Al het cultuurnieuws uit Brabant en de rest van Nederland op een rijtje. Wil je wekelijks een overzicht van deze Trends & Ontwikkelingen ontvangen per mail? Meld je dan aan voor onze Trends & Ontwikkelingen nieuwsbrief!
Trends & Ontwikkelingen
Alle artikelen
Na brand in het Stroomhuis vrezen kunstenaars einde van de alternatieve cultuur in Eindhoven
„Dit is zo fucking pijnlijk”, zegt Jeroen Heeman (48), die het kettingslot voor zijn racefiets nog om zijn nek heeft zitten. Het Stroomhuis, ooit een verdeelstation voor de Provinciale Noord-Brabantse Elektriciteits Maatschappij (PNEM), was deze eeuw uitgegroeid tot een vrijplaats voor Eindhovense kunstenaars, designers en muzikanten. Woensdagnacht ontstond er brand in het dak. „Het is klaar”, laat creatief directeur André Amaro (55) aan de telefoon weten.
Met de afbrokkeling van het Stroomhuis gaat veel meer verloren dan het gebouw alleen. „Dit was het laatste rafelrandje van Eindhoven” zegt Marc de Kruijff (50). De groei van Eindhoven is precies wat toekijkende creatievelingen als Heeman zorgen baart. Het Stroomhuis was voor hen een laatste bastion van autonome kunst, zonder regels en verdienmodel. Nu de stad onder economische voorspoed in rap tempo verandert, zien kunstenaars als Heeman dat alles „gladgestreken” wordt. De afbrokkeling van het Stroomhuis staat volgens creatief directeur Amaro zelfs symbool voor de hele cultuursector. „Steeds meer van dit soort plekken verdwijnen, want wethouders en projectontwikkelaars investeren in stenen, niet in geld.
18-10-2024,
Bron: NRC
TextielMuseum schittert in het Museum of Modern Art in New York
De koninklijke gordijnen waren een uitzonderlijke klus, maar met het wandtapijt Cadence van kunstenaar Otobong Nkanga heeft het TextielLab van het TextielMuseum opnieuw een huzarenstukje afgeleverd. Het schittert nu in niks minder dan het Museum of Modern Art (MoMA) in New York. De samenwerking met beeldend kunstenaar en schilder Otobong Nkanga (1974), geboren in Nigeria en woonachtig in Antwerpen, gaat inmiddels een jaar of veertien terug. Twee jaar geleden begon het eerste denkwerk voor Cadence. ,,We hadden dit nog nooit gedaan, dus er is veel denkkracht en ontwikkeltijd in gaan zitten.”
Cadence is tot en met 8 juni volgend jaar te zien in MoMA. Het enorme wandtapijt, opgehangen aan de hoogste muur van het atrium en onderdeel van een geluidswerk, belicht zowel de schoonheid als de vernietiging van de natuurlijke wereld.
17-10-2024,
Bron: BN de Stem
Stroomhuis in Eindhoven afgebrand
In cultureel centrum Stroomhuis in het centrum van Eindhoven woedde donderdagochtend vroeg een grote brand. Het pand ging grotendeels verloren. Een powerhouse voor creatief talent en zijn eigen levenswerk. André Amaro, de drijvende kracht achter het Stroomhuis is nog in shock na de brand die de creatieve hotspot in Eindhoven donderdag volledig in as legde. Een ramp voor tientallen kunstenaars en andere creatieve geesten, zo stelt Amaro. ,,Er was een geluidsstudio, werkplaatsen voor metaal, hout, keramiek, zeefdrukken en noem maar op. Kantoorruimtes en een concertzaal. Mijn complete archief is er ondergebracht. Dat zijn we waarschijnlijk allemaal kwijt.”
Het Stroomhuis, dat Amaro in 2002 kraakte, groeide door de jaren uit tot een kloppend hart van de creatieve sector. Dat ging niet vanzelf want meerdere keren dreigde uitzetting door de gemeente. In 2010 was zelfs nog sprake van sloop maar uiteindelijk zag de gemeente ook het belang van de instelling en de cultuurhistorische waarde van het voormalige verdeelstation.
17-10-2024,
Bron: Cheyenne Goudswaard
7 projecten geselecteerd binnen Fresh perspectives van het Stimuleringsfonds creatieve industrie
In de Open Oproep Fresh perspectives zijn, na een ontwikkelingstraject, zeven projecten geselecteerd die ondersteuning krijgen voor de volgende fase. De oproep is gericht op bijzondere samenwerkingen tussen makers en maatschappelijke organisaties om een nieuwe benadering te geven op actuele crisissen.
In de geselecteerde projecten wordt ontwerp ingezet om nieuwe zienswijze en denkrichtingen te ontwikkelen op een maatschappelijk vraagstuk. Op verschillende manieren maken de geselecteerde projecten onzichtbare verhalen zichtbaar. Zo richt de Afdeling Buitengewone Zaken zich op vrouwvriendelijke gynaecologie, werkt Jarmal Martis met Brandy Sanmoeradi aan het archiveren van Zwart erfgoed in Nederland en deelt Céline Hurka de verhalen van migranten die ten onrechte worden vastgehouden aan de Europese grens. In vergelijking met de eerste fase zijn er in de geselecteerde projecten duidelijke inhoudelijke en artistieke stappen gezet. De geselcteerde projecten zijn in te zien.
17-10-2024,
Cinekid Festival 2024
De naam Cinekid klinkt zo vertrouwd dat makkelijk vergeten wordt hoe bijzonder het festival is. Het grootste internationale kinderfilm- en mediafestival trekt niet alleen op veertig locaties duizenden bezoekers, maar wordt jaarlijks ook bezocht door ruim vierhonderd filmprofessionals. Dit jaar van 19 oktober t/m 3 november in het hele land.
In 1986 begon Cinekid in een zaaltje in de Amsterdamse Meervaart. Het festival was een succes en groeide uit tot een evenement dat in de herfstvakantie in filmtheaters in het hele land wordt gehouden. Daarbij draait het allang niet meer om alleen films: Cinekid presenteert een scala aan media-activiteiten. Naast films zijn er tv-series te zien, zijn er workshops en masterclasses en er is het MediaLab met ruim dertig interactieve installaties, VR- en AR-ervaringen en games. Dat neemt niet weg dat films nog steeds het hart van het festival vormen, met de internationale competitie als belangrijkste onderdeel. Op de 38e editie dingen twaalf films, afkomstig uit alle windstreken, mee naar de prijs voor beste kinderfilm.
17-10-2024,
Bron: Filmkrant
Europese boekenbranche roept op tot behoud van verlaagde btw-tarief
De Federation of European Publisher, de FEP, heeft een brief gestuurd aan de Nederlandse regering met een pleidoor om af te zien van de voorgenomen BTW verhoging. De FEP – vertegenwoordiger van 29 nationale uitgeversbonden, waaronder De Mediafederatie/Groep Algemene Uitgevers – en de European and International Booksellers Federation – vertegenwoordiger van 24 nationale boekverkopersbonden, waaronder de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) – spreken hun uiterste bezorgdheid uit over het voornemen van de Nederlandse regering om het btw-tarief op boeken te verhogen van 9 naar 21%, en daarmee het verlaagde tarief dat boeken tot nu toe genoten op te heffen.
Drents Museum De Buitenplaats zet zichzelf opnieuw op de kaart
Vorige week is Museum De Buitenplaats, dat al dertig jaar bestaat, heropend als Drents Museum De Buitenplaats. Daarmee is de plek gered van een faillissement, maar het werk is nog niet klaar. Samen met stichting Het Drentse Landschap, waar Drents Museum het museumgebouw van huurt, wil directeur Harry Tupan Eelde op de kaart zetten als village of flowers door hier de bloemrijke kunststroming art nouveau te gaan tentoonstellen.
Het Drents Museum beschikt met veertigduizend schilderijen, tekeningen, meubelstukken en ambachtswerken over een van de grootste art-nouveaucollecties van het land. Conservator Annemiek Rens noemt het een ‘onuitputtelijke bron waar ongelooflijk veel mooie tentoonstellingen mee gemaakt kunnen worden’. Toch bungelde het vorig jaar op het randje van faillissement. Deels is dat te wijten aan de locatie, zegt Tupan. Eelde is niet makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Maar volgens de museumdirecteur was ook de collectie van De Buitenplaats reden voor dalende bezoekcijfers. Door corona, maar ook doordat de belangstelling voor figuratieve kunst en het noordelijk realisme de afgelopen tien jaar sterk is afgenomen.
Eind januari lukte het Tupan de gemeente te overtuigen ‘het eerste Nederlandse art-nouveaumuseum’ te realiseren. In de maanden die volgden heeft Tupan volgens de lokale krant Dorpsklanken ‘overal zijn gezicht laten zien’. Bijvoorbeeld bij de vereniging Ol Eel, die de geschiedenis van Eelde vastlegt. Zij krijgen een vitrine in De Buitenplaats waar ze archiefmateriaal kunnen laten zien. ‘Dit museum is van iedereen’, zegt Tupan. ‘We werken immers met gemeenschapsgeld.’
17-10-2024,
Bron: Volkskrant
Honderd jaar Belgische stripgeschiedenis is weer te bewonderen
De tempel voor het Belgische beeldverhaal, het Stripmuseum in Brussel, is jarig. 35 jaar geleden werd het geopend door koning Boudewijn, want bij onze zuiderburen is de strip een kunstvorm die heel serieus wordt genomen. Vele miljoenen albums zijn er verkocht van Lucky Luke, Kuifje, De Smurfen, Guust Flater en Jommeke, om maar een paar succesnummers uit de onuitputtelijke stroom van titels te noemen.
Aanvankelijk bevatte het museum een permanente tentoonstelling die was gewijd aan de nationale stripcultuur, maar die is tien jaar geleden opgedoekt, wat al snel voelde als een gemis. Gestoken in een splinternieuw jasje is er nu opnieuw zo’n eregalerij, met dank aan curator Daniel Couvreur, die een paar jaar de tijd heeft gekregen om zijn concept aan te slijpen. Een eeuw van Belgische strips is op 4 oktober ten doop gehouden.
17-10-2024,
Bron: Volkskrant
Vertraging voor nieuw Design Museum is ongewenst
Den Bosch moet door met een nieuw Design Museum in de Citadelpoort. Uitgebreid naar de plannen kijken zou voor vertraging zorgen die de gemeente niet kan gebruiken. Vertraging van de plannen met het Design Museum heeft volgens B en W ‘ongewenste effecten’. ,,Dit heeft tot gevolg dat het museum niet op tijd gebouwd kan worden en de Citadelpoort niet ontwikkeld kan worden. Dat is dan weer van invloed op de bouw van de grotendeels betaalbare woningen en de parkeergarage.” Bovendien 'krijgt’ het Noordbrabants Museum het vrijkomende pand van het Design Museum erbij en moet de vrijkomende ruimte op tijd worden opgeleverd. Daarvoor heeft de gemeente van de provincie 14,6 miljoen euro ontvangen.
Het nieuwe Design Museum is een groot en complex project. Niet alleen vanwege de geschatte kosten van 40 miljoen euro, maar ook omdat het museum een plaats moet krijgen in de Citadelpoort, waar ook een parkeergarage en een woontoren moeten komen. Na de verhuizing wordt de vrijkomende ruimte betrokken bij het naastgelegen Noordbrabants Museum en voor ettelijke miljoenen verbouwd. Alle partijen in de gemeenteraad waren het vorige week roerend met elkaar eens. Na het debacle met de miljoenen voor de bouw van het Theater aan de Parade móest er iets gebeuren om in de toekomst bij grote projecten nieuwe flaters te voorkomen. Afspraak is dat er een handvest met afspraken gaat komen hoe de raad met complexe projecten om moet gaan.
17-10-2024,
Bron: BN de Stem
Btw-verhoging blijft in Belastingplan, frustratie groeit in Eerste Kamer
Het kabinet negeert de wens van de Eerste Kamer om de btw-verhoging op sport, cultuur, media en logies apart te behandelen. Deze blijft onderdeel van het Belastingplan 2025, ondanks brede steun voor een motie van D66 om dit los van het plan te behandelen. Door deze beslissing wordt het moeilijker voor de oppositie, die een meerderheid heeft in de Eerste Kamer, om de verhoging tegen te houden zonder het hele Belastingplan te blokkeren. Eerder deze week steunden alle oppositiepartijen in de Eerste Kamer een motie van D66, die opriep om de btw-verhoging in een apart wetsvoorstel onder te brengen.
D66-fractievoorzitter Paul van Meenen reageerde scherp op de beslissing van het kabinet. “Dit is ongekend, zo ga je niet om met de Eerste Kamer. Het kabinet heeft ons hard nodig en ik ben hier zeer ontstemd over.” Hij sluit een stem tegen het hele Belastingplan niet uit als deze lijn wordt doorgezet. Ook Theo Bovens van het CDA noemde het besluit “een gemiste kans” en benadrukte dat het kabinet de steun van de Eerste Kamer nodig heeft voor belangrijke wetsvoorstellen, schrijft het FD. Minister Heinen neemt een risico, want het kabinet heeft in de Eerste Kamer geen meerderheid, waardoor steun van andere partijen noodzakelijk is.
Kabinet geeft geen uitvoering aan motie eerste kamerlid Van Meenen (D66) om btw-verhoging separaat te behandelen
In de motie van Eerste Kamerlid Van Meenen (D66) wordt het kabinet verzocht om de voorgenomen maatregel 'opheffen meerdere posten verlaagd btw-tarief' in een separaat wetsvoorstel op te nemen en aan de Kamers aan te bieden. Het kabinet heeft besloten om geen uitvoering te geven aan de motie en kiest er derhalve voor om de wetgeving die de btw-verhoging bewerkstelligt en die als onderdeel is opgenomen in het Belastingplan 2025, in het Belastingplan 2025 te behouden.
Het kabinet denkt dat er zwaarwegende redenen zijn om de btw-maatregelen integraal onderdeel uit te laten maken van het Belastingplan. Een separaat wetsvoorstel koppelt de maatregel los van de rest van het lastenpakket van dit kabinet. De maatregelen die dienen als dekking kunnen niet los worden gezien van de rest van dit integrale pakket. Het is bovendien noodzakelijk om ondernemers gelegenheid te geven zich op de wijzigingen voor te bereiden en hun ICT-systemen daarop aan te passen. Daarnaast vereist de financiering van de lastenverlichtingen voor werkenden en ondernemers dat vooruitbetalingen in 2025 voor prestaties die in 2026 of later plaatsvinden ook belast worden naar het algemene btw-tarief.
Miljoenen subsidie voor grote culturele instellingen in Nijmegen
De zes grootste culturele instellingen in Nijmegen krijgen de komende vier jaar miljoenen euro's aan subsidiegeld van de gemeente. De Vereeniging en Stadsschouwburg en LUX kunnen zelfs op enkele tonnen meer rekenen dan wat ze nu aan subsidie krijgen. Het komt voor LUX als geroepen: het filmhuis en podium in de binnenstad van Nijmegen sloot 2023 met een flink tekort af. Gestegen kosten hakten er zodanig in, dat LUX moest reorganiseren. De toekenningen zijn gebaseerd op adviezen van een speciale commissie van de gemeente, die alle subsidieaanvragen beoordeelt.
17-10-2024,
Bron: Algemeen Dagblad
Kabinet snijdt in kunstsubsidies die bijdragen aan Nederlandse diplomatie in het buitenland
Het kabinet snijdt in de subsidies voor buitenlandse optredens, tournees en uitwisselingen voor theatermakers, musici, ontwerpers en andere kunstenaars. Het gaat om een stapsgewijze bezuiniging van zeker 3,5 miljoen euro tot 2029, oftewel ruim 16 procent op de begroting voor internationaal cultuurbeleid.
Nederland verbindt al meer dan vijftig jaar cultuur en diplomatie met elkaar om bij te dragen aan de ontwikkeling van kunstenaars en om de positie van Nederland in de wereld te versterken. Cultuur geldt in Den Haag al lang als een instrument van ‘soft power’. Aan die visie is onder de rechtse regering op papier nog niets veranderd, maar de bezuinigingsopdracht die de vier coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben opgelegd aan de ministeries, slaat wel een gat in de financiële middelen.
De departementen Cultuur, Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingshulp dragen alle drie budget bij voor het internationaal cultuurbeleid, dat voor de ingreep ruim 21 miljoen euro bedroeg. De bezuinigingen stonden in de met Prinsjesdag bekendgemaakte begroting. Ze trokken alleen niet meteen de aandacht van de culturele sector, omdat de kortingen verscholen zaten in de beleidsbrief van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De bezuinigingen treffen ambassades, fondsen en netwerkorganisaties die kunstenaars financieren en helpen bij buitenlandse plannen. Het is daarom moeilijk precies aan te wijzen welke projecten sneuvelen.
16-10-2024,
Bron: Volkskrant
Groen licht voor renovatie Amsterdam Museum
De Raad van State heeft de gemeente Amsterdam in hoger beroep groen licht gegeven om de hoofdlocatie van het Amsterdam Museum aan de Kalverstraat te renoveren. Het Amsterdam Museum krijgt meer en veel betere ruimte voor collectie en publiek, wordt duurzamer en volledig toegankelijk. De renovatie, die door deze uitspraak van de Raad van State nu daadwerkelijk doorgang zal vinden, brengt de kracht van het eeuwenoude monument in balans met alles wat noodzakelijk is voor een museum van nu en de toekomst.
16-10-2024,
Bron: Erfgoedstem
16-10-2024,
Bron: Tosca van der Weerden
De band, hoeksteen van de popmuziek, is aan het verdwijnen
Je ziet het gebeuren, maar wilt het niet weten. Omdat het zo pijnlijk is, en eigenlijk ongelooflijk. Maar het lijkt dus werkelijk waar te zijn. De band sterft uit. De bouwsteen van de popmuziek. De band dus, het mythische popcollectief. The Beatles. The Rolling Stones. Die dreigt te verdwijnen.
En door wie worden al die jongens en meisjes, die samen in een oefenruimte op een omgekeerd bierkrat zitten te componeren of te liedschrijven in een notitieblok, langzaam maar zeker naar de marges van de popmuziek gemanoeuvreerd? Door de soloartiest. Die einzelgänger die de eigen naam op die albumhoes wil zien, of solo de top van die afspeellijst wil beklimmen.
Er blijkt hoe dan ook iets te verschuiven in vooral de hoogste regionen van de pop. Bandjes worden bedreigd door drie belangrijke culturele en maatschappelijke ontwikkelingen: De muzikale smaak verandert, een band is niet meer te betalen en een persoon verkoopt beter dan een band, dankzij Instagram. Volgens Hans van den Hurk is er hoop, er komt vast weer een tegenbeweging. ‘Wat als AI blijft oprukken in de muziek? Ik kan me voorstellen dat daar een reactie op gaat komen. Dat mensen door dat soort ontwikkelingen juist weer bij elkaar willen komen. Weer samen dingen willen doen.’
16-10-2024,
Bron: Volkskrant
Grote Erwin Olaf-expo op komst
Het Stedelijk Museum in Amsterdam wijdt in het najaar van 2025 voor het eerst een grote tentoonstelling aan Erwin Olaf (1959-2023). Naast iconische series zal er ook nog niet eerder geëxposeerd werk te zien zijn, zoals Zelfportret met longen, dat Olaf vlak voor zijn overlijden maakte.
Erwin Olaf, geboren als Erwin Olaf Springveld, werd in de jaren tachtig bekend met kinky foto’s, met barokke verkleedpartijen, dikke vrouwen in bondage, en hier en daar een erectie. Later werd zijn werk meer ingetogen en maakte hij internationaal naam met melancholieke portretseries in jarenvijftigdecors. In 2019 werd zijn zestigste verjaardag gevierd met het vuistdikke fotoboek Erwin Olaf - I Am, een documentaire van Michiel van Erp en drie tentoonstellingen. In het Rijksmuseum (waaraan hij zijn kerncollectie overdroeg; bijna 500 afdrukken, portfolio’s, video’s, magazines, boeken en posters) werd Olafs werk getoond naast bekende Hollandse meesters. Aan erkenning geen gebrek; Olaf exposeerde in vermaarde musea en galeries in binnen- en buitenland, maar het Stedelijk Museum bleef tot zijn grote frustratie altijd buiten bereik.
Shirley den Hartog, manager en directeur van Studio Erwin Olaf, oprichter van Foundation Erwin Olaf en jarenlang zijn rechterhand: “Het was nog altijd zijn vurige wens om een tentoonstelling in het Stedelijk te krijgen. We zijn bijzonder blij dat dit moment nu aanbreekt. Erwin heeft de laatste jaren van zijn leven naar niet gepubliceerd materiaal gekeken, en dat heeft hij vrijgegeven."
Nieuwe steun voor Limburgse volkscultuur en evenementen
De Provincie Limburg heeft nieuwe regels ingevoerd om volksculturele tradities en evenementen in Limburg te ondersteunen. Dit betekent dat grote evenementen zoals een aantal specifieke carnavalsfeesten, liedjeswedstrijden en culturele festivals extra steun kunnen krijgen. Het doel? Het behouden van deze waardevolle Limburgse tradities en het promoten van de Limburgse cultuur, zowel binnen als buiten de provincie.
Met deze subsidieregels geeft het provinciebestuur uitvoering aan het beleid dat eerder dit jaar door Provinciale Staten werd vastgesteld. Het doel daarvan is om de Limburgse cultuur en het erfgoed voor iedereen toegankelijk te maken. “Deze evenementen zijn onmisbaar voor de Limburgse cultuur”, zegt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers van Cultuur en Erfgoed.
16-10-2024,
Bron: Provincie Limburg
Tijd voor een aparte cao voor zelfstandigen in de podiumkunsten
Fair pay is al een paar jaar hot topic. Helemaal sinds culturele instellingen die geld ontvangen van de overheid hun medewerkers eerlijk moeten betalen én dat moeten kunnen aantonen. Voor de tarieven van vaste medewerkers biedt de cao Toneel en Dans in de meeste gevallen voldoende houvast. Maar wat is een eerlijk tarief voor freelancers? Daarover lijkt geen consensus te bestaan.
Er zijn verschillende hulpmiddelen in omloop waarmee freelancers en hun werkgevers uurtarieven kunnen berekenen, zoals de rekentools van Platform ACCT en van de Kunstenbond. Deze komen echter tot verschillende uurtarieven, doordat zij verschillende rekensommen gebruiken. En – nog erger – ze zetten veel te laag in! Want deze rekentools houden onvoldoende rekening met de unieke werkomstandigheden van zzp’ers, zoals niet-declarabele uren en hogere tarieven voor korte contracten.
Volgens Jacqueline de Kuijper is het hoog tijd dat de Kunstenbond en de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (de penvoerders van de cao Toneel en Dans) een aparte handreiking ontwikkelen voor zzp’ers in de podiumkunsten.
16-10-2024,
Bron: Theaterkrant
Vier theatergezelschappen in ‘Duurzame 100’
Maar liefst vier theatergezelschappen staan in de ‘Duurzame 100’, de ranglijst van groene initiatieven die Dagblad Trouw vandaag publiceert. Op plek 40 staat Collectief Walden, gevolgd door Gouden Haas (48), Burger Koekoek/Piepschuim (69) en The Shell Trial van DNO (72).
Sinds 2009 publiceert dagblad Trouw jaarlijks een ranglijst van de honderd meest invloedrijke Nederlanders op het gebied van duurzame ontwikkeling. Op plek 1 van dit jaar staat het initiatief ‘Rechten van de Natuur’, een beweging die bomen, rivieren en bedreigde diersoorten letterlijk een stem wil geven door als ‘voogd’ voor ze in te spreken, bij de overheid en in rechtszaken.
Collectief Walden haalde plek 40 in de volledige lijst en daarmee de tweede plek in de subcategorie Kunst & Design, na koploper Dutch Design Week. Een wrange hoge quotering, omdat het collectief aan het eind van dit jaar moet stoppen, nadat zowel het Fonds Podiumkunsten als het Amsterdams Fonds voor de Kunst vanaf 2025 hun structurele subsidie stopzetten.
Schijnzelfstandigheid en de impact op muziekscholen
Het kabinet maakte begin september bekend dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 weer volledig gaat handhaven op schijnzelfstandigheid. Dit is geregeld in de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Het voornaamste doel van deze wet is het tegengaan van schijnzelfstandigheid door heldere criteria vast te stellen die het onderscheid tussen zelfstandig ondernemerschap en een dienstverband duidelijk markeren. Schijnzelfstandigheid is een groeiend probleem bij muziekscholen.
Veel muziekscholen werken met zzp-docenten om flexibiliteit te behouden en kosten te besparen. Echter, de manier waarop deze samenwerkingen zijn ingericht, voldoet vaak niet aan de criteria voor zelfstandig ondernemerschap. Schijnzelfstandigheid is bij wet verboden en dus strafbaar. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst handhaven op schijnzelfstandigheid. Zowel muziekscholen als zzp-docenten lopen risico's. Door je bewust te worden van de risico’s en de nodige stappen te ondernemen, kun je zowel je school als je docenten beschermen tegen de gevolgen van schijnzelfstandigheid. Collin Leijenaar, eigenaar van Novae Popschool in Ede, is op zoek gegaan naar een duurzame oplossing voor het probleem van schijnzelfstandigheid binnen muziekscholen.
Koningstheateracademie bestaat 25 jaar
Op 14 oktober vierde de Koningstheateracademie haar 25e jaar in Podium Azijnfabriek in ’s Hertogenbosch. Alle jaarlagen waren aanwezig en ook de wethouder van Cultuur Mike van der Geld en oud burgemeester Ton Rombouts voegden zich aan deze avond.
16-10-2024,
Bron: Koningstheater Academie
Cultuur- en Erfgoedmonitor Gelderland: samenwerking als fundament voor succes
De tweede editie van de Gelderse Cultuur- en Erfgoedmonitor is volop in ontwikkeling. Na een leerzame pilot en nulmeting in 2022 werken Cultuur Oost, Erfgoed Gelderland en Rijnbrink samen aan de uitbreiding en verdieping van dit waardevolle instrument. Dit doen ze in opdracht van provincie Gelderland en in nauwe samenwerking met culturele instellingen, erfgoedorganisaties en gemeenten. De monitor verschijnt in 2025.
De Cultuur- en Erfgoedmonitor Gelderland is een tweejaarlijks onderzoeksinstrument dat de ontwikkeling van de Gelderse cultuur- en erfgoedsector in kaart brengt. De monitor is een initiatief van de provincie en verzamelt data over thema’s als werkgelegenheid, cultuurdeelname en de impact van culturele instellingen. ‘Zowel vanuit de Provinciale Staten als de Gedeputeerde Staten was er een duidelijke behoefte om beter inzicht te krijgen in de waarde van cultuur en de effecten van cultuurbeleid,’ zegt David van der Velden, beleidsadviseur cultuur bij provincie Gelderland.
16-10-2024,
Bron: Cultuur Oost
Australië gaat variabele ticketprijzen voor onder meer concerten verbieden
De Australische regering heeft aangekondigd een eind te willen maken aan variabele ticketprijzen voor onder meer concerten. Dit is een prijsstrategie die steeds meer bij de verkoop van concertkaarten wordt gehanteerd: als de vraag naar kaarten voor een concert toeneemt, gaat de prijs omhoog. Premier Albanese en minister van Financiën Chalmers kondigden een plan aan om deze strategie te verbieden. Het maakt deel uit van een groter plan waarin de overheid "oneerlijke handelspraktijken" wil verbieden op basis van de Australische consumentenwet. In Nederland liet het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vorig jaar weten het systeem ongewenst te vinden, maar noemde het een zaak van de markt.
16-10-2024,
Bron: NOS
De doorzonwoning staat in het museum
Iedereen kan ze uittekenen, de doorzonwoningen die in geen enkele Nederlandse gemeente ontbreken. Dit soort woningen zijn zo normaal dat het bijzonder is. Daarom ook staat hij in het Openluchtmuseum waar een rijtje van zes doorzonwoningen is gebouwd. Donderdag 10 oktober was de officiële opening .De doorzonwoning, waarvan er tussen 1955 en 1975 ongeveer 1,4 miljoen zijn gebouwd, is museumwaardig geworden.
“Het zwaartepunt van onze collectie lag tot een jaar of vijf, zes geleden op de periode 1850 tot 1950”, zegt conservator van het Openluchtmuseum Tim Smeets. “Wij willen de geschiedenis wat meer naar het nu trekken, meer hedendaagse verhalen vertellen. En toen kwam de doorzonwoning al snel op ons netvlies.”
16-10-2024,
Bron: Trouw
Techno-dj Lilly Palmer: ga dansen voor je mentale gezondheid
Iedereen met vooroordelen over de dancescene zou zelf eens een kijkje moeten gaan nemen, zegt Lilly Palmer, die deze week op het Amsterdam Dance Event draait. ‘Mijn eerste technofeest voelde als een bevrijding.’ Nog altijd associëren veel mensen het met agressieve harde muziek en overmatig drugsgebruik. Onterecht, zegt Lilly. Voor alle jongeren die tegenwoordig worstelen met problemen en onzekerheid heeft ze een boodschap: ga raven, zoek een club op, laat je gaan. Natuurlijk wel binnen de grenzen van wat gezond is, maar kom samen.
De dancescene en de festivals hebben het nog steeds moeilijk door alle regelgeving. "Misschien moeten sceptische politici ook eens gaan kijken op een feestje zodat ze begrijpen hoe het echt is. Namelijk, een plek vol positieve energie en verbinding, waar iedereen elkaar accepteert. Een thuis voor veel mensen, buiten hun eigen vier muren.”
16-10-2024,
Bron: Trouw
Winnaar VSCD Klassieke Muziekprijs De Ovatie 2024 bekend
De Klassieke Muziekjury van de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties) heeft de winnaar bekendgemaakt van De Ovatie over het theaterseizoen 2023-2024. In het televisieprogramma Podium Klassiek is De Ovatie 2024 uitgereikt aan Cappella Amsterdam voor hun concertreeks Aleppo. Leonard Evers, de artistiek leider en dirigent van dit concertprogramma, nam namens het koor de prijs, een beeld van Iris Le Rütte, in ontvangst uit handen van presentator Floris Kortie.
De Ovatie wordt uitgereikt aan musici die een indrukwekkende podiumprestatie hebben geleverd en op die manier een belangrijke bijdrage leveren aan het Nederlandse klassieke muziekleven. De prijs bestaat uit een beeld, ontworpen en uitgevoerd door de Amsterdamse kunstenares Iris Le Rütte. De sculptuur toont de nimf Daphne en verbeeldt het tot bloei komen van mensen door muziek, maar ook het opbloeien van elke kunstenaar door de waardering van het publiek.
16-10-2024,
Bron: VSCD
Plannen voor verbouwing museum Klok en Peel
Klokken en jeugd zijn geen gemakkelijke combinatie. Welke tiener wil naar klokken kijken als je ook ondersteboven kunt hangen in een achtbaan? Toch wil directeur Frans Eliëns van museum Klok en Peel in Asten de uitdaging aan. Hij wil met de grootste collectie luidklokken en beiaarden ter wereld niet alleen jongeren trekken, maar ook de ‘nieuwe Brabander’ en ‘klokkofielen’. Kosten: 14 miljoen euro. Aan het museum de taak om dit bij elkaar te krijgen. Het museum trekt nu 45.000 bezoekers per jaar en wil groeien naar 70.000. De komende jaren gaat het museum op zoek naar 14 miljoen.
16-10-2024,
Bron: Omroep Brabant
SintLucas start met Immersive technology
Als eerste mbo in Zuid-Nederland start SintLucas met de ontwikkeling van Immersive technology. Dit doen we samen met vijf toonaangevende mbo-vakscholen en tweeëntwintig Nederlandse media-, game- en entertainmentbedrijven in het nationaal consortium OASIS. Deze grote nationale samenwerking, die zich richt op het opleiden van Nederlandse specialisten in immersive technology waaraan grote behoefte is, wordt gesteund door subsidie vanuit het Regionaal Investeringsfonds mbo.
16-10-2024,
Bron: Sint Lucas
Bijzondere samenwerking tussen Sint Lucas en MEDIT SMARTPLY
Om studenten te helpen de stap van school naar arbeidsmarkt nóg beter te maken, werkt SintLucas nauw samen met organisaties in de omgeving. Een van de samenwerkingen is die met MEDITE SMARTPLY. MEDITE SMARTPLY heeft een breed assortiment aan duurzame MDF- en OSB -producten binnen Europa. Danique van Zon, Senior Campaign Manager bij TEAM LEWIS: “Duurzaam hout wordt de toekomst. We wilden de echte makers (studenten) dit laten ervaren. Studenten maakten dit jaar voor Vitalis Woonzorg Groep bijzondere buitenobjecten voor in de binnentuin van een locaties, zodat bewoners ervan kunnen genieten."
16-10-2024,
Bron: Sint Lucas
Creativiteit als essentiële basisvaardigheid
Creativiteit zou een basisvaardigheid moeten worden voor alle studenten. Dat betoogt Pulsed-voorman Peter Biekens in een opinieartikel op Bron. Volgens hem zou creatief denken net zo vanzelfsprekend moeten zijn als rekenen en taal met het oog op het toekomstige werkveld. En zou het onderwijs hierin het voortouw moeten nemen. Er is een kloof tussen wat het werkveld van jonge professionals vraagt en hoe het onderwijs hen daarop voorbereidt. De complexiteit van de moderne wereld vraagt om meer dan het reproduceren van theorieën. Het vraagt om creatief denken -het vermogen om buiten de bekende kaders te treden en originele oplossingen te vinden voor onvoorspelbare problemen.
Creatief denken is een onderschatte vaardigheid. Iedereen erkent het belang ervan, maar er wordt onvoldoende invulling aan gegeven. We kunnen ons niet langer veroorloven om creativiteit te negeren. Creatief denken moet een kernvaardigheid worden, zowel in het onderwijs als in het werkveld. Creatief denken zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als rekenen en taal. Dit vereist investeringen in tijd, middelen en een verandering van mentaliteit bij docenten en beleidsmakers.
Jesse Fischer en Thijs Segers bij uitreiking Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst
Koning Willem-Alexander reikte donderdag 10 oktober de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2024 uit in het Paleis op de Dam in Amsterdam. Jesse Fischer, voormalig deelnemer van TalentHub Inversie, en Thijs Segers, zij-instromer bij TalentHub jump! waren hierbij aanwezig omdat zij allebei waren genomineerd voor deze bijzondere prijs. De Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst ging uiteindelijk naar Faria van Creij-Callender, Shivangi Kalra en Tobias Thaens. Tot en met 10 november zijn de werken van alle genomineerden te zien in het Paleis op de Dam.
16-10-2024,
Bron: TalentHub Brabant