11-07-2022
Kunsten ’92 met een overzicht van de aangenomen en aangehouden moties inzake Hoofdlijnenbrief Cultuur 2022.
14-06-2022
Staatssecretaris Uslu (OCW) informeert de Tweede Kamer, in aanloop naar het Commissiedebat, over de hoofdlijnenbrief en de herstelmaatregelen op 15 juni, over de stand van zaken van een aantal moties en toezeggingen over cultuur. Ze schrijft o.m. over het overleg met VNG en IPO over corona-gerelateerde financiële problemen van culturele instellingen en makers. (motie Kamerlid Wuite). De staatsecretaris is bezig met een verkenning of er mogelijkheden zijn voor het continueren van twee upstreamregelingen. (motie Kamerlid Kwint). Inzake de motie van Kamerleden Gündoğan en Ploumen over een onderzoek naar de multipliereffecten en pay-offeffecten van de culturele en creatieve sector, meldt ze dat ze een onderzoeksbureau zal vragen op basis van al bekend wetenschappelijk onderzoek, te inventariseren wat er bekend is over de economische effecten, de effecten op gezondheid en welzijn en de bijdrage van ontwerpend onderzoek op innovatie en maatschappelijke opgaven te onderzoeken. Ook gaat zij in op op de stand van zaken rond de verlenging van de culturele basisinfrastructuur.
14-06-2022
Fotografie is het ondergeschoven kindje in het Nederlandse subsidiesysteem. In een poging hier iets aan te doen, is in 2019 zelfs een lobby-orgaan opgericht: het Platform Fotografie Nederland. Daarvan zijn inmiddels negen organisaties lid. Zoals Noorderlicht. Het fotofestival ontvangt vanaf dit jaar geen jaarlijkse subsidie van het rijk meer, onder meer vanwege ‘gebrek aan vernieuwing’. Paradox heeft zich ook bij het platform aangesloten. De stichting produceert fototentoonstellingen, fotoboeken, films en digitale publicaties. Paradox kreeg vele jaren structurele rijkssteun, maar zag die vorig jaar verdampen. ‘Fotografie moet zich bijna altijd schikken naar de regels van andere kunstvormen die wel steun ontvangen. Veel van het rijksgeld voor fotografie wordt bijvoorbeeld uitgekeerd via het Mondriaan Fonds. ‘Dat maakt onze sector vleugellam’, stelt Paradox-directeur Bas Vroege. ‘Je bent nooit in staat om te zeggen: wat is de fotografie van nu, wat zouden we daaraan eigenlijk moeten doen?’ En dat terwijl de fotografie in Nederland internationaal gezien op een hoog peil staat. Ons land telt vier fotomusea, drie grote fotofestivals en meerdere fotopodia. Waarom heeft de fotografie eigenlijk geen eigen positie? Volgens Vroege, die al sinds 1980 rondloopt in dit vakgebied, werd het werken met een camera vroeger niet erkend als kunstvorm. Bij een herziening van het subsidiesysteem, zo’n 30 jaar terug, werd fotografie ondergebracht bij beeldende kunst. Dat werd destijds als winst gezien. Inmiddels wordt daar door velen anders over gedacht. Fotografie ontbreekt totaal in de ‘BIS’, de culturele basisinfrastructuur. Vanuit het Mondriaan Fonds werden 3 fotografie-instellingen in 2021 gehonoreerd met een jaarlijkse subsidie.. Daarnaast werd veel steun aan afzonderlijke projecten verleend. Op de vraag hoeveel in totaal aan fotografie is uitgekeerd, antwoordt het Mondriaan Fonds dat er geen optelsom valt te maken. Directeur Eelco van der Lingen: ‘Disciplines zijn veel meer fluïde dan dertig jaar geleden. We zouden veel kunstenaars en instellingen geen recht doen als we zouden proberen hen in een selectie te beperken tot het label fotografie.’ De Volkskrant waagt toch een poging en maakt op basis van het jaarverslag 2021 een overzicht van alle toekenningen aan fotografie. Deze lijst is volgens de directeur van het Mondriaan Fonds verre van compleet. Uiteindelijk komen de krant en de fondsdirecteur uit op zo’n 2,4 miljoen. Dit is volgens Van der Lingen nog niet de hele som. Zo wijst hij op de uitkeringen van zijn fonds aan 21 kunstmusea om aankopen te doen. De derde subsidiestroom van het rijk naar cultuur is de omvangrijkste: 29 musea ontvingen vorig jaar in totaal 217 miljoen euro omdat zij een collectie van nationaal belang beheren. Zij maken sinds kort geen deel meer uit van de BIS, maar krijgen voortaan steun via de Erfgoedwet. Daardoor zijn zij elk jaar zeker van rijkssubsidie. Tot deze groep behoren het Nederlands Fotomuseum en het Eye Filmmuseum. De eerste kreeg vorig jaar 2,8 miljoen euro. De tweede ontving ruim drie keer zoveel: negen miljoen (plus nog eens 2,1 miljoen aan BIS-geld). Ook daarbij moet worden aangetekend dat ook andere musea fotografie laten zien. Wat de subsidiëring door het rijk betreft, liggen fotografie en film ver uiteen. Fotografie ontving minstens 5,2 miljoen euro, waarschijnlijk was het wat meer. Voor film werd bijna 73 miljoen euro beschikbaar gesteld, al moeten daarvan nog wel uitvoeringskosten worden afgetrokken. Volgens Van der Lingen is dat verschil logisch omdat de filmsector echt een onderscheidende sector is met een eigen infrastructuur en publieksgroep. “Daarnaast vragen filmproducties vanwege de schaal en industrie om veel hogere en anders ingerichte budgetten.’ Daarentegen stelt Paradox-directeur Vroege dat de beroepsgroep van fotografie veel groter is dan die van film en dat fototentoonstellingen goed worden bezocht.
07-04-2022
Het subsidiestelsel dwingt culturele instellingen hun financiële tegemoetkoming direct op te souperen. Een weeffout die tot uitholling van eigen vermogens leidt. Al het geld moet op, anders krijg je de volgende keer minder. Als er niets overblijft, kun je ook niets sparen. En doordat er geen buffer is, kijkt de sector bij elke financiële opgave noodgedwongen direct naar de subsidiegever. Ook een opgave als verduurzaming komt hierdoor in de verdrukking. Er is domweg geen geld om de benodigde investeringen te doen, en lenen is lastig omdat culturele instellingen zelden voldoen aan de eisen die banken stellen voor het verstrekken van een lening. Als culturele instellingen elk jaar een deel van de inkomsten zouden mogen gebruiken om een buffer op te bouwen, heeft dat op meerdere vlakken een positief effect. Subsidie is belangrijk en vervult een noodzakelijke rol in de financieringsmix die benodigd is voor een vitale sector. Maar er moet worden voorkomen dat de verkeerde zaken daarmee beloond worden. Ondernemerschap en zuinigheid maken culturele instellingen zelfstandiger en weerbaarder. Geef ze dan de mogelijkheden die kwaliteiten te ontwikkelen. Daarmee wordt de klap meteen minder groot indien een culturele instelling een periode buiten de subsidie valt. Dat schrijven Sietske Knüppe en Lambert de Pater, senior relatiemanagers Kunst & Cultuur, Triodos Bank, in een opinieartikel. Jammer genoeg blijft in de ‘verkennende adviesnotie’ “”Beweging in het bestel” van de Raad voor Cultuur de beperkte mogelijkheid om een spaarportje op te bouwen helaas onderbelicht.
07-03-2022
Per 2021 verloor het Nijmeegs jeugdtheatergezelschap Kwatta al zijn structurele Rijkssubsidie. Het gezelschap had op het moment van aanvraag een zware periode doorgemaakt, en de Raad voor Cultuur achtte de organisatie in de toenmalige herstelfase financieel nog te instabiel. Mede op basis van dat besluit herzag ook de provincie Gelderland haar beleid ten aanzien van jeugdtheater, met als gevolg dat Kwatta geen aanspraak meer kon maken op een structurele subsidie van de provincie. Het gezelschap, met Theater het Badhuis in Nijmegen als thuisbasis, heeft in samenspraak met de gemeente Nijmegen nog een onderzoek uitgevoerd om de toekomstscenario’s voor Kwatta in kaart te brengen, maar daaruit bleek dat de organisatie zonder voldoende structurele subsidie niet langer levensvatbaar is. Met het wegvallen van Kwatta verdwijnt een belangrijke speler in het Nederlandse jeugdtheater. ‘Met een geschiedenis van 20 jaar jeugdtheater produceren heeft Kwatta, onder leiding van artistiek directeur Josee Hussaarts, een schat aan ervaring en expertise opgebouwd, regionaal, nationaal en internationaal’, schrijven het bestuur en de directie in een persbericht. Kwatta benadrukt dat de artistieke kwaliteit nimmer ter discussie heeft gestaan en dat het gezelschap onder leiding van een nieuwe zakelijk directeur ook financieel en organisatorisch de zaken weer op orde heeft gekregen. In 2020 en 2021 sloot het af met een positief resultaat, waardoor het huidige theaterseizoen nog met een nieuwe ‘veelbelovende’ voorstelling afgesloten kan worden. Gelderland is nu een provincie zonder professioneel jeugdtheatergezelschap. Dat deelt de provincie met de provincie Zeeland.
28-02-2022
Door de coronacrisis is het theater is uit het systeem van de bezoekers geraakt, stelt Charles Droste, directeur bestuurder van het Amphion Theater in Doetinchem. Het oude én nieuwe publiek zal moeten worden verleid met kwalitatief hoogwaardige toegankelijke voorstellingen. Deze voorstellingen kunnen enkel tot stand komen als er voldoende financiële middelen zijn. De oplossingsrichting ligt mogelijk veel meer bij de vrije producenten en -artiesten dan bij de reeds gesubsidieerde BIS-instellingen. Na een lobby van de taskforce werd in Den Haag duidelijk dat ook deze zogenoemde ‘vrije sector’ steun verdient bij het opvangen van de gevolgen van de coronacrisis. De steun was vooral gericht op de directe gevolgen van de crisis en niet op herstel en innovatie. Belangrijk daarbij is de positie van theaters. Sinds de bezuinigingen vanaf 2000 leunen deze theaters minder op hun gemeentesubsidie en meer op hun eigen cultureel ondernemerschap . Theaters verdienen die extra inkomsten hoofdzakelijk bij grotere, toegankelijke en publieksvriendelijke voorstellingen, vrijwel altijd met een hoge bezettingsgraad en veelal ontwikkeld en uitgevoerd door de vrije producenten/artiesten. Om de sector toekomstbestendig te maken en theater toegankelijk te houden voor iedereen, moet er minstens voor de komende twee seizoenen (22/23 en 23/24) een substantiële subsidie vrij worden gemaakt die terecht komt bij de vrije producenten/zelfstandige artiesten die een onlosmakelijk onderdeel van de culturele keten zijn. Droste stelt voor dat de Raad van Cultuur en haar adviescommissies via de BIS-infrastructuur niet langer exclusief de subsidiestromen bepalen, maar dat ook theaters zeggenschap krijgen over wie van deze programmeringssubsidie Nederlandse producties mogen ontwikkelen. Een vraag-gerelateerd aanbod zal beter gevulde zalen opleveren en daarmee bijdragen aan de toekomstbestendigheid van het theater. Hierbij staan niet de maker en het maakproces centraal, maar het publieksbereik en de toegankelijkheid. Zonder oog voor kwaliteit en maatschappelijke relevantie uit het oog te verliezen; dit is geborgd bij de theaters. Er is geen uitstel mogelijk. Dus een basale regeling, snel en eenvoudig te implementeren, waarbij het Fonds Podiumkunsten de uitvoering en controle ter hand kan nemen, maar nadrukkelijk geen bemoeienis heeft met de inhoudelijke voorwaarden. Door de regeling per 1 september 2022 in te laten gaan, kan er op korte termijn worden voorgesorteerd met de plannen die in de maak zijn voor het komende seizoen. Droste besluit met een voorbeeld van een mogelijke nieuwe regeling.
03-02-2022
Nous Faes blikt in twee artikelen terug op het ministerschap van Ingrid van Engelshoven. In deel 1 , De erfgoed-turn, waarin gekeken wordt naar de stevige draai die ze gaf aan de samenstelling van de Basisinfrastructuur (BIS) in 2021-2024, de opdracht aan de sector voor de toepassing van ‘codes van goed gedrag’ en de vele adviestrajecten die ze initieerde, onder andere over de omgang met roofkunst, het slavernijverleden en ongewenste omgangsvormen. In deel 2, Met z’n allen tegen onszelf, gaat over een minister in crisistijd. Twee jaar ijvert minister van Engelshoven voor generieke en sectorspecifieke steun, maar het is als met die ijsberg waar je schip in dichte mist op stukslaat: de aangerichte schade ligt dieper en de doorwerking heeft een lange looptijd. Hoe kwamen die keuzes in crisistijd eigenlijk tot stand? Nous Faes is eigenaar van The Sociological Studio for Policy and Research en was adviseur van de Raad voor Cultuur (2013-2018).
02-12-2021
Het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap heeft besloten West subsidie te geven voor de realisatie van Kunstforum Den Haag. De subsidieaanvraag was eerder afgewezen bij de toekenning van de plekken in de BIS, ondanks een positief advies van de Raad voor Cultuur. Na een bezwaarprocedure wordt er nu alsnog een projectsubsidie verleend van €1.300.000. De Raad van Toezicht van Stichting West en Marie-José Sondeijker (directeur West Den Haag) zijn zeer verheugd met deze speciale ondersteuning voor de realisatie van Kunstforum in Den Haag. De stichting verklaart in een persbericht nu voort te kunnen bouwen op 'de successen uit de afgelopen jaren'. In 2021 ontvingen de plannen voor Kunstforum structurele gemeentelijke subsidie. Hierdoor is Kunstforum, samen met Het Nationale Toneel en Het Mauritshuis, de derde instelling in het Haagse Museumkwartier die zowel vanuit de gemeente als landelijk structureel ondersteund wordt.
25-11-2021
Hoe sluiten we bij een museumbezoek beter aan bij de belevingswereld van vmbo-leerlingen? En hoe spreken we meer tot hun verbeelding? Met die vragen gaan Het Noordbrabants Museum, Design Museum Den Bosch en 3 andere Brabantse musea de komende tijd in een meerjarig educatieproject aan de slag. Leerlingen komen op een interactieve manier meedenken over het educatieve aanbod en geven hun mening over kunst, design en erfgoed. Op basis daarvan ontwikkelen de musea educatief lesmateriaal voor deze doelgroep. Dit meerjarige vmbo-project wordt mogelijk gemaakt door subsidies van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Provincie Noord-Brabant. De vijf vmbo-scholen De Bossche Vakschool, Sint-Janslyceum, Walewyc Mavo, Yuverta vmbo Den Bosch en d’Oultremontcollege nemen deel aan de pilot van het project.
25-11-2021
Op 22 november 2021 was het Kamerdebat van de commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap/OCW naar aanleiding van de Cultuurbegroting 2022. De toon was positief met woorden als: ‘Kunst en cultuur is heel breed en de vorm is eindeloos…. Miljoenen zijn amateur en we hebben talloze professionals, landelijk en natuurlijk ook regionaal… Het is het sterkste middel om ons te verbinden met de ander.’ Maar negatief was het ontbreken van een toekomstperspectief voor de cultuursector gelet op de coronaperikelen. Zoals de NRC dan ook terecht meteen meldde: ‘De cultuur is, samen met het kabinet, in zeer demissionaire staat.’ Cultureon blikt terug op het debat
23-11-2021
Stephen Liebman en Saskia Selen vormen vanaf 1 januari 2022 de nieuwe directie van MusicalMakers. Dat maakte de Raad van Toezicht van het ontwikkelhuis voor Nederlandse musical bekend. Liebman wordt artistiek directeur en Selen zakelijk directeur. Zij volgen samen Andreas Fleischmann op, die blijft adviseren in de Artistieke Raad van MusicalMakers. MusicalMakers is een ontwikkelhuis voor nieuwe Nederlandse musical. Momenteel zijn Avishai Darash, Job Greuter, Naomi van der Linden, Priscilla Vaudelle en Samya Hafsaoui actief in een ontwikkeltraject. De Stichting wordt structureel ondersteund door het ministerie van OCW en de VandenEnde Foundation. Vorige maand reageerde de Raad voor Cultuur nog ontstemd op berichten van MusicalMakers om pas vanaf 1 januari 2022 een nieuwe directie te benoemen. De raad vond het huidige bestuur niet voldoende onafhankelijk en wilde dat daar eerder stappen in ondernomen werden.
23-11-2021
Op 22 november 2021 vond het Begrotingsdebat Cultuur (WGO Cultuur) plaats in de Tweede Kamer. Het NRC concludeert dat er vooral veel is dat demissionair minister van Engelshoven (OCW) niet kan toezeggen. De urgentste problemen van de cultuursector worden namelijk elders besloten. Op 24 november bespreekt de Kamer in de nieuwe steunpakketten die bij de onlangs afgekondigde coronamaatregelen passen. Ook de regeling voor de theaters en evenementen komen dan aan de orde. Van Engelshoven zei wel toe dat instellingen deze hele subsidieperiode niet worden afgerekend op afspraken die ze vóór corona hebben gemaakt. De coulance wordt verlengd tot 2024. De minister heeft geworsteld met het eenmalig verlengen van de subsidieperiode met twee jaar. ( Een van de adviezen van de Raad voor Cultuur ) Er zijn bureaucratische hobbels, omdat de subsidieperiode samenloopt met provinciale en gemeentelijke agenda’s. Er zou ook extra geld bij moeten. Bovendien zijn er instellingen die niet in de Basisinfrastructuur (BIS) zitten, en die staan te trappelen om de volgende subsidieperiode een kans te krijgen. Ook de gemeenten zijn er onderling niet uit. Ook de verbetering van de positie van zzp-ers in de sector, een onderwerp dat bijna alle commissieleden belangrijk vinden, blijft verder onbeslist. Het goede nieuws ging over 51,5 miljoen voor regionale cultuursteun uit het derde steunpakket, dat ‘vast zat’ bij Binnenlandse Zaken. Met de decembercirculaire krijgen de gemeenten te horen hoeveel ze te besteden hebben. Het stenografisch verslag, via Kunsten’92. De ingediende moties worden in stemming gebracht op 30 november. Een overzicht van de moties, met per motie de appreciatie van de minister (Oordeel Kamer of Ontraden).
22-11-2021
Op 4 november adviseerde de Raad voor Cultuur minister van Engelshoven (OCW) inzake het coronadossier. De adviezen omvatten: een verlenging van coulance, het verlengen van de cultuurperiode met 2 jaar, en structureel extra geld naar cultuur. Na anderhalf jaar corona staat de sector weliswaar overeind, maar wankel, zegt de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele in Nieuwsuur. "Zeker, het kabinet heeft steunpakketten ontwikkeld en met behulp van die steun heeft het veld het overleefd. Maar die pakketten kwamen niet goed terecht bij zzp'ers. Veel van hen dreigen daardoor het veld verlaten." Overigens was het vaak een keuze van de instellingen om als eerste op zzp'ers te bezuinigen. Per oktober stopte de noodsteun. Achteraf blijkt dat te vroeg, zegt Baele. "Onze verwachting is dat je die steun wel weer nodig hebt. Wij vrezen dat de bezoekersaantallen toch gaan tegenvallen vanwege de beperkende maatregelen en omdat mensen meer thuis blijven." Minister van Engelshoven heeft al aangekondigd inderdaad langer coulant te zullen zijn met de subsidie-eisen. Ook krijgen instellingen steun voor de inkomsten die ze missen doordat er bij voorstellingen en concerten minder bezoekers in de zaal mogen. Baele hoopt dat de minister na het debat over de cultuurbegroting op 22 november alsnog de andere adviezen óók overneemt. "De schade van de bezuinigingen van 2011 zijn nog steeds niet gerepareerd. Natuurlijk, er werd toen ook in andere sectoren bezuinigd. Maar in andere sectoren is inmiddels alweer geïnvesteerd, in de culturele sector is dat nog niet gebeurd."
19-11-2021
De Taskforce culturele en creatieve sector heeft op 18 november een brief aan de Tweede Kamer gestuurd in verband met de behandeling van het onderdeel cultuur van de OCW-begroting op 22 november. Daarin o.m. een reactie op de brief van minister van Engelshoven (OCW) : “In de brief van 16 november lezen wij echter geen volledig en afgewogen plan dat zowel voor de korte als de lange termijn moet leiden tot de ontwikkeling van een sterke, vernieuwde culturele en creatieve sector, die in en na de coronacrisis een belangrijke maatschappelijke bijdrage kan leveren. Dit is spijtig daar de urgentie van steun en een herstelplan dat op korte termijn van start kan gaan is gegroeid door de actuele epidemiologische ontwikkelingen.” De plannen tonen weinig ambitie, concentreren zich op incidentele middelen en helaas vooral op de korte termijn. De ook door de minister gewenste transitie, innovatie en vernieuwing en voostellen hiertoe voor de lange termijn worden volgens de Taskforce niet genoemd. “Evenmin als essentiële onderdelen zoals regelingen direct gericht op makers, garantieregelingen voor audiovisuele producties, evenals aandacht voor talentontwikkeling of plannen voor innovatie (anders dan alleen op digitaal gebied).“ De sector is blij dat de minister bereid is de coulancemaatregelen door te laten lopen tot eind 2024, en zal zelf ook borgen dat dit niet ten koste gaat van Fair Practice. De meer fundamentele vraag over de noodzaak om ruimte te creëren voor een fundamentele herbezinning van het bestel laat de minister liggen. De discussies over de knelpunten in de sector- zowel in het veld als bij beleidsmakers - waarover nu volop wordt nagedacht, vragen tijd en ruimte, die er onvoldoende is als de cultuursector zich na juni 2022 alweer moet gaan verhouden tot een nieuwe Uitgangspuntennota van een volgende minister. “Met de juiste randvoorwaarden en voldoende tijd is naar ons idee een verlenging zonder al te veel rompslomp echt mogelijk. Daarbij kan de ervaring van de afgelopen periode met betrekking tot coulance een rol spelen.” De aangekondigde extra steun voor de evenementensector en via de Suppletieregeling bij Fonds Podiumkunsten, die het kabinet bekendmaakte op 16 november, is zeer welkom maar het grootste deel van de sector, inclusief de werkenden, kan geen aanspraak maken op noodsteun. De Taskforce verzoekt de Kamer nogmaals meer ruimte te maken voor noodsteun ter overbrugging van de komende maanden, zeker nu er nog geen zicht is op het noodzakelijke plan voor herstel en transitie met bijbehorend budget.
18-11-2021
De Partij van de Arbeid in de Provinciale Staten van Noord-Brabant stelt schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over het advies van de Raad voor Cultuur en de reactie van minister van Engelshoven (OCW) hierop. Wat betekent een en ander voor Noord-Brabant?
17-11-2021
Op 16 november stuurde minister van Engelshoven (OCW) een brief naar de Tweede Kamer over de stand van zaken van enkele moties en toezeggingen op het gebied van cultuur. Daarin maakte ze o.m. haar herstelplan voor de cultuursector bekend. Het herstelplan is beperkt relevant ; de minister geeft aan dat een volgend kabinet zal moeten beslissen over de uitwerking van het plan en het toekennen van budget ervoor. Het plan wordt besproken bij de behandeling van de cultuurbegroting op 22 november. Relevanter voor nu is haar reactie op verschillende moties die de Tweede Kamer eerder heeft aangenomen. De overkoepelende wens van Kamer en minister is dat de sector rust en ruimte krijgt om te herstellen van de schade die corona heeft aangericht, en om zich aan te passen. Daarom geeft de minister bij het herstelplan aan dat is besloten tot 2024 coulance te betonen: ze zal de instellingen niet afrekenen op hun prestatieverplichtingen tot het eind van de huidige subsidieperiode in 2024. Eerder deze maand adviseerde de Raad voor Cultuur om de subsidieperiode eenmalig met twee jaar te verlengen tot 2026. Dat zou de sector niet alleen gelegenheid geven te herstellen, maar ook te werken aan het oplossen van hardnekkige knelpunten zoals de gebrekkige arbeidsmarkt. Dit advies neemt de minister niet over omdat ze betwijfelt of een verlenging veel rust oplevert. Het is wettelijk gecompliceerd, omdat instellingen tóch een verkorte subsidieaanvraag zouden moeten indienen. Bovendien is de afstemming met lagere overheden, die dezelfde subsidieperiode hanteren, erg gecompliceerd, schrijft van Engelshoven.
11-11-2021
Op 21 en 22 oktober bracht de Raad voor Cultuur een werkbezoek aan Eindhoven, de stad die ieder jaar bruist van de energie tijdens het internationale designevent Dutch Design Week (DDW). Het werkbezoek stond in het teken van gesprekken met bestuurlijke vertegenwoordigers van Brabantstad, directies van creatieve instellingen en van kennisname van ontwikkelingen op het terrein van creatieve industrie/design/technologie.
08-11-2021
Elke vier jaar worden de cultuursubsidies verdeeld. Halverwege de huidige kunstenplanperiode rijst de vraag: moet de periode vanwege covid-19 verlengd worden met twee jaar? Of is er een betere strategie? Caspar Nieuwenhuis, directeur theater aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, is voorstander van het opheffen van de prestatieafspraken voor de komende twee jaar. “Niet regelarm, maar regelloos. Twee jaar geen jaarrekeningen en bestuursverslagen. Geen gedoe met verantwoordingsformats die elkaar tegenspreken. Geen prestatiedruk en productiedwang. In plaats daarvan is er rust en ruimte voor onderzoek en experiment.” Er is dan tijd om te experimenteren met nieuwe verhalen, vormen en publieksgroepen. Er kan actiever worden gezocht naar een duurzame en diverse mix van partnerships en financiering. En verplaats de C van OC&W naar VWS. ‘’Kunst maken en ervaren is bewezen gezond, dus essentieel. Geef haar beleidsruimte en ontlast haar van exploitatie. Gevolg: de tijd wordt creatief gebruikt, in weerwil van de afgelopen twee decennia. Er wordt samengewerkt vanuit vertrouwen - dát is pas een paradigmashift.”
02-11-2021
De Raad voor Cultuur publiceerde op 29 oktober het ‘Advies BIS-instellingen met een ‘ja mits’. Daaruit blijkt dat de raad nog niet helemaal tevreden met de plannen van acht instellingen in de huidige Basisinfrastructuur (BIS), waaronder die van Station Noord, Likeminds en MusicalMakers, actief in de podiumkunsten. Theaterkrant over de kritiekpunten van de raad inzake deze drie.
01-11-2021
Vorige jaar berichtte Cultureel Persbureau uitvoerig over de zgn. musicalgate. Andreas Fleischmann, de directeur van Joop van den Endes DeLaMar Theater, was ook directeur van de door hem in 2020 opgerichte MusicalMakers. MusicalMakers ontving de ‘musicalsubsidie’ (BIS) van de Raad voor Cultuur, wat ten koste ging van het weer opgerichte M-Lab. Uit het ‘Advies BIS-instellingen met een ‘ja mits’ van de Raad voor Cultuur blijkt, volgens het Cultureel Persbureau, dat ‘de zaak er heel anders bij te liggen dan eerst werd gesuggereerd. De relatie met ROSE stories, waarop in de aanvraag het hele diversiteitsimago van MusicalMakers dreef, is uit. Nu blijft er eigenlijk helemaal niets meer over van wat eens zo flamboyant begon.’
01-11-2021
Veruit de meeste van 43 culturele instellingen, die zogenaamde ‘ja, mits’-voorwaarden meekregen voor subsidie in de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS), hebben hieraan voldaan. Dat blijkt uit de advisering van de Raad voor Cultuur aan demissionair minister Van Engelshoven (OCW). De raad beoordeelde op haar verzoek de medio dit jaar ingediende aanvullende plannen van deze instellingen. Bij een achttal instellingen heeft de raad nog nadere opmerkingen geplaatst. Het ministerie van OCW is verantwoordelijk voor het toezicht op de opvolging van de opmerkingen. Daarnaast zal de raad met deze instellingen in gesprek gaan en hier in het kader van zijn monitoring aandacht voor houden. Het betreft : Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR), Het Nieuwe Instituut (HNI), Cultuur + Ondernemen, Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), Grand Futura / Station Noord, MusicalMakers, Likeminds en Popwaarts.
27-10-2021
Museum Arnhem en Julius Thissen nodigen transgender en queer personen uit voor een residentie in het museum. Tijdens de residentie staan verschillende vraagstukken over toegang en vertegenwoordiging centraal. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van de collectie van het museum. Deze bevat ruim 25.000 objecten: uiteenlopende werken over macht, liefde, identiteit en meer. Welke verhalen spreken je aan of stoten je juist af? Welke kunstenaars of werken zijn er verborgen of missen er? Samen met het team van Museum Arnhem gaat de resident aan de slag. De uitkomst van dit project is een tentoonstelling die eind 2022 opent. Transgender en queer personen woonachtig in Nederland kunnen zich tot en met 1 december voor deze open call aanmelden. Het project is toegankelijk voor iedereen met een interesse voor kunst en uitwisseling. Het museum vraagt om een korte omschrijving van de interesse in dit project. Aanmelden kan in geschreven, (audio)visuele of audio-vorm. Dit project is onderdeel van een vierjarig samenwerkingsproject met Museum Het Valkhof in Nijmegen, in het kader van de Basisinfrastructuur voor regionale musea.
27-10-2021
Ruim de meerderheid van de middelbare scholieren gaat momenteel naar het vmbo, maar slechts een enkeling weet de weg naar een museum te vinden. Dat is jammer volgens vijf Brabantse musea. Juist omdat kunst, design, geschiedenis en erfgoed bijdragen aan de verwondering, tot de verbeelding spreken en creativiteit stimuleren. Daarom investeren zij de komende jaren samen in de vmbo-leerlingen om voor hen de weg naar het museum uitnodigend, drempelverlagend en vanzelfsprekend te maken. Tussen 4 en 19 november komen vmbo-leerlingen in Het Noordbrabants Museum en Design Museum Den Bosch in ’s-Hertogenbosch om hun mening te geven: wat zou een museumbezoek leuker kunnen maken? Het meerjarige vmbo-project wordt mogelijk gemaakt door subsidies van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Provincie Noord-Brabant. Deze subsidies zijn aan Het Noordbrabants Museum toegekend in het kader van de culturele Basisinfrastructuur 2021-2024
02-09-2021
Met ingang van de beleidsnotaperiode 2009-2012 werd onder minister van Cultuur Ronald Plasterk de culturele Basisinfrastructuur (BIS) van kracht. De kiem van de nieuwe subsidiesystematiek lag bij zijn voorganger staatssecretaris Medy van der Laan. Zij wilde hiermee de cultuurnota van de regering losmaken van de besluiten over subsidies aan instellingen en makers, zodat de politiek zich op de hoofdlijnen kon concentreren. Hoe hebben de bewindslieden sinds Plasterk aan de BIS invulling gegeven? Boekman Extra #25 over het ontstaan en de ontwikkeling van de BIS.
07-07-2021
De private fondsen Fonds 21 en Ammodo dichten voor deze kunstenplanperiode het "subsidiegat” bij Frascati Producties. De reparatie door minister van Engelshoven (OCW) in december 2020 bedroeg minder dan de helft van het aangevraagd bedrag, waarmee Frascati Producties slechts een marginale rol zou kunnen vervullen. ‘Het resultaat is dat Frascati Producties vanuit een zeer stabiele basis en met grote slagkracht kan blijven produceren. Ondanks de Raad voor Cultuur en dankzij het veld zal Frascati Producties daardoor een cruciale en landelijke functie blijven vervullen in de keten van talentontwikkeling.’
28-06-2021
DeLaMar West heet het theater, aan de rand van Amsterdam, vlak langs de A10. Het is het eerste theater in Nederland dat speciaal is bedoeld voor het ontwikkelen van nieuwe musicals en andere vormen van muziektheater. Het theater heeft een zaal die plaats biedt aan 170 man publiek, en die flexibel te gebruiken is. Het is tevens het thuishonk van MusicalMakers, het productiehuis voor musicals dat vanaf begin 2021 voor vier jaar rijkssubsidie kreeg. Daarmee wordt de musicalsector eindelijk serieus genomen. En dat zal tijd worden ook, beaamt directeur Andreas Fleischmann. ‘DeLaMar West wordt dus vooral een werkhuis en geen plek waar voortdurend geprogrammeerd wordt. Die manier van werken is in Amerika en Engeland heel gebruikelijk, maar in Nederland tot nu toe niet.’ Fleischmann wil vooral nieuwe makers met nieuwe verhalen aan zich binden: tekstschrijvers, componisten, regisseurs, choreografen, ontwerpers.
17-05-2021
In de Basisinfrastructuur van het ministerie van OCW én de gemeente Amsterdam krijgt Waag sinds dit jaar als ‘Future Lab voor design en technologie’ voor vier jaar subsidie om zijn plannen uit te voeren. “Dat betekent dat we ons werk om de maatschappij meer open, eerlijk en inclusief te maken de komende vier jaar kunnen voortzetten,” vertelt directeur Marleen Stikker. “Het betekent ook dat we ons meer naar buiten kunnen richten. We hebben een enorme behoefte om het werk wat we doen als presentatie-instelling met de wereld te delen. Dat wil je natuurlijk in je eigen gebouw doen, want hier hebben we al onze voorzieningen.” Waag is sinds 1996 gevestigd in de statige, uit 1488 stammende stadspoort op de Nieuwmarkt in Amsterdam, maar door de prominente plek van het horecabedrijf op de begane grond is daar niet veel van te zien. Stikker: “We zitten bovenin, in plaats van in het hele gebouw.” Om daar verandering in te brengen, besloot Waag een jaar geleden het huurcontract met de uitbater van café-restaurant In de Waag niet te verlengen. Die ging niet akkoord. “Dat hadden we wel verwacht. Het is nu aan de rechter, maar wij hebben goede hoop dat we in het gelijk worden gesteld. Dit is een gebouw met een maatschappelijke functie. We gaan een presentatie-instelling inrichten en dat is iets anders dan horeca.” Het Parool sprak met Marleen Stikker over de plannen.
16-03-2021
Het Fonds Podiumkunsten draagt bij aan een kwalitatief goed en veelzijdig podiumkunstenaanbod en aan een zo groot mogelijk maatschappelijk bereik daarvan. Het Fonds Podiumkunsten werkt als zelfstandig bestuursorgaan in opdracht van OCW. Het Fonds heeft haar jaarverslag over 2020 gepubliceerd, met bijbehorende jaarrekening. De podiumkunsten zijn hard geraakt door de coronacrisis. Dankzij steunpakketten vanuit de overheid kon die harde klap deels worden opgevangen. Het Fonds Podiumkunsten speelde daarin ook een belangrijke rol. Ze hebben daarbij steeds oog gehad voor het in stand houden van alle schakels in de keten, van zzp’er tot podium. Voor het Fonds Podiumkunsten stond 2020 ook in het teken van het verdelen van meerjarige subsidies voor producties en festivals voor de periode 2021-2024. Door een verschuiving van budget van het Fonds Podiumkunsten naar de Basisinfrastructuur (BIS), die onder directe verantwoordelijkheid van de minister van OCW valt, was de druk op het budget bij het fonds hoog. Met dit jaarverslag wordt de beleidsperiode 2017-2020 afgesloten. Er wordt teruggeblikt op de afgelopen vier jaar en op de rol van het Fonds in het cultuurbestel.
10-02-2021
Het nieuwe netwerk en platform Podiumkunst.net brengt verschillende digitale collecties op het gebied van de podiumkunsten samen. Voor het platform wordt samengewerkt door uiteenlopende typen instellingen, van theatergroepen tot muziekarchieven. Het platform wil (de relaties tussen) hun collecties beter zichtbaar en vindbaar maken en een inspiratiebron zijn voor kunstenaars, ontwerpers en publiek.
14-01-2021
Per 1 januari 2021 is Waag onderdeel van de basisinfrastructuur van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, als Future Lab voor design en technologie. Waag pleit voor een radicaal anders denken over technologie: technologie is immers niet neutraal. Waag staat voor digitale soevereiniteit: het hebben van zeggenschap en eigenaarschap over je eigen gegevens en gedrag op het internet. Waag vindt dat niet commerciële, maar publieke waarden en belangen voorop moeten staan bij het ontwerp en de toepassing van technologie. ’ Vanaf voorjaar 2021 gaat Waag wandelen naar de toekomst. Wandel jij mee? Als Future Lab voor design en technologie zal Waag deze nieuwe status aftrappen met expedities door heel Nederland. Hierin staan wandelen en het gesprek over de toekomst centraal. We nodigen iedereen uit om mee te wandelen en het gesprek aan te gaan met mede-inwoners, buurtbewoners, vage bekenden en verre vrienden.”
12-01-2021
Next Nature Network is een internationaal netwerk van denkers en doeners dat steun krijgt van leden uit 44 landen. Het netwerk streeft ernaar een debat op gang te brengen over de toekomst in het hier en nu, en de rol die natuur en technologie hierin speelt. In de kunstprojecten, die de hele wereld rondgaan, vermengen oude waarden zich met nieuwe ideeën over hoe mens en natuur zich tot elkaar kunnen verhouden. Voor het Future Lab for design & technologie, gevestigd in het Evoluon, Eindhoven, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een bijdrage gegeven voor de komende vier jaar om deze visie verder te ontwikkelen. Esther van Rosmalen sprak met oprichter, kunstenaar en filosoof Koert van Mensvoort. Het museum moet de samenhang tussen mens en natuur tonen. "Het Evoluon is een ruimteschip, de aarde is het moederschip", zegt Van Mensvoort tegen het NRC. "Ik zie het Evoluon als een ruimteschip dat is geland om ons te leren hoe we een betere bemanning kunnen zijn van moederschip aarde."
12-01-2021
Podiumkunst.net gaat digitale samenwerking tot stand brengen tussen verschillende typen instellingen, van theatergroepen tot muziekarchieven. Door kennis en collecties te bundelen, wil het kunstenaars stimuleren om bezig te zijn met erfgoed en zich actief te verhouden tot het verleden van hun discipline. Podiumkunst.net richt zich daarbij specifiek ook op studenten aan de kunstvakopleidingen. Zo wil het platform het erfgoed van de podiumkunsten levend houden. In 2021 begint Podiumkunst.net onder meer meteen een aantal projecten om het bewustzijn over het belang van het digitaliseren van erfgoed te vergroten. Podiumkunst.net is een gezamenlijk initiatief van Theaterkrant, Stichting Theater in Nederland, Allard Pierson/De Theatercollectie, Nederlands Jazz Archief, Stichting Omroep Muziek, Muziekweb en Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid als penvoerder. Het initiatief komt voort uit de inspanningen om het erfgoed van de podiumkunsten te redden na de sluiting van de sectorinstituten, zoals Theater Instituut Nederland. De Raad voor Cultuur oordeelde positief over hun aanvraag en minister van Engelshoven (OCW) heeft dit advies overgenomen. Hiermee kan Podiumkunst.net van start. Eerder oordeelde de Raad al positief over de de aanvraag van Allard Pierson, die de Theatercollectie van het TIN nu beheert.
14-12-2020
Cinekid noemde het negatieve advies van de Raad voor Cultuur eerder dit jaar ‘een aanmoediging’. Toch was het ongetwijfeld een tegenvaller dat dit toonaangevende jeugdfilmfestival nu uit de culturele basisinfrastructuur (BIS) dreigde te vallen. De Raad voor Cultuur had de ingediende aanvraag van Cinekid voor de komende vier jaar een ‘nee, tenzij’ gegeven. Geen OCW-subsidie , tenzij Cinekid met een nader uitgewerkt plan zou komen. Een plan met meetbare doelstellingen en met een vergroting van het publiek en landelijke activiteiten. Plus een duidelijke toelichting op de versterking van de financiële positie. Dat nieuwe plan is er nu, en positief beoordeeld door de Raad voor Cultuur. Nu is het alleen nog afwachten of minister van Engelshoven (OCW) meegaat. De verwachting is dat dit besluit voor het eind van het jaar zal vallen. Cultureel Persbureau sprak met Cinekid-directeur Heleen Rouw.
10-12-2020
De Raad voor Cultuur publiceerde op 10 december de adviezen voor de instellingen die op 4 juni een ‘nee, tenzij’ advies hebben ontvangen in reactie op hun aanvraag voor de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Op 1 november 2020 leverden zij een aangepast plan in, dat vervolgens door de Raad voor Cultuur werd beoordeeld. De raad maakte naar aanleiding van de aangepaste plannen de aanvullende BIS-adviezen aan minister Van Engelshoven (OCW) bekend. Vijf aangepaste plannen van zes instellingen voor een plek in de Culturele basisinfrastructuur (BIS) krijgen een positief advies van de Raad voor Cultuur. Alleen over het plan van Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) oordeelt de raad negatief. De raad adviseert om vooralsnog alleen voor komend jaar subsidie toe te kennen aan LKCA. Juist vanwege het grote belang van cultuureducatie en -participatie is het volgens de raad essentieel dat er een bovensectorale instelling is, die de cultuursector op dit punt ondersteunt en versterkt. De raad vindt het voorstelbaar dat LKCA hier in de toekomst wel invulling aan kan geven op een manier die aansluit bij de, mede door de coronapandemie, veranderende samenleving en cultuursector. LKCA krijgt de ruimte om zich te heroriënteren op zijn rol in het cultuurbestel. Subsidie voor de daarop volgende jaren moet wat de raad betreft gekoppeld zijn aan de uitvoering van een op deze heroriëntatie gebaseerd plan. Positief is de raad over de aangepaste plannen van Bonnefantenmuseum, Cinekid, Centraal Museum, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en Noordbrabants Museum. Daarmee voldoen deze instellingen aan de voorwaarden, die de minister op grond van raadsadviezen van begin juni stelde.
08-12-2020
Minister van Engelshoven (OCW) informeert de Tweede Kamer over haar bevindingen over financiële ruimte voor meerjarige steun aan enkele culturele instellingen. Zij voldoet hiermee aan haar toezegging uit het Wetgevingsoverleg (WGO) Cultuur van 23 november 2020. In haar brief schrijft de minister dat ze ruime heeft gevonden in haar begroting voor Gasthuis Frascati en Plan Brabant voor de periode 2021-2024. Ze gaat € 500.000,- projectsubsidie per jaar beschikbaar stellen. ‘’Deze subsidie is bestemd voor een door Gasthuis Frascati en Plan B gezamenlijk op te stellen plan over de begeleiding van jonge makers, juist in deze periode. Over dit plan ben ik in overleg met hen. Beide instellingen komen niet meer in aanmerking voor overbruggingssubsidie in het kader van het tweede steunpakket uit mijn brief van 16 november. Deze steun is namelijk bedoeld voor instellingen die geen meerjarige subsidie ontvangen. Het staat Gasthuis Frascati en Plan Brabant overigens vrij om (extra) projectsubsidie voor hun plan aan te vragen bij andere fondsen zoals het Fonds Podiumkunsten.” De productiehuizen lijken nu gered, maar zullen wel flink moeten bezuinigen. Ze krijgen nu samen net iets meer dan eenderde van het bedrag dat ze oorspronkelijk aangevraagd hadden, schrijft Theaterkrant. Voor het Omscholingsfonds Dansers Nederland (ODN) gaat ze uit de middelen voor de arbeidsmarktagenda in 2021 eenmalig € 500.000,- vrijmaken. Over de zogenaamde B-lijst van het Fonds voor Cultuurparticipatie deelt ze mee dat ze een deel van het brede onderzoeksbudget voor cultuur hiervoor gaat inzetten. “Ik kan uit dat budget in 2021 eenmalig een bedrag van € 700.000,- vrijmaken. Dat heeft wel een belangrijk nadeel. Voor aanvullende onderzoeksvragen vanuit de Tweede Kamer is dan geen financiële dekking meer. Maar gelet op de huidige omstandigheden ben ik bereid het Fonds voor Cultuurparticipatie op deze wijze tegemoet te komen.”.
02-12-2020
Kunsten’92 heeft een overzicht gepubliceerd van de resultaten van de stemmingen over de moties, die tijdens het debat over de cultuurbegroting op 23 november werden ingediend. Alle moties, op 2 na, werden aangenomen op 1 december.
30-11-2020
Stenografisch verslag van het Begrotingsdebat Cultuur, 23 november 2020.
25-11-2020
Tijdens het Begrotingsdebat Cultuur op 23 november in de Tweede Kamer stonden de Cultuurnota 2021 – 2024 en de Coronacrisis als belangrijkste onderwerpen op de agenda. Een groot aantal organisaties uit de culturele en creatieve sector had een pleidooi aan de Kamer gestuurd. Een verslag van Kunsten ’92
24-11-2020
Wat werd er besproken tijdens het debat over de cultuurbegroting op 23 november aangaande de podiumkunsten? Theaterkrant en NAPK over de discussie en de uitkomsten.
24-11-2020
De Tweede Kamer nam het tijdens het debat over de cultuurbegroting op 23 november op voor Frascati Producties en Plan Brabant. Maar minister van Engelshoven (OCW) was zelf ook al tot het inzicht gekomen dat ze moeten worden gered. Van Engelshoven toonde zich gevoelig voor de oproep van de theateracademies dat die plekken nodig zijn, juist nu de coronacrisis het een nieuwe generatie acteurs en regisseurs de komende jaren moeilijk zal maken. Ze kondigde aan dat ze zelf „met een gebaksvorkje” door haar begroting zal gaan om het geld bij elkaar te harken. Op het verzoek van de Kamer om dat dan ook meteen te doen voor twaalf instellingen voor amateurkunst die geen geld krijgen van het Fonds voor Cultuurparticipatie, reageerde ze minder enthousiast. Daar is 1 miljoen euro voor nodig. En dat heeft ze niet. Weinig meegaand was ze in de discussie over de positie van zzp’ers en freelancers. Veel mensen die hun geld verdienen met losse opdrachten zitten door de coronacrisis zonder werk. Het steungeld dat theaters, concertzalen en musea krijgen komt nauwelijks terecht bij deze mensen zonder vast contract. En voor regelingen als de Tozo komen ze vaak niet in aanmerking, bijvoorbeeld omdat hun partner een inkomen heeft. Niet iedereen kan gered worden, zei ze. Mensen die tijdelijk geen werk meer hebben, kunnen zich laten omscholen, zei ze. Of ze kunnen een dag in de week voor de klas gaan staan. Het wederzijds begrip tussen minister en oppositie was opvallend hoog: ze begrepen vaak elkaars vragen en dilemma’s, maar kwamen niet veel verder.
23-11-2020
Een overzicht van de moties ingediend bij Begrotingsdebat Cultuur 23 november 2020. En een overzicht van de amendementen ingediend tijdens het debat. Stemmingen vinden plaats in de week van 30 november.
23-11-2020
Op 23 november vindt het Begrotingsdebat cultuur in de Tweede Kamer plaats. Dit debat zal, behalve over de Cultuurnota 2021- 2024, ook over de effecten van de Coronacrisis gaan en de maatregelen die zijn genomen om de culturele en creatieve sector te ondersteunen. Het één kan niet los worden gezien van het ander. Kunsten ’ 92 heeft in een brief aan de Kamer aandachtspunten voor deze beide onderwerpen op een rij gezet. De meeste daarvan zijn eerder door de Taskforce culturele en creatieve sector onder de aandacht gebracht. Alle brieven vanuit de cultuursector aan de Tweede Kamer voor het debat op 23 november.
23-11-2020
,,Deze crisis is zó groot dat we de sector ook zo breed mogelijk moeten steunen. Maar we moeten ook realistisch zijn: er werken in de kunst en cultuur veel kleine zelfstandigen. Die gaan het niet allemaal redden. Een aantal zal zich gaan omscholen.” Het Algemeen Dagblad sprak met minister van Engelshoven (OCW), die op 23 november haar cultuurbegroting verdedigt.
19-11-2020
In een brief aan minister van Engelshoven (OCW) adviseerde de Raad voor Cultuur over toekenning van een overbruggingssubsidie aan instellingen voor jeugdpodiumkunsten. Het gaat om extra geld uit het tweede steunpakket van de minister ten behoeve van de culturele sector. In dit steunpakket is geld gereserveerd voor culturele instellingen die per begin volgend jaar geen rijkssubsidie meer krijgen, maar wel een positieve beoordeling hadden van de raad van hun subsidieaanvraag voor de Culturele Basisinfrastructuur (BIS). De minister is voornemens deze instellingen een half jaar overbruggingssubsidie te verlenen. Alleen voor wat betreft de jeugdpodiumkunsten vroeg de minister in dit kader om nader advies aan de raad. Het advies van de raad betreft vijf instellingen voor jeugdpodiumkunsten. De raad adviseert positief over toekenning van overbruggingsgeld voor Toneelschuur B en D (Deventer), Theater Gnaffel (Zwolle), Theatergroep Kwatta (Nijmegen) en Unieke Zaken (Alkmaar). Theatergroep Gelderland bevindt zich volgens de raad nog te zeer in een opstartfase om voor deze overbruggingssubsidie in aanmerking te komen.
19-11-2020
In een open brief aan de ministers Ollongren en van Engelshoven neemt Adri Duivesteijn de vrijheid persoonlijke ervaringen te delen. Omdat hij zich zorgen maakt over het voortbestaan van Architectuur Lokaal. Volgens hem en anderen die een prominente rol spelen in de architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur in Nederland blijft Architectuur Lokaal nodig voor de ruimtelijke kwaliteit van onze steden en dorpen. Met Prinsjesdag werd definitief duidelijk dat Architectuur Lokaal niet wordt opgenomen in de Culturele Basisinfrastructuur (BIS).
18-11-2020
Na ruim twintig jaar moet Frascati Producties in juli vrijwel zeker de activiteiten staken. Afgelopen zomer werd bekend dat het Amsterdamse productiehuis voor theater vanaf 2021 haar vierjarige rijkssubsidie zou verliezen. De Raad voor Cultuur oordeelde positief maar de aanvraag werd niet gehonoreerd. De organisatie had gehoopt dat er binnen het tweede steunpakket voor de cultuursector een oplossing zou worden gevonden, maar op 16 november bleek dat de instelling slechts op een ‘overbruggingssubsidie’ van zes maanden kan rekenen.
18-11-2020
Binnen het tweede steunpakket dat op 16 november jl. door minister van Engelshoven (OCW) werd aangekondigd, krijgt PLAN Brabant slechts een overbruggingssubsidie van een half jaar toebedeeld. “Hoe de minister de terechte zorg voor de toekomstige generatie en het behoud aan infrastructuur voor jonge makers rijmt met een overbruggingsperiode van zes maanden is een raadsel. Talentontwikkeling vraagt om continuïteit en perspectief“, schrijft PLAN in een reactie. PLAN is een samenwerkingsverband van tien culturele partners in Noord-Brabant, waarbij jong podiumkunsttalent geholpen wordt om de eigen artistieke signatuur en werkwijze te ontwikkelen. De Raad voor Cultuur oordeelde in juni positief over de aanvraag van PLAN Brabant, maar adviseerde, na zorgvuldige weging van de aanvragen binnen de categorie Ontwikkelfunctie geen subsidie toe te kennen. De hoop is nu nog gevestigd op de Tweede Kamer, die op 23 november a.s. voor het laatst debatteert over de cultuurbegroting voor de komende vier jaar.
17-11-2020
De Taskforce culturele en creatieve sector ziet de steunmaatregelen, die op 16 november, in het tweede steunpakket voor cultuur, door de minister van Engelshoven (OCW) werden aangekondigd, als een belangrijke impuls om de sector perspectief te kunnen bieden voor een overbrugging tot de zomer van 2021. Wel is het van groot belang dat de impact van de steunmaatregelen optimaal is en dat de steun daar terechtkomt waar deze het hardst nodig is. Zo pleit de taskforce ervoor dat de € 150 miljoen voor gemeenten via een doeluitkering (= specifiek geoormerkt) voor cultuur beschikbaar wordt gesteld, zodat de middelen ook daadwerkelijk ten goede komen aan makers en instellingen. Daarnaast wijst de taskforce op het belang van steun voor werkenden, zzp’ers, makers en kunstenaars, door versoepeling en verruiming van Tozo, een regeling voor flexwerkers en de inzet van kanalen waarlangs gelden gemakkelijk en snel bij deze groep terechtkomen. De taskforce is blij met de helderheid over het niet tot het omzetbegrip rekenen van huurkorting door lokale overheden, maar pleit ervoor om ook andere covid-specifieke ondersteuning door andere overheden of Rijksfondsen niet te verrekenen met de NOW. Ook heeft de taskforce samen met de evenementenbranche aandacht gevraagd voor een garantieregeling voor de hele sector, zodat herkapitalisering, investering en heropstart soepeler kan verlopen. Over het advies van de Raad voor Cultuur “Onderweg naar overmorgen”, wordt door de Taskforce o.m. opgemerkt dat de Raad voor Cultuur terecht adviseert de BIS tijdelijk te verlengen, aangezien instellingen allemaal hun beleidsplannen moeten aanpassen en meer dan de geplande vier jaar nodig zullen hebben om deze crisis te boven te komen. Deze verlenging zou ook ingezet kunnen worden als een pilot voor de langere termijn. De culturele sector vraagt hier samen met de Raad voor Cultuur al langer om. In het regeerakkoord zouden hierover afspraken kunnen worden gemaakt. Ook is het positief dat Raad zal gaan werken aan een aangepaste beoordelingssystematiek, waarin de impact meer centraal staat. Het voornemen van de raad om de minister te adviseren omtrent verbetering van het subsidiebestel per ingang van de volgende periode sluit aan op de gesprekken die de culturele en creatieve sector hier zelf al over aan het voeren is.
17-11-2020
De Museumvereniging heeft gereageerd de brief van minister van Engelshoven (OCW) over het tweede steunpakket cultuur van 482 miljoen euro én het advies van de Raad voor Cultuur ‘’Onderweg naar overmorgen.” Over de 150 miljoen euro die via gemeenten beschikbaar komt voor de ‘cruciale lokale culturele infrastructuur’, merkt de Museumvereniging op dat deze middelen bedoeld zijn voor gemeenten en zij zullen net als in het eerste steunpakket via het Gemeentefonds beschikbaar komen. “Vooralsnog is dit budget echter niet geoormerkt, waardoor nog niet zeker is gesteld dat deze middelen terechtkomen bij de instellingen, zoals musea, waarvoor het is bedoeld. De Museumvereniging roept daarom de Tweede Kamer op om dit budget te oormerken door een doeluitkering.” Helaas gaat minister van Engelshoven (nog) niet in op de weeffouten in de uitvoeringssystematiek waardoor noodsteun aan musea ongewenste en onbedoelde effecten heeft, zoals verlaging van de NOW. De Museumvereniging is blij met meerdere voorstellen in het advies van de Raad voor Cultuur die perspectief bieden voor de korte en lange termijn. “Het advies om de Basisinfrastructuur met 1 á 2 jaar te verlengen is met het oog op het volgende regeerakkoord van belang. Deze vierjarige cyclus is namelijk ook van toepassing op de regionale musea. De weerbaarheid van de sector wil de Raad voor Cultuur vergroten door pilots in de vorm van zogenaamde fields labs. Goed opdrachtgeverschap is dan cruciaal, maar blijft nu nog onderbelicht.” De Museumvereniging wil graag meedenken over hoe ook de field labs een succes kunnen worden.
16-11-2020
De Raad voor Cultuur roept het kabinet in het advies “Onderweg naar overmorgen” op zeker vijf jaar uit te trekken voor het weer opbouwen van de cultuursector, die door het coronavirus grotendeels is platgelegd. Probeert u de crisis als koevoet te gebruiken om veranderingen voor elkaar te krijgen die tot nu toe niet lukten? vraagt De Volkskrant aan Marijke van Hees, voorzitter van de Raad voor Cultuur. ‘We moeten instellingen de tijd geven om zich vanuit deze crisis opnieuw neer te zetten. Als een theatergezelschap als Ita weer zoals vroeger mooie producties voor de schouwburg wil gaan maken, dan is dat super. Maar ze merken daarnaast dat hun internationale mogelijkheden zijn beperkt en daarom werken ze eraan voorstellingen op een bijzondere manier online te streamen zodat ze ook daar hoge kwaliteit hebben. Laten we dat dan vasthouden. Je kunt het aangrijpen om te zeggen voortaan online meer te zien van al die gesubsidieerde kunstproducties. Dat de publieke omroep daar al interesse voor heeft getoond, is heel mooi.’
16-11-2020
“Wat knelt het meest in het huidige bestel? Wat echt knelt is de grote nadruk op eigen verdiensten van instellingen. Nu die inkomsten door de lockdowns wegvallen, wordt duidelijk hoe kwetsbaar de huidige opzet is. Die nadruk op eigen inkomsten is een restant van de bezuinigingen die in 2012 zijn ingevoerd. Er is ook een artistiek knelpunt. Subsidiecategorieën zijn te eendimensionaal. Het onderscheid tussen bijvoorbeeld muziek, theater of wat dan ook – in de praktijk werkt dat niet meer zo goed. We drukken makers zo in categorieën, terwijl in de praktijk werelden door elkaar heenlopen. In ons systeem moet meer nuance komen. De coulanceregeling in verband met corona biedt makers de ruimte, ze kunnen nu een door subsidies opgelegd keurslijf loslaten.” NRC sprak met Marijke van Hees, de voorzitter van de Raad voor Cultuur, over het adviesrapport Onderweg naar overmorgen, dat de raad op 16 november uitbracht. De raad wil de komende kunstenplanperiode benutten om alternatieven voor het huidige bestel te verkennen en te komen tot een nieuw en verbeterd bestelontwerp. De Raad voor Cultuur grijpt crisis aan voor de vernieuwing van het subsidiestelsel, schrijft NRC in haar analyse van het advies.
16-11-2020
Het advies “Onderweg naar overmorgen” van de Raad voor Cultuur is op 16 november aan minister van Engelshoven (OCW) heeft aangeboden. De minister had om het advies gevraagd naar aanleiding van de coronacrisis en de steunpakketten voor de culturele sector. De raad doet een dringend beroep op de minister om de culturele en creatieve sector tijd, vertrouwen en middelen te geven om te experimenteren met nieuwe werkwijzen en nieuwe verdienmodellen. De raad stelt ook dat er een routekaart nodig is die helderheid en perspectief biedt. De raad pleit voor een “Taskforce Stedelijke Cultuurregio”, die de samenwerking binnen en tussen stedelijke cultuurregio’s kan verbeteren en borgen dat goede initiatieven, die bijdragen aan weerbaarheid, onderling worden gedeeld en nagevolgd. De raad adviseert de minister verder om de gehele komende subsidieperiode andere eisen te stellen aan instellingen die rijkssubsidie ontvangen. “Het bestel knelt. De raad wil de komende kunstenplanperiode benutten om alternatieven voor het huidige bestel te verkennen en te komen tot een nieuw en verbeterd bestelontwerp. De inzichten en resultaten uit de fieldlabs, de Taskforce Stedelijke Cultuurregio en de monitoring komen hierbij van pas, maar ook hier is voldoende tijd voor nodig. Daarom adviseert de raad om de komende BIS-periode met één of twee jaar te verlengen en roept provincies en gemeenten op hetzelfde te doen.”
12-11-2020
De reguliere, hybride talentontwikkeling van jonge podiumkunstmakers dreigt slachtoffer te worden van kabinetsambities om cultuurbeleid te verjongen, te verbreden en te verkleuren. Een rekensom toont aan dat vanaf januari 2021 met het wegvallen van Frascati Producties en Plan Brabant (beide positief beoordeeld) en de negatief beoordeelde toekomstplannen van Via Zuid Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg en Productiehuis Theater Rotterdam liefst 40 procent van de plekken verdwijnt waar makers tot zes jaar na hun opleiding terecht kunnen. Als Frascati en Plan (die jaarlijks dertig jonge makers een plek bieden) alsnog het aangevraagde bedrag krijgen, respectievelijk 8 en 6,5 ton, zouden zij dat gat kunnen opvangen. Op 23 november debatteert de Tweede Kamer voor het laatst over de vierjarige cultuurbegroting van minister van Engelshoven.
05-11-2020
In januari 2021 gaat een nieuw vierjarig kunstbestel in. Dat betekent dat er weer andere instellingen door het Rijk gesubsidieerd worden, met andere focus en accenten. Zo worden er de komende vier jaar maar liefst vijftien ‘ontwikkelinstellingen’ opgenomen in de culturele basisinfrastructuur (tegenover slechts drie in de huidige periode). Nadere beschouwing van de vijftien gehonoreerde instellingen leert dat vooral de pas afgestudeerde theatermaker er slechter vanaf komt. Frascati Producties, het Amsterdamse productiehuis voor jonge regisseurs en theatermakers, maar ook Productiehuis Theater Rotterdam en PLAN Brabant, die zich ook expliciet richten op jonge theatermakers, werden door de Raad van Cultuur niet gehonoreerd en moeten plaatsmaken voor andere, vaak meer gespecialiseerde instellingen. Zij verliezen de Rijkssubsidie. NRC over de ‘’nalatenschap’’ van Frascati Producties.
03-11-2020
In een Open brief aan de Tweede Kamer pleiten oud-bewindspersonen, (oud-) Rijksbouwmeesters, BNA, Bouwend Nederland, Het Nieuwe Instituut, lokale architectuurinstellingen en prominente architecten en stedenbouwkundigen voor behoud van Architectuur Lokaal. Het Rijk kent sinds de jaren negentig een integraal architectuurbeleid, dat wordt gedragen door alle ministeries die verantwoordelijk zijn voor cultuur, ruimtelijke ordening, inrichting van stad en land en woningbouw. Deze samenhangende aandacht voor zorgvuldig ruimtelijk ontwerp staat de laatste jaren onder druk. Dit is zorgelijk omdat de kwaliteit van architectuur, stedenbouw en landschap blijvende aandacht vereist, zeker in het licht van de grote ruimtelijke opgaven die Nederland in de komende decennia moet vervullen. Maar voor de uitvoering van het architectuurbeleid is kennis en bewustzijn op het lokale schaalniveau cruciaal. Een belang dat is toegenomen door een verregaande decentralisatie van taken naar de lokale overheden. Architectuur Lokaal speelt hierin een sleutelrol. In september werd duidelijk dat Architectuur Lokaal geen subsidie toegewezen werd vanuit de Culturele Basisinfrastructuur (BIS). Minister van Engelshoven nam het advies van de Raad voor Cultuur over, ondanks protesten van o.m.het College van Rijksadviseurs en de BNA.
08-10-2020
Minister van Engelshoven (OCW) reageert op de brief van de Vereniging van Friese Gemeenten en de provincie Fryslân. De brief ging over de ondersteuning van de lokale en regionale culturele infrastructuur.
24-09-2020
De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur profiteren niet van de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen. Door de nieuwkomers betekent deze ereplek dat ze nu in een enkel geval minder te besteden hebben dan wanneer ze bij het Fonds waren gebleven. Veel erger is het echter voor de twee festivals die al langer in de BIS zaten: Oerol en Holland Festival. Zij krijgen niet alleen minder subsidie dan ze gevraagd hebben, maar gaan zelfs achteruit op wat ze al hadden. Holland Festival kreeg tot nu toe 3.550.000, maar de Raad vond het niet meer waard van 3 miljoen, terwijl er 3.780.000 nodig was.
24-09-2020
De verdeling van de rijkssubsidies voor cultuur moet op de schop. Gedeputeerde Sietske Poepjes van Friesland is al in overleg met haar college-cultuurgedeputeerden over een 'eerlijkere verdeling' van de cultuursubsidies over alle Nederlandse provincies. Dat er zoveel geld naar Amsterdam gaat, kan volgens Poepjes niet. "Natuurlijk, een hoofdstad kent altijd een dynamiek. Daar is ook niets mis mee. Maar het verschil tussen de wat meer plattelandsprovincies en de wat meer stedelijke provincies van ons land is te groot. Cultuur is voor alle inwoners van ons land belangrijk. Het moet niet uitmaken of je nu in een kleine gemeenschap woont of in een grotere plaats." Daarom moet er actie worden ondernomen, vindt de gedeputeerde. "Als je wilt voorkomen dat er over vier jaar weer gedoe is, dan moet je er nu wat aan doen. Het moet besproken worden met de Tweede Kamer, met de minister en met de adviescommissies. We moeten naar een nieuw verdelingsmodel." De vraag is echter nog wel hoe zo'n model er precies uit moet zien
17-09-2020
Sinds kort zijn de urban arts vertegenwoordigd in de BIS, de basisinfrastructuur, het ‘landbrede’ netwerk van bestuurlijke en facilitaire voorzieningen, die in Nederland als onmisbaar worden beschouwd in een goed functionerende samenleving. Als zodanig nemen voortaan urban arts & artists de hun toekomende plaats in het Nederlands cultuurlandschap in. Is dat aanleiding om de vlag uit te steken? Zo ja, door en voor wie? Janny Donker beantwoordt de vraag.
16-09-2020
In een reactie schrijft de Museumvereniging dat op Prinsjesdag 2020 de regering het belang van kunst en cultuur voor de samenleving onderstreept. De Museumvereniging is verheugd dat de eerder aangekondigde overheveling van de budgetten voor de Rijksmusea naar de Erfgoedwet per 2021 definitief bevestigd is. Hiermee krijgen de rijksmusea het (financiële) vertrouwen om hun collecties te blijven ontsluiten voor het publiek. Ook is nu officieel dat in elke provincie musea voor extra publiekstaken worden opgenomen in de Basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Hiermee is jaarlijks 3 miljoen euro gemoeid. Bovendien is in de BIS ruimte gemaakt voor het beheren, behouden en ontsluiten van de verweesde sectorcollecties podiumkunsten en grafische vormgeving. En ook museale ondersteunende instellingen, presentatie- en ontwikkelinstellingen zijn in de BIS opgenomen. Al met al ontstaat zo, samen met de bijdragen voor post-academische instellingen een keten, die bijdraagt aan een vitale (museum)sector.
16-09-2020
Architectuur Lokaal krijgt definitief geen subsidie toegewezen vanuit de Culturele Basisinfrastructuur (BIS). Minister van Engelshoven (OCW) heeft het advies van de Raad voor Cultuur overgenomen. Het Nieuwe Instituut (HNI) en de IABR krijgen wel ieder een bedrag vanuit de BIS. Dat het belang van de stichting in het vakgebied wel wordt onderschreven, blijkt onder meer uit het feit dat het College van Rijksadviseurs deze zomer bezwaar tegen het subsidieadvies aantekende bij de minister. Ook de BNA deed onlangs een klemmend beroep op van Engelshoven om alsnog een BIS-subsidie toe te kennen aan Architectuur Lokaal.
16-09-2020
Eindhoven krijgt twee miljoen voor de vestiging van het Future Lab Next Nature Network. Dat werd bekend tijdens Prinsjesdag. Minister van Engelshoven (OCW) trekt er in de periode 2021 tot 2024 jaarlijks een half miljoen voor uit. Met deze overheidssteun kan Next Nature het futurelab gaan vormgeven. Dat gaat ze samen doen met gevestigde partijen als de Dutch Design Foundation, de Technische Universiteit Eindhoven, Design Academy Eindhoven, MU Hybrid Art House en het Van Abbemuseum. ,,Het futurelab draagt bij bij aan de ontwikkeling van de designsector in de stad", vindt cultuur en design wethouder Monique List. ,,Tijdens de Dutch Design Week kan je hier als inwoner en bezoeker van de stad niet omheen. Met de rijksbijdrage kunnen we nu een plek creëren waar je het hele jaar kan zien en ervaren welke rol design en technologie spelen bij allerlei maatschappelijke vraagstukken.”
16-09-2020
De Raad voor Cultuur feliciteert alle culturele instellingen die voor de komende vier jaar rijkssubsidie ontvangen in de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). Op 15 septembermaakte minister van Engelshoven (OCW) bekend dat ze de adviezen van de raad overneemt voor toekenning van jaarlijks bijna 200 miljoen euro. Daarnaast heeft de minister op verzoek van de Tweede Kamer extra geld vrijgemaakt, waardoor dansgezelschap Scapino alsnog wordt toegelaten tot de BIS. Popfestival Eurosonic Noorderslag en Future Lab Next Nature Network ontvangen een projectsubsidie van de minister. De raad is blij met de extra ruimte die hierdoor is ontstaan en feliciteert ook deze instellingen met dit goede nieuws.
15-09-2020
Op 15 september maakte het kabinet bij de presentatie van de Miljoenennota 2020 bekend dat het voor de komende vier jaar € 15 miljoen per jaar uittrekt om het Fonds Podiumkunsten in staat te stellen theatergezelschappen en muziekensembles die positief waren beoordeeld, maar waarvoor geen budget was, alsnog te honoreren. Daarnaast maakt het kabinet € 2 miljoen per jaar extra vrij voor cultuur in de regio, om de zogeheten ‘onaanvaardbare witte plekken’ aan te pakken. De omstreden bezuiniging bij het Fonds Podiumkunsten is hiermee ongedaan gemaakt. Kunsten92 is zeer verheugd over dit besluit van het kabinet en is de minister, haar ambtenaren op het ministerie van OCW, het gehele kabinet en de Kamerleden dankbaar voor deze ondubbelzinnige blijk van erkenning voor de waarde van de culturele en creatieve sector van ons land. De Koning sprak in de Troonrede de woorden: “Met de aanvulling van bijna een half miljard euro aan de culturele sector onderstreept de regering het grote maatschappelijke belang van deze sector.” In het persbericht van Kunsten92 worden een aantal positieve gevolgen opgesomd.
15-09-2020
Minister van Engelshoven (OCW) stuurt op 15 september een brief aan de Tweede Kamer over de besluitvorming BIS 2021-2024. In deze Prinsjesdagbrief deelt zij mede dat het Rijk in totaal in deze periode subsidie toekent aan 113 culturele instellingen en 6 fondsen voor een totaalbedrag van € 413 miljoen per jaar. In de brief licht de minister haar besluiten toe. Ze gaat ook in op moties die zijn ingediend tijdens het notaoverleg van 29 juni jl. die samenhangen met de BIS. In de bijlagen bij deze brief een uitsplitsing van de bedragen. Naar aanleiding van dat debat is een aantal wijzigingen doorgevoerd (o.a. inzake Scapino Ballet en Eurosonic|Noorderslag). De enige wijziging die de minister daarna nog heeft doorgevoerd is de extra middelen voor het Next Nature Network in Eindhoven. Voor de instellingen die nu in de BIS zitten, maar in de komende periode 2021 – 2024 niet gehonoreerd worden, is in het tweede steunpakket voor cultuur een bedrag van € 14 miljoen beschikbaar gesteld ter overbrugging tot juni 2021.
15-09-2020
De Raad voor Cultuur blijft bij zijn advies aan minister van Engelshoven (OCW) over de toekenning van de 250.000 euro extra subsidie voor publieksbereik aan BAK Amsterdam en Framer Framed te Utrecht. Deze twee presentatie-instellingen ontvangen elk de komende vier jaar jaarlijks 250.000 euro extra om een breder publiek te bereiken. De raad reageert hiermee op de aangedragen correcties en aanvullingen op zijn advies van 31 augustus.
10-09-2020
In december 2018 analyseerde Cor Wijn voor Kunsten92 de culturele regioprofielen die in de maanden daarvoor waren opgesteld. Wijn kwam tot de conclusie dat het in bijna alle profielen draaide om productieklimaat en makersklimaat. Als iets duidelijk werd uit de profielen, dan was het wel dat het de regio’s zelfstandige aantrekkingskracht willen hebben: ze willen niet alleen maar cultuur importeren maar ook zelf produceren. Zijn advies was dat de Raad voor Cultuur en het ministerie van OCW vooral die kerngedachte moesten oppakken. Dat wil zeggen: de focus richten op het – mede met Rijksgeld - aanjagen en versterken van (a) experimenten om nieuw publiek te bereiken en (b) het makersklimaat in de stedelijke regio’s. Na de adviezen van de Raad voor Cultuur en het Fonds Podiumkunsten lijken de culturele regioprofielen de prullenbak in te kunnen, tenzij de Tweede Kamer nog corrigerend optreedt.Wijn over de redenen voor de scheve verdeling tussen Randstad en regio en voorstellen voor verbetering van de samenwerking tussen fondsen en lagere overheden.
10-09-2020
In een brief aan minister van Engelshoven (OCW) van 26 augustus vraagt BNA aandacht voor de gevolgen van het –zonder wijziging –volgen van het advies van de Raad voor Cultuur over de van de subsidieregeling culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). BNA constateert dat de afgelopen decennia met zorg opgebouwde infrastructuur van het architectuur-en ruimtelijk beleid in toenemende mate erodeert, terwijl de urgentie en roep om ruimtelijke en architectonische kwaliteit navenant toeneemt. Als de adviezen van de Raad voor Cultuur worden overgenomen, zal dit het halen van belangrijke maatschappelijke doelstellingen sterk bemoeilijken. BNA verzoekt om steun voor instellingen als Architectuur Lokaal te heroverwegen en hen een plek in de BIS te geven. En de International Architecture Biennale Rotterdam (IABR) te blijven ondersteunen. Over de toekenning van subsidie aan Het Nieuwe Instituut is de branchevereniging opvallend kritisch.
08-09-2020
Het Fonds Podiumkunsten heeft minder nadruk gelegd op spreiding als gevolg van de overheveling van budget naar de culturele basisinfrastructuur (BIS). Dat schrijft het fonds, 7 augustus, op zijn website naar aanleiding van reacties na de bekendmaking van de subsidies voor 2021-2024. ‘Spreiding is een belangrijk uitgangspunt’, schrijft het fonds, maar daarbij moet ook gekeken worden naar het samenspel met de meerjarige cultuursubsidies van de BIS, waar de Raad voor Cultuur over adviseert. Het Fonds legt uit hoe de verhouding met de BIS met ingang van deze periode is verschoven, onder meer door de overheveling van 15,8 miljoen subsidiegeld, en hoe tegenover minder spreiding van instellingen over het land bij het Fonds, nu een bredere spreiding in de BIS staat.
08-09-2020
Om de podiumkunsten in Nederland de komende vier jaar in leven te houden, is er een structurele investering van 19,5 miljoen per jaar nodig. Dat schrijven de podiumkunstenfestivals in een brief aan de Tweede Kamer. De Verenigde Podiumkunstenfestivals schetst, in naam van meer dan 50 festivals, ‘een inktzwarte toekomst’ voor de podiumkunsten in Nederland: vooral de regio’s zullen ‘hele infrastructuren zien verdwijnen’. Dat zijn volgens hen de gevolgen van de laatste uitslagen bij het Fonds Podiumkunsten voor de producenten, de ‘halfslachtige’ toekenningen in de BIS voor de podiumkunstenfestivals én het grote drama van de coronacrisis.
02-09-2020
In reactie op door 95 culturele instellingen aangedragen correcties en aanvullingen past de Raad voor Cultuur in slechts één geval, de aanvraag van Nationale Opera & Ballet (NO&B), zijn eindoordeel aan over de subsidieaanvragen voor de Culturele basisinfrastructuur 2021-2024 (BIS). In een aantal gevallen neemt de raad wel door instellingen aangedragen feitelijke onjuistheden over, maar leidt dat niet tot een ander eindoordeel. Dit blijkt uit de aanvullende BIS-adviezen die de raad op 27 juli verstuurde aan minister van Engelshoven (OCW).
01-09-2020
Het huidige subsidiebeleid is funest voor de jazz en de geïmproviseerde muziek in Nederland, betogen Paul Gompes, Raaf Hekkema, Walter van de Leur, Henk van der Meulen, Simon Reinink en Bert Vuijsje in een opinieartikel in De Volkskrant, 17 augustus
01-09-2020
Op 4 juni bracht de Raad voor Cultuur haar advies uit over jaarlijks bijna 200 miljoen euro aan cultuursubsidies voor de komende vier jaar. De aanvraag van BioArt Laboratories in Eindhoven werd gehonoreerd en daarmee werd de instelling opgenomen in de BIS. Studio040 sprak met Jalila Essaïdi, initiatiefnemer, over de professionele onderzoeksfaciliteiten waar kunstenaars in een echt laboratorium de natuur kunnen onderzoeken
01-09-2020
De Raad voor Cultuur adviseert minister van Engelshoven (OCW) om de extra subsidie voor activiteiten voor publieksbereik toe te kennen aan de beeldende kunstinstellingen BAK te Utrecht en Framer Framed te Amsterdam. Deze twee presentatie-instellingen ontvangen elk de komende vier jaar jaarlijks 250.000 euro extra om een breder nationaal en internationaal publiek te bereiken. In totaal vijf instellingen dienden een plan in voor deze specifieke subsidie. De minister maakt op Prinsjesdag haar besluit over de toekenning van de subsidies bekend.
01-09-2020
Waar ging het mis tussen de cultuurbeslissers en de regio? Diverse regio’s wijzen op de ongelijke verdeling van gelden door het land. BIS- en fondsgesubsidieerde instellingen concentreren zich in de Randstad. Wijbrand Schaap van Cultureel Persbureau legt de schuld bij de Raad voor Cultuur en het ministerie van OCW.
01-09-2020
Coalitiepartij CDA, gesteund door negen provincies, is boos op D66-minister Ingrid van Engelshoven dat het geld van Fonds Podiumkunsten vooral in de vier grote steden belandt. Terwijl er juist béter gespreid zou worden. Hoe kwam het zover? Analyse van De Volkskrant.
21-07-2020
Met de ondertekening van de Verklaring van Davos heeft de staatssecretaris van OCW samen met haar Europese collega’s het belang van een kwalitatief hoogstaande bouwcultuur voor de samenleving onderschreven. Het College van Rijksadviseurs en de Raad voor Cultuur brachten aan de ministers van OCW en BZK advies over de implementatie van de Verklaring uit. Hiernaast onderstreepten het Atelier Rijksbouwmeester, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en andere partijen in de ontwerpsector het belang van een gezonde bouwcultuur. Daarover deden zij aanbevelingen aan de ministers van OCW, BZK en EZK in hun Jaarrapportage 2020, Ruimte in transitie. Desondanks staat de ontwikkeling van de bouwcultuur in Nederland onder druk door een versmalde interpretatie van het cultuurbegrip door de Raad voor Cultuur en de adviescommissie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Dit resulteert erin dat Architectuur Lokaal niet (meer) wordt toegelaten tot de culturele basisinfrastructuur (BIS) dan wel de vierjarige instellingssubsidie van het Stimuleringsfonds. Het voorwaardenscheppende werk waarin een goed architectuurklimaat kan ontstaan wordt door beide adviesraden niet meer opgevat als een culturele activiteit. Nadat de aanvraag voor de BIS-subsidie vorige maand werd afgewezen, ontving Architectuur Lokaal veel steun vanuit diens werkveld. Zo tekende het College van Rijksadviseurs bezwaar aan bij minister van Cultuur van Engelshoven (OCW) en werd het bezwaar aan de minister van de stichting zelf ondersteund door tal van (landschaps)architecten en stedenbouwkundigen uit binnen- en buitenland. Architectuur Lokaal directeur Cilly Jansen heeft inmiddels ook bezwaar ingediend bij het Stimuleringsfonds tegen het negatieve oordeel van diens adviescommissie.
09-07-2020
De beoordeling in het raadsadvies over de ‘Basisinfrastructuur 2021-2024’ (de BIS) was positief, op één ding na: het oudste dansgezelschap van Nederland zou het publieksbereik en het spektakel voorrang geven boven artistiek uitdagend werk. (Gevolg : Scapino Rotterdam zou niet toeglaten worden tot de BIS.) „Dat is een feitelijke onjuistheid, waar we nog tegen in konden gaan”, aldus Erik Pals, zakelijk en algemeen directeur van Scapino Ballet Rotterdam. In een antwoord aan de Raad werd benadrukt dat het Scapino in veel voorstellingen cross-overs met andere disciplines heeft en dat het vaak jonge choreografen een opdracht geeft. Ook weten ze juist door met andere theaters te werken en met steun van particuliere fondsen 74 procent aan eigen inkomsten binnen te halen, aldus Pals. Door de mobilisatie van publiek, professionals en politiek, lukte het om toch 1,7 miljoen subsidie te ontvangen.
06-07-2020
Kunsten92 heeft het in zijn nieuwsbrief over de stemming over de moties in de Tweede Kamer op 2 juli jl. De Taskforce culturele en creatieve sector is zeer teleurgesteld over het feit dat de motie Asscher c.s. om een herstelpakket te ontwikkelen voor de kunst en cultuursector is verworpen. Deze motie van de PvdA, medeondertekend door D66,GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren, kreeg tijdens het debat ‘oordeel Kamer’ en maakte een zeer gerede kans om aangenomen te worden. De compensatie voor de bezuiniging van € 8,6 miljoen bij het Fonds Podiumkunsten is nog niet opgelost. Ook zijn er geen extra middelen vrijgemaakt voor Fair Practice. Na de stemmingsuitslagen worden de eerder door het kabinet gewekte verwachtingen niet waargemaakt. De situatie in de culturele en creatieve sector is nog steeds zeer nijpend. Het feit dat de motie voor een herstelplan is verworpen wil niet zeggen dat het van de baan is. De taskforce gaat ervanuit dat aan onderdelen van het herstelplan wordt doorgewerkt en blijft zich inzetten om voor het plan bredere steun en financiering te verwerven.
02-07-2020
Wie de adviezen voor de culturele Basisinfrastructuur (BIS) 2021-2024 van het Rijk en de meerjarige adviezen van grote gemeenten bekijkt, ziet dat actuele beeldende kunst er een weeskind is, verdwaald als een mier tussen reuzen. Dat betreft zowel het aantal instellingen, als de jaarlijks toebedeelde miljoenen. Ook in eerdere adviezen zijn de verhoudingen zoek. Onder verwijzing naar voortschrijdende interdisciplinariteit of (alternatief) naar de Covid-19 situatie die om collegiale solidariteit vraagt, wordt deze ene vraag niet snel gesteld: hoe komt het dat beeldende kunst zo slecht op het netvlies van minister, parlement en wethouders staat? Toch is het een vraag die meer dan ooit relevant is. Beleid neigt naar een generieke aanpak en oplossingen - en daarbij wordt een mier eenvoudig onder de voet gelopen. Een analyse van Nous Faes.
02-07-2020
Hoe werd er op 2 juli gestemd over de moties die werden ingediend bij het notaoverleg over Cultuur en corona II op 29 juni?
02-07-2020
Stop niet teveel functies in het nieuwe Designmuseum of Futurelab, leg de regie daarvoor niet bij de gemeente maar bij een klein team en zorg voor een doorlopend aanbod van expo’s en evenementen in de stad. Dat zijn enkele van de tien aanbevelingen die zijn gestuurd naar de Eindhovense cultuurwethouder Monique List. Zij zijn geschreven door een gelegenheidsgezelschap dat bestaat uit Remco van de Craats, ceo van ontwerpstudio EDHV, Bert Dirrix, partner architectenbureau DiederenDirrix, Ton van Gool, directeur STRP, Mark Hoevenaars, directeur marketing en strategie van Sioux Technologies, Miriam van der Lubbe, partner bij ontwerpstudio Van Eijk en Van der Lubbe en Olga Mink, directeur Baltan Laboratories. De zes zijn bezorgd over de manier waarop tot dusver is gewerkt aan het toekomstige designmuseum of futurelab. Eigenlijk zou het zestal een openbare aanbesteding willen voor een futurelab, maar dat is doorkruist door de uitkomst van het debat van 29 juni in de Tweede Kamer. Daar wwerd een motie aangenomen, waarin de cultuurminister wordt gevraagd of er Rijksgeld kan naar de organisatie Next Nature Network ,,De bal ligt nu bij NNN”, aldus Ton van Gool, namens de schrijvers. De zes signaleren ook een gat tussen makers en bedrijfsleven. Noodzakelijk is ook het aan elkaar koppelen van de vele laboratoria in Eindhoven.
02-07-2020
Lobby voor herstelplan culturele en creatieve sector loopt door. Nieuwsbrief Kunsten92 , 2 juli 2020.
01-07-2020
‘’ Deze cultuurperiode was zwanger van de belofte dat de urban arts en popmuziek volwaardig zouden toetreden tot de culturele basisinfrastructuur (BIS) van Nederland. Die hoop lijkt met het advies van de Raad voor Cultuur vervlogen. Een kleine 0,5% van het podiumkunst budget gaat naar urban arts. De popmuziek komt er zo mogelijk nog slechter vanaf met een verwaarloosbaar aandeel van 0,15%. Het beleid werkt niet, want het systeem is stuk. Maar vergeet de impact op de makers, de artiesten, deze keuze is voor ons allemaal gemaakt, ook voor u.’’ Met het statement ‘Is dít cultuur voor iedereen?’ wil Summer Dance Forever (SDF) aandacht vragen voor het uitblijven van het inwilligen van de belofte. Vele organisaties en personen uit de culturele sector hebben het statement inmiddels onderschreven.
01-07-2020
“Onze zorgen werden tijdens het cultuurdebat gedeeld door meerdere politieke partijen zoals D66, CDA, VVD, GroenLinks, SP en de PvdA. Echter, wij ervaren dat ondanks het tonen van haar gemeende medeleven en begrip, onze minister van cultuur niet de acute maatregelen neemt die dringend nodig zijn om de makers die nu van ieder inkomen verstoken zijn per direct te helpen. De minister laat ons dus vallen. Ze zegt tegen de Kamer: “ik zal u kort voor Prinsjesdag informeren over de plannen”. Ze lijkt niet voor ogen te hebben dat “weer drie maanden verder” er voor veel van ons gewoon niet inzit.” Uit een open brief van de Creatieve Coalitie aan minister van Engelshoven (OCW). De Creatieve Coalitie roept de regering op om verantwoordelijkheid te nemen en voor de zomer iets te doen voor die duizenden werkenden in de cultuursector die tot nu toe niet of onvoldoende ondersteund zijn. Plus de brief van de Creatieve Coalitie, voorafgaand aan het debat op 29 juni.
30-06-2020
‘’De minister gaf in haar eerste termijn aan dat ze niet mogen laten gebeuren dat in de culturele sector te veel omvalt: `daar sta ik voor en daar knok ik voor’. Ze gaf voorbeelden vanuit provincies waarin de sector bezig is om slim samen te werken, maar daarbij gaf ze ook aan dat de sector steun nodig heeft om van a. naar b. te komen. Met Prinsjesdag geeft ze hier helderheid over. Ook wil ze met Prinsjesdag komen met een `reflectie op de positie van jonge makers én mid-careers in het nieuwe bestel’. Uit de verslaggeving van NAPK van het cultuurdebat op 29 juni.
30-06-2020
Tijdens het cultuurdebat op 29 juni bood minister van Engelshoven (OCW) een verrassende opening door aan te geven dat er nog extra middelen nodig zijn voor de cultuursector. Zij liet daarbij in het midden of dit om de generieke steunmaatregelen ging of om een volgend steunpakket voor cultuur. De steun aan Scapino en Eurosonic Noorderslag (ESNS) gaat ten koste van Nationaal Museaal Aankoopfonds, stelt de Museumvereniging in en reactie op het debat. Het aankoopfonds is bedoeld voor aankopen, internationale bruiklenen en behoud van collectiestukken uit de Wet tot Behoud van Cultuurbezit (WBC). Met name dat laatste, aankoop door de overheid voor behoud van collectiestukken, is een zeer reëel risico nu de continuïteit van veel musea onder druk is komen te staan door de coronacrisis. Hoopvol is dat PvdA, GL, SP en D66 samen een motie indienden die oproept om een herstelpakket te ontwikkelen voor de kunst- en cultuursector. Dit sluit aan bij het pleidooi van de Museumvereniging samen met de Taskforce voor een herstelplan voor de culturele en creatieve industrie.
30-06-2020
Het advies van de Raad voor Cultuur aan minister van Engelshoven (OCW) voor de basissubsidie (BIS 2021-2024) aan Zuid-Hollandse culturele instellingen is uit balans. In een brandbrief van de provincie Zuid-Holland wordt gepleit voor een eerlijkere verdeling van gelden en meer financiële hulp van het Rijk. Aanleiding is ook de coronacrisis. Daardoor is het voor bijvoorbeeld dansgezelschappen culturele instellingen nog moeilijker geworden de eindjes financieel aan elkaar te kunnen knopen.
30-06-2020
Op 29 juni debatteerde de Tweede Kamer met minister van Engelshoven (OCW) over corona en de cultuur en BIS. ‘Lodewijk Asscher (PvdA) vroeg het kabinet ‘een herstelpakket te ontwikkelen voor de kunst- en cultuursector en de Kamer hierover uiterlijk op Prinsjesdag te informeren’ en de minister noemde dat ‘een steun in de rug’, schrijft de Volkskrant. En haar streven is nu: ‘Wat kunnen we maximaal doen om binnen de nieuwe ruimte (van anderhalve meter) een verdienmodel te ontwikkelen.’ In samenwerking met de Raad voor Cultuur heeft de minister een stappenplan opgezet om met ‘field labs’ in de zomer al uit te dokteren hoe culturele instellingen met beperkt bezoek zoveel mogelijk omzet kunnen draaien. Dat staat ook in haar antwoord op een brief van de Raad voor Cultuur van 18 mei, waarin ze schreef over een ‘’wendbare en weerbare sector’’. Het ongecorrigeerd stenogram van het debat.
29-06-2020
Een motie van de VVD ingebracht tijdens het debat over de BIS op 29 juni verzoekt de regering te onderzoeken of het initiatief, dat Next Nature Network (NNN) voor het Evoluon ontwikkelt, in samenhang met de initiatieven die in Eindhoven bestaan en in ontwikkeling zijn, te verbinden is aan Rijkssteun in het kader van het cultuurbeleid en over de uitkomst daarvan de Kamer voor de begrotingsbehandeling dit najaar te informeren. De motie wordt breed gedragen in de Tweede Kamer. Minister van Engelshoven (OCW) zei tijdens het debat : ,,Samen gaan we ervoor zorgen dat deze plannen niet teloor gaan.” De Eindhovense wethouder voor cultuur Monique List (VVD) is heel blij met de motie en de positieve reactie van de minister.
29-06-2020
Op 29 juni debatteerde de Tweede Kamer met minister van Engelshoven (OCW) over corona en de cultuur en BIS. Minister van Engelshoven gaf de Tweede Kamer een voorzet. Als er moties ingediend zouden worden waarin het kabinet wordt opgeroepen om Scapino Ballet en popfestival Eurosonic Noorderslag te redden, dan zou zij die opdracht uitvoeren. En dat gebeurde. De moties van het CDA (Scapino) en D’66 (ESNS) krijgen steun. De dekking komt uit het fonds waaruit musea nieuwe aankopen kunnen doen. Op 2 juli wordt erover gestemd. De grote vraag of er nog meer geld beschikbaar komt dan de 300 miljoen euro die het kabinet eerder vrijmaakte om de culturele sector door de coronacrisis heen te slepen, bleef onbeantwoord. Verslagen van NRC en Cultureel Persbureau. De ingediende moties.
29-06-2020
Er is in het kader van de WOB (Wet openbaarheid van bestuur ) een verzoek gedaan. Het verzoek betreft informatie over diversiteit uit subsidieaanvragen die zijn ingediend bij het ministerie van OCW om in aanmerking te komen voor de Culturele basisinfrastructuur (BIS) 2021- 2024 door 19 gezelschappen.
29-06-2020
’ De PVV zal over het Afrikaans beginnen en Nederland overal boven willen hebben, en alle serieus te nemen partijen zullen samen, via moties, de vage lappendeken die de BIS nu al is geworden, nog vager maken. Komen de gevraagde (minstens 40) miljoenen er structureel bij? Ik denk het niet. Het zal bij wat incidentele goedmakertjes blijven. “ Wijbrand Schaap kijkt vooruit naar het Tweede Kamer debat op 29 juni over o.m. de BIS.
29-06-2020
Dit jaar konden kunstinstellingen voor het eerst een aanvraag indienen om een zogenoemde ontwikkelinstelling in de culturele basisinfrastructuur van het Rijk (BIS) te worden. De nieuwe functie is bedoeld voor instellingen die werken aan de ontwikkeling van talent en het verdiepen of verder ontwikkelen van een discipline of genre. De minister stelde 15 ontwikkelplekken in, waarvoor 69 subsidieaanvragen binnenkwamen. Op 4 juni bracht de Raad voor Cultuur haar advies over deze aanvragen uit. In een brief aan minister Van Engelshoven (OCW) en de Raad voor Cultuur uiten een veertigtal ontwikkelinstellingen hun kritiek op het subsidieadvies dat de Raad onlangs over hen uitbracht. ‘Tijdsdruk en een te laag budget lijken tot een advies te hebben geleid dat niet overal op even transparante wijze tot stand is gekomen en dat onzorgvuldigheden en onduidelijkheden bevat.’
29-06-2020
Het regent dezer dagen brandbrieven vanuit culturele hoek. De coronacrisis raakt de kunsten fors en op 29 juni debatteert de Tweede Kamer over de eerder gegeven noodsteun van 300 miljoen euro. Volgens de cultuursector is dit veel te weinig. Maar er is nóg een reden waarom de politiek met klachten wordt bestookt: op de agenda staat ook het recente advies van de Raad voor Cultuur over de culturele basisinfrastructuur 2021-2024, de zogeheten ‘Bis’. Daarin worden zwaarwegende aanbevelingen gedaan over welke instellingen de komende vier jaar rechtstreeks subsidie van het Rijk moeten krijgen. De Volkskrant over de belangrijkste kwesties, de festivals, het Holland Festival, Scapino Ballet en de ontwikkelinstellingen.
25-06-2020
De popmuziek is eindelijk doorgedrongen tot het hart van de kunstsubsidies. Toch roept dat in de popwereld meer vragen dan vreugde op. Want waarom deed maar één band een aanvraag voor de BIS en wordt het internationaal aangeschreven Eurosonic Noorderslag negatief beoordeeld? Alex Burghoorn sprak met betrokkenen over het subsidiëren van de popmuzieksector.
25-06-2020
De Zaak Nu constateert dat een groot aantal van de aanvragers werd beoordeeld met een ‘ja, mits’ of een ‘nee, tenzij’. De belangenvereniging vraagt zich af of het systeem en/of proces voldoende transparant is geweest en of de gestelde criteria duidelijk genoeg waren. Zo zijn de extra, geoormerkte gelden voor verbreding van het publieksbereik bij presentatie-instellingen niet beoordeeld en moeten de aanvragers, binnen een zeer korte termijn, opnieuw de aanvraag procedure doorlopen. Daarnaast merkt De Zaak Nu op dat adviezen en aanvragen niet altijd op elkaar aansluiten. De individuele adviezen bevatten onduidelijkheden en verschillende discrepanties. Bij de adviezen met betrekking tot de regeling Ontwikkelinstellingen wordt vrijwel alleen ingegaan op talentonwikkeling, educatie en participatie maar niet op de voorwaarden verdieping en/of verdere ontwikkeling van een discipline of genre binnen die discipline aan de hand van onderzoek. De Zaak Nu wil wat betreft de ontwikkelinstellingen graag lering trekken uit deze eerste ronde, het groot aantal aanvragen toont de behoefte aan de regeling maar het laag aantal beeldende kunst gerelateerde positieve adviezen noopt de vereniging zich de vraag te stellen wat er in een volgende ronde beter kan worden gedaan zodat de positie van de beeldende kunst in de BIS verstevigd wordt. Uit de reactie van De Zaak NU, belangenvereniging van de presentatie-instellingen op het advies van de Raad voor Cultuur
25-06-2020
In een brief aan de Tweede Kamer betoogt Kunsten ’92 dat de basisinfrastructuur (BIS) een belangrijk onderdeel is van een veel breder cultureel en creatief ecosysteem. Het BIS-advies van de Raad voor Cultuur kan niet los worden gezien van de schade die de coronacrisis toebrengt aan dit ecosysteem. Deze crisis heeft aangetoond dat de culturele en creatieve sector geen ornament is, maar net als de zorg en het onderwijs een fundament van de samenleving. Tegelijkertijd blijkt de grote afhankelijkheid van een sterke economie deze sector extra kwetsbaar te maken. Het is één van de zwaarst en meest langdurig getroffen sectoren in de crisis. De kwetsbaarheid schuilt ook in de arbeidsmarkt van de sector, met veel onderling afhankelijke, vooral kleine instellingen, bedrijven en freelancers. Ook de SER wijst daar opnieuw op. De crisisschade in het brede cultuurveld vraagt, zeker in de komende jaren van herstel, om een sterkere basisinfrastructuur en sterkere fondsen. Op 29 juni debatteert de Tweede Kamer over het advies van de Raad voor Cultuur en de coronacrisis en de culturele sector. In de brief wijst Kunsten ’92 op 8 gaten in het bestel.