Het Filmfestival van Berlijn start op 1 maart. Het festival wordt dit jaar online gehouden. Een pijnlijk compromis voor Berlijn, maar de opties zijn nu eenmaal beperkt tijdens de coronacrisis. De Volkskrant en NRC met hun vooruitblikken.
Het Britse magazine Time Out heeft Pathé Tuschinski in Amsterdam uitgeroepen tot mooiste bioscoop ter wereld. De jury, die bestaat uit redacteuren van het blad en kunstkenners, beschrijft de bioscoop als een "nooit oud geworden droompaleis, met zijn elegante mix van art deco en art nouveau met strakke modernistische accenten". Time Out raadt zijn lezers aan "een bedevaartstocht te maken naar dit weelderige, historische heiligdom voor de films".
Pathé biedt in Eindhoven en Helmond de bioscoopzalen aan als ‘klaslokaal’. „In de grote zalen kunnen meer dan honderd scholieren zitten met afstand tot elkaar”, zegt Hanneke van der Westerlaken van Pathé. De zalen hebben goede ventilatie, uiteraard een groot scherm en voldoende ruimte: uitermate geschikt voor lessen of colleges, meent Pathé. De bioscoopketen heeft middelbare scholen in de regio benaderd. Tot nu toe heeft zich nog geen school gemeld die ingaat op het aanbod. „In steden als Tilburg, Breda en Amsterdam wordt er al best goed gebruik van gemaakt.”
Beginnend filmmaker Pim Vogels (25) uit Eindhoven was halverwege vorig jaar het nietsdoen zat en zocht contact met internationale collega’s, ,,omdat we overal ter wereld in hetzelfde schuitje zitten.” Refractions is het resultaat: negen korte films over hoop, aangezien iedereen wel een sprankje hoop kan gebruiken nu. ,,In mijn eigen netwerk en Letterboxd, een soort online filmdagboek, vond ik uiteindelijk tien makers uit Nederland, Duitsland, Zweden, India, Venezuela en de Verenigde Staten. We maakten op eigen houtje een korte, experimentele film, ons houdend aan alle restricties vanuit de overheden. Duidelijk was dat we niets met corona wilden doen, maar juist naar de toekomst wilden kijken. Hieruit kwam het thema hoop. We hopen allemaal dat het snel voorbij is, maar we hopen ook vooral op een goede afloop.” Eindhovenaar Dries van Elten heeft de muziek verzorgd. Om het werken iets gemakkelijker te maken wil Vogels een plek creëren waar gevestigde filmmakers en amateurs leren, werken en netwerken. ,,We hebben nu al een chatgroep met meer dan honderd filmmakers en velen willen meewerken aan een volgende film.” De film Refractions staat inmiddels ingeschreven bij filmfestivals in verschillende landen. Pim Vogels is al weer volop bezig met zijn volgende project: een documentaire die de filmcultuur in Eindhoven belicht. Hij hoopt op lokaal niveau een initiatief zoals Refractions te starten en wil hier graag met andere Eindhovenaren over nadenken. Vogels is op de sociale media te vinden als.@pimfowler.
Ter vervanging van de adviseurs die hun maximale termijn hebben uitgediend zijn afgelopen maand 20 nieuwe commissieleden benoemd op het gebied van vormgeving, architectuur en digitale cultuur. Eind oktober 2020 verspreidde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een openbare vacature voor adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of andere expertise binnen de creatieve industrie. Met hun expertise versterken de nieuwe adviseurs de verschillende adviescommissies voor de komende twee jaar.
Bioscoopketen Kinepolis verkeert ondanks de invloed van de coronacrisis op de bedrijfsvoering financieel in een sterke positie. Dat heeft Eddy Duquenne, CEO van de Kinepolis Group bekendgemaakt tijdens de presentatie van de resultaten over 2020. Vorig jaar ontving Kinepolis slechts 12,1 miljoen bezoekers, waar meer dan 45 miljoen bezoekers werden verwacht. Die sterke daling wordt veroorzaakt door de bioscoopsluitingen vanwege het coronavirus. Desondanks kon het EBITDA-verlies, aangepast voor huur, worden beperkt tot 14 miljoen euro. Het netto resultaat bedroeg -69,1 miljoen euro, voornamelijk veroorzaakt door de hoge afschrijvingen die verband houden met de belangrijke vastgoedpositie van de Kinepolis Group.
Voor de tweede editie van de Videoland Academy zijn zeven fictieschrijvers geselecteerd die verder gaan naar de volgende fase. Het betreft zes fictieschrijvers en één documentairemaker. De makers ontvangen verdere financiële- en professionele begeleiding bij het schrijven van hun scenario, worden gekoppeld aan een producent met het uiteindelijke doel om de films te voltooien en in première te laten gaan op een van de partnerfestivals en bij Videoland. Afgelopen september werden voor de tweede editie van de Videoland Academy uit ruim 160 aanmeldingen twaalf talentvolle makers met hun fictie- en documentaire projecten geselecteerd. Deze twaalf makers hebben afgelopen maanden hun plannen in de genres Modern Fantasy (fictie) en Familie (documentaire) verder ontwikkeld onder begeleiding van de Videoland Academy in samenwerking met Dr. Script, en door het volgen van diverse workshops van professionals
In navolging van Disney en Warner Bros. komt nu ook Paramount met een eigen streamingplatform. Paramount gaat films na 35 tot 45 dagen in de bioscoop beschikbaar stellen op streamingplatform Paramount+. Dat maakte de studio op 24 februari bekend tijdens een investeerdersbijeenkomst van moederbedrijf ViacomCBS. Paramount+ wordt op 4 maart in de VS en Latijns-Amerika gelanceerd.
Op 14 maart worden de Shortcutz Amsterdam Annual Awards voor de achtste keer uitgereikt. De nominaties voor tien categorieën zijn verdeeld over 31 korte films.
Bor Beekman sprak met Rebecca van Unen, die de casting verzorgde voor vier nieuwe oorlogsfilms. Ze is al twintig jaar een van de succesvolste Nederlandse castingdirectors. Geschoolde acteurs kunnen een rol gelaagd maken, zegt ze, maar toch geeft ze soms de voorkeur aan een branievolle rapper.
Roze Filmdagen mag voor het negende jaar een korte Nederlandse film nomineren voor de Iris Prize (Cardiff). Op 19 februari maakte de organisatie haar shortlist voor deze prijs bekend. Korte films met een LGBTQ tintje staan hierbij centraal. Uit deze lijst wordt uiteindelijk één film voorgedragen aan de jury van de Iris Prize in Cardiff. De winnaar ontvangt £30.000 om een nieuwe film te maken. De films worden vertoond in het filmprogramma Made in Holland, dat tijdens Roze Filmdagen online in heel Nederland is te zien van 11 tot 21 maart 2021. Roze Filmdagen vindt dit jaar van 11- 21 maart plaats. Dit jaar is het filmfestival voor het eerst volledig online te zien.
Tijdens de lockdown is er een herwaardering ontstaan voor de escapistische film, een genre waar doorgaans laatdunkend over gedaan wordt. Want escapisme, zo luidt de kritiek, stimuleert een apathische houding tegenover problemen uit de realiteit. Maar hoe escapistisch zijn die escapistische films eigenlijk, vraagt filmcriticus Kevin Toma zich af.
De heropening van het onderwijs stelt scholen voor problemen. De belangenvereniging voor het voortgezet onderwijs, de VO-raad, roept het kabinet op door middel van sneltesten en het huren van openbare ruimtes zoals bioscopen en hotels de versoepeling vlotter te laten verlopen. In het AD zegt voorzitter Paul Rosemöller hierover: ‘Als scholen niet genoeg ruimte hebben, kunnen ze zich de vraag stellen hoe ze het wél kunnen regelen. Ze kunnen extern zalen huren, er staat zoveel leeg.’ De VO-raad vindt dat het kabinet hier geld voor moet vrijmaken. Veel bioscopen zijn er al klaar voor. Half oktober pleitte Head of Sales van Vue Albert Schoemaker er in Holland Film Nieuws al voor dat de overheid structureel gebruik moet maken van de ruimte die bioscopen kunnen bieden. ‘Elke bioscoop is momenteel goed ingericht op de Covid-maatregelen die het RIVM ons heeft opgelegd. We hebben tienduizenden euro’s geïnvesteerd in maatregelen om ervoor te zorgen dat bezoekersstromen worden gescheiden.’ Ook de andere bioscopen hebben ervaring met het ontvangen van schoolklassen.
Op 13 februari verscheen er een open brief aan Paul Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op LinkedIn. De brief was geschreven door Pathé-directeur Jacques Hoendervangers volgens wie er onder jongeren meer behoefte aan een bioscoopuitje is dan aan een ontmoeting in een buurthuis of bibliotheek, een plan waar de regering nu aan denkt en ook bereid is om in te investeren. Met het voorzichtig openstellen van de bioscopen, met inachtneming van de coronaprotocollen, hoeft er, volgens hem, minder geld geïnvesteerd te worden omdat de bioscopen op die manier inkomsten kunnen genereren, en wordt jongeren de mogelijkheid geboden ‘om zich twee uur uit de misère te kunnen onttrekken waar we met z’n allen in zitten’. Tot op heden is er geen reactie gekomen. Ook de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters klom in de pen. Die stuurde een brief aan minister Hugo de Jonge van VWS. Daarin wordt onder meer verwezen naar cijfers van het RIVM waaruit zou blijken dat een op de drie jongeren psychische en sociale problemen ervaart door de coronamaatregelen, aldus NVBF-directeur Gulian Nolthenius. 'Bioscopen en filmtheaters vormen juist een geweldige afleiding voor jongeren.' De vereniging heeft ook nog geen reactie mogen ontvangen op de brief.
Bioscopen in New York City kunnen vanaf 5 maart weer open. Dat heeft gouverneur Andrew Cuomo bekend gemaakt. Ze moeten zich wel aan strikte veiligheidsvoorwaarden houden. Bezoekers moeten gezichtsmaskers dragen, moeten plaatsen toegewezen krijgen en er moet luchtfiltering plaatsvinden. De bioscopen mogen tot maximaal 25% van hun zalen bezetten en hooguit 50 mensen per zaal toelaten. Vanaf oktober konden de bioscopen in de rest van de staat New York weer bezoekers toelaten. Bioscopen in New York City zijn gesloten sinds maart 2020. New York City is een belangrijke markt voor het bioscoopbezoek in de VS. De heropening van de bioscopen geeft het vertrouwen van filmdistributeurs een boost wat betreft de uitbreng van filmtitels.
Er zijn grote verschillen in de productiebudgetten van films in de Europese landen. Dat blijkt uit onderzoek van het European Audiovisual Observatory. De organisatie dook in de cijfers om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop de films in Europa worden gefinancierd. Het EAO voerde het grootschalige onderzoek uit samen met de European Film Agency Research Network (EFARN). Het onderzocht 568 Europese speelfilms die in 2018 in de bioscoop werden uitgebracht. Het gemiddelde budget van een in 2018 uitgebrachte Europese fictiefilm bedroeg 1,93 miljoen euro. De twee belangrijkste financieringsbronnen waren duidelijk directe overheidsfinanciering en investeringen van omroepen, goed voor respectievelijk 26% en 21% van de totale financiering. Het procentuele aandeel van directe overheidsfinanciering in de filmfinanciering neemt af naarmate de marktomvang en het budgetvolume toenemen.
De Netherlands Film Production Incentive is een financiële bijdrage – in de vorm van een cash rebate voor aantoonbaar bestede en kwalificerende Nederlandse productiekosten – van het Filmfonds voor speelfilms, lange documentaires en lange animatiefilm die primair bestemd zijn voor de bioscoop. In de vorm van een pilot komen daarnaast ook kwalificerende productiekosten van high end TV-series - drama-, animatie- en documentaireseries - in aanmerking voor een cash rebate. Met de Film Incentive beoogt het fonds een gezond filmproductieklimaat in Nederland te bevorderen en de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse filmindustrie te versterken. Deadline 19 april.
19 april is de deadline voor 2 co-productie regelingen van het Filmfonds: Realisering minoritaire coproductie korte animatie en onderzoek & experiment en Realisering minoritaire coproductie speelfilm, lange animatiefilm en documentaire. Met de eerste regeling ondersteunt het fonds eigenzinnige, artistieke minoritaire coproducties met gerede kans op internationale festivalselectie met een groot internationaal publieksbereik, met een substantiële creatieve en technische inbreng van Nederland. Met de tweede regeling ondersteunt het fonds de realisering van minoritaire coproducties speelfilm, lange animatiefilm en documentaire. Een minoritaire coproductie dient binnen het totale aanbod van internationale coproducties van uitzonderlijke artistiek-inhoudelijke kwaliteit te zijn, met onder andere een aantoonbare substantiële creatieve en technische inbreng van filmprofessionals uit Nederland.
In juli vorig jaar werd Lockdown Cinema geïnitieerd als onderdeel van het Filmfonds pakket COVID-19 steunmaatregelen. Deze eenmalige regeling richtte zich op projecten die de beperkingen van de lockdown omzetten naar filmische kracht. De ontvangen aanvragen toonden de veerkracht, creativiteit en diversiteit van de Nederlandse filmindustrie en maar liefst elf projecten werden er geselecteerd. Tijd om eens terug te kijken naar de projecten die een toekenning kregen. Hoe is het hen vergaan? Filmfonds sprak met regisseur/producent/scenarist Coco Koldijk over Eeny Meeny Motion Picture
De Stichting Cultuur Haven in Veghel heeft op de Noordkade in Veghel een tweede livestream studio geopend. In het najaar van 2020 openden het bedrijf samen met MXD-Rent een eerste studio om een online alternatief te bieden voor fysieke evenementen. De tweede studio biedt door de omvang en setting andere mogelijkheden dan de eerste.
Vanaf eind februari is het voor documentaireproducenten mogelijk aanvragen in te dienen voor de nieuwe steunmaatregel uit het COVID-19 steunpakket van het Filmfonds : de Lock Doc Ontwikkelingsbijdrage. Lock Doc is een speciaal traject voor bestaande, in ontwikkeling zijnde (korte of lange) documentaire filmplannen, waarvan de voortgang door COVID-19 is verstoord, maar welke artistiek-inhoudelijk en productioneel alsnog herzien of uit/doorontwikkeld kunnen worden. Daarnaast dient er, vanuit de noodzaak tot vernieuwing, een nieuw plan voor scenario-ontwikkeling voor een nieuwe, lange documentaire met internationale ambitie en bioscooppotentie te worden ingediend. Er komen maximaal 10 aanvragen in aanmerking voor een bijdrage, waarbij er ruimte is voor maximaal €60.000 per ontwikkeltraject. Deadline 23 maart.
Op 17 februari is IFFR Unleashed 50/50 gelanceerd ter ere van de 50ste editie van International Film Festival Rotterdam. Voor het platform is een programma samengesteld met 50 films uit vijftig festivaledities. Er zijn speelfilms en shorts te zien vanaf het prille begin in 1972 tot aan de editie van 2020. De films worden per decennium in volgorde uitgebracht en de eerste selectie is nu al te zien. Daarbij o.m. The Cow (1972) van Dariush Mehrjui, Angst essen Seele auf (1974) van Rainer Werner Fassbinder en Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce 1080 Bruxelles (1976) van Chantal Akerman. Korte films kosten €1 en voor een speelfilm betaal je €4,50.
De eerste helft van de jubileumeditie van het International Film Festival Rotterdam heeft niet te klagen gehad over aandacht. Er werden in totaal 132.286 bezoeken afgelegd aan het digitale festivalplatform. Een vijfde van de kijkers keek naar online premières om zo virtueel toch een beetje het festivalgevoel te houden. Behalve op de eigen site trok het festival ook kijkers via haar YouTube-kanaal. Tussen 22 december 2020 en 7 februari 2021 waren dat er maar liefst 4 miljoen. Tijdens de festivalperiode (1 t/m 9 februari) bezochten 12.800 schoolkinderen, studenten en docenten het festival online of fysiek. Ook de Tiger on the Loose augmented reality-installatie die Studio VollaersZwart door de hele stad Rotterdam had gezet, werd goed gebruikt: 12.998 keer gingen voorbijgangers de interactie aan met het green screen. De organisatie kijkt met een goed gevoel terug op het eerste deel van het programma. Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “Het eerste hoofdstuk van deze bijzondere 50ste festivaleditie stond niet alleen in het teken van grote uitdagingen, maar ook van grote kansen. Ik ben ongelooflijk trots hoe we met flexibiliteit en daadkracht in staat waren om buitengewone debuterende talenten – zoals Tiger Award-winnaar Vinothraj P.S. (Pebbles) – te introduceren bij publiek en professionals. Het is fantastisch om te zien dat het aantal internationale geaccrediteerde journalisten is gegroeid (een toename van 41% t.o.v. 2020, uit 61 landen), want zij spelen een cruciale rol in het creëren van een buzz rond het IFFR-programma. De februari-ervaring was op vele manieren waardevol en leerzaam en wij kijken uit naar het vervolg van ons jubileumprogramma, met onder meer IFFR Unleashed: 50/50 en het feestelijke slot van 2-6 juni.”
In 2020 heeft de Federatie Auteursrechtbelangen het Steunfonds Rechtensector opgericht met 5 miljoen euro eigen inleg van de deelnemende uitvoerende organisaties en 5 miljoen euro beschikbaar gesteld door het ministerie van OCW. Omdat het Steunfonds heeft aangetoond op doeltreffende wijze duizenden uitvoerende artiesten en creatieve professionals te kunnen ondersteunen, stelt de minister van OCW, zo bleek uit haar brief aan de Tweede Kamer van 10 februari, nog eens € 10 miljoen beschikbaar. ‘“Er is gekozen voor instrumenten die hebben aangetoond steun snel bij makers te kunnen brengen (en op deze manier het nagestreefde doel van deze steun te realiseren): met in totaal € 10 miljoen uit het eerste steunpakket hielp het Steunfonds Rechtensector dertien duizend makers, uitvoerende artiesten en creatieve professionals.” De Federatie en betrokken organisaties zijn hier heel blij mee.
Nadia de Vries sprak met filmmaker Vanesa Abajo Pérez en dichter Maud Vanhauwaert over hun expositie in het Amsterdamse Museum Tot Zover : Ik ben mijn lichaam niet : de verdwijning van de mens. In de tentoonstelling staan de persoonlijke spullen van overleden mensen centraal. Rondom deze spullen, die in de tentoonstelling ook te zien zijn als onderdeel van de object-installatie, hebben Abajo Pérez en Vanhauwaert beelden en teksten gemaakt. Met het project bevragen de twee kunstenaars de materiële voorwaarden van het menselijk bestaan. Besta je nog wanneer je geen lichaam meer hebt? Kan een overleden persoon voortleven via overgebleven bezittingen, zoals kledingstukken, meubels of persoonlijke objecten? “In de huidige ‘selfie-society,’ zoals ik het zelf noem, zijn we erg gewend om onszelf als protagonist te zien. Voor deze documentaire vond ik het belangrijk om aan te kaarten dat je als individueel mens geen centrale rol speelt in het leven, maar dat je slechts een klein deeltje bent van een groter geheel. Als mens ben je een bijfiguur; de wereld om je heen, díe is de protagonist.”
Nederlandse filmdistributeurs kunnen een projectsubsidie aanvragen voor de bioscoopuitbreng van een buitenlandse kwalitatieve kinder- en jeugdfilm in Nederland, die geselecteerd is op een internationaal filmfestival. Eerstkomende deadline van deze regeling van het Filmfonds is 1 april
Een filmfestival dat als doel heeft het stimuleren van de verspreiding, kennisontwikkeling, profilering en promotie van de professionele film in Nederland. Het filmfestival vindt plaats in Nederland en er moet worden samengewerkt met private en publieke (lokale) partners die in belangrijke mate meefinancieren in de kosten van het filmfestivall. Er kan een projectsubsidie bij het Filmfonds worden aangevraagd voor het organiseren van één filmfestivaleditie of een projectsubsidie voor twee jaar voor het organiseren van twee edities van hetzelfde jaarlijks terugkerend filmfestival. Deadline 20 april.
Hoe denken acteurs over hun vak? Hoe bereiden ze zich voor? Wat zijn hun geheimen? In de ‘visuele podcast’ The Spotlight horen we er meer over. In de eerste van voorlopig negen wekelijkse afleveringen praat Robert de Hoog aan de hand van scènes over zijn werk. The Spotlight brengt wekelijks een nieuwe aflevering uit via YouTube. Thijs Boermans maakt in samenwerking met Black Bee Productions de serie.
Uit de nieuwste cijfers van het European Audiovisual Observatory blijkt dat VOD-inkomsten van €388,8 miljoen naar €11,6 miljard tussen 2010 en 2020. D.w.z. dat de inkomsten verdertigvoudigd zijn. NBF heeft een overzicht van de belangrijkste conclusies.
De Federation of European Screen Directors (FERA), een vereniging van Europese film- en tv-regisseurs, heeft wereldwijde streamingbedrijven opgeroepen om kijkcijfers te delen en filmmakers naar behoren te compenseren voor succes van hun producties op hun platforms.
Studium Generale van de TU/e organiseert van 22 t/m 24 februari een mini-filmfestival met drie urgente en spraakmakende documentaires. Met live nagesprek met maker of deskundige. Tickets zijn gratis, maar reserveren is verplicht. Het betreft drie nieuwe documentaires, die ook te bekijken waren op het recente (online) IDFA-filmfestival.
Wanneer ben je nog wilsbekwaam en kun je zelf beslissen of je nog wil leven? In de documentaire ‘Dokter Kees, zoekend naar de wil van Willy’ gaat Jesse van Venrooij in een Eindhovens verpleeghuis op zoek naar ‘de wil’ van de demente Willy. De 63 minuten durende documentaire film is een eerste film uit de nieuwe reeks ‘Broet <3 Natlab’. Onder die noemer presenteert het Eindhovense filmplatform en het filmhuis de komende tijd online films van regionale makers. Dit gebeurt op het streamingplatform Picl, gespecialiseerd in arthousefilms. De documentaire van Jesse van Venrooij is vanaf 15 februari tot en met 15 juni te zien op Picl.
Op 19 februari organiseert het NPO fonds een Zoom kick-off over de webserieregeling voor beginnende makers. De Webserieregeling - scenario met workshoptraject is een talentontwikkelingsregeling opgezet voor teams (2-6 personen) die hun plan voor een sterk en eigentijds verhaal voor het web, en voor de NPO3-doelgroep van 13-25 jaar, willen ontwikkelen. De deadline voor indiening is op 16 maart.
Op 16 februari sluit dit jaar de eerste ronde van Immerse\Interact, een gezamenlijke regeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds. Philip Vermeulen werd in 2019 ondersteund via de regeling en wist daardoor zijn installatie More Moiré² te realiseren. Met de regeling Immerse\Interact worden projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap gestimuleerd. Artistiek onderzoek en experiment op het vlak van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media staan hierbij centraal. Het Filmfonds sprak met hem.
„Je merkt dat iedereen murw is na tien maanden improviseren en flexibel zijn” „De lontjes bij zowel studenten als docenten zijn korter. En de creativiteit is minder dan we gewend zijn, aan beide kanten. We lopen gevoelsmatig een marathon en we zitten op 35 kilometer: het moment waarop je eruit stapt of nog net genoeg adem vindt voor de laatste ronde.” Aan het woord is Bart Römer, directeur van de Nederlandse Filmacademie. NRC sprak met hem in het kader van een serie artikelen over het kunstonderwijs in coronatijd. Hoe wordt het onderwijs ingericht als de academie, gezien de coronaregels, onmogelijk alle 340 leerlingen in het gebouw kan toelaten?
De afgelopen maanden hebben afsluitende onderhandelingen plaatsgevonden tussen delegaties van de PAM CBO’s en de Vereniging RODAP onder leiding van de voorzitters van PAM en RODAP in verband met het aflopen per 31 december 2019 van het Convenant. Dit Convenant, gesloten tussen partijen in 2015 met een looptijd van 5 jaar, betrof de vergoedingen die worden betaald aan film- en tv-makers voor kabeldoorgifte inclusief bepaalde uitzending gemist diensten. Er is door de onderhandelingsdelegaties een akkoord bereikt over de verlenging van de afspraken over deze vergoeding voor de periode 2020 tot en met 2024. Daarnaast is sprake van een nabetaling van een extra vergoeding voor het doorgeven/uitzenden van andere zenders dan de RODAP zenders sinds 1 januari 2015. De nieuwe afspraken zien tevens op bepaalde groepen makers die voorheen nog geen vergoeding ontvingen. In totaal gaat het om een bedrag van ca. 90 miljoen euro aan collectieve vergoedingen dat tot en met 2024 wordt betaald.
Het Sundance Film Festival duurde dit jaar korter, van 28 januari tot en met 3 februari, en vond online plaats. De organisatie meldt dat er online bezoekers waren uit alle 50 Amerikaanse staten en 120 landen over de hele wereld, goed voor ruim 250.000 views. De organisatie gaat uit van gemiddeld twee kijkers per view, wat uitkomt op ruim een half miljoen kijkers. Een record aantal bezoekers. Dit jaar waren er 73 films te zien
Wie een expositie Vive le cinéma! noemt, maakt een statement. Hoe levend is de filmcultuur (nog)? Filmmakers uit de hele wereld geven daar antwoord op in een nieuwe tentoonstelling van Eye en IFFR, met ruimtelijk werk van Jia Zhang-ke, Lucrecia Martel, Nanouk Leopold en Daan Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese en Carlos Reygadas. De expositie is pas te bezoeken wanneer Eye weer open mag, maar vanaf 5 februari t/m 7 februari was gratis de online kick-off te zien. Jos van der Burg over de expositie.
Netflix heeft op 5 februari de 15 scenarioschrijvers bekend gemaakt die aan de slag mogen met het schrijven van hun filmscript voor de New Voices Script Contest. Met deze wedstrijd is Netflix samen met Scriptbank op zoek naar een nieuwe generatie scenarioschrijvers die vernieuwende en inclusieve verhalen te vertellen hebben. De jury, bestaande uit professionals uit de film- en televisiewereld, had maar liefst 550 ingezonden filmplannen om uit te kiezen. In juni 2021 worden de twee beste film scripts geselecteerd gemaakt en mogelijk doorontwikkeld tot een Netflix Original Film.
Op 5 februari is een nieuwe versie van het COVID-19 protocol voor de AV-sector gepubliceerd. Deze versie (3.4) sluit aan bij de actuele overheidsmaatregelen, waaronder de verlenging van de lockdown tot (ten minste) 2 maart 2021.
Het Filmfonds, de publieke omroep en CoBO stimuleren de productie van Telescoopfilms, onderscheidende en ambitieuze speelfilms van hoge cinematografische kwaliteit voor een breed publiek en met een culturele meerwaarde. Ten gevolge van een wijziging in de financiering komt er een einde aan de regeling Telescoop. Binnen de beperking van het budget is er nog een laatste ronde. De deadline hiervoor is 30 maart
Een onafhankelijke regisseur kan een aanvraag voor treatment-ontwikkeling van een lange documentaire indienen in het kader van de regeling Ontwikkeling Oase. Deze regeling van het Filmfonds in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds is er voor ervaren documentaire regisseurs ten behoeve van de ontwikkeling van lange documentaires (vertoningsduur van meer dan 70 minuten) met cinematografische kwaliteit. Deadline is 30 maart.
In juli vorig jaar werd Lockdown Cinema geïnitieerd als onderdeel van het Filmfonds pakket COVID-19 steunmaatregelen. Deze eenmalige regeling richtte zich op projecten die de beperkingen van de lockdown omzetten naar filmische kracht. De ontvangen aanvragen toonden de veerkracht, creativiteit en diversiteit van de Nederlandse filmindustrie en maar liefst elf projecten werden er geselecteerd. Tijd om eens terug te kijken naar de projecten die een toekenning kregen. Hoe is het hen vergaan? Dit maal : scenariste/co-regisseur Emily Reekers over Hannah's Dream.
Naast de samenvoeging van Screen NL en New Screen NL tot één afdeling Selective Funding, gericht op de artistiek-inhoudelijke beoordeling, en een afdeling Productie waar de financieel-zakelijke kennis gebundeld wordt, zijn met het nieuwe beleidsplan van het Filmfonds meer veranderingen doorgevoerd. Tijdens de sectorpresentatie van 27 januari is toegelicht welke vervolgstappen al gezet zijn met betrekking tot de organisatie, steunmaatregelen, de herziening van de bestaande regelingen en de regelingen die het komende jaar nog zullen volgen. Het Filmfonds zet de belangrijkste veranderingen op een rij. Half februari verwacht het fonds meer duidelijkheid te kunnen geven over de verdere invulling van het tweede steunpakket.
Al snel na de uitbraak van het coronavirus werd voor de audiovisuele sector een COVID-19 protocol verspreid. Dit protocol is ervoor bedoeld om een zo veilig mogelijke werksituatie te creëren en bevat handige richtlijnen en gedragsregels. Deze nieuwe manier van werken brengt voor filmproducties een grote uitdaging met zich mee. Want hoe pas je deze richtlijnen toe in de praktijk en hoe voorkom je dat die het creatieve proces negatief beïnvloeden? Sex Sells van scenarioschrijver Rudi Brekelmans, verbonden aan het Tilburgse Studio Nova, is een van de eerste korte fictiefilms die geproduceerd werd aan de hand van dit protocol. De productie werd ondersteund vanuit de Lockdown Cinema-regeling van het Nederlands Filmfonds, het Tilburgse Makersfonds en Brabant C.
Voor de ontwikkeling van een (majoritaire) Nederlandse speelfilm kan via één van de filmconsulenten óf via de adviescommissie voor mainstream film (alleen mainstream speelfilm/ lange animatiefilm) bij het Filmfonds subsidie worden aangevraagd. Bij de inhoudelijke selectie wordt prioriteit gegeven aan oorspronkelijke scenario’s en wordt geselecteerd op een kwalitatief hoogwaardig, divers en gedurfd aanbod. Van Nederlandse mainstream films wordt daarnaast verwacht dat het ambitieniveau zodanig is, dat deze films in kwaliteit en toegankelijkheid een breed publiek in Nederland trekken. Aanvragen voor ontwikkeling via de filmconsulent kunnen het hele jaar worden ingediend. Voor aanvragen via de mainstream commissie is de eerstekomende deadline 16 maart.
Wie werken er voor de productie van een film achter de schermen naast regisseurs en acteurs? Wie schrijft het script, wie zorgt voor aankleding, het geluid, de dieren, cast en de inwendige mens op de set? De Filmkrant belicht in deze ‘achter de schermen’-serie steeds een ander vakgebied. Dit keer: animatronics in actie op de set van Captain Nova, een sciencefictionfilm voor de hele familie.
Volgens de International Union of Cinemas (UNIC) zagen alle aangesloten landen de omzet van hun bioscoopkaartverkoop in 2020 ten opzichte van het succesjaar 2019 met 70,6% dalen. Wie daar de landen van de Europese Unie uitfiltert ziet daar een afname van 69%. Eerder was al bekend geworden dat het bioscoopbezoek internationaal flink te leiden heeft gehad onder de coronacrisis. In Duitsland, Frankrijk en Spanje werd rond de 70% minder verdiend aan kaartverkoop. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland daalde de recette zelfs met ruim driekwart (76%). De landen die nog het beste uit de ellende tevoorschijn kwamen zijn Denemarken (-47%) en Rusland (-59%). Nederland deed het met -56% ook nog vrij goed. De reden voor die relatief goede prestatie ligt volgens UNIC in het lokale product. 'Met steun van de lokale distributeurs en producenten, wisten de nationale films nieuwe hoogtes te bereiken', aldus UNIC. In Denemarken bereikte de films van eigen bodem een marktaandeel van 49,4%. In Tsjechië was dat 46,4% en in Rusland 46,9%. Topscoorders afgelopen jaar waren Turkije met 80% en Italië met 57%. De Nederlandse film deed het naar omstandigheden ook nog vrij aardig en belandde in Europa met een marktaandeel van 21% lokaal product ergens in de middenmoot.
Op 27 januari heeft Koning Willem-Alexander een ‘digitaal werkbezoek’ afgelegd aan de Nederlandse film- en bioscoopsector. Via een videoverbinding liet hij zich informeren over wat er op dit moment speelt bij filmvertoners, distributeurs en filmmakers in Nederland. Volgens Pepijn Kuyper, filmtheater LantarenVenster in Rotterdam, hebben de filmvertoners zich de afgelopen maanden van hun beste kant laten zien door oplossingsgericht te denken. 'We moeten als sector zien die creativiteit vast te houden', bepleitte hij. Distributeur Pim Hermeling van September Film : '2020 was vooral voor de bioscopen een zwaar jaar; dat wordt 2021 voor de distributeurs.' Volgens hem heeft dat alles te maken met het grote aantal uitgestelde films die nog een bioscooprelease gaan krijgen. Het gaat om films die allemaal hun plek en publiek moeten veroveren om uit de kosten te komen. Anna Pedroli van de branchevereniging NAPA : 'Zolang er gedraaid kan worden, kan er geld worden verdiend, ook door alle zzp'ers die bij het maken van films betrokken zijn. Als dat niet kan, gaat de boel kapot.' Pedroli legde uit dat het Filmfonds er met extra geld aan heeft bijgedragen dat de boel weer in beweging kon komen. Maar net zo belangrijk was het productieprotocol waar de sector al heel vroeg in de crisis aan heeft gewerkt om het veilig werken om een filmset mogelijk te maken. Eché Janga, maker van de winnaar van het Gouden Kalf, Buladó, sprak de hoop uit dat kleine films en de films van nieuwe makers uit alle hoeken van het koninkrijk die verhalen te vertellen hebben, straks niet in de verdrukking komen. Het was een oproep waar Filmfonds-directeur Bero Beyer zich van harte bij aansloot. Hij onderstreepte het belang van 'meerstemmigheid' bij de filmmakers en de steun voor films op het snijvlak van kunst en commercie.
“Het scenario voor de sector veranderde vorig jaar maart van een familiedrama in een rampenfilm, maar we schrijven er met z’n allen aan mee en kunnen het verloop beïnvloeden.” Directeur van het Filmfonds Bero Beyer presenteerde op 27 januari de steunplannen en een gestroomlijnde organisatie om ze uit te voeren. De plannen voor de nieuwe beleidsperiode die inging op 1 januari van dit jaar waren al ingediend in januari 2020 , dus voor de uitbraak van de coronapandemie. De telkens veranderende omstandigheden daarna dwongen het Filmfonds tot aanpassen en flexibel reageren. Voor 2021 is een deel van het tweede, door het ministerie van OCW toegezegde steunpakket geoormerkt voor steun aan filmmakers. Als opvolger van Film Fast Forward, dat naar aanleiding van het eerste steunpakket werd opgetuigd, komen er een research & development-regeling (Film Fast & Furious) voor regisseurs en scenaristen om met €10.000 nieuwe films en high-end series te ontwikkelen. Onder de kop Cypher Cinema is geld gereserveerd voor projecten van 5 tot 60 minuten. Het programma Lockdown Cinema krijgt een opvolger in de vorm van Music Mayday. Hiervoor kunnen projecten zich aanmelden die het leven post-corona vieren en muzikaliteit omarmen – letterlijk, figuurlijk of metaforisch. Daarnaast kondigde Beyer een kortfilmversie aan van De Verbeelding, het cross-overprogramma voor film en beeldende kunst, en een extra ronde voor immersieve en interactieve projecten. Lock Doc is een nieuw programma waarbinnen documentairemakers aanspraak maken op €60.000 voor het ontwikkelen van een plan. Van alle programma’s werd nadrukkelijk gezegd dat ze ook openstaan voor autodidacten of filmmakers die nog geen volwaardig CV hebben opgebouwd. Met het schrappen van formele opleidingscriteria wil het fonds de deur openzetten voor een grotere diversiteit aan makers.
Nu vrijwel ieder festival kiest voor een hybride vorm en liefhebbers door de bomen het digitale bos bijna niet meer zien, hebben vier festivals voor kortfilms besloten de krachten te bundelen. Het European Short Film Network bundelt de programma’s van de festivals in Oberhausen, Wenen, Poznan en het Nijmeegse Go Short Festival. Tussen 1 april en 30 juni aanstaande biedt het European Short Film Network direct toegang tot de ruim 300 titels van de vier deelnemende festivals. Het platform staat ook open voor andere festivals, mochten die zich willen aansluiten. Iedere week worden twee competitiefilms vrijgegeven zodat na twaalf weken het complete veld van 24 films de revue is gepasseerd. Op 21 juni, de avond van de kortste dag van het jaar, worden de prijzen uitgereikt. Het Nijmeegse Go Short (14 t/m 18 april) is als eerste festival aan de beurt. De selectie wordt later bekend gemaakt. Of het festival ook een analoge component krijgt, hangt af van de ontwikkeling van de pandemie.
De vroegtijdige val van Rutte III heeft ook gevolgen voor de filmsector. De veelbesproken investeringsverplichting waar minister van Engelshoven (OCW) aan werkte is door het demissionair worden van het kabinet van tafel. Uit de hoek van bioscoopondernemers en filmdistributeurs klonk al diverse malen kritiek op het stimuleringsplan dat van Engelshoven initieerde eind 2019. Zij wezen o.m. op de al bestaande afspraken die zijn vastgelegd in het btw-convenant. De branchevereniging van bioscopen en filmtheaters zegt in een reactie blij te zijn dat het huidige voorstel waarin ook bioscopen - net als streamingdiensten en omroepen - meer moeten gaan bijdragen, nu niet doorgaat. ‘ In tijden van corona is het niet gepast de bioscoopmarkt nog zwaarder te belasten door middel van het invoeren van een investeringsverplichting, ter ondersteuning van het Nederlands filmproduct.’, zegt de NVBF. Producenten en filmmakers drongen bij de politiek de afgelopen jaren juist aan op een systeem van heffingen en investeringen om de positie van de Nederlandse filmsector te verbeteren. ‘De val van het kabinet, de aanstaande verkiezingen en de daaropvolgende formatieperiode leiden tot vertraging in het wetgevingstraject. De urgentie voor zo'n stimuleringsmaatregel is het afgelopen jaar namelijk alleen maar toegenomen.' , zegt directeur Anna Pedroli van de producentenvereniging NAPA. Ook het Nederlands Filmfonds laat in een verklaring weten het spijtig te vinden dat het voorstel nu niet kan worden doorgezet. Ook het fonds spreekt niet van afstel maar van 'vertraging'. Het fonds stelt dat 'die gemeenschappelijke verantwoordelijkheid die makers met exploitanten verbindt, juist ook de nieuwe toetreders zoals de grote streamingplatforms, cruciaal blijft voor een florerende, diverse en innovatieve culturele filmsector.’ Het fonds wijst er op dat in andere Europese landen al wel vergaande afspraken hierover gemaakt waardoor Nederland het risico loopt dat het achterop komt te liggen. Het zal van de uitkomst van verkiezingen afhangen of het plan - in welke vorm dan ook - nog een keer terugkeert.
KORT!, De Straat en De Oversteek, drie vertrouwde trajecten die scenarioschrijvers en andere filmmakers door de jaren heen hebben voorzien van ervaring, inkomen en trackrecord, gaan verdwijnen. Vooral jonge schrijvers vonden hier de ruimte hun talent te ontplooien en samenwerkingen op te bouwen. Gelukkig kwam het NPO-fonds al snel met het bericht dat samen met de mediasector, publieke omroepen en NPO nieuwe talentregelingen zijn ontwikkeld die hiervoor in de plaats komen. PLOT, het magazine over scenarioschrijvers, sprak met Hanneke Bouwsema en Jenny Booms van het NPO-fonds over de nieuwe talentregelingen.
Corona treft de bioscoopsector, ook het grote concern Kinepolis heeft het niet makkelijk. Langdurige sluitingen van de bioscopen of beperkingen in capaciteit moesten meehelpen de pandemie te bestrijden. Toch ziet CEO Eddy Duquenne de toekomst positief tegemoet. Een gesprek met de topman van de aan Euronext Brussel genoteerde cinemagroep en multinational. Kinepolis, weet, mede te zien aan de aandelenkoers, relatief beter stand te houden dan concurrenten. AMC Entertainment verloor sinds de corona-uitbraak ongeveer 70 procent op de beurs, Cineworld 65 procent, Kinepolis slechts een goeie 40 procent. Duquenne ziet streaming niet als concurrent. Hij denkt niet dat de streamingplatforms als winnaar uit de coronacrisis komen.
Op 21 januari heeft de Tweede Kamer ingestemd met invoeren van een avondklok. Daarnaast heeft de overheid nu duidelijk aangegeven welke documenten benodigd zijn en ook modelformulieren beschikbaar gesteld. De werkgroep COVID-19 protocol en de producentenverenigingen NAPA en NCP zullen geen eigen werkgeversverklaring voor de AV-sector opstellen, zoals eerder aangekondigd.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie opent op 1 februari een nieuwe subsidieregeling, gericht op kleinschalig experiment-gedreven onderzoek binnen de creatieve industrie: de Regeling Experiment. Met de Experiment biedt het fonds een snelle (binnen 6 weken) en laagdrempelige procedure waardoor er op korte termijn een extra impuls kan worden gegeven aan vernieuwing. Co-financiering niet verplicht. Binnen deze regeling kan de aanvrager een bijdrage ontvangen van maximaal € 10.000. Aanvragen kan op elk moment, er is dus geen deadline. Een gesprek met Gabriella Fiorentini, coördinator van de nieuwe regeling.
Teledoc Campus is een samenwerkingsproject van NPO, CoBO, het NPO-fonds en het Filmfonds voor de ontwikkeling van documentaire talent in Nederland. Teledoc Campus staat open voor kwaliteitsdocumentaires met een cinematografisch en onconventioneel karakter. Teams van jonge regisseurs en producenten krijgen binnen Teledoc Campus de gelegenheid ervaring op te doen, waarna de sprong naar volwaardige, lange producties kan worden gemaakt. Binnen dezelfde kaders - televisie en bioscoop - waarin zij later zullen opereren, krijgen die makers nu de kans hun talenten te ontplooien. Eerstkomende deadline is 15 maart.
De eerstkomende deadline voor de regeling Realisering lange documentaire van het Filmfonds is 16 maart. Het gaat daarbij om de realisering van een (majoritaire) Nederlandse documentaire van langer dan 70 minuten. Het Filmfonds geeft bij de inhoudelijke selectie prioriteit aan oorspronkelijke scenario's en selecteert op een kwalitatief hoogwaardig, divers en gedurfd aanbod.
Tijdens de eerste lockdown in april en mei vorig jaar zag Anton Scholten, voorzitter van de Beroepsvereniging van Film- en Televisiemakers (NBF), hoe alle opnames binnen een paar dagen helemaal stilvielen. Maar na het tot stand komen van het COVID-19 protocol voor de AV-sector ging men weer aan de slag. Alleen de bioscopen aanvankelijk geopend voor een beperkt publiek, gingen daarna helemaal dicht. Nu de coronavaccinaties van start zijn gegaan, durft de filmsector echter voorzichtig te dromen van een zomer waarin bioscopen hun deuren weer open mogen en nieuwe films zonder veel beperkingen gemaakt kunnen worden. Volgens Scholten kan de filmsector weer snel op gang komen als daarvoor de ruimte geboden wordt. "Mits ze het voorbereidende werk, zoals het voltooien van scripts bijvoorbeeld, gedaan hebben." Maar er is inmiddels een overvloed aan films, die nog niet zijn uitgebracht. Nederlandse filmmakers, verwacht Scholten, kunnen en willen niet wachten met het uitbrengen van producties. Waar worden de films vertoond, via streaming of in de bioscoop? Gaan de streamingplatforms met bioscopen samenwerken? Bij producenten is er al een verschuiving gaande van bioscoopfilms naar series.
Tijdens de persconferentie van 20 januari 2021 heeft het kabinet extra maatregelen aangekondigd. Deze zijn een aanvulling op de huidige lockdown die tot en met ten minste 9 februari 2021 duurt. De Producentenalliantie zet de consequenties bij de voortzetting van reguliere bedrijfsactiviteiten, waaronder ook opnames voor audiovisuele producties vallen, op een rij. Het gaat daar met name over de avondklok en de reisbeperkingen.
De eerstkomende deadline van de regeling Talentontwikkeling in de Regio (Broedplaats) van het Filmfonds is 9 maart. Een op film gericht en projectmatig opgezet professioneel talentontwikkelingstraject buiten het directe maakproces om door middel van training en/of een traject van ‘’on the job’’ binnen het maakproces. Het traject biedt aan beginnende en ervaren Nederlandse filmprofessionals de ruimte om zich professioneel verder te ontwikkelen en sluit aan op de specifieke behoeften en opleidingen en andere trajecten in de betreffende regio. Trajecten in de verschillende regio’s vullen elkaar aan en borgen onderlinge afstemming c.q. samenwerking. Trajecten die ruim aandacht hebben voor diversiteit hebben de voorkeur. Het Filmfonds richt zich specifiek op trajecten die worden georganiseerd op knooppunten van audiovisuele opleidingen, regionale en lokale omroepen, filmtheaters en festivals en lokale/regionale film commissions en fondsen, waarbij de samenwerking tussen partijen de impact en duurzaamheid van trajecten vergroot.
Teledoc is een samenwerkingsproject van NPO, CoBO en het Filmfonds voor Nederlandse onafhankelijke documentaire regisseurs en producenten. Een Teledoc is een gelaagde documentaire met een vertoningsduur van 75 - 90 minuten, met een eigentijds thema en een onderwerp met een duidelijke Nederlandse connectie. Ervaren regisseurs worden uitgedaagd om een film met een universeel thema en auteursvisie te ontwikkelen, die cinematografisch prikkelend, verhalend en toegankelijk is voor een breed publiek. Deadline is 8 maart
Een filmeducatiehub is een regionaal ingebedde organisatie voor film van waaruit activiteiten voor film- en beeldeducatie in de regio aangeboden en afgestemd worden. Filmeducatiehubs vormen onderling een netwerk dat is aangesloten bij het Landelijk Netwerk Filmeducatie. Er kan een meerjarige bijdrage voor twee jaar aangevraagd worden voor het vervullen van een coördinerende rol door de filmeducatiehub in het samenbrengen van vraag en aanbod op het gebied van film – en beeldeducatie (speelfilm, documentaire, animatie, nieuwe media en games) in een afgebakende regio. Het gaat daarbij om activiteiten ter bevordering van zowel actief als receptief filmonderwijs (hieronder valt in principe niet het zelf ontwikkelen van filmeducatie-aanbod, of het laten ontwikkelen). Deadline voor deze regeling van het Filmfonds is 2 maart.
Op 14 januari 2021 kwam in het nieuws dat een groep van 66 personen is beboet wegens niet naleven van de coronaregels bij opnames van een videoclip in een bedrijfspand in Lijnden. Vanuit de werkgroep COVID-19 protocol audiovisuele sector, NAPA en NCP, is contact gelegd met het verantwoordelijke productiebedrijf en met de gemeente Haarlemmermeer / Veiligheidsregio Kennemerland. Ook is er met vertegenwoordigers van enkele branche- en beroepsorganisatie en met het ministerie van OCW overleg gevoerd. Dit omdat het voorval direct betrekking heeft op het functioneren van het COVID-19 protocol en omdat het tot de nodige beroering heeft geleid binnen de audiovisuele sector.
Intimiteitsscènes worden vaak als normale scènes beschouwd, terwijl ze dat niet zijn. Daarom nodigde acteursbelangenvereniging ACT Ita O’Brien uit voor een seminar over haar rol als intimiteitscoördinator.Via zoom maakten ruim zestig film-, theater- en televisieprofessionals kennis met haar ‘Intimacy on Set Guidelines’. Juliette Georges brengt verslag uit.
Het programma Creative Europe MEDIA bestaat 30 jaar. Om dit te vieren heeft de Europese Commissie een communicatiecampagne gelanceerd met tevens aandacht voor het nieuwe Creative Europe MEDIA-programma (2021-2027). De inhoud van de campagne zal worden toegespitst op tien verschillende thema's die de audiovisuele industrie toelichten en zal in de eerste plaats vooral worden gebruikt voor sociale media met als doel jongeren en professionals uit de sector te bereiken. De website We All Love Stories zal regelmatig worden bijgewerkt met al het campagnemateriaal, promotievideo's, informatie over het nieuwe programma en afleveringen van de nieuwe Instagram-reeks "Achter de schermen van de Europese inhoud - Hoe EU-steun in verhalen verandert". Zodat het publiek beter begrijpt hoe de EU audiovisuele en filmprojecten ondersteunt.
,,Dit hoort zo niet”, reageert wethouder Jan Goijaarts. De gemeente Meierijstad zit duidelijk met het probleem in zijn maag. De vijfde bioscoopzaal van Industry, met 240 stoelen, werd op 29 augustus officieel geopend. Terwijl er nog altijd geen vergunning lag en de controle van de brandweer nog niet officieel bekrachtigd was. Volgens Goijaarts had de brandweer voor de opening van de bioscoopzaal in augustus al wel een brandveiligheidscontrole uitgevoerd -,,er was een ‘groen vinkje’”- maar waren de rapporten die nodig zijn voor de totale vergunning toen nog niet bijeen. ,,Wij hebben hier na de opening dan ook enkele stevige gesprekken over gehad met de verantwoordelijken.” Gevolgen lijkt de affaire niet te hebben. De vergunning is nog altijd in de maak. Omwonenden van het Noordkade-complex stellen dat de gemeente Meierijstad grip op het terrein verliest, en dat eigenaar Van de Ven te veel zijn gang kan gaan. Ze maken onder meer bezwaar tegen de komst van een groot hotel dat bouwbedrijf Van de Ven wil bouwen, bovenop de silo's van de Noordkade.
Een nieuw onderzoek van het Deense Film Instituut toont voor het eerst de consumptie en perceptie van speelfilms en televisieseries (fictie) door kinderen, zowel in de bioscoop als thuis. Het doel van de studie is om inzicht te geven in de kijkgewoonten en verwachtingen van kinderen met betrekking tot films en televisieseries - in vergelijking met gaming, social media en dergelijke. Het onderzoek laat ook zien wat 7 tot 14-jarigen motiveert om naar de bioscoop te gaan of films en series thuis te bekijken, welke ervaringen ze hebben en wat ze denken over Deense fictie in het algemeen.
Zelfstandige professionals, organisaties en consortia die werkzaam zijn in de creatieve industrie en hun werkpraktijk internationaal willen positioneren, kunnen in de International Support Index gemakkelijk opzoeken welke ondersteunende regelingen er voor hen beschikbaar zijn. Het Nieuwe Instituut en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontwikkelden samen een online tool waarin alle financiële en niet-financiële regelingen voor internationalisering van de creatieve industrie in kaart zijn gebracht. Voor professionals werkzaam in de sectoren architectuur, design, digitale cultuur, gaming, film of mode zijn over de grens allerlei mogelijkheden om hun praktijk uit te breiden. Vanuit de overheid zijn hiervoor ook steeds meer ondersteunende regelingen beschikbaar bij onder meer het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, SEE NL, DutchCulture, Het Nieuwe Instituut, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Horizon Europe, Fonds voor Cultuurparticipatie en het Nederlands Filmfonds.
Tijdens de persconferentie van 12 januari is bekendgemaakt dat de huidige lockdown voortduurt tot en met ten minste 9 februari 2021. Naar aanleiding daarvan is het COVID-19 protocol voor de AV-sector op enkele kleine punten aangepast.
De verschijning van het vijfdelige Small Axe (Steve McQueen, 2020) doet een discussie oplaaien die eerder al door producties als Twin Peaks: The Return (David Lynch, 2017) en The Ballad of Buster Scruggs (Joel en Ethan Coen, 2018) werd aangewakkerd: wat is het verschil tussen televisie en film? En doet dat verschil er nog toe in een tijd dat we vooral op een klein scherm kijken?
Pandemie of niet, in 2020 openden vier nieuwe bioscopen en filmtheaters de deuren, plus tien extra zalen. Het aantal stoelen steeg met 1.200. Aldus data van de NVBF en de FDN. Maar kijk er niet van op als vanaf 2021 vele tientallen nieuwe zalen opengaan. Heel kleine zaaltjes, dat wel, van tien, vijf of twee stoelen. De microbioscoop komt eraan. In China groeit er al wat jaren zo’n microcinema, ook wel cinema-on-demand, naar voorbeeld van de populaire karaoke-cabines. Het betreft piepkleine zaaltjes met minibar en een filmjukebox die je per uur huurt, niet per film. Zulke concepten hangen nu ook in Nederland boven de markt. Coen van Zwol sprak met Simon Blaas (Cinema Middelburg) over het recent geopende Club Cinema en Thomas van de Weerd (mede-oprichter Pathé Thuis) over het nog te openen The (Any)Thing. „In je thuisbioscoop moet je toch zelf naar de koelkast lopen. Hier word je verzorgd en bediend door het restaurantpersoneel. We gaan straks open van 08.00 tot 24.00 uur. Meer dan 90 procent van de Nederlanders vindt het leuk om naar de film te gaan. En hier bepaal jij helemaal zelf wat er gebeurt!”, zegt van de Weerd in De Telegraaf.
De coronacrisis betekent volgens BREIN een dubbele klap voor de culturele sector. ‘’Optredens zijn geen alternatief voor verlies van inkomsten door illegaal streamen en downloaden”, aldus Brein. “Nooit niet en nu al helemaal niet met corona dat hard de inkomsten uit de optredens hakt.’’ Entertainment Business sprak met directeur Tim Kuik over de plannen van BREIN in 2021. In 2021 start BREIN met nieuwe anti-piracycampagnes. Zo is de organisatie begonnen met een voorlichtingscampagne gericht op frequente en langdurige uploaders. Tim Kuik: ‘’De eerste meldingen daarvoor gaan in januari de deur uit. We vragen serviceproviders deze meldingen naar de betreffende abonnees door te sturen, dat kan dan anoniem.’’
Sinds eind november vorig jaar is op arthouse-streamingplatform Picl plek ingeruimd voor Pepr, een podium voor zwarte makers en verhalen uit de Afrikaanse diaspora. Een gesprek met Peggy Gemerts, oprichter van de onafhankelijke distributeur Full Color Entertainment, die het platform oprichtte.
Filmplatform Picl heeft een goed jaar beleefd. Het aantal kijkers naar de films in 2020 steeg 400 procent vergeleken met 2019. Bij Picl kopen kijkers een kaartje voor een (arthouse)film van een van de aangesloten filmhuizen, en kijken ze de film thuis via streaming.
Het International Film Festival Rotterdam heeft op 22 december de selecties voor de Tiger Competition, Big Screen Competition en Ammodo Tiger Short Competition van de vijftigste editie bekend gemaakt. Ook maakte het festival de films bekend die tijdens het eerste deel van IFFR 2021 (1 – 7 februari) buiten de competities worden vertoond in het Limelight-programma. International Film Festival Rotterdam vindt dit jaar plaats in twee delen, in februari en juni. De vijftigste editie is tevens de eerste voor Vanja Kaludjercic, de nieuwe directeur. De Filmkrant sprak met haar over de verlenging van de lockdown, trouw aan makers, de plaats van publieksfilms binnen festivals, release windows en de kroonjuwelen van het IFFR.
Kinepolis heeft met banken een afspraak gemaakt over het ontvangen van een krediet van 80 miljoen euro. Het bedrijf zegt zich daarmee voor te bereiden 'op een langer uitblijven van een volwaardige herneming van haar activiteiten'. Kinepolis, dat bioscopen heeft in negen landen waaronder naast België en Nederland ook de Verenigde Staten, heeft zwaar te leiden onder de coronacrisis. In reactie daarop zegt het beursgenoteerde bedrijf in een persverklaring allerlei kostenbeperkende maatregelen te hebben genomen. Maar ondertussen wordt er ook aan nieuwe bioscopen gewerkt, waaronder die in The Mall of the Netherlands bij Leidschendam die op 18 maart open moet gaan. Het krediet is afkomstig van vier banken die ieder 20 miljoen euro inbrengen op basis van een driejarige lening. Kinepolis zegt nog voldoende financiële middelen te hebben om de sluiting van alle bioscopen voor een periode van meer dan tien maanden aan te kunnen.
2020 was in veel opzichten een slecht jaar voor de wereldwijde bioscoopindustrie. Tijdens de nieuwjaarspresentatie van FDN en de NVBF werd duidelijk dat de recette van Nederlandse bioscopen en filmtheaters met 56% daalde ten opzichte van 2019. In veel andere landen was het verlies echter nog groter. Zo werd volgens recente cijfers van UNIC en Box Office Mojo in Duitsland, Frankrijk en Spanje rond de 70% minder verdiend aan kaartverkoop. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland daalde de recette zelfs met ruim driekwart (76%). Het lijkt er dus op dat de financiële schade in Nederland relatief meevalt. Zo gemakkelijk zit het echter niet in elkaar. Exacte recettecijfers over 2020 zijn er voor veel landen nog niet, maar onderzoeken van Omdia en Gower Street Analytics laten zien dat de wereldwijde recette in 2020 met minimaal 70% is gedaald. Met name de Verenigde Staten wordt met een verlies van 82% hard geraakt. De bioscopen waren daar gedurende 2020 veelal dicht of slechts op enkele plekken open.
Filmdistributeur Contact Film stopt met de uitbreng van films in de bioscoop. Een gevoelig verlies voor het artistieke aanbod in de Nederlandse filmtheaters. Het bijna dertig jaar oude Arnhemse distributiehuis blijft nog wel actief om de dvd- en vod-rechten van aangekochte titels te gelde te maken. Hoewel frontman Gerard Huisman eind 2019 al een gesprek had met het bestuur van zijn stichting over de voortgang wegens slinkende reserves, was de coronacrisis de laatste klap. Huisman: “De toenemende vercommercialisering van filmtheaters en het daarmee gepaard gaande gebrek aan avontuurlijkheid in de programmering speelde ons al langer parten. Films aankopen en uitbrengen kost geld. Als ik wil adverteren voor een film, krijg ik geen korting, maar door de halve zaalbezetting wegens Corona zijn de opbrengsten wel gehalveerd.” Het kwaliteitslabel dat begin dit jaar dertig jaar zou bestaan, bracht jaarlijks zo’n tien tot dertien kunstzinnige filmtitels uit, doorgaans van hoge artistieke kwaliteit. Qua aantal lijkt dat misschien niet veel, maar in tijden van cijferfetisjisme is het verlies van distributeur Contact Film eerder moreel van aard. Sinds gemeenten van filmtheaters stijgende bezoekersaantallen verlangen in ruil voor subsidie, is over het algemeen minder plaats voor artistieke kwaliteit aan de randen van de cinema, met een meer op de grootste gemene deler gericht filmaanbod tot gevolg.
Sinds 2004 biedt One Night Stand jonge makers de kans een middellange film te maken voor de publieke omroep. Nadat de reeks vorig jaar een nieuwe gedaante kreeg als anthologieserie Centraal en dit jaar als Onze straat, komt er na zestien jaar een einde aan dit talentontwikkelingstraject. Met Marina Blok, als hoofd drama bij NTR vanaf het begin betrokken bij het initiatief, maakt de Filmkrant de balans op.
De deadline van de eerste ronde van 2021 van de regeling Immerse\Interact, een samenwerkingsproject van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Filmfonds, is 16 februari. Vanuit de cross-over tussen film en digitale cultuur is een nieuw terrein ontstaan, waarbinnen interactieve ontwerpers, grafisch ontwerpers en digitale pioniers samen met regisseurs, scenarioschrijvers en producenten werken aan vernieuwende mediaproducties. Samen wordt de toekomst van storytelling verkend in een veranderend medialandschap. Deze toekomst is digitaal, soms immersief, soms in co-creatie met een publiek, maar altijd gedacht vanuit de kracht van het verhaal. Artistieke projecten met een dragend filmisch component, waarin storytelling (fictie/non-fictie) in relatie tot interactieve of immersieve mediavormen (360-graden video, VR, AR, enz.), centraal staan. Ook cross-overs in de vorm van transmediale producties en installaties kunnen in aanmerking komen.
Sinds de coronacrisis werden de COVID-19 steunmaatregelen bij het Filmfonds goed benut. Nu de situatie nog even aanhoudt, is er vanuit het tweede steunpakket ruimte voor het uitwerken van de Steunmaatregel Productie en de versterking van de Garantieregeling Pandemie en distributieregeling Nederlandse Filmproductie in Nederland. Dat meldt het Filmfonds op 18 december 2020.
Het kabinet breidt de steunpakketten uit vanwege de verzwaarde lockdown. Dat werd bekend op 18 december 2020. In een reactie liet de branchevereniging van bioscopen en filmtheaters, de NVBF, bij monde van directeur Gulian Nolthenius weten dat de exacte invulling van het nieuwe pakket nog niet duidelijk is, maar dat een deel van het geld in ieder geval naar het Abraham Tuschinski Fonds (ATF) zal gaan.
NVPI Interactief, branchevereniging voor de videogamesindustrie in Nederland, gaat per 1 januari 2021 verder onder de naam Videogames Federatie Nederland – VGFN. Naast de nieuwe naam verzelfstandigt de vereniging zich door afsplitsing van de NVPI organisatie, die zich daarmee gaat focussen op de belangenbehartiging voor filmdistributeurs en audioproducenten in Nederland.“De verzelfstandiging komt enerzijds voort uit de groei van de sector en daarmee toenemende aandacht die de branche behoeft. Anderzijds uit het verder stroomlijnen van de samenwerking op Europees niveau met zusterverenigingen in het buitenland en het in Brussel gevestigde ISFE (Interactive Software Federation Europe)”, zegt Martijn Schenderling, general manager van VGFN.
Dat de bioscoopsector in zwaar weer verkeert, is een understatement. Door de coronacrisis moesten bioscopen en filmtheaters hun deuren sluiten. Tussen de twee lockdowns in mochten ze bovendien maar een beperkt aantal bezoekers ontvangen. Streamingsdiensten als Netflix, Disney+ en HBO zijn spekkopers. Volgens accountantsbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) is de omzet van bioscopen dit jaar wereldwijd met 66 procent gedaald, terwijl streamingsdiensten hun omzet hebben verdubbeld van 46,6 miljard dollar naar 86,6 miljard dollar. De Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) laat weten dat er elke week sprake is van zo’n 10 miljoen euro aan omzetverlies.
Directeur en oprichter Jan van der Putten neemt per 1 juni 2021, na 17 jaar, afscheid van de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch. De Filmkrant vroeg hem naar zijn ervaringen, het geheim van zijn succes en het Brabantse filmklimaat.
Bij het Parktheater in Eindhoven vervallen tien banen als gevolg van de coronacrisis. Met tien ontslagen neemt het Parktheater volgens MGR Ernst van Tienen afscheid van ongeveer een zesde van het totaal aantal werknemers, dat ,,een beetje wisselt. We hebben eerder dit jaar al onze poule voor oproepkrachten ingekrompen.” Van Tienen denkt dat er na de coronacrisis mogelijk weer ruimte komt voor het aannemen van personeel. Diezelfde gedachte leeft bij directeur Wim Vringer van het Muziekgebouw in Eindhoven, waar 3,5 fte verdwijnt als gevolg van corona. Bij theater De Schalm in Veldhoven worden twee parttime jaarcontracten, samen goed voor één fte, niet verlengd. Bij De Hofnar in Valkenswaard, Het Speelhuis en de Cacaofabriek, beide in Helmond werden geen mensen ontslagen.
Het kalenderjaar 2020 was voor het grootste deel van het jaar een crisisjaar voor de bioscoopbranche. Onder invloed van de coronapandemie daalde het aantal bezoeken van 38,0 miljoen bezoeken naar 16,8 miljoen bezoeken, een daling van 56% in vergelijking met 2019.Het aantal bezoeken in de periode vanaf 15 maart (de eerste lockdown) daalde zelfs met ruim 73%. De cijfers werden op 5 januari bekendgemaakt tijdens de online perspresentatie van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). Ondanks de crisis blijven exploitanten en distributeurs investeren om een groei van het aantal bezoekers mogelijk te maken. In 2020 zijn er vier nieuwe bioscopen en filmtheaters bijgekomen. Er werden 10 extra zalen geopend. Het totale stoelenaantal nam toe met circa 1.200 stoelen ten opzichte van 2019. Alhoewel de Nederlandse films in de eerste drie kwartalen erg sterk presteerden door een sterk aanbod en minder concurrentie van buitenlandse films, daalde het aantal bezoeken over het gehele jaar wel met 20%. Die daling is echter een stuk lager t.o.v. van de totale markt. Hierdoor is het marktaandeel van Nederlandse films gestegen van 12% naar 21%.
In de laatste ronde van 2020 voor de regeling Realisering minoritaire coproducties speelfilm, lange animatie en documentaire verleent het Filmfonds aan drie producties een bijdrage. Het gaat hierbij om drie speelfilms. Met de regeling ondersteunt het Filmfonds eigenzinnige, artistieke minoritaire coproducties met gerede kans op internationale festivalselectie en internationale distributie. De films hebben een substantiële creatieve en technische inbreng van Nederland. De volgende deadline voor de regeling Realisering minoritaire coproducties speelfilm, lange animatie en documentaire vindt plaats op 18 januari 2021.
De Raad van Bestuur van het Eurimages Fonds van de Raad van Europa heeft tijdens zijn 161ste vergadering, die online werd gehouden, besloten om steun te verlenen aan 17 speelfilmprojecten voor een totaalbedrag van €4.124.000. Het aandeel van de in aanmerking komende projecten met een vrouwelijke regisseur, bedroeg 44%; 38% van de geselecteerde projecten heeft een vrouwelijke regisseur er aan verbonden en er werd €1.354.000 aan deze projecten toegekend, wat 33% van het totale toegekende bedrag vertegenwoordigt. Het Belgisch Nederlandse speelfilmdebuut van Veerle Baetens Het Smelt (The Melting), gebaseerd op de bestseller van Lize Spit, werd gehonoreerd voor €310,000. Het Smelt is een co-productie van PRPL in Nederland en Savage Film in Belgie
Het Moving Art Centre Amsterdam (MACA) opent komend voorjaar de deuren. Het MACA, op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord, biedt zo’n vijftig werkplekken voor audiovisuele producties, workshops, montage, fotoshoots en meer, bedoeld voor kunstenaars die zich bezighouden met film en daaraan gelieerde kunstdisciplines. De oprichting van de broedplaats beantwoordt de roep om ruimte voor verdieping en experiment. Die is volgens velen onvoldoende aanwezig in de bestaande opleidingen en talentontwikkelingstrajecten. MACA werkt samen met verschillende organisaties uit de nationale en internationale filmindustrie. Het MACA is ook een filmatelier, een ontmoetingsplek waar regisseurs, editors, scenaristen, decorbouwers, sound-designers, componisten, animators en anderen samenkomen om te werken en kennis uit te wisselen. MACA beschikt daarnaast over een presentatieplek voor en door professionals, waar previews, concerten, lezingen, eindexamenpresentaties, VR-installaties en Q&A’s kunnen plaatsvinden. Het startbudget is gefinancierd door Bureau Broedplaatsen, Eye Filmmuseum, het Prins Bernhard Cultuur Fonds en Stichting CFAP, en wordt aangevuld met een lening van de Triodos Bank. MACA is een tijdelijk initiatief. Na acht jaar vertrekt de organisatie, met achterlating van een goed geoutilleerde gebouw. Afhankelijk van de bestemmingsplannen van de gemeente Amsterdam voor dit gebied, is het mogelijk dat daarna een nieuw tijdelijk initiatief er gebruik van kan maken.
In de vierde ronde van de Netherlands Film Production Incentive van 2020 zijn door het Filmfonds bijdragen verleend aan in totaal 7 producties voor een totaalbedrag van € 1,5 miljoen. Het gaat om 5 speelfilms en 2 documentaires waarvan 3 internationale coproducties en 3 producties die in aanmerking komen voor het percentage 35% production incentive. Dit genereert ruim € 6,3 miljoen aan productie-uitgaven in Nederland binnen het gehele spectrum van de nationale filmprofessionals en filmbedrijven. De indiendeadline voor de eerstvolgende aanvraagronde voor Netherlands Film Production Incentive is 18 januari 2021. De Stimuleringsmaatregel biedt een financiële bijdrage in de vorm van een cash rebate over de kwalificerende productiekosten die aantoonbaar in Nederland worden besteed.
Het Eindhovense documentairefestival DOCfeed stopt ermee. Omdat de filmzalen vanwege het coronavirus voorlopig dicht blijven, ziet het bestuur er geen heil meer in. Naast die onmogelijkheid om films te kunnen draaien, is het bestuur er ook niet in geslaagd om een opvolger te vinden voor de huidige directeur Frans Mouws. Dat speelde eveneens een belangrijke rol bij het besluit het filmfestival stop te zetten. In februari werd in Lab 1 de zevende en - naar nu blijkt - de laatste editie gehouden. Mouws: ,,Nu eind 2020, zijn de filmhuizen nog steeds dicht en zullen straks voorlopig) niet meer dan dertig personen mogen ontvangen. De verwachting is dat hier tot de zomer nog geen verandering in komt. Zonder een filmhuis en zonder buitenlandse gasten is er niets te programmeren. Allemaal redenen waarom het bestuur op dit moment er geen vertrouwen in heeft dat DOCfeed 2021 succesvol kan worden. Met pijn in het hart, maar we kunnen niet naders.” Eerder dit jaar was DOCfeed nog genomineerd voor de Eindhoven Cultuurprijs en was er ook lovende beoordeeling door Stichting Cultuur Eindhoven op de laatste aanvraag, maar: ,,Het zijn te veel en te grote uitdagingen voor een kleine en kwetsbare stichting als DOCfeed om door te gaan.” De organisatie ziet af van de subsidie.
Het huidige Hollandse naakt in de film en op het toneel danken we voor een groot deel nog aan de jaren zestig en zeventig. Naakt was toen een politiek instrument, een wapen van de seksuele revolutie die de jeugd moest bevrijden uit de bekrompen jaren vijftig. Bloot was progressief en anti-burgerlijk en had de taak om allerhande taboes te doorbreken. Romans en films waarin onbekommerd naakt en seks voorkwam droegen daar geestdriftig aan bij. Het naakt moet wel functioneel zijn in Nederland. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? Wanneer is naakt wel en niet functioneel? En zijn we daar in de loop der tijd, sinds #MeToo, Time’s Up en de nieuwste feministische golf, niet ook anders over gaan denken? Herien Wensink over de nieuwe invulling van het naakt in film en theater, waarbij kwetsbaarheid en gebreken juist worden gevierd.
Filmhuis de Pas stopt ermee, althans voorlopig. Reden is dat er te weinig ondersteuning is om de activiteiten voor te zetten. Daar komt de coronacrisis bij.Er is al jaren discussie over het reilen en zeilen van de Pas, onder meer in de Bernhezer politiek, vooral de exploitatie is een probleem. De toekomst van het cultureel centrum staat op het spel. ,,Nu is er een besluit genomen wat verregaande consequenties heeft voor ons als vrijwilligers van het Filmhuis. Vanaf januari komt de formatieplaats voor de medewerker theater te vervallen. Wij als Filmhuis kregen van daaruit ondersteuning en deze komt in zijn geheel te vervallen. Dat betekent dat we al die taken zelf op ons moeten gaan nemen en dat is voor ons als vrijwilligers niet mogelijk”, aldus de medewerkers. Het huidige bestuur en de directeur van de Pas stappen per 1 januari op, melden de medewerkers van het Heesche Filmhuis. ,,Daarmee ontbreken de kaders waarbinnen wij als Filmhuis zouden moeten gaan werken.”
Op 13 december zijn tijdens de online NFF Talentdagen de vijf Talent Awards van de NFF Studentencompetitie en de Wildcards van het Nederlands Filmfonds op het Nederlands Film Festival uitgereikt. Dylan Werkman, regisseur van A view from above heeft de Pathé Tuschinski Award ontvangen voor beste film. De Fentener van Vlissingen Fonds Award voor de meest onderscheidende prestatie van een crewlid ging naar sounddesigner Burak ÖztaĆ. De NAPA Award voor beste producent is uitgereikt aan zowel Dobber Bolhuis als Marrit Greidanus. De twee nieuw geïntroduceerde prijzen, de Keplerfilm Animatieprijs en de KNF Award, gingen respectievelijk naar Shanice Muntslag en Milou Gevers.
Het Filmfonds heeft de pilot regeling Vertoningsregeling filmtheaters. Er kan een bijdrage aangevraagd worden door een in Nederland gevestigd filmtheater om de vertoning van nieuwe door het Filmfonds selectief gesteunde Nederlandse majoritaire films te faciliteren. Deadline 29 januari 2021.
In het kader van een samenwerkingsovereenkomst participeren het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en het Filmfonds jaarlijks in speelfilms, lange animatiefilms en documentaires die in coproductie worden gerealiseerd en in beide landen worden uitgebracht. Behalve de inhoudelijke kwaliteit van het scenario, de artistieke waarde, eigenzinnigheid en urgentie van het project, wordt gekeken naar de creatieve en technische bestedingen in Nederland en een reëel vooruitzicht op toekomstige samenwerking tussen beide producenten. Eerstvolgende deadline is 25 januari 2021.