25-07-2022
In welke provincie wordt bovengemiddeld vaak een bezoek gebracht aan de bibliotheek of bioscoop? Waar in Nederland vind je het meeste aantal musea en rijksmonumenten? En hoe verhouden de gemeentelijke subsidies aan cultuur zich tot de provinciale cultuurlasten? In september 2022 verschijnt de Regionale Cultuurmonitor. Als opvolger van de Regionale Cultuurindex uit 2018. De Boekmanstichting en Atlas Research presenteren een nieuw overzicht van regionale cultuurcijfers die een vergelijking tussen de twaalf provincies mogelijk maakt. Met ruim zeventig indicatoren over participatie, aanbod en geldstromen wordt cultuur in de regio in kaart gebracht. De presentatie van de Regionale Cultuurmonitor vindt plaats op 15 september in Eindhoven tijdens een middagprogramma. Naast een presentatie van de onderzoeksresultaten, wordt er gesproken over wat dit betekent voor regionaal cultuurbeleid en de monitoring van regionale cultuurcijfers. Welke kansen – maar ook obstakels – zijn er? En wat zijn noodzakelijke vervolgstappen? De Regionale Cultuurindex wordt gerealiseerd met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Fonds21.
19-07-2022
In opdracht van de provincie Zeeland heeft de Boekmanstichting de sector in kaart gebracht. Het resultaat, de Cultuurmonitor Zeeland, bevat opvallende conclusies. De belangrijkste: Zeeland heeft behoorlijk wat culturele voorzieningen, maar het aantal activiteiten en voorstellingen valt tegen en de bezoekerscijfers zijn laag. In vergelijking met de rest van het land zijn er bijvoorbeeld weinig voorstellingen op het gebied van podiumkunst. Dat geldt voor allerlei genres: theater, dans, muziektheater, cabaret en kleinkunst. Ook het bezoek blijft achter. De belangstelling voor Zeeuwse podia, bioscopen en bibliotheken ligt ver onder het landelijk gemiddelde. Bij musea zit dat er net onder. Het onderzoek is volkomen verkeerd gevallen bij de cultuursector. Henk Schoute, voorzitter van het Zeeuws Cultureel Overleg, dat tientallen kunst- en cultuurinstellingen verenigt, wijst erop dat slechts een klein aantal vertegenwoordigers van de Zeeuwse cultuursector met de onderzoekers heeft gesproken. ,,Met zo weinig respons vind ik niet dat je conclusies mag trekken. Die slaan nergens op. Er staan stevige conclusies in, maar iedereen die ik spreek vraagt zich af: waar zijn die op gebaseerd? Je kunt geen waarde hechten aan zo’n rapport. De provincie had nooit mogen toestaan dat dit wordt gepubliceerd.” De conclusie dat het culturele aanbod en de belangstelling van het publiek in Zeeland relatief laag is, kan Schoute niet plaatsen. Volgens de Boekmanstichting heeft Zeeland onder meer twee poppodia en 23 musea. Dat zijn er aantoonbaar meer, aldus Schoute. ,,Dus feitelijk klopt het rapport al niet.” De provincie Zeeland zegt desgevraagd nog niet te kunnen reageren. ,,We komen er nu pas achter dat we vergeten zijn Provinciale Staten te informeren over de Cultuurmonitor”, aldus een woordvoerster. ,,Dat gaan we eerst zo snel mogelijk in gang zetten. Later deze week komen we met een inhoudelijke reactie.” Volgens de Cultuurmonitor wordt er in Zeeland naar verhouding ook weinig kunst beoefend. De animo om te tekenen, te schilderen, te zingen of bijvoorbeeld aan toneel, musical, ballet of dans te doen, is minder dan in andere provincies. Wel zit het spelen van een muziekinstrument de laatste jaren duidelijk in de lift, constateert de Boekmanstichting. De provincie telt ook relatief veel amateurkunstverenigingen, vooral op het gebied van muziek. Het aantal toneelverenigingen is in vergelijking met de rest van het land minder groot. Zeeuwen zijn vaak nauw betrokken bij een culturele vereniging of een hobbyclub
29-03-2022
Gemeenten in Noord-Holland Noord hebben gezamenlijk een Regionaal cultuurprofiel opgesteld. Het document Zee aan ruimte, land vol cultuur is de basis voor samenwerking en kennisdeling op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed binnen de regio met de 18 gemeenten en de provincie Noord-Holland. Bovendien wil Noord-Holland Noord met het regioprofiel het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Raad voor Cultuur laten zien wat zij in huis heeft op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed. Het culturele aanbod en de mogelijkheden die er zijn maakt dat cultuurmakers al decennia naar deze regio trekken. De gemeente Bergen is daarvan een mooi voorbeeld, een dorp waar kunstenaars uit diverse disciplines in grote getale naar toe zijn getrokken. De regio biedt met haar prachtige, veelal historische steden en dorpen continue inspiratie. Dit maakt Noord-Holland Noord uniek in Nederland. Om recht te doen aan de diversiteit van de gehele regio onderscheiden staan 3 thema’s centraal. Elk thema richt zich op een belangrijk aspect van de regio, waarbij per deelregio thema’s weer net een eigen accent krijgen. De thema’s zijn : Mensen maken cultuur ; Het landschap als podium ; Van oudsher het vizier vooruit.
26-04-2021
De provincie Flevoland heeft de ambitie om cultuur toegankelijk te maken; van en voor iedereen. Gedeputeerde Kunst en Cultuur Michiel Rijsberman: “Om dat te bereiken heeft demissionair cultuurminister Van Engelshoven afspraken gemaakt met 14 cultuurregio’s en Landsdeel Oost. Deze zijn vastgelegd in 15 op maat gemaakte convenanten voor de periode 2021-2024.” Naast onderwerpen die in alle convenanten zijn opgenomen, hebben het ministerie van OCW en de verschillende regio’s afspraken gemaakt over specifieke onderwerpen. De afspraken met Flevoland richten zich de komende jaren op cultuureducatie en -participatie, publieke collecties, het naleven van de culturele codes waaronder ‘fair practice code’, toezicht op erfgoed en het onderling uitwisselen van informatie. Het Rijk heeft besloten om jaarlijks 330.000 euro te investeren in de ontwikkeling van de Flevolandse culturele infrastructuur. Verschillende instellingen waaronder Suburbia, Vis a Vis, BonteHond, 2 Turven Hoog en StrandLAB werken daarvoor samen in Flevolab. Een aantal andere afspraken zijn gemaakt over de Flevolandse instellingen die in deze periode zijn opgenomen in de landelijke culturele basisinfrastructuur (BIS): het kunstmuseum Flevoland en (jeugd)theatergezelschap BonteHond.
26-04-2021
Er zijn convenanten gesloten tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de 14 stedelijke cultuurregio’s, waaronder BrabantStad, en Landsdeel Oost. Daarin maken zij afspraken over de gezamenlijke beleidsprioriteiten in de periode 2021-2024. Het Rijk, provincie en gemeenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de culturele infrastructuur in Nederland en hebben hierin dezelfde ambitie: cultuur van en voor iedereen. In het convenant spreken het ministerie en BrabantStad af dat zij elkaar informeren en afstemming zoeken over het door hen te voeren beleid op het gebied van cultuur. Dit geldt in het bijzonder in tijden van crisis en de uitwerking van het cultuurbeleid vanaf 2025. Afspraken die zijn gemaakt, zijn o.m. : de gemaakte afspraken over inzet voor het programma Cultuureducatie met Kwaliteit zijn nogmaals bekrachtigd; ieder zet zich in om de meerjarige subsidies door Rijk (en rijksfondsen) en BrabantStad-partners aan gesubsidieerde culturele instellingen voor de periode 2021 tot en met 2024 niet te verlagen; de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit & Inclusie en het belang daarvan voor de kwaliteit van de sector worden onderschreven. De komende tijd bespreken het ministerie en de stedelijke regio’s gezamenlijk de doorontwikkeling van de stedelijke regio’s.
26-04-2021
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft convenanten gesloten met 14 stedelijke cultuurregio’s en Landsdeel Oost. In de convenanten staan afspraken tussen OCW en de regio’s over gezamenlijke beleidsprioriteiten in de periode 2021-2024. Het Rijk, provincies en gemeenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de culturele infrastructuur in Nederland. Hierin hebben zij dezelfde ambitie: cultuur van en voor iedereen. De stedelijke cultuurregio Zeeland heeft in het convenant 2021-2024 afspraken gemaakt met OCW over de matchingsregeling ‘verbreding en vernieuwing’. Daarnaast is er veel aandacht voor het stimuleren van culturele uitwisseling en samenwerking met Vlaanderen. Verder is bekrachtigd dat OCW jaarlijks De Vleeshal en Het Zeeuws Museum met bijna 750.000 euro subsidieert. Het convenant staat los van de coronaherstelgelden voor de getroffen cultuursector.
16-11-2020
Het advies “Onderweg naar overmorgen” van de Raad voor Cultuur is op 16 november aan minister van Engelshoven (OCW) heeft aangeboden. De minister had om het advies gevraagd naar aanleiding van de coronacrisis en de steunpakketten voor de culturele sector. De raad doet een dringend beroep op de minister om de culturele en creatieve sector tijd, vertrouwen en middelen te geven om te experimenteren met nieuwe werkwijzen en nieuwe verdienmodellen. De raad stelt ook dat er een routekaart nodig is die helderheid en perspectief biedt. De raad pleit voor een “Taskforce Stedelijke Cultuurregio”, die de samenwerking binnen en tussen stedelijke cultuurregio’s kan verbeteren en borgen dat goede initiatieven, die bijdragen aan weerbaarheid, onderling worden gedeeld en nagevolgd. De raad adviseert de minister verder om de gehele komende subsidieperiode andere eisen te stellen aan instellingen die rijkssubsidie ontvangen. “Het bestel knelt. De raad wil de komende kunstenplanperiode benutten om alternatieven voor het huidige bestel te verkennen en te komen tot een nieuw en verbeterd bestelontwerp. De inzichten en resultaten uit de fieldlabs, de Taskforce Stedelijke Cultuurregio en de monitoring komen hierbij van pas, maar ook hier is voldoende tijd voor nodig. Daarom adviseert de raad om de komende BIS-periode met één of twee jaar te verlengen en roept provincies en gemeenten op hetzelfde te doen.”
08-10-2020
Minister van Engelshoven (OCW) reageert op de brief van de Vereniging van Friese Gemeenten en de provincie Fryslân. De brief ging over de ondersteuning van de lokale en regionale culturele infrastructuur.
14-09-2020
Zelden was de tegenstelling tussen Randstad en de provincies daarbuiten duidelijker zichtbaar dan bij de verdeling van de subsidies door het Fonds Podiumkunsten. Vrijwel al het geld (21 miljoen euro) gaat naar de vier grote steden. Theatermakers uit Oost-Nederland krijgen niets. Hoe kon het zo misgaan? Dagblad Tubantia over de woede, de gevolgen, waar het mis ging en hoe het verder moet.
14-09-2020
Over de verdeling van de kunstsubsidies van het Fonds Podiumkunsten is veel ophef. De negen provincies buiten de Randstad voelen zich miskend en eisten recent in een brief dat minister van Engelshoven (OCW) alsnog bijspringt. De adviescommissie van het Fonds Podiumkunsten die ging over de verdeling van de kunstsubsidies bestond vrijwel volledig uit deskundigen die wonen en werken in de Randstad. Slechts 2 van de 27 deskundigen is afkomstig van buiten de Randstad. Dat blijkt uit een onderzoek van dagblad De Stentor.
14-09-2020
Sarah Heijse, kersvers directeur van kennis- en netwerkcentrum Cultuur Oost, hoopt dat tijdens Prinsjesdag extra geld wordt uitgetrokken voor ontwikkeling binnen kunst en cultuur in onder meer haar regio. Over de coronanoodsteun is ze tevreden. Alleen: dat geld kan bijvoorbeeld niet worden gebruikt om de Gelderse cultuursector aantrekkelijk te maken voor iedereen, en niet slechts voor een select gezelschap. Ook voor de wederopbouw van de gehele sector zijn middelen nodig. ,,Wij vinden het daarom jammer dat regionale spreiding geen criterium is geweest bij de toekenningen van het Fonds Podiumkunsten. Als het aanbod hier niet makkelijk tot stand kan komen door corona en subsidies die niet worden toegekend, betekent dit dat podia minder toegankelijk worden voor mensen in het oosten van Nederland.’’
14-09-2020
Het kabinet maakt 15 miljoen euro vrij voor de zogenaamde b-lijst van het Fonds Podiumkunsten (FPK). Dit meldt NRC op basis van de uitgelekte miljoenennota. Dit bedrag is nodig voor de instellingen die in augustus van het FPK een positief advies kregen, maar waarvoor niet genoeg geld beschikbaar was. Naast de 15 miljoen voor het Fonds Podiumkunsten komt er 2 miljoen extra beschikbaar om te investeren in cultuur in de regio. Beide bedragen gelden voor de hele periode 2021-2024. (Dit in tegenstelling tot vier jaar geleden toen in een vergelijkbare situatie de b-lijst aanvankelijk voor één jaar werd gered.)
10-09-2020
In december 2018 analyseerde Cor Wijn voor Kunsten92 de culturele regioprofielen die in de maanden daarvoor waren opgesteld. Wijn kwam tot de conclusie dat het in bijna alle profielen draaide om productieklimaat en makersklimaat. Als iets duidelijk werd uit de profielen, dan was het wel dat het de regio’s zelfstandige aantrekkingskracht willen hebben: ze willen niet alleen maar cultuur importeren maar ook zelf produceren. Zijn advies was dat de Raad voor Cultuur en het ministerie van OCW vooral die kerngedachte moesten oppakken. Dat wil zeggen: de focus richten op het – mede met Rijksgeld - aanjagen en versterken van (a) experimenten om nieuw publiek te bereiken en (b) het makersklimaat in de stedelijke regio’s. Na de adviezen van de Raad voor Cultuur en het Fonds Podiumkunsten lijken de culturele regioprofielen de prullenbak in te kunnen, tenzij de Tweede Kamer nog corrigerend optreedt.Wijn over de redenen voor de scheve verdeling tussen Randstad en regio en voorstellen voor verbetering van de samenwerking tussen fondsen en lagere overheden.
01-09-2020
Waar ging het mis tussen de cultuurbeslissers en de regio? Diverse regio’s wijzen op de ongelijke verdeling van gelden door het land. BIS- en fondsgesubsidieerde instellingen concentreren zich in de Randstad. Wijbrand Schaap van Cultureel Persbureau legt de schuld bij de Raad voor Cultuur en het ministerie van OCW.
16-06-2020
Brabanders bezoeken veel cultuur. De culturele infrastructuur en het cultuuraanbod in Noord-Brabant blijven echter bescheiden vergeleken met andere provincies. Toch is er een groei in de waarde die Brabanders hechten aan de maatschappelijke functie van cultuur, zoals de bijdrage die kunst en cultuur kunnen leveren aan het welzijn van mensen, de saamhorigheid van een buurt en de leefbaarheid van een gebied. Regioprofiel Cultuur BrabantStad publiceerde de tweede editie van de monitor Waarde van cultuur, waarin de Brabantse cultuur wordt onderzocht en haar ontwikkelingen worden gevolgd. In opdracht van BrabantStad hebben het PON, Pyrrhula Research Consultants, de Boekmanstichting, Telos en Kunstloc Brabant opnieuw bestaande en nieuwe onderzoeken op het gebied van cultuur bij elkaar gebracht.
16-06-2020
2020 wordt een rampjaar, voorspellen onderzoekers Bo Broers en Henk Vinken: ,,Wat dat betreft kun je deze monitor zien als een ijkpunt van hoe de situatie was van vóór de crisis. Het zou goed zijn wanneer we snel een studie naar de gevolgen van corona in cultureel Brabant kunnen doen, zodat iedereen inzicht krijgt in wat het effect is voor de sector.” Noord-Brabant Brabant scoort net even onder het midden, zo blijkt uit de tweede editie van de monitor ‘Waarde van cultuur’ waarin op basis van feiten en cijfers actuele trends en ontwikkelingen in de Brabantse cultuursector wordt beschreven. Op een aantal punten scoort de provincie goed: cabaret wordt gevreten, maar op andere punten – culturele aanbod is schraal – beduidend minder. In vergelijking met andere provincies gaat het niet zo best met cultureel Noord-Brabant. De monitor, die voor het eerst in 2018 werd gehouden, is een initiatief van onderzoeksbureau Het PON, Pyrrhula Research Consultants, Kunstloc Brabant en de Boekmanstichting, in opdracht van BrabantStad.