24-05-2022
Binnenkort neemt staatssecretaris van cultuur en media Uslu een besluit over een stelselherziening in de cultuursector. En onlangs heeft de Raad voor Cultuur voor dit doel een verkenning uitgebracht “Beweging in het bestel – verkenning naar een nieuw advies over het cultuurbestel”. Belangrijk element in een stelselherziening is een mogelijke verlenging van de cultuurnotaperiode. In het licht hiervan verheldert Kunsten ’92 op 24 mei – met het oog op de besluitvorming – in een brief aan de staatssecretaris nogmaals zijn standpunt hierover en geeft daarbij enkele overwegingen mee. Kunsten ’92 heeft zijn voorkeur voor een structurele verlenging van de cultuurnotaperiode naar zes jaar altijd helder naar voren gebracht, laatst nog in een brief aan de Kamer voor het Begrotingsdebat op 18 november 2021. Bovendien heeft Kunsten ’92 een jaar eerder, in aanloop naar het Begrotingsdebat in de Tweede Kamer van 22 november 2020, in een brief gevraagd om een tijdelijke verlenging van de cultuurnotaperiode vanwege corona. Dat zou zorgen voor tijd en ruimte om het gesprek over de knelpunten in de culturele en creatieve sector – zowel in het veld als bij beleidsmakers – goed te voeren. Voorwaarde voor verlenging is dat daarvoor de benodigde extra middelen (ook rekening houdend met fair practice) beschikbaar worden gesteld en dat de samenhang en gelijke behandeling in het bestel op alle niveaus geborgd wordt, zowel binnen het bestel als tussen de overheidslagen. Zo krijgen instellingen meer tijd om gemaakte plannen uit te voeren die door corona niet konden plaatsvinden. En tegelijkertijd ontstaat er ruimte (maar niet te veel) om de gewenste herinrichting van het bestel ter hand te nemen. Indien er bestelbreed niet voldoende draagvlak zou zijn voor een eenmalige verlenging van twee jaar, is een lichte toetsing in combinatie met een evaluatiemoment na twee jaar een mogelijkheid. De coronacrisis heeft de zwakke kanten van het bestel zichtbaar gemaakt en de noodzaak van een aanpassing van het bestel nog eens extra benadrukt. Daarom wil Kunsten ’92 graag dat het kabinet samen met de sector een agenda voor de korte, de middellange en de lange termijn opstelt. Kunsten ’92 roept het kabinet op om het denken over de langere termijn niet te laten wegdrukken door de voorbereiding en advisering over een volgende beleidsperiode.
24-05-2022
Op de middelbare school stond Merel Vercammen voor een dilemma. Wat wilde ze later worden, musicus of wetenschapper? ‘Ik kon niet meteen kiezen, dus ging ik viool studeren aan het conservatorium en wiskunde aan de universiteit.’ Ze organiseert op 28 mei het eendaagse festival Snaar, in het Utrechtse TivoliVredenburg. Een festival over wetenschap en muziek, dat een tweejaarlijkse traditie belooft te worden. De Volkskrant sprak met haar. Hoe kwam ze op het idee. ‘Dat gebeurde twaalf jaar geleden al, toen ik studeerde aan het Royal College of Music in Londen. Als ik vanaf het metrostation over Exhibition Road naar het conservatorium liep, kwam ik langs het Natural History Museum, het Science Museum en een technische universiteit. Even verderop lag de Royal Albert Hall, de beroemde muziekzaal. Ik dacht: waarom doen die instituten nooit iets samen? Ik heb een poging gewaagd, maar mijn wilde plannen liepen stuk op de indirectheid van de Engelse cultuur.’ Op de vraag Beïnvloedt de wetenschap u als musicus?, zegt ze : ‘De studie wiskunde heeft mijn analytische vaardigheden absoluut ontwikkeld. Ik ben complexe muziek beter gaan begrijpen, zoals de ingewikkelde fuga’s van Bach. Verder heb ik een master in de muziekcognitie. Hoe muziek inwerkt op het brein fascineert me mateloos. Uit wetenschappelijk onderzoek is een interessant effect gebleken. Als je in een vrolijke bui naar vrolijke muziek luistert, of in een droevige bui naar droevige muziek, kunnen je cognitieve prestaties tijdelijk verbeteren. “
24-05-2022
Artificiële intelligentie is voor de cultuursector nog relatief onbekend terrein. Toch biedt het voor marketeers kansen op het gebied van efficiënter werken, automatisering en personalisatie.
24-05-2022
Copyright Power International heeft zich sinds de start in 2000 ontwikkeld als betrouwbare independent die voor klanten het volledige traject rondom auteurs- en naburig recht (Buma/Stemra, Sena, Norma en hun buitenlandse zusters) uit handen neemt. De klanten van Copyright Power International variëren van (media)componisten en artiesten tot uit¬gevers en labels. Elk met eigen wensen en behoeften. Copyright Power heeft geconstateerd dat er een ‘mediamuziekgat’ is, doordat -royalties voor muziekgebruik in online ¬commercials niet werden uitgekeerd door de auteursrechtenorganisaties. “Tterwijl dat voor eenzelfde commercial met dezelfde muziek op radio en tv uitgezonden wél het geval is. We zetten ons – samen met BCMM en NMUV – in om bij de auteursrechtenorganisaties aandacht te vragen voor dit probleem, met als doel dit gat te dichten.”
24-05-2022
Per 1 juli vallen invloedrijke YouTubers, TikTok-ers, Instagrammers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij moeten zich vanaf dat moment houden aan de Mediawet. Dat betekent onder andere dat deze zogenoemde video-uploaders duidelijk moeten zijn over commerciële boodschappen in hun video’s, minderjarigen moeten beschermen tegen schadelijke content en moeten aangeven wie de afzender van de video is. Peter Eijsvoogel, commissaris bij het Commissariaat voor de Media licht toe: “Met de verschuiving van de meer traditionele media naar sociale media, die met name onder jongeren al sterk heeft plaatsgevonden, is het niet vreemd dat de wetgever ervoor heeft gekozen de Mediawet ook voor video-uploaders te laten gelden: Ook online is het belangrijk de kijker te beschermen. Dat geldt zeker voor jongere kijkers. Als toezichthouder hebben we nu bepaald op wie ons toezicht zich in eerste instantie richt en welke regels onze prioriteit hebben.” Mediatoezicht op video-uploaders is relatief nieuw in Europa. Naar aanleiding van een Richtlijn van de Europese Unie wordt in alle Europese landen invulling gegeven aan dit toezicht.
24-05-2022
Drie jaar geleden is er een Europese wet aangenomen waarin vastgelegd is dat sociale media platforms afspraken moeten maken over en vergoedingen beschikbaar moeten stellen voor auteursrechtelijk beschermd materiaal. Pictoright en de beroepsorganisaties voor visuele makers, waaronder de BNO, doen sindsdien hun best om hiervoor regelingen te treffen. Gebruikers van sociale media kunnen vaak ‘gratis’ gebruik maken van een platform, het platform verdient veel geld met advertenties en verzamelde data. De rechthebbenden, zoals fotografen en andere beeldmakers, ontvangen niets. Dit wordt de ‘value gap' genoemd. De nieuwe wet breekt hiermee en stelt dat platforms zich moeten inspannen om toestemming/licenties te verkrijgen van de rechthebbenden voor gebruik van auteursrechtelijk beschermde content op platforms. Er is veel ophef geweest over de mogelijke toepassing van een uploadfilter, waarmee wordt gesuggereerd dat bij toepassing van deze wet online platforms het onmogelijk zullen maken dat bepaalde werken worden gepost en gedeeld. Maar het is absoluut niet de intentie van Pictoright en de beroepsorganisaties om een uploadfilter te bewerkstelligen. Uitgangspunt is een eerlijke vergoeding voor de professionele makers van beeld dat gebruikt wordt op sociale media. Pictoright voert sinds enige tijd gesprekken met een groot platform met als inzet een collectieve vergoeding voor het gebruik van professioneel beeld. Uiteindelijk wil Pictoright dat er een redelijke vergoeding voor de makers komt die een einde maakt aan de value gap.
24-05-2022
In de periode 2013-2020 kreeg 244 vierkante kilometer landbouwgrond in Nederland een andere bestemming. De meeste landbouwgrond, 200 vierkante kilometer, ging naar nieuwbouw, industrie en infrastructuur. De andere 44 vierkante kilometer grond ging naar natuur en water. Dit ondanks een afname van bos met 53 vierkante kilometer. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS en de Wageningen University en Research. Het CBS zag de landbouwgrond tussen 2013 en 2020 het meest afnemen in de provincies Noord-Brabant (afname van 58 vierkante kilometer) en Gelderland (afname van 38 vierkante kilometer). Alleen in Friesland nam landbouwgrond toe, met 7 vierkante kilometer. In alle provincies, met uitzondering van de provincie Zeeland, ging landbouwgrond vooral naar extra bebouwing. In 2020 had 49 procent van het totale oppervlakte van Nederland nog altijd een agrarische bestemming. Het gaat dan vooral om akkers en weilanden. Zo’n 24 procent van Nederland is bebouwd of bestraat. Dit betreft woningen, bedrijventerreinen, wegen, pleinen en andere infrastructuur. Ook openbaar groen zoals parken valt binnen deze categorie. Natuur of half-natuur beslaat 16 procent van de Nederlands oppervlakte. Hierbij gaat het om Natura 2000-gebieden, maar ook om vormen van landschaps- of natuurbeheer, productiebossen en bebossing zonder beschermingsstatus. De overige 11 procent van de Nederlandse grond is zoet en brak water, samen met de kuststrook. De komende jaren kampt Nederland met een ruimtelijke opgave, waarin we ruimte moeten maken voor één miljoen woningen, de bouw van windmolens en zonneparken en de uitbreiding van het Natuurnetwerk Nederland en de Bossenstrategie. De uitbreiding van het natuurnetwerk vraagt om 350 vierkante kilometer, dit als gevolg van afspraken tussen het Rijk en de provincies. De aanplant van extra bebossing, dit is buiten de ruimte voor het natuurnetwerk om, vraagt om nog eens 190 vierkante kilometer.
24-05-2022
De BNA heeft steeds gepleit voor meer visie en regie, het heruitvinden van de ruimtelijke ordening op nationale schaal. ‘Het is een doorbraak dat er nu iets ligt. Complimenten’. ‘Wij blijven met kracht inbrengen dat alle daadkracht moet leiden tot betere samenwerking, ook lokaal en regionaal, en dat kwaliteit en duurzaamheid van de leefomgeving de hoogste prioriteit krijgen. Anders kachelen we alsnog achteruit. Er is momentum. Laten we dan ook ontwerpkracht vroeg in het planproces betrekken om een werkelijk creatieve en integrale aanpak te ontwikkelen en - daarbij - procedures te versnellen’, aldus Fred Schoorl, directeur BNA. Ook vanuit andere hoek is BNA met partijen bezig met concrete suggesties te komen’. BNA is blij met de Kamerbrief over nationale regie in de ruimtelijke ordening, die minister de Jonge als minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening naar de Tweede Kamer. De BNA, MKB-Nederland, VNO-NCW waarderen dat het kabinet kiest voor het hernemen van de regie . Dit past ook in de visie op ‘Ondernemen voor brede welvaart.’ We moeten de grote verbouwing van Nederland slim aanpakken en de ruimtelijke inrichting van ons land vlottrekken. Er liggen grote opgaven zoals de energietransitie, klimaataanpak, de ruimte voor bedrijven en de circulaire economie. Dit vraagt dat we groter denken en tot landelijke keuzes komen om deze opgaven met creativiteit, samenwerking, onconventionele oplossingen én doorzettingsmacht aan te pakken.
24-05-2022
Op welke manier kunnen biobased materialen en met name hout bijdragen aan de woningbouw- en klimaatopgave van ons land? Die vraag staat centraal tijdens De Houten Eeuw. Op 7 juni organiseert Pakhuis de Zwijger in Amsterdam een breed programma over de rol van hout in de transitie naar duurzame bouw. Het programma omvat uit een sprekersprogramma, een tentoonstelling, expedities naar houtbouwprojecten in Amsterdam en meer.
24-05-2022
Na de presentatie van vijf definitievoorstellen waar elk landelijk comité een voorkeur over mocht uitspreken, neemt de internationale werkgroep ‘ICOM Define’ de hoogst gewaardeerde definities over. Tijdens het ICOM Congres in Praag, van 20 t/m 28 augustus 2022, vindt de laatste stemmingsronde plaats en wordt de nieuwe museumdefinitie officieel gepresenteerd. Uit de vijf concrete definitie-voorstellen die zijn opgesteld op basis van de input van de leden wereldwijd kwam Nederland tijdens twee inspraaksessies georganiseerd door ICOM Nederland uit bij definitievoorstel 3. Deze voorkeur is kenbaar gemaakt bij ICOM Define. Definitievoorstel 3 luidde als volgt: “A museum is a not-for-profit, permanent institution in the service of society that researches, collects, conserves, exhibits, and communicates tangible and intangible heritage. Open to the public, it is accessible, inclusive, and fosters diversity and sustainability. The museum operates professionally, ethically and with the participation of communities, offering varied audience experiences for the purposes of education, enjoyment and the expansion of knowledge.”
24-05-2022
Prospects vierde haar tiende verjaardag met 88 deelnemende kunstenaars verspreid over twee locaties binnen de kunstbeurs Art Rotterdam. Het ‘expeditiegebouw’, pal tegenover de Van Nellefabriek, is er dit jaar bijgetrokken naast het vaker gebruikte distributiecentrum in de voormalige fabriek. Daarmee is de jaarlijkse presentatie van kunstenaars die een Bijdrage Kunstenaar Start van het Mondriaan Fonds hebben ontvangen groter dan ooit. Milou Vermeire ging kijken voor Mister Motley. Welke namen vielen haar op? Joris van den Einden ging er heen voor Metropolis M. Welke deelnemers spraken hem aan?
24-05-2022
De tijdelijke sluiting van Museum Arnhem bleek óók een moment van herbezinning: waar staat het museum anno 2022 voor? Hoe wordt die nieuwe richting vormgegeven nu het museum na vier jaar weer open is? Maarten Buser ging op bezoek in het pas heropende museum en sprak met Saskia Bak, directeur, Jelle Bouwhuis, conservator moderne kunst, Manon Braat, conservatoren hedendaagse kunst en Mirjam Westen, curator hedendaagse kunst, over de veranderingen die de heropening met zich meebrengen.
24-05-2022
De Nederlandse cultuursector krijgt dit jaar 135 miljoen euro extra van de Rijksoverheid. Dat bedrag loopt daarna op naar 170 miljoen euro per jaar. Het gaat om een structurele ondersteuning, zo heeft staatssecretaris van cultuur Gunay Uslu in een brief bekendgemaakt. Het geld wordt vrijgemaakt omdat de cultuursector flink is geraakt door de coronacrisis. Wat staat er in over de filmsector? De staatssecretaris trekt 18,6 miljoen uit voor innovatie. Daarin zit ook een eenmalige bijdrage van 6 miljoen euro voor filmtheaters 'om de verouderde digitale projectoren te vernieuwen'. Ze gaat er daarbij overigens wel van uit dat die bijdrage wordt gematcht door andere overheden en de filmtheaters zelf. I n haar plan kondigt de staatssecretaris tevens een aparte filmbrief aan. Daarin zal ze de Tweede Kamer informeren over haar plannen met betrekking tot 'de investeringsverplichting voor streamingsdiensten zoals in het coalitieakkoord is aangekondigd'. Opvallend is dat bioscopen en filmtheaters in die passage van de brief niet meer worden genoemd. In een eerste reactie laat de directeur van Filmdistributeurs Nederland (FDN) Anne de Jong weten erg blij te zijn met de brief van de staatssecretaris. 'We juichen de brief toe, maar zijn ook nog in afwachting van de details. We zullen met de diverse partijen uit de filmsector het gesprek voeren zodra die details bekend zijn.' De sector kan de staatssecretaris binnenkort nader ondervragen over haar plannen. Op 8 juni aanstaande is ze namelijk te gast bij het Voorjaarsoverleg dat dan in het Ketelhuis in Amsterdam wordt georganiseerd. De Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) is blij dat het kabinet goeddeels gehoor geeft aan de investeringsagenda voor de audiovisuele productiesector. Dat blijkt uit de 'Hoofdlijnenbrief Cultuur' van staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media). ‘Een gezonde, sterke culturele en creatieve sector kan niet zonder partijen die investeren in producties en projecten’, stelt de staatssecretaris. ‘Die investering is de beste manier om werkgelegenheid te creëren en de crisis achter ons te laten.’ In haar reactie stipt NAPA o.m. aan : de aparte brief, die volgt, over de beoogde investeringsverplichting voor streamingdiensten en het benodigde wetgevingstraject, de continuering van de Production Incentive voor high-end tv-series, de uitbreiding van de continuïteitsregeling culturele AV-producties.
24-05-2022
Parallel aan de reacties op Grenzen aan de Groei, het opzienbarende milieurapport van de Club van Rome uit 1972, presenteert de filmgeschiedenis tal van scenario’s over het lot van de toekomst van de planeet als een complex samenhangend ecosysteem dat zowel robuust als kwetsbaar is. Vijftig jaar na het verschijnen van dit rapport maakt Cinema Ecologica de balans op: hoe zijn de toekomstvisioenen over onze planeet in een halve eeuw verbeeld? EYE biedt een programma aan van nagelbijtende rampenfilms tot kunstzinnige meditaties, van romantische natuurervaringen tot verbijsterende sciencefictionfilms.
24-05-2022
Hoe ziet een ideale schrijfdag eruit, wat zijn de scenariowetten die je in je eigen werk dagelijks toepast en wat vinden we eigenlijk van feedback? In een nieuwe columnserie gaan Brian De Vore en Marc Veerkamp in op de praktische kanten van het schrijven van scenario’s. Aflevering 1: hoe om te gaan met een writer’s block?
24-05-2022
De Filmkrant doet verslag van de openbare collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice, een reeks lezingen plus films die Eye Filmmuseum in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA) organiseert. Met gastsprekers over audiovisuele archivering in wereldwijd perspectief. Deze zesde en laatste lezing van de serie ging over Ratna Asmara, de eerste vrouwelijke filmregisseur in Indonesië na de onafhankelijkheidsverklaring van 1945, en de onlangs gedigitaliseerde versie van haar bekendste film, Doctor Samsi (1952).
24-05-2022
Rozet organiseert een traject om zzp’ ers in cultuureducatie te ondersteunen bij digitale vaardigheden en het maken van online of hybride aanbod. In een training maakt men kennis met verschillende platforms en tools waarmee lessen kunnen worden verrijkt.. DEN adviseur Sophie Heijkoop verzorgt de workshops: Didactiek hybride werken; Welke platforms en tools zet ik in om mijn visie en lespraktijk verrijken?
24-05-2022
De afgelopen maanden heeft Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch honderden nieuwe vrienden mogen verwelkomen. Éen ding hebben zij gemeen: ze steunen Theater aan de Parade en maken op die manier bijzondere culturele projecten mogelijk. Met een bijdrage kan het theater jonge, talentvolle theatermakers een podium bieden. De komst van het nieuwe theater biedt tevens de kans om schoolvoorstellingen te organiseren. Een van de manieren waarop we jongeren op een laagdrempelige manier willen betrekken bij en enthousiasmeren voor theater.
24-05-2022
Hoe kun je kleding het beste repareren? Hoe naai je een eigen garderobe? En waaraan kun je duurzame stoffen herkennen en deze het beste beschermen? Het zijn vragen waar duurzaam modeontwerpster Rianne de Witte uit Breda antwoord op geeft tijdens haar gratis spreekuren bij de Makersbase in Nieuwe Veste. Dit alles om consuminderen te bevorderen. Ook voor mensen waarbij de duurzame gedachte minder leidend is, is er het spreekuur. Vooral in een tijd waarin de koopkracht hard kan worden geraakt. De Witte: ,,Ook als je een klein budget hebt, wil je natuurlijk ook voor kwalitatieve kleding gaan. Ik help mensen dit te herkennen en mee te denken met de manieren van dragen om toch te kunnen variëren. Ook geef ik advies op het gebied van wassen. Als ontwerper wil ik niet alleen kleding maken, maar juist de schakel zijn tussen de ontwerpen en behoeften van mensen.”
24-05-2022
Ondanks twee jaar coronacrisis en een aanwezige knaldrang, loopt de ticketverkoop van festivals ook in Vlaanderen niet overal zoals verwacht. Ook logistieke problemen maken het hier en daar moeilijk. Komt daardoor de verhoopte festivalzomer in gevaar? "Niet alleen de festivals zijn twee jaar uitgesteld, ook familiefeesten, trouwfeesten en communies. En dan is er ook nog het reizen. Het wordt dus een grote uitdaging om mensen te overtuigen naar festivals te gaan. Je kan een euro maar eenmaal uitgeven en je kan maar op één plaats tegelijk zijn. ", zegt Serge Platel van de federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen. Tickets goedkoper maken is geen optie. "Een festival is niet zoals een theater waar elk weekend iets doorgaat, al dan niet met subsidies. Een festival moet doorgaan en de rekening moet kloppen. Men probeert de juiste prijs te hanteren voor de markt en die is zeker niet overdreven." Hij is hoopvol: "Het is nog te vroeg. De grote festivals verkopen ver op voorhand uit, maar bij de andere festivals - en er zijn er meer dan 300 elke zomer - is er nog veel verkoop tijdens de zomer. Ik ben ervan overtuigd dat de aantrekkingskracht van de belevingsfestivals die we hebben hier in Vlaanderen opnieuw zal leiden tot volle weides deze zomer."
24-05-2022
De typerende houding van Ireen Wüst, maar ook een vrouw die met beide voeten op de grond is blijven staan en een verwijzing naar de overleden Paulien van Deutekom. Het drie meter hoge standbeeld tere ere van Ireen Wüst bevat veel details. Kunstenares Iris Le Rütte ging nadat ze de opdracht tot het maken van een standbeeld kreeg op zoek naar foto's en filmpjes van de olympische schaatser. ,,Ze wilde zelf geen portret dus heb ik goed gekeken naar haar lichaamshouding tijdens het schaatsen.” Op 21 mei werd het kunstwerk onthuld op het Oranjeplein voor het gemeentehuis van Goirle. Het beeld heeft 50.000 euro gekost.
24-05-2022
Na de eerste Textour van mei 2021 volgde er een tweede editie van 19 mei tot en met 22 mei. Textour is een festival in de vorm van een inspirerende wandelroute in Tilburg met presentaties over textiele kunst en ontwikkelingen in de textielindustrie op het gebied van technologie en duurzaamheid. Joris van Riel, organisator van Textour, blaakt van het enthousiasme als hij uit de doeken doet wat het evenement behelst. „We willen bijdragen aan een verandering van de mindset bij zowel de industrie als de consument”, betoogt hij, „Nu maken bedrijven een product dat mensen kopen, en na gebruik weggooien. Het doel is om van textiel een circulaire industrie te maken, waarin alle grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden. De meeste mensen denken bij textiel vooral aan kleding, maar het zit bijvoorbeeld ook in matrassen. Ook die kunnen ingezameld en uitgeplozen worden, zodat met de materialen iets nieuws gemaakt kan worden. Het gaat om natuurlijke materialen én kunststof vezels. Textour laat innovaties zien op dat gebied.” Van Riel heeft 25 deelnemers bij elkaar weten te brengen. Van Fontys Hogeschool en werkkledingmaker Tricorp tot een Tilburgs bedrijf als Refurbkicks, dat sportschoenen recyclet. Ook laten kunstenaars werken zien die ze met textiel gemaakt hebben. Bezoekers kunnen zelfs meebouwen aan een kunstwerk dat De Nieuwe Zonderlingen achter het Textielmuseum aan het maken zijn. „Textour is letterlijk een beweging naar de toekomst”, aldus van Riel. „Met nog een editie volgend jaar rond de Piushaven werken we toe naar een groots festival in 2024, Textilium Futura. Dat gaat een jaar lang de hele stad bestrijken. Het presenteert duurzame ontwikkelingen rondom textiel, zoals verbeterde productievormen, nieuwe toepassingen en nieuwe technieken die zorgen voor meer hergebruik en recycling en minder productieverlies.”
24-05-2022
De belangrijkste punten uit het herstelplan voor de cultuursector dat staatssecretaris Uslu op 23 mei presenteerde, volgens De Volkskrant, NOS en AD.
24-05-2022
Het kan allemaal al een tijdje weer: naar een theatervoorstelling gaan, een expositie bezoeken of een film kijken op het witte doek. Toch doen we het niet massaal. Half lege zalen zijn sinds corona eerder regel dan uitzondering. Vooral minder bekende namen en minder populaire genres doen het slecht, ziet waarnemend directeur Siebe Weide van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). "Theater moet je plannen en dat doen mensen minder sinds corona. Ze moeten daar weer aan wennen." Ook bioscopen hebben nog niet dezelfde bezoekersaantallen als voor corona. Toch is directeur Gulian Nolthenius van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters vol goede moed. "Het kost nu eenmaal tijd. Wij zijn blij dat alweer 7,5 miljoen mensen de afgelopen maanden hun weg terug naar de bioscoop hebben gevonden. In vergelijking met 2019 is het duidelijk minder, maar dat heeft tijd nodig." Musea zijn minder druk bezocht dan voor corona. Volgens de Museumvereniging komt dat vooral doordat er minder buitenlandse toeristen zijn. Ook mijdt een deel van de Nederlanders drukke plekken. "In 2019 kwam een derde van de museumbezoekers uit het buitenland. Nu komen er nog steeds minder Europeanen dan voor corona en toeristen van verder zijn er amper. Nederlanders met een kwetsbare gezondheid gaan ook weinig de deur uit. Al met al komen er zeker enkele tientallen procenten minder bezoekers dan voor corona." Weide hoopt op hulp van het Rijk en gemeenten. "We hebben coulance nodig van de overheid. En als er weer maatregelen nodig zijn, moet er wel compensatie zijn. We hebben geen vlees meer op de botten." Eén ding staat vast: de cultuursector wil nooit meer sluiten. Nolthenius: "Het is echt van belang dat bioscopen in enige vorm openblijven." Droste: "Ik denk dat er meer maatwerk moet komen. Geef theaters eigen verantwoordelijkheid, door bijvoorbeeld bezoekers mondkapjes te laten opzetten als dat nodig is. Als artiesten willen spelen en de theaters open willen, laat het dan aan het publiek over om een keuze te maken en beslis niet vanuit Den Haag." Ondertussen hopen de theaters op steun van het Rijk, bijvoorbeeld met geld voor een grote publiekscampagne. Droste: "Bezoekers komen te voet en gaan te paard. We moeten mensen verleiden om weer te komen."
24-05-2022
Is er sprake van een verloren generatie jonge kunstenaars door de coronacrisis? Die vraag bekroop de Raad voor Cultuur begin dit jaar tijdens gesprekken met bijna 40 startende kunstenaars en creatieven over hun ervaringen in coronatijd. Het is bekend dat starten als kunstenaar ook zonder lockdowns al geen sinecure was. Maar: "Het beeld uit de gesprekken is heftiger en zorgelijker dan vooraf gedacht.", aldus de raad in het essay ‘Jongeren en het zorgen voor hun morgen. "Het is goed dat de staatssecretaris nu extra middelen vrijmaakt voor jongeren en jonge makers in het eerder vandaag door haar gepresenteerde transitiepakket voor de culturele en creatieve sector.", zo laat voorzitter Kristel Baele op 23 mei weten. Op basis van de gesprekken schreef de raad een bijdrage in de essaybundel: 'Jongeren en het zorgen voor hun morgen' onder de titel: 'In de file op een versperde weg, hoe jonge kunstenaars en creatieven hun start in de sector ervaren.' De essaybundel is een initiatief van veertien adviesraden van de rijksoverheid. Daarin roepen zij samenleving en politiek op om te zorgen dat de huidige én toekomstige jonge generaties een hoopvolle toekomst tegemoet kunnen gaan. De Raad voor Cultuur ziet het als een morele plicht van de samenleving en de culturele en creatieve sector als geheel om te voorkomen dat deze generatie jonge makers verloren gaat. Dit vraagt solidariteit van opleidingen, producenten, programmeurs en overheden. De raad schrijft "ook zelf in gesprek te willen blijven met jonge makers en hen structureel bij de advisering van de raad te willen betrekken. We vragen hen ons bij de les te houden. Deze groep is -ook door ons- te vaak te weinig gehoord." De raad is inmiddels met voorbereidingen bezig om een jongerenplatform op te richten.
24-05-2022
Corona heeft de culturele sector hard geraakt. Concertzalen, theaters en bioscopen moesten maandenlang verplicht hun deuren gesloten houden en nu er weer van alles mogelijk is, lijkt het publiek niet terug te keren. Is meer geld de juiste oplossing? Staatssecretaris van Cultuur en Media Gunay Uslu vertelt bij Op1 op 23 mei waarom ze dit jaar 135 miljoen extra gaat investeren in de culturele sector.
23-05-2022
De directie van het International Film Festival Rotterdam heeft vanuit Cannes zijn nieuwe team programmeurs voorgesteld. Daartoe zou aanvankelijk een perspresentatie worden belegd, maar die werd geannuleerd en omgezet in een persbericht dat op 19 mei wel telefonisch werd toegelicht. Programmeurs zijn belast met het aanbrengen en selecteren van programma’s en films. Tot dusver coördineerden vijf vaste krachten ( een tweekoppig ‘artistiek comité’ en drie ‘programmamanagers’ ) twaalf freelancers. In de nieuwe structuur vormen elf freelancers – deels oude krachten, deels vers bloed – een door artistiek directeur Vanja Kaludjercic direct aangestuurde selectiecommissie. Sommige vaste krachten krijgen nieuwe posten, voor anderen moet een regeling worden getroffen. Eerder werd duidelijk dat de personele herstructurering heeft geleid tot grote interne onrust binnen IFFR. Nieuws daarover ligt gevoelig nadat de situatie werd opgepikt door de internationale filmpers. Twee journalisten van NRC zijn na publicaties over het onderwerp geïntimideerd. Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “Om een meer inclusieve en duurzame toekomst te creëren voor het festival, stonden we dit jaar voor de uitdaging om kritisch naar onze organisatie te kijken.” Als ze met inclusief doelt op een andere genderbalans binnen de organisatie dan is haar missie glansrijk geslaagd. De nieuwe organisatie bestaat voor driekwart uit vrouwen. Zakelijk directeur Marjan van der Haar houdt vast aan de lijn dat de herziening van het personeelsbestand is ingegeven door financiële tegenslag, deels door Covid die het IFFR dwong tot twee online edities. Zij zegt dat de reorganisatie “ons in staat [stelt] om in de gezondste financiële omstandigheden aan de slag te gaan met de planning van IFFR 2023.”
23-05-2022
Het Nederlands Filmfonds presenteert, samen met 8 andere Europese publieke fondsen, het nieuwe internationale fonds New Dawn op het Cannes Filmfestival. New Dawn richt zich op een divers, gelijkwaardig en inclusief filmlandschap. Een internationale filmindustrie die de vele stemmen en perspectieven in de samenleving naar voren brengt, heeft relevantie voor iedereen. De fondsen willen meer kansen en toegankelijkheid binnen de filmindustrie creëren voor filmmakers.
23-05-2022
Vier speelfilms en drie documentaires hebben een realiseringsbijdrage gekregen vanuit de regeling Realisering Speelfilm en Lange Animatiefilm van het Filmfonds. Bij de selectie wordt prioriteit gegeven aan oorspronkelijke scenario’s en geselecteerd op een kwalitatief hoogwaardig, divers en gedurfd aanbod. In totaal investeert het Filmfonds bijna 4 miljoen in deze realiseringsronde.
23-05-2022
Tranche 2 van het Sena Muziekproductiefonds heeft andere subsidiecriteria: performers en producenten kunnen een aanvraag doen; het eigen beheer criterium vervalt; aanvragen voor artiesten kunnen ook door platenmaatschappijen gedaan worden. Deadline is 19 juni. Aangesloten zijn bij Sena is geen vereiste voor de aanvraag.
23-05-2022
Fieldlab Evenementen heeft op 20 mei het COVID Kenniscentrum Voor Evenementen gelanceerd. Het COVID Kenniscentrum voor Evenementen is opgezet als vervolg van Fieldlab Evenementen. Het doel van het kenniscentrum is om toelichting te geven op de maatregelen zoals die gehanteerd (kunnen) worden om het risico op besmetting door COVID-19 op een evenement te minimaliseren. Door Fieldlab Evenementen zijn diverse onderzoeken uitgevoerd, met als doel om vervangende maatregelen te vinden, waardoor evenementen ook in tijden van verhoogd risico op besmetting, georganiseerd kunnen blijven worden. Bij iedere aanpassing van de maatregelen wordt de pagina geüpdatet. Het Kenniscentrum dient om de maatregelen nader uit te leggen en als hulpmiddel voor partijen die evenementen organiseren, of partijen die advies moeten verlenen of vergunningen moeten verstrekken. Het COVID Kenniscentrum voor Evenementen is een samenwerking tussen de evenementenbranche, via de Alliantie voor Evenementbouwers en Eventplatform en de overheid via de ministeries van EZK, VWS, J&V en OCW.
23-05-2022
De line-up voor het festival Rock Werchter Encore is doorgeschoven naar TW Classic. De originele insteek van Rock Werchter Encore was om de terugkeer van livemuziek op festival te vieren. Een goede maand voor de start maakt de organisatie echter bekend dat het event niet doorgaat. Tegenover Het Nieuwsblad meldt Rock Werchter: “De zin om na twee jaar stilte weer in volle glorie festivals te beleven is groot, maar er zijn een paar dompers op de feestvreugde. Het consumentenvertrouwen is zoek, de live-entertainmentsector kampt met personeelstekorten, productiekosten swingen de pan uit. De verwachting was dat Encore 25.000 festivalbezoekers zou trekken. Dat is mooi, maar gezien de omstandigheden was omdenken toch de betere optie.”
23-05-2022
Contrabassist en zanger Peter Willems heeft op 22 mei in de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch de Conservatorium Talent Award gewonnen. De Mingus Prijs voor beste compositie ging naar Fenne Scholte. De finalisten traden op met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw nadat ze eerder op de dag een zelfgeschreven compositie speelden met eigen band. De jury roemde Willems' creativiteit en authenticiteit, de verschillende instrumentaties en het dynamisch benaderen van de bezetting. Willems won vijfduizend euro en een optreden tijdens Jazz in Duketown in juni. Zangeres Fenne Scholte (2000) studeert jazz en pop aan het Utrechts Conservatorium. In 2021 bracht ze haar debuutalbum 'Hope' uit. Volgens de jury schrijft ze slimme en pakkende composities die samenvallen met haar eigen verhaal. Voor het winnen van de Mingus Prijs ontvangt Scholte duizend euro. Conservatorium Talent Award (CTA) is een evenement dat letterlijk en figuurlijk een podium biedt aan aanstormend talent in verschillende disciplines: van zang tot gitaar en van trombone tot contrabas. De beste studenten van zeven Nederlandse conservatoria strijden om de prijs. De Conservatorium Talent Award is onderdeel van Jazz in Duketown en wordt ondersteund door het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant. Met de finalisten en leden van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw organiseert het Cultuurfonds bovendien workshops voor jonge musici in verschillende Brabantse regio’s
23-05-2022
Alle voorstellingen van Hotel Wonderland zijn stilgelegd. De grote immersive theaterproductie in Zaandam heeft volgens de oprichters ’te veel last van de marktomstandigheden om door te kunnen gaan’. Hotel Wonderland verkocht te weinig kaarten voor een normale bedrijfsvoering, schrijven de oprichters op de website van Hotel Wonderland. Ze wijzen daarbij naar de huidige omstandigheden in de markt: inflatie en terughoudend publiek in de culturele sector. Ook noemt de organisatie de ongunstige timing van hun heropening, na zes maanden sluiting. Misschien speelde de toegangsprijs ook een rol. Kaarten (inclusief eten, een welkomstdrankje en parkeren) kostten € 95 per stuk. Hotel Wonderland is nog niet failliet. Ze werken aan een schuldeisersakkoord, waarin de nog te ontvangen steun van de overheid voor de sluitingsperiode een grote rol speelt. Ze schrijven ook hun ‘uiterste best ‘ te doen om iedereen die een kaart heeft gekocht te compenseren. Ook hoopt het bedrijf nog op een overname en roept geïnteresseerden op zich te melden.
23-05-2022
Joanne Mensert wordt artistiek leider bij Theater De Nieuwe Vorst in Tilburg. Op 1 juli volgt ze Anneke van der Linden op, die onlangs naar Zweden emigreerde. Joanne Mensert heeft een brede achtergrond in de theatersector als dramaturg en (creatief) producent. Ze werkte onder andere bij Schippers&VanGucht en mugmetdegoudentand. Als artistiek leider wordt Mensert verantwoordelijk voor het uitwerken van de artistiek inhoudelijke koers van De Nieuwe Vorst. Ze gaat onder meer het programmabeleid opstellen, (nieuwe) makers scouten en ondersteunen, en zoeken naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Ze stuurt daarbij de programmeur, publiekswerkers en programmamakers aan. Mensert gaat ook de partnership vormgeven in het Makershuis Tilburg, een broedplaats voor podiumtalentontwikkeling van De Nieuwe Vorst, DansBrabant, Het Zuidelijk Toneel, Theaters Tilburg en Festival Circolo.
23-05-2022
Nu de maatregelen van de afgelopen jaren zijn opgeheven, hopen de theaters en concertzalen weer een volledig seizoen te kunnen draaien zonder annuleringen en verplaatsingen. En mét de artiesten en het publiek. Maar ja, met de hogere energiekosten, de nog altijd pittige prijzen aan de benzinepomp en de duurdere boodschappen staat een theaterbezoek niet meer boven aan de prioriteitenlijst. Hoe denken theaterdirecteuren Alex Kuhne (Theater aan de Parade, ‘s-Hertogenbosch), Rob van Steen (Schouwburg Concertzaal Tilburg) en Sander Knopper (De Leest, Waalwijk) het tij te keren? Ze maken zich geen zorgen en zijn optimistisch.
23-05-2022
Staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media presenteert op 23 mei haar herstelplan voor de culturele sector. Herstel, vernieuwing en groei staan centraal. Dit jaar gaat het structureel om €135 miljoen en daarna loopt het op naar €170 miljoen extra per jaar voor cultuur. De toekomst van het culturele en creatieve veld heeft door de coronacrisis onder grote druk gestaan en staat nog steeds voor grote uitdagingen. De extra middelen voor cultuur zijn een belangrijke steun in de rug, zo laat de staatssecretaris weten in een brief aan de Tweede Kamer. De extra investeringen gaan naar makers in de culturele en creatieve sector. Met €20 miljoen aan startsubsidies krijgen vrije producenten de kans om nieuwe producties op te zetten. Hiermee groeit de werkgelegenheid voor makers, technici en decorbouwers. Om de opdrachtenstroom weer op gang te brengen is €12,5 miljoen beschikbaar om te investeren in grote Nederlandse drama-, documentaire- en animatieseries. Specifieke aandacht is er voor startende makers die door de sluiting van de cultuursector een moeilijk start hadden. Voor startende cultuurmakers en erfgoedprofessionals wordt €9,9 miljoen uitgetrokken om hen alsnog een kans te bieden een podium of werkplek te vinden en een carrière op te bouwen. Om ondernemerschap te stimuleren komt er via Cultuur+Ondernemen €15 miljoen beschikbaar om via een lening tegen een lage rente te investeren in producties en projecten. Dit draagt er ook aan bij dat mensen achter de schermen, zoals productieleiders, geluidsmensen en podiumbouwers kunnen terugkeren naar de culturele sector. Het structureel hervormen en versterken van de arbeidsmarktpositie gebeurt in nauwe samenwerking met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het is belangrijk de positie van werkenden in de culturele en creatieve sector te versterken. Daarom komt er €10 miljoen beschikbaar voor een pilot die werkgevers faciliteert om gezamenlijk freelancers in dienst te nemen waardoor ze meer sociale zekerheid hebben. Er komt ook een pilot met een financiële tegemoetkoming in de kosten van een arbeidsongeschiktheids- of pensioenverzekering. Publiekscampagnes moeten mensen weer aanmoedigen een bezoek te brengen aan al die culturele instellingen die Nederland rijk is, maar ook om cultuur te beoefenen. Amateurs worden extra gestimuleerd om mee te doen aan culturele lessen en activiteiten. Hiervoor is €4 miljoen beschikbaar. Voor extra culturele programmering bij de publieke omroep is €5 miljoen te besteden om zo makers te ondersteunen en tegelijkertijd een breder publiek naar theaters, musea en bioscopen te trekken. Met een impuls jongerencultuur van €19,6 miljoen euro komt er extra ondersteuning aan lokale plekken en initiatieven voor jongeren om zich creatief te ontwikkelen en cultuur te beoefenen. Bijvoorbeeld oefenruimtes voor bandjes, of plekken waar jongeren zich kunnen ontwikkelen en experimenteren op het gebied van theater, dans, muziek en spoken word. Daarnaast wordt het met €2,5 miljoen voor alle mbo-scholen en studenten makkelijker tijd te besteden aan kunst- en cultuur. Net als op de Cultuurkaart in het voorgezet onderwijs komt op de MBO Card een budget per student. Tot slot gaat staatssecretaris Uslu in haar brief in op aandacht voor innovatie en digitalisering, een trend die tijdens corona is versneld. Daarnaast investeert ze in erfgoed, de collectie Nederland en de bibliotheken, te beginnen in Bonaire. Ook komt er extra geld vrij voor de online bibliotheek die sinds de coronacrisis verder gegroeid is. Deze steun gaat volledig naar schrijvers en hun uitgevers. De uitwerking van de €170 miljoen per jaar vanaf 2023 volgt in een brief na Prinsjesdag.
23-05-2022
Omroep Brabant sprak met Niels van Doormalen (23), de jongste musicalproducent van Nederland. Op 20 mei opende hij zijn eigen bedrijf Oatmilk Studio in het centrum van ’s-Hertogenbosch, bij het Theater aan de Parade. In november komt zijn eerste musical in het theater: 'Before After'. De voorstelling is in coronatijd ontstaan en alleen nog maar te zien geweest in een livestream met Britse acteurs. Van Doormalen brengt de show voor het eerst op de planken. Het gaat over de ontmoeting tussen een stel dat uit elkaar is. Een van hen heeft geheugenverlies. Hij vindt het erg dat hij zo weinig jongeren in het theater ziet: “Als ik bij een voorstelling zit, ben ik vaak de jongste in het publiek. Dat vind ik best pijnlijk. Als je niet als ambitie hebt jongeren naar het theater te trekken, is er over twintig jaar geen theater meer over.” Door samen te werken met influencers en bedrijven die jongeren aanspreken, hoopt Van Doormalen te slagen. Hij wil kleine, interessante en relevante producties maken.
23-05-2022
Comedian, schrijver en programmamaker Raoul Heertje is de eerste artist-in-residence van de Verkadefabriek in ‘s-Hertogenbosch. Heertje ontwikkelt een theaterprogramma, waarvoor hij ideeën haalt uit optredens in en initiatieven met de Verkadefabriek. Ook begint hij onder meer een podcast, waarin hij in gesprek gaat met Bosschenaren en geeft hij comedyworkshops aan jongeren. Raoul Heertje wil zijn blik verruimen en geïnspireerd worden door mensen uit alle Bossche windrichtingen. Daartoe zoekt hij contact met de Bossche gemeenschap en het Bossche bedrijfsleven.
23-05-2022
Vorig jaar heeft het kunstencentrum Waalwijk een proef gedaan met muzieklessen op drie basisscholen in de gemeente. Dat is zo goed bevallen dat nu negen scholen meedoen. Het MuziekAkkoord, zoals het officieel heet, is ondertekend door de scholen en het Kunstencentrum, en medeondertekend door de gemeente Waalwijk, Rabobank De Langstraat en de Lionsclub. Zij sponsoren de muzieklessen. ,,Daarnaast krijgen we een bijdrage van de stichting Meer Muziek in de Klas", zegt directeur van het centrum Francesco van Mierlo. ,,Het streven is dat elk kind op de basisschool een jaar muziekles krijgt", zegt hij. ,,Zo'n twintig lessen van een professionele docent.” Hoe de lessen eruit gaan zien is nog niet bekend, in overleg met de scholen wordt dat bepaald. Het plan is in ieder geval kinderen kennis te laten maken met verschillende instrumenten. Wethouder Dilek Odabasi van Waalwijk is blij met het akkoord
23-05-2022
Intents Festival Oisterwijk, dat is tien podia met hardstyle, uptempo en andere muziek met veel beats en bassdreunen. Hoe leid je al die decibellen in goede banen? ,,Aan de hand van allerlei berekeningen adviseren geluidsexperts ons vooraf over de meest logische terreinindeling. Met die informatie gaan wij, de organisatie, vervolgens aan de slag.”, zegt organisator Remko Hermans. Hij benadrukt dat het gehoor van de bezoeker centraal staat, net als het voorkomen van geluidsoverlast voor de omgeving. De organisatie past end-fire array toe. ,,Dat is een techniek waarbij meerdere subwoofers in een lijn achter elkaar opgesteld worden. Daardoor blijft het geluid zuiver en wordt het gereduceerd.” De subbasrespons - nog zo’n term - wordt op die manier aangepast op de akoestiek van de tenten. Een andere truc om het geluid niet op andere stages over te laten slaan, is het plaatsen van containerwanden. Om te zorgen dat het festival geluidstechnisch – los van deze maatregelen – vlekkeloos verloopt, is er tevens een centrale geluidspost. De technicus houdt alle geluidsmannen in de gaten en grijpt waar nodig in. Het geluid is uiteraard niet het enige waar de organisatie zorg voor draagt. Duurzaamheid speelt dit seizoen een grote rol op Intents Festival. Iedere bezoeker ontvangt bij de ingang een recycletoken, waarmee hij of zij een consumptie kan bestellen. ,,Als je je beker weggooit, dien je een nieuwe beker te kopen, wat een halve consumptiemunt kost. Zo hopen we dat iedereen zijn leeggedronken consumptie netjes inlevert bij de bar.”, aldus Hermans
23-05-2022
Het Storioni Festival in Eindhoven is drie jaar geleden teruggegaan van een tiendaagse in de winter naar een vierdaagse in het voorjaar, deze editie, de vijftiende, krijgt er weer een dagje bij. ,,We hebben zoveel ideeën en plannen die we willen realiseren”, zegt violist Wouter Vossen, die dag hebben we nodig en misschien nog wel meer in de naaste toekomst.” Wouter Vossen blikt terug en vooruit. ,,Waren we (Vossen, zijn broer cellist Marc en pianist Bart van de Roer vormen samen het Storioni Trio) vijftien jaar geleden drie snotneuzen die de hele wereld met ons spel wilden veroveren, nu zijn we ons meer bewust van wat er om ons heen gebeurt en de impact daarvan. Denk aan corona, de vluchtelingencrises, de oorlog in Oekraïne, omstandigheden waar wij zelf, maar ook veel ons bekende musici van over de hele wereld, mee te maken hebben.” De hoofdmoot van het Storioni Festival blijft de muziek en de vele concerten in het Muziekgebouw, maar het trio wil meer verbinding zoeken met jong en oud, amateur en aankomende professionals, studenten en mensen die hier door allerlei omstandigheden zijn komen aanwaaien. ,,We streven naar meerdere korte concerten op één dag op spannende locaties en natuurlijk ‘Music in the Streets’ in de binnenstad van Eindhoven, waar we drie jaar geleden mee zijn begonnen en wat een groot succes was.” Storioni Festival vindt op diverse locaties plaats, Kasteel Heeze, TU/e, Piet Hein Eek, Muziekgebouw en in de binnenstad van Eindhoven. Van 1 tot en met 5 juni.
23-05-2022
Veel huurders in De Gruyter Fabriek in ‘s-Hertogenbosch zijn geconfronteerd met hogere maandlasten. Daar zijn zij niet bepaald blij mee. De PvdA stelde kritische vragen aan het Bossche college van B en W. De BIM is immers voor bijna 100 procent in eigendom van de gemeente. De PvdA noemt als voorbeeld het kunstenaarscollectief C8: ‘Die betaalde bijvoorbeeld eerst 218 euro per maand aan servicekosten en dit gaat nu omhoog naar 568 euro per maand.’ Er zijn ongeveer tweehonderd huurders in het gebouw, die te maken hebben met een forse prijsstijging van de servicekosten, bedoeld voor onder meer schoonmaak en beveiliging. Die hogere servicekosten worden enkele jaren terug doorberekend. De eigenaar van De Gruyter Fabriek, de Bossche Investeringsmaatschappij (BIM), rekent de servicekosten door per vierkante meter. Wie vooral veel last hebben van de veel hogere kosten, zijn de kunstenaars in de ‘fabriek’. Veel van hen komen financieel in de knel met de aangekondigde prijsstijgingen. ,,Het lijkt wel of de BIM ons hier weg wil hebben”, zegt een van de kunstenaars. Uit angst voor vervelende gevolgen willen zij niet met hun naam in de krant. Directeur Maurice Horsten van de BIM reageert verbaasd op de vragen van de PvdA. ,,Slechts een kleine groep kunstenaars heeft er moeite mee”, stelt hij. ,,Zij vergeten dat zij voor zeer minimale bedragen ruimtes huren in De Gruyter Fabriek. Sommige kunstenaars krijgen kortingen tot wel 90 procent op de normale huren.” Horsten zegt dat de nieuwe prijs van de servicekosten nog een stuk lager ligt dan elders in het land. ,,We hebben de hogere kosten voor schoonmaken, beveiliging, beheer en andere zaken jarenlang niet doorberekend. Nu doen we dat dus wel. Het zijn kosten waar iedereen baat bij heeft.” Horsten stelt dat hij een aantal kunstenaars een betalingsregeling aanbood, maar dat zij daar niet op ingaan.
23-05-2022
Meiden die in ’s-Hertogenbosch in de openbare buitenruimte willen dansen hadden in het voorafgaande meestal het nakijken. Van een ‘veilige’ omgeving zonder stoorzenders was nauwelijks sprake. Maar dat is nu waarschijnlijk verleden tijd, sinds de opening van de hippe Urban Dance Ground bij jongerencentrum 4West een feit is. In 2021 is PowerUp073 in samenwerking met ’S-PORT een pilot gestart. Een pilot voor Urban Dance Grounds op verschillende plekken in ‘s-Hertogenbosch. Deze hippe dansvloeren zijn bedoeld om het bewegen in de openbare ruimte te stimuleren. Ook zijn de dansvloeren een middel om jongeren positief te activeren en aan te sluiten bij hun leefwereld. Die leefwereld omvat TikTok-filmpjes, challenges, dance battles, muziek, moves en meer. De pilot was succesvol. Deze opening vond plaats op 18 mei. De opening werd afgetrapt met een dance-off. Twee dansgroepen van jongeren uit West en Noord namen het tegen elkaar op in een challenge genaamd Powerbattle. De winnaars namen een 1,2 meter hoge wisselbeker mee naar huis. De bedoeling is dat Urban Dance zich als een olievlek verspreidt in de stad. Daarom staan er pilot-dansvloeren op de planning voor het ISK en bij Jongerencentrum Zuid-Oost.
23-05-2022
Er is in Breda weinig aanbod voor jongvolwassenen die zich interesseren in urban sports and cultuur. Althans, dat concludeert Pier15. En tot overmaat van ramp, dreigt dit aanbod nog verder te krimpen. “Electron heeft de deuren inmiddels al moeten sluiten en ook voor poppodium Phoenix ziet het er niet goed uit. Daarnaast loopt ons contract in 2023 ook nog eens af”, aldus Pier15. “De cultuur voor jongvolwassenen in Breda sterft dus langzaam uit.” Daarom werd er op 21 mei een rouwstoet gelopen, Rest.In.Pier. Met deze actie werd aandacht gevraagd voor het belang van een goed cultureel aanbod voor jongvolwassenen in Breda.
23-05-2022
De heropening van theater en Cultureel Centrum De Enck in Oirschot is van de baan. De hiervoor opgerichte Stichting Cultureel Centrum Oirschot heeft samen met initiatiefnemers Frank van Laarhoven en André van de Ven besloten de samenwerking te beëindigen. Begin mei bleek na een overleg tussen de gemeente Oirschot, initiatiefnemer, stichtingsbestuur en beoogd horeca-exploitant dat het niet lukt het centrum op korte termijn weer open te krijgen als ‘sociaal-culturele faciliteit’
23-05-2022
Iedereen is het erover eens: DePetrus is een van de parels van Vught. Financieel gezien blijft het ontmoetingscentrum in de voormalige Petruskerk problematisch. In de voormalige rijksmonumentale kerk - midden in het centrum van Vught - zijn de bibliotheek, het Vughts Museum, Anders Bezig Zijn Vught, de Wereldwinkel en Welzijn Vught gevestigd. De gemeenteraad stemde op 18 mei in met het verlenen van jaarlijkse exploitatiebijdrage tot augustus 2036 van 138.710 euro. ,,Een sociaal, culturele parel die behouden moet blijven en geld mag kosten”, schetste SP-raadslid Dani Smith. ,,Maar we willen wel goed de uitgaven en inkomsten van ‘BV’ blijven monitoren die aan DePetrus verbonden is.” Smith doelde op DePetrusBV, in handen van zeven vermogende Vughtse ondernemers die in 2011 hun nek uitstaken en de rijksmonumentale Petruskerk redden van sloop en voor de transformatie zorgde. Ze verhuren het gebouw aan de stichting Ontmoetingscentrum DePetrus, die het vervolgens weer (onder)verhuurt aan de genoemde organisaties. Al eerder (in 2017 en 2020) deed de gemeente Vught een extra bijdrage.
23-05-2022
In twee dagen viel Readification twee keer in de prijzen. Het leesbevorderingsproject van de Leescoalitie, NBD Biblion en Ubisoft is bekroond met Goud bij de AMMA’s, de mediaprijzen voor de opvallendste concepten en beste samenwerkingen, en het ontving een bronzen Esprix in de categorie ‘Media, Entertainment & Communications’. Eerder won het project al een Leffie (de prijs voor campagnes met lef en impact) en twee SponsorRingen, brons in de categorie Maatschappij en goud in het specialisme Innovatie. Readification is een project van de Leescoalitie dat is ontwikkeld en gelanceerd in samenwerking met gameproducent Ubisoft, 2Basics en NBD Biblion. Dankzij Readification komen nog meer jongeren in aanraking met literatuur in een interactieve spelvorm. Door deze nieuwe vorm van leesbevordering wordt het leesplezier van jongeren aangewakkerd: maar liefst vier op de tien jongeren werden sinds de lancering door Readification gestimuleerd om meer te gaan lezen. De Leescoalitie bestaat uit Stichting Lezen (voorzitter), de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), Stichting Lezen & Schrijven, het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de bibliotheken (de Koninklijke Bibliotheek en Vereniging van Openbare Bibliotheken), het Nederlands Letterenfonds en de Taalunie.
23-05-2022
Het water staat de bibliotheek in Deurne tot aan de lippen. Als de gemeente Deurne besluit om er geen extra geld voor uit te trekken, dan verdwijnt de bibliotheek uit de gemeente, alle kerkdorpen en in totaal dertien scholen. Directeur Robin Verleisdonk was op 17 mei te gast bij de vergadering van de Raadscommissie Omgeving in het Cultuurcentrum waar hij zijn betoog begon met een voorbeeld van wat in de komende tijd zou kunnen gebeuren.
23-05-2022
Tilburg krijgt dit jaar geen nieuwe Junior Stadsdichter. ‘De verkiezing gaat niet door, omdat er te weinig kandidaten zijn’, zegt Esther van Lieshout namens de organisatie. ‘We gaan het project onder de loep nemen en hopen volgend jaar terug te zijn.’ De huidige Junior Stadsdichter, Gina Goossens, blijft nog een jaar langer aan. Zij wordt op 12 juni opnieuw geïnstalleerd. Het officiële moment maakt deel uit van een feestprogramma rondom de presentatie van de nieuwe dichtbundel van de Tilburgse dichter Erik van Os. Die bundel heeft hij speciaal voor jongeren gemaakt.
23-05-2022
Romy van Dongen uit Sprang-Capelle is de nieuwe stadsdichter van Waalwijk. Met haar gedicht 'De stem van de stad’ wist ze de jury te overtuigen. De 23-jarige Romy van Dongen zal de komende twee jaar de taak van stadsdichter gaan vervullen. De gemeente Waalwijk zocht een opvolger voor Bowy Schouten. Na zijn verhuizing naar Heusden is hij vroegtijdig gestopt als stadsdichter. Uiteindelijk waren er drie kandidaten om hem op te volgen. Zij hadden een gedicht ingestuurd, met als thema verbinding. Van Dongen is al langer bezig met dichten. Ze werd door haar lerares Nederland gestimuleerd om met poëzie aan de slag te gaan. Van Dongen is actief lid van DichterbijWaalwijk. Verder is ze lid van de Poetry Circle 013 in Tilburg, waar ze kennismaakt met tal van dichtvormen. ,,Daar heb ik ook ontdekt dat elke stad een eigen stem heeft”, vertelt Van Dongen. ,,Ik hoop die stem verder te gaan ontdekken voor Waalwijk.”
23-05-2022
Thomas van Grinsven & Rutger Vink hebben met hun boek De magische halsband (Kosmos) de Kinderjury 2022 gewonnen in de leeftijdscategorie 6 t/m 9 jaar. In de categorie 10 t/m 12 jaar wint Kevin Hassing met Mus & kapitein Kwaadbaard en de koers naar de Kraken (Luitingh-Sijthoff). De Kinderjury is de belangrijkste publieksprijs voor kinderboeken. Tijdens de Stemweken stemden maar liefst 52.448 kinderen op hun favoriete boek van vorig jaar. De prijzen werden uitgereikt door presentatoren Rachel Rosier (host Zapp) en Jasey Harders (tiktokker) op de eerste editie van Het Grote Kinderjury Feest. Het Grote Kinderjury Feest past bij de gezamenlijke missie van CPNB en DPG Media om de jonge generatie aan het lezen te krijgen en het leesplezier te vergroten en om ouders en verzorgers in heel Nederland te bereiken, en leesplezier bij iedereen dichtbij te brengen.
23-05-2022
Hebban in de Klas is een online platform waar leerlingen en docenten met elkaar als lezer verbonden zijn. Dit gratis leesbevorderingsinitiatief van Stichting CPNB en Stichting Lezen is voor het voortgezet onderwijs en start in september. Het is al mogelijk om mee te doen aan de pilot. Hebban in de Klas is ontwikkeld in samenwerking met docenten en maakt gebruik van de techniek achter de populaire lezerscommunity Hebban.nl. Het platform ondersteunt docenten in het bijhouden van de leeslijstadministratie en het leesdossier van de individuele leerling, biedt ruimte voor discussietopics, het delen van (nieuws)artikelen en verwerkingsopdrachten en stimuleert leerlingen tot het ontdekken van hun eigen leessmaak en –favorieten. Docenten kunnen meerdere klassen tegelijk beheren. Elke klas heeft een eigen klassenhomepage, waar de leerlingen en de docent met elkaar in contact komen.
23-05-2022
“Over het algemeen kunnen we vaststellen dat je om De Gedichtenwedstrijd te winnen een aardig maar ook weer niet al te goed dertien-in-een-dozijngedicht dient te schrijven. Het moet een beetje een anekdotisch gedicht zijn waar de lezer om kan glimlachen. Er moet een tobbende ik-figuur in voorkomen die concludeert dat het allemaal niet zo eenvoudig is, het leven. Al te ernstig mag het niet zijn. Echte diepgang is ook niet gewenst. Wel moeten er een of twee ongebruikelijke beelden in zitten. Een mysterieus slot verdient de voorkeur. Parlando is de norm. Metriek en rijm zijn uit den boze.” Evi Arents is kritisch over de winnaars van De Gedichtenwedstrijd. .Je hoeft als dichter alleen een bepaald recept te volgen. Ze doet een voorstel om de kwaliteit van de wedstrijd te verbeteren.
23-05-2022
Welke romans moeten de ministers van Rutte-IV lezen om hun functie goed te kunnen uitoefenen? Een ‘literair schaduwkabinet’ van onder meer Philip Huff, Manon Uphoff, Özcan Akyol, Ester Naomi Perquin en Abdelkader Benali doet elke week een aanbeveling in brieven aan de ministers, een initiatief van ILFU. In een eerste bijdrage geeft Philip Huff heeft een leestip voor Wopke Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken. Het ILFU wijst op het belang van literaire fictie voor de hele maatschappij, niet alleen voor het primaire onderwijs. Directeur Michaël Stoker: “In literaire fictie kan iets wat in de journalistiek en in andere kunstvormen veel moeilijker is: je verplaatsen in het hoofd van iemand anders. Je kunt de wereld ervaren met de blik van iemand die je niet bent, cruciaal voor het functioneren van een democratische samenleving.”
23-05-2022
Welke boeken doen er écht toe? Op de site van DNBL kan men daartoe de Canonenquête 2022 invullen. Met deze enquête wil DNBL de discussie openen over de rollen en functies die een canon anno 2022 kan hebben én natuurlijk de lastigste vraag beantwoorden: welke werken behoren er tot die Nederlandstalige canon? De enquête sluit op 19 juni 2022 en de uitslag wordt bekend gemaakt in de Week van het Nederlands, die start op 1 oktober 2022. Meer informatie is te vinden op de website van het Canonfestival. DBNL is een van de initiatiefnemers van deze enquête, in navolging van de DBNL-canonenquête die 20 jaar geleden werd verspreid. Met de resultaten van toen werd bepaald welke werken online zouden komen in DBNL. Het doel is nu breder: de enquête stimuleert debat over de literaire canon en genereert tegelijkertijd meer aandacht voor literair erfgoed. De canonenquête en het canonfestival zijn initiatieven van KANTL, Taalunie, NL-Lab, Raad voor de Neerlandistiek, KB-DBNL, Platform Neerlandistiek
19-05-2022
Terwijl de hekken rond Europa hoger en hoger worden, wordt er binnen die hekken gesproken over het belang van diversiteit en inclusie. Iedereen verdient dezelfde kansen en moet zich gerepresenteerd zien. Wat betekent dit voor schrijvers en illustratoren van kinderboeken? Marit Törnqvist verkent in de jaarlijkse Annie M.G. Schmidt-lezing, uitgesproken op 18 mei, met een uiterst persoonlijk verhaal de nieuwe grenzen waar de kinderboekenmaker tegenaan loopt. Hoe moeten zij omgaan met een wereld waar mensen banger en banger voor elkaar worden en zich bovendien steeds bewuster worden van ongelijkheid en verschillende kansen? Wat kunnen makers van kinderboeken doen met de verborgen verhalen die schuilgaan achter de mensen die we ontmoeten? Wiens verhaal mogen ze vertellen? In wie mogen ze zich inleven? Waar ligt de grens van hun verbeelding? Kinderboekrecensenten Jaap Friso en Bas Maliepaard leiden Marit Törnqvist kort in. NRC sprak met haar.
19-05-2022
Tilburg Concrète is een compositiemarathon: een 24-uurs project dat 24 muzikanten samenbrengt op een 24-sporen geluidsband – ieder uur één. Van 27 mei tot en met 28 mei, 20:00 uur sluiten Mathijs Leeuwis en Mathijn den Duijf zich een etmaal op in hun studioruimte Het Concreet. Ieder uur ontvangen zij een muzikant die al improviserend een bijdrage doet aan de compositie, live te volgen via een stream. Na 24 uur delen ze het resultaat: een volledig geïmproviseerd muziekstuk dat zich in 24 uur tijd voor het oog van de kijker heeft gevormd.
19-05-2022
De zomer komt weer dichterbij en dat betekent ook dat de afstudeerdeadlines van kunstopleidingen weer naderen. Marel van Andel sprak met drie studenten over hun opleiding, studeren in tijden van corona, hun afstudeerproject en ambities.
19-05-2022
Makers die in de afgelopen drie jaar subsidie hebben ontvangen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kunnen voor aanvullende financiering terecht bij Fonds Kwadraat. Bij Fonds Kwadraat kunnen zij eenvoudig en snel een rentevrije lening afsluiten van maximaal € 8.000. Bijvoorbeeld voor apparatuur, het vervolg van een project, aanvullend onderzoek of de presentatie van een project. Een goed voorbeeld is Márk Redele met zijn onderzoek Porcelain.
19-05-2022
Na een door covid-19 afgedwongen pauze van twee jaar vindt de Salone del Mobile dit jaar weer plaats in de vorm zoals we die voor de pandemie kenden. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie riep Nederlandse ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor een presentatie tijdens de Milanese beursweek. De oproep leverde 25 voorstellen op. Adviseurs Simone Post, Siba Sahabi en Arnout Meijer selecteerden hieruit 16 projecten. Met de geselecteerde projecten wil het fonds de hoge kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector onderstrepen en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie versterken.
19-05-2022
Een overzicht van door Fonds 21 gehonoreerde projecten in april 2022. Uit Noord-Brabant: het Design Museum Den Bosch voor Sneakers Unboxed: Studio to Street.
19-05-2022
Sinds kort kunnen niet alleen individuele kunstliefhebbers, maar ook zakelijke organisaties zich verbinden aan de Vereniging Rembrandt. Met een zakelijk partnerschap dragen zij bij aan het behoud en de verdere verrijking van de Collectie Nederland. De eerste partners van de Vereniging Rembrandt zijn Rembrandtje Chocolade en The School of Life Amsterdam.
19-05-2022
Op 21 april stond In Tilburg tijdens Cultuurparticipatie on Tour #2 het Arts for Health Centre centraal. Dit is een initiatief van Corpo Máquina, Sounding Bodies en Switch2Move uit Tilburg. Met een nieuwsgierige blik en op een onderzoekende wijze was de avond ingestoken om de domeinen zorg, welzijn en cultuur nader tot elkaar te laten komen. Er was een keynote door Clare Lovett. Zij werkt voor de stad Londen waar ze sinds 2019 hoofd cultuur, gezondheid en welbevinden is. Ze heeft een achtergrond in cultuurparticipatie en podiumkunsten. In haar presentatie liet ze mooie voorbeelden vanuit Londen passeren waar de kunsten, zorg en welzijn gezamenlijk werken. Heleen Volman, één van de initiatiefnemers van Arts for Health Centre, nodigde het publiek uit om samen te gaan onderzoeken. Ze licht toe dat dit geen project is, maar een lange-termijnvisie in ontwikkeling. Het is een proces dat vraagt om een lange adem. Daarnaast is onderzoek een belangrijke factor in het Arts for Health Centre. Maar hoe onderzoek je de werking van kunst? Het werk heeft een breed spectrum aan doorwerkingselementen. Welke impact willen we maken en hoe meet je dat? En hoe ontwikkelen we professionele praktijken op het snijvlak kunst en zorg/welzijn?
19-05-2022
Als wij met elkaar deze opgejaagde, gepolariseerde, geglobaliseerde, informatiemaatschappij willen ‘overleven’ zonder de hele aarde en elkaar naar de klote te helpen, zullen we anders moeten gaan denken, schrijft Muriël Besemer, hoofd van ITA Academy, de afdeling educatie van Internationaal Theater Amsterdam.. Zij ziet daarbij een belangrijke rol voor theatereducatie. Laat ons vanuit de kunsteducatie de echte vernieuwing in het onderwijs blijven prediken, omdat de toekomstige generaties dat verdienen. Dit artikel verscheen eerder als inleiding bij de speciale editie over theatereducatie van de Theaterkrant (mei 2022) over de ontwikkelingen in theatereducatie. De nadruk gaat van overdracht van kennis en ambacht steeds meer naar ‘menswording’: leerlingen, jongeren, of andere deelnemers de tools geven om door middel van kunst hun leven vorm te geven en te verrijken
19-05-2022
De theaters kampen momenteel met een lagere bezetting dan vóór de pandemie, zo blijkt uit recent onderzoek van het Nationaal Theaterfonds. Geldt dat ook voor de theaters in Noord-Brabant? En hoe kijken zij naar de toekomst? Elmay Claassen sprak erover met Chassé Theater Breda, Theater de Bussel in Oosterhout en Parktheater Eindhoven.
19-05-2022
Vanaf 18 mei 2022 is het aanvraagloket voor de nieuwe Podiumregeling bij het Fonds Podiumkunsten geopend. Met deze nieuwe regeling voor podia speelt het fonds in op de veranderende rol van podia. Daarbij behouden ze ook voor eigen artistieke profielen en een versteviging van de relatie met het eigen publiek. Tevens wordt er meer ondersteuning gerealiseerd. Voor programmeringsbijdragen is een jaarlijks budget van ruim 3,8 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast komt een select aantal podia in aanmerking voor een productiebijdrage. Dit betreft een nieuw budget van 1,3 miljoen euro per jaar voor de jaren 2023 en 2024. Aanvragen kunnen tot uiterlijk 6 juli 2022 worden ingediend. De nieuwe Podiumregeling heeft als uitgangspunt het vergroten van speelmogelijkheden van kwaliteitsaanbod. Alle podia kunnen een bijdrage aanvragen voor programmering. Aan een select aantal podia wordt daarnaast subsidie verleend om initiatieven op het gebied van (co)productie en talentontwikkeling uit te voeren. De regeling is niet bedoeld voor kleinschalige podia die 6-10 voorstellingen of concerten per jaar organiseren. Deze podia blijven in aanmerking komen voor ondersteuning vanuit de SKIP-regeling. Op grond van een inhoudelijk plan waarin podia toelichten hoe programmakeuzes worden gemaakt en hoe daarvoor een publiek wordt bereikt in de eigen omgeving kan een programmeringsbijdrage worden aangevraagd. Ook spelen de lokale inbedding en samenwerkingen met zowel culturele als maatschappelijke partners een rol. Het belang van de lokale context komt ook tot uiting in de beoordeling. Ieder landsdeel (Noord, Oost, Midden, West, Zuid en het Caribisch deel van het Koninkrijk) heeft een eigen budget en een eigen adviescommissie. Met deze aanpak wordt een goede spreiding van middelen gegarandeerd en kan in de inhoudelijke beoordeling recht worden gedaan aan de specifieke omstandigheden binnen een landsdeel. Op 31 mei organiseert het Fonds Podiumkunsten een onlinebijeenkomst waarin de Podiumregeling nader wordt toegelicht en er ruimte is voor vragen.
19-05-2022
Nederland heeft de ambitie om in 2050 een volledig circulaire economie te realiseren. De notitie ‘Nederland op weg naar een circulaire economie‘ van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gaat in op de kansen en risico's van de daarbij horende transitie voor lage- en middeninkomenslanden. Nederland is immers een handelsland, en grondstoffen- en productieketens houden niet op bij de grens. De conclusies zijn niet alleen relevant voor het Nederlandse circulaire-economiebeleid, maar ook voor ontwikkelingssamenwerking waarin het behalen van de Sustainable Development Goals (SDG's) centraal staat. De notitie is een Nederlandstalige samenvatting van de eerder verschenen PBL policy brief ‘Addressing international impacts of the Dutch circular economy transition’ ,die is geschreven op verzoek van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze policy brief plaatst de transitie naar de circulaire economie in de context van de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties en neemt daarmee een breder perspectief dan het Nederlandse circulaire-economiebeleid, dat focust op milieu-impact en leveringszekerheid.
19-05-2022
Er is de laatste jaren een toenemend aantal ontwerpers die innovatieve oplossingen bedenkt die het leven van de groeiende groep ouderen met dementie prettiger maakt. In een serie van drie interviews vertellen social designers over hun oplossingen voor zowel patiënten als zorgverleners. In deel 1 sprak Viveka van de Vliet met Laura Koenen. Toen haar grootmoeder geconfronteerd werd met dementie werd ze zich bewust van de rol die ze, naast kleindochter, zou kunnen vervullen als ontwerper.
19-05-2022
Als architect, activist en academicus onderzoekt Julia Watson wat eeuwenoude, ecologische innovaties van over de hele wereld ons kunnen leren over onze relatie met de natuur. Van levende wortelbruggen die bestand zijn tegen overstromingen, tot verzonken tuinbedden die gedijen in de woestijn, veel van de voorbeelden in haar boek ‘Lo-TEK: Design by Radical Indigenism’ bieden ook waardevolle lessen over klimaatbestendigheid. Op 3 juni 2022 zal Watson tijdens What Design Can Do Live Amsterdam spreken over hoe deze technologieën ons kunnen leiden naar een 'toekomst die is gebouwd op symbiose'.
19-05-2022
Er zijn nog grote stappen te zetten op weg naar een volledig duurzame gebouwde omgeving. Dat blijkt uit het BNA Verdiepingsonderzoek 2022. Tijdens de ontwerpfase van een bouwproject worden belangrijke keuzes gemaakt die het wel of niet duurzaam zijn grotendeels bepalen. Toch, benoemen architecten minder dan de helft van het door hen ontworpen volume duurzaam. Wel zagen architectenbureaus in 2021 een flinke toename in het energieneutraal ontworpen volume ten opzichte van een jaar eerder. Ten aanzien van circulair en natuurinclusief ontwerpen en bouwen zien bureaus een toename.
19-05-2022
De twaalf provincies moeten aan de bak om nationale ruimtelijke beleidsplannen en doelen die het kabinet voorbereidt, in te passen. Minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) meldt in een brief aan de Tweede Kamer dat hij wil dat in oktober 2023 de afspraken per provincie vastliggen. Het kabinet kondigde eerder al aan dat het de regie weer naar zich toe trekt om sneller, eerlijker en samenhangender besluiten te kunnen nemen over de schaarse ruimte in Nederland. Volgens De Jonge komen er grote uitdagingen op Nederland af, onder meer op het gebied van natuur, infrastructuur, water, economie, woningbouw, landbouw en de energievoorziening.
19-05-2022
Van 9 tot 12 juni vindt in Brussel het eerste New European Bauhaus-festival plaats. Vier dagen lang zijn er interessante lezingen, discussies, performances en tentoonstellingen rondom de thema’s schoonheid, duurzaamheid en inclusiviteit. Het College van Rijksadviseurs organiseert op 10 juni een internationaal bouwmeestersdebat met bouwmeesters uit Zweden, Ierland, België en Nederland over de vraag hoe bouwmeesters kunnen bijdragen aan een duurzame, mooie en rechtvaardige toekomst.
19-05-2022
Het Herstelfonds cultuur Maastricht helpt culturele makers en organisaties in Maastricht om in de coronacrisis te blijven bestaan en activiteiten weer op te starten, de sector te vernieuwen en weerbaarder te maken voor de omstandigheden na versoepeling van de maatregelen. Het eerste spoor moet zorgen voor ondersteuning voor de amateurkunstverenigingen van Maastricht. De tweede ondersteuning is voor de professionele culturele instellingen van Maastricht. Daarnaast moet het derde spoor ondersteuning bieden voor het ‘coronaproof’ inrichten van locaties. Tot slot is spoor vier een subsidieregeling. Waar spoor een, twee en drie inzetten op directe noodsteun voor het behoud van de culturele infrastructuur, zet de subsidieregeling uit spoor vier in op een "innovatieve, toekomstbestendige, wendbare en weerbare culturele infrastructuur", aldus de gemeente Maastricht. Spoor een en twee zijn gesloten en spoor drie en vier lopen nog door. Het totaal extra budget in 2022 hiervoor was 335.195 euro. het Herstelfonds Cultuur Maastricht van de gemeente is cruciaal geweest voor de culturele sector tijdens de pandemie. Zo luidt de conclusie tijdens een domeinvergadering van de gemeenteraad op 18 mei. Een tweetal partijen uit de culturele sector deelden hun ervaringen over het fonds. Dynamiek en vernieuwing die veel organisaties door de pandemie inmiddels hebben toegepast, zijn ook merkbaar in de subsidieaanvragen tussen 2021 en 2022, zo stelt de gemeente. Lessen van corona zijn meegenomen en daarin verbreed en verdiept. Dat laatste wil de gemeente daarom financieel blijven ondersteunen via spoor drie en vier. De gemeenteraad wil aan het einde van het jaar nog een evaluatie over het herstelfonds.
19-05-2022
Het Berlijnplein in Utrecht moet de komende jaren getransformeerd worden van een cultuurplein met tijdelijke paviljoens naar een cultuurhart met permanente gebouwen voor cultuur en ondernemers. Nu is er al van alles te beleven, maar dat moet veel meer een vaste vorm gaan krijgen. De gemeenteraad van Utrecht besloot vorig jaar om 45,2 miljoen euro vrij te maken en nu kan er echt begonnen worden met het ontwerp. De gemeente Utrecht, stadslab RAUM, ontwikkelpartner DePlaatsmaker, creatieve broedplaats Kanaal30 en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht hebben hiervoor op 18 mei een samenwerkingsovereenkomst getekend. Gezamenlijk gaan zij een permanente invulling geven aan Berlijnplein. Het consortium De Pleinmakers heeft de opdracht gekregen deze plek te ontwerpen, te bouwen en te beheren. Het consortium heeft een eerste schets gemaakt van hoe de permanente gebouwen en publieke ruimte op Berlijnplein, de plek waar dit alles gaat gebeuren, er uit kan komen te zien. De komende tijd wordt er met alle partijen en omwonenden hier samen verder aan getekend
19-05-2022
Arjen Ribbens bezocht de belangrijkste Nederlandse kunstbeurs Art Rotterdam, en zag bevestigd wat al enige tijd duidelijk is: het wandkleed beleeft een comeback. Meer dan tien van de ruim honderd deelnemende galeries bieden textiele kunst te koop aan. Bijzonder is dat op de beurs een stand gewijd is aan het werk van een van de moderne grootmeesters van de textielkunst: de Amerikaanse, in Parijs wonende Sheila Hicks.
19-05-2022
Aankomend jaar zal de Motley Academie het geschreven woord met de praktijk verbinden en gaan denkers en makers elkaar ontmoeten. In tien workshops verspreid door het hele land zullen hedendaagse kunstenaars een creatieve les verzorgen op basis van hun professionele kunstpraktijk én naar aanleiding van specifieke teksten. Deelnemers zullen een dagdeel samen met de kunstenaars zowel praktisch als theoretisch met kunst bezig zijn. Daarbij is elke workshop gekoppeld aan een aantal teksten uit het Mister Motley archief die ter voorbereiding gelezen dienen te worden. De workshops zijn bedoeld voor cultuurminnende makers uit heel Nederland. De eerste workshop zal plaatsvinden op 18 juni onder leiding van kunstenaar Jasper Griepink in MU Hybrid Art House, Eindhoven, in samenwerking met RE-NATURE. MU is deze maanden door Griepink getransformeerd tot een Earthshrine: “een heilige plaats gewijd aan mytho-ecologisch onderzoek naar de heilige natuur van de aarde.”
19-05-2022
Prospects 2022 is begonnen. Tijdens Art Rotterdam is het werk te zien van 88 startende kunstenaars. Alle deelnemende kunstenaars ontvingen in 2020 een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds om een start te maken met hun carrière. Verspreid over meerdere ruimtes op het Van Nelle terrein zal werk te zien zijn van startende en opkomende kunstenaars. Het aanbod varieert van fotografie tot wandtapijten, van video tot schilderijen, en van performances tot sculpturen. Er is een speciale cinema ingericht, er zijn performances en kunstenaars gaan in gesprek over hun werk.
19-05-2022
Met tweeënhalf jaar pandemie achter de rug is het de vraag hoe het met de kleinere kunstinitiatieven is gesteld. Hoe gaat het met ze? Hebben ze weten te overleven? In twee bijeenkomsten maken we de balans op. Voor de eerste informele bijeenkomst begin april werden Arthur Cordier van The Balcony in Den Haag, Ghislain Amar van Peach in Rotterdam, Tania Theodorou van Dead Darlings in Amsterdam, Guus van der Velden van galerie lxhxb in Eindhoven, Maartje Fliervoet van Manifold Books Amsterdam en Gilly van Zanten van MMIO in Amsterdam, uitgenodigd. Lotte van Geijn doet verslag.
19-05-2022
Het Nederlands Filmfonds heeft drie speelfilms geselecteerd voor de eerste ronde van de Cinescoop regeling. De filmprojecten In Alaska (IJswater Films), Miss Moxy (Phanta Animation) en Mr K (The Film Kitchen) ontvangen elk 1,8 miljoen euro van het Nederlands Filmfonds. Cinescoop richt zich specifiek op ambitieuze Nederlandse speelfilms en lange animatiefilms, die zodanig onderscheidend zijn binnen het totale filmaanbod, dat ze de potentie hebben om een groot Nederlands bioscooppubliek te bereiken en/of een internationaal publiek aan te spreken. De lat lag hoog bij de aanvraagprocedure. Het Filmfonds ontving 10 filmprojecten waaruit de uiteindelijke selectie werd gemaakt. Belangrijk criterium bij de selectie was dat de filmprojecten zowel artistiek-inhoudelijk als productioneel een uitmuntende cinematografische kwaliteit laten zien. Alle films zullen volgens nieuwe duurzaamheidsnormen worden geproduceerd.
19-05-2022
Nooit eerder waren Belgische filmmakers zo dominant aanwezig op het filmfestival van Cannes. De Volkskrant sprak met producenten en regisseurs over hoe dit succes is te verklaren. Producent Dirk Impens waarschuwt: ‘Hoed u voor verklaringen. Het zou te mooi zijn om dit toe te schrijven aan vruchtbare grond of zo, het Vlaamse beleid. Nee, zoiets komt in cycli. O, het gaat goed! O wacht, nu gaat het slecht! En dan wordt anderhalf jaar verder weer de nieuwe nouvelle vague flamande ontdekt. Ik ben blij met de selectie voor Cannes van Lukas, voor wie ik de film produceerde. En ook blij voor de Belgische concullega’s. Maar op de eerste plaats komt, by far, het talent van die mensen.’ ‘Ik heb het gevoel dat bij ons het besef is ontstaan dat je ook een publiek kunt bereiken als je meer gedurfde keuzes maakt’, zegt filmregisseur Felix van Groeningen. ‘Misschien heeft dat zich verspreid in Vlaanderen. Ha, als een virus of zo. Al worden er bij ons ook veel films gemaakt die heel doorsnee zijn.’
19-05-2022
Rick Terwindt, de stadsdichter van Meierijstad en kanaaldichter van de Zuid-Willemsvaart, won een prijs : het stadsdichterschap van Leeuwarden. Hoe kwam dat en kan dat?
19-05-2022
De laatste Bosch Parade; een tocht met drijvende kunstobjecten op De Dommel, werd in 2019 gehouden. „Superblij dat we na drie jaar weer van start kunnen”, zegt artistiek leider Miesjel van Gerwen van de Bossche organisatie. Hij verwacht dat de nieuwste editie niet zo gek zal verschillen van andere edities. „Minder verhaal. Een vertelling blijkt vaak te dwingend voor de vrijheid van kunstenaars. We zijn altijd met zoektochten bezig. Dat vind ik het meest wezenlijke van kunst. Kunst is zoeken. Ik wil vooral de focus op het water houden. Dat maakt ons wereldwijd uniek”, zegt hij. Het thema is dit jaar verleiding. De verzoeking van de heilige Antonius, een schilderij van Bosch, is dit keer als uitgangspunt genomen. Het thema is verleiding. Daar kunnen kunstenaars allerlei kanten mee uit. Een van de nieuwe onderdelen van Bosch Parade is de Tuin der Lusten, met een terras naast de citadel met een restaurant. Daar gaan kunstenaars in een ateliertent ook aan de slag. Ze bouwen hun varende objecten op en bij het water. Een openbare plek waar iedereen kan zien hoe Bosch Parade ontstaat.
19-05-2022
In culturele leerecosystemen zijn goede gidsen essentieel. Zij helpen kinderen en jongeren om hun weg te vinden en bieden hen kansen om hun talenten te ontplooien. Wat is er nodig om een succesvol gids te zijn? Bea Ros met de inhoudelijke terugkoppeling van het LKCAtelier van 21 april jl.
19-05-2022
Jongeren die creatief zijn en interesse hebben in design kunnen meedoen aan een nieuwe talentenklas design bij CHV Academy op de Noordkade in Veghel. Het is een samenwerking met Design Academy Eindhoven, speciaal voor jongeren van 14 tot en met 17 jaar. Op 25 juni is er een zogenaamde kick-off, waarvoor potentiële deelnemers zich kunnen aanmelden. Onder leiding van designer Kiki van Eijk is er dan een informatiemoment, een workshop en een kort motivatiegesprek. Dan wordt bepaald of iemand deel kan nemen aan de talentenklas. Deelname aan de talentenklas Design is gratis en wordt mede mogelijk gemaakt door het bedrijfsleven en de gemeente Meierijstad. De designklas is een onderdeel van CHV Academy Circle of Talent, waarbij op allerlei gebieden naar jong talent wordt gezicht.
19-05-2022
Met het aantreden van een nieuw kabinet zien we dat allerlei ontwikkelingen in een stroomversnelling komen. Omdat door de lange formatieperiode dit kabinet maar drie jaar de tijd heeft om allerlei plannen te realiseren, moet dat ook wel. Zowel op het gebied van het Nationaal Programma Onderwijs als de opzet van de rijke schooldag zijn er de afgelopen tijd belangrijke ontwikkelingen te melden. Ronald Kox, LKCA, bespreekt ze.
19-05-2022
Wales kiest voor gratis muzieklessen in het basisonderwijs, en kinderen krijgen daarvoor een muziekinstrument in bruikleen. Leerlingen uit kansarme groepen in Wales worden extra gestimuleerd, niet alleen om muziek te maken, maar ook om lid te worden van muziekensembles. Jongeren in het voortgezet onderwijs krijgen de mogelijkheid samen te werken met musici en andere professionals uit de creatieve sector. Wales wil er tevens voor zorgen dat muziekdocenten rechtvaardiger worden behandeld en dat het belang van hun vak wordt erkend. Deze maatregelen zijn onderdeel van een nationaal plan. Het budget voor muziekeducatie wordt vanaf september drie keer zo groot. Minister van Onderwijs Jeremy Miles : "Iedereen die de kans heeft gehad om op school een instrument te leren, weet hoe fantastisch dat is, welke mogelijkheden het biedt en hoe het belangrijke kwaliteiten bijbrengt zoals zelfredzaamheid en deel uitmaken van een team. "
19-05-2022
In het stadshart van Tilburg ontstaat een nieuw pleintje. Boekhandel Gianotten Mutsaers grijpt de kans aan om er een boekencafé te beginnen met lunch en ontbijt. Een terrasje pikken, boeken en goede koffie gaan er vanaf begin juli hand in hand. Met 40 stoelen buiten, 55 binnen en er komt een doorbraak naar de boekhandel zelf. In de horecazaak komen displays met boeken te staan of bijvoorbeeld een top tien.
19-05-2022
Dit schooljaar stemden opnieuw duizenden leerlingen, tussen de twaalf en zestien jaar, op hun favoriete jeugdboek voor het leesbevorderingsprogramma de Jonge Jury. Inmiddels zijn de stemmen geteld. De genomineerden voor de Prijs van de Jonge Jury 2022 zijn: De tunnel van Anna Woltz, Gegijzeld van Chinouk Thijssen en Lock Down van Maren Stoffels. Tijdens de Dag van de Jonge Jury op 9 juni in de Doelen in Rotterdam wordt, in het bijzijn van de genomineerde auteurs en honderden leerlingen, de Prijs van de Jonge Jury uitgereikt aan de auteur van het boek met de meeste stemmen. De Jonge Jury is het grootste leesbevorderingsprogramma voor jongeren uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Jaarlijks nemen honderden scholen deel aan het programma en worden duizenden stemmen uitgebracht. De Jonge Jury stimuleert jongeren om boeken te lezen en leert hen een mening te vormen over de boeken die zij lezen. Stichting Lezen en Passionate Bulkboek zetten zich samen met scholen, bibliotheken en boekhandels in om lezers te maken.
19-05-2022
De KB werkt samen met het Rijksvastgoedbedrijf aan de realisatie van een innovatief nieuw boekenmagazijn, waarin de nationale bibliotheek het gedrukte en geschreven erfgoed van Nederland duurzaam en veilig voor de toekomst zal bewaren. Het magazijn wordt ontworpen door Office Winhov en komt te staan in de Harnaschpolder in de gemeente Midden-Delfland. Volgens de huidige planning is het nieuwe magazijn in 2028 volledig in gebruik.
19-05-2022
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een extra subsidie ter beschikking gesteld voor nieuwe steunregelingen om getroffen zelfstandige makers in de culturele en creatieve sector steun te bieden. De Auteursbond heeft sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 de speciale steunregelingen voor zelfstandige schrijvers en vertalers uitgevoerd en zal de twee nieuwe steunregelingen voor schrijvers, vertalers en scenarioschrijvers ook uitvoeren. Er is een nieuwe steunregeling voor schrijvers en vertalers, genaamd Steunregeling beroepspraktijk schrijvers en vertalers 2022, en een nieuwe steunregeling voor scenarioschrijvers, genaamd Steunregeling beroepspraktijk scenarioschrijvers 2022. De aanvraagronde voor deze regelingen start op 18 mei 2022. Tot en met 15 juni 2022 kan men een aanvraag indienen.
19-05-2022
Michael Tedja zal van september 2022 tot februari 2023 als writer in residence verbonden zijn aan het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) in Amsterdam. Op uitnodiging van het Nederlands Letterenfonds en het NIAS zal Tedja hier werken aan zijn nieuwste roman, waarin hij de geschiedenis van zijn kunstenaarsfamilie onderzoekt. De auteur is voor de residentiepositie gekandideerd door zijn uitgever en op basis van de voordracht en zijn (onderzoeks)voorstel door het Nederlands Letterenfonds en NIAS gezamenlijk geselecteerd als writer in residence.
19-05-2022
Fysieke boekhandels zagen hun omzet flink stijgen tijdens de Boekenweek van 2022. Voor het eerst sinds vijf jaar verkochten zij in de Boekenweek meer dan het jaar ervoor. Een stijging die zij na twee zware coronajaren goed konden gebruiken, aldus CPNB-directeur Eveline Aendekerk. De Boekenweek is van oudsher een feestje in de fysieke boekhandels, en dat is in de cijfers van de Boekenweek 2022 goed terug te zien. Hun afzetaandeel was in deze Boekenweek 5 procentpunten hoger dan in de Boekenweek van 2021. Lokale boekhandels hebben dus geprofiteerd van een feestelijke Boekenweek, maar bij die positieve cijfers zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Wanneer de Boekenweek van 2022 vergeleken wordt met die van 2019, het laatste ‘gewone’ jaar vóór de coronacrisis, zien we geen afzetstijging maar een afzetdaling van 7 procentpunt bij de fysieke boekhandels. Ook de totale afzet is in 2022 lager dan in 2021: die is gedaald met 6%. Ten opzichte van 2019 is dat zelfs 9%. Dat de totale afzet lager ligt dan in 2021 komt met name door een daling bij de online winkels. Dat de afzet online lager is dan het jaar ervoor is een trend die tot nu toe voor overgrote deel van 2022 is waar te nemen. Er werd voor de tweede keer een consumentenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de impact van de Boekenweek is op het lees-, koop- en leengedrag van consumenten, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Direct Research. Bijna alle Nederlandse consumenten kennen de Boekenweek van naam (bijna 9 van de 10). Bijna driekwart van de Nederlanders die de Boekenweek kennen zien de Boekenweek als cultureel evenement, ongeveer 7 op de 10 vindt de Boekenweek bovendien ‘belangrijk voor de cultuur in Nederland’. Bijna 4 op de 10 consumenten die bekend zijn met de Boekenweek geven aan dat zij in de laatste 5 jaar een bezoek hebben gebracht aan de fysieke boekwinkel in verband met de Boekenweek. Van die mensen geeft bijna een derde aan dat zij zelfs ‘vaak’ naar de fysieke boekwinkel gaan voor de campagne: (bijna) ieder jaar.
19-05-2022
De première van de monsterproductie De Toverberg van FC Bergman en Internationaal Theater Amsterdam (ITA) is eind april geannuleerd als gevolg van een staking door de betrokken theatertechnici. De staking volgde op de aanhoudend hoge werkdruk die tot uitval van twee collega’s leidde. Een technicus stortte in tijdens een try-out van de drie uur durende voorstelling. Daarop besloten zijn collega’s uit solidariteit de première niet door te laten gaan. Dit incident staat niet op zichzelf, zeggen ingewijden bij het grootste en belangrijkste Nederlandse rijksgesubsidieerde theatergezelschap. De werkdruk voor de technische afdeling (audio, video, licht en bouw- en hijswerkzaamheden) is al geruime tijd te hoog, stellen (oud-)technici, van wie de namen bij de redactie van de Volkskrant bekend zijn. De technische ploeg van ITA bestaat uit 48 medewerkers. Volgens een bron zijn sinds september zes technische medewerkers vertrokken. Op de website van het gezelschap staan momenteel zes vacatures voor technici. Volgens een oud-medewerker zoeken ondertussen meerdere collega’s een andere baan. De pandemie heeft de problemen een tijdje aan het oog onttrokken. Nu de theaters sinds februari weer open zijn, zijn de problemen nog verergerd, aldus een bron. ‘Alles wordt ramvol geprogrammeerd. Straks krijgen we hier het Holland Festival, Julidans, Pride. Er is ook randprogrammering en nu worden ook de repetitiestudio’s ingezet als extra podia. Dat snoept allemaal mankracht af van de toch al kleine en overbelaste club.’ In een schriftelijke reactie laat de directie van ITA weten dat de ‘zeer zorgelijke situatie’ rond de bezetting en werkdruk ‘de volle aandacht’ heeft. ‘De duurzame inzetbaarheid van de technische ploeg heeft onze prioriteit.’ Uit een rondgang onder andere theaters en gezelschappen, concludeert dagblad Trouw op 19 mei dat de werkdruk ook buiten Amsterdam nijpend is. Ook deze krant bericht over geannuleerde producties wegens een tekort aan technisch personeel. Er is meer aan de hand in de theatersector, zegt Willem Jaap Zwart in een commentaar in Cultureel Persbureau
19-05-2022
In de kunst- en cultuursector worden influencers in toenemende mate ingezet als onderdeel van marketingcampagnes. Influencers zijn er in verschillende soorten en maten. Maar welk type past het beste bij jouw organisatie?
19-05-2022
Culturele organisaties kunnen sinds 15 mei gebruikmaken van platform Stage Cultuur Inclusief voor het plaatsen van een of meer vacatures voor stage- en startersplekken. Het platform is bedoeld om de instroom van divers talent te stimuleren. Sollicitaties lopen via het platform waarna de meest passende kandidaten worden doorgestuurd zodat de organisatie zelf de eindselectie kan maken. Daarna kan de organisatie een financiële bijdrage aanvragen van maximaal € 1.000 per ingevulde vacature. Het stage- en startersplatform Stage Cultuur Inclusief is mogelijk gemaakt door de rijkscultuurfondsen Nederlands Letterenfonds, Mondriaan Fonds, Nederlands Filmfonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds voor Cultuurparticipatie en Fonds Podiumkunsten. Aan het plaatsen van de vacature zijn geen kosten verbonden
19-05-2022
De gemeente Nijmegen gaat door met Groeispurt en de cultuurscout. De Groeispurt is een subsidieregeling voor jonge makers, kunstenaars en artiesten. Deze regeling bestaat sinds 2021 en zorgt voor een flexibele en snelle manier van steun om nieuwe ontwikkelingen aan te moedigen. Doel is om jong talent vooruit te helpen, zonder onnodige beperkingen en verplichtingen. De Groeispurt is er voor alle culturele disciplines. Groeispurt wordt uitgevoerd door cultuurscout Moniek Klabbers. Sinds eind 2020 is zij aan de slag voor de stad Nijmegen en neemt ze de Groeispurt onder haar hoede. Door haar ruime ervaring is ze goed bekend met de culturele sector. Daarnaast probeert ze jonge makers ook op andere vlakken te ondersteunen. De meeste aanvragers hebben geen of weinig ervaring met het aanvragen van subsidie. Er gaat daarom veel aandacht uit naar de ondersteuning om tot een goed plan te komen. Het beoordelen van de aanvragen doet de Cultuurscout niet alleen. Nadat de aanvraag is ontvangen wordt deze gedeeld met verschillende adviseurs. Deze hebben allemaal een flinke dosis kennis, werkervaring en een uitgebreid cultureel netwerk in Nijmegen en daarbuiten. In 2021 stelde de gemeente Nijmegen € 45.000,- ter beschikking voor de Groeispurt. Per aanvraag was maximaal €3.000 beschikbaar. In 2021 ontving de Groeispurt 32 aanvragen. Daarvan zijn 19 toegekend: beeldende kunst, muziek, hiphop, literatuur, theater & dans en film. Voor 2022 heeft de gemeente weer €45.000,- ter beschikking gesteld voor Groeispurt.
19-05-2022
Met het Snelloket cultuur wil de provincie Groningen podiumkunstenaars, makers en ZZP’ers uit Groningen na coronatijd financieel ondersteunen bij het maken van kleinschalige liveoptredens of presentaties die dit jaar plaatsvinden. En daarmee ook publiek stimuleren om weer culturele evenementen te bezoeken. De subsidie is bedoeld voor bijvoorbeeld Groningse individuele kunstenaars, acteurs, musici en choreografen. Het eindresultaat van hun project moet een live uitvoering of presentatie voor publiek in de provincie Groningen zijn, opgevoerd tussen 30 mei en 31 december 2022 (tenzij de dan geldende coronamaatregelen dit onmogelijk maken). Het subsidiepercentage hangt samen met de projectbegroting. De subsidie bedraagt maximaal € 2.500 voor kleinere projecten met een begroting tot € 2.500 en maximaal € 5.000 voor grotere projecten met een begroting boven € 2.500. Vorige rondes waren binnen enkele uren ‘uitverkocht’. Het advies is dan ook om er bij interesse snel bij te zijn, aanvragen kan vanaf 30 mei 2022. Aanvragers die deze subsidie in eerdere rondes hebben ontvangen komen nu niet opnieuw hiervoor in aanmerking.
19-05-2022
Orkesten hebben niet alleen de taak muziek te maken, maar ook om de wereld te beschermen'. Dat vinden de 28 Duitse orkesten die samen zijn gegaan in Orchester des Wandels, oftewel: Orkesten van verandering. Onder die naam willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en via muziek mensen inspireren tot milieubewust gedrag. Nu komt deze orkestenkoepel met een opvallende stap: ze gaan chocola verkopen.