Ingrid Ruijgh

Adviseur Cultuureducatie & Muziek

013 464 82 62

Over de rups en de vlinder

De rups - Trots als een pauw open ik het zwarte leren koffertje van mijn eerste dwarsfluit. Heel voorzichtig draai ik de onderdelen aan elkaar. Ik ben een jaar of 12 en oefen iedere dag mijn muziekstukjes voor de les. Muziek maken is mijn grote hobby, geeft mij vrienden, houvast en een manier van uiten. Ik leef als een ‘rupsje nooitgenoeg’!

De cocon - Tijdens mijn studietijd aan het conservatorium ontwikkel ik vooral muzikale- en didactische vaardigheden en leer ik over de muziekgeschiedenis. Een heerlijke cocon waarin 24 uur per dag muziek centraal staat. Eenmaal uit deze cocon ervaar ik dat de vanzelfsprekendheid van muziek niet aanwezig is in de wereld om mij heen. Daar moet ik aan wennen. Ik werk in verschillende functies, als uitvoerder, ontwikkelaar, coördinator, organisator en consulent, in de wereld tussen muziek en onderwijs. Muziek voor andere toegankelijk maken is mijn passie.

De vlinder - De afgelopen jaren volg ik in mijn vrije tijd een tekenopleiding. Daar ervaar ik hoe uitdagend het is om, met de vaardigheden die ik ontwikkel, te genieten van de verrassingen die ik in mijn creatief proces tegenkom. Op zoek te zijn naar wat bij me past, wat mijn ‘tekenhand’ is en waarom ik maak wat ik maak. Kunst is in de loop van mijn leven steeds meer iets geworden dat met mijzelf te maken heeft. Het biedt mij reflectie, op mijzelf en op de wereld om mij heen.

In mijn huidige rol als adviseur cultuureducatie en muziek zet ik me nog steeds in om die wonderlijke kunstwereld voor iedereen toegankelijk te maken. Ik vind het van belang dat leerlingen vanuit hun eigenheid worden benaderd en leren ontdekken hoe kunst voor hen betekenisvol kan zijn. Een nieuw interessegebied is hoe muziek van betekenis kan zijn in de wereld van de zorg en gezondheid. Wat is het verrijkend en troostrijk dat er naast de dingen van alledag, een wereld is in je verbeelding, die je om kunt zetten in je eigen klank, woord, beweging of beeld!

Ik voel me aan het vlinderen en wens dat iedereen toe.

Direct naar:

wat ik je wil laten weten

Competenties krijgen een persoonlijk gezicht

Competenties krijgen een persoonlijk gezicht

Docenten en studenten van de minor Muziek van pabo’s Fontys Hogescholen zijn gestart met het Cultureel Zelfportret om de persoonlijke betekenis van het leerproces in beeld te brengen.

21 maart 2019