Bijzonder kunstwerk van kunstenaar Leon Keer op het schoolplein van basisschool De Wegwijzer in Tilburgse wijk De Reeshof in het kader van gemeentelijk project muurschilderingen in de stad.
Het Fonds Podiumkunsten heeft 25 projecten gehonoreerd in de eerste ronde van de regeling opdracht compositie of libretto. Er zijn in totaal 45 aanvragen in behandeling genomen. Aanvragen worden in twee ronden per jaar behandeld. In deze eerste ronde is het budget 239.000 euro. Deze regeling is bestemd voor het geven van een opdracht om een compositie of een libretto te schrijven, en heeft als doel de kwaliteit en de diversiteit van de Nederlandse podiumkunsten te bevorderen.
De ondernemersvereniging Korvel Vooruit in Tilburg is op zoek naar artiesten en ontwerpers die interesse hebben in het maken van kunst in het Korvellint. Het mag bestaan uit een enkel object of een serie kleine ingrepen in de buurt. De ondernemers roepen kunstenaars op om zich aan te melden, daar selecteert een commissie er drie uit die ieder 500 euro krijgen om een schets te maken. Eén van de drie kunstenaars krijgt uiteindelijk de opdracht om zijn of haar schets te realiseren. ,,We trekken er als ondernemersvereniging zelf 5000 euro voor uit, maar we denken dat we daar straks in totaal 15.000 euro voor beschikbaar hebben. Voor een duurzaam, hufterproof kunstwerk en voor de arbeid natuurlijk. Voor hen is het nu ook een barre tijd.”, zegt ondernmener Peter Hessels. Kunstenaars kunnen zich tot 15 april aanmelden. Voor de zomer moet bekend zijn wie het mag maken en in het najaar moet het kunstwerk er staan.
Stichting Cultuur zonder Grenzen ontving van het Mondriaan Fonds een bijdrage Kunst Opdracht voor de realisatie van Kapellenbaan: een internationaal kunstproject waar kunstenaars de opdracht krijgen om paviljoens of stilteruimtes te ontwerpen in de openbare ruimte in het Land van Cuijk en Noord-Limburg. De Kapellenbaan is een serie van paviljoens die verwijzen naar de vele (veld)kapellen die in het verleden in de streek zijn geplaatst en de Romeinse heerbaan tussen Maastricht en Nijmegen. Afgelopen herfst zijn de eerste twee kapellen geplaatst door Atelier van Lieshout en Maria Roosen. Dit jaar komen daar de kapellen van kunstenaars Sachi Miyachi en Frank Havermans bij. Met de bijdrage Kunst Opdracht stimuleert het Mondriaan Fonds opdrachten aan kunstenaars en daarmee ook de markt en de zichtbaarheid van kunst; de betrokkenheid tussen opdrachtgever, kunstenaar en publiek. Aanvragen kan op elk moment van het jaar via het online aanvraagsysteem van het Mondriaan Fonds
Als lichtpuntje dook in 2020 de ene na de andere muurschildering in de stad op. Het project van de gemeente Tilburg gaat dit jaar verder en start met een vloerschildering van internationaal vermaard kunstenaar Leon Keer. Hij maakt een driedimensionale schildering die, als je je telefoon er op richt, ‘tot leven komt’. Keer: ,,Met augmented reality wordt het bijna vierdimensionaal. Als je je telefoon er op richt (daarvoor moeten mensen een speciale app downloaden -red) komt het tot leven.” Het kunstwerk - nu nog een prille schets - verschijnt begin april bij basisschool De Wegwijzer in de Tilburgse wijk De Reeshof. De voorbereidingen lopen voor meer schilderingen, laat een gemeentewoordvoerder weten. Hoeveel schilderingen, wie en waar, is nog niet bekend.
Een dreigend conflict tussen kunstenaar Thijs van Kimmenade en het gemeentebestuur van Gemert-Bakel lijkt in de kiem te kunnen worden gesmoord. Er is een nieuwe plek in zicht voor het kunstwerk De Stoelen van Van Kimmenade uit Milheeze, tot grote tevredenheid van de kunstenaar zelf. ,Ik ben blij dat het er nu zo goed uitziet", reageert de kunstenaar uit Milheeze telefonisch verheugd. ,,Want het oorspronkelijke plan om mijn kunstwerk rücksichtslos af te danken, dat deugde voor geen meter. Nu nog even afwachten of het allemaal wel rond komt.“ Gemeenteraadslid Stan van Kollenburg van de Dorpspartij, pleitbezorgers voor het kunstwerk op een nieuwe locatie, de rotonde aan de westkant van het dorpshart van Bakel, heeft er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. ,,We hebben de afgelopen weken een paar indringende gesprekken over de kwestie gevoerd, en het ziet er nu allemaal heel goed uit. Er moeten alleen nog wat praktische zaken geregeld worden.”
Kunstloc Brabant ondersteunt de realisatie van een monument in Tilburg om het slavernijverleden te herdenken. Het voortouw voor dit monument is genomen door de Stichting Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst Tilburg en de Stichting Comité 30 juni-1 juli Tilburg. Zij vertegenwoordigen Tilburgers met roots in Suriname of de (voormalig) Nederlandse Antillen en Aruba. Velen van deze grote groep Tilburgers zijn nazaten van mensen die slachtoffer waren van de Nederlandse slavenhandel. Aan drie kunstenaars wordt een schetsopdracht verleend. Kunstloc adviseur Liesbeth Jans schreef een blog over kunst en herinneren.
De gemeente Zundert wil in de nieuwe raadszaal twee portretten aan de muur. Eén van koning Willem-Alexander, een tweede van koningin Máxima. Maar dan niet van die standaardportretten. Integendeel: Zundert wil een koning en koningin die zijn gemaakt door kunstenaars van eigen bodem. Lokale kunstenaars wordt gevraagd een ontwerp, inclusief een begroting, voor juni te mailen naar griffie@zundert.nl. In augustus wordt duidelijk welke kunstenaar de opdracht krijgt. Voor de uitvoering van zijn of haar werken is 10.000 euro apart gelegd.
Met de tijdelijke regeling 2P Covid-19: een podium voor lokale makers biedt het Fonds Podiumkunsten meer ruimte aan samenwerkingen van podia en festivals met lokale makers. Het Fonds wil hiermee de podia en festivals de mogelijkheid bieden om in samenwerking met lokale makers kleinschalig aanbod te realiseren en te presenteren. Het kan hierbij gaan om zowel bestaande als nieuwe projecten en kan worden gebruikt voor het verlenen van opdrachten aan lokale makers. Het moet gaan om kleinschalig aanbod dat binnen de geldende coronamaatregelen wordt gemaakt en gepresenteerd. De subsidie kan worden ingezet voor de dekking van voorbereidings- en uitvoeringskosten alsmede voor kosten voor marketing en publiekwerving. Het gaat hierbij om activiteiten die starten in 2021. Deadline is 30 juni 2021.
Kunst bij windturbines, dat is niet de meest voor de hand liggende combinatie. Toch is dat precies wat er staat te gebeuren bij windpark Streepland dat volgend jaar van de grond komt langs de A16 bij Moerdijk. Ontwikkelaar Goede Buren plaatst bij een van de drie molens een kunstobject. ,,Voor ons vormen kunst en educatie een belangrijk doel. We willen mensen ter plekke meer vertellen over duurzame energie. Op deze manier hopen we meer draagvlak te krijgen”, zegt woordvoerder Jennie Tissingh. Het moet een plek worden waar mensen naar toe kunnen wandelen of langs kunnen fietsen. ,,Wie weet lopen reizigers die op het NS-station Lage Zwaluwe hun trein hebben gemist er even heen. Maar we denken bijvoorbeeld ook aan schoolexcursies.” Wat voor kunstobject er komt en waar precies, is nog niet bekend. Goede Buren, een initiatief van Windunie, Greenchoice en Meewind, richt ook een maatschappelijk fonds op.
Het kunstwerk De Gemeente Verlicht in de raadzaal van het Bernhezer gemeentehuis krijgt een opknapbeurt. Het college van B en W van Bernheze heeft daar ruim 18.000 euro voor uitgetrokken. Het kunstwerk dateert uit 2007. De verlichting heeft volgens de gemeente het einde van de levensduur bereikt, die is maximaal tien jaar. Het verloop van de kleuren is daardoor niet goed meer. Bernheze heeft over de renovatie contact gehad met kunstenaar Herman Kuijer uit Hilvarenbeek. ,,Er is met name gesproken over de techniek, mogelijkheden de vervangingskosten te drukken en de leverancier. Hij vond het prettig erbij betrokken te worden.’’
Het is krap vier jaar oud en nu al is het graffitikunstwerk in het fietstunneltje in Goirle in verval. Op sommige plekken laten de beeltenissen los. De oorzaak is al wel bekend. Onder het huidige kunstwerk van dieren en natuur zit een ander graffitikunstwerk. Daarover is ooit een laag coating aangebracht en die laat nu los. Wat eigenlijk een beetje zuur is omdat het laatste kunstwerk 24.550 euro heeft gekost. Goirle gaf vijf jaar geleden professionele graffitikunstenaars de opdracht op de tunnel te verfraaien. Zodat het voor vandalen niet meer aantrekkelijk zou zijn om in het wilde weg te gaan kliederen. ,,We hebben wel geïnformeerd bij de kunstenaars, maar die hebben aangegeven dat de hele tunnel dan eerst schoon gespoten moet worden. Dan moet het weer opnieuw worden aangebracht. We weten geen precieze prijs, maar de gemeente heeft op het moment het geld niet", geeft een woordvoerder aan.
De kunstbrug die in nieuwbouwwijk Geerpark in Vlijmen komt, is naar verwachting net na de zomer klaar. De gemeente Heusden heeft besloten de uitvoering van het project helemaal neer te leggen bij één aannemer, met daarbij een belangrijke rol voor kunstenaar Jeroen Doorenweerd. Er komt dus geen openbare aanbesteding. Wie de aannemer wordt is nog niet bekend. Door het in één hand te houden, denkt Heusden de voortgang van de werkzaamheden en de kwaliteit qua constructie, materiaalgebruik en uitstraling het best te kunnen bewaken. De brug is een ontwerp van Doorenwaard. Hij kreeg eerder al opdracht het kunstwerk te maken, na een advies van de kunstadviescommissie van de gemeente Heusden. De brug komt te liggen tussen Lisdodde en Loopkever en is bedoeld voor fietsers en voetgangers. De totale kosten van kunstwerk, inclusief bijkomende kosten als de aanleg, grondwerkzaamheden eetc. zijn 208.191 euro.
De BNA is tevreden over de stappen van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische zaken voor betere rechtsbescherming bij overheidsaanbestedingen. Architecten lopen veelvuldig op tegen onredelijke voorschriften en buitensporige deelnamekosten. Het is slikken of stikken. Klagen bij de aanbesteder heeft weinig zin en procederen biedt ook weinig soelaas. Een aanscherping van de Aanbestedingswet moet voor verbetering zorgen, zodat gedupeerde architecten beter hun recht kunnen halen.
Het kunstwerk Monument voor de eerste kus van Karin Colen is van zijn plaats bij het oude raadhuis van Schijndel verdwenen. Waar is het toch gebleven?,wil Marrik van Rozendaal weten. De fractieleider van D66 in Meierijstad stelde vragen aan het gemeentebestuur van Meierijstad. Colen had al opgevangen dat het beeldje er sinds kort niet meer staat. ,,Maar ik maakte me er niet al te druk om. Het raadhuis wordt verbouwd, dus het zal wel even een andere plek hebben, denk ik.” Bij de gemeente konden ze daar op 22 februari geen antwoord op geven. Enkele dagen later kwam het bericht van wethouder Menno Roozendaal dat het kunstwerk goed is ingepakt en veilig opgeslagen. En het keert terug op zijn plek bij het bordes als de verbouwing van het oude raadhuis op de Markt is afgerond.
New York heeft ‘Empire State of Mind’; wat is het Eindhovens equivalent? Vanaf vandaag kunnen Eindhovense muziekmakers, producers én fanatiekelingen meedoen in de race voor de enige echte Eindhoven anthem. De nieuwe campagne ‘The Sound of Eindhoven’, ontwikkeld door Eindhoven365 en creatief bureau Edhv, moet de lokale muziekscene een boost geven. Een mooie samenwerking met lokale partners als Muziekgebouw, de Effenaar, Dynamo, Popei, Rock City Institute en Stichting Cultuur Eindhoven. Een track inzenden kan tot 12 april. De jury zal achter de schermen aan de slag gaan om uiteindelijk een oordeel te kunnen vellen. In diezelfde periode kan het publiek een stem uitbrengen op hun favoriet. Uiteindelijk zijn er twee winnaars: de jury winnaar en de publieksfavoriet. Beide winnaars mogen hun track opnemen en uitgeven op vinyl. Daarnaast ontvangen ze een bedrag van 1.000,- euro. De jury winnaar krijgt aanvullend een videoclip geproduceerd door Pierette Goossens én mag zijn of haar inzending de officiële Eindhoven Anthem noemen
Op het jubileumsymposium van het vakblad BK Informatie stond dit jaar kunst in de openbare ruimte centraal. Er was al een online database van honderd sleutelwerken aangelegd en er vond een middag plaats met meerdere panels, waar gesproken werd over de vele kwesties en veranderingen waarmee kunstenaars en bemiddelaars te maken hebben. Minke van Schaik keek online mee. Ze zag hoe kunstenaars zich aan de omstandigheden weten aan te passen, maar niet zonder steun van bemiddelaars kunnen.
Geef kunstwerk De Stoelen in Bakel een nieuwe plek. Bij voorkeur op een andere prominente plaats in het centrum van Bakel. En dan het liefst bij de entree van het dorp aan de kant van Helmond, de rotonde aan het begin van de Dorpsstraat. Dat is, kort en krachtig, de boodschap van de gemeenteraadsleden van Kollenburg en Coopmans van de Dorpspartij in de gemeenteraad van Gemert-Bakel. ,,Het zou toch zonde zijn als het kunstwerk van Thijs van Kimmenade roemloos zou eindigen op de gemeentewerf, omdat het na de herinrichting van het St. Wilbertsplein niet meer op die plek past", aldus Van Kollenburg. ,,Daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn, denken wij.” Het probleem is ontstaan door de aanstaande herinrichting van het Bakelse dorpshart. Die ingrijpende opknapbeurt gaat binnenkort al van start. Aan de voorkant van de kerk aan het plein komt gras, een aantal parkeerplaatsen verdwijnt en er komt een ruime waterpartij. Van Kimmenade is het niet eens met het plan van het Gemert-Bakelse gemeentebestuur om zijn Stoelen te verwijderen. De Milheezenaar ontwierp het kunstwerk in 1994. Het symboliseert de drie kerkdorpen waar de toenmalige gemeente Bakel, Milheeze en De Rips uit bestond. Van Kimmenade kondigde in het Eindhovens Dagblad aan dat hij zich via de rechter tegen het verplaatsen zal verzetten.
Onlangs sprak Liesbeth Jans, adviseur kunst en samenleving van Kunstloc Brabant, tijdens een paneldiscussie ter gelegenheid van het jubileumsymposium van BK-Informatie over Kunst in de openbare ruimte over de rol van bemiddelaar. Wat houdt die rol van bemiddelaar precies in? Waarom is die rol vaak onmisbaar? Jans blogt hierover. Kunstloc Brabant wordt wekelijks benaderd door makers, gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven en vervult vervolgens de rol van bemiddelaar die vraag en aanbod bij elkaar brengt.
BNA Beste Gebouw 2021 gaat van start. Architecten kunnen met hun opdrachtgever hun beste gebouw, in gebruik genomen in 2020, inzenden op Gebouwvanhetjaar.nl. Er zijn 4 categorieën : Identiteit & Icoonwaarde, Leefbaarheid & Sociale Cohesie, Stimulerende Omgevingen, en Particuliere Woonbeleving. BNA-voorzitter Francesco Veenstra blogt over de wedstrijd.
De Call for Entries voor Dutch Design Awards (DDA) 2021 is geopend. Voor het 19e jaar op rij wordt ontwerpend Nederland uitgenodigd om hun beste werk in te sturen vóór 24 april 2020. Men kan zich in een van de zes hoofdcategorieën: Product, Fashion, Habitat, Communication, Design Research en Data & Interaction. Ook kan er worden aangemeld voor de Young Designer Award en de Best Commissioning Award.
De tweede netwerkbijeenkomst 'Kunst in de openbare ruimte' zal als webinar plaatsvinden. En er valt iets te vieren: 'Het Stappenplan kunst in de openbare ruimte. Een leidraad voor beheer en behoud' is af. Dit zal op dit 4 februari kort gepresenteerd worden. De online bijeenkomst wordt georganiseerd door de RCE projectgroep Kunst in de openbare ruimte. Het stappenplan geeft praktische informatie voor het beheer en behoud van kunst in de openbare ruimte. Het gaat in op probleemsituaties waar eigenaren, beheerders en andere betrokkenen mee te maken kunnen krijgen. Aan bod komen onder andere onderhoud, documentatie, waardering, risicomanagement, schade en restauratie.
De publicatie Competition Culture in Europe 2017-2020 compileert de activiteiten en onderzoeks- en onderwijsprojecten op het gebied van prijsvragen in Europa. Hiermee wordt het vierjarig programma Competition Culture in Europe, geïnitieerd door Architectuur Lokaal, afgesloten. Twintig Europese landen waren betrokken bij de implementatie van het programma; in zes daarvan werden onderzoeksprogramma’s met studenten opgezet. Doel van het programma was de kwaliteit van de opdrachtverlening te verbeteren om hiermee bij te dragen aan de ontwikkeling van de Europese bouwcultuur door middel van de uitwisseling van kennis en ervaringen tussen Europese landen. Daarbij was er veel aandacht voor verbetering van de toegankelijkheid en transparantie van ontwerpwedstrijden in Europa. Gedurende vier jaar is er veel gedaan om wederzijds begrip tussen de verschillende nationale culturen te verbeteren. Het boek bundelt de vele activiteiten op het gebied van prijsvragen in Europa, inclusief onderzoeks- en onderwijsprojecten in de verschillende Europese landen.
,,Het herinnert ons aan de roemruchte geschiedenis van het Bels Lijntje en verwijst tegelijk naar het recreatieve fietspad dat het nu is. Een baken en oriëntatiepunt voor inwoners en bezoekers”, aldus een woordvoerster van de gemeente Baarle-Nassau. Op 22 januari is ‘’Poort van Baarle’ onthuld. Het 7 meter kunstwerk van Tim Hoefnagels uit Eindhoven staat op het Bels Lijntje in Baarle-Nassau.
Op 20 januari vond het door BK – Informatie georganiseerde symposium 'Kunst in de openbare ruimte' plaats. Iedereen die een ticket heeft kan de opnames online terugkijken tot eind februari 2021. Anderen kunnen contact opnemen met BK – Informatie om het terug te zien. Een overzicht van de 6 sprekers en het onderwerp dat ze inbrachten.
Dutch Choir Music Now ondersteunt componisten met nieuwe compositieopdrachten en voorziet amateurkoren van gratis, nieuw koorrepertoire. Het initiatief is genomen door een mecenas die anoniem wil blijven, in samenwerking met Nieuw Geneco en Dutch Composers NOW. De composities zijn vrij toegankelijk op het online platform Dutch Choir Music NOW. De mecenas achter het initiatief noemt zich Marcia en is in het dagelijks leven koordirigente. Ze besloot een erfenis in te zetten om componisten – die nauwelijks steun krijgen tijdens de coronacrisis – in hun kracht te zetten met nieuwe compositieopdrachten. Bovendien wil ze amateurkoren aan goed zingbare nieuwe composities helpen, afgestemd op de mogelijkheden en verwachtingen van amateurzangers. Op de website staan al 39 composities voor vrouwenkoor (ook geschikt voor mannen). De stukken zijn te downloaden en voorzien van audio en oefenbestanden.
In coronajaar 2020 ontvangt BNA-jurist Michel Geertse opvallend veel klachten van architecten over aanbestedingen. Bottleneck zijn vooral de hoge tenderkosten en de disproportionele voorwaarden die opdrachtgevers stellen. Aan de andere kant mogen architecten zich ook soms ook alerter opstellen, vindt Geertse. “Je wilt niet weten hoeveel architecten ik aan de lijn heb gehad die in de volgende ronde pas ontdekken wat de voorwaarden zijn”, zegt hij in een gesprek met Architectenweb.
De BNA neemt het marktdossier aanbesteden over van PIANOo, het Expertisecentrum Aanbesteden van het ministerie van Economische Zaken. Aanleiding is het besluit van PIANOo te stoppen met specifieke branchedossiers. Omdat het inkopen van architectendiensten vraagt om specifieke kennis neemt de BNA het marktdossier nu over. Onlangs heeft de BNA samen met PIANOo het marktdossier nog geactualiseerd. Inkopers zijn hiermee beter in staat zijn om hun architectenselectie af te stemmen op de marktomstandigheden in de architectenbranche
Margriet Luyten is dit jaar de laureaat van de Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant. De prijs wordt voor de derde keer uitgereikt en is, naast een blijk van waardering, een impuls ter stimulering. Mogelijke winnaars van deze Noord-Brabantse kunstprijs dienen te beschikken over een rijk kunstenaarsparcours en (inter)nationaal succes. De laureaat wordt gekozen door Het Noordbrabants Museum, waarna hij of zij de opdracht krijgt om in een tijdsspanne van maximaal één jaar een kunstwerk voor het museum te vervaardigen. Dit werk wordt vervolgens toegevoegd aan de collectie De prijs is een initiatief van het Will en Jan van Hoof Fonds en Het Noordbrabants Museum. Eerdere laureaten waren Eelco Brand en L.J.A.D. Creyghton.
In de eerste week van het nieuwe jaar wordt begonnen met de bouw van De Nieuwe Herdgang, de uitkijktoren in de Moerenburg, bij knooppunt De Baars. Eind april moet het opvallende, 25 meter hoge bouwwerk langs de A58 klaar zijn. Als de toren klaar is, worden rondom het kunstwerk twaalf bomen gepland en wordt het omliggende terrein ingezaaid met een bloemenmengsel. Er wordt ook een wandelpad aangelegd naar de toren, die straks toegankelijk wordt via een tourniquet. De landschappelijke inrichting is bedacht in samenspraak met het Waterschap en Rijkswaterstaat, vanwege de plannen voor de verbreding van de A58. De uitkijktoren is een ontwerp van kunstenares Nina Aalbers. Zij reageerde in 2017 op een oproep aan beginnende architecten, ontwerpers en kunstenaars om een ontwerp te maken voor een uitkijktoren bij De Baars. Aanvankelijk werd gekozen voor een ander ontwerp, maar die constructie bleek later onuitvoerbaar. Daarop kwam de gemeente Tilburg uit bij het ontwerp van Nina Aalbers. Er is een bedrag van 275.000 euro beschikbaar.
Mathijs Leeuwis is de komende twee jaar de nieuwe stadscomponist van Tilburg, als opvolger van Anthony Fiumara. ‘’Het is een grote eer om Anthony, van wie ik veel geleerd heb, te mogen opvolgen. Op dit nog vrij prille punt in mijn carrière hoop ik een platform als stadscomponist te kunnen benutten om samen te werken met andere kunstenaars en enkele van mijn artistieke en sociale doelen te verwezenlijken. Hoewel de tijd van volle concertzalen vermoedelijk nog even op zich laat wachten, sta ik te popelen om aan de slag te gaan.’’ ,,Na de ‘tempel’ in De Nieuwe Vorst wil ik in de stad zulke plekken laten landen waar mensen zich even kunnen terugtrekken, en op een andere manier naar muziek luisteren. Daarnaast ben ik als liedjesschrijver geïnteresseerd in verhalen, en ik heb belangstelling voor de geschiedenis van de stad”, zegt Leeuwis. Dit project van De Link komt mede tot stand met steun van de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg. Op 12 december nam Anthony Fiumara afscheid als stadscomponist met een avond vol nieuwe muziek in de Concertzaal in Tilburg.
De coronatijd valt voor de kunstliefhebber zwaar. Gelukkig is er ook veel kunst in de openbare ruimte te beleven. Kunst waar je al wandelend of fietsend naar toe kunt, of die zomaar ineens je pad kruist. Kunst waardoor je je kunt laten inspireren, waarover je kritische vragen kunt stellen of die je verbaast omdat je niet begrijpt wat het kunstwerk daar doet. Liesbeth Jans, adviseur kunst & samenleving Kunstloc Brabant, blogt over kunst in de openbare ruimte.
De percentageregeling voor beeldende kunst bij Rijksgebouwen bestaat bijna 70 jaar. Sinds 1951 zorgt de regeling ervoor dat een percentage van bouwkosten aan Rijksgebouwen wordt gebruikt om opdrachten uit te schrijven aan beeldend kunstenaars. Hoewel deze lange staat van dienst waardering oogst, bestaat er ook onduidelijkheid over de rol die de Rijksoverheid via deze regeling speelt als opdrachtgever. Om op goede wijze de positie in het opdrachtgeverschap te kunnen bepalen, vroeg het Atelier Rijksbouwmeester de Boekmanstichting wat ervaringen met de percentageregeling uit het nabije verleden ons leren over haar functioneren. Ook wilde het Atelier weten hoe de regeling vanuit deze inzichten in de toekomst kan worden verstevigd als vorm van opdrachtgeverschap in de Nederlandse beeldende kunst. Het doel van dit onderzoek is om het functioneren van de regeling in kaart te brengen en inzicht te krijgen in de toekomstbestendigheid ervan. Voor die toekomstbestendigheid is het belangrijk om ook andere vormen van opdrachtgeverschap te inventariseren en parallellen te trekken met de percentageregeling. Wat leren ervaringen met de percentageregeling uit het nabije verleden over haar functioneren en hoe kan de regeling vanuit deze inzichten in de toekomst worden verstevigd als vorm van opdrachtgeverschap in de Nederlandse beeldende kunst?
Het water van de Aa en de Dommel, de orgels in de dorpskerken, verkeersstromen op de A50. Zó klinkt Meierijstad. Maar, Angela de Weijer hoort meer in de dertien kernen van de gemeente Meierijstad. Daarom komt de eerste stadscomponist van de gemeente vanuit haar woonplaats Eindhoven op woensdag en donderdag naar Veghel toe. Ze werkt dan vanuit Phoenix Cultuureducatie op de Noordkade. Angela de Weijer heeft als componist de opdracht: een muzikaal kunstwerk maken voor en over Meierijstad. De 33-jarige Eindhovense is geluidskunstenaar, componist en dj en heeft deze opdracht gekregen van de provincie Noord-Brabant. In Noord-Brabant zijn vier ‘stadscomponisten’ actief: Tilburg, ‘s-Hertogenbosch, Heukelom en Meierijstad. Een gesprek.
Het Radio Filharmonisch Orkest start met ingang van 2021 met een jaarlijks stipendium voor jonge, talentvolle componisten. Het eerste stipendium zal worden toegekend aan de Nederlands-Israëlische Karmit Fadael. Het stipendium kwam tot stand dankzij financiële steun van de Vrienden van het RFO en de gemeente Hilversum in samenwerking met het televisieprogramma Podium Witteman. Karmit Fadael krijgt opdracht voor het componeren van vier nieuwe werken, waarvan er één op de Nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente Hilversum in première zal gaan. De andere composities zullen door het jaar heen in première gaan bij het televisieprogramma Podium Witteman, uitgevoerd door leden uit het Radio Filharmonisch Orkest en het huisensemble van Podium Witteman, Fuse. Het laten klinken van nieuw gecomponeerde muziek en de ontwikkeling van talent behoren tot de kerntaken van het Radio Filharmonisch Orkest. Juist nu is het belangrijker dan ooit Nederlandse componisten te steunen met opdrachten. Met het 'Stipendium Radio Filharmonisch Orkest' ondersteunt het orkest een jong talent en krijgt deze de kans om een jaar lang met een professioneel orkest te werken.
Afgelopen jaar hebben een groot aantal publieke en private organisaties zich samen met de culturele en creatieve sector gebogen over 10 grote maatschappelijke uitdagingen. De belangrijkste leeropbrengsten van het project IDOLS zijn gebundeld in een gelijknamig boekje dat op 11 november werd aangeboden aan minister van Engelshoven (OCW) die het programma mogelijk maakte. De problemen van morgen vragen om nieuwe inzichten en denkwijzen. Van biodiversiteit en obesitas tot inclusie en mantelzorg. De oplossingsgerichte denkkracht van de culturele en creatieve sector draagt nu al bij. Maar hoe die denkkracht beter kan worden gemobiliseerd, verdient meer aandacht. Juist daarover ging Project IDOLS* (Increasing Demand by Offering LearningS). Vooral de manier die meer recht aan de gecreëerde waarde doet stond centraal. Want dat was het doel van dit praktijkonderzoek: het vergroten van de taartpunt voor de culturele en creatieve sector door het organiseren en professionaliseren van opdrachtgeverschap. En een jaar na de start, blijkt dat relevanter dan ooit.
Digi-PACCT wordt een digitaal platform dat onder meer inzicht moet gaan geven in de geldende arbeidsvoorwaarden in de culturele en creatieve sector, waaronder cao’s en honorariumrichtlijnen. Inmiddels is de cao-kaart gelanceerd die een uitgebreid inzicht geeft in alle cao’s in de sector. Daarnaast zal een kennisbank worden opgebouwd (en blijvend worden geactualiseerd) met informatie over (de toepassing van) bestaande maar ook toekomstige wet- en regelgeving omtrent arbeidsrecht, sociale zekerheidsrecht en fiscaalrechtelijke onderwerpen. Een derde en tevens zeer belangrijk onderdeel van Digi-PACCT is het stimuleren van kennisdeling tussen (met name) kleine werkgevers en HR-professionals in de sector om goed werk- en opdrachtgeverschap te bevorderen.
Geluidskunstenaar, componist en DJ Angela de Weijer gaat dit culturele seizoen, in opdracht van de Provincie Noord-Brabant, aan de slag als Stadcomponist in de gemeente Meierijstad. Het doel: het stimuleren van een bloeiende en levendige muzieksector die midden in de gemeenschap staat, waarin ‘muziekmakers’ en componisten het voortouw nemen. De kersverse Stadscomponist wordt hierbij ondersteund en gefaciliteerd door Phoenix Cultuur. De Stadscomponist gaat de komende maanden verbindingen leggen met inwoners in de verschillende dorpskernen van de gemeente en laat zich inspireren door de verhalen en gebeurtenissen die leven in de gemeenschap. Op basis van deze informatie en inspiratie maakt ze een compositie of een klankkunstwerk. De presentatie van haar werk vindt plaats bij een bestaand evenement of concert, maar kan ook een op zichzelf staande activiteit worden. Anthony Fiumara, Piet-Jan van Rossum, Bart de Vrees en Angela de Weijer zijn de vier kunstenaars die in het seizoen 2020-2021 stadscomponist zijn in respectievelijk Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Heukelom en Meierijstad.
Kunstenaars uit Midden-West-Brabant die in aanmerking willen komen voor de plaatsing van hun kunstwerk op het Raadhuisplein in Rijen, kunnen daarvoor een ontwerp insturen. De winnaar krijgt bovendien een bedrag van 3.000 euro. De gemeente Gilze en Rijen is twee jaar geleden ingestapt in het project Kunst in de Gemeente van de Stichting Kunstweek uit Raamsdonksveer. Het wisselkunstproject maakt het mogelijk dat een kunstenaar zijn kunstwerk een jaar lang exposeert op een betonnen sokkel van één bij één meter in de hoek van het Raadhuisplein. Daarna krijgt hij of zij het weer terug. Het doel is om mensen meer bewust te maken van de waarde van kunst en kunst zichtbaarder te maken in het straatbeeld. En de kunstenaars kunnen er een opdracht mee binnenhalen.
Er komen nog twee kunstwerken aan, daarmee staat de teller van het Tilburgse muurschilderingenexperiment eind dit jaar op tien stuks. Het bevalt zo goed - van online reacties tot bijval van alle politieke partijen - dat er in ieder geval nog twee jaar een vervolg moet komen. Dat vindt het Tilburgse college. Er wordt 60.000 euro uitgetrokken om nog twee jaar door te gaan. Het voorstel wordt volgende maand tijdens de begrotingsbehandeling besproken. Er moet wel worden geëvalueerd wat er goed ging, en wat minder goed, aldus wethouder Jacobs. Meer diversiteit bijvoorbeeld: tussen de schilderingen die tot dusver werden gemaakt, zat nog geen werk van vrouwen. Daar komt binnenkort verandering in.
In opdracht van de provincie Noord-Brabant ontwikkelde C-mone in samenwerking met Kunstloc Brabant de ontwerpopdracht ‘Brabantse Kloostericonen’. Dit naar aanleiding van het Jaar van het Brabants Kloosterleven, dat door de provincie Noord-Brabant wordt georganiseerd . Ontwerpers en beeldend kunstenaars werden uitgenodigd een product te ontwerpen om de kloosterverhalen op een nieuwe manier te vertellen. Vijf makers gaan nu aan de slag.
Twintig eindexamenleerlingen van de opleiding decoratie- en restauratieschilder van het SintLucas in Boxtel hebben van het parochiebestuur van de Sint-Lambertuskerk in Helmond de opdracht gekregen om de wandschilderingen op de zijpanelen in het dwarsschip van de kerk te restaureren. De afgelopen zes weken hebben ze onderzoek verricht. Historisch, bouwkundig, materiaaltechnisch en zelfs iconografisch. Oftewel: wat speelt zich op de afbeelding af? De komende twee weken formuleren de studenten een restauratieadvies en dan kan, na goedkeuring van het parochiebestuur, het echte werk beginnen. Docent Joep Dirckx is blij dat de studenten in deze tijd van online onderwijs in de kerk fysiek aan de slag kunnen.
In Werkendam is het standbeeld onthuld ter herinnering aan het lot van de Merwedegijzelaars. Het beeld, gemaakt door Richard van der Koppel, vormt samen met de standbeelden in Sliedrecht en Hardinxveld een drieluik. Uit deze drie dorpen en de Biesbosch zijn op 16 mei 1944 zo'n zeshonderd jonge mannen opgepakt, als wraakactie van de Duitse bezetter en afgevoerd naar Kamp Amersfoort en later naar Duitse werkkampen.
De graffitikunst in de twee fietstunnels in Geldrop is op 27 september officieel geopend. Bart van Eshof en Emil van der Wijst vormen het kunstenaarsduo dat verantwoordelijk is voor het werk dat duidelijk verwijst naar het textielverleden van Geldrop. Gebiedsregisseur Karen Denton heeft met de koffiedames Wanda Wormser en Ellen Schoumacher verhalen van inwoners van Geldrop verzameld om te verwerken in het ontwerp. De graffitikunstwerken in de twee fietstunnels langs de Dommel zijn een onderdeel van een kunstroute door de regio, maar ook bedoeld om mensen zich meer op hun gemak te laten voelen in de donkere tunnels. ,,Door het kleurrijke geheel voelen mensen zich veiliger’’, zegt wethouder Rob van Otterdijk
De Eindhovense gemeenteraad komt sinds kort bijeen in een raadzaal die compleet is vernieuwd en waaruit kunst is gesloopt. De raad heeft nooit besloten dat dit moest, en hier is nooit in openbaarheid over gesproken. Raadslid Mary-Ann Schreurs wil nu snel van het college weten hoeveel deze operatie heeft gekost en vooral: wie zo nodig een nieuwe raadzaal wilde en waarom. Voor de raadzaal is opnieuw speciaal meubilair ontworpen en zijn grote nieuwe lampen opgehangen. Het lichtkunstwerk van Bert Staal en Matty Christensen, een deel ervan, fijn geweven matten van roestvrij staal, kostte alleen al 270.000 euro - is weggegooid. Dat het lichtkunstwerk van Bert Staal en Matty Christensen in de raadzaal van Eindhoven is gesloopt zonder dat de makers zijn gewaarschuwd is de schuld van de architect, zegt het college van B&W. Die zou 'verzuimd' hebben hen te informeren. Architect Rudy Uytenhaak zegt dat buiten hem tot sloop is besloten. Lida Calis en Ed Verstappen zijn twee van de 22 Eindhovense burgers die 19 jaar geleden hun handtekening beschikbaar stelden voor een kunstwerk van Matty Christensen in het stadhuis. ,,Wij stonden symbool voor alle Eindhovenaren in de stad. En dat symbool is nu gesloopt en weggegooid.”
Een relatie begint niet bij de opdrachtgever, maar bij het bureau. Deel #4 in de serie ‘Ontwerper zoekt opdrachtgever’ van Roel Stavorinus over de samenwerking tussen bedrijven en hun bureaus. Plus het interview met Creative digital agency GRRR. Dat bureau werkt voor een betere wereld, en koos een positionering die bepaalt hoe en voor wie ze werken.
West 8 heeft een grote ontwerpopdracht tot herinrichting van de haven van Baltimore teruggegeven vanwege een aantijging met een oude foto van een Sinterklaasfeest op het Rotterdamse hoofdkantoor. Aan de opdrachtgever is anoniem een foto gestuurd, waarop drie als Zwarte Piet verklede en geschminkte kinderen te zien zijn. Voor Adriaan Geuze, oprichter van het bureau, was er geen twijfel mogelijk; hij trok zijn bureau terug uit het project. “We konden en wilden de rest van het team er niet mee belasten.” Op de website van West 8 staat sinds kort een statement over Black Lives Matter. Het bureau zegt hierin onder meer toe concrete acties te gaan ondernemen om de carrières van gekleurde mensen te stimuleren, onder meer door het instellen van speciale mentorschappen. Toch heeft dit initiatief niets te maken met de geschrapte opdracht in Baltimore, vertelt Geuze.
In maart 2018 begon Geert van Boxtel op verzoek van de toenmalige Gedeputeerde Henri Swinkels van Noord-Brabant aan zijn taak als arrangeur. Bij wijze van experiment voor twee jaar. De arrangeur werkt samen met makers, componisten, musici, gezelschappen en podia in Noord-Brabant aan het verbinden van een breed publiek aan klassieke en hedendaagse gecomponeerde muziek. Partners in dit project zijn onder meer musici, ensembles, orkesten, koren en gezelschappen uit en buiten de muziekwereld, uit zowel de professionele als de amateurkunst. In december 2019 werd zijn taak door interim-cultuurgedeputeerde Annemarie Spierings met nog een jaar verlengd. Wat hij doet is hard nodig, zegt van Boxtel. ,,Er komt minder publiek. Je ziet er de vergrijzing. Ik ben 52 en van middelbare leeftijd, maar bij concerten ben ik altijd een van de jongeren.” Naast een breder en andere publiek, wilde Van Boxtel ook een denkomslag bij de makers bereiken. ,,In de wereld van klassiek is autonomie van de muziek belangrijk. Dat is prima hoor, ik weet zeker dat ook ‘moeilijke’ muziek een publiek vindt. Maar soms moet je er wat meer moeite voor doen.” Of de aanpak geslaagd is, vindt hij een lastig te beantwoorden vraag. “Het is een bijzonder beleidsinstrument dat ook door veel mensen is gevolgd, ook buiten de provincie. Je zou dit ook op andere beleidsterreinen kunnen doen met iemand voor de dans bijvoorbeeld. Je brengt inhoud en financiën bij elkaar en dat zorgt voor flexibiliteit en snelheid.”
De kunst- en interieurtoepassingen die buro Staal/Christensen in 2002 in het stadhuis van Eindhoven heeft gemaakt, zijn vernietigd tijdens de recente verbouwing. Het architectenduo is ‘verbijsterd’ en wil van het college van B&W van de gemeente Eindhoven weten wie verantwoordelijk is.
Kunstenaar Collin van der Sluijs maakt op uitnodiging van de gemeente Tilburg schilderingen op de twee muren van wooncomplex Kedentsche Hoek. De kunstenaar schildert al sinds zijn elfde, maakte muurschilderingen in verschillende steden. Distels lijken op te stijgen uit zijn muurschildering. Die distels horen bij het textielverleden van de stad. Vroeger werden ze gebruikt voor het ruwen, een aanpak die bijvoorbeeld dekens hun donzigheid geeft. En zijn schildering verwijst naar museum De Pont, iets verderop. De gemeente Tilburg wil meer muurschilderingen in de stad.