Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Unpunished Youth is een artistiek en educatief project waarin studenten van het Startcollege van het Koning Willem I College (KW1C) via dans en performance hun fysieke bewustzijn, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden ontwikkelen. Onder begeleiding van choreografisch platform Corpo Máquina worden jongeren uitgedaagd om uit hun comfortzone te stappen, letterlijk in beweging te komen en te reflecteren op hun rol in sociale situaties. Beweging wordt hierbij ingezet als universele taal, met ruimte voor vakoverstijgende expressie, samenwerking en persoonlijke groei. 

In vijf sessies werken de studenten met professionele makers aan performance, timing, zelfbewustzijn en de durf om zichtbaar te zijn – essentiële vaardigheden, niet alleen op het podium, maar juist ook in het dagelijks leven. 

Aanleiding

De cultuurcoördinator van het KW1C wilde graag cultuureducatie implementeren bij het Startcollege. Docenten signaleerden dat studenten weinig bewegen, dat er onderling weinig verbinding is en dat er een drempel lijkt te bestaan om jezelf te uiten of fysiek zichtbaar te maken in sociale situaties. Binnen deze context ontstond de centrale vraag: 

‘’ Hoe kunnen we via cultuur studenten activeren, hun zelfvertrouwen versterken en verbinding stimuleren, met respect voor hun achtergrond en belevingswereld?’’ 

In samenwerking met Kunstloc Brabant werd gezocht naar een werkvorm die niet talig hoeft te zijn, maar waarin lichamelijkheid en directe ervaringen centraal staan. Zo kwam de samenwerking met Corpo Máquina tot stand: een platform dat dans inzet als sociale praktijk en jongeren serieus neemt als deelnemers in een professioneel en creatief proces. 

Werkwijze en samenwerking

In deze pilot is op een gelijkwaardige manier samengewerkt tussen de verschillende partijen: 

  • Corpo Máquina: onder artistieke leiding van choreograaf Guilherme Miotto 
  • Koning Willem I College – Startcollege: deelnemende studenten uit entree-opleidingen 
  • Kunstloc Brabant: als projectleider en aanjager van cultuur in het mbo 

De sessies werden begeleid door Guilherme Miotto en zijn team, waaronder circusstudenten die een verbindende rol speelden. Ondanks dat er vaak in het Engels werd gewerkt, bleek taal geen barrière voor de studenten. De fysieke benadering en directe interactie zorgden juist voor verbinding. 

Activiteiten en opbouw

Het project bestond uit vijf sessies van 1,5 uur, waarin de studenten intensief samenwerkten aan hun fysieke en expressieve vermogens. Guilherme Miotto werkte met methoden waarin het lichaam als intelligent en communicerend wordt benaderd. Studenten leerden luisteren naar hun lichaam, naar het moment, en naar de ander – vaardigheden die ze niet alleen binnen performance, maar ook in het dagelijks leven kunnen inzetten. 

Gedurende het project leerden de studenten omgaan met eigenaarschap, empathie en verantwoordelijkheid. Ze werden uitgedaagd om actief deel te nemen aan het creatieve proces en hun individuele rol daarin te ontdekken en te benoemen. 

Parallel aan deze sessies werkten studenten van de opleidingen ICT & Creatief aan beeldmateriaal en communicatiemiddelen, waaronder fotografie, film en vormgeving. Zij documenteerden het project en leverden creatieve bijdragen aan de zichtbaarheid ervan, onder meer richting een presentatie op Dutch Design Week 2025. 

Het project werd door zowel docenten als partners als bijzonder positief ervaren. De samenwerking verliep soepel, met ruimte voor aanpassing en afstemming. De fysieke benadering werkte ontwapenend en activerend voor de studenten. 

Een belangrijke voorwaarde van het succes was het vertrouwen dat Guilherme Miotto de studenten gaf. Door hen daadwerkelijk verantwoordelijkheid te geven in het proces, groeiden ze zichtbaar in eigenaarschap, houding en sociale interactie. Ze leerden samenwerken, reflecteren, communiceren en optreden – zowel voor elkaar als voor publiek. 

Impact en opbrengsten

Beeld en documentatie

Tijdens de tussenpresentaties werd duidelijk hoe waardevol het beeldmateriaal is dat door studenten ICT & Creatief werd gemaakt. Onder begeleiding van Corpo Máquina’s Marketing & Communicatie afdeling ontvingen zij feedback en scherpten hun producties aan richting de deadline op 11 juni. Deze output – waaronder een korte documentaire – wordt onderdeel van een bredere presentatie tijdens de Dutch Design Week 2025. 

Verankering binnen de school

De zichtbaarheid van cultuur binnen het college is vergroot. Florain, de cultuurcoördinator binnen KW1C, kreeg meer zicht op zijn rol, zowel binnen het college als daarbuiten. Zijn inzet zorgde voor meer vindbaarheid en samenwerking tussen afdelingen, en zette cultuur steviger op de kaart. Binnen het college van bestuur wordt het gesprek over cultuur als middel inmiddels breder gevoerd – met thema’s als systemisch trauma, eigenaarschap en verbondenheid als rode draad. Er komt een aparte cultuurpagina op de interne omgeving van het college (SharePoint), evenals een cultuurkalender. 

Het project wordt gepresenteerd tijdens de sectordag ICT & Creatieve Industrie en fungeert als voorbeeldproject voor hoe kunst en onderwijs kunnen samenwerken aan maatschappelijke thema’s. 

Toekomst en vervolg

De impact van Unpunished Youth is groter dan vooraf werd verwacht. Zowel Corpo Máquina als KW1C zien de waarde van een structureel vervolg. Er wordt gewerkt aan borging binnen het curriculum en het college heeft uitgesproken dat het project een jaarlijks terugkerende plek moet krijgen op verschillende afdelingen.  Cultuurcoördinator Florain blijft als aanjager betrokken.