortje haar plek in beeld vast. "Mijn voortuin is mijn atelier. Ik experimenteer met grote zeepbellen. Het is super leuk om te doen, het is speels, kleurrijk en voor maar heel even... patssss". De heldere kleuren in deze dromerige landschappen zien er modern uit, maar het onderwerp is gebaseerd op een klassiek thema. Vanaf de zestiende eeuw worden bellenblazende kinderen door kunstenaars afgebeeld om de vergankelijkheid te symboliseren. De bijna uit elkaar spattende zeepbel refereert hieraan: nu is het mooi, maar dat kan zomaar voorbij zijn.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling gaan de kinderen analyseren, experimenten en reflecteren. Zelf fotograferend brengen de kinderen zelf hun plek in beeld. Met de toverachtige techniek gaan ze op zoek naar de kracht van kleur en vorm. 

Noortje Haegens haar werk was onderdeel van museale tentoonstellingen: het Stedelijk Museum Breda, Kunstmuseum Den Haag, het Zuiderzee Museum (Enkhuizen), het Van Abbemuseum (Eindhoven) en Het Noordbrabants Museum (Den Bosch).

Meer over Noortje

Voor Even | Noortje Haegens

Lidwien van Noorden | I don't like pink

Groep 5 t/m 8 primair onderwijs

De kinderen gaan aan de slag met afval en overbodige spullen. De school kiest een van de 3 opstellingen van I don’t like pink, die in twee koffers en een kist aankomen op school. I don’t like pink is een installatie van Lidwien van Noorden met ongeveer duizend roze voorwerpen. Een verzameling ‘roze meuk’. 

Lidwien nodigt je uit om met de kinderen te gaan kijken op welke manieren afval en verzamelingen in de kunst voorkomen en gebruikt worden en om er samen mee te gaan werken. In de handleiding die hoort bij de installatie en deze lessen vind je meerdere opdrachten over compositie, ordenen, collages en assemblages. Ook worden tips genoemd om met de kinderen een dialoog aan te gaan over milieu, en hoe we omgaan met onze aarde en met elkaar. Per mail wordt de handleiding naar je toegestuurd, zodat je je kunt voorbereiden en de foto’s en linken al kunt opslaan op je digibord.

Lidwien van Noorden is beeldend kunstenaar. Haar werk is soms grof, soms verfijnd, soms conceptueel. Zij maakt haar kunst met materiaal, indrukken en gedachten die ze ‘vindt’. Vanuit een vrije, open fantasie werkt ze met afgedankt materiaal en gevonden voorwerpen. Met anderen werkt zij regelmatig samen in projecten en multidisciplinaire uitvoeringen. Haar werk varieert van sculpturen en schilderijen tot performances en films.

Lidwien was docent beeldende vakken en adviseur voor het onderwijs. Tegenwoordig is ze verbonden aan kunstenaarscollectief Ongekend en De nieuwe kunstruimte in ‘s-Hertogenbosch. 

Meer over Lidwien

Lidwien van Noorden | I don't like pink

Webinar

Op 11 mei 2021 tijdens het webinar (Je) Kunst in school zijn alle facetten van het exposeren van je kunst op scholen kort besproken. Ook vertelde Jan Schaerlackens over het onstaan en de overwegingen achter Breda Photo on tour, een concreet voorbeeld van een reizende schooltentoonstelling mét educatie.

Bekijk de presentatie (Je) Kunst in School (pdf)

Zelf een reizende tentoonstelling voor scholen maken?

Of ben je juist op zoek naar een kunstproject voor scholen? Maak gebruik van onze expertise.