Mijn beste idee komt nog is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring. Hoe kun je de beleving van kunst verdiepen voor een leerling? Welke keuzes kun je maken als educatief ontwerper? Wat geef je een begeleider mee?

In dit handboek reiken adviseurs van Kunstloc Brabant hun expertise aan over het bouwen van een brug tussen kind en kunstwerk. In de hoop dat collega-bruggenbouwers er nieuwe ideeën door krijgen of juist tot een heldere focus komen, zich erin herkennen of erdoor geïnspireerd raken het heel anders te doen.

Je kunt het handboek bestellen via relatiebeheerrelatiebeheer@kunstbalie.nl.

Kosten: € 19,50 (exclusief verzendkosten)

Voor bruggenbouwers

Wij spreken je in dit boekje aan als collega-bruggenbouwer in het kunsteducatieve veld. We denken dan aan de brug tussen kunst en onderwijs. Of nee, eigenlijk denken we aan een brug tussen een kind en een kunstwerk: een kunstwerk dat is geselecteerd of dat je misschien zelf maakt. Want of het nu gaat om beeldende kunst, literatuur, een voorstelling of concert, om kinderen kunst optimaal te laten beleven, is er vaak meer nodig dan ze het product te tonen. En om de kinderen te laten ontdekken dat zíj een actieve rol spelen in het beleven van het kunstwerk, dat zij vanuit zichzelf het kunstwerk betekenis geven, is er meer nodig dan de vraag: ‘Wat vind je ervan?’  

Mijn beste idee komt nog gaat dus niet over dat boeiende, goed gekozen kunstwerk, maar over wat jij daar als educatief ontwerper aan toevoegt. En over hoe dan, en waarom. Het geeft een inkijkje in hoe wij bij Kunstloc hier de afgelopen jaren aan gewerkt en over nagedacht hebben, met elkaar en met heel veel makers samen. We selecteerden kunst uit het landelijk aanbod, we programmeerden en stelden samen. En bij elke voorstelling, elk concert, elke tentoonstelling doken we de diepte in: wat is er nodig om kinderen bij dit kunstwerk te brengen? Want hoewel dat wat er ontstond elke keer weer anders was en ieder van ons dat vanuit zijn eigen kijk en creativiteit deed, met zijn allen vonden we de vraag ‘Wat vind je ervan?’ stukken minder interessant dan de vraag ‘Wat vind jij erin?’ 

Ontdekken wat er voor jou in een werk te beleven is, dat gaat niet als je van een afstandje toekijkt: ‘O, dat is een foto van een koe’, of luistert: ‘Ik hoor het al, het is jazz’, of beslist: ‘Al gezien, het is een taart.’ Om zelf iets in het kunstwerk te vinden, moet je er dichtbij zien te komen, je mee laten voeren in de wereld van dit werk, erin ronddwalen. Maar hoe komt een kind daar zo dichtbij? 

Hier komt de bruggenbouwer in actie. Die schat in of de kijker dit kunstwerk zo binnen stapt. Of dat het helpt om al wat vertrouwd te raken met de taal van dit specifieke werk, om iets te weten, om juist helemaal niets te weten. Hij denkt erover wat hij kan toevoegen (een vraag, een actieve opdracht, een spiegel voor je neus, nog eens luisteren) waardoor de ervaring van de kijker, lezer, luisteraar nog eigener, nog intensiever kan worden. En hoe de ervaring nog eens verdieping krijgt wanneer de leerlingen die met elkaar gaan delen en ontdekken dat een ander heel andere dingen heeft beleefd dan zijzelf. 

We doen er nog een schepje bovenop. Want wat wij wilden, is niet alleen deze leerlingen dit ene kunstwerk optimaal te laten beleven. Wij hoopten met ons educatiemateriaal kinderen zelf tot bruggenbouwers te maken. Waardoor die ene mooie, waardevolle ervaring gaat bijdragen aan hun ontwikkeling tot publiek. Dat is niet omdat de kunst haar publiek nodig heeft. Dat is omdat wijzelf, ongetwijfeld net als alle makers en collega-bruggenbouwers, zo sterk ervaren dat de wereld – inclusief wijzelf – rijker (vindingrijker, fantasierijker, hoe-dan-ook-rijker) wordt als kunst daar deel van is. 

Aan het werk. De adviseurs van Kunstloc nemen je mee in de kunst van het bruggenbouwen. In de hoop dat jij er als collega-bruggenbouwer gebruik van kunt maken, ideeën uit op kunt doen, herkenning in vindt en zin hebt om met dit mooie werk door te gaan.