07-02-2023
In de tweede ronde en laatste van 2022 zijn vijf aanvragen ontvangen in het kader van de regeling Digitale literatuur. Hiervan zijn er door het Letterenfonds drie gehonoreerd en twee afgewezen. In totaal werd € 45.080 toegekend. Gehonoreerd werden : Stichting Hi-Lo Art met Baken Afsluitdijk: zes literair-muzikale snelwegverhalen waarbij de omgeving van de Afsluitdijk en de omliggende zee een rol spelen in de luisterervaring; Stichting Scoop met Visual Poetry: een zestal stop motion animatiefilms met poëtische teksten van rapper en spoken word kunstenaar Fresku; Theatergezelschap Club Lam met The Graces: aan de hand van acht filmclips van één minuut ontspint zich op Instagram en TikTok een online verhaal met historische vrouwenfiguren. Nieuwe aanvragen voor digitale literatuur dienen uiterlijk op 9 oktober 2023 te zijn ontvangen door het Letterenfonds.
07-02-2023
Kunstenaars, illustratoren en beeldmakers worden onrustig van de ontwikkelingen rondom AI-kunstplatforms. Dat merkt Luna Schumacher, jurist bij Pictoright. ‘We zien twee problemen,’ zegt Luna Schumacher. ‘Enerzijds zijn mensen bang voor hun concurrentiepositie. Ze zien de kans dat ze op een gegeven moment vervangen gaan worden door AI-programma’s. Aan de andere kant vrezen ze dat hun werk onrechtmatig gebruikt wordt.’ AI-systemen hebben door mensen gemaakte beelden nodig, want zonder input kan een AI-systeem niets genereren. Het systeem wordt getraind op basis van data (in dit geval: de beelden) die aan het systeem worden gevoed. Door middel van machine learning leert het AI-systeem voortdurend bij over nieuwe trends of onderlinge verbanden tussen zoekopdrachten en beeld. Het onrechtmatige gebruik van beschermde beelden wordt momenteel aangekaart in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. In Nederland loopt op dit moment nog geen rechtszaak tegen AI-kunstplatforms. Dat komt doordat er een bijzondere uitzondering op het auteursrecht geldt in Nederland en de meeste EU-landen: tekst- en datamining (TDM). ‘Die gaat uit van het idee dat je werk ook voor commerciële doeleinden gescraped mag worden van het internet, tenzij je specifiek aangeeft dat je dat niet wilt,’ legt Schumacher uit. Ze heeft 2 tips voor individuele makers. Als je wil voorkomen dat je werk wordt gebruikt voor AI-trainingsdoeleinden, dan kun je een opt-out opnemen in je website. Als je vermoedt dat je werk in de trainingsdatabase van StabilityAI zit, dan kun je dat checken met de online tool Have I been trained. Naast de twee tips voor individuele makers, kan ook aan een collectieve oplossing worden gedacht: een soort ‘opt-in’. Hiermee zouden organisaties als Pictoright en Getty Images afbeeldingen met de instemming van beeldmakers als trainingsdata kunnen aanbieden bij AI-bedrijven, onder een licentie. Maar dat zit er op de korte termijn nog niet in, aldus Schumacher. ‘Je moet een groot mandaat hebben van veel makers om dat te mogen doen. Bovendien is er een wetswijziging nodig om het praktisch uit te voeren. Pictoright zal zich daarom samen met de organisaties uit de Federatie Beeldrechten en haar Europese partners waar mogelijk en noodzakelijk de komende tijd inzetten voor een verbetering van de auteursrechtelijke positie van makers in commerciële AI processen.
07-02-2023
We Are Public, het abonnement op cultuur dat al negen jaar bestaat, lanceert op 15 februari een platform waarop het met een paar clicks duidelijk wordt wat bij de bezoeker past: per locatie, per dag en per genre is precies te zien wat er speelt. Via het lidmaatschap van 18 euro per maand hadden leden al toegang tot een selectie voorstellingen, concerten, films, exposities en festivals, gecureerd door experts. Oprichter Bas Morsch schrijft erover: ‘Wat nieuw is, is dat dit systeem nu nog beter werkt: bezoekers worden meteen geprikkeld en meegenomen in een nieuwe wereld. Hierdoor ontdek je steeds beter wat bij je past. Je zou zelfs gekscherend kunnen zeggen dat we een soort ‘cultuuralgoritme’ hebben ontwikkeld.’
06-02-2023
In 2021 leerden wetenschappers een computer componeren in de stijl van Beethoven. Google presenteert nu software die muziek maakt op basis van een beschrijving. Google heeft ruim 5000 muziekstukken ingevoerd plus de beschrijvingen ervan door kenners. De computer leert daaruit welke muziek bij welke beschrijving hoort en kan componeren op basis van elke nieuwe beschrijving. Zoals Meditatief lied, kalmerend en rustgevend, met fluiten en gitaren. De muziek is langzaam, met een focus op het creëren van een gevoel van vrede en rust. Als aanvulling kun je ook een melodie invoeren. Die gebruikt de software dan in de compositie. Het programma, MusicLM, is nog in ontwikkeling en bevat nog geen klassieke genres. De verwachting is dat dit soort software steeds beter en uitgebreider wordt.
02-02-2023
Coda Museum in Apeldoorn toont een overzicht van 50 jaar computerkunst. De Volkskrant sprak drie Nederlandse pioniers in dit vrij onderbelichte genre: Peter Struycken, Rafaël Rozendaal en Jan Robert Leegte. Welke revolutionaire mogelijkheden bieden ponskaarten, programmeertalen, kunstmatige intelligentie en nft’s? En worden kunstenaars zelf binnenkort vervangen door de nieuwste creatieve software?
31-01-2023
Geef een kunstmatig intelligentie-programma (AI) als DALL-E een korte tekstopdracht en poef, binnen een paar seconden verschijnen er een aantal bijzonder doeltreffende plaatjes op je beeldscherm. Een groep internationale kunstenaars daagt de makers van deze software voor de rechter. Hoe staan Nederlandse illustratoren en cartoonisten tegenover deze nieuwe ontwikkeling?
31-01-2023
De Jaarrapportage 2022 van de Cultuurmonitor van de Boekmanstichting biedt een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de cultuursector in 2022, geheel nieuwe thema-analyses en geactualiseerde versies van alle domein-analyses. Op 31 januari werd de Cultuurmonitor gepresenteerd in de Kunsthal in Rotterdam. Uit de analyses blijkt o.m. dat de impact van corona op het werk in de culturele sector ongelijk verdeeld is en dat de sector nog steeds kampt met een flink personeelstekort. De cultuurmonitor kijkt onder andere naar het verschil tussen werknemers en zelfstandigen. Het aantal werknemers nam af in 2020 en herstelde zich deels in 2021, terwijl het aantal zzp’ers bleef groeien: tussen 2019 en 2021 van 141.860 naar 149.830. Omdat de cultuurmonitor 2022 niet beschikt over alle cijfers van 2022, is niet te zeggen hoe die ontwikkeling vorig jaar was. De groei geldt niet voor alle beroepen in de culturele sector. Het aantal zzp’ers in de podiumkunsten dat zich niet met het artistieke werk bezighoudt, zoals technici en ondersteunend personeel, daalde in deze periode van 1.910 naar 1.090 personen – bijna een halvering. In de zogeheten creatieve zakelijke dienstverlening van bijvoorbeeld architecten en ontwerpers nam het aantal banen juist toe, net als de omzet van deze zelfstandigen. Uit de analyse blijkt dat de groei van het aandeel zzp’ers vooral van kunstenaars komt. Het aantal zelfstandigen in de Nederlandse arbeidsmarkt nam tussen 2010 en 2021 toe met 37 procent. In die periode groeide het aantal zzp’ers in de culturele en creatieve sector met 61 procent. Het leeuwendeel van deze groei komt uit de deelsector ‘Kunsten en cultureel erfgoed’, waar bijvoorbeeld podiumkunsten onder vallen. Daar was de toename 75 procent, terwijl in deze deelsector al het grootste deel van de zelfstandigen in de culturele sector te vinden is.
26-01-2023
Na ChatGPT, DALL-E, Gaudi, en Midjourney is het wachten op een AI-programma dat niet alleen beelden genereert, maar ook echt ontwerpt. De meeste deskundigen verwachten niet dat AI de architect overbodig maakt. Toch dagen de nieuwe ontwikkelingen architecten uit om na te denken over de politieke dimensie van het vak en de essentie van ontwerpen. Hans Teerds, architect en stedenbouwkundige, over de vraag of ‘artificial intelligence’ (AI) ooit in staat zou zijn om een goed architectonisch ontwerp af te kunnen leveren.
26-01-2023
De City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ wordt verlengd. 59 partners uit overheid en bedrijfsleven gaan de komende jaren verder met het sociaal en democratisch verankeren van smart-oplossingen in Nederlandse steden. Dat moet de leefbaarheid in de steeds schaarsere ruimte verbeteren. 19 januari werd in 's-Hertogenbosch de voortzetting bekrachtigd. Ook de BNA sluit zich opnieuw aan bij de volgende stap van de City Deal. Er is een toolbox opgezet waarin ruim 250 instrumenten zijn verzameld en er is ruim anderhalf miljoen euro aan (Europese) subsidies verkregen. Maar bovenal hebben de partners de afgelopen jaren ontdekt dat ze kunnen vertrouwen op elkaars expertise, waardoor er meer snelheid ontstaat in innovatie. Er is een groot en stevig smartcity-netwerk ontstaan dat de komende jaren grote stappen wil zetten.
24-01-2023
Half november 2022 vond de eerste selectieronde van de tweede editie van het programma Innovatielabs plaats. Net als in 2021 nodigden het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL namens het ministerie van OCW makers, culturele instellingen en andere creatieve partijen uit om voorstellen in te dienen die een bijdrage zouden kunnen leveren aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. De oproep stond open voor vernieuwende en experimentele projecten om actuele opgaven in de sector het hoofd te bieden en de weerbaarheid van de sector te vergroten. Anders dan de vorige keer is de tweede editie van de Innovatielabs verdeeld over twee rondes. In de eerste ronde heeft de commissie vijftig voorstellen geselecteerd, die vervolgens door de aanvragers met een schrijfsubsidie worden uitgewerkt. In een tweede selectieronde worden deze vijftig voorstellen opnieuw beoordeeld. Aanvragers die in de tweede ronde worden geselecteerd, ontvangen een subsidie voor de uitvoering van het innovatieproject én nemen deel aan een reeks activiteiten gericht op kennisontwikkeling en –deling. Schrijver Lotte Haagsma woonde de vergaderingen bij waarin een onafhankelijke commissie zich boog over de 123 ingediende voorstellen. Dit artikel is een weergave van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de selectie van de 50 meest kansrijke projecten. De Innovatielabs voor de culturele en creatieve sector zijn een initiatief van voormalig minister Van Engelshoven van OCW in reactie op de aanbeveling van de Raad voor Cultuur uit het advies 'Onderweg naar Overmorgen' om drie innovatielabs op de thema's digitalisering, ruimtelijk ontwerp en productdifferentiatie te starten. Staatssecretaris Uslu geeft een vervolg aan het programma, omdat het bijdraagt aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. Het programma wordt gefinancierd uit het herstelplan voor de cultuursector.
23-01-2023
Jongeren van nu zijn je publiek van de toekomst. Ze zijn digitaler, flexibeler en op zoek naar nieuwe ervaringen. Ze vormen je belangrijkste doelgroep over 15 of 20 jaar. DEN geeft workshops waarin d.m.v. van een toekomstverkenning aan de slag wordt gegaan met het publiek van de toekomst. De uitkomsten kunnen door de deelnemers meegenomen worden in een digitale strategie. DEN heeft ook een handleiding gemaakt om concreet aan de slag te gaan met het publiek van de toekomst.
23-01-2023
Het Nederlands Filmfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact negen projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap. De regeling Immerse\Interact richt zich op de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur, waar een nieuw terrein is ontstaan en digitale pioniers, interactie- en grafisch ontwerpers samenwerken met regisseurs, scenaristen en producenten. Het resultaat zijn vernieuwende mediaproducties, waarbij digital storytelling en interactieve of immersieve media centraal staan. Tijdens de tweede ronde van 2022 zijn 5 projecten geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage, 1 project ontving een realiseringsbijdrage, 3 projecten, waaronder Gay Simulator, regie/scenario: Iris van der Meule, ontvingen een XL-bijlage. De volgende deadline voor Immerse\Interact is op 6 februari 2023.
23-01-2023
Eind oktober meldde de website GamesWirtschaft dat Electronic Arts zou stoppen met de verkoop en distributie van fysieke games in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Een storm in een glas water, zo bleek later want de marktleider ontkende het bericht. Het leidde echter wel tot verhitte discussies. Is er eigenlijk nog wel plek voor fysieke games in een gamewereld die steeds digitaler wordt?
17-01-2023
Beeldend kunstenaars maakten zich al langer zorgen om de computergemaakte illustraties van programma’s als DALL-E, Midjourney en het zeer toegankelijke Lensa. Sommigen handelen onder het motto ‘if you can’t beat them, join them’: ontwerpstudio The Stone Twins kwam onlangs met een advertentie voor restaurant NEXT op de proppen die was vormgegeven door het vernieuwde DALL-E 2. Een van de argumenten tegen kunstzinnige AI, die vaak werkt met een enorme database aan door mensen gemaakte kunstwerken, betreft auteursrecht: de programma’s parasiteren op het harde en vaak slecht betaalde werk van menselijke kunstenaars. Een sympathiek argument, maar in de praktijk helaas moeilijk vol te houden. Alle kunst, menselijk of algoritmisch, is namelijk geïnspireerd op het werk van anderen. De grens tussen inspiratie en diefstal is op zijn minst vaag. Toch zit er een belangrijk verschil tussen het maakproces van een computer en dat van een mens: een (menselijke) kunstenaar overwint persoonlijke, sociale, technische en conventionele beperkingen om tot een werk te komen. Filosoof Doortje Lenders stelt dat kunstmatige kunst daarom nooit dominant zal worden. “ Een schilderij of gedicht verliest zijn glans wanneer blijkt dat de worsteling van het maakproces niet heeft plaatsgevonden. We kunnen het werk dan alleen nog aan de oppervlakte waarderen, als decoratie in plaats van kunstwerk. Dat is het geval bij ‘kunst’ die door een intelligent programma is gemaakt. Het maakproces dat het werk waarde zou geven, ontbreekt.”
17-01-2023
Recent presenteerde Microsoft een nieuw AI-model, genaamd Vall-E. Dit text-to-speechmodel kan gesproken zinnen in vrijwel ieder stemgeluid genereren na een sample van drie seconden gehoord te hebben. Het AI-model kan daarbij ook intonatie en emotie nabootsen. Is dat strafbaar, als ik het train op iemands stem en die dan van alles laat zeggen? ICT – jurist Arnoud Engelfriet over deze kwestie.
17-01-2023
Het nieuwe publiek-private Cultuurloket DigitALL stelt in 2023 6,8 miljoen euro beschikbaar aan de cultuursector voor digitalisering. Cathelijne Broers, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, woordvoerder namens Cultuurloket DigitALL: “Dat geld is beschikbaar als ontwikkel- en projectbijdragen voor theaters, muziekpodia, musea, filmtheaters, festivals en producenten van professionele podiumkunsten die contact met hun publiek willen versterken via digitalisering. Daarmee maken we de instellingen weerbaarder, wat van groot belang is in de huidige onzekere tijd waarin veel van hen in zwaar weer verkeren. In 2022 hebben we al de eerste 20 cultuurinstellingen ondersteund met een bijdrage voor hun digitale projecten, maar de belangstelling voor onze donaties is zo groot dat we ons het afgelopen jaar ook hebben ingespannen om nieuwe financiers te vinden. Dat leidde onder meer tot een structurele bijdrage van 2 miljoen euro per jaar van het ministerie van OC&W, waarmee we heel blij zijn.” Cultuurloket DigitALL is een unieke publiek-private samenwerking van Prins Bernhard Cultuurfonds, VriendenLoterij, Fonds 21, VSBfonds, VandenEnde Foundation, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Amsterdam, Stichting Zabawas en het Elise Mathilde Fonds.
12-01-2023
Als medium zoekt virtual reality vanaf haar ontstaan naar publiek. Weinig mensen bezitten thuis een VR-bril en buiten festivals zijn de werken zelden ergens te zien. Het nieuwe initiatief Nu:Reality wil daarin verandering brengen door VR de bioscoop in te halen. Dat zou kunnen werken. Kees Driessen over het initiatief.
12-01-2023
Ieder jaar maakt Games Industry, voor het grootste gedeelte op basis van data van Newzoo, een schets van het afgelopen jaar binnen de gamebranche. Hieruit blijkt dat de wereldwijde omzet in 2022 met 4,3 procent daalde. De industrie wist dit jaar 184,4 miljard dollar om te zetten. 50 procent hiervan kwam van mobiele spellen, 28 procent werd gegenereerd door consolegames, 21 procent via fysieke en digitale pc-games en een procent van de omzet werd opgehaald door browsergames. Opvallend in de cijfers is dat deze uitwijzen dat de wereld digitale games heeft omarmd. De wereldwijde omzet kon dit jaar opgedeeld worden in 5,8 procent (fysiek) en 94,2 procent (digitaal). In 2022 bedroeg de omzet van fysieke games 10,7 miljard dollar. De complete digitale markt was goed 173,8 miljard. Belangrijk hier te weten is dat de grootste aanjager van de winst mobiel is en daar zijn natuurlijk geen fysieke games voor beschikbaar. Daarnaast werd in het digitale percentage niet alleen de verkoop van titels meegenomen maar ook alle aankopen die in een spel werden gedaan.
12-01-2023
Op 11 februari 2023 opent Beeld & Geluid met de deuren van het interactieve Mediamuseum, waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Doordat het museum zich aanpast aan de handelingen van de bezoeker, krijgt iedereen een persoonlijke museumreis. Het Mediamuseum, waarvoor Pieter van der Heijden als art director aan de basis stond, omvat meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis.
15-12-2022
Pictoright ontvangt de laatste tijd regelmatig berichten van makers die zich zorgen maken over de ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Zo trekken makers aan de bel over dat hun werk zich bevindt in AI training databases en maken zij zich zorgen over hun concurrentiepositie op de lange termijn. Pictoright is aan het onderzoeken welke rol zij hierin kan spelen en hoe zij beeldmakers hierbij het beste helpen. Zo wordt onderzocht of Pictoright, samen met partners, op korte termijn een meer informerende rol kan spelen en aan beeldmakers meer gericht advies kan verschaffen.
13-12-2022
Communicatiedeskundige Eline Levering van Kunst in de Kijker heeft honderden websites van kunstenaars voorbij zien komen. Als kunstenaar is het belangrijk dat je naar buiten treedt en publiek bereikt. Een goede website helpt daarbij. Natuurlijk: smaken verschillen en niet iedere website dient hetzelfde doel. Toch zijn er een aantal gouden tips die je bij het maken of verbeteren van elke website in gedachten kunt houden. Levering heeft er vijf. Plus een Factsheet van Cultuur + Ondernemen met tips om je website toegankelijker, gebruiksvriendelijker én beter vindbaar te maken.
13-12-2022
De Europese vakbondsfederaties in de sector media, kunst en entertainment werken momenteel samen aan het onderzoek "Digital models and decent work for creators". Het onderzoek neemt de mogelijkheden en de beperkingen van digitale verdienmodellen, nieuwe vormen van rechtenexploitatie en duurzaam digitaal werk in de sector media, kunst en entertainment onder de loep. In een snel veranderende sector is het immers een uitdaging om het belang van makers te waarborgen. De eerste bevindingen werden op 2 december gepresenteerd tijdens de Immersive Tech Week, georganiseerd door de VR Days. Er zijn verschillende online verdienmodellen onderzocht, inclusief hun mogelijke impact op de sector. Wat betekenen deze snel opkomende technieken voor makers? Vormen ze een gevaar voor de werkgelegenheid, of zijn ze slechts een tool waarvan makers gebruik kunnen maken? Op dit moment worden opnames van stemacteurs bijvoorbeeld al gebruikt voor text-to-speech-technieken die de toekomstige inhuur van diezelfde stemacteurs al onnodig zou kunnen maken. En op social media is men al een aantal maanden in de ban van AI’s die op basis van trefwoorden in enkele seconden een beeld kunnen creëren, wat zorgen oproept over de toekomst van beeldmakers. Het onderzoek brengt gevolgen voor auteursrecht, arbeidsrechten en arbeidsrelaties, en eigendom en waarde in kaart. Bovendien wordt de wijze waarop creatieve makers – collectief of individueel – grip kunnen krijgen op dergelijke externe factoren. Het eindrapport wordt naar verwachting begin 2023 afgerond. Kunstenbond zal er t.z.t. over berichten.
13-12-2022
Op 13 december lanceren de Leescoalitie, NBD Biblion en Ubisoft het vervolg op de succesvolle Readification-campagne. Readification werd vorig jaar gestart en is een nieuwe vorm van leesbevordering waarbij literatuur voor jongeren gekoppeld wordt aan populaire videogames en bijbehorende werelden. De nieuwe Verborgen Verhalen achter Assassin’s Creed Valhalla van Abdelkader Benali en Roderick Leeuwenhart zijn te lezen in de Ubisoft Special-app. Het Verborgen Verhaal 'Badr bij de Noormannen' van Abdelkader Benali is te lezen in de Ubisoft Special-app, net als 'De Wilde Jacht' van Roderick Leeuwenhart. In het voorjaar van 2023 volgen twee Verborgen Verhalen voor de game Skull & Bones en in het najaar, tijdens de Boekenweek van Jongeren in september, komen er twee verhalen uit voor de nieuw te verschijnen game Assassin's Creed Mirage. De verhalen bij Skull & Bones zijn geschreven door Manon Uphoff en Marcel van Driel, de verhalen bij Assassin’s Creed Mirage door Marion Pauw en Rima Orie. De Verborgen Verhalen worden gepubliceerd in de Ubisoft Special-app, die meer dan 100.000 actieve gebruikers heeft. In deze app lezen gamers over nieuwe games, bijbehorende verhaallijnen en hun hoofdpersonages. Lezers van de Verborgen Verhalen krijgen een unieke leeservaring door extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het lezen meer uitleg en verdieping te krijgen over historische termen en gebeurtenissen uit het verhaal.
08-12-2022
Met virtuele voorstellingen nieuwe doelgroepen bereiken. Theater De Kring in Roosendaal doet het. Bezoekers kunnen theaterregistraties in hoge kwaliteit vanuit huis bekijken. DEN directeur Maaike Verberk sprak met Jan-Hein Sloesen, directeur van De Kring, over het omarmen van deze digitale innovatie voor inclusie. Hij vertelt je hoe zijn organisatie dit heeft aangepakt en over de reacties van het publiek.
08-12-2022
Meer publiek en een intense, online operabeleving. De Koninklijke Muntschouwburg, het operahuis in Brussel, toont hoe je met online opera een nieuw publiek bereikt. Zonder af te doen aan de beleving van een voorstelling.
06-12-2022
Op 13 oktober 2022 gaf NSC Cultuur een inkijkje in de Deense cultuursector om museum- en destinatiemarketeers te informeren over de meerwaarde van technologische innovatie en bezoekersbeleving. In Museum Panorama Mesdag in Den Haag vertelden Jonas Heide Smith, hoofd digital van Staatsmuseum voor Kunst in Kopenhagen, en Rune Lundberg, directeur van Museum Kolding, over hun visie op en ervaring met (technologische) innovatie. Zij zijn ervan overtuigd dat technologie voor musea de toekomst is. Wat zijn de kansen en mogelijkheden van technologie die bijdragen aan verbeterde bezoekerservaringen, meer commerciële kansen en dataverzameling? Een verslag (gesponsord door NSC Cultuur) door Cultuurmarketing redacteur Marloes Reuderink, die aanwezig was bij het event.
01-12-2022
Er worden steeds meer artistieke virtual reality projecten gemaakt, maar er zijn nauwelijks plekken om die goed te kunnen presenteren. Dat moet anders, vond distributeur Cassette en bedacht een vertoningsconcept. Onder de noemer Nu:Reality kan vanaf 22 december in drie filmtheaters dagelijks een VR-programma worden beleefd. Initiatiefnemer Babette Wijntjes van Cassette: ‘Er is zoveel mooie en geschikte VR-content gemaakt de afgelopen jaren. Alleen al tijdens de afgelopen editie van Venice Immersive werden maar liefst 44 projecten gelanceerd. Het gaf mij het vertrouwen dat we dit initiatief voor de lange duur kunnen starten.’ Bij Nu:Reality krijgen maximaal dertig bezoekers een headset waarmee ze in een van de zalen van de aangesloten filmhuizen een 360 graden VR-voorstelling kunnen bekijken. Een koptelefoon is niet nodig, het geluid komt via de zaalversterking. Daarnaast beschikt elk theater over twee VR-stations voor het vertonen van de interactieve VR. De voorstellingen zullen in de pauzes tussen bestaande voorstellingen worden gehouden en duren niet langer dan veertig minuten. De proef start in de Schuur Haarlem, LUX Nijmegen en LantarenVenster Rotterdam. Het pilotprogramma van zes maanden kwam tot stand in samenwerking met de Franse VR-specialist Diversion Cinema die samen met Cassette de content expertise levert. Ook cultuurloket DigitAll en Europa Cinemas steunen het initiatief. ‘Een essentieel onderdeel van deze pilot was het duurzaam trainen van het personeel. Elk theater en personeelslid heeft recent een dag training gehad van het Diversion Cinema-team voor het opdoen van duurzame kennis over het opereren van VR.’ Tickets worden tegen gereduceerd tarief aangeboden om ook jonge bezoekers te kunnen enthousiasmeren. ‘Na de pilot behouden de drie theaters de apparatuur en gaan ze door met het vertonen van VR. Er is ook al interesse getoond binnen Nederland en daarbuiten om na deze zes maanden mee te doen met het project. We gaan dus zeker onze ervaringen en bevindingen verder delen.’ Het feit dat Nu:Reality bestaande bioscoopfaciliteiten gebruikt en geen eigen zalen nodig heeft, is een andere benadering dan die van eerdere VR-initiatieven. In Amsterdam werd in 2017 de VR Cinema gestart die wel over een eigen ruimte kon beschikken. Het was geen lang leven beschoren.
01-12-2022
De Nederlandse popmuziek deed het al jaren goed, maar in 2022 werden artiesten uit eigen land beter beluisterd dan ooit. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de grootste streamingdienst, Spotify. De Hoornse zanger Antoon is dit jaar de meest gestreamde artiest in Nederland. Ter vergelijking: vorig jaar was Justin Bieber in Nederland nog het populairst. Wereldwijd werd, net als in 2021, de Puerto Ricaanse reggaetonster Bad Bunny het meest afgespeeld. In de toptien van meest gestreamde nummers staan naast Antoon jonge Nederlandse talenten als Flemming, Christian D en Meau. Volgens Wilbert Mutsaers, de baas van Spotify Nederland, voelen deze artiesten feilloos aan wat er speelt in hun generatie, maar hebben ze de laatste tijd ook een overstap kunnen maken naar een breder en soms ook wat volwassener publiek. ‘En het gaat vaak om vrouwen met een sterk verhaal, zoals zangeres S10, die ook veel voorkomt in de Nederlandse luisterlijsten.’ In vergelijking met vorige jaren lijkt de Nederlandse hiphop enigszins op zijn retour. Waar vorig jaar nog zeven Nederlandse rappers in de toptien van meest gestreamde artiesten prijkten, zien we daar dit jaar beduidend minder rappers. Maar volgens Mutsaers hoeft dat niet te betekenen dat de Nederlandse hiphop minder populair wordt.
24-11-2022
Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt een point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen.” Dat is de strekking van de oratie van Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur in zijn oratie aan de Universiteit van Amsterdam (UVA) op 18 november. Het internet en de vele verslavende apps zijn in handen van big tech, die weinig ophebben met de rechten van het individu en de samenleving als geheel. Dat is al jaren de opvatting van Geert Lovink op basis van zijn multidisciplinaire onderzoek met kunsthistorici, wetenschappers, ontwerpers en kunstenaars naar Wikipedia, zoekmachines, cryptovaluta en met name de sociale online platforms. Nieuw is zijn inzicht dat de nadelen van online je mening delen zo groot zijn geworden, dat er een massale digitale detox van internetgebruikers op gang kan komen. “De vermeende vrijheid van je mening uiten is er eigenlijk al niet meer. Ook in Nederland heeft het inmiddels gevolgen als mensen een afwijkende mening online delen, bijvoorbeeld voor hun baan of hun vriendenkring. Er zijn al aanwijzingen dat mensen steeds minder hun mening posten.” (…) “Het is goed mogelijk dat, gezien de klimaaturgenties, de benodigde infrastructuur – elektriciteit – gaat uitvallen, waardoor internet ook uitvalt. De hele bevolking is ervan afhankelijk, en dan komt Elon Musk om de hoek kijken, met een heel dure en moeilijk te verkrijgen satellietverbinding.” De enige oplossing is afstand nemen van het internet. “Hoe belangrijk vinden we het dat alle bruggen digitaal op afstand worden bestuurd? Waarom moeten brugwachtershuisjes worden omgetoverd tot hotelkamers? Waar is die nieuwe efficiëntie op gebaseerd? En hoe overtuigend is die reden?”
24-11-2022
Staatssecretaris Uslu (OCW) stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Duurzame digitale toegankelijkheid rijkscollectie – Een verkenning' , Het rapport van de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed gaat over het beheer van digitale objecten en collectiegerelateerde informatie door museale beheerders. Dat kunnen gedigitaliseerde cultuurgoederen zijn, maar ook born digital goederen (die al van oorsprong digitaal zijn). Daarnaast beheren ze steeds meer digitale informatie over museale collecties (zoals registratiegegevens) of digitale collectiegerelateerde informatie (zoals contextualiserende documentatie of onderzoeksdata). Zij geeft haar beleidsreactie. Bij de Kamerbrief zit een beslisnota.
24-11-2022
Kunst en cultuur dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen en zorgen voor samenhang in de samenleving. Daarom financiert Triodos Bank al sinds de oprichting projecten en ondernemers in de cultuursector. Omdat sommige projecten binnen de culturele sector wat lastiger te financieren zijn, sloot Triodos vorig jaar een garantieregeling met het Europees Investeringsfonds. Deze regeling maakt het mogelijk om tot 200 miljoen euro te lenen aan culturele en creatieve ondernemers in België, Nederland, Spanje en Duitsland. Dankzij deze garantieregeling is het mogelijk dat Triodos filmproducties kan ondersteunen. Lambert de Pater, relatiemanager kunst en cultuur bij Triodos Bank, legt uit: “Dit ondersteunen doen we door overbruggingsgeld te lenen aan producenten van Nederlandse bioscoopfilms en documentaires die met steun van het Nederlands Filmfonds geproduceerd worden.” Het overbruggingsgeld is een welkome stimulans, met name voor onafhankelijke film- en documentairemakers die vaak wat moeilijker toegang hebben tot leengeld. George van Breemen, zakelijk directeur van het Filmfonds benadrukt: “Dat Triodos een toegankelijk overbruggingskrediet kan bieden, is van toegevoegde waarde voor de continuïteit van producenten en iedereen die als crew- of castlid aan een film werkt.” Naast de financiering van filmproducties helpt Triodos Bank sinds kort ook bij de digitalisering van Nederlandse filmtheaters. De projectoren waar films mee vertoond worden, zijn vanwege continue technologische ontwikkelingen om de 10 à 15 jaar aan vervanging toe. Voor filmtheaters is de aanschaf van een nieuwe projector een behoorlijke uitgave. Daarom heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap via het Filmfonds een subsidie ter beschikking gesteld om verouderde digitale projectoren te vervangen. Deze dekt een gedeelte van de totale kosten. Het restbedrag kan het filmtheater uit eigen zak betalen, of hiervoor een financiering aanvragen. Lambert de Pater: “Zowel Cultuur+Ondernemen als Triodos Bank hebben ter overbrugging financiering beschikbaar gesteld, zodat filmtheaters op een betaalbare manier kunnen overstappen op nieuwe digitale projectoren. Een mooie stap, want filmtheaters spelen dankzij hun onafhankelijke programmering een belangrijke rol in de culturele diversiteit van het filmaanbod in Nederland. Zo kunnen filmtheaters de komende jaren weer mee in de nieuwe digitale technieken.”
22-11-2022
De art experience: menig kunstliefhebber haalt er de neus voor op, uiteraard zonder er ooit een voet binnen gezet te hebben. Daar brengt Ko van ’t Hek verandering in. Op een druilerige dinsdagochtend bezoekt hij Fabrique des Lumières. ‘De werken van Klimt (en tijdgenoten) schieten in achtbaantempo voorbij. Het gaat zo snel dat er geen tijd is om stil te staan bij wat je ziet. De werken verschijnen, niet zoals ze ooit op het doek verschenen, maar in vloeiende bewegingen en met andere powerpointesque effecten.’
22-11-2022
1 op de 2 organisaties krijgt met cybercrime te maken Ook in de culturele sector worden organisaties getroffen en is de impact groot. Wat is het precies en wat kan je ertegen doen?
21-11-2022
The Park Playground is een keten van twaalf venues in Nederland en België die sinds 2018 zogenoemde free roam virtual reality-ervaringen voor consumenten aanbiedt. Hier kunnen tegelijkertijd twee tot acht personen op een groot speelveld verschillende vr-ervaringen ondergaan. Ze kunnen bijvoorbeeld de strijd aangaan met zombies in de 19de eeuw, ontsnappen uit een virtuele escape room of deelnemen aan ruimtemissie. “Virtual Reality is de toekomst van entertainment.” Zegt Peter Vindevogel, CEO van The Park Playground. De VR-visionair ziet ook een plek in die toekomst weggelegd voor live entertainment. Er zijn veel mogelijkheden om een concert van bijvoorbeeld Harry Styles met VR te versterken. “Het is natuurlijk leuk om een optreden van Harry Styles in de metaverse te organiseren als de tickets voor de echte show zijn uitverkocht, maar ik zie een toekomst waarin de live-ervaring en de complete wereld van Styles niet alleen tijdens het concert, maar ook vooraf en achteraf rijker, leuker en interessanter wordt gemaakt. Dat kan in de zaal gebeuren door bijvoorbeeld augmented reality in te zetten om het verhaal van de show nog intenser te maken. Het is ook mogelijk met een VR-bril het concert thuis of ergens anders te beleven alsof je er zelf bij bent. De mogelijkheden zijn eindeloos.” Het uitzenden van concerten in een van de vestigingen van The Park Playground is overigens niet een directe ambitie van Vindevogel. “Ik sluit het natuurlijk niet uit. Technisch gezien is het zeker mogelijk. Wij willen op dit moment vooral de focus leggen op het aanbieden van onze virtual reality entertainmentervaring aan zoveel mogelijk consumenten.”
21-11-2022
De mogelijkheden van eXtended Reality (XR) en Kunstmatige Intelligentie (AI) hebben de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Met name de combinatie van deze twee elementen zullen een grote impact hebben op de manier waarop media geproduceerd, gedistribueerd en beleefd worden. Er wordt veel onderzoek gedaan op dit gebied. De Europese Commissie financiert onderzoek om technieken te ontwikkelen die bijdragen aan het concurrentievermogen van Europa en die in lijn zijn met publieke waarden. TransMIXR is een van de meest omvangrijke initiatieven die ondersteund worden. Beeld & Geluid en het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) zijn partners in dit recent gestarte Europese onderzoeksproject. TransMIXR ontwikkelt technologieën die het voor professionals in de culturele en creatieve industrie mogelijk maken nieuwe producties te creëren in eXtended Reality (XR), en bedenkt innovatieve manieren om immersieve mediaproducties te beleven.
21-11-2022
De cultuursector is gebaat bij standaardisatie van publieksdata, maar het is niet eenvoudig om een plan te ontwikkelen dat werkbaar is voor alle deelsectoren. Want wat verstaan we eigenlijk onder standaardisatie? Welke informatie willen we verzamelen en uitwisselen? En hoe? Welke informatie is al beschikbaar? Moet een nieuw systeem worden ontwikkeld of volstaan andere, al bestaande systemen? Hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op? Op dit moment werkt Loes Hoogenboom aan een concept-datamodel met bijbehorende definities. Ze vertelt over haar bevindingen tot nu toe.
17-11-2022
De Taskforce Publieksdata heeft laten onderzoeken hoe de partijen in de sector zo optimaal mogelijk kunnen samenwerken als het gaat om het delen en toepassen van publieksdata. Dit onderzoek, uitgevoerd door Siebe Weide, heeft geresulteerd in acht aanbevelingen die staan in het rapport Schets van toekomstige samenwerking in het delen van publieksdata in de cultuursector. Dit rapport, dat je hieronder kunt downloaden, heeft als input gediend voor de plannen die de taskforce heeft ontwikkeld voor 2022 en 2023.
17-11-2022
De Bibliotheek Midden-Brabant, Tilburg University en literair productiehuis Tilt hebben een gedichtenapp gelanceerd: ver+vers. Deze webapp is speciaal bedoeld voor mensen van 14 tot 18 jaar. Met ver+vers stel je heel eenvoudig een beeldgedicht samen met dichtregels van dichter Vicky Francken en illustraties van grafisch kunstenaar Lies Van Gasse. De gemaakte collages kun je direct delen via TikTok, Snapchat of Instagram. ver+vers werd mogelijk gemaakt dankzij het Nederlands Letterenfonds, Fonds 21, Stichting Lira, Stichting Zabawas en de Boudewijn van Gorp Stichting.
17-11-2022
Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. In de augmented reality installatie LEAFDE staat ‘het recht van de plant’ centraal. De Nederlandse ‘white privileged’ en 50+ heteroman Ton Nieuwenhuis onderzoekt daarin hoe het narratief van planten ingezet kan worden om met technologie een menselijke verhaal te vertellen.
10-11-2022
Is kunstmatige intelligentie een antwoord op eenzaamheid in steeds grotere en drukkere steden? Docent-onderzoekers Pieter Wels en Geert Jan van Ouwendorp onderzoeken in het Fontys ICT Innovationlab de meerwaarde van AI die met bezoekers communiceert. Zij zien ook kansen voor de openbare ruimte.
10-11-2022
Staatsecretaris Uslu heeft in haar Meerjarenbrief Cultuur een structurele verhoging van de subsidie aan DEN toegezegd om de digitale transformatie van de cultuursector te versnellen. ‘In een wereld die steeds verder digitaliseert, willen we de sector zo goed mogelijk helpen om daarop in te spelen. De samenleving verandert, evenals de wensen en verwachtingen van huidige en toekomstige bezoekers’ aldus Maaike Verberk, directeur van DEN. ‘De extra middelen stellen ons in staat om die slag te maken, zodat de sector niets aan relevantie verliest en zelfs kan groeien. We willen culturele instellingen bewust maken van wat de digitale (on)mogelijkheden zijn en ze stimuleren en ondersteunen daarvan gebruik te maken.’
08-11-2022
Op 4 november 2022 publiceerde staatssecretaris Uslu haar Meerjarenbrief cultuur, voor de periode 2023-2025. De brief bevat de uitwerking van de 170 miljoen euro extra budget voor cultuur die het kabinet beschikbaar stelde dit jaar. Ook voor musea is op meerdere thema’s budget beschikbaar, of bieden budgetten kansen om een aanvraag in te dienen. Museumvereniging zet een aantal punten voor de musea op een rij op het terrein van de thema's : de inzet van creativiteit bij maatschappelijke transities; erfgoed voor de toekomst; cultuur is overal en voor iedereen en de investering in digitalisering.
07-11-2022
Het Utrechtse poppodium De Helling onderzoekt met kunstenaars en muzikanten of virtual reality de livebeleving van muziek intenser kan maken. Utrechtse kunstenaars Merijn en Jurriaan Hos maakten een virtuele wereld en muzikant Felbm componeerde hier muziek bij. Het resultaat is het visuele audioproject: ‘A Place So Far, A Place So Near, A Place So Sweet, A Place So Dear.’ Op 25 en 26 november kunnen bezoekers in De Helling ervaren wat het effect is van muziek gecombineerd met deze 3D animaties. Jurriaan Hos: “Dit project is zo veel meer dan een VR-bril opzetten. Wij vinden het belangrijk om de binnen- en buitenwereld van het werk met elkaar te verbinden. Daarom staat er in de zaal een fysieke installatie, zodat voor de bezoekers de overgang naar de VR-wereld zacht en logisch aanvoelt. Dit is wat het werk bijzonder en innovatief maakt.” Deze speciale VR productie van broers Merijn en Jurriaan Hos in samenwerking met muzikant Felbm is de afsluiting van een onderzoek dat mogelijk werd gemaakt dankzij de financiering van het Cultuur Innovatiefonds. Eerder dit jaar werd de eerste productie gepresenteerd. Hier maakte Nemo Vos een virtuele wereld rondom de muziek van Spinvis.
07-11-2022
De ministerraad heeft ingestemd met de Meerjarenbrief Cultuur van staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media). In deze brief, met als titel ‘De kracht van creativiteit’, zet de staatssecretaris uiteen hoe ze de komende jaren 170 miljoen euro uit het coalitieakkoord voor de culturele en creatieve sector in wil zetten. Bovenop het bestaande cultuurbudget van 1 miljard euro, investeert het kabinet jaarlijks 170 miljoen euro in het versterken van de Nederlandse culturele en creatieve sector. Dat geld wordt ingezet langs vijf lijnen: 1. Het versterken van de positie van de culturele professional. Om bij te dragen aan een betere beloning is de komende twee jaar 19,1 miljoen euro per jaar beschikbaar, en vanaf 2025 structureel 34,1 miljoen euro. Daarmee stelt de staatssecretaris een voorbeeld voor eerlijke beloning. Van de sector zelf verwacht zij ook dat ze tot eerlijke afspraken komen op plekken waar dat nu nog niet zo is. Staatssecretaris Uslu investeert ook flink in kansen voor startende makers via de fondsen en via speciale programma’s voor bijvoorbeeld talentontwikkeling. 2. De inzet van creativiteit bij maatschappelijke vraagstukken, bijvoorbeeld de energietransitie en duurzaam bouwen. Staatssecretaris Uslu investeert daarom in ‘ontwerpend onderzoek’, zodat ontwerp beter en breder kan worden ingezet. 3. De toegankelijkheid van een kwalitatief aanbod van cultuur voor zoveel mogelijk mensen. Het kabinet investeert extra in toegankelijkheid, om zowel zichtbare als onzichtbare drempels weg te nemen, en om diversiteit te bevorderen. Onderdeel hiervan is ook de extra investering van uiteindelijk 58,7 miljoen euro in bibliotheken. 4. Digitalisering biedt grote kansen voor het maken en presenteren van kunst en voor het bereiken van een groter en nieuw publiek. Het kabinet maakt geld vrij om makers te helpen het meeste te halen uit de mogelijkheden.5. Erfgoed. Het kabinet vindt het belangrijk om het verleden door te geven aan jonge generaties en om oog te hebben voor de vele, verschillende verhalen over onze geschiedenis. Er is extra geld beschikbaar voor subsidieregelingen om monumenten in stand te houden. De staatssecretaris stelt ook opnieuw geld beschikbaar voor de Erfgoeddeal. Daarnaast draagt het kabinet bij aan een Nationaal Historisch Museum en aan een Nationaal Slavernijmuseum. Op 4 november stuurde ze haar Meerjarenbrief cultuur – De kracht van creativiteit naar beide Kamers. Met daarin de uitgangspunten van het cultuurbeleid voor de komende jaren, de invulling van de afspraken uit het coalitieakkoord en de meerjarige inzet van de € 170 miljoen voor de culturele en creatieve sector.
01-11-2022
‘’De metaverse is het nieuwe internet waar we niet ‘op’ maar ‘in’ gaan met virtual reality. Toetsenbord en muis worden verruild voor spraakbesturing en zelfs motion suits. In deze virtuele wereld zullen we niet alleen gamen en shoppen maar ook werken of een concert bezoeken. Onze kleding en woonkamers bestaan uitsluitend digitaal als een NFT en worden betaald met cryptomunten. Maar hoe gaat deze digitale droomwereld eruit zien? Wordt dit een toevluchtsoord voor de harde realiteit? En hoe zit het eigenlijk met big data en privacy in de metaverse? Kortom, hoe realistisch is dit optimistische toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?’’ DesignDigger LIVE #12 stond op 29 september geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum? Het programma is terug te zien.
01-11-2022
Makers, culturele instellingen en creatieve organisaties uit de volle breedte van de sector hebben gereageerd op de Open Call Innovatielabs #2. Inmiddels zijn 123 aanvragen in behandeling genomen. Deze worden beoordeeld door een adviescommissie onder voorzitterschap van Nathanja van Dijk. In december wordt bekend gemaakt welke initiatieven worden uitgenodigd voor de tweede selectieronde. Het programma Innovatielabs is een initiatief naar aanleiding van het advies ‘Onderweg naar Overmorgen’ (2020) van de Raad voor Cultuur. Na een eerste open call die in september 2021 een overweldigend aantal voorstellen opleverde, is voor een tweede maal budget ter beschikking gesteld. Staatssecretaris Uslu geeft een vervolg aan het programma, omdat het bijdraagt aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. Het programma wordt gefinancierd uit het herstelplan voor de cultuursector. De open call van het programma Innovatielabs biedt kansen voor de ontwikkeling van nieuwe kennis, inzichten en ideeën voor actuele opgaven in de culturele en creatieve sector. Denk aan projecten om nieuwe diensten en producten te verkennen en mogelijk te maken door middel van digitalisering en hybride praktijken, het (internationale) werkterrein te verbreden en te experimenteren met vormen van publieksbenadering.
27-10-2022
Spotify heeft de resultaten uit zijn derde fiscale kwartaal bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat het bedrijf in Q3 een omzet van ruim drie miljard euro wist te behalen. 2,7 miljard hiervan werd verdiend via abonnees. Volgens Spotify is dat een stijging van meer dan 20 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Desondanks wist de streamingdienst geen winst te boeken. Het operationele verlies in het vorige kwartaal bedroeg 228 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal vorig jaar noteerde het bedrijf nog een winst van ongeveer 75 miljoen euro. Dit wordt toegeschreven aan meerdere oorzaken. Zo zijn advertenties duurder geworden, moest de streamingdienst meer personeelskosten betalen vanwege uitbreidingen en speelde de veranderende wisselkoersen een rol. Begin deze week werd bekend dat Apple Music een verhoging van een euro gaat doorvoeren. Ook Spotify denkt erover na om de abonnementsprijzen te verhogen. Het Amerikaanse Variety meldt dat ook ceo Daniel Ek een prijsstijging overweegt. “Dat is een van de dingen die we zouden willen doen en iets waar we met onze labelpartner over in gesprek zijn.”
25-10-2022
Het afgelopen jaar pompten de grote technologiebedrijven tientallen miljarden dollars in de metaverse, die virtuele wereld waar we samen komen om te spelen, werken, leren of winkelen. Of dat inderdaad zo’n geweldige toevoeging aan ons leven wordt, is volgens VR- en videogames-onderzoeker Mirjam Vosmeer nog maar de vraag. Er zijn zorgen voor schade aan de geestelijke gezondheid: mensen vervreemden van de werkelijkheid, raken verslaafd en willen uiteindelijk al hun tijd uitsluitend nog in online fantasiewerelden doorbrengen. Maar stelt Vosmeer, voorlopig is de technologie nog lang niet zo ver dat gebruikers een nieuwe wereld kunnen betreden op een manier die niet meer te onderscheiden is van de echte wereld. Gebruikers zien elkaar nog steeds als avatars. en urenlang met een VR-headset op je hoofd is fysiek ongemakkelijk. Zeker gezien die technische onvolkomenheden is het de vraag waarmee Meta en de andere grote technologiebedrijven die enorme investeringen terug denken te gaan verdienen en uiteindelijk zelfs winst te boeken. Vosmeer stipt ook de bezorgdheid over de privacy van toekomstige metaverse gebruikers aan. Of metaverse winst biedt bij het online spelen en het online leren is de vraag. Vergaderen in 360° biedt wel interessante nieuwe mogelijkheden, zeker voor mensen die anders voor vergaderingen de wereld moeten over vliegen. De essentiële vraag mbt. de metaverse is dan ook: we moeten ontwerpers uitdagen om eerlijk na te gaan waar deelname aan een virtuele wereld een werkelijke toevoeging voor gebruikers en een verbetering van een bestaande situatie betekent. “Ze bestaan, gebruikers die misschien fysiek niet in staat zijn om hun huis of bed te verlaten en dolgraag naar de andere kant van de wereld zouden reizen, als is het dan maar virtueel – maar het is wellicht een andere doelgroep dan de gemiddelde marketeer nu voor ogen heeft.” Bij verkenningen van de metaverse dient de aandacht vooral gericht te zijn op het welzijn van gebruikers. Vosmeer : Eén van de redenen dat de ‘big five’ – Amazon, Apple, Meta, Microsoft en Alphabet, het bedrijf achter Google – nog naast elkaar bestaan is dat ze de grote onderlinge strijd tot dusver uit de weg zijn gegaan. De één profileert zich vooral als zoekmachine, een ander maakt telefoons, kantoor-software of online videogames en een derde richt zich op een vriendennetwerk of cloud-services. Natuurlijk bestaat er concurrentie als het gaat om advertentie-inkomsten, maar dat is niets vergeleken met wat er kan gebeuren als deze titanen zich nu in de strijd om de verovering van de metaverse werpen. Wie wordt degene die uiteindelijk de beste hardware en het meest gebruikte platform in handen heeft van waaruit we de online wereld betreden? Het zou de ultieme boss battle over het virtuele domein kunnen worden.” .Hopelijk komen de geïnformeerde gebruikers niet als verliezers uit deze strijd.
25-10-2022
De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fungible tokens ? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt naar het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.
20-10-2022
Na een tegenvallend eerste half jaar kan streamingdienst Netflix in het derde kwartaal opnieuw betere cijfers voorleggen. Het kreeg er in juli, augustus en september 2,4 miljoen abonnees bij. Dat is beter dan verwacht, Netflix rekende zelf op een groei met 1 miljoen abonnees. Het bedrijf wist te scoren met hippe nieuwe reeksen als "Sandman" en "Dahmer".
20-10-2022
Onlangs bracht Base (British Association for Screen Entertainment) een veelzijdig rapport uit over de evolutie van Home Entertainment. Met onder andere items over internationale marktrends, technologie, fandom, duurzaamheid, technologische trends én een bijdrage over de Nederlandse markt door Koen de Groot, data-analist en onderzoeker bij NVPI.
20-10-2022
De Koninklijke Bibliotheek heeft met succes een aanvraag ingediend bij de Rijksoverheid om de digitale infrastructuur van bibliotheken te versterken. Het budget (33 miljoen) komt voort uit de regeling Werken aan uitvoering (WAU) die is ingesteld naar aanleiding van de Toeslagenaffaire. Het doel van deze regeling is om de digitale dienstverlening van overheidsinstanties te verbeteren. De KB kwam in aanmerking voor de regeling omdat ze een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) van de Rijksoverheid is. Met de gelden kan de bibliotheeksector een enorme stap zetten in de digitale ambities uit de netwerkagenda.
18-10-2022
Het stimuleren van een digitale innovatie in de cultuursector is een van de onderwerpen waar Fonds 21 in 2021 extra geld voor heeft vrijgemaakt. Om de digitale transitie zo goed mogelijk te kunnen faciliteren, nodigt het fonds de gesteunde instellingen regelmatig uit om tijdens kennissessies de uitdagingen en de voorlopige resultaten van de meerjarige trajecten met elkaar te delen. In navolging van de kennismakingssessie in december 2021, vond op 15 september de tweede sessie plaats met als onderwerp: digitale interactie met en tussen publiek. Aanwezig waren STRP, Eindhoven, MU, Eindhoven, IFFR, Rotterdam, Cinekid, Amsterdam, ITA , Amsterdam en Centraal Museum, Utrecht. De initiatieven van deze instellingen variëren van het realiseren van een gezamenlijk online filmplatform tot het ontwikkelen van digitale toepassingen die moeten bijdragen aan het verbeteren en optimaliseren van de bezoekerservaring in het museum. Tijdens de sessie gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek over de voortgang van hun eigen en elkaars initiatieven en de uitdagingen waar zij voor staan. Een verslag.
18-10-2022
Digitalisering is in een stroomversnelling geraakt tijdens de coronacrisis. Zo zijn er meer vormen van publieksbeleving, educatieve tools, samenwerkingsverbanden en platforms ontwikkeld, en wordt er veel gebruik gemaakt van sociale media om het publiek te bereiken en om input te vragen. Er wordt ook efficiënter gebruik gemaakt van ruimte en er is meer samenwerking tussen culturele instellingen en tussen makers onderling. Digitale innovatie kan dan ook een positieve invloed hebben op de inclusiviteit en interconnectiviteit van de sector. De gemeente Rotterdam heeft het voornemen om een digitale voorbeeldstad te zijn en presteert in andere sectoren goed op het gebied van digitalisering. Met betrekking tot de digitale transformatie van culturele veld heeft de gemeente nog geen uitgewerkte visie. Met het op 13 oktober gepubliceerde advies wil de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) het gesprek over digitalisering in de cultuursector op gang brengen, om zo bij te dragen een integrale visie voor digitalisering voor de cultuursector van Rotterdam. In het advies staan aanbevelingen voor de instellingen en de gemeente Rotterdam.
17-10-2022
De Taskforce Publieksdata heeft laten onderzoeken hoe de partijen in de sector zo optimaal mogelijk kunnen samenwerken als het gaat om het delen en toepassen van publieksdata. Dit onderzoek, uitgevoerd door Siebe Weide, heeft geresulteerd in acht aanbevelingen die staan in het rapport Schets van toekomstige samenwerking in het delen van publieksdata in de cultuursector. Op basis van de ervaringen uit het eerste jaar van de taskforce en op basis van onder andere dit rapport heeft de Taskforce Publieksdata haar plannen voor 2022 en 2023 gemaakt.
17-10-2022
Met de lancering van de Metaverse Fashion Week in maart en de vele virtuele campagnes van merken uit de hele branche, kan worden gezegd dat digitale mode momenteel in het middelpunt van de belangstelling staat. Terwijl het blijft groeien, beginnen degenen die niet vertrouwd zijn met het concept zich af te vragen: "Waarom heeft dit betrekking op mij?" Deze vraag wil curator Anne-Karlijn van Kesteren beantwoorden met de nieuwe tentoonstelling 'Screenwear - Exploring Digital Fashion' in Design Museum Den Bosch, die loopt van 15 oktober tot 26 februari. In het Nederlandse museum wordt elk aspect van deze steeds groter wordende industrie onderzocht, van de korte maar complexe geschiedenis tot het belang dat de jongere generatie hecht aan digitale identiteiten. Fashion United sprak met haar. Simone Vos ging naar de expositie kijken voor het Brabants Dagblad.
13-10-2022
Gezamenlijk zetten Podiumkunst.net en Polifonia zich in om de digitalisering van collecties uit de podiumkunsten te structureren en standaardiseren. Om het gemeenschappelijke doel van een verbonden digitaal overzicht voor de sector te realiseren maken beide projecten gebruik van gedetailleerde knowledge graphs. De overlappingen in werkwijzen, tools, overtuigingen en doelen hebben geleid tot een officieel samenwerkingsverband tussen de twee innovatieve projecten. De partners kwamen eind september voor het eerst officieel bijeen tijdens de Stakeholder Workshop van Polifonia in Parijs. Dertig verschillende organisaties uit vijftien landen waren aanwezig in het Conservatoire National des Arts et Métiers. Zes van de stakeholders waren gevraagd om met de rest van de genodigden hun ervaringen met metadata voor de muzieksector te delen, zo ook Podiumkunst.net. Eric van Balkum, voorzitter van de Podiumkunst.net metadata werkgroep, nam het publiek mee in een ‘deep dive’ in het RDA-model met zijn presentatie Podiumkunst.net: connecting music and other performing arts collections with the RDA Ontology.
13-10-2022
De Virtual Residencies van de Nederlandse Dansdagen zijn een samenwerking met de platforms Moving Futures, PLAN Talentontwikkeling Brabant en Korzo. Sinds twee jaar selecteren zij elk jaar drie choreografen voor een traject in virtuele sferen. Het idee werd weliswaar geboren voor de pandemie, maar de urgentie bleef groeien. Was het traject aanvankelijk een onderzoek naar hoe makers op afstand met elkaar konden werken, inmiddels zijn de Virtual Residencies vooral een middel om de relatie tussen dans en digitalisering te onderzoeken. Dat onderzoek staat nog maar aan het begin, als het gaat om de driedimensionale ruimte en de rol tussen kijker en performer. Dit jaar resulteren de residenties in twee films en een VR-project. Ze zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken, achter elk resultaat gaat immers een uniek onderzoek schuil. Moos van den Broek o.m. over het VR-project Febris VR van Simon Bus, die tijdens De Nederlandse Dansdagen de innovatieprijs ontving voor zijn concept IRL > URL, legt veel vragen bloot ten aanzien van de digitale beleving van beweging. Bus, ondersteund door PLAN Brabant, ging aan de slag met het materiaal van zijn voorstelling Febris, een samenwerking met Roy Overdijk van het Eindhovense hiphop-collectief The Ruggeds. Hij vroeg zich af hoe hij het publiek nog meer in zijn werk kon meenemen door het de positie van de performer te laten innemen. Door technische beperkingen kon hij maar een deel van zijn 3D-onderzoek doen. Het kost namelijk tijd om footage te verwerken, alleen al het uploaden van zwaar digitaal materiaal vraagt om specifieke middelen, zo meldt hij in het toelichtende zoom nagesprek.
13-10-2022
Nederlands Dans Theater is de afgelopen jaren bezig geweest met de toekomst van hun erfgoed. In 2018 startte het gezelschap met de conservering (in de vorm van digitalisering) van het archief, om deze vervolgens te ontsluiten voor het publiek. Daarmee is het een van de eerste podiumsectorgezelschappen in Nederland die op een uitgebreide manier met hun erfgoed bezig is geweest. Tanja Hoetjer, Projectcoördinator development bij NDT, vertelt hoe het project is verlopen en wat het belang van conservering en ontsluiting van theatererfgoed is. Er zijn 1124 registraties van 600 balletten geïnventariseerd en geüpload bij Beeld & Geluid. Het project is door de VandenEnde Foundation ondersteund met een bedrag van € 25.000,-.
11-10-2022
Een liveconcert van een idool is doorgaans een onvergetelijk moment. Maar steeds vaker kan je ook hologrammen aan het werk zien op concertpodia. Wat ervaren we als we zo’n projectie van een levende dode aanschouwen? Gaat het louter om een slim verdienmodel of leert die nieuwe technologie ons ook iets? Wat vaststaat, is dat begrippen als authenticiteit, collectiviteit en menselijkheid in de muziekindustrie razendsnel evolueren.
11-10-2022
‘Hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kunnen wij als beeldende kunstorganisatie daarin spelen?’ Vanuit deze vraagstelling startten in 2021 Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen voor Witte Rook in Breda een onderzoek naar digitale strategieën in de beeldende kunst onder de naam Entrepot. Ze spraken met makers en instellingen. Ze delen hun belangrijkste vindingen per onderwerp, in een conclusie. De onderwerpen zijn ethiek, allocatie, zichtbaarheid, archivering. “In ons streven naar een Artist in Residence vorm voor de toekomst zijn een drietal conclusies uit het onderzoek voor ons van belang. De eerste is een geschikte web omgeving waarin navigatie een grotere rol speelt voor de kunstenaar en de bezoeker. Als tweede onderschrijft het onderzoek de noodzaak om samen te werken met (technische) interdisciplinaire partners voor specialistische kennis en experiment. Hiermee bedoelen we vooral ook het artistieke inzicht om het werkelijke doel te doorgronden bij het realiseren van het idee. Als derde is er aandacht nodig voor duiding waarbij storytelling een rol speelt in combinatie met archivering. Dat laatste is van belang omdat digitale componenten per tijdvak anders worden ervaren, een situatie die ook van toepassing is bij conceptuele kunst en performancekunst. Voor ons is het essentieel in onze transformatie dat archiveren in het digitale landschap verder gaat dan het vastleggen van kunstwerken en projecten volgens een format. Het is juist van belang dat we de omstandigheden tonen van het ontstaan van de werken om na te kunnen denken hoe we kunst in de toekomst willen zien en ervaren. Keywords zijn het bieden van tijd, ruimte en context door een hybride werkwijze. Dit betekent voor ons dat wat er online plaatsvindt effect heeft op de fysieke wereld en vice versa.”
06-10-2022
Bookground, iKsbook en Pathbooks staan op de shortlist van Renew The Book. Bookground is een app die verhalen meer tot leven laat komen door op een centrale plek aanvullende content te bieden bij de boeken die zij lezen (video’s, muziek, foto’s etc.). ‘Volgens de jury past het verrijken van boeken op deze wijze sterk bij deze tijd, en zal het vooral de meer jongere doelgroep aanspreken meer te gaan lezen.’ iKsbook (Interactive Kids Story Platform) is een online applicatie die het mogelijk maakt dat opa’s, oma’s, vaders en moeders op afstand kinderboeken voorlezen aan hun kinderen en kleinkinderen. ‘Iksbooks is professioneel, doordacht èn generationeel: het versterkt de vroege binding met lezen en is echt een verrijking van die beleving.’ Pathbooks is een Amerikaanse inzending met een interactief leesplatform voor scholen, dat het lezen spannender maakt voor jonge lezers doordat zijinvloed hebben op het verhaal. ‘Pathbooks maakt lezen leuker voor kinderen en heeft zich in de US al redelijk bewezen. Als hun komst naar Nederland betekent dat kinderen gemiddeld 20 boeken gaan lezen i.p.v. 5, dan zou dat een grote impact betekenen. De awards van Renew The Book zijn bedoeld voor het opschalen van de innovatie in de boekenbranche. .
04-10-2022
Deze week gaat de 7e editie van de Dutch Media Week, hét mediafestival van Nederland, van start in Hilversum. Deze editie heeft als thema ‘ON/OFF’ en staat in het teken van de steeds verdergaande digitalisering. Programmamanager Herman Dummer geeft tekst en uitleg en blikt alvast vooruit naar de komende jaren. “Dutch Media Week noem ik altijd een platformevenement”, legt Dummer uit. “En daarmee bedoel ik dat wij het platform neerzetten; wij programmeren een deel zelf en willen vooral andere partijen uit de markt een podium bieden. Het programma is groot en bijzonder gevarieerd. Zo staan we op de maandag stil bij alle innovaties in de media-industrie en worden er lezingen en presentaties gegeven over onder meer de metaverse en de manier waarop kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol binnen mediaorganisaties kan spelen. De dinsdag en de woensdag staan in het teken van respectievelijk Business (met onder meer een Podcast Summit) en Talent & Onderwijs. Donderdag staan games centraal.”
04-10-2022
Het onderzoek "Study on the place and role of authors and composers in the European music streaming market" biedt een diepgaande analyse van knelpunten en disfuncties die verhinderen dat auteurs en componisten een duurzamere groei doormaken op de muziekstreamingmarkt. Er wordt nagegaan hoe de inkomsten voor makers en andere rechthebbenden kunnen worden verhoogd en hoe kan worden gezorgd voor een eerlijker en makersvriendelijker muziekecosysteem. De studie is in opdracht van GESAC, European Grouping of Societies of Authors and Composers, opgesteld door Emmanuel Legrand, die een uitgebreide marktanalyse heeft uitgevoerd op basis van bestaande economische studies, marktonderzoek en interviews en rechtstreekse contacten met een groot aantal professionals uit de muzieksector, online muziekdiensten, makers en muziektechnologiebedrijven.
27-09-2022
Onze samenleving digitaliseert namelijk in rap tempo. Een belangrijk effect daarvan is dat processen, objecten en omgevingen steeds virtueler worden. De werkelijkheid wordt gesimuleerd, aangepast of zelfs vervangen met een digitale laag. Immersieve technologieën als virtual en augmented reality, dompelen gebruikers daarbij volledig onder waardoor een levensechte ervaring ontstaat. Toepassingen zijn daarbij uitermate relevant en waardevol voor zowel maatschappelijke als bedrijfsmatige complexe uitdagingen. ClickNL, het topsectorinstituut voor de creatieve industrie, start een ambitieus programma over ‘immersieve content ’ Met dit programma wil ClickNL de creatieve industrie klaar maken voor de toekomstige metaverse. De organisatie heeft inmiddels een inventarisatie van de ‘immersieve sector’ gemaakt. Ontwerpers en ‘immersieve’ makers kunnen hun voorstel om deel te nemen indienen voor 3 februari 2023.
26-09-2022
Vanaf 24 september is Nederland een nieuwe online aanbieder van klassieke muziek rijker: Symphony. Het platform moet de muziek van toporkesten toegankelijk maken voor een wereldwijd publiek. Er komen concertregistraties online - in video - van onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het London Symphony Orchestra en het Boedapest Festival Orkest. Abonnees krijgen ook een kijkje achter de schermen, met uitleg over composities, documentaires en interviews met musici en dirigenten. Symphony is een Nederlands initiatief, maar de lancering vindt meteen plaats in onder meer het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië. Later volgen meer landen. Lidmaatschap kost 9,95 euro per maand. De helft van de opbrengsten gaat naar de orkesten.
22-09-2022
2021 was het jaar van de NFT. Digitale kunstenaars die jarenlang moesten worstelen, werden opeens de supersterren van de kunstwereld. In maart verkocht Beeple zijn Everydays: the first 5000 days voor bijna zeventig miljoen dollar via het veilinghuis Christie’s. In december werd het enigmatische werk Merge van de nog enigmatischere kunstenaar(s) PAK verkocht voor een schokkend bedrag van 91 miljoen dollar. NFT’s openden de ogen van Ayrton van Noort voor de schoonheid van digitale kunst. Het medium opent nieuwe artistieke deuren: ‘Digitale- en internetkunst bevinden zich in een unieke positie. Ze kunnen snel reageren op sociale trends en vraagstukken, bieden inventieve manieren tot samenwerking met andere kunstenaars en het publiek.’, merkt hij op in zijn essay ‘NFT’s uitgelegd: de hype, de toekomst en het grote geld’.
20-09-2022
In de periode 2019-2020 stelde het ministerie van OCW extra budget beschikbaar om de digitale toegankelijkheid van erfgoed te bevorderen. Erfgoedorganisaties konden bij het Mondriaan Fonds een aanvraag indienen om collecties op een creatieve manier digitaal beschikbaar te stellen. Publieksvriendelijkheid, duurzaamheid en kennisoverdracht waren belangrijke aandachtspunten in deze open oproep. Om zicht te krijgen op de resultaten, heeft het Mondriaan Fonds onderzoeksbureaus Dialogic & Pleiade gevraagd de gehonoreerde initiatieven te onderzoeken. Doel van deze tussenevaluatie was niet alleen de ondersteunde projecten te evalueren, maar vooral om inzicht krijgen in wat de wensen en behoeften van het erfgoedveld zijn als het gaat om digitalisering. Uit het onderzoek blijkt dat de doelstellingen van de Open Oproep voor een belangrijk deel behaald zijn. Mede door de Covid-19-pandemie is het belang van digitalisering in het erfgoedveld extra aangetoond. Via de open oproep is de beschikbaarheid en toegankelijkheid van digitaal erfgoed vergroot. Ook is er aandacht voor duurzaamheid en kennisoverdracht: de resultaten van projecten zijn bruikbaar voor andere erfgoedinstellingen en voor de publieke doelgroep. Daarnaast zijn resultaten in de vorm van gedigitaliseerd en verrijkt materiaal bruikbaar voor andere digitale infrastructuren, zoals de Collectie Nederland.
19-09-2022
Voor beeldend kunstenaars die een nieuwe website willen laten maken of een bestaande website willen laten aanpassen, hebben het Mondriaan Fonds en Fonds Kwadraat de handen ineengeslagen. Voor de financiering van een nieuwe site en de aanpassing van een bestaande site kun je zolang het budget het toestaat de helft van het begrote totaalbedrag rentevrij lenen bij Fonds Kwadraat. De andere helft is een bijdrage van het Mondriaan Fonds. De eerstvolgende deadline in 2022 is 13 november. En in 2023 op: 22 januari, 19 maart en 14 mei. De aanvraag verloopt via Fonds Kwadraat.
15-09-2022
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming): we hebben er allemaal dagelijks mee te maken. Om de privacy van je publiek te garanderen, moet je rekening houden met de regelgeving. Wat mag wel? En wat juist niet? Hoe richt je jouw systemen en processen op de juiste manier in? De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata heeft een naslagwerk laten samenstellen waarin de belangrijkste aspecten over dit onderwerp aan bod komen, specifiek gericht op de culturele sector. Dit naslagwerk - ‘Publieksdata & de AVG’ - bevat ook een praktisch stappenplan. Naast het uitgebreide naslagwerk is een document opgesteld voor steden en regio’s die werken met het Culturele Doelgroepenmodel dat is ontwikkeld door Rotterdam Festivals. Dit model segmenteert het publiek op basis van cultureel gedrag en voorkeuren. Om het Culturele Doelgroepenmodel op de juiste manier toe te passen, is het belangrijk om te weten hoe je dit AVG-proof aanpakt.
15-09-2022
Als culturele instelling kun je publieksdata gebruiken om je publiek beter te leren kennen en te vergroten. Maar minstens even interessant is het om na te gaan welke redenen mensen hebben om géén gebruik te maken van cultureel aanbod. Johan Kolsteeg, onderzoeker van de Rijksuniversiteit Groningen, probeert in het langlopende onderzoek Proeftuin Nieuw Publiek de redenen te achterhalen, met name gericht op theaterbezoek. In de eerste rapportage zijn interessante bevindingen te lezen, maar daarmee houdt het niet op. De volgende stap is nu om - in samenwerking met Rotterdam Festivals - op veel grotere schaal onderzoek te doen en daarmee ook het Culturele Doelgroepenmodel te verrijken. Als instelling kun je daar in de toekomst je voordeel mee doen bij het bereiken van (nieuwe) bezoekers. “Een ding is nu al duidelijk: kunstmarketeers moeten niet alleen zenden, maar vooral ook luisteren”, zegt Kolsteeg.
13-09-2022
Tijdens de aanstaande Kinderboekenweek, die op 5 oktober start met het thema ‘Gi-ga-groen!’, willen we zoveel mogelijk kinderen laten ervaren hoe leuk het is om boeken te lezen. Dat lezen gebeurt nu voornamelijk op school in de les, maar het is zo'n verrijking als kinderen ook vaker in hun vrije tijd boeken lezen. Daarom hebben Kinderboekenweek, OERRR én Minecraft dit jaar de handen ineengeslagen, om kinderen te bereiken via nieuwe kanalen waar ze al massaal aanwezig zijn. Vanaf 21 september kunnen jonge gamers meedoen aan de ‘Waanzinnige boomhut challenge’ in Minecraft, een van de meest populaire games onder kinderen en jongeren. In deze challenge, die in het teken staat van het Kinderboekenweek-geschenk Waanzinnige boomhutverhalen, komen lezen, buiten spelen en gaming op een unieke manier bij elkaar. Kinderen worden hierdoor op een speelse manier gestimuleerd om vaker een boek te lezen en meer buiten te spelen
13-09-2022
De 12de editie van het live-magazine van DesignDigger staat op 29 september geheel in het teken van de metaverse. Dat nieuwe internet waar we niet ‘op’ maar ‘in’ gaan met virtual reality. Toetsenbord en muis worden verruild voor spraakbesturing en zelfs motion suits. In deze virtuele wereld zullen we niet alleen gamen en shoppen maar ook werken of een concert bezoeken. Maar hoe realistisch is dit toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum? Hoe gaat deze digitale droomwereld eruit zien? Wordt dit een toevluchtsoord voor de harde realiteit? En hoe zit het eigenlijk met big data en privacy in de metaverse? Of de metaverse, een mogelijke volgende stap voor het internet, de inrichting van de fysieke leefomgeving zal veranderen? Deelnemers van de Stadszaken Zomersessie twijfelen niet over óf metaverse impact zal hebben, maar hoe. Virtuele omgevingen kunnen veel functies uit de fysieke wereld overnemen. Dat biedt kansen voor groenere, toegankelijkere en opgeschoonde openbare ruimte.
12-09-2022
Vanwege groeiende ambities wilde bioscoop FilmHallen (met locaties FilmHallen en The Movies in Amsterdam en FilmKoepel in Haarlem) graag overstappen van ticketingsysteem en website. Maar op welke manier kan je zo’n overstap het beste aanvliegen? Als kleine culturele organisatie zijn grote investeringen namelijk snel risicovol, omdat er ondanks grote ambities geen oneindige (financiële) middelen beschikbaar zijn en de projectleiding vaak op één persoon terecht komt. Bob van der Meer, manager bij FilmHallen, intensiveerde daarom contact met bioscoop KINO Rotterdam en Bioscopen Leiden om hen bij dit project te betrekken. Net als de FilmHallen heeft Bioscopen Leiden drie locaties: Trianon, Kijkhuis en Lido. Het contact met beide organisaties was al goed. Met wederzijds vertrouwen en een gezamenlijke visie voegden de drie organisaties hun ontwikkelbudget en kennis samen. Het doel van het project was helder: de ontwikkeling van een optimale koppeling tussen ticketing en CMS, met voor elk label een bij het merk passende “eigen” website, waarbij kennis en kosten gedeeld worden. Cultuurmarketing sprak met Van der Meer en met projectmanager Nick Batenburg van KINO.
08-09-2022
‘Hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kunnen wij als beeldende kunstorganisatie daarin spelen?’ Vanuit deze vraagstelling startten in 2021 Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen voor Witte Rook in Breda een onderzoek naar digitale strategieën in de beeldende kunst onder de naam Entrepot. Ze spraken met Gaby Wijers, van LIMA, Annet Dekker, onderzoeker en curator en met kunstenaar Martine Neddam. Deze gesprekken horen bij het deel de waarde van archivering, waarin we ingaan op de problematiek van vergankelijkheid, de urgentie van originaliteit, de verantwoordelijkheid van archivering, de juridisering van de artistieke context en de toekomst voor het behouden van digitale kennis.
08-09-2022
‘Hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kunnen wij als beeldende kunstorganisatie daarin spelen?’ Vanuit deze vraagstelling startten in 2021 Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen voor Witte Rook in Breda een onderzoek naar digitale strategieën in de beeldende kunst onder de naam Entrepot. Ze spraken met kunstenaar Constant Dullaart en Nieck de Bruijn van Upstream Gallery. Deze- gesprekken horen bij het deel de kracht van het individu, waarin wordt ingegaan op activisme, de typering digitaal kunstenaar, de acceptatie van digitaal werk door de kunstwereld, de esthetische maar ook ethische kant van NFT’s en de toegankelijkheid van het kunstwerk.
08-09-2022
Filmtheaters kunnen vanaf 24 augustus een eenmalige tegemoetkoming aan vragen bij het Filmfonds voor het vervangen van verouderde digitale projectoren. Een aanvraag voor de regeling Digitalisering Filmtheaters 2022 kan worden ingediend tot 1 december 2022. Dit In het kader van het herstelprogramma COVID-19 van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Filmtheaters die vóór 1 juni 2022 aangesloten waren bij de NVBF in de categorie Filmtheater (groot of klein), het NFO en/of Europa Cinemas en/of Cineville, kunnen in aanmerking komen voor de maximale bijdrage van €26.000. Dat betekent dat er filmvertoners zijn, zoals onafhankelijke bioscopen en kleine filmhuizen die de stap naar verdere professionalisering nog willen zetten, die niet kunnen meedoen aan Digitalisering Filmtheaters 2022. Er is lang gelobbyd, met name door het Nederlands Filmtheater Overleg (NFO), om de overheid mee te laten doen aan een soort Cinema Digitaal 2.0. Dat project werd circa twaalf jaar geleden gestart als een collectieve inzet vanuit de bioscoopsector om alle bioscopen, filmtheaters en filmhuizen in een keer te kunnen digitaliseren. Ook toen droeg de overheid financieel bij. Filmdistributeurs betaalden destijds mee aan de transformatie in de vorm van de inmiddels verdwenen Virtual Print Fee (VPF).
06-09-2022
In de eerste ronde van 2022 zijn negen aanvragen ontvangen in het kader van de regeling Digitale literatuur. Hiervan zijn er vier door het Letterenfonds gehonoreerd en drie afgewezen. Eén aanvrager heeft de aanvraag ingetrokken, een ander voldeed niet aan de ingangseisen. In totaal werd € 66.825 toegekend. Tot de gehonoreerde aanvragers behoort Watershed uit Eindhoven met het project Verhalen voor Saga. Nieuwe aanvragen voor digitale literatuur dienen uiterlijk op 17 oktober 2022 te zijn ontvangen door het Letterenfonds.
06-09-2022
Elk gezelschap, ensemble, ontwerper, collectief, bureau, podium en festival bezit een schatkamer aan archiefmateriaal. De prachtige schetsen, kritische kanttekeningen en het rijke beeldmateriaal inspireren nieuwe makers, onderzoekers en het publiek. Het Archieftraject helpt instellingen en makers op weg hun schatkamers op orde te brengen zodat ze die kunnen delen met anderen. Podiumkunst.net en het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur (NADD) nodigen instellingen en makers uit de design-, digitale cultuur- en de podiumkunstensector uit om met hulp van een coach hun archieven in kaart te brengen en plannen te maken deze duurzaam te bewaren en toegankelijk te maken. Het Archieftraject is een professionaliseringstraject voor culturele instellingen en makers waarbij zij leren hoe ze zorg kunnen dragen voor hun archief. Hoe breng ik in kaart wat ik in huis heb? Hoe organiseer ik het eenvoudig? En wat komt er bij kijken als ik het wil delen met anderen, zoals collega’s, onderzoekers, andere makers of publiek?
06-09-2022
Verdere digitalisering van de culturele en creatieve sector biedt kansen voor creatieve vernieuwing en om meer mensen te bereiken en cultureel te inspireren. Ook draagt het bij aan de maatschappelijke relevantie en economische versteviging van de sector. Maar er ligt ook een grote kans voor Nederland om als creatieve hub toonaangevend te zijn in Europa. Dat staat in een advies van de Raad voor Cultuur aan kabinet, provincies, gemeenten, cultuurfondsen en de culturele en creatieve sector. Maar er ligt ook een grote kans voor Nederland om als creatieve hub toonaangevend te zijn in Europa. Dit is het juiste moment om te investeren in een meerjarige strategische digitaliseringsagenda voor cultuur. NRC sprak met Kristel Baele, voorzitter van de Raad voor Cultuur.
06-09-2022
Livestreaming was voor veel artiesten en bands tijdens de coronaperiode een oplossing. Inmiddels ligt de tijd van al die coronabeperkingen ruim een half jaar achter ons en lijkt deze oplossing niet meer zo relevant. Of zit er nog altijd muziek in livestreaming? Er blijken nog genoeg kansen voor livestreams of on demand-concerten. Al moet het medium wel evolueren.
06-09-2022
De muziekstreamingdienst Spotify maakte eind juli de kwartaalcijfers bekend. De service kent nu maandelijks wereldwijd 433 miljoen actieve gebruikers. Binnen deze groep zijn 118 miljoen zogeheten premium abonnees. Volgens Spotify zijn er nog niet eerder, in het tweede kwartaal, zoveel nieuwe gebruikers bijgekomen. Deze stijging is hoger dan het bedrijf eerder verwachtte. Spotify wijst marketingacties en Premium Family-abonnementen aan als belangrijke aanjagers van de groei. Met de 118 miljoen premium abonnees wijst Spotify de groep gebruikers aan die daadwerkelijk voor de dienst betalen. De overige 315 miljoen luistert gratis met advertenties. Binnen dit model verdiende de streamingdienst in het vorige kwartaal 360 miljoen euro. Een stijging van 31 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De totale omzet steeg op jaarbasis met bijna een kwart tot 2,9 miljard euro. Spotify is het meest populair in Europa met 32 procent gebruikers, gevolgd door Noord-Amerika (22 procent) en Latijns-Amerika (22 procent), de rest van de wereld is met 24 procent goed voor de rest. Spotify draaide daarnaast een operationeel verlies van 194 miljoen euro. Volgens de streamingdienst heeft dat onder dit onder meer te maken met een toename in personeelskosten en uitgave aan advertenties.
05-09-2022
Medio september lanceert comedyschrijver en uitgever Haye van der Heyden de eerste hybride musical van Nederland. De ‘boeksical’ is de samensmelting van een papieren boek en een musical. De hybride musical, een combinatie van een geschreven musical, songteksten en vertelmomenten door professionele acteurs moet volgens Van der Heyden gaan zorgen voor een betoverende leeservaring. Hij wil hiermee meer mensen aan het lezen krijgen. De eerste Boeksical heet In liefde en oorlog. Het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en vertelt over ontluikende liefdes die onmogelijk lijken tegen de achtergrond van de bezetting. Het verhaal is geschreven door Haye van der Heyden, die ook ‘de verteller’ is. Daarnaast is er muziek en zijn er stemmen te horen van onder andere acteur Maarten Wansink, cabaretier Erik Brey en musicalster Jacqueline Aronson. Scanbare QR codes maken de boeksical tot een interactieve belevenis waarbij de lezer tegelijkertijd teksten leest en songteksten hoort, alsof de acteurs bij hen in de woonkamer staan.”Het is een unieke gelegenheid om kennis te maken met een verhaal waarbij de stem van de acteur, de teksten en muziek je meenemen in alle emoties die de schrijver heeft bedoeld”, zegt Aronson.
05-09-2022
Cultuurloket DigitALL is sinds 1 september open. Theaters, filmtheaters, muziekpodia, musea, festivals en producenten, die plannen hebben om het publieksbereik te verbeteren door de inzet van digitale technologie, kunnen een aanvraag indienen. Cultuurloket DigitALL is een privaat-publiek initiatief met als doel de culturele sector sterker en weerbaarder te maken, in de vorm van een driejarig programma rondom de toepassing van digitale technologie. Met dit loket zetten de zeven private fondsen, waaronder het Cultuurfonds, en de VriendenLoterij hun unieke samenwerking voort die ze voor coronanoodfonds Kickstart Cultuurfonds in 2020 zijn aangegaan, nu samen met de Gemeente Amsterdam.
01-09-2022
De culturele en creatieve sector maakt een digitale transformatie door. Digitaal cultuuraanbod ontwikkelt zich dan ook tot een steeds waardevollere toevoeging aan de culturele en creatieve praktijk. Een ontwikkeling die versneld werd door de coronacrisis. Hoe kunnen we de digitale transformatie bestendigen en de kansen voor sector en samenleving verzilveren? Daarover gaat het advies 'Digitalisering als kans', dat de Raad voor Cultuur op 6 september presenteert in een online symposium vanuit Beeld en Geluid Den Haag.
28-07-2022
De tijd dat maar een paar bedrijven wereldwijd actief waren om muziek op digitale platformen (DSP’s) te krijgen is al lang voorbij. Op het moment zijn er tientallen bedrijven die dat voor eigen beheer van artiesten kunnen doen. Daarbij is ook het aantal streamingplatforms fors toegenomen met als laatste nieuwkomers SoundOn van TikTok en de service van Plugin Alliance/Soundwide. Digitale distributeurs: je hebt op dit gebied als muzikant tegenwoordig dus heel wat te kiezen. Maar hoe zorg je dat je met de juiste partij in zee gaat? Belangenbehartiger muziek van de Kunstenbond rakenDra Smit zet het voor je uiteen.
26-07-2022
‘Hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kunnen wij als beeldende kunstorganisatie daarin spelen?’ Vanuit deze vraagstelling startten in 2021 Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen voor Witte Rook in Breda een onderzoek naar digitale strategieën in de beeldende kunst onder de naam Entrepot. Ze spraken met Geert Lovink en Sepp Eckenhaussen, van het Institute of Network Cultures, en kunstenaar Jan Robert Leegte.
26-07-2022
Streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal opnieuw abonnees verloren. De afname bedroeg 970.000 betalende klanten en was daarmee minder groot dan het Amerikaanse bedrijf vreesde. Verder is de streamingdienst van plan om actie te ondernemen tegen de ongeveer honderd miljoen niet-betalende gebruikers, die kijken via accounts van anderen. Er loopt in Latijns Amerika een experiment waarbij mensen extra moeten betalen om gebruikers of huishoudens toe te voegen aan een account.
14-07-2022
Digitale kunst en virtuele technologie zijn niet meer weg te denken uit het culturele landschap. Twee Brabantse pioniers op het terrein van artistieke nullen en enen, Leon van Rooij, directeur van Playgrounds, en Steye Hallema, immersief regisseur en bedenker van The Imaginary Friend, praten ons bij over de huidige stand van zaken in de wereld van nieuwe mediakunst, bewegende beeldcultuur en virtual reality.
14-07-2022
Op 25 juli gaat de nieuwe museuminspecteurs-app live en vanaf dan is het museale aanbod voor families op museum.nl te vinden. Omdat museumkids.nl qua techniek aan herziening toe is, wordt het moment gebruikt om het concept te verscherpen voor de 3 doelgroepen: kinderen, musea en ouders.
14-07-2022
Bureaus zien parametrisch ontwerpen, augmented & virtual reality en artificial intelligence (AI) als de digitale innovaties met de meeste impact op de toekomst van architectenbureaus. Bij de grotere bureaus vanaf vijf medewerkers wordt de impact hiervan hoger ingeschat dan bij de kleinste bureaus. Voor negen digitale innovaties is aan bureaus gevraagd wat de impact van deze technologie is op het bureau. Dat blijkt uit het BNA Verdiepingsonderzoek 2022.
14-07-2022
‘Hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kunnen wij als beeldende kunstorganisatie daarin spelen?’ Vanuit deze vraagstelling startten in 2021 Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen voor Witte Rook in Breda een onderzoek naar digitale strategieën in de beeldende kunst onder de naam Entrepot. Ze spraken met Robert Goené van Waag, Guido Jansen en Marcus Cohen van DEN, en Marlou van der Cruijsen van Baltan Laboratories.
14-07-2022
Muziek combineren met hologrammen, augmented reality of met de metaverse. Poppodium de Effenaar in Eindhoven geeft met zijn programma Hybrid Music Vibes muzikanten de kans om te leren en experimenteren met nieuwe technologieën in de muziek en onderzoekt zo nieuwe verdienmodellen met technologieën die de online- en fysieke wereld dichter bij elkaar brengen. “Je kunt mensen helemaal meenemen in je wereld”, zegt muzikant Bas Soetens, een van de deelnemers van het programma. De resultaten zullen te zien zijn op het streamingsplatform van de Effenaar, The Sessions.
05-07-2022
Het is een tijd van grote veranderingen. De wereld is in beweging, panelen verschuiven. Welke kant gaat het op? Wat is de juiste balans? Op 6 en 7 oktober organiseert de Museumvereniging het tweedaagse Museumcongres in Rotterdam: Kantelpunt. Tijdens dit congres wordt er ingegaan op de grote thema's van nu : Verduurzaming vs groei, Werk vs leven, Inclusie vs polarisatie, en Online vs onsite . Het Museumcongres is er voor álle museummedewerkers van bij de Museumvereniging aangesloten leden.
30-06-2022
‘Hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kunnen wij als beeldende kunstorganisatie daarin spelen?’ Vanuit deze vraagstelling startten in 2021 Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen voor Witte Rook in Breda een onderzoek naar digitale strategieën in de beeldende kunst onder de naam Entrepot. Entrepot heeft als betekenis: het bewaren van iets waarvan de bestemming nog niet vaststaat, en refereert daarmee naar de positie die Witte Rook inneemt als artist in residence en online platform; bemiddelaar tussen artistieke processen door het entameren van vraagstellingen en deze in het momentum zichtbaar maken. Het doel van Entrepot is verschillende strategieën van kunst en digitalisering te onderzoeken om te komen tot een residency-programma in een hybride vorm door werkperiodes aan te gaan zonder (vaste) locatie, maar met inbegrip van de digitale ruimte. Hieraan ligt het principe van de chronotopie ten grondslag, waar door het bieden van tijd, ruimte en context een omgeving ontstaat waarin experiment en reflectie mogelijk is. Uitgangspunten zoals het narratief van de kunstenaar, de betovering van de publieke ruimte en de betekenis van kunst en cultuur in een veranderende wereld spelen al langer een rol in het handelen van Witte Rook. Evenzo de belangstelling voor digitalisering als onderdeel van de kunst met het voornemen om van het spelenderwijs en proefondervindelijk werken te komen tot een structurele programmatische aanpak. Entrepot : De Introductie. Voor dit onderzoek zijn Roeliena Aukema en Esther van Rosmalen het gesprek aangegaan met een tiental professionals uit de digitale wereld. Het project is tot stand gekomen door middel van een startsubsidie digitale cultuur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
30-06-2022
‘Dancemuseum’ Our House in Amsterdam opende op 29 juni opnieuw de deuren. Bezoekers kunnen ‘sleutels van het museum’ aanschaffen, in de vorm van 1.980 unieke digitale eigendomsbewijzen (NFT’s). Deze sleutels geven de bezitter niet alleen onbeperkt toegang tot de experience, besloten evenementen en feesten, maar ook de creatieve controle over een deel van de expositie.
30-06-2022
Het Brainstormrapport '(Re)-Engaging Digital Audiences - Challenges and Opportunities' van Voices of Culture is ontstaan na een brainstorm en workshop met diverse Europese organisaties. Het rapport heeft als hoofddoel om beleidsmakers binnen de Europese Commissie duidelijk te maken hoe zij ondersteuning kunnen bieden. Tegelijkertijd is het zo geschreven dat het ook voor de culturele sector zelf een heel interessant rapport is vol concrete tips en voorbeelden. Centraal staan herstel na Covid-19, digitaal publieksbeheer en dataverzameling en -beheer om nieuwe doelgroepen te bereiken.
30-06-2022
Technologie zal blijven ontwikkelen, de wereld wordt steeds digitaler en huidige jongeren vormen het cultuurpubliek van morgen. Hoe ga jij ze bereiken? DEN ontwikkelde vier toekomstscenario's die de uitersten verkennen. De scenario's schetsen een beeld van de wereld en cultuurbeleving in 2040. Centraal staat Naomi, de personificatie van Gen Z, oftewel het cultuurpubliek van de toekomst. Aan de hand van 5 stappen en verschillende hulpvragen bedenk je wat elk van de scenario's voor jouw organisatie kan betekenen.
30-06-2022
De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) lanceert in samenwerking met de Topsector Creatieve Industrie, de Nationale Artificial Intelligence Cursus voor Creatieve Industrie. De AI bewustwordingscursus maakt de creatieve en culturele sector vertrouwd met AI “artificiële intelligentie” en laat zien hoe AI kan worden ingezet in de werkpraktijk. De online gratis cursus duurt ongeveer drie uur en is in eigen tempo en tijd te volgen. De cursus richt zich op creatieve en culturele professionals in allerlei domeinen: van musea, bibliotheken, cultuur- en mediaorganisaties tot podiumkunsten, designers, journalisten en meer.