21-06-2022
De Nationale Bioscoopbon is vernieuwd. Het toenemend aantal cadeaukaarten en de digitalisering van de wereld om ons heen vormden de aanleiding voor een nieuwe koers. Het resultaat is een herpositionering van het merk en een heel nieuw digitaal product en design dat het motto ‘Bonvol verrassingen’ heeft meegekregen.Waar Stichting Nationale Bioscoopbon zich eerder vooral richtte op het concurreren met andere cadeaukaarten komt de focus meer te liggen op de missie: het stimuleren van bezoek aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters. Dat is waar de stichting voor staat. Ivar Schutte – Algemeen Directeur Stichting Nationale Bioscoopbon: ‘Je gaat niet alleen naar de bioscoop of het filmtheater voor die ene film. Het is ook je erop verheugen om te gaan. Iets wat steeds zeldzamer wordt in onze ‘instant’ maatschappij. De voorpret, de sfeer in de zaal, het geluid, de reacties van de mensen om je heen, het gesprek achteraf. Het is elke keer weer anders. Daar willen we meer aandacht voor.’
13-06-2022
Nieuw op de Uitmarkt, de nationale start van hét culturele seizoen, eind augustus, is de Cultuurtuin op het Museumplein: een bijzondere ervaring waarin de bezoekers in alle rust kunnen ronddwalen in een labyrint en informatie met betrekking tot het culturele seizoen digitaal kunnen scannen door het gebruik van hun mobiele telefoon. Denk aan alle musea in het land, maar ook de podia, gezelschappen en makers en niet te vergeten de uitgevers van het Nederlandse boek. De Uitmarkt introduceert hiermee een vernieuwde ervaring en tegelijk een duurzame digitale goody bag waarmee de enthousiaste bezoekers ook kans maken op speciale kortingen en persoonlijke aanbiedingen.
02-06-2022
De Griffel- en Penseeljury's reiken vanaf dit jaar geen Vlag en Wimpels uit, maar Bronzen Griffels en Penselen. De naamsverandering onderstreept het doel van deze prijzen: het onder de aandacht brengen van de beste kinderboeken. De Bronzen Griffels en Penselen zijn nu nog duidelijker een onderdeel van de Griffels en Penselen, de bekendste en belangrijkste juryprijzen voor kinderboeken. De Zilveren en Bronzen Griffels en Penselen worden op 22 juni uitgereikt tijdens een evenement met de winnende auteurs en hun uitgevers. Kort voor de Kinderboekenweek worden vervolgens de Gouden Griffel en het Gouden Penseel bekendgemaakt en uitgereikt. Eén Zilveren Griffel en één Zilveren Penseel worden dan omgezet in een Gouden Griffel en Penseel, de prijzen voor het best geschreven en best geïllustreerde kinderboek van het jaar.
24-05-2022
Artificiële intelligentie is voor de cultuursector nog relatief onbekend terrein. Toch biedt het voor marketeers kansen op het gebied van efficiënter werken, automatisering en personalisatie.
19-05-2022
Fysieke boekhandels zagen hun omzet flink stijgen tijdens de Boekenweek van 2022. Voor het eerst sinds vijf jaar verkochten zij in de Boekenweek meer dan het jaar ervoor. Een stijging die zij na twee zware coronajaren goed konden gebruiken, aldus CPNB-directeur Eveline Aendekerk. De Boekenweek is van oudsher een feestje in de fysieke boekhandels, en dat is in de cijfers van de Boekenweek 2022 goed terug te zien. Hun afzetaandeel was in deze Boekenweek 5 procentpunten hoger dan in de Boekenweek van 2021. Lokale boekhandels hebben dus geprofiteerd van een feestelijke Boekenweek, maar bij die positieve cijfers zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Wanneer de Boekenweek van 2022 vergeleken wordt met die van 2019, het laatste ‘gewone’ jaar vóór de coronacrisis, zien we geen afzetstijging maar een afzetdaling van 7 procentpunt bij de fysieke boekhandels. Ook de totale afzet is in 2022 lager dan in 2021: die is gedaald met 6%. Ten opzichte van 2019 is dat zelfs 9%. Dat de totale afzet lager ligt dan in 2021 komt met name door een daling bij de online winkels. Dat de afzet online lager is dan het jaar ervoor is een trend die tot nu toe voor overgrote deel van 2022 is waar te nemen. Er werd voor de tweede keer een consumentenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de impact van de Boekenweek is op het lees-, koop- en leengedrag van consumenten, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Direct Research. Bijna alle Nederlandse consumenten kennen de Boekenweek van naam (bijna 9 van de 10). Bijna driekwart van de Nederlanders die de Boekenweek kennen zien de Boekenweek als cultureel evenement, ongeveer 7 op de 10 vindt de Boekenweek bovendien ‘belangrijk voor de cultuur in Nederland’. Bijna 4 op de 10 consumenten die bekend zijn met de Boekenweek geven aan dat zij in de laatste 5 jaar een bezoek hebben gebracht aan de fysieke boekwinkel in verband met de Boekenweek. Van die mensen geeft bijna een derde aan dat zij zelfs ‘vaak’ naar de fysieke boekwinkel gaan voor de campagne: (bijna) ieder jaar.
19-05-2022
In de kunst- en cultuursector worden influencers in toenemende mate ingezet als onderdeel van marketingcampagnes. Influencers zijn er in verschillende soorten en maten. Maar welk type past het beste bij jouw organisatie?
09-05-2022
Zowel in Nederland als in België moeten overheidswebsites en van aanverwante partijen al sinds 2016 toegankelijk zijn. In Nederland moeten vanaf 2025 zelfs alle websites en apps toegankelijk zijn voor gebruikers met een beperking. Alicia Hoost nam voor Cultuurmarketing de proef op de som om te ontdekken hoe toegankelijk de webshops van culturele organisaties eigenlijk zijn. Naast dat dit door de overheid wordt opgelegd, is het namelijk zonde als je niet online niet toegankelijk bent voor je publiek, omdat je daardoor bezoekers misloopt. Van de websites die Hoost onderzocht, verzamelde ze 4 onderdelen waarop het vaak misgaat als mensen met een beperking een aankoop willen doen. Beperkingen zijn divers. Denk hierbij aan mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve en/of verstandelijke beperking. Daarom hebben deze punten ook betrekking op verschillende aspecten van het aanschaffen van online tickets.
05-05-2022
Van beslissingen maken op onderbuikgevoel naar handelen op basis van data. SPOT Groningen ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een van de koplopers op het gebied van datagedreven werken in de culturele sector. SPOT Groningen is de organisatie achter muziekgebouw De Oosterpoort (vanaf 2030 De Nieuwe Poort) en de Stadsschouwburg. Naast deze twee vaste locaties programmeert de organisatie ook op andere plekken in Groningen, zoals de Lutherse Kerk en de Martinikerk. SPOT biedt een breed theater -en muziekprogramma, waaronder voorstellingen van huisgezelschappen zoals Het Noord Nederlands Orkest, Het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni. Daarnaast organiseren ze meerdere festivals per jaar en maatschappelijke projecten rondom theater en muziek.
05-05-2022
Bezoekers die een avondje naar het theater willen kunnen een voorstelling zoeken in de UITagenda of op de websites van podia en gezelschappen. Maar één goed overzicht van wat er allemaal te zien is, ontbreekt nog. Die informatie is nog niet met elkaar verbonden is en dus niet centraal beschikbaar is. Een integraal systeem biedt uitkomst voor theaters én bezoekers.
26-04-2022
KVB Boekwerk en Stichting CPNB presenteren een vergelijking tussen de afzetcijfers voor de Boekenweek 2021 en 2022. In 2021 startte de Boekenweek wegens de coronamaatregelen op 29 mei (week 21), vier weken na de heropening van fysieke boekwinkels in april. Ook in 2022 ging de Boekenweek op een ander moment dan ‘normaal’ van start, namelijk op 9 april (week 14). De fysieke boekwinkels heropenden in 2022 in week 2. In vergelijking met de Boekenweek-periode 2021 is de totale afzet in 2022 lager. Tijdens de Boekenweek-periode is de afzet via het offline verkoopkanaal hoger dan in 2021. In de eerste week van de Boekenweek worden 7% minder boeken verkocht, in de tweede week 4% minder. Tijdens de gehele Boekenweek-periode is de afzet 5% lager dan in 2021. Voor enkel Nederlandstalige boeken geldt dat de afzet 7% lager is dan in 2021. In aanvulling op de marktcijfers zal Stichting CPNB in mei de resultaten van een consumentenonderzoek over de Boekenweek 2022 presenteren.
25-04-2022
Marije Kool is sinds december 2020 zakelijk directeur bij Teylers Museum. Ze gebruikt haar achtergrond als marketeer om in haar nieuwe functie altijd vanuit het publiek te blijven denken. Alicia Hoost sprak met haar.
25-04-2022
We are public was een van de eerste initiatieven die vanuit het idee van een sportschoolabonnement voor een bedrag per maand een speciaal geselecteerd aanbod aan kunst en cultuur openstelde. In 2014 begon de organisatie in Amsterdam (en later in 11 andere steden), waarmee je voor inmiddels 18 euro per maand naar het theater, concerten of andere evenementen kon. “Het liep een tijd heel goed,” zegt Bas Morsch, een van de oprichters. Maar sinds corona is de club zeker de helft van de leden kwijtgeraakt. Niet verrassend, aangezien er ook niets te zien was. Iets soortgelijks gebeurde bij cultuurpas CJP. Morsch: “In het begin was nog onzeker wat er zou gebeuren. Je kon je lidmaatschap ook pauzeren, maar het duurde natuurlijk 2,5 jaar, dus het stroomde geleidelijk uit. Het was heel dubbel: ik begreep het wel. Ons product was eigenlijk weg, maar aan de andere kant was ik ook verrast dat er ook nog mensen bleven. We hebben wel veel dingen gedaan. We hebben het museum voor niet-essentiële kunst opgezet. We hebben kunstenaars gesteund, en deelden hun werken met onze leden.” We are public heeft nu nog 5000 leden. Dat moet met een actie weer met minimaal 1000 stijgen. Je kunt nu tijdelijk voor één euro de eerste twee maanden lid zijn. “We moeten nu gewoon aan de bak. We hebben geen subsidie, we draaien op die leden,” zegt Morsch.
11-04-2022
Het Nederlands publiek wil net zo graag naar het theater als voor de coronapandemie. Een meerderheid van alle leeftijdscategorieën geeft aan van plan te zijn net zo vaak of zelfs vaker te willen gaan dan voorheen. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat Bureau Hendrik Beerda heeft gedaan in opdracht van het Nationaal Theaterfonds. Het Nationaal Theaterfonds wilde weten hoe het publiek tegen het theaterbezoek aankijkt nu de coronamaatregelen zijn opgeheven. Een onderzoek dat het komende jaar iedere drie maanden wordt herhaald om zodoende de veranderingen goed in kaart te brengen. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de theaterbezoekers nu minder een voorstelling bezoekt dan voor de crisis, 18% gaat evenveel naar het theater en 5% gaat juist meer. Voor de bezoekers die minder een voorstelling bekijken zijn er drie belangrijke redenen: de onduidelijkheid of een voorstelling doorgaat, angst voor gezondheidsrisico’s en te weinig aantrekkelijke producties. De redenen zijn per leeftijdsgroep verschillend. Voorziter Albert Verlinde van Het Nationaal Theaterfonds : ‘We hebben de uitkomsten van het onderzoek met de sector gedeeld en diverse aanbevelingen gedaan voor alle leeftijdscategorieën. Bij de jongeren moet er onder andere naar de prijs en het sociale aspect worden gekeken. Voor de groep 30-55 moet duidelijk zijn dat de voorstellingen te allen tijde doorgaat, behalve bij overmacht. Dus er wordt ook gespeeld bij een lage zaalbezetting. Maar ook dat er geen sprake meer is van beperkte openingstijden. Een avondje theater is een totale avond uit. En voor de 55-plussers willen we extra duidelijk maken dat in alle theaters de hygiëne maatregelen mogelijk blijven en dat men ook met een mondkapje op welkom zijn. En voor iedereen geldt: Mensen hebben de gezelligheid gemist. Theaters brengen die gezelligheid weer terug.’
07-04-2022
In Marseille staat midden in de historische haven een modern, architectonisch bouwwerk genaamd Mucem. Mucem is de korte benaming voor Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, staat in het teken van de culturen rondom de Middellandse Zee en opende in 2013 haar deuren. Mucem is een musée de France, een status die wordt toegekend door de Franse overheid waaraan ook een aantal eisen zijn verbonden. Zo moet het museum educatief, toegankelijk, openbaar en beschikbaar voor een zo groot mogelijk publiek zijn. Een groot publiek heeft Mucem zeker. Jaarlijks verwelkomt het museum zo’n 1,2 miljoen bezoekers. Hiervan koopt iets minder dan de helft, 500.000 mensen, een ticket voor een tentoonstelling. De resterende bezoekers komen om een andere reden langs, bijvoorbeeld om het complex te bewonderen of voor één van de activiteiten van het museum. Gebrek aan registratie door middel van een ticket maakt dataverzameling van alle bezoekers een uitdaging. Hoe verzamel je dan toch bezoekersdata?
05-04-2022
Hoe betrek en bereik je als kunstinstelling een nieuwe generatie cultuurliefhebbers? Daarover gingen Museum Boijmans Van Beuningen, Nederlands Fotomuseum, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Frans Hals Museum, Eye Filmmuseum, Bonnefanten, Stedelijk Museum Alkmaar en TextielMuseum 24 maart 2022 op uitnodiging van Fonds 21 met elkaar in gesprek. Dankzij een eenmalige toekenning vanuit Fonds 21 EXTRA richten deze musea zich de komende jaren op publiekswerking op het gebied van verjonging en diversiteit. Dat doen ze met initiatieven uiteenlopend van het werven en opleiden van jonge curatoren of programmeurs tot een onderzoekstraject gericht op het vergroten van kennis, ervaring en interactie op het gebied van nieuwe publieksgroepen. De insteek van deze besloten sessie was een open gesprek tussen partijen die voor vergelijkbare uitdagingen staan of die hier al ervaring mee hebben. De kennissessie werd geleid door Martin van Engel, senior adviseur diversiteit en inclusie bij Diversion. De kennissessie bood de kunstinstellingen gelegenheid om kennis te maken met elkaar en elkaars initiatieven. De instellingen staan voor vergelijkbare uitdagingen op het gebied van publiekswerking. Ook werd er aangegeven dat er een kennisbehoefte is op het vlak van het creëren van draagvlak voor verandering binnen de instelling en het verankeren van een nieuw, meerstemmig narratief. Een verslag. Fonds 21 gaat vervolg geven aan deze eerste kennissessie, daarin zal worden ingezoomd op de werving, selectie en begeleiding van nieuwe medewerkers.
31-03-2022
Wat maakt iemand een goede PR-medewerker in 2022? Cultuurmarketing vroeg het drie PR experts.
29-03-2022
Cultuurmarketing is voorstander van een eerlijke beloning voor zzp’ers die op opdrachtbasis marketingcommunicatie werkzaamheden uitvoeren voor culturele instellingen. Afgelopen zomer organiseerde Cultuurmarketing daarom een online bijeenkomst, waarin met een groep zzp’ers de uitdagingen met betrekking tot uurtarieven zijn besproken. Naar aanleiding daarvan is een enquête opgesteld om breder inzicht te krijgen in de praktijkervaringen van freelancers die marketing en/of communicatiewerkzaamheden uitvoeren voor culturele organisaties. De peiling maakt duidelijk dat er grote verschillen zijn in uurtarieven die met name gecreëerd worden door te veel concurrentie, verkeerde verwachtingen bij opdrachtgevers en weinig solidariteit tussen collega’s. 144 zzp’ers beantwoordden in februari 2022 enquêtevragen over uurtarieven. Van deze 144 respondenten werkte 22,1% twee jaar of korter als zzp’er in de culturele sector, 52,1% tussen de twee en tien jaar en 25,7% meer dan tien jaar. De marketeers zijn met name werkzaam voor de presenterende podiumkunsten, producerende podiumkunsten, festivals en musea.
21-03-2022
Eind 2021 ondervroeg Cultuurmarketing via het jaarlijkse Cultuurmarketing Onderzoek 445 marketeers in de cultuursector in Nederland en België naar de voornaamste uitdagingen op het gebied van Diversiteit en Inclusie. In hetzelfde jaar kwamen 10 vakgenoten tijdens de Cultuurmarketing commissie ‘Evaluatie van inclusiviteitsbeleid’ op regelmatige basis bij elkaar om uit te wisselen over hun ervaringen in de praktijk. Hoe kan je vanuit een marketingcommunicatiepositie impact maken in de organisatie wanneer het aankomt op D&I? En hoe vind je manieren om de effectiviteit van deze inspanningen te meten? Patrica Liplijn over enkele resultaten en learnings uit zowel het Cultuurmarketing Onderzoek als de commissie-bijeenkomsten.
21-03-2022
Nu theaters na twee onrustige coronajaren de deuren weer hebben geopend, kunnen we voorzichtig vooruitkijken. Dat doet Theaterkrant de komende weken in de nieuwe rubriek Zorg en hoop na corona met uiteenlopende theaterwerkers voor en achter de schermen. In de vierde bijdrage een kort gesprek van Sander Janssens met Dieke van der Spek, die als freelance marketeer onder meer werkt voor Theater Rotterdam en Het Nationale Theater. Zorg: ‘Hoe krijgen we bij de vaste toeschouwer het theaterbezoek weer in de routine?’ Hoop : ‘Met minder drukwerk en meer flexibele marketinguitingen kun je divers publiek bereiken’
10-03-2022
De coronacrisis creëerde een shift naar meer online aanwezigheid. Daarom 6 tips voor kleine culturele organisaties die, ondanks weinig middelen en budget, hun online marketing naar een hoger niveau willen tillen.
07-03-2022
Het Brabantse evenementencollectief Front of House heeft de publiekscampagne ‘Brabant Bouwt Feest!’ gelanceerd. De campagne moet bezoekers weer naar de Brabantse dancefestivals trekken en omwonenden en belanghebbenden informeren over hoe deze weer veilig kunnen plaatsvinden. Ook hoopt men professionals – die elders zijn gaan werken – te motiveren om terug te keren naar de sector. Op de site van de campagne is een evenementenkalender opgenomen en worden vragen beantwoord van bezoekers, omwonenden en ondernemers. Ook staan er vacatures op van Brabantse ondernemers in de sector. Volgens Front of House is 80 procent van alle toeleveranciers van Brabantse dancefestivals gevestigd in Noord-Brabant, zijn er 20.000 Brabanders werkzaam in de sector en zijn zij samen met de organisatoren goed voor zo’n 1,2 miljard euro aan omzet.
24-02-2022
Maaike Verberk (voorzitter Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata en directeur DEN) en Coen van der Poll (eigenaar Peppered) spraken tijdens de open coffee op 25 januari jl. over de ontwikkelingen op het gebied van publieksdata in de cultuursector.
22-02-2022
Welke middelen en vaardigheden heb je nodig om datagedreven te kunnen werken? Cultuurmarketing geeft 5 tips om je op weg te helpen.
10-02-2022
De pandemie veroorzaakte een digital turn in de kunsten. Popartiesten bereikten een recordpubliek via games, virtuele concertzalen rezen op en WhatsApp werd een theaterpodium. Toch blijven samenwerkingen tussen de Vlaamse kunsten- en de gamesector schaars. De Antwerpse kunstenorganisatie Het Bos verenigde eind januari gamers, ontwikkelaars, artiesten en kunstliefhebbers op het festival Different Perspectives, waarin de artistieke mogelijkheden van gaming worden onderzocht. Wat kunnen games betekenen voor de kunsten? En waarom werden ze zo lang miskend?
10-02-2022
Duizenden cultuurorganisaties in Nederland proberen met hun aanbod jongeren te bereiken. Maar dat lukt lang niet altijd. Hun aanbod sluit niet aan bij jongeren of ze bereiken de jongeren helemaal niet. Rebecca Trouwee onderzocht hoe cultuuraanbieders beter kunnen inspelen op de behoeften van jongeren. Trouwee deed het onderzoek in opdracht van Kunstbende, LKCA en Rabobank.
08-02-2022
Bucketlist concerten voor jongeren, een Opera Sing Along en samenwerkingen met studenten en populaire muzikanten als Jett Rebel en Iris Hond. Brabantse orkesten en koren doen er veel aan om te verjongen en vernieuwen. Om hun bestaansrecht te behouden, vanuit hun bevlogenheid om nieuwe doelgroepen aan te spreken en om drempels weg te halen om naar een klassiek concert te gaan. Hoe? Brabant Koor, philharmonie zuidnederland en Kamerata Zuid delen hun ervaringen. Een bericht van Simone Vos.
03-02-2022
Een schrijftraining voor zzp'ers in cultuur. Hoe verwoord je wat je doet in een korte pakkende tekst? Zodat je anderen ook verleidt om er naar, of naar jou te kijken. Trainers Suzanne Docter en Gonda Duijvenvoorden helpen om forse stappen te zetten op schrijfgebied. Naast de twee bijeenkomsten is er een huiswerkopdracht, waar nuttige en praktische feedback op wordt gegeven. Deze schrijftraining wordt georganiseerd door CiST, Nieuwe Veste en Kunstloc Brabant, en maakt onderdeel uit van een traject in het kader van de regeling ‘Impulsregeling zzp’ers en erfgoedvrijwilligers’ van het Fonds voor Cultuurparticipatie. 4 avonden in Breda en Tilburg in februari, maart en april.
03-02-2022
Musea willen, net als andere culturele instellingen, meer inzicht krijgen in hun publiek om hun marketing effectiever in te richten en zo een groter publiek te bereiken. Data-analyse van transactiedata, de gegevens die vastgelegd worden rondom de verkoop van een ticket, is een bron van inzicht in kaartkopers. De Museumvereniging, uitgever van de Museumkaart, verzamelt al jaren data over museumbezoekers die gekoppeld zijn aan persoonsgegevens. Voor musea bevatten deze gegevens een schat aan informatie; zij zouden hiermee heel gerichte marketingacties en persoonlijke en relevante communicatie aan hun bezoekers kunnen inrichten. De Museumvereniging is helaas nog steeds terughoudend in het leveren van data (inclusief persoonsgegevens) aan individuele musea. Musea kunnen wel geaggregeerde inzichten halen uit het dashboard van de Museumvereniging. Aggregatie wil zeggen dat je inzichten kunt krijgen in het gedrag van groepen mensen in plaats van individuen. Die groepen zijn bijvoorbeeld samengesteld op basis van leeftijd of provincie van herkomst. Voor Kunsthal KAdE in Amersfoort ging Sara Oomen, onderzoeker en data analist, aan de slag met data uit dit dashboard. Hoe musea met deze algemene data specifieke vraagstukken op kunnen lossen, licht ze stapsgewijs toe.
03-02-2022
Een persbericht is een perfect middel om free publicity te genereren. Mits goed opgezet en geschreven, want niet ieder persbericht leent zich voor doorplaatsing in kranten, tijdschriften en andere media. De redactie van Cultuurmarketing geeft 10 tips.
31-01-2022
Het Eindhovens Dagblad sprak met Agnes Martens, die bij de philharmonie zuidnederland vernieuwende projecten bedenkt om klassieke muziek en potentiële liefhebbers dichter bij elkaar te brengen, over merchandise. Een hoodie, een shirt, een FANnypack, een bucket hat, een tas en andere items, of wel ‘philgoodies’, waarmee je letterlijk en figuurlijk kunt uitdragen dat je fan bent van klassieke muziek. Merchandise in de klassieke wereld is niet nieuw, maar de aanpak van het orkest is wel anders. ,,Wat ik er van heb gezien beperkt zich tot een koffiemok, een balpen of een stropdas. Wij willen álle fans van klassiek van jong tot oud iets aanbieden. Daarom hebben we samen met onze vormgevers van Luidspreker Creative Studio gekozen voor de paraplu en sjaal voor onze trouwe fans, en voor fannypacks, bucket hats en hoodies voor de nieuwe, lees jongere fans.” Het zou mooi zijn als een of meerdere winkels in de binnenstad van Eindhoven de producten gaan verkopen. ,,Ons doel is uiteindelijk om met #philgood, of je nu wel of geen fan bent van klassiek, een glimlach te brengen.”
27-01-2022
Hoe willen Nederlandse filmpodia het publiek in aanraking brengen met kwaliteitsfilm? Drie filmtheaters en Cineville vertellen hoe de coronacrisis bijdraagt aan de herwaardering van fysiek filmbezoek.
18-01-2022
De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata blikt op 25 januari, tijdens de Digitale Open Coffee, met diverse gasten terug op verschillende projecten in binnen- en buitenland, gericht op het beter leren kennen van publiek.
17-01-2022
Door de aanhoudende onzekerheid over de coronasituatie wordt de Boekenweek 2022 een maand verzet: deze vindt dit jaar plaats van 9 t/m 18 april. De Boekenweek eindigt dit jaar niet op de traditionele zondag, maar op Tweede Paasdag. Stichting CPNB neemt dit besluit in het licht van de huidige coronamaatregelen, waarbij slechts een beperkt aantal bezoekers per vierkante meter is toegestaan. De Boekenweek komt beter tot zijn recht wanneer boekhandel en bibliotheek op volle sterkte open zijn.
13-01-2022
De coronacrisis zorgde voor meer focus op strategie-ontwikkeling. Zowel op het gebied van online marketing, branding, maar ook als het gaat over het terugwinnen van het publiek. Terug naar de basis en tijd voor meer structuur. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten van het Cultuurmarketing Onderzoek 2021 op een rij.
10-01-2022
Onder culturele organisaties is het bereiken van nieuwe doelgroepen een veelgehoorde – en vaak doorlopende – doelstelling. Dat komt onder andere voort uit de overtuiging dat kunst en cultuur van meerwaarde is voor ieder mens, maar het past ook bij de doelstelling die je meekrijgt wanneer je financiering ontvangt vanuit publieke gelden. Praktische tips en adviezen van Pim Halkes, senior adviseur bij customer engagement company Smart Connections, over hoe je nieuwe doelgroepen het beste aan jouw merk kunt verbinden.
10-01-2022
Marketeers in de cultuursector zien datagedreven marketing als een belangrijke manier om marketing naar een hoger niveau te tillen, blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2021. Maar hoe vergevorderd is het datagedreven marketingvakgebied eigenlijk? Een bijdrage van Patricia Liplijn.
09-12-2021
Volle zalen en meer publieksinkomsten. En in die zalen meer mensen die zich welkom voelen omdat ze zich herkennen in het aanbod. Dat is de wens van cultuurbeleidsmakers en culturele organisaties. In Boekman 129 ruim aandacht voor hun inspanningen in de zoektocht naar een breder publieksbereik. Daarbij kan de enorme impact van corona niet ontbreken. Niets is immers zoals het was vóór de pandemie. Met bijdragen van o.a. Koen van Eijck, Evert Bisschop Boele, Kim van der Meulen, Sandra Trienekens, Hanka Otte, Joke de Wolf, Joris Veerbeek en Mirko Tobias Schäfer. Boekman
07-12-2021
Het belangrijkste doel van de marketingafdeling bij Zwolse theaters is het krijgen van de juiste persoon in de juiste zaal, vertelt Edo Feenstra, CRM marketeer bij Zwolse theaters. Hoe krijg je die daar? Een persoonlijke benadering van klanten speelt een grote rol om de retentie te verhogen.
02-12-2021
Hoe kunnen culturele organisaties jongeren aan zich binden? Pas toen Rozemarijn Romeijn, marketeer Schouwburg Concertzaal Tilburg, zelf les ging geven aan jongeren, op de Fontys Hogeschool, brak bij haar het inzicht door dat je jongeren zelf het initiatief kan geven. De jongeren die ze ontmoette vroeg ze wat zij wilden. „Zo kwam ik in contact met jongeren die wel ideeën hadden maar geen plek om ze uit te voeren.” Die plek kon ze bieden. Van het Fonds voor Cultuurparticipatie kwam er vanaf seizoen 2018-2019 financiële ondersteuning in het kader van de de regeling ‘Meemaakpodia’. In Tilburg richtte Romeijn uiteindelijk T’Agency op, een jongerencommunity waar inmiddels bijna duizend jongeren actief bij betrokken zijn. Jongeren kregen ook een plek in de organisatie: een betaalde baan met invloed en verantwoordelijkheid. Voor wie wilde doorgroeien kwamen er twee betaalde junior-functies. „De junior producer houdt zich bezig met het opzetten en organiseren van community events: masterclasses, meet ups, borrels. De ander is de online community manager. Hetzelfde werk, maar dan op Instagram, ons belangrijkste platform voor de leden. Er is nu ook een derde jongere aan het werk, als trainee bij de afdeling programmering.” Tyrone Tjon-A-Loi (28) is die junior producer. Zijn platform Goldfished kon hij met hulp van Romeijn uitbouwen binnen Theaters Tilburg. Het is zeer succesrijk. Dat verklaart hij uit het feit dat de programma’s bedacht worden met de “community.”. Via een professionele fotoshoot, met promofilmpjes online en op Instagram worden de jongvolwassenenen bereikt. Opvallend is dat de bijeenkomsten van de community niet gekoppeld zijn aan voorstellingen. Het gaat de jongeren om onderwerpen, bijv. gaming, technologie, feminisme, klimaat. Jongeren naar voorstellingen laten gaan is dan ook niet het doel. “Het gaat om het ontwikkeltraject en dat het van henzelf is. Dat is het belangrijkst”, zegt Romeijn. Er is een Junior Board, een apart orgaan met leden van de community, dat elk half jaar overlegt met de programmeurs van het theater. Romeijn: „Dat zijn inhoudelijke gesprekken waarin beide kanten van elkaar leren.” Verandert door de inbreng van T*Agency de functie van de organisatie en van het theatergebouw? Romeijn: „Dat is de bedoeling. De ruimtes worden op andere tijden en op andere manieren gebruikt.” Ook Romeijn constateert dat de werkwijzen nog veel verschillen. „Het traject van jaren van tevoren een voorstelling boeken tot een marketingtekstje schrijven verloopt in de theatersector enorm stroperig. Dat sluit niet aan op de flexibiliteit en snelheid waarmee jongeren werken.” Ook in andere steden hebben jongeren de laatste jaren op een soortgelijke wijze meer eigen verantwoordelijkheid in theaters gekregen, zoals in de HNTdeMotor bij Het Nationale Theater, Den Haag, in De Meervaart te Amsterdam en in De Schuur te Haarlem.
24-11-2021
De Kinderboekenweek 2021 heeft voor een flinke stijging in de verkoop van kinderboeken gezorgd. Boekhandelaren zien de afzet van kinderboeken 61% stijgen in vergelijking met de maand ervoor. Dit in een jaar dat sowieso al succesvol is voor wat betreft de verkoop van kinderboeken. Het aantal verkochte kinderboeken was afgelopen Kinderboekenweek hoger dan tijdens de edities in 2019 en 2020. Tijdens de Kinderboekenweek 2021 zijn er 4% meer kinderboeken verkocht dan in 2020 en 13% meer dan in 2019.
24-11-2021
Het ministerie van OCW investeerde de laatste jaren fors in de ontwikkeling van een collectief systeem voor publieksdata in de culturele sector. Maar als een collectief systeem het uitgangspunt is, bereikt de Taskforce Publieksdata dan het doel om publieksbereik in de culturele sector te optimaliseren? Anna Elffers en Sara Oomen twijfelen of de behoeften en mogelijkheden van individuele makers en organisaties wel voldoende zijn meegenomen. Ze maken zich zorgen of het geïnvesteerde geld zo wel echt ten goede komt aan waar het ministerie én de sector om te doen is: een groter en diverser publieksbereik van de kunst- en cultuursector. “Individuele instellingen (en makers) willen een uniek en authentiek profiel en de eigenheid van hun ‘product’ cultiveren. Die variatie maakt dat er veel verschillende bezoekers aangesproken worden door het cultuuraanbod in Nederland. De eigenheid van instellingen komt ook tot uitdrukking in de onderzoeksbehoefte, in de verzamelde data en in welke kansen er zijn voor het vergroten van publieksbereik. Om campagnes te kunnen ontwikkelen die echt leiden tot een groter of meer divers publieksbereik is daarom maatwerkonderzoek nodig.” “Het gevaar van een collectief systeem voor publieksdata is dat dit nog meer tijd, kennis en budget van culturele instellingen vraagt, in plaats van het huidige gebrek daaraan op te lossen. De hindernissen die culturele instellingen nu ervaren om tot inzichten uit data-analyse (en vervolgens een groter publieksbereik) te komen, lijken in de onderzoeken te worden genegeerd; deze problemen zullen zo niet worden opgelost. Het optuigen van een collectief systeem dat geen ruimte biedt aan maatwerk, en daarmee onvoldoende aansluit op de behoeften van culturele instellingen, zal weinig bijdragen aan het bereiken van een groter en diverser publiek voor kunst en cultuur “.
18-11-2021
De rol van de marketeer is in de culturele sector volgens Pieter de Rooij de afgelopen 15 jaar sterker en belangrijker geworden. Toch zijn er op het gebied van klantgerichtheid nog genoeg stappen te zetten. De Rooij is hogeschooldocent en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences op het gebied van CRM, consumentengedrag en (experience) marketing.
10-11-2021
Van 28 t/m 30 januari 2022 vindt het Nationaal Theaterweekend plaats. Een weekend voor iedereen. Jong, oud, vaste of nieuwe bezoeker. Het Nationaal Theaterweekend is bedoeld om nieuw publiek kennis te laten maken met theater en om bestaand publiek uitdagender te laten kiezen. De ingrediënten van het weekend zijn eenvoudig: iedere voorstelling kost maximaal €10,- en daarnaast zijn er extra activiteiten te bezoeken in het theater. Deelnemen kan al vanaf 1 voorstelling én het Nationaal Theaterfonds stelt een programmeringsbijdrage beschikbaar. Meer informatie in de presentatie en de handleiding.
10-11-2021
De naam van een organisatie is het fundament van een merk en het publiek bouwt er gedurende de jaren allerlei associaties mee op. Toch zijn er nog altijd culturele organisaties die opmerkelijke naamswijzigingen doorvoeren. Recent bijvoorbeeld Witte de With en Theaters Tilburg. Wat drijft hen om zo’n grote stap te nemen?
03-11-2021
Op 6 november opent Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Koning Willem-Alexander opent het gebouw. Het concept achter het depot is dat het geen museum is, maar wel een museumgebouw. Het depot draait om de ambacht, het werk, de verzorging en de conservering van de collectie. Daniël Bouw, hoofd marketing en communicatie bij Boijmans Van Beuningen: “Een museum is een toonzaal, waarbij de conservatoren bepalen wat het publiek te zien krijgt uit de enorme collectie. Het depot is een aanvulling op het museum, waar je ook een andere ervaring krijgt. Alles wat je in het museum nooit zag, is nu in het depot te zien. Het is een werkgebouw waarbij de achterkant de voorkant wordt.” De marketingafdeling zet met het depot -naast de cultuurliefhebber- in op een nieuw en jonger publiek. Bouw: “Het gaat over verzamelen, de liefde voor het object en de verzorging van het materiaal. Dat zijn concepten waar iedereen zich iets bij kan voorstellen. We denken daarom dat het depot laagdrempeliger kan zijn dan het museum.” Om nieuw en jong publiek te bereiken, werkt het museum met de doelgroep samen. Daarnaast probeert het museum de doelgroep te bereiken via online marketing, waarbij ze met name inzetten op videomateriaal. Naast een jonge doelgroep, zet de marketingafdeling ook in op lokaal publiek. Slechts 15% van de bezoekers (exclusief onderwijsgroepen) aan museum Boijmans kwam uit Rotterdam.
02-11-2021
Onder de noemer ‘Op stoom!’ vond 27 oktober een online bijeenkomst plaats voor afgevaardigden van Amsterdam & Partners, Kunstloc Brabant, Rotterdam Festivals, The Hague & Partners, Utrecht Marketing en We the North (samenwerkingsverband Groningen, Friesland en Drenthe). In deze steden en regio’s gaan instellingen de komende weken aan de slag met het Culturele Doelgroepenmodel. Gijs Meijer, projectleider van de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata, kijkt terug op een geslaagde meeting. “We hebben op een laagdrempelige manier kennis en ervaringen uitgewisseld. En de conclusie is duidelijk: het pilotproject om dit publieksdatamodel verder op te schalen is voortvarend van start gegaan. Dat is heel fijn, want veel individuele instellingen kunnen hier voordeel bij hebben.” Het Culturele Doelgroepenmodel is ontwikkeld in Rotterdam. Mariska van Elsen van Rotterdam Festivals gaf een uitgebreide toelichting met diverse voorbeelden waaruit duidelijk blijkt hoeveel instellingen eraan hebben als ze met dit model gaan werken. Als je je publiek beter leert kennen, dan kun je daar immers de programmering en de communicatie op aanpassen en zo nog meer (potentiële) bezoekers bereiken. Daarnaast zijn deze inzichten ook voor steden en/of regio’s interessant.
21-10-2021
Hendrik Beerda Brand Consultancy analyseerde in opdracht van Rotterdam Festivals wat Nederlanders vinden van Rotterdam en haar cultuurorganisaties, en hoe Rotterdammers denken over hún stad en het cultuuraanbod
21-10-2021
Cultuurmarketing organiseert twee keer per jaar de leergang online marketing waarin aan de hand van vijf workshops wordt voorzien van de basiskennis van online marketing. De workshops SEO, e-mailmarketing, social media marketing, online adverteren en Google Analytics worden gegeven door vijf experts uit dat vakgebied. De online wereld innoveert razendsnel, maar wat zijn volgens deze experts de nieuwste trends en ontwikkelingen.
19-10-2021
Het e-book is inmiddels niet meer weg te denken uit de boekenwereld. Een op de vier Nederlanders leest wel eens een e-book. Daarnaast zijn er nog veel andere manieren om digitaal een verhaal tot je te nemen. Denk aan luisterboeken of verhalende podcasts en games. Gebruikers van deze digitale verhalen worden digitale lezers genoemd. De eerste themameting van 2021 van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek legt de focus op deze groep lezers. Enkele conclusies uit het onderzoek. Meer dan de helft van de spelers van verhalende games en luisteraars van verhalende podcasts leest namelijk ook e-books; voor luisterboekluisteraars is dit zelfs driekwart. Mensen gebruiken deze media ook om vergelijkbare redenen, namelijk voor ontspanning en plezier. De podcast zet daarnaast ook aan tot nadenken en geeft de luisteraar nieuwe kennis. Spelers van verhalende games geven vaker dan andere digitale lezers aan dat games hen nieuwe dingen liet beleven en hen in contact bracht met een nieuwe wereld. Leesplatform leiden tot boekaankopen: ruim acht op de tien gebruikers heeft wel eens een boek gekocht naar aanleiding van een recensie op een leesplatform. Een kwart van hen geeft zelfs aan dit vaak te doen. Ook sociale media spelen tegenwoordig een belangrijke rol bij het opdoen van inspiratie voor boeken. Facebook, YouTube en Instagram worden het meest gebruikt voor informatie over boeken of lezen. Men kijkt daar voornamelijk naar reviews over boeken (34% van de digitale lezers).
11-10-2021
Daniel Jaspers is hoofd marketing & communicatie bij Toneelgroep Oostpool. Door zijn corporate achtergrond ziet Jaspers goed waar de theaterbranche nog winst kan behalen: datagedreven marketing en het bereiken van een nieuw publiek. Het terugwinnen van bezoekers na corona vormt een extra uitdaging. Cultuurmarketing sprak met hem.
07-10-2021
Demelzha Blinker, sinds 10 jaar werkzaam als marketeer binnen de podiumkunsten, legt uit waarom het belangrijk is je om als marketeer niet te richten op snel succes, maar op de lange termijn en welke uitdagingen dat met zich meebrengt.
07-10-2021
Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Tijdens deze week wordt er aandacht gevraagd voor zowel fysieke als digitale toegankelijkheid. Wat houdt dat in? Alicia Hoost, zelf slechtziend, werkzaam bij Cultuurmarketing over hoe de digitale toegankelijkheid van een culturele organisatie kan worden verbeterd. Meer tips over digiitale toegankelijkheid bij DEN.
07-10-2021
Hoe bereik ik een groter of nieuw publiek en hoe zorg ik voor genoeg inkomen om mijn toekomstplannen te kunnen uitvoeren? Fotograaf Marga Rotteveel en curator Mariska van der Burgt gebruikten tools uit de marketing om tot antwoorden op die vragen te komen. Het adviestraject Digitale verdienmodellen & hybride ondernemen van Cultuur+Ondernemen hielp hen daar bij.
28-09-2021
Livestreaming heeft in de culturele sector, mede onder invloed van Corona, een grote vlucht genomen en is niet meer weg te denken uit het aanbod van vele instellingen. Er zijn veel platforms waarop cultuurmakers kunnen streamen en de mogelijkheden ervan zijn niet altijd duidelijk. Welk internetplatform past het best bij de plannen die een organisatie heeft met online producties? Aan de hand van een aantal belangrijke eisen die aan het streamen van voorstellingen kunnen worden gesteld bespreekt DEN de mogelijkheden van een aantal bekende en misschien wat minder bekende platforms.
28-09-2021
Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat culturele instellingen hun artistieke, economische en maatschappelijke impact kunnen vergroten door datagedreven te gaan (samen)werken. Data vormen hét marketinginstrument van de toekomst, maar worden in de cultuursector nog niet overal ten volle benut. Reden genoeg voor een aantal belangrijke partijen in de culturele sector om de krachten te bundelen in de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata om zo publieksinzicht, kennis en kunde over publieksdata in de sector te vergroten en samenwerking hierop te bevorderen. Cineville, CJP, Kunsten ‘92, Platform ACCT, Rotterdam Festivals en Stichting Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) vormen de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata onder leiding van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. Het samenwerkingsverband wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van OCW.
02-09-2021
Wat doe je als je naam, visuele identiteit en imago niet meer goed past bij wat je daadwerkelijk laat zien? Operadagen Rotterdam schakelde Das Buro | Branding agency in om een nieuwe merkpositionering te ontwikkelen waarbij het verrassende karakter van het festival meer tot zijn recht komt. Dit uitte zich in een nieuwe visuele identiteit, nieuwe merkcampagnes én de naam: O.
25-08-2021
Na een lockdown van zeven maanden zijn musea sinds juni 2021 weer open. Wat leerden ze van de coronacrisis, online programma-aanbod en wat verwachten ze van het komende jaar? Cultuurmarketing sprak met drie museumprofessionals van het Drents Museum, Zeeuws Museum en Cobra Museum. Het Drents museum is zich in die periode nog meer gaan richten op de eigen collectiepresentatie en gaan experimenteren met online prikkelarme rondleidingen. Het Zeeuws Museum is kritisch naar de eigen organisatie gaan kijken en meer gaan doen aan diversiteit en het Cobra Museum is meer ingaan zetten op de online kanalen en heeft de focus verlegd van de campagne over het kunstenaarsduo Frida Kahlo en Diego Rivera van internationale toeristen naar de young urban citizens, in de hoop dat zij het museum ook na de heropening zouden weten te vinden.
24-08-2021
Met een e-book én gesproken boek willen Cultuurfonds Noord-Brabant en Tilt het Brabants Boek Present nog toegankelijker maken. Vanaf 4 september verspreiden 89 Brabantse boekwinkels het literaire cadeau van schrijfster Vrouwkje Tuinman aan lezers in de provincie. Haar novelle Tijdelijk verblijf is vanaf dat moment als e-book beschikbaar voor leesliefhebbers. Cultuurfonds Noord-Brabant en Tilt maken voor de derde keer deze literaire actie in de provincie mogelijk.
04-08-2021
Rozemarijn Romeijn, publiekswerker Theaters Tilburg, is door de jury van de Cultuurmarketing Awards verkozen tot cultuurmarketeer van 2021. Vanuit het belang van inclusiviteit en diversiteit bedacht zij het jongerenplatform T*Agency, een podium voor jonge creatieve makers.
03-08-2021
Musea proberen nieuw publiek te bereiken en bezoekers beter te spreiden door ook ’s avonds open te blijven. Het Cobra Museum in Amstelveen is als experiment zelfs zeven dagen per week geopend tot 22.00 uur. Museum De Fundatie in Zwolle is op proef elke zaterdagavond gratis toegankelijk.
03-08-2021
Uit de eerste editie van de Brabantse Imagomonitor, 2020, gepubliceerd in mei 2021, blijkt dat Brabant een sterk merk is. Er. wordt goed gescoord in termen van gezelligheid, cultuur, recreëren. Samen met ‘recreëren’ is ‘cultuur meemaken’ met afstand de sterkste dimensie in termen van de aantrekkelijkheid van Noord-Brabant.
03-08-2021
Een grotere bekendheid, meer waardering en een sterkere binding geven cultuurinstellingen een goede uitgangspositie om de miljarden aan omzetverlies te boven te komen. Ondanks de vele festivalannuleringen en langdurige sluitingen, betaalt de alternatieve zichtbaarheid van cultuurinstellingen tijdens de coronacrisis zich duidelijk uit. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse Cultuursector-Merkenonderzoek Provincies van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 10.000 mensen. Online programmering, social media campagnes en ludieke acties wakkerden het verlangen sterk aan. In Zuid-Holland met onder andere het Delftse Theater de Veste, steeg de merkkracht zelfs met meer dan 10 procent. In Noord-Holland daarentegen, moesten veel cultuurinstellingen inboeten in merkkracht. In Noord-Brabant steeg de merkkracht met 7 %.
01-07-2021
Rotterdam Festivals ontwikkelde jaren geleden het Culturele Doelgroepenmodel. Door een snel veranderende wereld, maatschappij en stad was het tijd voor herziening. Dit heeft geresulteerd in een vernieuwde versie. In het Culturele Doelgroepenmodel wordt het publiek gesegmenteerd op basis van cultureel gedrag en voorkeuren. Eerst in drie hoofdgroepen: Intensief, Medium en Licht (kijkend naar gebruik van het huidige kunst- en cultuuraanbod) en vervolgens naar de elf culturele doelgroepen. Het model is tot stand gekomen door data over cultuurgedrag te combineren met algemene Whize-informatie. In september/oktober wordt er een kennissessie georganiseerd waarin het model nader wordt toegelicht.
14-06-2021
Het Markiezenhof in Bergen op Zoom is een museum van geheimen en verhalen. Maar begrijpen de bezoekers die verhalen, lezen ze de bordjes en krijgen ze de details van storytelling eigenlijk wel mee? Het experiencelab van de Breda University of Applied Science (BUas) onderzoekt dit de komende maanden. ,,Het mooie van dit onderzoek is, dat wij er van begin tot eindresultaat bij betrokken zijn”, zegt wetenschapper Juriaan van Waalwijk van de BUas. Vanaf 12 juni tot het najaar vindt er de komende weekenden onderzoek plaats naar de beleving van bezoekers in de stijlkamers van het stadspaleis. Hier is een experience ontwikkeld rondom de geheime liefde van Marie Anne van Arenberg. Dit verhalenconcept is bedacht door lector storytelling Moniek Hover en haar team aan de BUas. Over het effect van storytelling is echter niet veel bekend, geeft hij aan. ,,Je richt zo'n ruimte in, maar je weet niet precies welke informatie bezoekers in zich opnemen. En als ze een deel informatie missen, begrijpen ze het verhaal dan nog wel? Dat gaan we onderzoeken.”, zegt van Waalwijk.
03-06-2021
Op 15 juni worden de Cultuurmarketing Awards 2021 uitgereikt. Deze editie worden de Awards uitgereikt aan één of meerdere personen die een bijdrage leverden aan innovatie en nieuwe strategieën voor de culturele organisatie(s) waarvoor zij werkzaam zijn. De genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards presenteren hun projecten op 15 juni in een live online event. De vakjury voor de Cultuurmarketeer van het jaar bestaat deze editie uit Anita Mooiweer, Desmond Lissone en Jon Heemsbergen. Aan de hand van de criteria innovatie, voorbeeldfunctie en impact heeft de vakjury ook een top 25 samengesteld: stuk voor stuk waardevolle inzendingen en inspirerende voorbeelden voor de sector. Cultuurmarketing deelt de nummers 25 - 6
27-05-2021
De Young Talent Award van Cultuurmarketing is de prijs voor de beste jonge professional (30 jaar of jonger) die met een vernieuwende aanpak indrukwekkende resultaten heeft geboekt bij diens culturele organisatie. De vakjury van deze prijs bestaat uit Melanie Bosveld, Adelinde Bennaars en Sana Sellami. Aan de hand van de criteria innovatie, voorbeeldfunctie en impact de top 3 drie genomineerde marketingtalenten voor dit jaar gekozen : Just van der Horn van den Bos (Nationale Opera & Ballet), Loes van Lier (Tropenmuseum) en Nitchka Wefers Bettink (Nationale Opera & Ballet). Op 15 juni beslist de jury wie van hen de winnaar is. Naast de drie genomineerden licht de jury ook graag andere waardevolle inzendingen uit.
19-05-2021
Theaters verzamelen steeds meer gegevens over hun bezoekers, maar hoe je al die data optimaal kunt gebruiken is voor velen nog een zoektocht. Data-analist Sara Oomen helpt deze om te zetten in bruikbare informatie.
12-05-2021
Vijf marketeers maken kans op de titel Cultuurmarketeer van het jaar, drie jonge marketingtalenten zijn genomineerd voor de Young Talent Award. Deze editie worden er door de vakjury persoonsgebonden prijzen uitgereikt aan marketeers en jonge marketingtalenten die het afgelopen jaar voor innovatie in hun organisatie hebben gezorgd. Voor de titel Cultuurmarketeer is ook Rozemarijn Romeijn (Theaters Tilburg) genomineerd.
12-05-2021
Als nieuwe directeur van Cinekid heeft Heleen Rouw ambitieuze plannen: zij wil het jaarlijkse filmfestival transformeren tot een organisatie die het hele jaar door activiteiten ontwikkelt. Wat kunnen wij de komende jaren van haar verwachten? Een gesprek over de transformatie van de organisatie, meer aandacht voor online activiteiten, nieuwe samenwerkingsverbanden, organisatie brede marketing en Cinekid als keurmerk
10-05-2021
“Bij innovatie gaat het om het creëren van meerwaarde in een onzekere en onvoorspelbare situatie. De interpretatie van de mogelijke meerwaarde bepaalt welke keuzes er worden gemaakt. In veel situaties is er geen logisch sluitend bewijs over welke keuze zal leiden tot de meeste waarde. Veel keuzes over innovatietrajecten worden dus niet op basis van logica gemaakt, maar op basis van de ervaring en intuïtie van de besluitvormers en hun onderliggende aannames en overtuigingen. En precies hierin schuilt een gevaar voor de culturele sector. Wat in de culturele sector opvalt, is dat veel culturele organisaties – uitzonderingen daargelaten – moeite hebben met innoveren. Ze hebben moeite met het creëren van iets dat er nog niet was. Moeite met het vinden van bestendige nieuwe verdienmodellen. Moeite met het loskomen van het opium van blockbusters. En bijvoorbeeld moeite met het krijgen van een divers publiek.” Waarom innovatie soms niet lukt ; merk- en organisatieadviseur Patrick van Thiel recenseert het boek ‘Innovatieparadoxen’ door Koen Klokgieters
06-05-2021
Met een toenemend aantal vaccinaties en daarmee het einde van de coronapandemie in zicht vragen veel podia zich af wat de juiste strategie is voor het nieuwe (klassieke) muziekseizoen. TivoliVredenburg en Concertgebouw Brugge vertellen hoe zij de kaartverkoop van seizoen 21-22 aanpakken.
22-04-2021
Marketeers zijn vaak op zoek naar de juiste segmentatiestrategie om de communicatie effectief vorm te geven. Bezoekmotieven lijken theoretisch een mooi uitgangspunt om echt klantgericht te segmenteren. Maar hoe pak je dat nu aan? In een artikel beschrijven Pieter de Rooij en Stefan Zwartbol hoe aan de hand van bezoekmotieven klantsegmentatie kan worden toepassen op de website en e-mailmarketing. Eerst gaan zij in op vormen van segmentatie en op de diversiteit van bezoekmotieven. Ter illustratie beschrijven zij vervolgens hoe het Chassé Theater in Breda segmentatie aan de hand van bezoekmotieven in de praktijk heeft gebracht en de uitdagingen die dit meebrengt. Pieter de Rooij is docent-onderzoeker bij de Academy for Leisure & Events, gelieerd aan de Breda University of Applied Sciences. Stefan Zwartbol is CRM en e-mailmarketeer bij Chassé Theater.
22-04-2021
Meer dan 750 organisaties uit de cultuur- en entertainmentsector tellen in een gezamenlijke campagne af tot de heropening van hun locaties. Albert Verlinde gaf op 21 april het startsein van het project, dat de naam ‘Mooier dan ooit’ draagt. De bedoeling van de campagne is dat heel Nederland ‘samen gaat aftellen naar het moment dat alle theaters, poppodia, musea, festivals en opleidingen weer open mogen’. De eerste fase, die 22 april van start gaat, staat in het teken van vooruitkijken. Locaties wordt gevraagd om het publiek te betrekken bij hun plannen. Wat gaat er gebeuren, welke voorstellingen komen er? De campagne gaat op zijn minst een jaar door en wordt gefinancierd door onder meer de overheid, het Nationaal Theater Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Bank Giro Loterij. In het tweede steunpakket cultuur reserveerde het Ministerie van OCW al 400.000 euro voor publiekscampagnes.
21-04-2021
Op de persconferentie van 20 april van demissionair premier Rutte en demissionair minister de Jonge is door Mark Rutte aangekondigd dat de boekhandels vanaf 28 april weer zonder afspraak toegankelijk zijn. Dat geeft boekhandelaren de ruimte om de komende weken te openen en de nodige voorbereidingen te treffen voor de Boekenweek 2021, die van 29 mei tot en met zondag 6 juni plaatsvindt. Het Boekenweekgeschenk van Hanna Bervoets en het Boekenweekessay van Roxane van Iperen zijn dan eindelijk door heel Nederland te lezen. Om de drukte te spreiden en winkel- en bibliotheekbezoek voor iedereen veilig te houden, zijn deze uitgaven de hele maand juni beschikbaar.
15-04-2021
Het HipHopHuis in Rotterdam is een het centrum voor creativiteit en ontwikkeling volgens de universele hiphopwaarden. Als hoofd marketing en communicatie wil Aïda Sium met de kracht van branding deze maatschappelijke waarden nog beter uitdragen. Cultuurmarketing sprak met haar over het centrum dat onlangs is opgenomen in de BIS, de culturele Basisinfrastructuur.
15-04-2021
Jongeren krijgen vaak te horen dat ze meer moeten lezen. Maar wat wil je nu écht lezen als je tussen de 15 en 18 jaar bent? Dat kunnen jongeren goed zelf beslissen. Dit jaar bepalen jongeren daarom hoe hun Boekenweek eruit ziet. Via sociale media, een online panel en school helpen ze beslissingen te nemen. Zodat zij straks tegen andere jongeren kunnen zeggen: dit boek wil jij lezen. Boekwinkels, bibliotheken en scholen geven tijdens de Boekenweek van Jongeren ruim honderdduizend exemplaren van 3PAK gratis weg aan leerlingen in de bovenbouw, van (v)mbo tot vwo. De Boekenweek van Jongeren is dit jaar van 17 t/m 26 september. Literatour, de tournee van verschillende auteurs langs scholen, vindt plaats van 14 t/m 18 februari 2022. Splinter Chabot, Khalid Boudou en graphic novelmaker Aimée de Jongh schrijven voor 3PAK, het geschenk van de Boekenweek van Jongeren, drie korte verhalen die jongeren aanspreken
07-04-2021
Amare is het langverwachte nieuwe huis voor cultuur, educatie, events en ontmoeting in Den Haag. Na een langdurige aanloop is de bouw bijna voltooid en staat de officiële opening in september gepland. Hoe zag het ontwikkelproces van de merkwaarden naar de marketingstrategie eruit? Cultuurmarketing sprak met Mieke Beljaarts, hoofd marketing en communicatie bij Zuiderstrandtheater.
01-04-2021
Culturele instellingen staan tegenwoordig voor een belangrijke strategische vraagstelling: wat is de rol van TikTok binnen hun marketingstrategie? Ter inspiratie : 5 voorbeelden van culturele organisaties die pionieren op TikTok.
31-03-2021
Hoe beleven bezoekers je digitale activiteiten? Welke impact bereik je online? Wanneer is een online cultuurbeleving een volwaardige beleving? Antwoorden op deze vragen helpen bij het maken van strategische keuzes over digitale activiteiten. Hoe hoger de belevingswaarde voor de bezoeker is, hoe groter de impact van het online aanbod. Publieksonderzoek kan daar meer inzicht in geven. Daarom start DEN een praktijkgericht onderzoeksprogramma om samen met organisaties uit de kunst-, cultuur- en erfgoedsector onderzoek te doen naar online publieksbeleving.
30-03-2021
Hoe kun je een nieuw publiek interesseren voor kunst en cultuur en laten genieten van al het moois dat er in Noord-Nederland wordt georganiseerd? Dat wordt in 2021 onderzocht in de proeftuin Nieuw Publiek. Doel van dit onderzoek is om samen met podiumkunstinstellingen manieren te ontwikkelen voor het creëren van een relatie met bestaand en nieuw publiek. Nieuw Publiek is een initiatief van de Stichting Kunst & Cultuur in Assen. In samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen gaan theaterprogrammeurs en theatermakers in Groningen, Friesland en Drenthe proberen meer mensen te interesseren voor hun voorstellingen. Het onderzoek start met gesprekken met theaterdirecties, theaterprogrammeurs, makers en (niet)publiek om beter te begrijpen hoe het culturele aanbod nu aansluit bij de leefwereld van mensen.
25-03-2021
Hoe bedien je in een niche markt meer dan alleen je trouwe achterban? Organisatie Oude Muziek zet, ondersteund door internetbureau Basic Orange, online personalisatie in en ziet haar bezoekers verdubbelen.
23-03-2021
Om organisaties in de cultuur- en vrijetijdsbranche te helpen bij het effectief aanspreken van hun doelgroep, heeft Motivaction Vrijetijdsprofielen ontwikkeld. Dit is een doelgroepensegmentatie gebaseerd op het Mentality-model van motivaction en jarenlange onderzoekservaring in deze branche. Met de Vrijetijdsprofielen onderscheiden ze vijf doelgroepen in de Nederlandse samenleving tussen 18-75 jaar. Deze segmenten verschillen duidelijk van elkaar in hun motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van hun vrijetijdsbesteding.
16-03-2021
Er moet een onafhankelijke stichting komen die voor levendigheid gaat zorgen op het toekomstige Stadsforum. Daarvoor pleit directeur-bestuurder Rob van Steen van Theaters Tilburg, die ook sprak namens het Factorium en Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Zo'n stichting moet zich bezighouden met een publiek programma van activiteiten op het nieuwe plein. Van Steen zei dat op 15 maart jl. tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad, waar organisaties en ondernemers uit de binnenstad hun mening mochten geven over de plannen voor het Stadsforum. Het Stadsforum, het gebied tussen de Kattenrug, het Paleis-Raadhuis, de Schouwburg en de Heikese kerk, moet straks hét centrale plein van Tilburg worden. De ambitieuze plannen konden over het algemeen op instemming rekenen van de insprekers. Toch waren er ook zorgen. Zo zei Van Steen dat veel gebouwen rondom het Stadsforum een impuls nodig hebben om meer bezoekers te genereren. Hij doelde onder meer op de verouderde Schouwburgpromenade. Vice-voorzitter Gerard Vrenken van parochie De Goede Herder zei dat de Heikese kerk een meer publiekgerichte functie gaat krijgen. ,,De parochie wil aanhaken bij de ontwikkelingen en de kerk vaker openstellen voor bezichtigingen, lezingen of tentoonstellingen.” Hij pleitte er echter ook voor dat de rust rondom de kerk gewaarborgd wordt in de plannen. In de week van 22 maart 2021 gaat de gemeenteraad in debat over het ontwerp voor het Stadsforum. Op 8 april neemt de raad vervolgens een definitief besluit over de plannen.
11-03-2021
Astrid Jacobs zet als hoofd publiek bij Museum De Lakenhal Leiden in op het bouwen van een sterk merk met ‘gelijkwaardigheid’, ‘meerstemmigheid’ en ‘in het moment’ als belangrijkste pijlers. Cultuurmarketing sprak met haar.
04-03-2021
‘Zes uur theater ging zelden zo snel voorbij en was zelden zo knap.’ Zo recenseerde The New York Times twee weken geleden de livestream van marathonvoorstelling Romeinse tragedies van Internationaal Theater Amsterdam (ITA). De Britse krant The Guardian bejubelde daarvoor al de stream van Weg met Eddy Bellegueule in een vijfsterrenrecensie: ‘Het was buitenaards’. Beide producties waren te zien op ITALive, het nieuwe kanaal van het theater. ‘De afgelopen tijd keken 31 duizend mensen naar acht livestreams’, vertelt ITA-directeur Wouter van Ransbeek. ‘Als je dat vergelijkt met livestreams van Dua Lipa of De vrienden van Amstel is dat niet opmerkelijk. Maar voor ons staat het gelijk aan zestig keer de Rabozaal in ons theater uitverkopen. Dat is in deze tijd ondenkbaar. Uit de cijfers blijkt dat ITALive een uitstekend middel is om nieuw én internationaal publiek te bereiken. Van die 31 duizend kijkers kwam ongeveer een kwart uit het buitenland. De streams kunnen worden bekeken met Engelse en Franse ondertiteling. Van Ransbeek onderkent de enorme potentie van het nieuwe kanaal. Het zal ook na de coronacrisis, als de groep weer als vanouds gaat spelen, zeker niet verdwijnen. ‘ITALive wordt ons derde podium, naast de twee zalen in het theater, en krijgt een eigen, volwassen programmering.’
03-03-2021
Onlangs vond het vierde Schouder aan Schouder-webinar van de Museumvereniging plaats, dat deze keer geheel in het teken van de Museumkaart stond. Er werd teruggeblikt op het ontstaan van de Museumkaart 40 jaar geleden. Daarna werd besproken waarom het voeren van de kaart voor het de meeste musea wél financieel interessant is en voor sommige minder. Verder werd aangestipt dat de Museumkaart kan helpen om de toegankelijkheid van musea te vergroten en een diverser publiek te trekken. Een verslag.
02-03-2021
In december 2020 ontwikkelde theater De Kleine Komedie de daverend populaire online adventskalender; iedere dag een gratis online voorstelling. Volgens hoofd publiciteit Loes Hartog was de campagne succesvol omdat alles klopte: “het concept sluit naadloos aan bij waar de Kleine Komedie als merk voor staat. Wij hechten belang aan het ondersteunen van zowel beginnend als gevestigd talent, en dit hebben we doorvertaald naar de kalender. We hebben laten zien warm en gul te zijn voor onze makers en publiek.” Hierdoor verbeterde De Kleine Komedie zelfs in moeilijke tijden zowel de zichtbaarheid bij bestaand en nieuw publiek. Daarnaast blijkt de campagne het vliegwiel voor meer online programmering. Hartog: “Ons YouTube kanaal heeft door deze campagne 6560 abonnees. Dat is enorm waardevol, omdat wij op dit moment samen met makers nieuwe concepten voor online programmering ontwikkelen. De campagne zorgt ervoor dat we ons online video bereik niet vanaf 0 hoeven op te bouwen. Wij laten dit niet meer los.”
18-02-2021
Ruim zes miljoen Nederlanders doen aan amateurkunst. Maar mensen kennen hen vooral als juf, opa of accountant, niet als toneelspeler, pianist of vlogger. Daar komt met de iktoon-campagne verandering in. Iktoon nodigt en daagt iedereen in Nederland opnieuw uit om (digitaal) creatief aan de slag te gaan tijdens de Maand van de Amateurkunst (1 t/m 30 juni 2021). Amateurkunstenaars, verenigingen, maar ook culturele én maatschappelijke organisaties zijn welkom om hun kunsten te tonen. Want ook dit jaar laten we met veel enthousiasme zien dat actieve cultuurbeoefening voor iedereen is, juist nu. Iktoon is per 17 februari 2021 ondergebracht bij Cultuurconnectie, de brancheorganisatie voor cultuureducatie, amateurkunst en volksuniversiteitswerk.
16-02-2021
Sinds september 2020 heeft de overheid de eisen voor digitale toegankelijkheid verplicht gesteld voor culturele organisaties die uit publiek geld subsidie ontvangen. Hoe voldoe je als culturele organisatie aan deze eisen? De eerste stap tot een betere toegankelijkheid van jouw digitale kanalen is een beter begrip van het onderwerp. Om inzicht te krijgen in het belang van digitale toegankelijkheid organiseert Cultuurmarketing samen met Armen Mnatsian op 19 april een webinar over dit onderwerp.
11-02-2021
Darija Kalkan werkt sinds maart 2020 als manager marketing en communicatie bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Cultuurmarketing sprak met haar, o.m. over wat de rol van marketing en communicatie binnen het Stedelijk Museum is en hoe de inhoud wordt doorvertaald naar campagnes.
09-02-2021
De Boekenweek, die dit jaar zou plaatsvinden van 6 tot en met 14 maart, wordt verplaatst naar de zomer, het traditionele Boekenbal wordt geschrapt. Het is een unicum, aldus de organisatie, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB).. Alleen in de Tweede Wereldoorlog ging de Boekenweek niet door, nu is er in maart wel vast een alternatief programma. De beslissing is ingegeven door corona, maar boekenwurmen kunnen in maart tóch hun hart ophalen, met een week vol activiteiten om ‘het boek te vieren’. Geen evenementen zoals het Boekenbal of een dag vrij reizen dus, wel coronaproof online en offline activiteiten tijdens dit ‘voorwoord van de Boekenweek'. De échte Boekenweek vindt in de zomer plaats, als vermoedelijk boekhandels en bibliotheken weer open zijn. Maar de organisatie vindt ook dan het Boekenbal, waarbij honderden auteurs samenkomen, niet verantwoord. Eveline Aendekerk, directeur van Stichting CPNB, zegt dat het een moeilijke beslissing was. Maar er is uiteindelijk besloten gehoor te geven aan een ‘dringend verzoek’ van de boekhandels. Die willen de boekenweek pas vieren als ze weer open zijn. Het lastige besluit past volgens Aendekerk wel precies bij het thema van de boekenweek: tweestrijd.
28-01-2021
Na de eerste lockdown in maart 2020 lag voor Chassé Theater Breda en Parkstad Limburg Theaters (PLT) de focus op het annuleren en verplaatsen van voorstellingen en het informeren van de bezoekers daarover. Nadat de theaters dat onder controle hadden, werd het tijd om toekomstige teleurstelling en tijdrovende communicatie/restitutie te voorkomen. Een nieuwe verkoopstrategie ontstond: kort op de bal spelen en geen papieren seizoensbrochure meer. Om meer inzicht te krijgen in deze aanpak, sprak Cultuurmarketing met Eveline Hollanders (hoofd marketing, publiciteit en bespreekbureau Chassé Theater) en Yoram Reintjens (afdelingshoofd marketing Parkstad Limburg Theaters).
28-01-2021
In het kader van het thema Verdienvermogen voerde CJP een sectorbreed onderzoek uit naar de ontwikkeling van een samenwerkingsmodel op het gebied van dataverzameling en data exploitatie in de culturele sector. Data spelen in de bedrijfsvoering een steeds grotere rol - ook binnen de culturele sector. De manier waarop de sector omgaat met publieksdata is namelijk bepalend voor een succesvolle marktontwikkeling door de sector zelf, zonder afhankelijkheid van derde partijen zoals mediabedrijven of technische (software)platformen. In dit onderzoek is gekeken naar de bereidheid om samen te werken, de behoeftes van individuele instellingen en naar een aantal randvoorwaarden. Culturele instellingen kregen drie prototypes voorgelegd: 1) model dat inzicht geeft in de eigen prestaties (benchmark), 2) model dat inzicht geeft in de loyaliteit van de eigen klanten 3) model dat inzicht geeft in de mogelijkheden om de markt te vergroten. Uit het onderzoek blijkt dat de culturele sector klaar staat voor samenwerking op datagebied en dat het tijd is om er nu echt mee aan de slag te gaan.
20-01-2021
Afgelopen maand presenteerden we het Cultuurmarketing Onderzoek 2020. In dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat ondanks flinke bezuinigingen op personeel en budget (gemiddeld 33% minder budget), het prijsbeleid bij het merendeel van de organisaties hetzelfde bleef. Toch blijken marketeers over het algemeen tevreden over hun organisatie: 92.3% van de respondenten geeft aan dat de eigen organisatie adequaat heeft gereageerd op de coronacrisis en ziet kansen voor de toekomst. Maar hoe zit dit bij de zzp’ers? 95 zzp’ers die in het afgelopen jaar werkzaam waren als marketeer voor minstens 1 culturele organisatie beantwoordden in oktober 2020 vragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing Onderzoek naar trends en ontwikkelingen in het cultuurmarketing vakgebied. Er is een grote diversiteit te zien in jaren dat de respondenten werkzaam zijn als zzp’er. Ruim driekwart (76.6%) van de respondenten geeft aan zichzelf als senior te zien. Ook freelancers kregen een harde klap te verduren door de coronacrisis. Ruim een derde (35.9%) van de respondenten verloor in 2020 meer dan de helft van hun opdrachten. Toch is een carrièreswitch voor de meesten niet aan de orde.
18-01-2021
Musea en theaters werden in ‘coronajaar’ 2020 gemiddeld gewaardeerd met een 8,5. Nooit scoorden de culturele instellingen hoger. Dat blijkt uit onderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy in samenwerking met de universiteit van Amsterdam. Tussen de eerste en tweede lockdown voelden cultuurbezoekers zich vooral zeer veilig binnen de museum- en theatermuren. Wat bezoekers betreft zijn verdere corona-aanscherpingen bij podia en musea daarom volstrekt onnodig. Ook de rust in zalen en gangen droeg bij aan de hogere waardering. Bezoekers blijken zeer bereid musea en theaters aan te bevelen bij vrienden en familie. Hoe reageren theaters en musea in West Noord-Brabant op de resultaten van het onderzoek?
14-01-2021
Hoe laat je bezoekers ervaren dat een cultuurbezoek veilig is? En hoe ga je om met alle communicatie over tijdelijke sluitingen en openingen? Cultuurmarketing sprak met het Concertgebouw, Imagine IC, Museumplein Limburg en PAARD over communicatie in crisistijd.
12-01-2021
Corona kaapte 2020 en zette de cultuursector op zijn kop. Cultuurmarketing vroeg 8 marketeers welke inzichten dit jaar hen bracht.
17-12-2020
Veel culturele organisaties zijn sinds maart hard geraakt door de coronapandemie. Hoe blijf je nu genoeg publiek bereiken en op andere manieren inkomsten verkrijgen? Ben Wiegman van Cultuur + Ondernemen bespreekt zeven verdienmodellen met het accent op nieuwe inkomsten. Ook zoomt hij in op kansen: fysiek, digitaal en hybride.