10-05-2022
Het aantal bezoeken aan websites voor piraterij kwam in het eerste kwartaal van 2022 uit op 52.5 miljard, een stijging van 29% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Dit blijkt uit de laatste cijfers van MUSO, een data-analyse bureau volledig gericht op piraterij. Met name publishing zag met 59% een enorme groei. De populariteit van digitale manga strips spelen daarin een grote rol. Naast publishing was het downloaden of streamen van films in het eerste kwartaal van 2022 ook een stuk populairder geworden (+43%). Opgedeeld naar marktaandelen blijft TV content het meest gewild met 48%. Het marktaandeel van film was 12%. Illegale downloads en streams zijn nog steeds het meest populair in de Verenigde Staten, gevolgd door Rusland, India, China en Frankrijk. Nederland komt niet voor de top 15 van landen waar piraterij het meest voorkomt. MUSO verwacht dat deze stijgende trend in piraterij voorlopig nog niet voorbij is met name door de hevige concurrentiestrijd die er nu gaande is tussen SVOD platforms, de stijgende inflatie en andere economische tegenvallers.
10-05-2022
Libris Blz., Singel Uitgeverijen, WPG, VBK en DPG Media starten met V-Ventures (de investeringstak van Vereniging Veronica) een eigen streamingplatform. Fluister wordt begin juni met een landelijke, crossmediale campagne gelanceerd. Het platform biedt gebruikers met een abonnement onbeperkt toegang biedt tot een enorme hoeveelheid aan luisterboeken, e-books en podcasts. Hiermee wordt een groot netwerk van schrijvers, columnisten, journalisten, recensenten en boekverkopers aan elkaar gekoppeld dat je gaat adviseren om elke keer je volgende favoriete verhaal te vinden. Een primeur in Nederland.
09-05-2022
Zowel in Nederland als in België moeten overheidswebsites en van aanverwante partijen al sinds 2016 toegankelijk zijn. In Nederland moeten vanaf 2025 zelfs alle websites en apps toegankelijk zijn voor gebruikers met een beperking. Alicia Hoost nam voor Cultuurmarketing de proef op de som om te ontdekken hoe toegankelijk de webshops van culturele organisaties eigenlijk zijn. Naast dat dit door de overheid wordt opgelegd, is het namelijk zonde als je niet online niet toegankelijk bent voor je publiek, omdat je daardoor bezoekers misloopt. Van de websites die Hoost onderzocht, verzamelde ze 4 onderdelen waarop het vaak misgaat als mensen met een beperking een aankoop willen doen. Beperkingen zijn divers. Denk hierbij aan mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve en/of verstandelijke beperking. Daarom hebben deze punten ook betrekking op verschillende aspecten van het aanschaffen van online tickets.
09-05-2022
De Effenaar in Eindhoven werpt zich op als ‘smart venue’ en wil virtuele lagen toevoegen aan concerten en dance-avonden. Zo moest het publiek voor het concert van zangeres Joyce Deijnen, alias Camilla Blue, onlangs eerst een app downloaden, om iets mee te krijgen van het extra’s dat aan haar concert was toegevoegd. Een twintigtal gelukkigen kreeg een speciale bril omgehangen, aangestuurd door een telefoon. De Effenaar had eind april deze landelijke primeur met de eerste augmented reality-liveshow. De AR-show - nog in de kinderschoenen - is ontwikkeld door Effenaar en Fontys, met steun van Kunstloc Brabant. Het poppodiuml presenteert zich sinds een tijdje, geheel in de geest van Eindhoven als dynamische TDK-stad (Technologie, Design en Kennis), als ‘smart venue’. Samen met artiesten, scholen en bedrijven uit de regio wordt er gekeken naar high tech vormen van muziekbeleving zoals virtual en augmented reality en 3D-video en live-streaming. Onder de noemer ‘Effenaar Makerspace’ laat het poppodium op twee locaties in de stad – Effenaar en Videolab op Strijp-S – artiesten kennis maken met de mogelijkheden van AR, VR en livestreaming. Artiesten kunnen hier kosteloos gebruik maken van innovatieve techniek voor het creëren van virtuele lagen of een andere verdieping van hun (live)performance.
05-05-2022
Van beslissingen maken op onderbuikgevoel naar handelen op basis van data. SPOT Groningen ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een van de koplopers op het gebied van datagedreven werken in de culturele sector. SPOT Groningen is de organisatie achter muziekgebouw De Oosterpoort (vanaf 2030 De Nieuwe Poort) en de Stadsschouwburg. Naast deze twee vaste locaties programmeert de organisatie ook op andere plekken in Groningen, zoals de Lutherse Kerk en de Martinikerk. SPOT biedt een breed theater -en muziekprogramma, waaronder voorstellingen van huisgezelschappen zoals Het Noord Nederlands Orkest, Het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni. Daarnaast organiseren ze meerdere festivals per jaar en maatschappelijke projecten rondom theater en muziek.
05-05-2022
Wie een filmplan heeft maar geen geld krijgt van het Nederlands Filmfonds of steun ontbeert van een omroep, kan het in Nederland meestal wel vergeten. Schrijver en acteur Peter Sterk laat het er echter niet bij zitten. Hij komt met een alternatief financieringsmodel: de verkoop van NFT’s van het script. Sterks NFT bestaat uit de 93 pagina’s van zijn scenario tegen een achtergrond van een golfbaan. “Het is alsof ik een boek verkoop maar dan heel klein. Maar als je inzoomt, kun je alles lezen. Ik maak een serie van duizend NFT’s die allemaal anders zijn. In de linker bovenhoek staat ieder keer een ander plaatje van de storyboard. En de golfbal op de voorgrond kan van kleur verschillen.” De verkoop loopt via de NFT-marktplaats OpenSea.10. De prijs schommelt tussen de €500 en €850. Sterk heeft er inmiddels een paar verkocht, ter waarde van ongeveer €3000. De kopers van de NFT’s worden ook actief betrokken bij het maakproces van de film, onder andere via een ‘making of’-documentaire en vermelding van hun namen op de aftiteling. “De kopers worden ook allemaal automatisch lid van mijn nieuwe filmclub”, vertelt Sterk.
05-05-2022
In 2021 bereikte de KB, de nationale bibliotheek, zes miljoen Nederlanders met haar digitale diensten. Dat wil zeggen dat 42% van de Nederlanders een keer de online Bibliotheek, de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL), Delpher en/of andere platformen van de KB heeft bezocht. Grootste stijger in het bereik was Jeugdbibliotheek.nl. Die site wist 20% meer bezoekers te trekken dan in 2020. Dit en meer blijkt uit het jaarverslag dat de KB op haar website publiceerde.
05-05-2022
Bezoekers die een avondje naar het theater willen kunnen een voorstelling zoeken in de UITagenda of op de websites van podia en gezelschappen. Maar één goed overzicht van wat er allemaal te zien is, ontbreekt nog. Die informatie is nog niet met elkaar verbonden is en dus niet centraal beschikbaar is. Een integraal systeem biedt uitkomst voor theaters én bezoekers.
03-05-2022
Sundaymorning@EKWC in Oisterwijk verzorgt residenties waarin makers onderzoek doen naar wat er in keramiek mogelijk is. Vanuit een open source houding willen ze de opgedane kennis beschikbaar maken. Wat bewaar je dan? EKWC kwam erachter dat wat er in het verleden bewaard is een reflectie is van de historische en politieke keuzes die toen gemaakt zijn. DEN sprak met Nico Thöne, projectmanager bij het EKWC over hun deelname aan het archieftraject vanuit het NADD (Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur)
28-04-2022
De ethische commissie van Stichting Brainport Smart District gaat ook voor de gemeente Eindhoven aan de slag. De commissie adviseert de gemeente over de ethiek achter digitale innovaties, naast advies voor de ‘slimste woon-werkwijk van de wereld’ in Helmond. De commissie gaat daarmee een stap verder dan andere ethische commissies en heeft potentie om regionaal te opereren.
26-04-2022
Het in 2020 opgerichte Nxt Museum in Amsterdam-Noord is volledig gericht op nieuwe mediakunst. Wat behelst dit nieuwe genre? En voor wie is dit museum bedoeld? “Je bent in dit museum echt onderdeel van de kunst”, vertelt directeur Merel van Helsdingen aan Jeanine Kribbe voorafgaand aan haar tentoonstellingsbezoek. “We zijn als museum helemaal gericht op nieuwe mediakunst, een verzamelnaam voor allerlei subcategorieën waaronder virtual reality, een simulatie van een andere werkelijkheid; augmented reality, waarbij er elementen aan de werkelijkheid worden toegevoegd; maar ook computer gegenereerde kunst zoals animaties. Bio-art valt daar ook onder, wat je terugziet in een stekelige sculptuur van hergebruikt plastic. Lichtprojecties laten zien hoe bomen en planten met elkaar communiceren.”
26-04-2022
Van het redden van de toekomst tot tips voor digitale danspartijen: de afgelopen editie van NFF Extended over hybride formats besloeg een verrassend breed gebied. In tijden van lockdowns ontwikkelden festivals, kunstenaars en programmeurs inventieve en vaak speelse manieren om het publiek te bereiken. In samenwerking met STRP Festival, IMPAKT en IDFA Doclab deelden culturele initiatiefnemers hun ervaringen met en visies op hybride. De rode draad tijdens de uitverkochte bijeenkomst in Eindhoven op 7 april was de vraag hoe de combinatie van online en offline werelden nieuwe doelgroepen kan bereiken. De sessie leidde tot een breed palet aan ideeën over wat hybride is en vooral wat het kan zijn. Een verslag.
25-04-2022
Het publiek staat door de coronapandemie een stuk positiever tegenover digitalisering. Maar geldt dit ook voor culturele instellingen nu fysiek bezoek weer mogelijk is? DEN ondervroeg 25 culturele instellingen. Zij voelen de noodzaak van digitalisering, maar missen vaak inzicht in de benodigde vaardigheden. Hoe kan de sector de digitale kansen aangrijpen? Als aanjager van digitale transformatie maakt DEN culturele instellingen ervan bewust dat succesvolle digitalisering draait om een integrale aanpak: het werkt pas als de hele organisatie meedoet. Investeren in afzonderlijke vaardigheden zoals Google Analytics, digitaal archiveren en CRM-systemen levert onvoldoende op. Leg een solide basis door te kiezen voor digitaal leiderschap en te werken aan digitale intelligentie. Hoe digitaal bewuster de medewerkers zijn, hoe beter de voedingsbodem is voor een succesvolle digitale strategie. Tegelijkertijd is bij de meeste instellingen die DEN ondervroeg de digitale innovatie nog ad hoc gedreven en niet gebaseerd op een strategie. Artistieke creaties zijn al het toonbeeld van vernieuwing, nu is het tijd dat ook culturele instellingen hun positie ten opzichte van technologie en innovatie bepalen.
12-04-2022
In het najaar van 2021 opende Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam het eerste openbare museumdepot ter wereld. De publieksbegeleiding is volledig digitaal; via een app, narrowcasting en online ticketing. DEN ging in gesprek met Marieke van Santen, informatiemanager en Els Hoek, conservator educatie over de aanpak van zo’n ambitieus digitaal project.
11-04-2022
“Online cultuuraanbod en online publiekscommunicatie hebben veel te bieden, niet als vervanging van fysiek en offline maar als blijvende aanvulling,” zegt Cathelijne Broers, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, dat een van de participanten is DigitALL. “Cultuurloket DigitALL helpt culturele instellingen te verduurzamen wat de afgelopen jaren is ontdekt en ontwikkeld, om zo het publiek een geweldige ervaring te bieden en nieuw en meer divers publiek te bereiken.” Het fonds benadert in eerste instantie instellingen; vanaf 2023 kunnen musea, theaters, muziekpodiums, festivals en producenten voor podiumkunsten of filmtheater ook zelf aanvragen doen tot maximaal 250.000 euro en op die manier aanspraak maken op coaching en workshops. Met dit nieuwe loket zetten de zeven private fondsen en de VriendenLoterij hun unieke samenwerking voort die ze voor coronanoodfonds Kickstart Cultuurfonds in 2020 zijn aangegaan, nu samen met de Gemeente Amsterdam. Het loket opent eind 2022. DigitALL heeft een looptijd van drie jaar en wordt mogelijk gemaakt door zes cultuurfondsen (Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 21, VSBfonds, VandenEnde Foundation, Stichting Zabawas en het Elise Mathilde Fonds), de VriendenLoterij en de Gemeente Amsterdam. Het loket gaat samenwerken met drie kennispartners die hun kennis en kunde toevoegen: kennisinstituut voor cultuur en digitale transformatie DEN, innovatie-aanjager Art-Up en kennisplatform voor ondernemerschap Cultuur+Ondernemen.
11-04-2022
NBD Biblion heeft besloten om de aanschafinformatie die bibliotheken gebruiken bij het uitkiezen van boeken voor hun collecties, in het vervolg te laten samenstellen door speciale AI-software. Ruim 700 mensen die tot nu toe recensies schreven, zijn door NBD Biblion aan de kant gezet. De Auteursbond betreurt het besluit en heeft NBD Biblion een brief gestuurd. “De Auteursbond hecht er een groot belang aan dat bibliotheken over aanschafinformatie kunnen beschikken die een goede kwaliteit heeft”, aldus voorzitter Maria Vlaar in de brief. “De aanschafteksten die uw speciale software creëert, hebben niet de kwaliteit van door mensen geschreven teksten”. “Bibliotheken hebben aanschafinformatie van hoge kwaliteit nodig om een collectie te kunnen samenstellen die een zo groot mogelijk groep mensen uitnodigt om te lezen en kennis te nemen van een zo breed en gedifferentieerd mogelijk aanbod van titels. De aanschafinformatie die door uw software wordt opgesteld, maakt het bibliotheken niet makkelijker maar moeilijker om deze opdracht te vervullen. Verschraling van het aanbod dreigt, waar onder andere minder bekende en startende schrijvers of schrijvers van vernieuwend werk de dupe van kunnen worden”. De Auteursbond vraagt NBD Biblion het besluit te heroverwegen.
07-04-2022
In Marseille staat midden in de historische haven een modern, architectonisch bouwwerk genaamd Mucem. Mucem is de korte benaming voor Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, staat in het teken van de culturen rondom de Middellandse Zee en opende in 2013 haar deuren. Mucem is een musée de France, een status die wordt toegekend door de Franse overheid waaraan ook een aantal eisen zijn verbonden. Zo moet het museum educatief, toegankelijk, openbaar en beschikbaar voor een zo groot mogelijk publiek zijn. Een groot publiek heeft Mucem zeker. Jaarlijks verwelkomt het museum zo’n 1,2 miljoen bezoekers. Hiervan koopt iets minder dan de helft, 500.000 mensen, een ticket voor een tentoonstelling. De resterende bezoekers komen om een andere reden langs, bijvoorbeeld om het complex te bewonderen of voor één van de activiteiten van het museum. Gebrek aan registratie door middel van een ticket maakt dataverzameling van alle bezoekers een uitdaging. Hoe verzamel je dan toch bezoekersdata?
05-04-2022
Tekst zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Dat is het principe vanuit waar het toegankelijkheidsproject van de GAU, MEVW, Stichting Dedicon, Accessibility en andere partijen aan werkt. Met het oog op de aankomende European Accessibility Act kijken deze partijen daarom naar de manieren waarop tekst toegankelijk gemaakt wordt voor mensen met een beperking. Op de website van Inclusief Publiceren, een initiatief van o.m. brancheverenigingen in de uitgeverswereld en de Koninklijke Bibliotheek, zijn video's geplaatst met betrekking tot toegankelijkheid. Deze gaan bijvoorbeeld over onderwerpen als vergrotingssoftware, EPUB3, tekstindeling en de voorleesfunctie.
31-03-2022
Een andere manier om naar kunst te kijken. Dat kan voortaan bij de gemeentelijke kunstcollectie van Meierijstad in het RAADhuis in Schijndel. Dankzij een tablet met daarop een interactieve kunstroute. Op 30 maart werd het gepresenteerd.
31-03-2022
Hologrammen en Augmented Reality (AR), artiesten krijgen steeds meer mogelijkheden om optredens te voorzien van technologisch hoogstaande visuele aankleding. De Effenaar wil ze daarbij een handje helpen. Het Eindhovense poppodium zelf is al sinds 2018 bezig met dergelijke technologieën. Daarvoor werkt het bedrijf samen met verschillende bedrijven uit de regio. Eén van de technieken waar de Effenaar zich mee bezighoudt is het zogenaamde Volumematric Video, waar via een livestream hologrammen kunnen worden gemaakt. “We hebben sinds 2018 veel geleerd en zijn overtuigd van een hybride toekomst waarin live concerten in een fysieke zaal hand in hand gaan met online streams”, zegt Effenaar-directeur Jos Feijen. Het poppodium zelf heeft inmiddels ruimschootse ervaring met het toepassen van de nieuwe technieken. “We hebben de afgelopen jaren met twintig projecten onderzocht hoe Volumetric Video werkt. Bijvoorbeeld hoe je hologrammen maakt, hoe je ze gebruikt en hoe mensen erop reageren.” De samenwerking met Brainportbedrijven is daarbij van essentieel belang. Daarnaast werkt het podium samen met de 5G-hub op de Brainport Industries Campus (BIC). Het Eindhovense podium kan met het aanbieden van speciaal ingerichte werkplekken volgens de directeur de helpende hand bieden. “Effenaar Makerspace helpt makers om juist de eerste nodige stappen te zetten en hun angsten te overwinnen. De eerste vijftien Eindhovense artiesten zijn inmiddels in de Makerspace aan de slag.”
31-03-2022
Non Fungibel Tokens zijn sinds een jaar een buzzwoord in de media. Er worden enorme bedragen uitgegeven aan, op het eerste gezicht, slechts uitwisselbare jpg’s. Wat zit er achter het fenomeen? Is het meer dan een oppervlakkige gold rush? De BNO krijgt steeds meer vragen van leden over NFTs. Op verzoek van de BNO de bevindingen van Frank Tjepkema, nadat hij zich een half jaar heeft verdiept in de wereld van NFTs. Hij heeft NFTs gekocht, verzameld, gemaakt en verkocht. Zijn eerste aanraking met crypto was in 2018. Hij was al lang overtuigd van het nut van blockchain, maar de NFT-hype overviel hem deze zomer zoals velen. ‘Mijn bevindingen kunnen wellicht van nut zijn voor collega-ontwerpers’’, schrijft hij.
31-03-2022
NBD Biblion erkent fouten in communicatie inzake het gebruik van AI en het ontslag van recensenten in een mail aan uitgevers. “Wij hebben de gevoelens van afwijzing van de recensenten onderschat en ook de gebruikte voorbeelden van de nieuwe manier van werken waren op zijn zachtst gezegd ongelukkig gekozen. Hierdoor ontstond een golf van negatieve publiciteit. Dit spijt ons zeer, vooral omdat onze intentie – bibliotheken voorzien van een actuele en relevante collectie – ondergesneeuwd raakte.”
31-03-2022
In 2021 overleed Louis Andriessen, Nederlands meest invloedrijke componist. In een samenwerking van onder andere DEN, Podiumkunst.net, vrienden van de componist en New Music Now worden een aantal vragen onderzocht. “Hoe kunnen we zijn werk recht doen in een digitale context? Hoe blijft het interessant voor jongere generaties en hoe kunnen we die bereiken? Kan zijn werk ook in deze context nieuwe wegen openen voor andere componisten, musici, makers en liefhebbers?” Het onderzoek richt zich dus op de vraag wat er nodig is om het werk en de ideeën van de componist digitaal samen te brengen. Bijvoorbeeld in de vorm van bestaande opnames en informatie, registraties van actuele concerten, artikelen of podcasts met musici die zijn werk goed kennen of een luistercursus. Om tot een prototype van het platform te komen organiseerde DEN een Design Sprint. Een inspirerende methodiek om in een korte tijd met een groot aantal stakeholders tot een prototype te komen. DOOR, het cultuurlabel van designbureau In10, begeleidde deze vijfdaagse sprint.
22-03-2022
Videogames hebben lang te maken gehad met een stigma, maar de voordelen van het spelen van videogames worden in toenemende mate erkend. Een goede zaak, want het is belangrijk dat het spelen van videogames niet wordt veroordeeld of te snel wordt afgedaan als zinloos tijdverdrijf. Om deze stelling te ondersteunen gaat Rule the Game in een blog dieper in op de vele voordelen die videogames bieden, zodat je beter kunt begrijpen waarom onder andere experts en ouders hier zo naar kijken.
22-03-2022
In een museum of op straat: kunstenaars vinden overal een plek om hun werk te laten zien. Ook social media - als Instagram- helpen makers aan een podium, en bieden hen een plek om inspiratie op te doen en om andere kunstenaars te leren kennen. Lava Hijzelaar, Steffie Storms en Daniel Arthuus vertellen over hun gebruik van social media als maker. Marel van Andel sprak met hen.
22-03-2022
De Green IT werkgroep binnen het Netwerk Digitaal Erfgoed wilde weten wat de milieu-impact is van de opslag en het gebruik van collecties van erfgoedorganisaties. Wat is de ecologische voetafdruk en hoe kan die zo klein mogelijk worden gemaakt?
17-03-2022
NBD Biblion organiseerde op 15 maart een webinar na de onrust over het besluit dat boeken voortaan met behulp van AI worden gerecenseerd en het ontslag van 700 recensenten. Hoogleraar Lisa Kuitert deed verslag van de gebeurtenissen op Twitter en zag dat kritiek op voorhand was geëlimineerd. Er kwamen wederom veel kritische reacties op de beslissing van NBD Biblion.
15-03-2022
Streamingdiensten waren al bezig bioscopen in te halen maar corona heeft die ontwikkeling een extra zet gegeven. In 2021 verdienden de streamers drie keer zoveel dan de bioscopen. Dat blijkt uit het net gepubliceerde rapport Theatrical and Home Entertainment Market Environment (THEME) van brancheorganisatie Motion Picture Association. Uit de cijfers van het rapport blijkt dat de digitale aanbieders in 2021 goed waren voor 72% van de gecombineerde bioscoop- en thuismarkt. Het aantal abonnees steeg wereldwijd tot 1,3 miljard, ruim 14% meer dan in 2020. In de Verenigde Staten lag die stijging overigens een stuk lager, namelijk op 11%, dan in de rest van de wereld (24%). Dat heeft waarschijnlijk te maken met de al hoge abonnementsdichtheid onder Amerikanen. Misschien herstelt het evenwicht tussen streaming en bioscoop zich de komende jaren. Bioscopen en filmtheaters maakten na de duizelingwekkende dip van 2020 namelijk weer veel goed in 2021. De opbrengst wereldwijd ging met 81% omhoog tot $21,3 miljard. Maar dat is nog steeds slechts de helft van de omzet voor de pandemie.
15-03-2022
Filmdistributeur Cinema Delicatessen is gestart met een eigen streamingdienst. Op CineDeli.nl is een selectie van de documentaires te vinden die de distributeur sinds 2004 in de filmtheaters heeft uitgebracht. 'CineDeli biedt ons de mogelijkheid onze films op een andere manier bij de kijker onder de aandacht te brengen', vertelt Daan Vermeulen van Cinema Delicatessen. 'Want we hebben wel gemerkt dat het steeds moeilijker is geworden om het publiek te bereiken.' CineDeli is een streamingdienst die werkt op basis van pay per view. De consument krijgt 48 uur de tijd om een film thuis te kijken. Daarvoor moet een bedrag van drie à vijf euro worden betaald. Dat verschilt per film. Zo kost de documentaire Putin's Witnesses 3,99 en het kijken naar I Am Not You Negro 2,99. CineDeli gaat van start met een selectie van dertig documentaires. Wekelijks worden er nieuwe films toegevoegd. Voor de dienst werkt Cinema Delicatessen samen met Cultuurticket.nl. 'Zij hebben de infrastructuur waardoor het voor ons gemakkelijker was om dit op te zetten', aldus Daan Vermeulen. Cultuurticket.nl is een bedrijf dat culturele podia de mogelijkheid biedt om voorstellingen te streamen. De streamingplug-in van het bedrijf biedt nu ook een uitkomst aan Cinema Delicatessen. Cinema Delicatessen blijft zich primair richten op het uitbrengen van films in de filmtheaters. Ook blijft het films aanbieden via het online platform Picl.
15-03-2022
Nederland staat tijdens de Kindermuziekweek (1 tot en met 10 april) tien dagen lang in het teken van livemuziek voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar. In concertzalen en theaters, op scholen en kinderdagverblijven, in bibliotheken en op muziekscholen worden kind in aanraking gebracht met muziek. Leer DJ-en als een pro, brul mee met het sokpop-concert, vlieg mee op de klanken van grote orkesten of leer je eigen instrument maken én bespelen. De Kindermuziekweek is dit jaar voor het eerst een combinatie van liveactiviteiten én een online-aanbod. “Online bleek een mooie toevoeging en is inmiddels niet meer weg te denken uit de Kindermuziekweek. Hierdoor kunnen we nóg meer kinderen in Nederland bereiken”, zegt Feyo Sickinghe, voorzitter Kindermuziekweek. Vijftien partners en meer dan tachtig deelnemers staan te trappelen om alle kinderen een week barstensvol live muziek te laten beleven. Dit jaar is Vrienden het thema van de Kindermuziekweek. Het Kindermuziekweeklied Ik en Jij is tot stand gekomen in samenwerking met educatief partner 123ZING. Het lied is geschreven door Jan Groenteman in samenwerking met Eric Robillard en Freek Koopmans en sluit goed aan op het thema. En extra leuk: Ik en Jij wordt gezongen door Ayana, winnares van het Junior Songfestival 2021. 123ZING biedt bij het lied een gratis (digitaal) muzikaal lespakket voor alle scholen in Nederland. In dit lespakket o.m. een dans, bodypercussie, zangles, pennen- en boekenritme en meespeelvideo’s voor schoolinstrumenten en spelenderwijsorkesten. Speciaal voor jeugdorkesten is er een HaFaBra en Klassiek arrangement toegevoegd
15-03-2022
Met een uitgebreid videoarchief laat Cameretten Festival 55 jaar aan talentontwikkeling binnen cabaret zien. Merel Mathey, zakelijk leider van Cameretten nam deel aan het archieftraject van DEN om hun archief te verduurzamen en werken efficiënter te maken. Volgens Merel kan Cameretten met hun archief aangeven waar Cameretten voor staat.
15-03-2022
Videoplatform TikTok heeft een dienst voor muziekdistributie uitgebracht. Door muziek te verspreiden via SoundOn kunnen artiesten eigen muziek gelijk gebruiken binnen TikTok en helpt moederbedrijf ByteDance de muziek te promoten op het platform. Het platform staat live in Indonesië, Brazilië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, zegt TikTok. SoundOn gaat de concurrentie aan met onder meer DistroKid en TuneCore, tekent TechCrunch aan. De muziek komt niet alleen op TikTok en in de apps van moederbedrijf ByteDance, maar ook op onder meer Spotify, Apple Music, Deezer en andere streamingdiensten voor muziek. Artiesten krijgen op streamingdiensten van derden het eerste jaar 100 procent van de inkomsten en in de jaren erna 90 procent. Op eigen ByteDance-platformen gaat het voor onbepaalde tijd om een uitbetaling van 100 procent. ByteDance heeft naast TikTok in sommige landen een muziekstreamingdienst onder de naam Rosso. Bovendien belooft TikTok artiesten te helpen met de promotie van hun muziek, onder meer op het eigen videoplatform. Op TikTok verschijnen veel video's met muziek daaronder. Het medium heeft in de afgelopen jaren veel liedjes in de spotlight gezet, die daarna uitgroeiden tot hits. Of en wanneer SoundOn uitkomt in de Benelux, is onbekend. Entertainment Business over de aantoonbare invloed van TikTok op de traditionele muziekwereld
14-03-2022
NBD Biblion heeft 700 recensenten ingeruild voor kunstmatige intelligentie. Dat leidt tot verontwaardiging en onbegrip van schrijvers en recensenten. ‘Ontluisterend’, noemt schrijver Ted van Lieshout het nieuwe beleid van NBD Biblion in een bericht op zijn website. ‘In plaats van benadrukken dat lezen belangrijk is, zegt NBD Biblion het vertrouwen in het lezen juist op door het allerslechtst denkbare voorbeeld te geven.” “Ik denk aan de precieze, liefdevolle, heldere recensies die mijn boeken vaak van NBD Biblion-recensenten kregen’, stelt schrijver Sanneke van Hassel op Twitter. ‘Wat een kwaliteitsverlies!’, aldus Van Hassel. Frits Spits vroeg in het programma De Taalstaat of het computerprogramma ook de gelaagdheid van een verhaal of de emotionele ontwikkeling van de personages in het boek herkent. "Een computer kan niet alles herkennen", geeft Nina Nannini , directeur van NBD Biblion toe, "maar we claimen ook niet dat de computer dit kan doen." De software kan volgens haar wel het taalniveau van een boek bepalen en aangeven wat voor scènes erin voorkomen.Met de beoordeling van de computer vervalt ook het oordeel van de recensent. "We breken met de traditie dat we een oordeel in het aanschaf- en informatiepakket stoppen", zegt Nannini. "We geven een beschrijvende tekst over een boek, geen recensie." Het vervangen van de recensenten door kunstmatige intelligentie is volgens Nannini geen bezuinigingsmaatregel. Wel is het veel efficiënter, legt ze uit. Dit omdat het beoordelen van al het materiaal een "arbeidsintensief proces" is. Nu duurt het gemiddeld vijf maanden voordat een boek van beschrijven tot aanbieden, in de bibliotheek ligt. NBD Biblion heeft inmiddels laten weten – ‘omdat de nieuwe werkwijze veel vragen oproept’ – dat er op 15 maart een webinar wordt georganiseerd waarin ze de vragen zullen beantwoorden.
10-03-2022
De coronacrisis creëerde een shift naar meer online aanwezigheid. Daarom 6 tips voor kleine culturele organisaties die, ondanks weinig middelen en budget, hun online marketing naar een hoger niveau willen tillen.
10-03-2022
Anna Bilker, programmamanager financieren van Cultuur + Ondernemen, ontwikkelt programma’s om kennis te ontsluiten over financieren in de culturele sector. De afgelopen twee jaar is de focus daarin komen te liggen op digitalisering en nieuwe verdienmodellen. Wie toekomstbestendig wil zijn, zal ermee aan de slag moeten. Niet als doel op zich, maar als middel om een groter bereik, meer klantenbinding of een verhoging van de inkomsten te creëren. Op welke manier kan digitalisering waarde toevoegen? Het antwoord op die vraag is te vinden in een stappenplan. Het artikel is een onderdeel van de kennisgids: Hoe wil ik online en offline combineren?
10-03-2022
NFT’s hebben razendsnel naam gemaakt in de culturele wereld. Het is nog maar een jaar geleden dat de kunstenaar Beeple zijn NFT van het werk ‘Everydays: the first 5000 days’ via veilinghuis Christie’s verkocht voor maar liefst $ 69,3 miljoen. De koper betaalde met de cryptomunt Ether. Veel verkopen van NFT’s volgden en tegenwoordig hoef je de krant of sociale media maar aan te klikken of er staat wel een artikel in over NFT’s. Hoog tijd om de betekenis van NFT’s voor de dagelijkse praktijk van de maker proberen te duiden. Is er sprake van een hype of gloren er kansen voor de eigen praktijk? Alexander Ramselaar, adviseur financiering van Cultuur + Ondernemen hierover.
08-03-2022
Anna A. Ros is ‘ziedend’ vanwege de vervanging van recensenten die voor NBD BIblion werkten door kunstmatige intelligentie. Ros behoort tot de 700 ontslagenen. Ze roept op tot actie van auteurs, recensenten en uitgevers. Ook Volkskrantrecensent en NBD Biblionrecensent Taede A. Smedes reageerde op Facebook. Hij hoopt dat er een beweging op gang komt, waarbij auteurs en uitgevers zich gezamenlijk uitspreken tegen deze ontwikkeling en verbieden dat hun boeken nog naar NBD Biblion gestuurd worden . “En dit alles omdat de auteur of uitgeverij het risico loopt dat de AI grove fouten maakt die de reputatie van de auteur en uitgeverij kan schaden.” Toin Duijx meldt op Facebook dat ook de vaste redacteuren hun baan kwijtraken.
08-03-2022
Wonen, werken, ontmoeten, eten en drinken: het moet in de toekomst allemaal kunnen in het Innovatie Kwartier Den Bosch. De plek moet daarnaast van ’s-Hertogenbosch een toonaangevende datastad maken. Op dit moment is men druk bezig in het oude hoofdkantoor van Grasso om daar ICT-bedrijven te huisvesten. ,,Daar komen zo'n 25 tot 30 bedrijven in", zegt projectleider Walter Stam. De plannen zijn groots en ambitieus, maar 80.000 vierkante meter ga je niet in je eentje ontwikkelen. Daarom zoekt de gemeente ’s-Hertogenbosch een partij die wil investeren in het project. Zo’n Publieke Private Samenwerking (PPS) is allesbehalve nieuw voor de gemeente, want met bedrijventerrein Pettelaarpark, het Paleiskwartier, Willemspoort en Haverleij werd ook de samenwerking gezocht met partijen die samen met de gemeente investeringen doen, risico's durven te nemen en ook niet onbelangrijk: marktkennis inbrengen.
08-03-2022
Het gebruik van data in de gebouwde omgeving is niet nieuw. Zo lang er wordt gebouwd en steden bestaan, worden gegevens gebruikt om te bouwen conform gebruikersbehoeften en technische mogelijkheden. Nieuw is echter de ‘ontwikkelsprong’ van data naar big data: grote hoeveelheden door computers, internet en sensoren vergaarde, gekoppelde en geanalyseerde informatie die door middel van artificiële intelligentie wordt ingezet ter sturing en beheersing van de leefomgeving. De toepassing van (big) data heeft met name door internet een enorme vlucht genomen en is in vrijwel alle sectoren van de maatschappij zichtbaar en merkbaar: van de mobiliteits- en watersector tot en met de veiligheids- en bouwindustrie. Bij stedelijke gebiedsontwikkeling is ‘big’ data bezig aan een prille opmars. Bij het ontwikkelen van gebieden kan de data, afkomstig van gebruikers en ontwikkelaars, en vanuit sectoren en gebiedsfuncties, tot nieuwe mogelijkheden leiden - tenminste als die informatie op een adequate manier wordt verzameld, geïntegreerd en toegepast. Maar de ‘ontwikkelsprong’ naar big data en algoritmische sturing gaat ook gepaard met risico’s en misvattingen. Onderzoeker en adviseur Wouter Jan Verheul behandelt zeven bedenkingen.
08-03-2022
NBD Biblion heeft al een paar recensies nieuwe stijl gepubliceerd. “De grootste verandering betreft het nietszeggende tekstje dat erbij staat. Boven die nietszeggende tekstjes staan vier schuifjes: activiteit (van relax naar concentratie); stemming (van vrolijk naar duister); seks (van geen naar veel); geweld (van geen naar veel). Bij de volwassen fictie zijn Mary van Anne Eekhout, Aleksandra van Lisa Weeda en Nachtangst van Ronald Giphart uitgewerkt.”, merkt Tzum op Er komt blijkbaar niet heel veel geweld in Aleksandra voor, vreemd gezien het feit dat in het boek over de communistische terreur, de Tweede Wereldoorlog, de oorlog op de Krim met plunderingen en moorden wordt verteld. Wat blijkt : de recensies worden automatisch gegenereerd door computers. Dat staat te lezen in een ontslagbrief die Biblion naar al zijn recensenten heeft gestuurd: “Inmiddels is het, na lang ontwikkelen en perfectioneren, met gebruik van kunstmatige intelligentie gelukt om dit proces te automatiseren. Een nieuwe titel wordt letterlijk digitaal gelezen en onze software kent alle metadata toe en maakt automatisch een recensie. Hierdoor kunnen titels nu zo’n vier weken eerder aanbieden aan bibliotheken en scholen waardoor zij hun collecties nog beter actueel kunnen houden.” Volgens Cultureel Persbureau betreft het 700 recensenten.
03-03-2022
Epic Games heeft aangekondigd dat het de online muziekwinkel Bandcamp gaat overnemen. Volgens Epic wil het bedrijf ‘werken aan het opzetten van een nieuwe online marktplaats’. Welk bedrag Epic Games betaalt voor de overname is niet bekend. Wel geeft het bedrijf aan dat Bandcamp het meest artiestvriendelijke platform moet worden, waarbij artiesten het grootste deel van hun geld behouden. “Bandcamp zal een belangrijke rol gaan spelen in Epics visie om een marktplaats op te zetten voor content, technologie, games, kunst, muziek en meer”, aldus Epic. Volgens medeoprichter en ceo van Bandcamp, Ethan Diamond, zal de overname niets veranderen. “Het blijft een zelfstandige marktplaats.” Hij geeft aan dat artiesten nog steeds 82 procent van iedere verkoop krijgen uitbetaald en dat zij zelf bepalen hoe zij hun muziek zullen aanbieden. Het muziekplatform wordt gezien als onafhankelijke tegenhanger van grote commerciële diensten als Spotify. Als de uitgever oprechte muzikale idealen heeft, kan de eigenaarswissel voor kleinere artiesten een zegen zijn, volgens Robert van Gijssel
03-03-2022
De boekenmarkt is weer een speler rijker: de app Immer. Immer streeft ernaar om de beste leesapp voor op je telefoon te worden. Wat betekent de komst van Immer voor auteurs? Auteursbond over de belangrijkste vragen en antwoorden.
03-03-2022
Op 1 maart zijn de deuren van de ReadySet Studios in Amsterdam geopend. Het gaat om een Virtual Production-studio waar film- en televisiemakers in staat worden gesteld om op een groot LED-scherm iedere gewenste achtergrond of omgeving weer te geven. Met deze innovatieve manier van filmen kunnen traditionele filmsets virtueel worden uitgebreid, waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van de laatste technieken uit de game industrie. “In het kader van duurzaamheid is virtual production een welkome technologie die overal ter wereld in opkomst is, vaak met Disney’s recente productie The Mandalorian als lichtend voorbeeld”, aldus de initiatiefnemers. “Met een hele film crew afreizen naar verre locaties kent nu een aantrekkelijk alternatief. Ook efficiëntie is een belangrijk pluspunt bij de toch al dure filmopnames, bijvoorbeeld doordat ongunstige weersomstandigheden met deze techniek vermeden worden. De coronapandemie heeft de ontwikkeling van virtual production in een stroomversnelling gebracht.”
03-03-2022
In een samenleving die steeds digitaler wordt, is een toekomstbestendige digitale strategie cruciaal voor culturele organisaties. Op 18 maart 2022 gaat het driedaags managementprogramma Digitale strategie & innovatie van DEN Academie van start, gericht op het werken aan een effectieve en bijpassende organisatiecultuur voor directeuren en senior managers. Op 1 april is er ook een middagprogramma voor toezichthouders in culturele organisaties.
24-02-2022
Het Festival Oude Muziek lanceert op 7 maart Early Music Television, een nieuwe videostreamingsdienst met concerten, documentaires en lezingen. Het platform is bedoeld als ‘Netflix van de oude muziek’. De catalogus moet in vijf jaar meer dan 700 titels bevatten. Het Festival Oude Muziek registreert sinds 2018 festivalconcerten. In de coronacrisis groeide het idee om dat uit te bouwen tot een eigen videostreamingsdienst, met als basis een Netflix-model: je abonneert je voor 7,99 euro per maand en krijgt daarmee toegang tot het volledige aanbod. ‘We zien dat onze online activiteiten op een enorme internationale belangstelling kunnen rekenen en dat de cultuurbehoefte niet is afgenomen. Daarom hebben we EMTV ontwikkeld’, zegt festivaldirecteur Xavier Vandamme. ‘In te toekomst zullen zowel het Festival als het Seizoen Oude Muziek een hybride opzet hebben, met concerten in de zaal, maar ook altijd met een online component. Bovendien kunnen we met EMTV een nog groter internationaal publiek bereiken en een nieuwe inkomstenbron verwezenlijken.’
24-02-2022
Maaike Verberk (voorzitter Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata en directeur DEN) en Coen van der Poll (eigenaar Peppered) spraken tijdens de open coffee op 25 januari jl. over de ontwikkelingen op het gebied van publieksdata in de cultuursector.
22-02-2022
Welke middelen en vaardigheden heb je nodig om datagedreven te kunnen werken? Cultuurmarketing geeft 5 tips om je op weg te helpen.
22-02-2022
Het MusicAIRE-project heeft tot doel acties binnen de muzieksector te ondersteunen die bijdragen aan een groene, digitale, rechtvaardige en veerkrachtige heropleving van de sector op Europees niveau. Er zijn subsidies ontwikkeld om 'het ecosysteem' te helpen groeien en uit de COVID-19-crisis te komen. Er zullen verschillende soorten projecten worden ‘gevolgd’. De projecten die in het kader van MusicAIRE worden gesubsidieerd, moeten in tijden van COVID-19 herstelinstrumenten bieden voor de muzieksector op ten minste een van de volgende thematische gebieden: Groen herstel, Digitaal herstel en Rechtvaardig en veerkrachtig herstel. Het budget omvat 2,2 miljoen €. Deadline 28 maart.
21-02-2022
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds organiseren op 28 februari een eindpresentatie van het programma Literatuur op het Scherm. Vier teams van schrijvers en ontwerpers presenteren in Utrecht hun projecten. Daarnaast is er een keynote van Siebe Bluijs, postdoctoraal onderzoeker ‘Digital Literature’, Tilburg University. Met Literatuur op het Scherm willen de fondsen de ontwikkeling van een nieuwe vormentaal bevorderen en samenwerking, talentontwikkeling en kennisontwikkeling tussen verschillende disciplines stimuleren. Vier projecten zijn na een open oproep in september 2020 geselecteerd om binnen het programma Literatuur op het Scherm hun plannen verder te ontwikkelen. Samenwerking tussen de disciplines stond daarbij centraal; de schrijvers en ontwerpers kregen ruim een jaar de tijd om tot een prototype te komen.
17-02-2022
Educatie is een kerntaak van veel instellingen vanuit de sectorbrede missie om kunst en cultuur te delen met het publiek. Zowel het onderwijs als de wereld van jongeren wordt steeds digitaler. DEN deed daarom veldonderzoek onder educatoren en experts om in kaart te brengen hoe de sector te ondersteunen bij digitale cultuureducatie. Hoe pak ik digitale cultuureducatie aan? De coronapandemie maakt deze vraag nog relevanter. Hybride cultuureducatie biedt daarom interessante kansen. Vier concrete tips op basis van gesprekken met educatoren van diverse culturele instellingen uit heel Nederland.
17-02-2022
De provincie Noord-Holland zet in 2022 1,5 miljoen euro in voor 2 nieuwe subsidieregelingen voor professionele cultuur- en erfgoedorganisaties. De subsidie is bedoeld voor innovatieve - of samenwerkingsprojecten. De subsidie kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het produceren van voorstellingen door nieuwe makers of het maken van videoregistraties waarmee meer en ander publiek kan worden bereikt via livestreams. Er is ook financiële ondersteuning mogelijk voor projecten die zich richten op het versterken van de inzet van vrijwilligers en samenwerking met bijvoorbeeld zorginstellingen of sportverenigingen. Het budget voor de 2 subsidieregelingen komt uit het Economisch herstel- en duurzaamheidsfonds. Provinciale Staten van Noord-Holland hebben dit fonds in 2020 in het leven geroepen om de economische en maatschappelijke effecten als gevolg van de coronacrisis te verzachten en dit te combineren met de verduurzaming van de gebouwde omgeving.
15-02-2022
NFT’s braken afgelopen jaar record na record. Waarom investeren mensen in digitale kunstwerken waarvan ze niets eens de werkelijke eigenaar zijn? Waarom komt deze speculatieve interesse in de NFT vandaan? Waar eindigt deze hype? Wat betekent dit voor design en architectuur? Wat is zo’n non-fungible-token überhaupt eigenlijk… Artikel 1 van Jeroen Junte in een reeks.
10-02-2022
Wat is de rol van digitalisering in de cultuursector? Welke obstakels zijn er? En zijn er succesfactoren aan te wijzen? Erik van Ginkel, Zakelijk Directeur van het Rijksmuseum en Maaike Verberk, Algemeen Directeur van DEN spraken hierover met Maarten Kuiper van organisatieadviesbureau Wielinq. De basis voor dit gesprek is de steeds grotere rol van digitaal in de culturele sector. Wat is die digitalisering eigenlijk? Het is overigens beter te spreken over digitale transformatie, omdat het veel breder is dan alleen het digitaliseren van collecties. Er is namelijk juist met digitale middelen waardecreatie mogelijk die de maatschappelijke rol van cultuurorganisaties versterkt. Bovendien sluit digitaal fysiek niet uit, hybride vormen verbreden de kansen om een waardevolle ervaring te creëren.
10-02-2022
De pandemie veroorzaakte een digital turn in de kunsten. Popartiesten bereikten een recordpubliek via games, virtuele concertzalen rezen op en WhatsApp werd een theaterpodium. Toch blijven samenwerkingen tussen de Vlaamse kunsten- en de gamesector schaars. De Antwerpse kunstenorganisatie Het Bos verenigde eind januari gamers, ontwikkelaars, artiesten en kunstliefhebbers op het festival Different Perspectives, waarin de artistieke mogelijkheden van gaming worden onderzocht. Wat kunnen games betekenen voor de kunsten? En waarom werden ze zo lang miskend?
10-02-2022
Unesco publiceert een rapport, waarin de VN organisatie de mate evalueert waarin de doelen zijn gehaald die in 2005 zijn gesteld bij de conventie voor de bescherming en promotie van culturele diversiteit. Het beeld is niet rooskleurig. Vooral vanwege corona is het banenverlies en het verlies aan omzet dramatisch. Er gingen alleen in 2020, het eerste jaar van de pandemie, al 10.000.000 culturele banen verloren. Op een totaal aantal culturele banen dat in 2005 nog 30 miljoen bedroeg, is dat een verlies van 30 procent. De neergang komt niet alleen door de coronacrisis : de bedragen die overheden en particulieren besteden aan kunst staan steeds minder in verhouding tot de bijdrage die de culturele sector aan de wereldwijde economie levert. Sterker nog, in het ‘ontwikkelde’ deel van de wereld is de bijdrage van overheden aan de cultuursector sterk gedaald, waar het in het ontwikkelende deel juist toenam. De culturele sector biedt wereldwijd werk aan 6,2 procent van de beroepsbevolking, waarbij Afrika en Latijns Amerika de positieve uitschieters vormen met respectievelijk 8,2 en 6,9 procent. Oost-Europa staat onderaan met 5,8 procent, net onder het werkgelegenheidscijfer van Noord-Amerika en West-Europa. Unesco maakt zich zorgen om de afgenomen investeringen in cultuur, ook omdat die gelijke tred lijken te houden met de afname van de vrijheid van informatie en pers. En, ook al is het aantal vrouwen in functie met 48 procent zeer hoog, op het gebied van diversiteit valt nog veel te winnen, ook omdat bijvoorbeeld het aandeel vrouwen in leidinggevende posities nog te wensen over laat. Het rapport roept de regeringen op om kunstenaars en culturele professionals dezelfde arbeidsbescherming te bieden als de rest van de beroepsbevolking. Daarbij wordt tevens de invoering van een minimumloon, een beter pensioen en een ziekteverzekering voor freelancers gevraagd. “Zelfs in landen met een socialezekerheidsregeling voor freelancers of zelfstandigen – die een groot deel van de beroepsbevolking van de creatieve economie uitmaken – blijkt een groot gedeelte van de betrokkenen niet voor een vergoeding in aanmerking te komen”.
08-02-2022
Op afstand, via een online verbinding, toch een avondje naar het theater. Dat wordt voor de zomer mogelijk voor Udense ouderen dankzij een gift van bijna 4.000 euro van de Rotaryclub Uden aan de stichting Vrienden van Markant. Deze stichting heeft als doelstelling om deelname en beleving van cultuur beschikbaar te maken voor de hele bevolking van Uden en omgeving. Dave Lusthof, voorzitter van Rotary Uden: ,,In de afgelopen maanden hebben we allemaal regelmatig binnen gezeten en ons gerealiseerd dat dit niet altijd meevalt. Het gemis van een avondje bioscoop of theater was er zeker. Maar nu we dit weer wel kunnen, dienen we ons ook te realiseren dat er vele ouderen zijn, voor wie een avondje uit helemaal geen optie meer is.”
08-02-2022
In 2020 was het gebruik van digitale media groot in Nederland. Met de aanhoudende pandemie gaat deze ontwikkeling nog steeds door, laat het onderzoek ‘trends in digitale media’ van GFK zien. Ieder jaar wordt dit onderzoek uitgevoerd, waarbij ook gekeken wordt naar de ontwikkeling van het Nederlandse leesgedrag. Enkele conclusies. Het gebruik van leesvormen is vergelijkbaar met 2020. Bijna driekwart van de Nederlanders leest weleens boeken op papier, bijna vier op de tien leest weleens een e-book en één op de zes luistert soms naar boeken. Luisterboeken zijn voornamelijk populair onder de leeftijdscategorieën 13-17 en 18-34 jaar, en de hoge sociale klasse. Hierbij wordt voornamelijk gebruik maakt van de app Storytel met 18%. Ook de apps van de online Bibliotheek en Spotify staan in de top 3 met respectievelijk 12 en 10 procent. Het lezen van boeken op papier is gelijk in bijna elke leeftijdsgroep en sociale klasse, terwijl het e-book minder populair is bij de laag opgeleiden en lagere sociale klasse. Bol.com met Kobo (plus) e-books is de koploper die door 22% van de deelnemers gebruikt wordt. Ook hier is de online Bibliotheek populair. De audioboek app Storytel wordt door 3% van de deelnemers ook gebruikt voor het lezen van e-books. Wanneer het aankomt op de gebruiksduur van leesplatformen, wordt het e-book op de e-reader met 191 minuten per week het meest gelezen. E-books op een e-reader of smartphone worden ook met een hogere frequentie gelezen dan boeken op papier. Waar 17% van de lezers van een papieren boek dagelijks leest, is dit percentage bijna het dubbele bij het lezen op een e-bookreader. Ondanks de populariteit van het e-book, is het gemiddelde aantal e-books op een e-reader gedaald ten opzichte van 2020. Het merendeel van de e-books (136 van de 179) zijn gratis verkregen. Deze boeken zijn voornamelijk gekregen van iemand, of waren een gratis aanbod. 22% van de gratis e-books zijn illegaal afkomstig van een Torrent website, en 6% van een download op sociale media zoals een Facebookgroep.
08-02-2022
Feitelijk is een NFT, of non-fungible-token, niets meer dan het digitale eigendomsbewijs van een computerbestand, zoals een tweet of een kunstwerk. Met een NFT wordt vastgelegd wie het bestand heeft gemaakt en wanneer, hoeveel kopieën ervan zijn en wie de eigenaar is. Deze unieke data staan geregistreerd op talloze servers, wat een blockchain wordt genoemd. Telkens als in deze informatieketen iets verandert – bijvoorbeeld wie de eigenaar is – moet dat door alle servers worden goedgekeurd, wat een vervalsing van de NFT onmogelijk maakt. Het merendeel van de NFT’s bestaat, naast allerhande digitale curiosa als memes en tweets, uit aankopen in de gamewereld en in de nieuwe virtuele omgeving metaverse. NFT’s worden verhandeld met cryptovaluta als bitcoin of ethereum, waarvan de waarde schommelt en waarmee dus druk wordt gespeculeerd. Geen wonder dat om de NFT vooral de geur van snel geld hangt. Wat ook jammer is. Want voor steeds meer ontwerpers is het vooral een praktisch en betrouwbaar instrument voor het ontwerp en de verkoop van virtuele mode, meubelen of sieraden voor dagelijks gebruik – online én offline. Deze handel in digitaal design is nu nog een niche, ook al is wat wordt aangeboden relatief betaalbaar. Maar volgens zakenbank Morgan Stanley bestaat binnen tien jaar minstens 10 procent van de luxemarkt als mode, design en kunst uit NFT’s. Jeroen Junte over 4 NFT’s die je gewoon kunt kopen – én gebruiken. Maar wat dóé je ermee?
03-02-2022
In de coronacrisis kon het publiek lange tijd vrijwel alleen met inzet van digitale middelen bereikt worden. De culturele en creatieve sector heeft inmiddels veelbelovende stappen gezet op het gebied van digitalisering. De vraag is nu hoe de culturele en creatieve sector de kansen die digitalisering biedt kan aangrijpen. De komende maanden buigt een commissie van deskundigen uit de culturele sector, de wetenschap en het bedrijfsleven zich hierover. De commissie is ingesteld door de Raad voor Cultuur en bereidt een advies voor aan staatssecretaris Uslu van Cultuur en Media. Welke kansen biedt een digitale transitie en hoe kan de sector hier duurzaam van profiteren? Welke verdienmodellen passen daarbij en wat is er nodig om die te ontwikkelen? Hoe kan digitalisering helpen om het culturele aanbod verder te ontwikkelen? Hoe kan digitalisering het aanbod toegankelijker maken en mensen verbinden? Zijn er nieuwe kansen voor cross-overs en ontwikkeling van nieuwe kunstvormen? En hoe zorgen we dat makers en instellingen zelf de regie houden over hun producten en data? Op basis van onder meer deze vragen gaat de commissie aan de slag. De raad gaat ervan uit dat digitalisering een aanvulling is op fysieke voorstellingen en tentoonstellingen en ziet tevens potentieel in een vergroot publieksbereik, verbinding, artistieke ontwikkeling en inspiratie.
03-02-2022
Het Nederlands Film Festival (NFF), Cinekid, het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en International Film Festival Rotterdam (IFFR) hebben inmiddels allen online edities achter de rug. DEN sprak Frank van der Horst van INDYVIDEO en Cees van ‘t Hullenaar, festivaldirecteur van IDFA, over hun ervaringen met het collectief organiseren van een online festival.
03-02-2022
In opdracht van het ministerie van OCW is onderzoek gedaan naar de status van digitaal erfgoed in Nederland. Het rapport toont de ontwikkelingen op het gebied van beschikbaarheid, toegankelijkheid, vindbaarheid en gebruik van digitaal erfgoed over de afgelopen jaren. Netwerk Digitaal Erfgoed deelt hoe we als netwerk kunnen inspelen op de trends.
03-02-2022
Musea willen, net als andere culturele instellingen, meer inzicht krijgen in hun publiek om hun marketing effectiever in te richten en zo een groter publiek te bereiken. Data-analyse van transactiedata, de gegevens die vastgelegd worden rondom de verkoop van een ticket, is een bron van inzicht in kaartkopers. De Museumvereniging, uitgever van de Museumkaart, verzamelt al jaren data over museumbezoekers die gekoppeld zijn aan persoonsgegevens. Voor musea bevatten deze gegevens een schat aan informatie; zij zouden hiermee heel gerichte marketingacties en persoonlijke en relevante communicatie aan hun bezoekers kunnen inrichten. De Museumvereniging is helaas nog steeds terughoudend in het leveren van data (inclusief persoonsgegevens) aan individuele musea. Musea kunnen wel geaggregeerde inzichten halen uit het dashboard van de Museumvereniging. Aggregatie wil zeggen dat je inzichten kunt krijgen in het gedrag van groepen mensen in plaats van individuen. Die groepen zijn bijvoorbeeld samengesteld op basis van leeftijd of provincie van herkomst. Voor Kunsthal KAdE in Amersfoort ging Sara Oomen, onderzoeker en data analist, aan de slag met data uit dit dashboard. Hoe musea met deze algemene data specifieke vraagstukken op kunnen lossen, licht ze stapsgewijs toe.
01-02-2022
Kunstzinnige NFT’s, virtuele eigendomscertificaten van virtuele kunstwerken, zijn zeer gevoelig voor fraude en diefstal. De Britse krant The Guardian sprak kunstenaars die duizenden namaak-NFT’s tegenkwamen op de verkoopsite OpenSea. Het gaat om kopieën van virtuele kunstwerken die anderen te koop aanboden, vaak via anonieme accounts.
27-01-2022
De NFT, de non-fungible token, is de nieuwste manier om digitale kunstwerken te verkopen. Overal grijpen kunstenaars deze techniek aan om hun online werken aan de man te brengen. Ook in Noord- Brabant omarmen kunstenaars de NFT steeds vaker en durven ze zich aan deze nieuwe manier van kunstverkoop te wagen. Rens van der Plas sprak met studio KASBOEK, Johan Moorman, Lody Aeckerlin en Momentible.
27-01-2022
Dutch Invertuals Academy biedt vanaf 14 februari een intensief, online programma voor jonge professionals die geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van hun vaardigheden en carrière. Ontwerpers, conceptontwikkelaars, sociale onderzoekers of meubelmakers: elke kritische denker met een focus op design is welkom om toe te passen. Het curriculum is gericht op het ontdekken van nieuwe manieren van werken, kennis uitwisseling (ook met andere deelnemers), nieuwe inspiratie verkennen en vanzelfsprekend materiaalonderzoek en -experiment.
27-01-2022
De coronacrisis is nog niet voorbij. De beperkende maatregelen werken lang door op de maatschappij in het algemeen en de cultuursector in het bijzonder. De cultuursector is met ingrijpende veranderingen geconfronteerd en heeft veel schade opgelopen. Gemeenten hebben een grote rol in én veel belang bij het duurzaam in stand houden van de lokale culturele infrastructuur. De noodsteun die gemeenten, met de hulp van het rijk, hebben verstrekt, hebben de sector deze crisis grotendeels laten overleven. De sector verdient nu ook aandacht, zorg en ondersteuning om zich te kunnen herstellen. Er liggen ook veel kansen voor transities, om positieve ontwikkelingen aan te jagen waar de coronacrisis een katalysator voor is. De VNG brengt daarom een tweede gids uit in het kader van corona, cultuur en gemeenten. Hiermee wil de VNG gemeenten informeren en inspireren bij het herstel en de transitie van de lokale culturele infrastructuur. De gids, opgesteld op verzoek van de VNG door Berenschot, behandelt een aantal relevante beleidsthema’s. Naast een overzicht van de effecten van noodsteunmaatregelen gaat de gids onder meer in op veranderingen in vraag en aanbod, op digitalisering en op de culturele arbeidsmarkt. Ook worden er scenario’s en perspectieven geschetst voor de podiumkunsten, amateurkunsten, cultuureducatie, musea en bibliotheken. De gids sluit af met 10 aanbevelingen aan gemeenten om concreet te sturen op herstel en transitie van de lokale culturele infrastructuur, die kunnen worden vertaald naar gemeentelijk beleid en steunmaatregelen.
25-01-2022
De Volkskrant sprak met Vanja Kaludjercic en Marjan van der Haar, de tweekoppige directie van het International Film Festival Rotterdam, over de tumultueuze aanloop naar de 51ste editie van het IFFR. “En nu zul je zien dat de theaters woensdag weer opengaan, precies op de dag dat de digitale IFFR-editie aanvangt. Een nachtmerrie? Kaludjercic: ‘Natuurlijk willen wij ook dat de theaters heropenen, dat bioscoophouders hun werk weer kunnen doen, dat de distributeurs hun films kunnen vertonen en dat het publiek weer kan genieten in de zalen. Maar de bijsmaak voor IFFR is bitter, ja.’ Van der Haar: ‘Het zou ons beter uitkomen als de heropening net na het festival is. Dan zitten de mensen nog even thuis en kunnen ze onze prachtige onlineselectie kijken. Maar ja, voor de hele cultuursector hopen wij ook op heropening. Het is zo hard nodig.’
24-01-2022
Digitale eigendomsbewijzen zijn een hype in de kunstwereld. Met de zogeheten NFT’s valt veel geld te verdienen. Maar dat niet alleen. Als musea hun verhaal goed weten te verkopen dan levert dat naast extra inkomsten ook een hogere betrokkenheid op, evenals kansen om nieuwe doelgroepen aan te boren. Aldus Stef Driessen, senior banker leisure bij ABN AMRO.
24-01-2022
Op 21 januari overhandigde Eppo van Nispen tot Sevenaer, voorzitter van de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie, het position paper ‘De Kunst van AI voor iedereen. De verbindende kracht van cultuur en media’ aan Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit paper schetsen diverse instellingen de potentie van AI-toepassingen en uiteenlopende gebruikerswensen. Het doel is om innovatie op het gebied van AI voor de cultuur- en mediasector in Nederland te bevorderen. De cultuur- en mediasector maakt steeds meer gebruik van AI-technieken. Hoe wordt AI voor iedereen toegankelijk? Welke kansen en transformaties zijn er en naar welke veranderingen moet kritisch worden gekeken? Het paper gaat enerzijds in op hoe AI de transitie in cultuur en media stuurt (‘AI for culture’) en anderzijds hoe deze sector kan bijdragen aan de toepassing van AI (‘culture for AI’). Dit position paper is tot stand gekomen met behulp van betrokkenheid en inbreng van vooraanstaande onderzoekers, professionals, instituten en bedrijven die de cultuur- en mediasector vertegenwoordigen. De publicatie en lancering zijn tot stand gekomen door steun van deelnemers en partners van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC), het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het NDE en de KB.
24-01-2022
De omzet van kunstgaleries is in coronajaar 2020 met gemiddeld 23 procent gedaald ten opzichte van het coronaloze jaar daarvoor. Door de pandemie zijn de online verkopen sterk gestegen en zijn er minder nieuwe galeries geopend. Aan de ene kant bleven liefhebbers toch kunst kopen en aan de andere kant kon een deel van de galeries gebruik maken van steunmaatregelen. Intussen ging de digitalisering er onder druk van de lockdowns flink op vooruit. De onlineomzet van galeries steeg van 15 procent in 2019 naar 26 procent in 2020. Ruim 22 procent van de liefhebbers heeft tijdens de pandemie meer kunst online gekocht dan anders. Een vijfde kocht voor de eerste keer iets op digitale wijze. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Nederlandse Galerie Associatie (NGA) op 21 januari presenteerde. Olav Velthuis, hoogleraar economische sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en kunstmarktexpert, is niet verrast door de resultaten van het rapport: ‘Deze trends zijn in lijn met die in de internationale kunstmarkt.’ Waarin Nederland volgens Velthuis echter verschilt, is dat veel Nederlandse galeries klein zijn en weinig omzet genereren. Deze galeries kunnen bestaan dankzij een andere inkomstenbron of een vermogende partner: ‘Daardoor zijn ze relatief ongevoelig voor fluctuaties in de markt.’
20-01-2022
‘’IFFR hoort een langdurige roes te zijn in volle bioscoop maar ook in café, kroeg, dim sum-restaurant. De openingsavond van IFFR was een ankerpunt in mijn agenda als filmredacteur, en daarvoor als bezoeker: dan moest je ergens een entreekaartje zien te hosselen’’ Opnieuw wacht het International Film Festival Rotterdam een verloren online editie. Juist het IFFR draait om de nabijheid van makers en publiek, schrijft NRC-filmredacteur Coen van Zwol. Trouw sprak met festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: ‘We zullen ons publiek opnieuw moeten veroveren’.
20-01-2022
Wéér geen volle pleinen, meters bier en opkomend muzikaal talent in Groningen, want ook dit jaar zal Eurosonic Noorderslag geheel online plaatsvinden. De acts die optreden tijdens ESNS worden vaak geboekt voor de komende festivalzomer, dus voor veel opkomende artiesten is ESNS belangrijk om door te breken. Hoe zorgen deze artiesten ervoor dat ze toch opvallen? Zangeres Meau en ESNS programmeur Robert Meijerink vertellen erover in De Nieuws BV. Voor aanstormend talent is het lastig dat alles online plaatsvindt, vertelt Meijerink. Zo zegt hij dat het belangrijk is om vlieguren en connecties te maken voor jonge artiesten. Ook benoemt Meijerink dat het funest is dat er zoveel onduidelijkheid en perspectief is, voor zowel de artiesten, organisatoren en publiek. Meau heeft hier een dubbel gevoel over: "Ik heb gelukkig veel te doen op radio en tv, maar ik heb in maart een clubtour staan waar ik eindelijk mijn fans ga ontmoeten. Ik hoop dat het doorgaat, want je wilt een band opbouwen met mensen die je muziek mooi vinden."
20-01-2022
Nu de theaters en musea al zo’n twee jaar dicht zijn, kiezen sommige instellingen ervoor kunst digitaal aan te bieden. Dat biedt mogelijkheden, stelt Ruurd Mulder, docent cultuur- en mediamarketing aan de Hogeschool van Amsterdam, maar er wordt nog niet genoeg aan verdiend. Een streamingdienst voor de culturele sector zou een oplossing kunnen bieden. “Willen dergelijke initiatieven werkelijk van de grond komen, dan is samenwerking noodzakelijk en zijn er behoorlijke investeringen vereist. Een deel hiervan kan komen uit hogere toegangsprijzen voor live-content. Maar onvermijdelijk zullen relevante fondsen en betrokken overheden moeten bijspringen om culturele streaming volwassen te laten worden. Of dat lukt, is natuurlijk ongewis, maar met het nieuwe bestuurlijke elan zou een nieuwe formule zomaar kans van slagen hebben.”
18-01-2022
De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata blikt op 25 januari, tijdens de Digitale Open Coffee, met diverse gasten terug op verschillende projecten in binnen- en buitenland, gericht op het beter leren kennen van publiek.
17-01-2022
Direct na de persconferentie op 14 januari maakte directeur Fons Hof van kunstbeurs Art Rotterdam bekend dat de jaarlijkse kunstbeurs in de Van Nellefabriek drie maanden is verschoven, naar 19 tot en met 22 mei. Criterium voor uitstel, wisten alle betrokkenen, was de vraag of de beurs op 15 januari geopend had mogen worden. Lang vóór de persconferentie maakte hij daarom een afspraak met de verhuurder van de Van Nellefabriek over een alternatieve datum. „Langer uitstel van de beurs had zo veel stress gegeven. Galeriehouders moeten reizen boeken en kunstwerken vanuit het buitenland laten overkomen. En voor de opbouw zijn zeker zestig standbouwers nodig. Een maand voor de opening moet er echt duidelijkheid zijn.” Nieuw uitstel is onmogelijk; de agenda van de Van Nellefabriek zit tot en met de zomer vol. Maar hij is optimistisch: „Wat betreft corona staan we er een stuk beter voor dan een jaar geleden.” Door de pandemie is de kunstmarkt veel digitaler geworden, zegt Hof. „Galeries, beurzen en veilinghuizen zijn zich bewust geworden van de noodzaak van een online strategie.” Art Rotterdam werkte daar al aan voor Covid-19 zich aandiende. De beurs lanceerde in september 2018 Gallery Viewer, een online platform voor Nederlandse galeriehouders. Het afgelopen jaar verdubbelde het aantal deelnemende galeries naar negentig, en het dagelijkse aantal bezoekers verdrievoudigde naar 1.500. Het platform genereert tevens deelnemers voor zijn beurzen, constateerde hij. De negentien Belgische galeries die zich dit jaar inschreven voor Art Rotterdam sloten zich allen eerst aan bij Gallery Viewer. De pandemie heeft blijvend effect op de internationale kunstbeurzen. Over Art Basel en Tefaf, maakt hij zich niet direct zorgen; die blijven superinternationaal. Maar beurzen als Frieze en Fiac worden regionaler, zegt Hof. „Grote Europese galeries zullen zich bijvoorbeeld afvragen of ze nog wel aan Frieze New York moeten deelnemen als er ook een Frieze in Londen is.” Helemaal geen slechte ontwikkeling, vindt Hof. „Ook de kunstwereld moet aan haar footprint denken. Dat eindeloze gereis over de wereld, daar kunnen we niet mee doorgaan.”
13-01-2022
Tijdens de eerste lockdown in 2020 zijn nieuwe vormen van kunst- en cultuurbeleving ontstaan. Digitale rondleidingen in het Stedelijk Museum in Breda en online exposities zoals de eindexpositie van kunstacademie St. Joost zijn hier mooie voorbeelden van. Nu de culturele instellingen wederom hun deuren moeten sluiten, zijn deze digitale uitingen opnieuw relevant. Is de digitale ontwikkeling die de COVID-19 crisis heeft veroorzaakt het begin van een duurzame omgang met digitalisering voor de kunst- en cultuursector, vraagt Roeliena Aukema zich af.
11-01-2022
De ervaringen van zes deelnemers aan het archieftraject van najaar 2021 van DEN : Toneelgroep Oostpool (Arnhem), ICK Amsterdam (Amsterdam) en Festival Cement (‘s-Hertogenbosch) uit de podiumkunsten, en Sundaymorning@ekwc (Oisterwijk), MU Hybrid Art House (Eindhoven) en Casco Art Institute (Utrecht) vanuit de design en digitale cultuur.
10-01-2022
Marketeers in de cultuursector zien datagedreven marketing als een belangrijke manier om marketing naar een hoger niveau te tillen, blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2021. Maar hoe vergevorderd is het datagedreven marketingvakgebied eigenlijk? Een bijdrage van Patricia Liplijn.
10-01-2022
Bioscoopconcern Pathé wordt volledig eigenaar van de streamingdienst Pathé Thuis, die het in 2011 had opgericht. De afgelopen jaren stond die streamingdienst op eigen benen en had Pathé alleen een minderheidsbelang. Pathé denkt nu meer voordeel te kunnen halen als de twee bedrijven weer één worden. Vorig jaar maakten 900.000 huishoudens daar gebruik van en die huurden gezamenlijk meer dan 5 miljoen films. Daarmee is de dienst marktleider in Nederland op het gebied van de onlineverhuur en -verkoop van bioscoopfilms. ‘We hebben er destijds heel bewust voor gekozen om Pathé Thuis als een zelfstandige organisatie verder te laten groeien. Het was niet de kerncompetentie van Pathé Theatres en dan moet je elkaar ook wat lucht geven. Wij hebben als aandeelhouder wel altijd meegekeken en financieel was de groei van Pathé Thuis al snel heel indrukwekkend. Met name tijdens de lockdowns zijn we gaan kijken hoe we weer meer naar elkaar toe konden groeien.’ Aldus Algemeen directeur Pathé Theatres Jacques Hoendervangers.
10-01-2022
Wel of niet online gaan? Voor die vraag staan veel musea en theaters in tijden van lockdown. Waar de een weer vol enthousiasme aan het streamen slaat, wacht de ander liever tot het kippenvel weer live in de zaal op de armen staat. Kim van Hout van het Brabants Dagblad sprak met het Design Museum Den Bosch en het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch, met Schouwburg Concertzaal Tilburg en Theater De Blauwe Kei in Veghel.
23-12-2021
Sinds Nederland het VN-verdrag Handicap in 2016 ratificeerde en de Code Diversiteit & Inclusie in 2019 werd ingevoerd, geldt in ons land een algemene norm voor toegankelijkheid op basis van gelijkheid. Wat heeft de culturele sector sindsdien voor maatregelen genomen? En welk effect heeft de pandemie? Het digitale aanbod is groter geworden en verhoogt de toegankelijkheid, maar heeft dat na de crisis nog prioriteit? Boekman Extra #29: Toegang tot kunst en cultuur voor mensen met een beperking.
23-12-2021
Vanwege de opkomst van de Omikronvariant in Europa en de lockdown die sinds 19 december in Nederland geldt, kiest International Film Festival Rotterdam (IFFR) ervoor het festivalprogramma in aangepaste vorm online te laten plaatsvinden. Via IFFR.com biedt de 51ste editie een selectie films (beschikbaar in Nederland) en IFFR Talks (wereldwijd beschikbaar). IFFR Pro-evenementen zoals CineMart en Rotterdam Lab vinden ook online plaats. Begin januari wordt tijdens een persconferentie meer bekendgemaakt over het festivalformat en het programma.
23-12-2021
De recent verschenen Cultuurmonitor van de Boekmanstichting stelt dat „digitalisering bij veel instellingen al blijvend onderdeel is van de organisatiestrategie”. Maar de monitor signaleert ook dat er nog geen verdienmodel is, en „op de lange termijn zullen bezoekers een live-ervaring verkiezen boven een online-ervaring.” Dat klopt voor de klassieke muziek, zegt directeur bedrijfsvoering van het Koninklijk Concertgebouworkest David Bazen. Een verdienmodel heeft het Koninklijk Concertgebouworkest ondanks de internationale naam en faam niet kunnen vinden. Bazen: „Goede uitvoeringen van symfonische muziek, daar staat het internet vol mee. De meerwaarde van wat wij doen is echt de live-belevenis. Ook bij theatergezelschappen leeft minder animo om te streamen dan vorig jaar. Uitzonderingen zijn het Noord Nederlands Toneel en Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Het ITA heeft het afgelopen jaar een team gevormd met een vaste regisseur, die in overleg met directeur Ivo van Hove de voorstelling filmt. De ene opname vergt meer en andere camera’s en mensen dan de andere. Kosten fluctueren navenant. Gemiddeld is streamen volgens Ivo van Hove ‘budgetneutraal’. Tickets kosten 12,50 euro; de helft tot een derde van een ticket in de zaal. Zag de popindustrie vorig jaar livestreamen nog als een interessant toekomstmodel, al dan niet in hybride vorm met live-concerten, nu blijven de shows achter. Virtuele live-shows van artiesten als Dua Lipa, Gorillaz, Billie Eilish, Liam Gallagher en The Streets waren vorig jaar wervelende lichtpuntjes. Nu zijn de online initiatieven op een hand te tellen. Enerzijds komt dat door de beteugeling van het virus: vanaf de zomer werd in Amerika weer even volop live opgetreden. Maar streamen is ook kostbaar. Rockband Metallica bracht in december nog twee online jubileumshows en rappers Kanye en Drake brachten gratis een online-benefietshow. Maar voor de kleine artiest is de puf eruit. ‘Thuisconcerten’ zie je nog zelden. ESNS (Eurosonic Noorderslag) gaat in januari weer online. „Je mist de live feel”, zegt festivalmanager Peter Sikkema. „Maar met korte optredens op drie kanalen, het digitale equivalent van drie zalen dus, was er toch wel iets van keuzestress.” Het bleek voor bezoekers leuker dan gedacht te switchen tussen kanalen. Een groot voordeel : je trekt meer internationaal publiek. Dat merkte ook jazzpodium Bimhuis in Amsterdam, dat al voor corona begon met Bimhuis TV. De streams van het Bimhuis leunen op geld van fondsen, subsidie, schenkingen en noodsteun; muzikanten worden betaald, voor kijkers is de stream gratis. Directeur Mijke Loeven: „Het is opvallend: voor corona vonden fondsen en investeerders een online kanaal niet interessant. Nu wordt het gezien als extra zaal die ook verhuurd kan worden voor online-events.”
21-12-2021
Musea wereldwijd kampen met financiële tekorten door teruglopende bezoekersaantallen. Zou de verkoop van NFT’s hen kunnen helpen? Door digitale versies van werken aan te bieden kunnen musea inkomsten genereren, zonder dat ze afscheid hoeven nemen van de fysieke werken in het museum. Dat lijkt aantrekkelijk, maar de museumsector is ook huiverig voor deze nieuwe vorm van aan- en verkopen van digitale kunstwerken. Wat zijn tot nu toe de ervaringen? DEN zet de ontwikkelingen op een rij en sprak met Rosemarie Kramer over haar onderzoek naar NFT’s en musea.
09-12-2021
Digitale technologie biedt de cultuursector de kans om nieuwe presentatievormen te verkennen, een groter en nieuw publiek te bereiken én om inkomsten te genereren. Maar wat zijn de mogelijkheden van digitalisering, hoe implementeer je technologische ontwikkelingen in je organisatie en hoe zorg je ervoor dat digitaal aanbod aansluit op de wensen van het publiek? Op 1 december organiseerde Fonds 21 een online kennissessie, waarin afgevaardigden van acht instellingen met elkaar in gesprek gingen over digitale toepassingen in de culturele sector. Het doel van deze eerste bijeenkomst was om kennis te maken met elkaar en elkaars initiatieven en om de onderlinge kennisdeling op gang te brengen. Door de instellingen aan elkaar te koppelen en de opbrengsten ervan vervolgens te ontsluiten, wil Fonds 21 een actieve bijdrage leveren aan het versnellen van de implementatie van digitale technologie in de culturele sector. Uitgenodigd voor de kennissessie over digitalisering waren STRP, MU, IFFR, Cinekid, ITA, Festival Oude Muziek, Grand Theatre Groningen, ILFU en Centraal Museum. Het zijn instellingen die mede dankzij een toekenning van Fonds 21 kunnen inzetten op het toepassen van digitale technologie. Een verslag.
09-12-2021
Volle zalen en meer publieksinkomsten. En in die zalen meer mensen die zich welkom voelen omdat ze zich herkennen in het aanbod. Dat is de wens van cultuurbeleidsmakers en culturele organisaties. In Boekman 129 ruim aandacht voor hun inspanningen in de zoektocht naar een breder publieksbereik. Daarbij kan de enorme impact van corona niet ontbreken. Niets is immers zoals het was vóór de pandemie. Met bijdragen van o.a. Koen van Eijck, Evert Bisschop Boele, Kim van der Meulen, Sandra Trienekens, Hanka Otte, Joke de Wolf, Joris Veerbeek en Mirko Tobias Schäfer. Boekman
07-12-2021
De wereldwijde mode-industrie trekt na twee verstoorde jaren eindelijk weer een beetje bij. Het herstel gaat evengoed niet zonder horten en stoten: modebedrijven hebben tijd nodig om zich aan te passen aan veranderd consumentengedrag, de toegenomen druk op de toeleveringsketen en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en duurzaamheid. Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport State of Fashion van consultancybureau McKinsey in samenwerking met Business of Fashion, dat jaarlijks in de decembermaand verschijnt. In het rapport komt ook de metaverse naar voren. De aandacht voor de mogelijkheden van het internet en het vormgeven van een online persoonlijkheid groeit namelijk nu consumenten meer tijd online doorbrengen. Mode speelt hier een rol in door middel van digitale modeontwerpen die gedragen kunnen worden door avatars. Onlangs waren er drie aankondigingen van modebedrijven over hun stappen in de metaverse.
06-12-2021
De organisatie van de Berlinale (10 t/m 20 februari) overweegt het filmfestival uit te stellen, misschien zelfs tot juni. Dat heeft vakblad Variety vernomen uit bronnen dichtbij het festival. De snelle verspreiding van de Omicron-coronavirusvariant maken scherpere maatregelen in Duitsland waarschijnlijk. Dan zou de Berlinale moeten overschakelen op een virtuele variant, net zoals vorig jaar. Festivalinsiders vertelden Variety dat de organisatie dat niet ziet zitten en per se een live editie wil. Volgens een woordvoerder van het Berlin Film Festival zijn alle voorbereidingen echter nog steeds gericht op een fysiek evenement. De hoop is dat met strengere maatregelen – de invoering van 2G – publiek nog steeds in de zaal kan zitten. Dat de Berlinale dan dichter op Cannes plaatsvindt, is volgens kenners geen probleem. De festivals vissen in andere filmvijvers en trekken verschillende soorten publiek. Het International Film Festival Rotterdam, dat eerder plaatsvindt, meldt desgevraagd dat “IFFR 2022 gaat plaatsvinden van 26 januari tot en met 6 februari. IFFR heeft de gezondheid en veiligheid van alle bezoekers hoog in het vaandel en houdt rekening met de richtlijnen van het RIVM. In onze voorbereidingen voor het festival worden deze restricties meegenomen en op 21 december maken we bekend welke opzet IFFR 2022 zal krijgen.”
06-12-2021
Livestreams, virtuele exposities, digitale workshops: tijdens de coronacrisis schakelden culturele instellingen – groot en klein – massaal over op digitaal aanbod. Hoe gaat dat in de toekomst verder? Keert de culturele sector zo snel mogelijk terug naar de ‘oude’ programmering of is er tijdens corona een blijvende digitale stap voorwaarts gemaakt? Jan Jaap Knol met een tussenbalans, mede gebaseerd op gesprekken met Wouter van Ransbeek (creatief directeur Internationaal Theater Amsterdam), Rajae El Mouhandiz (curator NITE Hotel), Onno Wittenberg (hoofd Marketing en Communicatie Mauritshuis), Janneke van der Wijk (directeur Conservatorium Amsterdam) en Maaike Verberk (directeur DEN, kennisinstituut voor digitalisering in de culturele sector).
06-12-2021
Op 2 november werd bekend dat ESNS ook in 2022 geheel digitaal zal plaatsvinden. De ESNS-organisatie heeft ervaring met het digitaal opzetten van een showcase- en conferentieprogramma. Vorig jaar was het event, door de coronamaatregelen ook volledig digitaal en een groot succes voor zowel de bezoekers als de optredende artiesten. De komende weken wordt er achter de schermen druk gewerkt om een soortgelijk evenement neer te zetten. De digitale versie van ESNS 2022 zal naast muziek en panels ook de uitreiking van de Music Moves Europe Awards, de Popprijs, het Popstipendium, de Pop Media Prijs en de IJzeren Podiumdieren faciliteren. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Spanje het focusland was van de conferentie. ESNS Hoofd Programma Robert Meijerink: “Dat hebben we verschoven naar 2023. De voorbereidingen hiervoor waren in volle gang en het is een gemiste kans om dit enkel online te doen. Dat kan ook niet. Wel zijn er veel Spaanse artiesten, maar de focus stellen we een jaartje uit.”
02-12-2021
Wie heeft de meeste macht in de kunstwereld? Jaarlijks zet internationaal kunsttijdschrift ArtReview dat in een ranglijst in de ‘Power 100’. Maar in de lijst die op 1 december werd gepresenteerd, prijkt bovenaan geen ‘wie’ maar een ‘wat’. Geen kunstenaar, curator of museumdirecteuren voert de 20ste editie aan, maar ‘ERC-721’. De technologie die het verhandelen van NFT’s mogelijk maakt. En NFT’s zijn virtuele eigendomscertificaten van, bijvoorbeeld, virtuele kunstwerken. ERC-721 is een standaard waardoor dat kunstwerk wordt gekoppeld aan een slim contract. Daarin kan bijvoorbeeld ook worden vastgelegd dat bij doorverkoop de oorspronkelijke kunstenaar commissie krijgt.
02-12-2021
Orkest De Ereprijs was een van de veertien deelnemers van het archieftraject 2021. Een digitale inventarisatie maken van 400 componisten. Pieter Jongelie, zakelijk leider van Orkest De Ereprijs, pakte deze klus op toen hij aantrad bij het orkest. Met het archieftraject heeft hij zijn werkzaamheden onder de loep genomen. Hoe heeft hij de inventarisatie aangepakt? En hoe maakt hij het digitale archief een integraal onderdeel van de Ereprijs? DEN sprak met hem.
30-11-2021
Internationaal Theater Amsterdam (ITA) en Nederlands Dans Theater (NDT) hebben het afgelopen jaar hun voorstellingen via streaming aangeboden. DEN sprak met Wouter van Ransbeek en Femke de Veer (ITA) en Joost Poort (NDT) over hun ervaringen en lessons learned. Aan de orde o.m. het waarom van streamen en hoe werkt streaming door in alle lagen van de organisatie.
29-11-2021
Een betere positie voor internetgebruikers, extra toezicht op én regels voor de wereldwijd grootste online platforms en meer verantwoordelijkheden voor aanbieders van digitale diensten richting hun gebruikers. Dat is de kern van de Digital Markets Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA) die samen de basis vormen van nieuwe, moderne Europese wetgeving voor de digitale economie. De EU-ministers van Economische Zaken hebben op 25 november in Brussel een akkoord bereikt over deze voorstellen van de Europese Commissie
25-11-2021
Na een succesvolle eerste open call Techneut Zoekt Ontwerper, gaat SIDN fonds samen met Cultuur Eindhoven door met het matchen van succesvolle samenwerkingen tussen techneuten en ontwerpers. Cultuur Eindhoven en SIDN fonds roepen daarom wederom ontwerpers op die hun expertise willen inzetten om samen met een technisch team te werken aan de verbetering van design, processen, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van een bestaand, door SIDN fonds ondersteund, project. Het doel van de open call is het stimuleren van samenwerking tussen techneuten/developers en ontwerpers om zo de impact van veelbelovende projecten te vergroten. De deelnemende projecten betreffen maatschappelijke, innovatieve internetprojecten. Aanmelden kan tot en met 12 december.
25-11-2021
Stichting Kunst & Cultuur (K&C) signaleerde dat de wendbaarheid en weerbaarheid van zzp’ers die actief zijn in kunst- en cultuuronderwijs in Groningen en Drenthe werd bedreigd door de coronacrisis. Om hen te ondersteunen organiseerde K&C samen met Compenta het trainingsprogramma ‘ZZP Impuls’, waarin veel aandacht was voor digitale vaardigheden en digitale cultuureducatie. Het programma werd financieel ondersteund door het Fonds voor Cultuurparticipatie. DEN was betrokken bij dit traject als onderdeel van de adviesraad en verzorgde de training ‘Hybride concepten’. Marieke Vegt, directeur bij K&C over de urgentie om te investeren in de digitale vaardigheden van culturele zzp’ers.