20-03-2023
Onder Nederlanders bestaat het idee dat er steeds minder gelezen wordt en dan vooral door kinderen en jongeren. In het boekenvak is er de laatste jaren dan ook veel aandacht geweest voor leesbevordering. Wat doen ouders van jonge kinderen zelf om hun kinderen te stimuleren om te gaan lezen? Of vinden ze dat meer een taak voor scholen? En wat voegen campagnes als de Kinderboekenweek toe? De meest recente meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek besteedt hier aandacht aan. Enkele conclusies : Van de groep ouders met kinderen onder de twaalf jaar onderneemt 96% – bijna iedereen dus – wel eens een leesactiviteit met kinderen. De meest uitgevoerde activiteit is voorlezen uit een boek: 71%. doet dit wel eens. Slechts een klein deel (11%) van de ouders van kinderen onder de twaalf ziet leesbevordering niet als een taak voor zichzelf, maar meer voor scholen. 25% van de doelgroep herkende de Kinderboekenweekcampagne en koppelde de campagne aan de Kinderboekenweek. Vergeleken met de benchmarkcijfers die GfK verzamelt is dit positief: de campagne scoort boven het gemiddelde van 22%. De campagne wordt goed gewaardeerd door ouders van jonge kinderen: men geeft aan dat de campagne leuk is, kinderen aanspreekt en aanzet tot actie. Van alle campagnes is de Kinderboekenweek veruit de bekendste onder ouders van kinderen onder de twaalf: 61% van de respondenten gaf aan het afgelopen jaar iets over de campagne te hebben gezien, gehoord of gelezen. Voor de Nationale Voorleesdagen is dit zo’n kwart van de respondenten. Van andere campagnes, zoals de Nationale Voorleeswedstrijd, Boekstart en Zomerlezen, heeft een kleiner deel iets gemerkt.
20-03-2023
De (verwachte) impact van artificiële intelligentie op verschillende industrieën valt niet te ontkennen. Maar hoe zit het met de invloed op de werkzaamheden van de cultuurmarketeer? Wees niet bang voor AI, maar omarm het, stelt Pip Manders van Cultuurmarketing.
16-03-2023
Hoe zorg je ervoor dat je opvalt bij nieuwe doelgroepen in tijden van toenemende concurrentie en een afnemende koopkracht? Culturele organisaties zetten in op een goede campagne. Pip Manders van Cultuurmarketing over het bereiken van nieuwe doelgroepen met marketingcampagnes. Ze kijkt naar de campagnes van het Rijksmuseum (nationaal publiek), Maaspoort Theater en Events in Venlo (gezinnen), Stedelijk Museum Schiedam (lokaal publiek) en het Concertgebouw Brugge ( online advertentiecampagne op basis van bezoekersmotieven).
06-03-2023
De afgelopen weken organiseerden CPNB en Hebban een Boekenweek Schrijfwedstrijd passend bij het Boekenweekthema 'Ik ben alles'. Winnaar Telle van Beek ontvangt voor haar verhaal 'Schuld' een geldbedrag van € 1.000, twee kaarten voor het Boekenbal en een publicatie van het verhaal op Hebban en in Mezza, het weekendmagazine van AD en 7 regionale kranten. De Boekenweek is van 11 tot en met 19 maart.
06-03-2023
Het Boekenweekgedicht is dit jaar geschreven door Tsead Bruinja. Zijn gedicht ‘Anders ben ik met jou’ werd op 4 maart onthuld in dagblad Trouw, begeleid door een interview met de dichter. Bruinja heeft met zijn gedicht een primeur, want het verschijnt in zowel het Nederlands als het Fries. Het gedicht geeft de vele aspecten van het zijn weer die ook met het Boekenweekthema ‘Ik ben alles’ belicht worden. Het wordt vanaf de start van de Boekenweek verspreid via 100.000 Boomerang-kaarten en is gedrukt op een speciale linnen tassen die boekhandels en bibliotheken cadeau gegeven.
23-02-2023
De inzet van sociale media vraagt van culturele instellingen een doordachte strategie en passende content. Want wat en vooral ook wie wil je ermee bereiken? Op welk platform valt de keuze? En mag het ook iets kosten? Welkom in de wereld van likes, views, comments en volgers. Het artikel van Madelief van Dongen verscheen eerder in Boekman 133: Onderzoek en data.
23-02-2023
Het culturele seizoen wordt niet langer afgetrapt met de jaarlijkse Uitmarkt op het Museumplein in Amsterdam. De gemeente Amsterdam werkt aan een nieuw concept voor de opening van het culturele seizoen. De Stichting Uitmarkt verwacht de nieuwe opzet eind april te presenteren. De stichting heeft onderzoek uitgevoerd onder betrokkenen in de cultuursector, zoals overheden en financiers. Hieruit is naar voren gekomen dat "een Uitmarkt op één centrale plek niet meer aansluit bij het doel om een breed en divers kunst- en cultuuraanbod bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen". Ook de vorm van kraampjes en folders past niet in het digitale en duurzame tijdperk, aldus de onderzoekers. Inmiddels zijn er tal van online middelen om het aanbod aan cultuur onder de aandacht te brengen. Uit het onderzoek blijkt dat de Uitmarkt onvoldoende nieuwe doelgroepen bereikt en grotendeels gericht is op publiek dat vertrouwd is met het culturele aanbod: wit, hoogopgeleid, doorgaans wat ouder en uit Amsterdam. Bovendien is de Uitmarkt steeds meer een Amsterdams festival geworden en heeft het landelijk aan aantrekkingskracht verloren.
21-02-2023
Het marketingteam van het Residentie Orkest in Den Haag maakt al jaren beslissingen op basis van data. Tijdens de inspiratiemiddag over datagedreven werken die Cultuurmarketing organiseerde op 25 april 2022, vertelden online marketeer Anne Kruiter en campagne marketeer Maartje Verhoeven over de aanpak en de start van het datagedreven traject in 2016. Ze ontwikkelden persona’s op basis van het publiek en maken keuzes over programmering en marketing op basis van het gedrag van de persona’s. Maartje Verhoeven en Anne Kruiter lichten toe.
21-02-2023
Een steeds veranderend (lees: verjongend) publiek bereiken, hoe doe je dat in de regio? Op plekken waar de dynamiek fundamenteel anders is dan in de grote steden? En welke kansen biedt de digitale transformatie voor hen? DEN ging op onderzoek uit en organiseert met de opgehaalde input drie meet-ups (in Limburg, Overijssel en Zeeland) over het binden van de verschillende doelgroepen in de regio's. Ter voorbereiding: de zes belangrijkste bevindingen uit het vooronderzoek. De uitdagingen : Oud en nieuw publiek in de krimpgebieden. De juiste balans bewaken tussen nieuw en bestaand publiek. Digitale inclusie. Digitale storytelling. Transformatiebesef. Samenwerking.
13-02-2023
“„Dit wordt een fantastische ervaring”, zegt dirigent Iván Fischer met zijn bronzige lieve-opa-stem met sterk Hongaars accent tegen de 420 mensen publiek die op 9 februari in het Concertgebouw mogen zitten. Hij staat op een podiumpje midden in de grote zaal. Om hem heen staan ruime cirkels van rode stoelen. Van bovenaf lijkt de zaal een beetje op een graancirkel. Kriskras verdeeld over de helft van die stoelen zit het Concertgebouworkest. Op de andere helft zit publiek: letterlijk tussen de musici in. De rest van het publiek zit er omheen, of hangt nieuwsgierig turend over de balkonrand. ‘Inside Out’ heet het experiment, dat opvallend veel mensen onder de 40 heeft aangetrokken (zeker de helft) en door Fischer met feitjes en grapjes aan elkaar gepraat wordt. De balans is slecht vanavond, waarschuwt Fischer vooraf. Beoordelen hoe ‘goed’ de muziek klinkt is inderdaad zinloos. De plek waar je zit, bepaalt volledig wat je hoort. Zit je tussen de violen, dan hoor je heel wat anders dan de recensent op het plekje precies tussen de eerste hoorn, trompet, klarinet en fagot. Fischer: „Zo leven wij musici.” Vooral omdat ze hun comfortabele alledaagse kloffie dragen, krijg je sterk het gevoel dat je met de musici één bent. Al even bijzonder als de setting is de muziek: korte stukjes van (bijna) alle zeventien componistennamen die op het balkon staan geschilderd. Het was een idee van Fischer zelf: een klinkende tijdreis naar de muzieksmaak van de eerste helft van de twintigste eeuw, toen de namen na veel discussie werden opgeschilderd. Bekende als Dvorák en Tsjaikovski, maar ook voor ons inmiddels schier-ongehoorde: Cornelis Dopper, Bernard Zweers, Johan Wagenaar onder andere.”
13-02-2023
Google Analytics is de afgelopen jaren veruit de meest gebruikte webanalyse tool. Steeds meer organisaties oriënteren zich echter op alternatieven op de markt, en met goede redenen. Patricia Lamper-Liplijn over het populaire alternatief Matomo.
09-02-2023
530 respondenten werkzaam in de culturele sector beantwoordden in oktober 2022 de enquêtevragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele staat van het cultuurmarketing vakgebied. In een serie van vijf artikelen worden de belangrijkste ontwikkelingen die uit het onderzoek naar voren komen, toegelicht. De coronacrisis zorgde bij veel culturele organisaties voor een terugloop van bezoekers. Geleidelijk worden de cijfers steeds beter. Wat hebben culturele organisaties gedaan om het publiek terug te winnen en wat zijn de verwachtingen voor 2023? Pip Manders van Cultuurmarketing over de resultaten van de enquête.
07-02-2023
We Are Public, het abonnement op cultuur dat al negen jaar bestaat, lanceert op 15 februari een platform waarop het met een paar clicks duidelijk wordt wat bij de bezoeker past: per locatie, per dag en per genre is precies te zien wat er speelt. Via het lidmaatschap van 18 euro per maand hadden leden al toegang tot een selectie voorstellingen, concerten, films, exposities en festivals, gecureerd door experts. Oprichter Bas Morsch schrijft erover: ‘Wat nieuw is, is dat dit systeem nu nog beter werkt: bezoekers worden meteen geprikkeld en meegenomen in een nieuwe wereld. Hierdoor ontdek je steeds beter wat bij je past. Je zou zelfs gekscherend kunnen zeggen dat we een soort ‘cultuuralgoritme’ hebben ontwikkeld.’
30-01-2023
Het Nationaal Theaterweekend krijgt in oktober 2023 voor het eerst een editie voor jongeren, maakte Albert Verlinde op 26 januari namens het Nationaal Theaterfonds bekend in het tv-programma Goedemorgen Nederland. In de herfstvakantie volgt voor het eerst een kindertheaterweek, vertelde Verlinde. "Theaters en jeugdtheaterproducenten nodigen in oktober een week lang kids uit om voor een speciale lage prijs naar het theater te gaan." Het is volgens Verlinde belangrijk dat jongeren duidelijk wordt gemaakt hoe leuk, bijzonder en waardevol podiumkunsten zijn. "Je moet aan de basis beginnen om ervoor te zorgen dat jongeren worden besmet met het theatervirus. Maak die drempel zo laag mogelijk, dan hebben zij daar een leven lang plezier van. En het is hard nodig: als we niet uitkijken, zitten er in de toekomst alleen nog maar ouderen in de zalen." Volgens Verlinde is de theatersector duidelijk bezig aan een comeback na de coronajaren. "Mensen weten het theater steeds meer te vinden", vertelde de theaterproducent. "Maar we merken wel dat ze vooral afkomen op titels die ze kennen: Grease, Les Misérables, Aïda. Als ze daar dan naartoe gaan, zien ze hopelijk affiches van andere, minder bekende voorstellingen die hun interesse wekken." Hij pleitte er ook voor in televisieprogramma's meer aandacht aan cultuur te besteden. De Nationale KinderTheaterWeek is een initiatief van het Nationaal Theaterfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds, met steun van de Vriendenloterij
26-01-2023
Vincent Sturkenboom startte in maart 2021 als manager marketing en development bij de Doelen. Zijn taak: bijdragen aan de transformatie van het Rotterdamse stadspodium als lokale en nationale magneet. Hilde Smetsers en Gerjan Brinksma spraken met hem over merkstrategie en publieksgroei.
23-01-2023
Jongeren van nu zijn je publiek van de toekomst. Ze zijn digitaler, flexibeler en op zoek naar nieuwe ervaringen. Ze vormen je belangrijkste doelgroep over 15 of 20 jaar. DEN geeft workshops waarin d.m.v. van een toekomstverkenning aan de slag wordt gegaan met het publiek van de toekomst. De uitkomsten kunnen door de deelnemers meegenomen worden in een digitale strategie. DEN heeft ook een handleiding gemaakt om concreet aan de slag te gaan met het publiek van de toekomst.
23-01-2023
Het ontwikkelen van een marketingcampagne vraagt om veel voorbereiding. Waar moet je op letten bij het opzetten van een geslaagde campagne? En welke resultaten zijn belangrijk voor je organisatie? Welke keuze je als marketeer ook moet maken, het blijft een afweging tussen de belangen in je organisatie en je doelgroep.
16-01-2023
“De bezoekcijfers zijn dus mooi, maar de cultuursector moet ook zelf de schouders er nog onder zetten. Nu het publiek een eerste beweging heeft ingezet richting de zalen, zullen cultuurinstellingen moeten gaan bewegen richting het publiek. Want dat publiek gedraagt zich na de coronaperiode anders, het heeft andere wensen en behoeftes. Daarop moeten de zalen en musea nog gaan inspelen; met een ander programma-aanbod en een nieuwe manier van marketing. Als het een nieuwe trend is dat men pas kort voor de voorstelling besluit te komen, dan heeft de traditionele seizoensbrochure geen functie meer. Er zal dan meer op sociale media of via nieuwsbrieven gecommuniceerd moeten worden. En als ouderen afhaken, waar het naar lijkt, dan moet de cultuursector jongere publieksgroepen vinden. Dat kan met onorthodoxe middelen, zoals kortere concerten, een multicultureler aanbod, gesproken introducties en jeugdprogramma's.” Commentaar van Trouw over de terugkeer van het publiek naar musea, theaters en podia.
16-01-2023
Staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur) heeft de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) 5 miljoen euro extra gegeven om meer cultuurprogramma's te maken. Het belangrijkste doel van de nieuwe programma's is om mensen na de coronajaren weer te laten terugkeren naar onder andere theaters, musea en bioscopen, meldt de NPO op 13 januari.
12-01-2023
Het boek als cadeau blijft dus populair, maar niet iedere cadeaugever vindt het even gemakkelijk om een boek uit te kiezen om cadeau te geven. Daarom is in de meest recente meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek onderzocht op welke manieren het cadeau geven van boeken kan worden gestimuleerd. Wat kunnen uitgevers en boekverkopers doen om consumenten te stimuleren om een boekcadeau te kopen? KVB Boekwerk met 5 tips.
10-01-2023
Achter de statistische afname van cultuurbezoek na corona zijn verschillende trends te ontdekken in het consumentengedrag. Hierin valt op dat corona niet alleen impact gehad heeft op motieven voor cultuurbezoek, maar ook op het aankoopgedrag van de culturele consument. Voor veel marketeers is het een uitdaging om het culturele publiek opnieuw te bereiken na de coronapandemie. Wat is er na corona veranderd in het bezoek- en koopgedrag van de culturele consument? Gerjan Brinksma van Cultuurmarketing zet enkele onderzoeken op een rij.
08-12-2022
Met virtuele voorstellingen nieuwe doelgroepen bereiken. Theater De Kring in Roosendaal doet het. Bezoekers kunnen theaterregistraties in hoge kwaliteit vanuit huis bekijken. DEN directeur Maaike Verberk sprak met Jan-Hein Sloesen, directeur van De Kring, over het omarmen van deze digitale innovatie voor inclusie. Hij vertelt je hoe zijn organisatie dit heeft aangepakt en over de reacties van het publiek.
08-12-2022
Meer publiek en een intense, online operabeleving. De Koninklijke Muntschouwburg, het operahuis in Brussel, toont hoe je met online opera een nieuw publiek bereikt. Zonder af te doen aan de beleving van een voorstelling.
06-12-2022
Op 13 oktober 2022 gaf NSC Cultuur een inkijkje in de Deense cultuursector om museum- en destinatiemarketeers te informeren over de meerwaarde van technologische innovatie en bezoekersbeleving. In Museum Panorama Mesdag in Den Haag vertelden Jonas Heide Smith, hoofd digital van Staatsmuseum voor Kunst in Kopenhagen, en Rune Lundberg, directeur van Museum Kolding, over hun visie op en ervaring met (technologische) innovatie. Zij zijn ervan overtuigd dat technologie voor musea de toekomst is. Wat zijn de kansen en mogelijkheden van technologie die bijdragen aan verbeterde bezoekerservaringen, meer commerciële kansen en dataverzameling? Een verslag (gesponsord door NSC Cultuur) door Cultuurmarketing redacteur Marloes Reuderink, die aanwezig was bij het event.
06-12-2022
V*KTV is de nieuwe webserie van de Kunstenbond die de beroepspraktijk van de beeldend kunstenaars binnenstebuiten keert. In een reeks openhartige diepte interviews geeft een tiental beeldend kunstenaars een kijkje in hun zakelijke keuken. Deze portretten worden begeleid door infographics over de stand van zaken in de sector en tips over hoe je je zaken zou kunnen inrichten. Alles staat in het teken van de balans tussen kunstenaarschap en ondernemerschap. V*KTV #2: SHOW gaat over de noodzaak van publiek. Hoe zorg je als beeldend kunstenaar dat je werk wordt gezien, offline én online? We interviewen kunstenaars in hun atelier en gaan langs bij de KunstRAI om het ook van de andere kant, die van de kunstliefhebbers en galeriehouders, te bekijken.
05-12-2022
Optimaal klantkennis verzamelen, verspreiden en benutten is voor veel cultuurorganisaties een uitdaging. Welke rol kan de marketeer hierin spelen? Pieter de Rooij en Patricia Lamper-Liplijn met 3 tips voor klantgerichtheid in cultuurorganisaties.
01-12-2022
Met de podcast ‘De Man met de Rammelaars’ was het Joods Museum genomineerd voor een prijs bij Content Marketing | The Awards 2022. Wat maakt deze podcast tot een goed voorbeeld van culturele contentmarketing? Gerjan Brinksma van Cultuurmarketing verklaart nader.
22-11-2022
1 op de 2 organisaties krijgt met cybercrime te maken Ook in de culturele sector worden organisaties getroffen en is de impact groot. Wat is het precies en wat kan je ertegen doen?
22-11-2022
530 respondenten werkzaam in de culturele sector beantwoordden in oktober 2022 de enquêtevragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele status van het cultuurmarketing vakgebied. In een serie van vijf artikelen worden de belangrijkste ontwikkelingen die uit het onderzoek naar voren komen, toegelicht. Inflatie, vergrijzing en toenemende concurrentie zorgen voor een terugloop van de bezoekersaantallen. Cultuurmarketeers maken zich zorgen: hoe blijf je als culturele organisatie relevant in tijden van crises? Het (terug)winnen van het publiek is grootste uitdaging. De tweede grootste uitdaging is een breder publieksbereik.
17-11-2022
Van 27 tot en met 29 januari 2023 vindt het Nationaal Theaterweekend weer plaats. Traditioneel openen dat weekend veel theaters hun deuren voor slechts tien euro per persoon. Ook zijn er gratis activiteiten in de theaters. De kaartverkoop voor de voorstellingen in deze theaters is van start gegaan. In oktober startte de Nationale Theater Campagne ‘Zin om je te Zien’ om de theaterbezoekers weer de prikkel te geven om naar het theater te gaan. In het Nationaal Theaterweekend zal er op deze campagne worden voortgeborduurd en ligt de focus op het ontmoetingsmoment in het theater. “We hebben zin om je te zien”, laat Albert Verlinde, voorzitter van Het Nationaal Theaterfonds, weten. “Iedereen heeft zin om elkaar te zien. En met alle hoge kosten van nu is het fijn dat je voor slechts een tientje naar een prachtige voorstelling kan gaan.”
10-11-2022
Ook culturele organisaties hebben te maken met negatieve berichten op social media. Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht over hoe je hiermee kunt omgaan.
31-10-2022
Jongeren tot en met 26 jaar kunnen met korting naar de Concertzaal en Schouwburg in Tilburg. Zij betalen 12,50 euro voor een kaartje. De meeste voorstellingen in het theater vallen onder deze regeling. Deze korting is ingevoerd om jongeren over de drempel te trekken. De leeftijd van 26 jaar is gebaseerd op de uiterste leeftijd van de Culturele Jongeren Pas CJP. Directeur Rob van Steen hoopt met de regeling dat jonge mensen in de stad vaker naar het theater of een concert gaan. Van Steen: ,,We hadden deze regeling al voor studenten. Waarom niet voor alle jongeren, dachten we. Dat hebben we ingevoerd.” Ondanks de lage prijs blijft het lastig jongeren voor theater en dans te interesseren. Dat neemt niet weg dat er speciale voorstellingen voor jongeren zijn waarvoor wel veel interesse is. Dat kunnen voorstellingen van cabaretiers zijn, maar ook van influencers die via hun online kanaal reclame maken. Het theater merkt dat het in deze tijd lastiger is om kaarten te verkopen, zeker in de voorverkoop. Dat heeft te maken met de maatschappelijke onzekerheid, mensen maken zich zorgen over hun financiële situatie. Concertzaal en Schouwburg Tilburg doet ook mee aan de Podiumpas. Voor een vast bedrag per maand, 35 euro, onbeperkt naar theater en concerten, dat kan vanaf 1 november. In Tilburg doen theater De Nieuwe Vorst en muziekpodium Paradox ook mee aan de Podiumpas. Naast deze Podiumpas zijn meerdere passen in omloop. Paradox heeft een ParaCard waarbij muziekliefhebbers voor 225 euro per jaar in het muziekpodium alle concerten kunnen bijwonen. De Nieuwe Vorst heeft de VorstVrijPas: voor 150 euro kan een bezoeker dan naar alle reguliere voorstellingen in het theater. Daarnaast is er de landelijke pas We Are Public. Voor achttien euro per maand kan iemand naar een reeks geselecteerde voorstellingen bij vierhonderd landelijke podia. In Tilburg is die pas bruikbaar bij de Concertzaal en Schouwburg, De Nieuwe Vorst, Paradox, museum De Pont en muziekpodium De Link.
27-10-2022
In samenwerking met de Stichting Nationale Bioscoopbon lanceert de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) met Cinemaniaaa! een landelijke campagne om het bezoek aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters verder te stimuleren. Op 2, 3 en 4 november is de toegangsprijs voor de aan de actie deelnemende Nederlandse bioscopen en filmtheaters slechts €6,- . Gulian Nolthenius – Directeur van de NVBF: “Na de laatste COVID-19 lock down hebben we alweer veel bezoekers kunnen verwelkomen in vele bioscopen en filmtheaters die Nederland rijk is. Toch merken we ook dat nog niet iedereen de weg naar de bioscoop of filmtheater terug heeft weten te vinden. Onderzoek heeft uitgewezen dat een deel van de bezoekers van vóór COVID-19 een bezoek aan de bioscoop of het filmtheater nog niet top of mind heeft. Voor die, én alle andere mensen organiseren we nu Cinemaniaaa!, een driedaagse actie waarin we bezoek aan een bioscoop of filmtheater weer onder de aandacht brengen tegen een heel vriendelijke prijs. Een campagne waar vanuit de branche veel vraag naar was.”
27-10-2022
Op 4 oktober vond de uitreiking plaats van de Grand Prix Content Marketing Awards voor de beste marketingcases van het afgelopen jaar. Een professionele jury beoordeelde ingediende cases binnen verschillende categorieën op doel, strategie en effectiviteit. Onder de winnaars waren ook een aantal culturele organisaties. Zo won Rotterdam Festivals met de campagne ‘Hier gebeurt ‘t’ een gouden campagne-award en werd het Joods Museum bekroond voor hun podcastserie “De man met de rammelaars”. De genomineerde cases bieden een interessant overzicht van het vakgebied contentmarketing. Cultuurmarketing vroeg jurylid en docent van de meerdaagse training contentmarketing Irma Machielse, tevens auteur van het Basisboek contentmarketing & communitybuilding, welke trends haar hierin zijn opgevallen. Het betreft: de omgang met corona, de inzet van influencers en ambassadeurs, en de aanwezigheid op TikTok.
25-10-2022
Tijdens het 10-jarig jubileum van het Blockbusterfonds is een nieuwe regeling voor de kunstensector bekendgemaakt: Blockbusterfonds XTRA (BBF XTRA). De nieuwe regeling – wederom een samenwerking tussen het Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds, de VandenEnde Foundation en de VriendenLoterij - is net als het Blockbusterfonds erop gericht om extra investeringen in de marketing van culturele projecten mogelijk te maken. Maar er is ook een groot verschil: waar het Blockbusterfonds zich richt op projecten met ‘blockbusterpotentie’, is BBF XTRA bedoeld voor kleinere projecten. De culturele sector heeft het - mede als gevolg van de pandemie en de lockdowns - lastig. De sector heeft te maken met een terugval in bezoekersaantallen. Een extra investering in de marketing, in combinatie met de afname van kaarten door de VriendenLoterij, geeft aanvragers de kans publiek terug te winnen. De aanvragen kunnen al vanaf eind dit jaar worden gedaan. Het Blockbusterfonds kwam in 2012 tot stand. De samenwerkende fondsen verlenen sindsdien bijdragen aan culturele projecten die de potentie hebben uit te groeien tot ‘blockbusters’.
20-10-2022
Om filmliefhebbers in deze financieel lastige tijd tegemoet te komen, heeft bioscoopketen Kinepolis in Nederland de Movie Club geïntroduceerd, een lidmaatschap dat voordelige tarieven en tal van andere voordelen biedt. In België bleek dit lidmaatschap al eerder succesvol.
18-10-2022
In Eye Filmmuseum vond op 19 september de derde in een reeks kennissessies plaats die Fonds 21 organiseert voor instellingen die de komende jaren inzetten op het bereiken en betrekken van een nieuwe generatie cultuurliefhebbers. Aanwezig waren Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, Rotterdam, Rijksmuseum, Amsterdam, Van Gogh Museum, Amsterdam, Eye Filmmuseum, Amsterdam, Bonnefanten, Maastricht, Stedelijk Museum Alkmaar, Design Museum Den Bosch en het Textielmuseum, Tilburg. Dankzij een eenmalige bijdrage vanuit Fonds 21 EXTRA gaan jonge professionals bij deze instellingen aan de slag op het gebied van programmering, marketing, collectie en onderzoek. Als voorbeeldstellende instelling uit het Noorden neemt ook het Groninger Museum deel aan de kennissessies. De komende jaren geven de gesteunde instellingen jonge curatoren, programmeurs en marketingprofessionals de opdracht om de jonge cultuurliefhebber te bereiken. De vorige sessie stond in het teken van werving en selectie van jong talent en hoe deze een plek te geven in de organisatie, deze sessie was gewijd aan het bereiken van de nieuwe generatie middels marketing en communicatie. Onder de aanwezig waren dan ook veel marketing- en communicatieprofessionals van de instellingen. Een verslag.
13-10-2022
In het marketingboek Branding worden vijf merkstromingen geïntroduceerd. Auteur Patrick van Thiel schreef voor Cultuurmarketing een gratis te downloaden whitepaper over het toepassen van de merkstromingen in de cultuursector.
06-10-2022
Als culturele organisatie is contact met je publiek breder dan alleen het verkopen van een kaartje. De contactmomenten voor, tijdens en na het cultuurbezoek zijn deel van de klantbeleving. Maar hoe onderzoek je deze klantervaringen en hoe zorg je ervoor dat je de uitkomst van publieksonderzoek goed toepast om je impact te optimaliseren?
03-10-2022
Maak eens een masker, je eigen muziekinstrument of kruip in de huid van een theaterdirecteur. Het is maar een greep uit de uitdagingen die het cultuur-doe-boek van Wonka Podia in totaal 30.000 leerlingen van basisscholen gaat bieden. De Wonka Podia, waarin Parktheater, Speelhuis, Cacaofabriek, Schalm, Hofnar en Kattendans samenwerken, zijn deze week begonnen met de verspreiding van de boeken. Zodat scholieren in Eindhoven, Helmond, Veldhoven, Valkenswaard en Bergeijk thuis of in de klas zelf met cultuur aan de slag kunnen. ,Omdat we willen dat zo veel mogelijk inwoners uit de Brainportregio kunnen genieten. En kinderen zijn natuurlijk de bezoekers van de toekomst”, legt projectleider Monique van den Berg van Wonka Podia uit. Omdat de partners in Wonka Podia kinderen wat educatie willen bieden, maar ze tegelijkertijd ook willen stimuleren naar het theater te gaan, zijn verschillende thema’s in het kleurrijke doe-boek gebundeld. Ieder kind kan daar op zijn eigen niveau mee aan de gang. ,,Bovenbouwers kunnen dat vermoedelijk al behoorlijk zelfstandig. De kleintjes hebben waarschijnlijk wat meer hulp nodig van ouders, broertjes of zusjes of hun leerkracht”, aldus Van den Berg. Ook is er een Wonka-theaterkalender ontwikkeld waarop alle jeugdvoorstellingen van de betrokken theaters in dit seizoen zijn vermeld. Verder geven theatermakers tips en zijn er ook activiteiten bij andere cultuuraanbieders opgenomen in het doe-boek, zoals de bibliotheek.
03-10-2022
Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch is dit najaar bij PERRON-3 in Rosmalen gestart met de serie Toneelkijkers. In deze serie neemt het theater de bezoeker in vijf voorstellingen mee langs de veelheid van toneel in Nederland. De reeks is geschikt voor eenieder die kennis wil maken met het genre toneel, geoefende kijkers die verdieping zoeken en alleen gaanden die het leuk vinden om samen naar het theater te gaan. Voor Toneelkijkers zijn vijf voorstellingen geselecteerd, variërend van een nieuw geschreven stuk tot een monoloog en een klassieker van Molière uit 1666. De belangstelling is verrassend groot, de serie was direct uitverkocht. ,,Toneel biedt een spiegel op de wereld van vandaag en kan inzicht geven in wat er om ons heen gebeurt”, aldus Ursel Braaksma, programmamaker bij Theater aan de Parade. Hettie van der Ven van het Brabants Dagblad was erbij toen Sander Janssens, theaterrecensent van NRC, zijn bijdrage uitsprak, een uur voordat de thrillerkomedie Hoog spel begon. ,,Ik hoop dat mensen na deze serie geïnspireerd zijn geraakt en iets nieuws hebben ervaren”, aldus Braaksma. ,,Wanneer we straks in ons nieuwe pand zitten, gaan we zeker vaker dit soort programma’s aanbieden.”
26-09-2022
Vanaf 26 september gaat de theatercampagne ''Zin om je te zien' van start. Het Nationaal Theater Fonds heeft in de afgelopen weken met de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties, de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten en de Vereniging Vrije Theater Producenten de handen ineengeslagen om deze campagne te realiseren. Het publiek zal door diverse campagnes op radio, televisie, online, langs de weg en in print zien dat er weer mooie producties in het theater staan. Hadewych Minis, Remy van Kesteren, Shary-An Nivillac en Soy Kroon zullen hieraan hun medewerking verlenen. De campagne moet ervoor zorgen dat het publiek weer zin krijgt om naar het theater en de concertzalen te gaan. Het ministerie van OCW ondersteunt de campagne financieel. Tegelijkertijd met deze campagne wordt de website www.totinhettheater.nl gelanceerd. Hierop kan het publiek makkelijk vinden welk theater bij hen in de buurt zit en welke voorstellingen hier te zien zijn. De campagne duurt tot en met 16 oktober.
22-09-2022
In Singer Laren is op 20 september de aftrap gegeven van de Art Alliantie, een samenwerkingsverband tussen Nederlandse musea en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Het doel van de alliantie is door samenwerking musea te verbinden, te versterken en de zichtbaarheid te vergroten zodat de (buitenlandse) bezoeker aan de hand van kunstplekken heel Nederland ontdekt. De samenwerking bestaat uit kennisuitwisseling, het afstemmen van activiteiten en ondersteuning bij promotie. NBTC start de alliantie met veertien (in het buitenland) minder bekende musea en is een aanvulling op al bestaande associaties. De collecties lopen uiteen van oude tot hedendaagse kunst, de deelnemende musea bevinden zich in, maar vooral ook buiten de Randstad. De kerngroep bestaat naast het museum in Laren uit: Groninger Museum, Drents Museum, Kröller-Müller Museum, Van Abbemuseum, Limburgs Museum, Museum De Pont, Rijksmuseum, Kunsthal Rotterdam, Museum Voorlinden, Het Mauritshuis, Museum Prinsenhof Delft, het Kunstmuseum Den Haag en het Eye Filmmuseum.
20-09-2022
Van 2 november tot en met 4 november kan iedereen in Nederland voor zes euro naar de film. Dat is het plan dat er nu ligt. In een reactie laat directeur Gulian Nolthenius van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) weten dat de actie volgende week met de leden wordt besproken. Er zullen dan ook, indien mogelijk, campagnevoorstellen worden getoond. De campagne gaat door de NVBF vorm en inhoud gegeven worden in samenwerking met de Stichting Nationale Bioscoopbon die de kar gaat trekken. Selmore Creative Agency, die ook een hoofdrol speelde in de campagne van de nieuwe Nationale Bioscoopbon, gaat campagnevoorstellen uitwerken en presenteren. Dat wordt bevestigd door Ivar Schutt, directeur van de Nationale Bioscoopbon. Deelname door bioscopen en filmtheaters is niet verplicht, maar het is de verwachting dat veel theaters mee zullen doen. De branchevereniging NVBF roept al haar leden op mee te doen. Bioscopen mogen zelf bepalen of ze een aanvullende prijs plaatsen op voorstelling in Premium Large Format zalen, zoals IMAX en Dolby Cinema. Het bestuur van de vereniging van filmdistributeurs staat positief tegenover het plan, bevestigd FDN-directeur Anne de Jong. Promotie van bioscoopbezoek blijkt nodig nu het bezoek in Nederland - net als in andere landen - achterblijft. Naar verluidt ligt het bezoek zo'n 20-30% lager dan in de pre-coronajaren
15-09-2022
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming): we hebben er allemaal dagelijks mee te maken. Om de privacy van je publiek te garanderen, moet je rekening houden met de regelgeving. Wat mag wel? En wat juist niet? Hoe richt je jouw systemen en processen op de juiste manier in? De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata heeft een naslagwerk laten samenstellen waarin de belangrijkste aspecten over dit onderwerp aan bod komen, specifiek gericht op de culturele sector. Dit naslagwerk - ‘Publieksdata & de AVG’ - bevat ook een praktisch stappenplan. Naast het uitgebreide naslagwerk is een document opgesteld voor steden en regio’s die werken met het Culturele Doelgroepenmodel dat is ontwikkeld door Rotterdam Festivals. Dit model segmenteert het publiek op basis van cultureel gedrag en voorkeuren. Om het Culturele Doelgroepenmodel op de juiste manier toe te passen, is het belangrijk om te weten hoe je dit AVG-proof aanpakt.
15-09-2022
Als culturele instelling kun je publieksdata gebruiken om je publiek beter te leren kennen en te vergroten. Maar minstens even interessant is het om na te gaan welke redenen mensen hebben om géén gebruik te maken van cultureel aanbod. Johan Kolsteeg, onderzoeker van de Rijksuniversiteit Groningen, probeert in het langlopende onderzoek Proeftuin Nieuw Publiek de redenen te achterhalen, met name gericht op theaterbezoek. In de eerste rapportage zijn interessante bevindingen te lezen, maar daarmee houdt het niet op. De volgende stap is nu om - in samenwerking met Rotterdam Festivals - op veel grotere schaal onderzoek te doen en daarmee ook het Culturele Doelgroepenmodel te verrijken. Als instelling kun je daar in de toekomst je voordeel mee doen bij het bereiken van (nieuwe) bezoekers. “Een ding is nu al duidelijk: kunstmarketeers moeten niet alleen zenden, maar vooral ook luisteren”, zegt Kolsteeg.
15-09-2022
Het Muziekgebouw in Eindhoven trekt vooralsnog geen volle zalen met jong publiek. Daar liggen kansen dus. Vandaar dat op 11 september Sunday Funday van start ging. Gratis, laagdrempelig en speciaal gericht op kinderen. Het moet een maandelijks evenement worden.
06-09-2022
In tien jaar tijd verloor de boekensector 16 procent van zijn merkwaarde, waarvan de helft in de afgelopen twee jaar. De boekensector is in termen van reputatie een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. Door de vergrijzing van de achterban was de krimp al langer bezig, maar corona heeft de neergang versneld. Tijd voor een ommekeer in de boekensector om het oubollige karakter van zich af te schudden en zich te richten op jongeren, betoogt merkonderzoeker Hendrik Beerda.
14-07-2022
De Nationale Museumweek van 2022 is geëvalueerd. De belangrijkste resultaten op een rij.
14-07-2022
Design Museum Den Bosch is sinds een paar maanden een afdeling rijker. Het Young Design Team ontwikkelt tentoonstellingen, presentaties en publieksprogramma’s voor een jong publiek. Daarbij snijden ze nieuwe thema’s aan en brengen ze een frisse wind in het museum. De aanstelling van het driekoppige team is mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van 633.698 euro van Fonds 21 EXTRA. Dat bedrag wordt gedurende drie jaar niet alleen ingezet ten behoeve van het Young Design Team, maar ook om een impuls te geven aan de Derde Verdieping (het online kennisplatform van het museum) en ter versterking van het communicatieteam. Het Young Design Team bestaat uit Young Design curator tentoonstellingen Bao Yao Fei, Young Design curator publieksprogramma’s Jim van Geel en Young Design trend & concept creative Isabeau van Maastricht. Met een gemiddelde leeftijd van 27 en diverse achtergronden binnen én buiten de museumwereld vertegenwoordigt dit team de toekomst van het museum, meer dan ooit in het midden van de samenleving
11-07-2022
Theater van de Stad is een project van De Lievekamp in Oss dat vier jaar geleden is opgestart om ervoor te zorgen dat het theater weer midden in de maatschappij staat. Programmeur Lobke van der Sanden neemt daartoe allerlei initiatieven. Een nieuw initiatief is de ‘’aanschuiftafel”, die bij de start van het nieuwe theaterseizoen in september wordt bemenst door vrijwilligers die zich hebben aangemeld als klankbord. ,We gaan met elke vrijwilliger in gesprek over deze bijzondere functie. Hopelijk kunnen we straks bij heel veel voorstellingen aangeven dat er iemand voorafgaand en in de pauze aanwezig is aan de aanschuiftafel. Niemand zou thuis moeten blijven van het theater omdat er even geen gezelschap is om mee te gaan.” Bezoekers kunnen straks op de website van het theater zien of er een vrijwilliger is aan de aanschuiftafel. Ook is er een bordje dat oplicht als gasten aan tafel welkom zijn. Vervolgens kan iedereen vrijblijvend aanschuiven, aanmelden is niet nodig. De vrijwilliger gaat naar dezelfde voorstelling als de andere bezoekers, dus dat geeft per definitie gesprekstof.
04-07-2022
Op 6 juli wordt de uitbreiding van de Earcatch-app voor musicals gelanceerd. Vanaf deze dag kunnen mensen die slechtziend, of blind zijn ook genieten van een musicalvoorstelling. Een voorstelling kan dan door middel van audiodescriptie (beeldbeschrijving) worden beluisterd. Disney’s Aladdin heeft de primeur. Ook TINA – De Tina Turner Musical is vanaf die datum met audiodescriptie toegankelijk.
30-06-2022
“Ik zie Personal Branding als een career accelerator, een loopbaanversneller. Je bent al ervaren, nu moet je het alleen nog zichtbaar maken. Veel mensen denken dat branding gaat over jezelf verkopen. Mijn verhaal gaat over authenticiteit: Wat wil je dat de wereld over je schrijft? Waar wil je om bekend staan? Als je dat weet kun je stap voor stap rustig aan de slag. Het is net als het opknappen van je badkamer. Waar begin je? Wanneer iemand dan tegen je zegt: doe eerst dit en dan dat, dan heb je veel meer kans van slagen.” Als er een les is die je van artiesten kunt leren is het dat iedereen ‘merk’ is, ook jij. Volgens Nancy Poleon, die artiesten als Alicia Keys, Britney Spears en Prince het podium ophielp, is Personal Branding zeker niet alleen voor beroemdheden. Keep an Eye sprak met haar
30-06-2022
Gent wil in 2030 culturele hoofdstad van Europa worden. In de aanvraag wordt niet alleen de nadruk gelegd op het grootstedelijke karakter van Gent zelf, maar ook op het omliggende platteland, tot Zeeland aan toe. Reden voor het provinciebestuur van Zeeland om de kandidatuur van Gent te steunen. Maar zelf heeft Zeeland ook ambities. Enkele jaren geleden stelden Terneuzen, Middelburg, Vlissingen en Goes al een bidbook op, waarin werd gemikt op 2033. Gezamenlijk zouden de ze dan culturele hoofdstad van Europa willen worden. Inmiddels is dat plan toegespitst op Middelburg. De nieuwe coalitie daar wil dat de Zeeuwse hoofdstad in 2033 de Europese hoofdstad is voor cultuur, met de nadruk op het thema mensenrechten. Met de steun aan Gent worden Zeeuwse plannen om enkele jaren later culturele hoofdstad te worden volgens cultuurgedeputeerde Anita Pijpelink niet in de wielen gereden. ,,Die zijn niet per se van de baan.”
21-06-2022
De Nationale Bioscoopbon is vernieuwd. Het toenemend aantal cadeaukaarten en de digitalisering van de wereld om ons heen vormden de aanleiding voor een nieuwe koers. Het resultaat is een herpositionering van het merk en een heel nieuw digitaal product en design dat het motto ‘Bonvol verrassingen’ heeft meegekregen.Waar Stichting Nationale Bioscoopbon zich eerder vooral richtte op het concurreren met andere cadeaukaarten komt de focus meer te liggen op de missie: het stimuleren van bezoek aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters. Dat is waar de stichting voor staat. Ivar Schutte – Algemeen Directeur Stichting Nationale Bioscoopbon: ‘Je gaat niet alleen naar de bioscoop of het filmtheater voor die ene film. Het is ook je erop verheugen om te gaan. Iets wat steeds zeldzamer wordt in onze ‘instant’ maatschappij. De voorpret, de sfeer in de zaal, het geluid, de reacties van de mensen om je heen, het gesprek achteraf. Het is elke keer weer anders. Daar willen we meer aandacht voor.’
13-06-2022
Nieuw op de Uitmarkt, de nationale start van hét culturele seizoen, eind augustus, is de Cultuurtuin op het Museumplein: een bijzondere ervaring waarin de bezoekers in alle rust kunnen ronddwalen in een labyrint en informatie met betrekking tot het culturele seizoen digitaal kunnen scannen door het gebruik van hun mobiele telefoon. Denk aan alle musea in het land, maar ook de podia, gezelschappen en makers en niet te vergeten de uitgevers van het Nederlandse boek. De Uitmarkt introduceert hiermee een vernieuwde ervaring en tegelijk een duurzame digitale goody bag waarmee de enthousiaste bezoekers ook kans maken op speciale kortingen en persoonlijke aanbiedingen.
02-06-2022
De Griffel- en Penseeljury's reiken vanaf dit jaar geen Vlag en Wimpels uit, maar Bronzen Griffels en Penselen. De naamsverandering onderstreept het doel van deze prijzen: het onder de aandacht brengen van de beste kinderboeken. De Bronzen Griffels en Penselen zijn nu nog duidelijker een onderdeel van de Griffels en Penselen, de bekendste en belangrijkste juryprijzen voor kinderboeken. De Zilveren en Bronzen Griffels en Penselen worden op 22 juni uitgereikt tijdens een evenement met de winnende auteurs en hun uitgevers. Kort voor de Kinderboekenweek worden vervolgens de Gouden Griffel en het Gouden Penseel bekendgemaakt en uitgereikt. Eén Zilveren Griffel en één Zilveren Penseel worden dan omgezet in een Gouden Griffel en Penseel, de prijzen voor het best geschreven en best geïllustreerde kinderboek van het jaar.
24-05-2022
Artificiële intelligentie is voor de cultuursector nog relatief onbekend terrein. Toch biedt het voor marketeers kansen op het gebied van efficiënter werken, automatisering en personalisatie.
19-05-2022
Fysieke boekhandels zagen hun omzet flink stijgen tijdens de Boekenweek van 2022. Voor het eerst sinds vijf jaar verkochten zij in de Boekenweek meer dan het jaar ervoor. Een stijging die zij na twee zware coronajaren goed konden gebruiken, aldus CPNB-directeur Eveline Aendekerk. De Boekenweek is van oudsher een feestje in de fysieke boekhandels, en dat is in de cijfers van de Boekenweek 2022 goed terug te zien. Hun afzetaandeel was in deze Boekenweek 5 procentpunten hoger dan in de Boekenweek van 2021. Lokale boekhandels hebben dus geprofiteerd van een feestelijke Boekenweek, maar bij die positieve cijfers zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Wanneer de Boekenweek van 2022 vergeleken wordt met die van 2019, het laatste ‘gewone’ jaar vóór de coronacrisis, zien we geen afzetstijging maar een afzetdaling van 7 procentpunt bij de fysieke boekhandels. Ook de totale afzet is in 2022 lager dan in 2021: die is gedaald met 6%. Ten opzichte van 2019 is dat zelfs 9%. Dat de totale afzet lager ligt dan in 2021 komt met name door een daling bij de online winkels. Dat de afzet online lager is dan het jaar ervoor is een trend die tot nu toe voor overgrote deel van 2022 is waar te nemen. Er werd voor de tweede keer een consumentenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de impact van de Boekenweek is op het lees-, koop- en leengedrag van consumenten, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Direct Research. Bijna alle Nederlandse consumenten kennen de Boekenweek van naam (bijna 9 van de 10). Bijna driekwart van de Nederlanders die de Boekenweek kennen zien de Boekenweek als cultureel evenement, ongeveer 7 op de 10 vindt de Boekenweek bovendien ‘belangrijk voor de cultuur in Nederland’. Bijna 4 op de 10 consumenten die bekend zijn met de Boekenweek geven aan dat zij in de laatste 5 jaar een bezoek hebben gebracht aan de fysieke boekwinkel in verband met de Boekenweek. Van die mensen geeft bijna een derde aan dat zij zelfs ‘vaak’ naar de fysieke boekwinkel gaan voor de campagne: (bijna) ieder jaar.
19-05-2022
In de kunst- en cultuursector worden influencers in toenemende mate ingezet als onderdeel van marketingcampagnes. Influencers zijn er in verschillende soorten en maten. Maar welk type past het beste bij jouw organisatie?
09-05-2022
Zowel in Nederland als in België moeten overheidswebsites en van aanverwante partijen al sinds 2016 toegankelijk zijn. In Nederland moeten vanaf 2025 zelfs alle websites en apps toegankelijk zijn voor gebruikers met een beperking. Alicia Hoost nam voor Cultuurmarketing de proef op de som om te ontdekken hoe toegankelijk de webshops van culturele organisaties eigenlijk zijn. Naast dat dit door de overheid wordt opgelegd, is het namelijk zonde als je niet online niet toegankelijk bent voor je publiek, omdat je daardoor bezoekers misloopt. Van de websites die Hoost onderzocht, verzamelde ze 4 onderdelen waarop het vaak misgaat als mensen met een beperking een aankoop willen doen. Beperkingen zijn divers. Denk hierbij aan mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve en/of verstandelijke beperking. Daarom hebben deze punten ook betrekking op verschillende aspecten van het aanschaffen van online tickets.
05-05-2022
Van beslissingen maken op onderbuikgevoel naar handelen op basis van data. SPOT Groningen ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een van de koplopers op het gebied van datagedreven werken in de culturele sector. SPOT Groningen is de organisatie achter muziekgebouw De Oosterpoort (vanaf 2030 De Nieuwe Poort) en de Stadsschouwburg. Naast deze twee vaste locaties programmeert de organisatie ook op andere plekken in Groningen, zoals de Lutherse Kerk en de Martinikerk. SPOT biedt een breed theater -en muziekprogramma, waaronder voorstellingen van huisgezelschappen zoals Het Noord Nederlands Orkest, Het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni. Daarnaast organiseren ze meerdere festivals per jaar en maatschappelijke projecten rondom theater en muziek.
05-05-2022
Bezoekers die een avondje naar het theater willen kunnen een voorstelling zoeken in de UITagenda of op de websites van podia en gezelschappen. Maar één goed overzicht van wat er allemaal te zien is, ontbreekt nog. Die informatie is nog niet met elkaar verbonden is en dus niet centraal beschikbaar is. Een integraal systeem biedt uitkomst voor theaters én bezoekers.
26-04-2022
KVB Boekwerk en Stichting CPNB presenteren een vergelijking tussen de afzetcijfers voor de Boekenweek 2021 en 2022. In 2021 startte de Boekenweek wegens de coronamaatregelen op 29 mei (week 21), vier weken na de heropening van fysieke boekwinkels in april. Ook in 2022 ging de Boekenweek op een ander moment dan ‘normaal’ van start, namelijk op 9 april (week 14). De fysieke boekwinkels heropenden in 2022 in week 2. In vergelijking met de Boekenweek-periode 2021 is de totale afzet in 2022 lager. Tijdens de Boekenweek-periode is de afzet via het offline verkoopkanaal hoger dan in 2021. In de eerste week van de Boekenweek worden 7% minder boeken verkocht, in de tweede week 4% minder. Tijdens de gehele Boekenweek-periode is de afzet 5% lager dan in 2021. Voor enkel Nederlandstalige boeken geldt dat de afzet 7% lager is dan in 2021. In aanvulling op de marktcijfers zal Stichting CPNB in mei de resultaten van een consumentenonderzoek over de Boekenweek 2022 presenteren.
25-04-2022
Marije Kool is sinds december 2020 zakelijk directeur bij Teylers Museum. Ze gebruikt haar achtergrond als marketeer om in haar nieuwe functie altijd vanuit het publiek te blijven denken. Alicia Hoost sprak met haar.
25-04-2022
We are public was een van de eerste initiatieven die vanuit het idee van een sportschoolabonnement voor een bedrag per maand een speciaal geselecteerd aanbod aan kunst en cultuur openstelde. In 2014 begon de organisatie in Amsterdam (en later in 11 andere steden), waarmee je voor inmiddels 18 euro per maand naar het theater, concerten of andere evenementen kon. “Het liep een tijd heel goed,” zegt Bas Morsch, een van de oprichters. Maar sinds corona is de club zeker de helft van de leden kwijtgeraakt. Niet verrassend, aangezien er ook niets te zien was. Iets soortgelijks gebeurde bij cultuurpas CJP. Morsch: “In het begin was nog onzeker wat er zou gebeuren. Je kon je lidmaatschap ook pauzeren, maar het duurde natuurlijk 2,5 jaar, dus het stroomde geleidelijk uit. Het was heel dubbel: ik begreep het wel. Ons product was eigenlijk weg, maar aan de andere kant was ik ook verrast dat er ook nog mensen bleven. We hebben wel veel dingen gedaan. We hebben het museum voor niet-essentiële kunst opgezet. We hebben kunstenaars gesteund, en deelden hun werken met onze leden.” We are public heeft nu nog 5000 leden. Dat moet met een actie weer met minimaal 1000 stijgen. Je kunt nu tijdelijk voor één euro de eerste twee maanden lid zijn. “We moeten nu gewoon aan de bak. We hebben geen subsidie, we draaien op die leden,” zegt Morsch.
14-04-2022
De beste marketing- en communicatie boeken, volgens Cultuurmarketing.
11-04-2022
Het Nederlands publiek wil net zo graag naar het theater als voor de coronapandemie. Een meerderheid van alle leeftijdscategorieën geeft aan van plan te zijn net zo vaak of zelfs vaker te willen gaan dan voorheen. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat Bureau Hendrik Beerda heeft gedaan in opdracht van het Nationaal Theaterfonds. Het Nationaal Theaterfonds wilde weten hoe het publiek tegen het theaterbezoek aankijkt nu de coronamaatregelen zijn opgeheven. Een onderzoek dat het komende jaar iedere drie maanden wordt herhaald om zodoende de veranderingen goed in kaart te brengen. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de theaterbezoekers nu minder een voorstelling bezoekt dan voor de crisis, 18% gaat evenveel naar het theater en 5% gaat juist meer. Voor de bezoekers die minder een voorstelling bekijken zijn er drie belangrijke redenen: de onduidelijkheid of een voorstelling doorgaat, angst voor gezondheidsrisico’s en te weinig aantrekkelijke producties. De redenen zijn per leeftijdsgroep verschillend. Voorziter Albert Verlinde van Het Nationaal Theaterfonds : ‘We hebben de uitkomsten van het onderzoek met de sector gedeeld en diverse aanbevelingen gedaan voor alle leeftijdscategorieën. Bij de jongeren moet er onder andere naar de prijs en het sociale aspect worden gekeken. Voor de groep 30-55 moet duidelijk zijn dat de voorstellingen te allen tijde doorgaat, behalve bij overmacht. Dus er wordt ook gespeeld bij een lage zaalbezetting. Maar ook dat er geen sprake meer is van beperkte openingstijden. Een avondje theater is een totale avond uit. En voor de 55-plussers willen we extra duidelijk maken dat in alle theaters de hygiëne maatregelen mogelijk blijven en dat men ook met een mondkapje op welkom zijn. En voor iedereen geldt: Mensen hebben de gezelligheid gemist. Theaters brengen die gezelligheid weer terug.’
07-04-2022
In Marseille staat midden in de historische haven een modern, architectonisch bouwwerk genaamd Mucem. Mucem is de korte benaming voor Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, staat in het teken van de culturen rondom de Middellandse Zee en opende in 2013 haar deuren. Mucem is een musée de France, een status die wordt toegekend door de Franse overheid waaraan ook een aantal eisen zijn verbonden. Zo moet het museum educatief, toegankelijk, openbaar en beschikbaar voor een zo groot mogelijk publiek zijn. Een groot publiek heeft Mucem zeker. Jaarlijks verwelkomt het museum zo’n 1,2 miljoen bezoekers. Hiervan koopt iets minder dan de helft, 500.000 mensen, een ticket voor een tentoonstelling. De resterende bezoekers komen om een andere reden langs, bijvoorbeeld om het complex te bewonderen of voor één van de activiteiten van het museum. Gebrek aan registratie door middel van een ticket maakt dataverzameling van alle bezoekers een uitdaging. Hoe verzamel je dan toch bezoekersdata?
05-04-2022
Hoe betrek en bereik je als kunstinstelling een nieuwe generatie cultuurliefhebbers? Daarover gingen Museum Boijmans Van Beuningen, Nederlands Fotomuseum, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Frans Hals Museum, Eye Filmmuseum, Bonnefanten, Stedelijk Museum Alkmaar en TextielMuseum 24 maart 2022 op uitnodiging van Fonds 21 met elkaar in gesprek. Dankzij een eenmalige toekenning vanuit Fonds 21 EXTRA richten deze musea zich de komende jaren op publiekswerking op het gebied van verjonging en diversiteit. Dat doen ze met initiatieven uiteenlopend van het werven en opleiden van jonge curatoren of programmeurs tot een onderzoekstraject gericht op het vergroten van kennis, ervaring en interactie op het gebied van nieuwe publieksgroepen. De insteek van deze besloten sessie was een open gesprek tussen partijen die voor vergelijkbare uitdagingen staan of die hier al ervaring mee hebben. De kennissessie werd geleid door Martin van Engel, senior adviseur diversiteit en inclusie bij Diversion. De kennissessie bood de kunstinstellingen gelegenheid om kennis te maken met elkaar en elkaars initiatieven. De instellingen staan voor vergelijkbare uitdagingen op het gebied van publiekswerking. Ook werd er aangegeven dat er een kennisbehoefte is op het vlak van het creëren van draagvlak voor verandering binnen de instelling en het verankeren van een nieuw, meerstemmig narratief. Een verslag. Fonds 21 gaat vervolg geven aan deze eerste kennissessie, daarin zal worden ingezoomd op de werving, selectie en begeleiding van nieuwe medewerkers.
31-03-2022
Wat maakt iemand een goede PR-medewerker in 2022? Cultuurmarketing vroeg het drie PR experts.
29-03-2022
Cultuurmarketing is voorstander van een eerlijke beloning voor zzp’ers die op opdrachtbasis marketingcommunicatie werkzaamheden uitvoeren voor culturele instellingen. Afgelopen zomer organiseerde Cultuurmarketing daarom een online bijeenkomst, waarin met een groep zzp’ers de uitdagingen met betrekking tot uurtarieven zijn besproken. Naar aanleiding daarvan is een enquête opgesteld om breder inzicht te krijgen in de praktijkervaringen van freelancers die marketing en/of communicatiewerkzaamheden uitvoeren voor culturele organisaties. De peiling maakt duidelijk dat er grote verschillen zijn in uurtarieven die met name gecreëerd worden door te veel concurrentie, verkeerde verwachtingen bij opdrachtgevers en weinig solidariteit tussen collega’s. 144 zzp’ers beantwoordden in februari 2022 enquêtevragen over uurtarieven. Van deze 144 respondenten werkte 22,1% twee jaar of korter als zzp’er in de culturele sector, 52,1% tussen de twee en tien jaar en 25,7% meer dan tien jaar. De marketeers zijn met name werkzaam voor de presenterende podiumkunsten, producerende podiumkunsten, festivals en musea.
21-03-2022
Eind 2021 ondervroeg Cultuurmarketing via het jaarlijkse Cultuurmarketing Onderzoek 445 marketeers in de cultuursector in Nederland en België naar de voornaamste uitdagingen op het gebied van Diversiteit en Inclusie. In hetzelfde jaar kwamen 10 vakgenoten tijdens de Cultuurmarketing commissie ‘Evaluatie van inclusiviteitsbeleid’ op regelmatige basis bij elkaar om uit te wisselen over hun ervaringen in de praktijk. Hoe kan je vanuit een marketingcommunicatiepositie impact maken in de organisatie wanneer het aankomt op D&I? En hoe vind je manieren om de effectiviteit van deze inspanningen te meten? Patrica Liplijn over enkele resultaten en learnings uit zowel het Cultuurmarketing Onderzoek als de commissie-bijeenkomsten.
21-03-2022
Nu theaters na twee onrustige coronajaren de deuren weer hebben geopend, kunnen we voorzichtig vooruitkijken. Dat doet Theaterkrant de komende weken in de nieuwe rubriek Zorg en hoop na corona met uiteenlopende theaterwerkers voor en achter de schermen. In de vierde bijdrage een kort gesprek van Sander Janssens met Dieke van der Spek, die als freelance marketeer onder meer werkt voor Theater Rotterdam en Het Nationale Theater. Zorg: ‘Hoe krijgen we bij de vaste toeschouwer het theaterbezoek weer in de routine?’ Hoop : ‘Met minder drukwerk en meer flexibele marketinguitingen kun je divers publiek bereiken’
10-03-2022
De coronacrisis creëerde een shift naar meer online aanwezigheid. Daarom 6 tips voor kleine culturele organisaties die, ondanks weinig middelen en budget, hun online marketing naar een hoger niveau willen tillen.
07-03-2022
Het Brabantse evenementencollectief Front of House heeft de publiekscampagne ‘Brabant Bouwt Feest!’ gelanceerd. De campagne moet bezoekers weer naar de Brabantse dancefestivals trekken en omwonenden en belanghebbenden informeren over hoe deze weer veilig kunnen plaatsvinden. Ook hoopt men professionals – die elders zijn gaan werken – te motiveren om terug te keren naar de sector. Op de site van de campagne is een evenementenkalender opgenomen en worden vragen beantwoord van bezoekers, omwonenden en ondernemers. Ook staan er vacatures op van Brabantse ondernemers in de sector. Volgens Front of House is 80 procent van alle toeleveranciers van Brabantse dancefestivals gevestigd in Noord-Brabant, zijn er 20.000 Brabanders werkzaam in de sector en zijn zij samen met de organisatoren goed voor zo’n 1,2 miljard euro aan omzet.
24-02-2022
Maaike Verberk (voorzitter Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata en directeur DEN) en Coen van der Poll (eigenaar Peppered) spraken tijdens de open coffee op 25 januari jl. over de ontwikkelingen op het gebied van publieksdata in de cultuursector.
22-02-2022
Welke middelen en vaardigheden heb je nodig om datagedreven te kunnen werken? Cultuurmarketing geeft 5 tips om je op weg te helpen.
10-02-2022
De pandemie veroorzaakte een digital turn in de kunsten. Popartiesten bereikten een recordpubliek via games, virtuele concertzalen rezen op en WhatsApp werd een theaterpodium. Toch blijven samenwerkingen tussen de Vlaamse kunsten- en de gamesector schaars. De Antwerpse kunstenorganisatie Het Bos verenigde eind januari gamers, ontwikkelaars, artiesten en kunstliefhebbers op het festival Different Perspectives, waarin de artistieke mogelijkheden van gaming worden onderzocht. Wat kunnen games betekenen voor de kunsten? En waarom werden ze zo lang miskend?
10-02-2022
Duizenden cultuurorganisaties in Nederland proberen met hun aanbod jongeren te bereiken. Maar dat lukt lang niet altijd. Hun aanbod sluit niet aan bij jongeren of ze bereiken de jongeren helemaal niet. Rebecca Trouwee onderzocht hoe cultuuraanbieders beter kunnen inspelen op de behoeften van jongeren. Trouwee deed het onderzoek in opdracht van Kunstbende, LKCA en Rabobank.
08-02-2022
Bucketlist concerten voor jongeren, een Opera Sing Along en samenwerkingen met studenten en populaire muzikanten als Jett Rebel en Iris Hond. Brabantse orkesten en koren doen er veel aan om te verjongen en vernieuwen. Om hun bestaansrecht te behouden, vanuit hun bevlogenheid om nieuwe doelgroepen aan te spreken en om drempels weg te halen om naar een klassiek concert te gaan. Hoe? Brabant Koor, philharmonie zuidnederland en Kamerata Zuid delen hun ervaringen. Een bericht van Simone Vos.
03-02-2022
Een schrijftraining voor zzp'ers in cultuur. Hoe verwoord je wat je doet in een korte pakkende tekst? Zodat je anderen ook verleidt om er naar, of naar jou te kijken. Trainers Suzanne Docter en Gonda Duijvenvoorden helpen om forse stappen te zetten op schrijfgebied. Naast de twee bijeenkomsten is er een huiswerkopdracht, waar nuttige en praktische feedback op wordt gegeven. Deze schrijftraining wordt georganiseerd door CiST, Nieuwe Veste en Kunstloc Brabant, en maakt onderdeel uit van een traject in het kader van de regeling ‘Impulsregeling zzp’ers en erfgoedvrijwilligers’ van het Fonds voor Cultuurparticipatie. 4 avonden in Breda en Tilburg in februari, maart en april.
03-02-2022
Musea willen, net als andere culturele instellingen, meer inzicht krijgen in hun publiek om hun marketing effectiever in te richten en zo een groter publiek te bereiken. Data-analyse van transactiedata, de gegevens die vastgelegd worden rondom de verkoop van een ticket, is een bron van inzicht in kaartkopers. De Museumvereniging, uitgever van de Museumkaart, verzamelt al jaren data over museumbezoekers die gekoppeld zijn aan persoonsgegevens. Voor musea bevatten deze gegevens een schat aan informatie; zij zouden hiermee heel gerichte marketingacties en persoonlijke en relevante communicatie aan hun bezoekers kunnen inrichten. De Museumvereniging is helaas nog steeds terughoudend in het leveren van data (inclusief persoonsgegevens) aan individuele musea. Musea kunnen wel geaggregeerde inzichten halen uit het dashboard van de Museumvereniging. Aggregatie wil zeggen dat je inzichten kunt krijgen in het gedrag van groepen mensen in plaats van individuen. Die groepen zijn bijvoorbeeld samengesteld op basis van leeftijd of provincie van herkomst. Voor Kunsthal KAdE in Amersfoort ging Sara Oomen, onderzoeker en data analist, aan de slag met data uit dit dashboard. Hoe musea met deze algemene data specifieke vraagstukken op kunnen lossen, licht ze stapsgewijs toe.
03-02-2022
Een persbericht is een perfect middel om free publicity te genereren. Mits goed opgezet en geschreven, want niet ieder persbericht leent zich voor doorplaatsing in kranten, tijdschriften en andere media. De redactie van Cultuurmarketing geeft 10 tips.
31-01-2022
Het Eindhovens Dagblad sprak met Agnes Martens, die bij de philharmonie zuidnederland vernieuwende projecten bedenkt om klassieke muziek en potentiële liefhebbers dichter bij elkaar te brengen, over merchandise. Een hoodie, een shirt, een FANnypack, een bucket hat, een tas en andere items, of wel ‘philgoodies’, waarmee je letterlijk en figuurlijk kunt uitdragen dat je fan bent van klassieke muziek. Merchandise in de klassieke wereld is niet nieuw, maar de aanpak van het orkest is wel anders. ,,Wat ik er van heb gezien beperkt zich tot een koffiemok, een balpen of een stropdas. Wij willen álle fans van klassiek van jong tot oud iets aanbieden. Daarom hebben we samen met onze vormgevers van Luidspreker Creative Studio gekozen voor de paraplu en sjaal voor onze trouwe fans, en voor fannypacks, bucket hats en hoodies voor de nieuwe, lees jongere fans.” Het zou mooi zijn als een of meerdere winkels in de binnenstad van Eindhoven de producten gaan verkopen. ,,Ons doel is uiteindelijk om met #philgood, of je nu wel of geen fan bent van klassiek, een glimlach te brengen.”
27-01-2022
Hoe willen Nederlandse filmpodia het publiek in aanraking brengen met kwaliteitsfilm? Drie filmtheaters en Cineville vertellen hoe de coronacrisis bijdraagt aan de herwaardering van fysiek filmbezoek.
18-01-2022
De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata blikt op 25 januari, tijdens de Digitale Open Coffee, met diverse gasten terug op verschillende projecten in binnen- en buitenland, gericht op het beter leren kennen van publiek.
17-01-2022
Door de aanhoudende onzekerheid over de coronasituatie wordt de Boekenweek 2022 een maand verzet: deze vindt dit jaar plaats van 9 t/m 18 april. De Boekenweek eindigt dit jaar niet op de traditionele zondag, maar op Tweede Paasdag. Stichting CPNB neemt dit besluit in het licht van de huidige coronamaatregelen, waarbij slechts een beperkt aantal bezoekers per vierkante meter is toegestaan. De Boekenweek komt beter tot zijn recht wanneer boekhandel en bibliotheek op volle sterkte open zijn.
13-01-2022
De coronacrisis zorgde voor meer focus op strategie-ontwikkeling. Zowel op het gebied van online marketing, branding, maar ook als het gaat over het terugwinnen van het publiek. Terug naar de basis en tijd voor meer structuur. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten van het Cultuurmarketing Onderzoek 2021 op een rij.
10-01-2022
Onder culturele organisaties is het bereiken van nieuwe doelgroepen een veelgehoorde – en vaak doorlopende – doelstelling. Dat komt onder andere voort uit de overtuiging dat kunst en cultuur van meerwaarde is voor ieder mens, maar het past ook bij de doelstelling die je meekrijgt wanneer je financiering ontvangt vanuit publieke gelden. Praktische tips en adviezen van Pim Halkes, senior adviseur bij customer engagement company Smart Connections, over hoe je nieuwe doelgroepen het beste aan jouw merk kunt verbinden.
10-01-2022
Marketeers in de cultuursector zien datagedreven marketing als een belangrijke manier om marketing naar een hoger niveau te tillen, blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2021. Maar hoe vergevorderd is het datagedreven marketingvakgebied eigenlijk? Een bijdrage van Patricia Liplijn.
09-12-2021
Volle zalen en meer publieksinkomsten. En in die zalen meer mensen die zich welkom voelen omdat ze zich herkennen in het aanbod. Dat is de wens van cultuurbeleidsmakers en culturele organisaties. In Boekman 129 ruim aandacht voor hun inspanningen in de zoektocht naar een breder publieksbereik. Daarbij kan de enorme impact van corona niet ontbreken. Niets is immers zoals het was vóór de pandemie. Met bijdragen van o.a. Koen van Eijck, Evert Bisschop Boele, Kim van der Meulen, Sandra Trienekens, Hanka Otte, Joke de Wolf, Joris Veerbeek en Mirko Tobias Schäfer. Boekman
07-12-2021
Het belangrijkste doel van de marketingafdeling bij Zwolse theaters is het krijgen van de juiste persoon in de juiste zaal, vertelt Edo Feenstra, CRM marketeer bij Zwolse theaters. Hoe krijg je die daar? Een persoonlijke benadering van klanten speelt een grote rol om de retentie te verhogen.
02-12-2021
Hoe kunnen culturele organisaties jongeren aan zich binden? Pas toen Rozemarijn Romeijn, marketeer Schouwburg Concertzaal Tilburg, zelf les ging geven aan jongeren, op de Fontys Hogeschool, brak bij haar het inzicht door dat je jongeren zelf het initiatief kan geven. De jongeren die ze ontmoette vroeg ze wat zij wilden. „Zo kwam ik in contact met jongeren die wel ideeën hadden maar geen plek om ze uit te voeren.” Die plek kon ze bieden. Van het Fonds voor Cultuurparticipatie kwam er vanaf seizoen 2018-2019 financiële ondersteuning in het kader van de de regeling ‘Meemaakpodia’. In Tilburg richtte Romeijn uiteindelijk T’Agency op, een jongerencommunity waar inmiddels bijna duizend jongeren actief bij betrokken zijn. Jongeren kregen ook een plek in de organisatie: een betaalde baan met invloed en verantwoordelijkheid. Voor wie wilde doorgroeien kwamen er twee betaalde junior-functies. „De junior producer houdt zich bezig met het opzetten en organiseren van community events: masterclasses, meet ups, borrels. De ander is de online community manager. Hetzelfde werk, maar dan op Instagram, ons belangrijkste platform voor de leden. Er is nu ook een derde jongere aan het werk, als trainee bij de afdeling programmering.” Tyrone Tjon-A-Loi (28) is die junior producer. Zijn platform Goldfished kon hij met hulp van Romeijn uitbouwen binnen Theaters Tilburg. Het is zeer succesrijk. Dat verklaart hij uit het feit dat de programma’s bedacht worden met de “community.”. Via een professionele fotoshoot, met promofilmpjes online en op Instagram worden de jongvolwassenenen bereikt. Opvallend is dat de bijeenkomsten van de community niet gekoppeld zijn aan voorstellingen. Het gaat de jongeren om onderwerpen, bijv. gaming, technologie, feminisme, klimaat. Jongeren naar voorstellingen laten gaan is dan ook niet het doel. “Het gaat om het ontwikkeltraject en dat het van henzelf is. Dat is het belangrijkst”, zegt Romeijn. Er is een Junior Board, een apart orgaan met leden van de community, dat elk half jaar overlegt met de programmeurs van het theater. Romeijn: „Dat zijn inhoudelijke gesprekken waarin beide kanten van elkaar leren.” Verandert door de inbreng van T*Agency de functie van de organisatie en van het theatergebouw? Romeijn: „Dat is de bedoeling. De ruimtes worden op andere tijden en op andere manieren gebruikt.” Ook Romeijn constateert dat de werkwijzen nog veel verschillen. „Het traject van jaren van tevoren een voorstelling boeken tot een marketingtekstje schrijven verloopt in de theatersector enorm stroperig. Dat sluit niet aan op de flexibiliteit en snelheid waarmee jongeren werken.” Ook in andere steden hebben jongeren de laatste jaren op een soortgelijke wijze meer eigen verantwoordelijkheid in theaters gekregen, zoals in de HNTdeMotor bij Het Nationale Theater, Den Haag, in De Meervaart te Amsterdam en in De Schuur te Haarlem.
24-11-2021
De Kinderboekenweek 2021 heeft voor een flinke stijging in de verkoop van kinderboeken gezorgd. Boekhandelaren zien de afzet van kinderboeken 61% stijgen in vergelijking met de maand ervoor. Dit in een jaar dat sowieso al succesvol is voor wat betreft de verkoop van kinderboeken. Het aantal verkochte kinderboeken was afgelopen Kinderboekenweek hoger dan tijdens de edities in 2019 en 2020. Tijdens de Kinderboekenweek 2021 zijn er 4% meer kinderboeken verkocht dan in 2020 en 13% meer dan in 2019.
24-11-2021
Het ministerie van OCW investeerde de laatste jaren fors in de ontwikkeling van een collectief systeem voor publieksdata in de culturele sector. Maar als een collectief systeem het uitgangspunt is, bereikt de Taskforce Publieksdata dan het doel om publieksbereik in de culturele sector te optimaliseren? Anna Elffers en Sara Oomen twijfelen of de behoeften en mogelijkheden van individuele makers en organisaties wel voldoende zijn meegenomen. Ze maken zich zorgen of het geïnvesteerde geld zo wel echt ten goede komt aan waar het ministerie én de sector om te doen is: een groter en diverser publieksbereik van de kunst- en cultuursector. “Individuele instellingen (en makers) willen een uniek en authentiek profiel en de eigenheid van hun ‘product’ cultiveren. Die variatie maakt dat er veel verschillende bezoekers aangesproken worden door het cultuuraanbod in Nederland. De eigenheid van instellingen komt ook tot uitdrukking in de onderzoeksbehoefte, in de verzamelde data en in welke kansen er zijn voor het vergroten van publieksbereik. Om campagnes te kunnen ontwikkelen die echt leiden tot een groter of meer divers publieksbereik is daarom maatwerkonderzoek nodig.” “Het gevaar van een collectief systeem voor publieksdata is dat dit nog meer tijd, kennis en budget van culturele instellingen vraagt, in plaats van het huidige gebrek daaraan op te lossen. De hindernissen die culturele instellingen nu ervaren om tot inzichten uit data-analyse (en vervolgens een groter publieksbereik) te komen, lijken in de onderzoeken te worden genegeerd; deze problemen zullen zo niet worden opgelost. Het optuigen van een collectief systeem dat geen ruimte biedt aan maatwerk, en daarmee onvoldoende aansluit op de behoeften van culturele instellingen, zal weinig bijdragen aan het bereiken van een groter en diverser publiek voor kunst en cultuur “.
18-11-2021
De rol van de marketeer is in de culturele sector volgens Pieter de Rooij de afgelopen 15 jaar sterker en belangrijker geworden. Toch zijn er op het gebied van klantgerichtheid nog genoeg stappen te zetten. De Rooij is hogeschooldocent en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences op het gebied van CRM, consumentengedrag en (experience) marketing.
10-11-2021
Van 28 t/m 30 januari 2022 vindt het Nationaal Theaterweekend plaats. Een weekend voor iedereen. Jong, oud, vaste of nieuwe bezoeker. Het Nationaal Theaterweekend is bedoeld om nieuw publiek kennis te laten maken met theater en om bestaand publiek uitdagender te laten kiezen. De ingrediënten van het weekend zijn eenvoudig: iedere voorstelling kost maximaal €10,- en daarnaast zijn er extra activiteiten te bezoeken in het theater. Deelnemen kan al vanaf 1 voorstelling én het Nationaal Theaterfonds stelt een programmeringsbijdrage beschikbaar. Meer informatie in de presentatie en de handleiding.
10-11-2021
De naam van een organisatie is het fundament van een merk en het publiek bouwt er gedurende de jaren allerlei associaties mee op. Toch zijn er nog altijd culturele organisaties die opmerkelijke naamswijzigingen doorvoeren. Recent bijvoorbeeld Witte de With en Theaters Tilburg. Wat drijft hen om zo’n grote stap te nemen?