Gezelschap BonteHond uit Almere is gekwalificeerd als taakstraflocatie. Vanaf dit jaar kunnen jongeren met een taakstraf worden geplaatst bij theatergezelschap BonteHond in Almere. ‘Naar alle waarschijnlijkheid starten in mei dit jaar de eerste jongeren bij ons’, zegt marketingmedewerker Lisa Kuyp. Ze zullen meewerken aan de voorstelling STRAF, waarmee het gezelschap het taboe op taakstraffen wil doorbreken. ‘Onze artistiek leider Judith Faas is nieuwsgierig naar wie deze jongeren zijn en hoe ze hier zijn gekomen. Ze wil hen een stem geven die vaak ongehoord blijft. Er wordt veel over hen gepraat, middels deze voorstelling ook eindelijk met hen. We willen laten zien dat het allemaal niet zo zwart-wit is.’
Elk jaar dumpen we wereldwijd maar liefst 2,12 miljard ton afval, dat stijgt de komende decennia met 70 procent. Natuurlijk heeft niet alleen de consument schuld, óók de producent, en óók de ontwerper. De befaamde Canadese ontwerper Bruce Mau zegt het treffend: "Design got us into this mess, now it needs to take us out of it." Het is dus tijd voor totaal iets anders, vindt Richard van der Laken, ontwerper en creative director leider van What Design Can Do. Hij stelt dat de ontwerpgemeenschap leiding moet nemen, hun opdrachtgevers dient te wijzen op hun verantwoordelijk en massaal haar creatieve potentieel inzet.
Op 18 februari vond de kick-off plaats van Driving Dutch Design (DDD). Via een video call leerden de 23 geselecteerde ontwerpers elkaar kennen, ontmoetten ze hun coaches ontmoet en hebben ze de eerste masterclass gehad. Driving Dutch Design is een professionaliserings- en netwerkprogramma van ABN AMRO, BNO en Dutch Design Foundation (DDF) dat gedreven ontwerpers op weg helpt in de wereld van het creatief ondernemerschap. Op basis van de eerste ervaringen met deze nieuwe en sterke lichting hebben de drie initiatiefnemers er alle vertrouwen in dat zij zich de komende maanden professioneel verder goed zullen ontplooien.
De BNA is tevreden over de stappen van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische zaken voor betere rechtsbescherming bij overheidsaanbestedingen. Architecten lopen veelvuldig op tegen onredelijke voorschriften en buitensporige deelnamekosten. Het is slikken of stikken. Klagen bij de aanbesteder heeft weinig zin en procederen biedt ook weinig soelaas. Een aanscherping van de Aanbestedingswet moet voor verbetering zorgen, zodat gedupeerde architecten beter hun recht kunnen halen.
Roze Filmdagen mag voor het negende jaar een korte Nederlandse film nomineren voor de Iris Prize (Cardiff). Op 19 februari maakte de organisatie haar shortlist voor deze prijs bekend. Korte films met een LGBTQ tintje staan hierbij centraal. Uit deze lijst wordt uiteindelijk één film voorgedragen aan de jury van de Iris Prize in Cardiff. De winnaar ontvangt £30.000 om een nieuwe film te maken. De films worden vertoond in het filmprogramma Made in Holland, dat tijdens Roze Filmdagen online in heel Nederland is te zien van 11 tot 21 maart 2021. Roze Filmdagen vindt dit jaar van 11- 21 maart plaats. Dit jaar is het filmfestival voor het eerst volledig online te zien.
Er zijn grote verschillen in de productiebudgetten van films in de Europese landen. Dat blijkt uit onderzoek van het European Audiovisual Observatory. De organisatie dook in de cijfers om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop de films in Europa worden gefinancierd. Het EAO voerde het grootschalige onderzoek uit samen met de European Film Agency Research Network (EFARN). Het onderzocht 568 Europese speelfilms die in 2018 in de bioscoop werden uitgebracht. Het gemiddelde budget van een in 2018 uitgebrachte Europese fictiefilm bedroeg 1,93 miljoen euro. De twee belangrijkste financieringsbronnen waren duidelijk directe overheidsfinanciering en investeringen van omroepen, goed voor respectievelijk 26% en 21% van de totale financiering. Het procentuele aandeel van directe overheidsfinanciering in de filmfinanciering neemt af naarmate de marktomvang en het budgetvolume toenemen.
Op 21 februari maakte de jury van de Herman de Coninckprijs voor poëzie de genomineerden voor dit jaar bekend. De vereisten voor de nominaties zijn dat de bundels tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020 zijn verschenen en één moet een debuut zijn. De jury selecteerde bundels van K. Michel, Alfred Schaffer, Maud Vanhauwaert, Anne Vegter, Wout Waanders en de Eindhovense Kreek Daey Ouwens uit een totaal van 115 inzendingen. De jury maakt winnaar 21 maart (Wereld Poëziedag) de winnaar. De prijs bestaat uit een geldbedrag van € 7.500.
Op 12 november zal voor de eerste maal een nieuwe poëzieprijs worden uitgereikt: De Johnny, een oeuvreprijs voor podiumpoëzie. De prijs is voor een dichter, woordkunstenaar of podiumkunstenaar in de breedste zin van het woord, die op uitzonderlijke wijze bijdraagt of heeft bijgedragen aan de receptie van poëzie in het Nederlandse taalgebied. De prijs bestaat uit een geldprijs van € 10.000, waarvan € 2.000 door de winnaar wordt besteed aan een opkomend talent naar keuze. Naast de geldprijs ontvangt de winnaar uit handen van de Stichting voor Poëzie en het gesproken Woord de Johnny van Doorntrofee. De Johnny maakt deel uit van de activiteiten van Prijs de Poëzie 2021, een initiatief van Stichting Poëzieclub, en wordt uitgereikt in samenwerking met de Stichting voor Poëzie en het gesproken Woord. Op 1 september wordt een shortlist bekend gemaakt, op 12 november 2021 wordt de prijs uitgereikt in Arnhem.
Classic Young Masters (CYM) heeft als doel het opsporen en begeleiden van jonge getalenteerde musici ( (12-21 jaar) in de klassieke muziek om ze tot bloei te laten komen in de (inter)nationale muziekwereld. Die hulp bestaat uit financiële ondersteuning voor specifiek advies. Ondersteuning voor het volgen van een internationale masterclass of voor het maken van een website, een fotoshoot of de hulp van een timemanager of financieel deskundige. Alle geselecteerden mogen meedoen aan de workshops, masterclasses en andere projecten die CYM bedenkt en initieert. Deelname is mogelijk voor viool, altviool, cello, contrabas, dwarsfluit, klarinet, hobo, fagot, saxofoon, blokfluit, hoorn, trompet, trombone, (bastrombone), tuba, piano, harp, gitaar, zang en dit jaar voor het eerst ook slagwerk. Classic Young Masters (CYM) heeft een nieuwe procedure bedacht voor het Proefspel. Er zijn nu nog meer kansen om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure. Als die succesvol is krijgt men een tweejarig coachingtraject aangeboden. Deadline is 1 april.
Samen met een aantal gerenommeerde jazzpodia, zoals LantarenVenster, TivoliVredenburg, Paradox, Bimhuis, heeft InJazz een initiatief genomen om Nederlandse jazzmusici van dienst te zijn in deze barre tijden. InJazz, dat normaal gesproken jaarlijks een showcase-festival voor nieuw jazztalent in Rotterdam organiseert, roept bands en musici op om nieuwe muziek alsmede een interview in te sturen, in audio of video. De organisatie wil met nadruk nieuwe, frisse geluiden horen. De inzendingen worden voorgelegd aan een deskundige jury. Vervolgens worden de gelukkigen gestreamd en voorgelegd aan een nationale en internationale groep jazzprofessionals afkomstig van festivals, zalen, media en platenlabels. De meest in het oog springende band of musicus wordt uitgenodigd voor een opnamesessie in een van de zalen, waar ook een interview zal plaats vinden. Inzenden kan tot 8 maart.
Bijna een jaar geleden werd in Nederland voor het eerst covid-19 vastgesteld. Ook de cultuursector moest het wiel opnieuw uitvinden, vooral door de lockdowns. Wat hebben die pogingen eigenlijk opgeleverd? De Boekman Stichting heeft een overzicht gemaakt van online projecten die juist door de pandemie zijn ontstaan, geordend per discipline.
Acteur Dic van Duin is een zelfverklaard optimist: twee weken geleden ging hij er voor het gemak gewoon vanuit dat de voorstelling Nederlandse Comedie van De Gemeenschap begin maart in première zou gaan. ‘Nee, het is niet spannender dan anders: we maken gewoon die voorstelling zoals we dat anders ook gedaan zouden hebben. Je kan daar verder geen rekening mee houden.’ Maar de theaters moeten ten minste tot en met 15 maart gesloten blijven voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. Theaterkrant sprak met Dic van Duin.
Een Cultuurfondsbeurs van het Cultuurfonds kan helpen om een volgende stap te zetten. Ieder jaar stelt het fonds rond de 250 beurzen beschikbaar voor bijna 3 miljoen euro voor talentvolle afgestudeerden voor studie en onderzoek in het buitenland. Met een HBO bachelor of WO master in het vooruitzicht is het mogelijk om tot 1 april een studiebeurs aanvragen. Dit geldt voor alle studies, van een afgeronde kunstacademie bachelor tot een master geneeskunde
De Netherlands Film Production Incentive is een financiële bijdrage – in de vorm van een cash rebate voor aantoonbaar bestede en kwalificerende Nederlandse productiekosten – van het Filmfonds voor speelfilms, lange documentaires en lange animatiefilm die primair bestemd zijn voor de bioscoop. In de vorm van een pilot komen daarnaast ook kwalificerende productiekosten van high end TV-series - drama-, animatie- en documentaireseries - in aanmerking voor een cash rebate. Met de Film Incentive beoogt het fonds een gezond filmproductieklimaat in Nederland te bevorderen en de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse filmindustrie te versterken. Deadline 19 april.
19 april is de deadline voor 2 co-productie regelingen van het Filmfonds: Realisering minoritaire coproductie korte animatie en onderzoek & experiment en Realisering minoritaire coproductie speelfilm, lange animatiefilm en documentaire. Met de eerste regeling ondersteunt het fonds eigenzinnige, artistieke minoritaire coproducties met gerede kans op internationale festivalselectie met een groot internationaal publieksbereik, met een substantiële creatieve en technische inbreng van Nederland. Met de tweede regeling ondersteunt het fonds de realisering van minoritaire coproducties speelfilm, lange animatiefilm en documentaire. Een minoritaire coproductie dient binnen het totale aanbod van internationale coproducties van uitzonderlijke artistiek-inhoudelijke kwaliteit te zijn, met onder andere een aantoonbare substantiële creatieve en technische inbreng van filmprofessionals uit Nederland.
De werkbijdrage theatertekst is bedoeld voor theaterauteurs om nieuw werk voor theater te schrijven. Het Fonds Podiumkunsten werkt bij deze subsidie samen met het Nederlands Letterenfonds. Het gezamenlijke doel is de kwaliteit, diversiteit en ontwikkeling van het Nederlands theaterrepertoire te stimuleren. Eerstvolgende deadline is 14 april.
In juli vorig jaar werd Lockdown Cinema geïnitieerd als onderdeel van het Filmfonds pakket COVID-19 steunmaatregelen. Deze eenmalige regeling richtte zich op projecten die de beperkingen van de lockdown omzetten naar filmische kracht. De ontvangen aanvragen toonden de veerkracht, creativiteit en diversiteit van de Nederlandse filmindustrie en maar liefst elf projecten werden er geselecteerd. Tijd om eens terug te kijken naar de projecten die een toekenning kregen. Hoe is het hen vergaan? Filmfonds sprak met regisseur/producent/scenarist Coco Koldijk over Eeny Meeny Motion Picture
Update coronamaatregelen Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, dd. 22 februari.
Met de Regeling Vormgeving ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die bijdragen aan de kwaliteit, ontwikkeling of verdieping van het vakgebied vormgeving. De regeling sluit aan bij de doelstellingen van het fonds om de ontwikkeling van artistieke kwaliteit te bevorderen, experiment en onderzoek te stimuleren en reflectie en debat te ondersteunen. Eerstvolgende deadline 7 april.
Charly van Rest is de winnaar van de eerste editie van de Maker achter de Maker Award, voor zijn vakmanschap in het creëren, opnemen en bewerken van geluid voor projecten van kunstenaars. De Maker achter de Maker Award eert makers die met hun onberispelijke vakmanschap en ondersteunende medewerking een voor een kunstenaar essentiële bijdrage hebben geleverd aan het verwezenlijken van zijn of haar werk, tot genoegen van het publiek. De prijs is in het leven geroepen door Kunstinstituut Melly in samenwerking met het Mondriaan Fonds. De winnaar ontvangt een geldprijs van €5.000. Naar aanleiding van een open call die gelanceerd werd in september 2020, kregen beeldend kunstenaars de kans om kandidaten voor de prijs te nomineren. Meer dan honderd nominaties werden beoordeeld en besproken door een jury. Charly van Rest werd gekozen vanwege zijn vakkundigheid in het creëren, opnemen en monteren van geluid voor kunstenaarsprojecten. Volgens de jury komt zijn vakkundigheid op het gebied van het creëren van geluid niet alleen voort uit technische expertise, maar ook uit het feit dat hij “in staat is om goed te luisteren naar kunstenaars die zich uitdrukken in uiteenlopende artistieke talen.”
De financiële schade door de coronacrisis is enorm, en het einde is nog niet in zicht. Wat zijn de verhalen achter de cijfers? Theaterkrant gaat in gesprek met zzp’ers uit de theatersector. Waar doen ze het van? Hebben ze nog werk en inkomen? En hoe gaan zij om met de onzekerheid die de coronacrisis brengt? Thea Derks sprak met regisseur en theaterdocent Rosa Peters. Carolien Verduijn sprak met violist Agnieszka Papierska.
Theaterregisseurs in Europa waarschuwen voor de gevolgen van de coronacrisis op een nieuwe generatie theatermakers. Volgens het bestuur van de European Theatre Convention (ETC) bedreigt de pandemie niet alleen de levensvatbaarheid van theaters, maar brengt het ook de ontwikkeling van jonge makers in gevaar. Het bestuur verwacht dat het uitstellen en annuleren van veel uitvoeringen, grote invloed zal hebben op jonge artiesten. ‘Als theaters weer open kunnen, zullen ze een heel seizoen van voorstellingen moeten hervatten die waren afgelast of uitgesteld. Dat neemt tijd en ruimte in voor werk in ontwikkeling’, aldus het bestuur. De ETC verwacht dat die ‘productie-file’ op de komende drie tot vijf jaar invloed zal hebben.
“Ik ben boos op al die grote gezelschappen voor jeugdtheater die vanuit hun marketingafdelingen met dikke subsidie hebben bedacht dat een registratie voor jeugdtheater maar 2,99 waard is. Dus het met de hele familie bekijken van een onlinetheaterervaring is nog geen euro per persoon waard. SAY WHAT!!??. (…) Zijn we er werkelijk van overtuigd dat onze producten, die online gestreamd worden, in de tijd dat de live ervaring niet kan, werkelijk zo weinig waard zijn?” Aldus Karin Bannink van Buro Bannink, impresariaat voor jeugdtheater, jongerentheater en cultuureducatie, dat ruim 30 gezelschappen richting theaters, festivals, cultuurbemiddelaars en scholen vertegenwoordigt. Wanneer theaters een voorstelling streamen is dit grotendeels voor een normale kaartprijs. Nu kan met een stream natuurlijk een heel gezin kijken en is het publiek alsnog goedkoper uit. Maar de prijs komt wel iets dichter bij de verkoopprijs die normaal gehanteerd wordt. Waardoor publiek het ook ervaart als een normale prijs en ze wanneer de theaters weer open gaan ook niet scheef kijken naar die prijs. “Wanneer we dan als makers en impresariaten gaan concurreren met onze klanten, dus onze theaters, dan moeten we wel die prijs serieus gaan benaderen! Zeker omdat we ook een keuze moeten maken over de fair pay. Ik vind dat een acteur, hoe minimaal ook, wel gecompenseerd moet worden voor zijn optreden. Dat er inkomsten voor het gezelschap tegenover de stream moeten staan.” Bannink verwijst in haar artikel ook naar een platform dat door Buro Bannink is opgericht. Dit is nu volledig gericht op de programmeurs van jeugdtheater en cultuureducatie.
Van 22 tot en met 28 februari organiseert Het Concertgebouw De week van de Jonge Musicus in samenwerking met Classical Futures Europe, onderdeel van het programma Creative Europe van de Europese Unie. Tijdens deze week laten bekende en onbekendere jonge musici van zich horen vanuit Het Concertgebouw, onder wie voliste Noa Wildschut, Nai Barghouti en Lucie Horsch. Jorinke van Deelen is als programmeur van Het Concertgebouw betrokken bij dit initiatief. Het idee ontstond tijdens een brainstorm met haar collega’s van het onlineteam, vertelt Van Deelen. ‘Het Concertgebouw is aangesloten bij Classical Futures Europe, een platform waarin veel Europese concertzalen verenigd zijn. We komen regelmatig bij elkaar om ideeën en kennis uit te wisselen over jong talent. De EU stelt aan het platform budget beschikbaar om jonge Europese musici een podium te geven. Veel jonge talenten lopen door corona belangrijke debuten mis.” Tijdens De Week van de Jonge Musicus geeft Het Concertgebouw elke dag het podium aan een jonge musicus via de website en socialmediakanalen. Daarnaast zijn er geschreven en gefilmde interviews met verschillende musici beschikbaar via de website. Programmeur Jorinke van Deelen zal vragen van volgers van Het Concertgebouw en geïnteresseerde jonge musici beantwoorden op Instagram.
Het Eindhovense studentenkamerfestival Stukafest viert vrijdag 26 februari haar 20-jarig jubileum niet live vanuit de studentenkamer, maar live via de beeldbuis. Vanaf de thuisbank kan iedereen - student of niet - tussen 19u en 23u afstemmen op ‘Stukafest TV’ om in drie rondes negen verschillende acts te zien. Hiervoor bundelt Stukafest Eindhoven haar krachten met Stukafest Delft en Amsterdam, zodat je kunt zappen tussen artiesten als singer-songwriter Tim Knol (Amsterdam), cabaretier Ramon Chatrer (Delft) en rockband The Ballet Bombs (Eindhoven).
Britse kunstenaars dringen er bij Boris Johnson op aan opnieuw te onderhandelen over de Brexit-voorwaarden om visumvrij reizen mogelijk te maken. Universiteiten en het kunstonderwijs in het Verenigd Koninkrijk gaan een lastig najaar tegemoet. Vanaf september 2021 zullen EU-studenten voor zowel bachelor- als masteropleidingen collegegeld moeten betalen tegen het internationale studententarief. Voorheen werd aan EU-studenten hetzelfde collegegeld gevraagd als aan Britse studenten . Bovendien zullen studenten uit de EU ook niet langer een studielening in het Verenigd Koninkrijk kunnen aanvragen.
De Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) heeft in augustus nieuw beleid op hoofdlijnen gereed om ongewenste omgangsvormen in de podiumkunstensector tegen te gaan, meldt de branchevereniging aan NU.nl. Het project om dit te realiseren begint op 8 maart met een online bijeenkomst. "Het traject is een vervolg op eerdere stappen die we hebben gezet, waaronder het opzetten van het meldpunt voor ongewenst gedrag Mores.online in 2018", aldus NAPK-directeur Mirjam Terpstra. "In de tussentijd delen we al uitkomsten met leden, waarmee zij aan de slag kunnen in hun eigen organisatie."
Cultuur Eindhoven heeft de leden van de jury van de Eindhoven Cultuurprijs bekend gemaakt. Onder voorzitterschap van Marjolein Calon (docent geschiedenis en cultuurcoach) zullen oud-prijswinnaar van de Rabo Publieksprijs 2019 Angelo Martinus (eigenaar Collabros) en Selin Sen (Marketing Manager Professionals, Talent en Educatie Nederlands Film Festival) als nieuwe leden aanschuiven bij de jury. Annemarie Pijnappel (projectleider Fontys Hogeschool voor de Kunsten) en Gerard Zwartkruis (directie Rabobank Regio Eindhoven) zijn herbenoemd als juryleden. Gezamenlijk zullen ze de winnaars van de Eindhoven Cultuurprijs aanwijzen. De jury is voor 2 jaar benoemd
Literair agent Paul Sebes (van Sebes & Bisseling Literary Agency) vroeg onlangs in de besloten Facebookgroep ‘Tips uit het boekenvak’ aandacht voor de problematische situatie die door de coronacrisis is ontstaan voor de keten auteur-uitgever/agent. Omdat de grote boekenbeurzen zoals die van Frankfurt, Londen en Bologna zijn afgelast, vindt de aankoop van boekenrechten al sinds een jaar plaats vanuit thuis. Niet zo’n probleem voor grote auteurs, maar kleinere titels die het moeten hebben van persoonlijk contact, smaak en toeval, vallen al snel buiten de boot. Ook de contacten tussen auteurs en hun begeleiders hebben zwaar te lijden. Marcella van der Kruk, redacteur bij uitgeverij Atlas Contact, beaamt wat Sebes zegt. ‘De begeleiding van een manuscript is een kwetsbaar proces.’ Digitaal overleg is niet gelijkwaardig aan persoonlijk contact. Diverse boekpublicaties zijn inmiddels uitgesteld omdat de auteurs niet verder komen met hun manuscript. Daarnaast wijst Van der Kruk op het totaal wegvallen van presentaties, borrels, zaaloptredens en andere inspirerende contactmomenten voor auteur.
Vanaf 1 maart 2021 kunnen makers die werkzaam zijn in de culturele en creatieve sector in Limburg een beroep doen op het Cultuur Innovatie Fonds Limburg. Zij kunnen maximaal € 5.000,- aanvragen voor de ontwikkeling en uitvoering van een (online) presentatie of product passend bij ‘het nieuwe NU’. Het tijdelijke noodfonds is opgericht door Cultuur in Bedrijf Limburg i.s.m. partners uit het bedrijfsleven, het Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg, diverse gemeenten, het Elisabeth Strouven Fonds, Cultuurregio Noord-Limburg, Huis voor de Kunsten Limburg, Pop in Limburg, de Provincie Limburg en anderen.
Vanaf dit jaar intensiveren het Chassé Theater in Breda en de dansgezelschap de Stilte hun samenwerking in het project Samsam. Dit is een dansvoorstelling voor kinderen vanaf 1 jaar die deel uitmaakt van het Europese project MAPPING. In zeventien landen onderzoeken achttien jeugdpodiumkunstgezelschappen, waaronder De Stilte, hoe theater is aan te bieden aan de allerkleinsten. Samsam staat voor samen. Samen gaan het Chasse Theater en de Stilte nieuwe jeugdige publieksgroepen enthousiast maken voor theater. In het voorjaar wordt de dansproductie Wacht ’s even van de Stilte gepresenteerd. Het Chassé Theater en de Stilte introduceren met deze voorstelling danstheater voor kinderen vanaf 1 jaar. In het najaar van 2021 wordt de productie de Ontspoking gepresenteerd voor jongeren. In samenwerking met Bredase middelbare scholen wordt jongeren een artistiek hoogwaardige voorstelling met livemuziek en dans aangeboden in schoolverband..
Het eerste grote culturele testevenement van Fieldlab, een show van Guido Weijers op 20 februari in het Beatrix Theater in Utrecht voor vijfhonderd man, was beladen en emotioneel. Het Fieldlab ‘vergaart kennis en data in tijden van corona’. Zodat een sector in nood hopelijk snel veilige evenementen kan organiseren, zelfs als het virus nog onder ons is. Op 15 februari werd een congres gehouden. Op 21 februari een voetbalwedstrijd met publiek. Hierna volgen nog grote popshows en dancefestivals. Bezoekers van het theater werden vooraf onderworpen aan een coronatest en moesten vragenlijsten invullen op een speciale app. Bij binnenkomst opnieuw vragen, temperatuurmeters, sommigen werden uitgerust met mondkapjes, anderen niet. En na de voorstelling nog een test. Het gaat om bewegingen van publiek in verschillende samenstellingen en contactmomenten. Iedereen heeft een ‘tag’ om de nek, die onderlinge contacten detecteert. ‘We brengen de bezoekersdynamiek in kaart.’, zegt onderzoeker Iris Kamphorst van het kenniscentrum Logistics Community Brabant, een samenwerking tussen TU Eindhoven, Universiteit van Tilburg, Nederlandse Defensie Academie en Breda University of Applied Sciences. Met de data kan worden gekeken hoe grotere publieksgroepen op een zo veilig mogelijke manier toch bij elkaar kunnen komen. Bovendien wordt de luchtkwaliteit gemeten boven alle hoofden.
De coronacrisis roept de vraag op of er via internet überhaupt iets valt te verdienen voor de violist, het pianotrio en het barokensemble. En zo ja, hoe dan? En dan gaat het niet om de klassieke sterren, die beschikken over een impresario, een platencontract en voor hun optredens bovengemiddelde gages ontvangen. Maar iemand als pianist Christiaan Kuyvenhoven. Hij liep als eenling algauw tegen grenzen aan. ‘Content produceren is arbeidsintensief, en om het rendabel te maken, heb je een lange adem nodig.’ Alles bij elkaar hebben zijn streams hem 1.500 euro opgeleverd, ook doordat een belangrijk donatieplatform, het Amerikaanse Patreon, het Nederlandse betalingssysteem iDeal niet ondersteunt. De onlinecursus gregoriaans voor beginners van Vrouwenensemble Wishful Singing was wel succesvol. De cd-verkoop via de website is vertienvoudigd. 60 procent van de cursisten gaf aan na de lockdown graag een concert te bezoeken. ‘Zoek aansluiting bij het publiek. Wat wil men voor beleving? Hoe faciliteer je dat?’, zegt Michaël Nieuwenhuizen, ooit projectleider van de jaarlijkse, op innovatie gerichte conferentie ClassicalNEXT. ‘Met het streamen van conventionele concerten ga je het niet redden’, zegt hij. ‘Al was het maar omdat klassieke muziek in de zaal altijd beter klinkt. Je moet iets extra’s bieden.’ Nieuwenhuizen ziet kansen. ‘Ik weiger me erbij neer te leggen dat een online verdienmodel voor klassieke musici niet levensvatbaar is. De sleutel ligt er, nu nog het slot vinden dat toegang biedt tot het domein.’
Minister van Engelshoven (OCW) heeft op 18 februari de Johannes Vermeerprijs 2020, de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten, uitgereikt aan fotograaf Rineke Dijkstra. Rineke Dijkstra ontvangt de prijs vanwege haar iconische bijdrage aan de fotografie. Zij is – aldus het juryrapport – “de koningin van de Nederlandse portretkunst”.
Vanaf eind februari is het voor documentaireproducenten mogelijk aanvragen in te dienen voor de nieuwe steunmaatregel uit het COVID-19 steunpakket van het Filmfonds : de Lock Doc Ontwikkelingsbijdrage. Lock Doc is een speciaal traject voor bestaande, in ontwikkeling zijnde (korte of lange) documentaire filmplannen, waarvan de voortgang door COVID-19 is verstoord, maar welke artistiek-inhoudelijk en productioneel alsnog herzien of uit/doorontwikkeld kunnen worden. Daarnaast dient er, vanuit de noodzaak tot vernieuwing, een nieuw plan voor scenario-ontwikkeling voor een nieuwe, lange documentaire met internationale ambitie en bioscooppotentie te worden ingediend. Er komen maximaal 10 aanvragen in aanmerking voor een bijdrage, waarbij er ruimte is voor maximaal €60.000 per ontwikkeltraject. Deadline 23 maart.
Negen bevlogen matchmakers helpen cultuurmakers in Nederland die financiering zoeken voor hun project zoals een persoonlijk ontwikkeltraject, het maken en uitbrengen van een EP of het organiseren van spoken word avonden. De matchmakers koppelen nieuwe initiatieven in hun stad of provincie aan drie landelijke cultuurfondsen: het VSBfonds, Fonds voor Cultuurparticipatie en Fonds Podiumkunsten. De Matchmakers helpen cultuurmakers met financiering voor hun project door: informatie te geven over de subsidiemogelijkheden van drie landelijke cultuurfondsen; hen in contact te brengen met de fondsmedewerkers, die alles weten over subsidieregelingen; te wijzen op andere initiatieven. Matchmakers in cultuur startte in 2018. Door hun inzet kregen vele initiatiefnemers inmiddels subsidie van de genoemde fondsen om hun culturele project te realiseren. Matchmakers in cultuur is een samenwerking tussen het VSBfonds, het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Fonds Podiumkunsten. Zij zien in steden nieuwe cultuuruitingen ontstaan die onlosmakelijk zijn verbonden met de stedelijke dynamiek. De matchmakers koppelen deze initiatieven in hun stad aan de subsidiemogelijkheden van de drie landelijke cultuurfondsen. In Eindhoven is Jess Oberlin de matchmaker.
Brabant C scout Joy Arpots over wat online voorstellingen en concerten tot een succes maken. Arpots onderscheidt drie pijlers: FOMO ( Fear Of Missing Out ), hoogwaardige beeld/geluidkwaliteit en betalen voor meerwaarde. Deze pijlers laten zien dat online zeker niet gratis hoeft te zijn.
Kunst kan veel betekenen in de zorg en het is dan ook mooi om te zien dat recent twee Brabantse kunstenaars een werk mochten maken voor twee ziekenhuizen die de toegevoegde waarde van kunst zien. Gery Bouw & Jori van Boxtel plaatsten een monumentaal glaskunstwerk in het Amphia Ziekenhuis in Breda. Jenny Ymker heeft een tapijt laten weven voor het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam. De kunstwerken zijn figuratief, herkenbaar en daarom roepen ze misschien ook zoveel positieve reacties op. Zou dat ook komen omdat de kunstenaars er zelf in figureren? Adviseur van Kunstloc Atty Bax schreef er een blog over.
Sinds januari 2021 is de Bredase maker Annemijn Rijk voor een periode van twee jaar verbonden aan het Chassé Theater als Chassé Cultuurfonds Talent. Met steun van het Chassé Cultuurfonds krijgt zij de mogelijkheid zichzelf verder te ontwikkelen als veelzijdig dansmaker en haar platform en kunstproject Body of Art uit te bouwen.
Cultuur Eindhoven publiceert het overzicht van aanvragen van de projectsubsidies 2021, tranche 2. In april zal de Cultuurraad advies uitbrengen over de 13 aanvragen die in behandeling zijn genomen. Het subsidieplafond voor deze ronde is vastgesteld op € 180.000. Het totaal aangevraagde bedrag bedraagt € 268.604
Beantwoording aanvullende technische vragen Statenfractie PvdA over het advies van de HAC inzake 8 lopende bezwaren tegen besluiten bij de subsidieregeling Hedendaagse cultuur paragraaf 1 Professionele Kunsten 2021-2024.
Memo aan Provinciale Staten van Noord-Brabant van gedeputeerde van Pinxteren over adviezen inzake behandeling van 8 bezwaren tegen afwijzing van de subsidie professionele kunsten 2021-2024.
Op 14 februari zond Internationaal Theater Amsterdam een livestream uit van zijn grootste productie ooit: de zes uur durende theatermarathon Romeinse tragedies. ITA verheft het tot een kunstvorm, waarin tv en toneel haast duizelingwekkend in elkaar overvloeien, schrijft Trouw. NRC : “Technisch wordt de livestream zo elke voorstelling beter, zoals ook de gewenning groeit: deze zes uur vlogen voorbij. Waarbij de gebeeldhouwde taal van Shakespeare en de steengoede acteurs de fundamenten voor dit topevenement vormden. ITA heeft al verkondigd dat de livestream onderdeel blijft van het aanbod.’ Is met dit succes de toon gezet voor meer live gestreamd theater? vraagt Cultureel Persbureau zich af. ‘’Het blijft hoe dan ook iets voor een niche publiek en zal nooit het bereik hebben van muziekfestivals, maar dat is helemaal niet erg. Online biedt juist alle mogelijkheden voor verdieping binnen kleine community’s, zoals podcasts een perfecte plek zijn voor mensen die op de radio buiten de mainstream vallen.’’
Sinds 15 december zijn alle theaters in verband met de coronamaatregelen opnieuw gesloten voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. Sander Janssen sprak met regisseur Inez Derksen van Het Laagland, over de familievoorstelling Pippi Powerrrrr. Onlangs is besloten dat de voorstelling dit seizoen niet meer gespeeld gaat worden.
Theater gaat om emotie. Om gezamenlijk de adem inhouden, lachen, huilen en schrikken. De zwetende acteurs en actrices zien, horen, ruiken, voelen en proeven. Kortom: gebruikmaken van alle zintuigen. En dat gebeurt al eeuwen zo ongeveer onafgebroken. Maar 2020 vormt een bijzondere bladzijde in de lange geschiedenis van live theater vanwege de coronacrisis. Sommige theaters en theatergezelschappen kozen ervoor om de activiteiten nog even uit te stellen. Anderen gingen juist op zoek naar de vernieuwing en zetten vol in op de online mogelijkheden. In die laatste groep horen ook Rietveld Theater (Delft) en Noord Nederlands Theater (NNT)/ Club Guy & Roni (Groningen). Zij verlegden met succes hun focus al in maart naar online programmering. Culturele Vacatures sprak met Steven de Laet (technicus/programmeur Rietveld Theater) en Harmen van der Hoek (zakelijk directeur NNT en Club Guy & Roni) over de (on)mogelijkheden van online theater en de toekomst van de sector.
Volgens de BNA is er in de op 17 februari gepresenteerde Actieagenda Wonen te weinig aandacht voor kwaliteit en integraliteit. Ook is de brancheorganisatie voor architectenbureaus te laat betrokken om de voorstellen en afspraken nog te kunnen beïnvloeden, stelt BNA-directeur Fred Schoorl. “Deze agenda voelt als een stap terug ten opzichte van het plan van de Woningbouwalliantie vorig jaar.”
In maart starten Het Zuidelijk Toneel, De Herman Brood Academie en muziekfestival Woo Nah! met het talentontwikkelingstraject Hiiipower. Het traject duurt een jaar en is bedoeld voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar die zich willen ontwikkelen als hybride (podium)kunstenaars. Hiiipower is in het leven geroepen voor ‘jongeren die houden van performance, muziek, een passie hebben voor de hiphopcultuur, graag op een podium willen staan en zin hebben om met gelijkgestemden aan de slag te gaan’, vertelt Ilrish Kensenhuis, hoofd educatie en publiekswerking van Het Zuidelijk Toneel. Het idee kwam voort uit de constatering dat er veel jonge mensen zijn die allerlei hybride vaardigheden in zich hebben, die niet altijd tot volle wasdom komen binnen kunstvakopleidingen en andere kunstinstellingen.
Na de gloeilamp en de halogeenlamp gaat per 1 september 2021 de fameuze TL-buis in de ban. Veel TL-lampen voldoen namelijk niet aan de efficiëntie-eisen van de in 2019 gepubliceerde herziene Europese Ecodesign-maatregel. Net als bij de andere uitgefaseerde lichtbronnen is ledverlichting een logisch alternatief, ook voor musea. Musea gebruiken TL-buizen vaak om daglicht te simuleren of ze worden toegepast als algemene verlichting in werkruimtes. Er zijn ook kunstenaars die TL-buizen in hun installaties hebben verwerkt. Er kan dus een probleem ontstaan als kapotte buizen aan vervanging toe zijn en er geen TL-buis meer te koop is. TL-buizen kun je vervangen door ledbuizen, maar de TL-armaturen moeten daarvoor worden aangepast en de installatie opnieuw gekeurd. Ook de lichtverdeling van led is anders waardoor de efficiëntie, lichtkwaliteit en het comfort waarschijnlijk niet optimaal zijn. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed raadt daarom aan om, als de TL-installatie toch aan verbetering of vervanging toe is, over te stappen op led-armaturen of ledpanelen
New York heeft ‘Empire State of Mind’; wat is het Eindhovens equivalent? Vanaf vandaag kunnen Eindhovense muziekmakers, producers én fanatiekelingen meedoen in de race voor de enige echte Eindhoven anthem. De nieuwe campagne ‘The Sound of Eindhoven’, ontwikkeld door Eindhoven365 en creatief bureau Edhv, moet de lokale muziekscene een boost geven. Een mooie samenwerking met lokale partners als Muziekgebouw, de Effenaar, Dynamo, Popei, Rock City Institute en Stichting Cultuur Eindhoven. Een track inzenden kan tot 12 april. De jury zal achter de schermen aan de slag gaan om uiteindelijk een oordeel te kunnen vellen. In diezelfde periode kan het publiek een stem uitbrengen op hun favoriet. Uiteindelijk zijn er twee winnaars: de jury winnaar en de publieksfavoriet. Beide winnaars mogen hun track opnemen en uitgeven op vinyl. Daarnaast ontvangen ze een bedrag van 1.000,- euro. De jury winnaar krijgt aanvullend een videoclip geproduceerd door Pierette Goossens én mag zijn of haar inzending de officiële Eindhoven Anthem noemen
FashionClash heeft de finalisten bekendgemaakt voor de vierde editie van Fashion Makes Sense Award, een stimuleringsprijs voor jonge duurzame ontwerpers. In de race zijn Andrea Grossi, Arí van Twillert, Esra Copur, Kevin Pleiter, Marko Feher, Mathilde Rougier, Matthew Needham, Sankim en Saskia Lenaerts. De finalisten presenteren hun werk tijdens de Fashion Makes Sense Award Show op 27 februari tijdens de digitale editie van FashionClash Festival. Er zijn twee prijzen te vergeven: een juryprijs van 2500 euro en een publieksprijs van 1000 euro. De twaalfde editie van FashionClash Festival vindt plaats van 26 tot en met 28 februari. Het programma bestaat uit virtuele modeshows, exposities, korte films, cross-overs met podiumkunsten en live fashion talks met een aantal deelnemers. Het digitale publieksprogramma en de virtuele presentaties zijn gratis toegankelijk.
Melle Haak, een 22-jarige masterstudent architectuur aan de TU Delft, heeft een film gemaakt over de gevolgen van de coronapandemie voor de architectuur. In ’Sprekend Stil’, denkt hij samen met vier architecten uit verschillende generaties na over de toekomst van de stad. Wat leert de crisis ons, nu we de ruimte ineens vanuit een totaal ander perspectief bekijken, is de centrale vraag in de 25 minuten durende film. Haak spreekt erover met Herman Hertzberger, Sjoerd Soeters, Nathalie de Vries en Armand Paardekooper. Ook laat hij zien wat de lockdown voor hem als architectuurstudent betekent.
BNA Onderzoek heeft samen met ARCAM de publicatie ‘Het Stadsranden-lab – nieuwe typologieën voor de kreukelzones van de stad’ gelanceerd. Precies een jaar na de start van de ontwerpstudie ‘Het Stadsranden-lab’ zijn de resultaten nu te lezen in een magazine. Stadsranden zijn geen officiële zones in het gemeentebeleid, ze zijn niet omkaderd, en dat maakt ze interessant. De rafelranden of kreukelzones van de stad bieden nog ruimte voor verandering. Op plekken waar de gebouwde omgeving en het landschap elkaar ontmoeten, gebeurt van alles. Hier is ruimte voor verdichting, vergroening, nieuwe typologieën en sociale verbindingen. Kern van het magazine vormen de visies die vijf ontwerpteams vorig jaar hebben ontvouwd voor de randen van Amsterdam.
De jaarlijkse BNO Branchemonitor 2021 biedt een overzicht van de omzet, bedrijfsresultaat, markten, personeel en uurtarieven van de ontwerpwereld in 2019. Omdat de situatie in dit jaar heel anders was hebben we een aantal vragen toegevoegd over de de impact van corona op de ontwerppraktijk en de verwachtingen voor de toekomst. De cijfers tonen nog een groeiende omzet voor zzp'ers en starters. Maar welke gevolgen hebben de coronamaatregelen gehad, en wat zijn de omzetverwachtingen voor 2020 en komend jaar?
Er is de laatste jaren veel te doen over het ‘heruitvinden’ van de architect. Bij sommigen bestaat het idee dat de vroeger vanzelfsprekende rol en positie langzaam afbrokkelt en deels overgenomen wordt door andere partijen. Anderen zien juist kansen voor architecten om als bouwmeesters nieuwe stijl wederom een belangrijke regisserende rol in het plan, ontwikkel en bouwproces te verwerven. Armand Smits, Assistant Professor of Organizational Change and Design Institute for Management Research Radboud University Nijmegen, blogt erover
In 2020 heeft de Federatie Auteursrechtbelangen het Steunfonds Rechtensector opgericht met 5 miljoen euro eigen inleg van de deelnemende uitvoerende organisaties en 5 miljoen euro beschikbaar gesteld door het ministerie van OCW. Omdat het Steunfonds heeft aangetoond op doeltreffende wijze duizenden uitvoerende artiesten en creatieve professionals te kunnen ondersteunen, stelt de minister van OCW, zo bleek uit haar brief aan de Tweede Kamer van 10 februari, nog eens € 10 miljoen beschikbaar. ‘“Er is gekozen voor instrumenten die hebben aangetoond steun snel bij makers te kunnen brengen (en op deze manier het nagestreefde doel van deze steun te realiseren): met in totaal € 10 miljoen uit het eerste steunpakket hielp het Steunfonds Rechtensector dertien duizend makers, uitvoerende artiesten en creatieve professionals.” De Federatie en betrokken organisaties zijn hier heel blij mee.
Minister van Engelshoven (OCW) heeft als onderdeel van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector eenmalig ruim € 10 miljoen extra aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie beschikbaar gesteld. In totaal zal het fonds hiermee in 2021 zo’n 150 extra talenten kunnen ondersteunen en enkele honderden opdrachten mogelijk maken waarbij met inzet van ontwerpkracht een concrete bijdrage wordt geleverd aan de kwaliteit van de leefomgeving. Tevens wordt een aanvullende bijdrage verstrekt aan meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen en extra budget toegevoegd aan enkele subsidieregelingen voor makers. Dit alles om de nadelige gevolgen van de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden. Aldus een persbericht van 16 februari van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Hoe denken acteurs over hun vak? Hoe bereiden ze zich voor? Wat zijn hun geheimen? In de ‘visuele podcast’ The Spotlight horen we er meer over. In de eerste van voorlopig negen wekelijkse afleveringen praat Robert de Hoog aan de hand van scènes over zijn werk. The Spotlight brengt wekelijks een nieuwe aflevering uit via YouTube. Thijs Boermans maakt in samenwerking met Black Bee Productions de serie.
De Federation of European Screen Directors (FERA), een vereniging van Europese film- en tv-regisseurs, heeft wereldwijde streamingbedrijven opgeroepen om kijkcijfers te delen en filmmakers naar behoren te compenseren voor succes van hun producties op hun platforms.
De organisatie van de prestigieuze Edison Pop heeft alle genomineerden bekendgemaakt. De prijzen worden uitgereikt in diverse categorieën, waaronder Song, Album, Hiphop, Nederlandstalig en Nieuwkomer. De vakjury heeft per categorie drie nominaties bepaald. Welke artiesten de prijs in ontvangst mogen nemen, wordt eind volgende maand bekend.
OpusOne meldt dat de musical Spring Awakening na tien jaar weer terugkomt naar Nederland. De voorstelling zal naar verwachting komend voorjaar twintig keer te zien zijn in DeLaMar West. Volgens OpusOne staat de ontwikkeling van nieuwe talenten hier centraal. Maarten Voogel, creatief producent van OpusOne, heeft geconstateerd dat een gezond perspectief op een kansrijke start van een beroepspraktijk voor pas afgestudeerden en stagiairs na bijna een vol jaar coronacrisis, nagenoeg is verdampt. Partners van het project zijn de musical vakopleidingen Codarts Rotterdam en de Fontys Academie in Tilburg. Audities voor deze productie zullen volgens OpusOne snel worden uitgeschreven.
Kunstenbond heeft de rechtszaak gewonnen rondom een schijnzelfstandig lid van Het Balletorkest. Hoboïste Dorine Schoon is geen zelfstandig ondernemer, maar feitelijk in dienst van Het Balletorkest, oordeelt de kantonrechter. Zij speelde jaren als invaller bij het ensemble, dat haar vorig voorjaar - zonder opgaaf van reden - liet weten dat zij niet meer zou worden gevraagd. Maar Schoon – een van de initiatiefnemers van het Platform voor Freelance Musici - nam daar geen genoegen mee, en nam contact op met de Kunstenbond. Volgens de vakbond mocht de hoboïste niet gezien worden als zelfstandig ondernemer, zoals het orkest beweerde, maar ging het hier om een verkapt dienstverband. De uitspraak is een duidelijke waarschuwing voor werkgevers: aan het in stand houden van schijnzelfstandigheid kleven grote risico’s. Er is een belangrijke stap gezet naar een betere bescherming van werkenden in de culturele sector, volgens de bond.
Saxofonist, componist en visueel kunstenaar Celia Swart ontvangt op 18 februari de Keep an Eye Productieprijs 2021. Dat is een jaarlijkse prijs van 10.000 euro voor talenten die uitblinken in meerdere disciplines. Met dat geld ontwikkelen deze prijswinnaars een voorstelling, die in première gaat bij het festival Wonderfeel, en daarna langs andere festivals toert. De prijs is opgezet door de Keep an Eye Foundation en festival Wonderfeel om veelbelovende jonge makers de kans te geven hun dromen in de vorm van een complete podiumproductie te gieten. Voorwaarde is wel dat ze daarbij de samenwerking zoeken met andere disciplines. De 26-jarige Celia Swart studeerde drie jaar geleden af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Sinds 15 december zijn alle theaters in verband met de coronamaatregelen opnieuw gesloten voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. Theaterkrant kijkt deze weken welke voorstellingen er inmiddels in die ijskast staan, hoe de makers op het repetitieproces terugblikken en hoe het werk straks weer kan worden opgepakt. Rosalie Fleuren sprak met Tim Fransen. Fransen was midden in zijn try-outs van De Mens en Ik, toen hij de ontwikkeling ervan door de lockdown volledig moest stilleggen. De voorstelling gaat over wat voor eigenaardige, ingewikkelde diersoort de mens eigenlijk is. ‘Daar worstel ik soms mee, dat ik ook onderdeel ben van die diersoort. Want al die problematische kanten, die herken ik ook in mezelf.’
Afgelopen december vroeg de belangenorganisatie voor acteurs ACT haar leden de ACT Monitor in te vullen. Sinds een paar jaar investeert ACT in deze monitor om het werk en inkomen van de leden in kaart te brengen. De ACT Corona Monitor 2020 gaat na wat de voorlopige effecten van het coronavirus zijn op het werk en inkomen van acteurs, of er gebruik is gemaakt van steunmaatregelen en hoe men verder poogt te ‘overleven’ als acteur of in een andere rol als werkende persoon. Er is ook aandacht gevraagd voor een ander onderwerp, dat losstaat van corona, maar bijzonder urgent is: er werden een aantal korte vragen opgenomen over tarieven per voorstelling, draaidag en of hierover (minimum- of norm-)afspraken moeten komen. Het onderzoek werd uitgevoerd door HTH Research, Tilburg.
ACT, de belangenorganisatie van acteurs, heeft gesprekken gevoerd met de NAPK over de bescherming voor de acteur, die als zzp’er werkzaam is, als een project wordt geannuleerd. Als gevold daarvan heeft de NAPK heeft een dringend advies naar al hun leden verstuurd, waarin ze in een staffel aangeven wat de acteurs aan betaling ontvangen bij projecten die geannuleerd worden. Tevens adviseert het NAPK hen om, mochten zij aan het eind van dit kalenderjaar hiervoor voldoende middelen overhouden, hun zzp’ers alsnog met terugwerkende kracht tot eeen betalingsniveau te compenseren over heel 2020 indien dat niet zou zijn gebeurd.
De verdeling van de Haagse kunstsubsidies ligt nog steeds zwaar onder vuur. Twee bezwaarmakers kregen al gelijk van de gemeentelijke Adviescommissie Bezwaarschriften: het festival Crossing Border en het orkest Ciconia Consort. Veel andere procedures tegen de subsidietoekenning voor de periode 2021-2014 komen er nog aan. Daaronder bevinden zich die van de acht grootste culturele instellingen van de stad. Zelden raakte een ‘Kunstenplan’ zó omstreden. In elk geval vier partijen in de gemeenteraad – Hart voor Den Haag, VVD, PvdA en HSP – eisen opheldering van wethouder Robert van Asten (D66, cultuur).
Scapino Ballet Rotterdam lanceerde op 14 februari een eigen streamingplatform : 'Scapino streamt'. Dansliefhebbers kunne tegen betaling naar voorstellingen kijken. Het platform zal t/m 31 juli 2021 actief zijn. Elke drie weken brengt Scapino een nieuwe titel uit, zoals Pearl, Henry, All hands on deck en Cathedral. Ook TING! met muziek van de NITS ontbreekt niet. Daarnaast zijn er binnenkort speciale opnames voor Scapino streamt van drie dansstukken op locaties in Rotterdam, gemaakt door Alba Castillo, Justin de Jager en DOX. Choreograaf Joost Vrouwenraets is uitgenodigd om met de Scapinodansers een stuk te maken dat wordt gefilmd op een bijzondere locatie in Kerkrade. De prijzen variëren van €4,99 voor opgenomen registraties tot €10,- voor live evenementen.
In een presentatie die het korte verhaal alle eer aandeed werd via livestream vanuit het Felix Meritis in Amsterdam op 14 februari bekend gemaakt dat Mensje van Keulen met haar verhalenbundel ‘’Ik moet u echt iets zeggen’’ de J.M.A. Biesheuvelprijs 2021 heeft gewonnen. Naast de eer won Van Keulen een geldbedrag van € 8.774, dat door middel van crowdfunding bijeen was gehaald, wat uniek is voor een literaire prijs. De Biesheuvelprijs werd zeven jaar geleden in het leven geroepen als stimulans voor- en de waardering van het korte verhaal. Sinds 2010 komt dit genre niet meer in aanmerking voor een literaire prijs. Het instellen van de Biesheuvelprijs is daar een reactie op.
De Nederlandse Bachvereniging annuleert dit jaar alle uitvoeringen van Bachs Johannes-Passion in Naarden. De concerten stonden gepland voor eind maart, begin april. Maar door de verlenging van de huidige lockdown tot begin maart ziet de Nederlandse Bachvereniging geen perspectief. De NBV schat in dat - bij een eventuele versoepeling daarna - nog te weinig bezoekers de Grote Kerk in mogen om de concertreeks financieel haalbaar te maken. Wel wordt deze Johannes-Passion van de Nederlandse Bachvereniging opgenomen in samenwerking met de NTR. Deze opnames zijn in de Goede Week te horen op Radio 4 en te zien op NPO 2.
Het lijkt er voorlopig op dat Britse orkesten niet meer kunnen toeren door de Europese Unie. Althans er is nog niets gekomen uit meerdere overlegrondes tussen drie betrokken partijen: Groot-Brittannië, de EU en de Associatie van Britse orkesten. Volgens de huidige regels mag een Brits orkest per tour maar twee plekken bezoeken in hetzelfde EU-lidstaat en moet vervolgens terugkeren naar huis. Deze maatregel maakt spelen op het Europese vasteland onbetaalbaar voor Britse orkesten, volgens hun belangenorganisatie, de Association of British Orchestras (ABO). Tenzij er een politieke doorbraak komt
Er komt geen sollicitatieprocedure voor de nieuw te benoemen leden van de herbeoordelingscommissie cultuur van de provincie. Om tijd te winnen, gaat de provincie Noord-Brabant zelf leden voor de commissie zoeken. Op 22 april moet de procedure afgerond zijn, aldus de provincie. Op de herbeoordelingsprocedure is geen beroep meer mogelijk. Alleen de acht instellingen die eerder bezwaar maakten, kunnen in beroep. Dat zijn Afslag Eindhoven, Podium Bloos, Lustwarande, United Cowboys, Vloeistof, Watershed, Strijbos en van Rijswijk en BioArt Laboratories. De Kunst van Brabant, belangenvereniging van het culturele veld noemt die beslissing onjuist. ,,Er is een nieuwe situatie ontstaan, die herbeoordeling noodzakelijk maakt. De consequenties van zo’n herbeoordeling en een nieuwe rangorde moeten dan ook aanvaard worden door de provincie en de andere BrabantStad partners. Zij zijn verantwoordelijk voor de situatie en dus voor de gevolgen, ook financieel”. ,Bij een beoordelingsprocedure hoort een bezwaarschriftenprocedure. Temeer daar er signalen zijn over aanvragers die het indienen van een bezwaarschrift hebben overwogen, maar daarvan afzagen na informatie van ambtenaren.” Verschillende instellingen hebben inmiddels alsnog bezwaar gemaakt bij de provincie. Instellingen die eerder subsidie kregen, krijgen die in de nieuwe opzet ook, ongeacht de uitkomst van de nieuwe adviescommissie. Onduidelijk is vooralsnog hoe de verschillende gemeenten omgaan met de eventuele nieuwe rangorde die ontstaat na het overdoen van de advisering.
Uit het leven van een hond van Sander Kollaard is bekroond met De Inktaap 2021. Meer dan 1.000 jongeren hebben de drie genomineerde boeken gelezen en hun stem uitgebracht. De Inktaap is dé jongerenprijs van de Nederlandse literatuur. Scholieren van 15 t/m 19 jaar lezen hiervoor de meest recente winnende titels van de BNG Bank Literatuurprijs, de Libris Literatuur Prijs en de BookSpot Literatuurprijs, en kiezen daaruit hun favoriet.
Nederland kent een relatief hoog aantal dak- en thuisloze jongeren. Ondanks dat er veel nieuwe woonconcepten voor deze doelgroep bestaan, blijkt het opschalen van goede initiatieven en daadwerkelijke systeemverandering lastig. Daarom bundelden het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, de TU/Eindhoven, Atelier Rijksbouwmeester, Stichting Zwerfjongeren Nederland en het Actieprogramma Dak- en Thuisloze Jongeren van het Ministerie van VWS afgelopen maanden de krachten. In een interactieve online talkshow presenteerden de teams van ontwerpers en maatschappelijke organisaties de uitkomsten daarvan: nieuwe concepten met de ambitie om dak- en thuisloosheid onder jongeren systematisch tegen te gaan. Het fonds vraagt bestuurders, ambtenaren, professionals, jongeren of buurtbewoners mee te denken en te werken aan doorontwikkeling van deze voorstellen met het doel tot systeeminnovatie te komen.
In oktober schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Research, Act & Reflect uit. De oproep was gericht op grassroots platforms, collectieven en organisaties die met hun programma bijdragen aan een meer cultureel diverse en inclusieve creatieve industrie. De belangstelling voor de oproep was groot en uiteindelijk zijn 5 van de 39 ingediende voorstellen ondersteund. De Open Oproep Research, Act & Reflect vindt plaats tegen een achtergrond van maatschappelijk debat en protesten tegen systematische ongelijkheid en discriminatie. Het fonds constateert dat er in Nederland de afgelopen jaren initiatieven zijn ontstaan van makers en platforms die vanuit een 'geleefde ervaring' en persoonlijke drive thema's aansnijden en gevestigde systemen bevragen die binnen de ontwerpsector nog onvoldoende worden gezien en erkend. Voor veel partijen was het de eerste keer dat zij een aanvraag indienden bij het Stimuleringsfonds. De thematiek van de open oproep werd vanuit opvallend uiteenlopende perspectieven benaderd. Het onderzoeken van dekoloniaal denken kwam in veel aanvragen terug, ook in enkele van de positief beoordeelde voorstellen. Van de 39 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 13 positief beoordeeld. Vanwege het gelimiteerde budget van € 440.000 moest er worden geprioriteerd en werd de selectie teruggebracht tot 5. Het honoreringspercentage komt daarmee op 13%. Het budget voor deze oproep is afkomstig uit de covid-19-steunmaatregelen van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Op 10 februari 2021 liep de jaarlijkse deadline binnen de Regeling Talentontwikkeling af om in aanmerking te komen voor een talentontwikkelingsbeurs 2021–2022. Er zijn in totaal ruim 200 portfolio's ingestuurd door diverse, talentvolle makers en ontwerpers. Maar wie de kans krijgt zich in het komende jaar zowel artistiek, professioneel en als cultureel ondernemer te ontwikkelen, blijft nog even spannend. Niet in het minst omdat er voor de scout nights nog kan worden aangemeld, tot 24 februari. Een gesprek met over het vervolg van de procedure met Marieke Ladru, programmaleider Talentontwikkeling bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
De gemeente ’s-Hertogenbosch roept kunstenaars, muzikanten, theatermakers, dansers en schrijvers op een aanvraag te doen bij het Pop Up fonds van de gemeentelijke Cultuurfondsen. Alle Bosschenaren met een culturele beroepspraktijk kunnen maximaal €3.000 aanvragen om zijn of haar professionele ontwikkeling een impuls te geven. Een professionele maker of collectief met een goed projectidee kan elk moment een aanvraag indienen. Dit kan snel en simpel, met een antwoord binnen 3 weken
Op 19 februari organiseert het NPO fonds een Zoom kick-off over de webserieregeling voor beginnende makers. De Webserieregeling - scenario met workshoptraject is een talentontwikkelingsregeling opgezet voor teams (2-6 personen) die hun plan voor een sterk en eigentijds verhaal voor het web, en voor de NPO3-doelgroep van 13-25 jaar, willen ontwikkelen. De deadline voor indiening is op 16 maart.
De NAPK werkt aan een beleidskader ter preventie van ongewenst/grensoverschrijdend gedrag in de podiumkunstensector. Dit gebeurt door een projectgroep bestaande uit leden van de vereniging, een extern expert en een klankbordgroep van direct belanghebbenden die feedback geeft op de content die wordt ontwikkeld. Het algemene kader moet instellingen helpen om te inventariseren waar in de organisatie en in het productieproces verhoogde risico’s zijn op ongewenst gedrag en hoe ze die risico’s kunnen minimaliseren. Daarvoor ontwikkelt de NAPK een set aan tools en handvatten. Ook is het belangrijk dat er een brede bewustwording komt op de noodzaak van preventie. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat het generieke kader en de tools in de toekomst (met enige aanpassing) ook bruikbaar zijn en ingezet kunnen worden door andere organisaties in de culturele sector. De online kick-off van dit traject is op 8 maart 2021.
Kunstenbond en Act hebben de (uit 2002 stammende) 'tarieven spiekbrief' voor acteurs geactualiseerd. Met deze handreiking zetten we een nieuwe stap richting realistische Fair Practice-tarieven voor de sector.
Standpunt en vragen van De Kunst van Brabant bij de provinciale herbeoordelingsprocedure aanvragen regeling professionele kunsten 2021 – 2024. Aangepaste versie n.a.v. gesprek met de provincie d.d. 5 februari 2021
Kunst en cultuur worden in Brabant bij oud vuil gezet, schrijft Geert Overdam.
‘Als je kijkt naar het financiële risico, kun je denken: “Man, waar ben je mee bezig?”’ Sinds 15 december zijn alle theaters in verband met de coronamaatregelen opnieuw gesloten voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. Theaterkrant kijkt deze weken welke voorstellingen er inmiddels in die ijskast staan, hoe de makers op het repetitieproces terugblikken en hoe het werk straks weer kan worden opgepakt. Sander Janssens sprak theatermaker en acteur Nasrdin Dchar over zijn voorstelling Adem.
De financiële schade door de coronacrisis is enorm, en het einde is nog niet in zicht. Wat zijn de verhalen achter de cijfers? Theaterkrant gaat in gesprek met zzp’ers uit de theatersector. Waar doen ze het van? Hebben ze nog werk en inkomen? En hoe gaan zij om met de onzekerheid die de coronacrisis brengt? Thea Derks sprak met lichtontwerper Uri Rapaport.
De impact van de coronacrisis op de Groningse cultuursector blijft helaas groot. Het college van B&W vindt het belangrijk de culturele instellingen te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Zij spelen namelijk een essentiële rol in onze gemeente voor zowel inwoners als bezoekers. Van het Rijk heeft de gemeente 3,6 miljoen euro ontvangen voor de culturele sector, voor de eerste helft van 2021. Het college van de gemeente Groningen stelt voor dit geld in te zetten voor verschillende doelgroepen binnen de cultuursector.
‘’Hoewel de steunpakketten voor de culturele en creatieve sector zoveel mogelijk mee ademen met de situatie, zie ik dat dit voor makers nu niet voldoende is. Om die reden kondigde het kabinet op 18 december 2020 aan om aanvullend op de eerdere steunpakketten voor cultuur (€ 882 miljoen1) € 15 miljoen te reserveren voor de culturele en creatieve sector. Op 21 januari kwam hier door de verlengde lockdown € 9 miljoen bij om makers direct te ondersteunen.” In een brief aan de Tweede Kamer, d.d. 10 februari, zet minister van Engelshoven (OCW) uiteen hoe zij deze middelen – in totaal € 24 miljoen – wil gebruiken om zoveel mogelijk makers en culturele professionals direct te ondersteunen. 5,5 miljoen euro is bestemd voor makers via ophoging van bestaande regelingen bij de Rijkscultuurfondsen; om musea te ondersteunen is 3,5 miljoen euro beschikbaar voor het Mondriaan Fonds om de regeling ‘Kunst Erfgoed Presentatie’ te verhogen; 5 miljoen euro is beschikbaar voor het Abraham Tuschinskifonds om Nederlandse filmproducties te ondersteunen; 10 miljoen euro komt ten goede aan het Steunfonds Rechtensector. Het doel van dit fonds is om makers over de gehele creatieve en culturele sector financieel te ondersteunen bij het voortzetten van hun creatieve proces tijdens de coronacrisis.
Willemineke Hammer begon in 1998 bij EGM architecten als assistent ontwerper en is inmiddels partner-architect. Ze houdt zich bezig met projecten in de zorg die uiteenlopen van grote academische settings, algemene ziekenhuizen en specifieke woonzorgprojecten tot initiatieven waar ‘zo normaal mogelijk wonen en leven’ centraal staat. “Wat ze gemeen hebben”, zegt Hammer, “is dat het locaties betreft waar mensen eigenlijk liever niet zijn, maar er door hun kwetsbare situatie wel moeten verblijven. Dat vraagt om zorgvuldig ontworpen omgevingen waarin patiënten, maar ook bezoekers en medewerkers, zich veilig, op hun gemak en niet verloren voelen. In de zorg is de menselijke maat extra belangrijk.” BNI sprak met haar over de rol die kunst speelt in de ontwerpen van EGM architecten. Voor Willemineke Hammer houdt architectuur niet op bij techniek en functionaliteit. “Met vorm, materiaal en kleur kan je op verschillende niveaus schoonheid in een gebouw of ruimte brengen.” EGM is o.m. verantwoordelijk voor de healing environment in Erasmus MC, Rotterdam.
Over iets minder dan een jaar treedt de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (Wkb) in werking. Dankzij proefprojecten, die worden ondersteund door de BNA, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de VNG, is het nu al mogelijk om ervaring op te doen met deze nieuwe wet. Lex van Deudekom (Lex Architecten) besloot mee te doen aan een proefproject. BNA sprak met hem. Deze wet - die als doel heeft om de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren - zal samen met de Omgevingswet ingrijpende gevolgen hebben voor het proces van bouwen en vergunningverlening. Zo zullen private kwaliteitsborgers toezicht houden op het bouwproces, zal de aansprakelijkheid van aannemers worden verruimd, zal het bouwproces moeten worden ingericht volgens toegelaten instrumenten en zal in sommige gevallen geen vergunningplicht meer gelden maar een meldingsplicht
Met het Dutch Designers Jaarboek van de BNO als aanleiding werd op Design Digger LIVE #6 ingezoomd op de veranderkracht van ontwerp. Het gesprek vanuit Pakhuis de Zwijger op 8 februari met vijf ontwerpers had als focus duurzaamheid en ontwerp voor sociale vraagstukken als eenzaamheid.
Begin februari kwamen de deelnemers van FoodLab teeltondersteunende voorzieningen (tov) voor de tweede keer bijeen. Niet zoals gepland op een erf in Zundert, maar wegens coronamaatregelen online. Met de basiskennis over aardbeienteelt op zak was aan de deelnemende ontwerpers gevraagd een korte pitch voor te bereiden met daarin hun eerste ideeën. Die liepen uiteen van vernieuwende abstracte denkbeelden tot bijna-tastbaar voor te stellen concepten. Telers zijn op zoek naar een beter imago en de ontwerpers dagen hen uit; zijn ze bereid aanpassingen op hun bedrijf te doen om dat te bereiken? En zijn de gedroomde aanpassingen realistisch? Een verslag.
Corona: help, de zelfstandige verzuipt is de titel van een petitie, die al door meer dan 3600 mensen is ondertekend. Door de partnertoets in de huidige TOZO regeling (Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandig Ondernemers) ontvangt het gros van de kleine zelfstandigen, ondanks omzetverliezen tot wel 100%, al geruime tijd geen enkele Corona steun meer om in hun levensonderhoud te kunnen blijven. Kleine zelfstandigen zijn daardoor weer alleen aangewezen op de bijstand waar ze voor corona ook al recht op hadden. Ze gaan er daardoor 2x tot 4x meer op achteruit dan werknemers in loondienst bij bedrijven die onder de NOW regeling voor loonsubsidie vallen. De onrechtvaardigheid van de TOZO partnertoets is al meerdere malen en door meerdere partijen in de media aan de orde gesteld. Voorts gaan tienduizenden kunstprofessionals binnen de cultuursector en de amateurkunst ook nog eens niet profiteren van de 480 miljoen specifieke steun voor de cultuursector van het ministerie van OCW.
Schriftelijke vragen van de SP over het uitgebrachte advies van de hoor- en adviescommissie voor bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant (hierna: HAC) van 3 december 2020 naar aanleiding van bezwaren van een aantal organisaties tegen het besluit in het kader van de op grond van paragraaf 1 van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur 2021-2024 gevraagde subsidie.
De affaire rond de provinciale subsidieverlening heeft voor sommige instellingen in Noord-Brabant mogelijk een positief effect. Instellingen die eerder buiten de boot vielen, komen door de herbeoordeling wellicht alsnog in aanmerking voor subsidie. Dat valt op te maken uit een mededeling van Gedeputeerde Staten (GS) aan Provinciale Staten, dd. 4 februari. Voor de instellingen die vorig jaar subsidie kregen toegewezen, verandert er niets. Zij behouden het toegezegde bedrag, ook al zou het advies in de herbeoordeling negatief zijn. Voor de instellingen die eerder een afwijzing kregen, bestaat de mogelijkheid dat zij nu wel een positief oordeel krijgen. Het college van GS zal in dat geval alsnog subsidie toekennen. Verder erkennen GS in de mededeling dat ook de kunst- en cultuursector zwaar wordt getroffen door de coronacrisis. De instellingen die subsidie van de provincie ontvangen, krijgen de rust om weer op krachten te komen.
'Een inkomen in ruil voor kunst’ – zo staat de Beeldende Kunst Regeling die tussen 1949 en 1987 dienst deed bekend. De regeling is nu middels twee tentoonstellingen en een boek uit de oude la opgediept. Nous Faes duikt aan de hand van de publicatie Een monument voor de BKR, een uitgave In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, in de geschiedenis van de regeling, en laat ook de echo's ervan in het huidige cultuurbeleid zien. “De vraag komt op wat het nu wérkelijk kan betekenen dat de rijksdienst zoveel jaar later ineens eerherstel bepleit voor de BKR? Het antwoord op die vraag vinden we in de beleidscontext van het ministerie van OCW, want het vaandelzwaaien met de BKR-werken door de rijksdienst betreft hun museale status. Kerntaak van de dienst is de bescherming van erfgoed en dat is zoals bekend een speerpunt in het cultuurbeleid van het kabinet Rutte 3.”(…) “Een monument voor de BKR rekent af met een kunstmatig onderscheid dat politici en ambtenaren al 100 jaar maken tussen sociaal beleid (kunstenaars een inkomen bieden) en kunstbeleid (artistieke kwaliteit stimuleren en nationaal erfgoed bewaken): beide oogmerken kunnen wel degelijk samenvallen stelt de rijksdienst met dit boek. Dat sociaal beleid en artistiek beleid geen match zouden zijn, dat een sociaal motief artistieke kwaliteit uitsluit of zelfs teniet doet, blijkt een ongeldige redenatie. Dat biedt perspectief op ondersteuning van makers in de breedte.”
Het Nederlands Letterenfonds en het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS) nodigen uitgevers en anderen uit schrijvers kandidaat te stellen voor de positie van writer in residence aan het NIAS in Amsterdam in het academisch jaar 2021-2022. Het residentieprogramma aan het NIAS richt zich op schrijvers wier project concreet baat heeft bij de specifieke academische setting. Voordrachten kunnen tot 15 maart 2021 worden ingediend. In het nieuwe academisch jaar is er ruimte voor een Nederlandse schrijver in de periode september 2021 tot februari 2022 en voor een buitenlandse schrijver in de periode februari tot juli 2022. Het Letterenfonds stelt voor de Nederlandstalige schrijver een beurs beschikbaar. Het NIAS stelt een verblijfsbeurs voor de buitenlandse schrijver beschikbaar.
Het Fonds Podiumkunsten organiseerde op 25 januari een bijeenkomst voor instellingen die vanaf dit jaar nieuw zijn in de meerjarige subsidieregeling. Tijdens een twee uur durend programma gaf het fonds informatie over meerjarige subsidies in de periode 2021-2024. Verantwoording, monitorgesprekken, accounthouders, codes, coulance en corona-steun: alles kwam voorbij. Hoe gaat het fonds om met de veranderde speelmogelijkheden voor gezelschappen en ensembles? Is er extra coronasteun voor (nieuwe) meerjarige instellingen in 2021? Gaat het fonds subsidievoorwaarden aanpassen vanwege de coronacrisis? Hoe gaat het Fonds Podiumkunsten om met de gedragscodes? Gaat het fonds de meerjarige productiesubsidie verlagen als deze niet door andere inkomsten wordt verdubbeld? Deze en andere vragen werden gesteld tijdens de bijeenkomst voor nieuwe organisaties met meerjarige subsidie. De videoregistratie van de bijeenkomst is terug te zien.
Op 5 februari sloot het loket voor de aanvragen vrije producties. Er zijn ongeveer 300 aanvragen binnengekomen op het terrein van theater, dans, muziek, muziektheater en opera die worden gefinancierd uit private middelen. De regeling van het Fonds Podiumkunsten biedt financiële compensatie voor vrije producties, waarvoor uitvoeringen gepland stonden en die niet of gedeeltelijk volgens planning kunnen doorgaan vanwege COVID-19. Daarvoor is een bedrag van 39,6 miljoen euro gereserveerd, afkomstig uit het tweede steunpakket. Het aangevraagde budget is lager dan het beschikbare budget. Er is dus genoeg ruimte om alle aanvragen die aan de voorwaarden voldoen te honoreren. Begin april maakt het fonds de besluiten bekendgemaakt.
De financiële schade door de coronacrisis is enorm, en het einde is nog niet in zicht. Wat zijn de verhalen achter de cijfers? Theaterkrant gaat in gesprek met zzp’ers uit de theatersector. Waar doen ze het van? Hebben ze nog werk en inkomen? En hoe gaan zij om met de onzekerheid die de coronacrisis brengt? Deze keer: choreograaf, programmeur en producent Andreas Hannes.
Wat is de staat van het toneelschrijven in Vlaanderen en Nederland? Is er een relatiedrama gaande tussen schrijvers en producenten? Over deze vragen spraken schrijvers en dramaturgen uit Nederland en Vlaanderen op 8 februari tijdens een online ontmoeting onder de titel Shakespeare is dead, but here we are. Tijdens deze middag blijkt dat de positie van de toneelschrijver in beide gebieden anders is In Vlaanderen moet je ook maker zijn als je schrijver bent, anders wordt je stuk niet gespeeld. De status van de toneelschrijver is, zo wordt vastgesteld, is in de omliggende landen vaak anders. De Duitse toneelschrijver heeft meer autoriteit en autonomie.