31-01-2023
Voor zijn gewilde textiel keek het Helmondse Vlisco de techniek af in Indonesië en nam het patronen en kleuren over die in Afrikaanse landen populair waren. De stoffen zijn dus een fusieproduct, maar kunnen we hier wel van gelijkwaardigheid spreken? Dat schrijft Marian Duff. Zij is de oprichter en directeur van Oscam (het Open Space Contemporary Art Museum) in Amsterdam-Zuidoost en gespecialiseerd in new narratives in het museale landschap.
31-01-2023
Het jaarlijkse Festival International de la Bande Dessinée Angoulême vindt sinds 1974 plaats in het laatste weekend van januari. Met de jaren groeide het uit tot het grootste en invloedrijkste van Europa. Jarenlang fungeerde ‘Angoulême’ als blauwdruk voor andere Europese stripevenementen: de manier van presenteren – als een overdekte markt met kramen – signeersessies en exposities, verdeeld over meerdere locaties in de binnenstad. De stad wordt tijdens de vier festivaldagen overspoeld door stripliefhebbers van alle leeftijden. Hoewel het bezoekersniveau van voor corona nog niet gehaald wordt, is aan aanbodzijde alles weer als voorheen: er zijn honderden auteurs vanuit de hele wereld aanwezig, onder wie veel Aziatische stripmakers. Er zijn ook veel Nederlandse stripmakers aanwezig. Stefan Nieuwenhuis bezocht het festival sprak o.m. met stripmakers Aimée de Jongh, Ype Driessen, en met Dick van Dijk van de Amsterdamse stripuitgeverij Concerto Books.
31-01-2023
Geef een kunstmatig intelligentie-programma (AI) als DALL-E een korte tekstopdracht en poef, binnen een paar seconden verschijnen er een aantal bijzonder doeltreffende plaatjes op je beeldscherm. Een groep internationale kunstenaars daagt de makers van deze software voor de rechter. Hoe staan Nederlandse illustratoren en cartoonisten tegenover deze nieuwe ontwikkeling?
31-01-2023
In de vierde ronde Vormgeving van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 25 voorstellen geselecteerd. Verschillende ingediende voorstellen focussen op toegankelijkheid, inclusie en representatie. Zo werden er voorstellen ingediend voor een online index van supported studios waar kunstenaars en makers met cognitieve en leeruitdagingen terecht kunnen, de scenografie van een festival voor zowel horenden, slechthorenden en dove mensen, en een project waarin (hetero)normatieve lichaamsbeelden worden bevraagd door middel van een modecollectie voor zeven niet-normatieve lichamen. Ook stond in een aantal voorstellen de relatie van de mens tot de natuur centraal. Er wordt bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie ingezet om de mogelijke impact van de ecologische crisis op het leven in onze zeeën en oceanen zichtbaar te maken, en een interactieve installatie moet ons helpen te verbinden met de wereld waarin wij leven en laten beseffen dat de mens onderdeel is van de natuur. In de selectie zijn verder onder meer verschillende publicaties opgenomen, animatiefilms, materiaalonderzoek, educatieve projecten en tentoonstellingen. Het beschikbare budget van € 350.000 was niet toereikend om alle 27 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. Daarom heeft prioritering plaatsgevonden. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Vormgeving. Na prioritering zijn 2 projecten buiten de selectie gevallen. Van de 52 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 25 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 48 procent. De sluitingsdatum van de volgende ronde Vormgeving is 5 april 2023.
31-01-2023
In de vierde ronde van de regeling Architectuur van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 11 voorstellen geselecteerd. Wat betreft de thematiek valt op dat er deze ronde relatief veel voorstellen waren die de huisvestings- en stedelijke transformatieopgave en aanverwante sociale en maatschappelijke vraagstukken centraal stelden. Ook was er aandacht voor collectiviteit en gemeenschapszin in nieuwe ontwikkeltrajecten, het promoten van circulaire bouwmaterialen, het inzichtelijk maken van duurzame ontwerpprincipes en bouwmethoden, het ontsluiten en toegankelijk maken van vrije ruimten en groen in de stad én voor nieuwe ontwikkelingen in landelijke gebieden en hoe daarin met beleid kan worden gestuurd. Het beschikbare budget van € 300.000 was niet toereikend om alle 18 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Architectuur. Na prioritering zijn 7 projecten buiten de selectie gevallen. Van de 11 geselecteerde projecten zijn er 4 een startsubsidie. Van de 31 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er dus 11 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 35 procent. De eerstvolgende ronde van deze regeling sluit 20 april 2023.
31-01-2023
De Regeling Experiment van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie staat open voor kleinschalige, experimentgedreven projecten op het gebied van vormgeving, architectuur, digitale cultuur en de cross-overs daartussen. Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend. Omdat het subsidieplafond vóór de vastgestelde einddatum van het tweede tijdvak werd bereikt, is de regeling eerder gesloten. In het tweede tijdvak van de Regeling Experiment van 2022 zijn van de 50 in behandeling genomen subsidieverzoeken er 27 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 54 procent. Het beschikbare budget was € 250.000. Het tweede tijdvak liep van 1 september tot 15 november 2022. Met de positieve beoordeling van een op 30 oktober ingediende aanvraag werd het subsidieplafond van € 250.000 bereikt. Aanvragen die later dan deze aanvraag werden ingediend, zijn niet meer in behandeling genomen. Ook in 2023 zullen er binnen de Regeling Experiment twee tijdvakken openen waarin subsidie kan worden aangevraagd voor kleinschalige, experimentgedreven projecten. Het eerste tijdvak van 2023 opent op 15 februari. Het beschikbare budget is € 250.000. Als dit subsidieplafond voor het einde van het tijdvak is bereikt, kunnen aanvragen niet meer in behandeling worden genomen en zal de regeling eerder dan de vastgestelde einddatum van het tijdvak sluiten. Wacht dus niet tot de laatste dag van het tijdvak met het indienen van je aanvraag. Het tweede tijdvak van 2023 opent in het najaar.
31-01-2023
In de tweede ronde van de regeling Festivals en publiekspresentaties van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 12 projecten geselecteerd. In de Regeling Festivals en publiekspresentaties ligt een sterke focus op het bereiken van een breed publiek en regionale spreiding. De middelen van deze regeling zijn daarom verdeeld over vijf verschillende landsdelen en het Caribisch deel van het Koninkrijk. De verdeling over de landsdelen is deze ronde als volgt: er zijn vijf aanvragen gehonoreerd uit de regio West, uit de regio’s Oost en Zuid werd elk één aanvraag gehonoreerd, uit de regio’s Midden-Nederland en Noord elk twee aanvragen en uit het Caribisch gebied is één aanvraag in de selectie opgenomen. Van de 20 beoordeelde aanvragen werden er 12 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 60%. In 2023 heeft de Regeling Festivals en publiekspresentaties twee aanvraagrondes. De deadlines hiervan zijn 22 februari 2023 voor festivals en presentaties die plaatsvinden tot en met maart 2024 en 24 oktober 2023 voor festivals en presentaties die plaatsvinden tussen 1 maart 2024 en 1 maart 2025.
31-01-2023
In het ontwerp-Koninklijk Besluit dat minister De Jonge op 26 januari heeft aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer is 1 januari 2024 als de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet opgenomen. Als de Kamers op korte termijn groen licht geven, is hiermee geborgd dat gemeenten voldoende voorbereidingstijd hebben.
30-01-2023
De gemeente ‘s-Hertogenbosch moet de collectie van de Vughtse miljonair Jos Koster weigeren en de plannen voor een nieuw Design Museum van 43,5 miljoen van tafel halen. Dat vindt Rodney Weterings, oud-wethouder voor de PvdA van 2006 tot 2011. In een bijdrage op Linkedin schrijft Weterings dat het Design Museum de ‘speelbal’ dreigt te worden van een ‘koopkrachtige Bosschenaar met een aardige maar helemaal niet zo bijzondere schilderijencollectie die onder het mom van de rol van een goedhartige culturele mecenas op zoek is naar eeuwige roem’. Hoewel de gemeenteraad in meerderheid voor is, stuitte het plan de laatste maanden op stevige weerstand. Logisch, zegt Rodney Weterings in een toelichting op zijn Linkedin-bijdrage. ,,Je kunt zeggen dat meneer Koster de stad dwingt om 43,5 miljoen euro vrij te spelen voor het onderbrengen van zijn hobby. En we weten nu al dat het niet bij die 43,5 miljoen zal blijven”, zo verwijst Weterings ook naar het nieuws dat ook het nieuwe Theater aan de Parade 12 miljoen euro duurder wordt dan voorzien. Weterings vreest dat het Design Museum straks de dupe wordt van de gift van Koster. ,,Als het nieuwbouwplan straks inderdaad veel duurder wordt dan die 43,5 miljoen, gaat de gemeenteraad daar niet mee akkoord. No way! Ik adviseer directeur Timo de Rijk dan ook om geen millimeter te bewegen voordat hij de sleutel van de nieuwbouw in handen heeft.” Charles de Mooij, toenmalig directeur van het Noordbrabants Museum, noemde de deal met de JK Art Foundation in 2021 een 'droom die uitkomt’. Weterings spreekt van ‘cultuurhistorisch opportunisme’: ,,Oude bakstenen trekken in deze stad harder aan de werkelijkheid dan moderne tijden. Uiteindelijk wordt in Den Bosch altijd gekozen voor de oude stad, oude kunst en oude belangen.”
30-01-2023
Vijftien huizen in ’s-Hertogenbosch moeten mogelijk wijken voor het Design Museum. De bewoners van het Citadelhofje komen in verzet.
30-01-2023
Jos Koster schenkt zijn collectie aan het Noordbrabants Museum. Hij stelt een aantal voorwaarden zoals een professioneel collectiebeheer, maar ook dat Het Noordbrabants Museum zorgt voor een permanente presentatie van het overgrote deel van de collectie. Dat gaat nooit passen aan de Verwersstraat en dus wordt samen met het Design Museum, de gemeente ‘s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant het plan bedacht om voor het Design Museum een andere plek te zoeken. Die vindt dat overigens helemaal prima, want het museum heeft ook zo zijn eigen ambities. Die plek wordt de Bossche Stadsdelta, bij de Citadellaan waar nu vijftien sociale huurwoningen staan in de vorm van een hofje. Eerst maar even over dat prijskaartje van 43,6 miljoen: is deze kunstcollectie deze investering wel waard? Hoezo 43,6 miljoen in een nieuw Design Museum Den Bosch steken en geliefde woningen slopen voor een verzameling schilderijen? Wat vinden kunstkenners van de kunstverzameling? Zijn er dan geen andere oplossingen denkbaar zoals een tweede locatie voor Het Noordbrabants Museum? Annemiek Steenbekkers en Robèrt van Lith zetten een en ander op een rij.
26-01-2023
November van Thomas Olde Heuvelt heeft de verkiezing van het Mooiste Boekomslag 2022 gewonnen. Davy van der Elsken van DPS Design & Prepress Studio ontwierp de bekroonde cover. November kreeg ruim dertien procent van de stemmen en bleef daarmee Linda Faas’ prentenboek Ergens in de sneeuw, met omslag van Eveline Voorburg, voor. Op plek drie eindigde Mot en de metaalvissers van Sanne Rosenboom, waarvan Marieke Oele de cover ontwierp. Libris organiseerde de verkiezing voor de elfde keer. De prijs is in het leven geroepen omdat een goede omslag volgens de boekhandelketen iets zegt over de inhoud van het boek. Tot 26 december konden lezers hun favorieten nomineren. Daaruit volgde een shortlist van twintig titels waarop tot en met 16 januari gestemd kon worden. Ruim 3500 lezers hebben via Libris.nl hun stem uitgebracht.
26-01-2023
De bewoners van Minitopia mogen vijf jaar langer blijven. Vorig jaar verklaarde wethouder Pieter Paul Slikker dat woningbouw tussen ‘s-Hertogenbosch-zuid en de A2 tot 2030 écht niet mogelijk is. Eerst zou de gemeente huiswerk moeten doen om te kijken hoe om te gaan met de restanten van wapen- en munitiefabriek De Kruithoorn, de oude vuilnisbelt en geluidsoverlast van de wegen A2, N279 en Maastrichtseweg. De gehoopte megawijk met tweeduizend woningen laat nog jaren op zich wachten. Het bekende woonproject met unieke huisjes heeft zich volgens de gemeente ’s-Hertogenbosch ontwikkeld tot een uithangbord voor de gemeente. ,,Wij zijn ontzettend blij met de verlenging. Het voelt alsof ons concept op een mooie manier bevestigd wordt’’, zegt Tessa Peters, die samen met Rolf van Boxmeer de stichting beheert. De gemeente is ook akkoord met een uitbreiding van nog zeven huisjes. Minitopia is bij woningzoekers nog steeds mateloos populair. Op de wachtlijst staan vijfhonderd mensen die popelen om een vrijgekomen plekje te bezetten. Iedere bewoner zorgt voor zijn eigen huisje van bijvoorbeeld hout, stro of golfplaten. Bij elkaar vormen alle woningen een kleurrijk geheel op de verder grijze plek die voorheen als vuilstortplaats diende. Als designproject is Minitopia dan ook meer dan geslaagd, oordeelt Van Boxmeer. Ook is hij trots op het gemeenschapsgevoel dat is ontstaan. ,,Je merkt dat mensen echt naar elkaar omkijken.’’
26-01-2023
BrabantWonen staat ‘in principe positief’ tegenover plannen voor een nieuw Design Museum én 185 appartementen op het gebied van het Citadelhof, maar stelt wel als voorwaarde dat de gemeente ’s-Hertogenbosch ‘zorgvuldig omgaat met de belangen van onze bewoners’.
26-01-2023
De Raad van State heeft alle bezwaren die zijn ingediend tegen het bestemmingsplan van District E ongegrond verklaard. Project District E bestaat uit drie torens die gebouwd worden op het Stationsplein in Eindhoven. Samen zullen ze een nieuw landmark in de Eindhovense binnenstad vormen. De belangrijkste bezwaren gingen over windhinder, parkeeroverlast, hittestress en het milieueffectrapport (MER). Volgens de afdeling bestuursrecht van de Raad van State heeft de gemeenteraad voldoende onderzoek laten doen naar de gevolgen voor de gevoelstemperatuur en schaduw. Ook denkt de Raad van State dat het plan niet tot onaanvaardbare parkeeroverlast, verkeersdruk of geluidsoverlast zal leiden.
26-01-2023
Al twee keer eerder stelde de VVD vragen over de aankoop van 53 werken uit de privécollectie van Lidewij Edelkoort. voor de collectie van het Stedelijk van Abbemuseum. De gemeente Eindhoven betaalde 6,3 ton voor de collectie, veel meer dan de getaxeerde waarde van 250.000 euro. Op 24 januari deed VVD- raadslid Peter de Roij van Zuijdewijn een laatste poging om de koop te laten ontbinden. CDA-wethouder Maes van Lanschot deed nog maar eens uit de doeken waarom de 6,3 ton wel te verdedigen is. De Roy van Zuijdewijn bracht zijn verzoek om de koop te ontbinden toch in stemming. Alleen zijn eigen partij, de Partij voor de Dieren, 50Plus en Forum voor Democratie stemden voor.
26-01-2023
Na ChatGPT, DALL-E, Gaudi, en Midjourney is het wachten op een AI-programma dat niet alleen beelden genereert, maar ook echt ontwerpt. De meeste deskundigen verwachten niet dat AI de architect overbodig maakt. Toch dagen de nieuwe ontwikkelingen architecten uit om na te denken over de politieke dimensie van het vak en de essentie van ontwerpen. Hans Teerds, architect en stedenbouwkundige, over de vraag of ‘artificial intelligence’ (AI) ooit in staat zou zijn om een goed architectonisch ontwerp af te kunnen leveren.
26-01-2023
De 18e editie van BNA Beste Gebouw van het Jaar is weer gestart. Architecten en opdrachtgevers worden uitgenodigd om hun beste gebouw – in gebruik genomen in 2022 – in te zenden tot 8 maart. Met de Beste Gebouw-verkiezing wil de BNA (Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus, sinds 1842) de meerwaarde zichtbaar maken van architectuur voor mens en maatschappij.
26-01-2023
De winkelleegstand daalde in 2022 met 1.700 panden, tot 12.700. De daling komt doordat veel winkelpanden een andere functie kregen. Of die transformatiegolf doorzet is nog maar de vraag, zegt Gertjan Slob van onderzoeksbureau Locatus. De businesscase voor het omkatten naar woningen of kantoren wordt wankeler, zegt hij.
26-01-2023
Voor de vijfde keer organiseert Stichting Amonet uit Norg in de maand augustus de wedstrijd ‘Folly Art Norg’. De ‘folly’-makers sturen aan het begin van het kalenderjaar een plan en maquette in. Na een kennismakingsdag waarin genomineerde makers een pitch houden, maakt Stichting Amonet de definitieve selectie van deelnemers. Een week voor het evenement komen de makers naar Norg en bouwen met een klein budget hun folly. De wedstrijd is onder meer bedoeld voor kunstenaars, architecten, bouwers, vormgevers, decorbouwers, maar ook voor willekeurige personen met een goed idee. Er is een juryprijs van € 5000. Tot 1 maart kan een plan ingediend worden.
26-01-2023
Eind september vroeg de directie van het Kröller-Müller Museum, in een toelichting op de uitbreidingsplannen van de Japanse architect Tadao Ando, aan de Rijksbouwmeester na te denken over zijn rol in het vervolgproces naar de realisatie van de uitbreiding. Huidig Rijksbouwmeester Francesco Veenstra is niet betrokken geweest bij de selectie van de architect. Ook zijn voorganger Floris Alkemade is niet geïnformeerd over de eerste schetsen van de uitbreiding. In de periode 2008-2010 was toenmalig Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol met directeur Evert van Straaten betrokken bij de eerste initiatieven rondom een nieuwe vleugel van het museum. Rijksbouwmeester Veenstra heeft de directie om aanvullende informatie verzocht over o.a. ruimte in het concept ontwerp voor aanpassingen, de omvang van de uitbreiding, de invulling van het vervolgtraject en de rol van de verschillende betrokkenen (waaronder de selectie van de hoofdarchitect).
26-01-2023
Tijdens de corona pandemie leek thuiswerken een tijdelijke noodsituatie. Hybride werken is inmiddels echter een blijvende verandering. Digitalisering en technologisering scheppen hier ook steeds betere condities voor. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft bijna twaalf miljoen vierkante meter vastgoed in bezit of beheer, verspreid door heel Nederland. Hiervan is zeventien procent een kantoor. Welke gevolgen heeft hybride werken voor de vastgoedportefeuille van het Rijk en andere overheden? Welke eisen stelt het aan de locatie en inrichting van kantoren? Op initiatief van Rijksbouwmeester Francesco Veenstra heeft een groep experts, ontwerpers en betrokken ambtenaren de toekomst van het (samen)werken voor de rijksoverheid verkend. Drie ontwerpbureaus: Komovo, Studio Lonk en Lilith Ronner Van Hooijdonk, Studio Anne Dessing en Dirk Vis, verbeeldden de toekomst van het (samen)werken in ontwerpend onderzoek. Deze toekomstverkenningen liggen aan de basis van het advies.
26-01-2023
Eerlijke selectie hoort bij goed (publiek) opdrachtgeverschap. De architectenselectie voor de uitbreidingsstudie van het Kröller-Müller Museum doet in de vak- en landelijke media het nodige stof opwaaien. Net als eerder bij de renovatie van het Binnenhof krijgt BNA vragen over de positie ten aanzien van de architectenselectie. De BNA heeft ten aanzien van de selectie voor het Kröller-Müller Museum al in 2018 een klacht ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts en is destijds in het gelijk gesteld. BNA-directeur Fred Schoorl: “BNA gaat in de regel niet publiekelijk in op individuele selecties. Dit omdat er vaak te veel specifieke aspecten spelen, die alleen bij de opdrachtgevers en betrokken bureaus bekend zijn. Maar in de casus Kröller-Müller meent een gebruiker van een Rijksgebouw zich aan goede aanbestedingsregels te kunnen onttrekken. Hierover heeft de BNA destijds aan de bel betrokken. Het Rijk zal dit moeten oplossen, als voorbeeldig opdrachtgever in een open en transparante markt. En zoals we weten gaat goed, inspirerend opdrachtgeverschap over durf, ambitie en vernieuwing. We roepen opdrachtgevers, publiek en privaat, daarom op de door de BNA opgestelde richtlijnen voor evenwichtige en gezonde architectenselecties te volgen. De Tweede Kamer heeft onze visie daarop reeds gesteund.”
26-01-2023
Eind 2022 was 61% van de werknemers in de architectenbranche aangesloten bij een BNA-bureau. Een stijging van ongeveer 1% ten opzichte van een jaar eerder. Dit betekent dat de representativiteit van de BNA in de sector iets is toegenomen. Het totaal aantal werknemers in de branche is afgelopen jaren gegroeid, maar het aantal werknemers bij BNA-bureaus is relatief meer toegenomen.
26-01-2023
In haar column afgelopen december plaatste architect Marjolein van Eig kanttekeningen bij de onderhandse selectie van architect Tadao Ando voor de uitbreiding van het Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe. Waarom is er geen prijsvraag of aanbesteding gehouden? Waarom is er voor zekerheid gekozen in plaats van experiment? Een gesprek met Frits de Vogel, zakelijk directeur van het Kröller-Müller Museum, over de opgave en waarom het museum zo graag Ando wilde. Menig Nederlandse architect vraagt zich af waarom de opdracht niet openbaar is aanbesteed. Ook de Volkskrant sprak De Vogel.
26-01-2023
Architectenbureaus zijn de afgelopen maanden geconfronteerd met sterk stijgende kosten. Uit een recente inventarisatie van de BNA blijkt dat bij architectenbureaus huisvestingskosten gemiddeld met 11%, energiekosten met 75%, en de kosten van softwarelicenties tussen 9% en 30% zijn gestegen. Per 1 januari 2023 zijn bovendien de cao-lonen in de gehele architectenbranche met 4% verhoogd. Om deze kostenstijgingen op een faire manier te verdelen heeft de BNA eerder dit jaar samen met een groot aantal bouwketenpartners en de ministers De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de intentieverklaring 'Samen Doorbouwen In Onzekere Tijden' ondertekend. De BNA adviseerde op basis hiervan haar leden eerder om met hun opdrachtgevers in gesprek te gaan, om samen met de opdrachtnemer tot een redelijke en billijke oplossing te komen, en coulance te tonen waar het de effecten van de onvoorziene prijsstijgingen betreft. De BNA heeft een conceptbrief opgesteld, die een BNA lid kan gebruiken om, in deze lijn, opdrachtgevers te vragen om het honorarium aan te passen binnen een lopende opdracht. Het concept is opgesteld samen met het BNA-bureau Tangram architecten. In december heeft de BNA het memo ‘Prijsstijgingen en inflatie: aandachtspunten en aanbevelingen voor architectenbureaus’ voor BNA-leden opgesteld.
26-01-2023
De City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ wordt verlengd. 59 partners uit overheid en bedrijfsleven gaan de komende jaren verder met het sociaal en democratisch verankeren van smart-oplossingen in Nederlandse steden. Dat moet de leefbaarheid in de steeds schaarsere ruimte verbeteren. 19 januari werd in 's-Hertogenbosch de voortzetting bekrachtigd. Ook de BNA sluit zich opnieuw aan bij de volgende stap van de City Deal. Er is een toolbox opgezet waarin ruim 250 instrumenten zijn verzameld en er is ruim anderhalf miljoen euro aan (Europese) subsidies verkregen. Maar bovenal hebben de partners de afgelopen jaren ontdekt dat ze kunnen vertrouwen op elkaars expertise, waardoor er meer snelheid ontstaat in innovatie. Er is een groot en stevig smartcity-netwerk ontstaan dat de komende jaren grote stappen wil zetten.
26-01-2023
BNA- voorzitter Jolijn Valk tekende recent namens BNA de brief waarin Minister de Jonge wordt opgeroepen 'kennis en ontwerpkracht te bundelen op alle relevante schaalniveaus en deze op korte termijn toegankelijk te maken voor zowel bestuurlijk Nederland als voor de brede samenleving'.
26-01-2023
Hoe bereid je het nu al gortdroge Noord-Brabant voor op langere en meer extreme perioden van droogte? Een adviescommissie met daarin onder andere voormalig Rijksbouwmeester Floris Alkemade beantwoordde die vraag. Het antwoord is op heel Nederland van toepassing. “De wateropgave is een rode draad die alle domeinen raakt, zeker als je het over gebiedsontwikkeling hebt.”
26-01-2023
Minister Hugo de Jonge reikte onlangs de Aandeslag-Trofee 2022 uit aan de gemeente Zundert. De Aandeslag-trofee komt van het programma Aan de slag met de Omgevingswet en wordt uitgereikt aan projecten die integraal met elkaar samenwerken vanuit meerdere, soms tegenstrijdige belangen. Het gewonnen project in Zundert heet Zundert Floreert. Het project werkt in een breed opgezet samenwerkingsverband aan de implementatie van de Omgevingswet en ontwikkelt diverse gebiedsvisies en concrete initiatieven.
26-01-2023
Met de mantra ‘no net land take’ wil Europa Nederland verplichten om in 2050 niet meer grond te gebruiken voor verstedelijking dan nu. Een monitor gaat dat al vanaf 2023 bijhouden. Vierkante meters voor verstedelijking moeten elders worden ‘teruggegeven’. Maar is het voor Nederland wel zo’n goed idee? Directeur van de Federatie Ruimtelijke Kwaliteit Flip ten Cate was aanvankelijk opgetogen maar heeft er in tweede instantie zo zijn gerede twijfels bij. Compleet onwerkbaar, beargumenteert Jos Feijtel. Plannen waarmee de Europese Unie wil voorkomen dat lidstaten het platteland en de natuur volbouwen, kunnen ‘aanzienlijke gevolgen’ krijgen, onder meer voor het aanpakken van het woningtekort in Nederland. Daarop wijst het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een eerste analyse van het aankomende EU-beleid, dat voor een deel nog moet worden ingevuld.
26-01-2023
Het ministerie van BZK heeft een hernieuwde handreiking decentrale regelgeving klimaatadaptief bouwen en inrichten uitgebracht. De handreiking is bedoeld om gemeenten, waterschappen en provincies te helpen met opgaven als hittestress, wateroverlast en de kans op overstromingen. Ook moet het de lagere overheden helpen met natuurinclusief bouwen. Het ministerie wil zo voorkomen dat de discussie bij lagere overheden blijft steken op de vraag of lokale regelgeving überhaupt mogelijk is. De handleiding is nadrukkelijk geen blauwdruk van regelgeving, aldus het ministerie.
26-01-2023
Pictoright heeft samen met de BBK, BNO, BOK, DuPho, Kunstenbond, NVJ/NVF en Platform BK de Federatie Beeldrechten opgericht. De website is inmiddels online. Beeldmakers leveren een steeds essentiëlere bijdrage aan de samenleving. Beelden zijn alomtegenwoordig in het dagelijks leven, hebben een enorme impact en de waarde ervan neemt toe. Dit wordt alleen nog niet altijd gezien door beeldgebruikers en beleidsbepalers. Met het nieuwe samenwerkingsverband wil Federatie Beeldrechten de exploitatie van beeldrechten voor en door de betrokken makers versterken en hun positie verbeteren. Op 16 februari vindt het lanceringsevent van de Federatie Beeldrechten plaats. Dat wordt gevierd met de baanbrekende resultaten van het onderzoek Waarde van Beeld, Beeld van Waarde. De economische waarde van beeld in Nederland.
26-01-2023
In de vierde ronde Digitale cultuur van 2022 zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 16 voorstellen geselecteerd. In de laatste ronde van het jaar zijn opvallend veel aanvragen positief beoordeeld. Het beschikbare budget van € 350.000 was deze ronde dan ook helaas niet toereikend om alle 26 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Digitale cultuur. Na prioritering zijn 10 projecten buiten de selectie gevallen. De komende sluitingsdata zijn : 12 april 2023, 16 augustus 2023 en 11 oktober 2023.
26-01-2023
In de derde ronde Internationalisering ontwerpsector van 2022 zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 13 projecten geselecteerd. De Regeling Internationalisering ontwerpsector staat open voor projecten uit de drie werkvelden die het Stimuleringsfonds vertegenwoordigt – vormgeving, architectuur en digitale cultuur – en voor projecten die bovendien wereldwijd kunnen plaatsvinden. De diversiteit van voorstellen is daardoor doorgaans groot. Deze ronde worden verschillende projecten ondersteund die gericht zijn op het uitbreiden en verstevigen van internationale netwerken, die kennisdeling stimuleren of die bruggen slaan naar andere sectoren zoals de voedselindustrie of de politiek. De projecten zijn uiteenlopend in vorm, denk aan publieke programma’s, workshops, een kenniscentrum of tentoonstellingen. In veel projecten vormen sociaal-maatschappelijke kwesties het uitgangspunt, zoals vraagstukken rond toegankelijkheid en inclusie, klimaatadaptatie en humanitaire hulpverlening. Van de 35 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 13 gehonoreerd. Het honoreringspercentage deze ronde is 37 procent. Het budget van € 250.000 was deze ronde niet toereikend om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Internationalisering ontwerpsector. Aan twee projecten is een lager bedrag toegekend dan is aangevraagd, een derde project is helaas volledig buiten de boot gevallen. In 2023 heeft de Regeling Internationalisering ontwerpsector twee rondes. De deadlines voor aanvragen zijn 14 februari 2023 en 4 oktober 2023.
24-01-2023
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kent aan twintig instellingen binnen de creatieve industrie een 1-jarige subsidie toe voor de uitvoering van hun activiteitenprogramma in 2023. De zeven instellingen die in 2021-2022 subsidie ontvingen voor hun 2-jarig activiteitenprogramma, ontvangen dat ook de komende twee jaar. De adviescommissie van de Regeling 1- en 2-jarig activiteitenprogramma heeft, onder voorzitterschap van Nathanja van Dijk, geadviseerd over 39 jaarprogramma’s van instellingen op het gebied van vormgeving, architectuur en digitale cultuur. In totaal werd voor een bedrag van € 3,9 miljoen aangevraagd. Het beschikbare budget van € 1,75 miljoen werd daarmee ruim overvraagd. Prioritering was helaas noodzakelijk. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling 1- en 2-jarig activiteitenprogramma. Twee van de tweeëntwintig positief beoordeelde aanvragen zijn na prioritering volledig buiten budget gevallen. Aan één aanvraag is een lager bedrag toegekend dan is aangevraagd. De volgende twintig culturele instellingen zijn geselecteerd: affect lab ; Architectuurcentrum Amsterdam ; Architectuurcentrum Nijmegen ; BlueCity ; Creative Coding Utrecht ; CURRENT OBSESSION ; Das Leben am Haverkamp ; De Dépendance ; Hackers & Designers ; Illustratie Ambassade ; Independent School for the City ; MacGuffin ; OSCAM ; Platform GRAS ; PrintRoom ; The Grey Space in the Middle ; The Hmm ; Van Eesterenmuseum ; Varia ; Zone2Source. De ronde voor de 2-jarige activiteitenprogramma’s stond alleen open voor de zeven culturele instellingen die in 2021-2022 subsidie ontvingen voor hun activiteitenprogramma. De aanvragen zijn door het fonds intern behandeld. AIR, Bureau Europa, ExtraExtra, FASHIONCLASH, FIBER, Pakhuis de Zwijger en SETUP ontvangen ook de komende twee jaar ondersteuning.
24-01-2023
In de derde ronde Architectuur van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 14 voorstellen geselecteerd. De voorstellen die voor deze ronde zijn ingediend vertegenwoordigen een breed scala aan onderwerpen en projectenvormen. Veel grote actuele maatschappelijke opgaven zijn daarin vertegenwoordigd. Van onderzoeken naar woonvormen en verdichting, nieuwe woon-werkvormen, omgaan met de gevolgen van klimaatverandering, circulaire bouwmethoden, het betrekken van meer diverse groepen mensen in het ontwerpproces, tot het nadenken over de digitale toekomst en de rol die architectuur daarin speelt. Het beschikbare budget van € 280.100 was niet toereikend om alle 25 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Architectuur. Na prioritering zijn 11 projecten buiten de selectie gevallen. De eerstvolgende sluitingsdata zijn : 20 april 2023, 10 augustus 2023 en 12 oktober 2023. Deze regeling staat open voor projecten van architecten, bureaus, beschouwers, onderzoekers, uitgevers, producenten of culturele instellingen werkzaam binnen het vakgebied architectuur in brede zin. Het vakgebied architectuur omvat de disciplines stedenbouw, regionale planning, tuin- en landschapsarchitectuur, interieurarchitectuur en subdisciplines die hieraan raken.
24-01-2023
Philip van Vorstenbosch, Wouter Pocornie, Shirin Mirachor, Dina Ziad en Glenda Pattipeilohy (Eindhoven) zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie aangesteld als scouts voor de Scout Nights 2023. Via de scout nights krijgen ontwerpers en makers, die zich in de praktijk professioneel hebben ontwikkeld of een mbo-ontwerpopleiding hebben afgerond, de kans een beurs van € 25.000 aan te vragen bij de Regeling Talentontwikkeling. Het fonds organiseert verdeeld over het land vijf scout nights. De scout nights zijn besloten en elke pitchlocatie heeft een eigen scout. Word een ontwerper in de scout nights geselecteerd, dan ontvang hij/zij € 1.000 voor het opstellen van een ontwikkelplan. Met dit plan doet de ontwerper in de tweede fase van de Regeling Talentontwikkeling een aanvraag voor een beurs van € 25.000. In de scout nights kunnen maximaal 25 aanvragers worden geselecteerd. De scout nights staan open voor makers die een individuele praktijk hebben of opereren als collectief en werken binnen de (deel)disciplines vormgeving, architectuur of digitale cultuur of een cross-over hiertussen. Ook praktijken op de grenzen van de disciplines zijn welkom, zoals street art, art-direction en styling. Aanmelden kan tot 31 januari.
24-01-2023
Stripmaker Hans van Oudenaarden wint de Stripschapprijs, de belangrijkste oeuvreprijs voor striptekenaars in Nederland. Van Oudenaarden tekende onder andere voor ‘Donald Duck’. Met Van Oudenaarden kiest de jury van de Stripschapprijs voor een traditionele stripmaker met een klein maar uitgesproken oeuvre. Volgens het juryrapport behoort hij „tot de selecte groep auteurs die groter is in het buitenland dan in zijn eigen kikkerlandje”. Zijn werk is vertaald in het Frans, Duits en Deens.
24-01-2023
Op 17 februari organiseert BNO samen met CIRCO weer een Circular Design Class voor ontwerpers. Daarin ontdekken creatieve professionals alle mogelijkheden op het gebied van circulair ontwerpen. Maar waarom is de transitie naar circulaire businessmodellen eigenlijk interessant voor bedrijven? En welke impact kunnen designers maken in dit proces? Het belang van een circulaire economie is groot. Willen we in de toekomst beschikking hebben over voldoende en betaalbare materialen en grondstoffen, dan moet er nu iets veranderen. Door producten efficiënter te ontwerpen en materialen opnieuw te gebruiken, ontstaat er minder afval en wordt er minder CO2 uitgestoten. Daarnaast hoeven schaarse grondstoffen niet langer uitgeput te worden. Dit levert grote voordelen op voor het milieu en ook op zakelijk gebied ontstaan er innovatieve kansen die bedrijven toekomstbestendig maken. BNO sprak o.m. met Petra Veen, Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en productontwerper Bas van der Meer over het belang van een circulaire economie en welke cruciale rol ontwerpers in de circulaire transitie kunnen spelen.
24-01-2023
Met haar toonaangevende werk bevraagt Chequita Nahar de thema’s diversiteit en inclusie binnen het hedendaagse sieradenveld. Het aanwakkeren van deze discussie is een reden voor de opname in de BNO uitgave ‘Dutch Designers Yearbook ’22.’ Nahar schittert in de rubriek beste prijswinnende designcases van het afgelopen jaar, met als overkoepelend thema ‘chaos’. Nahar zegt hierover: “Je hebt chaos in je hoofd nodig om orde te brengen in het maken”. In dit interview spreekt zij onder meer over haar sieraden als krachtig sprekende dragers van stille communicatie en haar streven om de verscheidenheid en kleur in de Surinaamse en Nederlandse cultuur zichtbaar te maken. Nahar is de winnaar van de Françoise van den Bosch Prijs 2022.
24-01-2023
Ontwerp alleen maar spullen die je open kunt schroeven, betoogt ontwerper Richard van der Laken, co-founder & creative director van What Design Can Do. Kortom, maak het circulair, of maak het gewoon niet.
24-01-2023
In het coalitieakkoord staat vermeld dat de creatieve industrie wordt betrokken bij maatschappelijke uitdagingen. Om dit kracht bij te zetten heeft staatssecretaris Gunay Uslu het initiatief genomen een programma te starten over ontwerpend onderzoek. Dit programma gaat medio 2023 van start. In de pilot Ontwerpend Onderzoek wordt dit programma ontworpen. Onderdeel van het ontwerpproces is een aantal dialoogsessies, die gehouden worden in januari en februari. ClickNL is penvoerder van deze pilot en werkt daarin samen met het ministerie van OCW, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Regieorgaan SIA, de Federatie Creatieve Industrie en het Topteam Creatieve Industrie. Daarnaast worden onder meer de Sociaal Creatieve Raad en het College van Rijksadviseurs betrokken.
23-01-2023
Design to Market is een van de zeven hubs van TalentHub Brabant. Het biedt een ontwikkeltraject van 12 maanden aan een selecte groep afgestudeerde ontwerpers gericht op vakmanschap, ondernemerschap en persoonlijk leiderschap. Door middel van training, coaching en matching met opdrachtgevers werken de talenten onder meer aan hun eigen positionering en bedrijfsvoering. Daarbij staat de eigen ontwikkelvraag centraal. Deelname aan Design to Market is vrij van kosten. Het traject wordt aangeboden door de Provincie Noord-Brabant én een netwerk van negen belangrijke designinstellingen: Dutch Design Foundation, Het Nieuwe Instituut, Kazerne Foundation, Museum van Bommel van Dam, Design Museum Den Bosch, Microlab, stichting Kop, Museum W en Designforum. Wie graag meer wil weten over het wat het traject precies inhoudt kan zich aanmelden voor een van de twee info-meetings, op 26 januari en 31 januari.
23-01-2023
Het Nederlands Filmfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact negen projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap. De regeling Immerse\Interact richt zich op de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur, waar een nieuw terrein is ontstaan en digitale pioniers, interactie- en grafisch ontwerpers samenwerken met regisseurs, scenaristen en producenten. Het resultaat zijn vernieuwende mediaproducties, waarbij digital storytelling en interactieve of immersieve media centraal staan. Tijdens de tweede ronde van 2022 zijn 5 projecten geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage, 1 project ontving een realiseringsbijdrage, 3 projecten, waaronder Gay Simulator, regie/scenario: Iris van der Meule, ontvingen een XL-bijlage. De volgende deadline voor Immerse\Interact is op 6 februari 2023.
23-01-2023
Burgers die hun buurt willen vergroenen kunnen weer een aanvraag doen bij het Buurtnatuur- en Buurtwaterfonds. De provincie Noord-Brabant stelt dit jaar extra budget beschikbaar voor kleinschalige natuur- en waterprojecten die samen met bewoners worden gerealiseerd. Vanwege het succes van de regeling, die wordt uitgevoerd door het Cultuurfonds Noord-Brabant, was vorig jaar het subsidieplafond al snel bereikt. De regeling is vanaf 20 januari weer opengesteld: in 2023 is er € 200.000 te verdelen.
23-01-2023
De gemeente Eindhoven laat geen tweede taxatie uitvoeren van de designcollectie van Lidewij Edelkoort die voor het Van Abbemuseum is gekocht. ‘Taxeren is arbeidsintensief en kostbaar. Op dit moment opnieuw taxeren, heeft geen meerwaarde’, schrijft wethouder Maes van Lanschot (Erfgoed) op een verzoek van oppositiepartij VVD. Over de aankoop van 53 designobjecten voor 6,3 ton is veel te doen. De aanschafprijs veroorzaakte gefronste wenkbrauwen omdat de taxatiewaarde bleef steken op 2,6 ton. De taxatie heeft een aantal beperkingen, erkent de wethouder nogmaals. Maar hij onderstreept dat taxateur Marcel Brouwer onafhankelijk en gecertificeerd is en een expert op gebied van designveilingen. Hij verdedigt de aankoop nog steeds en wijst ook op het belang van een bijdrage van het Mondriaanfonds. ‘Het belangrijkste nationale expertisecentrum op dit gebied ondersteunt de aankoop’, schrijft hij.
23-01-2023
Het Schoenenkwartier in Waalwijk komt in serieuze problemen zonder extra financiële steun van de gemeente Waalwijk. De nieuwe Raad van Toezicht wil graag aan de slag, maar niet met een dreigend tekort van bijna 180.000 euro. De financiële tegenvaller bij het Schoenenkwartier ligt de politiek zwaar op de maag. Begin februari neemt de gemeenteraad een besluit over een extra subsidie van bijna 180.000 euro. Dat geld is nodig om een dreigend tekort bij het museum op te vangen. Het tekort is de erfenis van het veelbesproken vertrek van oud-directeur Anouk van Heesch. Bestuurslid Harrie de Werd gaf op 19 januari tekst en uitleg aan de gemeenteraad. Wat nu precies de reden voor de breuk met Van Heesch is, blijft de vraag. Het museumbestuur wil om privacyredenen daar niet op ingaan. De extra bijdrage ligt wel gevoelig. Er gaat al veel geld richting Schoenenkwartier. De bouw van het museum kostte de gemeente al zo’n 11 miljoen euro. Ook krijgt het Schoenenkwartier jaarlijks 1,1 miljoen euro aan subsidie. Nu moet een half jaar na de opening de knip weer getrokken worden. Om privacyredenen konden de partijen niet veel vragen stellen. Een aantal worstelde daar duidelijk mee. Over twee weken valt het definitieve besluit.
23-01-2023
Alle seinen blijven voorlopig op groen staan voor de komst van een nieuw Design Museum in de Bossche Stadsdelta. Kritiek op het museumplan vanuit de oppositie was er op 18 januari volop in de raadscommissie sociaal. ,,Ridicuul, onverantwoord, belachelijk. Mijn kortste bijdrage ooit”, zei bijvoorbeeld Sjef van Creij (Gewoon Ge-dreven). Maar de coalitiepartijen D66, VVD, GroenLinks, CDA, Rosmalens Belang en PvdA hielden de rijen gesloten, zij gaan ‘vol’ voor een nieuw museum en ondersteunen het museumplan, dat 43,6 miljoen euro gaat kosten. Wethouder Mike van der Geld (D66, cultuur) trok het boetekleed aan over de communicatie met de bewoners van het Citadelhof, die moeten wijken voor het museum. ,,Wij zetten ons maximaal in om dit in toekomst beter te doen. Het Citadelhof is in 2020 aangewezen als ontwikkelveld. Wat ik beter had moeten inschatten, is dat dit onze bewoners weinig zegt. Wij hebben niet gecommuniceerd dat die woningen gesloopt gaan worden.” De wethouder ging ook in op andere kritiek. Onder meer over het gebrek aan ruimte voor kunstenaars. ,,We willen juist ook plek voor makers, daar kunt u vanuit gaan.” Cecile Visscher pleitte namens de SP voor een referendum over de komst van een nieuw museum. Hier is evenwel geen meerderheid voor te vinden in de raad. De gemeenteraad krijgt de komende jaren nog twee momenten om wel of niet op de rem te trappen; bij het voorlopig ontwerp en het definitief ontwerp. Als alles volgens planning van de coalitie verloopt, opent het museum in 2030.
17-01-2023
De gemeente ‘s-Hertogenbosch dreigt met een nieuw pand voor het Design Museum dezelfde fout te maken als bij de keuze voor het nieuwe Theater aan de Parade; de stad steekt tientallen miljoenen euro's in stenen, maar een breed draagvlak in de stad is ver te zoeken. Dat schrijft Robèrt van Lith in het Brabants Dagblad. Om ruimte te maken voor werken uit van de collectie van de JK Art Foundation, die in 2021 werd geschonken aan het Noordbrabants Museum, lieten de provincie Noord-Brabant en het Noordbrabants Museum hun oog vallen op de ruimte van ‘buurman’ Design Museum in het Museumkwartier tussen Verwersstraat en de Mortel. Het Design Museum zag zijn kans schoon om in te zetten op een nieuw pand en kreeg het stadsbestuur achter zich. Het nieuwe, sterk verjongde college wil met de bouw van een nieuw, iconisch museumgebouw de binnenstad groter maken en een impuls geven aan het gebied Bossche Stadsdelta. Zo gezegd zo gedaan? Zeker niet, het draagvlak in de stad is nog ver te zoeken. Veel Bosschenaren vinden het ‘van de zotte’ dat de gemeente 43,6 miljoen euro wil uittrekken voor het nieuwe museum. Er kwam ook kritiek uit het culturele veld. ,,Is die collectie van de JK Art Foundation al deze heisa wel waard?”, vroeg bijvoorbeeld de Bossche gastcurator Erik-Jan Kamerbeek van de Dutch Design Week in Eindhoven zich onlangs af. Theatermaker en schrijver Lucas de Waard vroeg zich hardop af of die miljoenen niet beter besteed kan worden aan de ‘Cultuurstad van het Zuiden’. Hij twijfelde of jonge én gevestigde makers nog wel toekomst hebben in deze stad. Van Lith wijst op kunstenaars, die zich genoodzaakt zien hun ateliers in De Gruyter Fabriek te verlaten, op de Tramkade idem dito en kunstenaars van het Stedelijke Overleg Kunstenaars (STOK) zijn ‘verbannen’ naar een bedrijfsverzamelgebouw in Den Bosch-West, waar ze (voorlopig?) niet eens kunnen exposeren. De kritiek is dat ‘s-Hertogenbosch vooral in bakstenen investeert en niet in mensen. De kritiek van de tien oppositiepartijen op het museumplan zal op 18 januari fors zijn tijdens de behandeling in de raadscommissie. Zij zien het als een prestigeproject van de coalitie, dat in achterkamertjes is bedacht. Nog los van de discussie rond het historische Citadelhof, waar vijftien sociale huurwoningen zouden moeten wijken voor het nieuwe museum. En ze vinden het véél te duur in deze tijden van energie-armoede en alsmaar stijgende prijzen. Een geluid dat vaak te horen is in de stad én op sociale media. Het lijkt er nu op dat de rijdende trein niet meer te stoppen is. Zo legt de provincie Noord-Brabant 14,6 miljoen euro neer voor het huidige gebouw van het Design Museum, op voorwaarde dat het gebouw uiterlijk 2030 leeg wordt opgeleverd. En de Bossche coalitie van D66, VVD, GroenLinks, Rosmalens Belang, CDA en PvdA sloot de rijen achter gesloten deuren. Op 31 januari beslist de gemeenteraad er door kan worden gegaan met het plan. En of de coalitie (dus) de rijen gesloten houdt.
16-01-2023
Maatschappelijke uitdagingen kunnen wel wat hulp van social designers gebruiken. Om die samenwerking tot stand te brengen opent Foundation We Are een ontmoetingsplek in de Apparatenfabriek op Strijp-S in Eindhoven. De ruimte is vrijgekomen met het vertrek van Yksi Expo. Anneke van Wolfswinkel sprak met drie leden, Bernhard Lenger, Kornelia Dimitrova en Karen van Luttervelt, die aan het inrichten zijn.. ,,Hier komen een paar glazen huisjes te staan,” vertelt Kornelia Dimitrova, ongeveer in het midden van de ruimte. ,,Die verhuren we aan andere ontwerpers. Ze zijn klein, maar het worden dan ook geen werkplaatsen om iets te maken. Het gaat bij social design meer om het ontwikkelen van ideeën ,dan om het maken van tastbare objecten.” Vijf jaar geleden richtten de ontwerpers Foundation We Are op, om hun krachten te bundelen en een platform te bieden aan vakgenoten. Dimitrova legt uit wat hun werk inhoudt: ,,Als social designers zien we maatschappelijke structuren als iets dat je opnieuw kan ontwerpen. Je kan echt verandering brengen.” Bernhard Lenger: ,,Wij zijn ervan overtuigd dat ontwerpers veel kunnen bijdragen aan vraagstukken rond bijvoorbeeld mensenrechten of klimaatverandering. Maar in de praktijk komen designers niet zomaar in aanraking met wetenschappers of activisten. Wij willen van deze ruimte een plek maken waar die ontmoeting wél plaatsvindt.” Karen van Luttervelt: ,,We gaan evenementen en exposities organiseren om die samenwerkingen tot stand te brengen. Tussen klimaatwetenschappers en designers, bijvoorbeeld. En borrels waar social designers elkaar kunnen ontmoeten.” De deuren zullen straks, net als voorheen bij Yksi, open staan voor iedereen die inspiratie wil opdoen, ontwerpers wil ontmoeten of gewoon een kopje koffie wil drinken.
16-01-2023
Het Kinderboekenweekgeschenk wordt dit jaar geschreven door Sanne Rooseboom, onder andere bekend van de serie 'Het Ministerie van Oplossingen'. Tweevoudig Gouden Penseel-winnaar Yvonne Jagtenberg maakt het Prentenboek. Pim Lammers zal dit jaar het gedicht bij de Kinderboekenweek schrijven. Iven Cudogham schrijft het Kinderen voor Kinderen-lied. Kinderen voor Kinderen maakt dit jaar voor de twaalfde keer een lied bij het thema van de Kinderboekenweek.
12-01-2023
De Stichting CPNB heeft aangekondigd dat de opzet van de Griffels en Penselen, de belangrijkste prijzen voor Nederlandse jeugdliteratuur, gaat veranderen. De Bronzen Griffels en Penselen vervallen en het aantal zilveren bekroningen gaat naar maximaal twintig. Vorig jaar werden er nog 45 bekroningen toegekend (bronzen bekroningen meegerekend). Op dat grote aantal kwam toen van verschillende kanten kritiek. Het prijzengeld voor de Gouden Griffel en het Gouden Penseel gaat fors omhoog, van 1500 euro in 2022 naar 10.000 euro in 2023, om de prijzen het gewicht mee te geven die ze in naam al hebben.
12-01-2023
Beeldend kunstenaars, die een atelier huren in het schoolgebouw van de voormalige Mgr. Bekkersschool in de Jacob Oppenheimstraat In Eindhoven, komen in de problemen. Zij huren het van VPS Nederland, dat in Eindhoven alle leegstaand gemeentelijk vastgoed beheert. Nu is de huur opgezegd. Het Eindhovens Dagblad sprak met Ad van Aart. Zijn dagen in de gymzaal zijn geteld. Op die plek gaat de gemeente Eindhoven ateliers en gedeelde werkplaatsen creëren voor designers en andere creatievelingen in de stad. Hij werkt er, en geeft er les aan andere kunstenaars, waarvan een aantal een handicap heeft, zoals Yvette den Brok-Rouwendal. VPS zegt desgevraagd dat de kunstenaars het pand 23 maart bezemschoon moeten opleveren. Coördinator vastgoedbeheer Julien Backx: ,,We zijn afhankelijk van de panden die onze opdrachtgevers aan ons toewijzen, maar we hopen dat we Van Aart tijdig een nieuwe ruimte kunnen aanbieden. Bestaande huurders krijgen voorrang ten opzichte van nieuwe gebruikers.”
09-01-2023
Het Waalwijkse college komt met een extra subsidie van bijna 180.000 euro voor het Schoenenkwartier over de brug. ,,We hebben er belang bij dat het Schoenenkwartier overeind blijft. Vandaar deze steun”, aldus een gemeentewoordvoerder. ,,De kosten kunnen niet gedekt worden uit de reguliere middelen” (…) ,,We kunnen wegens het maatschappelijk belang niet anders dan meedenken en -helpen om deze incidentele extra kosten op te vangen.” Die financiële tegenvaller heeft volgens de gemeente niets te maken met tegenvallende bezoekersaantallen. Het Schoenenkwartier ging pas in juni open, een stuk later dan gepland. Het museum liep dan ook maanden aan inkomsten mis. Volgens de gemeente is het toch gelukt om de ‘gewone’ exploitatie rond te krijgen en sluit het openingsjaar naar verwachting af met een positief saldo van zo’n 3000 euro. Door het vertrek van directeur Anouk van Heesch duikt de Stichting Schoenenkwartier diep in de rode cijfers. Interim-directeur Mechtild van den Hombergh werkt nu aan de nieuwe organisatie. Ook werd een communicatie-adviseur aangesteld, die in deze hectische periode het woord ging voeren namens het bestuur. Er zijn nog andere kostenposten, zoals juridisch advies en de werving van de nieuwe directeur. Volgens het College van B&W moet de eenmalige subsidie van 180.000 euro lucht geven. De toekomstige raad van toezicht wil en kan alleen aan de klus beginnen als ze voldoende steun voelt bij andere partijen, zeker na alle onrust. Er moet dan geen fors tekort boven de markt hangen. Dat zou ook de zoektocht naar een nieuwe directeur bovendien een stuk lastiger maken. De gemeente Waalwijk hield zich lang afzijdig in de discussie rond het vertrek van Van Heesch. Achter de schermen zijn de nodige gesprekken gevoerd. Maar volgens het college is en was het toch vooral een kwestie tussen werkgever en werknemer. De gemeenteraad zal overigens nog wel met de extra bijdrage in moeten stemmen. Zo’n besluit ligt ongetwijfeld gevoelig. Als de raad begin februari akkoord gaat met de subsidie, zal de boekhouding van het museum daarna nauwlettend in de gaten worden gehouden. Mocht het tekort later toch lager uitvallen dan geschat, dan kan de gemeente een deel van het geld terugvorderen.
15-12-2022
In de beeldende kunst en architectuur duikt ‘zorg’ op als onderwerp, maar met een helende werking van kunst ook als beoogd effect. Waarom levert dat de nodige kriebels op? Marsha Bruinen over 3 exposities rondom het thema. Where Shall We Plant the Placenta? in A Tale of A Tub, Narges Mohammadi, Onzichtbare handen: Een ode aan de thuiszorghulp in het Stedelijk Museum Schiedam en Prix de Rome Architectuur 2022: Healing Sites, Het Nieuwe Instituut, Rotterdam.
15-12-2022
José Teunissen (63) wordt per 1 maart de nieuwe opleidingsmanager van Amfi, het Amsterdam Fashion Institute, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Dat heeft de opleiding op 13 december bekendgemaakt. Teunissen is nu decaan van de School of Design and Technology aan het College of Fashion van de University of the Arts in Londen. Ook geeft ze daar les in modetheorie. Daarvoor was ze lange tijd lector Modevormgeving aan ArtEZ, de hogeschool in Arnhem. Amfi heeft een lastige periode achter de rug. In het persbericht is ook te lezen dat Teunissen bij de University of the Arts in Londen heeft ingezet voor het equality, diversity and inclusivity-beleid bij de school. Dit beleid is daar nu in alle lagen van de organisatie geïmplementeerd. AMFI kwam in 2021 negatief in het nieuws toen studenten in de media hun verhaal deden over de onveilige cultuur op de school. Een onafhankelijk onderzoeksbureau concludeerde een paar maanden later dat Amfi „een sociaal onveilige tot zeer onveilige” organisatie was. Een half jaar na de verschijning van het rapport stapte de directeur op. Teunissen is niet de enige recente aanstelling die AMFI heeft gedaan. Zo werd journalist en mode professional Bregje Lampe recent aangesteld als het nieuwe hoofd van het Fashion and Branding programma binnen AMFI. Ze is al sinds 2020 bij de school betrokken als coach en lid van de examencommissie.
15-12-2022
Pictoright ontvangt de laatste tijd regelmatig berichten van makers die zich zorgen maken over de ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Zo trekken makers aan de bel over dat hun werk zich bevindt in AI training databases en maken zij zich zorgen over hun concurrentiepositie op de lange termijn. Pictoright is aan het onderzoeken welke rol zij hierin kan spelen en hoe zij beeldmakers hierbij het beste helpen. Zo wordt onderzocht of Pictoright, samen met partners, op korte termijn een meer informerende rol kan spelen en aan beeldmakers meer gericht advies kan verschaffen.
15-12-2022
Vanuit de samenwerking tussen het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Nationaal Restauratiefonds en negen provincies in de Cultuurfondsen voor Monumenten is goed nieuws voor monumenteigenaren te melden. In alle negen deelnemende provincies is het nu mogelijk om naast de restauratie ook de verduurzaming en herbestemming van gemeentelijke monumenten laagrentend te financieren. Dit was al mogelijk in de provincies Fryslân, Groningen en Overijssel. Zij waren een paar jaar geleden al de koplopers. Ook de Cultuurfondsen voor Monumenten in de provincies Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland zijn nu vernieuwd. En is het maximale leningsbedrag verhoogd naar 200.000 euro.
15-12-2022
Op 9 december heeft Arjan de Zeeuw, directeur Kennis & Advies bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), de handreiking Transformeren met cultureel erfgoed overhandigd aan Metta Streefkerk, directeur Vastgoedorganisatie bij de gemeente Utrecht. Deze handreiking geeft inzicht in de wijze waarop een transformatiekader kan worden opgesteld. Transformatiekaders helpen partijen die betrokken zijn bij ruimtelijke opgaven om erfgoed vroegtijdig mee te nemen in het transformatie-proces en samen te werken. Dit draagt bij aan een integraal ontwerp met hoge omgevingskwaliteit waarin cultureel erfgoed goed is geborgd. De handreiking beschrijft een uniforme aanpak, die voor iedere locatie een eigen invulling kan krijgen. Een aantal voorbeelden van transformatiekaders uit onder andere Eindhoven, Rotterdam en Utrecht, dienen daarbij als inspiratie voor opstellers van toekomstige kaders.
13-12-2022
Op 17 december verschijnt het Dd, Dutch designers Yearbook ‘22 . Het jaarboek geeft een overzicht dat reikt van prijswinnend design tot beeldbepalende ontwerpers en toont volgens BNO hun vindingrijkheid in een chaotisch jaar vol onzekerheden.De afgelopen periode werd getekend door de naweeën van de pandemie, een oorlog in Europa, toenemende klimaatproblemen en ongekende inflatie. Het zijn woelige tijden, die ook de creatieve sector ingrijpend raken, stelt de BNO. De publicatie belicht het designjaar onder het motto chaos en kijkt vooruit. Het boek geeft een openhartige inkijk in wat designers nu denken en maken: via essays van klimaatdiplomaat Yvo de Boer en journalist Jeroen Junte, bevlogen eindexamenwerk van Nederlandse ontwerpopleidingen, prijswinnende designcases, een beeldessay over kunstmatige intelligentie, portretten van beeldbepalende designers als Petra Blaisse, Chequita Nahar en tinker imagineers, het jubilerende ontwikkelingstraject Driving Dutch Design, en interviews met o.a. de Oekraïense studio Between the Walls, solar designers Marjan van Aubel en Pauline van Dongen, en scheidend BNO-directeur Madeleine van Lennep.
13-12-2022
Meer dan vijftig teams van architecten hebben, samen met tal van andere professionals op het gebied van ontwerp, bouw, natuur en techniek, laten weten dat ze graag meedoen aan de Ontwerpprijsvraag biobased en natuurinclusief bouwen op de Nieuwe Veemarkt in Zwolle. Wethouder Gerdien Rots (ruimtelijke ordening): “Ik ben enorm blij met het enorme potentieel dat aanwezig is bij de Nederlandse ontwerpers om de omslag naar een nieuwe bouwcultuur te maken. Ik zie uit naar de plannen die zullen worden gemaakt.” Uit alle reacties zijn door de gemeente vijf teams geselecteerd die nu anoniem verder aan de slag gaan met de opdracht. Vervolgens zal een onafhankelijke jury op basis van voorlopige resultaten nog eens een selectie maken, zodat er drie teams overblijven voor een verdere uitwerking en presentatie van hun voorstellen. De resultaten worden volgend jaar breder gepresenteerd: er zal in Zwolle een tentoonstelling worden ingericht, waarbij iedereen de voorstellen kan bekijken en er een mening over kan vormen. De prijsvraag in Zwolle is de tweede prijsvraag binnen het programma ‘Een nieuwe bouwcultuur’, waarmee het College van Rijksadviseurs biobased en natuurinclusief bouwen wil stimuleren. Doel van dit initiatief is om vernieuwing en versnelling samen te laten vallen met de verduurzaming van de woningbouw, waarbij de bouw in balans is met zijn natuurlijke omgeving. De prijsvraag is uitgeschreven door de gemeente Zwolle in samenwerking met het College van Rijksadviseurs en Architectuur Lokaal.
13-12-2022
“We leven in een tijd waarin al onze zekerheden één voor één verdampen en we er achter komen dat we alles anders moeten gaan aanpakken”, zegt Floris Alkemade in een video op de site van World Design Embassies (WDE). De architect en voormalig Rijksbouwmeester is ambassadeur van het WDE-programma. Hierin werken partijen met uiteenlopende achtergronden in open coalities samen aan complexe maatschappelijke vraagstukken, rond thema’s zoals gezondheid, veiligheid, mobiliteit, duurzaamheid en inclusiviteit. Tijdens de afgelopen Dutch Design Week, van 22 tot en met 30 oktober in Eindhoven, heeft de organisatie van WDE in samenspraak met Alkemade en de twee andere programma-ambassadeurs, Jetske van Oosten en Tabo Goudswaard, een nieuwe visie op het pad voor de komende jaren geformuleerd. Wat nu nodig is – en dat wordt bijvoorbeeld onderstreept door klimaatrapporten – is geen ‘structural change’, maar een ‘transformative change’. We moeten niet zoeken hoe we de bestaande systemen, die niet blijken te werken, kunnen verbeteren door herstructureren; we moeten ze fundamenteel omvormen, transformeren. Dat is bovendien gelijktijdig noodzakelijk op verschillende vlakken – economisch, technologisch en sociologisch – omdat de systemen nauw met elkaar samenhangen.
13-12-2022
‘We hernemen de regie op de ruimtelijke ordening om te zorgen voor een eerlijke uitkomst van alle ruimtelijke verdeelvraagstukken waar we tegenaan gaan lopen', zegt minister Hugo de Jonge voor Ruimtelijke Ordening. ‘We staan aan de vooravond van een nieuwe manier van werken waarin we cruciale keuzes gaan maken over de inrichting van Nederland. Op alle betrokkenen rust de verantwoordelijkheid om goed samen te werken want keuzes die we nu gaan maken, bepalen welk land we doorgeven aan de generaties na ons.’ Het Rijk en de provincies gaan eind volgend jaar bestuurlijke afspraken maken over de ruimtelijke inpassing van opgaven op het gebied van wonen, bereikbaarheid, energie, economie, landbouw en natuur. De afspraken vormen de basis voor een nieuwe nota ruimte in 2024. Dat schrijft minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) bij het ruimtelijke ‘startpakket’ dat op 12 december naar de twaalf provincies zijn verstuurd. De provincies wordt gevraagd om eigen opgaven te combineren met die van gemeenten en waterschappen. In eerste instantie tot 2030, met een doorkijk naar 2050. In een bijlage bij het startpakket staan per provincie de specifieke kansen en knelpunten. De puzzel moet binnen de kaders van de Nationale Omgevingsvisie ( NOVI ) worden gelegd. Zo heeft meervoudig ruimtegebruik de voorkeur. Verder zijn bodem en water leidend. Staatssecretaris Gunay Uslu van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, was betrokken bij het opstellen van de NOVEX-startpakketten. Daarmee hebben cultureel erfgoed, landschap en ruimtelijke kwaliteit een goede positie bij de provinciale uitwerking van de grote ruimtelijke opgaven waar Nederland aan werkt.
13-12-2022
We moeten verdichten, verdichten en nog eens verdichten. Jos Feijtel, adviseur versnelling woningbouw, plaatst er zeer grote vraagtekens bij. Helemaal nu uit onderzoek van Arcadis blijkt dat juist de groene steden als de meest gezonde uit de bus komen. Feijtel pleit voor een forsere inzet op buitenstedelijk bouwen. Aan de hand van vijf brede domeinen werden door Arcadis 20 Nederlandse steden langs de gezondheidsindex-meetlat gelegd. Alle vier de grote steden scoren op heel veel onderdelen zeer negatief. Ze laten alleen op de onderdelen openbaar vervoer en voorzieningen goede cijfers zien. Op alle andere zaken is het mis: gezonde buitenruimte, groen, luchtkwaliteit, geluidsoverlast, hittestress en veiligheid. Allemaal zaken waarop de winnaars veel beter scoren: middelgrote steden als Groningen, Emmen, Almere, Amersfoort, Nijmegen en Apeldoorn.
12-12-2022
De Eindhovense ontwerpstudio Raw Color heeft op 9 december de Limburg Design Award gewonnen. De jury prees het vakmanschap van het designduo en hun scherpe oog voor harmonie en proporties. De Limburg Design Award is een initiatief van de gemeente Roermond en is bedoeld voor bekende ontwerpers die al langer werkzaam zijn. De geldprijs van € 7000 die het duo ontving, zal worden besteed aan een aankoop of een opdracht ten behoeve van het Cuypers Huis. De Harrie Tillieprijs, de gemeentelijke stimuleringsprijs van Roermond voor jong ontwerptalent, werd gewonnen door Fransje Grimbrère. Zij studeerde in 2017 af aan de Design Academy in Eindhoven en heeft nu in Tilburg een studio voor ruimtelijk textielontwerp. Zij ontving een geldprijs van € 1000.
08-12-2022
De aankoop van 53 voorwerpen uit de designcollectie van Lidewij Edelkoort voor het Van Abbemuseum heeft bij de VVD in Eindhoven geleid tot onbegrip en vragen. ,,In een tijd waarin veel inwoners en ondernemers de tering naar de nering moeten zetten, is het verschil tussen de taxatie en de betaalde prijs astronomisch te noemen”, aldus VVD-raadslid Peter de Roij van Zuijdewijn. Volgens hem moet het museum ‘spaarzaam’ en ‘verantwoord’ omgaan met geld van de gemeente. Ook vindt de VVD het een gemiste kans dat Edelkoort zelf niet wat genereuzer is geweest. ,,Het is jammer dat ze niet de hele verzameling heeft geschonken aan de stad als blijk van waardering voor de ongekende mogelijkheden die ze heeft gehad in haar tijd als directeur van de Design Academy in Eindhoven.” De VVD is verder sceptisch over het extra publiek dat de designtentoonstelling naar het museum moet trekken. Het is voor het eerst dat het museum voor hedendaagse kunst ook design opneemt in de collectie. De wethouder verdedigde de aanschafprijs vorige week onder andere omdat de verzameling als geheel duurder is dan de optelsom van alle 51 werken. Ook zijn volgens hem drie werken sterk ondergewaardeerd en is er volgens hem één object geschonken.
08-12-2022
Een deel van de bedrijfsopbrengsten besteed het Rotterdamse bedrijf de Marketingploeg aan maatschappelijke doelen. Met marketing draagt het bedrijf bij aan het resultaat van haar klanten. Het bedrijf wil ook bijdragen aan de groei van de culturele sector, meer specifiek de letteren. Dit segment staat onder druk: het gemiddelde inkomen van professionele schrijvers ligt twintig procent onder modaal. Klanten van het bedrijf ontvangen daarom deze week het boek Over Otis, geschreven door Alex Boogers. De Marketingploeg vraagt jaarlijks een auteur om een novelle te schrijven rond het thema groei. In 2019 publiceerde De Marketinggroep Bad girl van Christophe Vekeman, in 2020 Ruggengraat van Jamal Ouariachi, in 2021 Het plan van Peter Terrin en nu dus Over Otis van Alex Boogers. “Hierbij snijdt het mes aan twee kanten: het inkomen van de schrijver verbetert en er ontstaat waardevol nieuw literair werk”. De novelle is ook gratis te downloaden via de website van de Marketingploeg.
08-12-2022
Het vergroenen van de leefomgeving is in veel gebiedsontwikkelingen een van de uitgangspunten. Maar hoe zorg je ervoor dat dit proces niet ten koste gaat van de huidige bewoners? Internationale voorbeelden laten zien hoe Nederlandse professionals kunnen inspelen op het gevaar van green gentrification. Bloomberg gebruikt een casus in Milaan als een van de internationale voorbeelden van groene gebiedsontwikkelingen waar, ondanks de mooie resultaten en de beste bedoelingen van de betrokken professionals, achteraf sprake was van green gentrification. De investeringen in vergroening of mobiliteit zorgen dan niet alleen voor een groenere, mooiere en gezondere leefomgeving, maar gaan ook gepaard met groeiende interesse en speculatie van vastgoedpartijen, stijgende huizenprijzen in de omgeving en een veranderende bevolkingssamenstelling in de wijk.
08-12-2022
De inschrijvingen van de New European Bauhaus Prizes 2023 zijn geopend. Na de succesvolle laatste twee edities, waarbij meer dan 3.000 inzendingen uit alle EU-lidstaten werden ontvangen, zal de wedstrijd van 2023 vijftien initiatieven belonen die duurzaamheid, esthetiek en inclusiviteit - de drie kernwaarden van het New European Bauhaus - met elkaar verbinden. Deze editie bevat tevens een onderdeel dat gericht is op onderwijs en leren. Net als vorig jaar zijn er specifieke prijzen voor mensen onder de 30 jaar. De oproep staat open tot 31 januari 2023 om 19.00 uur CET. Er zullen zowel bestaande projecten als door jong talent ontwikkelde concepten worden beloond. Deze dienen te vallen in vier categorieën: 1. Opnieuw contact maken met de natuur; 2. Het gevoel er weer bij te horen; 3. Prioriteit geven aan de plaatsen en mensen die dit het meest nodig hebben; 4. De noodzaak van een langetermijn- en levenscyclusbenadering in het industriële ecosysteem. De prijzen voor 2023 worden toegekend aan 15 winnaars die een prijzengeld van maximaal 30.000 euro ontvangen, evenals een communicatiepakket om hen te helpen hun projecten en concepten verder te ontwikkelen en te promoten.
06-12-2022
Tijdens de algemene ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werden op 2 december de rijen met betrekking tot de Omgevingswet gesloten. Een massieve 94 procent wil minimaal een half jaar voorbereidingstijd voordat de wet wordt ingevoerd. Daardoor wordt 1 januari 2024 de eerst mogelijke invoeringsdatum. ‘De motie is een helder pleidooi voor snelle duidelijkheid over de invoering’, reageert een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken op de algemene ledenvergadering van de VNG. ‘Daarnaast bevestigt de motie dat gemeenten nog steeds achter de wet staan. We zullen de inhoud en duiding samen met de andere bestuurlijke partijen wegen.’ Het IPO verklaarde eerder al dat 'wanneer de uitslag daar aanleiding toe geeft', in verder overleg te treden met de VNG en andere bestuurlijke partners over de consequenties. De provincies blokkeerden afgelopen najaar nog de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2023. Ook de waterschappen - wel gereed voor die invoering - wachten het onderling bestuurlijk overleg af. Bouwend Nederland schaart zich namens de Nederlandse bouwbedrijven achter de opstelling van de gemeenten.
06-12-2022
Tijdens ‘Besteld — debat over de logistiek die we willen’ spraken experts uit de logistiek en de ruimtelijke ontwerpwereld op 29 november over de huidige status van het Nederlands distributieland, beslissingen uit het verleden en kansen voor de toekomst. Als logistiek ten dienste staat van de samenleving, kunnen we dan geen logistiek landschap creëren waar we trots op zijn? Dankzij procedures en wetten die we sinds de jaren ’80 hanteren, zitten we volgens Paul Gerretsen van de Vereniging Deltametropool nu met een logistiek complex waar we eigenlijk allemaal niet blij mee zijn. “Nederland Distributieland is een doorgeslagen succesverhaal en is toe aan een update.” Logistiek kun je zien als de bloedsomloop van de samenleving. Maar er is wel van alles mis mee. Dat we een oplossing moeten vinden voor de claim die logistiek legt op onze ruimte, maar daarmee samenhangend bijvoorbeeld ook voor de manier waarop we consumeren, daarover is vrijwel iedereen het eens. Maar hoe gaat een update van het logistiek landschap in zijn werk? De toekomst van de logistiek moet er volgens Rijksadviseur Wouter Veldhuis heel anders uit gaan zien. Ten eerste moet er gestopt worden met het bouwen van grote distributiecentra. “De logistiek moet juist meer in de steden worden gerealiseerd. Dit is een toekomst waarbij de logistiek voor iedereen is.” Ook Charles Aangenendt, van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, vindt dat als er nieuwe logistiek op een locatie geplaatst wordt, er eerst moet worden gekeken naar meerwaarde voor de regio. Als deze meerwaarde er niet is, kan de logistieke aanbieder geweigerd worden. Een verslag.
06-12-2022
Volgens Sjors de Vries, directeur van bureau Ruimtevolk, wordt er te weinig aandacht besteed aan de groenstedelijke woonmilieus. Een slechte zaak, aangezien een belangrijk deel van de woningvraag daar wel naar uitgaat. Stedenbouw en architectuur moeten zich weer meer richten op de menselijke maat, in alle regio's van het land. En houd ook op met die enge focus op de Randstad.
06-12-2022
Het aanbesteden van architectenopdrachten is al deels verbeterd en er is een wil tot meer samenwerking en dialoog tussen opdrachtgevers en architecten. De meerwaarde van de architect en ontwerpkwaliteit is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De BNA blijft aandacht vragen voor proportionele aanbestedingen door opdrachtgevers. Architecten zouden gelijke kansen moeten krijgen om door eerlijke competities te komen tot een optimaal gebouwd resultaat, vanuit het perspectief van opdrachtgevers, bureaus, gebruikers en samenleving. Architecten lopen echter nog regelmatig op tegen vage opdrachtbeschrijvingen, complexe juristerij, rigide eisen, buitensporige inspanningskosten, onduidelijke beoordelingscriteria en minimale transparantie en commitment bij de uitschrijver. Met dreigende uitputting en verschraling van de architectenbranche tot gevolg. Dat kan beter.
06-12-2022
Auteursrechten – Know-how voor opdrachtgevers is een publicatie die opdrachtgevers en ontwerpers een overzicht biedt om goede afspraken over auteursrechten te maken. BNO heeft de uitgave een update gegeven zodat deze weer helemaal in lijn is met huidige wetgeving en de actuele Algemene Voorwaarden van de BNO. Handvaten om goede afspraken over auteursrechten te maken, waarbij rekening wordt gehouden met de zakelijke belangen van ontwerpers en ontwerpbureaus, maar nadrukkelijk ook met de belangen van opdrachtgevers om zo tot een goede samenwerking te komen, mooie resultaten te bereiken en ontwerpen zonder verrassingen in de praktijk te kunnen (blijven) gebruiken. Er is een printversie en een onlineversie.
06-12-2022
Wie werken er achter de schermen naast regisseurs en acteurs? Wie schrijft het script, wie zorgt voor aankleding, het geluid, de dieren en de cast op de set? De Filmkrant belicht in deze ‘achter de schermen’-serie steeds een ander vakgebied. Deze keer : production design op de set van De witte flits door Ben Zuydwijk. Hij is als als production designer, samen met regie en camera, verantwoordelijk voor het totaalbeeld van de film. De production designer van dienst leidt bovendien het zogenaamde art departement, waaronder alle functies vallen die met de ‘look’ van een filmproductie te maken hebben.
05-12-2022
Lidewij Edelkoort ontvangt 630.000 euro voor 53 objecten die vanuit haar privéverzameling naar het Van Abbemuseum in Eindhoven zijn verhuisd. Die verkoopprijs ligt bijna tweeënhalf keer hoger dan de taxatiewaarde. Volgens de gemeente Eindhoven is dat te verdedigen. De gemeente zegt in het besluit dat deze week is genomen bijvoorbeeld dat de taxatie is gebaseerd op de optelsom van alle werken apart. ‘De collectie als geheel heeft een meerwaarde’, staat in het besluit. De vraagprijs was 6,3 ton, maar in de eerste taxatie werd de waarde geschat op 2,6 ton. Volgens de gemeente gaf die taxatie ‘een vertekend beeld’. Behalve dat de meerwaarde van de collectie als geheel niet is meegerekend, zijn volgens de gemeente enkele objecten niet meegeteld, zijn drie werken voor 1,8 ton ondergewaardeerd en is er nog een stuk geschonken. ‘Als dat wordt meegewogen, is het verschil tussen vraagprijs en taxatie een stuk kleiner’, staat in een brief aan de gemeenteraad. Om welke werken het precies gaat, is niet bekend. Het taxatierapport had de gemeente op 2 december niet beschikbaar. Met extra kosten zoals transport, onderzoek en taxatie komt de totale investering uit op 6,8 ton. Eindhoven betaalt uit eigen zak 2 ton en er komt 80.000 euro uit het aankoopfonds van het museum. De rest kan worden betaald uit bijdragen van het bedrijfsleven en subsidies. Zo draagt het Mondriaanfonds 106.000 euro bij. ‘De ondersteuning geeft aan dat ook het fonds het verschil tussen de vraagprijs en taxatiewaarde accepteert’, zegt de gemeente. Het Van Abbemuseum werd in 2019 benaderd met de vraag of er belangstelling was voor de designcollectie van Lidewij Edelkoort. Haar collectie bevat werk van bekende namen zoals Piet Hein Eek, Maarten Baas, Hella Jongerius en Studio Job. Na overleg en onderhandelingen is een collectie met 53 werken samengesteld. Het is voor het eerst dat het museum voor hedendaagse kunst ook design opneemt in de collectie.
05-12-2022
Lesia Topolnyk is de winnaar van de Prix de Rome 2022, de oudste prijs van Nederland voor architecten tot 35 jaar, die met haar inzending over de crashsite van MH17 reageerde op het thema ‘Healing Sites’. De architect ontving de prijs van € 40.000 en een residency naar keuze uit handen van staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
01-12-2022
In een brief aan de gemeenteraad schetst de Bredase wethouder Marike de Nobel een beeld van de situatie in de ‘cultuurcluster Klavers-Jansen’. Daar maken naast Podium Bloos ook gebouwen als de Stokvishallen en de Werkplaats deel van uit. Volgend voorjaar komt ze met een plan voor de ‘cultuurcluster’. Daarin staan verschillende scenario’s van wat er allemaal mogelijk is bij Klavers-Jansen. Voor het zover is moeten er nog heel wat besluiten worden genomen, over bijvoorbeeld exploitatie en het programma van eisen. Daarvoor is ze in gesprek met onder meer de Nieuwe Veste, Podium Bloos en het Chassé Theater. ,,We moeten uitzoeken wat noodzakelijk is, zodat er een goede programmering komt terwijl het Havenkwartier óók een leuke wijk blijft”, zegt De Nobel. De wethouder wijst er op dat projectontwikkelaars in het gebied nu al reclame maken bij potentiële huurders en huizenkopers met de ‘reuring en cultuur’ die typerend moeten zijn voor de nieuwe wijk. Om die ambities waar te maken moet er haast worden gemaakt. Zo niet, dan zou er wel eens iets fout kunnen gaan, bijvoorbeeld het sluiten van Podium Bloos. ,,Begin 2025 moeten er maatregelen zijn genomen om de verwachte geluidsoverlast in de nieuwe woningen te beperken”, laat de wethouder weten. ,,Als deze maatregelen niet worden genomen, dan moet de exploitatie van Bloos worden aangepast of beëindigd.” Er is nog een andere reden om tot spoed te manen: hoe langer de gebouwen niet gebruikt worden, hoe meer ze kosten. Directeur Monique van Beek van Podium Bloos is niet bezorgd over een mogelijke sluiting. Ze is het met de wethouder eens. Ze heeft vermoedt dat iedereen die bij het project is betrokken er net zo over denkt. Het probleem is dat de ambities niet leiden tot besluiten. ,,Iedereen vindt dat we moeten doorpakken, maar daarna wordt de bal naar iemand anders gegooid’’, constateert de Bloos-directeur. Volgens haar is het tijd voor de politiek om ‘door te pakken’. ,,Wat zijn al die ambities echt waard? Er moeten knopen worden doorgehakt. Maak een keuze.’’
01-12-2022
Zeven voorstellen zijn geselecteerd in Upstream: Music x Design, de regeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Een groot deel van de projecten deze ronde, is gericht op de invloed van de hedendaagse technologische ontwikkelingen op de samenleving. Aanvragers staan stil bij zowel de gevolgen als de mogelijkheden van digitalisering in het dagelijks leven en de entertainmentindustrie. Verschillende voorstellen benaderen deze thematiek kritisch, in andere projecten worden juist ook mogelijke innovaties verkend. VR, AR en A.I. worden vaak gebruikt als presentatie- of uitingsvormen. Ook wordt er aandacht besteed aan veranderende behoeften sinds de pandemie, niet alleen voor het publiek, maar ook voor makers en muzikanten zelf. Zo wordt er in sommige voorstellen nagedacht over nieuwe vormen van interactie met live publiek, maar wordt er ook onderzocht hoe mensen thuis kunnen na- of meegenieten van een performance. Tot de gehonoreerde projecten behoort het project Cadavre Exquis van scenograaf en ruimtelijk ontwerper Theun Mosk, kunstenaar Philip Akkerman en muzikant Jameszoo. Het oorspronkelijk budget van € 150.000 deze ronde is door onderbesteding in de vorige ronde opgehoogd naar € 177.401. Zeven van de twaalf in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 58 procent. In 2023 zijn er weer twee nieuwe aanvraagrondes van de Regeling Upstream: Music x Design. De eerstvolgende ronde sluit eind maart 2023.
01-12-2022
In samenwerking met What Design Can Do (WDCD) heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het Creative Climate Collective gelanceerd, een groep van 18 architecten, ontwerpers en makers uit Egypte, Ghana, Kenia, Mali, Mozambique, Nederland en Zuid-Afrika om te pleiten voor een grotere rol voor vormgeving in de oplossingen voor de huidige klimaatongelijkheid. Tussen 10 en 12 november 2022 heeft het collectief op de 27e VN-klimaatconferentie (COP27) in het Egyptische Sharm-El-Sheikh deelgenomen aan paneldiscussies en presentaties en een expositie georganiseerd. Doel van het collectief is het vormen van allianties met andere stakeholders, het uitwisselen van ideeën en het verbinden van partijen uit verschillende regio’s van de wereld en sectoren. Een terugblik.
01-12-2022
Met de Open Oproep Residency buitenland wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontwerpers aanmoedigen een nieuwe stap te zetten in de artistieke en professionele ontwikkeling van hun praktijk en zich internationaal te profileren. Als vrijplaats voor experiment en onderzoek, en het verkennen, uitbreiden en opbouwen van (inter)nationale contacten, netwerken en werkterreinen zijn residencies hiervoor bij uitstek geschikt. Het fonds heeft in reactie op deze open oproep uiteenlopende voorstellen ontvangen. Interessant waren de vele verschillende vormen die de voorgestelde residencies aannemen, waaronder een nomadische residency tussen vier landen rondom één thema, residencies waarin lokale gemeenschappen direct betrokken zijn bij het ontwerp en uitvoering van het project, en onderzoeksresidencies gericht op experiment met ambachtstechnieken. Ook de diversiteit in thema’s en onderwerpen was groot, waaronder ecologie, waithood, (queer)identiteit, populaire cultuur, grensoverschrijdende volkstalen en traditionele instrumenten en technieken. Opvallend is het aantal aanvragen die in benadering of thema zijn gerelateerd aan geluid, waaronder opera, sonificatie van natuur en inheemse sonische rituelen. Uit de 18 beoordeelde aanvragen zijn 13 voorstellen geselecteerd, waarmee het toekenningspercentage op 72% uitkomt. Voor deze open oproep was een budget van € 300.000 beschikbaar. De maximumbijdrage per project bedroeg € 15.000. De bijdrage is bestemd voor deelname-, reis-, huur-, verblijf-, materiaal- en presentatiekosten. Dit was de eerste open oproep van het fonds voor residencies in het buitenland als onderdeel van een breder residency-programma binnen het programma Internationalisering. In 2023 zal de Open Oproep Residency buitenland opnieuw worden uitgezet en zullen er gerichte residencies/werkplekken in het buitenland worden aangeboden.
01-12-2022
In de eerste Open Oproep Presentaties buitenland zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in totaal zes projecten geselecteerd. Met deze oproep wil het fonds de internationale positie van het Nederlandse ontwerpveld versterken door de zichtbaarheid ervan te vergroten. Presentaties op internationale podia spelen daarin een belangrijke rol, mits zij een onderscheidende, gedurfde of ambitieuze insteek hebben en een nieuwe blik werpen op het ontwerpveld. De presentaties kunnen verschillende vormen hebben, denk aan een overzichts- of groepstentoonstelling, een manifestatie of performance. In reactie op de open oproep zijn er voorstellen ingediend voor uiteenlopende presentaties en plekken, van opkomende ontwerpers tot meer gevestigde namen en voor goede samenwerkingen met curatoren of andere partners. Naar verwachting zullen de presentaties de praktijk van de geselecteerde ontwerpers internationaal naar een hoger niveau tillen. Uit de 10 beoordeelde aanvragen zijn 6 voorstellen geselecteerd, waarmee het toekenningspercentage op 60% uitkomt. Voor deze open oproep was een budget van € 200.000 beschikbaar. De maximumbijdrage per project bedroeg € 50.000. De bijdrage is bestemd voor fee, reis-, accommodatie-, transport-, voorbereidings- en presentatiekosten. Dit was de eerste keer dat het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Presentaties buitenland uitzette. In 2023 zal deze oproep twee keer worden herhaald.
01-12-2022
De internationale modewereld neemt zichzelf maar al te graag serieus. Weinig ontwerpers of bedrijven getuigen vandaag de dag van relativeringsvermogen, laat staan van zelfspot. Zelfs merken die de mode nog wel eens op de hak durven nemen - neem Moschino, met zijn satirische referenties aan de consumptiecultuur - doen dat in de vorm van grootschalige catwalkshows met hooggeëerde gasten en ernstig kijkende topmodellen. Het publiek kijkt vanuit het donker toe, en kan na een beheerste buiging van de hoofdontwerper meestal weer naar huis. Tijdens FashionClash, het Maastrichtse modefestival waarvan tussen 25 en 27 november de veertiende editie plaatsvond, konden modeliefhebbers even ademhalen. Mode heeft er niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk de menselijke maat. Met tentoonstellingen, alternatieve shows, performances, theater en discussies wordt het publiek uitgenodigd om aan mode deel te nemen, de discipline te bevragen, en er soms ook even lekker om te grinniken. Nora Veerman doet uitgebreid verslag.
01-12-2022
De openbare ruimte kan ons veel goeds brengen. Ontmoeting en ontspanning worden vaak genoemd. Maar een goede omgeving kan ook gezondheidsverschillen tussen mensen verminderen. Hoogleraar Klasien Horstman en universitair docent Mare Knibbe zetten in hun boek ‘Gezonde Stad’ uiteen waar die omgeving dan aan moet voldoen - en welke kennis we daarvoor nodig hebben.
01-12-2022
Veertig Schaijkenaren hebben zich op 29 november gemeld als belangstellende voor een tiny house. CPO De Bonkelaar hoopt de komende dagen nog vele tientallen krabbels te ontvangen, óók als ondersteuning van het initiatief. De Bonkelaar wil zich inzetten voor de plaatsing van enkele tientallen kleine, prefab woningen in Schaijk. Volgens het cpo (collectief particulier opdrachtgeverschap, ook wel ‘samen bouwen’ genoemd) kunnen dergelijke huisjes van circa 100.000 euro van grote waarde zijn in Schaijk. De Bonkelaar gaat de petitie aanbieden aan de gemeente Maashorst, om zo de noodzaak van tiny houses in Schaijk nog eens te onderstrepen.
29-11-2022
In de Open Oproep Bouwen vanuit de bodem van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 13 projecten geselecteerd. De oproep is de derde in een reeks van zes oproepen die verspreid over vier jaar worden uitgezet binnen het Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp (ARO). Doel van de oproep was te komen tot voorstellen om te werken aan een integrale aanpak van actuele en toekomstige verstedelijkingsvraagstukken waarin de bodem centraal staat. Voorstellen dus waarin de ondergrondse water- en bodemsystemen een productieve relatie aangaan met de bovengrondse stedelijke systemen. Een belangrijk deel van de aanvragen is erop gericht de stedelijke of gebiedsontwikkeling te relateren aan de condities die de bodem creëert. Dat gebeurt veelal in een stedelijke context, soms in een dorpse omgeving of op bedrijventerreinen. Sommige aanvragen stellen de relatie tussen de bodem en de openbare ruimte centraal, andere focussen op de relatie tussen de ondergrondse infrastructuur en andere ruimteclaims met betrekking tot een vitaal bodemsysteem en de bovengrondse ruimtelijke ordening, zijn juist gericht op de relatie tussen het wonen in het landelijk gebied, de bodem en het water, of stellen de verhouding tussen de bodem en bouwmethoden en -materialen aan de orde. Uit de 33 beoordeelde aanvragen zijn 13 voorstellen geselecteerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 39,4 procent. Voor deze open oproep was een budget van € 390.000 beschikbaar. De maximumbijdrage per project bedroeg € 30.000. De Open Oproep Bouwen vanuit de bodem is de derde oproep die is uitgezet binnen het Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp. Dit vierjarige programma biedt multidisciplinaire coalities de kans om vanuit een integrale ontwerpbenadering te onderzoeken hoe omvangrijke ruimtelijke transitieprocessen kunnen worden aangepakt en de ruimtelijke kwaliteit van Nederland kan worden verbeterd. Op 8 december 2022 wordt de vierde open oproep binnen het Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp gelanceerd: Wegen naar welzijn. De centrale vraag van deze oproep is hoe mobiliteit kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van leven van iedereen te verbeteren. De deadline voor aanvragen is 27 februari 2023.
29-11-2022
Op 28 november ondertekenden de provincie Noord-Brabant , gemeente Waalwijk en 6 organisaties een nieuwe Green Deal. Het doel: de bedrijventerreinen in Waalwijk flink verduurzamen. Samen investeren de 8 partijen € 750.000 euro om de Waalwijkse bedrijventerreinen te verduurzamen. Deze deal 2.0, een vervolg op de eerdere Green Deal uit 2020, heeft een looptijd van 3 jaar, gaat een flinke stap verder en heeft duidelijke doelstellingen. Zo moet de CO2-uitstoot omlaag, komen er meer zonnepanelen op grote bedrijfsdaken, worden bedrijventerreinen groener en komt er meer ruimte voor water. Er is speciale aandacht voor bedrijventerrein Haven.
29-11-2022
Het kabinet voelt zich geroepen de regie te nemen in het klimaatbestendig en natuurvriendelijk inrichten van Nederland. Op 23 november kwam het eerste deel uit van de Nationale aanpak Klimaatadaptatie gebouwde omgeving. Hierin worden de plannen en voornemens samengevat voor de periode tot en met 2030. Nog eind dit jaar moet een 'landelijke meetlat' zijn opgesteld, die bepaalt wat nou eigenlijk verstaan wordt onder een groene en klimaatbestendige gebouwde omgeving. De maatlat zal doelen en normen formuleren voor projectbouw en de ruimtelijke ordening. Natuurinclusief (ver)bouwen wordt de norm, staat in de aanpak. Via de nu nog niet ingevoerde Omgevingswet moet dit straks wettelijk geregeld kunnen worden. Dit betekent in de praktijk onder meer dat bij nieuwbouw, grootscheepse renovatie en isolatie van spouwmuren rekening wordt gehouden met nesten van huismussen, gierzwaluwen en vleermuizen. Het Planbureau voor de Leefomgeving liet in een studie uit 2020 een terugloop zien van stedelijke soorten als mus, gierzwaluw, spreeuw en zwarte roodstaart. In 2025 moeten gemeenten, provincies en waterschappen stresstesten uitvoeren om te kijken waar in hun gebied eventuele problemen kunnen opduiken qua hitte, wateroverlast en droogte. Twee jaar later moeten gemeenten een uitvoeringsplan voor klimaatadaptatie op papier hebben. In het ruimtelijk beleid moet het water- en bodemsysteem leidend zijn, denk aan bodemdaling en de waterhuishouding van een gebied. Gemeenten en provincies zullen bij locatiekeuzes moeten motiveren hoe zij op die plek omgaan met klimaatverandering en bodemdaling. Vanaf 2025 moet een nu nog onbepaald percentage van een te bebouwen gebied flexibel worden ingericht met bijvoorbeeld flexwoningen of natuur, zodat dit deel van de grond eventueel dienst kan doen als extra waterberging.
29-11-2022
Een twintigtal voornamelijk grote gemeenten ziet het niet zitten om de Omgevingswet al op 1 juli volgend jaar te laten ingaan. Een verantwoorde invoering van die wet kan op zijn vroegst op 1 januari 2024. Het bestuur van gemeentekoepel VNG sluit zich daarbij aan. De oproep tot hernieuwd uitstel van de Omgevingswet is afkomstig van zo’n twintig gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Tilburg. De laatst genoemde twee gemeenten riepen het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bij motie op om er bij de Tweede en Eerste Kamer op aan te dringen de Omgevingswet pas in 2024 in te voeren. Volgens de indieners van de motie is een minimale termijn van 6 maanden nodig na de finale besluitvorming alvorens de wet in werking kan treden. Het VNG-bestuur ondersteunt die motie. De motie bevestigt volgens het bestuur van de koepelorganisatie dat gemeenten deze wet willen, maar dat wel aan een aantal randvoorwaarden moet zijn voldaan zoals voldoende voorbereidingstijd. Op 2 december zal tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VNG in Utrecht blijken of een meerderheid van de 344 gemeenten er ook zo over denkt.
29-11-2022
Een rijke en veerkrachtige natuur, robuust watersysteem, vitaal platteland en ruimte voor een duurzame en sterke landbouw. Dat is waar het kabinet naar streeft met het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Om dat te bereiken is een grote transitie nodig. Minister Van der Wal voor Natuur en Stikstof werkt samen met minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening aan het NPLG, een programma waarin de te behalen doelen op het gebied van natuur, stikstof, water, bodem en klimaat gezamenlijk en in samenhang worden aangepakt. Minister Van der Wal informeerde op 25 november de Tweede Kamer middels een brief over de voortgang bij het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Hierin komen de belangen van boeren, natuur, water en klimaat samen met het oog op een vitaal platteland. Daarbij is ook een beslisnota gevoegd. In de startnotitie NPLG van 10 juni 2022 zijn de doelen voor natuur, water en klimaat, de keuzes voor water en bodem sturend en voor stikstof en de kaders voor de gebiedsprogramma’s indicatief beschreven. De belangrijkste doelen van het Ontwikkeldocument NPLG zijn een nadere (aanzet tot) concretisering van indicatieve doelen en structurerende keuzes uit de startnotitie NPLG.
29-11-2022
De provincie Flevoland wil Almere ruim 2,2 miljoen euro coronasteun geven voor de tegenvallende kosten van de Floriade. Dit bedrag komt bovenop de 10 miljoen euro die de provincie al heeft toegezegd voor de wereldtuinbouwtentoonstelling. De Floriade is in oktober afgesloten met een tekort van tientallen miljoenen euro's, wat grotendeels door de gemeente Almere opgebracht zal moeten worden. Provinciale Staten van Flevoland moet nog instemmen met de extra coronasteun. Almere gaat andere partners ook om dergelijke financiële steun vragen, aldus de provincie.
29-11-2022
Het debat over de ‘verdozing’ van het Nederlandse landschap is de laatste jaren een stuk prominenter én genuanceerder geworden. Architect/onderzoeker Merten Nefs ziet van dichtbij dat partijen uit de logistieke (vastgoed)sector zich constructief opstellen in beleidsdiscussies. Ze praten zelfs mee over hogere kwaliteit en multifunctioneel grondgebruik, jawel. Maar via de media grossieren ze tegelijkertijd in pijnlijk platte argumenten. Hoe krijgen we het debat snel op een hoger niveau – zonder in platitudes te vervallen?
29-11-2022
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie komt naar Noord-Brabant met de rijke oogst uit het stimuleringsprogramma voor ruimtelijk ontwerp van de ministeries van BZK en OCW. Maar liefst 33 projecten uit de oogst van het Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp (ARO) en de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp (VRO) bevinden zich in Noord-Brabant. Ze vormen een interessante bron van praktische kennis en ervaring over de inzet van ontwerpkracht in de transitievraagstukken die overal in Noord-Brabant aan de orde zijn. Samen met de Provincie Noord-Brabant en BrabantAdvies organiseert het Stimuleringsfonds Creative Industrie hierover drie activiteiten: Afterlunch webinar Brabantse Oogst, 24 januari 2023, online : Aan de hand van een aantal Brabantse projecten deelt Maarten Tas, projectleider Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp (VRO), de lessen uit de VRO en geeft hij tips voor de dagelijkse praktijk. Brabantse oogstbijeenkomst, 8 februari 2023, Provinciehuis Noord-Brabant., ’s-Hertogenbosch : Op basis van de 33 projecten in Noord-Brabant, die in het Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp en de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp meedraaien of hebben meegedraaid, gaat het fonds tijdens deze bijeenkomst op zoek naar de manier waarop ontwerpkracht kan bijdragen aan de grote ruimtelijke opgaven in Noord-Brabant. Op 8 februari 2023 opent Erik Ronnes, gedeputeerde Ruimte en Wonen van de Provincie Noord-Brabant, de expositie Brabantse oogst ARO & VRO, die in beeld en woord de 33 Brabantse projecten toont uit de ARO en VRO. Aansluitend is de expositie een aantal weken in het Provinciehuis van Noord-Brabant tijdens openingstijden te zien, ter inspiratie voor het samenwerken aan de ruimtelijke uitdagingen die overal in de provincie spelen. Noord-Brabant is de startlocatie van de reis die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in 2023 maakt langs de provincies met de oogst uit VRO en de lopende projecten uit ARO.
24-11-2022
Hoge winkelleegstand en transformatie naar woningen zijn voor veel Nederlandse binnensteden realiteit. In Breda is dat niet het geval, door de sterke samenwerking van 950 ondernemers, verenigd in het ondernemersfonds. Ze werken samen aan nieuwe winkelconcepten én willen een eigen zonneweide naast de stad bouwen. Het ondernemersfonds is zes jaar geleden voortgekomen uit een aantal winkeliersverengingen en bestrijkt inmiddels het hele centrum plus de vier aanloopgebieden Boschstraten, Haagdijken, Oranje Zuid en de Willemstraat. Het doel van de samenwerking is om het bezoekersaantal in de binnenstad op peil te houden, waardoor leegstand wordt voorkomen en ondernemers hun gewenste omzet blijven draaien. In de praktijk betekent dat dat er op vier thema’s wordt ingezet, vertelt voorzitter Willem de Laat. ‘We willen ten eerste nieuwe winkelconcepten naar Breda halen. Ten tweede proberen we de kwaliteit van de horeca te verbeteren, ten derde zetten we in op beleving en als laatste zetten we in op leisure. Zo willen we meer activiteiten naar de Bredase binnenstad halen en sinds kort worden er ook dj-workshops georganiseerd voor jongeren.’
24-11-2022
Als zevende grootste stad van Nederland en studentenstad maakt Tilburg momenteel grote schaalsprongen in verstedelijking. De stad zet vol in op de nieuwe kenniseconomie en het bouwen van meer (studenten)woningen, want Tilburg wilt graag haar studenten aan boord houden. Ook de relatie met de dorpen van Tilburg is belangrijk voor haar woonopgave, vertelt wethouder Stedelijke Ontwikkeling en Economie Bas van der Pol. Onder zijn vleugels zitten onder andere de dossiers stedelijke- en gebiedsontwikkeling, ruimtelijke ordening en gebied.
24-11-2022
De 400 studenten van de Summa-opleiding Fashion trekken waarschijnlijk bij de start van het volgend schooljaar, september 2023, in het gebouw Microtuin, het voormalige KPN-telecom-gebouw bij het station in Eindhoven. Klaslokalen gaat de mbo-opleiding mode niet bouwen in Microtuin, vertelt Ronny Borgsteede, hoofd huisvesting van Summa College. Daarvoor kan Summa Fashion terecht in andere gebouwen van de opleiding. Wel komen er de praktijklessen van de opleiding, die nu nog volledig onderdak vindt aan de Sterrenlaan in Eindhoven. In de nieuwe locatie wil Summa Fashion vooral de naai- en creatieve ateliers onderbrengen, met kledingprinters, materialen en recyclebare mode. Hoeveel ruimte Summa in gaat nemen in het gebouw met zo'n 23.000 vierkante meter beschikbare oppervlakte is nog niet bekend. De school en Microtuin moeten dat plan nog uitwerken. ,,We zochten al langer een goede plek voor een fashion hotspot", vertelt Borgsteede. ,,Waar we het onderwijs zoveel mogelijk mét het bedrijfsleven samen vorm kunnen geven. Microtuin lijkt ons een mooie uitdaging.” Het feit dat Microtuin een tijdelijke faciliteit is, is geen probleem voor de opleiding. ,Het gaat waarschijnlijk veel langer dan vijf jaar duren hier. Dat is voldoende als onderbouwing voor Summa College. Dan kijken we hoe het verder gaat.” Luuk Visser van Microlab, die de Microtuin samen met De Stadstuin uit Utrecht huurt van eigenaar NS Vastgoed, is blij met de komst van de modestudenten. Het gebouw gaat waarschijnlijk rond de zomer van volgend jaar officieel open. Dat is mogelijk gemaakt door een lening van 2,5 miljoen euro uit het regiofonds voor herontwikkeling van bedrijventerreinen.
22-11-2022
Vorige week gunde het Rijk de gemeente Helmond miljoenen voor het ombouwen van de kanaalzone bij Houtsdonk van bedrijvenstrook naar woonbuurt. Nu schaart de provincie Noord-Brabant zich achter de metamorfose van het Stationskwartier. De provincie vindt de ontwikkelingen in Helmond heel belangrijk. Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat Noord-Brabant met het Rijk beloofd heeft dik 130.000 woningen te bouwen in de komende negen jaar. Het Helmondse stadsbestuur krijgt daarom een zetje in de rug met een bijdrage in geld (een ton) en medewerkers voor het uitwerken van een plan voor het stationsgebied. Daarover hebben wethouder stedelijke ontwikkeling Gaby van den Waardenburg en gedeputeerde Erik Ronnes (ruimte en wonen) afspraken gemaakt. Het Stationskwartier is een van de belangrijkste plekken waar de groei van de stad gestalte moet krijgen. Het beslaat grofweg het gebied tussen de Kasteel-Traverse, Churchilllaan, Engelseweg en Kanaaldijk. Het moet een bruisende ontmoetingsplek worden voor de regio met veel groen en een goede mix van wonen, winkelen, werken en verblijven.
22-11-2022
Minister De Jonge wil de Omgevingswet per 1 juli 2023 invoeren. Of dat doorgaat is nog allerminst zeker. Een inventarisatie in 10 vragen.