21-03-2023
Het Prins Bernard Cultuurfonds is op zoek naar ontwerptalent en toekomstbouwers die een unieke, duurzame bijdrage aan de openbare ruimte willen leveren. Heb jij de ruimte en/of een uniek idee voor een publiek architectonisch bouwwerk in jouw gemeente, provincie, museumtuin, landgoed, natuurgebied of bouwterrein? Een ontwerp voor bijvoorbeeld een monument, toegangspoort, fontein, brug, folly of paviljoen? Team up, pitch voor 1 juni het idee en maak kans op €100.000 om jullie plan te realiseren. Aanvragen kunnen worden gedaan door opdrachtgevers in de publieke ruimte die zorgen dat het ontwerp daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Zoals: beleidsmakers (gemeenten/provincies), stedenbouwkundigen, planologen, rijksbouwmeester, directeuren van musea, culturele organisaties, eigenaren van landgoederen, beeldentuinen, bossen en parken, waterschappen, hoogheemraadschappen, natuurgebieden etc. Uiteraard in nauwe samenwerking met een architect of vormgever met een bijzonder ontwerp. Die van A tot Z betrokken is bij de totstandkoming. Heb je als architect of vormgever al een idee of ontwerp: zoek een realiserende partner en dien samen het plan in. De Open Call Architectuur en Bouwkunst is mogelijk dankzij een nieuw CultuurFonds op Naam, Fonds voor Architectuur en Bouwkunst opgericht door Stichting ONB, ter stimulering van eigentijdse architectuur en bouwkunst. Het fonds biedt jaarlijks de kans aan architecten en ontwerpers om in aanmerking te komen voor € 100.000 om samen met een realiserende partij een uniek ontwerp uit te voeren dat een bijdrage levert aan de eigentijdse architectuur en bouwkunst.
14-03-2023
Na een weefproces van bijna twee maanden is op 7 maart Loom Room aan de media gepresenteerd, een textiele installatie op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven. Hella Jongerius heeft samen met studenten van de TU/e en de Design Academy gewerkt aan dit vrije werk in textiele 3D-weeftechniek. Inspiratie vond ze in jacquard-weven. En als reactie op het betonnen karakter van de campus zelf, het gerenoveerde LaPlace-gebouw. Publiekelijk toegankelijk en tevens nieuwe uitvalsbasis voor het AI-instituut EAISI. Neuron, zoals het pand uit 1971 nu heet, is een modernistisch gebouw met een macho-uiterlijk. Als contrast dus een geometrische zachte en plooibare constructie. Het met de hand geweven object is groot en expressief, en lijkt uit het kubusvormige atrium op de begane grond te barsten, met op de eerste verdieping een intrigerende creatieve machine. Het weefgetouw blijft hangen, kenmerkend voor Jongerius, voor wie het proces minstens zo belangrijk is als het product. De officiële opening is op 28 maart. Loom Room is een initiatief van de TU/e Kunstcommissie in nauwe samenwerking met de Best Teacher Award en het Universiteits Fonds Eindhoven. Het is mogelijk gemaakt met steun van Brabant C en het Mondriaan Fonds.
14-03-2023
De Gouden Reigers en Groene Reiger voor de beste opdrachtfilms van het jaar 2023 zijn op 9 maart weer uitgereikt tijdens de Avond van de Opdrachtfilm. Met ruim 150 gasten zat de theaterzaal van Het Huis Utrecht afgeladen vol tijdens de uitreikingen. Een bijzonder groot deel van de bezoekers had tevoren al gekeken naar een vertoning van alle genomineerde werken. De genomineerde films waren stuk voor stuk van bijzonder hoge kwaliteit, zo gaf de jury aan. Met een uitzonderlijke diversiteit in de concepten en producties had de jury een pittige klus aan het kiezen van de uiteindelijke winnaars. De juryleden, met eveneens een diversiteit in achtergrond en ervaring, wezen na een geanonimiseerde viewing vier winnaars in vier categorieën, aan, alsmede de winnaar van de hoofdprijs. Dat werd Samen leven volgens Achmea, producent: 1Camera,regie: Jasper Claus, opdrachtgever: Achmea.
09-03-2023
Gebouwen krijgen steeds vaker een tweede leven met nieuwe functies. Dat leidt in de praktijk regelmatig tot vragen over auteursrecht. Hoe houd je als goed (professioneel) opdrachtgever rekening met het auteursrecht van architecten? De Rijksbouwmeester publiceert een handreiking voor opdrachtgevers over de werking van het auteursrecht bij het aanpassen van gebouwen en gerealiseerde ruimtelijke ontwerpen. Ook geeft hij praktische aanbevelingen over hoe zorgvuldig om te gaan met de rechten en belangen van architecten. Rijksbouwmeester Francesco Veenstra: “Uitgangspunt is dat de opdrachtgever een gebouw of gerealiseerd ruimtelijk ontwerp moet kunnen aanpassen, maar de opdrachtgever moet wel rekening houden met de belangen en de reputatie van de oorspronkelijke architect. Een open dialoog tussen opdrachtgever en architect is dan ook essentieel voor een zorgvuldig proces.”
07-03-2023
Goede architectuur begint met goed opdrachtgeverschap. Dat was begin jaren negentig het idee achter de oprichting van Architectuur Lokaal, een ‘informatie- en documentatiepunt voor opdrachtgevers’. Bij de grote stadsvernieuwingsprojecten in de jaren zeventig en tachtig had de kwaliteit nog wel eens te wensen overgelaten. Architectuur Lokaal is vooral bekend geworden door de organisatie van talloze ontwerpprijsvragen. Daarbij stond de keuze voor het beste plan centraal – niet de laagste prijs. Cilly Jansen was vanaf de oprichting in 1993 de eerste en enige directeur van Architectuur Lokaal. Na dertig jaar, waarin ze onder andere een tijdschrift maakte en manifestaties organiseerde, gaat ze dit voorjaar met pensioen. Jansen bouwde voort op initiatieven van rijksbouwmeesters Tjeerd Dijkstra en Wytze Patijn, met wie de stichting een prijsvraagreglement ontwikkelde voor opdrachtgevers en architecten. Een prijsvraag is een goed middel voor het stimuleren van een bloeiende architectuurcultuur, aldus Jansen. De Volkskrant sprak met haar.
06-03-2023
Op 2 maart werden drie winnende kunstwerken op de wagens van de Afvalstoffendienst gepresenteerd. Deze kunstwerken zijn van Marthe Zink, Saskia van der Linden en Sander Dirks. Hun kunstwerken zijn te bewonderen op een aantal wagens van de Afvalstoffendienst. Met dit idee wil de gemeente ’s-Hertogenbosch culturele makers een podium geven. En hun kunst naar alle Bosschenaren en bezoekers - uit de stad, wijken en dorpen - brengen. Op de open oproep van de gemeente kwamen inzendingen van makers met een achtergrond uit bijvoorbeeld fotografie, grafische kunst, schilderkunst en illustratie. Uit de 55 inzendingen heeft de commissie tien ideeën gekozen. Deze kunstenaars kregen een vergoeding om hun ontwerp verder uit te werken. De drie winnaars krijgen, naast de bijzondere aandacht voor hun werk, nog een extra vergoeding.
21-02-2023
Op 1 februari trad Cilly Jansen terug als directeur van Architectuur Lokaal en komend voorjaar gaat ze met pensioen. De afgelopen dertig jaar zette ze zich met de stichting in voor het stimuleren van publiek opdrachtgeverschap en de bevordering van ruimtelijke kwaliteit op lokaal niveau. Althans, op papier, want in de praktijk deden Jansen en Architectuur Lokaal veel meer. Een terugblik met Jansen op iets wat je wel een tijdperk mag noemen. Onder architecten is Architectuur Lokaal vooral bekend van haar rol bij aanbestedingen en de in ons land nog jonge prijsvraagcultuur. In 1997 werd op initiatief van Rijksbouwmeester Wytze Patijn het Steunpunt Architectuuropdrachten en Ontwerpwedstrijden opgericht – en ondergebracht bij Architectuur Lokaal. Architectuuropdrachten werden onder invloed van Europese regelgeving steeds minder onderhands aanbesteed door gemeenten en andere publieke opdrachtgevers. “Sommige gemeenten gebruikten nog eigen architectenlijstjes voor bouwopdrachten, maar dat kon door de nieuwe regels niet meer”, zegt Jansen. Via het Steunpunt bood Architectuur Lokaal publieke, maar ook private opdrachtgevers ondersteuning bij aanbestedingen en ontwikkelde het samen met andere organisaties hulpmiddelen zoals handleidingen voor het uitschrijven van prijsvragen (bekend als KOMPAS).
13-02-2023
Duizenden mensen kwamen in januari 1943 aan op station Vught. Gevangenen met als bestemming ‘Konzentrationslager Herzogenbusch’. Ze moesten een uur lopen naar het kamp. ,,Niet alleen het station, dat straks helaas wel verplaatst wordt, maar ook het Versterplein, het stratenpatroon en de straatnamen die deels nog zijn zoals in de oorlogsjaren, de huizen langs de route die er toen ook al stonden, de bomen en zelfs het straatnaambordje ‘Boschlaan’ dat nog altijd op een huis is bevestigd, pal naast de spoorwegovergang aan de Boslaan”, somt museumdirecteur Jeroen van den Eijnde van NM Kamp Vught op. Hij is nauw betrokken bij de plannen van Vught en blij dat ook de gemeente vindt dat de historische plaatsen en gedenktekens langs de route van het station naar Kamp Vught meer aandacht verdienen. ,,Het gaat om een kunstenaar (of kunstenaarscollectief) die met een creatief plan komt én het gaat om een verbinding, om een route, die zichtbaar moet worden. Dat kan nog vele kanten opgaan en allerlei vormen krijgen. In aanvulling hierop kunnen altijd nog andere, meer traditionele, elementen worden bedacht. Ik hoop in ieder geval dat het iets wordt dat lokaal-overstijgend is en straks zelfs nationaal en misschien wel internationaal op een spraakmakende wijze aandacht genereert voor het bijzondere en nog altijd relevante verhaal van kamp Vught.” Op 2 maart wordt de gemeenteraad gevraagd om in te stemmen met een voorschot van 60.000 euro om het kunstproject op te starten. Het wordt een hamerstuk bleek op 9 februari tijdens de raadscommissie. Alle partijen waren enthousiast. Geselecteerde kunstenaars worden uitgenodigd hun idee uit te werken tot een schetsontwerp en ontvangen daarvoor een vergoeding van 5000 euro. Vervolgens wordt een winnaar gekozen die zijn idee uitwerkt tot een realiseerbaar kunstwerk. Voor die uitwerking, de voorbereiding op het definitieve werk, is volgens de Vught 45.000 euro nodig. Voor de uiteindelijke realisatie van de verbeelding gaat Vught uit van drie ton.
13-02-2023
,,Ik ben hartstikke trots. Het is altijd mooi om als Oosterhouter iets voor Oosterhout te mogen maken. Dat is best een eer”, reageert kunstenaar Jeroen Verdaasdonk van JavyDesign op een enorm kunstwerk van zijn hand dat verrijst op het Vrachelsplein. De gemeente Oosterhout maakt 150.000 euro vrij om het werk, Dolium geheten, later dit jaar van de grond te krijgen. Het kunstwerk wordt gefabriceerd van cortenstaal en is gebaseerd op een grote aardewerken vaas die in de oude Romeinse tijd werd gebruikt voor de opslag of transport van goederen. De liggende vaas, op een betonnen fundering, wordt zo’n 4,5 meter hoog en twaalf meter lang. Bijzonder ook is dat het kunstwerk straks uit een 3D printer rolt, voor een werk van deze omvang is dat uitzonderlijk. Verdaasdonk werkt met twee productiebedrijven om het stalen gevaarte in mekaar te lassen, tot zelfs op de locatie omdat het te groot is voor transport. Er zal nog een half jaar overheen gaan voor Dolium er staat. Het college is vooral ook te spreken over de nieuwe ontwikkeling van 3D printing. ‘Dit zal Oosterhout op de kaart zetten, omdat een kunstwerk van deze omvang niet eerder in 3D printing geproduceerd is’.
09-02-2023
Op 7 februari is ‘De Noordentree’ - een ontwerp van Pien den Hollander - in de LocHal, Tilburg onthuld. Pien ontwierp dit passende kunstwerk in de monumentale hal naar aanleiding van ‘De Kunstopdracht’, een talentontwikkelingstraject van Kunstloc Brabant. “We hebben een paar keer gedacht dat het niet meer ging lukken, maar nu is hij er eindelijk,” vertelt den Hollander. Gemeente Tilburg wordt eigenaar van het kunstwerk en het werk wordt opgenomen in de gemeentelijke kunstcollectie.
07-02-2023
BNA – voorzitter Jolijn Valk vroeg in het interview bij BNR radioprogramma 'Vastgoed gezocht' op 6 februari aandacht voor de beperkingen die nu optreden in de keuze voor architecten bij aanbestedingen. 'Het gaat er om dat je niet alle regeltjes hoeft vast te leggen, maar dat partijen samenwerken en dat het belang van innovatie in duurzaamheid en toekomstbestendigheid ingezien wordt.' Joljin Valk; "Aanbestedingsregels zijn begonnen vanuit gelijk werkveld en het idee dat iedereen gelijke kansen heeft maar het blijkt dat dat helemaal niet zo is. Die gedachte was een mooi uitgangspunt. Het is alleen nu heel moeilijk om als architect ervaring op te doen met opdrachten, als je niet in aanmerking komt voor die opdrachten. Als je nog nooit een school hebt gedaan, mag je bijvoorbeeld geen school doen." "Criteria moeten ruimer, er moet uitgegaan worden van het feit dat je opgeleid bent, je een opdrachtgever hebt, en dat er een team van specialisten omheen werken. Hoeveel geld er wordt weggegooid aan tenders is ongelooflijk, het is kapitaalvernietiging. Dan doe je mee maar het is eigenlijk een verliesmodel in plaats van een verdienmodel. Je geeft ongelooflijk veel tijd en geld en kwaliteit weg. Het is zonde om te zien wat voor prachtige plannen er worden gemaakt voor een opdracht, voor een locatie, en er gaat er maar een door.'
06-02-2023
De gemeente Tilburg heeft een open call uitgezet voor beeldend kunstenaars. De gemeente zoekt een kunstenaar voor het ontwerp en het maken van een kunstwerk voor de vernieuwde Stadswinkel aan Koningsplein. De vernieuwde Stadswinkel komt midden in het centrum van de stad. Het oude gebouw is volledig gestript en vanaf betonnen casco weer opnieuw opgebouwd. Het streven is om de vernieuwde Stadswinkel in de zomer van 2023 te gaan gebruiken. Het architectonisch ontwerp van de publieke zone in de Stadswinkel is klaar. Binnen dit ontwerp is ruimte voor figuratieve kunst gericht op het heden. De gemeente zoekt een iconisch kunstwerk dat het heden van Tilburg symboliseert, bevraagt of daarop reflecteert. Kunst kan hier de aard van het gesprek sturen. Het kunstwerk moet passen bij de architectuur en de functie van de ruimte. Ook gaat het kunstwerk de relatie aan met de publieke zone en de bovenliggende werkverdiepingen. Het kunstwerk wordt een hangend object in het atrium. Aanmelden voor de selectiefase kan tot 10 maart 2023, Uit de reacties worden maximaal 3 kunstenaars geselecteerd. De gemeente vraagt hen vervolgens om een schetsontwerp te maken en dat te presenteren. Per kunstenaar is hiervoor een vergoeding van 2.500,- euro beschikbaar. Uit deze schetsontwerpen selecteert de gemeente 1 kunstenaar die een definitief ontwerp in mag dienen.
02-02-2023
De BNA heeft met interesse kennisgenomen van het recent uitgebrachte nieuwsbericht van de Rijksbouwmeester over de uitbreiding van het Kröller-Müller Museum. Deze casus is opnieuw een voorbeeld van een aanbesteding waarin de opdrachtgever in strijd handelt met het Europese aanbestedingsrecht. BNA roept de branche op disproportionele aanbestedingen tijdig te melden in het belang van verbetering van de aanbestedingscultuur en goed opdrachtgeverschap. De directie van het Kröller-Müller Museum is hier meerdere malen door de BNA en anderen op aangesproken. ‘We zijn in afwachting van de formele reactie van het museum en de uitkomsten van het aangekondigde gesprek met de Rijksbouwmeester. Onderliggend aan deze casus signaleren wij een zorgwekkende en groeiende onvrede binnen de branche over de werking van Europese Aanbestedingsregels. De signalen die ons hierover bereiken hebben onze volle aandacht.’, aldus BNA-directeur Fred Schoorl. De BNA meent dat deze casus aantoont dat ook publieke opdrachtgevers met een rijksverantwoordelijkheid, zoals het Kröller-Müller Museum, zich nog onvoldoende bewust zijn van hun voorbeeldstellende rol. En van de (internationale) verantwoordelijkheid die zij dragen. Schoorl: ‘Vanuit de BNA blijven we alert en zullen we niet ophouden om namens onze leden misstanden aan te kaarten. Ook blijven we de dialoog zoeken met opdrachtgevers over het gedeelde belang van werken aan een beter en mooier Nederland op een faire manier.’
02-02-2023
Het College van Rijksadviseurs (CRa) zoekt jonge ontwerptalenten en publieke opdrachtgevers met een concrete ruimtelijke- maatschappelijke vraag voor de Young Innovators 2023. Met dit Young Innovators programma koppelen de Rijksadviseurs jonge, talentvolle architecten, interieurarchitecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten aan grote ruimtelijke opgaven als klimaatadaptatie, energietransitie, duurzame verstedelijking & mobiliteit, transitie van de landbouw en sociale rechtvaardigheid. Het Young Innovator traject loopt ongeveer van mei 2023 tot december 2023.
31-01-2023
Bobbi Cleij is de winnaar van De Kunstopdracht 2022/23. Zij gaat een kunstwerk ontwerpen voor het Boeimeerpark in Breda. De drie geselecteerde kunstenaars van masterclass De Kunstopdracht, Felipe van Laar, Bobbi Cleij en Fenna Koot, die een schetsopdracht hadden gewonnen, presenteerden hun ontwerpen nog net voor kerst aan de kunstcommissie. Zij hadden zich in de maanden daarvoor voorbereid op een ontwerp voor een kunstwerk in het Boeimeerpark in Breda, binnen het thema ‘Stad in een Park’. Bobbi Cleij is net afgestudeerd aan de St. Joost Academie in Breda. De gemeente Breda gaat Cleij een vervolgopdracht geven om het schetsontwerp door te ontwikkelen in een definitief ontwerp. Ze wordt het hele traject door KOP en Kunstloc Brabant gecoacht en begeleid. De kunstcommissie gaat dit ontwerp beoordelen en als alles positief verloopt dan vindt in de tweede helft van 2023 de uitvoering en plaatsing in het park plaats. Er zijn plannen om in het Boeimeerpark ook oudere kunstwerken uit de Wederopbouw periode te (her)plaatsen. 28 jonge makers meldden zich in het najaar 2022 aan voor dit traject van Kunstloc Brabant, i.s.m. KOP en Gemeente Breda. Het programma is samengesteld voor startende makers die graag willen werken met kunst in het publieke domein. Veertien makers werden geselecteerd voor deelname aan diverse workshops gericht op cultureel ondernemerschap, publieksbereik, financiering, projectplan schrijven en beheer&behoud.
30-01-2023
Het kunstwerk ‘Megalocerus Ornamentus Giganteus’ van de Oosterbeekse kunstenaar Jan van IJzendoorn, ligt aan het wandelpad tussen domein Oogenlust en Steensel.. Het verbeeldt de afgeworpen geweien van een reuzenhert uit de ijstijd. Van IJzendoorn is een locatiekunstenaar. ,,Ik denk graag na over hoe de samenhang is tussen de mens, de kunst en de omgeving. Op het snijpunt hier van een prachtige natuurroute, met een snelweg en een hoogspanningsmast in de buurt, kan ik iets doen, iets dat me al lang bezighoudt: hoe kunnen beelden min of meer teruggegeven worden aan de natuur.” Het is het derde kunstwerk dat geplaatst is in het kader van de kunstwandelroute Het Groene Lint, dat langs de Gender loopt van Eersel naar Eindhoven. Het wandelpad, dat bijna helemaal langs het water loopt, wordt over een paar jaar gemarkeerd door gevlochten wilgenheggen die ook de biodiversiteit verhogen. Voor het vlechten worden vrijwilligers opgeleid. ‘Het Groene Ei’ op de Ovonde van Marcel Smink was het eerste kunstwerk langs de route. Tussen Domein Oogenlust en Steensel staat sinds vorig jaar ook de ‘Januskop’ van Sjef Voets. Het vierde kunstwerk van de jonge kunstenaar Tom L’Istelle is in bestelling. Dat komt bij het picknickbankje bij het sportpark van Steensel, hopelijk nog dit jaar. Het vijfde komt, als er nog geld genoeg is, richting de golfbaan. Ook de gemeente Veldhoven heeft inmiddels opdrachten weggezet voor vier kunstwerken. De kunstadviescommissie en toetsingscommissie van de drie gemeenten selecteren de kunstenaars en beoordelen de kunstwerken. Het Groene Lint wordt mede tot stand gebracht met geld van de BNG, Bank Nederlandse Gemeenten, en het EU-subsidieprogramma LEADER. Binnenkort wordt op plekken waar de route niet helemaal duidelijk is bewegwijzering aangebracht.
26-01-2023
Eind september vroeg de directie van het Kröller-Müller Museum, in een toelichting op de uitbreidingsplannen van de Japanse architect Tadao Ando, aan de Rijksbouwmeester na te denken over zijn rol in het vervolgproces naar de realisatie van de uitbreiding. Huidig Rijksbouwmeester Francesco Veenstra is niet betrokken geweest bij de selectie van de architect. Ook zijn voorganger Floris Alkemade is niet geïnformeerd over de eerste schetsen van de uitbreiding. In de periode 2008-2010 was toenmalig Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol met directeur Evert van Straaten betrokken bij de eerste initiatieven rondom een nieuwe vleugel van het museum. Rijksbouwmeester Veenstra heeft de directie om aanvullende informatie verzocht over o.a. ruimte in het concept ontwerp voor aanpassingen, de omvang van de uitbreiding, de invulling van het vervolgtraject en de rol van de verschillende betrokkenen (waaronder de selectie van de hoofdarchitect).
26-01-2023
Eerlijke selectie hoort bij goed (publiek) opdrachtgeverschap. De architectenselectie voor de uitbreidingsstudie van het Kröller-Müller Museum doet in de vak- en landelijke media het nodige stof opwaaien. Net als eerder bij de renovatie van het Binnenhof krijgt BNA vragen over de positie ten aanzien van de architectenselectie. De BNA heeft ten aanzien van de selectie voor het Kröller-Müller Museum al in 2018 een klacht ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts en is destijds in het gelijk gesteld. BNA-directeur Fred Schoorl: “BNA gaat in de regel niet publiekelijk in op individuele selecties. Dit omdat er vaak te veel specifieke aspecten spelen, die alleen bij de opdrachtgevers en betrokken bureaus bekend zijn. Maar in de casus Kröller-Müller meent een gebruiker van een Rijksgebouw zich aan goede aanbestedingsregels te kunnen onttrekken. Hierover heeft de BNA destijds aan de bel betrokken. Het Rijk zal dit moeten oplossen, als voorbeeldig opdrachtgever in een open en transparante markt. En zoals we weten gaat goed, inspirerend opdrachtgeverschap over durf, ambitie en vernieuwing. We roepen opdrachtgevers, publiek en privaat, daarom op de door de BNA opgestelde richtlijnen voor evenwichtige en gezonde architectenselecties te volgen. De Tweede Kamer heeft onze visie daarop reeds gesteund.”
26-01-2023
In haar column afgelopen december plaatste architect Marjolein van Eig kanttekeningen bij de onderhandse selectie van architect Tadao Ando voor de uitbreiding van het Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe. Waarom is er geen prijsvraag of aanbesteding gehouden? Waarom is er voor zekerheid gekozen in plaats van experiment? Een gesprek met Frits de Vogel, zakelijk directeur van het Kröller-Müller Museum, over de opgave en waarom het museum zo graag Ando wilde. Menig Nederlandse architect vraagt zich af waarom de opdracht niet openbaar is aanbesteed. Ook de Volkskrant sprak De Vogel.
16-01-2023
In rechtReeKs neemt de Kunstenbond, vakbond voor kunstenaars en iedereen die werkt in de culturele en creatieve sector, een juridisch onderwerp onder de loep dat essentieel is voor de beroepspraktijk van de kunstenaar. Ditmaal vertelt advocaat Jet Hootsmans hoe je goede afspraken maakt als je als beeldend kunstenaar werkt in opdracht.
16-01-2023
Als je als kunstenaar werk maakt voor de openbare ruimte dan heb je, na verloop van tijd, meestal flink wat werken in die openbare ruimte staan. Na de feestelijke onthulling wil je een kunstwerk graag loslaten en je concentreren op nieuw werk, maar de praktijk laat zien dat loslaten er eigenlijk niet bij is. Opeens gaat de telefoon en informeert een omwonende je dat het kunstwerk er slecht bij staat. Dit is een voorbeeld, er zijn vele varianten. Dat lijkt de kern te zijn van de hedendaagse kunstpraktijk: enerzijds aandacht en inzet voor nieuw werk en anderzijds zorg voor een kunstwerk dat al enige tijd in de buitenruimte staat. En hoe meer werk je hebt gerealiseerd, hoe drukker dat deel van je praktijk wordt, of je nu wilt of niet. Esther Didden sprak eerder uitgebreid over met Peter Struycken en Carel Blotkamp. BK Informatie ontving daarop veel reacties van kunstenaars. Esther Didden sprak met twee van hen, Margot Berkman en Frank Havermans, verder.
12-01-2023
Natuurgebiedje De Biessertpolder in Vlijmen ligt er nu een jaar of tien. Met die natuur gaat het best aardig, maar een deel van het bijbehorende Maaskunstwerk van Sannah Belzer begint behoorlijk te verslijten. Een rij in betonijzer gehulde kiezelstenen, die deel uitmaakt van het kunstwerk, waar bij de oplevering van het natuurgebiedje nog geld voor was, is al grotendeels ten prooi gevallen aan de natuurelementen. Het werk is gelieerd aan de Hoogwateraanpak ’s-Hertogenbosch, waarbij de gebieden rond ‘s-Hertogenbosch kunnen overstromen als de Aa en de Dommel hun water niet kwijt kunnen in de Maas. Op het asfalt van de Biessertweg stonden namelijk in het wit de plaatsen waarlangs de Maas stroomt. Maar die zijn bijna helemaal weggesleten. Misschien is dat wel tekenend; qua beheer loopt het in de Biessertpolder niet helemaal lekker. Sarah Belzer :,,We moeten proberen dit op te lossen en eens te kijken of we de letters in ere kunnen herstellen.” Daarvoor moet ze bij Staatsbosbeheer zijn, vinden ze bij de gemeente Heusden, die verantwoordelijk is voor het wegdek. ,,Door ons, en ook een aantal burgers, is dit meermaals aangekaart bij Staatsbosbeheer”, meldt een woordvoerder. ,,We hebben Staatsbosbeheer als opdrachtgever van het project laten weten dat wij geen initiatief nemen om de markering opnieuw op het wegdek aan te brengen.” Staatsbosbeheer gaat dat ook niet doen. ,,Wij zijn een natuurbeheerder”, zegt boswachter Mirjam Wouters, die de Biessertpolder in haar rayon heeft. ,,Wij hebben geen verstand van wegonderhoud.” Dat voorspelt weinig goeds voor de belettering op de Biessertweg.
08-12-2022
Een deel van de bedrijfsopbrengsten besteed het Rotterdamse bedrijf de Marketingploeg aan maatschappelijke doelen. Met marketing draagt het bedrijf bij aan het resultaat van haar klanten. Het bedrijf wil ook bijdragen aan de groei van de culturele sector, meer specifiek de letteren. Dit segment staat onder druk: het gemiddelde inkomen van professionele schrijvers ligt twintig procent onder modaal. Klanten van het bedrijf ontvangen daarom deze week het boek Over Otis, geschreven door Alex Boogers. De Marketingploeg vraagt jaarlijks een auteur om een novelle te schrijven rond het thema groei. In 2019 publiceerde De Marketinggroep Bad girl van Christophe Vekeman, in 2020 Ruggengraat van Jamal Ouariachi, in 2021 Het plan van Peter Terrin en nu dus Over Otis van Alex Boogers. “Hierbij snijdt het mes aan twee kanten: het inkomen van de schrijver verbetert en er ontstaat waardevol nieuw literair werk”. De novelle is ook gratis te downloaden via de website van de Marketingploeg.
06-12-2022
Het aanbesteden van architectenopdrachten is al deels verbeterd en er is een wil tot meer samenwerking en dialoog tussen opdrachtgevers en architecten. De meerwaarde van de architect en ontwerpkwaliteit is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De BNA blijft aandacht vragen voor proportionele aanbestedingen door opdrachtgevers. Architecten zouden gelijke kansen moeten krijgen om door eerlijke competities te komen tot een optimaal gebouwd resultaat, vanuit het perspectief van opdrachtgevers, bureaus, gebruikers en samenleving. Architecten lopen echter nog regelmatig op tegen vage opdrachtbeschrijvingen, complexe juristerij, rigide eisen, buitensporige inspanningskosten, onduidelijke beoordelingscriteria en minimale transparantie en commitment bij de uitschrijver. Met dreigende uitputting en verschraling van de architectenbranche tot gevolg. Dat kan beter.
06-12-2022
Auteursrechten – Know-how voor opdrachtgevers is een publicatie die opdrachtgevers en ontwerpers een overzicht biedt om goede afspraken over auteursrechten te maken. BNO heeft de uitgave een update gegeven zodat deze weer helemaal in lijn is met huidige wetgeving en de actuele Algemene Voorwaarden van de BNO. Handvaten om goede afspraken over auteursrechten te maken, waarbij rekening wordt gehouden met de zakelijke belangen van ontwerpers en ontwerpbureaus, maar nadrukkelijk ook met de belangen van opdrachtgevers om zo tot een goede samenwerking te komen, mooie resultaten te bereiken en ontwerpen zonder verrassingen in de praktijk te kunnen (blijven) gebruiken. Er is een printversie en een onlineversie.
08-11-2022
Tijdens de BNA Architectendag op 3 november is de winnaar bekendgemaakt van de vierde editie van het Next Step Program. De vakjury onder leiding van architect Albert Herder, wees Site Practice aan als winnaar van de Next Step Award 2022 voor creatief ondernemerschap. De winnaar ontvangt 10.000 euro en een mogelijke opdracht van Synchroon. Next Step Program is een initiatief van de BNA (Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus) en ontwikkelaar Synchroon. Missie: jonge architectenbureaus die excelleren in zowel ondernemerschap als architectuur de mogelijkheid bieden zich versneld verder te ontwikkelen. De overige finalisten waren Loer Architecten en Baltussen van Schaik.
03-11-2022
Marte Mei van Haaster, afstuderend designstudent, heeft de Social Design Talent Award van de gemeente Eindhoven gewonnen. De prijs van € 10.000,- bestaat uit een betaalde opdracht voor de gemeente en een begeleidingstraject ter waarde van € 3.000,- door Design Forum. Ze kreeg de prijs) voor haar ‘natuurbelevingsveldje’ in de Gijzenrooise Zegge op de grens van Geldrop en Eindhoven. Dat veld is onderdeel van het project Land Ally. Een project dat loopt tot 1 november en dat er voor moet zorgen dat mensen zich onderdeel van de natuur voelen en er ‘een alliantie mee aangaan’.
01-11-2022
Overheden, waterschappen en drinkwaterbedrijven letten steeds meer op duurzaamheid als ze bouwopdrachten aanbesteden. Dat stelt de branchevereniging Bouwend Nederland die naar alle openbare aanbestedingen door overheden en semi-overheden van dit jaar tot nu toe keek. De provincie Noord-Brabant heeft duurzaamheid het hoogst in het vaandel staan, maar scoorde wel wat lager dan vorig jaar
31-10-2022
Stadscomponist Mathijs Leeuwis vroeg voor een project vijf Tilburgse componisten aan de slag te gaan met geluiden die hij zelf in Tilburgse wijken opnam. ,,Componisten met totaal verschillende achtergronden, maar allen verbonden aan Tilburg. Ik tapete opvallende geluiden of juist saaie, zoals in een winkelcentrum. Ik gaf de componisten mee wáár ik had getaped en wat ik zag,” aldus Leeuwis. Op 29 oktober werden in het Gamelab in de LocHal de portretvideo’s van vijf Tilburgse wijken, gevangen in geluid en beeld, gepresenteerd. Max Majorana van de Tilburgse organisatie De Link, voor nieuwe gecomponeerde muziek: ,,De filmportretten zijn heel gelaagd. Daarom haalt iedereen er iets uit.” Bij de meeste filmpjes zijn éérst de geluidsportretten gemaakt, waarna filmmaker Martin Kers samen met Sophie Tooten de beelden ving en geraffineerd monteerde. Taping Tilburg is te zien via de website van De Link.
17-10-2022
Minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de Gouden Piramide 2022 toegekend aan voorzitter Jacques Grishaver van het Nederlands Auschwitz Comité. Het comité verdiende de prijs met de realisatie van het Nationaal Holocaust Namenmonument. De Gouden Piramide is de Rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap in de architectuur en gebiedsontwikkeling. De winnaar ontvangt naast de trofee een geldbedrag van 75.000 euro. Behalve het Nederlands Auschwitz Comité waren dat de gemeente Groningen met de gebiedsontwikkeling Grote Markt Oostzijde, de Vereniging Dorpsbelang Blije e.o. met de Terp fan de Takomst aan de Friese Waddenkust, de Vereniging Ecodorp Boekel met de gelijknamige woonbuurt in Boekel en de woningcorporatie Trudo met het appartementencomplex Haasje Over in Eindhoven.
17-10-2022
Nieuw Geneco heeft op 15 oktober tijdens Festival Dag in de Branding de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022 uitgereikt aan Opera Zuid en het Toonzetters van Oranjewoud Festival voor hun tomeloze inzet en commitment aan een eerlijke en duurzame praktijk in de nieuwe muziek. Opera Zuid wint de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022 voor de opera producties ‘Hagar / The Stronger’ van componist Jan-Peter de Graaf en ‘Het Lijflied – een opera in het menselijk lichaam’ van componist Lucas Wiegerink. Oranjewoud Festival wint de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022 voor het project Toonzetters. Tijdens een drukbezochte interactieve bijeenkomst in Amare over fair practice, honorarium richtlijnen en goed opdrachtgeverschap in de nieuwe muziek werden de geïndexeerde honorariumtabel Compositieopdracht en nieuwe tabel voor Arrangeren gepresenteerd. “Eerlijke afspraken zijn een gedeelde verantwoordelijkheid van opdrachtgevers en componisten. De Honorariumtabel is toepasbaar in de diverse muziekgenres en biedt samen met de Fair Practice Code Compositieopdracht houvast over wat Fair Practice is onze sector, of de opdrachten nou privaat of door de overheid gefinancierd zijn”, aldus Esther Gottschalk, directeur van Nieuw Geneco. De richtlijnen worden breed onderschreven door de beroepsorganisaties als VMN, BIM, BAMPopauteurs, VCTN/Kunstenbond en Nieuw Geneco.
26-09-2022
Een 2,5 meter hoge zuil met ‘bekende’ gezichten en hoofden van dieren van klei, een kunstwerk van kunstenaarscollectief Heren4, siert sinds 23 september 't Mollebos in Gilze. Wethouder Marielle van Doremalen onthulde het kunstwerk, dat een jaar in het park blijft staan. ,,Het is de vierde keer dat we op deze manier kunst kunnen belichten. Daar ben ik trots op”, zegt Van Doremalen over het project Kunst in de Gemeente – Gilze en Rijen. ,,Ik vind het belangrijk dat we kunst laagdrempelig onder de aandacht kunnen brengen.” Het kunstproject, dat ook in vijf andere gemeenten in Nederland draait, is een initiatief van Stichting Kunstweek. Kunstenaars uit de regio maken kans op drieduizend euro en de mogelijkheid een jaar te exposeren. Na dat jaar is de sokkel voor de volgende winnaar ,,De gemeente Gilze en Rijen is recordhouder, het is de eerste gemeente die een vierde onthulling van een kunstwerk heeft", zegt voorzitter Raoul Locht. ,,Het mooie aan dit project is dat inwoners betrokken zijn. Vaak wordt een kunstwerk geplaatst en vragen inwoners zich daarna af wat daar ineens is neergezet. Bij dit project hebben ze de kans om mee te beslissen wat er op de sokkel komt te staan.”
20-09-2022
Op 1 september heeft de jury de shortlist bekend gemaakt voor de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022. Genomineerden zijn: Collegium Utrecht, Gaudeamus Festival, Nederlands Pijpersgilde, Opera Zuid, Oranjewoud Festival, Pynarello, Rotterdams Philharmonisch Orkest. Nieuw Geneco, het Genootschap voor Nederlandse Componisten, zal op 15 oktober 2022 de winnaar bekend maken en voor de derde keer de Nieuw Geneco Fair Practice Award uitreiken. De ceremonie vindt plaats van in Amare, Den Haag tijdens Festival Dag in de Branding. Met de uitreiking van de Nieuw Geneco Fair Practice Award richt Nieuw Geneco de aandacht op fair practice, honorarium richtlijnen en goed opdrachtgeverschap in de nieuwe muziek. Goede voorbeelden worden zo geëerd. Componisten hebben een gemotiveerde nominatie gedaan, gebaseerd op eigen ervaring van een Fair Practice verleende compositieopdracht.
19-09-2022
De Bossche stadscomponist Bart van Dongen componeerde onlangs een stuk voor een arsenaal aan elektrische gitaren. Bij Willem Twee Poppodium kwam een kleine kolonie ‘Guitar Gods’ bijeen, om samen de compositie eigen te maken. Brabants Dagblad doet verslag.
12-09-2022
In de jaren 2012 tot 2022 zijn 1476 aanbestedingen van architectuuropdrachten aangekondigd door 584 verschillende aanbesteders. Na een daling van het aantal aanbestedingen voor zowel architectendiensten als werken met ontwerp in de jaren 2012 tot 2019, is sprake van een lichte toename. De opdrachten zijn vooral afkomstig van decentrale overheden en onderwijsinstellingen. Het aantal gemeenten met ruime ervaring met aanbesteden van architectuur blijft beperkt. De provincie Zeeland en G40-gemeente Hengelo hebben in de afgelopen tien jaar geen enkele architectuuropdracht aanbesteed. Het Steunpunt Architectuuropdrachten & Ontwerpwedstrijden maakte de rapportage over aanbesteding van architectuuropdrachten in de jaren 2012 tot 2022 op. Gedurende 25 jaar heeft Architectuur Lokaal via het Steunpunt Architectuuropdrachten en Ontwerpwedstrijden ondersteuning geboden bij architectenselecties aan zowel publieke en private partijen als aan ontwerpers en er werden tal van hulpmiddelen ontwikkeld, waaronder handleidingen voor het uitschrijven van prijsvragen en het aanbesteden van architectuuropdrachten. Architectuur Lokaal deelt ook mee dat de website Ontwerpwedstrijden op 1 september is vernieuwd.
12-09-2022
Het College van Rijksadviseurs en de co-opdrachtgevers hebben de zes Young Innovators voor dit jaar uitgekozen. Zij gaan aan de slag met een ontwerpend onderzoek waarin ruimtelijke en maatschappelijke thema's elkaar versterken en nieuwe, inspirerende perspectieven bieden. Met dit Young Innovator programma koppelen de Rijksadviseurs jonge, talentvolle architecten, interieurarchitecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten aan grote ruimtelijke opgaven als klimaatadaptatie, energietransitie, duurzame verstedelijking & mobiliteit en transitie van de landbouw. De Young Innovators werken tot eind december aan de opgaven. Het verslag van de tussenpresentatie in oktober en de resultaten van het programma eind december worden via de website van het College van Rijksadviseurs gedeeld.
08-09-2022
Kunstenares Lily van der Stokker heeft de Wilhelminaring in ontvangst mogen nemen. Ze kreeg deze oeuvreprijs uit handen van Corrie van der Veen, bestuursvoorzitter van de onderscheiding, in Apeldoorn uitgereikt. Naast het speciaal voor haar door Gésine Hackenberg ontworpen sieraad, krijgt de winnares volgend jaar ook een solo-expositie in het Coda Museum en mag ze een beeld ontwerpen voor het Sprengenpark in Apeldoorn.
04-07-2022
Slavernijmonument in Tilburg is onthuld. Het monument - een jong en modern, gekleurd meisje zittend op twee enorme verbroken ketenen - is ontworpen door het kunstenaarsduo Dedden & Keizer. Het werd, mede door inbreng van de inwoners van de stad, gekozen uit drie inzendingen. Het kunstwerk verwijst naar Keti Koti, de jaarlijkse herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 in de toenmalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen. Burgemeester Weterings van Tilburg heeft zich drie jaar lang sterk gemaakt voor dit monument, een initiatief van Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst Tilburg en Comité 30 juni-1 juli. In zijn toespraak memoreerde hij dat in de tussentijd George Floyd gedood was, wat ook tot protestdemonstraties in Tilburg leidde. Nazaten van tot slaaf gemaakten hebben in de stad een thuis gevonden, zei hij. „Maar het racisme bestaat nog steeds. Het ondermijnt het vertrouwen van de mensen in de samenleving.” Hij kondigde aan dat in september een onderzoek van start gaat naar de banden van de stad met het koloniale verleden. Dat moet gedaan worden met organisaties en mensen uit de stad. „Pas als je alles over de rol van Tilburg doorgrond hebt, kun je de relaties tussen mensen verbeteren, het racisme aanpakken en gelijkwaardigheid voor elkaar brengen.” Tilburg is de eerste stad in Noord-Brabant die met een monument in de publieke ruimte blijvend aandacht vraagt voor Keti Koti.
21-06-2022
‘Walk the Walk’, is een project in het kader van Eindje AAN en bedoeld om Eindhovense amateurfotografen een podium te bieden. De gemeente Eindhoven stelde de voetgangers- en fietsbrug in het Fellenoordgebied ter beschikking. De betonnen borders van deze brug zijn aan weerszijde bekleed met honderd foto’s van voeten. De workshop startte in februari en de fotografen werden uitgedaagd om bewegende voeten van langslopende Eindhovenaren vast te leggen. Je ziet dan ook veel verschillende plekken in Eindhoven met voeten in allerlei soorten en maten, met schoenen, sneakers, hoge hakken of slippers. De foto's blijven twee jaar hangen. Om het compleet te maken wordt het thema doorgetrokken tot in de tunnel. Voor het gemeenteproject Tunnelvisie schildert de Eindhovense kunstenares Hanneke Wetzer twee voeten.
21-06-2022
Bart van Dongen is de nieuwe stadscomponist van ’s-Hertogenbosch. Hij werd gekozen door November Music dat jaarlijks een nieuwe stadscomponist aanwijst. Hij woont bijna 40 jaar in ’s-Hertogenboschg en is daar actief als musicus, componist, programmeur en initiatiefnemer van bijzondere producties, zoals de muziektheaterproductie Fanfari Bombari. Momenteel werkt hij met Het Zuidelijk Toneel aan Eldorado, een muziekproductie die op erven van Brabantse boerderijen wordt uitgevoerd. Van Dongen neemt zich voor om elke maand iets te maken, een compositie te presenteren op de website van de Stadscomponist, op social media zoals Instagram, en zo mogelijk live.
16-06-2022
In rechtReeKs neemt de Kunstenbond elke editie een onderwerp onder de loep dat fundamenteel is voor de beroepspraktijk van de professionele kunstenaar. Ditmaal Jet Hootsmans, advocaat van de Kunstenbond en specialist in intellectueel eigendom, over de beschermende werking van het auteursrecht. Wat als je opdrachtgever jouw werk wil inzetten zonder dat daar afspraken over zijn gemaakt?
16-06-2022
Kunstwerken in de openbare ruimte worden soms verwijderd, verplaatst of opgeslagen en in zulke gevallen is er voor kunstenaars meestal weinig geregeld. Ze kunnen zich beroepen op het auteursrecht of persoonlijkheidsrecht, maar bij het werken in de openbare ruimte schieten beide meestal tekort. Hierover sprak Esther Didden met kunstenaar Peter Struycken en emeritus hoogleraar moderne kunst Carel Blotkamp.
09-06-2022
Een mooi initiatief van Harmonie St. Michaël van Thorn. Het orkest heeft vijf gerenommeerde componisten uit de symfonische wereld benaderd om een werk voor harmonieorkest te schrijven. Dit in het kader van het project Boundary crossing in composing. De komende vijf jaar zal het orkest van ieder van hen een nieuw werk voor harmoniebezetting in première brengen. Op 26 juni is in TivoliVredenburg in Utrecht de presentatie van het eerste werk van dit project: het symfonisch gedicht Max Havelaar van componist Marijn Simons.
02-06-2022
Vijftien tweedejaars studenten van de opleiding ArtCoDe van Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg volgen de komende weken workshops in het kader van het talentontwikkelingsprogramma De Kunstopdracht. Ook ontwerpen ze een concept voor festival Kaapstad. Kunstloc Brabant stimuleert op deze manier jonge talentvolle makers bij hun cultureel ondernemerschap. De komende 5 weken staan workshops over publiekswerking, kunst in het publieke domein en pitchen en presenteren op het programma
31-05-2022
Op 24 mei is het Jaarboek Architectuur in Nederland 2021/2022 gepresenteerd. De cover van het jaarboek wordt deze keer gesierd door de tijdelijke huisvesting van de Eerste Kamer in Den Haag, een ontwerp van Happel Cornelisse Verhoeven. Het is de eerste keer dat een project van dit bureau de omslag van het jaarboek siert. De meeste projecten die in het jaarboek zijn opgenomen (waaronder Depot Boijmans van Beuningen en het Holocaust Namenmonument), vormen geen weerspiegeling van de huidige bouwpraktijk, schrijven de jaarboekredacteuren Teun van den Ende, Uri Gilad en Arna Mackic in het openingsessay. “De bouw stagneert door het gebrek aan bouwlocaties, de stikstofregels en de torenhoge materiaal- en arbeidskosten. Bij veel projecten in dit jaarboek speelden deze belemmeringen geen rol”, aldus het trio. Wel zijn de dertig projecten in het jaarboek geselecteerd omdat ze volgens de auteurs het gesprek over architectuur kunnen aanjagen. Hoewel Van den Ende, Gilad en Mackic een koerswijziging in de architectuurpraktijk naar prefabricatie en schonere manieren van bouwen constateren, zien ze dat bij veel projecten voor een traditionele bouwmethoden wordt gekozen. De vraag is of een architect nog het verschil kan maken, aangezien zijn macht beperkt is, schrijft de redactie. “In de weerbarstige praktijk zijn uitzonderlijk vakmanschap, kennis van zaken, of simpelweg volharding en overtuigingskracht nodig. Van welk van deze eigenschappen bedienen architecten zich en wat levert dat op? En hoe kunnen opdrachtgevers, beleidsmakers, ontwikkelaars, aannemers en bewoners samen het verschil helpen maken?” Uit de vele gesprekken die de redactie voor het jaarboek heeft gevoerd, bleek dat architecten deze ‘mogelijkmakers’ hard nodig hebben. Het project dat de cover siert, is juist een voorbeeld van een ontwerpproces waarbij de architecten juist werden beperkt door de strenge regelgeving van hun opdrachtgever, het Rijksvastgoedbedrijf. “Ze kregen nauwelijks kans aan het huis van de democratie te ontwerpen, terwijl dit politieke bouwwerk wankelt onder invloed van de toeslagenaffaire en gebrek aan transparantie. Door de ontwerpopgave van de Eerste Kamer als decorbouw te benaderen, is het Happel Cornelisse Verhoeven Architecten wel gelukt te experimenteren met materialen en opstellingen die in een permanente situatie niet geaccepteerd zouden zijn”, aldus de jaarboekredactie. Dit soort beperkend opdrachtgeverschap onderstreept volgens de redactie het thema van het Jaarboek. It’s time to talk, voor alle betrokken partijen. Hans Teerds waardeert het Jaarboek Architectuur 2021/2022, maar ziet ook ondanks de oproep 'Time to Talk' gemiste kansen voor de dialoog die het jaarboek als fenomeen biedt.
24-05-2022
De typerende houding van Ireen Wüst, maar ook een vrouw die met beide voeten op de grond is blijven staan en een verwijzing naar de overleden Paulien van Deutekom. Het drie meter hoge standbeeld tere ere van Ireen Wüst bevat veel details. Kunstenares Iris Le Rütte ging nadat ze de opdracht tot het maken van een standbeeld kreeg op zoek naar foto's en filmpjes van de olympische schaatser. ,,Ze wilde zelf geen portret dus heb ik goed gekeken naar haar lichaamshouding tijdens het schaatsen.” Op 21 mei werd het kunstwerk onthuld op het Oranjeplein voor het gemeentehuis van Goirle. Het beeld heeft 50.000 euro gekost. Liesbeth Jans, Kunstloc Brabant, adviseerde over de ontwikkeling van dit kunstwerk.
12-05-2022
New Music NOW geeft 20 componisten de opdracht om een nieuwe compositie te maken en een audiovisuele productie daarvan. Daarvoor is een bedrag van twee en een halve ton beschikbaar gesteld via Buma Cultuur uit het Steunpakket voor de Rechtensector van het Ministerie van OCW. Dit is een extra toekenning bovenop de eerder beschikbaar gestelde bijdrage van drie en een halve ton voor compositieopdrachten eind vorig jaar. De bijdrage is bedoeld als steun aan componisten die inkomensverlies leden door de pandemie. Bedenker van de opdrachtregeling is Esther Gottschalk, directeur Dutch Composers NOW – de organisatie achter het muziekplatform. Binnen het Steunpakket aan de Rechtensector van het ministerie van OCW heeft zij aangedrongen op maatwerk voor componisten die veelal in opdracht componeren voor musici, podia en festivals. Deze opdrachtregeling vormde de blauwdruk voor de diverse nieuwemuziekmaken-regelingen van Buma Cultuur in de genres hedendaags, media, jazz/wereld en kleinkunst. Daarmee zijn een groot aantal componisten geholpen. Alle nieuwe composities en audiovisuele producties, de New Music NOW Files, worden gepubliceerd op New Music NOW, het onlineplatform voor nieuwe Nederlandse muziek. De release van de eerste 6 muziekvideo’s is op de Dag van de Componist, 18 juni 2022.
10-05-2022
Weer krijgt Breda een kunstwerk dat niet boven het maaiveld uitsteekt: de Vrijheidsboom van Jennifer Tee in het park Valkenberg. Het is niet het eerste ‘platte’ monument dat in de stad komt te liggen. ,,Ze zijn onderdeel van de openbare ruimte, net als stolpersteine’’, zegt de Bredase kunsthistoricus Rebecca Nelemans, verwijzend naar de kleine messing straatsteentjes die verwijzen naar mensen die tijdens de Holocaust zijn vermoord. Kunst die niet de hoogte ingaat, vergt ook iets van de passant, zegt ze : ,,Er zijn ook kunstenaars die zich richten op de oplettende voorbijganger. Voor mensen die zich laten verrassen en denken: ‘Lag dit er altijd al? Wat betekent dit?’ Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat dit soort kunstwerken wordt gemaakt, zodat niemand ze ziet. Kunst laat je juist kijken naar iets dat je niet eerder zag’’.,,Het werk ligt in het gras, zodat mensen denken: ‘Hé, wat is dit?’ Waarna ze gaan kijken en de verwijzing zien naar de Artikel 1-gedenksteen die er al staat’’, zegt Alexander Godschalk, die samen met de stratenmakers Jeffrey en Henk Broos het werk van Jennifer Tee aanlegt. Alles draait om bezinning. Ook bij het werk Pamięc, op de hoek van Claudius Prinsenlaan en Wilhelminasingel. Dat is een geschenk van zusterstad Wroclaw en herinnert aan de bevrijding van Breda door de Eerste Poolse Pantserdivisie van generaal Maczek. Het werk bestaat uit twee tanksporen en is zo plat als een dubbeltje. ,,Het zorgt voor een moment van bezinning’’, zegt Nelemans. ,,Een subtiele herinnering.’’
09-05-2022
In vier kerken in Meierijstad werd op 7 mei gelijktijdig drie keer het muziekstuk ‘Conversation with friends’ uitgevoerd. Een compositie van stadscomponist Angela de Weijer. De Weijer, een beeldend- en geluidskunstenaar uit Eindhoven, kreeg de opdracht van de provincie Noord-Brabant een muzikale ontdekkingsreis door Meierijstad te maken. Dat was de afgelopen twee jaar, mede door de lockdowns, geen gemakkelijke opgave. Toch ontmoette ze vele mensen, hoorde verhalen en leerde lokale culturele fenomenen kennen. ,,Ik raakte gefascineerd door de orgels, verstopt achter de gesloten kerkdeuren én de heiligen Rita, Oda, Barbara en Cecilia.” Voor alle vier de vrouwen schreef De Weijer een stuk. Ze zocht organisten en ging met hen in gesprek. ,,Ieder van hen interpreteert het werk op zijn eigen manier, waardoor het allemaal aparte stukken zijn geworden. Ieder orgel, ieder kerkgebouw is bovendien anders. Nergens klinkt het dus hetzelfde. Ik ben blij dat het nu de wereld in is. Een stuk bestaat pas als het wordt uitgevoerd.”
05-05-2022
Het College van Rijksadviseurs zoekt jonge ontwerptalenten en publieke opdrachtgevers met een concrete ruimtelijke- maatschappelijke vraag voor de Young Innovators 2022. Met dit Young Innovators programma koppelen de Rijksadviseurs jonge, talentvolle architecten, interieurarchitecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten aan grote ruimtelijke opgaven als klimaatadaptatie, energietransitie, duurzame verstedelijking & mobiliteit, transitie van de landbouw en sociale rechtvaardigheid. Het Young Innovator traject loopt van juni 2022 tot januari 2023. Ontwerpers en co-opdrachtgevers kunnen zich tot 1 juni aanmelden.
28-04-2022
De jury onder leiding van Rijksbouwmeester Francesco Veenstra heeft vijf opdrachtgevers genomineerd voor de Gouden Piramide 2022, de rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap in de architectuur en gebiedsontwikkeling. Onder de 5 genomineerden twee projecten in Noord-Brabant : Vereniging Ecodorp Boekel met Ecodorp Boekel, en Woningcorporatie Trudo met Haasje Over, Eindhoven. In mei en juni 2022 bezoekt de jury de vijf genomineerde opdrachtgevers. De winnaar wordt in oktober 2022 bekendgemaakt. Op die dag verschijnen ook korte films over de vijf genomineerden, en wordt een publicatie gepresenteerd met het juryverslag, een essay van de Rijksbouwmeester en besprekingen van de vijftien meest interessante inzendingen (waaronder de genomineerden). De prijs bestaat uit een bedrag van 75.000 euro en een trofee. De Gouden Piramide wordt tweejaarlijks toegekend
11-04-2022
Elk jaar verstrekt het NN North Sea Jazz Festival een vrije compositieopdracht aan een veelbelovende Nederlandse jazzcomponist. Dit jaar valt de eer te beurt aan saxofonist, arrangeur en componist Marike van Dijk. De jury van de compositieopdracht, bestaande uit Frank Bolder (North Sea Jazz, programmeur), Robbert Kamphuis (Jazz in Wageningen, programmeur) en Vera Vingerhoeds (Jazz Connaisseur en voorheen programmamaker) was unaniem in haar besluit. Ze is van mening dat Van Dijks composities de juiste balans hebben tussen gecomponeerde muziek en ruimte voor improvisatie en swing. De jury hechtte groot belang aan deze voor de jazz zo kenmerkende elementen. De compositieopdracht North Sea Jazz kwam tot stand in samenwerking met de Vereniging van Jazz en Improvisatiepodia (VNJJ) en wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten. De uitvoering vindt plaats op 8 juli in zaal Missouri van het Rotterdamse Ahoy.
28-03-2022
Het moment om een stadsdebat over muurschilderingen te houden had het Centrum voor Architectuur en Stedenbouw Tilburg (CAST) niet beter kunnen kiezen, de kwestie rond het pand in de TJeuke Timmermansstraat stond volop in de actualiteit. ,,Ik heb weinig waardering voor de actie van de betreffende architect”, zei wethouder Rik Grashoff op 24 maart tijdens het stadsdebat dat het CAST had georganiseerd over muurschilderingen. Aanleiding daarvoor was de kwestie in de Tjeuke Timmermansstraat, waar architect Wiel Arets eist dat een van de grootste muurschilderingen van Tilburg verdwijnt en dat het pand weer in oorspronkelijke staat, dus een witte muur, wordt hersteld. Zo’n 100 meter verderop, ook aangebracht op een pand dat ontworpen is door Arets. ,,Laten we dat maar niet te hard zeggen en onder ons houden”, zei Christina Rademacher, projectleider van de muurschilderingen bij de gemeente Tilburg, daarover. ,,Maar wij hebben de indruk dat Wiel Arets niet in Tilburg is geweest om in de buurt te komen kijken.” Het debat was eerder gepland en uitgesteld vanwege corona. Inzet : wat kunnen de muurschilderingen betekenen voor een stad, en of de kunstwerken zomaar overal kunnen komen en over wie het laatste woord heeft, de architect of de bewoners. ,Kwalijk dat de kunstcommissie twintig jaar geleden is verdwenen”, zei kunstenaar Niko De Wit, in een discussie over welke bevoegdheid bij de advies- dan wel omgevingscommissie zou moeten liggen. ,,Een commissie met onafhankelijke en deskundige mensen zou de kwaliteit van de muurschilderingen goed doen”, zei De Wit. ,,Als gemeente willen we geen kunstbeoordelingsclub worden”, zei Grashoff. ,,Maar het feit dat er een hele avond over dit onderwerp wordt gehouden, betekent dat we iets beet hebben wat goed is voor de stad, maar ook discussie oproept”, zei de wethouder over de muurschilderingen.
21-03-2022
Het viaduct Burgemeester Elkhuizenlaan/Erasmusweg tussen Halsteren en Lepelstraat wordt omgetoverd tot een kunstwerk. In de dorpsraad van Halsteren werd het plan van de gemeente Bergen op Zoom vorige week alvast omarmd. Meteen werden door adviseur openbare ruimte Erik Verbogt ideeën gevraagd voor het kunstwerk. Ook van de dorpsraad Lepelstraat worden ideeën verwacht. Het viaduct is als het ware de fysieke scheiding tussen beide dorpen en dat maakt het volgens Verbogt bij uitstek geschikt voor een pilot. ,,Er komen veel mensen langs, maar het is ook weer niet te dicht bij de bewoonde wereld.’’ De zelf in Lepelstraat woonachtige Verbogt liep als oud-raadslid van het CDA al jaren rond met het idee om het viaduct op te knappen. ,,Het ziet er niet fris uit.’’ Vanuit zijn functie bij de gemeente zag Verbogt nu zijn kans schoon en benaderde hij ook de provincie Noord-Brabant voor medewerking. Inmiddels staan alle seinen op groen en is ook de kunstenaar bekend die met het viaduct aan de slag gaat. Mervyn van der Meij uit Bergen op Zoom is gevraagd om het project uit te voeren.
21-03-2022
Bijna 1500 handtekeningen, een pleidooi van woonstichting WonenBreburg en de gemeente Tilburg ten spijt, moet de muurschildering van de Tjeuke Timmermansstraat verdwijnen. De architect van het pand, Wiel Arets, eiste juli vorig jaar dat de muur weer wit wordt en houdt daar aan vast. Daarmee staat hij juridisch in zijn recht. ,,Teleurstellend dat het overleg niks heeft opgeleverd”, meldt een woordvoerder van de gemeente. ,,We balen als een stekker. Het is zo’n verfraaiing van de openbare ruimte. Er zijn zoveel mensen die er veel plezier van hebben.” In overleg met Arets is wel afgesproken dat de muurschildering tot eind 2022 mag blijven. Uit onderzoek blijkt ook dat een deel van het pleisterwerk van de muur loskomt, om die reden zou de muur sowieso opgeknapt moeten worden. De maker van het werk, kunstenaar Collin van der Sluijs, is op de hoogte van de verwijdering. De gemeente geeft de kunstenaar een compensatieopdracht in 2023. ,,We bieden een geschikte locatie aan en middelen om een nieuwe muurschildering aan te brengen.” Iets meer dan een jaar nadat Van der Sluijs twee muren van een wooncomplex onder handen nam, kwam de architect van het pand erachter. Die eiste dat de muren weer wit worden. Het intellectueel eigendom van de architect weegt in dit geval zwaarder dan het recht van de eigenaar van het pand, concludeerde de gemeente. CAST - het Centrum voor Architectuur en Stedebouw Tilburg - organiseert op 24 maart een debat over de toekomst van muurschilderingen in de stad.
21-03-2022
“Kunst kan in sterke mate een bijdragen leveren aan hoe de kwaliteit van de eigen leefomgeving ervaren wordt. De openbare ruimte in een wijk kan verfraaid worden door middel van kunst. Door kunstwerken, muurschilderingen, maar ook elektriciteitskastjes met een aansprekend ontwerp erop wordt de openbare ruimte verfraaid. We vinden dat belangrijk want kunst is van en voor iedereen. We willen dat iedereen mee kan genieten van kunst in de openbare ruimte. Daarom stimuleren we kunstinitiatieven buiten het centrum. De focus hierbij ligt op de plekken die als sociaal onveilig of storend worden ervaren. Door middel van kunst hopen we de leefbaarheid van dergelijke plekken te verbeteren. Daarbij wordt ook gekeken of dit te combineren is met het toevoegen/verbeteren van groen.” Het College van B&W van Arnhem heeft op 15 maart het uitvoeringsplan 2021-2024 vastgesteld. Hierin is beschreven wat de gemeente Arnhem gaat doen op het gebied van kunst en cultuur in de openbare ruimte. Er wordt al veel gedaan in de binnenstad, tijd om naar de wijken erbuiten te gaan. “Met dit plan gaan we als gemeente weer actief kunstopdrachten geven aan kunstenaars en makers. Naast het verfraaien van de stad verbeterd daarmee ook het makersklimaat in de stad.’’, aldus wethouder cultuur Cathelijne Bouwkamp.
14-03-2022
De 2021-editie van Young Innovators is online afgesloten met de presentatie van ontwerpen en visies op uiteenlopende opgaven. Het programma, dat in 2014 startte om jonge talentvolle ontwerpers een kans te geven talent te ontwikkelen, blijkt een succesformule. De open blik en zienswijze van de Young Innovators geeft nieuwe richting aan de complexe vraagstukken van deze tijd. Deze editie is het werk van de ontwerpers in drie verschillende thema’s in te delen: ‘Instituut versus buitenwereld’, ’maatschappelijke meerwaarde' en ‘verbondenheid’. De Young Innovators brengen hun publiek op verschillende manieren in verbinding met de grote opgaven. Ze werken met nieuwe media; het veldlaken, (kaart)spellen en personages. Ook maken zij nieuwe verhalen door terug te grijpen op oude verhalen. Het gebruik van filmfragmenten en het ‘Jardin-principe’ zijn hier voorbeelden van en geven de projecten een verankering in de tijd. Dit jaar waren de co-opdrachtgevers het Rijksvastgoedbedrijf, de provincie Zuid-Holland, de provincie Noord-Brabant vanuit NOVI-gebied De Peel, de gemeenten Leeuwarden en Dordrecht en het Architecten Register. Voor de provincie Noord-Brabant vanuit NOVI-gebied de Peel buigt Anna Fink zich over het vraagstuk van de Peel, het gebied dat in de afgelopen 170 jaar is getransformeerd van een uitgestrekt hoogveengebied naar een landbouwlandschap . Anna doet uitvoerig onderzoek door lange tijd in de Peel te verblijven, zich te verdiepen in de verhalen, de geschiedenis, de cultuur en de mensen van de Peel. De sleutel zit in het opnieuw verbinden van mensen met de Peel, met het ‘Peel-zijn’. Om het gesprek over de Peel te kunnen faciliteren heeft Anna het Veldlaken ontwikkeld. Op dit doek van 5x3 meter verbeeldt zij een fictief landschap met typische elementen uit de Peel. Het doek kan gebruikt worden in gesprekken om de waarde van de Peel naar boven te halen. Het gesprek, de ontmoeting en daarmee ook de verbinding zijn van cruciaal belang voor een toekomstige duurzame ontwikkeling van de Peel. Het programma Young Innovators is een jaarlijks terugkerend traject dat het College van Rijksadviseurs sinds 2014 organiseert. In dit traject werken jonge ontwerpers gedurende een halfjaar aan vraagstukken van co-opdrachtgevende partijen, onder begeleiding van een van de Rijksadviseurs. Hun open blik en zienswijze blijkt van waarde voor alle betrokken partijen.
14-03-2022
De Oekraïense dirigent en componist, Maxim Shalygin, schrijft dit jaar de compositie voor Festivals for Compassion. Een initiatief van het Nederlandse festival Wonderfeel, met als doel dat zoveel mogelijk Europese festivals zijn werk de komende periode gaan uitvoeren. De Nederlandse première is 17 maart tijdens Festival Jong Talent op Schiermonnikoog. Inmiddels hebben zich al 10 Europese festivals zich aangesloten bij Festivals for Compassion, waaronder festivals in Groot-Brittannië, Litouwen en Israël.
17-02-2022
Na de ondergrondse afvalcontainers worden nu ook de vuilniswagens in ’s-Hertogenbosch omgetoverd tot echte kunstwerken. Een oproep aan kunstenaars leverde twintig inzendingen op, waaruit drie winnende kunstwerken gekozen zijn. Het gaat om een schildering van Thei Evertz, het werk van graffiti en tattoo artiest Rik Smies en een ontwerp van beeldend kunstenaar Eveline van de Griend. De winnende ontwerpen weerspiegelen de diversiteit van het makerslandschap in ’s-Hertogenbosch. Ze laten ook op een originele manier een link zien naar de Cultuurstad van het Zuiden. Zo wordt één kunstwerk geschilderd, één kunstwerk gespoten en een kunstwerk uitgevoerd in een grafische print waarmee de vrachtwagen wordt bestickerd. De selectie is gemaakt samen met twee medewerkers van de Afvalstoffendienst, waaronder chauffeur Richard Borsetti, twee medewerkers van de Afdeling Cultuur van de gemeente ‘s-Hertogenbosch en door Linda Köke, junior curator van de Willem Twee.
10-02-2022
In een serie artikelen wil BK Informatie een beeld schetsen van de kunstenaarspraktijk in de openbare ruimte: wat gaat er goed, wat komt een kunstenaar zoal tegen bij werken in de openbare ruimte en hoe werkt een opdrachtgever? Vanuit de hoop dat iedereen zijn of haar voordeel met de informatie kan doen en tegelijkertijd het perspectief van ‘de ander’ beter leert kennen en begrijpen. Esther Didden over het kunstenaarscollectief Observatorium dat binnenkort in Friesland land art oplevert.
07-02-2022
In de Onze Lieve Vrouwekerk In Roosendaal is een ruim honderd jaar oude kruisweg teruggehangen. Een van de panelen met profeet ontbreekt. Zes lokale kunstenaars gaan de lege plaats opvullen met een eigentijdse profeet. Volgens kerkhistoricus Hans de Jong is het bijna zeker dat de teruggeplaatste kruisweg een kunstwerk is van Alfons Damen in opdracht van architect Pierre Cuypers. ,,De Onze Lieve Vrouwekerk dateert uit 1868. De kerk werd in 1907 door Cuypers uitgebreid. De kruisweg belandde op de zolder van het redemptoristenklooster in Wittem. Daar werd het herontdekt. Spirit Roosendaal kwam op het idee Marion Vriens, Corrie Olthof, Lia Reijnders, Ineke Stofmeel, Marieta Rotariu en Tom Onrust te vragen zich te laten inspireren door een eigentijdse profeet of profetes en een kunstwerk te maken dat verwijst naar de compassie van de Kruisafname. ,,Ik was meteen enthousiast’’, vertelt pastoor Marc Lindeijer van de Norbertusparochie. Marjeet Verbeek van Spirit legt uit dat gedurende de veertigdagentijd vanaf 6 maart tot en met 17 april wekelijks steeds een van de profeetkunstwerken de lege plaats gaan opvullen. ,Bezoekers kunnen hun stem uitbrengen op het voor hen meest aansprekende kunstwerk’’, legt Verbeek uit. ,,Het werk met de meeste stemmen vult een jaar lang de lege plek op.
07-02-2022
Toen Bart de Vrees vorig jaar gevraagd werd om stadscomponist van ‘s-Hertogenbosch te worden, had hij zelf wel wat bezwaren. ,,Ik dacht: moet de componist niet uit de stad zelf komen? Moet ik dit wel doen?”, zegt De Vrees. Hij woont namelijk al ruim 25 jaar in Amsterdam, groeide op in Beek en Donk en heeft vooral familie in Eindhoven wonen. ,,Maar ja, ik kon zo wel hele vette dingen doen en veel mensen ontmoeten. En dat heb ik uiteindelijk ook allemaal kunnen doen.” Elke maand van het jaar heeft hij een muziekstuk geschreven die samenkomen in de bundel Schetsen, Stukken, Scherven, Liederen en Fragmenten en hij werkte samen met theatergezelschap Artemis. Daarnaast kon hij een week lang werken in Willem Twee Studio’s waar hij gratis te downloaden muziek maakte en hij speelde in juli bijna dagelijks met onder andere Doeko L., de Bossche stadsdichter, en Bart van Dongen in de Bossche brugwachtershuisjes. Op 9 februari speelt hij elf van zijn twaalf maandstukken in de Verkadefabriek, als afscheid. Brabants Dagblad sprak met hem.
03-02-2022
Op 11 februari houdt Gijs Frieling, adviseur beeldende kunst Rijksbouwmeester, de BK- Lezing. Onderwerp: Kunst in opdracht van de Rijksoverheid.
31-01-2022
De Annie M.G. Schmidtprijs bestaat 30 jaar. Om dit te vieren heeft het Amsterdams Kleinkunst Festival in samenwerking met Buma Cultuur en het ministerie van OCW een tekst- en compositieopdracht uitgeschreven voor componisten en tekstschrijvers binnen het genre kleinkunst. Het doel van deze opdracht is om kleinkunstenaars en muziekauteurs tijdens deze moeilijke periode in hun creatieve proces te ondersteunen en nieuw werk aan een breed publiek te presenteren. Centraal staan authentieke makers die zich op uitzonderlijke wijze in de Nederlandse taal uiten en een unieke bijdrage leveren aan het genre kleinkunst. De opdracht biedt de makers volledige artistieke vrijheid bij het schrijven en componeren. Zij maken een nieuw lied dat is geïnspireerd op een lied van Annie M.G. Schmidt. Uit alle Op 4 februari 2022 worden de nummers gereleased op Spotify. Het nummer van Jan Rot wordt in april uitgebracht.inzendingen heeft de jury onder leiding van Jacques Klöters 8 componisten/tekstschrijvers geselecteerd om een nieuw Nederlandstalig lied te schrijven.
27-01-2022
De Belastingdienst heeft de nieuwe Modelovereenkomsten ontwerpopdrachten van BNO goedgekeurd. Soms is het onduidelijk of je als freelance ontwerper daadwerkelijk zelfstandig aan het werk bent of dat toch sprake is van een dienstverband. Om zekerheid over zelfstandigheid te krijgen kun je gebruik maken van de door de Belastingdienst goedgekeurde 'Modelovereenkomsten ontwerpopdrachten'.Als je ook daadwerkelijk volgens deze overeenkomsten handelt, dan is geen sprake van een dienstverband. Er zijn weer twee overeenkomsten goedgekeurd: 'geen gezag' en 'vrije vervanging'.
27-01-2022
De Broederschap van Onze Lieve Vrouw van Den Bosch selecteerde drie kunstenaars met de vraag om een nieuwe mantel te ontwerpen. Margriet Luyten uit ’s-Hertogenbosch werd uiteindelijk uitverkoren De in het Tilburgse Textiellab geweven katoenen blauw-paarse mantel wordt op 2 maart onthuld als onderdeel van een bijzondere expositie in Het Noordbrabants Museum. Vervolgens draagt Maria (eenmalig) haar nieuwe mantel van 1 tot en met 31 mei in de Mariakapel en vanaf volgend jaar jaarlijks tijdens de vastenperiode. ,,Deze mantel van Hoop en Troost zal een symbool zijn van ons vertrouwen in Maria, dwars door alle onzekerheden heen’’, aldus plebaan Vincent Blom op 25 januari tijdens een presentatie van een proeflap. ,,De echte mantel ligt nu in een kluis’’, vertelde Luyten. “,Zoals zoveel mensen ging ik tijdens de lockdown de natuur in om te wandelen. Daar zag ik vooral veel fluitenkruid. Ik heb er foto’s van gemaakt en verwerkt in de mantel.’’ In de mantel is ook een Latijnse tekst verwerkt. Het gaat om de zin ora pro nobis (bid voor ons zondaars).,,De tekst is aan de buitenzijde in spiegelbeeld te lezen. Het is alleen aan de binnenkant gewoon leesbaar. Dat is bedoeld voor degenen die symbolisch beschutting zoeken onder de mantel.’’
20-01-2022
Architecten en opdrachtgevers worden door de BNA uitgenodigd om hun beste gebouw – in gebruik genomen in 2021 – op www.gebouwvanhetjaar.nl in te zenden tot 7 maart. De jury zal deze editie, in het verlengde van de categorieën, extra letten op de ecologische waarden die bij de ingezonden gebouwen worden geclaimd. De verkiezing van Beste Gebouw van het Jaar wordt geleid door een zeskoppige jury, onder leiding van voorzitter Barbara Baarsma, bestaand uit toonaangevende architecten en opdrachtgevers. Zij beoordelen de gebouwen in 4 categorieën: Identiteit & Icoonwaarde, Leefbaarheid & Sociale Cohesie, Stimulerende Omgevingen en Particuliere Woonbeleving.
20-01-2022
Powerhouse Company heeft het ontwerp van een nieuw gebouw voor Tilburg University afgerond. Het universiteitsgebouw krijgt een houten hoofddraagconstructie en wordt volgens het architectenbureau energieneutraal. In ontwerp sluit het sterk aan bij tijdloze, kloosterachtige gebouwen die al op de campus staan. De opdrachtgever en het architectenbureau formuleerden samen hoge ambities op het gebied van duurzaamheid. Dit heeft geresulteerd in een BREEAM Outstanding ontwerp voor een energieneutraal gebouw met een grote circulaire potentie.
17-01-2022
Het project Kunst in de gemeente gaat op voor de vierde editie in Gilze en Rijen. De eerste drie jaar werd het kunstwerk, een vandalismebestendig beeld, geplaatst op een sokkel van één bij één meter op de hoek van het Raadhuisplein in Rijen bij de Mariastraat. Nu krijgt het uitverkoren kunstwerk vanaf medio juli voor het eerst een plekje in Gilze. Kunstenaars uit de regio Gilze en Rijen kunnen tot en met 1 maart inschrijven om hun kunstwerk een jaar lang buiten te exposeren op de nieuwe locatie ’t Mollebos. De winnaar krijgt een vergoeding van 3000 euro.
16-12-2021
Janus, het beeld van de Tilburgse kunstenaar Sjef Voets, staat ter hoogte van drie waterpoelen nabij buurtschap de Hees in Steensel en aan de kunstwandelroute Het Groene Lint. De Janus is niet speciaal voor het project ontworpen. Het beeld bestond al en was te zien bij een tentoonstelling. ,,Mensen van het project die het zagen vonden het een tof beeld en binnen Het Groene Lint passen”, zegt Voets. ,,De Januskop is een veelvoorkomend thema en staat voor tegenstellingen”, legt de kunstenaar uit. Bijvoorbeeld platteland en stad. Voets vindt dat het beeld op een mooie plek staat. ,,Je hebt hier het contrast tussen de snelweg en de natuur.” De kunstwandelroute is ruim twintig kilometer lang en loopt tussen de Markt in Eersel en de Markt in Eindhoven. ,,Het duurt nog wel een jaar of vijf voordat het helemaal af is”, vertelt Anja Thijs van Stichting Kunstroute Het Groene Lint. Behalve kunstwerken moeten er ook vlechtheggen naast de route komen. ,,In Eersel zijn de heggen al aangeplant en in het voorjaar willen we in Veldhoven beginnen. Met Eindhoven zijn we nog in gesprek. Ook is het de bedoeling dat er in iedere gemeente minimaal vijf kunstwerken naast de route komen te staan.” Het werk van Voets kostte 27.500 euro en is het tweede beeld in Eersel die hoort bij de route. Begin volgend jaar krijgt het derde kunstwerk zijn plek. Dat is het beeld Megaloceros Ornamentus Giganteus van Jan van IJzendoorn en bestaat uit twee geweien. Voor het vierde kunstwerk in de gemeente Eersel heeft Tom L’Istelle opdracht gekregen om twee schetsontwerpen te maken.
14-12-2021
In juni dit jaar introduceerde het Fonds Podiumkunsten de podiumkunstvoucher. Met de voucher kunnen podiumkunstenaars in opdracht van een maatschappelijke organisatie nieuw werk maken of uitvoeren. 100 projecten zijn geselecteerd en worden de komende tijd uitgevoerd. Met dit initiatief wil het fonds zichtbaar maken wat professionele kunstenaars kunnen betekenen voor maatschappelijke organisaties en mogelijkheden creëren voor podiumkunstenaars om ook in tijden van Covid-19 werk te maken en dat op kleine schaal uit te voeren. Het Fonds werkte hiervoor samen met vier maatschappelijke partners: Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF, De Zonnebloem, Jantje Beton en de Vereniging van Openbare Bibliotheken VOB. De vier partners verstrekten samen in totaal honderd vouchers aan podiumkunstenaars voor het geven van liveoptredens die zowel binnen als buiten plaatsvinden.
13-12-2021
In de eerste Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 12 projecten geselecteerd voor een innovatievoucher. De oproep maakt deel uit van een reeks van acht open oproepen gericht op kortlopende ontwerpend onderzoekstrajecten ter verkenning en versterking van ruimtelijk beleid. De Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied #1 is onderdeel van de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp, een tijdelijke subsidieregeling die deel uitmaakt van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Met deze voucherregeling beoogt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimuleren en tegelijkertijd nieuwe duurzame vormen van samenwerking tot stand te brengen om de positie van ontwerpers zowel tijdens als na afloop van de coronacrisis te versterken. Voor de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied #1 nam het Stimuleringsfonds 18 aanvragen in behandeling. Met 12 gehonoreerde voorstellen komt het honoreringspercentage op ruim 66 procent. Met deze projecten is een totaal aangevraagd bedrag van € 335.504 gemoeid, daaruit volgt een gemiddelde bijdrage van een kleine € 28.000 per ondersteund project.
09-12-2021
Om de ‘makers’ van literatuur te ondersteunen, vraagt de Marketingploeg jaarlijks een auteur om een novelle te schrijven rond het thema groei. In 2019 publiceerden het bedrijf Bad girl van Christophe Vekeman, in 2020 Ruggengraat van Jamal Ouariachi en nu Het plan van Peter Terrin, die onlangs nog was genomineerd voor de Boekenbon Literatuurprijs. Daarbij snijdt het mes volgens initiatiefnemer Ardjan Noorland aan beide kanten: het inkomen van de schrijver verbetert en er ontstaat waardevol nieuw literair werk. Noorland roept andere ondernemers op om ook eens te denken over literatuur als relatiegeschenk: ‘Kunst is verrassend en onderscheidend. Met kunst kun je als bedrijf laten zien waar je voor staat en je relaties inspireren. Onze bescheiden vorm van mecenaat helpt een schrijver om zich volledig te kunnen wijden aan zijn of haar werk. Natuurlijk kan één klein adviesbureau de culturele sector niet redden. De Marketingploeg hoopt dan ook dat meer ondernemers gaan kiezen voor kunst als relatiegeschenk, op een manier die past bij hun bedrijf en persoonlijke voorkeur. In een periode dat veel talentvolle schrijvers, kunstenaars en muzikanten op een houtje bijten, kan ondersteuning door bedrijven helpen om de crisis te overleven. Onze culturele sector is het meer dan waard!’
06-12-2021
Het project Container Kunst slaat niet alleen in ‘s-Hertogenbosch aan, maar heeft inmiddels ook de interesse van een aantal andere gemeenten in het land. In de gemeente staan inmiddels tientallen containers die de afgelopen maanden door de straatkunstenaars van Kings of Colors zijn omgetoverd tot ‘containerkunst’. Het succesvol bewerken van die stalen bakken krijgt een vervolg. De gemeente ’s-Hertogenbosch kijkt naar de mogelijkheden om twee à drie wagens van de Afvalstoffendienst te ‘ver-kunsten’. Met welk doel? ,,Met zowel de verfraaide containers als de vrachtwagens kunnen we Cultuurstad van het Zuiden nog meer zichtbaar maken’’, aldus het college van B en W.
25-11-2021
Michaël de Kok (Hilvarenbeek, 1958), woonachtig en werkzaam in Tilburg, is de winnaar van de Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant 2021. De oeuvreprijs werd op 25 november uitgereikt in Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch. De prijs, een initiatief van het Will en Jan van Hoof Fonds en Het Noordbrabants Museum, wordt sinds enkele jaren uitgereikt aan een Brabantse kunstenaar met bewezen talent en is naast een blijk van waardering ook bedoelt als stimulans. Michaël de Kok, opgegroeid in een kunstenaarsfamilie, krijgt de opdracht om binnen nu en maximaal een jaar een kunstwerk voor het museum te maken. Dat wordt toegevoegd aan de collectie.
25-11-2021
Na een succesvolle eerste open call Techneut Zoekt Ontwerper, gaat SIDN fonds samen met Cultuur Eindhoven door met het matchen van succesvolle samenwerkingen tussen techneuten en ontwerpers. Cultuur Eindhoven en SIDN fonds roepen daarom wederom ontwerpers op die hun expertise willen inzetten om samen met een technisch team te werken aan de verbetering van design, processen, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van een bestaand, door SIDN fonds ondersteund, project. Het doel van de open call is het stimuleren van samenwerking tussen techneuten/developers en ontwerpers om zo de impact van veelbelovende projecten te vergroten. De deelnemende projecten betreffen maatschappelijke, innovatieve internetprojecten. Aanmelden kan tot en met 12 december.
25-11-2021
Op verzoek van de Taskforce Culturele en Creatieve Sector onderzocht Platform ACCT de problematiek rondom 'trickle down'; de mate waarin de noodsteunpakketten in de sector evenredig verdeeld zijn in de keten van instellingen tot werknemers en zelfstandigen. Het rapport "Noodsteun in de culturele en creatieve keten" is beschikbaar. (24 november) De generieke steun heeft acute betalingsproblemen voorkomen. Werknemers kregen veelal doorbetaald. Voor kleinere instellingen werd maatwerk bedacht. Echter, de noodsteun was onvoldoende om gedwongen ontslagen volledig te voorkomen. En zelfstandigen kwamen niet altijd in aanmerking voor generieke steun, waardoor er met name door deze groep is ingeteerd op o.a. spaar- en pensioenreserves. De specifieke steun, onder andere bedoeld voor instellingen in de ‘vitale (regionale) infrastructuur’, was naast de generieke steun dan ook een welkome aanvulling. Deze steun heeft er zonder meer voor gezorgd dat de infrastructuur overeind is gebleven. Echter, ook hier was de steun niet evenredig in de keten verdeeld. Het ministerie, maar ook gemeenten, provincies en fondsen, stond toe dat instellingen noodsteun in konden zetten voor het opbouwen van reserves, met als neveneffect dat deze steun niet bij alle werkenden terechtkwam. Tegelijk bleken specifieke regelingen die niet voor instellingen waren bedoeld vooral te focussen op makers, terwijl ook veel werkenden in de sector juist backstage werkzaam zijn in bijvoorbeeld podiumtechniek of (festival)opbouw. Evenals bij de generieke steun bleken deze zelfstandigen vaak niet in aanmerking te komen voor ondersteuningsregelingen. In de praktijk blijkt verder dat zelfstandig werkenden niet in staat zijn geweest vooraf of tijdens de crisis met (vertegenwoordigers van) instellingen of het ministerie afspraken te maken waarmee ‘trickle down’ (alsnog) kon worden gerealiseerd. De realiteit is dat handvatten om achteraf alsnog steun in de keten te brengen (zeker met terugwerkende kracht) ontbreken. En zolang er sprake is van onzekerheid bij de instellingen over de toekomst zal de bereidheid om eventuele reserves van de instellingen ‘door te laten druppelen’ in de keten vanzelfsprekend minder zijn.
15-11-2021
Angela de Weijer, geluidskunstenaar, componist en dj, kreeg in 2020 een opdracht van de provincie Noord-Brabant. Die stelde in Noord-Brabant vier ‘stadscomponisten’ aan: in Tilburg, ‘s-Hertogenbosch, Heukelom en Meierijstad ter stimulatie van de muzieksector. De Weijer ging aan de slag vanaf de Noordkade in Veghel, bij Phoenix Cultuur. De Eindhovense kende Meierijstad nog niet echt. Daarom trok ze, midden in coronatijd, met haar geluidsapparatuur door alle dertien kernen van de gemeente. Ze sprak met bewoners, luisterde en registreerde de geluiden om haar heen, afkomstig uit gebouwen, verkeer, natuur en bewoners. Dat resulteerde in het muziekstuk ‘Conversations with Friends’, geïnspireerd door de heiligen Rita, Oda, Barbara en Cecilia. Voor iedere heilige schreef De Weijer een thema met bijbehorende muziek. Het werd een muziekstuk voor orgel, dat in totaal ongeveer twintig minuten duurt. Op 27 november is het te beluisteren in drie kerken in Meierijstad.
08-11-2021
Elianne van Elderen heeft in opdracht van de provincie Noord-Brabant een herdenkingsgedicht voor de slachtoffers van het coronavirus geschreven. Het gedicht is het resultaat van een motie uit 2020 waarin werd opgeroepen een blijvende tastbare herinnering voor de slachtoffers van het coronavirus te maken. Het gedicht heet ‘er zijn nog steeds mensen die je naam fluisteren’ en werd op 5 november voorgedragen tijdens de Provinciale Statenvergadering.
04-11-2021
Bouwend Nederland heeft de provincie Noord-Brabant voor de 3e keer op rij uitgeroepen tot duurzaamste publieke opdrachtgever. Gedeputeerde Christophe van der Maat is trots op dit resultaat. “Het is fantastisch dat we weer hebben gewonnen, tegelijkertijd hoop ik dat andere publieke organisaties ons volgend jaar evenaren. En wij willen dit natuurlijk vasthouden bij de projecten die komen gaan.”
04-11-2021
In Tilburg zien we steeds meer kleurrijke muurschilderingen in de stad verschijnen. Van struisvogels tot boekenkasten, van octopussen tot distels tot doornroosje, alles komt langs in het Tilburgse scala van muurschilderingen. Wat voegen deze muurschilderingen nou echt toe? In een open stadsdebat, georganiseerd door Centrum voor Architectuur en Stendbouw in Tilburg (CAST) op 25 november wordt er gesproken met de gemeente Tilburg, vanuit welk oogpunt en met welke motivatie support de gemeente deze muurschilderingen; Dennis Elbers, directeur van Blind Walls Gallery, hét museum op straat in Breda, over wat de ruim 100 muurschilderingen betekenen voor de stad Breda; beeldend kunstenaar Niko de Wit, over wat hij wel passende en geen passende muurschilderingen vindt, en welke voorwaarden er gesteld moeten worden.
25-10-2021
De gemeente Tilburg krijgt een monument om het slavernijverleden te herdenken. Er zijn 3 ontwerpen gemaakt. Een selectiecommissie en inwoners maakten een keuze. Het ontwerp van duo Dedden en Keizer won. Het monument wordt in juni 2022 geplaatst op het Johan Stekelenburgplein aan de noordkant van het station. De onthulling is tijdens de slavernijherdenking op 1 juli. Deze bijeenkomst wordt sinds 2018 jaarlijks gehouden. Voor de realisering van het slavernijmonument trekt de gemeente Tilburg 60.000 euro uit.
21-10-2021
De uitslag van de verkiezing van het Artikel 1. Kunstwerk voor Breda is bekend. Afgelopen maand konden de bewoners van Breda kiezen uit drie schetsontwerpen. Kunstenaars Jennifer Tee, Folkert de Jong en Monika Dahlberg gaven hun visie op waar Artikel 1 voor hun voor staat. Artikel 1, de wet van gelijke behandeling is het eerste artikel uit onze grondwet en dus een belangrijk gemeengoed in ons land. In totaal brachten 344 mensen hun stem uit. Een meerderheid van de stemmers heeft gekozen voor het ontwerp ‘Vrijheidsboom’ van Jennifer Tee. Zij mag haar schetsontwerp gaan uitwerken, waarna het werk in 2022 geplaatst wordt in het Valkenberg.
14-10-2021
Net als in 2020 heeft de gemeente Breda dit jaar aan de inwoners gevraagd tegen welke uitdagingen ze aanlopen om uit de coronacrisis te komen. Theatergezelschap zuid land heeft daar op gereageerd met de volgende visie: ‘Theaters zijn tijdens corona dicht geweest. Dat betekent dat de openbare ruimte een nog belangrijker speelplek wordt dan voorheen om voorstellingen naar het publiek te kunnen brengen. Buitenlocaties bieden andere creatieve mogelijkheden voor theater, dans en muziek, ook post-corona. Dit idee willen we vasthouden en door-innoveren.’ Hoe kan er op elke plek in Breda een live-voorstelling of performance vanuit verschillende disciplines worden opgevoerd voor een (groot en klein) publiek? Deze uitdaging staat nu online en de gemeente Breda zoekt daarmee onder de noemer ‘Unlock Challenge’ naar creatieve alternatieven voor de standaard-tribune. Het winnende idee ontvangt € 8.000,=.
11-10-2021
De Gouden Piramide 2020 is toegekend aan Projectbureau Ooijen-Wanssum voor de gelijknamige gebiedsontwikkeling rond de Maas in Noord-Limburg. De rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap, bestaande uit een trofee en een geldbedrag van 75.000 euro, werd op 7 oktober uitgereikt.
04-10-2021
Het Nationaal Theaterweekend gaat ieder jaar een nieuwe theatertekst laten schrijven, die rechtenvrij ter beschikking wordt gesteld aan alle theatergroepen van Nederland om tijdens het weekend tegelijkertijd op te voeren. Don Duyns is de eerste schrijver van deze ‘Nationale Theatertekst’. Met dit initiatief wil Het Nationaal Theaterweekend niet alleen een impuls geven aan de Nederlandse toneelschrijfkunst, maar ook een sterkere samenwerking tussen amateur- en professionele kunsten en theaters laten opbloeien. Het is de bedoeling dat deelnemende theaters samen met een (lokaal) gezelschap het nieuwe stuk laten opvoeren. Het Nationale Theaterfonds werkt samen met Het Prins Bernhard Cultuurfonds om een opvoeringsbudget beschikbaar te stellen. De NAPK ondersteunt de publicatie van de nieuwe teksten en de VSCD het lokaal coproduceren.
30-09-2021
Nieuwe bewoners van de Bossche wijk Boschveld kregen vogelhuisjes van kunstenares Christine Jetten. Er hangen in de wijk ook dit soort huisjes bij het ecologische project in Boschveld. Ze bieden onderdak aan kleine vogels (mussen, kool- en pimpelmezen) én zijn een ode aan de Paardskerkhofweg. De vorm van de huisjes is namelijk gebaseerd op de gevels van de laatste oude woningen die nog aan die straat staan. De vogelhuisjes horen bij de keramische kunstwerken door heel ’s-Hertogenbosch. Zo maakte Christine Jetten eerder silhouetten van vogels langs het oude spoorlijntje langs de Parallelweg. De gemeente plaatste ook keramische kunst in o.a. de Maaspoort (Maaspaardjes), Empel (het kasteel), Hintham (de Hinthamer Bekooring), het Anne Frankplein (Monument voor Vrijheid), Nuland (Dinzalun) en het Centrum (Jheronimus Bosch fontein).
28-09-2021
Architect Wim Quist spant een kort geding aan tegen Evides Waterbedrijf in Rotterdam. Een nieuw kantoorgebouw dreigt het door hem ontworpen drinkwaterbedrijf te ‘verminken’. Dat deze collectie van gebouwen, zorgvuldig ingepast tussen stad en natuur, van grote culturele waarde is, spreekt uit het feit dat toenmalig minister Jet Bussemaker (OCW) de Berenplaat in 2013 heeft genomineerd als beschermd rijksmonument uit de wederopbouwperiode. Erfgoedorganisatie Heemschut stelt dat het complex in Kralingen, ‘in afwachting van een mogelijke opname op de lijst van rijksmonumenten, in elk geval de status van gemeentelijk monument verdient’.
21-09-2021
In de documentaire Tussen blauwe golven en groene corridor volgen kunststudenten van hogeschool ArtEZ de besluitvorming rondom het kunstwerk de Blauwe Golven van Peter Struycken, opgeleverd in 1977, dat volgens de gemeente Arnhem moest verdwijnen en plaatsmaken voor een park. Het onderzoek naar de Blauwe Golven werd opgezet door kunstenaar Hans van Houwelingen. De studenten van ArtEZ en een aantal jonge kunstenaars spraken twee jaar lang alle betrokkenen: de kunstenaar (teleurgesteld in het onderhoud, verder nog steeds tevreden met het kunstwerk), (aankomend) kunsthistorici, specialisten kunst in de openbare ruimte, gemeenteraadsleden, omwonenden, wethouders en juristen. Het Arnhemse verwaarloosde kunstwerk staat niet op zichzelf, vertelde conservator Simone Vermaat van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed. Volgens haar is het ‘stiekem wel een beetje het beleid’ om kunst te verwaarlozen en vervolgens te ‘roepen dat het te kostbaar is om op te knappen’. Van Houwelingen kent het getouwtrek maar al te goed. Hij monteerde de paar honderd uur materiaal van de studenten tot een onthullende documentaire. Hoewel de gemeenteraad uiteindelijk in 2019 tegen de sloop van de Blauwe Golven stemde, is Van Houwelingen er niet gerust op. Volgens hem staat kunst in de openbare ruimte in het hele land onder druk. Hij ziet openbare kunst steeds vaker speelbal worden van lokale politiek. Van Houwelingen merkt dat jonge kunstenaars werken in de openbare ruimte niet meer als optie zien, met de documentaire wil hij het tij keren.
16-09-2021
Het college van B&W van ’s-Hertogenbosch wil met nog eens 1 miljoen euro de culturele sector in ’s-Hertogenbosch ondersteunen. Geld om professionele organisaties en amateurkunstverenigingen te helpen. Het geld heeft de gemeente van het Rijk ontvangen. De steun gaat vooral naar organisaties die een subsidierelatie hebben met de gemeente, en niet in aanmerking komen voor subsidie van de provincie en/ of het Rijk. Voor steun aan deze organisaties, groot en klein, heeft het college 750.000 euro gereserveerd. Het college komt met een nieuwe subsidieregeling voor startende makers in 's-Hertogenbosch. Met de regeling Tijdelijke stimulering startende makers deze regelingen wil zij de productiekant en de werkpraktijk van startende makers stimuleren met als doel het herstellen en versterken van het culturele klimaat in de gemeente ’s-Hertogenbosch, daar waar deze hard getroffen is. Het doel van deze subsidieregeling is dus uitdrukkelijk niet om schade te compenseren. Deze regeling biedt startende makers in de gemeente 's-Hertogenbosch enerzijds de mogelijkheid om de herstart of opstart van de werkpraktijk na corona eenmalig een impuls te geven. Denk aan materiaalkosten, kosten voor een werk- of repetitieruimte of voor een cursus die de werkpraktijk ten goede komen. Startende makers kunnen – wanneer de gemeenteraad instemt met het voorstel van het college - vanaf 13 oktober een subsidie aanvragen. Anderzijds krijgen professionele culturele organisaties (ook buiten ’s-Hertogenbosch) met deze subsidie de mogelijkheid om een opdracht te verstrekken aan een startende maker in ’s-Hertogenbosch. Hiermee wordt een extra impuls gegeven aan de productie en zorgen we dat makers aan hun zakelijke netwerk kunnen blijven werken. Voor culturele organisaties geldt wel dat aangetoond moet worden dat de te verstrekken opdracht buiten de reguliere activiteiten valt. Het college heeft aan de gemeenteraad voorgesteld voor de subsidieregeling 250.000 euro vrij te maken. De raad neemt hierover op 12 oktober een besluit.
09-09-2021
Hoe wordt er omgegaan met de bestaande kunst in de openbare ruimte? Waar liggen de controverses en wat is er veranderd de laatste jaren?
08-09-2021
Goede afspraken maken is moeilijk, stelt Victor Frequin van OZ Architecten. Zijn ervaring leert dat goed opdrachtgeverschap nog steeds eerder uitzondering is dan regel. Daarom heeft hij met 5 andere bureaus, onder auspiciën van de BNA, een Handreiking Architectenopdracht opgesteld.
02-09-2021
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben begin augustus een veertig meter lang kunstwerk van de Haagse beeldhouwer Auke de Vries, dat was te zien in het station Hollands Spoor, laten vernietigen. Een ‘pijnlijk besluit’ volgens de NS. Maar volgens De Vries wilden de Spoorwegen maar één ding: ‘Vernietiging van mijn beeld.’
01-09-2021
Het Nationaal Theaterweekend (HNT) heeft het initiatief genomen om ieder jaar een toneelschrijver een nieuwe theatertekst te laten schrijven. De tekst wordt kosteloos aan alle theatergroepen, amateur en professioneel, in Nederland ter beschikking gesteld. Alle deelnemende theaters aan het weekend kunnen in samenwerking met een (lokaal) gezelschap het nieuw geschreven stuk laten opvoeren. Zo gaat hetzelfde toneelstuk, overal in Nederland, tegelijkertijd in première. Het eerstvolgende Theaterweekend vindt plaats op 28, 29 en 30 januari 2022. De naam van de eerste schrijver zal bekend worden gemaakt tijdens het Theaterfestival 2021. Tevens zal dan een geënsceneerde lezing te horen zijn door professionele acteurs van een eerste fragment. Met dit initiatief wil HNT niet alleen een impuls geven aan de Nederlandse toneelschrijfkunst, maar ook de samenwerking stimuleren tussen amateur- en professionele kunsten en theaters. Daarom worden nadrukkelijk àlle gezelschappen uitgenodigd de tekst op te voeren in hun theater in de buurt. Het Nationale Theaterfonds en Het Prins Bernard Cultuurfonds stellen een opvoeringsbudget beschikbaar om de samenwerking tussen de gezelschappen en het theater te stimuleren.
30-08-2021
Voor het tijdelijke onderkomen van de Tweede Kamer aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag maakte Jos de Putter het kunstwerk ‘Aarde’. De materiaalkeuze maakt het nu al een veelbesproken werk. Niet iedereen is fan van het nieuwe kunstwerk. Het kunstwerk wordt vergeleken met brokstukken, een klimmuur of zelfs poep. De Putter, bekend als documentairemaker, werd geselecteerd door de kunstcommissie van de Tweede Kamer. Het kunstwerk kwam tot stand binnen de percentageregeling, waarbij de Rijksoverheid bij bouwprojecten een percentage uitgeeft aan kunst. De verbouwkosten van deze tijdelijke locatie bedragen 161 miljoen euro. Het bedrag van 200 duizend euro dat in verschillende publicaties wordt genoemd als honorarium voor het kunstwerk klopt niet, zegt De Putter. „Het is iets minder. Ik mag niet zeggen hoeveel het wel is. Bovendien is het geld voor het hele kunstwerk, inclusief materiaal en onderzoek. Mijn eigen beloning is daar weer een kleiner onderdeel van.”
26-08-2021
De BNA Handreiking Architectenopdracht is te downloaden op de BNA-website. Deze handreiking biedt opdrachtgever en architect houvast bij het vastleggen van een duidelijke en effectieve architectenopdracht. Er is in de praktijk grote behoefte aan een dergelijke houvast. De handreiking is opgesteld door een zestal bureaus onder auspiciën van de BNA. Zij raden collega-bureaus en hun opdrachtgevers van harte aan om gebruik te maken van de handreiking bij contractvorming.
24-08-2021
Buma NL lanceert het online matchmaking-platform Songplaza. De eerste editie wordt ondersteund vanuit de overheid waardoor componisten-tekstschrijvers via een 'open call' kans maken op een betaalde compositieopdracht en vervolgens gekoppeld worden aan zangers en zangeressen die actief zijn in het Hollandse genre. Het doel is nieuwe songs te componeren, op te nemen en uiteindelijk commercieel uit te brengen. Buma Cultuur en het ministerie van OCW willen op deze manier de muzieksector versterken, onder andere door werkbijdragen voor compositieopdrachten beschikbaar te stellen aan componisten en tekstschrijvers. Belangrijkste doel dat het ministerie verbindt aan de werkbijdrage is het creëren van nieuw werk en/of nieuwe exploitatie.
18-08-2021
Twee maanden geleden berichtte Brabant Cultureel over de desolate toestand van het kunstwerk Hilverkaveling van kunstenaar Willem Claassen. De gemeente Hilvarenbeek, eigenaar van het kunstwerk, heeft zich dat aangetrokken en het object laten opknappen. Het is van een nieuwe verflaag voorzien, kapotte planken zijn vervangen en het mechanisme onder het kunstwerk is gerepareerd. Daarmee is overigens niet gezegd dat het kunstwerk helemaal in ere is hersteld. De foto’s van vroeger en nu laten dat zien dat het houtwerk van een vernislaag was voorzien en nu lijkt het een soort beits. Het werk heeft daardoor een wat ander aanzicht gekregen.
17-08-2021
Kunstloc Brabant en het Van Gogh Nationaal Park (NP) gaan samen met 50 andere partners van het park werken aan het toekomstige Brabantse landschap met creativiteit als uitgangspunt. Hiervoor hebben zij een partnerovereenkomst getekend. Met Van Gogh, zijn vernieuwingsdrang, verbeeldingskracht, doorzettingsvermogen en durf als leidraad. De komende jaren zet Kunstloc zich in om de omgevingskwaliteit van het park te versterken met verbeeldingskracht en innovatieve oplossingen.