Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Een eerbetoon dat emotie oproept, een verhaal vertelt én inspireert

Het nieuw te ontwikkelen park in het Emmasingelkwadrant wordt als groen pareltje een nieuwe hotspot in het centrum van Eindhoven. In twee hectare groen komen bewoners en bezoekers in de nabije toekomst samen om de drukte van de stad even aan zich voorbij laten gaan. En het wordt de thuisplek van het nieuwe kunstwerk van Gerard Philips. Kunstenaar Andreas Hetfeld maakte een monument voor Gerard in opdracht van Philips Nederland. Kunstloc Brabant adviseerde bij de opdrachtomschrijving en begeleidde mede het kunstproject.

Eerbetoon aan Gerard Philips

Kunstenaar Andreas Hetfeld heeft negen maanden aan het kunstwerk gewerkt. Gerard Philips, toch vooral bekend als de briljante technische man op de achtergrond, treedt daarmee nu ook op de voorgrond en krijgt letterlijk weer een gezicht in de stad Eindhoven. Eindelijk. Het beeld van zijn broer Anton staat al jaren bij het station, terwijl zijn neef Frits werd vereeuwigd op de Markt. Maar waar was Gerard? De enige fysieke herinnering aan de oprichter van Philips was tot voor kort te vinden bij zijn eerste gloeilampenfabriek op de Emmasingel, het Philips Museum. 

Over de redenen waarom Gerard minder populair lijkt dan zijn familieleden, lopen de meningen uiteen. Er wordt algemeen verondersteld dat Gerard een technicus was en daarmee rustig en bescheiden, zijn broer was de extraverte verkoper die graag op de voorgrond stond. Daarnaast zijn de foto’s, notities en werken van Gerard grotendeels verloren gegaan tijdens het Sinterklaas-bombardement door de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

‘De kracht van Gerard zit in zijn gelaagdheid’

Gelaagd beeld

Deze optelsom maakt van Gerard een relatieve onbekende en daar moest verandering in komen, vond men in de stad en bij Philips. En dus schonk ‘zijn’ bedrijf onlangs dit kunstwerk aan de stad en haar inwoners. Het nieuwe kunstwerk is niet zomaar een standbeeld. Het is een eerbetoon aan de man die de regio Eindhoven heeft gevormd tot wat het nu is: een innovatieve en creatieve broedplaats. De historische betekenis van Gerard voor de regio Eindhoven kan niet genoeg worden benadrukt. Hij begon de eerste high tech start-up in Eindhoven en legde daarmee de basis voor de regio Brainport zoals we die vandaag de dag kennen. 

Het kunstwerk is vooral bedoeld om emoties op te roepen, een verhaal te vertellen én te inspireren. Het is een artistieke erkenning aan de bijdrage aan de creatieve en innovatieve ontwikkeling van de regio. Hoe je ook kijkt naar het kunstwerk, het geeft het park in de binnenstad een extra dimensie. Het brengt mensen samen en creëert zo een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid. Het zorgt daarmee voor verbinding in de stad. Het laat zien waar we vandaan komen en inspireert om na te denken over de toekomst. Het kan dienen als motivatie om nieuwe ideeën te ontwikkelen en om te streven naar innovatie en vooruitgang, net zoals Gerard Philips dat altijd heeft gedaan.

Andreas Hetfeld

Andreas Hetfeld, die naam heeft gemaakt met portretten en monumentale kunst zoals Het gezicht van Nijmegen bij de Waal in Nijmegen, werd geselecteerd uit een groslijst van meerdere kunstenaars. Hij heeft een gelaagd kunstwerk gemaakt waarin de persoon, de verhalen, de betekenis, het verleden en de toekomst zijn gevangen. Het kunstwerk is maar liefst 8 meter hoog, 22 ton zwaar en is opgebouwd uit 496 lagen cortenstaal. Deze lagen staan symbool voor de lagen van een CT-scan. Ze zijn opgebouwd uit vier afzonderlijke delen die zijn uitgesneden uit grote platen staal. Er was veel computerkracht voor nodig om de juiste maten en het zo efficiënt mogelijk uitsnijden te berekenen. Met een hypermoderne plasmasnijder werden de ringen op maat gesneden. Het effect is een eigentijds beeld, gemaakt met de technieken die nu beschikbaar zijn. Wat het innovatieve karakter van Philips en de rol van Gerard benadrukt.

Poort naar de Toekomst

Het beeld staat nu nog in het Gloeilampenplantsoen in Eindhoven. Maar het zal over een poosje verhuizen naar zijn definitieve locatie in het Victoriapark. Voor die bijzondere locatie, tussen de historische gebouwen van Philips en op steenworp afstand van Strijp-S, de voormalige Philipsstad, is het monument echt gemaakt. Het park is een ontwerp van Adriaan Geuze. Hier zal rivier de Gender weer naar boven worden gebracht en zullen ook een aantal andere kunstwerken worden geplaatst. Het beeld zal een enorme impact hebben op de omgevingskwaliteit door zijn omvang en verbindende karakter tussen de binnenstad en Strijp-S. De poort onder het kunstwerk speelt daarin een belangrijke rol, want het pad van het centrum naar Strijp-S loopt door het kunstwerk heen. Het kunstwerk verbindt daarmee letterlijk diverse hotspots van de binnenstad en creëert een landmark.

Volgens Adriaan Geuze is de afmeting perfect in deze context. Het gaat om de juiste schaal. Er wordt hoog gebouwd en er komen bomen van 15 meter. Dan heb je een groot beeld nodig. Het kunstwerk kijkt naar het westen toe, vanuit de stad naar Strijp. Waarmee het letterlijk een Poort naar de Toekomst vormt; de verbinding tussen oud en nieuw.

Rol Kunstloc Brabant

Adviseur Netty van de Kamp van Kunstloc Brabant adviseerde Philips bij de opdrachtomschrijving en begeleidde mede het kunstproject. Ook nam zij deel aan de kunstselectiecommissie, samengesteld uit een brede groep vertegenwoordigers vanuit Philips, de gemeente en de culturele sector. 

Wil je weten wat wij kunnen betekenen voor begeleiding en advisering bij kunstopdrachten?

Neem contact met mij op.