31-01-2023
Het Mondriaan Fonds meldt dat het vanaf 1 februari 2023 mogelijk is aan te vragen voor een tweede bijdrage Kunstenaar Start. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt extra budget beschikbaar voor kunstenaars die door de coronamaatregelen minder mogelijkheden kregen om de eerste stappen in hun carrière te zetten. De tweede bijdrage geldt voor kunstenaars die in de coronaperiode tussen 1 januari 2019 en 31 december 2021 zijn afgestudeerd of hun praktijk zijn gestart en al eerder een Kunstenaar Start hebben ontvangen. In 2023 is er budget beschikbaar om aan deze kunstenaars voor een tweede keer een Bijdrage Kunstenaar Start toe te kennen. Hiermee krijgen zij een extra boost om hun kennis, portfolio, netwerk en zichtbaarheid op te bouwen.
30-01-2023
Het Europese netwerk van poppodia Live DMA publiceerde een nieuw rapport over de uitdagingen van de Europese livemuzieksector in de periode na COVID-19. De belangrijkste uitdagingen die in het rapport worden beschreven, zijn: Hoe het publiek terug te krijgen naar de live muziekevenementen?; Hoe om te gaan met de braindrain van bekwame medewerkers en vrijwilligers?; Hoe we op lokaal niveau kunnen pleiten voor het behoud van onze muziekscènes?; Hoe creëer je een duurzame livemuziekscene?
30-01-2023
Corona heeft zijn sporen nagelaten, ook in de toneelwereld. ,,Het amateurtoneel is er bijna door geïmplodeerd”, denkt Carlo van de Water van Rederijkerskamer Moyses’ Bosch in ’s-Hertogenbosch. Daar kwam de gemeente ’s-Hertogenbosch vragen of ze iets konden betekenen voor het amateurtoneel in de regio. Zie daar de geboorte van het Dialogenfestival, op 28 en 29 januari, dat Van de Water samen met Jan Grosfeld van Grosfeldregie organiseert. De kern van een dialogenfestival: twee personages voeren een dialoog. Die kan afkomstig zijn uit een toneelstuk waarvoor de deelnemers toch al aan het repeteren zijn, of ze schrijven zelf iets of spelen een bestaande dialoog. Jan Grosfeld : ,Iedereen uit Den Bosch en omstreken die het leuk vindt om toneel te spelen kon zich opgeven, dus ook leden van toneelverenigingen uit deze regio. De zestien deelnemers met in totaal dus acht dialogen gaan de strijd aan met elkaar.” Uiteindelijk zullen er twee winnaars zijn: een wordt gekozen door de jury, een door het publiek. Van de Water en Grosfeld hopen dat het dialogenfestival zorgt voor meer belangstelling voor het amateurtoneel. ,,De deelnemers krijgen contact met de andere spelers en ze worden uitgedaagd en geprikkeld”, legt Van de Water uit. ,,Bovendien kun je je toneelvereniging presenteren door jezelf te laten zien.” Grosfeld vult aan: ,,De dialoog is de basis van het toneelspel: twee mensen die een verhaal vertellen.”
30-01-2023
Binnensportverenigingen, culturele instellingen en horeca moesten in het eerste kwartaal van 2022 vanwege aangescherpte coronamaatregelen verplicht de QR-code van spelers en bezoekers controleren, bij wedstrijden en trainingen, bij voorstellingen en horecabezoek. De gemeente Oirschot had daar een financiële bijdrage voor. Er kwam slechts een aanvraag binnen, omdat de gemeente ze onvoldoende over had geïnformeerd. De oplossing blijkt om een nieuwe termijn vast te stellen, waarbinnen de aanvragen alsnog kunnen worden ingediend. Oirschot laat die aanvraag procedure 4 weken lopen, eindigend op 1 maart 2023. ‘Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan de bekendmaking hiervan en de communicatie’. Oirschot reserveert 40.000 euro hiervoor. De hoogte van de te verlenen subsidie is eenmalig maximaal 1000 euro per aanvrager. Mocht het totaal aangevraagde bedrag aan tegemoetkomingen het beschikbare budget van 40.000 overschrijden, dan wordt het naar rato verdeeld over de aanvragers.
26-01-2023
In 2022 werden weer wat meer boeken verkocht, meldt Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). In totaal zijn er 43 miljoen boeken verkocht, 0,4 procent meer dan in 2021. De marktomzet groeide met 2,7 procent. De groei is alleen te danken aan anderstalige boeken. Eén op de vijf verkochte boeken is anderstalig, bijvoorbeeld Engels. Er werden 3 procent minder Nederlandse boeken verkocht dan een jaar eerder. De laatste keer dat de verkoop van Nederlandstalige boeken daalde was in 2019, maar toen waren er in de gehele boekenmarkt kelderende cijfers te bespeuren. Volgens het CPNB is de daling terug te zien in alle genres, maar vooral in het genre fictie. In 2022 werden vergeleken met een jaar eerder 10 procent minder Nederlandstalige fictieve boeken verkocht. Fysieke winkels verkochten 16 procent meer boeken dan in 2021. Dat is 2 procent lager dan het niveau van vóór corona. Meer cijfers over de marktontwikkelingen zijn beschikbaar via KVB Boekwerk,
26-01-2023
Tijdens de corona pandemie leek thuiswerken een tijdelijke noodsituatie. Hybride werken is inmiddels echter een blijvende verandering. Digitalisering en technologisering scheppen hier ook steeds betere condities voor. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft bijna twaalf miljoen vierkante meter vastgoed in bezit of beheer, verspreid door heel Nederland. Hiervan is zeventien procent een kantoor. Welke gevolgen heeft hybride werken voor de vastgoedportefeuille van het Rijk en andere overheden? Welke eisen stelt het aan de locatie en inrichting van kantoren? Op initiatief van Rijksbouwmeester Francesco Veenstra heeft een groep experts, ontwerpers en betrokken ambtenaren de toekomst van het (samen)werken voor de rijksoverheid verkend. Drie ontwerpbureaus: Komovo, Studio Lonk en Lilith Ronner Van Hooijdonk, Studio Anne Dessing en Dirk Vis, verbeeldden de toekomst van het (samen)werken in ontwerpend onderzoek. Deze toekomstverkenningen liggen aan de basis van het advies.
26-01-2023
De door Innovatielabs ondersteunde initiatieven spreken zich steeds meer uit over hun overtuigingen, drijfveren en de veranderingen, die ze in de culturele en creatieve sector teweeg willen brengen. Als gedachte-experiment probeert schrijver Twan Eikelenboom zich een voorstelling te maken van de sector als de door hen beoogde impact inderdaad wordt bereikt. Op welke fundamenten is deze toekomst gebouwd? In een artikel neemt hij de zestien Innovatielabs-projecten als uitgangspunt voor een speculatieve beschouwing over wat een wendbare en weerbare sector zou kunnen zijn.
24-01-2023
Half november 2022 vond de eerste selectieronde van de tweede editie van het programma Innovatielabs plaats. Net als in 2021 nodigden het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL namens het ministerie van OCW makers, culturele instellingen en andere creatieve partijen uit om voorstellen in te dienen die een bijdrage zouden kunnen leveren aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. De oproep stond open voor vernieuwende en experimentele projecten om actuele opgaven in de sector het hoofd te bieden en de weerbaarheid van de sector te vergroten. Anders dan de vorige keer is de tweede editie van de Innovatielabs verdeeld over twee rondes. In de eerste ronde heeft de commissie vijftig voorstellen geselecteerd, die vervolgens door de aanvragers met een schrijfsubsidie worden uitgewerkt. In een tweede selectieronde worden deze vijftig voorstellen opnieuw beoordeeld. Aanvragers die in de tweede ronde worden geselecteerd, ontvangen een subsidie voor de uitvoering van het innovatieproject én nemen deel aan een reeks activiteiten gericht op kennisontwikkeling en –deling. Schrijver Lotte Haagsma woonde de vergaderingen bij waarin een onafhankelijke commissie zich boog over de 123 ingediende voorstellen. Dit artikel is een weergave van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de selectie van de 50 meest kansrijke projecten. De Innovatielabs voor de culturele en creatieve sector zijn een initiatief van voormalig minister Van Engelshoven van OCW in reactie op de aanbeveling van de Raad voor Cultuur uit het advies 'Onderweg naar Overmorgen' om drie innovatielabs op de thema's digitalisering, ruimtelijk ontwerp en productdifferentiatie te starten. Staatssecretaris Uslu geeft een vervolg aan het programma, omdat het bijdraagt aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. Het programma wordt gefinancierd uit het herstelplan voor de cultuursector.
24-01-2023
Begin 2023 maakt het Pianoduo Scholtes & Janssens, bestaande uit Lestari Scholtes en Gwylim Janssens, een concerttournee langs tien ziekenhuizen door heel Nederland, de 'Hart onder de Riem concerten'. Het duo geeft hiermee een muzikaal kado aan de medewerkers van de ziekenhuizen, als dank omdat zij zich in de afgelopen jaren, de 'coronajaren', geweldig hebben ingezet om duizenden patiënten te helpen en te ondersteunen. Deze tournee wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
23-01-2023
De Nederlandse popmuziek klimt langzaam uit het dal waarin de sector door de coronacrisis was terechtgekomen. Vorig jaar werd in het buitenland aanzienlijk meer verdiend met Nederlandse muziek dan in het jaar daarvoor, al blijft de omzet nog ver achter bij die van voor de pandemie. Het jaarlijkse onderzoek naar de exportwaarde van de Nederlandse popmuziek, in opdracht van Buma Cultuur, de belangenbehartiger voor de Nederlandse populaire muziek, laat zien dat het herstel na corona voorzichtig is ingezet. In 2022 werd 171 miljoen euro verdiend: ruim 230 procent meer dan in 2021, toen de wereld deels op slot ging en het voor veel artiesten bijna onmogelijk werd om op te treden in zowel binnen- als buitenland. Volgens Buma Cultuur werd lokale pop in eigen land gedurende de coronajaren beter gewaardeerd en beluisterd. Dat blijkt uit de streamingcijfers en hitlijsten van de afgelopen jaren. Ook duiken steeds vaker Nederlandse namen op als maker van internationale hits, als producer of mede-componist: veel onderdelen van liedjes worden tegenwoordig online verhandeld, waardoor de geografische grenzen langzaam vervagen.
23-01-2023
Er is in 2022 zichtbaar herstel van evenementensector in de grote gemeenten van Nederland na de coronajaren. Dat blijkt uit de nieuwe Monitor G50 Gemeenten & Evenementen, uitgevoerd door Respons, met gegevens over de afgelopen periode. In 2020 waren er slechts 430 evenementen volgens onze criteria in de grote steden, grotendeels in de pre-corona periode januari tot en met 12 maart. In 2021 is er herstel ten opzichte van 2020 met bijna 800 evenementen. Maar opgeteld kende de G50-gemeenten in 2020 en 2021 minder evenementen dan in heel 2019. Ze kwamen daarmee uit op het niveau van 2016/2017.
23-01-2023
In 2022 vonden er fors meer festivals en concerten plaats dan in 2019, het laatste jaar voor corona. Festivals en concerten trokken in 2022 gezamenlijk 32,5 miljoen bezoeken, 2,4 miljoen bezoeken meer dan in 2019. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt en op 20 januari op Eurosonic-Noorderslag in Groningen werden gepresenteerd. De cijfers van festivals en concerten zijn des te opvallender, omdat ze de enige evenemententypen zijn die in 2022 een positief resultaat hebben neergezet. Alle andere typen, zoals sportevenementen, beurzen en markten schreven rode cijfers afgelopen jaar in vergelijking met 2019. De totale evenementenmarkt blijft in 2022 qua aantal evenementen 5% achter bij 2019 en realiseert 5 miljoen minder bezoeken, dan de 89,8 miljoen bezoeken in 2019. Coronamaatregelen en -effecten zijn de voornaamste oorzaken van de terugval. Uitgestelde concerten en eerste edities van nieuwe festivals hebben een belangrijk effect op de positieve cijfers in 2022. Afgelopen jaar vonden circa 100 concerten plaats die eerder in 2020 en/of 2021 gepland stonden. Een deel hiervan werd vanwege covid-19 eerst doorgeschoven naar 2021 en vervolgens naar 2022. Van de 85 nieuwe festivals in 2022 zou zo’n 75% al in 2020 of 2021 hebben plaatsgevonden. Muziekfestivals zijn volledig verantwoordelijk voor de goede resultaten. De goede cijfers van 2022 zijn nog geen garantie voor een succesvol 2023. De festivalmarkt heeft vooral geplust in het segment ‘entreeheffende muziekfestivals’. De andere categorieën bleven gelijk of liepen terug. En bij de concerten komen de positieve cijfers vrijwel volledig van inhaalevenementen. “Zonder het inhaaleffect van covid-19 is het nog maar de vraag of 2023 ook een groei zal laten zien”, aldus Willem Westermann van de VVEM.
23-01-2023
De Museumkaart was in 2022 goed voor 7,13 miljoen museumbezoeken bij de 471 aangesloten Nederlandse musea. Dit ondanks dat de musea pas eind januari weer opengingen. Het aantal bezoeken komt daarmee op 76,8% ten opzichte van 2019, het laatste volledige jaar vóór corona. Ten opzichte van de magere jaren 2020 en 2021 is dit aantal bezoekers een groei van respectievelijk 43% en 83%. Op basis van de huidige cijfers verwacht de Museumvereniging dat het aantal museumbezoeken in 2022 tussen 21,0 en 23,8 miljoen lag. Ook positief is dat nieuwe bezoekers musea voor het eerst weten te vinden. Dat ziet de Museumvereniging terug in de verkoop van de Museumkaart. Op dit moment zijn er ca. 1,38 miljoen kaarthouders. “In 2022 zagen we toenemende bezoekersaantallen met de Museumkaart en dat biedt hoop voor de komende periode. Tegelijkertijd kunnen we niet al te optimistisch zijn, want de sector laat een zeer wisselend beeld zien”, aldus Vera Carasso, directeur van de Museumvereniging en stichting Museumkaart. “De afgelopen weken publiceerden enkele musea recordcijfers. Deze musea hadden vaak de wind in de rug door investeringen en spraakmakend nieuw publieksaanbod. Het bewijst dat investeren in nieuw en divers aanbod cruciaal is voor een gezonde sector. We hebben de afgelopen jaren steeds de veerkracht en creativiteit van de sector benadrukt. Tegelijkertijd zien we dat er ook instellingen zijn die er heel hard aan trekken, maar waarbij de reserves op zijn en die nauwelijks kans zien om nieuw aanbod te ontwikkelen. Nu musea bovendien worden geconfronteerd met stijgende lasten, blijft het van groot belang dat overheden en fondsen achter deze instellingen blijven staan”, zegt ze ook nog.
17-01-2023
Het Wereld Muziek Concours (WMC) Kerkrade had vorig jaar te kampen met financiële problemen. De gemeente Kerkrade heeft destijds moeten bijspringen vanwege een acuut geldtekort. Ook een 'coronasubsidie' van het Fonds voor Cultuurparticipatie hielp het WMC deels uit de brand. De 19e editie van het WMC was in juli 2022, na een jaar uitstel vanwege de coronamaatregelen. Door corona, de economische crisis en de oorlog in Oekraïne bleken sponsoren terughoudend en werden er minder kaarten verkocht dan verwacht. Vanwege late besluitvorming moest de organisatie genoegen nemen met hogere offertes van externe partijen, zo staat te lezen in de evaluatie, die op initiatief van de gemeente Kerkrade is uitgevoerd. Een woordvoerder van de gemeente Kerkrade laat weten dat deze evaluatie over de gang van zaken bij het WMC, uiterlijk in maart met de gemeenteraad wordt besproken. Opvallend is dat veel betaalde medewerkers en bestuursleden van het WMC zijn opgestapt nadat de 19e editie achter de rug was. Van het toenmalige bestuur is alleen de voorzitter zelf nog over. Ook zijn vrijwel alle betaalde krachten op kantoor vertrokken, inclusief de manager die de dagelijkse leiding had. Ex-medewerkers reppen tegenover L1 van een onprettige tot zelfs onveilige werksituatie in de aanloop naar en tijdens het WMC. Dit is volgens hen te wijten aan het gedrag van de voorzitter, wiens komst aanvankelijk als een gewenste nieuwe impuls voor het WMC werd gezien. Onderzoeker Sjaak De Zeeuw heeft de kritiek ook gehoord, maar concludeert in zijn rapport: "Het huidige bestuur/team staat, heeft het volste vertrouwen in de toekomst en moet doorgaan."
17-01-2023
Mugmetdegoudentand houdt na 38 jaar aan het eind van dit theaterseizoen op te bestaan. Dat maakte het Amsterdamse theatercollectief bekend. De drie artistieke makers, Joan Nederlof, Lineke Rijxman en Marcel Musters, zijn in de afgelopen jaren steeds meer een eigen richting ingeslagen. De makers schrijven in een gezamenlijk persbericht dat ze nu op een punt gekomen zijn dat ze hun werk onafhankelijk van elkaar en buiten mugmetdegoudentand voort willen zetten. Bovendien lukt het hen niet meer om een sluitende begroting te maken en te voldoen aan de gemaakte prestatieafspraken. ‘In de afgelopen twee jaar zijn, mede door corona, producties verschoven, coproducenten weggevallen en inhoudelijke plannen veranderd.’ De meeste van de lopende projecten, zoals The Making of Soros the Musical, worden dit seizoen normaal uitgespeeld en afgemaakt. De nieuwe producties voor het theaterseizoen 23/24, Rood-politiek-correct-kapje van Joan Nederlof en Lima van Lineke Rijxman, worden teruggetrokken.
17-01-2023
Het Nederlandse publiek gaat meer naar het theater dan een half jaar geleden. Dat is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek van Hendrik Beerda, het bureau dat in opdracht van de Stichting Nationaal Theaterfonds, de afgelopen periode ieder kwartaal meer dan duizend mensen enquêteerde. Met name de stijging in het vierde kwartaal is opvallend, waardoor de theatercampagne Zin om je te Zien succesvol is geweest. ‘De resultaten van het onderzoek zijn zeer bemoedigend,’ laat Albert Verlinde, voorzitter van de Stichting Nationaal Theaterfonds weten. ‘De laatste twee kwartalen is de bezoekfrequentie van het theaterbezoek toegenomen. Waarbij met name de stijging in het vierde kwartaal opvallend is. In totaal heeft 55% minstens een keer recent een theater bezocht, terwijl dit in het derde kwartaal nog 49% was. Toen we in september 2022 met de theatercampagne Zin om je te Zien begonnen, was dit ook een van de doelstellingen. Het Ministerie van OC&W heeft deze campagne bekostigt omdat de staatssecretaris het theaterbezoek wilde bevorderen. Het is goed om te zien dat deze campagne, die in samenspraak met de brancheorganisaties tot stand kwam, geslaagd is.’ Een ander positief resultaat is dat het aandeel theaterbezoekers dat vanwege gezondheidsrisico’s theaters mijdt, gehalveerd is van 28% in het eerste kwartaal naar 14% in het vierde kwartaal. Het onderzoek laat echter ook een andere kant zien. Het aandeel volwassenen dat zegt incidenteel een Nederlands theater te bezoeken is in 2022 gedaald met vijf procent naar zestig procent gedaald. ‘Van de huidige bezoekers gaat 51% minder naar een theater dan voor de coronacrisis. Dat blijft een zorgwekkende trend. Als grootste reden, al sinds het tweede kwartaal, worden de kosten genoemd. Zeker gezien de huidige situatie in Nederland, waar de basisbehoeftes flink duurder zijn geworden, hebben mensen op dit moment minder te besteden. Dat heeft absoluut onze aandacht. Daarom zijn initiatieven als het Nationaal Theater Weekend, waar men voor slechts tien euro een voorstelling kan bezoeken, heel belangrijk.’ Ook in 2023 zal Hendrik Beerda deze onderzoeken voortzetten in opdracht van het Nationaal Theaterfonds. ‘Wij laten dit onderzoek uitvoeren voor de theaterbranche. Zodat we, meer dan ooit, weten wat er onder de theaterbezoekers leeft en dat we met zijn allen ervoor kunnen zorgen dat iedereen weer zin heeft om naar het theater te gaan,’ volgens NTF-directeur Jort Vlam.
16-01-2023
Zzp’ers in de culturele en creatieve sector hebben onevenredige schade geleden door coronamaatregelen en gebrekkige steunverlening. De Kunstenbond stelde de Staat deze zomer met een sommatiebrief aansprakelijk, maar de Staat wees eind augustus aansprakelijkheid af. Daarop besloot de Kunstenbond om een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen, samen met negen gedupeerde leden. Begin december ging de dagvaarding de deur uit en inmiddels is de Staat officieel voor de rechter gedaagd door de Kunstenbond. Het duurt naar verwachting nog een paar weken voordat de Kunstenbond een formele reactie krijgt op de dagvaarding, die uit een behoorlijk pak papier bestaat.
16-01-2023
Het beschikbare budget voor de coronaondersteuning Kunstenaarshonorarium 2022 is besteed. Het Mondriaan Fonds is in overleg met het ministerie van OCW of de bijdrage voor kunstenaarshonoraria in 2023 gecontinueerd kan worden. Instellingen kunnen nog altijd aanvragen voor de bijdrage. Voor instellingen die onlangs hebben aangevraagd of nog willen aanvragen voor deze bijdragemogelijkheid, kan de huidige behandeltermijn langer duren dan twee maanden. Indien budget uitblijft kan de aanvraag niet in behandeling worden genomen en zullen aanvragers daarover bericht ontvangen. Dit meldt het Mondriaan Fonds op 19 december. Begin 2022 werd de regeling Kunstenaarshonorarium opnieuw opengesteld als een tijdelijke regeling voor 2022. De regeling wordt gefinancierd uit het steunpakket van het kabinet voor de culturele sector naar aanleiding van covid-19.
16-01-2023
“De bezoekcijfers zijn dus mooi, maar de cultuursector moet ook zelf de schouders er nog onder zetten. Nu het publiek een eerste beweging heeft ingezet richting de zalen, zullen cultuurinstellingen moeten gaan bewegen richting het publiek. Want dat publiek gedraagt zich na de coronaperiode anders, het heeft andere wensen en behoeftes. Daarop moeten de zalen en musea nog gaan inspelen; met een ander programma-aanbod en een nieuwe manier van marketing. Als het een nieuwe trend is dat men pas kort voor de voorstelling besluit te komen, dan heeft de traditionele seizoensbrochure geen functie meer. Er zal dan meer op sociale media of via nieuwsbrieven gecommuniceerd moeten worden. En als ouderen afhaken, waar het naar lijkt, dan moet de cultuursector jongere publieksgroepen vinden. Dat kan met onorthodoxe middelen, zoals kortere concerten, een multicultureler aanbod, gesproken introducties en jeugdprogramma's.” Commentaar van Trouw over de terugkeer van het publiek naar musea, theaters en podia.
16-01-2023
Staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur) heeft de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) 5 miljoen euro extra gegeven om meer cultuurprogramma's te maken. Het belangrijkste doel van de nieuwe programma's is om mensen na de coronajaren weer te laten terugkeren naar onder andere theaters, musea en bioscopen, meldt de NPO op 13 januari.
12-01-2023
Uit Europese cijfers blijkt dat het bioscoopbezoek in de grote landen nog verre van hersteld is. Wereldwijd herstelt het bioscoopbezoek maar langzaam.
12-01-2023
Het COVID-19 protocol voor de AV-sector is geactualiseerd; versie 10.0 is van kracht met ingang van 10 januari 2023.
12-01-2023
De Nederlandse bioscopen en filmtheaters lieten na twee jaar coronacrisis in 2022 een fors herstel zien. Na het eind van de lockdown op 26 januari wist het publiek de weg naar de bioscoop en het filmtheater weer goed te vinden. Grote blockbusters zoals Top Gun: Maverick en Avatar: The Way of Water trokken als vanouds veel publiek en ook Nederlandse films zoals Soof 3 waren in trek. Ondanks deze successen lag het bezoek in 2022 nog wel flink onder het niveau van de jaren voor de coronacrisis. Met een zeer aantrekkelijk filmaanbod verwacht de sector in 2023 de trend van herstel door te zetten, maar er zijn ook grote uitdagingen, zoals de oplopende kosten voor energie. In totaal werden er 25 miljoen bezoeken gebracht aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters, een stijging van 75% in vergelijking tot 2021. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking steeg van 0,8 in 2021 naar 1,4 in 2022. Ten opzichte van de pre-coronajaren (het gemiddelde van 2017 t/m 2019) lag het bezoek nog wel 32% lager. Ook in andere landen (zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje) lagen bezoekersaantallen nog ruim beneden het peil van voor de coronacrisis. De totale omzet uit de kaartverkoop kwam in 2022 uit op 258 miljoen euro, een stijging van 81% ten opzichte van 2021. Dat de omzet uit de kaartverkoop procentueel harder steeg dan het aantal bezoeken kwam o.a. door een stijging van de gemiddelde ticketprijs (+3%). In vergelijking tot de pre-coronajaren lag de omzet uit de kaartverkoop -20% lager. Dat melden de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en Filmdistributeurs Nederland (FDN).
12-01-2023
“Zoals wel vaker gebeurt, is het ook tijdens de coronacrisis gegaan: een crisis werkt als vergrootglas, dingen die niet goed lopen, worden ineens zichtbaar,” zegt Renée Steenbergen, onderzoeker en publicist, die binnenkort haar boek ‘’De kunst van anders. 6 voorstellen voor culturele innovatie ‘ presenteert. “Het wordt plotseling heel duidelijk dat er al tien jaar een kaalslag is aan de makerskant in de cultuursector. En 165.000 mensen, twee derde van de sector, werkt volgens het CBS als zzp’er. Al deze mensen, van belichters tot acteurs, zijn in de steek gelaten in coronatijd.” (…) “We zijn toch bij uitstek de sector die de niet-economische kant van het leven vertegenwoordigt. Een van mijn conclusies is dat kunst en cultuur een lage lonen sector is geworden en de mensen die de inhoud leveren, komen er het slechtst van af. Dat is een heel vreemde omkering.” Van die lonen schrok ze zelf ook; het gemiddelde inkomen van een kunstenaar ligt tussen de 12.000 en 13.000 euro per jaar, onder bijstandsniveau. Over die loonkloof, de bestaansonzekerheid en de ongelijkheid in de culturele wereld schreef ze haar boek. Ze komt met zes voorstellen voor innovatie om deze situatie te slechten. ““Het is opvallend dat alle steun van de overheid wordt gebruikt om instellingen overeind te houden. Ik noem dat overinstitutionalisering. “ Er is een overaanbod en een ondervraag. Ze pleit voor minder : minder producties, die langer gespeeld worden, en zeker niet méér culturele instellingen. En veel meer samenwerken. “Natuurlijk zijn publieke instellingen afhankelijk van de overheid. Ze dienen immers een maatschappelijk belang, maar ze zouden best wat tegenkracht mogen geven tegen alle eisen van de subsidieverstrekker. Krachten bundelen en durven zeggen: ‘dat vinden we niet zinvol om te doen.’” En laat de grote instellingen meer verantwoordelijkheid nemen. “De donaties die ze krijgen, ontvangen ze vanwege de inhoud, de kunst die getoond wordt. Dan moet je dat geefgeld ook delen met de makers.’
10-01-2023
De grote concertzalen en orkesten trekken weer bijna evenveel bezoekers als voor corona, maar dat gaat anders dan vroeger. Concertgangers maken de keuze pas vlak van tevoren. De programmeurs zitten dus langer met de vraag of de zaal vol raakt, maar op de dag zelf blijken de stoelen dan toch gevuld. De concertbezoeker anno 2023 lijkt eerder ‘veilige’ keuzes te maken. Een concert met Bach op het programma doet het nu dus nóg beter dan voorheen. Concerten met onbekendere uitvoerders en avontuurlijke programmering in de kleinere zalen trekken juist minder bezoekers. Kortom, de kloof daartussen is verder vergroot. De stijgende energiekosten treffen de concertzalen hard, waardoor de herstellende bezoekerscijfers toch onvoldoende hoopvol stemmen. Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw, over de geldzorgen: "Een vervijfvoudiging van de energierekening naar één miljoen euro per jaar. Daarbovenop stijgen de lonen met vijf procent." Ook TivoliVredenburg maakt zich grote zorgen, zo blijkt uit navraag. De verwachte noodsteun van de overheid is niet voldoende om hun stijgende kosten te compenseren. De Doelen in Rotterdam kondigt al aan dat de prijzen van kaartjes en drankjes omhoog moeten. Het Wilminktheater probeert slim te bezuinigen. De perswoordvoerder zegt: “Dat het koffiezetapparaat op kantoor ’s avonds uitgaat. Maar we experimenteren ook met de zaaltemperaturen, om die te verlagen.” Het Concertgebouw verduurzaamt door extra isolatie aan te brengen, maar dat is een ingewikkelde balans. Door alle lichaamswarmte die mensen in de een volle zaal afgeven, moet de Grote Zaal ook in de winter soms gekoeld worden.
10-01-2023
Op 2 januari 2023 opende het Fonds Podiumkunsten het loket van de nieuwe Tournee- en promotieregeling. De regeling biedt jonge podiumkunstenaars uit alle disciplines een financiële bijdrage voor het spelen en promoten van een tournee. Met de Tournee- en promotieregeling wil het fonds zowel de zichtbaarheid vergroten van startende makers, als de drempel verlagen voor podia om nieuwe namen te programmeren. In mei 2022 stelde staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) extra middelen beschikbaar om de culturele sector te helpen herstellen van de coronacrisis, met ruime aandacht voor de ondersteuning van makers. De Tournee- en promotieregeling is daar onderdeel van. De regeling bestaat uit een bijdrage voor een serie concerten of voorstellingen in Nederland, bijvoorbeeld van een popgroep, gezelschap, ensemble, bigband, singer-songwriter of dj (maximaal 1000 euro per concert of voorstelling) en een aanvullende bijdrage voor marketing en promotie (maximaal 500 euro per concert of voorstelling). De Tournee- en promotieregeling heeft een jaarlijks budget van 750.000 euro. Per aanvrager is er maximaal 15.000 euro beschikbaar. Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend, zolang het budget toereikend is.
10-01-2023
Karavaan en de Schuur hebben ‘Theatermakers van de Toekomst’ gelanceerd. Het project is mede ontwikkeld dankzij een subsidie van de provincie Noord-Holland. Met dit initiatief ondersteunt de provincie startende makers van bijvoorbeeld muziek-, dans- en theatervoorstellingen. Karavaan, de Schuur, Toneelschuur Producties en Makershuis Alkmaar gaan samen getalenteerde jonge theatermakers ondersteunen, die in of net voor de corona-periode zijn afgestudeerd. Tijdens een presentatie van het project in het Makershuis Alkmaar werd het 2-jarige plan toegelicht en gaf gedeputeerde Rosan Kocken het startsein voor het programma.
10-01-2023
Achter de statistische afname van cultuurbezoek na corona zijn verschillende trends te ontdekken in het consumentengedrag. Hierin valt op dat corona niet alleen impact gehad heeft op motieven voor cultuurbezoek, maar ook op het aankoopgedrag van de culturele consument. Voor veel marketeers is het een uitdaging om het culturele publiek opnieuw te bereiken na de coronapandemie. Wat is er na corona veranderd in het bezoek- en koopgedrag van de culturele consument? Gerjan Brinksma van Cultuurmarketing zet enkele onderzoeken op een rij.
10-01-2023
In het derde kwartaal van 2022 bedroegen de besparingen van huishoudens 12,2 miljard euro. Dit is 160 miljoen euro minder dan in het derde kwartaal van 2021. Huishoudens (inclusief instellingen zonder winstoogmerk) hebben vooral door hogere prijzen meer uitgegeven. Doordat het beschikbaar inkomen ook toenam, bleven de vrije besparingen op peil. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. De besparingen zijn wat er van het beschikbaar inkomen overblijft na aftrek van de consumptie. Het beschikbaar inkomen was 11,2 miljard euro hoger dan in het derde kwartaal van 2021. De consumptieve bestedingen namen met 11,3 miljard euro toe. De besparingen waren nog steeds hoger dan voor de coronacrisis in 2019. De toename van het beschikbaar inkomen komt met name door de relatief grote stijging van de lonen van werknemers met 5,4 miljard euro. Dit komt enerzijds door hogere lonen en anderzijds door een toename van het aantal werkenden. Verder waren de sociale uitkeringen ruim 1,8 miljard euro hoger dan in het derde kwartaal van 2021. De toename van de consumptieve bestedingen is in bijna alle categorieën zichtbaar. De grootste toename ten opzichte van een jaar eerder was te zien bij diensten: de horeca, financiële en zakelijke diensten, en recreatie en cultuur. Bij horeca-, recreatie- en cultuurdiensten stegen zowel de prijzen als het volume (de waarde gecorrigeerd voor prijsontwikkelingen).
10-01-2023
Directeuren van schouwburgen, filmhuizen, musea en poppodia zijn voor het grootste deel ‘zeer tevreden’ over de bezoekersaantallen in 2022. Dat komt vooral door de tweede helft van 2022, zo blijkt uit een rondgang van Trouw langs culturele instellingen. De gevreesde najaarsgolf aan coronagevallen bleef uit waardoor theaters, filmhuizen, concertzalen en poppodia weer goed gevulde zalen zagen en musea meer bezoekers verwelkomden. “Blijkbaar is gaan naar een band, feestje, concerten en dansen iets waar mensen enorm op zaten te wachten”, zegt Jolanda Beyer, directeur van het Haarlemse poppodium Patronaat. Bij musea is het beeld overwegend positief, al zitten de meeste nog lang niet op het niveau van 2019. Bij de grote Amsterdamse musea is het relatief rustig. De oorzaak ligt voor de hand, melden het Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum: de toeristen van buiten Europa, en met name Azië, laten nog op zich wachten. Een trend die alle theaters, concertzalen en poppodia herkennen is dat bezoekers minder snel een abonnement nemen. “Mensen wachten langer met kaarten kopen, maar uiteindelijk zie je wel dat iedereen komt”, zegt Margot Kat van Tivoli/Vredenburg.Een theater in Sneek heeft gepeild waarom bezoekers later kaarten kochten: “Ze zeiden: we wachten liever even af en zien later wel hoe het ervoor staat. Toen die najaarsgolf uitbleef, zag je dat mensen toch behoefte hebben om naar theater te gaan.” Door corona is wel een groep vaste bezoekers afgehaakt, vertelt Sven Arne Tepl, directeur van het Residentie Orkest. “De mensen die 30, 35 jaar een abonnement hebben gehad, zeggen nu soms: het is mooi geweest. Corona heeft een breuk in die traditie veroorzaakt. Ook zien we dat mensen eerder voor de tweede en derde rang kiezen dan voor de duurste kaarten.” Theaters signaleren ook dat er meer mensen dan normaal voor het eerst naar het theater gaan. De bioscopen en filmtheaters meldden eind oktober dat zij in de herfstvakantie uitstekende zaken hadden gedaan. Hoe de cijfers over heel 2022 zijn, dat maken de bioscopen op 10 januari bekend.
10-01-2023
De kunst- en cultuursector is nog aan het herstellen na de coronacrisis en kent uitdagende tijden. Dit geldt ook voor de culturele organisaties die bij de gemeente Breda een aanvraag hebben ingediend voor de eenjarige subsidie. Subsidieaanvragen konden tot 1 december ingediend worden en worden op dit moment beoordeeld. De gemeente ziet veel kwalitatief goede aanvragen van organisaties die belangrijk zijn voor de stad. Het totaal aangevraagde subsidiebedrag is een stuk hoger dan het op dit moment beschikbare budget. Daarom heeft de gemeente gezocht naar mogelijkheden en besloten het subsidieplafond van de eenjarige subsidies voor 2023 te verhogen met € 350.000,- euro en vast te stellen op € 1.015.000,-. Dit heeft de gemeente Breda op 21 december bekend gemaakt. De gemeente gaat binnenkort nieuw cultuurbeleid ontwikkelen dat vanaf 2025 in zal gaan en zal de Breda cultuursector hierbij betrekken. De start van de nieuwe beleidsperiode betekent ook de start van een nieuwe financieringsstructuur. Er zullen subsidieregelingen ontwikkeld worden die passen bij het nieuwe beleid. De gemeente Breda verwacht hierdoor beter in te kunnen spelen op de veranderingen en uitdagingen die de corona- en energiecrisis met zich meebrengen.
10-01-2023
Toen de coronacrisis uitbrak heeft de provincie Utrecht een steun- en herstelpakket vrijgemaakt om de cultuur- en erfgoedsector te ondersteunen. Hiermee zijn bijna 400 instellingen, initiatieven en makers ondersteund. Nog steeds ervaart de sector de gevolgen van de crisis. Voor het jaar 2023 is nog ruim 1 miljoen euro over uit het steun- en herstelpakket dat wordt gebruikt om de sector verder te laten herstellen. Het laatste jaar van het pakket wordt ingezet op programmering van voorstellingen en tentoonstellingen, innovatie en ontwikkeling en op de terugkeer van publiek en vrijwilligers. Jonge makers krijgen hierbij extra aandacht. De verschillende regelingen worden begin 2023 bekendgemaakt.
10-01-2023
De provincie Drenthe heeft 660.000 euro vrijgemaakt om de Drentse cultuursector te versterken en te herstellen. Daar hoopt de provincie volgend jaar nog eens 450.000 euro bij te stoppen om te komen tot een totaal van iets meer dan een miljoen euro. Het geld is bedoeld om de positie van zelfstandigen in de Drentse culturele en creatieve sector te versterken, om vernieuwing en digitalisering te stimuleren, vrijwilligers te binden en te waarderen en om hogere bezoekersaantallen te creëren. De steun voor de Drentse cultuursector is hard nodig. Corona heeft veel invloed gehad op de sector. Veel zelfstandige professionals zijn bijvoorbeeld elders aan het werk gegaan of hebben zich omgeschoold. Hoewel het virus nu minder een rol speelt, blijven de bezoekersaantallen in deze sector achter in vergelijking met de periode vóór corona. Samen met de aanhoudende prijsstijgingen en hoge energiekosten heeft dit een negatief effect op de inkomsten en investeringsruimte van Drentse culturele instellingen. De provincie hoopt met het plan ‘herstel en versterking van Drentse cultuursector’ de sector een steuntje in de rug te bieden. Begin 2023 worden de plannen definitief gemaakt. In de loop van 2023 tot en met 2024 gaan de projecten van start.
09-01-2023
Nederlandse musea trokken in 2021 mede door een lange lockdown ruim 2 miljoen (-14 procent) minder bezoekers dan een jaar eerder. In vergelijking met 2019 is het aantal bezoekers zelfs met 64 procent gedaald. Vooral ouderen en mensen met een beperking gingen sinds de uitbraak van corona minder vaak naar een museum. De daling van de bezoekersaantallen werkt logischerwijs door in de publieksinkomsten uit de entree en Museumkaartvergoeding. De publieksinkomsten daalden in 2021 tot 98,9 miljoen euro, een afname van ruim 60 procent ten opzichte van twee jaar eerder. Ook de inkomsten uit de museumwinkel en -horeca slonken; met bijna de helft tot ongeveer 50 miljoen euro. De totale directe opbrengsten waren in 2021 vergeleken met twee jaar daarvoor gehalveerd naar 219 miljoen euro. Doordat de totale indirecte opbrengsten echter toenamen bleven de totale bedrijfsopbrengsten op hetzelfde niveau. De belangrijkste toename van indirecte opbrengsten kwam van corona-steunmaatregelen (145,8 miljoen euro in 2021). Maar ook de opbrengsten uit private middelen zoals schenkingen namen toe tot 156 miljoen euro. De totale uitgaven van de musea bedroegen 1 miljard euro in 2021, een daling van 9 procent vergeleken met twee jaar eerder. Naast besparingen op de inkoopkosten voor winkel en horeca, bespaarden de musea ook op de kosten voor tentoonstellingen, marketing en communicatie en de inhuur van personeel. Dat laatste is ook terug te zien in de daling van het aantal ingehuurde krachten; dat nam af van bijna 4 900 in 2019 naar 3 200 twee jaar later. Het aantal werknemers in loondienst bleef met ruim 9 800 daarentegen ongeveer gelijk aan 2019. Mede door de steunmaatregelen van de Nederlandse overheid konden de meeste musea ook 2021, een jaar met minder bezoekers en publieksinkomsten door lockdowns, zonder tekorten afsluiten. Dat meldt op 23 december het CBS op basis van nieuwe cijfers. Uit een rondgang van NRC, dd. 30 december 2022, blijkt dat hoewel de bezoekersaantallen stijgen ten opzichte van het rampzalige tweede coronajaar, verreweg de meeste musea nog (lang) niet terug zijn op het niveau van voor de pandemie.
15-12-2022
De provincie Noord-Holland en de gemeenten steunen 27 culturele instellingen in Noord-Holland met ruim 2 miljoen euro. Van Zaanstad tot Huizen en van Haarlem tot Den Helder: het geld wordt verdeeld onder 15 musea, 3 (pop)podia, 3 filmhuizen, 2 festivals, 3 theaters en 1 debatcentrum. In 2020 heeft de provincie 10 miljoen beschikbaar gesteld om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten. Met het bedrag uit dit noodfonds en een forse bijdrage van de gemeenten (gemeenten dragen 35% bij) was het eind 2020 al mogelijk om meer dan 120 instellingen ondersteuning te geven. Geld dat nog over was, is nu verdeeld. Gemeenten hebben wederom samengewerkt en in regionaal verband culturele instellingen voorgedragen voor een bijdrage uit het fonds.
13-12-2022
“De pandemie heeft onmiskenbaar zeer grote gevolgen gehad voor het culturele leven. Of het nu gaat om het cultuurbezoek, de inkomens positie van kunstenaars, de arbeidsmarkt, de opkomst van digitale programmering of het maatschappelijk draagvlak: er ligt een veelheid aan onderwerpen die uitdagen tot diepgravend onderzoek én tot een levendige uitwisseling van kennis tussen onderzoekers, beleidsmakers, kunstenaars en andere professionals in de culturele en creatieve sector. Nu verwacht mag worden dat de effecten van de pandemie nog lange tijd zullen doorwerken, wordt de urgentie hiervan allengs groter” Hoe wordt – twee jaar na de uitbraak van de coronapandemie – de waarde van cultuur gedefinieerd en onderzocht? Zo luidde de startvraag voor de conferentie 'De waarde van cultuur na corona', die de Boekmanstichting en de Universiteit Utrecht op 30 juni 2022 organiseerden in het Utrechtse Academiegebouw. In de congresbundel o.m. een verslag van de keynote van Elionora Belfiore en bijdragen o.m. over de creatieve arbeidsmarkt tijdens corona, de impact van corona op de Brabantse cultuursector, een onderzoek naar afstuderende kunstacademiestudenten.
13-12-2022
Op 14 december 2022 debatteert de Tweede Kamer over de Najaarsnota van het kabinet. Deze nota biedt de culturele sector perspectief in financieel donkere tijden. Er is vanaf 2023 structureel geld vrijgemaakt voor maatschappelijke sectoren waaronder de cultuur, om tegemoet te komen aan de stijgende (energie)lasten. Maar zolang deze middelen niet concreet vertaald zijn door Rijk, gemeenten en provincies leeft de sector tussen hoop en vrees. De jaarafsluiting 2022 en begrotingen 2023 van vele culturele organisaties laten dieprode cijfers zien en de weerstandsvermogens zijn door de coronacrisis flinterdun. Prijsstijgingen, energiecrisis en de ontwrichte arbeidsmarkt leiden tot ongekende lastenstijgingen, die het culturele programma voor 2023 amputeren. Bureau Berenschot heeft in opdracht van de Taskforce culturele en creatieve sector de daadwerkelijke lastenstijging geïnventariseerd. De taskforce stelt op 12 december in een brief een aantal maatregelen voor en doet een driedubbele oproep aan gemeente- en provinciebesturen, aan de staatssecretaris van cultuur en media en aan de Tweede Kamer om de (lokale en regionale) culturele infrastructuur van overeind te houden. De sector heeft behoefte aan : energiecompensatie voor organisaties die hard worden getroffen door stijgende (energie)lasten; volwaardige loon- en prijsindexatie voor de culturele infrastructuur; een noodfonds op landelijk niveau (vergelijkbaar met sport) voor culturele organisaties die belangrijke schakels zijn in het cultuurbestel; een set van afspraken tussen de culturele sector en Rijk, provincies (IPO) en gemeenten (VNG) over het weerbaar maken en houden van de culturele keten. Dit gekoppeld aan fair practice afspraken binnen de keten zelf, met het oog op de vele crises waar de sector mee te maken heeft gehad (en gaat krijgen).
12-12-2022
De kosten voor Testen voor Toegang, dat tijdens de coronacrisis werd geïntroduceerd zijn twee derde lager dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Open Nederland (SON). Consumenten kregen na een test digitaal bewijs dat zij negatief getest waren voor corona en konden daarmee vervolgens optredens en bioscopen bezoeken. Uit het jaarverslag 2021-2022 van Stichting Open Nederland (SON), verantwoordelijk voor Testen voor Toegang, blijkt dat dit 350 miljoen heeft gekost. Terwijl er 925 miljoen euro voor was uitgetrokken. Volgens SON zijn de kosten lager uitgevallen omdat het ‘zo optimaal en efficiënt mogelijk om is gegaan met publieke middelen’. In totaal werden er 9,5 miljoen coronatests uitgevoerd.
08-12-2022
Het gemeentebestuur van Groningen rekt ruim 1,5 miljoen euro uit voor culturele instellingen in de stad. Met het geld kunnen ze hun financiële situatie verbeteren en nieuwe investeringen plegen. Het geld was nog overgebleven van het bedrag dat het Rijk had gestort in het gemeentefonds, om de cultuursector te helpen, zich het herstellen van de schade die coronapandemie had veroorzaakt. Vanwege corona konden ze hun aanbod niet of nauwelijks realiseren waardoor er geen publieksinkomsten uit onder andere entree, horeca en verhuur kwam. De omzet en werkgelegenheid krompen. Zo krijgt SPOT een budget van maximaal 460 duizend euro. SPOT is de organisatie achter onder meer de Oosterpoort en de Stadsschouwburg. Marketing Groningen krijgt 100 duizend euro voor een publiekscampagne cultuur. Er is ook een budget van 150 duizend euro als extra impuls voor het Cofinancieringsfonds. Daarmee worden culturele instellingen geholpen bij het organiseren van projecten. De Kunstraad Groningen krijgt 300 duizend euro, als extra impuls voor het incidentenbudget. Het Arbeidsfonds Cultuur krijgt twee ton, evenals het Digitaliseringsfonds Cultuur. Wethouder De Wrede benadrukt dat het geld niet bedoeld is als compensatie voor de gestegen energiekosten. 'Daar is een herstelpakket voor', zegt ze. Verder verwacht de wethouder dat het nu aangekondigde pakket het laatste is om de gevolgen van de coronacrisis te compenseren.
05-12-2022
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van Kunsten ’92 op 30 november stemden de leden in met de vier door het bestuur voorgedragen bestuursleden. Dat zijn Birgit Donker (directeur Nederlands Fotomuseum), Aiman Hassani (co-directeur WeDoWe en maker), Heleen Rouw (algemeen directeur Cinekid) en Jan Geert Vierkant (directeur Metropole Orkest). Sandra den Hamer (EYE Filmmuseum) is herkozen voor een tweede termijn. De openbare bijeenkomst ‘Crisis… What Crisis?’ van die dag is terug te zien.
29-11-2022
De provincie Flevoland wil Almere ruim 2,2 miljoen euro coronasteun geven voor de tegenvallende kosten van de Floriade. Dit bedrag komt bovenop de 10 miljoen euro die de provincie al heeft toegezegd voor de wereldtuinbouwtentoonstelling. De Floriade is in oktober afgesloten met een tekort van tientallen miljoenen euro's, wat grotendeels door de gemeente Almere opgebracht zal moeten worden. Provinciale Staten van Flevoland moet nog instemmen met de extra coronasteun. Almere gaat andere partners ook om dergelijke financiële steun vragen, aldus de provincie.
29-11-2022
Er was veel kritiek op het plan van het gemeentebestuur van Valkenswaard om Valkenswaardse cultuur met een Unesco-predikaat - zoals de valkerij – te steunen met geld uit de coronaherstelpot. Maar voor diverse aangepaste plannen bleek uiteindelijk in de gemeenteraad geen meerderheid. Het gemeentebestuur kan dus verder met het plan.
28-11-2022
De Pop Organisatie Breda (POB) moet niet-uitgegeven subsidie terugbetalen aan de gemeente Breda. Een lelijke tegenvaller voor de stichting, die wel weer een beroep kan doen op financiële steun. ‘Nogal omslachtig.’ Zo omschrijft penningmeester Selçuk Akinci de manier waarop het stadsbestuur omgaat met de belangen van de POB. Hij zei dat tijdens een hoorzitting van de Adviescommisssie Bezwaarschriften van de gemeente Breda. Daar was Akinçi terecht gekomen omdat zijn stichting 18.000 euro aan te veel betaalde subsidie moest terugbetalen. Het gaat om geld dat de organisatie, die lokale bands en dj’s stimuleert, in 2021 niet heeft opgemaakt. Volgens Akinci is er een goede reden waarom een deel van de subsidie op de plank is blijven liggen: corona. ,,Daardoor hebben we een aantal activiteiten niet kunnen verrichten. 2021 was een apart jaar’’, zei de POB-penningmeester. Het kwam de poporganisatie eigenlijk wel goed uit dat er geld overbleef. Om te beginnen kan het worden geïnvesteerd in een onderzoek naar het lokale popklimaat. Bovendien is een doorslaggevend deel van de horeca gestopt met het betalen van een eigen bijdrage voor bands die in hun zaak optreden. Akinci: ,,We wilden het geld gebruiken om dat gat te dichten. Nu we de subsidie moeten terugbetalen, wordt onze liquiditeit penibel.’’ Uiteindelijk blijkt dat de gemeente de zaak ook liever bij een kopje koffie had afgehandeld, maar dat is mislukt omdat een van de betrokken ambtenaren net was verhuisd naar een andere afdeling: ,,Daardoor is er iets fout gegaan in de contacten. Waarvoor excuus.’’ Geen probleem, zei Akinci: ,,Het had anders kunnen gaan, maar de verhoudingen zijn niet stuk.’’
24-11-2022
De gemeente Waalwijk wil inwoners, verenigingen en organisaties extra hulp bieden bij problemen door de energiecrisis en hoge inflatie. De gemeente ziet kans om hiervoor ‘corona-geld’ te gebruiken. De gemeente werkt aan een nieuw ‘fonds’. Het gaat om een tijdelijke en gerichte ondersteuning. De exacte regelingen worden nog uitgewerkt, en later voorgelegd aan de gemeenteraad. Eerder kwam Waalwijk al met een actieplan om de energie-armoede aan te pakken. Zo is er een speciaal fonds voor inwoners, die de hoge energieprijzen niet meer kunnen opbrengen. In uiterste nood springt de gemeente financieel bij. Maar deze regeling is niet bedoeld voor verenigingen of andere organisaties.
24-11-2022
Voor de Subsidieregeling Evenementengarantie 2022 (SEG22) is sinds de opening op 5 oktober al ruim 20 miljoen euro aangevraagd. De Subsidieregeling Evenementengarantie is bedoeld voor organisatoren die hun event in de periode van 1 januari 2022 tot en met 8 maart 2022 moesten annuleren wegens een evenementenverbod van de Rijksoverheid. De ruim 20 miljoen euro is het totaal van 37 aanvragen. Hiervan zijn 16 aanvragen toegewezen en 3 afgewezen. De overige 18 aanvragen zijn nog in behandeling. Voor de 16 toegewezen aanvragen is al meer dan € 13 miljoen aan subsidie toegekend. Organisatoren kunnen via de regeling een deel van de gemaakte kosten terugkrijgen. Het maximale subsidiepercentage is 90%. Voor de resterende 10% is desgewenst een lening af te sluiten via SEG22. Dit is echter niet verplicht. Om voor de subsidieregeling in aanmerking te komen, er kan nog tot 28 december worden aangevraagd, moet een event wel aan aantal voorwaarden voldoen.
24-11-2022
Van de noodsteunsubsidies die in 2021 aan Amsterdamse culturele instellingen zijn verleend om corona het hoofd te bieden, blijkt een bedrag van 5,1 miljoen euro niet nodig te zijn geweest. De terug te vorderen subsidie wordt opnieuw ingezet voor steun aan de cultuursector. Dat laat cultuurwethouder Touria Meliani op 23 november weten in een raadsinformatiebrief. Het college maakt hiermee een uitzondering op de Financiële Samenwerkingsafspraken, omdat het ervan overtuigd is dat extra steun voor de kunst- en cultuursector nog steeds hard nodig is, zowel vanwege de nasleep van de coronacrisis als een aantal nieuwe uitdagingen: het publiek dat (nog) twijfelt om terug te komen, de grote arbeidstekorten en de stijgende kosten vanwege de inflatie en de energiecrisis. De precieze invulling en voorwaarden van het nieuwe steunpakket worden op dit moment uitgewerkt. Gedacht wordt aan het ondersteunen van makers en kleine initiatieven, het stimuleren van professionalisering van beginnende instellingen en het activeren van verschillende (nieuwe) publieksgroepen.
22-11-2022
In 2020 heeft de provincie Noord-Holland een bedrag van € 10 miljoen beschikbaar gesteld om de gevolgen van de coronacrisis voor de culturele sector te verzachten. Door de bundeling van krachten hebben gemeenten en provincie in 2020 en 2021 samen 110 instellingen kunnen steunen om de crisis door te komen. Het bedrag dat na deze verdeling over was wordt nu verdeeld op basis van nieuwe voorstellen van de gemeenten. De provincie Noord-Holland en de gemeenten steunen met € 1.350.000 in totaal 27 culturele instellingen die als gevolg van de COVID-19 maatregelen in acute financiële nood zijn gekomen. Begin december maakt de provincie bekend welke instellingen een subsidie krijgen.
22-11-2022
530 respondenten werkzaam in de culturele sector beantwoordden in oktober 2022 de enquêtevragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele status van het cultuurmarketing vakgebied. In een serie van vijf artikelen worden de belangrijkste ontwikkelingen die uit het onderzoek naar voren komen, toegelicht. Inflatie, vergrijzing en toenemende concurrentie zorgen voor een terugloop van de bezoekersaantallen. Cultuurmarketeers maken zich zorgen: hoe blijf je als culturele organisatie relevant in tijden van crises? Het (terug)winnen van het publiek is grootste uitdaging. De tweede grootste uitdaging is een breder publieksbereik.
22-11-2022
Hoe zien de bezoekersaantallen in de cultuursector er momenteel uit en verschilt dit per branche? Cultuurmarketing geeft een overzicht van actuele cijfers, 2019-2022, op basis van (inter)nationaal onderzoek.
21-11-2022
Culturele stichtingen en verenigingen waar de gemeente een subsidierelatie mee heeft, konden voor de vijfde keer subsidie aanvragen bij de gemeente Gorinchem ter compensatie van de geleden financiële schade door corona. Het betreft de schadeperiode van 1 januari 2022 tot 1 juli 2022. De compensatie geldt voor lokale culturele activiteiten. De aanvragen kunnen volledig worden gehonoreerd. De gemeente wil de lokale culturele infrastructuur ondersteunen, ook in de periode die volgt na de coronacrisis, waarin de culturele stichtingen en verenigingen extra inspanningen moeten verrichten om hun bedrijfsvoering weer op het niveau van voor de coronacrisis te brengen. Hiervoor gebruikt gemeente Gorinchem het geld dat van het Rijk is ontvangen ter ondersteuning van de lokale culturele infrastructuur.
17-11-2022
Het Cranendonckse kunstproject ‘Coronamonologen’ krijgt deze maand een vervolg. Nadat de persoonlijke corona-ervaringen van een aantal inwoners vorig jaar al als podcast te beluisteren waren, worden ze nu verteld in de lokale dorpshuizen. Voor de podcasts interviewde Corinne Heyrman vijftien Cranendonckers over hun corona-ervaringen. Ze zette de interviews om in drie aktes: ‘9 maart 2020’, ‘Covidlover’ en ‘Een hommage’. Regisseuse Ellen ten Haken maakte er een theatervoorstelling van die de verschillende gezichten van corona en de grote impact ervan op de Cranendonckse samenleving toont. De voorstelling zou eind 2021 in première gaan, maar oplopende coronacijfers gooiden toen roet in het eten. In september werden de repetities hervat. Op 12 november vond de eerste doorloop plaats. De theatervoorstelling Coronamonologen gaat op 24 november in première in De Reinder in Budel-Schoot. Daarna zijn er voorstellingen op 25 november in De Borgh in Budel en op 27 november in De Smeltkroes in Maarheeze.
17-11-2022
Alle Duitse jongeren die in 2023 achttien jaar worden, krijgen komend jaar een tegoed van 200 euro voor culturele activiteiten cadeau. De minister van Cultuur en Media Claudia Roth (Groenen) en minister van Financiën Christian Lindner (FDP) hebben het plan op 11 november in de Bondsdag gepresenteerd. Met de zogeheten KulturPass kunnen jongeren onder meer boeken, lp’s, bioscoop-, museum- en concerttickets kopen. Het idee komt uit Frankrijk. Daar werd het tegoed voor 18-jarigen vorig jaar ingevoerd om de culturele sector te steunen die door de coronacrisis een zware klap heeft opgelopen. Ook in Duitsland dient de KulturPass ter ondersteuning van de zwaar getroffen cultuursector. Bovendien ziet minister Roth in dat het tijdens de coronapandemie voor jongeren lastig was om met het culturele aanbod in aanraking te komen. De pas moet het straks voor alle 18-jarigen in Duitsland gemakkelijker maken om ‘de rijkdom van de Duitse cultuur te ontdekken’, aldus Roth. De Duitse Cultuurraad is zeer positief over de pas, maar wijst erop dat de regering duidelijker moet vastleggen waaraan het tegoed mag worden uitgegeven. Zijn bioscooptickets bijvoorbeeld wel toegestaan, maar een Netflix-abonnement niet? Als het pilotproject een succes blijkt te zijn, wil de Duitse minister van Cultuur en Media de KulturPass in de toekomst ook aan 15-, 16- en 17-jarigen aanbieden.
14-11-2022
De gemeente Oosterhout gaat de bevolking wekelijks in het Weekblad en via social media informeren over de mogelijkheden en de regels van het crisisfonds. Het fonds is bedoeld voor bewoners, verenigingen, stichtingen en kleine ondernemers die door de stijgende lasten en energiekosten in problemen komen. Eind september gaf de gemeenteraad groen licht voor het breed inzetbare crisisfonds (923.000 euro). Het budget komt uit overgebleven gelden in het coronaherstelfonds. Zo gaan drie medewerkers van het sociaal team van de gemeente een beoordelingscommissie bemannen om aanvragen uit het fonds te beoordelen. Het crisisfonds is een tijdelijk vangnet, geen structurele regeling, benadrukt de gemeente. ‘Het is een eenmalige tegemoetkoming, subsidie of ondersteuning in natura als er geen andere mogelijkheden zijn’. Eerst wordt gekeken naar landelijke regelingen. ‘Die moeten eerst ingezet worden. Daarna kijken we naar onze eigen regelingen, zoals energietoeslag, minima- of subsidieregelingen’.
14-11-2022
Het bestuur van stichting Breda Cultureel heeft besloten om de geplande Cultuurnacht Breda op 21 januari 2023 helaas niet door te laten gaan. Meerdere culturele organisaties hebben twijfel uitgesproken of deelname mogelijk is. Dit heeft te maken met financiële onzekerheden, personele onderbezetting, naweeën van corona, inflatie en stijgende kosten. Daarnaast heeft stichting Breda Cultureel momenteel te weinig financiële waarborgen om verplichtingen aan te kunnen gaan.
08-11-2022
Tijdens de covid-pandemie heeft de cultuurparticipatie in Vlaanderen een flinke knauw gekregen. De sector is er in 2022 nog niet volledig van hersteld. Dat blijkt uit de vierde editie van de participatiesurvey. Dat geldt voor alle vormen van cultuurparticipatie die in een zaal plaatsvinden, zoals films, podiumkunsten en concerten. De publieke opkomst blijft lager dan voor de pandemie. De participatiesurvey is een grootschalig onderzoek naar de participatie van de Vlaming aan sociale, culturele en sportieve activiteiten. De huidige participatiesurvey werd afgenomen op drie momenten: in 2020 (vóór de lockdown), net na de covid-maatregelen in 2021 en in 2022, toen het normale leven terug op gang kwam.
07-11-2022
Rinus van der Heijden van Jazz Nu sprak met jazzpodia het Bimhuis in Amsterdam, LantarenVenster in Rotterdam en Paradox in Tilburg. Hoe is het gesteld met de bezoekersaantallen? “Het gaat heel goed”, vat Bartho van Straaten, hoofdprogrammeur van het Tilburgse podium samen. “Hoewel de bezoekersaantallen wel wisselen. Niet zo’n bekende namen trekken duidelijk minder mensen. De Amsterdamse scene hier op het podium is altijd een beetje moeilijk. Als je kijkt naar de afgelopen weken: Guy Salamon trok 125 man, bij het Paradox Jazz Orchestra was de tent bomvol, Leif de Leeuw verkocht 225 kaarten, Becca Stevens betekende volle bak. Alles bij elkaar vinden wij dat zeker niet slecht. Maar het is met 85 procent zaalbezetting ook niet beter dan vóór corona. Daar staat tegenover dat voor Eric Vloeimans’ Fugimundi dat over twee weken hier staat, nog maar 65 kaarten zijn verkocht.” “Maar je weet nooit hoe het gaat: pasgeleden bij het concert van Michael Wollnu werden er de laatste dag nog dertig kaarten verkocht. Mensen wachten steeds vaker tot het allerlaatst. Wij hebben twee voordeelpassen, die zijn twee jaar stilgelegd vanwege de coronapandemie en worden nu weer gereanimeerd, dat zorgt ook weer voor meer bezoekers.” De reacties van drie grote jazzpodia staan enigszins in schrille tegenstelling tot de bevindingen die de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) optekent: halflege zalen zijn meer regel dan uitzondering. Het Nationaal Theaterfonds constateerde eerder dit jaar dat driekwart van de theaterbezoekers nu minder voorstellingen bezoekt dan voor de Covid-crisis. Bij de jazzpodia is daar vooralsnog geen sprake van blijkt uit de rondgang van JazzNu. Maar zeker is dat kleine podia een ander verhaal kunnen hebben. Ook bij festivals zullen andere cijfers gelden. De zorgen zijn zeker niet voorbij, het is zoals Mijke Loeven van het Bimhuis zegt: “De kunst staat onder druk.” Nog steeds dus, er blijven zorgen.
03-11-2022
Amateurkunst zorgt voor verbinding tussen mensen, dat werd tijdens de coronacrisis wel duidelijk. . Maar de coronacrisis is niet de enige crisis waar de amateurkunstsector mee te maken heeft. De energieprijzen rijzen de pan uit waardoor het deze winter duur wordt om bijvoorbeeld de repetitieruimten warm te stoken. En daarvoor was het al lastig om voldoende organisatiekracht in de besturen te vinden en om het ledenbestand te verjongen. Evelien Nelemans-Wouters, adviseur bij Kunstloc Brabant, blogt over de subsidieaanvraag, die Kunstloc samen met een aantal Brabantse partners, heeft ingediend bij het Fonds voor Cultuurparticipatie om de Brabantse amateurkunst in 2022 en 2023 met de herstelgelden van OCW te versterken. De voorstellen.
03-11-2022
Het Belgische SABAM heeft de resultaten uit het Global Collection Report van CISAC, de overkoepelende organisatie van auteursverenigingen, gedeeld. Het rapport laat een flinke daling zien voor inkomsten gegenereerd binnen de live-sector en een stijging binnen digitale en online consumptie. Uit het Global Collection Report van CISAC blijkt dat de live industrie vorig jaar opnieuw flinke klappen moest incasseren. De reden hiervoor was natuurlijk de aanhoudende COVID-19-crisis en de daarbij horende maatregelen. Volgens het rapport daalde de wereldwijde inkomsten uit concerten en festivals in 2021 met 29 procent tot een niveau dat 72 procent lager ligt dan voor de pandemie.
03-11-2022
Het zit musea en theaters niet mee. Eerst de coronaperiode waardoor ze verschillende keren de deuren moesten sluiten en nu de hoge energiekosten. Vooral kleine musea hebben het daardoor zwaar. “Het is niet op te brengen,” zegt Eva Middelhoff van de Stadschouwburg in Nijmegen in het tv programma Goedemorgen Nederland. “We hebben daarom besloten om het stadscafé in het musea dicht te doen deze maanden. Dat is erg jammer, want je wilt als theater ook een gastenbeleving hebben.” In de foyer wordt daarom op verschillende plekken alsnog de gasten van koffie en thee voorzien, maar anders dan een café is dat wel. We kennen deze signalen en zijn hard aan het werk om een oplossing voor de culturele sector te vinden,” zegt Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. “De cultuursector heeft het al heel zwaar gehad de afgelopen jaren en dan nu dit.” Dijkgraaf geeft aan dat er per 1 december meer duidelijkheid komt of er een extra compensatieregeling komt voor culturele instellingen. “Eerder dan dat kan ik niks zeggen. Het vergt nogal het nodige denkwerk om iets dergelijks te regelen.” Desondanks is het nog maar de vraag of 1 december nog wel zin heeft voor theaters en musea. Enkele van hen zullen tegen die tijd namelijk al de deuren hebben gesloten.
03-11-2022
Door de explosief stijgende energieprijzen, de gierende inflatie en de nog altijd na-etterende gevolgen van de coronacrisis staat de toekomst van de poppodia, theaters én musea op het spel. Algemeen Dagblad sprak met Jeroen Bartelse, van Kunsten’92, Berend Schans van de VNPF en Vera Carasso van de Museumvereniging. ,,We leven op dit moment tussen hoop en vrees”, verzucht Jeroen Bartelse, covoorzitter van koepelvereniging Kunsten ’92. ,,We hopen natuurlijk dat we na die twee moeilijke coronajaren voluit door kunnen maken en programmeren. Maar er is een duidelijke vrees dat deze crisis hard toe zal slaan en kunstenaars en organisaties diep in de rode cijfers gaat drukken. Dan wordt het een kwestie van overleven.” De stijgende prijzen komen op een moment dat de cultuursector nog herstellende is van een loodzware periode. ,,De arbeidsmarkt is als gevolg van de coronacrisis compleet ontwricht geraakt”, weet Bartelse. ,,Zzp’ers werden hard geraakt en veel professionals, zoals technici, marketeers en productieleiders, zijn vertrokken. Concerten en voorstellingen vallen uit door gebrek aan personeel of omdat een tourbegroting niet rond te krijgen is. De reserves zijn opgebruikt en de weerstand is laag.” ,,Als corona dit najaar in alle hevigheid terugkomt, dan zijn we het haasje. Dan kunnen we gewoon gaan sluiten”, zegt Schans. ,,We zijn de overheid echt ongelofelijk dankbaar voor wat ze voor ons gedaan hebben tijdens de crisis. Maar het is nu belangrijk om ons ook in deze periode te blijven steunen, anders is die steun weggegooid geld geweest.” Voor de cultuursector houdt dit specifiek in: een omvangrijk pakket met genoeg energiecompensatie en - nog belangrijker volgens de sector - voldoende indexatie van subsidies. ,,Met name gemeenten dreigen slechts een paar procenten te indexeren, terwijl de inflatie oploopt tot meer dan 10. Dat gat is te groot”, zegt Bartelse. Het rijk speelt volgens hem hierin een sleutelrol, omdat gemeenten op hun beurt weer afhankelijk zijn van het gemeentefonds. Staatssecretaris Gunay Uslu begrijpt de zorgen ‘heel goed’ en houdt de ‘vinger aan de pols’. Wat betreft eventuele compensatie van de hoge energierekeningen is ze in gesprek met het ministerie van Financiën, maar daar ze nog niet op vooruitlopen. ,,Uiterlijk bij de Najaarsnota is hierover duidelijkheid”, laat de staatssecretaris via een woordvoerder weten. Die verschijnt voor 1 december. De zorgen die er nu bij de culturele instellingen zijn als corona weer flink gaat opleven, kan ze niet wegnemen. Het uitgangspunt van het kabinet is om de maatschappij open te houden, benadrukt Uslu. De plannen die alle sectoren hebben gemaakt met maatregelen voor als het aantal coronabesmettingen toeneemt, moeten ook meehelpen, zegt Uslu. Ook hier zit ze bovenop en ze heeft er veel contact over met het veld, zegt Uslu. ,,Voorlopig zijn coronamaatregelen nog niet aan de orde.”
01-11-2022
Makers, culturele instellingen en creatieve organisaties uit de volle breedte van de sector hebben gereageerd op de Open Call Innovatielabs #2. Inmiddels zijn 123 aanvragen in behandeling genomen. Deze worden beoordeeld door een adviescommissie onder voorzitterschap van Nathanja van Dijk. In december wordt bekend gemaakt welke initiatieven worden uitgenodigd voor de tweede selectieronde. Het programma Innovatielabs is een initiatief naar aanleiding van het advies ‘Onderweg naar Overmorgen’ (2020) van de Raad voor Cultuur. Na een eerste open call die in september 2021 een overweldigend aantal voorstellen opleverde, is voor een tweede maal budget ter beschikking gesteld. Staatssecretaris Uslu geeft een vervolg aan het programma, omdat het bijdraagt aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. Het programma wordt gefinancierd uit het herstelplan voor de cultuursector. De open call van het programma Innovatielabs biedt kansen voor de ontwikkeling van nieuwe kennis, inzichten en ideeën voor actuele opgaven in de culturele en creatieve sector. Denk aan projecten om nieuwe diensten en producten te verkennen en mogelijk te maken door middel van digitalisering en hybride praktijken, het (internationale) werkterrein te verbreden en te experimenteren met vormen van publieksbenadering.
31-10-2022
Bioscoopketen Kinepolis ontving in het derde kwartaal van 2022, 74,3% van de bezoekers ten opzichte van dezelfde periode in 2019. En dat cijfer werd ook nog eens positief beïnvloed door de expansie van de Groep sinds 2019. Het herstel van het bioscoopbezoek verliep beloftevol in de eerste helft van het jaar, maar had vervolgens te lijden onder een zwakker filmaanbod, een warme zomer en veel vrijetijdsalternatieven.
27-10-2022
De gemeente Amsterdam zal de zogenoemde cultuurplanperiode niet verlengen van vier naar zes jaar. Amsterdam sluit zich dus aan bij staatssecretaris Uslu, die op 19 oktober bekendmaakte dat de huidige BIS periode, die geldt tot en met 2024, niet wordt verlengd. . “Er waren sterke bedenkingen over de juridische mogelijkheden en consequenties van een verlenging, waaronder een ongewenste tweedeling in het cultuurveld op stedelijk niveau door een uitzonderingspositie van de rijksgefinancierde instellingen bij een verlenging,” schrijft wethouder Meliani namens het college aan de raad. Volgens Melani verhouden de aanhoudende effecten van corona, het veranderde publieksgedrag, de energiecrisis en de arbeidsmarktproblematiek zich niet goed met een bevriezing van de huidige situatie die is gebaseerd op plannen uit 2019. “De sector moet niet ‘op slot’ worden gezet tot 2028 in een tijd die vraagt om verandering en nieuwe perspectieven. We moeten ons verhouden tot de ontwikkelingen en daarbij open staan voor doorstroom en instroom van nieuwkomers.” Om de door de coronamaatregelen hard getroffen sector toch tegemoet te komen, zal worden onderzocht of het mogelijk is de aanvraagprocedures voor subsidie te vereenvoudigen en de administratieve lasten bij de instellingen te verminderen. Meliani heeft laten weten dat de gemeente Amsterdam graag met het Rijk in gesprek wil over de vorming van een eventueel nieuw cultuurbestel vanaf 2028.
27-10-2022
In samenwerking met de Stichting Nationale Bioscoopbon lanceert de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) met Cinemaniaaa! een landelijke campagne om het bezoek aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters verder te stimuleren. Op 2, 3 en 4 november is de toegangsprijs voor de aan de actie deelnemende Nederlandse bioscopen en filmtheaters slechts €6,- . Gulian Nolthenius – Directeur van de NVBF: “Na de laatste COVID-19 lock down hebben we alweer veel bezoekers kunnen verwelkomen in vele bioscopen en filmtheaters die Nederland rijk is. Toch merken we ook dat nog niet iedereen de weg naar de bioscoop of filmtheater terug heeft weten te vinden. Onderzoek heeft uitgewezen dat een deel van de bezoekers van vóór COVID-19 een bezoek aan de bioscoop of het filmtheater nog niet top of mind heeft. Voor die, én alle andere mensen organiseren we nu Cinemaniaaa!, een driedaagse actie waarin we bezoek aan een bioscoop of filmtheater weer onder de aandacht brengen tegen een heel vriendelijke prijs. Een campagne waar vanuit de branche veel vraag naar was.”
25-10-2022
Door de COVID-maatregelen en -effecten waren er in 2021 83% minder bezoeken aan poppodia dan in 2019, en 16% minder dan in 2020. In 2021 zijn, in vergelijking met 2019, door VNPF-podia ruim 20.000 minder muziekoptredens geprogrammeerd. Dit is een daling van 79%. In vergelijking met 2020 betreft het een daling van 14%. Voor popartiesten was dit ingrijpend. Ze konden niet optreden, dus ook geen inkomsten genereren. In 2021 werden in vergelijking met 2019 92% minder clubavonden geprogrammeerd. Club- en nachtprogrammering trokken in totaal 90% minder publiek in VNPF-podia dan in 2019. Clubavonden, nachtprogrammering en festivals werden in 2021, op enkele weken na, geheel verboden door de overheid. De popsector is nog steeds niet hersteld van de effecten van de coronapandemie en wordt nu geconfronteerd met zeer hoge kostenstijgingen, personeelstekort en toegenomen. De VNPF (Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals) publiceerde cijfers over 2021.
24-10-2022
De coronacrisis, inflatie en energiekosten maken dat het publiek in de cultuursector nog steeds vrij terughoudend reageert. Bij Willem Twee muziek en beeldende kunst in ’s-Hertogenbosch doen ze er alles aan om de tent swingend te maken én te houden, volgens hoofdprogrammeur Ivo Cooymans. Chris Korsten van Brabants Dagblad sprak met hem over het programma en de samenwerking met andere podia.
24-10-2022
De provincie Gelderland trekt zich volgend jaar grotendeels terug uit de culturele sector door onder meer de subsidieregeling voor grote producties en festivals stop te zetten. Hierdoor dreigt onherstelbare schade voor de cultuursector in onze provincie, betoogt de Arnhems cultuurwethouder Cathelijne Bouwkamp (GL). En dit in een tijd dat veel gezelschappen en organisatoren worstelen met de naweeën van corona en torenhoge energielasten. De provincie zou de cultuursector juist nu extra moeten steunen. Ze stelt vast (ook bij collega-wethouders) dat er hogere aanvragen voor subsidie bij de gemeente binnenkomen, om de wegvallende provinciale steun op te vangen. Maar gemeenten kunnen het gat dat provincie Gelderland slaat, simpelweg niet alleen dichten. Ze roept de provincie op haar besluit te herzien. De gemeenten staan klaar voor vernieuwde samenwerking.
20-10-2022
In aanvulling op de omvangrijke generieke maatregelen van het kabinet, gericht op continuïteit van ondernemingen en zelfstandigen, heeft het Filmfonds sinds 2020 actie ondernomen door in te spelen op acute sectorspecifieke knelpunten bij films of filmactiviteiten. Het totale overzicht aan toekenningen dat het Filmfonds heeft verleend in het kader van de Steunmaatregelen COVID-19 sinds 2020 tot september 2022.
20-10-2022
Ruim een half jaar geleden werden de laatste coronamaatregelen opgeheven. Maar het publiek lijkt nog niet helemaal de weg terug te hebben gevonden naar het filmtheater. De Filmkrant legde programmeurs, bestuurders en directeuren van 25 filmtheaters door heel Nederland een korte vragenlijst voor. De helft van hen antwoordde. Dat levert geen nationaal representatieve steekproef op maar de consistentie van de antwoorden is zodanig dat ze hoogstwaarschijnlijk representatief zijn voor de hele sector. De bezoekersaantallen liggen gemiddeld een derde lager dan in 2019. Alle ondervraagden denken dat het herstel van de bezoekcijfers nog wel even op zich laat wachten. Sommigen hopen eind 2023 weer op het ‘oude normaal’ te zitten, anderen denken dat het minstens tot 2024 duurt voordat de cijfers gelijk zijn aan 2019. Uit een onderzoek in de theatersector door Het Nationaal Theaterfonds begin dit jaar bleek dat ‘onzekerheid over het doorgaan van voorstellingen’ de belangrijkste reden was voor publiek om weg te blijven. Ook ‘het beperkte aantal aantrekkelijke voorstellingen’ scoorde hoog, gevolgd door ‘te hoge kosten’. Bij het filmpubliek spelen vergelijkbare overwegingen. Aanvullende redenen die door respondenten worden genoemd: een mooie zomer, het uitblijven van publieksfavorieten als De beentjes van Sint Hildegard en onzekerheid over de koopkracht. Maar de meest genoemde reden is dat het publiek gedurende twee jaar van lockdowns en onregelmatigheden ontwend is naar de film te gaan. “De routine is eruit”, constateert René Wolf, senior programmeur van Eye. De lagere bezoekcijfers hebben effect op de financiële huishouding van filmtheaters. Er wordt nog verder ingeteerd op reserves die al behoorlijk waren aangesproken. De filmtheaters minderen met bijvoorbeeld lezingen. Sommigen hebben hun prijzen verhoogd. In sommige gevallen heeft zelfs het programma te leiden onder de situatie. Films waar men niet veel publiek voor verwacht kunnen de dupe zijn.
20-10-2022
Een goed georganiseerd nachtleven maakt de stad veiliger en leefbaarder en biedt jongeren de ruimte zich te ontplooien, schrijft filosoof en politicoloog Jonasz Dekkers. De leidende positie van Nederland op het gebied van de nachtcultuur is tanende. Tussen 2008 en 2017 daalde het aantal discotheken en nachtclubs in Nederland met 44 procent: van 311 naar 174. De verwachting van onderzoeksbureau Van Spronsen & Partners is dat deze daling voorlopig nog wel even zal doorzetten. Anno 2022, vijf jaar na het onderzoek en het eerste jaar na de coronacrisis, is er niet veel verbeterd. Dekkers vindt dat het nachtleven cultuur is en geen horeca. "De nacht draagt bij aan een toename van sociale cohesie en de ontwikkeling van culturele uitingen van (veelal jonge) makers. Juist in tijden van toenemende polarisatie en verharding van het publieke debat is de ontmoeting tussen verschillende groepen die het nachtleven biedt een belangrijke kracht “ Maar het overheidsbeleid tijdens de coronacrisis liet bijvoorbeeld zien dat nachtclubs tot de horeca werden gerekend.
20-10-2022
Koornetwerk Nederland en het Nederlands Kamerkoor presenteren de zesdelige podcastserie Eén en al Koor’. Podcastmaker Gerard van den Berg praat hierin met grote en kleine spelers uit de Nederlandse koorwereld, begeleid door koormuziek uit alle windstreken. Elke twee weken verschijnt een nieuwe aflevering rondom een specifiek thema, met als gemene deler: de toekomst van samen zingen. Aflevering 1 staat stil bij de impact die corona heeft gehad op de koorsector en wat deze periode kan opleveren voor de toekomst van koorzingend Nederland. Ook wordt er ingegaan op de uitdagingen waar de sector voor staat.
20-10-2022
De verhoogde stand van ‘de coronathermometer’ van het RIVM heeft geen directe gevolgen voor theaters. Op 11 oktober werd het niveau van de thermometer van ‘laag’ aangepast naar ‘verhoogd’. Dat betekent dat de impact op de samenleving door de ziektelast is verhoogd en dat vooral kwetsbare groepen meer risico lopen. Wat de thermometer aangeeft, leidt echter niet meteen tot de invoering van beperkende maatregelen. De coronathermometer die het RIVM op dit moment hanteert, heeft vier niveaus en is bedoeld om een indicatie te geven van de epidemiologische situatie in Nederland. De thermometer wordt iedere twee weken geüpdatet. Als het kabinet besluit dat er maatregelen nodig zijn, dan volgt het daarin zo veel mogelijk de plannen van de sector zelf. In theaters en andere culturele instellingen staan deze plannen uitgeschreven in de maatregelenladder van de Taskforce culturele en creatieve sector.
17-10-2022
Onlangs sloot het Fonds Podiumkunsten het inreisloket. Met de regeling konden kunstenaars uit alle disciplines onder strikte voorwaarden een ontheffing van het inreisverbod aanvragen, dat in verband met COVID-19 vanaf de herfst van 2020 werd ingevoerd. In totaal werden er 1.189 aanvragen behandeld, waarvan 848 aanvragen in de periode 2020-2021 en 341 aanvragen in 2022.
17-10-2022
Bedrijven hebben in 2021 NOW-steun aangevraagd voor 1,3 miljoen werknemersbanen. In de bedrijfstakken horeca en cultuur, sport en recreatie werd naar verhouding het vaakst een beroep gedaan op de verschillende NOW-regelingen. Deze waren bedoeld om banen te behouden die door de maatregelen tijdens de coronacrisis verloren dreigden te gaan. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
17-10-2022
Op 1 december 2022 is de Muzikantennacht: dé showcase avond van het Steunfonds Muzikantendag in de Melkweg te Amsterdam. Deze avond presenteren een aantal acts die een werkbijdrage hebben ontvangen zich, met mogelijk ook hun nieuwe live repertoire. De toegang tot de Muzikantennacht is helemaal gratis. De eerste namen op het programma van de Muzikantennacht zijn: WIES, Gotu Jim, TAPE TOY, Waltzburg, Josephine Odhil, Julia Sabaté en la loye. Binnenkort wordt het volledige programma bekendgemaakt. In september werd bekend welke 120 acts gehonoreerd werden. Er waren 700 aanvragen.
13-10-2022
Het aantal mensen dat aan corona is overleden, ligt in Cranendonck fors hoger dan in omliggende gemeenten. Volgens het coronadashboard van het ministerie van Volksgezondheid zijn het er 61. Ter vergelijking: in Nuenen, met ongeveer eenzelfde aantal inwoners overleden 31 mensen aan de gevolgen van corona. En in het veel grotere Geldrop-Mierlo 33. In de theatervoorstelling Coronamonologen vertellen inwoners vanuit hun eigen perspectief hun persoonlijke ervaring en verhaal. Toneelschrijfster Corinne Heyrman ging op zoek naar de mensen en de verhalen. Theatermaker en regisseur Ellen ten Haken maakte er een theatervoorstelling van. De voorstellingen zouden eind 2021 al worden opgevoerd, maar door de coronamaatregelen ging er toen op het laatste moment een streep door. Nu staan de voorstellingen opnieuw op de rol. ,,We zijn alweer volop aan het repeteren”, vertelt regisseur Ten Haken. De Coronamonologen zijn 24 november te zien in Budel-Schoot, 25 november in Budel en op 27 november in Maarheeze.
10-10-2022
Het college van B&W van Halderberge heeft een motie overgenomen van de VVD om de maatschappelijke en culturele instanties financieel te steunen. Het gaat bijvoorbeeld om sportclubs, dorpshuizen, culturele instellingen en andere instanties die zwaar getroffen worden door een fors hogere energierekening. Tijdens de laatste commissievergadering beloofde wethouder Sharona Malfait al een rondje langs de velden te maken om te vragen hoe clubs getroffen worden door de crisis. Ze heeft te horen gekregen dat er veel zorgen bestaan. Bij verenigingen én bij inwoners. Door de motie krijgt het college de ruimte van de raad om noodlijdende instanties te ondersteunen vanuit een lokaal noodfonds. Middelen daarvoor zou het college kunnen halen uit de reserve van de coronacrisis, het restant uit het corona-noodfonds en de algemene reserve. ,,We moeten goed onderzoeken waar we wel en niet kunnen compenseren.”, zie de wethouder. Daarvoor was begrip van de VVD-fractie. Daarnaast benadrukte de wethouder dat ze deze instanties niet alleen met geldelijke steun wil helpen. ,,We gaan kennis delen wat verenigingen kunnen doen qua energiebesparende maatregelen. We willen ze ideeën meegeven waar nog quick-wins zitten.”
10-10-2022
Het Tilburgse herstelfonds dat oorspronkelijk vanwege de coronacrisis in het leven werd geroepen, kan nu ook worden aangewend om de energiearmoede in de stad tegen te gaan. ,,We laten niemand in de kou staan”, aldus wethouder Yusuf Celik. De PvdA-wethouder zei dat tijdens de presentatie van de begroting 2023, de eerste financiële vertaling van het nieuwe bestuursakkoord. Waar de vorige begrotingen nog geheel in het teken stonden van de coronapandemie, heeft het college nu te maken met een volgende crisis. Nieuwe fondsen zijn er ook voor Talentontwikkeling (5 miljoen) en Preventie, Gezondheid en Kansengelijkheid (ook 5 miljoen). Naar aanleiding van de dramatisch lage opkomst tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen trekt het college 4 miljoen uit om ‘de democratie te versterken’. Cultuur krijgt een extra impuls van 1,6 miljoen en er komt een Topsportfonds (1,5 miljoen) waarmee Tilburg onder meer een topsportevenement wil binnenhalen.
06-10-2022
Om de cultuursector uit de coronacrisis te trekken, wil de gemeente Oosterhout bijna 2 ton aan extra compensatie uittrekken. Dat voorstel doen B en W aan de raad. Het college wil de cultuursector ‘toekomstbestendig’ maken.
04-10-2022
Inmiddels meer dan twee jaar geleden sloeg corona voor het eerst keihard toe. Niet alleen winkels moesten dicht, maar ook musea en theaters. Zij hadden daardoor geen inkomsten. Het Rijk heeft nu extra geld beschikbaar gesteld, dat de provincies mogen verdelen. Voor Zeeland gaat het om 191 mille. Vijf organisaties hebben gereageerd op de vraag van het provinciebestuur of en zo ja hoeveel kosten zij hebben gemaakt in het begin van 2020 en wat sluiting betekende voor de inkomsten. Festival Vestrock in Hulst claimde 3,5 ton inkomstenverlies en het Zeeuws Museum bijna één ton. Film by the Sea zei in 2020 dertig mille aan inkomsten te hebben gemist door corona. Samen kwamen de vijf organisaties uit op iets meer dan een half miljoen euro aan kosten en gederfde inkomsten. Gedeputeerde Staten stellen de volgende verdeling voor: bijna 30 mille voor Film by the Sea, 2400 euro voor museum Terra Maris in Oostkapelle, bijna 94.000 euro voor het Zeeuws Museum, iets meer dan dertig mille voor het Zeeuws Maritiem MuZEEum in Vlissingen en 35.000 euro voor Vestrock. Provinciale Staten nemen in november een definitief besluit.
03-10-2022
De dorpshuizen ’t Perron in Heeze, De Schammert in Leende en Valentijn in Sterksel hebben door de coronacrisis financieel een flinke tik gehad. B en W van Heeze-Leende wil nog eens 50.000 euro bijdragen om ze overeind te houden.
03-10-2022
Feit is dat Heusden 150.000 euro klaar had staan voor verenigingen en organisaties die actief zijn op het terrein van sport, cultuur en welzijn. Geld om de financiële klappen op te vangen, veroorzaakt door de beperkingen die allerlei coronamaatregelen met zich meebrachten. Evenementen moesten worden afgelast, wekelijkse of maandelijkse activiteiten konden niet doorgaan, inkomsten droogden op. Reden genoeg om een beroep te doen op het fonds, lijkt het. Maar nu de tijdelijke subsidieregeling is afgelopen, zit er nog bijna 121.000 euro in de pot. Museum Het Gouverneurshuis in Heusden kreeg eerder dit jaar al ruim 14.000 euro, cultuurstichting Honsoirde in Nieuwkuijk 10.000 euro. Nu delen nog eens vier organisaties mee. Heusden laat de resterende ruim 120.000 euro in het fonds zitten en verlengt de tijdelijke regeling tot 1 januari. De gemeente redeneert daarbij dat corona nog niet weg is en dat maatschappelijke organisaties nog steeds de naweeën ondervinden; zo zijn aantallen leden en bezoekersaantallen vaak nog niet op het niveau van vóór corona. ,,Ook de inflatie laat zich voelen”, aldus burgemeester en wethouders. Ook wordt het gemakkelijker om geld te krijgen. Heusden subsidieert niet meer alleen een exploitatietekort, maar ook de financiële schade die is ontstaan door coronamaatregelen.
26-09-2022
Op 24 september 2022 heeft Koornetwerk Nederland het Herstel- en Toekomstplan Nederlandse Koorsector gepresenteerd tijdens de Koornet Werkdag in Amare, Den Haag. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan Hedwig Verhoeven, directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Die dag werd tevens het vijfjarig bestaan van Koornetwerk Nederland gevierd. Hedwig Verhoeven noemde Koornetwerk Nederland bij de presentatie een schoolvoorbeeld voor andere kunst- en cultuurdisciplines. “Hoe jullie de krachten hebben verenigd en in dit plan niet teruggaan naar hoe het was, maar vooral kijken naar de toekomst is heel bijzonder. En jullie voorbeeld zal ik gaan uitdragen ook.” Het plan is gepubliceerd in de vorm van een frisse, kleurrijke leaflet: de Publieksversie. Het plan zoomt in op drie specifieke doelgroepen: zingende kinderen en jeugd, koordirigenten en seniorenkoren. Daarbij komen vier urgente thema’s aan bod: imago & branding, kwalitatief herstel na corona, diversiteit & inclusie en – tot slot – een toekomstbestendige organisatie. Het thema verbinding en samenwerking loopt als rode draad door de andere thema’s heen. Daarbinnen zijn er aandachtsgebieden met analyses van knelpunten, aanbevelingen, tips en good practices. Daarbij wordt aangegeven hoe de verschillende partijen – Koornetwerk Nederland, korenbonden, overheden, opleidingen – hierop kunnen acteren. De uitgebreide versie van het Herstel- en Toekomstplan is ook beschikbaar.
26-09-2022
Als beleids-/projectmedewerkers van de KNMO kregen Bjorn van Pruijssen en Luuk Mevis van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de opdracht om ‘een herstelplan voor de instrumentale amateurmuzieksector na de coronacrisis’ te schrijven. De acht ambities voor het komende jaar zijn vertaald in drie categorieën: investeren in de organisatiekracht van verenigingen, verbinding en samenwerkingen faciliteren binnen en buiten de sector en het versterken van het imago van de sector.
26-09-2022
Na twee coronajaren van afwezigheid gonsde het Chassé Theater in Breda afgelopen weekend weer als vanouds op de KAM, de Kulturele Amateur Manifestatie. Het culturele leven kreeg een flinke knauw door de pandemie, zeggen voorzitter Han Pimmelaar en secretaris Adrie Poppelaars van de KAM. “Er zijn verenigingen omgevallen, de meeste zagen een terugval in het ledental. Daarmee is het financieel heel lastig voor de clubs, want de kosten voor de repetitieruimte en dirigenten lopen wel door’’, schetst Pimmelaar. Het zorgde voor een wat andere opzet van de KAM, met zaterdag alleen in de avond optredens en vier verenigingen van buiten Breda. Poppelaars: ,,Dat is een probeersel, maar wie weet gaan we daar wel mee door.’’ Nana Vanderpluym van de gelijknamige balletschool : ,,Voor ons is de KAM een prachtmanier om reclame te maken, omdat het gratis toegankelijk is. Voor onze balletschool waren de afgelopen jaren verschrikkelijk. We zijn flink geduikeld in ledental. We hebben nu ruim 150 leden, maar ik heb ook tijden gekend met het dubbele. En ik maak me grote zorgen voor de toekomst. De energierekening gaat fors omhoog en mensen hebben minder geld voor cultuur.’’ Voorzitter Pimmelaar: ,,We zien duidelijk dat het minder druk is dan de vorige keren. Maar de KAM blijft de amateur-podiumkunsten promoten. Over twee jaar is ons 40-jarig jubileum. En zorgen voor de toekomst van de clubs? Makkelijk gaat het niet worden, maar we denken in mogelijkheden, niet in problemen.’’
26-09-2022
Door de hoge energieprijzen staat het water ook sportclubs, verenigingen en musea aan de lippen. VVD Halderberge stelt voor om een deel van het bedrag uit het coronanoodfonds te gebruiken om de hoge lasten te verlichten.
20-09-2022
Van 2 november tot en met 4 november kan iedereen in Nederland voor zes euro naar de film. Dat is het plan dat er nu ligt. In een reactie laat directeur Gulian Nolthenius van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) weten dat de actie volgende week met de leden wordt besproken. Er zullen dan ook, indien mogelijk, campagnevoorstellen worden getoond. De campagne gaat door de NVBF vorm en inhoud gegeven worden in samenwerking met de Stichting Nationale Bioscoopbon die de kar gaat trekken. Selmore Creative Agency, die ook een hoofdrol speelde in de campagne van de nieuwe Nationale Bioscoopbon, gaat campagnevoorstellen uitwerken en presenteren. Dat wordt bevestigd door Ivar Schutt, directeur van de Nationale Bioscoopbon. Deelname door bioscopen en filmtheaters is niet verplicht, maar het is de verwachting dat veel theaters mee zullen doen. De branchevereniging NVBF roept al haar leden op mee te doen. Bioscopen mogen zelf bepalen of ze een aanvullende prijs plaatsen op voorstelling in Premium Large Format zalen, zoals IMAX en Dolby Cinema. Het bestuur van de vereniging van filmdistributeurs staat positief tegenover het plan, bevestigd FDN-directeur Anne de Jong. Promotie van bioscoopbezoek blijkt nodig nu het bezoek in Nederland - net als in andere landen - achterblijft. Naar verluidt ligt het bezoek zo'n 20-30% lager dan in de pre-coronajaren
20-09-2022
Het Ministerie van OCW stelt 1,5 miljoen beschikbaar voor herstelsteun aan amateurkunstgroepen (verenigingen en andere verbanden). Naast een voortzetting van de landelijke steun via koepels is er ook budget voor lokaal maatwerk via provincies/provinciale instellingen. De route via de provinciale instellingen naar lokaal is een waardevolle aanvullende lijn, die aansluit op de aanbevelingen in het rapport Revitalisering Amateurkunst (BMC 2021). LKCA vat de stand van zaken samen op een kennispagina.
19-09-2022
De samenleving open houden is het uitgangspunt van de lange termijnaanpak corona. Daarbij zijn er twee gelijkwaardige doelen: sociaal-maatschappelijke en economische continuïteit en vitaliteit en het toegankelijk houden van de zorg voor iedereen. Om het virus in toom te houden heeft iedereen - overheid, bedrijven, instellingen en de inwoners van Nederland - een verantwoordelijkheid. Dat benadrukt minister Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in de aanpak die op 16 september aan de Tweede Kamer is gestuurd. Met de lange termijnaanpak wordt rekening gehouden met diverse scenario’s waar de overheid zich op voorbereidt. Allereerst moet vaccinatie en aandacht voor de basisadviezen zoals ventileren het virus tegengaan. Daarnaast zijn de verschillende sectorplannen uitgewerkt tot maatregelenladders. Deze maatregelenladders bieden helderheid en houvast als er maatregelen moeten worden genomen. Ook zal het Maatschappelijk Impact Team (MIT) naast het Outbreak Management Team (OMT) vanaf nu adviseren over de sociaal-maatschappelijke of economische gevolgen van voorgestelde maatregelen.
19-09-2022
BN De Stem sprak met podia en musea in West-Brabant over de bezoekcijfers. ,,Een tentoonstelling die prachtige recensies krijgt, trekt 30 procent minder bezoekers dan je zou verwachten.” Dingeman Kuilman, directeur van het Stedelijk Museum Breda, ziet vaste bezoekers minder vaak in zijn museum. Daarnaast zijn de bezoeken in groepsverband na corona niet teruggekeerd en merkt Kuilman dat vooral ouderen nog erg voorzichtig zijn. ,,Ik denk dat we twee of drie jaar nodig hebben om te herstellen.” Dat corona doorwerkt, merkt ook Jan-Hein Sloesen van schouwburg De Kring en museum Tongerlohuys in Roosendaal. ,,Het valt op dat de animo voor komende winter erg klein is en dat mensen steeds vaker op het laatste moment een kaartje kopen, tot vlak voor de voorstelling. We hadden de kassa afgeschaft, nu hebben we een internetzuil geplaatst.” Directeur Ruud van Meijel van het Chassé Theater in Breda houdt hoop: ,,Het heeft tijd nodig, dit komt weer goed. We hebben onderzocht waarom mensen zo langzaam terugkeren, we zitten op 70 procent van 2019, het jaar voor corona. Tijdens onze belronde gaf de meerderheid aan er gewoon nog niet aan toe te komen. Eerst gaan mensen feesten inhalen en dan pas weer naar het theater of museum.” Charlotte Louwers, De Bussel, Oosterhout, vreest het najaar. ,,Als bij iedereen thuis de kachel moet branden, zal de portemonnee ook een rol gaan spelen.” Grote financiële gevolgen vrezen de West-Brabantse musea en theaters vooralsnog niet. De coronajaren zijn ze met overheidssteun goed doorgekomen en op veel plekken zijn er nog reserves. Energiecontracten liggen in de meeste gevallen voor langere tijd vast en her en der is flink geïnvesteerd in verduurzaming. Kuilman kijkt wel met enige vrees vooruit naar 2024, als het huidige energiecontract afloopt. ,,We moeten komend jaar eigenlijk al geld reserveren om die klap op te vangen.” Louwers zegt mogelijk steun van de gemeente Oosterhout nodig te hebben. ,,We overleggen met de gemeente over wat het effect is op onze exploitatie.” Directeur Frank van Iersel van poppodium Mezz in Breda denkt dat de schade bij hem meevalt. ,,We verwachten dit jaar wel een tekort en volgend jaar zal het door de energieprijzen een stuk lastiger worden. Maar met het publiek zit het wel goed. Vorig weekend waren we tweemaal uitverkocht.’’ Vooral in de beginmaand, na de laatste lockdown, was de drukte groot. ,,Mensen waren enorm uitbundig. Zowel op als voor het podium. Sinds het warme weer loopt de ticketverkoop terug. Met festivals en veel andere dingen, mensen moeten keuzes maken.”
19-09-2022
Vrouwelijke, Nederlandse en elektronische artiesten zijn aan een sterke opmars bezig in het Nederlandse festivallandschap. Bij meer dan een derde (34%) van alle muziekoptredens op de festivals stond een vrouwelijke artiest op het podium en dat aandeel was nog nooit zo hoog; in 2016 was het nog 18%. Nooit eerder stond er bij een groot Nederlandse festival bij meer dan de helft van de programmering een vrouwelijke artiest op het podium, in 2022 was dat wel het geval bij drie festivals: Best Kept Secret, Motel Mozaique en Welcome to the Village. Maar liefst 56% van alle optredens op grote Nederlandse festivals werden verzorgd door artiesten van eigen bodem, en ook in dit geval is er sprake van een flinke verschuiving. In 2016 kwam nog ongeveer vier op dertien boekingen uit eigen land. Veel NL-artiesten weten ook de stap te zetten naar de hoofdpodia van grote festivals; waar de mainstage voor corona nog voornamelijk het domein waren van Engelstalige artiesten, was in 2022 bijna de helft van de artiesten Nederlands. Het aandeel van USA artiesten was in 2022 fors lager dan voor de pandemie. Het door sommige gesuggereerde negatieve effect van de Brexit op internationale tours is niet terug te zien in de data: het aantal artiesten uit de VK was in 2022 groter dan in 2019. In 2022 programmeerden de grote festivals voor het eerst meer dj’s/producers dan pop of rock artiesten. Het hiphop aanbod nam ook significant toe. Rock verloor aan populariteit. Deze analyses zijn afkomstig uit het rapport ‘Festival programmering na Corona’, samengesteld door Martijn Mulder, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit binnen het project POPLIVE, van Erasmus Universiteit en Hogeschool Rotterdam.
19-09-2022
Net toen ze na corona weer langzaam opstartten, werden musea geconfronteerd met tegenvallende bezoekersaantallen en hoge energiekosten. NRC sprak drie museumdirecteuren over hun problemen: Benno Tempel van het Kunstmuseum in ’s-Gravenhage, Laurens Geurtz van het Nationaal Glasmuseum in Leerdam en Anne de Haij van het Stedelijk Museum Schiedam.
19-09-2022
Bij Museum De Wieger hebben ze ondanks het stijgend aantal bezoekers te kampen met financiële tekorten. De coronasteun van 20.000 euro is door de gemeente Deurne geweigerd. Dat terwijl het museum wel nadelige effecten heeft ondervonden in de coronaperiode. Het omzetverlies is volgens de gemeente niet groot genoeg om in aanmerking te komen voor de steun. Ook de hoge energieprijzen zijn voor het museum in het oude pand een probleem. Er is geen sprake van mogelijke sluiting maar de geldzorgen zijn wel ernstig, zegt directrice Katjuscha Otte. De tekorten zijn voor het museum nu nog wel zelf te dragen maar dan moet de organisatie interen op de reserves.
15-09-2022
Staatssecretaris Uslu (OCW) geeft antwoord op Kamervragen naar aanleiding van het bericht 'Hoe Rick Engelkes coronamiljoenen incasseerde voor een spookmusical'. De Tweede Kamerleden Aartsen en Van Strien (VVD) hadden de vragen gesteld.
15-09-2022
De coronapandemie heeft de cultuursector hard getroffen. Door de maatregelen konden publieksactiviteiten niet of nauwelijks plaatsvinden en veel makers konden het omzetverlies moeilijk opvangen. De crisis daagt ook uit tot herbezinning op de wereld na corona. Hoe kan de sector de grote uitdagingen van deze tijd tegemoet treden? Zoals een eerlijkere arbeidsmarkt, het terugdringen van maatschappelijke ongelijkheid of klimaatverandering. Tijdschrift Boekman Boekman #132: Cultuursector en de pandemie.
13-09-2022
Zorg voor een brede maatschappelijke afweging van maatregelen en ontwijk ingewikkelde keuzes daarbij niet. Dat is één van de conclusies van een gezamenlijke rapportage van veertien adviescolleges over coronascenario's. De rapportage kwam tot stand op initiatief van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De adviescolleges wijzen verder op het belang om te investeren in wendbaarheid van diverse sectoren, bijvoorbeeld door in te zetten op digitalisering. De rapportage, waaraan ook de Raad voor Cultuur een bijdrage leverde, is op 3 september gepubliceerd. De Raad voor Cultuur wijst in zijn bijdrage bijvoorbeeld op het potentieel van culturele instellingen en makers om de mentale veerkracht van de samenleving als geheel te versterken. Tegelijkertijd is het van belang om realistische verwachtingen te hebben van zo'n brede maatschappelijke afweging, schrijven de adviescolleges gezamenlijk. "Het betekent namelijk lastige keuzes maken, die altijd ergens pijn doen. Het is van groot belang om die keuzes niet te ontwijken, maar om ze tijdig en eerlijk te bespreken".
12-09-2022
De Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten ( NAPK ) publiceerde op 6 september het manifest ''Podiumkunsten en bestel 2023 en verder'', dat in samenspraak met een delegatie van leden is opgesteld. Het manifest is een pleidooi voor smart producing, ont-regelen en voor wederzijds vertrouwen tussen overheid en veld. In het document gaan we in op drie hoofdthema’s die op dit moment voor de podiumkunsten essentieel zijn: De nieuwe generaties; Gezonde en faire arbeidsmarkt ; Passend beleid en bestel.
12-09-2022
Vorig jaar gingen er weer minder mensen naar musea (11,8 miljoen bezoekers) dan in 2020 (13,2 miljoen), en er worden ook nog eens minder nieuwe tentoonstellingen geopend waardoor nóg minder mensen komen. En dat terwijl de energiekosten blijven stijgen. Ter vergelijking: in 2019, voordat de coronapandemie uitbrak, gingen er 32,6 miljoen mensen naar het museum. Er zijn daarom zorgen over de komende tijd, die moeilijk zal worden. Voor de podia geldt dat ze in 2021 zeven maanden gesloten waren, en maar anderhalve maand volledig open voor bezoekers met een coronatoegangsbewijs. Daardoor daalde ten opzichte van 2019 het aantal voorstellingen met 60 procent en het aantal bezoekers met 78 procent. Dat blijkt uit de cijfers die de Museumvereniging (471 musea) en de VSCD (vereniging van schouwburg en concertgebouw directies, 151 leden) bekend maakten. De musea staan er slechter voor dan schouwburgen en concertgebouwen, voor wie geldt dat noodsteun ze gedurende corona goed overeind hield. Maar ook daar vormen sterk stijgende kosten en tegenvallende bezoekersaantallen een bedreiging.
12-09-2022
De coronacrisis heeft ook in 2021 grote impact op de schouwburgen en concertgebouwen gehad. Dat blijkt uit de publicatie Podia 2021, over de jaarcijfers van de 151 leden van de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies (VSCD). Schouwburgen en concertzalen konden in 2021 maar over 28% van hun zaalcapaciteit beschikken. In vergelijking met 2019, het jaar voor corona, dalen door de opgelegde beperkingen ook het aantal voorstellingen met 60% en het aantal bezoekers met 78%. In 2021 dalen de gemiddelde inkomsten uit kaartverkoop, horeca en verhuur in totaal met 70%. De inkoopkosten dalen mee (-56%), net als de personeelskosten (-9%). Dankzij aanvullende corona gerelateerde steun kennen podia gemiddeld geen tekort in 2021. De steun komt voor 72% uit generieke maatregelen, zoals de NOW, en de rest uit specifieke steun van overheden en particuliere fondsen. Op dit moment verliezen reguliere subsidies hun waarde door het uitblijven van voldoende indexatie. Sinds 2019 stijgen de consumptieprijzen in het algemeen. Slechts 44% van de podia ontvangt in 2021 compensatie van de gemeente voor loon- en prijsstijgingen. Langzaam terugkerend publiek, stijgende prijzen en een dreigende besmettingsgolf. “Juist nu, in deze onzekere tijd moeten overheden achter hun podia blijven staan. Indexatie van het subsidie is hard nodig en compensatie is het enige middel om podia overeind te houden, mocht corona opnieuw roet in het eten gooien,” aldus Gabbi Mesters, VSCD directeur.