02-02-2023
De BNA heeft met interesse kennisgenomen van het recent uitgebrachte nieuwsbericht van de Rijksbouwmeester over de uitbreiding van het Kröller-Müller Museum. Deze casus is opnieuw een voorbeeld van een aanbesteding waarin de opdrachtgever in strijd handelt met het Europese aanbestedingsrecht. BNA roept de branche op disproportionele aanbestedingen tijdig te melden in het belang van verbetering van de aanbestedingscultuur en goed opdrachtgeverschap. De directie van het Kröller-Müller Museum is hier meerdere malen door de BNA en anderen op aangesproken. ‘We zijn in afwachting van de formele reactie van het museum en de uitkomsten van het aangekondigde gesprek met de Rijksbouwmeester. Onderliggend aan deze casus signaleren wij een zorgwekkende en groeiende onvrede binnen de branche over de werking van Europese Aanbestedingsregels. De signalen die ons hierover bereiken hebben onze volle aandacht.’, aldus BNA-directeur Fred Schoorl. De BNA meent dat deze casus aantoont dat ook publieke opdrachtgevers met een rijksverantwoordelijkheid, zoals het Kröller-Müller Museum, zich nog onvoldoende bewust zijn van hun voorbeeldstellende rol. En van de (internationale) verantwoordelijkheid die zij dragen. Schoorl: ‘Vanuit de BNA blijven we alert en zullen we niet ophouden om namens onze leden misstanden aan te kaarten. Ook blijven we de dialoog zoeken met opdrachtgevers over het gedeelde belang van werken aan een beter en mooier Nederland op een faire manier.’
02-02-2023
Triodos Bank gaat meer leningen verstrekken aan ondernemingen met een circulair en biobased verdienmodel. Dankzij een garantie van het Europese Investeringsfonds (EIF) kan de bank tot 67 miljoen euro aan leningen uitschrijven aan zulke bedrijven, waaronder architectenbureaus. Dat hebben het EIF, de Europese Commissie en Triodos Bank bekendgemaakt.
02-02-2023
Het College van Rijksadviseurs (CRa) zoekt jonge ontwerptalenten en publieke opdrachtgevers met een concrete ruimtelijke- maatschappelijke vraag voor de Young Innovators 2023. Met dit Young Innovators programma koppelen de Rijksadviseurs jonge, talentvolle architecten, interieurarchitecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten aan grote ruimtelijke opgaven als klimaatadaptatie, energietransitie, duurzame verstedelijking & mobiliteit, transitie van de landbouw en sociale rechtvaardigheid. Het Young Innovator traject loopt ongeveer van mei 2023 tot december 2023.
02-02-2023
Op 1 februari was staatssecretaris Uslu van Cultuur te gast bij de Kunstenbond en de Creatieve Coalitie voor een gesprek over fair pay en de positie van makers op de arbeidsmarkt. Een schrijnend voorbeeld van de slechte arbeidsmarktpositie van makers, die in alle culturele deelsectoren te zien is, werd onlangs duidelijk uit de resultaten van een onderzoek naar fair pay in de popmuziek. De uitkomst van dit onderzoek was schokkend: de kloof tussen de huidige praktijk en een redelijke fair pay norm is gemiddeld 75%. Om de positie van makers te verbeteren is kunstenaarsbeleid nodig: cultuurbeleid waarbij de maker centraal staat. Het huidige cultuurbeleid is te eenzijdig gericht op instellingen en plaatst de – vaak flexibel werkende – makers en uitvoerenden in een afhankelijke positie. Volgens de belangenorganisaties levert dit een kwetsbare positie op voor de werkende. Dit leidt tot slechte contracten, oneerlijke beloning, grote risico’s op ongezonde werkdruk en grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast leidt het tot onevenredige schade bij crises, zoals bij corona en bij de stijging van energieprijzen. Volgens de Kunstenbond en de Creatieve Coalitie zit de structurele oplossing in het concreet maken en handhaven van de breed omarmde Fair Practice Code en Code Diversiteit en Inclusie: handhaafbare afspraken over gelijke kansen, betere beloningen en eerlijke contracten. Hierin spelen de sociale partners een belangrijke rol, maar ook de staatssecretaris. Zij heeft een voorwaardenscheppende en een regisserende taak, en kan als financier ook de naleving van deze codes afdwingen en handhaven. De Kunstenbond en de Creatieve Coalitie hebben in hun gesprek met de staatssecretaris aangedrongen op invoering van verplichtende maatregelen om fair pay en fair practice na te komen en cultuurmakers in het toekomstige beleid centraal te stellen. Ook voor het waarmaken van andere ambities van de staatssecretaris op het gebied van cultuureducatie en – participatie is herstel van de arbeidsmarkt en verbetering van de positie van de cultuurmakers en kunstprofessionals een essentiële voorwaarde.
02-02-2023
Op 17 januari 2023 vond in Veem House for Performance het symposium ‘De Kunst van het Maken’ plaats, georganiseerd door onderzoeksjournalist en Platform BK-bestuurslid Renée Steenbergen, Veem House en Platform BK. Aanleiding: het recent verschenen boek van Steenbergen over systeemfouten in de kunst- en cultuursector die al langer spelen, maar door de coronacrisis zichtbaarder zijn geworden. En zes voorstellen om het systeem anders in te richten en deze problemen bij de wortel aan te pakken waardoor de praktijken van kunstenaars en makers centraal komen te staan. In de introductie gaf Steenbergen een korte samenvatting van de systeemkritiek die in haar boek De Kunst van Anders uitgebreid besproken worden, zoals het feit dat instellingen centraal staan in het cultuurbeleid wat het lastig maakt voor individuele makers om direct geld te werven en de uitgebreide verantwoordingen die na het ontvangen van een subsidie aangeleverd moeten worden waaruit voornamelijk wantrouwen spreekt. De nadruk op groei en productiviteit hebben geleid tot onderbetaling van twee-derde van de sector, onder wie veel freelance cultuurwerkers. De kunstwereld is een lage lonensector geworden en dat is beschamend. Ze deed de oproep om tijdens het symposium onze collectieve denkkracht in te zetten om tot concrete voorstellen ter verbetering en innovatie te komen, in plaats van uitgebreide analyses waarom het huidige systeem niet goed functioneert. De nood is simpelweg te hoog onder de duizenden on(der)betaalde makers en cultuurwerkers die overgeleverd zijn aan zzp-overeenkomsten. De middag was opgedeeld in drie panels – de makers, instellingen en vermogensfondsen – om vanuit verschillende posities binnen de sector te komen tot hervormingen om de maakpraktijk centraal te stellen. Een verslag door Esmee Schoutens.
02-02-2023
De Nederlandse kunstsector verduurzaamt in vergelijking tot buitenlandse instellingen traag en is slecht geïnformeerd over mogelijkheden tot klimaatadaptie. Musea en fondsen ontwikkelen nauwelijks tot geen beleid om de afspraken uit te voeren die in 2015 op de Klimaattop in Parijs zijn gesloten. Ook zijn de banden van musea in Nederland met de fossiele en/of vervuilende industrie nog steeds innig. Dat blijkt uit onderzoek dat NRC de afgelopen maanden deed naar de duurzaamheid van de beeldende kunstsector. Voor dat onderzoek sprak de krant met een kleine veertig vertegenwoordigers van musea, galeries, belangenverenigingen, kunsttransporteurs, kunstenaars en het Mondriaan Fonds. Ook doorzocht de krant tal van rapporten, jaarverslagen en vergeleek de krant de situatie in Nederland met die in het buitenland. Beeldende kunst heeft – vanwege de vele tentoonstellingen met klimaat-kritische kunst – een progressief imago. Maar ‘klimaatverantwoordelijkheid’ zit nog lang niet verankerd in het DNA van het Nederlands kunstbedrijf. In vrijwel alle meerjarenbeleidsplannen die de krant doorzocht, schittert het onderwerp door afwezigheid. Acht van de tien door NRC onderzochte musea nemen sponsoring aan van vervuilende bedrijven of financiële instellingen die investeren in fossiele industrie.
02-02-2023
31 kunstenaars hebben in het tweede kwartaal van 2022 een Kunstenaar Basis toegekend gekregen. Deze bijdrage van het Mondriaan Fonds is bedoeld voor beeldend kunstenaars die 4 jaar of langer als professioneel beeldend kunstenaar werken. De bijdrage kan worden gebruikt voor het maken van nieuw werk en het verder ontwikkelen van de beroepspraktijk. Zo breiden de kunstenaars hun oeuvre uit en kunnen zij een betekenisvolle bijdrage leveren aan de hedendaagse beeldende kunst in Nederland. De 31 kunstenaars zijn: Anders Dickson, Arash Fakhim Esmaeilian, Arno Coenen, Basir Mahmood, Bonno van Doorn, Carlos Irijalba Asurmendi, Edwin Zwakman, Elisa Caldana, Erik Odijk, Falke Pisano, Florette Dijkstra, Heidi Linck, Inas Halabi, Jasper van Aarle, Juul Hondius, Lenneke van der Goot, Leonardiansyah Allenda, Machteld Rullens, Marc Bijl, Marieke van Diemen, Marien Schouten, Michael Tedja, Misha de Ridder, Müge Yilmaz, Omar Imam, Peter Zegveld, Pieter Paul Pothoven, R.G.A. Gerlach, R.V.J. Koop, Remco Torenbosch en Wouter Paijmans.
02-02-2023
Beeldend kunstenaars, curatoren en kunstbeschouwers die hun praktijk willen verdiepen en hun netwerk willen uitbreiden, kunnen een aanvraag doen voor een werkperiode in het buitenland in een door het Mondriaan Fonds aangeboden residency. De bijdrage is bedoeld voor reis-, verblijf- en materiaalkosten. De huur van het atelier en/of de woonruimte wordt meestal door het Mondriaan Fonds rechtstreeks voldaan. Er zijn 12 residencies beschikbaar. De deadline voor aanvragen is op 13 maart 2023. Er kan voor maximaal 2 residencies tegelijk worden aangevraagd ; voor elke aanvraag dient apart een formulier ingevuld te worden.
02-02-2023
Vanaf januari 2023 is het niet meer mogelijk om ontwikkelings- of realiseringsaanvragen van speelfilms in te dienen via de aparte mainstreamcommissie. Plannen voor mainstreamfilms kunnen worden ingediend via de reguliere consulentenroute. De mainstreamcommissie werd enige jaren geleden opgezet ter stimulering van de artistieke kwaliteit van de Nederlandse mainstreamfilm. In eerste instantie als matching-regeling en vanaf 2019 voor volledige realiseringstoekenningen. Recente titels die zo tot stand kwamen zijn bijvoorbeeld Alles op Tafel en Soof 3. De afgelopen tijd ziet het Fonds de aanvragen voor deze regeling echter teruglopen. Steeds meer aanvragers kiezen ervoor om hun mainstreamprojecten te ontwikkelen via de reguliere consulentenroute. Hierdoor is de noodzaak van een parallel ontwikkel- en realiseringstraject binnen Selective Funding ter discussie komen te staan en heeft het Fonds per januari 2023 besloten om deze te beëindigen.
02-02-2023
Het Filmfonds blijft een grote hoeveelheid aanvragen voor de ontwikkeling van filmplannen ontvangen, met name voor speelfilm en documentaire. Dit heeft niet alleen effect op de snelheid van de behandeling, maar zal vanwege een scherpe selectie ook leiden tot meer afwijzingen. Het budget is beperkt, zo ook het aantal films dat op jaarbasis in aanmerking kan komen voor realiseringssteun. Gezien de overvloed aan filmplannen die op dit moment binnenstroomt bij het Filmfonds, vindt het Fonds het belangrijk om dit signaal te geven.
02-02-2023
Breekbare woorden: bedreigde schrijvers. Dat is het thema van de essaywedstrijd die schrijversvereniging PEN Nederland organiseert ter ere van haar 100-jarig bestaan. PEN Nederland komt op voor bedreigde schrijvers en bevordert de vrijheid van meningsuiting en literaire expressie. PEN spreekt zich uit voor een vrije pers en laat regelmatig een krachtige stem horen in de strijd tegen censuur in welke vorm dan ook. Dat is en blijft, ook in Nederland, nodig in een tijd waarin groepen mensen steeds meer polariseren, en waarin vrije pers een groot goed blijft. PEN Nederland doet een oproep aan schrijvers en essayisten om een essay in te sturen. Onderwerp en vorm zijn vrij, maar het essay raakt aan de bovengenoemde kernwaarden. De winnaar van de hoofdprijs ontvangt €2.500,-. Daarnaast is er tweede (€1.250,-) en een derde prijs. ( €750,-.). Het winnende essay vormt het startpunt van het debatprogramma Breekbare woorden: bedreigde schrijvers tijdens de viering van 100 jaar PEN Nederland in De Balie op 8 april. De winnaar is daarbij aanwezig en geeft met inzending automatisch toestemming voor publicatie van het essay in de Volkskrant en op de PEN-website. De PEN-GAU Essayprijs wordt mogelijk gemaakt door de Groep Algemene Uitgevers (GAU). Deadline is 1 maart.
02-02-2023
Hoe bereikt het vak nieuwe generaties? Kan dat wel op de oude, vertrouwde manier? Tijdens het jaarlijkse KVB Boekwerk seminar over ‘Nieuwe lezers, nieuwe wegen’ op 30 januari stond de zoektocht centraal naar andere werkwijzen en methodes. Een verslag.
02-02-2023
De vertalingen van Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer en Vallen is als vliegen van Manon Uphoff staan op de longlist van de Dublin Literary Award 2023. De genomineerde boeken zijn aangedragen door 84 bibliotheken uit 31 landen. Elke bibliotheek mocht één boek nomineren. Pfeijffer en Uphoff hebben hun nominatie allebei aan een Nederlandse bibliotheek te danken, respectievelijk De Bibliotheek Utrecht en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Op 28 maart wordt bekend of Pfeijffer en Uphoff het ook tot de shortlist van maximaal tien titels hebben weten te brengen. Op 25 mei, tijdens het International Literature Festival Dublin, is de bekendmaking van de winnaar. De winnende auteur ontvangt 100.000 euro, waarvan bij vertaalde boeken een kwart naar de vertaler gaat. Bij de prijs hoort ook een trofee.
02-02-2023
De Toneelschrijfprijs heeft als doel de Nederlandstalige toneelschrijfkunst en de opvoering van Nederlandstalig toneelwerk onder de aandacht te brengen en te stimuleren. De prijs wordt uitgereikt aan de auteur van het beste oorspronkelijk Nederlandstalig toneelwerk dat afgelopen kalenderjaar in première ging. Kinder- en jeugdtheater zijn nadrukkelijk inbegrepen. De prijs, waaraan een bedrag van 10.000 euro verbonden is, geeft een auteur de kans om hun schrijverschap verder te ontwikkelen. De Toneelschrijfprijs is een samenwerking tussen de Taalunie, Literatuur Vlaanderen, het Nederlands Letterenfonds en het Fonds Podiumkunsten. De praktische organisatie valt om de beurt in handen van Literatuur Vlaanderen en het Nederlands Letterenfonds, samen met het Fonds Podiumkunsten. In 2023 ligt de organisatie in handen van Literatuur Vlaanderen. De laureaat ontvangt een bedrag van € 10.000. De andere genomineerden ontvangen een bedrag van € 1.000. De prijsuitreiking vindt plaats in september 2023 in Brussel. Voorafgaand aan de prijsuitreiking wordt een shortlist bekendgemaakt. In aanmerking komen oorspronkelijke Nederlandse teksten, die voor het eerst opgevoerd zijn tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022. Deadline 31 maart.
02-02-2023
Vanaf november 2023 is er plek voor een schrijver die zes maanden wil werken aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. De academie is op zoek naar schrijvers die (affiniteit hebben met) onderzoeksgericht werken en die bereid zijn hun werk open te stellen naar de groep. Schrijvers uit alle genres en met uiteenlopende benaderingen van literatuur kunnen zich aanmelden. Om in aanmerking te komen voor deze residentie is een goed voorstel, dat past bij de Jan van Eyck Academie, het belangrijkste. De Open Call is voor schrijvers vanaf 25 jaar, op verschillende momenten in hun carrière, uit alle genres, en met veelvormige benaderingen van literatuur en literair werk. Behalve het inhoudelijke voorstel moet middels een CV en eventuele bijlagen aantoonbaar worden gemaakt dat de schrijver al een poosje werkzaam is in het veld. Aanmelden kan tot en met 24 februari.
02-02-2023
Samen met de CPNB en het ILFU introduceert het vertaaltijdschrift Filter in 2023 een nieuwe prijs: de Filter Vertaalprijs voor kinder- en jeugdboeken. Daarmee onderstrepen alle partijen het grote belang van goede vertalingen en goede kinderboekenvertalers. Het prijzengeld is net zo hoog als bij de al bestaande Filter Vertaalprijs: 10.000 euro. De nominaties worden in juni 2023 bekend gemaakt. De eerste Filter Vertaalprijs voor kinder- en jeugdboeken wordt uitgereikt op de jaarlijkse Filteravond tijdens het ILFU – International Literature Festival Utrecht, dat plaatsvindt van 22 september tot en met 7 oktober 2023. Het prijzengeld bedraagt 10.000 euro, ter beschikking gesteld door de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). De CPNB geeft hiermee uitdrukking aan het belang dat zij hecht aan goede vertalingen en vertalers van kinder- en jeugdboeken voor lezers tot 15 jaar. De prijs wordt in samenwerking met het ILFU uitgereikt door Stichting Filter en is een bekroning voor de creativiteit van de vertaler bij het oplossen van vertaalproblemen die voortvloeien uit de eigen, bijzondere aard van het te vertalen werk.
02-02-2023
Op 1 februari opende het Fonds Podiumkunsten het aanvraagloket van de nieuwe Investeringsregeling vrije producties. Daarmee helpt het fonds vrije producenten te investeren in nieuw Nederlands repertoire. De investeringsregeling wordt toekomstbestendig gemaakt door een financiële bijdrage aan de regeling bij succesvolle producties. Staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) stelde in mei 2022 20 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van deze regeling voor vrije producenten. De nieuwe regeling staat open voor Nederlandse vrije producties op het gebied van theater, dans, muziek of muziektheater die voor een groot publiek (meer dan 22.500 bezoekers) worden gemaakt. Het subsidie betreft maximaal 20% van de begrote inkomsten, tot een maximum van 500.000 euro per aanvraag. Deadline is 29 maart.
31-01-2023
Bobbi Cleij is de winnaar van De Kunstopdracht 2022/23. Zij gaat een kunstwerk ontwerpen voor het Boeimeerpark in Breda. De drie geselecteerde kunstenaars van masterclass De Kunstopdracht, Felipe van Laar, Bobbi Cleij en Fenna Koot, die een schetsopdracht hadden gewonnen, presenteerden hun ontwerpen nog net voor kerst aan de kunstcommissie. Zij hadden zich in de maanden daarvoor voorbereid op een ontwerp voor een kunstwerk in het Boeimeerpark in Breda, binnen het thema ‘Stad in een Park’. Bobbi Cleij is net afgestudeerd aan de St. Joost Academie in Breda. De gemeente Breda gaat Cleij een vervolgopdracht geven om het schetsontwerp door te ontwikkelen in een definitief ontwerp. Ze wordt het hele traject door KOP en Kunstloc Brabant gecoacht en begeleid. De kunstcommissie gaat dit ontwerp beoordelen en als alles positief verloopt dan vindt in de tweede helft van 2023 de uitvoering en plaatsing in het park plaats. Er zijn plannen om in het Boeimeerpark ook oudere kunstwerken uit de Wederopbouw periode te (her)plaatsen. 28 jonge makers meldden zich in het najaar 2022 aan voor dit traject van Kunstloc Brabant, i.s.m. KOP en Gemeente Breda. Het programma is samengesteld voor startende makers die graag willen werken met kunst in het publieke domein. Veertien makers werden geselecteerd voor deelname aan diverse workshops gericht op cultureel ondernemerschap, publieksbereik, financiering, projectplan schrijven en beheer&behoud.
31-01-2023
Het jaarlijkse Festival International de la Bande Dessinée Angoulême vindt sinds 1974 plaats in het laatste weekend van januari. Met de jaren groeide het uit tot het grootste en invloedrijkste van Europa. Jarenlang fungeerde ‘Angoulême’ als blauwdruk voor andere Europese stripevenementen: de manier van presenteren – als een overdekte markt met kramen – signeersessies en exposities, verdeeld over meerdere locaties in de binnenstad. De stad wordt tijdens de vier festivaldagen overspoeld door stripliefhebbers van alle leeftijden. Hoewel het bezoekersniveau van voor corona nog niet gehaald wordt, is aan aanbodzijde alles weer als voorheen: er zijn honderden auteurs vanuit de hele wereld aanwezig, onder wie veel Aziatische stripmakers. Er zijn ook veel Nederlandse stripmakers aanwezig. Stefan Nieuwenhuis bezocht het festival sprak o.m. met stripmakers Aimée de Jongh, Ype Driessen, en met Dick van Dijk van de Amsterdamse stripuitgeverij Concerto Books.
31-01-2023
Geef een kunstmatig intelligentie-programma (AI) als DALL-E een korte tekstopdracht en poef, binnen een paar seconden verschijnen er een aantal bijzonder doeltreffende plaatjes op je beeldscherm. Een groep internationale kunstenaars daagt de makers van deze software voor de rechter. Hoe staan Nederlandse illustratoren en cartoonisten tegenover deze nieuwe ontwikkeling?
31-01-2023
Het Abraham Tuschinski Fonds (ATF) heeft in navolging van het nieuwe btw-convenant Film 2022 de nieuwe ATF Uitvoeringsregeling 2023 gepubliceerd. Met dit uitvoeringsreglement en het nieuwe btw-convenant Film 2022 zijn de bioscopen uit de aanstaande Wet op de Investeringsverplichting verdwenen en kunnen distributeurs hun rol in de financiering en marketing van Nederlandse Publieksfilms blijven vervullen. Films met een minimaal productiebudget van € 1 miljoen komen in aanmerking voor een bijdrage in de komende 3 jaar vermits de producent in het referentiejaar 2022 (bezoekersaantallen t/m maart 2023) minimaal 100.000 bezoekers gehaald heeft en in de top 10 staat van bezoek aan de Nederlandse Films. Op basis van deze top 10 en het budget worden er reserveringen voor de producenten van deze films gemaakt welke beschikbaar komen voor een bijdrage. Een bijdrage kan alleen gerealiseerd worden als de producent een distributeur vindt die minimaal € 300.000 MG inbrengt. Het bestuur van ATF stelt voor midden april het beschikbare budget vast en publiceert de reserveringen in een beleidsnota. Het budget wordt bepaald door de afdrachten over de verkochte tickets in 2022 en het eerste kwartaal van 2023. Voor volgende jaren betreft het de periode 1 april tot 31 maart.
31-01-2023
Per 1 januari 2023 zijn enkele wijzigingen aangebracht in de Brabant C regelingen. Deze wijzigingen betreffen projecten van ten minste nationale betekenis (§11 van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant) en Matching impactprojecten (§13 van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant. Daarnaast wijzigen ook de Brabant C subsidieplafonds en de aanvraagperiode voor 2023.
31-01-2023
Elk jaar zijn er in Nederland wel ergens bijzondere culturele evenementen waarvoor het publiek in de rij staat. Een mooie tentoonstelling, een spannende voorstelling of een spetterend festival. Het organiseren en financieren van een dergelijk evenement met ‘blockbusterpotentie’ is geen sinecure. Maar nu is er dus een mogelijkheid om een groot en breed publiek te bereiken. Een nieuwe regeling voor producenten met ANBI-status van kleinere kunst- en cultuur-projecten. Het betreft tentoonstellingen, voorstellingen en festivals gericht op een groot en breed publiek. Onderscheidend en van hoge kwaliteit. Het in 2012 opgerichte Blockbusterfonds heeft sinds kort namelijk een kleiner broertje: het BBF XTRA. Het verschil tussen beide regelingen zit in de beoogde bezoekersaantallen en de hoogte van de bijdrage. Het oorspronkelijke fonds is gericht op een middelgroot (betalend) publiek en het nieuwe fonds op een kleiner publiek: tot 40.000 bezoekers voor tentoonstellingen en maximaal 15.000 bezoekers voor voorstellingen en festivals. Aanvragen kunnen het hele jaar worden ingediend.
31-01-2023
Een overzicht van toekenningen aan 24 projecten door Fonds 21 in de maand december.
31-01-2023
Tijdens IFFR 2023 is bekend gemaakt dat in de 2e ronde 4 projecten zijn geselecteerd voor Thuthuka. Deze regeling richt zich specifiek op de samenwerking tussen Nederlandse en Zuid-Afrikaanse makers. Het Filmfonds organiseert deze week samen met zijn Zuid-Afrikaanse partner National Film and Video Foundation (NFVF) verschillende workshops in Rotterdam. Tijdens de workshops worden er o.a. projecten gepitcht, nieuwe contacten gelegd, script- en feedbacksessies gehouden en wordt er een tour door de stad gegeven.
31-01-2023
Het Mondriaan Fonds meldt dat het vanaf 1 februari 2023 mogelijk is aan te vragen voor een tweede bijdrage Kunstenaar Start. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt extra budget beschikbaar voor kunstenaars die door de coronamaatregelen minder mogelijkheden kregen om de eerste stappen in hun carrière te zetten. De tweede bijdrage geldt voor kunstenaars die in de coronaperiode tussen 1 januari 2019 en 31 december 2021 zijn afgestudeerd of hun praktijk zijn gestart en al eerder een Kunstenaar Start hebben ontvangen. In 2023 is er budget beschikbaar om aan deze kunstenaars voor een tweede keer een Bijdrage Kunstenaar Start toe te kennen. Hiermee krijgen zij een extra boost om hun kennis, portfolio, netwerk en zichtbaarheid op te bouwen.
31-01-2023
In de vierde ronde Vormgeving van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 25 voorstellen geselecteerd. Verschillende ingediende voorstellen focussen op toegankelijkheid, inclusie en representatie. Zo werden er voorstellen ingediend voor een online index van supported studios waar kunstenaars en makers met cognitieve en leeruitdagingen terecht kunnen, de scenografie van een festival voor zowel horenden, slechthorenden en dove mensen, en een project waarin (hetero)normatieve lichaamsbeelden worden bevraagd door middel van een modecollectie voor zeven niet-normatieve lichamen. Ook stond in een aantal voorstellen de relatie van de mens tot de natuur centraal. Er wordt bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie ingezet om de mogelijke impact van de ecologische crisis op het leven in onze zeeën en oceanen zichtbaar te maken, en een interactieve installatie moet ons helpen te verbinden met de wereld waarin wij leven en laten beseffen dat de mens onderdeel is van de natuur. In de selectie zijn verder onder meer verschillende publicaties opgenomen, animatiefilms, materiaalonderzoek, educatieve projecten en tentoonstellingen. Het beschikbare budget van € 350.000 was niet toereikend om alle 27 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. Daarom heeft prioritering plaatsgevonden. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Vormgeving. Na prioritering zijn 2 projecten buiten de selectie gevallen. Van de 52 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 25 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 48 procent. De sluitingsdatum van de volgende ronde Vormgeving is 5 april 2023.
31-01-2023
In de vierde ronde van de regeling Architectuur van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 11 voorstellen geselecteerd. Wat betreft de thematiek valt op dat er deze ronde relatief veel voorstellen waren die de huisvestings- en stedelijke transformatieopgave en aanverwante sociale en maatschappelijke vraagstukken centraal stelden. Ook was er aandacht voor collectiviteit en gemeenschapszin in nieuwe ontwikkeltrajecten, het promoten van circulaire bouwmaterialen, het inzichtelijk maken van duurzame ontwerpprincipes en bouwmethoden, het ontsluiten en toegankelijk maken van vrije ruimten en groen in de stad én voor nieuwe ontwikkelingen in landelijke gebieden en hoe daarin met beleid kan worden gestuurd. Het beschikbare budget van € 300.000 was niet toereikend om alle 18 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Architectuur. Na prioritering zijn 7 projecten buiten de selectie gevallen. Van de 11 geselecteerde projecten zijn er 4 een startsubsidie. Van de 31 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er dus 11 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 35 procent. De eerstvolgende ronde van deze regeling sluit 20 april 2023.
31-01-2023
De Regeling Experiment van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie staat open voor kleinschalige, experimentgedreven projecten op het gebied van vormgeving, architectuur, digitale cultuur en de cross-overs daartussen. Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend. Omdat het subsidieplafond vóór de vastgestelde einddatum van het tweede tijdvak werd bereikt, is de regeling eerder gesloten. In het tweede tijdvak van de Regeling Experiment van 2022 zijn van de 50 in behandeling genomen subsidieverzoeken er 27 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 54 procent. Het beschikbare budget was € 250.000. Het tweede tijdvak liep van 1 september tot 15 november 2022. Met de positieve beoordeling van een op 30 oktober ingediende aanvraag werd het subsidieplafond van € 250.000 bereikt. Aanvragen die later dan deze aanvraag werden ingediend, zijn niet meer in behandeling genomen. Ook in 2023 zullen er binnen de Regeling Experiment twee tijdvakken openen waarin subsidie kan worden aangevraagd voor kleinschalige, experimentgedreven projecten. Het eerste tijdvak van 2023 opent op 15 februari. Het beschikbare budget is € 250.000. Als dit subsidieplafond voor het einde van het tijdvak is bereikt, kunnen aanvragen niet meer in behandeling worden genomen en zal de regeling eerder dan de vastgestelde einddatum van het tijdvak sluiten. Wacht dus niet tot de laatste dag van het tijdvak met het indienen van je aanvraag. Het tweede tijdvak van 2023 opent in het najaar.
31-01-2023
Elke vier jaar maakt de Amsterdamse Kunstraad op verzoek van de gemeente Amsterdam een verkenning van het ‘culturele landschap’ in Amsterdam. De Verkenning 2022 is een verkenning van de sector als geheel, met ontwikkelingen, uitdagingen (noodkreten) en kansen die de disciplines overstijgen: de positie van makers, het vestigingsklimaat, diversiteit en inclusie, financiën, personeel, programma en publiek. Makers krijgen in Amsterdam letterlijk en figuurlijk steeds minder plek, terwijl ze de basis zijn van de culturele sector. Doordat het leven in Amsterdam voor veel (beginnende) kunstenaars en artiesten in rap tempo onbetaalbaar wordt, verlaat talent de stad. Het is met deze beroepspraktijk haast onmogelijk om nog in levensonderhoud te voorzien, steeds meer makers hebben er een tweede baan naast. Daarbij zijn er te weinig plekken waar midcareer makers – tussen opkomend en gearriveerd – kunnen doorstromen en doorgroeien en te weinig plekken waar onafhankelijke makers kunnen presenteren. De gevolgen van de coronapandemie drukken nog altijd zwaar op de sector. Het publiek weet zijn weg naar de zalen maar met mate te vinden en kiest vaker voor de ‘bekende namen’. Hierdoor is er minder ruimte voor innovatie en experiment, wat verarming van het aanbod tot gevolg heeft. Daarbij is ook in de culturele sector het personeelstekort groot, en de gevolgen van inflatie en verhoogde energielasten enorm. Voor de korte termijn zijn instellingen en makers genoodzaakt keuzes te maken, soms kan er simpelweg minder worden gedaan. Voor de langere termijn moeten instellingen kritisch zijn op hun manier van werken. De effecten van de verschillende crises zullen de culturele sector voorlopig in hun greep houden. De vraag is wat blijvend is en wat niet. De Amsterdamse Kunstraad adviseert onder meer een breed publieksonderzoek om inzicht te krijgen in de (veranderende) behoeftes en voorkeuren van het (potentiële) publiek.
31-01-2023
De schrijfresidentie in Parijs, georganiseerd door deBuren, is open voor jonge Vlaamse en Nederlandse schrijvers, dichters, journalisten, radiomakers, poetryslammers, theatermakers en andere woordkunstenaars. De residentie duurt 14 dagen en vindt plaats in juli 2023. Locatie: Stichting Biermans-Lapôtre. Deadline: 20 februari 2023.
31-01-2023
Elk jaar organiseert de Nederlandse Ambassade in Brussel meerdere open calls voor subsidieaanvragen. Een subsidie kan aangevraagd worden voor Nederlandse culturele projecten in België of Nederlands-Belgische partnerprojecten. De Nederlandse Ambassade in België ondersteunt culturele projecten van professionele makers en organisaties. Alle disciplines komen in aanmerking, er is in het bijzondere aandacht voor projecten op het gebied van hedendaagse kunst, erfgoed, muziek en digitale cultuur. Ook multidisciplinaire projecten worden met interesse verwelkomd, evenals projecten die inzetten op participatie, inclusie en grensoverschrijdende culturele uitwisseling. Culturele projecten in heel België kunnen worden ondersteund, met speciale aandacht voor projecten die plaatsvinden in Wallonië en de Euregio. Voor 2023 gelden de volgende deadlines om aanvragen in te dienen: 19 maart 2023 ; 10 september 2023; 3 december 2023.
31-01-2023
Het Tilburgse kunstenaarsduo Strijbos & Van Rijswijk werkt al jaren vanuit een pand aan de Lange Nieuwstraat. Nu ze over het hele gebouw kunnen beschikken, kunnen ze hun ideeën over nieuwe projecten en samenwerking beter realiseren dan voorheen. De twee willen fungeren als bruggenbouwers tussen mensen die op verschillende gebieden werkzaam zijn, zoals architecten, stedenbouwkundigen, dansers en ontwerpers van software. Dat kan gebeuren in de vorm van symposia. „Het wordt géén vaste concertplek”, zegt Van Rijswijk met enige nadruk. „We zien het als een ontmoetingsplek. Onlangs hebben we hier op initiatief van Fontys gewerkt met een groep internationale studenten. We zijn steeds op zoek naar jong talent. Ze kunnen hier onderzoek doen dat in het verlengde ligt van ons werk, en de resultaten presenteren. Naar het voorbeeld van Ruimte-X van Ernest Potters. Hij gaf ons daar een eerste kans om ons werk te laten zien. We kunnen ruimten verhuren voor residencies. We zijn in ieder geval in gesprek met Ateliers Tilburg.” „We willen een verbinding maken met de stad”, zegt Van Rijswijk.
31-01-2023
Minister Weerwind (Rechtsbescherming) informeert de Tweede Kamer over de schikking tussen de Staat en Stichting de Thuiskopie enerzijds en een aantal fabrikanten en importeurs van blanco CD’s en DVD’s anderzijds. Het gaat om enkele langlopende geschillen over thuiskopievergoedingen uit de periode 2003-2014. Daarnaast gaat hij in op de stand van zaken van de bemiddeling bij het vergoedingsrecht voor video on demand.
31-01-2023
Mogen auteursrechtelijk beschermde artikelen zonder toestemming worden gebruikt voor het trainen van modellen voor artificiële intelligentie (AI)? Die vraag is actueel door de stormachtige ontwikkeling van AI in toepassingen zoals ChatGPT. OpenAI, de organisatie die ChatGPT ontwikkelde, geeft aan internet te ‘scrapen’ en miljoenen pagina’s en artikelen in te lezen. In het geval van het uitlezen van nieuwssites gaat dat om artikelen die auteursrechtelijk beschermd zijn. Tweede Kamerlid Hind Decker-Abdulaziz (D66) bracht de kwestie daarom op 25 januari naar voren in een Kamerdebat over kunstmatige intelligentie. Zij vroeg minister Adriaansens van Economische Zaken hoe partijen als OpenAI het auteursrecht in acht nemen. Volgens minister Adriaansens is helder dat scrapen van auteursrechtelijk beschermd werk niet is toegestaan: “Dat mag niet. De regels zijn helder en gelden ook voor ChatGPT.” Wel erkende de minister dat met de snelle ontwikkeling de feitelijke handhaving van het auteursrecht vragen met zich meebrengt. “Met alle ontwikkelingen die zo snel gaan, moeten we daar goed op inspelen,” zei de minister.
30-01-2023
De Canadese popster Justin Bieber verkoopt de rechten van alle 290 liedjes die hij tot vorig jaar heeft gemaakt. Hij doet dat op een opvallend jonge leeftijd, maar volgens jurist Stefan Blonk zijn er toch goede redenen voor de deal. Hoor je Baby op de radio, Love Yourself op Spotify of What Do You Mean? bij een filmpje op TikTok, dan verdient Justin Bieber daar waarschijnlijk niets meer aan. „Op dit moment is er een vreselijke hype rondom muziekrechten. Het kan ook zo zijn dat er over vijf jaar iets op de markt komt waardoor de hele streamingindustrie op zijn gat ligt. Door nu te cashen hoeft Justin zich daar geen zorgen meer over te maken.” 200 miljoen is geen verkeerd bedrag, denkt Blonk.
30-01-2023
Het blijft onrustig in de operawereld van Groot-Brittannië. Operahuis The English National Opera moet weg uit Londen. Dat is al een eerder gestelde eis van de Arts Council Engeland, een nationale instelling die kunstsubsidies verstrekt. Ook moeten operahuizen bezuinigen. Zes Britse operahuizen, waaronder het Royal Opera House en de Nationale Opera van Wales, plaatsten op 24 januari een statement. Ze vinden dat het beleid van de Arts Council niet gebaseerd is op een doordachte koers. Er moet onderzoek komen en eisen op basis daarvan een goede strategie. Overigens werd bekend dat ook het Royal Opera House zijn banden met het olieconcern British Petroleum (BP) verbroken. De beslissing volgt op protesten van een aantal milieugroepen over de financiering van diverse kunstinstellingen door de onderneming. Het Royal Opera House is daarmee, na onder meer de National Portrait Gallery en de Royal Shakespeare Company, een volgende Britse culturele instelling die het bedrijf de rug toekeert.
30-01-2023
De longlist met daarop de achttien kandidaten voor de Libris Literatuur Prijs 2023 is door de jury bekendgemaakt. De Libris Literatuur Prijs wordt toegekend aan de auteur van de beste oorspronkelijk Nederlandstalige roman van het afgelopen jaar. De winnaar van de 30e Libris Literatuur Prijs ontvangt op 8 mei 2023 uit handen van Alexander Rinnooy Kan, de voorzitter van de Stichting Literatuur Prijs, een bedrag van € 50.000,- en de bronzen legpenning. Vorig jaar ging de prijs naar Wormmaan van Mariken Heitman.
26-01-2023
Hoe klinkt de nieuwste generatie componisten in Nederland? Wie daar benieuwd naar is, wordt het makkelijk gemaakt. De jonge componist Primo Ish-Hurwitz nam het initiatief tot Toonzetters, een project waarvoor twintig twintigers allen een kort stuk schreven voor piano’s en/of slagwerk. Nadat de composities al op festivals als Oranjewoud en November Music hebben geklonken, is er nu een album. Op 26 januari wordt het gepresenteerd in het Muziekgebouw in Amsterdam. Toonzetters biedt een staalkaart van het hedendaagse componeren in Nederland. Merlijn Kerkhof licht er 6 talenten uit. Het resultaat is fascinerend en sfeervol, begeleid door licht-psychedelische videokunst, schrijft Thomas Batelaan over de showcase van compositietalent in het Muziekgebouw aan het Ij.
26-01-2023
Donemus Publishing, uitgever van hedendaagse klassiek muziek, lanceert op 27 januari een geavanceerde tool voor componisten. De tool MyDonemus biedt componisten de mogelijkheid om nieuwe werken aan te melden. Alle details van een compositie, zoals titel, subtitel, genre, tijdsduur, bezetting en aantal spelers, worden direct verwerkt in de database van Donemus. Daarna start de workflow van contracten volledig geautomatiseerd via DocuSign. Na de digitale ondertekening start Donemus het productie-proces via de redactie-afdeling. Componisten kunnen precies de voortgang hiervan bijhouden en zien wanneer het werk beschikbaar is. In MyDonemus zijn alle transacties van de afgelopen 10 jaar opgenomen. Via een maandelijkse update, wordt de data voor de componist geactualiseerd. Wanneer bijvoorbeeld een orkest een werk bestelt van een componist, dan zijn de inkomsten uit het verhuur van die bladmuziek vrijwel direct verwerkt. Deze info is ook responsive, dus overal goed te bekijken. Donemus genereert voor componisten inkomsten uit verschillende bronnen, zoals verkoop en verhuur van bladmuziek, licenties (aan bibliotheken en conservatoria) en groot recht. Daarnaast heeft Donemus aparte label-activiteiten, waaruit componisten ook inkomsten ontvangen. Al deze inkomsten kunnen de componisten ‘live’ inzien in hun portal. Ze zien daar gedetailleerde overzichten per werk, per soort omzet en per jaar. Ook is er een overzicht van investeringen/voorschotten en uitbetaalde royalties. In de nieuwe portal kunnen niet alleen componisten, maar ook musici, geschikte audio-opnamen aanleveren. Ook hier volgt een geheel automatisch contractproces via DocuSign. Wanneer alle rechthebbenden zoals musici, dirigent, orkest, hebben getekend voor akkoord brengt Donemus Records de release uit via FUGA naar meer dan 40 digitale platforms. Van singles van 3 minuten, tot avondvullende producties van een paar uur. De hedendaagse klassieke muziek van Donemus Records is goed voor miljoenen streams in meer dan 80 landen.
26-01-2023
Stop de dalende verkoop van Nederlandstalige boeken, zorg voor meer aandacht voor literatuur. Dat is de enige manier om de trend te keren van de op 26 januari gepresenteerde CPNB-cijfers, vindt de Auteursbond, de belangenvereniging voor schrijvers en vertalers met 1750 leden. In 2022 is 10% minder Nederlandstalige fictie verkocht. Eén op de vijf boeken wordt inmiddels in een andere taal dan het Nederlands aangeschaft. Als deze trends doorzetten, krijgen lezers steeds minder keuze in hun eigen taal en verliezen makers hun publiek. Dat is ook een zorgelijke ontwikkeling voor uitgevers, boekhandelaren, bibliotheken en anderen in het boekenvak. De dalende verkoopcijfers van Nederlandstalige boeken in het algemeen en Nederlandstalige fictie in het bijzonder zijn geen natuurlijk fenomeen, maar mede het gevolg van decennialang cultureel afbouwbeleid en verschraling van het literatuuronderwijs. Bezuinigingen op de literaire infrastructuur, van literaire festivals en literaire tijdschriften tot bibliotheken, hebben geleid tot een kaalslag. Terwijl die infrastructuur niet alleen van essentieel belang is om de Nederlandstalige literatuur te laten bloeien, maar ook om die te laten groeien door nieuwe, diverse stemmen een kans te geven een groter publiek te bereiken. De verschraling van het lees- en literatuuronderwijs draagt bij aan de trend van ontlezing. Het is in dat kader extra betreurenswaardig dat de aandacht voor (Nederlandse) boeken afneemt in kranten, radio, televisie en andere media. Hoe langer deze ontwikkelingen voortduren, hoe duidelijker die zijn terug te zien in de cijfers (en niet alleen in de cijfers).
26-01-2023
Afgelopen oktober zetten MOIN Film Fund, Danish Film Institute, National Film School of Denmark, SODEC Québec en het Nederlands Filmfonds een oproep uit voor jonge producenten voor een roulerende residentie in de steden Amsterdam, Kopenhagen, Hamburg en Montreal. Inmiddels zijn er vier producenten geselecteerd en zal de eerste residentie in maart 2023 starten in Kopenhagen. Voor het residentieprogramma waren de partijen met name op zoek naar next generation producenten die graag hun grenzen verleggen als het gaat om hun eigen professionale doorontwikkeling, het vergroten van hun global mindset en het verbreden van hun netwerk. De geselecteerde producenten - Danielle Guirguis (Smarthouse Creative Impact Studio, Nederland), Mette Mikkelsen (New Tales, Denemarken), Fabian Driehorst (Fabian & Fred, Duitsland) en Patricia Bergeron (Leitmotiv Productions, Canada) - zullen gedurende het jaar 4 keer 2 weken verblijven in Kopenhagen, Montreal, Hamburg en Amsterdam, waar ze o.a. workshops volgen en lokale producenten ontmoeten. Daarnaast zet elke geselecteerde producent een soortgelijk programma op voor de andere deelnemers in de eigen hoofdstad.
26-01-2023
Sundance Film Festival in de Verenigde Staten is de belangrijkste springplank en marktplaats voor indiefilms in de wereld. Maar na twee jaar pandemie ligt de indiefilm op sterven, wordt gefluisterd. Vermorzeld door de superheldenfilm en de pandemie. De ticketverkoop voor het soort studio-onafhankelijke producties waar Sundance om bekend staat, is sinds 2019 met 43 procent gedaald. Vier jaar geleden was deze sector nog goed voor bijna een half miljard dollar, met 1.000 nieuwe titels. In 2022 waren dat er 855 met een totale winst van bijna 258,5 miljoen dollar, aldus analyst ComScore. Loeke de Waal over het filmfestival.
26-01-2023
Dit jaar zal het Dordrechts Museum voor het eerst de Galateaprijs organiseren samen met de Galatea Foundation. Eind 2022 werden kunstenaars met een recent migratieverleden opgeroepen zich, via een Open Call, aan te melden voor de Galateaprijs 2023. Het Dordrechts Museum en de Galatea Foundation zijn enorm verheugd met de vele aanmeldingen. Uiteindelijk is er door een jury een selectie gemaakt van acht kunstenaars die kans zullen maken op de Galateaprijs 2023. Van 25 maart tot en met 20 augustus zal het werk van Berkay Tuncay, Marfa Vasilieva, Mohammad Abou Chair, Natalia Olhova, Natalia Grezina, Noor Issa, Tasha Arlova en Vita Buivid te zien zijn in een gezamenlijke tentoonstelling in het Dordrechts Museum. Hierbij staan het werk en de kunstenaars centraal en kan de bezoeker van het museum kennismaken met het veelzijdige talent. Op 11 juni zal de jury een winnaar bekend maken. Die zal een penning ontvangen en een geldbedrag van 2500 euro ter ondersteuning van diens verdere creatieve ontwikkeling in Nederland. Ook zal er door het publiek een favoriet gekozen worden. De winnaar van de publieksprijs ontvangt een eervolle vermelding op zaal.
26-01-2023
Makers en uitvoerders komen nu onvoldoende aan bod in het bureaucratische Nederlandse kunstbeleid , concludeert Renée Steenbergen, onderzoeksjournalist en adviseur op het gebied van mecenaat in de kunsten, na een uitgebreide rondgang langs vijftig betrokkenen. In haar boek ‘De Kunst van Anders’ stelt ze dat het stelsel kan alleen veranderen als makers en uitvoerders zich verenigen en solidair zijn aan elkaar. Volgens Steenbergen is oplappen van het bestaande bestel niet voldoende. De coronacrisis heeft gewerkt als een vergrootglas op problemen in de sector. Het is volgens haar zonneklaar geworden dat het beleid vooral is gericht op rendement. Dat leidt tot onderbetaling van kunstenaars en makers, met alle problemen van dien. Het gaat ook ten koste van kwaliteit van het aanbod, en leidt tot overproductie. De instellingen zijn centraal komen te staan, in plaats van de makers van de kunst, schrijft ze. Steenbergen merkt op, net als eerder Melle Daamen, dat het systeem te bureaucratisch is geworden. Dat ziet ze niet snel veranderen: bestuurders en toezichthouders zijn niet geneigd hun eigen rol te verkleinen. Steenbergen bepleit een soort Brits trustee-model, met trustees die een afspiegeling zijn van de bevolking (het is immers hun belastinggeld) aangevuld met deskundigen en ambtenaren. Het is een van een reeks suggesties die Steenbergen doet. De belangrijkste is fair pay, afgedwongen door kunstenaars en makers die samen optrekken. Daarmee komt vanzelf een eind aan de overproductie, en is er meer kans op echte vernieuwing, die mogelijk ook een jonger publiek aantrekt.
26-01-2023
Na ChatGPT, DALL-E, Gaudi, en Midjourney is het wachten op een AI-programma dat niet alleen beelden genereert, maar ook echt ontwerpt. De meeste deskundigen verwachten niet dat AI de architect overbodig maakt. Toch dagen de nieuwe ontwikkelingen architecten uit om na te denken over de politieke dimensie van het vak en de essentie van ontwerpen. Hans Teerds, architect en stedenbouwkundige, over de vraag of ‘artificial intelligence’ (AI) ooit in staat zou zijn om een goed architectonisch ontwerp af te kunnen leveren.
26-01-2023
De 18e editie van BNA Beste Gebouw van het Jaar is weer gestart. Architecten en opdrachtgevers worden uitgenodigd om hun beste gebouw – in gebruik genomen in 2022 – in te zenden tot 8 maart. Met de Beste Gebouw-verkiezing wil de BNA (Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus, sinds 1842) de meerwaarde zichtbaar maken van architectuur voor mens en maatschappij.
26-01-2023
Voor de vijfde keer organiseert Stichting Amonet uit Norg in de maand augustus de wedstrijd ‘Folly Art Norg’. De ‘folly’-makers sturen aan het begin van het kalenderjaar een plan en maquette in. Na een kennismakingsdag waarin genomineerde makers een pitch houden, maakt Stichting Amonet de definitieve selectie van deelnemers. Een week voor het evenement komen de makers naar Norg en bouwen met een klein budget hun folly. De wedstrijd is onder meer bedoeld voor kunstenaars, architecten, bouwers, vormgevers, decorbouwers, maar ook voor willekeurige personen met een goed idee. Er is een juryprijs van € 5000. Tot 1 maart kan een plan ingediend worden.
26-01-2023
Eind september vroeg de directie van het Kröller-Müller Museum, in een toelichting op de uitbreidingsplannen van de Japanse architect Tadao Ando, aan de Rijksbouwmeester na te denken over zijn rol in het vervolgproces naar de realisatie van de uitbreiding. Huidig Rijksbouwmeester Francesco Veenstra is niet betrokken geweest bij de selectie van de architect. Ook zijn voorganger Floris Alkemade is niet geïnformeerd over de eerste schetsen van de uitbreiding. In de periode 2008-2010 was toenmalig Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol met directeur Evert van Straaten betrokken bij de eerste initiatieven rondom een nieuwe vleugel van het museum. Rijksbouwmeester Veenstra heeft de directie om aanvullende informatie verzocht over o.a. ruimte in het concept ontwerp voor aanpassingen, de omvang van de uitbreiding, de invulling van het vervolgtraject en de rol van de verschillende betrokkenen (waaronder de selectie van de hoofdarchitect).
26-01-2023
Eerlijke selectie hoort bij goed (publiek) opdrachtgeverschap. De architectenselectie voor de uitbreidingsstudie van het Kröller-Müller Museum doet in de vak- en landelijke media het nodige stof opwaaien. Net als eerder bij de renovatie van het Binnenhof krijgt BNA vragen over de positie ten aanzien van de architectenselectie. De BNA heeft ten aanzien van de selectie voor het Kröller-Müller Museum al in 2018 een klacht ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts en is destijds in het gelijk gesteld. BNA-directeur Fred Schoorl: “BNA gaat in de regel niet publiekelijk in op individuele selecties. Dit omdat er vaak te veel specifieke aspecten spelen, die alleen bij de opdrachtgevers en betrokken bureaus bekend zijn. Maar in de casus Kröller-Müller meent een gebruiker van een Rijksgebouw zich aan goede aanbestedingsregels te kunnen onttrekken. Hierover heeft de BNA destijds aan de bel betrokken. Het Rijk zal dit moeten oplossen, als voorbeeldig opdrachtgever in een open en transparante markt. En zoals we weten gaat goed, inspirerend opdrachtgeverschap over durf, ambitie en vernieuwing. We roepen opdrachtgevers, publiek en privaat, daarom op de door de BNA opgestelde richtlijnen voor evenwichtige en gezonde architectenselecties te volgen. De Tweede Kamer heeft onze visie daarop reeds gesteund.”
26-01-2023
Eind 2022 was 61% van de werknemers in de architectenbranche aangesloten bij een BNA-bureau. Een stijging van ongeveer 1% ten opzichte van een jaar eerder. Dit betekent dat de representativiteit van de BNA in de sector iets is toegenomen. Het totaal aantal werknemers in de branche is afgelopen jaren gegroeid, maar het aantal werknemers bij BNA-bureaus is relatief meer toegenomen.
26-01-2023
In haar column afgelopen december plaatste architect Marjolein van Eig kanttekeningen bij de onderhandse selectie van architect Tadao Ando voor de uitbreiding van het Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe. Waarom is er geen prijsvraag of aanbesteding gehouden? Waarom is er voor zekerheid gekozen in plaats van experiment? Een gesprek met Frits de Vogel, zakelijk directeur van het Kröller-Müller Museum, over de opgave en waarom het museum zo graag Ando wilde. Menig Nederlandse architect vraagt zich af waarom de opdracht niet openbaar is aanbesteed. Ook de Volkskrant sprak De Vogel.
26-01-2023
Architectenbureaus zijn de afgelopen maanden geconfronteerd met sterk stijgende kosten. Uit een recente inventarisatie van de BNA blijkt dat bij architectenbureaus huisvestingskosten gemiddeld met 11%, energiekosten met 75%, en de kosten van softwarelicenties tussen 9% en 30% zijn gestegen. Per 1 januari 2023 zijn bovendien de cao-lonen in de gehele architectenbranche met 4% verhoogd. Om deze kostenstijgingen op een faire manier te verdelen heeft de BNA eerder dit jaar samen met een groot aantal bouwketenpartners en de ministers De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de intentieverklaring 'Samen Doorbouwen In Onzekere Tijden' ondertekend. De BNA adviseerde op basis hiervan haar leden eerder om met hun opdrachtgevers in gesprek te gaan, om samen met de opdrachtnemer tot een redelijke en billijke oplossing te komen, en coulance te tonen waar het de effecten van de onvoorziene prijsstijgingen betreft. De BNA heeft een conceptbrief opgesteld, die een BNA lid kan gebruiken om, in deze lijn, opdrachtgevers te vragen om het honorarium aan te passen binnen een lopende opdracht. Het concept is opgesteld samen met het BNA-bureau Tangram architecten. In december heeft de BNA het memo ‘Prijsstijgingen en inflatie: aandachtspunten en aanbevelingen voor architectenbureaus’ voor BNA-leden opgesteld.
26-01-2023
BNA- voorzitter Jolijn Valk tekende recent namens BNA de brief waarin Minister de Jonge wordt opgeroepen 'kennis en ontwerpkracht te bundelen op alle relevante schaalniveaus en deze op korte termijn toegankelijk te maken voor zowel bestuurlijk Nederland als voor de brede samenleving'.
26-01-2023
Pictoright heeft samen met de BBK, BNO, BOK, DuPho, Kunstenbond, NVJ/NVF en Platform BK de Federatie Beeldrechten opgericht. De website is inmiddels online. Beeldmakers leveren een steeds essentiëlere bijdrage aan de samenleving. Beelden zijn alomtegenwoordig in het dagelijks leven, hebben een enorme impact en de waarde ervan neemt toe. Dit wordt alleen nog niet altijd gezien door beeldgebruikers en beleidsbepalers. Met het nieuwe samenwerkingsverband wil Federatie Beeldrechten de exploitatie van beeldrechten voor en door de betrokken makers versterken en hun positie verbeteren. Op 16 februari vindt het lanceringsevent van de Federatie Beeldrechten plaats. Dat wordt gevierd met de baanbrekende resultaten van het onderzoek Waarde van Beeld, Beeld van Waarde. De economische waarde van beeld in Nederland.
26-01-2023
De door Innovatielabs ondersteunde initiatieven spreken zich steeds meer uit over hun overtuigingen, drijfveren en de veranderingen, die ze in de culturele en creatieve sector teweeg willen brengen. Als gedachte-experiment probeert schrijver Twan Eikelenboom zich een voorstelling te maken van de sector als de door hen beoogde impact inderdaad wordt bereikt. Op welke fundamenten is deze toekomst gebouwd? In een artikel neemt hij de zestien Innovatielabs-projecten als uitgangspunt voor een speculatieve beschouwing over wat een wendbare en weerbare sector zou kunnen zijn.
26-01-2023
In de vierde ronde Digitale cultuur van 2022 zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 16 voorstellen geselecteerd. In de laatste ronde van het jaar zijn opvallend veel aanvragen positief beoordeeld. Het beschikbare budget van € 350.000 was deze ronde dan ook helaas niet toereikend om alle 26 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Digitale cultuur. Na prioritering zijn 10 projecten buiten de selectie gevallen. De komende sluitingsdata zijn : 12 april 2023, 16 augustus 2023 en 11 oktober 2023.
26-01-2023
In de derde ronde Internationalisering ontwerpsector van 2022 zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 13 projecten geselecteerd. De Regeling Internationalisering ontwerpsector staat open voor projecten uit de drie werkvelden die het Stimuleringsfonds vertegenwoordigt – vormgeving, architectuur en digitale cultuur – en voor projecten die bovendien wereldwijd kunnen plaatsvinden. De diversiteit van voorstellen is daardoor doorgaans groot. Deze ronde worden verschillende projecten ondersteund die gericht zijn op het uitbreiden en verstevigen van internationale netwerken, die kennisdeling stimuleren of die bruggen slaan naar andere sectoren zoals de voedselindustrie of de politiek. De projecten zijn uiteenlopend in vorm, denk aan publieke programma’s, workshops, een kenniscentrum of tentoonstellingen. In veel projecten vormen sociaal-maatschappelijke kwesties het uitgangspunt, zoals vraagstukken rond toegankelijkheid en inclusie, klimaatadaptatie en humanitaire hulpverlening. Van de 35 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 13 gehonoreerd. Het honoreringspercentage deze ronde is 37 procent. Het budget van € 250.000 was deze ronde niet toereikend om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Internationalisering ontwerpsector. Aan twee projecten is een lager bedrag toegekend dan is aangevraagd, een derde project is helaas volledig buiten de boot gevallen. In 2023 heeft de Regeling Internationalisering ontwerpsector twee rondes. De deadlines voor aanvragen zijn 14 februari 2023 en 4 oktober 2023.
24-01-2023
In de derde ronde Architectuur van 2022 van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 14 voorstellen geselecteerd. De voorstellen die voor deze ronde zijn ingediend vertegenwoordigen een breed scala aan onderwerpen en projectenvormen. Veel grote actuele maatschappelijke opgaven zijn daarin vertegenwoordigd. Van onderzoeken naar woonvormen en verdichting, nieuwe woon-werkvormen, omgaan met de gevolgen van klimaatverandering, circulaire bouwmethoden, het betrekken van meer diverse groepen mensen in het ontwerpproces, tot het nadenken over de digitale toekomst en de rol die architectuur daarin speelt. Het beschikbare budget van € 280.100 was niet toereikend om alle 25 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Architectuur. Na prioritering zijn 11 projecten buiten de selectie gevallen. De eerstvolgende sluitingsdata zijn : 20 april 2023, 10 augustus 2023 en 12 oktober 2023. Deze regeling staat open voor projecten van architecten, bureaus, beschouwers, onderzoekers, uitgevers, producenten of culturele instellingen werkzaam binnen het vakgebied architectuur in brede zin. Het vakgebied architectuur omvat de disciplines stedenbouw, regionale planning, tuin- en landschapsarchitectuur, interieurarchitectuur en subdisciplines die hieraan raken.
24-01-2023
Philip van Vorstenbosch, Wouter Pocornie, Shirin Mirachor, Dina Ziad en Glenda Pattipeilohy (Eindhoven) zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie aangesteld als scouts voor de Scout Nights 2023. Via de scout nights krijgen ontwerpers en makers, die zich in de praktijk professioneel hebben ontwikkeld of een mbo-ontwerpopleiding hebben afgerond, de kans een beurs van € 25.000 aan te vragen bij de Regeling Talentontwikkeling. Het fonds organiseert verdeeld over het land vijf scout nights. De scout nights zijn besloten en elke pitchlocatie heeft een eigen scout. Word een ontwerper in de scout nights geselecteerd, dan ontvang hij/zij € 1.000 voor het opstellen van een ontwikkelplan. Met dit plan doet de ontwerper in de tweede fase van de Regeling Talentontwikkeling een aanvraag voor een beurs van € 25.000. In de scout nights kunnen maximaal 25 aanvragers worden geselecteerd. De scout nights staan open voor makers die een individuele praktijk hebben of opereren als collectief en werken binnen de (deel)disciplines vormgeving, architectuur of digitale cultuur of een cross-over hiertussen. Ook praktijken op de grenzen van de disciplines zijn welkom, zoals street art, art-direction en styling. Aanmelden kan tot 31 januari.
24-01-2023
Stripmaker Hans van Oudenaarden wint de Stripschapprijs, de belangrijkste oeuvreprijs voor striptekenaars in Nederland. Van Oudenaarden tekende onder andere voor ‘Donald Duck’. Met Van Oudenaarden kiest de jury van de Stripschapprijs voor een traditionele stripmaker met een klein maar uitgesproken oeuvre. Volgens het juryrapport behoort hij „tot de selecte groep auteurs die groter is in het buitenland dan in zijn eigen kikkerlandje”. Zijn werk is vertaald in het Frans, Duits en Deens.
24-01-2023
Op 17 februari organiseert BNO samen met CIRCO weer een Circular Design Class voor ontwerpers. Daarin ontdekken creatieve professionals alle mogelijkheden op het gebied van circulair ontwerpen. Maar waarom is de transitie naar circulaire businessmodellen eigenlijk interessant voor bedrijven? En welke impact kunnen designers maken in dit proces? Het belang van een circulaire economie is groot. Willen we in de toekomst beschikking hebben over voldoende en betaalbare materialen en grondstoffen, dan moet er nu iets veranderen. Door producten efficiënter te ontwerpen en materialen opnieuw te gebruiken, ontstaat er minder afval en wordt er minder CO2 uitgestoten. Daarnaast hoeven schaarse grondstoffen niet langer uitgeput te worden. Dit levert grote voordelen op voor het milieu en ook op zakelijk gebied ontstaan er innovatieve kansen die bedrijven toekomstbestendig maken. BNO sprak o.m. met Petra Veen, Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en productontwerper Bas van der Meer over het belang van een circulaire economie en welke cruciale rol ontwerpers in de circulaire transitie kunnen spelen.
24-01-2023
Met haar toonaangevende werk bevraagt Chequita Nahar de thema’s diversiteit en inclusie binnen het hedendaagse sieradenveld. Het aanwakkeren van deze discussie is een reden voor de opname in de BNO uitgave ‘Dutch Designers Yearbook ’22.’ Nahar schittert in de rubriek beste prijswinnende designcases van het afgelopen jaar, met als overkoepelend thema ‘chaos’. Nahar zegt hierover: “Je hebt chaos in je hoofd nodig om orde te brengen in het maken”. In dit interview spreekt zij onder meer over haar sieraden als krachtig sprekende dragers van stille communicatie en haar streven om de verscheidenheid en kleur in de Surinaamse en Nederlandse cultuur zichtbaar te maken. Nahar is de winnaar van de Françoise van den Bosch Prijs 2022.
24-01-2023
Ontwerp alleen maar spullen die je open kunt schroeven, betoogt ontwerper Richard van der Laken, co-founder & creative director van What Design Can Do. Kortom, maak het circulair, of maak het gewoon niet.
24-01-2023
De rol van kunstenaars kan niet langer worden gezien als een mediator tussen wetenschappelijke en technologische kennis en overdracht naar het algemene publiek. Zij zijn eerder de pioniers die inspirerend, innovatieve processen tot leven brengen. Zo kan hun werk leiden tot nieuwe economische, sociale modellen, businessmodellen of nieuwe producten. S+T+ARTS Prize is gericht op kunstwerken die de manier beïnvloeden of veranderen waarop we naar technologie kijken. Ook kijkt het naar innovatieve samenwerkingsverbanden tussen de ICT sector en de wereld van kunst en cultuur. Elk jaar onderscheidt S+T+ARTS Prize de meest pionierende, innovatieve projecten op het gebied van Wetenschap, technologie en kunst (Science, Technology & ARTS, kortweg STARTS). S+T+ARTS Prize wordt uitgevoerd door Ars Electronica, Bozar, Waag, INOVA+, T6 Ecosystems, French Tech Grande Provence en Frankfurter Buchmesse. Het is een initiatief van de Europese Commissie. Naast de twee grote prijzen van elk 20.000 euro, worden ook de eervolle vermeldingen en nominaties in het zonnetje gezet. Tot en met 3 maart kan er werk worden ingezonden.
24-01-2023
Half november 2022 vond de eerste selectieronde van de tweede editie van het programma Innovatielabs plaats. Net als in 2021 nodigden het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL namens het ministerie van OCW makers, culturele instellingen en andere creatieve partijen uit om voorstellen in te dienen die een bijdrage zouden kunnen leveren aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. De oproep stond open voor vernieuwende en experimentele projecten om actuele opgaven in de sector het hoofd te bieden en de weerbaarheid van de sector te vergroten. Anders dan de vorige keer is de tweede editie van de Innovatielabs verdeeld over twee rondes. In de eerste ronde heeft de commissie vijftig voorstellen geselecteerd, die vervolgens door de aanvragers met een schrijfsubsidie worden uitgewerkt. In een tweede selectieronde worden deze vijftig voorstellen opnieuw beoordeeld. Aanvragers die in de tweede ronde worden geselecteerd, ontvangen een subsidie voor de uitvoering van het innovatieproject én nemen deel aan een reeks activiteiten gericht op kennisontwikkeling en –deling. Schrijver Lotte Haagsma woonde de vergaderingen bij waarin een onafhankelijke commissie zich boog over de 123 ingediende voorstellen. Dit artikel is een weergave van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de selectie van de 50 meest kansrijke projecten. De Innovatielabs voor de culturele en creatieve sector zijn een initiatief van voormalig minister Van Engelshoven van OCW in reactie op de aanbeveling van de Raad voor Cultuur uit het advies 'Onderweg naar Overmorgen' om drie innovatielabs op de thema's digitalisering, ruimtelijk ontwerp en productdifferentiatie te starten. Staatssecretaris Uslu geeft een vervolg aan het programma, omdat het bijdraagt aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. Het programma wordt gefinancierd uit het herstelplan voor de cultuursector.
24-01-2023
In het coalitieakkoord staat vermeld dat de creatieve industrie wordt betrokken bij maatschappelijke uitdagingen. Om dit kracht bij te zetten heeft staatssecretaris Gunay Uslu het initiatief genomen een programma te starten over ontwerpend onderzoek. Dit programma gaat medio 2023 van start. In de pilot Ontwerpend Onderzoek wordt dit programma ontworpen. Onderdeel van het ontwerpproces is een aantal dialoogsessies, die gehouden worden in januari en februari. ClickNL is penvoerder van deze pilot en werkt daarin samen met het ministerie van OCW, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Regieorgaan SIA, de Federatie Creatieve Industrie en het Topteam Creatieve Industrie. Daarnaast worden onder meer de Sociaal Creatieve Raad en het College van Rijksadviseurs betrokken.
24-01-2023
Het beschikbaar houden van series en films op een streamingdienst kost geld, ongeacht het aantal kijkers. Er moeten servers onderhouden worden en allerlei royalty’s uitbetaald. Variety becijferde vorig jaar dat het onderhoud van de minst populaire onderlaag van HBO Max’ aanbod jaarlijks makkelijk tientallen miljoenen dollars kost. Het schrappen van producties en bijbehorende (marketing)kosten, levert Warner Bros ook een belastingvoordeel op – dit is de voornaamste reden dat Batgirl nooit het daglicht zal zien. Want volgens directeur David Zaslav valt er aan Batgirl simpelweg te weinig te verdienen. De film is niet groot genoeg voor gegarandeerd kassucces in de bioscoop, maar te duur om een exclusieve release op streamingplatforms te legitimeren. Dan maar afschrijven als verliespost en er niet meer naar om hoeven kijken. Zaslavs voorkeur voor de bioscoop verraadt hoe schraal het verdienmodel voor streaming is. Zelfs middelgrote producties moeten miljoenen kijkers trekken om de investering waard te maken. Netflix, dat niet is gebonden aan of voortgekomen uit een traditionele productiestudio, houdt streaming als strategie aan. Het liet Glass Onion (2022), het vervolg op de bioscoophit Knives Out (2019), slechts een week in de Amerikaanse bioscopen draaien. Daarbij gaf medeoprichter Reed Hastings toe dat ze “geld op tafel lieten liggen”, maar Netflix wil nu eenmaal agressief concurreren op de streamingmarkt. Het bedrijf verwacht dat ze voor een productie als Glass Onion de bezoekersaantallen van Avatar: The Way of Water (2022), een film met een vijf tot tien keer groter budget, zullen moeten evenaren om het als een succes te zien. Voor film als kunstvorm is het desastreus en voor liefhebbers ondraaglijk dat films niet in de bioscoop verschijnen of pardoes van streamingdiensten verdwijnen. Streaming beslaat steeds meer ruimte in het filmlandschap, maar heeft geen boodschap aan de archivering en canonisering van de kunstvorm, die daardoor in het geding zijn gekomen. De bedrijven lijken ook niet bereid hiervoor verantwoordelijkheid te nemen. In 2019 toonde criticus Matt Zoller Seitz hoe na de overname van 20th Century Fox door Disney veel films uit de Fox-bibliotheek plotseling niet meer te zien waren. Bioscopen kregen geen toestemming om Fox-klassiekers te vertonen en ze verschijnen ook niet op Disney+. Het is onduidelijk of dat louter een kosten/baten-afweging is of onderdeel van Disney’s aloude strategie om de waarde van hun catalogus op te blazen door kunstmatige schaarste te creëren. Ook andere streamingdiensten hebben slechts een beperkt aanbod van oudere werken. Hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe schraler het aanbod. Het is niet rendabel om een heel scala films te vertonen in de bios óf op streamingdiensten, maar een terugkeer naar dvd’s is evengoed ondenkbaar. Als we de geschiedenis van film en televisie overlaten aan de verdienmodellen van een handvol bedrijven, herinneren we ons alleen nog wat geld oplevert, stelt Pim van den Berg.
24-01-2023
Vlekkeloos heeft de helft van zijn zes nominaties verzilverd en is daarmee de grote winnaar van de Shortcutz Amsterdam Annual Awards 2023. De film van Emma Brandenhorst werd verkozen tot beste korte film, kreeg de prijs voor beste script en was ook winnaar van de publieksprijs. De Shortcutz Amsterdam Annual Awards werden op 22 januari uitgereikt in Eye Filmmuseum. Omdat het de tiende editie betrof, werd voor de eerste keer de Jubileumprijs uitgereikt. Winnaar is regisseur en fotograaf Anton Corbijn. De Rutger Hauer Award werd voor de vierde keer toegekend en ging dit jaar naar Tom Holkenborg, beter bekend als Junkie XL. Alle prijswinaars.
24-01-2023
Jacqueline Rogers en Tijs van Marle, sinds 1 januari voorzitter en vice-voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers, vinden dat scenaristen meer informatie met elkaar moeten delen en zakelijker moeten worden. Een laagdrempeliger Netwerk kan daarbij helpen.
24-01-2023
Tijdens de Next Academy geeft Chris Mack van Netflix een talk over 'pitchworthy characters'. Op 27 januari is hij te gast bij Natlab in Eindhoven. In deze masterclass van Netflix' Chris Mack bekijk je een aantal van de meest iconische filmpersonages aller tijden om te leren over de archetypes die ervoor zorgen dat het publiek de personages die je creëert wil steunen. De masterclass is in het Engels. Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Organisatie Playgrounds.
24-01-2023
Op Facebook laat de juryvoorzitter van de Hans Vervoortprijs weten dat de longlist voor de prijs dit jaar is vastgesteld. Arjan Peters schrijft: “Ook dit jaar vormen Roeland Dobbelaer, Bart Leemhuis en ik de jury van de Hans Vervoort Prijs (€ 10.000) voor proza van neerslachtige en toch opbeurende aard. Het grote aantal inzendingen is inmiddels teruggebracht tot een longlist van 45 titels, half maart volgt de shortlist, en de prijsuitreiking is op 22 april in De Hallen te Amsterdam. Hans Vervoort vindt dat er in de Nederlandse literatuur te weinig waardering is voor vertellers-proza en heeft daarom deze prijs van € 5.000 ingesteld. Dankzij een donatie is deze prijs verdubbeld tot € 10.000. Iedereen (lezer, schrijver, boekhandelaar, uitgever) kan titels aanmelden voor deze prijs.
24-01-2023
Personal Trainer heeft op 21 januari tijdens Eurosonic Noorderslag het Pop Stipendium 2023 in ontvangst genomen. De winnaar van het Pop Stipendium ontvangt een geldbedrag van 10.000 euro. De andere twee genomineerden, Naaz en Bnnyhunna, ontvangen allebei 1000 euro. Het is de bedoeling dat het geldbedrag wordt gebruikt om een volgende stap in hun muziekcarrière te zetten.
24-01-2023
Het Koninklijk Concertgebouw nodigt alle 9-14-jarigen die zingen of een instrument spelen uit om mee te doen aan het Koninklijk Concertgebouw Concours. Bij dit concours, dat dit jaar zijn 15de editie beleeft, staat het plezier hebben in muziek maken centraal. Kinderen krijgen een kijkje achter de schermen, ontmoeten bekende artiesten en musici, en gaan op eigen niveau – of ze nu beginner zijn of al meer muzikale meters hebben gemaakt – aan de slag. Deelnemers die zich al verder hebben ontwikkeld, doen mee aan het finaletraject en maken kans op een geldprijs, een masterclass en een solo-optreden in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw. Nieuw dit jaar is de aanmoedigingsprijs voor een nog pril, maar veelbelovend talent. Aanmelden voor het concours kan tot en met 18 april.
24-01-2023
Begin 2023 maakt het Pianoduo Scholtes & Janssens, bestaande uit Lestari Scholtes en Gwylim Janssens, een concerttournee langs tien ziekenhuizen door heel Nederland, de 'Hart onder de Riem concerten'. Het duo geeft hiermee een muzikaal kado aan de medewerkers van de ziekenhuizen, als dank omdat zij zich in de afgelopen jaren, de 'coronajaren', geweldig hebben ingezet om duizenden patiënten te helpen en te ondersteunen. Deze tournee wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
24-01-2023
Sinds 18 januari kunnen jonge patiënten van het Erasmus Medisch Centrum Sophia (ook bekend als het Sophia kinderziekenhuis) in Rotterdam op afstand kennis maken met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het orkest ontwikkelde daarvoor de 'Orkestontdekker'. Met een Virtual Reality-bril op kunnen kinderen virtueel een kijkje nemen op het podium tussen de musici. Ze kunnen instrumenten van dichtbij bekijken en luisteren naar verschillende uitvoeringen van het orkest. Het kinderziekenhuis, onderdeel van het Erasmus Medisch Centrum, is er blij mee: "Wij doen al jaren onderzoek naar muziek als medicijn", zegt een woordvoerder, "en het is bewezen dat dit zorgt voor pijn- en stressvermindering. Voor onze patiënten is een concertbezoek niet altijd vanzelfsprekend, en op deze manier kunnen ze het orkest toch beleven en even vergeten dat ze in het ziekenhuis liggen." Het orkest en het Erasmus Medisch Centrum werken al langer samen. Met een derde partner, de Erasmus Universiteit, investeren ze in onderzoek. Het doel is meer te leren over het effect van muziek op de gezondheid en het welzijn van mensen.
24-01-2023
Op 22 januari is bekendgemaakt dat de Concertgebouw Young Talent Award aan het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor is toegekend. Het Concertgebouw wil met deze toekenning het koor prijzen om de geweldige bijdrage die het levert aan het opleiden van jong talent. Bovendien ondersteunt het Concertgebouw met de prijs de ontwikkeling van uitzonderlijk muzikaal talent. Bij eerdere edities werd de prijs uitgereikt aan individuele musici, zoals pianisten Lucas en Arthur Jussen, violist Noa Wildschut en blokfluitist Lucie Horsch, maar het Concertgebouw maakt voor het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor een uitzondering. Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw zegt: “Elk optreden van dit koor bevestigt de uitzonderlijke kwaliteit. Onder de bezielende leiding van Wilma ten Wolde is het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een nationaal instituut. Het is een onmisbare kweekvijver van vocaal talent in Nederland.” Wilma ten Wolde, artistiek leider Nationaal Vrouwen Jeugdkoor, vertelt: 'Het samen zingen is universeel. Deze award voor ons koor is een prachtige stimulans om nog vele jaren vocaal talent tot bloei te brengen! En het is natuurlijk een prachtig compliment voor al deze jonge vrouwen!’ De award, mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Van Lanschot Kempen, wordt op 18 april 2023 uitgereikt bij een galadiner in Het Concertgebouw.
24-01-2023
Per 1 januari 2023 hebben Cappella Amsterdam, Holland Baroque, Nederlands Kamerkoor en Calefax zich aangesloten bij de Cao Muziekensembles, die loopt tot met met 31 december 2024. Op 1 maart 2022 is de eerste cao voor de Muziekensembles door sociale partners Kunstenbond en NAPK afgesloten. Toen sloten zich de volgende aan de NAPK verbonden ensembles al aan: Amstel Quartet, Amsterdam Sinfonietta, Doelen Ensemble, Nederlandse Bachvereniging, Nederlands Blazers Ensemble, Orkest de Ereprijs en Tomoko Mukaiyama Foundation. Dat brengt het totaal aantal op elf organisaties die zich committeren aan de cao en deze toepassen. Omdat dit de eerste cao voor muziekensembles is, is het voor ensembles mogelijk om zich tussentijds aan te sluiten. Het doel van sociale partners is dat uiteindelijk àlle muziekensembles de cao zullen toepassen.
24-01-2023
Op 13 februari 2023 heet Kunstloc Brabant je van harte welkom bij Kunstloc Connects. Kunstloc Connects is een terugkerende kennisbijeenkomst die georganiseerd wordt met en voor de Brabantse cultuursector. De bijeenkomsten hebben steeds een wisselend onderwerp. De eerste kennisbijeenkomst gaat in op de subsidie Impulsgelden. Heb jij als maker of culturele organisatie een ontwikkelambitie waarmee je op de (middel)lange termijn je zakelijk en artistiek succes vergroot? En is dit van betekenis voor de Brabantse cultuursector? Of wil je als opdrachtgever kunst en cultuur inzetten bij maatschappelijke vraagstukken? Dan is de subsidie Impulsgelden wellicht iets voor jou. Ben je nieuwsgierig naar wat de subsidie Impulsgelden voor jou kan betekenen? Heb je vragen over deze subsidie en hoor je graag verhalen uit de praktijk? De bijeenkomst vindt plaats bij Kunstloc Brabant in de Tilburgse LocHal. Er zijn maximaal 20 plekken beschikbaar, dus meld je tijdig aan.
23-01-2023
Design to Market is een van de zeven hubs van TalentHub Brabant. Het biedt een ontwikkeltraject van 12 maanden aan een selecte groep afgestudeerde ontwerpers gericht op vakmanschap, ondernemerschap en persoonlijk leiderschap. Door middel van training, coaching en matching met opdrachtgevers werken de talenten onder meer aan hun eigen positionering en bedrijfsvoering. Daarbij staat de eigen ontwikkelvraag centraal. Deelname aan Design to Market is vrij van kosten. Het traject wordt aangeboden door de Provincie Noord-Brabant én een netwerk van negen belangrijke designinstellingen: Dutch Design Foundation, Het Nieuwe Instituut, Kazerne Foundation, Museum van Bommel van Dam, Design Museum Den Bosch, Microlab, stichting Kop, Museum W en Designforum. Wie graag meer wil weten over het wat het traject precies inhoudt kan zich aanmelden voor een van de twee info-meetings, op 26 januari en 31 januari.
23-01-2023
In 2024 is een residency voor een kunstenaar beschikbaar bij het NIAS. Leden van de Akademie van Kunsten, de KNAW en De Jonge Akademie kunnen een kunstenaar voordragen. Leden van de Akademie van Kunsten kunnen ook zelf een aanvraag indienen. De deadline is 10 april 2023. Het Artist-in-Residence fellowship is een samenwerking van de Akademie van Kunsten en het Nederlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS). Het fellowship biedt talentvolle kunstenaars uit alle artistieke disciplines de kans om binnen een internationale en interdisciplinaire academische setting aan een project te werken. Het Artist-in-Residence Fellowship is opgericht op om de waarde van kunst in de samenleving te benadrukken en om de nauwe relatie tussen kunst en wetenschap die bestond in de negentiende-eeuwse academies te herstellen.
23-01-2023
Goldband is de winnaar van de Popprijs 2022. De band ontving op 21 janauri uit handen van presentatoren Vera Siemons en Justin Verkijk de meest prestigieuze prijs voor Nederlandse popmuziek tijdens Noorderslag, onderdeel van festival ESNS. Volgens de jury heeft Goldband afgelopen jaar de grootste impact op de Nederlandse popmuziek gemaakt als soundtrack van de postcoronatijd, met optredens vol knaldrang, het volgen van een eigen artistieke visie en succes onder een brede groep luisteraars. De Popprijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay.
23-01-2023
De ketentafel popmusici heeft een analyse laten uitvoeren van de inkomenskloof tussen de actuele gages en een passend en eerlijk honorarium (fair pay). Er zou 7,8 miljoen euro extra nodig zijn voor een eerlijke beloning. Dat is geen hoog bedrag, zegt Berend Schans van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). “Wij zouden graag zien dat een soort fonds opgericht wordt waarin verschillende partijen geld storten”, zegt hij. “Het liefste zien we dat de overheid het voortouw neemt. Een deel van de klassieke en jazzmusici krijgt wel fatsoenlijk betaald via subsidies. Popmusici zijn ook podiumkunstenaars en verdienen ook een fair price.” De overheid hoeft niet alleen op te draaien voor de benodigde miljoenen. Schans denkt dat er ook extra inkomsten zijn te halen door een fair price-toeslag op tickets. “Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat collectieve beheersorganisaties als Buma/Stemra en Sena iets doen. Zij hebben budgetten om muzikanten te steunen. Dat doen ze al, door evenementen te sponsoren, zoals de Muzikantendag, Eurosonic Noorderslag en Amsterdam Dance Event. Ik kan me voorstellen dat ze ook budget hebben voor een fair price voor muzikanten.” Maar wat is dat, een fair price? “Fair wordt vaak vertaald als eerlijk”, zegt Schans, “maar fair is ook passend. Daarom maken we onderscheid tussen de verschillende fases waarin een muzikant zich bevindt. Van beginnend tot opkomend en gearriveerd. Iemand die begint heeft andere kosten en een andere marktwaarde dan een artiest die al verder is. In elk geval is fair een stuk beter dan nu.” „Als popmuzikant kun je in Nederland in een groot deel van je carrière niet leven van muziek maken”, zegt Rita Zipora, tot enkele jaren geleden actief als singer-songwriter en nu bestuurslid van beroepsvereniging BAM! Popauteurs. Dat gebeurt pas als je een grote zaal uitverkoopt, zoals in Paradiso (Amsterdam) of 013 (Tilburg). Maar die weg naar een eigen inkomen is lang, volgens Zipora ook langer dan bijvoorbeeld in België. „We missen doorstroom naar de echte top. Daardoor gaat talent verloren.” Directeur Berend Schans van de Vereniging voor Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), met 65 podia en 57 festivals als leden, wist wel dat muzikanten slecht betaald werden. In 2020 al concludeerde een studie in opdracht van OCW dat popmuzikanten een „zwakke inkomenspositie” hebben en dat er een „machtsongelijkheid” bestaat ten opzichte van boekers en podia. De nieuwe inventarisatie, waaraan VNPF meewerkte, wijst uit dat de poppodia te weinig inkomsten hebben voor hogere gages. Volgens Berend Schans en Rita Zipora leidde dat tot wederzijds begrip. „Wij wilden af van de gepolemiseerde discussie dat wij onze zakken vullen”, zegt Schans. „Het geld zou blijven hangen bij de podia. Dat is gewoon niet waar. De hele sector wordt sterker als we muzikanten beter betalen.”
23-01-2023
Het programma fairPACCT organiseert voor beroepsgroepen in de culturele sector overleg om te komen tot heldere afspraken over gepaste en eerlijke beloning. De eerste van deze overleggen, de zogenaamde ketentafels, startte vorig jaar voor popmusici tijdens ESNS 2022. De ketentafel popmusici presenteert, na een jaar onderling overleg een analyse van de inkomenskloof tussen de actuele gages en een passend en eerlijk honorarium (fair pay). De analyse en de rapportage is gedaan door adviesbureau Berenschot. Staatssecretaris Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst tijdens een sessie op ESNS 2023, op 20 januari. De popsector vindt dat meer geld naar beginnende artiesten, muzikanten die in een kleine zaal of in een voorprogramma spelen, moet gaan. Er zou 7,8 miljoen euro extra nodig zijn voor een eerlijke beloning.
23-01-2023
De Nederlandse popmuziek klimt langzaam uit het dal waarin de sector door de coronacrisis was terechtgekomen. Vorig jaar werd in het buitenland aanzienlijk meer verdiend met Nederlandse muziek dan in het jaar daarvoor, al blijft de omzet nog ver achter bij die van voor de pandemie. Het jaarlijkse onderzoek naar de exportwaarde van de Nederlandse popmuziek, in opdracht van Buma Cultuur, de belangenbehartiger voor de Nederlandse populaire muziek, laat zien dat het herstel na corona voorzichtig is ingezet. In 2022 werd 171 miljoen euro verdiend: ruim 230 procent meer dan in 2021, toen de wereld deels op slot ging en het voor veel artiesten bijna onmogelijk werd om op te treden in zowel binnen- als buitenland. Volgens Buma Cultuur werd lokale pop in eigen land gedurende de coronajaren beter gewaardeerd en beluisterd. Dat blijkt uit de streamingcijfers en hitlijsten van de afgelopen jaren. Ook duiken steeds vaker Nederlandse namen op als maker van internationale hits, als producer of mede-componist: veel onderdelen van liedjes worden tegenwoordig online verhandeld, waardoor de geografische grenzen langzaam vervagen.
23-01-2023
Ben je literair schrijver en ben je onlangs gedebuteerd? Dan voldoe je wellicht aan de voorwaarden voor het aanvragen van een beurs voor het schrijven van je tweede boek. Als je dit jaar voor het eerst een aanvraag wil indienen en hier vragen over hebt, kun je deze - live of online - voorleggen tijdens het spreekuren op 8, 14 februari of 15 februari 2023. Aanmelden kan tot en met 3 februari. De aanvragen zelf dienen uiterlijk 15 maart 2023 te zijn ingediend bij het Letterenfonds.
23-01-2023
De Awater Poëzieprijs 2022, ter waarde van € 500,-, is toegekend aan Mustafa Stitou. Hij krijgt de prijs voor de bundel Waar is het lam?. De jury bestaat uit medewerkers van Awater en andere beroepslezers (poëziecritici, -docenten en bloemlezers). Zij werden gevraagd om een top drie van Nederlandstalige dichtbundels uit het afgelopen jaar. Stitou is de eerste dichter die de prijs voor de tweede keer krijgt. In 2013 werd zijn bundel Tempel bekroond.
23-01-2023
Via het Steunfonds Oekraïense makers zijn in 2022 in totaal 67 aanvragen van 48 culturele organisaties in Nederland gehonoreerd. Hiermee worden 156 professionele kunstenaars (in alle disciplines) die na 24 februari 2022 voor de Russische agressie in Oekraïne naar Nederland gevlucht zijn, tijdelijk ondersteund in de uitvoering van hun kunstenaarschap. In totaal is € 941.156,54 toegekend. Er kon per maker maximaal € 9.900 worden aangevraagd. Van dit bedrag was € 9.000 bestemd voor de maker en maximaal € 900 voor uitvoeringskosten door de aanvragende organisatie. Het maximumbedrag van een aanvraag was € 148.500 voor een collectief (van 15 makers). In totaal was € 945.000 beschikbaar gesteld door het ministerie van OCW en van BuZa. Het Letterenfonds voerde de regeling uit namens de zes rijkscultuurfondsen. Van de 69 ingediende aanvragen werd er één ingetrokken door de aanvrager en één afgewezen. Er is veel aangevraagd voor makers in de podiumkunsten en beeldende kunst (bij elkaar meer dan de helft van de aanvragen) en in mindere/aflopende mate voor vormgeving, film, cultuureducatie- en participatie en literatuur. Met de toekenningen worden onder meer residenties van beeldend kunstenaars en ontwerpers gerealiseerd, tournees van muziek- en balletgezelschappen en tentoonstellingen en/of voorstellingen in samenwerking met de culturele instellingen in Nederland. In totaal zijn 144 Oekraïense makers ondersteund die na 24 februari 2022 naar Nederland zijn gevlucht of naar Nederland komen voor een tour, residentie of tentoonstelling. Daarnaast was er ook een aanvraagmogelijkheid voor dissidente, onafhankelijke makers die een Russisch paspoort hebben en na 24 februari 2022 als vluchteling naar Nederland kwamen. Voor twaalf dissidente Russische makers is een subsidie toegekend.
23-01-2023
Met het nieuwe jaar introduceert het Filmfonds de vernieuwde low budget regeling Caleidoscoop. Met Caleidoscoop is het Fonds specifiek op zoek naar kleurrijke vormexperimenten waarbij eigenzinnigheid, authenticiteit en teamwerk centraal staan. Caleidoscoop biedt filmmakers ruimere budgetten en meer ontwikkelmogelijkheden voor avontuurlijke, vernieuwende projecten. Daarbij kunnen voortaan ook documentaireplannen met een grensverleggende aanpak worden ingediend. De regeling richt zich niet alleen op ervaren makers die voor een eigenzinnige hybride aanpak gaan, maar is ook toegankelijk voor nieuwe makers en beginnende producenten met uiteenlopende achtergronden. De naam van de nieuwe regeling is niet zomaar gekozen. De caleidoscoop staat met zijn speelsheid en bijzondere kijkervaring voor een simpele opzet die in een handomdraai leidt tot maximale creativiteit. Dat is wat het Fonds zoekt. In aanmerking komen speelfilms, documentaires of hybride films van minimaal 60 minuten die met een beperkt budget inhoudelijk en in aanpak grensverleggend zijn. Vaak zal het om projecten gaan die buiten de geijkte paden en kaders van speelfilm- en documentaire financiering lijken te vallen. Naast de voorwaarde van een helder en consistent cinematografisch concept, zal bij de beoordeling nog meer de nadruk komen te liggen op de samenkomst van vorm, inhoud en aanpak. De nieuwe regeling vervangt met ingang van 2023 de regeling Ontwikkeling en Realisering Low Budget. Eerste deadline 20 maart 2023.
23-01-2023
Binnen de laatste ronde van de Low Budget regeling van het Filmfonds zijn vijf projecten geselecteerd. Tijdens deze ronde werden De excuses van een boze witte man en Kain geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage en ontvangen de filmprojecten Alice, Oostvaarders en Porte Bagage een realiseringsbijdrage. De Low Budget regeling richt zich op teams die een filmproductie van tenminste 60 minuten willen maken volgens een low budget concept, waarbij authenticiteit en urgentie centraal staan.
23-01-2023
Het Nederlands Filmfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact negen projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap. De regeling Immerse\Interact richt zich op de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur, waar een nieuw terrein is ontstaan en digitale pioniers, interactie- en grafisch ontwerpers samenwerken met regisseurs, scenaristen en producenten. Het resultaat zijn vernieuwende mediaproducties, waarbij digital storytelling en interactieve of immersieve media centraal staan. Tijdens de tweede ronde van 2022 zijn 5 projecten geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage, 1 project ontving een realiseringsbijdrage, 3 projecten, waaronder Gay Simulator, regie/scenario: Iris van der Meule, ontvingen een XL-bijlage. De volgende deadline voor Immerse\Interact is op 6 februari 2023.
23-01-2023
Uit de 30 ingediende inzendingen zijn er binnen de regeling Filmfonds Shorts door het Filmfonds tien projecten geselecteerd die een realiseringsbijdrage ontvangen van maximaal €50.000. Bij deze regeling staat de cinematografische verkenning centraal, waarbij de beginnende of ervaren regisseur op zoek gaat naar (de vernieuwing van) een eigen handschrift door middel van een originele, urgente en authentieke korte film. Dit heeft geleid tot een bijzondere en gevarieerde selectie kwalitatief hoogstaande projecten van eigenzinnige filmmakers, waaronder veel autodidact talent. Het Filmfonds heeft bij uitzondering een stimuleringsbijdrage van € 5.000,- toegekend aan één niet geselecteerd, maar zeer bijzonder project dat op zijn eigen manier in potentie een bijdrage kan leveren aan de diversiteit van het (film)aanbod, de verdere professionalisering van de filmsector en/of de versterking van het Nederlandse filmklimaat. De makers van dit project worden aangemoedigd verder aan hun plan te werken en eventueel bij een volgende aanvraagronde opnieuw in te dienen. De eerstvolgende deadline voor de Filmfonds Shorts staat op 11 april.
23-01-2023
Eind oktober meldde de website GamesWirtschaft dat Electronic Arts zou stoppen met de verkoop en distributie van fysieke games in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Een storm in een glas water, zo bleek later want de marktleider ontkende het bericht. Het leidde echter wel tot verhitte discussies. Is er eigenlijk nog wel plek voor fysieke games in een gamewereld die steeds digitaler wordt?
23-01-2023
29 kunstenaars hebben in het derde kwartaal van 2022 een Kunstenaar Basis door het Mondriaan Fonds toegekend gekregen. Deze bijdrage is bedoeld voor beeldend kunstenaars die 4 jaar of langer als professioneel beeldend kunstenaar werken. De bijdrage kan worden gebruikt voor het maken van nieuw werk en het verder ontwikkelen van de beroepspraktijk. Zo breiden de kunstenaars hun oeuvre uit en kunnen zij een betekenisvolle bijdrage leveren aan de hedendaagse beeldende kunst in Nederland. Het gaat om deze beeldend kunstenaars : Antonis Pittas, Bas van Beek, Beatrice McMahon, Charlott Weise, Daya Cahen, Angèle Etoundi Essamba, Gerco de Ruijter, Hadrien Gerenton, Hannah Dawn Henderson, Ilona Plaum, Jack Segbars, Jan van de Pavert, Korrie Besems, Lisandro Suriel, Marc Philip van Kempen, Marie-Jose Jongerius, Marleen Sleeuwits, Marten Hendriks, Martijn van de Griendt, Mike Moonen, Peter Bogers, Ricardo van Eijk, Roy Villevoye, Sanne Kabalt, Sheng-Wen Lo, Thijs Jansen, Warre Mulder, Willem Weismann en Yasser Ballemans. In het eerste kwartaal van 2022 ontvingen ook 29 kunstenaars zo’n bijdrage. Het gaat om : Alex Farrar, Alexandra Engelfriet, Anoek Steketee, Astrit Ismaili, Charl van Ark, Danielle Lemaire, Dustin Kort, Eleni Kamma, Franklin Creton, Hans van der Meer, Hans van Hoek, Ide André, Jaap Scheeren, Janine van Oene, Joyce Overheul, Julia Sadée, Karin Bos, Lucas Lenglet, Marisa Rappard, Marjolijn Dijkman, Marleen Kappe, Maurice Meewisse, Oscar Santillan, Richard Bolhuis, Simon Schrikker, Tanja Engelberts, Theo Baart, Tomo Savic – Gecan en Willem de Haan. Een Kunstenaar Basis kan op ieder moment van het jaar worden aangevraagd.
23-01-2023
Krakers, anarchisten, kunstenaars, cultuurliefhebbers en sympathisanten trokken 21 januari onder de noemer de Groningse Onderstroom in een luidruchtige optocht door de binnenstad van Groningen. De demonstranten riepen leuzen als 'De wereld is van iedereen', 'Vluchtelingen welkom' en 'Kraken gaat door'. Maar het hoofddoel van de Groningse Onderstroom is het behoud van niet-commerciële culturele ruimtes zoals Het Oude RKZ, Backbone050 en de Biotoop in Groningen. De alternatieve cultuurorganisaties komen vaak niet voor (energie-)subsidies in aanmerking en vaak moeten ze wijken als er een commerciële invulling aan hun locaties wordt gegeven. Hierdoor dreigen veel betaalbare ateliers en oefenruimtes verloren te gaan, vrezen de organisaties. Met de optocht wilden ze de onmisbaarheid van dit soort plekken voor een leefbare, diverse en bruisende stad onderstrepen.
23-01-2023
Acht professionele culturele instellingen in Kampen, Zwolle en Twente krijgen financiële ondersteuning van de provincie Overijssel bij het maken en uitvoeren van nieuwe producties. Met de ‘Productieregeling cultuur in Overijssel’ versterkt en stimuleert de provincie Overijssel de culturele instellingen. Dit zorgt voor een levendig cultureel aanbod in Overijssel voor jong en oud. Provinciale Staten hebben bij de behandeling van de begroting 2022 via een motie extra geld beschikbaar gesteld voor een nieuwe productieregeling. Dit bedrag van 240.000 euro heeft het college van Gedeputeerde Staten aangevuld met een bedrag van 160.000 euro uit de bestaande cultuurbegroting. Daardoor was in totaal 400.000 euro beschikbaar. Per aanvraag werd een subsidie van maximaal 50.000 euro verstrekt.
23-01-2023
Theatermaakster Marleen Hendrickx heeft de Cultuurprijs Goede Grond van de gemeente Zundert gewonnen. Ze krijgt de prijs voor haar theatervoorstellingen X Y I en de X Y WE, over de intersekse ervaring van haar en haar spelers. De Zundertse cultuurcommissie, die de prijs uitreikt, roemt Hendrickx om haar toneelproductie ‘van bijzondere klasse, met een grote maatschappelijke impact’. ,,Als theatermaker, danseres, actrice, dansdocent en choreagraaf weet zij een taboe te doorbreken dat enorme emoties opwekt bij zowel spelers als publiek.” De Cultuurprijs Goede Grond is bedoeld voor mensen of organisaties die een belangrijke bijdragen aan cultuur in de gemeente Zundert. Naast een geldbedrag van 500 euro krijgt de winnaar een kunstwerk dat speciaal voor de uitreiking is gemaakt.
17-01-2023
Het thema van het KVB Boekwerk Seminar op 26 januari in Amsterdam is ‘Nieuwe lezers, nieuwe wegen’. Hoe betrekken we de generatie lezers die de overstap van school naar werk maakt en hun eigen weg kiest? Berichten over ontlezing doen vermoeden dat de aansluiting met het boekenaanbod mist. Het seminar zet daarom de makers van de toekomst in de schijnwerpers, zowel auteurs, festivalprogrammeurs als performers. Wat bieden zij jongvolwassenen, hoe onderscheiden zij zich van het bestaande aanbod en wat is hun kijk op literatuur? Daarnaast voeren we het gesprek over de betekenis van het brede boekenaanbod om jonge mensen aan het lezen te krijgen en te houden. We hebben het vaak over literatuur of over bestsellers, maar is dat voldoende om de nieuwe generaties aan te spreken? Het is belangrijk om de literatuur te behouden, te promoten en misschien ook wel te beschermen. Ondertussen worden er flink veel young adult boeken en zelfhulpboeken gelezen. Er is meer dan literatuur en hoe promoten en beschermen we dat? Na afloop van het seminar presenteert Stichting CPNB de Top 100 bestverkochte en meest uitgeleende boeken van 2022. Auteurs en uitgevers van de Top 3 ontvangen een award.
17-01-2023
Het Nederlands Letterenfonds en het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) nodigen uitgevers en anderen uit om voordrachten te doen voor de positie van writer in residence aan het NIAS in Amsterdam in het academisch jaar 2023-2024. Het betreft een prestigieuze positie voor een Nederlandstalige schrijver die werkt aan een project dat concreet baat heeft bij de academische setting van het NIAS. Voordrachten kunnen tot 15 maart 2022 worden ingediend. Er is een voorkeur voor Nederlandstalige schrijvers die hun literaire kwaliteit hebben bewezen, die aan het NIAS aan een project willen werken dat gezien de schrijfwerkzaamheden niet meer in de beginfase verkeert, die in hun sollicitatie goed kunnen uitleggen waarom hun werk zou kunnen profiteren van een NIAS-verblijf en die zich makkelijk kunnen uitdrukken in de Engelse taal, de lingua franca op het NIAS. Er wordt een beurs van 2.500 euro per maand beschikbaar gesteld. Het Letterenfonds en het NIAS financieren de residentie gezamenlijk.