Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Kunstloc Brabant en Fontys Hogeschool voor de Kunsten (Academie voor Theater) organiseren een meet-up voor theaterdocenten VO (in spé). Tijdens deze inspirerende avond gaan we op zoek naar het antwoord op de vraag hoe we authentieke kunsteducatie kunnen inzetten binnen het theateronderwijs.

De kunsten, de maatschappij waar zij op reflecteren en de interesses van jongeren veranderen continu. Dit vraagt om een dynamisch aanbod van kunstlessen en projecten, vormgegeven door creatieve, onderzoekende docenten. Hoe leg je betekenisvolle relaties tussen populaire cultuur, de professionele kunsten en maatschappelijke thema’s? Welke innovatieve ontwerpstrategieën gebruik je daarbij?

Emiel Heijnen onderzoekt (samen met co-lector Melissa Bremmer) manieren om kunsteducatie relevanter, betekenisvoller en geëngageerder te maken. Hij ziet authentieke kunsteducatie als een theoretisch kader dat mogelijkheden biedt om kunstlessen relevanter en minder traditioneel te maken. Authentieke kunsteducatie daagt docenten uit om betekenisvolle verbindingen te leggen tussen actuele maatschappelijke thema’s, ontwikkelingen in de kunsten en interesses van leerlingen. Daarnaast wordt er gewerkt met complexe (wicked!) leertaken en functioneert de klas als een actieve leergemeenschap. Authentieke kunsteducatie is als leerconcept nog relatief onbekend onder theaterdocenten, terwijl de uitgangspunten juist heel geschikt lijken om ook het theateronderwijs te blijven vernieuwen. Dat bleek vorig jaar ook al toen Emiel Heijnen met co-lector Melissa Bremmer een Meet-up rond Wicked Arts Assignments uitvoerden met enthousiaste theaterdocenten uit Brabant.

10976

In zijn presentatie tijdens deze tweede meet-up gaat Emiel Heijnen in op de educatieve ontwerpprincipes van authentieke kunsteducatie en complexe opdrachten (Wicked Arts Assignments). We duiden met Emiel Heijnen de (on)mogelijkheden van authentieke kunsteducatie binnen theatereducatie en wisselen praktijkervaringen met theaterdocenten uit. We gaan daarna actief in gesprek en verzamelen vragen en ideeën die bij jullie leven.

Vragen die hierbij spelen, zijn:

  • Hoe kun je betekenisvolle theaterlessen ontwerpen op basis van het model van authentieke kunsteducatie?
  • Hoe laat je het aanleren van spelvaardigheden terugkomen in theaterlessen op basis van authentieke kunsteducatie en wicked arts assignments?
  • Hoe hoeverre biedt authentieke kunsteducatie theaterdocenten om het docentschap en hun kunstenaarsschap te integreren?

Onderzoeksproject: Nieuwe canons

Deze meet-up is het startpunt van een onderzoeks- en professionaliseringstraject. Vanuit de meet-up gaan we, samen met Emiel Heijnen, aan de slag met geïnteresseerde deelnemers, om in vier werksessies onderzoek te doen naar de waarde van authentieke kunsteducatie voor het theateronderwijs. Het overkoepelende thema hierbij is ‘nieuwe canons’: welke theatrale vormen vinden we buiten de gevestigde theaterinstituten en hoe zouden die ons theateronderwijs kunnen inspireren?  Participanten worden begeleid bij het ontwikkelen van theaterlessen en projecten, die ze in hun eigen les/theaterpraktijk uitproberen met jongeren.

De resultaten presenteren we in een artistieke presentatie en een afsluitende meet-up in het najaar van 2022. Tijdens de meet-up op 16 februari vertellen we je meer over het onderzoek en de mogelijkheid tot deelname.

Je kunt ook deelnemen aan de meet-up zonder deel te nemen aan het onderzoekstraject.

Onderzoeksproject: Nieuwe canons

Programma

19:15 uur | Inloop

19:30 uur | Welkom

19:35 uur | Panelgesprek met Emiel Heijnen en theaterdocenten over authentieke kunsteducatie en de mogelijkheden hiervan binnen theateronderwijs

20:15 uur | In gesprek met elkaar

20:45 uur | Toelichting onderzoekstraject en afsluiting bijeenkomst

 

 Deelname voor studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten is gratis. 

Aanmelden

Programma

Heb je vragen over deze online meet-up?

Neem contact met ons op.