28-06-2022
Voor De Verbeelding, een tweejaarlijks samenwerkingsproject van het Nederlands Filmfonds en het Mondriaan Fonds, zijn 3 projecten geselecteerd voor een realiseringsbijdrage. Het gaat om Headless Trees van Sara Rajaei, Love-22-Love van Jeroen Kooijmans en A Ringing in the Ears van Gabriel Lester. Bij De Verbeelding krijgen beeldend kunstenaars de mogelijkheid om samen met filmproducenten een artistieke film van speelfilmlengte te realiseren. De projecten werden eerder geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage binnen de regeling. Voor de realiseringsronde ontvangt elk project een realiseringsbijdrage van maximaal €450.000 per project.
28-06-2022
De speelfilm De Veroordeling, de tv-serie De Regels van Floor (jaargang 2021) en de korte film Verdwenen Dagen zijn bekroond met de Zilveren Krulstaarten voor de beste scenario’s van 2021. Dat is 24 juni 2022 bekendgemaakt tijdens het scenaristenfeest in Amsterdam. De Gouden Pen, jaarlijks uitgereikt aan de scenarioschrijver van de best bezochte film van het afgelopen jaar, ging naar Paula van der Oost voor De Slag om de Schelde. De film trok 507.499 bezoekers naar de bioscoop. De Zilveren Pen, die het Netwerk Scenarioschrijvers jaarlijks uitreikt aan een persoon of organisatie die een bijzondere prestatie heeft geleverd voor het vakgebied scenario, ging naar Greenlit, een ontwikkeltraject voor uitvoerend kunstenaars, regisseurs en schrijvers, die vanwege achtergrond, geaardheid of beperking onvoldoende gerepresenteerd zijn in de Nederlandse film- en televisie-industrie
28-06-2022
De NAPA Award is bedoeld voor studenten die dit jaar hun diploma behalen en de ambitie hebben zich (verder) te ontwikkelen als producent. De prijs heeft de vorm van een beurs van € 5.000,-. Hiermee wil de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) jong producententalent stimuleren. Naast het aantonen dat het vak meer is dan het regelen van zaken en het financieren van de film aan de hand van het afstudeerproject, is de jury met name geïnteresseerd in de manier waarop de afgestudeerde producent zich verder professioneel wil gaan bekwamen. Welke kennis of vaardigheden moeten hiervoor nog verder ontwikkeld worden, en hoe kan dat worden bereikt? De deadline is 25 juli. De prijs wordt uitgereikt tijdens de Talent Awards Ceremonie op de Talentdag van het Nederlands Film Festival in Utrecht op 26 september 2022.
28-06-2022
In aanwezigheid van staatssecretaris Gunay Uslu Cultuur en Media en directeur van het Nederlands Filmfonds Bero Beyer is op 24 juni door het netwerk Screen Talent NL (STNL) een nieuw ontwikkel- en productietraject voor korte en mid-length filmproducties uit ‘de regio’ gelanceerd. In het aankomende anderhalf jaar wordt een serie films ontwikkeld en geproduceerd rond het thema ‘Het Beloofde Land’. Makers uit de provincies Limburg, Noord-Brabant, Friesland, Groningen en Drenthe wordt gevraagd om korte- en mid-length fictiefilms te ontwikkelen die eigentijds en hoopvol zijn en door taal, landschap en cultuur geworteld zijn in de genoemde provincies. Hiervoor stelt het Nederlands Filmfonds 500.000 euro subsidie beschikbaar. Het nieuws werd bekend gemaakt op de eerste Screen Talent NL Talent Day in het monumentale Royal Theater in Heerlen. Daar ging de staatssecretaris in gesprek met makers en de initiatiefnemers van Screen Talent NL. Screen Talent NL is het netwerk van regionale talent- en productie-hubs op gebied van Film en AV en werd in september 2021 op het Nederlands Film Festival opgericht.
28-06-2022
Woensel-West had vorig jaar al een gelijknamige serie op Videoland, binnenkort weten ze ook in België hoe de wijk eruitziet. De buurt fungeert deze weken als filmdecor voor de nieuwe serie de Club, die volgend jaar bij Eén wordt uitgezonden. De achtdelige fictieserie van de VRT over de club waar je niet bij wilt horen volgt drie koppels met kinderwens die bevriend raken in de wachtkamer van de vruchtbaarheidskliniek. De serie wordt gemaakt door productiehuis De Mensen uit Zaventem, dat eerder ook de hitseries Ferry en Undercover produceerde. Dit mag dan klinken als een volledig Vlaamse aangelegenheid, de keuze voor Eindhoven als filmdecor blijkt na navraag bij de VRT vooral ingegeven vanuit Amerika. De omroep maakt de Club samen met video streamingdienst Amazon, die de serie ook via hun kanaal vertoont. “Het was onze co producent Amazon die voorstelde om naar een hippe Nederlandse stad te gaan”, vertelt Tamara Degreve, producent bij de VRT. “Voor ons Belgen was het belangrijk om relatief dicht bij Antwerpen te blijven en zo zijn we in het mooie Eindhoven uitgekomen.”
27-06-2022
Een van de meest succesvolste gameontwikkelaars van dit moment deed dit jaar een bijzondere aankoop. Epic Games, bekend van onder andere Fortnite, is namelijk de nieuwe eigenaar van de online muziekwinkel Bandcamp. Een op het eerste gezicht niet voor de hand liggende aankoop, maar wel een die uiteindelijk games en muziek dichter bij elkaar moet brengen. “Het zou bijvoorbeeld een kleine stap zijn om ontwikkelaars die gebruikmaken van Epics Unreal Engine toegang te geven tot de gigantische muziekbibliotheek van Bandcamp. Een laagdrempelige, simpelere en meer directe manier van muziek licenceren is er nog niet. Voor de artiesten die muziek verkopen via de digitale winkel is er een ander potentieel grote kans. Epic programmeerde in Fortnite meerdere concerten van grote namen als Travis Scott en Marshmello. Virtuele optredens die door miljoenen mensen bekeken werden en die de artiesten geen windeieren legde.” Epic Games deed de aankoop ook vanwege de komst van Metaverse. In 2020 deelde CEO van Epic Games Tim Sweeny een bijzondere visie op de totstandkoming hiervan in de Britse krant The Guardian. “De meest voor de hand liggende manier hoe de metaverse aantrekkelijk gemaakt kan worden is als deze niet door één bedrijf wordt gemaakt en iedereen gedwongen wordt om het te gebruiken. Dat gebruik zal op een natuurlijke manier gebeuren als meer bedrijven en merken hun producten en diensten in de Metaverse aan elkaar verbinden.” En die rol van verbindende factor ziet Epic als techpartij met een groot aanbod games en muziek natuurlijk wel zitten. De aankoop moet vooral gezien worden in het licht van het vervangen van de grenzen tussen entertainmentindustrie segmenten. De consument van de toekomst is alles en wil alles. Haar of zijn consumptiegedrag valt of staat met de beschikbaarheid van content. Diegene met het meest interessante en uitgebreide entertainmentcontent zal dan ook straks de beste kaarten hebben.
23-06-2022
Grensoverschrijdend gedrag is een hardnekkig en urgent probleem in de cultuur- en mediasector dat niet eenvoudig kan worden opgelost. Het oplopende aantal meldingen van de afgelopen tijd laat slechts het topje van de ijsberg zien, aldus het rapport 'Over de grens, op weg naar een gedeelde cultuur' van de Raad voor Cultuur. “Bij het Filmfonds zijn we ons bewust van de kwetsbaarheden binnen de filmsector. De ernst van het probleem vraagt dan ook om een structurele aanpak, zowel vanuit de sector zelf als vanuit het Rijk. Grensoverschrijdend gedrag, waaronder intimidatie, discriminatie, machtsmisbruik en seksueel overschrijdend gedrag, is voor ons als Filmfonds ontoelaatbaar. Het streven naar een veilige, inclusieve werkcultuur en goed bestuur hebben we verankert in verschillende protocollen en gedragscodes. De bijbehorende regels en uitgangspunten zijn onderdeel van de voorwaarden van de subsidieregelingen. Denk bijvoorbeeld aan het naleven van de Fair Practice Code of het gebruik van het Protocol Kindbegeleiding op de set. De cultuuromslag die nodig is, vraagt om meer dan gedragscodes alleen. Het Filmfonds zal zich blijven inzetten voor bewustwording en dialoog, binnen de eigen organisatie en de sector.” Aldus het Filmfonds
23-06-2022
Op 21 juni presenteerde UNIC (International Union of Cinemas) haar jaarlijkse rapport met de meest opvallende Europese cinematrends van 2021. Belangrijkste conclusie daaruit is dat Europese bioscopen in 2021 een langzaam maar evengoed wel duidelijk herstel laten zien ten opzichte van 2020. Het bezoek steeg met 41%; de box office met 36%. De resultaten varieerden echter wel sterk per land. Zo zagen landen als België, Frankrijk en Spanje een sterk herstel, terwijl Denemarken, Italië en Nederland juist slechter presteerden in vergelijking tot 2020. Dit heeft o.a. te maken met het aantal gesloten dagen van bioscopen als gevolg van corona-beperkingen, waaronder lockdowns in de verschillende landen. Gemiddeld genomen waren bioscopen in Europa 120 dagen gesloten, maar in Nederland waren de bioscopen 174 dagen dicht. Het jaar 2020 zal ook de boeken ingaan als het jaar dat met name grote Amerikaanse filmproducties werden uitgesteld of direct op VOD uitkwamen. Dat gaf lokale producties de kans meer publiek te trekken wat resulteerde in een zeer hoog marktaandeel van 40%. In 2021 keerden veel Amerikaanse films terug waardoor het marktaandeel van Europese films weer daalde naar 27%, een normaal niveau in vergelijking tot de jaren voor corona.
23-06-2022
Op het Media Park in Hilversum komt een ‘Metaverse Werkplaats’. Het is een initiatief van een consortium van de zes creatieve mbo-vakscholen in Nederland (Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Grafisch Lyceum Rotterdam, Nimeto, Cibap en Sint Lucas) en Media Perspectives. De werkplaats gaat nieuwe toepassingen ontwikkelen met in de mediasector ontwikkelde immersieve technologie. Te denken valt aan toepassingen in media, stedelijke ontwikkeling, gezondheidszorg en onderwijs. De werkplaats wordt dé plek waar studenten, docenten en medewerkers van mediabedrijven en andere organisaties samen opgeleid gaan worden voor de volgende evolutie van het internet: web3 en de metaverse. Uniek is dat de zes consortiumpartners hebben gekozen voor opleiden op de plek waar ook het werk is, oftewel midden in de creatieve industrie. De opgedane kennis zullen de consortiumpartners gebruiken om een landelijk dekkende opleidingsfaciliteit voor studenten en werkenden te creëren
23-06-2022
Sinds 2017 organiseert UNIC (International Union of Cinemas ) elk jaar het Women's Leadership Programme. Dat programma heeft tot doel ervoor te zorgen dat meer vrouwen op topposities in de bioscoopsector terecht kunnen komen. Tijdens CineEurope heeft de organisatie de namen bekendgemaakt van de mentoren en de mentees. Elf vrouwen uit de Europese filmsindustrie worden de komende twaalf maanden gecoacht. De mentoren komen uit dertien verschillende landen en tweeëntwintig verschillende bedrijven. Ze zijn niet alleen van bioscoopondernemingen afkomstig, maar ook van distributeurs, producenten en leveranciers. Onder hen bevindt zich ook Imke van Schaaijk, pr en communicatiemanager van Pathé Nederland.
23-06-2022
Na de zomerstop werkt het Filmfonds met indiendeadlines voor alle regelingen van de afdeling Selective Funding, met uitzondering van de ideechecks en de regelingen Afwerking speelfilm, lange animatie of lange documentaire en Afwerking vrije filmproductie. Wat betekent dit? Het Filmfonds heeft een zomerstop van 18 juli tot en met 5 augustus. In deze periode worden er geen aanvragen behandeld en vinden er geen betalingen plaats.
23-06-2022
„Games zijn voor de 21ste eeuw wat film was voor de 20ste, en de roman voor de 19de”, schrijft curator en kunsthistoricus Hans Ulrich Obrist bij de expositie ‘Worldbuilding: Gaming and Art in the Digital Age’ in de Julia Stoschek Collection in Düsseldorf. Het zijn grote woorden, maar ze worden ditmaal niet uitgesproken door een opgewonden evangelist of een kunstenaar die heilig gelooft dat hij alleen games tot kunst kan verheffen: Obrist kijkt met de blik van een nieuwe bekeerling. Zijn drang om alles over games te weten te komen, straalt af op de expositie, volgens Len Maessen in NRC. “Worldbuilding is een tentoonstelling geënt op de intellectuele fascinatie voor interactieve kunst, van de jaren tachtig tot nu. De keuzes zijn eclectisch: in één ruimte vervormt het Belgisch-Nederlandse kunstcollectief JODI de schietgame Quake tot een waas van witte en zwarte strepen, in de volgende ruimte staat een schietgalerij die je met felle kleuren en grote letters toeschreeuwt: „She Keeps Me Damn Alive.” De tentoonstelling maakt de conversatie tussen gamekunst en game-entertainment zichtbaar. Curator Obrist denkt aan een toekomst waarin Jenova Chen en Hideo Kojima, makers van games voor een miljoenenpubliek, ook in het museum staan.
23-06-2022
LEV, dat jongerenwerk verzorgt in o.m. Nuenen, kwam op het idee een film te maken om jongeren na de coronatijd weer meer verbinden. Dat gebeurt o.l.v. Ramon Etman en regisseuse Lisette Vlassak van Filmworkshop.nl. Jongerenwerker Bjorn Pinsel : ,,We kwamen op het idee van een film want film verbindt, tijdens het maken, en hopelijk ook bij de vertoning. We kenden het concept van de workshops van Ramon. Hij maakt met groepen films en dat wilden wij in Nuenen ook. We hebben een oproep geplaatst in de Nuenense krantjes.” Floor Donders van de LEVgroep begeleidt het project. ,,35 kandidaten meldden zich. We hebben geselecteerd op motivatie en schroefden terug naar acht.” De jongeren mochten aangeven wat ze wilden, voor of achter de camera. Ze deden daarna bijna alles zelf. De professionals waren er om hen te begeleiden en helpen waar nodig. Ramon Etman: ,,Iedereen heeft binnen het team een eigen functie en rol en uiteindelijk komt alles samen. Ze mogen ook zelf editen en monteren en maken kennis met alle onderdelen van het filmvak.” Op 25 juni is de première.
23-06-2022
KPMG Meijburg & Co is per 1 juni 2022 drie jaar hoofdpartner van de tentoonstellingen van Eye Filmmuseum. Meijburg & Co en Eye gaan zich inzetten voor de realisering van spraakmakende tentoonstellingen en het bevorderen van cultureel talent.
21-06-2022
Bij het Abraham Tuschinski Fonds (ATF) kunnen film- en avproducenten aankloppen voor een bijdrage aan hun productie. In aansluiting op de Netherlands Film Production Incentive van het Nederlands Filmfonds met sluitingsdatum 22 augustus 2022, stelt het ATF bestuur een nieuwe aanvraagronde open, die sluit op 11 juli 2022. Bij besluit van 8 maart 2022 heeft staatssecretaris Uslu € 3,5 miljoen beschikbaar gesteld aan het fonds in het kader van het vijfde specifieke steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Het maximaal beschikbare budget voor deze ronde bedraagt € 1,86 miljoen. Hiervan is € 1,5 miljoen beschikbaar voor Publieksfilms waarvan het productiebudget minimaal € 1,5 miljoen bedraagt. Daarnaast is € 360K beschikbaar voor maximaal 3 Publieksfilms waarvan het productiebudget per film minder bedraagt dan € 1,5 miljoen. (cf art 6.b Uitvoeringsreglement 2020).
21-06-2022
De regisseurs van de DDG en VEVAM hebben besloten. De genomineerden voor de DDG Awards zijn bekend. De DDG Awards worden uitgereikt op 29 juni in elf categorieën. Per categorie zijn er 3 nominaties. Eén van de elf winnaars gaat naar huis met de DDG Grand Prix van 5.000 euro, beschikbaar gesteld door Stichting VEVAM Fonds. Ook wordt er dan de DDG Oeuvre Award uitgereikt, dit maal aan Paul Driessen, meester van de handgetekende animatie.
21-06-2022
Het Franse mediabedrijf StudioCanal neemt een meerderheidsbelang in de Nederlandse filmdistributeur Dutch FilmWorks. Dutch FilmWorks is de grootste onafhankelijke filmdistributeur in de Benelux. StudioCanal is een grote speler in Europa waar het gaat om de productie, distributie en verkoop van films en series. De CEO van StudioCanal, Anna Marsh, die van Dutch FilmWorks, Willem Pruijssers hebben het nieuws tijdens CineEurope bekendgemaakt. Volgens de eerste informatie verandert er voor Dutch FilmWorks in Nederland niet veel. Het managementteam en de operationele structuur blijven ongewijzigd, laten de partijen in een verklaring weten. Voor de filmdistributeur biedt de overname van het aandelenpakket grote kansen. Het kan namelijk gebruik maken van het internationale netwerk en de distributiecapaciteit van de Franse maatschappij. In een reactie zegt Prijssers: 'Ik ben trots om – precies 25 jaar na de oprichting van Dutch FilmWorks – de samenwerking met StudioCanal aan te kondigen en daarmee de continuïteit van ons bedrijf voor de lange termijn te waarborgen. We bieden tegenwicht aan de grote Amerikaanse studio’s en geloven sterk in de kracht van lokale content en smaak.'
21-06-2022
De Nationale Bioscoopbon is vernieuwd. Het toenemend aantal cadeaukaarten en de digitalisering van de wereld om ons heen vormden de aanleiding voor een nieuwe koers. Het resultaat is een herpositionering van het merk en een heel nieuw digitaal product en design dat het motto ‘Bonvol verrassingen’ heeft meegekregen.Waar Stichting Nationale Bioscoopbon zich eerder vooral richtte op het concurreren met andere cadeaukaarten komt de focus meer te liggen op de missie: het stimuleren van bezoek aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters. Dat is waar de stichting voor staat. Ivar Schutte – Algemeen Directeur Stichting Nationale Bioscoopbon: ‘Je gaat niet alleen naar de bioscoop of het filmtheater voor die ene film. Het is ook je erop verheugen om te gaan. Iets wat steeds zeldzamer wordt in onze ‘instant’ maatschappij. De voorpret, de sfeer in de zaal, het geluid, de reacties van de mensen om je heen, het gesprek achteraf. Het is elke keer weer anders. Daar willen we meer aandacht voor.’
16-06-2022
Het Nederlands Filmfonds en Prins Bernhard Cultuurfonds investeren € 72.000 in Oase 2022. Dit jaar ontvangen negen documentairemakers de door hen gevraagde bijdrage. Het Nederlands Filmfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds zijn in 2013 gestart met Oase, een vrijplaats die door onafhankelijke documentaire regisseurs kan worden aangevraagd om filmplannen te ontwikkelen voor lange documentaires met cinematografische kwaliteit. Dit jaar is de regeling ook opengesteld voor regisseurs met plannen voor hun eerste lange documentaire. Maar liefst drie van die plannen kunnen worden ondersteund. Oase stimuleert de ontwikkeling van zogenoemde treatments - de verkorte versie van een script. Op basis hiervan kan de documentairemaker in samenwerking met een producent werken aan de verdere ontwikkeling en eventuele realisering van de documentaire.
16-06-2022
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert samen met het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) een matchmakingtraject om Nederlandse en Vlaamse gameontwikkelaars samen te brengen. Beide fondsen willen hiermee de potentie van samenwerkingsprojecten benadrukken. Naast het delen van onder meer kennis, skills, netwerk en markt benadrukken de fondsen dat samenwerking ook financiële voordelen heeft. Nederlands/Vlaamse gameontwikkelaars kunnen namelijk voor samenwerkingsprojecten in beide landen subsidie aanvragen. Relevantie regelingen voor deze projecten zijn bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Regeling Digitale cultuur en de Regeling Internationalisering ontwerpsector. Vlaamse gameontwikkelaars kunnen een beroep doen een nieuwe co-ontwikkelingsregeling: de Vlaams/Nederlandse call of op de reguliere aanvraagrondes van het VAF gamefonds. Om Nederlandse en Vlaamse makers aan elkaar te koppelen hebben het Stimuleringsfonds en VAF een matchmaking opgezet via het online Meet2Match-platform. Hier worden vraag en aanbod samengebracht en kun je door de profielen bladeren op zoek naar een goede match. Nederlandse en Vlaamse gameontwikkelaars die een partner zoeken voor de ontwikkeling en uitvoering van een project kunnen zich hier registreren.
16-06-2022
In de eerste ronde Festivals en publiekspresentaties van 2022 zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie van de 27 aanvragen 11 projecten geselecteerd. Het beschikbare budget was niet voor elk landsdeel toereikend om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren. In de Regeling ligt een sterke focus op het bereiken van een breed publiek en regionale spreiding. De middelen van deze regeling zijn daarom verdeeld over vijf verschillende landsdelen en het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het beschikbare budget per regio is door de verdeling over vijf landsdelen beperkt. Tot de gehonoreerden behoort het STRP Festival 2023 The Art of Listening – Stichting STRP, Eindhoven. De verdeling over de landsdelen is als volgt: uit Noord en midden-Nederland werd één project gehonoreerd, in de regio’s Oost en Zuid zijn beide twee projecten gehonoreerd en vijf gehonoreerde projecten zijn gericht op West. Er zijn geen aanvragen vanuit het Caribisch gebied ontvangen.Voor de regio West en de regio Zuid moest worden geprioriteerd. Ondanks een positief advies ontvingen de voorstellen van ADE, Tolhuistuin en Cross Comix (West) geen subsidie, evenals de voorstellen van Viewmaster, Makerdays en Future of Work (FOW) (Zuid). n 2022 staat er nog één ronde gepland voor de Regeling Festivals en publiekspresentaties. De deadline is 12 oktober.
16-06-2022
Oproep van het Filmfonds aan hen die dit jaar vóór 1 november een bachelor opleiding afronden als regisseur of videokunstenaar met een documentaire, fictie- of animatiefilm aan een film- of kunstacademie. Het Nederlands Filmfonds reikt dit jaar voor de 14e keer de Filmfonds Wildcards uit. Met het bedrag van €50.000 krijgen de winnaars de kans om een nieuwe documentaire, fictiefilm of animatiefilm te maken met een eigen onderwerp en zelfgekozen cast en crew. Daar bovenop wordt er een bedrag van maximaal €2.500 beschikbaar gesteld voor coaching én maximaal €8.500 voor de producent. Er worden in totaal 2 Filmfonds Wildcards voor Documentaire, 2 Filmfonds Wildcards Fictie en 2 Filmfonds Wildcards Animatie uitgereikt. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de Talentdag van het Nederlands Film Festival. Deadline 21 september.
14-06-2022
Binnen het programma Verbetering Arbeidsvoorwaarden en Collectieve Afspraken gebeurt momenteel van alles. Op 7 juni kwamen in de Tolhuistuin in Amsterdam ongeveer 30 vertegenwoordigers uit diverse onderdelen van de productieketen Film/AV samen. De omvang van deze groep is iets groter dan gebruikelijk, maar dat volgt nu eenmaal uit de complexe en diverse structuur van de sector. Als branchegenoten kunnen ze samenwerken aan het concreet maken van de Fair Practice Code voor toepassing in de productieketen. Platform ACCT ontwikkelt nu een goede werkvorm met een aanpak voor het vervolg op korte termijn. In diezelfde week vond een aftrap plaats met een kleine 20 vertegenwoordigers uit de Amateurkunst en Cultuureducatie. In samenwerking met LKCA is een aanpak en samenstelling gepresenteerd voor een ketentafel die gaat werken aan heldere richtlijnen voor de beloning van werkenden in deze sector die zich buiten het domein van bestaande cao’s begeven. Dat betreft een behoorlijk groot deel van de sector, zoals particuliere aanbieders van binnen schoolse cultuurlessen, projectorkesten en culturele workshops in het sociale domein. Binnen deze ketentafel is veel werk aan de winkel, maar een groot commitment om samen het traject aan te gaan.
14-06-2022
Het Nederlands Filmfonds heeft samen met 8 andere Europese publieke fondsen het nieuwe internationale fonds New Dawn op het Cannes Filmfestival gepresenteerd. New Dawn richt zich op een divers, gelijkwaardig en inclusief filmlandschap. Een internationale filmindustrie die de vele stemmen en perspectieven in de samenleving naar voren brengt, heeft relevantie voor iedereen. De fondsen willen meer kansen en toegankelijkheid binnen de filmindustrie creëren voor filmmakers. Naast selectieve productiesteun die al is toegekend door een of meer van de deelnemende filmfondsen, kan de volgende bijdrage worden aangevraagd: € 200.000 voor een speelfilm (fictie of animatiefilm). € 100.000 voor een lange documentaire. Slechts een beperkt aantal projecten kan elk jaar door New Dawn worden ondersteund. Voor 2022 is het budget € 900.000,-. De aanvrager is verplicht de New Dawn-subsidie te besteden aan de productiekosten van de film. De deadline voor indiening is 27 juni 2022, 17:00.
14-06-2022
Het Nederlands Filmfonds kent zes projectsubsidies toe aan nationale en internationale filmfestivals. Het betreft : Da Bounce Urban Film Festival 2022, Amsterdam ; Architecture Film Festival Rotterdam 2022 ; Camera Japan Festival 2022, Amsterdam/Rotterdam ; Wildlife Film Festival Rotterdam 2022 ; Spanish Film Festival 2022, Amsterdam/Rotterdam ; World Cinema Amsterdam 2022. De volgende deadline voor de regeling Filmfestival is 10 oktober 2022.
14-06-2022
Het Filmfonds heeft in het kader van de Low Budget regeling twee projecten geselecteerd. De regeling is speciaal voor teams die een filmproductie van tenminste 60 minuten willen maken volgens een low budget concept, waarbij authenticiteit en urgentie centraal staan. Het uitgangspunt is dat projecten inhoudelijk en/of in aanpak grensverleggend zijn en een helder en consistent cinematografisch concept hebben, dat door het hele team wordt gedragen. Tijdens deze ronde werd ‘Alleenoverleven’ geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage en ontvangt ‘Call Me Agnes’ een realiseringsbijdrage. De deadline voor de eerstvolgende ronde is 12 september 2022.
14-06-2022
Afgelopen maart werd het voor het eerst mogelijk om bij het Filmfonds aan te vragen voor de Startsubsidie, een R&D-regeling voor scenaristen, regisseurs en individuele producenten met eigenzinnige, ambitieuze en oorspronkelijke verhalen. Na de deadline van 4 april is er een selectie gemaakt uit de bijna 300 aanvragen die we hebben ontvangen. De commissie heeft inmiddels 39 projecten geselecteerd voor een bijdrage. De Startsubsidie zal moeten worden besteed aan de research eerste ontwikkelingsfase van een verder uit te werken filmidee voor een speelfilm, (korte of lange) animatiefilm, korte of lange documentaire, korte film, onderzoek & experiment productie of high-end serie. De deadline voor de eerstvolgende ronde om aan te vragen staat op 3 oktober 2022.
14-06-2022
Wederom komt er dit jaar een nieuwe streamingsdienst naar Nederland : SkyShowtime. Het is een gezamenlijke dienst van de Amerikaanse mediareuzen Paramount Global en Comcast Corporation. De nieuwe speler op de inmiddels drukke streamingmarkt biedt bij de lancering ruim 10.000 uur aan content aan. De introductie van SkyShowtime in Nederland is onderdeel van een ‘uitrol’ in twintig Europese landen. Dat is een potentiële markt van 90 miljoen huishoudens. De exacte lanceerdatum is nog onbekend, de verwachting is medio augustus, en dat geldt ook voor de prijs van een abonnement.
14-06-2022
Netflix heeft besloten geen films en series meer te maken in Denemarken. De streamer heeft hiertoe besloten nadat Deense vakbonden hogere vergoedingen hebben bedongen. Die kostenpost kwam bovenop een verplichte afdracht van 6% voor nationale producties. Voorheen betaalden streamingdiensten een vast bedrag aan acteurs, scenaristen en cameramensen. Volgens de nieuwe regeling is de beloning flexibel en gaat die omhoog als een productie succesvol is. Het nieuwe Deense beleid is gestoeld op een EU-wet uit 2018 die mondiale streamingdiensten verplicht minstens 30% Europese content aan te bieden om in aanmerking te komen voor een uitzendvergunning in Europa. Ook streamer Viaplay heeft besloten geen producties meer te maken in Denemarken. Ook in Nederland gaan al langer stemmen op om streamingdiensten te verplichten te investeren in Nederlandse films en series. In 2019 pleitte de Raad voor Cultuur hiervoor en toenmalige cultuurminister Ingrid van Engelshoven bevestigde dat zij het wenselijk zou vinden als 3 tot 6% van de jaaromzet naar lokale producties gaat. Het plan keerde terug in verschillende verkiezingsprogramma’s, onder andere bij D66 en GroenLinks, maar lijkt nu even in de koelkast te staan
14-06-2022
Na tweeënhalf jaar coronapauze kwam de filmbranche op 7 juni weer bijeen in de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis voor het Voorjaarsoverleg, de halfjaarlijkse debatavond over brandende kwesties in de sector. Filmfonds-directeur Bero Beyer blikte terug op de twee Covid-jaren die precies een week na zijn benoeming losbraken. Hij zag hoe heftig en ingrijpend corona voor de sector was, maar wilde ook benadrukken dat het veel goeds heeft gebracht. Namelijk dat iedereen in deze crisis naar elkaar toe bewoog, dat er onder druk allerlei oplossingen mogelijk werden, dat iedereen elkaar wilde helpen, dat het gezamenlijk belang uitsteeg boven het individueel belang. Lef en ambitie tonen, nieuwe makers beoordelen op hun passie, verbreding van de talentenpool, ook ruwe plannen serieus nemen, waar nodig streng en scherp zijn maar ook met elkaar praten en mogelijkheden stapelen. Dat is globaal de insteek van Bero Beyer, of het nu gaat om samenwerking met streamers of het toch wel pijnlijke verschil tussen de resultaten in Cannes van België en Nederland. De avond was een mooie gelegenheid voor de filmbranche om met staatssecretaris Gunay Uslu op tamelijk informele wijze kennis te maken. Het gesprek over de Hoofdlijnenbrief Cultuur 2022 maakte nog niet duidelijk hoeveel van de beloofde 135 miljoen extra voor cultuur er naar de filmsector vloeit, en voor welke doeleinden. De staatssecretaris was wel duidelijk over het feit dat haar eerste aandacht uitgaat naar de makers. Ze wil inhoudelijk bezig zijn, werken aan beleid, in plaats van reageren op allerlei incidenten. Er werd ook gesproken over de investeringsverplichting, het plan om met heffingen op exploitatie van films en series een fonds te vullen dat de Nederlandse filmmakers ten goede komt. Verschillende aanwezigen in de zaal wilden dolgraag weten of alleen streamers deze verplichte afdracht krijgen (zoals in het regeerakkoord genoemd) of dat ook de bioscopen meedoen. Uslu wil alleen zeggen dat men nog aan het finetunen is en hoopt voor de zomer duidelijkheid te geven. De plannen van de NPO voor het NPO fonds brengen volgens Kristel Baele, voorzitter van de Raad voor Cultuur, de onafhankelijke positie van makers, die zowel bij het NPO-fonds als bij de voorloper het Mediafonds heel belangrijk was, in gevaar. Zorgen waren er ook over het feit dat talentontwikkeling in gevaar komt. Bij het huidige fonds vinden de makers dat de terugkoppeling die ze krijgen echt helpt. De staatssecretaris wilde graag meer horen over de mening van de makers, zoals verenigd in het Dutch Directors Guild. Ze zei toe dat over de kwestie met de NPO in gesprek
14-06-2022
Fotografie is het ondergeschoven kindje in het Nederlandse subsidiesysteem. In een poging hier iets aan te doen, is in 2019 zelfs een lobby-orgaan opgericht: het Platform Fotografie Nederland. Daarvan zijn inmiddels negen organisaties lid. Zoals Noorderlicht. Het fotofestival ontvangt vanaf dit jaar geen jaarlijkse subsidie van het rijk meer, onder meer vanwege ‘gebrek aan vernieuwing’. Paradox heeft zich ook bij het platform aangesloten. De stichting produceert fototentoonstellingen, fotoboeken, films en digitale publicaties. Paradox kreeg vele jaren structurele rijkssteun, maar zag die vorig jaar verdampen. ‘Fotografie moet zich bijna altijd schikken naar de regels van andere kunstvormen die wel steun ontvangen. Veel van het rijksgeld voor fotografie wordt bijvoorbeeld uitgekeerd via het Mondriaan Fonds. ‘Dat maakt onze sector vleugellam’, stelt Paradox-directeur Bas Vroege. ‘Je bent nooit in staat om te zeggen: wat is de fotografie van nu, wat zouden we daaraan eigenlijk moeten doen?’ En dat terwijl de fotografie in Nederland internationaal gezien op een hoog peil staat. Ons land telt vier fotomusea, drie grote fotofestivals en meerdere fotopodia. Waarom heeft de fotografie eigenlijk geen eigen positie? Volgens Vroege, die al sinds 1980 rondloopt in dit vakgebied, werd het werken met een camera vroeger niet erkend als kunstvorm. Bij een herziening van het subsidiesysteem, zo’n 30 jaar terug, werd fotografie ondergebracht bij beeldende kunst. Dat werd destijds als winst gezien. Inmiddels wordt daar door velen anders over gedacht. Fotografie ontbreekt totaal in de ‘BIS’, de culturele basisinfrastructuur. Vanuit het Mondriaan Fonds werden 3 fotografie-instellingen in 2021 gehonoreerd met een jaarlijkse subsidie.. Daarnaast werd veel steun aan afzonderlijke projecten verleend. Op de vraag hoeveel in totaal aan fotografie is uitgekeerd, antwoordt het Mondriaan Fonds dat er geen optelsom valt te maken. Directeur Eelco van der Lingen: ‘Disciplines zijn veel meer fluïde dan dertig jaar geleden. We zouden veel kunstenaars en instellingen geen recht doen als we zouden proberen hen in een selectie te beperken tot het label fotografie.’ De Volkskrant waagt toch een poging en maakt op basis van het jaarverslag 2021 een overzicht van alle toekenningen aan fotografie. Deze lijst is volgens de directeur van het Mondriaan Fonds verre van compleet. Uiteindelijk komen de krant en de fondsdirecteur uit op zo’n 2,4 miljoen. Dit is volgens Van der Lingen nog niet de hele som. Zo wijst hij op de uitkeringen van zijn fonds aan 21 kunstmusea om aankopen te doen. De derde subsidiestroom van het rijk naar cultuur is de omvangrijkste: 29 musea ontvingen vorig jaar in totaal 217 miljoen euro omdat zij een collectie van nationaal belang beheren. Zij maken sinds kort geen deel meer uit van de BIS, maar krijgen voortaan steun via de Erfgoedwet. Daardoor zijn zij elk jaar zeker van rijkssubsidie. Tot deze groep behoren het Nederlands Fotomuseum en het Eye Filmmuseum. De eerste kreeg vorig jaar 2,8 miljoen euro. De tweede ontving ruim drie keer zoveel: negen miljoen (plus nog eens 2,1 miljoen aan BIS-geld). Ook daarbij moet worden aangetekend dat ook andere musea fotografie laten zien. Wat de subsidiëring door het rijk betreft, liggen fotografie en film ver uiteen. Fotografie ontving minstens 5,2 miljoen euro, waarschijnlijk was het wat meer. Voor film werd bijna 73 miljoen euro beschikbaar gesteld, al moeten daarvan nog wel uitvoeringskosten worden afgetrokken. Volgens Van der Lingen is dat verschil logisch omdat de filmsector echt een onderscheidende sector is met een eigen infrastructuur en publieksgroep. “Daarnaast vragen filmproducties vanwege de schaal en industrie om veel hogere en anders ingerichte budgetten.’ Daarentegen stelt Paradox-directeur Vroege dat de beroepsgroep van fotografie veel groter is dan die van film en dat fototentoonstellingen goed worden bezocht.
14-06-2022
De Raad voor Cultuur heeft zorgen over de plannen van de NPO voor opheffing van het NPO-fonds. Het is onvoldoende duidelijk hoe de huidige doelstellingen ervan gewaarborgd zijn als het fonds wordt geïntegreerd in het genremanagement van de NPO. Dat staat in een brief van de raad aan staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media. Zij liet vorige week weten hierover het gesprek met de NPO aan te willen gaan. De raad noemt dat een positief signaal en geeft haar in de brief een aantal aandachtspunten mee voor dat gesprek. Het NPO-fonds stimuleert hoogwaardige dramaproducties, documentaires en talentontwikkeling bij de publieke omroep, zegt de raad. Het fonds levert zo een bijdrage aan de diversiteit en kwaliteit van het Nederlandse culturele media-aanbod en biedt kansen aan makers om eigen ideeën voor producties te realiseren. Daarnaast worden projecten op het gebied van talentontwikkeling en innovatie gestimuleerd. De raad wijst er in de brief aan de staatssecretaris op dat de beoordeling van aanvragen bij het fonds gebeurt door onafhankelijke deskundigencommissies. Deze systematiek draagt bij aan de kwaliteit en aan de maatschappelijke legitimatie van de beoordeling. Het lijkt er op dat de NPO het fonds wil integreren in de nieuwe structuur voor integrale programmering met zogeheten genremanagers. Alleen is die structuur nog niet uitgekristalliseerd, of in elk geval nog niet extern bekendgemaakt.
13-06-2022
Voor de competitie van het Gouden Kalf voor Beste Digitale Cultuurproductie 2022 zijn tien projecten geselecteerd. Een deel van de projecten is te zien in de expositie Storyspace in Bibliotheek Utrecht op de Neude tijdens het Nederlands Festival van 21 t/m 30 september. De digitale producties tonen vernieuwende en originele manieren van verhalen vertellen op het kruisvlak van technologie, kunst en wetenschap die te ervaren zijn via een app, augmented reality, webserie, game, VR, performance of installatie. Binnenkort kiest de jury drie genomineerden uit de tien geselecteerde producties die kans maken op het Gouden Kalf voor Beste Digitale Cultuurproductie. De bekendmaking van de winnaar vindt plaats op 30 september tijdens het Gouden Kalveren Gala
13-06-2022
De shortlists van de DDG Awards 2022 zijn bekend. Voor de categorieën Speelfilm, Documentaire en Serie hebben de regisseurs gestemd. Voor de andere acht categorieën hebben expertcommissies de shortlists samengesteld. De regisseurs die erop staan maken kans op een DDG Award voor de meest opmerkelijke regieprestatie uit 2020/2021. Op 29 juni 2022 worden de Awards uitgereikt in elf categorieën in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Naast prijzen worden ook de DDG Grand Prix en DDG Oeuvre Award uitgereikt.
13-06-2022
Saodat Ismailova is de winnaar van de Eye Art & Film Prize 2022. De prijs is de kunstenaar uit Oezbekistan toegekend vanwege haar bijzondere talent om te werken op het snijvlak van film en beeldende kunst. De jury omschrijft Ismailova’s films en installaties als ‘verrassend’, ‘urgent’ en ‘uitgebalanceerd’. De Eye Art & Film Prize is een samenwerking tussen Eye en het Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund sinds 2015. Deze kunstprijs is bedoeld voor het maken van nieuw werk, en zal jaarlijks worden uitgereikt aan een kunstenaar die zich met zijn of haar oeuvre begeeft op het grensvlak tussen kunst en film, hetzij qua onderwerp, hetzij qua vorm. De prijs bestaat uit een bedrag van £25,000.
09-06-2022
Dit jaar is leden van de sectie Ondertitelaars van de Auteursbond gevraagd één en hetzelfde fragment van de film The Pink Panther te ondertitelen. De prijs voor de beste vertaling werd in het Amsterdams Marionettentheater uitgereikt aan Wietske van der Pol, die daarmee de Reid Ondertitelprijs wint. De prijs wordt door de sectie Ondertitelaars tweejaarlijks uitgereikt voor een ondertiteling die zich in vertaalkundig en technisch opzicht heeft onderscheiden. Aan de prijs is een bedrag van €1.500 verbonden.
09-06-2022
Marit van den Elshout is door het bestuur van FilmForward benoemd als nieuwe directeur. Met ingang van 1 september 2022 neemt zij de taken over van kwartiermakers Dana Linssen en Joost de Vries. Met haar nationale en internationale netwerk en vernieuwende visie op talentontwikkeling zal ze de verdere koers bepalen voor de nieuwe netwerkinstelling en expertisecentrum voor talentontwikkeling in de Nederlandse film- en av-sector. FilmForward werkt samen met diverse stakeholders als festivals, broedplaatsen, vak- en brancheverenigingen, fondsen, omroepen en streamingdiensten om bestaande talent- en skillsprogramma’s beter zichtbaar en toegankelijk te maken.
09-06-2022
In navolging van de Amerikaanse Giants of Exhibition-ranglijst hebben belangenvereniging UNIC en vakblad Boxoffice Pro Giants of Exhibition: Europe opgezet. In deze opsomming worden de vijftig voornaamste Europese bioscoopketens naar grootte gerangschikt. De drie in Nederland meest actieve concerns staan allemaal in de top tien. Op 21 juni zal de lijst tijdens CineEurope officieel gelanceerd worden. Met de ranglijst willen UNIC en Boxoffice Pro een referentiekader in het leven roepen dat de dynamiek van de Europese bioscoopconcerns onderstreept. UNIC CEO Laura Houlgatte daarover: ‘Deze ranglijst toont de kracht en diversiteit van de Europese bioscoopindustrie. Deze bedrijven hebben de afgelopen maanden een centrale rol gespeeld in het laten terugkeren van het publiek naar het grote doek. Het illustreert de veerkracht en ondersteunt het vertrouwen dat de sector sterker uit de pandemie zal terugkomen.’
09-06-2022
Alles draait om contact op de 42e editie van het Nederlands Film Festival. Ontmoet makers en ga met hen in gesprek, bekijk als eerste het nieuwste van eigen bodem en beleef film op unieke wijze. Zie, voel en proef de festivalsfeer in de bioscopen, filmtheaters, cafés en online tijdens een van de vele premières, filmvertoningen en events. Zee van tijd van regisseur Theu Boermans opent de 42e editie van het festival. In dit op waargebeurde feiten gebaseerde drama, dat op 21 september zijn wereldpremière beleeft in Stadsschouwburg Utrecht, maakt een jong koppel in de jaren tachtig een zeiltocht met tragische afloop. Na veertig jaar ontmoeten zij elkaar opnieuw.
09-06-2022
Studentenfoto- en filmclub Dekate Mousa in Eindhoven bestaat 60 jaar en dat wordt dit hele collegejaar al gevierd met allerlei activiteiten. Het jubileumjaar wordt afgesloten met, hoe kan het anders, een fototentoonstelling bij CKE.
07-06-2022
“De grens tussen cinema en de harde werkelijkheid wordt steeds poreuzer. Dat komt vooral door de opkomst van identiteitspolitiek en de discussies rond diversiteit en inclusiviteit. Want los van de soms rellerige waan van de dag is er de afgelopen jaren een enorme, olietankerachtige verschuiving geweest in de hele culturele sector, inclusief de filmwereld, waarbij voortdurend barrières worden geslecht en records worden gebroken. Ook in Cannes, naast de Oscars het meest aansprekende internationale filmpodium waarop die strijd wordt geleverd. En de filmjournalistiek vormt daarbij een belangrijk wapen.” Kees Driessen over film, filmjournalistiek en politiek n.a.v. de toespraak van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky tijdens de openingsavond van het filmfestival in Cannes. “”En laten we wel zijn: die afwezigheid van politiek in de filmjournalistiek (waarbij je wel recensies van politieke films had, maar nauwelijks politieke recensies van films) was hoe dan ook een tijdelijke luxe. Het kwam voort uit een specifieke context: de zogenaamd post-ideologische periode na de Val van de Muur (het ‘einde van de geschiedenis’), die feitelijk een extreem ideologische periode vormde van het onweersproken neoliberaal kapitalistisch patriarchaat. De Russische inval in Oekraïne op 24 februari 2022 heeft daar mogelijk het einde van ingeluid. Het is überhaupt altijd een westerse luxe geweest. Elders liet de politiek zich niet zo gemakkelijk negeren. Collega’s uit bijvoorbeeld Turkije zijn nooit opgehouden films in een politieke context te plaatsen. Leef je onder ErdoÄŸan, dan kom je daar niet onderuit. “
07-06-2022
Van 14 tot en met 16 oktober vindt het filmprogramma IFFR 2022 Return of the Tiger plaats in de Rotterdamse bioscopen Cinerama en LantarenVenster: een weekend vol met competitiefilms van IFFR 2022 in Rotterdam. Een programma met films uit de Tiger, Big Screen en Ammodo Tiger Short competitions die aan het begin van het jaar niet aan het publiek konden worden vertoond, met filmmakers en bijzondere gasten. Festivaldirecteur, Vanja Kaludercic: “Door de Covid-19-beperkingen was er geen andere keus dan het festival online plaats te laten vinden. Daarom namen we de moeilijke beslissing om de competitietitels nog niet beschikbaar te stellen voor het publiek. We wilden wachten totdat we deze films konden vertonen op de manier waarop ze bedoeld zijn: op het grote doek. We zijn blij dat we onze belofte aan de filmmakers, die ons hun werk toevertrouwden, dit najaar kunnen nakomen en kijken er naar uit om voor het eerst sinds 2020 cinema te vieren met publiek in zalen met volledige capaciteit - en zo de ware essentie van IFFR te herontdekken."
07-06-2022
Vanaf augustus zullen maandelijks vaste indiendeadlines gaan gelden voor de aanvragen voor scenario- en artistieke ontwikkeling voor speelfilm, lange documentaire, korte animatie en de categorie onderzoek en experiment. Het streven is om binnen een zo kort mogelijke periode duidelijkheid aan filmmakers te geven of hun aanvraag wordt gehonoreerd. “Met deze verandering willen we bovenal zorgen dat het proces voorspelbaar wordt en filmmakers niet te lang in onzekerheid zitten, mede een grote wens van de sector zelf. Ook wanneer de uitslag niet positief is en mogelijke nieuwe paden bewandeld moeten worden”, zegt Filmfonds directeur Bero Beyer. “Je weet als filmmaker bij indiening namelijk al wanneer de uitslag bekend is, de beschikkingsbrief binnenkomt en een toelichtend gesprek plaatsvindt. Het optimaliseren van ons interne beoordelingsproces biedt ons tegelijkertijd de mogelijkheid om ook in de ontwikkelfase van projecten beter tot een integrale afweging te komen”. De vernieuwde aanpak - voorheen waren er geen vaste indiendata voor ontwikkeling - moet de creatieve slagkracht van onafhankelijke filmmakers ten goede komen, maar vraagt ook een omschakeling. Zo is het belangrijk dat aanvragen niet onvolledig of prematuur ingediend worden. Daarnaast zal de adviestekst mogelijk bondiger worden en krijgt het gesprek met de betreffende consulent een meer toelichtend inhoudelijk karakter. De deadlines voor de ontwikkelingsbijdrage in het kader van scenario- en artistieke ontwikkeling zijn voor dit jaar vastgesteld op 15 augustus, 12 september, 10 oktober en 14 november. De indienmomenten van de aanvraagmogelijkheid voor productie-ontwikkeling worden gelijk getrokken met die van realiseringaanvragen
07-06-2022
Op 24 juni worden opnieuw de Zilveren Krulstaarten uitgereikt: dé Nederlandse vakprijs voor scenaristen. De winnaars worden gekozen door leden van het Netwerk Scenarioschrijvers van de Auteursbond, op basis van een longlist. In aanmerking komen (televisie- en online) dramaseries uitgezonden, en speelfilms uitgebracht tussen 1 januari en 31 december 2021. In de categorieën Beste scenario Kort (tot 60 minuten), Beste scenario Film en Beste scenario TV-serie zijn steeds 3 makers genomineerd.
07-06-2022
Videoland gaat haar aanbod verder verbreden met het aanbieden van grote Nederlandse liveconcerten via het platform. Het eerste concert dat exclusief te zien is voor Videoland-abonnees is Groots met een zachte G van Guus Meeuwis op 11 juni, live vanuit het Philips Stadion in Eindhoven. Ellen van den Berghe, Head of Content bij Videoland: ““Vanaf de eerste rij geniet je van de populairste live events. We starten met Groots met een zachte G, dit is al vele jaren een begrip, en er gaan nog veel meer events volgen. Wij gaan met deze registraties en live concerten bij Videoland bouwen aan een mooie nieuwe traditie.”
07-06-2022
In totaal brachten 189.263 mensen op 1e Pinksterdag een bezoek aan een bioscoop of filmtheater.. Dit is de beste dag sinds de start van de coronapandemie van 15 maart 2020. “Duidelijk is dat de bezoekers in grote aantallen de weg terug hebben gevonden naar de bioscopen en filmtheaters met uitgestelde blockbusters als Top Gun: Maverick en Jurrasic World: Dominion," meldt de NVBF. De top 5-films gedurende eerste pinksterdag waren volgens de vereniging Top Gun: Maverick, Jurrasic World: Dominion, The Bad Guys, Doctor Strange in the Multiverse of Madness en Marokkaanse bruiloft. De bioscopen mochten afgelopen februari weer de deuren openen. Sindsdien zijn bioscopen en filmtheaters door 9,4 miljoen mensen bezocht, meldt de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters in een persbericht.
07-06-2022
Het Parool peilde haar lezers over het bezoeken aan bioscoop, theater of concert na de coronaperiode. Veel lezers noemen drukte, kosten en ‘uit het systeem zijn’ als belangrijke redenen om niet meer te gaan. Een forse groep respondenten kaart de QR-code aan, die als uitsluitend werd ervaren, als reden om de culturele sector de rug toe te keren. Weer anderen noemen heel praktische redenen. De enquête vroeg ook naar aanbevelingen aan de cultuursector om de drempels die worden ervaren te slechten. Daarop kwamen suggesties als 'de zichtbaarheid vergroten’, ‘The last minute ticket shop weer introduceren’, ‘Kaartjes goedkoper maken’ en ‘Betere ventilatie’. Hier en daar wordt verzocht ‘minder woke’ te programmeren.
02-06-2022
Een verslag van de eerste dag van de driedaagse conferentie Global Audiovisual Archiving: Exchange of Knowledge and Practices. Het in Eye Filmmuseum gehouden congres ging over de ongelijkheid tussen archieven in het rijke Europa en Noord-Amerika en die in het arme(re) Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Wat zijn de problemen, en wat zijn mogelijke oplossingen?
02-06-2022
De grote liefde en inzet voor film van Pierre Bokma wordt beloond met de eerste NBF Frans Weisz Award, de nieuwe prijs van de Nederlandse Beroepsvereniging van Film- en Televisiemakers (NBF). De bekroning staat voor toewijding en liefde binnen de film- en televisie-industrie en is als sectorbrede erkenning de eerste in haar soort
02-06-2022
In 2021 lanceerde het Filmfonds de regeling Cypher Cinema, een regeling om autodidacte filmmakers in de spotlight te zetten. Vanuit het hele land en de overzeese gebieden stroomden aanvragen binnen, ook gingen scouts op zoek naar filmtalent. Uit maar liefst 113 eigenzinnige en verrassende aanvragen werden 20 projecten voor een ontwikkelingsbijdrage geselecteerd. Het afgelopen halfjaar hebben de makers van deze projecten hard gewerkt en deelgenomen aan workshops, talks en andere (netwerk)sessies georganiseerd door de regionale en nationale filmhubs, om hun project en hun netwerk verder uit te breiden. Op 12 mei kwam een einde aan het traject voor deze eerste lichting met een cypher. Binnen o.a. de hiphop zijn cyphers belangrijke momenten waarop de kunstenaars zich aan elkaar en aan hun community laten zien en bovenal: waar ze hun kunst en skills met elkaar vieren. In korte performances lieten de filmmakers elkaar en de besloten club van filmprofessionals zien wie ze waren, wat de (vaak persoonlijke) aard van hun filmplan was, waar ze nu staan met het project en wat ze nodig hebben om verder te komen. Na de presentatierondes kregen de professionals de gelegenheid met de filmmakers in gesprek te gaan over toegang tot de filmindustrie en wat er komt kijken bij het film maken: van festivals, financiering, talentontwikkeling tot het produceren en draaien zelf. Want ondanks de selectie aan het einde van de dag voor een realiseringsbijdrage, waarvan de deadline in april was, is Cypher Cinema een regeling zonder echte verliezers. Met als voornaamste doel de autodidacte makers op de kaart te zetten in de industrie en samen te groeien naar een meer diverse en inclusieve filmsector. Zodat al deze makers en hun projecten verder vooruit kunnen, om elkaar te helpen groeien, uit te dagen en met de ervaring en het opgebouwde netwerk tot gerealiseerde filmproducties te komen. Een commissie, selecteerde uiteindelijk vier projecten voor een realiseringsbijdrage: Dina’s Dabke van Randa Nassar, Den boi fu Bijlmer van Mitchell Lisse, Onze Vriend, de Robot van Joep Gerrits en Iskander van Donnya Zidan.
31-05-2022
De Amerikaanse cultuur is dominant in de game-industrie. Grote gamemakers vind je wereldwijd, niet alleen in de Amerikaanse en Japanse metropolen waar gaming in de jaren zestig en zeventig ontstond. Maar studio’s richten zich nog vaak op een Amerikaans publiek, waardoor veel games toch erg ‘Amerikaans’ aandoen. Len Maessen sprak met de Egyptisch-Nederlandse gamemaker Rami Ismail. Hij reist al jaren de wereld over om kleinere gamemakers te adviseren. Hij stelt vast dat studio’s, dankzij eerder succes, steeds meer hun eigen cultuur durven uit te dragen. „In bijvoorbeeld Zuid-Oost Azië is er steeds meer zelfvertrouwen om games over de eigen cultuur te maken”, zegt hij. De eerste hit van het Indonesische Toge Productions ging over koffiemaken in Seattle. „Maar ze stoppen er wél drankjes uit Indonesië in.” Dat ook grote studio’s explicieter durven te zijn, vindt hij mooi. „Nu nog meer games in niet-Amerikaanse steden.” Control (2019), een productie van de Finse gamestudio Remedy, vindt plaats in een uitermate Amerikaanse setting: een geheimzinnig agentschap binnen de muren van een enorm kantoorgebouw in New York. Maar de raadselachtige Ahti, die spreekt in gebroken vertalingen van Finse spreekwoorden, is een eerste teken dat dit geen Amerikaanse thriller is – Control is doorspekt met een uniek Finse grimmige absurditeit, een „Noordse vreemdheid”, zoals schrijver Sinikka Annala het noemt. Maar hoe, en hoeveel? Daar werd intern over gediscussieerd. „Ik denk dat elke niet-Amerikaanse maker bij een nieuw project moet kiezen of ze de verwijzingen en conventies van Amerikaanse media gebruiken, of juist teruggrijpen op hun eigen cultuur. Tegelijkertijd wil ik verhalen vertellen die universeel zijn.” Marcin Blancha, hoofd van het verhaalteam van de grote Poolse gamemaker CD Projekt Red, is het daarmee eens. Hij maakte The Witcher tot een wereldfenomeen door de originele Poolse fantasyboekenserie te ‘vergamen’ – jaren later volgde een populaire Netflixserie. „Hoewel The Witcher een sterk Slavisch gevoel en folklore met zich meedraagt, gaan de verhalen over universele emoties en problemen”, schrijft hij. „En de personages zijn archetypen die mensen in het Westen óók goed kennen.” Amerikaanse verhaalconventies zijn een ‘gedeelde taal’, aldus Annala. „Je kan die bekende thematiek vervolgens vanuit je eigen perspectief verkennen. Wij willen vragen blijven oproepen en die Amerikaanse tradities verdraaien in iets dat amuseert of je juist van je stuk brengt.” Die Finse blik verandert een standaard thrillerverhaal in een ontluisterende, beklemmende game. In het spel Horizon Forbidden West (2022), van de Nederlandse gamestudio Guerrilla, heeft de heldin urenlang problemen met pijl en boog opgelost. Maar tegen het einde van het spel wordt ze opeens wakker in een donkere kelder vol Nederlandse kunstschatten, staat ze oog-in-oog met een Vermeer, en raakt ze in gesprek met Tilda van der Meer, een Nederlandse kunstverzamelaar met een diepe liefde voor de Hollandse meesters. De Vermeer-scène maakte het spel in één klap tot de meest uitgesproken uiting van Nederlandse cultuur in een blockbustergame.
31-05-2022
Het Nederlands Filmfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact dertien projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap. Het gaat hierbij om negen ontwikkelings- en vier realiseringsbijdragen. Immerse\Interact richt zich op de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur. Artistiek onderzoek en experiment op het vlak van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media staan hierbij centraal. De volgende deadline voor deze regeling is 30 augustus 2022. Makers kunnen daarnaast hun projecten aanvullend ondersteunen door voor dezelfde deadline aan te vragen voor Immerse\Interact XL. De XL-bijdragen kunnen worden ingezet voor activiteiten om hoge internationale ambities waar te maken, productiewaarde toe te voegen en ruimte te geven voor grensverleggend media-onderzoek in een internationale context. Nieuwe projecten, maar ook projecten met internationale potentie die al een ontwikkelings- of realiseringsbijdrage vanuit Immerse\Interact hebben ontvangen, kunnen indienen.
31-05-2022
De Rechtbank Gelderland oordeelt dat de Autoriteit Persoonsgegevens niet hoeft op te treden tegen een bioscoop die contante betalingen weigert zonder een privacyvriendelijk alternatief te bieden. Dat doet de rechter na een rechtszaak van Michiel Jonker. De kwestie omtrent de bioscoop speelt al sinds 2018. Privacyactivist Michiel Jonker stuurde toen een verzoek naar de Autoriteit Persoonsgegevens om op grond van de AVG op te treden tegen de Arnhemse bioscoop Focus Filmtheater, die sinds de verhuizing naar een nieuwe locatie geen contant geld meer accepteerde. Die bioscoop verkocht alleen kaartjes en consumpties via pinbetalingen. Jonker was van mening dat de bioscoop hiermee van bezoekers dwingt om hun persoonsgegevens te laten verwerken. De AP weigerde echter op te treden tegenover de bioscoop. De privacytoezichthouder stelde daarbij dat niemand verplicht is om contant geld te accepteren. Jonker ging daarna in beroep tegen de beslissing van de AP en de rechter verklaart dat beroep nu ongegrond.
31-05-2022
Gesprek met Mieneke Kramer over haar vakgebied montage, aan de hand van Druk (Thomas Vinterberg, 2021), met montagewerk van Anne Østerud. “ Samen in de montagekamer blijft het een intiem proces: het is jij en de regisseur. Met welke onzekerheden, keuzes, lol en spanningen zouden zij hebben gekampt? Als editor is het een uitdaging om maandenlang de verantwoordelijkheid te dragen. Om een overzicht te houden op de personages en de controle over alle ontwikkelingen en emotionele momenten.”
31-05-2022
Onlinediensten zijn van nature grensoverschrijdend, althans vanuit technisch oogpunt. Als zodanig kunnen VOD-diensten vrijwel elk land op de planeet bereiken, zonder natuurlijke belemmeringen of frequentietekort om dit te verhinderen. Dat wil zeggen, als de wet van het land het toelaat. Een rapport van het European Audiovisual Observatory beschrijft de regels inzake financiële verplichtingen voor VOD-diensten in de EU.
31-05-2022
Op 25 mei hebben de Dutch Directors Guild (DDG), Dutch Academy for Film (DAFF) en Auteursbond | Netwerk Scenarioschrijvers gezamenlijk een brief gestuurd aan Gunay Uslu, staatssecretaris Cultuur en Media, over het opheffen van het NPO-fonds. In de brief worden grote zorgen geuit over de vervolgstappen die genomen gaan worden in de opheffing van het NPO-fonds. In de brief roepen de organisaties staatssecretaris op om de regie te nemen om ervoor te zorgen dat de doelstellingen, functies en werkwijze van het NPO-fonds – en diens voorloper het Mediafonds – worden ondergebracht in een aparte stichting, buiten de NPO, en deze van tenminste een jaarlijks budget van 16,6 miljoen euro te voorzien; en tot dit is gerealiseerd te borgen dat het NPO-fonds, als zelfstandige afdeling binnen de NPO-organisatie, ongewijzigd overeind blijft. De brief is medeondertekend namens vak- en brancheverenigingen in de Nederlandse audiovisuele productiesector. Gezamenlijk representeren zij ruim 3500 filmmakers, onder meer bestaande uit acteurs, regisseurs, scenaristen, editors, cameramensen, producenten.
31-05-2022
Staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media heeft haar herstelplan voor de cultuursector gepresenteerd. Met het herstelplan geeft het kabinet een belangrijke impuls aan de filmsector en de zichtbaarheid van de Nederlandse film. Het Filmfonds zet de belangrijkste maatregelen voor de filmsector op een rij. Daarnaast de maatregelen voor de brede cultuursector die ook de film- en audiovisuele sector raken.
24-05-2022
Per 1 juli vallen invloedrijke YouTubers, TikTok-ers, Instagrammers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij moeten zich vanaf dat moment houden aan de Mediawet. Dat betekent onder andere dat deze zogenoemde video-uploaders duidelijk moeten zijn over commerciële boodschappen in hun video’s, minderjarigen moeten beschermen tegen schadelijke content en moeten aangeven wie de afzender van de video is. Peter Eijsvoogel, commissaris bij het Commissariaat voor de Media licht toe: “Met de verschuiving van de meer traditionele media naar sociale media, die met name onder jongeren al sterk heeft plaatsgevonden, is het niet vreemd dat de wetgever ervoor heeft gekozen de Mediawet ook voor video-uploaders te laten gelden: Ook online is het belangrijk de kijker te beschermen. Dat geldt zeker voor jongere kijkers. Als toezichthouder hebben we nu bepaald op wie ons toezicht zich in eerste instantie richt en welke regels onze prioriteit hebben.” Mediatoezicht op video-uploaders is relatief nieuw in Europa. Naar aanleiding van een Richtlijn van de Europese Unie wordt in alle Europese landen invulling gegeven aan dit toezicht.
24-05-2022
De Nederlandse cultuursector krijgt dit jaar 135 miljoen euro extra van de Rijksoverheid. Dat bedrag loopt daarna op naar 170 miljoen euro per jaar. Het gaat om een structurele ondersteuning, zo heeft staatssecretaris van cultuur Gunay Uslu in een brief bekendgemaakt. Het geld wordt vrijgemaakt omdat de cultuursector flink is geraakt door de coronacrisis. Wat staat er in over de filmsector? De staatssecretaris trekt 18,6 miljoen uit voor innovatie. Daarin zit ook een eenmalige bijdrage van 6 miljoen euro voor filmtheaters 'om de verouderde digitale projectoren te vernieuwen'. Ze gaat er daarbij overigens wel van uit dat die bijdrage wordt gematcht door andere overheden en de filmtheaters zelf. I n haar plan kondigt de staatssecretaris tevens een aparte filmbrief aan. Daarin zal ze de Tweede Kamer informeren over haar plannen met betrekking tot 'de investeringsverplichting voor streamingsdiensten zoals in het coalitieakkoord is aangekondigd'. Opvallend is dat bioscopen en filmtheaters in die passage van de brief niet meer worden genoemd. In een eerste reactie laat de directeur van Filmdistributeurs Nederland (FDN) Anne de Jong weten erg blij te zijn met de brief van de staatssecretaris. 'We juichen de brief toe, maar zijn ook nog in afwachting van de details. We zullen met de diverse partijen uit de filmsector het gesprek voeren zodra die details bekend zijn.' De sector kan de staatssecretaris binnenkort nader ondervragen over haar plannen. Op 8 juni aanstaande is ze namelijk te gast bij het Voorjaarsoverleg dat dan in het Ketelhuis in Amsterdam wordt georganiseerd. De Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) is blij dat het kabinet goeddeels gehoor geeft aan de investeringsagenda voor de audiovisuele productiesector. Dat blijkt uit de 'Hoofdlijnenbrief Cultuur' van staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media). ‘Een gezonde, sterke culturele en creatieve sector kan niet zonder partijen die investeren in producties en projecten’, stelt de staatssecretaris. ‘Die investering is de beste manier om werkgelegenheid te creëren en de crisis achter ons te laten.’ In haar reactie stipt NAPA o.m. aan : de aparte brief, die volgt, over de beoogde investeringsverplichting voor streamingdiensten en het benodigde wetgevingstraject, de continuering van de Production Incentive voor high-end tv-series, de uitbreiding van de continuïteitsregeling culturele AV-producties.
24-05-2022
Parallel aan de reacties op Grenzen aan de Groei, het opzienbarende milieurapport van de Club van Rome uit 1972, presenteert de filmgeschiedenis tal van scenario’s over het lot van de toekomst van de planeet als een complex samenhangend ecosysteem dat zowel robuust als kwetsbaar is. Vijftig jaar na het verschijnen van dit rapport maakt Cinema Ecologica de balans op: hoe zijn de toekomstvisioenen over onze planeet in een halve eeuw verbeeld? EYE biedt een programma aan van nagelbijtende rampenfilms tot kunstzinnige meditaties, van romantische natuurervaringen tot verbijsterende sciencefictionfilms.
24-05-2022
Hoe ziet een ideale schrijfdag eruit, wat zijn de scenariowetten die je in je eigen werk dagelijks toepast en wat vinden we eigenlijk van feedback? In een nieuwe columnserie gaan Brian De Vore en Marc Veerkamp in op de praktische kanten van het schrijven van scenario’s. Aflevering 1: hoe om te gaan met een writer’s block?
24-05-2022
De Filmkrant doet verslag van de openbare collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice, een reeks lezingen plus films die Eye Filmmuseum in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA) organiseert. Met gastsprekers over audiovisuele archivering in wereldwijd perspectief. Deze zesde en laatste lezing van de serie ging over Ratna Asmara, de eerste vrouwelijke filmregisseur in Indonesië na de onafhankelijkheidsverklaring van 1945, en de onlangs gedigitaliseerde versie van haar bekendste film, Doctor Samsi (1952).
23-05-2022
De directie van het International Film Festival Rotterdam heeft vanuit Cannes zijn nieuwe team programmeurs voorgesteld. Daartoe zou aanvankelijk een perspresentatie worden belegd, maar die werd geannuleerd en omgezet in een persbericht dat op 19 mei wel telefonisch werd toegelicht. Programmeurs zijn belast met het aanbrengen en selecteren van programma’s en films. Tot dusver coördineerden vijf vaste krachten ( een tweekoppig ‘artistiek comité’ en drie ‘programmamanagers’ ) twaalf freelancers. In de nieuwe structuur vormen elf freelancers – deels oude krachten, deels vers bloed – een door artistiek directeur Vanja Kaludjercic direct aangestuurde selectiecommissie. Sommige vaste krachten krijgen nieuwe posten, voor anderen moet een regeling worden getroffen. Eerder werd duidelijk dat de personele herstructurering heeft geleid tot grote interne onrust binnen IFFR. Nieuws daarover ligt gevoelig nadat de situatie werd opgepikt door de internationale filmpers. Twee journalisten van NRC zijn na publicaties over het onderwerp geïntimideerd. Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “Om een meer inclusieve en duurzame toekomst te creëren voor het festival, stonden we dit jaar voor de uitdaging om kritisch naar onze organisatie te kijken.” Als ze met inclusief doelt op een andere genderbalans binnen de organisatie dan is haar missie glansrijk geslaagd. De nieuwe organisatie bestaat voor driekwart uit vrouwen. Zakelijk directeur Marjan van der Haar houdt vast aan de lijn dat de herziening van het personeelsbestand is ingegeven door financiële tegenslag, deels door Covid die het IFFR dwong tot twee online edities. Zij zegt dat de reorganisatie “ons in staat [stelt] om in de gezondste financiële omstandigheden aan de slag te gaan met de planning van IFFR 2023.”
19-05-2022
Het Nederlands Filmfonds heeft drie speelfilms geselecteerd voor de eerste ronde van de Cinescoop regeling. De filmprojecten In Alaska (IJswater Films), Miss Moxy (Phanta Animation) en Mr K (The Film Kitchen) ontvangen elk 1,8 miljoen euro van het Nederlands Filmfonds. Cinescoop richt zich specifiek op ambitieuze Nederlandse speelfilms en lange animatiefilms, die zodanig onderscheidend zijn binnen het totale filmaanbod, dat ze de potentie hebben om een groot Nederlands bioscooppubliek te bereiken en/of een internationaal publiek aan te spreken. De lat lag hoog bij de aanvraagprocedure. Het Filmfonds ontving 10 filmprojecten waaruit de uiteindelijke selectie werd gemaakt. Belangrijk criterium bij de selectie was dat de filmprojecten zowel artistiek-inhoudelijk als productioneel een uitmuntende cinematografische kwaliteit laten zien. Alle films zullen volgens nieuwe duurzaamheidsnormen worden geproduceerd.
19-05-2022
Nooit eerder waren Belgische filmmakers zo dominant aanwezig op het filmfestival van Cannes. De Volkskrant sprak met producenten en regisseurs over hoe dit succes is te verklaren. Producent Dirk Impens waarschuwt: ‘Hoed u voor verklaringen. Het zou te mooi zijn om dit toe te schrijven aan vruchtbare grond of zo, het Vlaamse beleid. Nee, zoiets komt in cycli. O, het gaat goed! O wacht, nu gaat het slecht! En dan wordt anderhalf jaar verder weer de nieuwe nouvelle vague flamande ontdekt. Ik ben blij met de selectie voor Cannes van Lukas, voor wie ik de film produceerde. En ook blij voor de Belgische concullega’s. Maar op de eerste plaats komt, by far, het talent van die mensen.’ ‘Ik heb het gevoel dat bij ons het besef is ontstaan dat je ook een publiek kunt bereiken als je meer gedurfde keuzes maakt’, zegt filmregisseur Felix van Groeningen. ‘Misschien heeft dat zich verspreid in Vlaanderen. Ha, als een virus of zo. Al worden er bij ons ook veel films gemaakt die heel doorsnee zijn.’
19-05-2022
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een extra subsidie ter beschikking gesteld voor nieuwe steunregelingen om getroffen zelfstandige makers in de culturele en creatieve sector steun te bieden. De Auteursbond heeft sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 de speciale steunregelingen voor zelfstandige schrijvers en vertalers uitgevoerd en zal de twee nieuwe steunregelingen voor schrijvers, vertalers en scenarioschrijvers ook uitvoeren. Er is een nieuwe steunregeling voor schrijvers en vertalers, genaamd Steunregeling beroepspraktijk schrijvers en vertalers 2022, en een nieuwe steunregeling voor scenarioschrijvers, genaamd Steunregeling beroepspraktijk scenarioschrijvers 2022. De aanvraagronde voor deze regelingen start op 18 mei 2022. Tot en met 15 juni 2022 kan men een aanvraag indienen.
17-05-2022
Tijdens het filmfestival van Cannes worden de nieuwe programmeurs van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) gepresenteerd. Zij vervangen het inhoudelijke kernteam dat onlangs door de directie werd ontslagen. Enkele medewerkers spraken zich uit op sociale media. Maar de meeste medewerkers zijn nog in onderhandeling over hun afvloeiregeling en willen daarom niet on the record praten met journalisten. Alle krantenberichten die de afgelopen weken verschenen, zijn gebaseerd op anonieme bronnen. Er is veel woede over de manier waarop het festival in deze opereerde en er is angst dat het specifiek Rotterdamse festival-DNA met de reorganisatie verdwijnt. Volgens het officiële persbericht van IFFR is de reorganisatie ingegeven door financiële nood. Maar in een anonieme brandbrief aan de Raad van Toezicht van het IFFR, die in handen is van de Filmkrant-redactie, wordt echter gesteld dat de nu doorgevoerde bezuinigingen op personeel niet 15% bedragen, zoals de directie stelt, maar ruim 32%. In diezelfde brief wordt artistiek directeur Vanja Kaludjercic en zakelijk directeur Marjan van der Haar een top-down leiderschapsstijl verweten die omschreven wordt als ‘autocratisch micromanagement’. Edo Dijksterhuis las de berichtgeving over het festival en vat een en ander samen.
17-05-2022
Entrepreneur of the Year 2021: dat is de eretitel die Cineville een jaar lang mag dragen. De bioscooppas voor de betere film ontving vorig jaar al deze onderscheiding van Europa Cinemas, het orgaan van EU dat de Europese kwaliteitsfilm ondersteunt. Op 12 mei was dan eindelijk de feestelijke uitreiking in het Ketelhuis. In het juryrapport werd vastgesteld dat dankzij Cineville het publiek voor de betere film verjongt, het aanbod verbreedt en er ook gewoon meer tickets worden verkocht. Ook werden de visie, toon en vormgeving van het platform geroemd. Dertien jaar na oprichting is Cineville uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de Nederlandse bioscoopwereld. Met 55.000 leden en 1,5 miljoen tickets per jaar weet Cineville een enorm publiek te bedienen. En niet onbelangrijk, Cineville heeft distributeurs, bioscopen en festivals dichter bij elkaar gebracht en daarmee de kwaliteitsfilm een grote impuls gegeven in Nederland.
17-05-2022
De CineSud Zuidelijke Film Pitch is een pitch- en netwerkplatform dat CineSud vanaf 2021 jaarlijks organiseert voor filmmakers uit Limburg, Noord-Brabant, Zeeland en Vlaanderen. Geselecteerde makers maken kans op cash geldprijzen t.b.v. nieuwe projecten of andere speciale awards, zoals een gesponsorde netwerk- en training-reis naar Festival de Cannes met CineSud. Voor de CineSud Zuidelijke Film Pitch 2022 kon de winnaar rekenen op een productie-bijdrage van €2.000. Uit 15 inzendingen werden vier projecten geselecteerd voor deelname aan de Pitch. Op 13 mei werd door de jury het idee voor de korte fictiefilm Ultraviolet van Veerle de Wilde verkozen tot winnaar van 2022. Ze won daarmee een productiebijdrage van €2.000. "De vier projecten waren allen totaal verschillend, waardoor het enigszins aanvoelde als het vergelijken van appels met peren," vertelt de jury. "De vier makers(collectieven) kwamen allen met interessante en kansrijke projecten, gedreven door de passie van de makers. We zijn er daarom ook van overtuigd dat alle films uiteindelijk ook tot leven gaan komen."
17-05-2022
Traditiegetrouw presenteert het European Audiovisual Observatory gelijktijdig met het filmfestival van Cannes de branchecijfers voor de Europese filmindustrie en die van het Verenigd Koninkrijk. De belangrijkste uitkomsten op een rij: Er was een bescheiden herstel van het bioscoopbezoek: een stijging met 31,5% ten opzichte van 2020, maar resultaat blijft achter t.o.v. van 2019 (-58%). De box office bleef navenant steken op 2,9 miljard. De grootste publiekstrekkers waren ‘No Time To Die’ en ‘Spiderman: No Way Home’ goed voor respectievelijk 34,4 miljard en 26,8 miljard verkochte tickets. Er was minder marktaandeel voor Europese en VK filmproducties: van 39,5% naar 26,5%, dit is te verklaren door de terugkeer van Amerikaanse blockbusters. Het aantal in de EU en VK geproduceerde films vertoonde een groeiende trend (+30%) en is daarmee weer op het niveau van voor corona.
17-05-2022
Nieuwe cijfers laten zien dat het Nederlandse filmproductievolume in 2021 substantieel is gestegen. De opgetelde productiebudgetten stegen afgelopen jaar met 40% naar ruim 179 miljoen euro ten opzichte van 2020. Hiermee ligt het niveau zelfs boven het pre-corona jaar 2019. Dit is een van de conclusies uit de laatste Film Facts & Figures of the Netherlands, het jaarlijkse sectoroverzicht in cijfers van het Nederlands Filmfonds. Daarnaast valt de verdere groei van streamingdiensten en Video-on-Demand (VOD) op. De lange sluiting van bioscopen en het massale thuiskijken in het 2e coronajaar lieten hier overduidelijk sporen achter. Home entertainment is inmiddels verantwoordelijk voor bijna 86% van de totale sectoromzet. Andere opvallende cijfers : Het totale bioscoopbezoek daalde van 16,8 miljoen naar 14,2 miljoenbezoekers vergeleken bij het voorgaande jaar. Het marktaandeel van de Nederlandse film groeide van 21,2% naar 23,1%, mogelijk door het achterblijvende aanbod van Amerikaanse films. In 2021 werden 248 films uitgebracht in Nederlandse cinema’s (In 2020 waren dit er 340).
16-05-2022
Rutger van Hulst beleefde vorig jaar met zijn zusje een grote nachtmerrie, toen hun ouders overleden door giftige accudampen op een boot in het Friese Bolsjeward. De laatstejaarsstudent van St. Joost School of Art & Design besloot zijn verdriet om te zetten in motivatie en maakt er nu een fictieve afstudeerfilm over, Mijn ouders wonen op Jupiter. In de film volgt de kijker de twintigjarige Ruben en zestienjarige Floor, broer en zus. Wanneer hun ouders op vakantie gaan dansen thuis de muizen op tafel, tot de politie op een avond voor de deur staat en aan de twee vertelt dat hun ouders zijn overleden. Vanaf dat punt is te zien hoe hun week na het verschrikkelijke nieuws verloopt. Rutger: ‘’Tijdens het filmen was ik de regisseur, niet de jongen over wie de film ging. Al was ik er natuurlijk ook mee bezig. Tijdens het repeteren waren er wel veel momenten dat we met elkaar praatten over onze persoonlijke ervaringen. Dat hielp de acteurs, die een fantastische prestatie leveren ook echt. Ze voerden gesprekken met mijn zusje en het bevriende stel die in de film terugkomen. Dat werpt zijn vruchten nu af.’’ Met de film hoopt Rutger het taboe op praten over de dood te doorbreken.
16-05-2022
Nieuw filmtalent krijgt 20 mei ruim baan tijdens de ‘Fresh Meet’-avond in Natlab in Eindhoven. Zes jonge filmmakers uit de Brabantse talentprogramma’s Next (Playgrounds) en DocWerk tonen op 20 mei hun korte films en vertellen tijdens een Q&A over het maakproces en de diepere betekenis van hun werk. Fresh Meet is een onderdeel van het Telling Stories-event, maar is ook voor regulier publiek als los event te bezoeken. Daarnaast zijn er in het weekend van 20 en 21 mei in Natlab ook ‘Film Industry Days’, georganiseerd door Natlab, Broet, Kunstloc/KONKAV, DocWerk en Van Osch Films waar makers 5000 euro filmbudget kunnen winnen. Deze Industry Days zijn voortgekomen uit en borduren voort op de Doc Industry Day op het voormalige Docfeed-festival en de Makersday van het Eindhoven Film Festival. Op 20 mei gaan filmmakers pitchen voor de Lout Donders Award, waarmee ze 5000 euro productiebudget kunnen winnen.
12-05-2022
Dankzij coproducties kunnen de beste talenten en financiële middelen worden aangetrokken en wordt de circulatie van audiovisuele werken vergroot. In de publicatie ‘’Co-productions that shine” worden de grondbeginselen van het coproduceren onderzocht, d.w.z. het delen van intellectuele eigendom (IP), verantwoordelijkheid, financiële en creatieve bijdragen, het versterken van de positie van de onafhankelijke producent en het koesteren van talent, alsmede het ontwikkelen van vaardigheden met het oog op coproducties met een sterke internationale uitstraling. Deskundigen uit de 26 EU lidstaten hebben tussen juni 2019 en december 2021 een zestal bijeenkomsten gehad waarin werd besproken hoe Europese coproducties te stimuleren. Deze OMC-werkgroep (open method of coordination) werd voorgezeten door Doreen Boonekamp, voormalig directeur Nederlands Filmfonds, en vice-voorzitter Alex Trăilă. Sociale en culturele waarde is minstens zo belangrijk als de economische impact, zo heeft de werkgroep vastgesteld. Het is raadzaam de samenwerking al in een zo vroeg mogelijk stadium te beginnen voor het vergroten van de complementariteit en continuïteit van steunregelingen. Een tiental aanbevelingen kwamen voort uit de discussies van deze OMC-groep en zijn gericht aan beleidsmakers, keyplayers en creatieven in de audiovisuele sector. Al met al laten ze zien hoe coproducties het potentieel hebben om een bijzondere bijdrage te leveren en de sector helpen de uitdagingen van de digitale revolutie, de COVID-19-crisis en de verduurzaming van de audiovisuele sector aan te gaan.
12-05-2022
Kevin Thoma sprak met filmmakers Nico van den Brink en Chris W. Mitchell, respectievelijk verantwoordelijk voor de recente Nederlandse horrorfilms ‘De openbaring’ en ‘Moloch’. Bestaat er zoiets als een Nederlandse traditie in het genre en hoe zien zij de toekomst van de Nederlandse horrorfilm.
12-05-2022
In zijn boek From Hollywood with Love beschrijft Scott Meslow de opkomst, ondergang én terugkeer van het oerverschijnsel van de romcom. Zo serieus en grondig, schrijft Rob van Scheers, is dat niet eerder gedaan.
12-05-2022
Begin 2022 heeft stichting Vrouwen in Beeld het rapport Beter is nog niet goed gepubliceerd, een grootschalig onderzoek naar de vertegenwoordiging van vrouwen in de Nederlandse film- en televisiesector. De resultaten leggen een structurele genderongelijkheid bloot: slechts 30,4% van de leidinggevende functies in film en televisie wordt bekleed door vrouwen. De discrepantie dringt door tot op het scherm: er zijn aanzienlijk minder vrouwelijke hoofdrollen in Nederlandse films en televisieseries. Naar aanleiding van dit onderzoek organiseerde het platform Point of View een conferentie in samenwerking met NFF Extended en stichting Vrouwen in Beeld. Een verslag van de conferentie op 28 april in EYE, Amsterdam.
12-05-2022
Netflix verloor in het eerste kwartaal van 2022 maar liefst 35 procent van zijn marktwaarde, bijna 50 miljard euro. Oorzaken worden genoemd, het verlies van Russische abonnees vanwege de oorlog in Oekraïne, de inflatie, de toenemende concurrentie. Wat staat Netflix te doen? Mark Moorman analyseert de situatie van de populaire streamingsdienst. Er is aangekondigd dat de streamer gaat bezuinigen; de eerste ontslagen zijn gevallen en de eerste projecten zijn geschrapt. Een van de zaken die eerst ondenkbaar was, is de mogelijke komst van reclame op Netflix. De kwaliteit van het aanbod omhoog dus, maar de gemiddelde Netflix-film heeft een langzamerhand bedenkelijke reputatie van een liefdeloos project rond een bekende ster, waar heel veel geld en weinig creativiteit bij is komen kijken. De enorme impact die sommige Netflix-series nog steeds op de populaire cultuur hebben is niet te vergelijken met die van het grootste deel van de Netflix-films, die in een zee van middelmatigheid lijken te verdwijnen. CNN sprak analisten die Netflix adviseren zich meer als een reguliere filmstudio te gaan gedragen en films met grote sterren toch eerst een serieuze bioscooprelease te geven. Zouden dat niet twee vliegen in één klap zijn? Met de bioscooprecettes zou er een nieuwe inkomstenstroom op gang komen. En misschien moet Netflix ook eens ophouden de doorgedraaide contentmolen te zijn die het is geworden doordat het zelf het bingemodel heeft geïntroduceerd. Zelfs de grote series veroorzaken over het algemeen maar één piek van opwinding: op de dag van de release, als alle fans tegelijk alle afleveringen er doorheen jagen, waarna het gesprek op sociale media al snel weer verstomt.
12-05-2022
Grootse plannen in Engelen: alle activiteiten van dorpshuis De Engelenburcht verhuizen volgens deze plannen naar de Sint-Lambertuskerk, die alsmaar minder gelovigen trekt. „1 plus 1 kan 3 zijn”, zegt voorzitter Frank Hoevenaars van de Stichting Dorpshuis Engelen, die zalencentrum De Engelenburcht beheert. Hoevenaars tekende onlangs een convenant met het bestuur van de Sint-Lambertus Parochie in Engelen. Beide partijen gaan onderzoeken of het mogelijk is om het nabijgelegen kerkgebouw aan de Graaf van Solmsweg in de toekomst te gebruiken voor sociale en culturele activiteiten voor de inwoners van Engelen, Bokhoven en de Haverleij. „Maar eigenlijk voor heel Den Bosch”, gaat Hoevenaars verder. „Van de kerk willen we een mini-Verkadefabriek maken. Een intiem theatertje voor zo’n 150 bezoekers voor kleinschalige activiteiten, zoals films, muziek, toneel of cabaret. Het wordt geen feesthal, al willen we wel kijken of carnaval mogelijk blijft.”
10-05-2022
Het NPO-fonds, ter financiering van dure projecten van de publieke omroep, verdwijnt als apart fonds. Het geld wordt verdeeld onder verschillende NPO-afdelingen. De functie van het fonds en de aparte adviescommissie blijven wel behouden
10-05-2022
Het aantal bezoeken aan websites voor piraterij kwam in het eerste kwartaal van 2022 uit op 52.5 miljard, een stijging van 29% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Dit blijkt uit de laatste cijfers van MUSO, een data-analyse bureau volledig gericht op piraterij. Met name publishing zag met 59% een enorme groei. De populariteit van digitale manga strips spelen daarin een grote rol. Naast publishing was het downloaden of streamen van films in het eerste kwartaal van 2022 ook een stuk populairder geworden (+43%). Opgedeeld naar marktaandelen blijft TV content het meest gewild met 48%. Het marktaandeel van film was 12%. Illegale downloads en streams zijn nog steeds het meest populair in de Verenigde Staten, gevolgd door Rusland, India, China en Frankrijk. Nederland komt niet voor de top 15 van landen waar piraterij het meest voorkomt. MUSO verwacht dat deze stijgende trend in piraterij voorlopig nog niet voorbij is met name door de hevige concurrentiestrijd die er nu gaande is tussen SVOD platforms, de stijgende inflatie en andere economische tegenvallers.
10-05-2022
Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat er op dit moment teveel streamingdiensten zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl onder ruim 1100 respondenten. Met de komst van HBO Max en Viaplay in Nederland is het aanbod snel gegroeid. De meeste mensen zijn abonnee van twee of drie streamingdiensten. Mannen hierbij net iets meer dan vrouwen. 45 procent van de mannen betaalt maandelijks voor twee of drie platformen. Bij vrouwen is dit 40 procent. Als er wordt gekeken naar leeftijd dan zijn de 25 tot 35-jarigen het meest fanatiek. 27 procent in die leeftijdsgroep heeft drie of vier abonnementen op videoplatformen. 21 procent van de respondenten geeft minder dan vijf euro uit aan streamingdiensten per maand. Voor de beeldvorming: het goedkoopste abonnement bij Netflix kost tegenwoordig 7,99 euro. Het grootste gedeelte geeft tussen de elf en zestien euro per maand uit aan streamingplatformen. Er is ook een kleine groep (6%) die meer dan 21 euro per maand uitgeeft aan videodiensten. Beyond Identity heeft onderzocht hoeveel gebruikers van streaming-diensten hun account met anderen delen. Uit het onderzoek bleek dat elke streamingdienst per huishouden gemiddeld twee meelifters of ‘moochers’ kende. Netflix bleek het populairste platform voor het delen van wachtwoorden. 84% van de gebruikers met dit platform deelde de account met ten minste één andere persoon.
10-05-2022
Onlangs verscheen het rapport "Female audiovisual professionals in European TV fiction production - 2020 figures" van het European Audiovisual Observatory. Het onderzoek analyseert de samenstelling van sleutelposities in meer dan 37 000 tv-films en afleveringen van tv-series die tussen 2015 en 2020 worden geproduceerd: regisseurs, schrijvers, producenten, directors of photography, componisten en hoofdrollen. Het aandeel vrouwelijke professionals in de Europese tv-fictieproductie varieert sterk, minder dan 10% is werkzaam als componist of director of photography. In de categorie producent is meer dan 40% vrouw. Dat geldt ook voor de hoofdrollen. 36% van de afleveringen van TV-fictie werd geschreven door vrouwelijke schrijvers, maar slechts 17% werd geregisseerd door vrouwelijke regisseurs.
10-05-2022
De Filmkrant doet verslag van de openbare collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice, een reeks lezingen plus films die Eye Filmmuseum in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam organiseert. Met gastsprekers over audiovisuele archivering in wereldwijd perspectief. De vijfde lezing ging over het African Film Heritage Project, met als blikvanger de vertoning van het uitdagende Soleil Ô, de eerste gerestaureerde titel van dit project. Als het veiligstellen van filmerfgoed ergens urgent is, dan is het wel in Afrika.
10-05-2022
Andy van Veen en Rik Sinkeldam zijn ervan overtuigd dat er bestaansrecht is voor hun net opgerichte MovieCompany. Door veel beter de gaten in het aanbod op te zoeken denken ze content te kunnen leveren waar bioscopen en streamingdiensten ook echt op zitten te wachten. Content produceren én distribueren, het kan prima hand in hand gaan. Van Veen en Sinkeldam hebben allebei een eigen productiehuis. Andy maakt onder meer de tv-serie De staff van Sinterklaas en Rik heeft de afgelopen jaren als uitvoerend producent meegewerkt aan flink wat Nederlandse speelfilms, waaronder Fashion Chicks en Fissa. Holland Film Nieuws sprak met ze.
10-05-2022
Door het ministerie van OCW is er ook dit jaar een steunpakket beschikbaar gesteld voor de culturele en creatieve sector. Dit betekent dat er door Stichting VEVAM Fonds (SVF) in een derde ronde projectsubsidies aan regisseurs verleend kunnen worden. Deze extra subsidie van OCW wordt opnieuw bestemd voor de regeling van SVF voor ondersteuning van projecten van regisseurs, waarbij nu tevens de nadruk gelegd wordt op beginnende makers, voor wie de kansen om een carrière te starten en ervaring op te bouwen worden beperkt in de huidige omstandigheden. Het maximaal aan te vragen bedrag is 5.000 Euro, te besteden aan een nieuw film/regie-project, aan middelen voor de totstandkoming van nieuw werk of een activiteit in het belang van de professionele ontwikkeling. Beginnende regisseurs kunnen de bijdrage ook/deels vragen voor kosten van professionele begeleiding door een ervaren regisseur bij het opstarten van een nieuw project. Regisseurs die reeds eerder een OCW-projectsubsidie via SVF hebben ontvangen, kunnen bij deze ronde niet nogmaals aanvragen. Het is voor deze aanvraag niet nodig om aangesloten te zijn bij VEVAM. Deadline: 5 juni 2022
05-05-2022
Op 13 en 14 mei vindt bij Cinecitta in Tilburg de tweede editie plaats van het Zuidelijk Film Festival. Een festival met de beste korte films van filmmakers uit Noord-Brabant, Limburg, Zeeland en Vlaanderen. Fictiefilms, documentaires en animaties worden in afwisselende en verrassende filmblokken vertoond. Naast de competitie is er dit jaar ook een speciaal themablok op 14 mei waarin genrefilms centraal staan.
05-05-2022
Sociale media stonden vol stonden met berichten over massa-ontslagen bij het Internationaal Film Festival Rotterdam. Alle senior programmeurs zouden zijn ontslagen. Omdat elk festival bestaat bij de gratie van die betrokken, getalenteerde programmeurs met een uitstekende neus voor vernieuwende inhoud, sloeg dat bericht in als een bom. Helen Westerik is bezorgd. Wat is er aan de hand in Rotterdam? Blijft het IFFR nog wel dat baanbrekende festival waar de afstand tussen publiek en maker zo klein is? Volgens IFFR, bij monde van Diane Borst, is de herstructurering nodig om de 2 miljoen euro budgetverlies voor het komende festival op te vangen. “Na twee edities met aanzienlijke beperkende coronamaatregelen, is het budget voor de 52e editie in 2023 twee miljoen euro lager dan de 49e editie in 2020, de laatste pre-corona editie. IFFR heeft 2 miljoen minder te besteden in 2023 en reduceert de personeelskosten met 15%. Dit heeft zowel betrekking op de jaarrond vaste personeelskosten als op tijdelijke festivalteamkosten. Tijdens het filmfestival van Cannes zal verdere informatie volgen.” Volgens bronnen rond het festival is niet aangeboden om bijvoorbeeld een salarisverlaging van 15 procent te accepteren, om op een andere manier aan die kostenreductie te komen. Ook blijkt uit de jaarstukken van eerdere festivals geen verlies van deze omvang. Net als bij andere festivals zijn de baten weliswaar schrikbarend afgenomen de afgelopen twee jaar, maar dat geldt ook voor de kosten. Er hoefden geen zalen, hotelkamers, vliegtickets en duizenden maaltijden te worden betaald. Omdat het jaarverslag van de bijna volledig digitale editie van het IFFR nog niet beschikbaar is, kunnen de cijfers nog niet worden getoetst, schrijft Westerik. “Door de herstructurering vermindert IFFR personeelskosten met 15% en werken de medewerkers in vijf divisies: Content, Communication, Audience Reach, Funding & Business Growth, Business Affairs en Production & Operations. Wij zetten met de nieuwe organisatiestructuur in op publieksgroei, grotere impact en meer diversiteit aan inkomstenstromen", zegt Borst. Het baart Westerik zorgen dat de programmering (‘Content’) op gelijkwaardige voet lijkt te staan als ‘Communication’ en de 3 zakelijke pijlers. Een festival is zo goed als zijn programmeurs. Westerik hoopt dat ‘er nieuwe contracten komen voor die mensen die het festival eigenzinnig houden. Want een Toronto-light of een mini Cannes in de kou, daar is geen behoefte aan.”
05-05-2022
“Dit is geen artikel over het International Film Festival Rotterdam, hoewel ontwikkelingen bij het festival wel de aanleiding gaven om het te schrijven. Op de recent aangekondigde ‘herstructurering’ van IFFR, zoals die eufemistisch werd genoemd—anderen spraken over ‘een spoor van vernieling’ omdat onder meer een groot deel van het programmeursteam is ontslagen. “ Zo begint het opnieartikel van Ronald Rovers in Filmkrant. Het festival gaat reorganiseren. Het bestaat nu uit 5 divisies : ‘communication & audience reach’, ‘funding & business growth’, ‘business affairs’, ‘operations’ en ‘content’. Alles wat cinema was is ondergebracht in een divisie ‘content’. Dat is een slechte ontwikkeling. Elk containerbegrip beperkt de nuance en vernauwt je blik, schrijft Rovers. Hij gebruikt liever het Nederlandse woord spul voor content. “Misschien is het een achterhoedegevecht om je tegen het begrip ‘content’ te verzetten: op festivalmarkten en bij vrijwel alle organisaties die iets (online) publiceren, wordt het gebruikt. Al jaren. Waarom dan nu dit minieme en redelijk kansloze verzet?” Rovers geeft hiervoor 2 redenen. Ten eerste : Festivals, die artisticiteit en oorspronkelijkheid vieren, moeten niet meegaan in de enorme beweging die alles tot handel reduceert. Overal waar verdienmodellen leidend zijn, worden alle andere waarden daar uiteindelijk aan ondergeschikt gemaakt. Het verdienmodel wordt het denkkader waar al het andere zich naar moet schikken. Ten tweede : Tweede reden voor verzet: de opkomst (en tirannie) van het everything everywhere all at once-model van de streamingdiensten en de enorme honger naar spul die daar het gevolg van is. Het effect van die ontwikkeling is nog lang niet uitgewerkt. Dat het enorme aanbod dat een kijker ter beschikking staat het soms lastig maakt om te kiezen, is niet echt een probleem. Of, laten we zeggen, het is een luxeprobleem. Een veel nadeliger gevolg is eenvormigheid. Massa en volume zijn deel van het probleem. Overaanbod leidt tot waardeverlies. Rovers verwijst in zijn artikel naar Martin Scorcese, die in 2021 stelde dat “cinema als kunstvorm systematisch gedevalueerd wordt, opzijgeschoven, vernederd, gereduceerd tot de kleinste gemene deler: content.” (…) “Content werd een bedrijfsterm voor alle bewegend beeld: een film van David Lean, een kattenvideo, een Super Bowl-commercial, een superheldensequel, een aflevering van een serie.’ Scorcese pleit voor cureren (door mensen) in plaats van calculeren (door algoritmes). Als het denken over cinema vernauwt en alles spul wordt, is dat het denkkader en het vocabulaire waarmee een volgende generatie over film zal nadenken, stelt Rovers. Tot slot komt hij nog terug op het IFFR. Niemand bij IFFR zal op dit moment denken dat eigenzinnige films er niet meer gevierd worden. “Maar het punt is dus niet dat we nu een plotselinge verandering zullen zien in de manier waarop met films wordt omgegaan. Het punt is dat waardeverlies in de toekomst onvermijdelijk is als je eenmaal over films als spul gaat denken. De film zelf is dan niet langer het doel. Het wordt een middel om het festival overeind te houden.”
05-05-2022
Wie verder wil in de Nederlandse filmindustrie en niet het geijkte pad bewandelt via de Filmacademie of een van de andere AV-opleidingen, kan kiezen voor een cursus of leertraject bij vaak private instellingen. Het spectrum reikt van de Videoland Academy en de Frans Bromet Filmschool tot de online cursussen van De Videomakers. Britte Hermans, zelf in 2018 oprichter van Documentaire Kickstarter : “De ene helft van het aanbod is vrij schools en ouderwets, de andere helft is te typeren als privé coaching. Tussen die twee uitersten zit bijna niks. Voor een professional van 35 die zijn kennis wil verdiepen of netwerk uitbreiden, bestaat er niet zoiets als loopbaanontwikkeling die aansluit bij de huidige markt.” In het recente verleden heeft Hermans het Nederlandse filmonderwijs in kaart gebracht. Wat opviel is het grote aantal particuliere organisaties dat doet aan talentontwikkeling. Zo leidt TV Academy jaarlijks 25 jonge creatieven op die kunnen doorgroeien in de eigen organisatie. Joost Schrikx geeft les in scenarioschrijven. Op verschillende plekken, bijvoorbeeld het Louis Hartlooper Complex en het Mediapark, worden losse cursussen aangeboden. En festivals grossieren in éénmalige workshops. Omdat er over het algemeen weinig toezicht is op de opleidingen gaat het ook wel eens mis, zoals in 2020 bij de Amsterdam Film School. Hermans pleit daarom voor een meer toezicht voor opleidingen, vooral omdat ze verwacht dat hun aantal de komende jaren zal stijgen. “Door corona zijn we aan het denken gezet en is ook binnen de filmsector het besef ingedaald dat loopbaanontwikkeling nodig is. Ik ben blij dat organisaties als FilmForward hierin het voortouw kunnen nemen dankzij financiering van het Filmfonds, maar concrete resultaten zijn er nog niet.” Ook in de filmsector moeten we oppassen, zegt ze dat populariteit van professionalisering niet leidt tot wildgroei van aanbod enerzijds en weer een nieuw, gesubsidieerd maar onzichtbaar platform anderzijds. “Er is zoveel potentie en goede wil, maar een daadkrachtige aanpak van belangenorganisaties en fondsen zou helpen om te zorgen dat de hele filmsector daadwerkelijk mee blijft gaan met de tijd.”
05-05-2022
De onafhankelijke bioscopen zijn wereldwijd gehavend uit de coronapandemie vandaan gekomen. Toch is er veel vertrouwen in de toekomst, blijkt uit een recente rondgang van vakblad Screen International langs een aantal toonaangevende filmtheaters. Een van de vijftien die apart genoemd worden: LUX Nijmegen. LUX kwam in beeld bij het vakblad nadat journalist Geoffrey McNab eerder had geschreven over de manier waarop het filmtheater binnenshuis verschillende disciplines combineert. Maar om vervolgens in één adem genoemd te worden met bioscopen als Delphi in Berlijn en Louxor in Parijs is natuurlijk een hele eer, vindt directeur Pien Houthoff. ‘Echt ontzettend leuk, zeker als je ziet wie er nog meer in het rijtje staan.’ Gevraagd naar wat al deze theaters gemeen hebben, zegt Houthoff: ‘Vernieuwing en echt kijken naar de toekomst van de cinema. De vraag van Screen International was hoe we allemaal de covid-periode hebben doorstaan. Juist in de lockdown hebben wij bij LUX gekeken hoe we verder kunnen vernieuwen. We hebben een heel mooi vijfjarenplan opgesteld maar kijken ook naar de nog langere termijn: waar staat de cinema over twintig jaar?’ Ook probeert Houthoff goed te luisteren naar het eigen publiek. ‘We zijn heel publieksgericht op allerlei vlakken, community building wordt echt steeds belangrijker. Hoe kun je het contact met je publiek verbeteren om te bepalen wat ze interessant vinden?’ Dat publiek begint de weg naar LUX weer terug te vinden. ‘Het is niet zo dat de bezoekers en masse teruggekeerd zijn, maar we krijgen wel alle doelgroepen weer over de vloer. Natuurlijk zijn ouderen iets voorzichtiger, maar we zien ze wel weer binnen. Het heeft wellicht ook met het aanbod te maken. In Cannes gaan we straks de nieuwste films bekijken. Dan komen de hits vanzelf weer.’
05-05-2022
Wie een filmplan heeft maar geen geld krijgt van het Nederlands Filmfonds of steun ontbeert van een omroep, kan het in Nederland meestal wel vergeten. Schrijver en acteur Peter Sterk laat het er echter niet bij zitten. Hij komt met een alternatief financieringsmodel: de verkoop van NFT’s van het script. Sterks NFT bestaat uit de 93 pagina’s van zijn scenario tegen een achtergrond van een golfbaan. “Het is alsof ik een boek verkoop maar dan heel klein. Maar als je inzoomt, kun je alles lezen. Ik maak een serie van duizend NFT’s die allemaal anders zijn. In de linker bovenhoek staat ieder keer een ander plaatje van de storyboard. En de golfbal op de voorgrond kan van kleur verschillen.” De verkoop loopt via de NFT-marktplaats OpenSea.10. De prijs schommelt tussen de €500 en €850. Sterk heeft er inmiddels een paar verkocht, ter waarde van ongeveer €3000. De kopers van de NFT’s worden ook actief betrokken bij het maakproces van de film, onder andere via een ‘making of’-documentaire en vermelding van hun namen op de aftiteling. “De kopers worden ook allemaal automatisch lid van mijn nieuwe filmclub”, vertelt Sterk.
03-05-2022
Een cinemabezoek moet voor iedereen mogelijk zijn. Ook als je, om wat voor reden dan ook, sneller overprikkeld bent dan een ander, vindt Chassé Cinema in Breda. Daarom organiseert Chassé Cinema prikkelarme filmvertoningen op 25 mei, 29 juni en 20 juli 2022. Tijdens het bezoek zorgt Chassé Cinema ervoor dat het geluid zachter staat (70db), het licht wordt niet helemaal gedempt en het is mogelijk om de zaal tussendoor te verlaten. Chassé Cinema heeft zich voor een prikkelarm ontvangst laten adviseren door Stichting Onbeperkt Genieten. Met alle adviezen is er gewerkt aan de juiste voorbereidingen voor een prikkelarm bezoek aan de cinema. “In Nederland leven ontzettend veel mensen die extra gevoelig zijn voor prikkels. Ook voor deze mensen willen we film en theater toegankelijk maken. Met deze pilot in Chassé Cinema maken we een eerste stap in die richting. Hopelijk kunnen we ons prikkelarme aanbod in de toekomst verder uitbreiden”, aldus Eva Stravers, programmamaker Chassé Theater.
03-05-2022
In de eerste ronde van 2022 van de regeling Digitale cultuur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 21 voorstellen geselecteerd. Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd dankzij extra budget uit covid-19-middelen. Een derde van de aanvragen betreft een startsubsidie. Opvallend qua thematiek is dat veel aanvragen zich in deze ronde verhouden tot het niet-menselijke, multispecies en de natuur. Deze trend is al langer gaande. Ook hadden veel projecten betrekking op vernieuwende, digitale manieren van archiefontsluiting. Een andere merkbare trend is de aandacht voor NFT’s (non-fungible tokens), op de blockchain vastgelegde eigendomscertificaten. Van de 56 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 21 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 37,5 procent. Het budget deze ronde was € 350.000. Dit was niet toereikend voor alle positief beoordeelde aanvragen en werd daarom aangevuld uit covid-19-middelen. De tweede ronde Digitale cultuur is onlangs gesloten. De sluitingsdatum van de derde ronde is 17 augustus 2022
02-05-2022
De Filmkrant doet verslag van de openbare collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice, een reeks lezingen plus films die Eye Filmmuseum in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam organiseert. Met gastsprekers over audiovisuele archivering in wereldwijd perspectief. De vierde lezing ging over de wereldwijde samenwerking om de Aziatische cultklassieker They Call Her… Cleopatra Wong (1978) te restaureren.
02-05-2022
Van betere kinderopvang, bewustwording en inzicht in salarisongelijkheid tot quota, bonussen en boetes. Het kwam op 28 april aan de orde op het congres Point of View in Eye Filmmuseum, waar werd gediscussieerd over de noodzaak van en mogelijkheden om de man-vrouwverhoudingen in de film- en tv-industrie beter in balans te krijgen. Dit n.a.v. het onderzoeksrapport Beter is nog niet goed genoeg, dat in februari werd gepresenteerd door Vrouwen in Beeld, de organisatie die ook het congres organiseerde. De ongelijke genderverhoudingen zijn een “groot, stug en hardleers euvel”, zei Jacqueline Blom, actrice en een van de initiatiefnemers van Point of View. Het gaat Blom niet alleen om de personele verhoudingen binnen de sector maar ook welk effect dat heeft op wat gemaakt wordt: de films en series, die nu nog steeds hoofdzakelijk een mannelijk perspectief tonen en vrouwen vaak afschepen met clichérollen. Om daar iets aan te doen is platform pointofview.nu opgericht, dat komend najaar wordt gelanceerd. Hier worden verschillende initiatieven bij elkaar gebracht, kennis gedeeld en discussies aangejaagd. Dat er behoefte is aan zo’n gezamenlijk platform bleek wel uit de workshops waarin obstakels voor emancipatie werden geïdentificeerd en mogelijke oplossingen aangedragen. Keynote speaker van de dag was Anna Serner, de voormalig CEO van het Filminstituut van Zweden. Vlak na haar aantreden in 2011 zette zij vol in op gendergelijkheid vanuit de gedachte: met een grotere diversiteit in productieteams krijg je vanzelf films met een hogere kwaliteit. Serner is een doortastende persoonlijkheid die van concrete actie houdt en haar publiek een helder stappenplan voorlegde. Wie iets wil doen aan genderongelijkheid moet eerst de status quo in beeld brengen, daarna een duidelijk doel en visie formuleren met een deadline, om vervolgens een strategie en beknopt actieplan op te zetten. Niet onbelangrijk: zorg dat je budget hebt om je plannen te realiseren. Bero Beyer, directeur van het Nederlands Filmfonds, toonde zich desgevraagd zeer ontvankelijk voor “iedere maatregel die kan helpen”. Dat het hem tegenwind zal opleveren, vindt hij niet erg, “maar ik heb concrete voorstellen nodig en solidariteit”. Een verslag van Edo Dijksterhuis.
28-04-2022
“Het tegelijk in de bioscoop en online uitbrengen van films is over en uit. Er is geen serieus businessmodel onder te leggen.' Dat zei John Fithian, de baas van de Amerikaanse exploitantenvereniging NATO in zijn State of the Industry toespraak tijdens CinemaCon, de Amerikaanse bioscoopconventie. Fithian leek vooral te willen onderstrepen dat de nieuwe bioscoopwindow van 45 dagen vooral een compromis is. En dat het op hetzelfde moment uitbrengen van een film in de bioscoop en online zakelijk gezien geen model is. Dat komt volgens hem door piraterij. 'Piracy is what killed it', aldus Fithian. Op het moment dat een film namelijk voor home entertainment beschikbaar komt, wordt hij ook sneller illegaal verspreid. De bioscoopwindow zorgt er volgens Fithian nog steeds voor dat de industrie in zijn geheel kan groeien. Fithian ging in zijn toespraak ook nog in op de behoefte aan een breed en divers filmaanbod. Superhelden en dinosauriërs alleen zijn niet genoeg. 'Blockbusters are the keystone of this industry, and we have a great slate of really big movies. But mid-range titles and films aimed specifically at families are crucial as well.'
28-04-2022
KINO aan de Gouvernestraat in Rotterdam gaat uitbreiden met een vijfde en zesde vertoningsplek. De beide zalen, samen goed voor 128 stoelen, zullen aan de achterkant van het pand worden gerealiseerd, en gaan eind dit jaar open. KINO was bij de opening in 2016 direct een succesverhaal, mede door de slimme mix van premièretitels, klassiekers en speciale programmering. De bioscoop bereikte dan ook snel het plafond qua bezoekersaantallen. De twee extra zalen zaten al enkele jaren in de planning. De covid-sluiting was een goed moment om die plannen aan te scherpen, en om alvast een nieuwe opslag, kantoor en luchtbehandelingskastte realiseren. Nu kan de verbouwing echt van start gaan. Voor financieel directeur Frank Groot is de verbouwing essentieel voor de toekomst van KINO.‘Het is een enorme investering voor ons, waarbij we niet over een nacht ijs zijn gegaan. Maar wel één gedaan met een vooruitblik van 30 jaar, en volgens ons nodig om in die periode relevant en concurrerend te kunnen blijven in Rotterdam. Ook na corona zijn de bezoekers eigenlijk weer in groten getale teruggekomen, dus we hebben er alle vertrouwen in.’