28-07-2022
Op 20 juli is de Vrijheidsboom van Jennifer Tee in het Park Valkenberg te Breda onthuld. Het kunstwerk staat symbool voor vrijheid en verbinding. Twee begrippen die goed passen bij de essentie van de eerste regel van onze grondwet, maar ook bij Breda. Immers werd de grondslag voor deze wetgeving in 1564 in Breda gelegd door Willem van Oranje. Hij sprak toen uit dat heersers niet zouden mogen beslissen over de levensovertuiging van hun onderdanen. Aanleiding voor de komst van het werk was ook de stedenband van Breda met de Chinese zusterstad Yangzhou. De zusterstad schonk Breda een paviljoen dat in het Valkenberg een plekje zou krijgen. De Bredase raad wilde naast het geschenk ook aandacht voor de mensenrechtensituatie in China. Het stadsbestuur besloot daarop plaats te maken voor een artikel 1-kunstwerk in het park.
28-07-2022
Is de schrijver ‘de ongenode gast die je op een feestje probeert te vermaken, terwijl je eigenlijk dronken wil worden met je huisgenoten’ of kan de samenwerking tussen regisseurs en schrijvers gelijkwaardiger en inspirerender? Op 22 juni vond in De Brakke Grond het symposium ‘De regisseur van nieuwe Nederlandstalige teksten’ plaats, georganiseerd door de Auteursbond. Regisseurs Paul Knieriem, Madeleine Matzer, Raymi Sambo, Anna Schoen, Nina Spijkers en Casper Vandeputte gingen daar in gesprek met dramaturg Willemijn Barelds over hun samenwerking met schrijvers. Schrijvers, andere dramaturgen en geïnteresseerden praatten mee. Een verslag van Janneke Jansen.
28-07-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. De zevende deelanalyse betreft Tryater, het gezelschap uit Leeuwarden.
28-07-2022
De gebruikersinkomsten van bibliotheken daalden in 2021 met 1,1 miljoen euro naar 48,4 miljoen. De gemeentelijke subsidies, die toenamen met 3,2 procent naar 442 miljoen euro, compenseren die daling. Dat concluderen het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) en de KB, nationale bibliotheek. Onder meer vanwege de landelijke coronamaatregelen leenden bibliotheken in 2021 9 procent minder fysieke boeken uit dan het jaar ervoor en 35 procent minder dan in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. Net voor de crisis, in februari 2020, bleek uit twee evaluaties dat in aanvulling op de fysieke bibliotheek een relevante digitale bibliotheek ontstaat. Bovendien zijn gemeenten bezig aan een ‘succesvol proces van transformatie’: ze doen steeds meer aan non-formele educatie, zoals het bestrijden van laaggeletterdheid en het verbeteren van digitale vaardigheden. Er waren in 2021 meer activiteiten in het kader van educatie en ontwikkeling, becijferen de onderzoekers, misschien omdat die in klein verband alweer werden toegestaan. In vergelijking met 2020 waren er echter minder activiteiten voor leesbevordering, kennis en informatie, kunst en cultuur en ontmoeting en debat
28-07-2022
Ruim honderd genodigden waren 6 juli aanwezig bij Toekomstmuziek in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam, het evenement van Fonds 21 dat volledig in het teken stond van de nieuwe muziek. Doel van het evenement was om met professionals, collega’s en liefhebbers stil te staan bij de huidige stand van zaken van het genre, kennis uit te wisselen en een blik te werpen op de toekomst. Toekomstmuziek was tevens het moment waarop Fonds 21 afscheid nam van onze langstzittende adviseur Marijke Evers. Ze heeft binnen het fonds veel betekend voor de nieuwe muziek. De titel van het evenement is dan ook vernoemd naar de gelijknamige programmaregeling die zij in 2015 voor Fonds 21 heeft opgezet om het genre meer bekendheid te geven bij een breder, met name jonger publiek. Naast een gesproken column en livemuziek was er een panelgesprek van Giovanca Ostiana met Aart Strootman (componist, gitarist en uitvinder van nieuwe muziekinstrumenten), Renske Vrolijk (componist), Tijn Wybenga (componist en bandleider) en Yannick Noomen (artistiek leider Nineties Productions). Het leverde een interessant gesprek op dat integraal is te zien via onderstaande video. Wat is de stand van zaken binnen de nieuwe muziek? Wat zijn de uitdagingen waar de nieuwe generatie makers voor staan? En wat zijn de mogelijkheden in het bereiken van een nieuw, met name jonger publiek?
28-07-2022
De nieuwe subsidieregeling Culture Moves Europe voor kunstenaars en kunstprofessionals is de opvolger van de pilot-regeling I-Portunus (2018 en 2022) en wordt een permanente subsidieregeling van Creative Europe. In totaal is er voor de komende drie jaar 21 miljoen euro beschikbaar om kunstenaars en professionals uit de culturele sector in staat stellen om: - naar het buitenland te gaan voor professionele ontwikkeling of internationale samenwerkingsverbanden ; - te coproduceren ; - te co-creëren ;- hun werken aan een nieuw publiek te presenteren. De Europese Commissie heeft een overeenkomst gesloten met het Goethe-Institut voor de uitvoering van Culture Moves Europe De eerste calls worden verwacht in het najaar van 2022.
28-07-2022
Met meer dan duizend festivals per jaar heeft Nederland waarschijnlijk de grootste feestdichtheid van de hele Europese Unie. Van die massa weet Draaimolen zich de laatste jaren opvallend positief te onderscheiden. Het Tilburgse festival staat bekend om een eigenzinnige mix van (elektronische) muziek, visual arts en stage design. Amper bekomen van de coronaperikelen pakt Draaimolen Festival keihard door. Het muziekfestival loopt over van de ambitie – en duurt dit jaar niet één, maar twee dagen.
28-07-2022
Naast Speelland, Safaripark en vakantieverblijf is Beekse Bergen ook steeds meer festivalland. Met Awakenings strijkt dit weekend het vierde grote muziekfestijn neer. Lust of last voor de gemeente en omwonenden? De Hilvarenbeekse burgemeester Evert Weys liet in het Brabants Dagblad weten dat er ‘natuurlijk altijd mensen zijn die overlast ervaren’. Maar dat gevoel wordt juist breed gedeeld in de buurt, melden verschillende omwonenden. Het gaat dan niet zozeer om de geluidhinder, maar vooral om de slechte bereikbaarheid door al het verkeer.
28-07-2022
Maar liefst 21 jaar schreef hij over kunst en design voor het Eindhovens Dagblad. Rob Schoonen gaat met pensioen en doet dat in stijl: hij maakte een expositie met werk van zestien van zijn favoriete kunstenaars en ontwerpers uit de regio Eindhoven. Anneke van Wolfswinkel sprak met enkele Eindhovense makers over Schoonen. De expositie is bij Pennings Foundation in Eindhoven te zien t/m 20 augustus.
28-07-2022
De tijd dat maar een paar bedrijven wereldwijd actief waren om muziek op digitale platformen (DSP’s) te krijgen is al lang voorbij. Op het moment zijn er tientallen bedrijven die dat voor eigen beheer van artiesten kunnen doen. Daarbij is ook het aantal streamingplatforms fors toegenomen met als laatste nieuwkomers SoundOn van TikTok en de service van Plugin Alliance/Soundwide. Digitale distributeurs: je hebt op dit gebied als muzikant tegenwoordig dus heel wat te kiezen. Maar hoe zorg je dat je met de juiste partij in zee gaat? Belangenbehartiger muziek van de Kunstenbond rakenDra Smit zet het voor je uiteen.
28-07-2022
In de tweede ronde Digitale cultuur van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 20 voorstellen geselecteerd. Het beschikbare budget van € 300.000 was deze ronde niet toereikend om alle 25 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Digitale cultuur. Na prioritering zijn 5 projecten buiten de selectie gevallen. Van de 20 projecten die wel zijn geselecteerd, ontvangen er 9 een startsubsidie, een subsidievorm bedoeld voor de fase voorafgaand aan de uitvoering van een omvangrijk (onderzoeks)project. Opvallend qua thematiek is dat de vorige ronde gesignaleerde aandacht voor NFT’s (non-fungible tokens), ofwel op de blockchain vastgelegde eigendomscertificaten, deze ronde aanhoudt. Er zijn zowel aanvragen ingediend voor het creëren van NFT’s als kennisdeling over dit onderwerp. Diversiteit en inclusie en daarmee het vergroten van meerstemmigheid in de discipline van digitale cultuur blijft in veel aanvragen een onderbelicht aspect, ondanks dat dit een van de beoordelingscriteria is. Van de 50 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 20 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 40 procent. De sluitingsdatum van de volgende ronde Digitale cultuur is 17 augustus 2022, de daaropvolgende en laatste ronde van het jaar sluit op 12 oktober 2022.
28-07-2022
Op 4 november vindt het jaarlijkse event Code Diversiteit & Inclusie weer plaats. Dit jaar extra bijzonder, want de Code D&I bestaat 3 jaar. Op die dag worden de &Awards en bijbehorende geldprijzen voor de derde keer uitgereikt. De &Awards zetten jaarlijks een project én een professional in de schijnwerpers die zich hebben ingezet voor diversiteit en inclusie. Ze dienen als stimulering, voorbeeld en signaal naar andere organisaties in de culturele sector. Aan de projectprijs is een bedrag van € 20.000 verbonden en de laureaat van de persoonsprijs ontvangt € 5.000. Voordrachten voor een persoon of project dienen voor 7 oktober aanstaande te zijn ingediend via het online aanmeldformulier. De &Awards worden mede mogelijk gemaakt door de zes Rijkscultuurfondsen.
28-07-2022
Eind 2020 is Pictoright benaderd door beroepsorganisatie BOK. Een van haar leden had zich bij hen gemeld omdat een van haar werken gebruikt werd in producten van een multinational. Hiervoor was geen toestemming gevraagd door de multinational, wat uiteraard wel had gemoeten. Na onderzoek bleek dat er inderdaad sprake was van een auteursrechteninbreuk. De buitenlandse fabrikant en Pictoright zijn in overleg met de kunstenaar tot een schikking gekomen. Dit resulteerde in een schadevergoeding van ruim 100.000 euro. Het is een van de grootste bedragen die Pictoright in de afgelopen jaren geïnd heeft voor een inbreuk op de auteursrechten van één specifieke kunstenaar.
28-07-2022
Kunstloc Brabant maakte op 28 juli bekend dat in de eerste indientermijn impulsgelden 2022 er 18 toekenningen zijn. Met een impulsbijdrage kunnen deze initiatieven uitgroeien tot verankerde projecten in Noord-Brabant. De subsidieaanvragen van Albert van Abbehuis, Better Get Hit, BO Diversity, Bureau Franken, Dukebox, Goeikes, Grafisch Atelier Den Bosch, Hall of Fame, het zuid land, Katinka Versendaal, Nederlands Silent Film Festival, Oatmilk, Oortwolk, Pennings Foundation, POPEI, Verhalis, Watershed, en Wiosna van Bon zijn gehonoreerd. De impulsgelden zijn beschikbaar gesteld door de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Kunstloc Brabant adviseert aanvragers en is in opdracht van de provincie verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma. De volgende aanvraagronde voor de subsidie impulsgelden vindt plaats van 19 t/m 25 september 2022.
28-07-2022
De selectie voor de NFF Studentencompetitie van 2022 is bekend. Er zijn 31 films van recent afgestudeerden aan Nederlandse film- en kunstacademies geselecteerd. De nominaties die uit de selectie volgen, worden begin september bekendgemaakt. De prijsuitreiking van de Studentencompetitie is op 26 september tijdens de feestelijke Talent Awards Ceremonie in Stadsschouwburg Utrecht. In de categorie Korte Documentaire is geselecteerd: Hoe zullen wij ons troosten, Regie en producent: Machiel van Hoek, St. Joost School of Art & Design. In de categorie Korte Film zijn geselecteerd : Amantes, Regie: Manon Beernink, Scenario: Aurora Albin, Manon Beernink, Producent: Jolien Siebum, St. Joost School of Art & Design ; Beyond the Sun Regie, scenario en producent: Yazan Rabee, St. Joost School of Art & Design ; Mijn moeder de atoombom, Regie en scenario: Nina Noël Raaijmakers, Producent: Nina Noël Raaijmakers, Daniël Smith, Eef Pannekeet, St. Joost School of Art & Design ; Treurzang, Regie en scenario: Daan Kamphorst, Producent: Elsemieke van Essen, St. Joost School of Art & Design ; Een jaar lang niks Regie en scenario: Rosalie van de Biezen, Producent: Vera van de Biezen, Rosalie van de Biezen, Eef Pannekeet, St. Joost School of Art & Design. In de categorie Animatie zijn geselecteerd : Fuck It Regie, scenario en producent: Eva Bonnevits, St. Joost School of Art & Design ; The Taxidermist Regie, scenario en producent: Madina Mezhidova, Sabina Mezhidova, St. Joost School of Art & Design.
28-07-2022
Nog altijd zijn frauduleuze secondary ticketverkopers een doorn in het oog van de evenementenbranche. Tweedehands gekochte tickets voor festivals, concerten, sportevenementen en theatervoorstellingen zijn lang niet altijd geldig en bovendien betalen consumenten hier vaak een veel te hoge prijs voor. Om ervoor te zorgen dat consumenten zich beter kunnen wapenen tegen de risico’s van secondary ticketing, is de bewustwordingscampagne Weet Waar Je Koopt nieuw leven ingeblazen. Op de vernieuwde website weetwaarjekoopt.nl vinden consumenten tips over hoe en waar je het beste ticket(s) aan kunt schaffen en via welke kanalen je dat vooral níet moet doen. Ook kan men er terecht voor concrete tips bij oplichting.
28-07-2022
Het Literatuurmuseum heeft een bijzondere collectie verworven: handschriften, typoscripten, agenda’s, brieven en persoonlijke documenten van de Zuid-Afrikaanse dichter Ingrid Jonker. Haar internationale reputatie is sinds haar dood in 1965 alleen maar gegroeid. Haar werk is in diverse talen vertaald, in het Nederlands door Gerrit Komrij. Het is ook dankzij hem dat de nalatenschap van Jonker bewaard is gebleven. Toen Komrij in 2000 werkte aan zijn bloemlezing De Afrikaanse poëzie in 1000 en enige gedichten ontdekte hij dat haar literaire nalatenschap dreigde te verdwijnen. Hij kocht alles wat hij kon vinden en verscheepte de collectie naar Portugal, waar hij woonde. De nabestaanden van Komrij hebben nu besloten dat het Literatuurmuseum de beste plek is voor het behoud van de collectie, ook voor onderzoek. In het testament van Komrij, die in 2012 overleed, stond dat het hele archief terug moest naar Zuid-Afrika. Komrij’s weduwnaar Charles Hofman, en na diens dood de letterkundige Arie Pos, onderzochten of dat verstandig was. Pos: „De positie van het Afrikaans was meer en meer in de verdrukking gekomen door de taalpolitiek van de Zuid-Afrikaanse regering en de stijgende bewustwording over de meertaligheid van het land. Dit jaar werd duidelijk dat de situatie alleen maar was verslechterd en dat een terugkeer van de Jonker-collectie naar Zuid-Afrika geen garanties zou bieden voor de veiligheid en raadpleegbaarheid ervan. In overleg met de erven werd besloten die te schenken aan het Literatuurmuseum in Den Haag.”
28-07-2022
“En ik wil de arbeidsmarktpositie van de vaak zelfstandige makers versterken. Ruim 60% van de werkenden in de culturele sector is zelfstandige, dat is het dubbele van zzp’ers op de algehele arbeidsmarkt. Tijdens corona bleek dit kwetsbaar, onder andere door het projectmatige karakter van de sector. Een deel van de werkenden heeft de behoefte aan vastigheid. Het is daarom van belang om beide vormen, zowel vast als zelfstandig, te versterken. Concreet doen we dit door cultuurwerkgevers te stimuleren zelfstandigen in dienst te nemen, en door zelfstandigen met een financiële bijdrage tegemoet te komen in sociale voorzieningen. Tot slot komen er publiekscampagnes. We stimuleren mensen weer deel te nemen aan cultuur en zelf weer cultuur te beoefenen.” D66 ging in gesprek met Gunay Uslu, de staatssecretaris van cultuur en media.
28-07-2022
Anders dan in 2020, toen werknemers na het uitbreken van de coronapandemie minder vaak overstapten naar een andere werkgever, wisselden werknemers in 2021 weer vaker van baan. Ook kwamen zij minder vaak binnen een jaar zonder baan te zitten. Daarmee was de werknemersdynamiek terug op het niveau van voor corona. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Om het aantal baanwisselingen te meten – meer in het bijzonder een overstap naar een andere werkgever - wordt gekeken naar de situatie van werknemers in januari en vervolgens in december. Van de 7,9 miljoen werknemers die in januari 2021 een baan hadden, had in december van dat jaar bijna 79 procent dezelfde baan en bijna 14 procent (ruim een miljoen) een andere werknemersbaan. Ruim 7 procent (587 duizend) had geen werknemersbaan meer. Van de 8,0 miljoen werknemers in januari 2020 was dat respectievelijk 79 procent, 12 procent en 9 procent. In dit eerste coronajaar werd er dus minder van baan gewisseld en had een groter deel na een jaar geen werknemersbaan meer. Tijdens de lockdowns in 2020 was er een relatief grote uitstroom van werknemers uit de bedrijfstakken horeca en cultuur, sport en recreatie. In januari 2021 telde de horeca meer dan 100 duizend werknemers minder dan een jaar eerder (van 395 duizend naar 290 duizend). Dat komt neer op een afname van 27 procent. In de cultuur, sport en recreatie daalde het aantal werknemers in dezelfde periode met 16 procent van 119 duizend naar 100 duizend. In de jaren ervoor was er steeds sprake van groei in deze bedrijfstakken. Beide bedrijfstakken, horeca en cultuur, sport en recreatie, vertonen over de jaren 2019, 2020 en 2021 een zelfde patroon wat betreft de uitstroom. In het eerste coronajaar 2020 was die aanzienlijk groter dan in 2019 en in 2021 juist kleiner. Bij dat laatste speelt mee dat de beginstand in januari 2021 al stukken lager lag dan in de twee jaar ervoor. Er waren al veel werknemers uitgestroomd. In de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie valt op dat in 2021 minder werknemers van baan wisselden dan in 2020, terwijl dat in de andere bedrijfstakken juist vaker voorkwam. Naar verhouding meer werknemers bleven op hun plek in cultuur, sport en recreatie. Overigens werken er in deze bedrijfstak naar verhouding meer zelfstandigen dan in andere bedrijfstakken. In de gezondheids- en welzijnszorg en in de cultuur, sport en recreatie lag de uitstroom naar een uitkering in 2020 en 2021 relatief hoog; voor beide bedrijfstakken respectievelijk rond de 25 en 21 procent.
26-07-2022
Theaterfestival Boulevard, poppodium W2 en Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch voelen nog steeds de gevolgen van de coronacrisis. Publiek blijft weg uit angst voor nieuwe besmettingen, het aanbod is extra groot vanwege inhaalvoorstellingen en de inflatie laat zich ook daar aan de kassa voelen. Een speciale compensatieregeling, door het Bossche gemeentebestuur in het leven geroepen, die per 1 juli afloopt, wordt tot het einde van het jaar verlengd. De genoemde instellingen hebben aangegeven nog steeds de gevolgen te voelen van de coronacrisis. Ook amateurverenigingen kunnen aanspraak maken op een bijdrage uit de pot voor compensatie en herstel culturele instellingen. Die partijen worden daarvan door de gemeente op de hoogte gesteld. De extra drie ton die het college van B en W van ’s-Hertogenbosch nodig denkt te hebben, is afkomstig van het bedrag dat het Rijk eerder voor dit doel aan de gemeente ter beschikking stelde.
26-07-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. De zesde deelanalyse betreft Parktheater Eindhoven.
26-07-2022
Kijkend naar de festivalaffiches van 2022 kan de conclusie worden getrokken: er staan meer vrouwen op de bühnes dan ooit. Toch valt er nog veel te winnen, luiden stemmen binnen de muziekindustrie. Entertainment Business sprak met managers, boekers en programmeurs, evenals initiatiefnemers van projecten die vrouwen in de muziekwereld ondersteunen. “Ieder initiatief, alles dat iets bijdraagt, is een stapje in de goede richting”, aldus Layla Sala van Buma/Stemra.
26-07-2022
Muziek in de zorg: therapie of kunst? Stel, je ligt in het ziekenhuis, weg van thuis in een onbekende omgeving met beperkte bezoekuren. De hoofdonderwerpen van de dag zijn ziekte, medicatie en herstel. Alles wijst erop: je bent een patiënt. Dan komt er een musicus binnen die een mooi muziekstuk voor je speelt. Even word je uit de ziekenhuissleur gehaald en voel je je weer ‘mens’. Dit is wat muziek in de zorg kan betekenen. Wanneer wij het hebben over ‘muziek in de zorg’, is muziektherapie een begrip waar je niet omheen kunt. Wat is het verschil tussen de inzet van professionele musici en muziektherapie? Waar ligt de scheidingslijn tussen therapie en kunst? Is het verschil wel zo zwart-wit? En wat is belangrijk wanneer je als professioneel musicus het zorgveld betreedt? Een blog van Yrene Kerckhaert. Ze studeert aan de Master Health Humanities in Tilburg. Tijdens haar stage bij Kunstloc Brabant onderzocht ze de mogelijkheden voor en interesse in live-muziek in Brabantse ziekenhuizen
26-07-2022
De Kunst van Brabant heeft het activiteitenverslag over 2021 gepubliceerd.
26-07-2022
De KB bouwt een nieuw boekenmagazijn in de Harnaschpolder. Het belooft een hypermodern gebouw te worden, waar de collectie de komende eeuwen veilig is. In het magazijn kan geen brand uitbreken. Vuur heeft namelijk zuurstof nodig en het magazijn wordt zuurstofarm. Ook aan de bescherming tegen overstromingen en klimaatverandering is gedacht. De collectie komt boven NAP te staan (Normaal Amsterdams Peil, het gemiddelde zeeniveau). Bij het bouwen wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de stijgende zeespiegel, extreme hitte en regenval. Het nieuwe magazijn wordt duurzaam gebouwd. Het is in het gebruik volledig energieneutraal.
26-07-2022
Vorig jaar publiceerde het aan de Universiteit van Amsterdam gelieerde onderzoeksinstituut AIAS-HSI een onderzoek naar de flexibilisering van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector. Daarin werd onder andere ook aandacht besteed aan de zogenaamde 'multiple jobholder'. Iemand die meerdere banen/posities combineert, bijvoorbeeld twee banen in loondienst of zzp’er in combinatie met loondienst. Een manier van werken die (ook) in de culturele en creatieve sector toeneemt. Onlangs verscheen in het Tijdschrift voor HRM een nader onderzoek naar de positie van de multi-jobber. De situatie van multi-jobbers is precair: "in Nederland hebben multi-jobbers gemiddeld een lager inkomen en twee keer zoveel kans om in armoede te belanden als werkenden met één baan. Weliswaar combineert één op de drie multi-jobbers meerdere banen van goede kwaliteit, een even zo groot deel heeft twee banen die juist geen goed loon hebben en weinig zekerheid bieden. Gemiddeld is het brutoloon van multi-jobbers ruim een vijfde lager dan van mensen met één baan". De onderzoekers doen 4 aanbevelingen voor de HR-praktijk die ook voor de culturele en creatieve sector relevant zijn.
26-07-2022
Door een constructiefout in het gloednieuwe cultuurpaleis Amare in Den Haag moet er nu al een grote verbouwing worden gedaan: de hele concertzaal moet twee centimeter worden opgetild. Dit gaat gebeuren op 1 en 2 augustus. In april werd bekend dat de vloeren door een bouwfout enkele millimeters waren verzakt. Daardoor kunnen tien deuren in het cultuurpaleis niet meer goed open.
26-07-2022
In september 2019 besloot de Eindhovense gemeenteraad dat er in de stad meer goedkope werkruimte moet komen voor designers en andere creatievelingen. Dit om te voorkomen dat jong talent, bijvoorbeeld afgestudeerden van de Design Academy, de stad na hun studie de rug toekeren. De gemeente wilde daarom ateliers en gedeelde werkplaatsen (makerspaces) creëren waarvoor een jaar later subsidie werd aangevraagd bij het Regiofonds Brainport. In dat fonds zit 130 miljoen euro die het Rijk beschikbaar stelde om onder meer het vestigingsklimaat in de regio en de bevordering van talenten te stimuleren. Uiteindelijk werd er bijna 4,3 miljoen euro toegewezen. Een kleine twee miljoen euro voor het verbouwen van twee panden aan de Ruysdaelbaan 106 en Jacob Oppenheimstraat 1. De rest van het geld wordt gebruikt om de huur betaalbaar te houden en wordt ingezet om de gedeelde werkplaatsen in te richten. Maar het verbouwen van de panden valt een stuk duurder uit. De gemeente was al uitgegaan van een prijsstijging van 7 procent, maar dit blijkt inmiddels 16,5 procent te zijn ten opzichte van mei 2020. Er ontstaat hierdoor een tekort van 238.000 euro dat de gemeente uit eigen middelen moet dekken. De gemeenteraad moet hier in september een besluit over nemen. De verbouwing van de twee panden stond eigenlijk al voor deze zomer gepland. Vanwege de hogere bouwkosten en het besluit dat de raad daar nog over moet nemen, wordt de verbouwing uitgesteld. Dat is dan weer goed nieuws voor de huidige huurders die er langer kunnen blijven zitten. Kunstenaars die zich eerder vergeten voelden toen de gemeente de gebouwen waarin ze zitten aanwees als atelierruimte voor designers. Het kan overigens nog zo zijn dat het extra geld dat het college nu aan de raad vraagt uiteindelijk niet nodig is. Het is namelijk nog niet helemaal duidelijk of het budget dat nu is gereserveerd voor de ontwikkeling van de makerspaces helemaal nodig is. De gemeente gaat daar vooralsnog wel vanuit, maar als er geld overblijft dan gaat Eindhoven in gesprek met het regiofonds om dit beschikbaar te stellen voor de ateliers. De nu benodigde extra 238.000 euro kan dan eventueel terugvloeien naar de gemeentekas.
26-07-2022
In Dd Magazine #2 wordt aandacht besteed aan het denken over en veiligstellen van waardevolle Nederlandse designarchieven. Wat is er aan de hand? Wat is er nodig? En waarom is dat belangrijk? Dat is een grote, hele algemene vraag. Maar ook een vraag waar ontwerpers als archiefvormers persoonlijk bij moeten stilstaan. Wat zouden ontwerpers willen dat er later met hun archieven gebeurt? Het werd gevraagd aan Lidewij Edelkoort, Laura Deschl en Paul Mijksenaar.
26-07-2022
De werkgroep ‘Sociale Veiligheid’ van de Creatieve Coalitie, in samenwerking met Engagement Arts NL, reageert in een brief aan staatssecretaris Uslu op het adviesrapport van de Raad voor Cultuur: ‘Over de grens’. De boodschap: gelijke machtsverhoudingen moeten worden hersteld, de kwetsbaarheid van werkenden moet worden tegengegaan, om daarmee een veiligere sector te realiseren. Er wordt aangedrongen op 4 punten : Doe intersectioneel onderzoek naar de maatschappelijke en financiële ongelijkheid in de sector en verzamel structureel data; Verricht een breed, onafhankelijk onderzoek per deelsector ; Inventariseer de wensen van werkenden voor een centraal meldpunt en onafhankelijk kenniscentrum ; Maak beleid dat samenvalt met taakstelling vanuit de Europese Unie. Zorg voor handhaving van de Europese en nationale regelgeving en nadere doelstellingen
26-07-2022
In rechtReeKs neemt de Kunstenbond, de vakbond voor kunstenaars en iedereen die werkt in de culturele en creatieve sector, elke editie een onderwerp onder de loep dat fundamenteel is voor de beroepspraktijk van de professionele kunstenaar. Deze keer schrijft Jet Hootsmans, advocaat bij de Kunstenbond en specialist in contractenrecht, over de rechten van huurders van atelierruimte. Moet je het accepteren als je verhuurder een forse stijging van je huurprijs aankondigt?
26-07-2022
‘Hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kunnen wij als beeldende kunstorganisatie daarin spelen?’ Vanuit deze vraagstelling startten in 2021 Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen voor Witte Rook in Breda een onderzoek naar digitale strategieën in de beeldende kunst onder de naam Entrepot. Ze spraken met Geert Lovink en Sepp Eckenhaussen, van het Institute of Network Cultures, en kunstenaar Jan Robert Leegte.
26-07-2022
Streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal opnieuw abonnees verloren. De afname bedroeg 970.000 betalende klanten en was daarmee minder groot dan het Amerikaanse bedrijf vreesde. Verder is de streamingdienst van plan om actie te ondernemen tegen de ongeveer honderd miljoen niet-betalende gebruikers, die kijken via accounts van anderen. Er loopt in Latijns Amerika een experiment waarbij mensen extra moeten betalen om gebruikers of huishoudens toe te voegen aan een account.
26-07-2022
De selecties voor de Gouden Kalf Competitie, Debuutcompetitie en Forum van de Regisseurs van 2022 zijn bekend. De nominaties die uit de selecties volgen, worden in september bekendgemaakt. Voor de Gouden Kalf Competitie is dat op 24 september met de uitreiking van de Gouden Kalveren aan de winnaars tijdens het prestigieuze Gouden Kalveren Gala op vrijdag 30 september in Stadsschouwburg Utrecht. De winnaars van de NFF Debuutcompetitie en Forum van de Regisseurscompetitie worden respectievelijk op 26 en 27 september onthuld.
26-07-2022
De NPO heeft zich ten doel gesteld de werkwijze en inrichting van het NPO-fonds beter te laten aansluiten bij het nieuwe ‘integraal programmeren’. Dit voornemen heeft al het nodige stof doen opwaaien. Hierop heeft de NPO onderstreept dat de taakstelling, budget en onafhankelijke beoordelingssystematiek van het NPO-fonds gewaarborgd worden. Ondanks deze toezegging maakt de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) zich zorgen, mede ingegeven door de krappe planning. Wat er in de praktijk dan wel verandert is namelijk nog steeds niet duidelijk: dat wordt de komende maanden uitgewerkt. Dit terwijl de wijzigingen naar verluidt al per 1 januari 2023 moeten ingaan. De onduidelijkheid ten aanzien van het proces tot dusver en over de concrete vervolgstappen leidt tot grote onrust binnen de sector. Ook de Raad voor Cultuur, Dutch Academy For Film (DAFF) en andere verenigingen hebben hun zorgen geuit. NAPA doet daarom een aantal aanbevelingen.
26-07-2022
Accountants- en adviesorganisatie EY en het Nederlands Film Festival (NFF) sluiten een partnerovereenkomst voor drie jaar. De internationale dienstverlener wordt premium partner van het NFF en stelt naast een financiële bijdrage ook haar kennis en netwerk ter beschikking.
26-07-2022
Staatssecretaris Uslu heeft op 18 juli het wetsvoorstel voor de investeringsverplichting naar de Tweede Kamer gestuurd. Langdurig en succesvol lobbyen van onder meer Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlands Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) hebben ervoor gezorgd dat de bioscopen niet langer onderdeel uitmaken van het wetsvoorstel en dat deze zich beperkt tot de grote streamingdiensten.
26-07-2022
Op 20 juli heeft Filmdistributeurs Nederland (FDN) het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aangeschreven om haar te bedanken voor alle inspanningen van het afgelopen paar jaar. In de brief spreekt zij tegelijkertijd haar zorgen uit over het aanstaande speelfilmconvenant tussen de publieke omroep en filmproducenten. Daarin koopt de publieke omroep het window voor SVOD (Subscription Video on Demand) exclusief voor zichzelf af. Met deze exclusiviteit gaat zij tegen de marktwerking in en worden de exploitatiemogelijkheden van de bewuste films sterk beperkt.
26-07-2022
Twintig schrijvers vormen een 'literair schaduwkabinet', een initiatief van ILFU. Ze schrijven elk een brief aan een minister uit het kabinet-Rutte IV, met daarin een leesadvies. Geen non-fictie, geen zelfhulpboeken of op feiten gestoelde analyses van maatschappelijke onderwerpen, maar fictie, romans, gedichten en verhalen die je in het hoofd van iemand anders verplaatsen. En dat is essentieel voor bewindslieden die aan het hoofd staan van een democratie. In aflevering 7: auteur en muzikant Aafke Romeijn heeft een leestip voor Conny Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport. In de bovenkooi, verhalen van J.M.A. Biesheuvel.
25-07-2022
Van Lanschot Kempen heeft zich voor vier jaar verbonden als corporate partner aan het grootste klassieke muziekfestival van Nederland, het Grachtenfestival. Hiermee draagt de wealth manager bij aan de ontwikkeling van jong talent en jonge professionals in klassieke muziek en jazz, in de leeftijd tot 35 jaar.
25-07-2022
Collect & Clean zou je kunnen omschrijven als de nieuwe generatie dienstverlener. Het bedrijf helpt festival- en eventorganisatoren te verduurzamen door zoveel mogelijk afval te reduceren en grondstoffen op een goede manier te recyclen. Entertainment Business sprak met met Dave Pisters, Leonie Boon en Cliff Wiertz van Collect & Clean over hun benaderingswijze en de uitdagingen voor de komende jaren. “Afvalverwerking en grondstoffenrecycling was tot voor kort een ondergeschoven kindje, maar mag wat ons betreft op de eerste plaats komen.”
25-07-2022
Het verkrijgen van de rechten op de backcatalogus van Jean-Michel Jarre is in Frankrijk de grootste deal die BMG ooit afsloot. Het bedrijf verwierf eerder de rechten op Jarre’s eerste drie albums toen het in 2012 het onafhankelijke platenlabel Francis Dreyfus Music kocht.
25-07-2022
Sena (Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten) is als collectieve beheersorganisatie (CBO) belast met de uitvoering van de wet op de naburige rechten. Dat betekent dat het vergoedingen incasseert bij openbaarmaking van muziek, te weten commerciële fonogrammen, en deze uitbetaalt aan de makers. Eind november vorig jaar kwam er een einde aan een lange en slepende juridische procedure tussen organisatoren van (dance)evenementen en Sena over de openbaarmaking van materiaal waar naburig recht op rust. Dat betekent dat organisatoren nu een deel van de recette moeten reserveren voor de afdracht aan Sena. Aanleiding voor Sena om samen met organisatoren naar constructieve samenwerkingen te zoeken en duidelijke afspraken te maken, zeker nu er na de afgelopen twee moeilijke coronajaren eindelijk weer een mooi evenementenseizoen in het verschiet ligt.
25-07-2022
Warner Music Group gaat gebruikmaken van het fan-powered royaltiessysteem van SoundCloud. De Amerikaanse muziekdistributeur is het eerste grote label op SoundCloud die dit doet. Hierdoor worden inkomsten voor Warner Music Group-artiesten op het streamingsplatform niet meer verhoudingsgewijs uitgekeerd, maar op basis van absolute luistercijfers en luistergedrag. Voorheen hanteerde Warner Music Group een royaltiessysteem waarbij alle abonnement- en reclame-inkomsten in een pool verzameld werden en vervolgens verhoudingsgewijs herverdeeld werden onder de artiesten. Artiesten die verhoudingsgewijs het meeste werden beluisterd, kregen volgens diezelfde verhouding ook hun royaties uitbetaald. Deze regeling is de standaard in de muziekindustrie en zorgt er volgens SoundCloud voor dat kleinere artiesten, in verhouding tot hun meer bekende collega’s, heel wat minder royalties opstrijken, ook al halen ze heel wat luistercijfers. SoundCloud introduceerde het Fan-Powered royaltiessysteem in 2021
25-07-2022
Britse bands en artiesten staan tijdens het eerste festivalseizoen na de Brexit een stuk minder vaak op Europese festivals. Best For Britain, een organisatie die campagne voerde tegen het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, rekende uit dat er dit jaar 45 procent minder Britse namen op festivalaffiches staan ten opzichte van 2017 tot en met 2019. Volgens Best For Britain is dat een slechte zaak. "Op tournee hebben veel muzikanten ervaringen die hen vormen en krijgen ze de kans door te breken bij het grote publiek", zegt directeur Naomi Smith. Niet alleen is het voor Britse artiesten lastiger om naar Europa te gaan, ook zullen internationale muzikanten volgens Smith "extra goed nadenken voordat ze Glasgow of Londen toevoegen aan hun Europese tournees". Elton John ondertekende vorig jaar samen met ruim honderd andere Britse artiesten een open brief aan de overheid waarin werd gepleit voor visumvrij toeren. Ze kregen hun zin: in 19 van de 27 lidstaten van de EU is een overeenkomst gesloten waardoor muzikanten uit het VK weer zonder visum kunnen reizen.
25-07-2022
De 54e editie van het Internationaal Orgel-improvisatie-concours in Haarlem heeft geen winnaar opgeleverd. Tijdens de finale op 23 juli improviseerden drie finalisten op een thema van Thomas Lacôte en bij stomme films van 100 jaar oud, maar ze wisten de jury niet te overtuigen. De jury besloot om de eerste prijs niet uit te reiken om het concours een kwaliteitsimpuls voor de toekomst te geven. "Haarlem is altijd de plek geweest waar de kunst van het improviseren het beste is van de wereld", zo schrijft de jury in het juryrapport. "Elke organist kijkt op naar dit festival. Het is een plek van ontdekking, originaliteit en creativiteit." Het concours is onderdeel van het Internationaal Orgel Festival Haarlem en staat hoog aangeschreven. Bezoekers komen vanuit de hele wereld naar Haarlem voor de concerten op prachtige historische instrumenten in de binnenstad. Al sinds 1951 vormt het Improvisatieconcours het hart van het festival. De publieksprijs werd wél uitgereikt. De Nederlander Harmen Trimp won een bedrag van 1.000 euro.
25-07-2022
The Scène is een groep jonge vrouwen uit Tilburg-Noord. Sinds 2021 komen ze wekelijks samen en gaan ze aan de slag met verhalen over onder andere eten, cultuur, hun buurt en zichzelf. Aan de hand van fotografie, schilderen, schrijven en koken vinden de vrouwen in The Scène een plek waar ze elkaar kunnen ontmoeten en hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. The Scène is een project van Het Zuidelijk Toneel, voor ForwArt. Na het maken van een fotoboek en twee magazines gaat de groep aan de slag met een nieuw en groots project: een muurschildering. Onder leiding van kunstenares Hedy Tjin alsmede geïnspireerd door workshops van verschillende kunstenaressen, brachten ze elkaars verhalen tot leven. Hedy vertaalde deze verhalen en tekeningen naar een muurschildering, die vanaf 27 juli te bewonderen is op de Corelliflat, naast Wijkcentrum De Ypelaer. ForwArt wordt medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling via het Urban Innovative Actions Initiative.
25-07-2022
Stichting Koorplein Noord-Brabant stelt zich ten doel de kwaliteit van de vocale amateur-muziek bij kinderen en jeugdigen tot ca. 18 jaar in Noord-Brabant te bevorderen. Samen met Stichting Rooi Vol Koren organiseert de stichting op 9 oktober, tijdens Rooi Vol Koren, een optreden van een megakinderkoor in het centrum van Sint Oedenrode. Onder het motto ‘iedere basisschool een schoolkoor’ is aan componist Leo Aussems gevraagd vier liedjes te componeren voor de groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Gekwalificeerde muziekdocenten zijn ingehuurd en zullen gedurende vier weken in een wekelijkse muziekles van een halfuur alle groepen hun specifieke lied aanleren. Na vier weken verzamelt de hele school zich om uiteindelijk als één groot schoolkoor op te treden. Iedere groepscombinatie afzonderlijk zingt eerst het eigen lied, om dit vervolgens samen met alle andere groepscombinaties als een vierstemming quodlibet te zingen. Stichting Rooi Vol Koren en Stichting Koorplein Noord-Brabant zijn erg enthousiast om de basisscholen in Sint-Oedenrode dit project als pilot voor de hele provincie aan te mogen bieden.
25-07-2022
Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch en Jeugdfonds Sport & Cultuur ‘s-Hertogenbosch-Vught gaan komende jaren met elkaar samenwerken. Het Jeugdfonds wordt partner van het Theaterfestival Boulevard. Beide organisaties gaan samenwerken vanuit een gezamenlijke opvatting dat cultuur toegankelijk moet zijn voor jongeren, onafhankelijk van hun financiële middelen. Dit jaar werken beide organisaties samen rond het programma Football Meets Dance dat plaatsvindt van 10 t/m 14 augustus 2022 in BBS de Kruiskamp. De Braziliaans-Nederlandse choreograaf Guilherme Miotto gaat in de Kruiskamp vijf festivaldagen met de lokale jeugd aan de slag. Locatie: een gymzaal van BBS de Kruiskamp. Dagelijks worden na afloop de vorderingen getoond aan de buurt en andere bezoekers. Mede dankzij de inbreng van Jeugdfonds Sport & Cultuur ‘s-Hertogenbosch-Vught zal Theaterfestival Boulevard vrijkaartjes beschikbaar stellen voor mensen die het niet kunnen betalen en ook niet zo makkelijk naar een theaterfestival zullen gaan voor de voorstelling Football Meets Dance.
25-07-2022
Het college van B en W van ’s-Hertogenbosch laat in een brief aan de gemeenteraad weten dat de verhuizing van het Design Museum Den Bosch naar de Bossche Stadsdelta pas rond 2029 of 2030 te verwachten is. Bij de presentatie van het bestuursakkoord in mei maakte het college al bekend dat het 30 miljoen euro over heeft voor een nieuw museum. ,,Dit soort trajecten hebben nu eenmaal jaren nodig", reageert cultuurwethouder Mike van der Geld (D66). ,,En je moet het ook nog bouwen.” Of er sprake zal zijn van volledige nieuwbouw, kan Van der Geld nog niet zeggen. ,,Het kan ook gaan om een bestaand gebouw in de Bossche Stadsdelta”, doelt hij op het gebied rond de Tramkade en de Diezebrug. De gemeente laat meerdere locaties in deze zone onderzoeken op haalbaarheid. Voor dit onderzoek wordt een externe expert aangetrokken. ,,We zijn nu bezig met het vinden van die expert", aldus Oscar Jansen, hoofd bedrijfsvoering bij het Design Museum. De gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant zijn inmiddels vergevorderd in hun gesprekken over de haalbaarheid van de overname van het pand De Mortel 4, waarin het Design Museum sinds 2012 is gevestigd. Over de mogelijke prijs die wordt betaald door de provincie, wil wethouder Van der Geld nog niets kwijt. De provincie is tevens akkoord met de komst van een hogere exploitatiebijdrage voor het Noordbrabants Museum als die de uitbreiding in het huidige gebouw van ‘buurman’ het Design Museum kan betrekken. De provincie neemt volgens de huidige subsidieverdeling 6/7 van het hogere bedrag voor haar rekening. En de gemeente ‘s-Hertogenbosch draagt 1/7 deel bij.
25-07-2022
Het wordt steeds onzekerder of, wanneer en hoe het Klooster in Nuenen verbouwd gaat worden. Geen enkele aannemer wil de klus voor 12 miljoen euro op zich nemen. De gemeente Nuenen zal geld bij moeten leggen of het plan moeten aanpassen. Als het gemeenschapshuis een opknapbeurt krijgt, gaan de werkzaamheden op zijn vroegst pas ergens in 2024 van start. Dat is anderhalf jaar later dan was gepland. Oorspronkelijk zou de renovatie na de komende zomervakantie beginnen en achttien maanden duren. Voor liefst 12 miljoen euro zou het Klooster worden omgetoverd tot een modern en duurzaam ‘cultureel knooppunt’, met een professioneler theater en ook ruimte voor de bibliotheek. Na jaren van discussie besloot de lokale politiek dit in de zomer van 2020. De grote vraag is nu wat er uiteindelijk overblijft van de grootse plannen voor het Klooster. Halverwege september komt de politiek bijeen om de opties door te nemen. Eerder gaven politieke partijen al aan weinig te voelen om meer geld uit te trekken dan de gereserveerde 12 miljoen. Alternatieve huisvesting voor o.m. culturele verenigingen is nog niet gevonden.
25-07-2022
Het moest dé eyecatcher worden van het nieuwe theater de Kattendans: de metaalachtige gevel. Het Bergeijkse theater opent binnenkort na de grote renovatie weer zijn deuren, maar de futuristische gevelplaten laten nog op zich wachten. Tot die tijd wordt het gerenoveerde theater afgewerkt met tijdelijke ‘noodgevels’, die momenteel worden gemonteerd. De tegenvaller met de gevel zit de geplande (her)opening van het theater niet in de weg. De renovatie- en uitbreidingswerkzaamheden van het gebouw zit er bijna op. Op 1 september kan het gebouw worden opgeleverd, en dat is volgens planning. Vanaf medio september wordt er gestart met een ‘aanloopprogrammering, waarna een officiële opening van het theaterseizoen volgt. Aan de grootscheepse opknapbeurt en uitbreiding van het theater hangt een prijskaartje van zo’n 8,5 miljoen euro. Een deel van het oude pand uit 1993 moest daarvoor worden gesloopt. Naast de nieuwe gevel krijgt de Kattendans ook een geheel vernieuwde foyer en een nieuwe multifunctionele zaal.
25-07-2022
Sporten of bezig zijn met een creatieve hobby als schilderen, theater of beeldende kunst, heeft een bewezen positief effect op de gezondheid. In Eindhoven heeft één op de tien inwoners daar alleen geen geld voor. Hierdoor kunnen zij niet meedoen met deze activiteiten. Gemeente Eindhoven is daarom sinds kort aangesloten bij het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Het fonds maakt sport en cultuur mogelijk voor mensen die leven rond of onder het bestaansminimum. Het fonds helpt deze mensen met een financiële bijdrage. Deze jaarlijkse bijdrage is maximaal 250 euro voor sport en 400 euro voor cultuur. Niet alleen de gemeente, maar ook verschillende welzijnsorganisaties hebben hun steun uitgesproken voor de regeling. Een aantal organisaties is al aangesloten als ‘intermediair’. Dit betekent dat zij de aanvragen van inwoners van Eindhoven kunnen indienen bij het fonds. Het gaat om een pilot van 1,5 jaar.
25-07-2022
In welke provincie wordt bovengemiddeld vaak een bezoek gebracht aan de bibliotheek of bioscoop? Waar in Nederland vind je het meeste aantal musea en rijksmonumenten? En hoe verhouden de gemeentelijke subsidies aan cultuur zich tot de provinciale cultuurlasten? In september 2022 verschijnt de Regionale Cultuurmonitor. Als opvolger van de Regionale Cultuurindex uit 2018. De Boekmanstichting en Atlas Research presenteren een nieuw overzicht van regionale cultuurcijfers die een vergelijking tussen de twaalf provincies mogelijk maakt. Met ruim zeventig indicatoren over participatie, aanbod en geldstromen wordt cultuur in de regio in kaart gebracht. De presentatie van de Regionale Cultuurmonitor vindt plaats op 15 september in Eindhoven tijdens een middagprogramma. Naast een presentatie van de onderzoeksresultaten, wordt er gesproken over wat dit betekent voor regionaal cultuurbeleid en de monitoring van regionale cultuurcijfers. Welke kansen – maar ook obstakels – zijn er? En wat zijn noodzakelijke vervolgstappen? De Regionale Cultuurindex wordt gerealiseerd met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Fonds21.
25-07-2022
Het CBS publiceert in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap : Omzet en inkomenspositie van zzp’ers in de culturele en creatieve sector, 2019-2021. Deze tabel bevat informatie over de inkomens en omzet van zzp'ers in de culturele en creatieve sector, verdeeld naar type zzp'ers en of de zzp'er wel of niet de hoofdkostwinner van het huishouden is. De tabel heeft als doel om op basis van thans beschikbare registergegevens een beeld te schetsen van de gewijzigde inkomenspositie van zzp'ers in de culturele sector als gevolg van de maatregelen om verspreiding van het COVID-virus tegen te gaan. De afbakening van zzp'ers geschiedt op basis van registergegevens, met name belastingaangiften. Op het moment van levering van deze tabel zijn definitieve gegevens over 2019 het meest recent. Om een indruk van de inkomenssituatie van zzp'ers in 2020 en 2021 te kunnen geven is gebruik gemaakt van omzetgegevens uit 2019 tot en met 2021. De gegevens in deze tabel met betrekking tot omzetgegevens hebben een experimenteel karakter en zijn indicatief.
19-07-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. De vijfde deelanalyse betreft Theater Rotterdam.
19-07-2022
Van een bakstenen pand naar een groen klimaatadaptief gebouw. Dat is de ambitie van de gemeente Roosendaal en Theater de Kring. De gemeente Roosendaal heeft de ambitie om de binnenstad te vergroenen en klimaatadaptief te maken. Theater De Kring wil daar graag op aansluiten om daarmee een ‘groen’ theater te worden. Provincie Noord-Brabant heeft nu 60.000 euro beschikbaar gesteld om zowel de technische als de financiële en juridische aspecten nader te onderzoeken. Op deze manier stimuleert Provincie Noord-Brabant de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed in gemeente Roosendaal. Theater De Kring ligt op een prominente plek in de binnenstad. Het pand biedt met zijn grote gevels mogelijkheden om van De Kring een nieuw groen icoon te maken. Zo kunnen de gevels worden ingezet voor vergroening, het opwekken van thermische energie en de daken voor het opwekken van elektrische energie. Er kan 2,5 keer zo veel thermische energie worden opgewekt dan Theater de Kring zelf nodig heeft. De extra opgewekte energie wil men opslaan en delen met andere pandeigenaren in de omgeving.
19-07-2022
Esther Hartzema, die sinds februari waarnemend directeur is bij het Museum Helmond, is de nieuwe directeur. Voorheen werkte ze als directeur-bestuurder bij Kunstkwartier en in 2019 en 2020 was Esther kwartiermaker van Loods20, het nieuwe onderkomen van het Edah- en Draaiorgelmuseum in de Spoorzone. Per 5 september gaat ze aan de slag. “Als interim directeur heb ik het museum afgelopen maanden beter leren kennen. Vanaf dag één voelde ik me er thuis. Een fantastisch team, een boeiend kunstprogramma en een stad met ambitie. Een goede basis om het museum op verder te ontwikkelen richting de toekomst. Ik verheug me erop om die kans samen met collega’s en andere betrokkenen aan te pakken.”
19-07-2022
Cultuur Eindhoven heeft alle besluiten omtrent Snelgeld tranche 1, 2022 gepubliceerd.
19-07-2022
Op 28 juni 2022 hebben het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam besloten om de subsidieverlening aan de Rotterdamse Kunststichting per 1 januari 2023 stop te zetten. De RKS kan zich hier niet mee verenigen en heeft daarom op 14 juli de rechtbank Rotterdam verzocht om het besluit te schorsen tot duidelijk is of het besluit juridisch stand kan houden. De RKS ziet deze uitspraak met vertrouwen tegemoet en blijft zich ondertussen onverminderd inzetten voor de Rotterdamse kunst en cultuur.
19-07-2022
Mensen willen van nature leren, schrijft Sanne Scholten, directeur LKCA. Waarom hebben we in Nederland dan zulke slecht gemotiveerde leerlingen? Geef kinderen meer regie en ruimte voor, bijvoorbeeld, zelf iets creëren. Laat cultuureducatie daartoe nou volop kansen bieden …
19-07-2022
Het Kessels Museum in Tilburg en Museumschip de Buffel in Hellevoetsluis zijn toegelaten als lid van de Museumvereniging.
19-07-2022
Sommige makers zijn heel intensief betrokken bij de mensen waarover hun werk gaat. Ze bouwen tijdens het maakproces een hechte band op en hebben soms later nog nauw contact. Simone Vos over 3 Brabantse makers die op deze manier werken; filmmaker Eline van der Kaa, fotograaf Marcel de Buck en documentairemaker Ellen van Kempen.
19-07-2022
Dementie is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland na covid. 1 op de 3 vrouwen zal deze diagnose krijgen en 1 op de 7 mannen. Eigenlijk krijgt iedereen met dementie te maken in de toekomst, of je het nu zelf bent, je ouders of als mantelzorger. Kunstloc Brabant met een overzicht van kunst- en cultuuractiviteiten die bijdragen aan de positieve gezondheid van mensen met dementie.
19-07-2022
De gemeente Breda en Breda Marketing hebben Gerard van den Berg benoemd tot Bredase Smaakmaker. Van den Berg zet zich al jaren in voor het redden, herplaatsen en verplaatsen van beeldende kunst in de openbare ruimte.
19-07-2022
Theaterfestival Boulevard in ’s-Hertogenbosch verwelkomt op 8 augustus mensen die alle prikkels van het festival als minder prettig ervaren. Op deze dag worden van 13.00 tot 18.30 uur de geluid- en lichtprikkels op het festivalterrein in het Zuiderpark zoveel mogelijk in toom gehouden. Ook biedt het festival een aantal voorstellingen aan die geschikt zijn voor mensen met prikkelgevoeligheid. Op de andere festivaldagen is het ook goed toeven in het Zuiderpark, waar Prikkelarme bankjes worden geplaatst. In de avonduren is De Dom een rustoord. De prikkelarme voorstellingen worden aangegeven met het cactus-symbool in het programmaboek en op de website aangemerkt als geschikt voor mensen met een hoge prikkelgevoeligheid.
19-07-2022
Boekhandel Gianotten Mutsaers in Tilburg heeft, uitgerekend in de maand dat de winkel 75 jaar bestaat, een Boekcafé geopend. De opening afgelopen weekend vormt het sluitstuk van een grote verbouwing die drie jaar duurde.
19-07-2022
In opdracht van de provincie Zeeland heeft de Boekmanstichting de sector in kaart gebracht. Het resultaat, de Cultuurmonitor Zeeland, bevat opvallende conclusies. De belangrijkste: Zeeland heeft behoorlijk wat culturele voorzieningen, maar het aantal activiteiten en voorstellingen valt tegen en de bezoekerscijfers zijn laag. In vergelijking met de rest van het land zijn er bijvoorbeeld weinig voorstellingen op het gebied van podiumkunst. Dat geldt voor allerlei genres: theater, dans, muziektheater, cabaret en kleinkunst. Ook het bezoek blijft achter. De belangstelling voor Zeeuwse podia, bioscopen en bibliotheken ligt ver onder het landelijk gemiddelde. Bij musea zit dat er net onder. Het onderzoek is volkomen verkeerd gevallen bij de cultuursector. Henk Schoute, voorzitter van het Zeeuws Cultureel Overleg, dat tientallen kunst- en cultuurinstellingen verenigt, wijst erop dat slechts een klein aantal vertegenwoordigers van de Zeeuwse cultuursector met de onderzoekers heeft gesproken. ,,Met zo weinig respons vind ik niet dat je conclusies mag trekken. Die slaan nergens op. Er staan stevige conclusies in, maar iedereen die ik spreek vraagt zich af: waar zijn die op gebaseerd? Je kunt geen waarde hechten aan zo’n rapport. De provincie had nooit mogen toestaan dat dit wordt gepubliceerd.” De conclusie dat het culturele aanbod en de belangstelling van het publiek in Zeeland relatief laag is, kan Schoute niet plaatsen. Volgens de Boekmanstichting heeft Zeeland onder meer twee poppodia en 23 musea. Dat zijn er aantoonbaar meer, aldus Schoute. ,,Dus feitelijk klopt het rapport al niet.” De provincie Zeeland zegt desgevraagd nog niet te kunnen reageren. ,,We komen er nu pas achter dat we vergeten zijn Provinciale Staten te informeren over de Cultuurmonitor”, aldus een woordvoerster. ,,Dat gaan we eerst zo snel mogelijk in gang zetten. Later deze week komen we met een inhoudelijke reactie.” Volgens de Cultuurmonitor wordt er in Zeeland naar verhouding ook weinig kunst beoefend. De animo om te tekenen, te schilderen, te zingen of bijvoorbeeld aan toneel, musical, ballet of dans te doen, is minder dan in andere provincies. Wel zit het spelen van een muziekinstrument de laatste jaren duidelijk in de lift, constateert de Boekmanstichting. De provincie telt ook relatief veel amateurkunstverenigingen, vooral op het gebied van muziek. Het aantal toneelverenigingen is in vergelijking met de rest van het land minder groot. Zeeuwen zijn vaak nauw betrokken bij een culturele vereniging of een hobbyclub
19-07-2022
Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Met het programma Designalism Newsroom is deze mix in de praktijk gebracht door creatieven en journalisten op gelijkwaardige voet met elkaar te laten werken. Na de wervingscampagne zijn tien van 88 kandidaten geselecteerd. De drie experimentele redacties van Pointer, de Volkskrant en de NOS presenteerden onlangs de resultaten van deze Newsroom of the future in het Instituut voor Beeld & Geluid in Den Haag. Voordat de drie gelegenheidsredacties hun output presenteerden gaf architect én onderzoeksjournalist Allison Killing een inkijk in hoe journalistiek en ontwerpdisciplines elkaar kunnen versterken.
19-07-2022
(Vastgoed)ontwikkeling enerzijds, en inrichting en beheer van de openbare ruimte anderzijds, kúnnen en mógen volgens hoogleraar Ellen van Bueren van de TU Delft niet los van elkaar worden gezien. Vandaar de titel ‘Openbare ruimte in de verdichte stad als governance-vraagstuk: nieuwe arrangementen voor ontwikkeling, inrichting en beheer’ van haar keynote presentatie op het Stedelijk Interieur Congres op donderdag 8 september 2022. 'Ik denk dat stedelijke verdichting en een gezonde, kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte niet met elkaar in tegenspraak hoeven te zijn. Als je het proces goed inricht, kan verdichting zelfs leiden tot kwalitatief hoogwaardigere openbare ruimte', zegt Van Bueren in vakblad Stedelijk Interieur. In een bouwcultuur, waarbij meters bvo (bruto vloeroppervlakte) leidend zijn, worden energie, materiaalgebruik, milieu, en sociale ambities zoals een gezonde openbare ruimte volgens de Delftse hoogleraar gezien als ‘extra’s’ bovenop het eigenlijke programma . Ze worden vaak geframed als het ‘stapelen van ambities’. 'Ik vind dat zelf een fundamenteel verkeerd begrip van wat er nodig is om een gebied te ontwikkelen.' 'Wat als we het nu eens omdraaien en je kijkt naar een gebied. Wat zijn de basisvereisten die we nodig hebben? Hoeveel waterberging, lokale energieopwekking, kwaliteit willen we realiseren? Welke voorzieningen in het openbaar domein wil je eventueel nog realiseren? Vervolgens kun je kijken wat voor programma daarbij past of mogelijk is. Dat is een heel andere uitgangspositie.'
19-07-2022
Ons landschap is cruciaal voor de vitaliteit van onze leefomgeving en daarmee voor onze gezondheid. Dat staat zelden ter discussie. Zeker nu de biodiversiteit onder druk staat, de effecten van de klimaatverandering steeds tastbaarder worden en door corona mensen nog meer behoefte hebben aan ontspanning in een groene omgeving, dichtbij de voordeur. Het grote belang van ‘groenblauwe gebieden’ wordt daarmee volop erkend. Toch is behoud en versterking hiervan niet vanzelfsprekend. Vooral niet in regio's waar de druk op de ruimte groot is. Door woningbouw, energietransitie, infrastructuur en distributiecentra – om maar eens wat grote ruimtesluipers te noemen – is de balans tussen soorten grondgebruik steeds moeilijker te organiseren. Groenblauw dreigt dan ultimo toch het kind van de rekening van te worden. De Leerstoel Gebiedsontwikkeling deed onderzoek: hoe voorkomen we dat groenblauw sneuvelt in het gevecht om de schaarse ruimte? Conclusie: opschalen, het bundelen van kosten en baten en betere regionale samenwerking zijn essentieel.
19-07-2022
Uit de 48 ingezonden projecten van de NRP Gulden Feniks stelt de jury een shortlist samen. Op 21 en 22 september 2022 zal zij de projecten uit deze lijst bezoeken en gesprekken met de inzenders voeren. Hierna komt zij tot de nominatie van een aantal projecten in de categorieën renovatie, transformatie en gebiedstransformatie. De jury kan per categorie een winnaar aanwijzen en daarnaast ook een wildcard als extra prijs toekennen. NRP reikt ieder jaar de NRP Gulden Feniks uit aan de beste (gebieds)transformatie- en renovatieprojecten van Nederland.
19-07-2022
Op uitnodiging van Waag Futurelab schreef Michiel Schwarz een essay over de toekomst. Hij richt zich op design, stedenbouw en sociale duurzaamheid. Onder de titel Toekomst is een werkwoord (van toekomst-shock naar toekomst-maken) pleit Schwarz dat nieuwe lokale samenwerkingsvormen de enige manier zijn om een duurzame en inclusieve toekomst te realiseren. Waag sprak met hem. “Joost Elffers en ik gaven deze cultuurverandering meer dan tien jaar een naam in een sustainistisch manifest: als duurzaamheid het doel is, dan is sustainisme de cultuur die daarvoor nodig is. Gedragen door mensen en gemeenschappen. De lokale markten, Do-It-Yourself beweging, zelfbouw en stadsmakers zijn voorbeelden van een nieuwe praktijk. En die is fundamenteel anders dan de mondiale blik gericht op schaalbaarheid en groei. Mensen willen weer dingen van dichtbij. Dit essay is een pleidooi om die nieuwe lokale vormen uit te vinden als kern van ons maatschappelijk toekomst-maken.'
19-07-2022
De conjunctuurindicatoren in de bouwketen laten in de nieuwste publicatie van de Monitor bouwketen een gemengd beeld zien. De orderportefeuilles zijn over het geheel en bij de afzonderlijke schakels gestegen. Bij de omzetverwachting zijn drie van de vier schakels per saldo minder positief. Ten opzichte van de vorige meting zijn drie van de vier schakels positiever over de personeelsverwachting. Alle indicatoren blijven per saldo positief.
19-07-2022
Herman van Bergeijk schreef de eerste monografie over A.J. Kropholler, waarin hij de architect verdedigt en tracht te ontdoen van het odium van de traditionalistische en conservatieve bouwmeester. [ Kropholler bekeerde zich in 1908 tot het katholicisme. Later werd hij zelfs lid van het fascistische Zwart Front]. Daarin overtuigt hij niet, aldus Otakar Máčel, in zijn recensie. Dat hoeft ook niet. Hij was wel iemand met eigen visie en op zijn eigen terrein bekwaam en inventief, volgens Máčel. Kropholler zocht de eeuwige beginselen van de bouwkunst in het verleden. Het heden was voor hem te wetteloos en beginselloos. Kropholler wilde graag ensembles bouwen in de stad, met de kerk als centraal punt en de woningen er omheen, maar hij kreeg er niet veel kansen. De enkele verwezenlijkte projecten streven een ideaalbeeld na van een hiërarchische harmonie uit het verleden, zoals het Linnaeushof in Amsterdam. Zijn raadhuizen zijn massieve, herkenbare bakstenen bolwerken in de stad (Wateringen, Waalwijk, Noordwijkerhout om enkele te noemen). Sober, groot, zwaar ogend met grote muurvlakken en met de trapgevel als kenmerkend element. De huidige nieuwbouw met haar veelvuldig gebruik van baksteen en hier en daar een trapgevel vertoont Kropholiaanse trekjes, merkt Máčel nog op. Wat deze generatie ontwerpers van Kropholler weet, is hem niet duidelijk.
19-07-2022
De kantooromgeving werd al langere tijd huiselijker en afwisselender ingericht; de coronajaren betekenden een nog drastischer verandering. De thuiswerkplek lijkt een vaste waarde te zijn en het hybride werken is voor veel werknemers en -gevers de nieuwe realiteit. Ondertussen hangt de beeldende kunst die bedrijven de afgelopen decennia verzamelen er in kantoren en vergaderkamers soms verlaten bij, meent de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN). Wat is de rol en functie van die bedrijfscollecties en wat betekent beeldende kunst nog voor werknemers? Jelmer Wijnstroom, winnaar van de vierde editie van de VBCN OPEN curatorenprijs, onderzoekt dit met de tentoonstelling Corporate Offsite Dwelling A. Hij doet dat door met de tentoonstelling een zogenoemde ‘derde werkplek’ te creëren in CODA Museum, Apeldoorn. De titel verwijst naar het fenomeen ‘offsite meeting’, waarbij men elkaar voor werk of vergadering ontmoet op een verrassende locatie. Het idee achter dergelijke ‘offsite meetings’ is dat door samenkomst in een nieuwe omgeving de creativiteit stimuleert, gesprekken laat verlopen dan aan de vergadertafel en teams uiteindelijk beter presteren. ‘Offsite’ heeft in de context van deze tentoonstelling ook betrekking op de beeldende kunst uit bedrijfscollecties, die op een andere plek dan gewoonlijk wordt getoond. Verder is de tentoonstelling een andere, nieuwe plek voor flexwerkers en kunstliefhebbers. Van 11 september tot en met 4 december 2022 kun je dagelijks komen werken in CODA Museum, omringd door topstukken uit Nederlandse bedrijfscollecties.
19-07-2022
ruangrupa’s documenta fifteen wil het instituut kunst, inclusief de documenta zelf, van nieuwe maatschappelijke en activistische fundamenten voorzien. Lukt dat? Sjoukje van der Meulen en Max Bruinsma vragen zich af wat de voor- en nadelen zijn van deze nieuwe mondiale kunstbeweging die runagrupa beoogt en of het nieuwe discours wel echt openstaat voor publieksparticipatie.
19-07-2022
Met Regenerate als thema, brengt het Noorderlicht Fotofestival van 2023 werken samen die de veranderingen onderzoeken waarmee onze moderne samenleving wordt geconfronteerd. Het gaat over het herstellen en opnieuw smeden van de relaties met onszelf en anderen, met onze directe omgeving en de wereld waarin we leven. Het gaat over werken aan de algehele verbetering van onszelf en onze samenleving. Veel mensen voelen zich in de wereld van vandaag ontheemd. Regeneratie betekent dat we onszelf en de wereld zien als opgebouwd rond wederkerige relaties waar alle partijen baat bij hebben. Zo’n hernieuwd wereldbeeld betekent dat mensen (inclusief hun technologische verworvenheden) en andere levende wezens binnen de ecosystemen van de wereld van elkaar afhankelijk zijn, voor hun gezondheid, welzijn en voortbestaan. Noorderlicht nodigt kunstenaars en collectieven uit die werken met fotografie en andere media uit de beeldcultuur om werk in te zenden voor het Noorderlicht Fotofestival 2023. De deadline van deze Open Call is 19 september 2022.
19-07-2022
Kunst, nieuwe concepten, innovatieve start-ups: Ze zijn van grote waarde voor de maatschappij en worden ‘geboren’ in creatieve broedplaatsen. Mede door een overspannen vastgoedmarkt is de huisvesting van dergelijke locaties echter kwetsbaar. Maar er zijn ook kansen. “Provincies en gemeenten worden zich steeds bewuster van het belang van deze plekken”, zegt Bart de Zwart, lector Vastgoed aan de Hanzehogeschool in Groningen. Hij deed afgelopen jaren voor Fontys Hogescholen en sinds april voor de Hanzehogeschool onderzoek naar toekomstbestendig vastgoed. Hij hoopt dat het bewustzijn over het belang van broedplaatsen komende jaren blijft groeien. Tegelijkertijd moet er gewaakt worden voor de diversiteit van dergelijke locaties, ook als commerciële partijen er mee aan de haal gaan. “Want dat is het gevaar wanneer er veel interesse voor broedplaatsen is vanuit andere sectoren van de samenleving. Uiteindelijk wordt de term ‘broedplaats’ dan geplakt boven een heel breed scala aan maatschappelijk relevante locaties en initiatieven die lang niet allemaal het co-creatieve bottom-up karakter van een echte broedplaats hebben.”
19-07-2022
Het doel van de werkkopievertoning is om het resultaat tot dusver te kunnen zien, van de filmmakers te horen welke keuzes zij nog gaan maken en – indien gewenst – hen in een gesprek of telefonisch – van feedback te voorzien. Dit wordt ingepland via de betreffende projectmedewerker van het Filmfonds, die vermeld staat in de beschikking. Bij de picture lock wordt de eindversie van de montage door de productiebeheerder vergeleken met het definitieve scenario (‘shootingscript’ en de daarmee samenhangende culturele kenmerken), zoals dat bij de subsidieverlening is gesteund door het Fonds. Aan de picture lock kan een formele betalingstermijn zijn verbonden. Om de vertoning van werkkopieën en picture lockversies efficiënter en sneller te laten verlopen wordt het Financieel & Productioneel Protocol van het Filmfonds per 8 augustus 2022 aangepast.
19-07-2022
In de eerste twee rondes van de Netherlands Film Production Incentive dit jaar zijn bijdragen verleend aan in totaal 26 projecten voor een totaalbedrag van €9 miljoen. Tijdens de eerste ronde werd een bijdrage verleend aan 10 producties voor een totaalbedrag van €4,1 miljoen, waaronder 8 speelfilms, 1 documentaire en 1 animatiefilm, waarvan 6 internationale coproducties en 6 producties die in aanmerking komen voor het percentage 35%. In de tweede ronde ontvangen 10 speelfilms en 6 documentaires een bijdrage voor een totaalbedrag van €4,9 miljoen. Het gaat hierbij om 10 internationale coproducties en 10 producties die in aanmerking komen voor het percentage 35% production incentive. Beide rondes samen generen ruim €33,9 miljoen aan productie-uitgaven in Nederland binnen het gehele spectrum van de nationale filmprofessionals en filmbedrijven. Dat heeft het Filmfonds op 15 juli bekend gemaakt.
19-07-2022
Vanaf augustus zullen maandelijks vaste indiendeadlines gaan gelden voor de aanvragen voor alle ontwikkelingsfases. Het streven is om binnen een zo kort mogelijke periode duidelijkheid aan filmmakers te geven of hun aanvraag wordt gehonoreerd. Dit betekent een andere werkwijze binnen het Filmfonds, die ook van de aanvragers aanpassingen zal vragen. Het Filmfonds heeft de belangrijkste veranderingen op een rij gezet. Het Filmfonds zal dit najaar, tijdens de overgangsperiode van het vernieuwde traject, de vinger aan de pols houden en waar nodig bijsturen. De nieuwe aanpak moet vanaf januari 2023 vaste vorm hebben gekregen.
19-07-2022
Het inzetten van een intimiteitscoördinator. Dat is een van de preventieve maatregelen die de Raad voor Cultuur voorstelt om het wijdverbreide grensoverschrijdend gedrag in de cultuursector te voorkomen – naast bijvoorbeeld codes, meldpunten, en vertrouwenspersonen. Een van hen is Marjan Lammers. Ze werkt al ruim 25 jaar als opnameleider op filmsets, en daarnaast werkt ze sinds een paar jaar ook als intimiteitscoördinator. Lammers is in de nasleep van de #MeToo-schandelen in de Verenigde Staten in 2019 begonnen als intimiteitscoördinator in Nederland, en samen met Markoesa Hamer, Cynthia Abma en Anna van Schijndel heeft ze Intimiteitscoördinatie Nederland opgericht. NRC sprak met haar. „In de hiërarchie van de filmsets grijpt niemand in, behalve de regisseur. Dan is het fijn om er iemand van buitenaf bij te hebben die zegt; nu gaan we over de afgesproken grens heen.” Dat is volgens Lammers óók de reden dat het niet zo makkelijk is om snel meer intimiteitscoördinatoren in te zetten, wat de Raad adviseert. „Iemand wordt niet zo maar intimiteitscoördinator. Wij hebben de nodige cursussen gedaan en je moet weten hoe het werkt op een set. Je moet vlieguren hebben gemaakt zodat je weet wanneer je in kunt grijpen.” Bovendien moet je de intimiteitscoördinator niet verwarren met een vertrouwenspersoon, zegt ze.
19-07-2022
Het nieuwe Evia Film Project, georganiseerd door het filmfestival van Thessaloniki In Griekenland, biedt workshops, masterclasses, open debat, projects in progress en ontmoetingen tussen filmmakers, journalisten en AV-professionals. Het staat volledig in het teken van een groenere cinema: hoe kan de filmindustrie de verstrekkende gevolgen van klimaatverandering inperken? Doel is ervoor te zorgen dat schiereiland Evia – 300 kilometer ten zuiden van de thuishaven van het festival – zal uitgroeien tot een, in ieder geval jaarlijks, hart van Groene Cinema. Een verslag van Alexander Zwart.
19-07-2022
In de zomer van 2019 kwamen er nog berichten naar buiten dat Vue International, een van de grootste bioscoopketens in Europa, later dat jaar te koop zou komen te staan. Maar de coronapandemie die korte tijd daarna uitbrak en die de bioscoopsector wereldwijd in een diepe crisis stortte, deed dat allemaal veranderen. Het bedrijf onder leiding van CEO en mede-oprichter Tim Richards, moest echt even een tandje bijzetten om goed door de crisis te komen. Vue International is eigendom van het Canadese AIMCo, the Alberta Investment Management Corporation, en het eveneens Canadese pensioenfonds Omers. Samen hebben zij driekwart van de aandelen van Vue. De rest wordt beheerd door het managementteam van Vue. Beide grootaandeelhouders zouden, als de overnamedeal doorgaat, afstand doen van hun aandeel in Vue International. Het bedrijf komt dan in handen van de schuldeisers die hun schuld omgezet zien worden in eigendom. Tevens zou er 88,6 miljoen dollar liquiditeit beschikbaar komen waarmee Vue Internationaal weer verder kan bouwen aan het bedrijfsresultaat. Vue heeft in Europa 228 bioscopen en 1.992 bioscoopschermen. Er werken meer dan 8.000 mensen bij het bedrijf. In Nederland is Vue nu de derde bioscoopketen qua theaters. Het heeft negentien vestigingen. En bouwt momenteel aan een nieuwe bioscoop in Gorinchem en Enschede.
18-07-2022
Twintig schrijvers vormen een 'literair schaduwkabinet', een initiatief van ILFU. Ze schrijven elk een brief aan een minister uit het kabinet-Rutte IV, met daarin een leesadvies. Geen non-fictie, geen zelfhulpboeken of op feiten gestoelde analyses van maatschappelijke onderwerpen, maar fictie, romans, gedichten en verhalen die je in het hoofd van iemand anders verplaatsen. En dat is essentieel voor bewindslieden die aan het hoofd staan van een democratie. In aflevering 6: roman- en scenarioschrijver Gustaaf Peek heeft een leestip voor Sigrid Kaag, minister van Financiën. Het gedicht ‘keeping house’ van Eve L. Ewing.
18-07-2022
Op 7 oktober, Nationale Ouderendag, vindt de tiende editie plaats van de Nationale Voorleeslunch. Ter gelegenheid van dit jubileum schrijven maar liefst drie auteurs dit jaar een speciaal Voorleeslunchverhaal; Bart Chabot, Marion Bloem en Kader Abdolah. Deze gloednieuwe verhalen worden samen met de zeven verhalen die eerder geschreven werden voor de Voorleeslunch gebundeld in een speciale uitgave. Ook lezen alle drie de auteurs hun verhaal zelf voor bij Omroep MAX op NPO1, tijdens Nationale Ouderendag. Op die dag wordt door het hele land voorgelezen aan ouderen in bibliotheken en zorginstellingen door bekende en onbekende Nederlanders. Met het organiseren van de Nationale Voorleeslunch wil de Leescoalitie ervoor zorgen dat zoveel mogelijk ouderen kunnen genieten van een mooi verhaal.
18-07-2022
De ESNS-organisatie vraagt bezoekers om input voor de editie van januari volgend jaar. Iedereen kan ideeën over het conferentieprogramma indienen. Voor de eerste keer in de geschiedenis betrekt Eurosonic Noorderslag zijn bezoekers actief met het programma. Via een e-mail roept de organisatie bezoekers op om ideeën voor het conferentieprogramma te delen: ‘Heb je een perfect panel voor ESNS 2023 in gedachten, een onderwerp waar je graag meer over wilt weten of misschien een unieke creatieve visie voor de editie van volgend jaar? Deel het met ons.’ Het gaat om sessies met een maximale duur van een uur. Moderators ontvangen hiervoor een vergoeding van 150 euro en panelleden/sprekers een gratis registratie voor ESNS-conferentie. Ideeën kunnen hier ingediend worden. Naast de oproep voor ideeën maakt de ESNS-organisatie in de mail ook de bedrijven bekend die al ingeschreven staan voor het event, waaronder Popcoalitie, Music Moves Europe, Buma Cultuur, Buma Stemra, SENA, Norma, Alliantie van Evenementenbouwers en VVEM.
18-07-2022
Dansgezelschap de Stilte had in 2021 de meeste internationale speelbeurten van alle Nederlandse podiumkunstgezelschappen. Dat blijkt uit de jaarlijkse gepubliceerde lijst van DutchCulture met alle internationale activiteiten van Nederlandse theatergezelschappen. Ondanks corona, speelde het jeugdgezelschap uit Breda in 2021 nog 73 dansvoorstellingen in het buitenland. DutchCulture, de kennis- en netwerkorganisatie voor internationale culturele samenwerking, stelt jaarlijks een lijst samen waarin alle internationale activiteiten van Nederlandse theatergezelschappen zijn opgenomen. Vanaf 2011 staat de Stilte al bovenaan de lijst met het hoogste aantal internationale speelbeurten als dansgezelschap. In 2021 realiseerde het gezelschap de meeste internationale speelbeurten van de gehele Nederlandse theatersector. De Stilte reisde onder meer naar Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg, Italië en Polen.
18-07-2022
KNMO-voorzitter Bart van Meijl zet de komende maanden een stapje terug. Dat laat het bestuur van de KNMO in een verklaring weten. "De coronaperiode heeft in onze hele maatschappij wonden achtergelaten en de gevolgen zijn nog steeds merkbaar en voelbaar. De afgelopen 2,5 jaar heeft het bestuur van de KNMO, maar met name voorzitter Bart van Meijl, aan de frontlinie gestaan om de belangen van de sector zo goed mogelijk te behartigen in een complexe bestuurlijke omgeving. De soms onduidelijke informatie vanuit Den Haag en de verdeeldheid in het land hebben echter een zware wissel getrokken." "Onze voorzitter voerde die vele werkzaamheden, als vrijwilliger, vaak uit tot diep in de nacht. Deze lange en intensieve periode heeft jammer genoeg zijn sporen op een vervelende manier achtergelaten. Bart van Meijl heeft aangegeven de komende maanden een ‘time-out’ te nemen. Die tijd neemt hij om de accu weer maximaal op te laden en daarna de sector weer optimaal te kunnen dienen." "Het dagelijks bestuur heeft in goed overleg met Bart van Meijl zijn taken overgenomen. Over de portefeuilleverdeling zijn inmiddels afspraken gemaakt."
18-07-2022
Choreograaf, theatermaker en artistiek directeur van Theater Rotterdam Alida Dors draagt dit jaar zowel de Staat van het Theater (op het Nederlands Theater Festival) als de Staat van de Nederlandse Dans (op de Nederlandse Dansdagen) voor. ‘Dat Dors beide Staten uitspreekt is een krachtig statement, waarmee ze bestaande tradities en conventies wil bevragen en openbreken’, schrijven de festivals in een gezamenlijk persbericht. Traditiegetrouw opent het Nederlands Theater Festival het nieuwe theaterseizoen met de Staat van het Theater, waarin prominenten uit het culturele veld hun kijk op het Nederlandse theaterklimaat delen. Tijdens de Nederlandse Dansdagen wordt de Staat van de Nederlandse Dans ieder jaar door een actieve vertegenwoordiger uit de Nederlandse Danswereld voorgedragen. Dat beide ‘Staten’ nu door eenzelfde persoon worden uitgesproken is voor het eerst. De festivals willen met de keuze de ontwikkeling van Dors supporten, die zich ‘door de regels van de sector heen beweegt en met haar werk voor een samensmelting van disciplines zorgt’. Alida Dors is een van de pioniers van de urban dans in Nederland en bestormt nu bij Theater Rotterdam de wereld van het theater. Ook nieuw is ‘The State of the World’, die een dag na de Staat van het Theater op 2 september in ITA uitgesproken zal worden door Pussy Riot-leider en activiste Maria Alyokhina. Deze ‘The State of the World’, waarin internationale sprekers hun licht laten schijnen op zaken die op dit moment spelen in de wereld, moet een nieuwe jaarlijkse traditie worden tijdens het Nederlands Theater Festival.
18-07-2022
Monique Dikmoet, Robin Nimanong, Roshanak Morrowatian en Dalton Jansen zijn genomineerd voor The Next!. De stimuleringsprijs voor diversiteit en inclusiviteit in de podiumkunsten wordt op 31 augustus uitgereikt in de Tolhuistuin in Amsterdam. De winnaar ontvangt voor de totstandkoming van een nieuwe productie 25.000 euro prijzengeld. Met de stimuleringsprijs wil DNA Next! (opvolger van De Nieuw Amsterdam (DNA)) theatermakers ondersteunen ‘die met een nog te maken productie over urgente thema’s in de wereld van nu het verschil maken’. Om kans te maken op de prijs moeten de makers een projectvoorstel indienen, dat vervolgens beoordeeld wordt door een ‘panel’, sinds dit jaar voorgezeten door Igone de Jongh.
18-07-2022
Op 18 juli 2022 maakte het Fonds Podiumkunsten de besluiten bekend over de aanvragen voor Compensatieregeling 4. In totaal zijn 202 van de 230 ingediende aanvragen gehonoreerd voor een bedrag van bijna 26 miljoen euro. Binnen het beschikbare budget van 40 miljoen euro konden alle aanvragen die voldeden aan de eisen van de regeling worden gehonoreerd. Compensatieregeling 4 maakt deel uit van een reeks regelingen die op verzoek van het kabinet zijn uitgevoerd om tegemoet te komen aan geleden inkomstenverlies in de podiumkunstsector als gevolg van de COVID-19-maatregelen. Producenten, zowel van vrije als gesubsidieerde voorstellingen en concerten, konden binnen Compensatieregeling 4 een verzoek voor compensatie indienen. Er kon worden aangevraagd voor voorgenomen en aangekondigde voorstellingen en concerten die in de periode van 1 februari tot en met 8 maart niet of met een beperkte capaciteit konden plaatsvinden.
18-07-2022
Grote streamingdiensten die in Nederland actief zijn, zoals Netflix, Amazon Prime en Videoland, moeten 4,5% van hun jaaromzet gaan investeren in Nederlandse series, films en documentaires. Dit staat in een wetsvoorstel dat staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) op 18 juli naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het wetsvoorstel is een van de maatregelen die Uslu neemt om de productie en zichtbaarheid van Nederlandse films, series en documentaires te versterken. In 2022 stimuleert Uslu de productie van Nederlandse films, series en documentaires ook op andere manieren. Ze stelt 11,5 miljoen euro beschikbaar voor de zogenaamde Production Incentive High-end series, een regeling van het Filmfonds voor series met die relatief duur zijn om te produceren. Ook investeert ze 1 miljoen zodat 18 Nederlandse speelfilms eerder en langer voor iedereen te zien zijn op de publieke omroep. Sinds de coronacrisis dekken verzekeraars niet langer risico’s die te maken hebben met pandemieën. Uslu reserveert 5 miljoen euro om dit op te vangen voor onafhankelijke producties die niet door het Filmfonds gefinancierd worden. Ten slotte stelt Uslu 6 miljoen euro beschikbaar waarmee filmtheaters hun digitale projectoren kunnen vervangen. Bij de Kamerbrief waarin ze informeert over de aanpak om het Nederlands cultureel audiovisueel aanbod te versterken, ook de eindrapportage van een werkgroep met vertegenwoordigers van makers, producenten, filmdistributeurs, exploitanten van bioscopen en filmtheaters, publieke en commerciële omroepen en video-on-demand (VOD) “Versterking positie Nederlandse culturele audiovisuele productie”. Daarin zijn vier bouwstenen uitgewerkt voor de duurzame versterking van de productie, pluriformiteit, kwaliteit en zichtbaarheid van Nederlandse culturele audiovisuele producties (speelfilms, animatiefilms, documentaires, innovatieve mediaproducties en series) en het borgen van een gezond ecosysteem in de audiovisuele sector.
18-07-2022
Het mysterie rond het graskunstwerk, dat eerdere deze maand is verdwenen uit het gerestaureerde Mertersempark in Breda, is opgelost. Na een miscommunicatie is het verdwenen in de shredder van een afvalverwerker.
18-07-2022
De nieuwbouw van het Theater aan de Parade in ‘s-Hertogenbosch gaat zeker meer kosten dan het vastgestelde bouwbudget. Dat heeft onder meer te maken met de gevolgen van de corona- en energiecrisis en de oorlog in de Oekraïne. Hoe hoog de overschrijding uitvalt, kan Bossche college nog niet aangeven, blijkt uit schriftelijke vragen van oppositiepartij Bosch Belang. Bouwbedrijf Mertens heeft de gemeente ondertussen laten weten dat er kostenverhogende omstandigheden zijn die niet kunnen worden toegerekend aan het bedrijf. De gemeente is nu in gesprek met het bouwbedrijf over contractuele verplichtingen. Het ontwerp en de kwaliteit van het plan van architectenbureau Noahh blijven overeind volgens het college. De bouw is wat het college betreft in een te ver gevorderd stadium om grote, kostenbesparende veranderingen door te voeren.
18-07-2022
Zanger, liedjesschrijver en muzikant Peter Koelewijn heeft zijn auteursrechten verkocht aan het investeringsfonds Pythagoras Music Fund, PMF. Het bedrag is niet bekend gemaakt. Volgens de Nederlandse uitgaverechten ontvangen alle partijen (componist, tekstschrijver en uitgever) precies 33,33 procent van de opbrengsten. De deal tussen Koelewijn en PMF heeft volgens de Eindhovenaar betrekking op de rechten voor compositie en tekst. ,,Juridisch gezien blijven de liedjes van mij”, zegt Koelewijn. ,,Maar het geld dat ze opbrengen, gaat nu naar investeringsmaatschappij PMF. Ik ben 81 jaar. Het leek me beter om nu in één keer een groot bedrag voor mijn catalogus te incasseren, in plaats van steeds stukjes en beetjes te ontvangen. Met dit bedrag kunnen we de komende tien jaar nog fantastische dingen doen. Ik heb mijn vrouw trouwens beloofd dat ik 105 word.”
18-07-2022
Het kostte drie ton om de horeca-uitbater van De Cacaofabriek uit te kopen. Banken weigerden een lening te verstrekken. De beherende stichting van de cultuurkoepel, die het restaurant zelf wil gaan runnen, kreeg daarom een lening van de gemeente Helmond. Als de horeca in de Cacaofabriek weer gaat draaien zoals op het hoogtepunt in 2019, dan verwacht de gemeente Helmond het bedrag terug te zien. Maar wat als de omzet juist terug loopt? Is de gemeentelijke lening van drie ton dan ook te rechtvaardigen? De VVD neemt er geen genoegen mee. De partij heeft twintig, nieuwe vragen gesteld over de constructie.
18-07-2022
De gemeenteraad van Eindhoven vroeg om een nieuwe en meer diverse raad van commissarissen voor het Muziekgebouw. Met de recente benoeming van de eerste nieuwe commissaris is dat duidelijk niet gelukt. Dat schrijft Arnold Raaijmakers, voormalig gemeenteraadslid van PvdA Eindhoven, in een ingezonden brief naar het Eindhovens Dagblad. “Immers het is geen vrouw, geen jongere, geen lhbtiq+-er, geen persoon van kleur, geen designer of theatermaker, geen mkb-er, geen kunstenaar of geen muziekliefhebber uit bijvoorbeeld Woensel-west. Nee, gewoon weer een bestuurder uit het bekende Eindhovense ‘old-boys’ netwerk. En dat klopt niet, met alle respect natuurlijk voor de kwaliteiten en verdiensten van betreffende persoon. “