02-03-2023
Wat is er nodig om de relatie tussen jouw culturele organisatie en jullie vrienden en donateurs te verstevigen? Slim relatiebeheer zorgt voor betrokken donateurs die ambassadeurs worden van jouw culturele instelling, en uiteindelijk ook voor meer en hogere donaties. Elke culturele instelling zou morgen kunnen starten met een aantal concrete stappen om de relatiebeheerstrategie voor de particuliere donateur op te zetten of te verbeteren. Toch is het lastig te bepalen waar je de vaak beperkte capaciteit en tijd op dit gebied het beste aan kunt besteden. Op 16 maart vindt er een webinar over Crowdkeeping plaats. Creative Funding - hét kenniscentrum van voordekunst voor culturele instellingen over de kleine particuliere donateur – neemt je mee in de eerste stappen voor relatiebeheer met de particuliere donateur.
16-02-2023
In het kader van de deelname van Creative Funding aan het programma Innovatielabs gaat Creative Funding in gesprek met twee deelnemers van het project Crowdkeeping. In het eerste interview Monique Verber, Directeur van het Nederlands Watermuseum. Het Nederlands Watermuseum rondde in oktober 2022, tijdens het Crowdkeeping project, succesvol een crowdfundingcampagne af. De campagne om een troonopvolger voor de gestolen bronzen kikker te realiseren voor de waterplaats van het Nederlands Watermuseum is gesteund door 97 donateurs en samen hebben zij €18.130 opgehaald. Hoe ging de crowdfundingcampagne, wat heeft zij geleerd uit het project Crowdkeeping en wat zijn de ambities op het gebied van particuliere donateurs?
31-01-2023
Hoe ervaren medewerkers van culturele instellingen het voeren van een crowdfunding campagne? Welke kansen en uitdagingen zien deze crowdfunding-ervaringsdeskundigen? In de special ‘Online werven’ van Geven in Nederland, het kennisinstituut op het gebied van filantropie van de VU, is de ervaring van crowdfunding door marketeers, fondsenwervers en directeuren bij culturele instellingen uitvoerig onderzocht door Claire van Teunenbroek en Rosa Smits. Dit zijn de vier belangrijkste bevindingen en praktische tips.
13-12-2022
Samen met voordekunst onderzoekt Platform ACCT in het programma Leve het Geven de mogelijkheden om particulier geven voor makers te stimuleren. In samenwerking met makers en donateurs ontwikkelde Leve het Geven de Crowdkeeping Academie. Hoe houd je als maker in de creatieve sector je donateurs betrokken, ook na de afloop van een crowdfundingproject? In een mailreeks van 10 stappen leren makers hoe donateurs efficiënt en consequent onderdeel kunnen worden van het makerschap. Crowdkeeping staat voor het betrokken houden van je crowd – ook na afloop van het project. Te vaak verwatert het contact en dat is zonde! Crowdkeeping helpt een maker verder, want het kost meer tijd en energie om een nieuwe donateur te werven dan een donateur te behouden. Het is dus belangrijk om te investeren in relatiebeheer. Ben jij een maker in de creatieve sector? En heb je donateurs geworven voor je project, bijvoorbeeld via crowdfunding, maar zoek je naar concrete handvatten in het onderhouden van contact met je donateurs? Meld je dan aan voor de Crowdkeeping Academie. Leve het Geven wordt uitgevoerd in opdracht van Platform ACCT, en wordt financieel mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
06-12-2022
In 2023 kan er een beroep worden gedaan op het impulsgeldenprogramma. Daarvoor is ca. 1,6 miljoen euro beschikbaar gesteld door Provinciale Staten van Noord-Brabant. Kunstloc Brabant adviseert en begeleidt aanvragers en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma. Makers, culturele instellingen, overheden, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen of bedrijven die een bijdrage willen leveren aan versterking van de Brabantse culturele sector en/of het verbinden van de cultuursector met andere domeinen, kunnen een beroep doen op het impulsgeldenprogramma. De impulsgelden zijn bestemd voor de duurzame ontwikkeling van het Brabantse cultuursysteem in de volle breedte: professionele kunsten, amateurkunst en cultuureducatie. Een aanvraag voor subsidie impulsgelden kan worden ingediend gedurende een van deze twee indientermijnen: 6 maart t/m 12 maart 2023 en 11 september t/m 17 september 2023. Aanvragen voor de Brabantse cultuurlening kunnen gedurende het hele jaar worden ingediend. Vanaf 4 januari 2023 kunnen er weer aanvragen voor kennisvouchers, crowdfunding en de makersregeling (voor gemeenten) worden ingediend.
29-11-2022
De gemeente Den Haag verlengt de samenwerking met crowdfundingplatform Voordekunst.nl. Individuele makers en culturele instellingen uit Den Haag kunnen daardoor ook komend jaar een financiële bijdrage ontvangen van de gemeente voor hun crowdfundingcampagne. Sinds 2019 draagt de gemeente bij aan crowdfundingcampagnes op Voordekunst.nl, om zo cultureel ondernemerschap te stimuleren en cultuurmakers en culturele instellingen de kans te geven hun ambities waar te maken. Wanneer de initiatiefnemer van de campagne minimaal 75 procent van het doelbedrag heeft opgehaald, vult de gemeente het doelbedrag aan met maximaal 10.000 euro.
24-11-2022
Culturele organisaties en makers in de culturele sector uit Dordrecht kunnen een bijdrage van de gemeente krijgen als zij geld inzamelen via crowdfundingplatform voordekunst.nl. Dat is mogelijk door de samenwerking tussen de gemeente Dordrecht en het platform. Een deel van het bedrag dat een organisatie of maker hoopt op te halen, kan de gemeente betalen. Dit kan oplopen tot 25% van het bedrag tot een maximum van 5.000 euro. De samenwerking is deze maand begonnen. Het Dordts Patriciërshuis is de eerste organisatie die geld heeft gevraagd via het platform. Het is een crowdfundingcampagne gestart voor het aankopen van een monumentale kroonluchter in de Maaskamer. De gemeente draagt 5.000 euro bij aan de 27.500 euro die nodig is.
27-10-2022
Crowdfunding staat bij wetenschappelijk onderzoekers volop in de belangstelling. Creative Funding licht graag het onderzoek van Dr. Claire van Teunenbroek van het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam uit. Waarom geven donateurs?
20-09-2022
In het programma Leve het Geven onderzoekt Platform ACCT en voordekunst de mogelijkheden om particulier geven voor makers te stimuleren. In het kader van het Leve het Geven onderzoekt de leerstoel Mecenaatstudies (verbonden aan Universiteit Utrecht) in de periode 2022-2024 de positie van de creatieve maker in de Nederlandse geefcultuur. Het onderzoek verkent hoe makers zowel bij het stellen van de geefvraag als in interactie met hun gever zich maximaal gestimuleerd, veilig, beloond en erkend kunnen voelen. In december 2020 verscheen een verkennend Leve het Geven-onderzoek naar de behoeften, kansen en knelpunten op het gebied van particulier geven aan individuele makers. Eén van de centrale inzichten uit het verkennende onderzoek was dat er een duidelijk gebrek aan kennis is over de drempels die individuele makers ervaren om donateurs te zoeken, te benaderen en te behouden. Of, omgekeerd, wat het hen makkelijker zou maken om zich op dat vlak te ontwikkelen. Vrijwel al het bestaande onderzoek gaat over de positie van de gever, terwijl dit onderzoek zich juist richt op de maker als ontvanger.
19-09-2022
Het Prins Bernhard Cultuurfonds ondersteunt initiatieven op het gebied van cultuur in heel Nederland. In samenwerking met voordekunst wil het Prins Bernhard Cultuurfonds het (cultureel) ondernemerschap van initiatiefnemers stimuleren en crowdfunding in Nederland breder onder de aandacht brengen. Het Cultuurfonds wil initiatiefnemers die op eigen kracht middelen bijeen weten te brengen belonen voor hun inspanningen. De provinciale afdelingen van het Cultuurfonds droegen dit jaar tezamen in totaal al € 149.763 bij aan 224 crowdfunding campagnes van creatieve makers. Voor deze projecten werd in totaal ruim 1,5 miljoen euro opgehaald. Op de website Leve het Geven meer informatie over dit matchfunding.
05-07-2022
“Wie zorgt er voor de kunst in de vierhoek: mecenas, politiek, kapitaal en burger? Menig spreker deed herhaald beroep op de brede verantwoordelijkheid van de overheid voor het financieren van de infrastructuur voor de kunst (net zoals voor gezondheidszorg, onderwijs en sociale zekerheid). Waar deze verantwoordelijkheid de afgelopen decennia aan erosie ten onder lijkt te gaan, werd gaandeweg duidelijk dat deze voor de kunst eigenlijk zelden bestaan heeft als politieke idee: de idee van private partijen die vanuit eigenbelang verwachtingen stellen bij het publieke stelsel en er invloed op uit kunnen oefenen, is altijd al de expressie en praktijk van de (neo)liberale ideologie geweest. Ook blijken er hardnekkige misverstanden te heersen over wat kunst behelst: is het product of praktijk?” In een essay licht Jack Segbars enkele infrastructurele verhoudingen door aan de hand van een greep uit de inbreng tijdens het symposium De staat van mecenaat, georganiseerd op 30 april 2022 door Platform BK, Framer Framed en beeldend kunstenaar Timo Demollin.
27-06-2022
Vorige maand trok Poppodium Phoenix de stekker uit de eigen organisatie. Het podium moest, vanwege sloop, eind vorig jaar hun plek in The Loads aan de Industriekade in Breda verlaten. Een nieuwe ruimte, om de hoek, kan Phoenix echter al heel lang niet gebruiken. Dit onder meer omdat de gemeente Breda traag is met een deel van de verbouwing en met het verstrekken van noodzakelijke vergunningen. Al die tijd dat Phoenix dicht is en wacht op de gemeente, kunnen er geen concerten worden gegeven of repetitieruimten worden verhuurd. Dat betekent dat er geen inkomsten zijn, terwijl de vaste lasten doorlopen. Nu zijn jonge bezoekers voor Phoenix in de bres gesprongen. Via crowdfundingsite GoFundMe roepen ze op om geld te doneren en zo het poppodium de kans te geven op te krabbelen uit het financiële gat. De jongeren hopen 12.000 euro op te halen. Peter Westerlaken van Phoenix : ,,Daarmee kunnen we zeker vooruit.” Genoeg om vaste lasten en personeel te betalen in de periode dat het poppodium nog dicht zit. Want, al heeft de nieuwe wethouder Marike de Nobel Phoenix bezocht en beloofd zich in te zetten voor het poppodium: ,,Het is nog altijd onduidelijk wanneer Breda het licht op groen gaat zetten en wij eventueel open kunnen.”
05-05-2022
Op 30 april organiseerden Platform BK en Framer Framed het symposium 'De staat van mecenaat, over de veranderende rol van giften in de Nederlandse kunstsector'. Tijdens dit programma wordt de balans opgemaakt tussen publiek bestel en particuliere betrokkenheid, 10 jaar na de bezuinigingen. In een lezing ( door Renée Steenbergen ) en drie panels wordt onderzocht welke giftrelaties voorkomen, hoe en voor wie deze wel en niet werken en welke toekomstmogelijkheden ze bieden. Het symposium is terug te zien. Xandra Nibbeling met een verslag van het symposium in BK Informatie.
14-04-2022
Het kan als kunstenaar een uitdaging zijn om financiering rond te krijgen voor een project. Een manier is om fans te vragen om te doneren; een crowdfundingsactie. Muzikant Davy Knobel, fotograaf Tahné Kleijn en filmmaker Lilia Scheerder kozen hiervoor en haalden er met hun campagnes meer uit dan alleen geld. Marel van Andel sprak met de Brabantse makers.
14-04-2022
Op 30 april organiseren Platform BK en Framer Framed het symposium 'De staat van mecenaat, over de veranderende rol van giften in de Nederlandse kunstsector'. Tijdens dit programma wordt de balans opgemaakt tussen publiek bestel en particuliere betrokkenheid, 10 jaar na de bezuinigingen. In een lezing ( door Renée Steenbergen ) en drie panels wordt onderzocht welke giftrelaties voorkomen, hoe en voor wie deze wel en niet werken en welke toekomstmogelijkheden ze bieden. Op 9 april publiceerde Platform Beeldende Kunst het essay “De staat van het mecenaat : Waarom private giften voor kunst geen politiek instrument moeten zijn.’ van Renée Steenbergen.
10-01-2022
CineCrowd en crowdfundingplatform voordekunst gaan vanaf 2022 gezamenlijk verder onder de naam voordekunst. Zo bundelen ze kennis, kunde en techniek om makers, creatieven en collectieven nog beter te kunnen begeleiden in het mogelijk maken van creatieve projecten en het ophalen van financiering door middel van crowdfunding. CineCrowd werd in 2011 opgericht door Roel van de Weijer met het idee om toekomstig publiek al vroeg in een filmproject te laten participeren. Tussen 2011 en 2021 faciliteerde CineCrowd bijna 1.000 succesvolle crowdfunding-campagnes en doneerden via CineCrowd ruim 85 duizend filmliefhebbers tezamen 6,7 miljoen euro aan filmprojecten. Filmmakers die succesvol gebruik maakten van CineCrowd waren Robert Jan Westdijk, Eddy Terstall, Heddy Honigmann en George Sluizer, die mede dankzij CineCrowd na decennia zijn film Dark Blood kon afmaken.
21-12-2021
De lichten van het Amsterdam Light Festival mogen, in overleg met de gemeente, tijdens de lockdown tussen 17.00 en 22.00 aanblijven. Maar doordat alle rondleidingen en boottochtjes afgezegd zijn, komt het festival – dat dit jaar zijn tienjarig jubileum viert – in financiële nood. Dat is een extra groot probleem omdat de organisatie buiten de garantieregelingen van de Rijksoverheid valt. Amsterdam Light Festival is afhankelijk van particuliere donateurs. De organisatie is daarom een crowdfunding gestart.
25-11-2021
Filmtheater Rialto werd in 1921 gebouwd in de Amsterdamse Pijp, en is een waar begrip in de stad. Nu, honderd jaar later, opent Rialto een tweede locatie bij de Zuidas: Rialto VU. Bij Creative Funding haalden ze 35.001 euro op voor een vierde filmprojector op deze nieuwe locatie. Een geweldig bedrag, maar crowdfunding bracht Rialto meer dan dat. Raymond Walravens (directeur) en Steffie van der Horst (coördinator marketing) vertellen over samenwerken met bedrijven en crowdfunding als marketingcampagne.
08-11-2021
Een uniek, muzikaal belevingsspektakel dat de bezoeker een bijzondere inkijk geeft in de wereld van dance en internationale top-dj’s. Dat is het idee achter ONSTAGE Experience, dat op 1 mei 2022 haar deuren wil openen in het centrum van Breda. Entertainment Business sprak met initiatiefnemer William Watts over de totstandkoming en de ambities van ONSTAGE.
04-11-2021
Op 20 september verscheen een Boekman Extra, helemaal gewijd aan de vraag hoe het publiek zou kunnen ‘opkomen’ voor de pop. Daarna besloten Leve het Geven, de Boekmanstichting en Universiteit Utrecht om een werksessie te organiseren specifiek over pop en over de vraag of mecenaat ook denkbaar is in de popmuziek. Op 12 oktober 2021 spraken verschillende partijen uit de popsector (onder meer POPnl, Popcoalitie, verschillende poppodia, Fonds 21, het ministerie van OCW) over de kansen, uitdagingen en knelpunten van zo’n mecenaat. Een goede stap richting zowel meer zichtbaarheid van het belang van mecenaat als het in gang zetten van een mentaliteitsverandering in de sector. De belangrijkste inzichten van de bijeenkomst. Een verslag van deze sessie.
28-10-2021
Hoe maken instrumenten eigenlijk hun klanken? En waarom klinkt een viool zo mooi? Samen met Jeugdtheatergezelschap Het Laagland ontstond bij de philharmonie zuidnederland het plan voor de film ‘Expeditie Orkest’, waarin kinderen samen met musici uit het orkest op onderzoek uitgaan. Met crowdfunding haalde philharmonie zuidnederland 16.935 euro op om deze bijzondere film te realiseren. Maud Douwes, relatiemanager philharmonie zuidnederland, vertelt over de campagne en het betrekken van de gehele organisatie
07-10-2021
Op 20 september verscheen een nieuwe aflevering van Boekman Extra, helemaal gewijd aan de vraag hoe het publiek zou kunnen ‘opkomen’ voor de pop. De band tussen fans en makers is in de popmuziek van oudsher sterk. Maar: zijn muziekliefhebbers bereid hun favoriete bands en muzikanten ook rechtstreeks te ondersteunen? Hoe ziet die steun er dan uit? Wie moeten het geven? En vooral: hoe zetten muzikanten dit op een goede manier in gang? Allemaal vragen die passen binnen het (onderzoeks)programma Leve het Geven, daarom slaan Leve het Geven, de Boekmanstichting en Universiteit Utrecht de handen ineen om een werksessie te organiseren specifiek over pop en over de vraag of mecenaat ook denkbaar is in de popmuziek. Wat zijn er de voordelen én de nadelen van? Op 12 oktober komen tijdens een online sessie wetenschappers, journalisten en popmakers aan het woord die het thema kort belichten, is er aandacht voor recente voorbeelden en ‘best practices’, en volop ruimte voor discussie in de break-outsessies over de kansen én de dilemma’s van publiekssteun en fanfunding in de popmuziek. Het is een besloten bijeenkomst.
29-09-2021
Dit jaar bundelden voordekunst, Prins Bernhard Cultuurfonds en Cinecrowd, in opdracht van Platform ACCT, de krachten en zetten zij het programma Leve het Geven door. Mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden er gelden beschikbaar gesteld om particulier geven aan individuele makers en instellingen in Nederland te stimuleren. Een belangrijk onderdeel van het programma is matchfunding. Vanaf april 2021 dragen alle provinciale afdelingen van het Prins Bernhard Cultuurfonds bij aan crowdfundingcampagnes op voordekunst. Makers en instellingen die een crowdfundingcampagne starten kunnen daarbij een donatie ontvangen van één van de twaalf provinciale afdelingen van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Zo maken we samen meer creatieve projecten mogelijk. Dankzij het programma Leve het Geven zijn al 189 creatieve projecten gesteund door middel van een matchfundingbijdrage. Gemiddeld halen deze campagnes 109% op van het doelbedrag. Een fantastische presentatie van makers, meer dan 20.000 donateurs en het Prins Bernhard Cultuurfonds: 1,4 miljoen euro voor creatieve crowdfundingcampagnes.
21-09-2021
Het International Queer & Migrant Film Festival en Stichting art.1 beginnen in Amsterdam een eigen filmtheater: Supernova Cinema. Het programma bestaat voor 100% uit geëngageerde films en de aanduiding ‘safer space’ geeft aan dat dit een plek is voor verhalen van buiten de mainstream. “Natuurlijk is er binnen reguliere filmfestivals en de programmering van bepaalde filmhuizen steeds meer aandacht voor onderwerpen als diversiteit, identiteit, migratie en dekolonisatie”, zegt Chris Belloni, medeoprichter en directeur van Supernova Cinema. “Maar het is de vraag in hoeverre dat soort instituten het ook echt voelen en het niet zien als een afvinklijstje. Bij ons zit het in de programmering, de samenstelling van het team, de partijen met wie we samenwerkingen aangaan – in alles eigenlijk.” De opening staat gepland voor de eerste week van oktober. Om een en ander te bekostigen voert Supernova Cinema nu een crowdfundingcampagne via Voordekunst. Op 21 september was 59% van het streefbedrag van €25.000 binnen.
17-09-2021
In de Volkskrant van 3 augustus 2021 maakt muzikant Jett Rebel duidelijk dat steun van de overheid onmisbaar is, maar steun van muziekliefhebbers nog meer. De band tussen fans en makers is in de popmuziek van oudsher sterk. Maar, zijn muziekliefhebbers bereid hun favoriete bands en muzikanten ook rechtstreeks financieel te ondersteunen? Boekman Extra #26, met als titel Popmuziek en mecenaat, is gewijd aan de vraag hoe het publiek zou kunnen ‘opkomen’ voor de popmuziek. Hoe ziet die steun er dan uit? Wie moeten het geven? En vooral: hoe zetten muzikanten dit op een goede manier in gang?
08-07-2021
Wie drie wetenschappers vraagt naar de definitie van ‘de mecenas’ krijgt waarschijnlijk drie verschillende antwoorden. Het is maar net vanuit welk perspectief hij of zij het fenomeen bestudeert. Een econoom zal met een andere definitie komen dan een socioloog of een kunsthistoricus. Helleke van den Braber hanteert haar eigen omschrijving. “Ik zie het als een vorm van uitwisseling en samenwerking tussen gever en ontvanger, ondersteuner en maker. Met in het midden het kunstwerk, dat functioneert als bemiddelend object. Ik kijk graag naar dat hele proces, en hoe het kunstwerk daarin functioneert.” Een gesprek met Helleke van den Braber. Ze is van huis uit literatuurwetenschapper, en bekleedt sinds begin dit jaar de leerstoel Mecenaatstudies, die wordt medegefinancierd door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Daarnaast doceert ze aan de Radboud Universiteit, waar ze de master Kunstbeleid en Kunstbedrijf opzette.
05-07-2021
De philharmonie zuidnederland heeft een educatieprogramma waarmee het jaarlijks duizenden kinderen en jongeren de magie van muziek laat beleven. Om dit programma uit te breiden startte het orkest enige tijd terug een crowdfunding om een instrumentenfilm te maken in samenwerking met jeugdtheatergezelschap Het Laagland, genaamd 'Expeditie Orkest'. De crowdfundactie is inmiddels geslaagd. Er is meer dan de benodigde 15.000 euro opgehaald. De philharmonie liep er naar eigen zeggen al jaren tegenaan dat er kinderen veel te vertellen valt over een symfonieorkest. Hoe werken die instrumenten nu precies? Waar doen de klanken je aan denken? Kun je in een contrabas de rivier oversteken? Ondertussen is het symfonieorkest nog altijd op zoek naar een tijdelijke locatie in ’s-Hertogenbosch nu het Theater aan de Parade gesloopt wordt. De beschikbaarheid is een factor, de akoestiek, maar ook de ruimte. Zowel op het podium als in de zaal.
24-06-2021
In 2020 is er iets minder geld opgehaald door middel van crowdfunding dan in 2019. Dat blijk uit een rapport van crowdfundingcijfers.nl, dat jaarlijks onderzoek doet naar het crowdfunding in Nederland. Door de coronacrisis zouden ondernemingen minder geld hebben opgehaald, maar maatschappelijke projecten juist meer. Ook creatieve projecten haalden meer geld op. Bij donaties aan creatieve projecten zoals film, muziek en theater was juist een stijging van 15% te zien naar een bedrag van 11,5 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per creatief project was volgens de onderzoekers 12.000 euro.
17-06-2021
Een boek maken is duur en risicovol. Je hebt al snel een investering nodig van tienduizend euro en de vraag is maar of je genoeg mensen gaat vinden die je boek willen kopen. Daarnaast is de verkoop van boeken de laatste tientallen jaren een stuk minder geworden. Crowdfunden is een alternatieve manier om een project te financieren ; daarnaast is de crowdfundcampagne ook een marketingtool op zich. Werner Pellis over het crowdfunden voor een fotoboek. Hij sprak erover met Martijn van de Griendt, fotograaf en adviseur bij Voordekunst.
19-05-2021
Met crowdfunding haal je niet alleen geld op, maar werf je ook fans die jouw idee, project of organisatie steunen. Beiden zijn even belangrijk. Crowdfunding is daarmee een financieringsbron én een vorm van marketing. Welke platforms zijn er? Hoe kies je een platform? En hoe zet je een succesvolle crowdfundingcampagne op? Cultuur + Ondernemen heeft een dossier over crowdfunding, met een overzicht van de spelers, een stappenplan en waarin getoond wordt hoe crowdfunding goed samengaat met andere geldbronnen als subsidies, cultuurleningen en matchfunding.
28-04-2021
Dat vierdejaarsstudent Manon Beernink haar afstudeerproductie aan eenzaamheid zou wijden, wist ze al een paar jaar. De student bij St. Joost School of Art & Design kampte zelf met eenzaamheidsgevoelens, en hoopt met haar film Leef Tijd nog maar eens aan te stippen dat het een serieus te nemen thema is. In coronatijd, maar vooral ook daarbuiten. Om de productie te kunnen bekostigen is zij een crowdfunding op Cinecrowd gestart. Het project wordt ondersteund door Kunstloc Brabant.
26-04-2021
In 2021 studeert Lisette Vlassak af aan de Filmacademie te Amsterdam in de richting regie-fictie. De flm 'Cocon' wordt haar visitekaartje voor de professionele filmsector. Deze tragikomische coming-of-age film zal binnenkort worden gefilmd, onder meer in de gemeente Cranendonck. Ondanks de support van productiebedrijven wordt van het team verwacht dat zij zelf ook op zoek gaat naar investeerders om de film te kunnen realiseren. Het team zamelt geld in via crowdfunding op cinecrowd. Op de website is meer informatie over de film en crew te lezen. Ook staat hier de teaser voor de film, waarin Lisette vertelt over de film en haar persoonlijke motivatie om de film te maken. Het project wordt ondersteund door Kunstloc Brabant.
15-04-2021
Huidig beleid om particulier geven te stimuleren bestaat al, denk bijvoorbeeld aan de Geefwet, maar er liggen nog meer kansen die benut kunnen worden. Daarom bundelen voordekunst, Prins Bernhard Cultuurfonds en Cinecrowd, in opdracht van Platform ACCT, de krachten om geven aan makers en instellingen voor de gehele creatieve sector te stimuleren. ‘’In 2020 onderzocht Leve het Geven de behoeften van makers, en de verwachtingen van donateurs, op het gebied van particuliere giften, met als doel een voorstel voor één of meerdere concrete geefinstrumenten door te ontwikkelen. Vanaf 2021 zetten we dit door in samenwerking met makers, instellingen, donateurs en andere stakeholders’’ aldus Kristel Casander, directeur voordekunst.
23-03-2021
Als afstudeerproductie moest en zou Luuk van de Ven iets speciaals neerzetten. Daarom gaat de vierdejaarsstudent van St. Joost School of Art & Design een visueel album maken. Dat staat in het teken van het seksueel misbruik dat hij meemaakte. Door het volgen van therapie kan Luuk sinds een jaar wél praten over wat hij meemaakte, al is hij van nature geen prater. Daarom zet hij zijn afstudeerproduct, een visuele EP, in het teken van seksueel misbruik.”Als ik het omzet naar creatief werk lukt me dat een stuk beter”, zegt de laatstejaarsstudent, die het album uitbrengt onder zijn dragpersona Emily Salvia. Omdat de kosten voor al die videoclips hoog zijn, is Luuk een crowdfundactie gestart op Cinecrowd. Kunstloc Brabant ondersteunt zijn project.
03-03-2021
In 2020 werden er bij crowdfundingsplatform voordekunst een recordaantal campagnes aangemeld en is er meer geld gedoneerd dan ooit tevoren: bijna vijf miljoen. Het grootste platform voor crowdfunding in de creatieve sector in Nederland blikt terug op een veelbewogen corona-jaar. Kristel Casander, directeur van voordekunst: ‘Donateurs voelen zich echt medeverantwoordelijk om de culturele sector door deze moeilijke periode heen te loodsen. Dat is heel mooi om te zien.’
27-01-2021
Voordekunst heeft een open call 'Creative Funding' voor culturele instellingen gelanceerd. Dit voorjaar biedt Voordekunst vijf plekken binnen het Creative Funding-traject aan voor culturele instellingen die financiering willen vinden en een duurzame relatie met het publiek willen creëren. In dit driejarige traject biedt Voordekunst instellingen de kennis, tijd en techniek om crowdfunding campagnes vanaf circa 20.000 euro te financieren door publiek actief te betrekken én te behouden. Een persoonlijke crowdfundingexpert helpt voor, tijdens en na de campagne. De open call loopt tot en met 18 februari.
14-01-2021
In 2020 startten 28 Brabantse makers en culturele organisaties een crowdfunding. Alle campagnes waren succesvol. Dat betekent een slagingspercentage van 100%. Deze projecten ontvingen een bijdrage uit de impulsgelden van 30% van het streefbedrag. Samen haalden zij maar liefst €314.255,- euro aan donaties uit de crowd op. 2020 was een jaar van publicaties en films. Maar liefst 8 makers startten een crowdfunding om de druk van een fotoboek, roman of tentoonstellingspublicatie te financieren en 17 makers hebben middels crowdfunding hun film kunnen realiseren.
10-12-2020
Op 2 december 2020 werden de resultaten van het onderzoek Leve het Geven gepresenteerd. Tijdens de presentatie gingen de aanwezigen in gesprek over de vraag: Hoe kan het particulier geven aan individuele makers in Nederland gestimuleerd worden? De onderzoeksresultaten hebben geleid tot het ‘Basisrecept voor de Toekomst’. In 2021 ontwikkelen voordekunst en CineCrowd, in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds en in opdracht van Platform ACCT, de gevonden uitkomsten en potentiële geef-instrumenten verder door. Een pilotgroep van makers, de ‘Smaakmakers’, zullen hier nauw bij betrokken zijn. Op 17 maart 2021 vindt de tweede bijeenkomst van Leve het Geven plaats. Het onderzoek Leve het Geven is een initiatief van voordekunst, in opdracht van Platform ACCT, en werd uitgevoerd samen met Van Dooren Advies, in samenspraak met Prins Bernhard Cultuurfonds, CineCrowd, Boekmanstichting, Amerborgh en Helleke van den Braber (hoogleraar Mecenaatstudies Universiteit Utrecht).
10-11-2020
Omroep Gelderland en CineCrowd gaan samenwerken om de makers van documentaires te ondersteunen en lanceren een gezamenlijke matchingsregeling. Binnen deze regeling maken filmmakers kans op een bijdrage aan hun crowdfundingcampagne van maximaal 30% van het streefbedrag, met een maximum van €5.000. Om in aanmerking te komen voor de matchingsbijdrage moet de documentairemaker (regisseur of producent) draaien in Gelderland en moet de filmmaker voldoen aan een aantal beoordelingscriteria. Zo moet de documentaire interessant zijn voor het Gelderse publiek, moet het onderwerp uniek of urgent zijn en moet de documentaire iets vertellen over de Gelderse (of streekgebonden-) identiteit. Crowdfunding platform CineCrowd werkt met tal van lokale en regionale partners samen om filmmakers te ondersteunen. Onder andere Kunstloc Brabant, Provincie Limburg, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Cultuurfonds Almere ondersteunen filmmakers via CineCrowd middels matchfunding en coaching.
31-08-2020
Zeven op de tien mensen vinden het heel erg als er door de coronacrisis culturele initiatieven en gezelschappen failliet gaan. Bijna twee derde van de mensen denkt dat de cultuursector niet snel zal herstellen van de crisis. Maar tot nu toe heeft slechts 10 procent extra gedoneerd om musea, theater- en muziekgezelschappen te steunen. Dat blijkt uit een opinieonderzoek, dat het Prins Bernhard Cultuurfonds in juli heeft laten doen naar de waarde die het publiek hecht aan kunst en cultuur. Om die reden start het Prins Bernhard Cultuurfonds met een actie om geld op te halen.
31-08-2020
Het kabinet riep het publiek al vroeg in de coronacrisis op te doneren voor cultuur. ‘Word vriend van een theater!’ Probleem is dat veel mensen cultuur financieren nog als verantwoordelijkheid van de overheid zien. De Volkskrant over de vraag of de ravage die de coronacrisis in de cultuursector aanricht, makers en toeschouwers nu nader tot elkaar brengt.
23-07-2020
Talrijke tijdelijke regelingen van fondsen, o.m. in de podiumkunsten, die in het leven werden geroepen vanwege de coronacrisis, werden overstelpt met aanvragen. De vraag is, zo stelt Maaike van Steenis, coach voor zelfstandigen, of de urgentie vanwege de coronacrisis de enige reden is dat er zo massaal wordt aangevraagd bij deze regelingen. Wordt, door het wegvallen van de noodzaak om een stichting op te richten en uitgebreide projectplannen te schrijven waarin het project al tot in detail is uitgewerkt, het aanvragen van subsidie ineens een optie voor makers die eerder zijn afgehaakt? Van Steenis wijst ook op de samenwerking van fondsen met Voordekunst en het Rotterdamse initiatief PitcherPerfect. Het voortzetten van deze trend van snellere en minder complexe subsidieregelingen is om verschillende redenen een goed idee. Het kan leiden tot een ander type aanvragers, en tot een ander soort voorstellingen. Het is aan overheden en cultuurfondsen om hier hun conclusies uit te trekken. Het bureaucratiseren van subsidieregelingen geeft immers niet noodzakelijkerwijs ook betere, vernieuwendere of meer eigentijdse kunst.
08-07-2020
Halfjaarlijks kijkt Voor de kunst terug op wat er allemaal is gebeurd op het crowdfunding platform. Dit jaar is anders dan anders: het coronavirus, musea, theaters en concertzalen die deuren moesten sluiten, maar ook mooie alternatieven online, veerkrachtige makers en fantastische donateurs. Opvallend : juni 2020 was de beste maand ooit op voordekunst. Er werd in totaal 515.012 euro opgehaald in juni met de meeste donaties ooit, 9.828 donaties. Daarnaast ondersteunde de donateurs niet alleen de makers op voordekunst, maar gaven ze samen ook meer dan 10.000 euro fooi aan voordekunst bij het doneren aan projecten. Brabantse donateurs lijken kunst- en cultuur initiatieven hartelijk te willen steunen. In totaal werd er vanuit de provincie Noord-Brabant al meer dan 100.000 euro gedoneerd aan campagnes op voordekunst tussen maart en juni, de tijden dat de lockdown van kracht was. Het is daarmee de derde provincie met de meeste donaties.
06-07-2020
In de eerste helft van 2020 is in Nederland 178 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 12 procent minder dan in de eerste helft van 2019, toen 203 miljoen euro werd opgehaald. Dat meldt CrowdfundingCijfers.nl. Gijsbert Koren van dat platform: „Door de coronacrisis is voor het eerst sinds lange tijd minder met crowdfunding opgehaald dan voorgaande perioden.”
01-07-2020
Het Bredase project Blind Walls Gallery bestaat vijf jaar en wil dat vieren met een uitgave met daarin alle 80 muurschilderingen. Het ruim 300 pagina's tellende boek is inhoudelijk en qua ontwerp bijna klaar. Het boek gaat in op de schilderingen, het maakproces, de impact op de stad en de vergeten verhalen van Breda.. Om het boek uit te brengen is 15.000 euro nodig. De crowdfundingsactie die Blind Walls begin deze week is begonnen heeft al 9.124 euro opgeleverd.