Werkconferentie Amateurkunst #8

Werkconferentie Amateurkunst #8

Fotograaf; Imara Angulo Vidal

28 NOV

voor wie:
amateurkunst-
organisaties en kunstencentra

duur:
15.30-21.00 uur

locatie:
LocHal, Tilburg

kosten:
gratis

De Werkconferentie Amateurkunst is inmiddels een begrip. Sinds 2013 komen bestuurders, directeuren en kunstendocenten bij elkaar om kennis te delen, inspiratie op te doen en elkaar te ontmoeten. Werkconferentie Amateurkunst #8 staat in het teken van ‘the best of’. Sprekers die een verhaal vertelde wat nog dagen bleef hangen nodigen we nog een keer uit. Sprekers die een relevant verhaal vertellen en die ons inspireren. Wat ook prettig is: misschien had je net die inspirerende spreker de vorige keer gemist. Dit is je kans om alsnog naar het verhaal te luisteren! We nodigen je uit op 28 november in de LocHal in Tilburg.

Inschrijven

De Werkconferentie Amateurkunst biedt keynotes en werksessies waar je morgen mee aan de slag kunt. We streven ernaar dat je met praktische informatie de deur uit gaat. We openen in oktober de inschrijvingen. Houd in ieder geval van 15.30 tot 21.00 uur geblokt in je agenda. De gehele conferentie inclusief diner bieden we je gratis aan.

Programma

15.30 uur – 16.00 uur | Inloop met koffie, thee en natuurlijk wat lekkers

16.00 uur – 17.00 uur | Plenaire start door dagvoorzitter Maxim van Someren met keynote en optredens

17.15 uur – 18.15 uur | Samen eten, kennismaken en bijpraten

18.30 uur – 19.30 uur | Workshopronde 1, door experts over verschillende thema’s

19.45 uur – 20.45 uur | Workshopronde 2, door experts over verschillende thema’s

21.00 uur – 21.30 uur | Gezamenlijke afsluiting met een borrel

Workshops

Van productgericht naar klantgericht: Waar te beginnen?

Door: Pim Halkes, Senior Adviseur bij Smart Connections
Voor: beleidsmakers overheden, management en marketeers bij culturele instellingen en kunstencentra

Veel organisaties in het amateurkunstveld staan onder druk. Het aantal klanten, bezoekers of cursisten loopt terug en subsidiënten kijken steeds kritischer naar de toegevoegde waarde die een organisatie in hun ogen levert. Logisch dat er een wens is om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Maar hoe pak je dit aan en hoe krijg je de rest van je organisatie mee? Pim Halkes gaat in zijn keynote en workshop in op de vraag hoe je gericht en succesvol kan innoveren op basis van de drijfveren van je doelgroep.

Maar hoe ontdek je die? En hoe vertaal je die vervolgens succesvol naar je aanbod én je organisatie? Pim Halkes deelt zijn visie en de ervaringen die hij opdeed bij meerdere culturele/maatschappelijke organisaties waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Muziekgebouw aan het IJ, Omroep Brabant en de bibliotheken in de provincie Utrecht.

Hoe krijg je kinderen en jongeren in beweging?

Door: André Merlijn, Directeur Bureau Coen

Andre Merlijn is directeur en oprichter van Bureau Coen. Bureau Coen is het bureau gespecialiseerd op het gebied van jongerencommunicatie en activatie in Nederland. Hij is strategische marketeer in hart en nieren. Specialist op het gebied van jongerencommunicatie en activatie.

Bij de workshop van André Merlijn krijg je tips en tricks over het bereiken en activeren van jongeren. Daarnaast gaat André in op hoe hij met zijn bureau succesvolle projecten uitrolt voor zijn opdrachtgevers.

Go fund yourself!

Door: Ella Kuijpers, subsidiecoördinator bij Kunstloc Brabant en Joosje Duindam, adviseur financiering en kunst & samenleving bij Kunstloc Brabant

Joosje en Ella adviseren en begeleiden allebei crowdfunders in de culturele sector, in de voorbereiding en tijdens hun campagne. Ella heeft voordat ze als subsidiecoördinator bij Kunstloc aan de slag ging, ervaring opgedaan bij het platform voordekunst. Ze nemen je mee in het hoe, wat en waarom van een crowdfunding campagne als financieringsvorm voor je culturele project. Ze delen de belangrijkste tips en tricks en wijze lessen van crowdfunders die je voor zijn gegaan. Ook vertellen ze je over de financiële ondersteuningsmogelijkheden voor crowdfunding vanuit het impulsgeldenprogramma van provincie Noord-Brabant. Ten slotte ga je zelf aan de slag op basis van een voorbeeldcampagne.

Een succesvolle impulsgeldenaanvraag

Door: Teun van Irsel, adviseur financiering en muziek bij Kunstloc Brabant en Marc Versteeg, dirigent bij Capella Brabant

Marc Versteeg ontwikkelt multidisciplinaire en grensoverschrijdende programma’s en werkt daartoe samen met componisten, regisseurs, auteurs, acteurs en choreografen. Hij is dirigent bij Capella Brabant en kwartiermaker/intendant bij de stichting Demodokos. Teun van Irsel is adviseur impulsgelden bij Kunstloc.

Marc en Teun gaan met je in gesprek over hoe het traject tot toekenning van impulsgelden bij Capella Brabant is verlopen. Waar moet je op letten en wat zijn belangrijke succesfactoren binnen een impulsgeldenaanvraag? Aan het einde van de workshop beantwoorden ze alle vragen.

Hoe meet je de maatschappelijke opbrengst van een organisatie?

Door: Edwin van der Zalm, zelfstandig adviseur en manager

Edwin van der Zalm is zelfstandig adviseur en manager met een lange staat van dienst in verschillende sectoren bij zowel overheid als bedrijfsleven. Zijn belangrijkste specialisaties zijn organisatieverbetering, innovatie en informatiemanagement. Vanuit zijn visie werkt hij vaak aan versterking van zelfstandigheid van medewerkers en de organisatie van interne en externe samenwerking. Momenteel ondersteunt hij openbare bibliotheken bij het meten van de maatschappelijke effecten en de bijbehorende kosten van hun activiteiten.

Financiers van publieke diensten willen graag inzicht in de maatschappelijke opbrengsten van de organisaties die zij bekostigen. Publieke dienstverleners moeten die opbrengsten daarom zichtbaar maken. Dat kan door middel van effectmeting en –rapportage. In deze workshop wordt je bekend gemaakt met de belangrijkste begrippen van effectmeting en doe je ervaring op met de toepassing ervan op een casus uit de cultuursector.

Theater van de Stad

Door: Lobke van der Sanden, Stadsprogrammeur Theater De Lievekamp

Van oorsprong is Lobke van der Sanden dansdocent en daarnaast is ze altijd op zoek naar een maatschappelijke component in haar werk. Al ruim twee jaar vind ze die in haar programmalijn Theater van de Stad.

In die twee jaar zijn bijna 100 producties gerealiseerd met hetzelfde doel: het verbinden van individuen en groepen aan theater, aan elkaar en aan de samenleving. Lobkes ervaringen over cross-sectoraal werken met o.a. de zorg, welzijn, het onderwijs en het bedrijfsleven deelt ze in deze workshop, met als doel om anderen te inspireren ook te zoeken naar dwarsverbanden en zo kunst en cultuur in te zetten om de positie van kwetsbare individuen te versterken.

laatste berichten