Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Met een sprekend citaat illustreren we in onze nieuwsbrief de #waardevancultuur. Ton van der Linden, documentalist bij bkkc, zoekt voor deze rubriek elke keer weer iets bijzonders. Het afgelopen jaar werd volop gediscussieerd over het nut van kunst. Ton zocht citaten passend bij het onderwerp en heeft deze verwerkt in zijn blog.

All art is quite useless

Mijn favoriete citaat passend bij de discussie over het nut van kunst is het veel geciteerde: ‘all art is quite useless’ van Oscar Wilde. Een regelrechte provocatie. In een brief aan een lezer gaf Wilde nadere toelichting: ‘Art is useless because its aim is simply to create a mood. It is not meant to instruct, or to influence action in any way.’ Hij vervolgt: ‘A work of art is useless as a flower is useless. A flower blossoms for its own joy. We gain a moment of joy by looking at it. That is all that is to be said about our relations to flowers. Hij besluit met de woorden: ‘All this is I fear very obscure. But the subject is a long one.’ Oscar Wilde geeft eerlijk toe dat ook hij geen licht kan doen schijnen op dit onderwerp, waar zeer veel over te zeggen valt. 

l’art pour l’art

Het mooiste interview dat ik recent las, was van de Belgische schrijfster Amélie Nothomb. Ze vindt dat alleen een beperkte geest als die van de mens een theorie kon bedenken als die van l’art pour l’art. “In de natuur bestaat dat begrip niet. Kunst en nut – je moet een mens zijn om die binaire noties naast elkaar te zetten. L’art pour l’art is net zo onzinnig als het idee dat kunst nuttig moet zijn. Niemand weet waar schoonheid toe dient, maar het is le souverain bien, het hoogste goed. Schoonheid maakt gelukkig. Als je die waarneemt, vraag je je niet af waar ze toe dient. De oude Grieken waren radicaler, maakten geen onderscheid tussen schoonheid en goedheid, het schone was per definitie goed.”
 

componist des vaderlands

Mayke Nas heeft mij verrast. De Componist des Vaderlands sprak bij de opening van de Gaudeamus Muziekweek op 6 september jl. Haar verhaal gaat onder meer over vragen als: waar componeert een componist, waarom doet hij/zij dat. Nas besluit met: ‘We are spending our time with experimental new music not out of naiveté or apathy, or for not wanting to address the world’s problems more directly, but for bringing something to this world that we think is of the utmost importance: getting together, listening to each other, working together, discovering new things together and for making the most of our humanity by putting our ears where our hearts are.’ Gevolgd door een grappige opsomming van dingen die we niet doen als we tijd doorbrengen met nieuwe muziek, zoals ‘spreading fake news, buying stuff we don’t need, forming obstacles on sidewalks while texting, watching videos of world leaders shake hands, planning terrorist attacks, catching pokemons.’ Mayke Nas roept op om zoveel mogelijk tijd te spenderen aan nieuwe muziek, want zo concludeert ze, door dit te doen, redden we simpelweg de wereld!