23-06-2022
Edo Righini is nu een bijna een jaar in dienst als directeur van Muziekgebouw Eindhoven. Eindhovens Dagblad sprak met hem. Welk stempel gaat hij drukken op het beleid van de concertzaal? Het woord dat steeds valt is verbinding. Met het begrip ‘elitair’ rekent hij graag af, want elitair verbindt per definitie niet. ,Er vinden wat verschuivingen plaats, we zullen meer en andere combinaties maken, maar het kwalitatief hoge aanbod dat dit Muziekgebouw al jaren kenmerkt blijft overeind.” Maar meer dan ooit is er volgens Righini in de samenleving behoefte aan sociale samenhang en - daar is ie weer - verbinding. ,,We willen mensen met minder inkomen en de verschillende etnische gemeenschappen bereiken. Daar hebben we een projectleider ‘Inclusiviteit en duurzaamheid’ voor aangesteld.” Naast alle bevlogen toekomstplannen zijn er ook zorgen. Het afgelopen jaar heeft het Muziekgebouw diverse medewerkers moeten laten gaan. Righini betreurt dat, maar realiseert zich dat een nieuwe directeur, ongeacht zijn persoon, een andere bedrijfscultuur meebrengt. Hij vermoedt dat ook corona een ontregelende rol heeft gespeeld. ,,We dachten dat na corona alles weer ‘normaal’ zou worden, maar dat was een vergissing. Voor verandering is energie nodig. Na corona bleek het juist moeilijk om die energie te hervinden.”
23-06-2022
Het aantal mensen dat wisselde van beroep is in 2021 licht gestegen, na een aanzienlijke daling in 2020. Daarnaast piekte in 2020 het aandeel mensen dat zonder werk raakte, waarna dit in 2021 weer afnam. Hierin zijn wel behoorlijke verschillen naar beroep. Dit blijkt uit de publicatie Dynamiek op de Nederlandse Arbeidsmarkt 2022, waarin taken en vaardigheden van mensen centraal staan. Deze publicatie is een samenwerking van het CBS, TNO en externe onderzoekers. Uit het onderzoek blijkt o.m. dat voor agrarische beroepen en creatieve en taalkundige beroepen het aandeel dat wisselde van beroepsklasse in het tweede kwartaal van 2020 een stuk hoger dan hetzelfde kwartaal een jaar later. In 2020 piekte het aandeel mensen dat zonder werk kwam te zitten. Dit aandeel was in het tweede kwartaal 3,7 procent. Vooral mensen met een transport of logistiek beroep (8,5 procent) of een beroep in de dienstverlening (7,2 procent) kwamen toen zonder werk te zitten. Niet voor alle beroepsklassen was 2020 een piekjaar. Bij managers en degenen met een creatief of taalkundig beroep was in het tweede kwartaal van 2021 de uitstroom uit werk groter dan in 2020. Uiteindelijk daalde het aandeel mensen dat zonder werk raakte weer tot 2,3 procent in het tweede kwartaal van 2021.
23-06-2022
Tot en met 31 mei was het mogelijk om bij Cultuur Eindhoven een aanvraag in te dienen binnen Programma's - meerjarige subsidie. Er worden 20 aanvragen in behandeling genomen. Het subsidieplafond voor deze ronde is € 2.000.000. Een overzicht van de aanvragers.
23-06-2022
Grensoverschrijdend gedrag is een hardnekkig en urgent probleem in de cultuur- en mediasector dat niet eenvoudig kan worden opgelost. Het oplopende aantal meldingen van de afgelopen tijd laat slechts het topje van de ijsberg zien, aldus het rapport 'Over de grens, op weg naar een gedeelde cultuur' van de Raad voor Cultuur. “Bij het Filmfonds zijn we ons bewust van de kwetsbaarheden binnen de filmsector. De ernst van het probleem vraagt dan ook om een structurele aanpak, zowel vanuit de sector zelf als vanuit het Rijk. Grensoverschrijdend gedrag, waaronder intimidatie, discriminatie, machtsmisbruik en seksueel overschrijdend gedrag, is voor ons als Filmfonds ontoelaatbaar. Het streven naar een veilige, inclusieve werkcultuur en goed bestuur hebben we verankert in verschillende protocollen en gedragscodes. De bijbehorende regels en uitgangspunten zijn onderdeel van de voorwaarden van de subsidieregelingen. Denk bijvoorbeeld aan het naleven van de Fair Practice Code of het gebruik van het Protocol Kindbegeleiding op de set. De cultuuromslag die nodig is, vraagt om meer dan gedragscodes alleen. Het Filmfonds zal zich blijven inzetten voor bewustwording en dialoog, binnen de eigen organisatie en de sector.” Aldus het Filmfonds
23-06-2022
Een overzicht van toekenningen in mei door het Fonds 21. Lustwarande in Tilburg behoorde tot de gehonoreerden.
23-06-2022
Samen met Nederlandse musea, VluchtelingenWerk Nederland (VWN) en de VriendenLoterij (VL) is het Cultuurfonds initiatiefnemer van de actie om alle vluchtelingen in Nederland uit te nodigen om een bezoek te brengen aan één of meer culturele hoogtepunten van Nederland. Zo maken zij kennis met de geschiedenis en alles waar Nederland voor staat, en leren zij het land kennen dat hun nieuwe thuis is. De VriendenLoterij maakt dit mogelijk met een schenking van 1,25 miljoen euro.
23-06-2022
Frans van Dooremalen, directeur bestuurder Brabant C, gaat het fonds verlaten. De Raad van Toezicht van Brabant C gaat 1 juli aan de slag met het werven van een opvolger.
23-06-2022
De selectie van Europese muziekprojecten onder MusicAIRE is bekend gemaakt. Van de 22 geselecteerde projecten zijn er twee Nederlandse organisaties geselecteerd: FXR een innovatieve startup op het gebied van muziekrechten en Reprex, een startup die een assesments uitvoert voor een groenere muziekindustrie. MusicAIRE (An Innovative Recovery for Europe) is een project gefinancierd onder Music Moves Europe dat weer ondersteund wordt door Creative Europe. Doel van MusicAIRE : een groen, digitaal, rechtvaardig, veerkrachtig herstel van de muzieksector.
23-06-2022
Takii en het Van Gogh Museum in Amsterdam hebben hun zevenjarige samenwerking opnieuw met drie jaar verlengd, tot 2025.
23-06-2022
Het modelabel MAISON the FAUX van ontwerpers Joris Suk en Tessa de Boer is de ontvanger van de 11de editie van het Cultuurfonds Mode Stipendium. Het Cultuurfonds Mode Stipendium wordt georganiseerd door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Dutch Fashion Foundation en bestaat uit een financiële bijdrage van €50.000 euro, beschikbaar gesteld door een anonieme mecenas, en een wisseltrofee ontworpen door Atelier Ted Noten. Kleding is niet langer het middelpunt bij MAISON the FAUX, maar een van de elementen in een totaalkunstwerk dat meer neigt naar performance: neem bijvoorbeeld de artistieke beleving die ze samen met kunstenaar Stef Van Looveren ontwikkelden in het Compagnietheater, of hun huidige project, Cradle Nip Go. Ook dat houdt het midden tussen theater en kunstinstallatie. Dat Maison the Faux vorig jaar de Gieskes-Strijbis Podiumprijs won, onderstreept hoe aanwezig Suk en De Boer inmiddels zijn in de wereld van performance en podiumkunsten. Dat Maison the Faux nu ook een prestigieuze modeprijs wint, is daardoor ‘extra bijzonder’, zegt Suk. “Ik vind het te gek dat juist aan ons die prijs wordt gegeven. Daarmee zegt de organisatie: we zien dat het performatieve aspect van mode ook onderdeel is van het ambacht.” De Boer: “Mode probeert zich continu te verhouden ten opzichte van een veranderlijke wereld. De discipline is zich continu opnieuw aan het uitvinden, en wat wij doen is daar ook deel van. Dat geldt voor elke winnaar, ieder van hen staat wat ons betreft symbool voor een andere ontwikkeling in de mode. Ze zijn allemaal zo verschillend. Dat vind ik ook zo te gek aan deze prijs: die beweegt mee met de tijd.”.
23-06-2022
In Slagkracht, brieven aan zakelijk leiders, van Cultuur + Ondernemen, wordt er elke maand antwoord gegeven op een prangende vraag van een zakelijk leider, door een collega-zakelijk leider. Deze persoon geeft vervolgens met het stellen van een nieuwe vraag de pen door aan een inspirerende collega. In deze reeks wordt kennisgemaakt met een verscheidenheid aan zakelijk leiders die op hun eigen manier invulling geven aan hun werk. Welke dilemma's spelen er binnen de beroepsgroep? En welke visies zijn er op die diverse thema's? Margriet Colenbrander, zakelijk leider van Motel Mozaique in Rotterdam trapt de reeks af.
23-06-2022
De afgelopen weken zijn er maar liefst meer dan 700 aanvragen binnengekomen bij het Steunfonds Muzikantendag. De inschrijvingen zijn inmiddels gesloten. De komende weken gaat een onafhankelijke selectiecommissie de aanvragen beoordelen. Iedereen die een aanvraag heeft ingezonden krijgt eind juli een reactie. Eind 2022 vindt het Muzikantendag Showcase Festival plaats in de Melkweg te Amsterdam. Een aantal acts die een werkbijdrage hebben ontvangen worden uitgenodigd om het nieuwe repertoire live uit te voeren tijdens dit Showcase Festival.
23-06-2022
“Voor een succesvolle carrière is meer nodig dan een prachtige stem. Ik vergelijk het meestal met een doosje La Vache qui rit. Daarin zitten verschillende puntjes in, kaasjes die je allemaal nodig hebt om meer dan gemiddeld te scoren. Maar of een kandidaat over zo’n heel doosje smeerkaasjes beschikt, is tijdens een concours moeilijk te zien. Je hebt weinig tijd en gelegenheid om het totaal van iemand te beoordelen”, antwoordt Charlotte Margiono op de vraag waarop zij let als jurylid van een concours. Camiel Hamans sprak met de sopraan, die jureert tijdens het IVC, ’s-Hertogenbosch, dat van 22 juni tot 2 juli plaatsvindt. ‘Een concours is een etalage. Of je er echt door aan de bak komt; ik weet het niet. Natuurlijk hopen jonge mensen dat ze zich in het licht kunnen stellen. Soms gebeurt het ook en is een concours een begin van een carrière. Als een concours goed voor je zorgt, zoals bijvoorbeeld in ’s-Hertogenbosch, dan helpt het natuurlijk om je goed te presenteren, om in de arena te staan. Maar net zo belangrijk voor de deelnemers is het contact met anderen, met jonge collega’s. Vooral kandidaten uit Azië en Centraal Europa die minder kans hebben lotgenoten te ontmoeten, hopen daarop.”
23-06-2022
Ron Rijghard blikt terug op het theaterseizoen 21/22. Wat was dit voor theaterjaar? Een beschouwing over hoogte- en dieptepunten, trends en thema’s, en opvallende ervaringen.
23-06-2022
Op 21 juni presenteerde UNIC (International Union of Cinemas) haar jaarlijkse rapport met de meest opvallende Europese cinematrends van 2021. Belangrijkste conclusie daaruit is dat Europese bioscopen in 2021 een langzaam maar evengoed wel duidelijk herstel laten zien ten opzichte van 2020. Het bezoek steeg met 41%; de box office met 36%. De resultaten varieerden echter wel sterk per land. Zo zagen landen als België, Frankrijk en Spanje een sterk herstel, terwijl Denemarken, Italië en Nederland juist slechter presteerden in vergelijking tot 2020. Dit heeft o.a. te maken met het aantal gesloten dagen van bioscopen als gevolg van corona-beperkingen, waaronder lockdowns in de verschillende landen. Gemiddeld genomen waren bioscopen in Europa 120 dagen gesloten, maar in Nederland waren de bioscopen 174 dagen dicht. Het jaar 2020 zal ook de boeken ingaan als het jaar dat met name grote Amerikaanse filmproducties werden uitgesteld of direct op VOD uitkwamen. Dat gaf lokale producties de kans meer publiek te trekken wat resulteerde in een zeer hoog marktaandeel van 40%. In 2021 keerden veel Amerikaanse films terug waardoor het marktaandeel van Europese films weer daalde naar 27%, een normaal niveau in vergelijking tot de jaren voor corona.
23-06-2022
“We onderschrijven dat een verdere verankering van de drie codes voor de cultuursector – de Code Diversiteit & Inclusie, de Governance Code Cultuur en de Fair Practice Code –handvatten bieden voor een veilige en inclusieve sector. De in het rapport gemaakte opmerking dat ‘De Code Diversiteit & Inclusie geen lijstje is om aan te vinken, maar integraal moet worden nageleefd’ onderstrepen we als betrokken partij in de ontwikkeling van de code ten volste. Aangesloten bij Mores.online, willen wij tevens de urgentie benadrukken van het advies voor structurele financiële ondersteuning van dit meldpunt, als centraal meldpunt voor de gehele cultuur- en mediasector.” De Museumvereniging in haar reactie op het advies van de Raad voor Cultuur inzake grensoverschrijdend gedrag in de cultuursector. “Samen met de ruim 450 musea die bij ons zijn aangesloten, willen we er alles aan doen om met urgentie, aandacht en oog voor werkenden in de sector een cultuuromslag teweeg te brengen waar voor grensoverschrijdend gedrag geen plaats meer is.”
23-06-2022
Op 8 en 9 juni 2022 vond het Voorjaarscongres 2022 van Cultuurconnectie plaats. Naast het inhoudelijke programma van het congres vonden er netwerkbijeenkomsten en de Algemene Ledenvergadering van Cultuurconnectie plaats. Een kort verslag.
23-06-2022
Sinds vorig jaar werkt LKCA met diverse partijen aan een coalitie voor de jeugd. Samen met partners als het Jeugdfonds Sport & Cultuur, Kunstbende, NJi, NOC*NSF, Scouting Nederland, Sociaal Werk Nederland en Stichting Jantje Beton is een samenwerkingsverband onder de naam De Nationale Jeugdcoalitie gevormd. Dit verband treedt op richting Rijksoverheid, in kennisverzameling en in praktische realisatie van de ambities van de coalitie. LKCA agendeert met deze partners een brede ontwikkeling van de jeugd in landelijk en gemeentelijk beleid. Door cultuur, jeugdwerk, natuuractiviteiten en sport ontwikkelen kinderen en jongeren vaardigheden voor het leven. Daarnaast brengen deze activiteiten hen plezier en uitdaging. Door zich breed te ontwikkelen en anderen te ontmoeten bouwen kinderen en jongeren sociaal, mentaal en fysiek kapitaal op. Dit maakt zorg minder vaak nodig en het draagt bij aan een veerkrachtige samenleving en een gezonde generatie in 2040. Wat staat er in het position paper van de Nationale Jeugdcoalitie?
23-06-2022
Het herstel van de Nederlandse cultuursector gaat nog moeizaam. Dat ziet nu ook de politiek waardoor er onlangs 135 miljoen euro wordt uitgetrokken om de sector er bovenop te helpen. We kennen de beelden van overvolle poppodia inmiddels weer, maar hoe gaat het met de kleinere theaterzalen? Of de net afgestudeerde kunstschilder? In het radioprogramma Vroeg! spraken Jorgen Tjon A Fong, directeur van theater De Kleine Komedie in Amsterdam, en Jan Jaap Knol, directeur van de Boekmanstichting, die onderzoek doet naar cultuurbeleid, over het herstel van de cultuursector.
23-06-2022
Het Overleg Literaire Organisatoren (OLO) vraagt aandacht voor eerlijke verloning in de literaire sector, waar toch nog wel hoofdbrekens rond bestaan. Kila van der Starre voerde een uitgebreid onderzoek en schreef het rapport Ongelijk maar eerlijk. OLO, deBuren, de Vlaamse Auteursvereniging en Literatuur Vlaanderen vragen aan auteurs en organisatoren “om de komende tijd extra aandachtig naar de eigen praktijk te kijken. De behoefte aan duidelijkheid is bij alle partijen groot: auteurs willen correct vergoed worden en organisatoren willen correct vergoeden.” Van der Starres tweedelige rapport, met een enquête en een database-onderzoek, is beschikbaar. OLO verenigt de ruim 180 literaire organisaties en organisatoren in heel Vlaanderen: van grote instellingen tot individuele curatoren. Het OLO behartigt de belangen van deze spelers en brengt hen samen tijdens inspiratiedagen
23-06-2022
Op 20 juni maakte prinses Laurentien in Utrecht de Taalhelden 2022 bekend. Deze prijs zet mensen in het zonnetje die zich op een bijzondere manier inzetten voor het verbeteren van de basisvaardigheden. Er waren 43 genomineerden, verdeeld over drie categorieën. In de Categorie Begeleiders won Team Taalvrijwilligers Roosendaal (Roosendaal). Het jurycommentaar luidt: “Dit is een voorbeeld hoe elders in het land ook teams van vrijwilligers gevormd kunnen worden. Samen staan we altijd sterker en bereiken we meer. Daarvoor wil de jury graag een lans breken. Laaggeletterdheid aanpakken, kan niemand alleen. Dat laat dit team zien.” De Taalhelden is een initiatief van de Stichting Lezen en Schrijven.
23-06-2022
Minder dan de helft van de ruim 6.000 basisscholen in Nederland heeft een leescoördinator. Op de scholen met een leescoördinator beschikken de coördinatoren gemiddeld over minder uren per week dan op het rooster staat. Zij komen daardoor tijd te kort om hun taak goed uit te voeren. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Lezen onder schoolleiders en leescoördinatoren. Juist nu steeds duidelijker wordt om hoeveel expertise het leesonderwijs vraagt, blijkt de positie van de leescoördinator onder druk te staan.
23-06-2022
Op 26 juni 2022 wordt Maurits Verhoef op feestelijke wijze ingehuldigd als stadsdichter van Breda. Tijdens een wandeling door de stad met schrijvers en dichters worden dan op diverse plekken gedichten voorgedragen. Verhoef, die in het dagelijks leven op de vuilniswagen werkt, werd geboren in Oosterhout, groeide op in Geertruidenberg en verhuisde voor zijn studie Veiligheidskunde naar Breda. Hij stopte met studeren om zich op het dichten te richten. Vorig jaar bracht hij de dichtbundel ‘Thuiskomen is iets achterlaten’ uit. Inmiddels heeft hij vier bundels geschreven. Het initiatief voor een nieuwe stadsdichter komt van het vorig jaar opgerichte Bredase literair podium v.v. Eigenbelang. Het podium, dat met name in het leven is geroepen ‘uit het gebrek aan speelplekken en een levendige schrijverscommunity in Breda’, richt zich op spoken word, poëzie en literatuur. Olaf Douwes Dekker was in 2005 de eerste stadsdichter van Breda. Hij werd opgevolgd door Kees van Meel, die zichzelf in 2012 als stadsdichter heeft ‘opgeheven’ uit gebrek aan financiële en politiek steun vanuit de gemeente Breda. Nu blaast v.v. Eigenbelang het initiatief nieuw leven in.
23-06-2022
Op het Media Park in Hilversum komt een ‘Metaverse Werkplaats’. Het is een initiatief van een consortium van de zes creatieve mbo-vakscholen in Nederland (Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Grafisch Lyceum Rotterdam, Nimeto, Cibap en Sint Lucas) en Media Perspectives. De werkplaats gaat nieuwe toepassingen ontwikkelen met in de mediasector ontwikkelde immersieve technologie. Te denken valt aan toepassingen in media, stedelijke ontwikkeling, gezondheidszorg en onderwijs. De werkplaats wordt dé plek waar studenten, docenten en medewerkers van mediabedrijven en andere organisaties samen opgeleid gaan worden voor de volgende evolutie van het internet: web3 en de metaverse. Uniek is dat de zes consortiumpartners hebben gekozen voor opleiden op de plek waar ook het werk is, oftewel midden in de creatieve industrie. De opgedane kennis zullen de consortiumpartners gebruiken om een landelijk dekkende opleidingsfaciliteit voor studenten en werkenden te creëren
23-06-2022
Op 25 juni ontvangt Klaas Gubbels de Singerprijs 2022. De prijs is een beeldende kunstprijs van de Stichting Vrienden van Singer Laren die tweejaarlijks wordt toegekend aan een Nederlandse beeldend kunstenaar voor zijn of haar gehele oeuvre. De prijs bestaat uit een tentoonstelling en een aankoop van een kunstwerk voor Singer Laren. De Singer Prijs wil zo bijdragen aan de ontwikkeling van de hedendaagse beeldende kunst en aan de traditie van de verzamelaars van eigentijdse beeldende kunst William en Anna Singer, de grondleggers van de kunstcollectie van Singer Laren. De prijs bestaat sinds 1968. Eerdere winnaars zijn onder anderen Piet Oudolf, Maria Roosen en Charlotte van Pallandt. Ter gelegenheid van de toekenning van de prijs is een dertigtal werken van Gubbels te zien in Singer Laren, van 21 juni t/m 25 september.
23-06-2022
Sinds 2017 organiseert UNIC (International Union of Cinemas ) elk jaar het Women's Leadership Programme. Dat programma heeft tot doel ervoor te zorgen dat meer vrouwen op topposities in de bioscoopsector terecht kunnen komen. Tijdens CineEurope heeft de organisatie de namen bekendgemaakt van de mentoren en de mentees. Elf vrouwen uit de Europese filmsindustrie worden de komende twaalf maanden gecoacht. De mentoren komen uit dertien verschillende landen en tweeëntwintig verschillende bedrijven. Ze zijn niet alleen van bioscoopondernemingen afkomstig, maar ook van distributeurs, producenten en leveranciers. Onder hen bevindt zich ook Imke van Schaaijk, pr en communicatiemanager van Pathé Nederland.
23-06-2022
Na de zomerstop werkt het Filmfonds met indiendeadlines voor alle regelingen van de afdeling Selective Funding, met uitzondering van de ideechecks en de regelingen Afwerking speelfilm, lange animatie of lange documentaire en Afwerking vrije filmproductie. Wat betekent dit? Het Filmfonds heeft een zomerstop van 18 juli tot en met 5 augustus. In deze periode worden er geen aanvragen behandeld en vinden er geen betalingen plaats.
23-06-2022
De prijzen voor de beste kinderboeken van het afgelopen jaar zijn uitgereikt tijdens een feestelijke boottocht met de winnende auteurs en illustratoren. De Griffels en Penselen zijn de bekendste en belangrijkste juryprijzen voor kinderboeken, de Griffels voor de best geschreven en de Penselen voor de best geïllustreerde kinderboeken. Voor het eerst werden dit jaar Bronzen Griffels en Penselen uitgereikt, in plaats van Vlag en Wimpels. De naamsverandering onderstreept het doel van deze prijzen: het onder de aandacht brengen van de beste kinderenboeken. De 45 boekenprijzen, verdeeld over verschillende categorieën, dienen het hele jaar als inspiratie voor kinderen en hun opvoeders. De oorspronkelijk Nederlandstalige winnaars van een Zilveren Griffel of Penseel maken kans op de Gouden Griffel of het Gouden Penseel, die bij de start van de Kinderboekenweek worden uitgereikt.
23-06-2022
De shortlist van de twaalfde editie van de Europese Literatuurprijs is op 22 juni bekendgemaakt. De prijs bekroont het beste hedendaagse Europese literaire fictiewerk dat in het voorgaande jaar in Nederlandse vertaling is verschenen. Zowel de schrijver als de vertaler van het winnende werk wordt geëerd; de schrijver ontvangt € 10.000 en de vertaler € 5.000. Er staan 6 titels op de shortlist. De Europese Literatuurprijs is een initiatief van het Nederlands Letterenfonds, Academisch-cultureel centrum Spui25, weekblad De Groene Amsterdammer en Athenaeum Boekhandels. De prijs wordt financieel mogelijk gemaakt door Stichting Lira Fonds, de De Lancey & De La Hanty Foundation en het Nederlands Letterenfonds.
23-06-2022
Platform BK is in samenwerking met de Creatieve Coalitie druk met beleidsmakers en beleidsadviseurs in Den Haag in gesprek over het herstel van de cultuursector na de pandemie. Een overzicht van de lobby activiteiten. Platform BK is vrij kritisch over het debat over de Hoofdlijnenbrief cultuur 2022: Herstel, vernieuwing en groei op 15 juni. “Dit debat verliep tamelijk ontluisterend. Er waren veel vragen naar aanleiding van de hoofdlijnenbrief 2022 en de aanvullende stand van zakenbrief, maar er kwamen weinig antwoorden; de staatssecretaris kwam er niet goed uit. “
23-06-2022
Op 22 juni vond in de Tweede Kamer het commissiedebat plaats over de Hoofdlijnenbrief cultuur 2022: Herstel, vernieuwing en groei (tweede termijn) plaats. Het debat is terug te zien.
23-06-2022
Op 21 juni vond er een rondetafelgesprek plaats in de Tweede Kamer over ‘De rol en het belang van de culturele en creatieve sector in andere EU-landen’. Dit gesprek is terug te zien.
23-06-2022
In 2018 publiceerde de Provincie Zeeland het cultuurprofiel Samen in zee. Hierin wordt omschreven hoe de provincie zich op cultureel vlak onderscheidt en welke kansen en uitdagingen er liggen om dit onderscheidend vermogen te vergroten. Het cultuurprofiel en bijbehorend bidbook laten zien dat samenwerking een van de strategieën is om deze kansen en uitdagingen tegemoet te treden. De verschillende gemeenten met elk een eigen (culturele) infrastructuur zouden complementair moeten zijn. In 2022 toont een rondgang langs enkele stakeholders dat de samenwerking op verschillende vlakken inmiddels vastere vorm heeft gekregen. Om onder meer de resultaten van deze inspanningen te kunnen volgen, heeft de Provincie Zeeland de intentie om een meerjarige monitor op te zetten die de culturele sector in de provincie in beeld brengt. Een eerste stap op weg naar de realisatie van een dergelijke monitor is een nulmeting waarbij zowel de bestaande kennisbehoefte als de beschikbare gegevens worden geïnventariseerd. De Boekmanstichting werd gevraagd om deze nulmeting uit te voeren en pakte dit op in samenwerking met onderzoekers van Het PON | Telos en Pyrrhula Research Consultants.
23-06-2022
De cultuursector van de toekomst, hoe zou die eruit kunnen zien? In gesprek met kunstenaars, ontwerpers, onderzoekers en docenten werden op 21 juni in Spui25 in Amsterdam mogelijke scenario’s. De urgenties zijn overduidelijk: sociale onveiligheid, teruglopende bezoekersaantallen en een slecht functionerende arbeidsmarkt. Wat staat cultuurwerkers vandaag te doen? Om deze vraag te beantwoorden buigen twee panels zich over respectievelijk de toekomst van het kunstonderwijs en de kracht van de verbeelding. De avond is terug te zien.
23-06-2022
Het hbo kunstonderwijs heeft met grote belangstelling het advies van de Raad voor Cultuur gelezen over sociale veiligheid binnen de culturele sector en het kunstonderwijs. De kunsthogescholen herkennen de door de Raad voor Cultuur geschetste problematiek en erkennen de rol die ze spelen om sociale veiligheid een integraal onderdeel te laten zijn in de ontwikkeling van de kunstenaars (en cultuurprofessionals) van de toekomst. Het hbo kunstonderwijs is blij dat de inspanningen die de kunsthogescholen gezamenlijk en ieder voor zich reeds leveren om de sociale veiligheid te borgen en te vergroten door de Raad voor Cultuur zijn opgemerkt. Tegelijkertijd is het kunstonderwijs al volop bezig met het doorvoeren van veranderingen die aansluiten bij de bevindingen van de Raad. De gezamenlijke kunsthogescholen zien het advies van de Raad voor Cultuur als een aanmoediging om met nog meer nadruk door te gaan op de ingeslagen weg en de toekomstige generatie kunstenaars te blijven versterken op dit thema.
23-06-2022
De nominaties voor de VSCD Toneelprijzen zijn bekend. De Nederlandse Toneeljury heeft veertien acteurs genomineerd voor de belangrijkste toneelprijzen: de Theo en Louis d’Or voor beste actrice en acteur in een hoofdrol en de Colombina en Arlecchino, voor actrices en acteurs in een bijrol. De keuze voor vier vrouwen in de twee vrouwelijke categorieën en drie steeds bij de mannen suggereert dat de jury meer goede actrices zag en moeilijker kon kiezen, volgens NRC. De uitreiking van de Toneelprijzen vindt plaats tijdens de feestelijke afsluiter van het Nederlands Theater Festival: het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam op 11 september 2022.
23-06-2022
„Games zijn voor de 21ste eeuw wat film was voor de 20ste, en de roman voor de 19de”, schrijft curator en kunsthistoricus Hans Ulrich Obrist bij de expositie ‘Worldbuilding: Gaming and Art in the Digital Age’ in de Julia Stoschek Collection in Düsseldorf. Het zijn grote woorden, maar ze worden ditmaal niet uitgesproken door een opgewonden evangelist of een kunstenaar die heilig gelooft dat hij alleen games tot kunst kan verheffen: Obrist kijkt met de blik van een nieuwe bekeerling. Zijn drang om alles over games te weten te komen, straalt af op de expositie, volgens Len Maessen in NRC. “Worldbuilding is een tentoonstelling geënt op de intellectuele fascinatie voor interactieve kunst, van de jaren tachtig tot nu. De keuzes zijn eclectisch: in één ruimte vervormt het Belgisch-Nederlandse kunstcollectief JODI de schietgame Quake tot een waas van witte en zwarte strepen, in de volgende ruimte staat een schietgalerij die je met felle kleuren en grote letters toeschreeuwt: „She Keeps Me Damn Alive.” De tentoonstelling maakt de conversatie tussen gamekunst en game-entertainment zichtbaar. Curator Obrist denkt aan een toekomst waarin Jenova Chen en Hideo Kojima, makers van games voor een miljoenenpubliek, ook in het museum staan.
23-06-2022
De twee hoofdprijzen van STARTS Prize 2022 zijn voor Holly Herndon (VS) en Giulia Foscari ( Italië ). Zij ontvangen elk 20.000 euro in de categorieën Artistiek Onderzoek en Innovatieve Samenwerking. Een internationale jury selecteerde de twee winnaars uit 1499 inzendingen vanuit 96 verschillende landen. De prestigieuze STARTS Prize is onderdeel van het STARTS initiatief van de Europese Commissie, dat als doel heeft om innovatieve projecten op het snijvlak van Science, Technology en Arts aan te jagen en zo een bijdrage te leveren aan economische en sociale innovatie in Europa. Er is een Grote Prijs voor artistiek onderzoek en een Grote Prijs voor innovatieve samenwerking, waar een geldbedrag van 20.000 euro aan verbonden is. De winnaars worden daarnaast tentoongesteld op Ars Electronica Festival in Linz en ze zullen terug te zien zijn in evenementen van Bozar (Brussel, BE), Waag, en de Frankfurter Buchmesse.
23-06-2022
José Luis López Galván verblijft als tweede artist in residence al een maand in Esbeek. Het artist in residence-project, waarbij een kunstenaar wordt uitgenodigd om tijdelijk een andere plek te betrekken, wordt onder andere georganiseerd door Danny Vliembergen en Piet Verhoeven, die deel uitmaken van de werkgroep AIR van de Vrienden van Andreas Schotel. Ze zijn blij dat er weer een nieuwe artiest in het dorp is. Verhoeven vertelt: ,,Sinds Andreas Schotel, een kunstenaar uit Rotterdam die zestig jaar lang alle zomermaanden in Esbeek doorbracht, legde niemand meer Esbeek op zo een bijzondere manier vast.” Drie jaar geleden eerder was het Juliana Rios Martinez uit Colombia die Esbeek op haar manier vastlegde. Vliembergen en Verhoeven vinden het belangrijk dat de artiesten uit een ander continent komen omdat ze dan op een hele andere manier naar Esbeek kijken. Hele normale Nederlandse dingen, verbazen de kunstenaar dan weer. ,,De vogels hier hebben een eigen huisje.” Het liefst laat López Galván een muurschildering achter in Esbeek. Vliembergen en Verhoeven hebben al een mooie plek gevonden die passend is hiervoor. Eind juli is er nog een afsluitende expositie van López Galván , waar die precies in Esbeek zal plaatsvinden is nog niet bekend.
23-06-2022
“Ik spreek voor mezelf wanneer ik beweer dat ik er veel meer baat bij had gehad en me gezonder had ontwikkeld als ik van jongs af aan ook vrouwelijke en niet westerse kunstenaars als inspirerend voorbeeld tot me had kunnen nemen. Pas achteraf kan ik constateren dat een hele reeks keuzes binnen mijn kunstenaarschap vooral ingegeven waren door de heersende en door mannen gedomineerde omgeving. Laten we de huidige en toekomstige generaties nu eindelijk eens eigentijdse en meer diverse voorbeelden geven. Er zijn er genoeg! Denk aan Marjan Teeuwen, Renzo Martens, Jennifer Tee, Hadassah Emmerich, Hans Broek, Gluklya of Tina Adebowale. Kunstenaars die vertellen over deze tijd en onze problemen ter discussie stellen. ” Cécile Verwaaijen heeft zich laten vormen door de dominantie van een te smalle groep louter mannelijke kunstenaars. Bovendien kwamen ze met flinke voorsprong bovendrijven ten koste van marginaal gemaakte groepen, zoals vrouwen, mensen van kleur en/of niet-westerse kunstenaars. Daar heeft ze nu verandering in gebracht.
23-06-2022
Het Indonesische collectief ruangrupa stelde de Documenta in Kassel samen en koos voor een afwijkende opzet. Centraal staan collectieven, waarbij het niet draait om de individuele bijdrage. Daarnaast is de blik nadrukkelijk op the Global South gericht. De vraag is: wat levert dat op? Om te beginnen vriendschap, als het aan ruangrupa ligt. Door de hele stad willen ze mensen over kunst laten discussiëren, toeschouwers kunnen deelnemen aan kunstwerken en het idee van lumbung – een begrip dat min of meer staat voor een ‘gemeenschappelijke rijstschuur’ – overheerst. Dat klinkt vaag, maar zo pakt het niet uit. Toef Jaeger ging namens het NRC kijken voordat de manifestatie opende. “ruangrupa bepleit niet alleen een andere manier van tentoonstellen maar ook een andere manier van het organiseren van onze samenleving, waarin andere waarden dan die we uit het kapitalisme kennen voorop staan. Ze zoeken een vorm van samenleven waarin niet het individu en zijn persoonlijke bezit normstellend zijn maar solidariteit, uitwisseling, respect voor elkaar en zorg voor de natuur. Dat heeft zijn consequenties, vooral omdat de doorgaans op deze tentoonstelling zo dominante kunstmarkt volledig afwezig is. Alleen Hito Steyerl mocht opdraven op uitnodiging van het collectief INLAND. Die 'ontkenning' van het Noorden laat zich merken tijdens de persdagen. Het is er relatief rustig nu honderden internationale galeriehouders, kunstenaars en verzamelaars niet gekomen zijn.” Aldus Domeniek Ruyters in Metropolis M.
23-06-2022
Art Basel, de belangrijkste beurs voor moderne kunst, was voor vele galeriehouders de eerste dag al geslaagd. Ondanks de oorlog in Oekraïne , en ondanks de crashende aandelen- en cryptovalutamarkten en de hoogoplopende inflatiecijfers lijkt de kunstmarkt vooralsnog immuun voor onzekerheden. Opvallend is de grote aandacht voor kunst van vrouwen (van kleur) , kunstenaars van kleur. Onder de 289 deelnemers zijn voor het eerst galeries uit Afrika (Angola en Senegal), en ook staan op de beurs nu galeries uit Saoedi-Arabië en Guatemala. Daarnaast viel op dat grote kunsthandels hun Picasso’s, Warhols en Basquiats vaak combineren met kunstwerken van jonge, opkomende kunstenaars. De markt voor NFT’s, de digitale beleggingsobjecten, is sinds september bijna volledig is ingezakt, blijkt eveneens in Basel: ze worden vrijwel nergens aangeboden.
23-06-2022
De milieu impact van producten is voortaan snel en eenvoudig zelf in kaart te brengen met de nieuwe kosteloze Self Assessment tool voor levenscyclusanalyses. MKB-bedrijven kunnen hiermee betere beslissingen maken die bijdragen aan een duurzame en circulaire economie. TNO ontwikkelde deze tool in samenwerking met CIRCO en LBP | Sight en ondersteund door het Uitvoeringsprogramma Circulaire Maakindustrie (UPCM). CIRCONNECT is het multi-stakeholder Kennisplatform Circulair Ontwerpen waar inmiddels 15 partners - waaronder de BNO - bij zijn aangesloten.
23-06-2022
Iedere jongerenkamer hing er vroeger vol mee: de posters van Verkerke Reprodukties, het bedrijf van posterkoning Engel Verkerke. De tentoonstelling ‘De Grote Versierder’ in het Design Museum Den Bosch neemt de bezoeker mee naar de glorietijd van de poster in de jaren zestig, zeventig en tachtig en vertelt het verhaal van een ware revolutie in de manier waarop we onze huizen versieren. ,,Huizen werden groter, gezinnen kleiner. Jongeren kregen voor het eerst een eigen kamer. Een plek die ze naar eigen inzicht inrichtten. Met posters kon je laten zien waar je voor stond”. De tentoonstelling is een visueel bombardement, een nostalgische trip down memory lane en een reflectie op de ontwikkeling van onze beeld- en jongerencultuur. Eind jaren tachtig verdween de belangstelling voor posters gestaag en zou het bedrijf onder meer worden overgenomen door het Amerikaanse Hallmark. ,,De digitale beeldcultuur nam het langzaam over. Om jezelf kenbaar te maken gebruik je nu social media.” Brabants Dagblad ging kijken en sprak met directeur Timo de Rijk.
23-06-2022
Na vijfenhalf jaar verhuizen en verbouwen is het Schoenenkwartier in Waalwijk compleet veranderd en flink uitgebreid. Naast de laarzen van Lady Gaga zijn er ook werkplaatsen om zelf achter de machines te kruipen. Cécile Narinx noemt het museum “een feest voor schoenenfreaks” en sprak met curator Inge Specht over het museum.
23-06-2022
De winnaars van Archiprix 2022 zijn bekend. De jury kende twee eerste prijzen, een tweede prijs en een eervolle vermelding toe. Archiprix beloont jaarlijks de beste afstudeerplannen binnen de architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur. Dit jaar zijn vier uiteenlopende plannen van alle vrouwelijke afgestudeerde ontwerpers aan de TU Delft en de Academies van Bouwkunst (AvB) in Amsterdam en Rotterdam bekroond. De prijswinnende ontwerpen kenmerken zich, aldus de jury, door de positieve manier waarop gekeken wordt naar verandering en wat dat kan betekenen, en de rol die de fysieke ruimte kan spelen bij het aanzetten tot verandering. Een rol die subtiel en genuanceerd wordt uitgewerkt. Bij een aanmerkelijk deel van de inzendingen is er sprake van fundamentele aandacht voor materialiteit en de activiteit van het maken. Het is verheugend dat de waarde van het productieproces wordt onderkend. Dit omdat het maakproces een van de sleutels is naar een nieuwe, meer duurzame manier van bouwen, schrijft de jury.
23-06-2022
De European Design Awards 2022 zijn uitgereikt. Nederlandse designers en bureaus werden 22 maal bekroond. Verve by Vruchtvlees won vier awards – goud voor de digitale identiteit van modulair bancair platform Tuum, zilver en twee keer brons – en werd voor de tweede maal uitgeroepen tot European Design Agency of the Year. Verve evenaart daarmee het bijzondere record van het Haagse bureau Silo. BNO zet de Nederlandse winnaars op een rij.
23-06-2022
It’s about time. Zo luidt de titel van de tiende editie van de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam (IABR). In het rapport uit 1972 schetsten wetenschappers en ondernemers, bekend geworen als de Club van Rome, de mogelijke gevolgen van een exponentiële toename van bevolking, agrarische productie, extractie van grondstoffen, industriële productie, vervuiling en het verlies van biodiversiteit. Het rapport zorgde wereldwijd voor commotie en was het begin van milieubewustzijn. Tijdens de komende IABR wordt de balans na vijftig jaar opgemaakt. In de tentoonstelling worden historisch onderzoek (vanaf 1972), inspirerende praktijkvoorbeelden (anno 2022) en toekomstscenario’s (richting 2072) bij elkaar gebracht. “Dit overzicht schetst een beeld dat tegelijk zorgelijk en hoopvol is”, meldt de organisatie van de IABR. “Het werk dat in de tentoonstelling te zien is, documenteert de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering en brengt ze in kaart. Zo ontstaat een hedendaags landschap dat de effecten van klimaatverandering weerspiegelt en oproept op deze geconstrueerde hyperrealiteit te reageren.”
23-06-2022
De nieuwbouwwijken die nu uit de grond gestampt worden zijn verre van klimaatadaptief, stelt Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar climate design & sustainability aan TU Delft. Bouwers houden zich aan de regels, maar ook niet meer dan dat. Daarom lukt klimaatadaptief bouwen volgens hem alleen met scherpere regels. Binnenlands Bestuur sprak met hem.
23-06-2022
Wonen, werken, winkelen en recreëren worden steeds meer in één complex gemengd. Markt en overheid vinden elkaar in de vraag naar de multifunctionele gebouwen. Stadszaken verzamelde 7 inspirerende voorbeelden. Deels al opgeleverd, deels nog in wording, deels transformatie, deels nieuwbouw, deels in de G4, deels juist erbuiten.
23-06-2022
In 2015 richtte Menno Kooistra architectenbureau Elephant op. Met zijn bureau ontwikkelt hij slimme typologieën voor een duurzaam en groen stedelijk leven. Gestapelde leefomgevingen hebben volgens hem de toekomst. Leon Sebregts sprak met hem.
23-06-2022
Uit onderzoek van de Universiteit van Pennsylvania blijkt dat er door museumbezoek een vermindering van angst en depressie optrad en een toename van cognitieve functies en empathie, naast een aantal andere veelbelovende uitkomsten. "Kunstmusea hebben een groot potentieel om mensen positief te beïnvloeden, waaronder het verminderen van hun stress, het versterken van positieve emotionele ervaringen, en het helpen van mensen om zich minder eenzaam en meer verbonden te voelen," aldus onderzoeker Katherine Cotter. Mensen met dementie en mensen met ernstige psychische aandoeningen waren opgewekter, gelukkiger, opgebeurd en meer betrokken na een museumbezoek, en oudere volwassenen vonden dat hun tijd met het bekijken van kunst de moeite waard was. Naast deze individuele voordelen hadden musea ook invloed op de manier waarop mensen met elkaar omgingen. Museumbezoekers gaven aan dat ze zich minder sociaal geïsoleerd voelden; vervolgens waren ze in staat om contacten te leggen met anderen die dezelfde interesses hadden. Deze bezoeken moedigden hen ook aan om na te denken over de maatschappij in het algemeen
23-06-2022
Wetenschappers hebben de afgelopen jaren regelmatig aangetoond dat de gebouwde omgeving invloed heeft op de mentale gezondheid van mensen. Vooral de negatieve invloed van strakke, moderne architectuur op het welzijn van de gebruikers valt op. Justin Hollander (wetenschapper aan Tufts University en co-auteur van het boek Cognitive Architecture: Designing for How We Respond to the Built Environment) weet wel waarom. Gebruikers, zo stelt Hollander, zijn zowel in landschappen als in straten op zoek naar een verhaal met een volgorde. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat ook professionals dit onderschrijven. Binnenstadmanagers en andere professionals zijn ervan overtuigd dat stadscentra veel meer profiteren van klassieke, romantische architectuur.
23-06-2022
LEV, dat jongerenwerk verzorgt in o.m. Nuenen, kwam op het idee een film te maken om jongeren na de coronatijd weer meer verbinden. Dat gebeurt o.l.v. Ramon Etman en regisseuse Lisette Vlassak van Filmworkshop.nl. Jongerenwerker Bjorn Pinsel : ,,We kwamen op het idee van een film want film verbindt, tijdens het maken, en hopelijk ook bij de vertoning. We kenden het concept van de workshops van Ramon. Hij maakt met groepen films en dat wilden wij in Nuenen ook. We hebben een oproep geplaatst in de Nuenense krantjes.” Floor Donders van de LEVgroep begeleidt het project. ,,35 kandidaten meldden zich. We hebben geselecteerd op motivatie en schroefden terug naar acht.” De jongeren mochten aangeven wat ze wilden, voor of achter de camera. Ze deden daarna bijna alles zelf. De professionals waren er om hen te begeleiden en helpen waar nodig. Ramon Etman: ,,Iedereen heeft binnen het team een eigen functie en rol en uiteindelijk komt alles samen. Ze mogen ook zelf editen en monteren en maken kennis met alle onderdelen van het filmvak.” Op 25 juni is de première.
23-06-2022
Op 24 juni wordt de Muziekdocent van het Jaar bekend. Dat gebeurt op de Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert in Amsterdam, de school van de muziekdocent van 2019, Petra Smit. In de afgelopen periode zijn vele honderden stemmen met motivatie uitgebracht. Op basis daarvan is een shortlist met acht genomineerden bekendgemaakt. De beste, meest bevlogen en inspirerende muziekdocent, die door zijn enthousiasme leerlingen mee weet te nemen en voor een positieve ‘vibe’ zorgt in de klas. Zo laat de Muziekdocent van het Jaar zich omschrijven. Iemand die niet alleen vanuit de theorie, maar vooral ook op basis van de praktijk en dus ook vanuit fun vertrekt. In de klas zelf maar wellicht ook door concerten te bezoeken, optredens te organiseren, flashmobs op poten te zetten, samen videoclips te bekijken of deze misschien wel zelf te maken. De verkiezing van de Muziekdocent van het Jaar is ontwikkeld door de Buma Music Academy, een initiatief van Buma Cultuur om muziekonderwijs op scholen terug te brengen en te moderniseren.
23-06-2022
Sinds 2013 roept het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ieder jaar ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor een presentatie tijdens de Milanese beursweek. Doel is om de hoge kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector te onderstrepen en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie te versterken. Dit jaar was 75B een van de vijftien geselecteerde bureaus die begin juni afreisden naar Milaan. Wat is hun ervaring? Ontwerpers Rens Muis en Pieter Vos van 75B vertellen over hun presentatie tijdens de Salone del Mobile 2022.
23-06-2022
KPMG Meijburg & Co is per 1 juni 2022 drie jaar hoofdpartner van de tentoonstellingen van Eye Filmmuseum. Meijburg & Co en Eye gaan zich inzetten voor de realisering van spraakmakende tentoonstellingen en het bevorderen van cultureel talent.
23-06-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. De vierde deelanalyse betreft Het Zuidelijk Toneel., Tilburg.
23-06-2022
Bart van de Laak is de nieuwe directeur van theater De Nieuwe Vorst in Tilburg. Hij was sinds maart 2021 al werkzaam als interim-directeur van het theater. Hij is de opvolger van Maurice Dujardin. Afgelopen jaar heeft De Nieuwe Vorst zich zowel inhoudelijk als organisatorisch opnieuw moeten uitvinden. Dat was onder meer het gevolg van de coronapandemie en interne wisselingen. Dit traject is onder leiding van Bart van de Laak ingezet. Ook is de tuin onlangs weer geopend. De nieuwe directeur wil zich nu voor langere tijd verbinden aan het Tilburgse theater. Van de Laak: ,,De Nieuwe Vorst is een unieke plek in het Tilburgse en Nederlandse podiumlandschap door de bijzondere combinatie van een sterke programmering en de aanwezigheid van jonge makers. Deze combinatie in het prachtige complex in de binnenstad van Tilburg is onweerstaanbaar”. Van de Laak stopt per 1 juli als interim-directeur van Theater de Speeldoos in Vught. Jelmer Lesterhuis neemt het stokje vanaf medio augustus over.
23-06-2022
Kinderen een prachtig muzikaal moment aanbieden, op basis van tekeningen die zij zelf hebben gemaakt. Dat is het project ‘Tekenen voor vrijheid’, dat op 21 juni de eerste editie beleefde in Muziekgebouw Eindhoven. Met het project hoopt het Muziekgebouw andere doelgroepen te bereiken dan die gewoonlijk de concertzaal in Eindhoven bezoeken. Er wordt samengewerkt met steeds andere basisscholen, vooral in de zogeheten ‘krachtwijken’. Twee keer per jaar wordt het georganiseerd. ,Het was prachtig om te zien hoe de scholen het project hebben omarmd”, aldus directeur Edo Righini. ,,En de mensen van onze nieuwe afdeling inclusiviteit en duurzaamheid, speciaal projectleider Jessica Dassen, die het fantastisch hebben uitgewerkt.” Ook het deelnemende gezelschap Fuse begreep volgens Righini gelijk waar het om ging en hadden onmiddellijk ideeën rond het thema. ,,We proberen op een heel speelse manier, door de muziek, door de tekeningen, kinderen een mooi moment te geven en tegelijk ook stil te staan bij deze belangrijke thematiek. Nu - door de oorlog in Oekraïne - actueler dan ooit”, zegt Righini. Door kinderen uit de in totaal 36 klassen van de drie scholen zijn tekeningen gemaakt die later ‘tot leven zijn gewekt’ door een illustrator: een vogel gaat vliegen, een regenboog begint te schitteren. Die film is een heel groot scherm vertoond en het gezelschap Fuse speelde daarbij live muziek. ,,Dit een heel belangrijk project waar ik dan ook onmiddellijk ‘ja’ tegen heb gezegd. Omdat het een unieke kans is voor veel kinderen om een keer naar het Muziekgebouw te gaan en een concert mee te maken, is het thema ongelooflijk belangrijk”, zegt verantwoordelijk docent Sanne de Wert van basisschool Reis van Brandaan. ,,Het is ook leuk dat het klassieke muziek is. De kinderen vonden dat wel een beetje raar: ‘Maar is er dan geen zanger of een rapper?’ Maar ik weet dat het een bijzondere belevenis is, al die verschillende instrumenten… Ik kijk uit naar hun ervaring.”
23-06-2022
Het festival Hilverjazz in Hilvarenbeek slaat dit jaar toch weer een keer over. De organisatie durft het nog niet aan om in november het Elckerlyc te boeken voor een festival van jazzmuziek. ,,We hadden het programma al helemaal rond, maar het risico is gewoon te groot”, laat organisator Milko Huijben desgevraagd weten. In 2017 was de eerste editie van Hilverjazz gelijk een succes. Ook in de twee jaren daarna was het festival succesvol. Bartho van Straaten van jazzpodium Paradox in Tilburg tekende voor de invulling van de programma’s. En ook voor dit jaar had hij alle opties op muzikanten vastgelegd. Na twee coronajaren dachten, en hoopten, Huijben en Van Straaten dat het weer kon. ,En toch durven we het niet aan. Het aantal besmettingen loopt op. Als we weer verplicht naar 1,5 meter gaan, dan mogen we maar 76 mensen binnenlaten. Daar kunnen we geen festival van draaien”, legt Huijben uit. Het plan is wel om vanaf september jazzoptredens te verzorgen in Hilvarenbeek.
23-06-2022
Hoe houden zangers hun instrument in conditie? Wat zijn de geheimtips, de no-go’s en rituelen? De Volkskrant sprak met tenor Marcel Beekman, mezzosopraan Iris van Wijnen , bariton Thomas Oliemans en sopraan Annemarie Kremer. Hun antwoorden aan de vooravond van het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch.
23-06-2022
Ralph Keuning die zo goed was voor het aanzien en de bezoekersaantallen van het Zwolse museum De Fundatie, werd onder medewerkers gevreesd. Dat bleek begin dit jaar uit een onderzoek van René van den Bosch. Volgens de mediator in arbeidsconflicten was ‘de veiligheid op de werkvloer zeker in het geding’. Medewerkers zeiden dat ze ‘nachtmerries’ hadden van de directeur en noemden hem een ‘narcist’. In januari kondigde het museum aan dat er een tweede bestuurder zou worden aangesteld naast Keuning. Deze maand besloot Keuning alsnog het museum te verlaten, nadat een aanvullend onderzoek de angstcultuur had bevestigd. Wel zal de oud-directeur voorlopig als ‘extern adviseur’ betrokken blijven. De Volkskrant sprak met twee medewerkers en drie oud-medewerkers. Uit die gesprekken is op te maken dat Keuning nog steeds tentoonstellingen maakt. Het museum heeft geen conservatoren in dienst. Als ‘extern adviseur’ bepaalt de oud-directeur bijvoorbeeld waar welk schilderij komt te hangen. Het enige verschil is dat hij nu niet fysiek op de werkvloer is en de communicatie via interim-directeur Zuidema kan verlopen. Alsnog wordt de aanwezigheid van Keuning ‘dagelijks gevoeld’. Een medewerker zegt dat hij ‘nog steeds leeft in een angstcultuur’, omdat Keuning ‘een voet tussen de deur heeft’. Bovendien merken medewerkers dat interim-directeur Rob Zuidema.’ niet de enige ‘spreekbuis’ van de oud-directeur is. Een deel van de medewerkers heeft arbeidsrecht advocaat Elise Bink van Maes Law ingeschakeld om eisen te stellen aan hun veiligheid. Zuidema verwacht dat de oud-directeur nog ten minste anderhalf tot twee jaar betrokken blijft, vanwege geplande tentoonstellingen: ‘Ik hoop dat het contact normaliseert, dat mensen op termijn zeggen: ik kan rechtstreeks met hem overleggen.’ Het personeel heeft in de afgelopen jaren over de problematiek geen contact gehad met de Raad van Toezicht. Pas in 2021 werd de RvT geattendeerd op rapportages over de situatie op de werkvloer. ‘Ik was wel verrast dat er rapportages waren die wij niet hadden gekregen’, zegt Roger van Boxtel, voorzitter. ‘Dat kan echt niet. Dat heeft ook geleid tot een sanctionering naar Ralph.’ Museummedewerkers kunnen ook terecht bij een extern vertrouwenspersoon. Sommigen vreesden echter dat de factuur voor dit gesprek bij de directeur zou belanden.
23-06-2022
Vijf jaar na de fusie van Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel staat Meierijstad stil bij de toekomst. Dat gebeurt op 30 september met de Dag van de Verbeelding. Inwoners, organisaties en ondernemers in de gemeente kunnen op die dag ideeën inbrengen en dromen verkondigen wat zij belangrijk vinden door de toekomst van Meierijstad. Die inbreng zal onderdeel zijn van een toekomstvisie Meierijstad 2035.
23-06-2022
Centrum Hofdael (Weeffabriek) is nog niet helemaal uit de rode cijfers. De jaarrekening van 2020 vertoont een tekort van 135.612 euro. De gemeenteraad zal, naar verwachting, dat gat dichten. Weeffabriek-bestuursleden Niek Gorris (voorzitter) en Albert Beckers (penningmeester) gaven tijdens een commissievergadering een presentatie. De gemeenteraadsleden toonden zich daarna bijzonder tevreden met het nieuwe beleid dat twee jaar geleden werd ingezet. Een tekort dus, ondanks de reguliere, jaarlijkse gemeentesubsidie (238.000 euro) en ondanks de coronasteun (106.000 euro voor 2020). Wat het centrum parten speelde waren -naast de gevolgen van de corona-lockdowns- onder meer de hogere huur die aan de gemeente Geldrop-Mierlo betaald moest worden, het wegvallen van de gemeente zelf als huurder (de gemeentelijke vergaderingen verhuisden naar het vernieuwde en uitgebreide gemeentehuis) en de verlaging van het jaarlijkse gemeentelijke subsidiebedrag. Penningmeester Beckers gaf ook vast een inkijkje in de cijfers van 2021, die er weer een stuk beter uitzien dan die van 2020. Hij verwacht dat er dit jaar met de horeca 160.000 euro omzet kan worden behaald en met de verhuur 260.000 euro. Door de stijging van de energiekosten kan het centrum in de problemen komen. En er is sprake van achterstallig onderhoud. Het Weefgebouw-bestuur hoopt dan ook dat de gemeenteraad dit jaar besluit daarin te investeren. Een manier om meer inkomsten te genereren zou nog kunnen zijn om de commerciële verhuur uit te breiden. ,,Maar ook al doen we dat, een instelling als deze, met cultureel-maatschappelijke huurders als Geldrops Muziekkorps, de Wiele, Weverijmuseum en Volksuniversiteit zal nooit zonder gemeentelijke exploitatiesubsidie kunnen", zo hield Beckers de politiek voor.
23-06-2022
Brabants Dagblad sprak met architect Marc Reniers, voorzitter van de welstand- en monumentencommissie van de gemeente ‘s-Hertogenbosch, die afscheid neemt. O.m. over de rol van de commissie bij de plannen voor het nieuwe theater: ,,Natuurlijk ken ik die druk, ik ben niet gek. We hebben daar lang overleg over gehad. Je bouwt toch naast de Sint-Jan, het belangrijkste gebouw van de stad. En wij zijn als welstands- en monumentencommissie de bewaker van het beschermd stadsgezicht. Als zo’n plan besproken wordt, zit de zaal ook vol. Gemeente en ook bezwaarmakers zijn op volle sterkte aanwezig. Het is een van de momenten waarop bezwaarmakers hun gelijk kunnen halen. Dan moet je niet alleen heel feitelijk over de plannen vergaderen maar ook emoties kanaliseren. Ook tegenstanders de ruimte geven. Dat ze uiteindelijk niet tevreden waren over ons advies, kun je daarmee niet voorkomen.” Over de toekomst waarin het werk van de commissie nog complexer wordt : “Met de nieuwe omgevingswet zal dat vanaf januari alleen maar belangrijk worden. Bouwprojecten moeten veel breder beoordeeld worden, niet alleen op ruimtelijke kwaliteit maar ook wat betreft biodiversiteit, uitstraling en cultureel erfgoed. De rol van de commissie verandert. Het werk wordt alleen maar complexer en met meer lagen. Dat de commissie breder opgezet moet worden dan nu, is daarbij een vereiste.”
23-06-2022
Het college van B&W van de gemeente Geldrop-Mierlo heeft opnieuw een compensatieregeling ingesteld voor horeca, sportverenigingen, cultuurinstellingen, evenementenbranche en andere ondernemingen die in de periode 1 januari t/m 26 maart verplicht waren om bezoekers te controleren op een coronatoegangsbewijs. Deze organisaties kunnen aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten die zij hebben moeten maken. Dit betekent dat ondernemers een bedrag van € 1.000 ontvangen. Voor verenigingen is een bedrag van € 200 euro gereserveerd. De steun kan tot 4 juli 2022 worden aangevraagd.
23-06-2022
Geen monument, culturele voorziening of andere toeristische trekpleister, maar groen als het uithangbord van de stad. Met die aanpak probeert Breda de herkenbaarheid én de leefbaarheid te verbeteren. De groene koers heeft de gemeente Breda ingezet met het Bredaas Groenkompas. Breda moet in 2030 de eerste Europese stad in een park zijn. “Het Groenkompas bevat een heldere koers hoe Breda het komende decennium het bestaande groen wil beschermen en uitbreiden, hoe we zorgen dat er groen op pantoffelafstand is voor iedereen en waarbij groen niet de sluitpost, maar de leidraad bij ruimtelijke ontwikkelingen wordt,” zei toenmalig wethouder Paul de Beer vorig jaar tijdens de presentatie van de groene plannen.
23-06-2022
De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RKKC) schrijft in een brandbrief aan de gemeente Rotterdan dat opheffing 'ingrijpende en verstrekkende gevolgen heeft voor de onafhankelijkheid van advies over kunst en cultuur in Rotterdam'. Het besluit is 'funest voor het onafhankelijk advies over cultuur en daarmee voor de cultuursector'. Het besluit is volgens de RRKC 'ongefundeerd en zelfs vooringenomen, op onvolledige wijze tot stand gekomen en op een ongelukkig moment genomen, aan het einde van een collegeperiode'. De Raad erkent in de brief dat een ingreep nodig is. 'Het besluit moet echter niet zijn de RRKC op te heffen maar het volledig onafhankelijk maken van de cultuuradvisering door de RRKC.' Of de rol van de RRKC daadwerkelijk is uitgespeeld is nog onduidelijk. Kasmi's partij D66 heeft samen met GroenLinks een motie ingediend die het college verzoekt te kijken naar mogelijkheden om ook in de nieuwe raadsperiode samenwerking tussen de gemeente en het adviesorgaan mogelijk te maken. Wethouder Said Kasmi van Cultuur besloot vorige maand om de RRKC, die sinds 1946 de Rotterdamse politiek adviseert, per 1 januari 2023 op te heffen
23-06-2022
De gemeente Eindhoven heeft een nieuwe designvisie nodig. Daarom worden ontwerpers en designorganisaties in Eindhoven opgeroepen mee te denken. Eindhoven heeft een designvisie nodig om richting te geven aan besluitvorming over en uitvoering van gemeentebeleid, en om de vele verschillende ontwerpers en ontwerp-organisaties een beter zicht geven op gedeelde belangen en kansen. Naast de gemeente Eindhoven zijn Eindhoven365 en Dutch Design Foundation de initiatiefnemers bij de ontwikkeling van de designvisie. Deadline voor aanmelding is 30 juni.
23-06-2022
Grootschalig verduurzamen van woningen kan alleen als de vaak hoge kosten daarvan niet in een keer hoeven te worden betaald door woningeigenaren. Daarvoor zijn juridische en fiscale maatregelen nodig, stellen alle provincies en zestig gemeenten in een oproep aan de Rijksoverheid. De oproep aan het kabinet wordt mede ondersteund door de Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, Stroomversnelling, de Nederlandse Verwarmingsindustrie en de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie. In de brief geven zij aan dat er weliswaar op diverse plekken wordt gewerkt aan nieuwe oplossingen, maar die stuiten volgens de initiatiefnemer dikwijls op juridische belemmeringen.
23-06-2022
De Eerste Kamer blijft zorgen houden of de invoering van de Omgevingswet per januari 2023 wel verantwoord is. De Eerste Kamer gaf minister De Jonge te verstaan daar pas definitief over te willen oordelen als er meer harde informatie op tafel ligt over de stand van zaken qua voorbereiding. Gemeenten zouden er nog niet klaar voor zijn. De senaat wil voor de zomer weliswaar een voorlopig besluit nemen, maar wil in het najaar nog aan de noodrem kunnen trekken. Het blijft daarmee onzeker of de wet op 1 januari van kracht wordt. Minister De Jonge kan wel meegaan in de gewenste noodrem van de senaat. Een definitief ja moet er wel in oktober komen, benadrukte hij. Door vast te houden aan 1 januari 2023 als invoeringsdatum wil De Jonge bovendien druk houden op het invoeringstraject. Anders lopen gemeenten volgens hem het risico ict’ers en medewerkers ruimtelijke ordening, waar veel vraag naar is op de krappe arbeidsmarkt, kwijt te raken. Van een tekort aan personeel op het cruciale pad is volgens Kamerlid Peter Nicolaï (PvdD) overigens nu al sprake bij gemeenten. Dat directeuren van omgevingsdiensten en koepelorganisaties als VNG en IPO wel zeggen klaar te zijn voor invoering per 1 januari 2023 zegt volgens Nicolaï niet zoveel. ‘Dat zijn niet degenen die het moeten uitvoeren’, aldus de senator.
23-06-2022
NRC vat het advies van de Raad voor Cultuur over grensoverschrijdend gedrag in de cultuursector en de mediasector samen en sprak met Winnie Sorgdrager, minister van Staat en oud-voorzitter van de Raad voor Cultuur, die de commissie leidde die het advies uitbracht. Op de vraag dat er veel focus ligt op de slachtoffers en niet op de daders antwoord ze : „Wanneer je het over daders hebt, spreek je al snel over maatregelen. Wij willen geen regels vaststellen over sancties en maatregelen voor daders. Bovendien moet ieder mens de kans krijgen zich te verbeteren. Natuurlijk zijn er incidenten waarbij het evident is dat er sprake is van een misdrijf en, bijvoorbeeld, beëindiging van het contract noodzakelijk is.”
23-06-2022
Grensoverschrijdend gedrag in de cultuur- en mediasector is een hardnekkig en urgent probleem dat niet eenvoudig kan worden opgelost. Het oplopend aantal meldingen van de afgelopen tijd laat alleen het topje van de ijsberg zien. Dat staat in het advies 'Over de grens, op weg naar een gedeelde cultuur' dat de Raad voor Cultuur op 21 juni heeft aangeboden aan staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media. Het komt ook in andere sectoren voor, maar in de cultuur- en mediasector zijn er specifieke risicofactoren die zorgen voor extra kwetsbaarheid, stelt de raad. Zo wordt in de sector vaak geselecteerd uit een groot aanbod van talent, terwijl er maar een beperkt aantal speel- en toonplekken zijn. Castingdirecteuren, curatoren, docenten en artistiek leiders fungeren daarbij noodzakelijkerwijs als poortwachter, wat zorgt voor ongelijke machtsverhoudingen. Zeker als zij, bewust of onbewust, handelen vanuit vooroordelen en stereotypering ontstaat een onveilig werkklimaat. Daar komt bij dat vaak sprake is van los-vaste arbeidsverbanden en baanonzekerheid. Met name zzp'ers zijn extra kwetsbaar. Ook wordt de sector gekenmerkt door een sterke prestatiecultuur en is fysiek contact in menig genre onlosmakelijk onderdeel van het werk. De Raad spreekt in haar advies over het bestaan van een zwijgcultuur. Meldpunten en vertrouwenspersonen zijn voor slachtoffers bovendien vaak niet goed vindbaar, of het ontbreekt hen aan vertrouwen om er gebruik van te maken. De raad adviseert om eerst en vooral in te zetten op preventie. Maar er is meer nodig: een eerlijker beloning en een betere rechtspositie van met name zzp'ers zou een speerpunt moeten zijn van cultuur- en media-instellingen. Ook moet sociale veiligheid in het kunstvakonderwijs een standaard onderdeel van het curriculum worden. De raad stelt voor meldpunt Mores structureel vanuit het Rijk te ondersteunen. Er is een grote behoefte aan terugkerend structureel onderzoek naar en monitoring van de aard en omvang van de problematiek. Een nieuw op te richten kenniscentrum moet hierin voorzien.
21-06-2022
Bij het Abraham Tuschinski Fonds (ATF) kunnen film- en avproducenten aankloppen voor een bijdrage aan hun productie. In aansluiting op de Netherlands Film Production Incentive van het Nederlands Filmfonds met sluitingsdatum 22 augustus 2022, stelt het ATF bestuur een nieuwe aanvraagronde open, die sluit op 11 juli 2022. Bij besluit van 8 maart 2022 heeft staatssecretaris Uslu € 3,5 miljoen beschikbaar gesteld aan het fonds in het kader van het vijfde specifieke steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Het maximaal beschikbare budget voor deze ronde bedraagt € 1,86 miljoen. Hiervan is € 1,5 miljoen beschikbaar voor Publieksfilms waarvan het productiebudget minimaal € 1,5 miljoen bedraagt. Daarnaast is € 360K beschikbaar voor maximaal 3 Publieksfilms waarvan het productiebudget per film minder bedraagt dan € 1,5 miljoen. (cf art 6.b Uitvoeringsreglement 2020).
21-06-2022
De regisseurs van de DDG en VEVAM hebben besloten. De genomineerden voor de DDG Awards zijn bekend. De DDG Awards worden uitgereikt op 29 juni in elf categorieën. Per categorie zijn er 3 nominaties. Eén van de elf winnaars gaat naar huis met de DDG Grand Prix van 5.000 euro, beschikbaar gesteld door Stichting VEVAM Fonds. Ook wordt er dan de DDG Oeuvre Award uitgereikt, dit maal aan Paul Driessen, meester van de handgetekende animatie.
21-06-2022
Het Franse mediabedrijf StudioCanal neemt een meerderheidsbelang in de Nederlandse filmdistributeur Dutch FilmWorks. Dutch FilmWorks is de grootste onafhankelijke filmdistributeur in de Benelux. StudioCanal is een grote speler in Europa waar het gaat om de productie, distributie en verkoop van films en series. De CEO van StudioCanal, Anna Marsh, die van Dutch FilmWorks, Willem Pruijssers hebben het nieuws tijdens CineEurope bekendgemaakt. Volgens de eerste informatie verandert er voor Dutch FilmWorks in Nederland niet veel. Het managementteam en de operationele structuur blijven ongewijzigd, laten de partijen in een verklaring weten. Voor de filmdistributeur biedt de overname van het aandelenpakket grote kansen. Het kan namelijk gebruik maken van het internationale netwerk en de distributiecapaciteit van de Franse maatschappij. In een reactie zegt Prijssers: 'Ik ben trots om – precies 25 jaar na de oprichting van Dutch FilmWorks – de samenwerking met StudioCanal aan te kondigen en daarmee de continuïteit van ons bedrijf voor de lange termijn te waarborgen. We bieden tegenwicht aan de grote Amerikaanse studio’s en geloven sterk in de kracht van lokale content en smaak.'
21-06-2022
De Nationale Bioscoopbon is vernieuwd. Het toenemend aantal cadeaukaarten en de digitalisering van de wereld om ons heen vormden de aanleiding voor een nieuwe koers. Het resultaat is een herpositionering van het merk en een heel nieuw digitaal product en design dat het motto ‘Bonvol verrassingen’ heeft meegekregen.Waar Stichting Nationale Bioscoopbon zich eerder vooral richtte op het concurreren met andere cadeaukaarten komt de focus meer te liggen op de missie: het stimuleren van bezoek aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters. Dat is waar de stichting voor staat. Ivar Schutte – Algemeen Directeur Stichting Nationale Bioscoopbon: ‘Je gaat niet alleen naar de bioscoop of het filmtheater voor die ene film. Het is ook je erop verheugen om te gaan. Iets wat steeds zeldzamer wordt in onze ‘instant’ maatschappij. De voorpret, de sfeer in de zaal, het geluid, de reacties van de mensen om je heen, het gesprek achteraf. Het is elke keer weer anders. Daar willen we meer aandacht voor.’
21-06-2022
In België is het wetsontwerp over de hervormde wet over de auteursrechten goedgekeurd. Daarmee zet het land een Europese richtlijn om in Belgisch recht. Doel: een eerlijkere vergoeding voor het werk van artiesten en journalisten dat op internetplatformen wordt gebruikt. Toch komt er kritiek uit de Belgische muzieksector. Met name de uitbreiding van de Belgische wet naar muziekdiensten als Spotify, Deezer of Apple Music doet hen vrezen dat die hen nog minder zullen uitbetalen als ook beheersvennootschappen (zoals pakweg Sabam) er zich tussen wringen. Veel muziekproducenten hadden tot dusver zelf overeenkomsten muziekstreamingdiensten. "Belgische labels zullen kansen moeten zoeken buiten onze grenzen en muziekdiensten als Spotify, Deezer en Apple Music zullen hun prioriteiten in België heroverwegen", vrezen Michel Lambot en Kenny Gates, de oprichters van PIAS, de grootste Belgische speler in de muzieksector. Dat schreven ze in een opiniestuk in De Tijd. "België zal veel minder aantrekkelijk worden, investeringen zullen opdrogen, net als het Belgische muziekecosysteem." Critici zien ook het risico dat die grote internetplatformen voor de zekerheid filters zullen instellen die het moeilijker maken om creatieve inhoud te delen. Maar in Nederland en in Frankrijk, waar de richtlijn al langer is omgezet, zijn er tot dusver geen alarmerende situaties opgedoken. Wel hebben in Frankrijk de grote mediagroepen lang met Google moeten onderhandelen over een vergoeding voor de fragmenten van nieuwsberichten die opduiken in de zoekresultaten van de zoekmachine. In Nederland zijn die gesprekken nog niet zo lang geleden van start gegaan.
21-06-2022
Vanaf deze week heeft de Europese modesector een nieuw aanspreekpunt: de European Fashion Alliance (EFA), een alliantie van 25 Europese mode-organisaties afkomstig uit twintig verschillende landen. Het netwerk wil een ‘sterke gezamenlijke stem zijn die staat voor de transitie van Europese mode naar een meer duurzame, innovatieve en inclusieve creatieve toekomst,’ zo is in een persbericht te lezen. Vanuit Nederland neemt Taskforce Fashion deel aan de alliantie. Taskforce Fashion is in zichzelf een samenwerkingsverband, tussen de organisaties Fashionclash, M-ODE en State of Fashion. Deze drie platforms ‘onderzoeken de transformerende rol van mode in relatie tot maatschappelijke vraagstukken en een duurzame toekomstvisie via uiteenlopende activiteiten’, zoals op de website staat. Samen gaan die organisaties werken aan ‘het versterken van Europese mode op het niveau van duurzaamheid, inclusiviteit, innovatie en promotie en het versnellen van de vertaling van deze doelstellingen naar realistische acties en beleidsadviezen’. De alliantie is er niet alleen om kennis op te doen en te delen, maar ook om samen actief toe te werken naar een betere toekomst, zo is de boodschap.
21-06-2022
In de culturele en creatieve sector is de motivatie om te leren erg hoog. Tegelijkertijd is de vraag hoe en wat te leren erg verschillend. Leernetwerken sluiten daar goed op aan: deelnemers worden erkend in hun expertise en er is sprake van wederkerigheid. Boekman Extra #32: Van soleren naar samen leren : Het nut van leernetwerken in de culturele en creatieve sectoren, geschreven door Evelien Vos.
21-06-2022
Het advies is nog steeds: bij besmetting met corona thuisblijven tot je geen klachten meer hebt. Dit zorgde recent in de cultuursector voor meerdere annuleringen: The murder of Halit Yozgat op het Holland Festival bijvoorbeeld, de Rigoletto door Camerata de’ Bardi in Nijmegen en twee voorstellingen op theaterfestival Oerol. Wanneer een concertzaal een optreden niet door kan laten gaan vanwege een coronageval, moet de organisatie dat zelf oplossen. „Meestal proberen we het concert te verzetten, zoals dat voor corona ook het geval was.” Als optredens niet door konden gaan als gevolg van overheidsmaatregelen, kreeg de organisatie een deel van de schade vergoed. Dat is inmiddels één garantieregeling geworden (het waren er twee) die nog tot september loopt.
21-06-2022
De Nederlandse cultuursector moet werk maken van hun digitale transformatie. Als dat de komende jaren niet lukt, dreigt de sector de boot te missen en geen nieuw publiek meer te trekken. Staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media maakt miljoenen euro's vrij om de digitale transformatie van de sector op gang te helpen. Maar ook de cultuurmakers zelf zijn aan zet, vindt algemeen directeur Maaike Verberk van DEN, kennisinstituut voor digitale transformatie binnen de cultuursector. 'De digitale transformatie maakt de sector sterker en flexibeler, maar vraagt wel een andere werkwijze en nieuwe vaardigheden', stelt Verberk. 'Culturele instellingen werken nu vaak projectmatig en zelfstandig of in kleine samenwerkingsverbanden aan de digitale transformatie van hun organisatie. Hierdoor wordt het 'digitale wiel' regelmatig opnieuw uitgevonden. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een eigen platform, het zelf ontwikkelen van online publieksonderzoek of oplossingen voor onderwerpen als auteursrecht en AVG.' Zo pleit Verberk onder meer voor meer samenwerkingsverbanden tussen de cultuurbranche en andere sectoren, zoals de tech- en gamingindustrie. 'Je kunt meer bereiken door de krachten te bundelen en gezamenlijk op te trekken. Met het extra geld willen we de sector daarin scholen en begeleiden.' Ook gaat een groot deel van het geld, 7,5 miljoen, naar de zogeheten innovatielabs. 'Die geven de sector kans om te experimenteren met nieuwe werkwijzen en verdienmodellen om ook op de lange termijn weerbaarder te worden tegen bijvoorbeeld een nieuwe lockdown.'
21-06-2022
De Nederlandse cultuursector kreeg flinke klappen in coronatijd. Ook in Noord-Brabant namen het aanbod en de activiteiten van instellingen drastisch af, maar deze afname is niet sterker dan elders in het land. De monitor Waarde van cultuur 2022 laat zien dat de Brabantse culturele infrastructuur en het cultuuraanbod nog steeds bescheiden zijn in vergelijking met andere provincies. Het meerjarige onderzoek volgt de ontwikkelingen van de culturele sector in Noord-Brabant. De afgelopen twee jaar liep het aantal cultuurbezoekers enorm terug en cultuur werd voor de Brabanders een steeds minder groot onderdeel van hun leven. Hierdoor zijn veel individuele makers en kunstenaars in financiële en persoonlijke problemen gekomen en werk elders gaan zoeken. Een van de gevolgen was de dalende werkgelegenheid in de culturele sector. De arbeidsmarkt in de sector was in Noord-Brabant al bijzonder kwetsbaar en is verder onder druk komen te staan. De zorgen over het uitblijven van werk onder makers en over personeelstekorten bij instellingen zijn in Noord-Brabant groter dan in de rest van het land. Maar men ziet ook kansen, bijvoorbeeld om werk anders te gaan organiseren. De onderzoekers spreken de hoop uit dat overheden en instellingen wat doen met de zorgen en de kansen. Enkele andere bevindingen van het onderzoek: Noord-Brabant scoort een lage middenmootpositie als het gaat om culturele voorzieningen en aanbod. Tegelijk vinden Brabanders kunst en cultuur, ook in tijden van corona, belangrijk voor de samenleving. Zeker jonge Brabanders hechten veel waarde aan cultuur. In de coronajaren zijn Brabanders iets gematigder over de bijdrage van kunst en cultuur aan verschillende sociaalmaatschappelijke aspecten, zoals ontmoeting tussen mensen, welzijn en de rol van kunst en cultuur in een wijk of buurt. De cultuuruitgaven van Brabantse overheden stijgen licht, maar minder hard dan elders in Nederland. De gemeenten blijven de grootste publieke financiers van cultuur. De cultuuruitgaven per hoofd van de bevolking in de provincie dalen licht. Het aantal cultuurstudenten op het mbo stijgt, terwijl het aantal op hbo en wo-niveau daalt. De hbo-masters daarentegen zijn juist meer in opkomst. Onder de Brabantse cultuurbeoefenaars stijgt de ontwikkelingsbehoefte: er worden meer lessen en cursussen gevolgd. Amateurkunstverenigingen in de provincie Noord-Brabant zetten zich ook maatschappelijk in, meer dan elders. ‘Waarde van cultuur 2022: de staat van de culturele sector in Noord-Brabant’ is een initiatief van Kunstloc Brabant, Het PON & Telos, Pyrrhula Research Consultants en Boekmanstichting, in opdracht van BrabantStad
21-06-2022
D’Avellonne van Dijk & Loulou Drinkwaard van Uitgeverij Wilde Haren en Pim Lammers zijn de eerste winnaars van de Boer Boris Premie. Ted van Lieshout en Philip Hopman, de makers van de Boer Boris-serie willen elk jaar twee aanmoedigingspremies van 5.000 euro toekennen aan beginnende kinderboekenmakers. Dit jaar hebben Van Lieshout en Hopman met name gelet op inclusiviteit vertelde Van Lieshout in het radioprogramma De Taalstaat. Voor de komende 5 jaar is er 50.000 euro beschikbaar om te investeren in mensen die bijdragen aan het verrijken van het kinderboekenaanbod.
21-06-2022
Ieder jaar reikt het Archeon de Thea Beckmanprijs uit aan het beste historische jeugdboek. De winnaar van de Thea Beckman Prijs ontvangt € 1500,- van het Archeon. Afwisselend worden boeken voor jonge en voor oudere lezers bekroond. In 2022 bekroont de jury werk voor jongeren vanaf 12 jaar. In mei maakte de jury de longlist van dertien genomineerde boeken al bekend. De jury is nu tot een keuze voor de shortlist gekomen. Linda Dielemans – Het lied van de vreemdeling; Annet Huizing – Het Pungelhuis; Martine Letterie – Waarom de maan verdwijnt: Lotti’s oorlog; Christine Linneweever – Altijd vluchten; Jeska Verstegen – Ik zal je bewaren. Bij deze vijf titels worden door studenten van de Willem de Kooning Academie korte animatiefilms gemaakt. Naast de volwassen jury is er ook een jongerenjury. Deze reikt De Jonge Beckman uit, de prijs voor het beste historische jeugdboek volgens de lezers zelf. Een panel van twaalf enthousiaste jongeren leest deze shortlist en maakt daaruit een eigen keuze voor een winnaar. De winnaar van de Jonge Beckman ontvangt €1000,-. Jeugdboekenauteur Marte Jongbloed begeleidt deze jury. Op 17 september wordt zowel de Thea Beckman Prijs 2022 als de Jonge Beckman 2022 in het Archeon uitgereikt.
21-06-2022
Onder leiding van Mai Spijkers, de bekendste boekenuitgever van Nederland, heerst er een verstikkende angstcultuur bij Prometheus : woede-uitbarstingen, pesterijen en intimidatie. Dat stellen zestien oud-medewerkers in gesprekken met de Volkskrant. De meeste geïnterviewden kiezen na lang aarzelen voor anonimiteit. Zij werken nog in de kleine uitgeverswereld en zijn bang dat hun verhaal wordt gezien als rancuneus, en vrezen de toorn van Spijkers, wiens macht volgens hen verder strekt dan Prometheus. Aanleiding voor deze gesprekken is een persoonlijk essay van een van hen, auteur Ronit Palache. Palache was tussen 2010 en 2019 hoofd publiciteit en rechtenmanager van Prometheus. In het essay beschuldigt Palache haar voormalige baas van grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik. Zij beschrijft hoe ook zij, aan de top van de organisatie, vernederingen onderging en onderzoekt haar eigen rol als omstander en soms actieve bekrachtiger van een ongezonde werkcultuur
21-06-2022
In de uitgeversmonitor beschrijft KVB Boekwerk de trends en concurrentieverhoudingen in de uitgeversmarkt. Hiervoor is de markt verdeeld in vier kwarten gebaseerd op omzet. Hiervoor worden de uitgevers gesorteerd op omzetgrootte van groot naar klein. De uitgeverijen met de hoogste omzet van dat jaar behoren tot het eerste kwart (tot en met 25% van de totale omzet), gevolgd door het tweede kwart (26% tot 50% van de omzet), enzovoorts. Met consumentenomzet wordt bedoeld: de verkoop van Nederlandstalige boeken aan consumenten in Nederland. De kwarten worden met elkaar vergeleken op een aantal indicatoren, zoals afzet, omzet en gemiddelde prijs per titel. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het belang van toptitels, omzetaandelen van het fysieke en het e-commercekanaal en het genreaanbod. De belangrijkste conclusies van de Uitgeversmonitor 2021. De effecten van de coronapandemie lijken niet negatief uit te pakken voor uitgevers: de omzetcijfers van zowel grote, middelgrote als kleine uitgeverijen zijn iets gestegen ten opzichte van 2020, en in dat jaar waren ze al hoger dan in 2019. De 5 grootste uitgevers in Nederland verdienen samen een kwart van de totale omzet. 29 middelgrote uitgevers verdienen ook samen een kwart van de omzet. Bij de 5 grootste uitgevers samen bestaat ongeveer de helft uit het boekenaanbod uit fictie. Bij de 8 grote uitgevers uit kwart 2 is dit zelfs tweederde. De middelgrote uitgevers bieden relatief veel kinderboeken aan; de vele kleine uitgevers hebben relatief veel informatieve non-fictie in het aanbod. Dit was in 2020 ongeveer hetzelfde. Wel is het omzetaandeel behaald via fysieke winkels gedaald ten opzichte van online verkoop. In het eerste coronajaar 2020 begon deze daling, die zich in 2021 verder heeft voortgezet
21-06-2022
De meeste mensen weten inmiddels wel ongeveer wat een Non Fungible Token (NFT) is. Maar wat kun je er nu precies mee? Of juist niet? Tijdens de afgelopen editie van de Schotse muziekconferentie Wide Days passeerden in het Not Another F*cking NFT Panel alle ins en outs de revue. Een van de conclusies: NFT is meer dan alleen een verdienmodel.
21-06-2022
Op de grote Nederlandse muziekfestivals zijn steeds vaker vrouwen op het podium te vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van het ANP, dat de line-up van tien grote festivals analyseerde. Het ANP baseerde zich voor het onderzoek op de genderidentiteit van de zanger, zangeres of dj. Het grootste verschil is te zien in de line-ups van dancefestivals DGTL, Dekmantel en Awakenings. Zo bestond de line-up van DGTL in 2019 voor 15 procent uit acts onder leiding van een vrouw, in 2022 is dit 37 procent. Verder is de line-up van WOO HAH!, Down The Rabbit Hole, Lowlands, Into The Great Wide Open, Pinkpop, Best Kept Secret en Motel Mozaïque onder de loep genomen. Op het podium van Into The Great Wide Open zijn dit jaar relatief gezien de meeste vrouwen te zien; 46 procent van de acts is female fronted, Op hiphopfestival WOO HAH! is het minste aantal vrouwen te zien; de line-up bestaat voor 15% uit vrouwelijke artiesten (in 2019 was dit nog 6%). Van de onderzochte festivals zijn alleen op Motel Mozaïque in vergelijking met 2019 minder vrouwen te zien: 38% in 2019 en 30% in 2022. "Veel vrouwen zijn tijdens de coronaperiode doorgebroken", geeft Bente Bollmann van Lowlands en Down The Rabbit Hole als mogelijke verklaring van de cijfers. "Denk aan MEAU, S10 en Froukje." Zijn er meer succesvolle acts onder leiding van vrouwen, dan worden die volgens Bente ook meer geboekt. Ook Pinkpop-manager Niek Murray noemt de line-ups 'een afspiegeling van wat op dit moment populair is'. "Zo hebben wij dit jaar veel Nederlandstalige acts, daar zijn er nu veel van en die doen het goed."
21-06-2022
Op 14 juni ging in Londen een nieuwe productie in première van Madama Butterfly, de opera van Giacomo Puccini. Het verhaal over een Japans meisje dat verliefd wordt op de Amerikaanse marineofficier spreekt nog steeds een groot publiek aan. Maar, zegt het Royal Opera House, het zit ook vol met stereotypen en racistische voorstellingen van Aziatische mensen. Dat kon blijkbaar in 1904, maar nu niet meer. Het operahuis schakelde onder meer Japan-kenners in om de opera grondig te onderzoeken. Het leidde onder meer tot aanpassingen in de aankleding, bewegingen en expressie van de zangers, om beter recht te doen aan de Japanse cultuur. Het gaat soms om kleine dingen: dat de linkerhand op de rechter moet liggen, en niet andersom.
21-06-2022
De finale van de 14de editie van het Koninklijk Concertgebouw Concours voor jong klassiek talent is gewonnen door de dertienjarige gitarist Vincent Opheikens uit Amsterdam. De jonge gitarist overtuigde de jury met zijn spel. Hij was een van de zes muzikale talenten tussen de 9 en 14 jaar die deelnamen aan het concours. Zij waren geselecteerd uit 157 kinderen. Opheikens kreeg door de juryvoorzitter, dirigent Vincent de Kort, een geldbedrag van €1.000 uitgereikt om zich muzikaal verder te ontwikkelen. Ook mag hij komend seizoen een lunchconcert verzorgen in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw en in september optreden bij Klassiek op het Amstelveld.
21-06-2022
toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) legt haar nieuwe naam neer. Internationaal Theater Amsterdam blijft bij zijn standpunt dat het gebruik van zijn oude naam te verwarrend voor het publiek is en dreigt met juridische stappen. ‘We kunnen daarom niet anders besluiten dan dat ons kunstwerk het depot ingaat’, schrijft de voormalige Warme Winkel in een nieuwsbrief aan zijn volgers. Op 24 juni maakt de toneelgroep bekend onder welke naam ze verdergaat.
21-06-2022
Van november 2022 tot en met februari 2023 neemt klarinettist en componist Steven Kamperman zijn intrek in het Parijse Van Doesburghuis. Een selectiecommissie bestaande uit Anne Hoogewoning, Floris Vermeulen en Bas Pauw selecteerde zijn projectplan uit de 16 binnengekomen inzendingen. Tijdens zijn residentie werkt Kamperman aan twee composities die nauw met het Van Doesburghuis en de stad Parijs verweven zijn: Paris En Fer (een compositie voor Calefax) en Ik ben sot, een compositie gebaseerd op de artistieke principes van Theo van Doesburg en zijn dadaïstische alter ego I.K. Bonset (voor L’instant donné, ensemble voor hedendaagse muziek). In Parijs herneemt Kamperman ook talrijke samenwerkingen met Franse musici die zijn carrière mede hebben vormgegeven, waaronder Valentin Clastrier en Michel Godard. Kamperman zal in een blog verslagleggen van zijn residentie in Meudon, de Parijse voorstad waar het Van Doesburghuis gelegen is.
21-06-2022
Theaterfestival De Parade opende in Eindhoven. Vanaf nu is Eindhoven de vijfde stad in Nederland waar het reizend theatercircus ‘s zomers neerstrijkt, na Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Het werd tijd, zo vond men, dat ook het zuiden van het land werd aangedaan, en dan met name Eindhoven omdat het zo’n creatieve stad is, die bovendien nauwelijks een festival heeft.In Eindhoven werkt De Parade samen met het Parktheater en met studenten van de Design Academy en de Sint Lucas Academie. Daarmee wordt vooral ingezet op nog meer duurzaamheid. John de Weerd, een van de programmeurs van De Parade: ‘Wij willen een zo duurzaam mogelijk festival zijn. We gebruiken zo veel mogelijk groene stroom, het eten dat hier wordt geserveerd is bio-industrievrij, er is geen flessenwater maar kraanwater, en we gebruiken echt porselein en echt bestek zodat er zo min mogelijk plastic afval is. Als De Parade is vertrokken, gaan kinderen uit de buurt op de kale plekken graszaad strooien.’ De Parade in Eindhoven behoort wat het aantal tenten betreft tot een van de kleinere. Dat betekent dat het terrein prettig overzichtelijk is, met voldoende aanbod van gevarieerd theater. Volgens De Weerd is gezocht naar een mooie mix van jong talent en bekende namen, maar ook in leeftijden. De Parademakers variëren van 20-min tot 70-plus.
21-06-2022
Je stem trainen kan nu aan de hand van een box met kaarten en bijbehorende app. De Geldropse zanglerares Hella Hertogs heeft de slimme box ZZiNGGG! ontwikkeld die op 26 juni wordt gepresenteerd. ,,Ik heb me als zangcoach gespecialiseerd in klank en adem”, vertelt Hella Hertogs. ,,En in de 35 jaar dat ik lesgeef heb ik veel oefeningen ontwikkeld. Om thuis te oefenen schreef ik ze voor mijn leerlingen op in een schriftje. Maar dat is vaak te abstract. Ze weten thuis niet meer goed wat de bedoeling is, al hebben ze het tijdens de les een paar keer gedaan. En zo kwam ik op het idee om de oefeningen zichtbaar te maken en ze op kaarten te laten tekenen.” In samenwerking met illustrator en animator Cox Janssens (Conform Cox) zijn er 36 kaarten gemaakt die ook op de bijbehorende app te bekijken zijn. ,Voor zeventien kaarten was een tekening niet genoeg om de oefening goed uit te leggen. Daar is een animatie bij gemaakt die te zien is door de kaart voor je telefoon te houden als de app geopend is.” Hertogs ziet mogelijkheden voor docenten, logopedisten en koren. De box is uitgegeven door stichting Two Tone die zich richt op kunst- en cultuurprojecten, met name voor kinderen en jongeren. Het project werd gefinancierd door subsidie van Cultuurfonds en KunstLoc Brabant en via crowdfunding.
21-06-2022
Op 18 juni vond in het Eindhovens winkelcentrum Piazza een zgn. symphonic mob plaats. Duncan Ward, de jonge dirigent van philharmonie zuidnederland, is bekend met het fenomeen. Hij deed er wereldwijd al verschillende. Een symfonieorkest speelt normaal gesproken in een concertzaal, maar hier hoort muziek thuis, tussen de mensen. Vóór en dóór, want wie een gangbaar orkestinstrument speelde kon op diverse speelniveaus meespelen met de philharmonie. En of deze Nederlandse première van dit muzikale feestje voor herhaling vatbaar is? Nou en of! Een verslag in het Eindhovens Dagblad
21-06-2022
Er moesten vier getrainde klimmers aan te pas komen, maar hij hangt tussen de takken: de grootste ‘boompijl’ rond de A2 bij Best. De in het oog springende pijlen komen uit de koker van kunstenaar Tijs Rooijakkers. ,,Ze verbeelden de reis of de ‘expansiedrift’ van de boom. Van vallend zaadje naar volwassen boom, steeds verder het landschap in”, zo legt hij uit. De werken bestaan voor een deel uit hout van de populier. Die boom speelde een belangrijke rol in het verleden van Best, bijvoorbeeld voor de lokale klompenindustrie. Het kunstwerk is onderdeel van het programma voor het landschapslaboratorium ‘Productieve natuur’, dat Best samen met buurgemeente Boxtel organiseert. De boompijlen blijven elk ongeveer drie jaar blijven hangen. Ze hebben allemaal een plek gekregen binnen een straal van 1 kilometer rondom de natuurspeeltuin in natuurgebied De Scheeken. ,,Op een manier zodat ze goed zichtbaar zijn vanaf de A2”, zo stelde de gemeente Best eerder. Ook op andere plekken in Best zijn in dit kader al kunstwerken geplaats, zoals bij NS-station, daar staat het kunstwerk Groen Goud, bestaande uit metershoge populieren van cortenstaal.
21-06-2022
De openingstentoonstelling van het Schoenenkwartier in Waalwijk heeft als titel ‘Put On Your Red Shoes | Idol - Icon - Influencer’. De expositie toont de invloed van muziek op schoeisel, gezien in het licht van de muziekcultuur van 1950 tot nu. Met schoenen van artiesten als David Bowie, Elvis Presley, Beyoncé, Armin van Buuren en vele anderen. ,,Heel tof’’, zegt directeur Anouk van Heesch. ,,We hebben die schoenen hierheen kunnen halen omdat we in de afgelopen decennia een goede status hebben opgebouwd als onderzoeks- en kenniscentrum en zodoende over een groot netwerk beschikken.’’ Binnen twee jaar wilde men een nieuw museum in het leegstaande gemeentehuis aan het Raadhuisplein. Het werd 5,5 jaar door allerlei organisatorische rompslomp, een faillissement (niet van het museum, maar van de destijds verantwoordelijke stichting) en vertraging door onder meer leveringsproblemen. Kosten voor de gemeente alles bij elkaar: 10,6 miljoen euro, plus nog eens 250.000 vanwege hogere bouwkosten. Maar het Schoenenkwartier is er nu. De ambitie is om 35.000 bezoekers per jaar te halen en daarmee de jaarlijkse subsidie van 1,1 miljoen euro veilig te stellen. ,,Het oude museum zat op 20.000 bezoekers. We zijn een klein tot middelgroot museum.’’ Om een vliegende start te kunnen maken, is vanuit de gemeente 130.000 euro beschikbaar gesteld voor onder meer een landelijke publiciteits- en openingscampagne. ,,Voor elk hedendaags museum is het een noodzaak om jezelf breed neer te zetten en zeker ook als kenniscentrum.’’ Om vanuit erfgoed, techniek, mode, design en innovatie interessant te zijn voor zowel fans - verzamelaars, trendgevoelige jongeren, modebewuste mensen - als cultuurliefhebbers, creatievelingen, de industrie en toeristen. ,,Vooral het artistieke programma moet interessant genoeg zijn zodat bezoekers nog een keer terugkomen. Dat maakt je ook aantrekkelijk voor ondernemers. Voor samenwerkingen, voor sponsoring en de verhuur van ruimte voor vergaderingen en ontvangsten. We hebben twee keer per jaar een nieuwe wisselexpositie.”