Blijvend investeren in de Brabantse vrijetijdssector is essentieel

Samen met 6 partners roepen we overheden en het bedrijfsleven op om in te zetten op Brabantbrede samenwerking, lokale initiatieven te faciliteren en te promoten, en regels op maat te maken voor herstel van het prachtige aanbod in Brabant. Deze gezamenlijke oproep komt van Visit Brabant, Horeca Nederland, VVV Brabant, House of Leisure, Hiswa Recron, Brabant C en Kunstloc Brabant.

 

Bekijk de oproep om te investeren in herstel

Een waardevolle sector

Heel ondernemend Brabant wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horeca- en recreatiesector misschien wel het hardst. De sector waar in Brabant maar liefst 85.000 mensen werkzaam zijn, maar nu talloze banen, organisaties en toeleveranciers onder zware druk staan. De sector die maakt dat Brabant een geliefde provincie is om te blijven wonen, te komen werken en op bezoek te komen. De sector in Brabant die jaarlijks goed is voor €2,5 miljard. Die de motor is voor de creativiteit die onze provincie zo hard nodig heeft. En bovendien dé sector waar Brabanders een groot deel van hun dagelijks plezier en identiteit aan ontlenen: actieve levensgenieters in de meest gastvrije provincie van Nederland.

Laat zien wat je te bieden hebt

Alleen door blijvend te investeren in deze sector én in promotie, blijven we op het netvlies van bezoekers uit Brabant en uit de rest van Nederland, België en Duitsland als topbestemming voor eendaagse bezoeken en (korte) vakanties. Dat hebben we nodig om ons vrijetijdsaanbod op peil te houden. Die belangstelling van bezoekers moeten we warm houden. Zodat we meer bezoekers kunnen ontvangen zodra het weer kan.

Samenwerken als uitgangspunt

Het lukt alleen als we samenwerken. De Brabantbrede publiekscampagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’ laat zien hoe dit werkt; provincie, gemeenten, streken, instellingen en ondernemers trekken sámen op. De provincie heeft voor deze campagne in 2020 de financiële basis gelegd. Gemeenten en regio’s met een eigen team op lokaal niveau hebben goed kunnen aanhaken.

Investeer in herstel

Wij zetten ons in voor een maximaal herstel van deze sector, ieder met een eigen inbreng. Een sector die zo belangrijk is, verdient steun uit iedere hoek. Wij vragen daarom aan overheden en bedrijfsleven om ook in 2021 door te zetten op investeren in lokale en regionale (marketing)kracht en leefomgeving:

  1. Maak de beperkende regels zoveel mogelijk op maat, zodat locaties waar bezoek veilig is, wél open kunnen blijven.

  2. Geef lokale initiatieven het podium dat ze verdienen en laat zien wat jouw gemeente of jouw streek te bieden heeft. Roep op om lokaal te beleven en lokaal te genieten. Zodat inwoners hun eigen omgeving nog beter leren kennen. Zo maak je van jouw inwoners de beste ambassadeurs van Brabant.

  3. Zet in op regionale en Brabantbrede samenwerking. Als we de krachten bundelen zijn we beter zichtbaar in Nederland, Duitsland en België. Zo kunnen we onze ondernemers steunen, de culturele sector overeind houden en blijven genieten van al het moois dat Brabant te bieden heeft.

  4. Faciliteer de VVV’s, de toeristische platforms en regionale initiatieven, zodat ze met professionele medewerkers en met voldoende werkbudget kunnen aanhaken op de Brabantse samenwerking.

Laat zien wat Brabant te bieden heeft en inspireer! Juist in deze tijd. Want onbekend maakt onbemind en zonder bezoekers geen herstel van het prachtige vrijetijdsaanbod in Brabant.

2625