28-06-2022
In het Rijksmuseum in Amsterdam is half juni het eerste exemplaar van een picto-museumkaart in gebruik genomen. Deze kaart moet de beleving en mogelijkheid tot participatie bij het museumbezoek vergroten voor mensen met een communicatiebeperking. De gratis kaart is een initiatief van EMB Nederland en de International Society for Augmentative and Alternative Communication (ISAAC-NF) en is bedoeld om personen die ondersteunde communicatie gebruiken meer te laten genieten en te betrekken bij het museumbezoek. Overzicht van Nederlandse musea met een Picto-Museumkaart.
27-06-2022
Op 30 juni en 1 juli presenteren culturele instellingen - theaters, gezelschappen en musea - programma’s die verhalen vertellen over het koloniale en slavernijverleden van Nederland. Theater voor Keti Koti stimuleert en bundelt deze voorstellingen en culturele activiteiten rond de nationale herdenking van de slavernij. Theaterkrant stipt een aantal theatervoorstellingen aan uit het steeds uitgebreidere aanbod om Keti Koti met theater te vieren en herdenken.
27-06-2022
Door corona ging de TEFAF twee jaar niet door. De 35ste editie van de belangrijkste beurs voor kunst en antiek ter wereld is daardoor een bijzondere: de eerste zomeraflevering ooit, drie maanden later dan normaal. Onlangs ging Art Basel open, de belangrijkste beurs voor moderne en hedendaagse kunst en design. Brafa in Brussel, qua opzet verwant aan Tefaf, overlapt met de Maastrichtse beurs. Volgende week begint in Londen de antiekbeurs Masterpiece. Consequentie van het overladen programma is dat sommige deelnemers die in voorgaande jaren aan meerdere beurzen deelnamen, dit jaar een keuze maakten. Prominente vaste deelnemers aan Maastricht, vooral in de sectors moderne kunst en design, ontbreken daardoor. Of de ineengedrukte kunstmarktkalender consequenties heeft op bezoek- en verkoopcijfers moet nog blijken. Op Art Basel viel op dat de kunstwereld de coronapauze benutte om diverser te worden. In Maastricht lijkt daar ook enigszins sprake van te zijn, opvallend genoeg vooral in de doorgaans nogal behoudende Oude Meesters-sectie. Diverse standhouders presenteren deze editie vrouwelijke schilders uit de zeventiende eeuw. Een verslag van Arjen Ribbens. Hij sprak ook enige beursdeelnemers.
27-06-2022
Culturele diversiteit onder werknemers van Stichting het Rijksmuseum, 2020 en 2021. Op verzoek van de minister biedt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) individuele organisaties met meer dan 250 werknemers de mogelijkheid om gebruik te maken van de Barometer Culturele Diversiteit om inzicht te krijgen in de migratie-achtergrondverdeling van hun personeelsbestand, zonder dat individuen herkenbaar zijn in de cijfers. Naar aanleiding van de berichtgeving hieromtrent heeft Stichting het Rijksmuseum het CBS verzocht om de culturele diversiteit binnen de eigen organisatie te bepalen.
23-06-2022
Samen met Nederlandse musea, VluchtelingenWerk Nederland (VWN) en de VriendenLoterij (VL) is het Cultuurfonds initiatiefnemer van de actie om alle vluchtelingen in Nederland uit te nodigen om een bezoek te brengen aan één of meer culturele hoogtepunten van Nederland. Zo maken zij kennis met de geschiedenis en alles waar Nederland voor staat, en leren zij het land kennen dat hun nieuwe thuis is. De VriendenLoterij maakt dit mogelijk met een schenking van 1,25 miljoen euro.
23-06-2022
Sinds 2017 organiseert UNIC (International Union of Cinemas ) elk jaar het Women's Leadership Programme. Dat programma heeft tot doel ervoor te zorgen dat meer vrouwen op topposities in de bioscoopsector terecht kunnen komen. Tijdens CineEurope heeft de organisatie de namen bekendgemaakt van de mentoren en de mentees. Elf vrouwen uit de Europese filmsindustrie worden de komende twaalf maanden gecoacht. De mentoren komen uit dertien verschillende landen en tweeëntwintig verschillende bedrijven. Ze zijn niet alleen van bioscoopondernemingen afkomstig, maar ook van distributeurs, producenten en leveranciers. Onder hen bevindt zich ook Imke van Schaaijk, pr en communicatiemanager van Pathé Nederland.
23-06-2022
José Luis López Galván verblijft als tweede artist in residence al een maand in Esbeek. Het artist in residence-project, waarbij een kunstenaar wordt uitgenodigd om tijdelijk een andere plek te betrekken, wordt onder andere georganiseerd door Danny Vliembergen en Piet Verhoeven, die deel uitmaken van de werkgroep AIR van de Vrienden van Andreas Schotel. Ze zijn blij dat er weer een nieuwe artiest in het dorp is. Verhoeven vertelt: ,,Sinds Andreas Schotel, een kunstenaar uit Rotterdam die zestig jaar lang alle zomermaanden in Esbeek doorbracht, legde niemand meer Esbeek op zo een bijzondere manier vast.” Drie jaar geleden eerder was het Juliana Rios Martinez uit Colombia die Esbeek op haar manier vastlegde. Vliembergen en Verhoeven vinden het belangrijk dat de artiesten uit een ander continent komen omdat ze dan op een hele andere manier naar Esbeek kijken. Hele normale Nederlandse dingen, verbazen de kunstenaar dan weer. ,,De vogels hier hebben een eigen huisje.” Het liefst laat López Galván een muurschildering achter in Esbeek. Vliembergen en Verhoeven hebben al een mooie plek gevonden die passend is hiervoor. Eind juli is er nog een afsluitende expositie van López Galván , waar die precies in Esbeek zal plaatsvinden is nog niet bekend.
23-06-2022
“Ik spreek voor mezelf wanneer ik beweer dat ik er veel meer baat bij had gehad en me gezonder had ontwikkeld als ik van jongs af aan ook vrouwelijke en niet westerse kunstenaars als inspirerend voorbeeld tot me had kunnen nemen. Pas achteraf kan ik constateren dat een hele reeks keuzes binnen mijn kunstenaarschap vooral ingegeven waren door de heersende en door mannen gedomineerde omgeving. Laten we de huidige en toekomstige generaties nu eindelijk eens eigentijdse en meer diverse voorbeelden geven. Er zijn er genoeg! Denk aan Marjan Teeuwen, Renzo Martens, Jennifer Tee, Hadassah Emmerich, Hans Broek, Gluklya of Tina Adebowale. Kunstenaars die vertellen over deze tijd en onze problemen ter discussie stellen. ” Cécile Verwaaijen heeft zich laten vormen door de dominantie van een te smalle groep louter mannelijke kunstenaars. Bovendien kwamen ze met flinke voorsprong bovendrijven ten koste van marginaal gemaakte groepen, zoals vrouwen, mensen van kleur en/of niet-westerse kunstenaars. Daar heeft ze nu verandering in gebracht.
23-06-2022
Het Indonesische collectief ruangrupa stelde de Documenta in Kassel samen en koos voor een afwijkende opzet. Centraal staan collectieven, waarbij het niet draait om de individuele bijdrage. Daarnaast is de blik nadrukkelijk op the Global South gericht. De vraag is: wat levert dat op? Om te beginnen vriendschap, als het aan ruangrupa ligt. Door de hele stad willen ze mensen over kunst laten discussiëren, toeschouwers kunnen deelnemen aan kunstwerken en het idee van lumbung – een begrip dat min of meer staat voor een ‘gemeenschappelijke rijstschuur’ – overheerst. Dat klinkt vaag, maar zo pakt het niet uit. Toef Jaeger ging namens het NRC kijken voordat de manifestatie opende. “ruangrupa bepleit niet alleen een andere manier van tentoonstellen maar ook een andere manier van het organiseren van onze samenleving, waarin andere waarden dan die we uit het kapitalisme kennen voorop staan. Ze zoeken een vorm van samenleven waarin niet het individu en zijn persoonlijke bezit normstellend zijn maar solidariteit, uitwisseling, respect voor elkaar en zorg voor de natuur. Dat heeft zijn consequenties, vooral omdat de doorgaans op deze tentoonstelling zo dominante kunstmarkt volledig afwezig is. Alleen Hito Steyerl mocht opdraven op uitnodiging van het collectief INLAND. Die 'ontkenning' van het Noorden laat zich merken tijdens de persdagen. Het is er relatief rustig nu honderden internationale galeriehouders, kunstenaars en verzamelaars niet gekomen zijn.” Aldus Domeniek Ruyters in Metropolis M.
23-06-2022
Art Basel, de belangrijkste beurs voor moderne kunst, was voor vele galeriehouders de eerste dag al geslaagd. Ondanks de oorlog in Oekraïne , en ondanks de crashende aandelen- en cryptovalutamarkten en de hoogoplopende inflatiecijfers lijkt de kunstmarkt vooralsnog immuun voor onzekerheden. Opvallend is de grote aandacht voor kunst van vrouwen (van kleur) , kunstenaars van kleur. Onder de 289 deelnemers zijn voor het eerst galeries uit Afrika (Angola en Senegal), en ook staan op de beurs nu galeries uit Saoedi-Arabië en Guatemala. Daarnaast viel op dat grote kunsthandels hun Picasso’s, Warhols en Basquiats vaak combineren met kunstwerken van jonge, opkomende kunstenaars. De markt voor NFT’s, de digitale beleggingsobjecten, is sinds september bijna volledig is ingezakt, blijkt eveneens in Basel: ze worden vrijwel nergens aangeboden.
23-06-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. De vierde deelanalyse betreft Het Zuidelijk Toneel., Tilburg.
21-06-2022
Vanaf deze week heeft de Europese modesector een nieuw aanspreekpunt: de European Fashion Alliance (EFA), een alliantie van 25 Europese mode-organisaties afkomstig uit twintig verschillende landen. Het netwerk wil een ‘sterke gezamenlijke stem zijn die staat voor de transitie van Europese mode naar een meer duurzame, innovatieve en inclusieve creatieve toekomst,’ zo is in een persbericht te lezen. Vanuit Nederland neemt Taskforce Fashion deel aan de alliantie. Taskforce Fashion is in zichzelf een samenwerkingsverband, tussen de organisaties Fashionclash, M-ODE en State of Fashion. Deze drie platforms ‘onderzoeken de transformerende rol van mode in relatie tot maatschappelijke vraagstukken en een duurzame toekomstvisie via uiteenlopende activiteiten’, zoals op de website staat. Samen gaan die organisaties werken aan ‘het versterken van Europese mode op het niveau van duurzaamheid, inclusiviteit, innovatie en promotie en het versnellen van de vertaling van deze doelstellingen naar realistische acties en beleidsadviezen’. De alliantie is er niet alleen om kennis op te doen en te delen, maar ook om samen actief toe te werken naar een betere toekomst, zo is de boodschap.
21-06-2022
Op de grote Nederlandse muziekfestivals zijn steeds vaker vrouwen op het podium te vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van het ANP, dat de line-up van tien grote festivals analyseerde. Het ANP baseerde zich voor het onderzoek op de genderidentiteit van de zanger, zangeres of dj. Het grootste verschil is te zien in de line-ups van dancefestivals DGTL, Dekmantel en Awakenings. Zo bestond de line-up van DGTL in 2019 voor 15 procent uit acts onder leiding van een vrouw, in 2022 is dit 37 procent. Verder is de line-up van WOO HAH!, Down The Rabbit Hole, Lowlands, Into The Great Wide Open, Pinkpop, Best Kept Secret en Motel Mozaïque onder de loep genomen. Op het podium van Into The Great Wide Open zijn dit jaar relatief gezien de meeste vrouwen te zien; 46 procent van de acts is female fronted, Op hiphopfestival WOO HAH! is het minste aantal vrouwen te zien; de line-up bestaat voor 15% uit vrouwelijke artiesten (in 2019 was dit nog 6%). Van de onderzochte festivals zijn alleen op Motel Mozaïque in vergelijking met 2019 minder vrouwen te zien: 38% in 2019 en 30% in 2022. "Veel vrouwen zijn tijdens de coronaperiode doorgebroken", geeft Bente Bollmann van Lowlands en Down The Rabbit Hole als mogelijke verklaring van de cijfers. "Denk aan MEAU, S10 en Froukje." Zijn er meer succesvolle acts onder leiding van vrouwen, dan worden die volgens Bente ook meer geboekt. Ook Pinkpop-manager Niek Murray noemt de line-ups 'een afspiegeling van wat op dit moment populair is'. "Zo hebben wij dit jaar veel Nederlandstalige acts, daar zijn er nu veel van en die doen het goed."
21-06-2022
Op 14 juni ging in Londen een nieuwe productie in première van Madama Butterfly, de opera van Giacomo Puccini. Het verhaal over een Japans meisje dat verliefd wordt op de Amerikaanse marineofficier spreekt nog steeds een groot publiek aan. Maar, zegt het Royal Opera House, het zit ook vol met stereotypen en racistische voorstellingen van Aziatische mensen. Dat kon blijkbaar in 1904, maar nu niet meer. Het operahuis schakelde onder meer Japan-kenners in om de opera grondig te onderzoeken. Het leidde onder meer tot aanpassingen in de aankleding, bewegingen en expressie van de zangers, om beter recht te doen aan de Japanse cultuur. Het gaat soms om kleine dingen: dat de linkerhand op de rechter moet liggen, en niet andersom.
21-06-2022
Breda moet een plek krijgen zoals het Spoorpark in Tilburg. Een nieuwe groene plek voor spontane ontmoetingen waar kunst en sport samen komen. Dat vinden verschillende kunstenaars en stedelijk ontwerpers. De initiatiefnemers presenteerden onlangs ‘Pret!’. Bedoeld om mensen te laten zien welke mogelijkheden er zijn op het gebied van openbare ruimtes. ,,Wij geven de ingrediënten, maar het is aan de inwoners van Breda wat het uiteindelijk wordt. Het is een plek van de mensen, voor de mensen”, zegt organisator Dennis Elbers. Met de komst van een plek waar de jongerencultuur gevierd kan worden willen ze voorkomen dat Breda veranderd in een ‘saaie’ stad. Daarnaast denkt de organisatie van Pret! dat een plek als deze goed aansluit bij de ambities van de gemeente: ,,Het zorgt voor een groenere omgeving, meer cultuur en meer beweging op een minimaal aantal vierkante meters”, zegt stedelijk ontwerpster Rinske Brand tijdens haar presentatie. Marike de Nobel, wethouder cultuur, is ook enthousiast over de gepresenteerde ideeën. Draagvlak voor het idee is er, dit beaamt Ivo Derksen, Strategisch adviseur Openbare Ruimte van de gemeente Breda: ,,Breda heeft de ambitie om een stad in een groen park te zijn. In de avond georganiseerd door Pret! kwamen die elementen samen. Een stad waarbij de openbare ruimte een ‘speelplek’ is voor iedereen.” Ook zijn de initiatiefnemers van mening dat er nog steeds onvoldoende wordt geluisterd naar de behoeftes van jongeren in Breda. ,,Uit een stadsenquête van vorig jaar bleek bijvoorbeeld dat jongeren veel minder tijd online zouden doorbrengen als de stad uitdagender zou zijn. Dat vind ik een vrij schokkende constatering. De stad moet hier iets mee doen”, zegt Elbers. De wethouder beaamt dat.
16-06-2022
Theatermakers zijn als geen ander in staat om groepen mensen met elkaar te verbinden. Het is dan ook geen verrassing dat zij een grote maatschappelijke bijdrage leveren, bijvoorbeeld in de strijd tegen sociale uitsluiting. Elmay Claassen sprak met vier Brabantse theatermakers die gemarginaliseerde groepen een stem geven.
14-06-2022
Het Nederlands Filmfonds heeft samen met 8 andere Europese publieke fondsen het nieuwe internationale fonds New Dawn op het Cannes Filmfestival gepresenteerd. New Dawn richt zich op een divers, gelijkwaardig en inclusief filmlandschap. Een internationale filmindustrie die de vele stemmen en perspectieven in de samenleving naar voren brengt, heeft relevantie voor iedereen. De fondsen willen meer kansen en toegankelijkheid binnen de filmindustrie creëren voor filmmakers. Naast selectieve productiesteun die al is toegekend door een of meer van de deelnemende filmfondsen, kan de volgende bijdrage worden aangevraagd: € 200.000 voor een speelfilm (fictie of animatiefilm). € 100.000 voor een lange documentaire. Slechts een beperkt aantal projecten kan elk jaar door New Dawn worden ondersteund. Voor 2022 is het budget € 900.000,-. De aanvrager is verplicht de New Dawn-subsidie te besteden aan de productiekosten van de film. De deadline voor indiening is 27 juni 2022, 17:00.
14-06-2022
De gemeenteraad van Waalwijk stelde al eind 2020 350.000 euro beschikbaar om het oude stadhuis aan het Raadhuisplein, waar het Huis van Waalwijk is gevestigd, toegankelijk te krijgen voor mensen die slecht ter been zijn of met een beperking. Ook zij moeten het gebouw makkelijk kunnen bezichtigen, of bij exposities komen kijken. De lift speelt daarbij een belangrijke rol. Maar anderhalf jaar later zijn mensen nog altijd op de trap aangewezen. Maar dat betekent volgens de gemeente niet dat er niets is gebeurd. ,,Het Krophollercomplex is een Rijksmonument”, aldus de gemeentewoordvoerder. ,,De inpassing van een lift is iets complexer dan in een normaal pand. Dit moet zorgvuldig gebeuren, met respect voor het monument.” De plannen zijn daarom voorgelegd aan de lokale monumentencommissie en Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE). Zo’n ingrijpende aanpassing vergt tijdrovende procedures, die al snel een half jaar duren. Toch is de hoop dat de vergunning er nu in augustus komt. Daarna wacht alweer de volgende uitdaging. Welk bedrijf gaat de lift plaatsen? ,In de huidige krappe markt is dit niet eenvoudig. Daarnaast moet de uitvoering ook passen bij de activiteiten van het Huis van Waalwijk.”, zegt de woordvoerder. Als de lift wordt geplaatst, zal de gemeente nog meer maatregelen nemen om het Huis van Waalwijk beter toegankelijk te krijgen. Een deel van het krediet van 350.000 euro is inmiddels al gebruikt om de kwaliteit en uitstraling van het pand te verbeteren. ,,Deze ingrepen zijn niet vergunning plichtig en dus al uitgevoerd
09-06-2022
Op 18 juni gaat in de Rotterdamse Kunsthal de tentoonstelling Here We Are! Women in Design 1900 – Today van start. In de expositie worden honderd vrouwelijke ontwerpers getoond die een cruciale bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van modern en hedendaags design, met 120 jaar aan designhistorie uit de collectie van Vitra Design Museum als uitgangspunt.
09-06-2022
Wat stellen de Stripdagen Haarlem, een tiendaagse manifestatie gewijd aan stripkunst, nog voor? Een bruisend festival waar je een goed beeld krijgt van de bescheiden maar bloeiende stripkunst in Nederland, waarin vooral veel vrouwen internationaal succes hebben, is het zeker niet. Het thema van het festival is ‘Wereldbouwers’, stripmakers ontwerpen werelden. Paul Steenhuis in NRC zegt dat het opvallende van de vele thema-exposities is dat ze allemaal sterk terugwijzen naar de jaren zestig en tachtig, en wat strip toen was. Het lijkt vooral een retro-oefening. Het idee dat stripkunst toch meer is dan iets voor alleen nostalgische mannen, hou je er niet aan over.
07-06-2022
“De grens tussen cinema en de harde werkelijkheid wordt steeds poreuzer. Dat komt vooral door de opkomst van identiteitspolitiek en de discussies rond diversiteit en inclusiviteit. Want los van de soms rellerige waan van de dag is er de afgelopen jaren een enorme, olietankerachtige verschuiving geweest in de hele culturele sector, inclusief de filmwereld, waarbij voortdurend barrières worden geslecht en records worden gebroken. Ook in Cannes, naast de Oscars het meest aansprekende internationale filmpodium waarop die strijd wordt geleverd. En de filmjournalistiek vormt daarbij een belangrijk wapen.” Kees Driessen over film, filmjournalistiek en politiek n.a.v. de toespraak van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky tijdens de openingsavond van het filmfestival in Cannes. “”En laten we wel zijn: die afwezigheid van politiek in de filmjournalistiek (waarbij je wel recensies van politieke films had, maar nauwelijks politieke recensies van films) was hoe dan ook een tijdelijke luxe. Het kwam voort uit een specifieke context: de zogenaamd post-ideologische periode na de Val van de Muur (het ‘einde van de geschiedenis’), die feitelijk een extreem ideologische periode vormde van het onweersproken neoliberaal kapitalistisch patriarchaat. De Russische inval in Oekraïne op 24 februari 2022 heeft daar mogelijk het einde van ingeluid. Het is überhaupt altijd een westerse luxe geweest. Elders liet de politiek zich niet zo gemakkelijk negeren. Collega’s uit bijvoorbeeld Turkije zijn nooit opgehouden films in een politieke context te plaatsen. Leef je onder ErdoÄŸan, dan kom je daar niet onderuit. “
02-06-2022
De Reisopera wil een meer divers publiek bereiken. Als eerste in Nederland biedt het operagezelschap ook audiodescriptie voor blinden en slechtzienden personen aan. ‘Een echte eyeopener’, volgens Anke Peeters Weem is coördinator marketing & communicatie bij de Reisopera.
02-06-2022
Diversiteit en inclusie toepassen in je organisatie kan zorgen voor weerstand: discussies over de meerwaarde, frictie tussen de gevestigde orde en nieuwe collega’s. Dit is dan ook één van de meest gestelde vragen aan D&I-professionals. Waar komt deze weerstand vandaan en hoe ga je hiermee om?
02-06-2022
Kansengelijkheid is een belangrijk thema binnen Cultuureducatie met Kwaliteit en (cultuur-) onderwijsbeleid. Net als de verbinding tussen binnen- en buitenschoolse cultuureducatie. Om kinderen en jongeren gelijke kansen op culturele ontwikkeling te geven, is een transitie naar een inclusiever cultuureducatiesysteem noodzakelijk. Tijdens LKCAtelier van 30 juni presenteren Zoë Zernitz en Huub Braam (LKCA) de uitkomsten van een onderzoek naar de kansen en barrières van een inclusiever cultuureducatiesysteem. Wat betekenen de uitkomsten concreet voor jou en jouw organisatie? Wat zouden jullie kunnen doen om kinderen en jongeren gelijke kansen op culturele ontwikkeling te geven?
02-06-2022
IMPALA, de Europese brancheorganisatie voor independent platenlabels, heeft deze maand een nieuwe prijs geïntroduceerd: de Changemaker Award. De prijs maakt deel uit van het diversiteits- en inclusiviteitsprogramma van IMPALA en heeft als doel om projecten in de schijnwerpers te zetten die zich inzetten voor positieve verandering in de onafhankelijke muzieksector. De award wordt gelanceerd als onderdeel van IMPALA’s European Diversity Month. De eerste ontvanger van deze nieuwe prijs is het POWER UP-initiatief, dat makers van zwarte muziek en professionals die zich daarvoor inzetten ondersteunt. POWER UP werd gelanceerd in januari 2021 en is mede opgericht door de PRS Foundation en Ben Wynter (Unstoppable Music Group). Het wordt beheerd in samenwerking met YouTube Music, Beggars Group, Spotify en de Black Music Coalition. De prijs zal jaarlijks worden uitgereikt, waarbij IMPALA-leden projecten nomineren en de taskforce van IMPALA de winnaar kiest. IMPALA lanceerde eerder al een speciale webpagina om de inactieven uit te lichten die gelijkheid, diversiteit en inclusie in de muzieksector bevorderen.
02-06-2022
In 2021 lanceerde het Filmfonds de regeling Cypher Cinema, een regeling om autodidacte filmmakers in de spotlight te zetten. Vanuit het hele land en de overzeese gebieden stroomden aanvragen binnen, ook gingen scouts op zoek naar filmtalent. Uit maar liefst 113 eigenzinnige en verrassende aanvragen werden 20 projecten voor een ontwikkelingsbijdrage geselecteerd. Het afgelopen halfjaar hebben de makers van deze projecten hard gewerkt en deelgenomen aan workshops, talks en andere (netwerk)sessies georganiseerd door de regionale en nationale filmhubs, om hun project en hun netwerk verder uit te breiden. Op 12 mei kwam een einde aan het traject voor deze eerste lichting met een cypher. Binnen o.a. de hiphop zijn cyphers belangrijke momenten waarop de kunstenaars zich aan elkaar en aan hun community laten zien en bovenal: waar ze hun kunst en skills met elkaar vieren. In korte performances lieten de filmmakers elkaar en de besloten club van filmprofessionals zien wie ze waren, wat de (vaak persoonlijke) aard van hun filmplan was, waar ze nu staan met het project en wat ze nodig hebben om verder te komen. Na de presentatierondes kregen de professionals de gelegenheid met de filmmakers in gesprek te gaan over toegang tot de filmindustrie en wat er komt kijken bij het film maken: van festivals, financiering, talentontwikkeling tot het produceren en draaien zelf. Want ondanks de selectie aan het einde van de dag voor een realiseringsbijdrage, waarvan de deadline in april was, is Cypher Cinema een regeling zonder echte verliezers. Met als voornaamste doel de autodidacte makers op de kaart te zetten in de industrie en samen te groeien naar een meer diverse en inclusieve filmsector. Zodat al deze makers en hun projecten verder vooruit kunnen, om elkaar te helpen groeien, uit te dagen en met de ervaring en het opgebouwde netwerk tot gerealiseerde filmproducties te komen. Een commissie, selecteerde uiteindelijk vier projecten voor een realiseringsbijdrage: Dina’s Dabke van Randa Nassar, Den boi fu Bijlmer van Mitchell Lisse, Onze Vriend, de Robot van Joep Gerrits en Iskander van Donnya Zidan.
02-06-2022
Een kritische blik op het mode- en kunstsysteem vereist een radicale benadering die de industrie uitdaagt, met name op het gebied van exclusiviteit, uitbuiting, kolonisatie en vervuiling. Er is een groeiende bewustwording door meer informatie over dit schadelijke systeem en steeds meer liefhebbers, makers, consumenten en organisaties eisen een verandering. Er is al enige tijd behoefte bij nieuwe makers, ontwerpers, mode- en kunststudenten om dit systeem aan te pakken. Er is meer dan ooit een sterke verantwoordelijkheid nodig om ons open te stellen voor nieuwe perspectieven die worden genegeerd, ontkend en over het hoofd worden gezien. Dit vraagt om meer onderzoek, diepgang en samenwerking waarbij menselijkheid, gemeenschap en milieu de boventoon moet voeren. Om die reden organiseert De Illustratie Ambassade, in samenwerking met OSCAM, een open call, voor creatievelingen die zich op het overlappende gebied van mode en kunst bevinden. Er wordt gezocht naar (inter)nationale mode-illustratoren met een onderzoekende, innovatieve, interdisciplinaire en/of reflexieve drijfveer, die hun werk willen tonen tijdens de tentoonstelling Future of Fashion and Art in het Meterhuisje op de Westergas in Amsterdam. Het resultaat van de tentoonstelling dient een inspiratie te zijn voor internationale mode-illustratoren, bedrijven, academies, consumenten en/of liefhebbers. Deadline is 15 juni.
02-06-2022
Tijdens de landelijke conferentie ‘Naar inclusiever onderwijs’ op 1 juni 2022 werd aandacht gevraagd voor het belang van inclusief onderwijs. Middels een video onderstreepte Rijksbouwmeester Francesco Veenstra dat belang en vroeg hij aandacht voor de stappen die er nodig zijn op het gebied van onderwijshuisvesting. ‘Voor mij gaat inclusief onderwijs over de ruimte in je hoofd en in je omgeving om anderen te ontvangen, en daarmee mee te kunnen bewegen met veranderende omstandigheden.’ De route naar inclusief onderwijs gaat volgens Francesco Veenstra ook over de omgeving waarin het onderwijs plaatsvindt. ‘Goede onderwijshuisvesting draagt niet alleen bij aan de kwaliteit en inclusiviteit van het onderwijs zelf, maar kan ook een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de leefomgeving en een wijk, buurt of dorp aantrekkelijker maken’. De huisvesting van inclusief onderwijs is een dossier in ontwikkeling. Het College van Rijksadviseurs onderzoekt met haar team welke passende bijdrage zij aan deze ontwikkeling kan leveren.
31-05-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. De vierde deelanalyse betreft Schouwburg Concertzaal Tilburg.
23-05-2022
Meiden die in ’s-Hertogenbosch in de openbare buitenruimte willen dansen hadden in het voorafgaande meestal het nakijken. Van een ‘veilige’ omgeving zonder stoorzenders was nauwelijks sprake. Maar dat is nu waarschijnlijk verleden tijd, sinds de opening van de hippe Urban Dance Ground bij jongerencentrum 4West een feit is. In 2021 is PowerUp073 in samenwerking met ’S-PORT een pilot gestart. Een pilot voor Urban Dance Grounds op verschillende plekken in ‘s-Hertogenbosch. Deze hippe dansvloeren zijn bedoeld om het bewegen in de openbare ruimte te stimuleren. Ook zijn de dansvloeren een middel om jongeren positief te activeren en aan te sluiten bij hun leefwereld. Die leefwereld omvat TikTok-filmpjes, challenges, dance battles, muziek, moves en meer. De pilot was succesvol. Deze opening vond plaats op 18 mei. De opening werd afgetrapt met een dance-off. Twee dansgroepen van jongeren uit West en Noord namen het tegen elkaar op in een challenge genaamd Powerbattle. De winnaars namen een 1,2 meter hoge wisselbeker mee naar huis. De bedoeling is dat Urban Dance zich als een olievlek verspreidt in de stad. Daarom staan er pilot-dansvloeren op de planning voor het ISK en bij Jongerencentrum Zuid-Oost.
23-05-2022
Er is in Breda weinig aanbod voor jongvolwassenen die zich interesseren in urban sports and cultuur. Althans, dat concludeert Pier15. En tot overmaat van ramp, dreigt dit aanbod nog verder te krimpen. “Electron heeft de deuren inmiddels al moeten sluiten en ook voor poppodium Phoenix ziet het er niet goed uit. Daarnaast loopt ons contract in 2023 ook nog eens af”, aldus Pier15. “De cultuur voor jongvolwassenen in Breda sterft dus langzaam uit.” Daarom werd er op 21 mei een rouwstoet gelopen, Rest.In.Pier. Met deze actie werd aandacht gevraagd voor het belang van een goed cultureel aanbod voor jongvolwassenen in Breda.
19-05-2022
Terwijl de hekken rond Europa hoger en hoger worden, wordt er binnen die hekken gesproken over het belang van diversiteit en inclusie. Iedereen verdient dezelfde kansen en moet zich gerepresenteerd zien. Wat betekent dit voor schrijvers en illustratoren van kinderboeken? Marit Törnqvist verkent in de jaarlijkse Annie M.G. Schmidt-lezing, uitgesproken op 18 mei, met een uiterst persoonlijk verhaal de nieuwe grenzen waar de kinderboekenmaker tegenaan loopt. Hoe moeten zij omgaan met een wereld waar mensen banger en banger voor elkaar worden en zich bovendien steeds bewuster worden van ongelijkheid en verschillende kansen? Wat kunnen makers van kinderboeken doen met de verborgen verhalen die schuilgaan achter de mensen die we ontmoeten? Wiens verhaal mogen ze vertellen? In wie mogen ze zich inleven? Waar ligt de grens van hun verbeelding? Kinderboekrecensenten Jaap Friso en Bas Maliepaard leiden Marit Törnqvist kort in. NRC sprak met haar.
19-05-2022
In culturele leerecosystemen zijn goede gidsen essentieel. Zij helpen kinderen en jongeren om hun weg te vinden en bieden hen kansen om hun talenten te ontplooien. Wat is er nodig om een succesvol gids te zijn? Bea Ros met de inhoudelijke terugkoppeling van het LKCAtelier van 21 april jl.
19-05-2022
Culturele organisaties kunnen sinds 15 mei gebruikmaken van platform Stage Cultuur Inclusief voor het plaatsen van een of meer vacatures voor stage- en startersplekken. Het platform is bedoeld om de instroom van divers talent te stimuleren. Sollicitaties lopen via het platform waarna de meest passende kandidaten worden doorgestuurd zodat de organisatie zelf de eindselectie kan maken. Daarna kan de organisatie een financiële bijdrage aanvragen van maximaal € 1.000 per ingevulde vacature. Het stage- en startersplatform Stage Cultuur Inclusief is mogelijk gemaakt door de rijkscultuurfondsen Nederlands Letterenfonds, Mondriaan Fonds, Nederlands Filmfonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds voor Cultuurparticipatie en Fonds Podiumkunsten. Aan het plaatsen van de vacature zijn geen kosten verbonden
17-05-2022
Hiphop is niet meer weg te denken uit het Nederlandse cultuurlandschap. In de jaarlijkse streamingslijsten is Nederlandse hiphop goed vertegenwoordigd, hiphopfestivals in Nederland trekken duizenden bezoekers en bijna elke dansschool biedt tegenwoordig wel lessen in breakdance of streetdance aan. Wat levert het de samenleving op als hiphop een vaste plek krijgt in cultuur-, jeugd- en/of onderwijsbeleid? Dat ze LKCA uiteen in een Position Paper.
17-05-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting, De derde deelanalyse betreft Stadsschouwburg Utrecht.
16-05-2022
Afgelopen maart werd bekend gemaakt dat het op basisscholen in het Amerikaanse Florida verboden zou worden om met kinderen onder de negen jaar te spreken over onderwerpen als gender en seksualiteit, met grote protesten tot gevolg. Deze 'don't say gay-wet' en de woede die het teweeg bracht laat zien hoe belangrijk het nog steeds is om zulke onderwerpen niet in de doofpot te stoppen maar te omarmen. Valentijn Hoogenkamp stelde een leeslijst samen van boeken die de fluïditeit en veelzijdigheid van het genderspectrum vieren. Het zijn genderbending-verhalen, gegoten in net zo veelzijdige fictie, van een stripboek tot een literair pleidooi voor radicale individuele vrijheid.
16-05-2022
Fontys werkt al sinds 2017 samen met Tiuri, een theaterwerkplaats voor jongvolwassenen met een lichtverstandelijke beperking. Het is een plek waar het ontwikkelen van talent centraal staat. De één doet dat al dansend, de ander met muziek bezig zijnde. “Vanaf dit jaar gaan we onze samenwerking formaliseren in een convenant. Concreet betekent dit dat we nu de middelen hebben om structureel onderzoek te doen, waarbij een docentonderzoeker een dag in de week meeloopt met het team bij Tiuri”, legt Maike Kooijmans uit, al vijf jaar lector van het lectoraat Opvoeden van de Toekomst. De docentonderzoeker in kwestie is Eva van der Veer, Fontysdocent bij Pedagogiek. Zij is hoofdonderzoeker van het project en zal - met ondersteuning en begeleiding van Kooijmans - het onderzoek gaan uitvoeren. In het onderzoek bij Tiuri wordt gekeken naar de waarde en betekenis van kunst en cultuur bij het vormen van je identiteit. Kooijmans omschrijft de werkplaats ‘als een mooi voorbeeld van een pedagogische praktijk waar niet een curriculum als uitgangspunt wordt genomen, maar de talenten zelf’. “Wij kunnen daarvan leren. Hoe kan theater bijdragen aan de identiteitsontwikkeling van jongvolwassenen met een beperking? Zowel op het vlak van persoonlijke identiteit als professionele identiteit. We willen een inclusievere samenleving en cultuursector creëren met veel meer gelijkheid. We moeten kijken naar wat mensen kunnen in plaats van naar wat ze niet kunnen.” Studenten zullen actief bij het onderzoek worden betrokken. Het convenant wordt op 20 mei ondertekend door de directies van Fontys Pedagogiek en Tiuri, en door lector Maike Kooijmans. Dat gebeurt in de Schouwburg van Tilburg, voorafgaand aan de voorstelling ‘No Bodies’ van Tiuri.
16-05-2022
Steeds meer musea doen de laatste jaren hun best om nieuwe perspectieven toe te voegen aan de (kunst)geschiedenis, zoals het perspectief van minderheidsgroepen en vrouwen. Museum Arnhem is op dit gebied pionier: al sinds 1982 voert het museum het beleid om minimaal de helft van de aankopen en presentaties voor vrouwelijke kunstenaars te reserveren. Die pioniersrol is te danken aan Liesbeth Brandt Corstius (82), van 1982 tot 2000 directeur van het museum. Vanaf het begin van haar aanstelling liep zij ver voor de troepen uit met haar ambitie om vrouwelijke kunstenaars te tonen en te verzamelen. De Volkskrant sprak met haar.
12-05-2022
De Europese Commissie heeft vijf projecten, waarvan bij drie projecten Nederlandse partners zijn betrokken, geselecteerd in het kader van de Nieuw Europees Bauhaus lighthouse call. De projecten moeten uitblinken op het gebied van duurzaamheid, inclusiviteit en esthetiek. De projecten dragen bij aan de EU doelstellingen om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van gezondheid, klimaat en milieu aan te pakken door nauwere betrokkenheid bij de burgers, waarbij de kracht van onderzoek en innovatie wordt benut. De geselecteerde projecten krijgen elk ongeveer € 5 miljoen om hun plannen uit te voeren. Het Nieuw Europees Bauhaus is een ecologisch, economisch en cultureel project met als doel design, duurzaamheid, toegankelijkheid, betaalbaarheid en investeringen te combineren en zo bij te dragen tot het realiseren van de Europese Green Deal. Het nieuwe Europese Bauhaus wil de werelden van kunst, cultuur en onderwijs verbinden met wetenschap en technologie.
12-05-2022
Steeds meer culturele organisaties roepen de hulp in van een adviseur op het gebied van diversiteit en inclusie. Gaat de diversiteitsadviseur de cultuursector écht divers en inclusief maken? Mourad El Moussati (28), diversiteitsadviseur bij het Maritiem Museum Rotterdam en Museum Boijmans van Beuningen, vertelt over de mooie én lastige kanten van het diversiteitsvraagstuk. El Moussati: “Diversiteit is iemand uitnodigen op je feestje, inclusie is mee mogen dansen op dat feestje en meepraten over de muziek, locatie en hapjes.”
12-05-2022
Begin 2022 heeft stichting Vrouwen in Beeld het rapport Beter is nog niet goed gepubliceerd, een grootschalig onderzoek naar de vertegenwoordiging van vrouwen in de Nederlandse film- en televisiesector. De resultaten leggen een structurele genderongelijkheid bloot: slechts 30,4% van de leidinggevende functies in film en televisie wordt bekleed door vrouwen. De discrepantie dringt door tot op het scherm: er zijn aanzienlijk minder vrouwelijke hoofdrollen in Nederlandse films en televisieseries. Naar aanleiding van dit onderzoek organiseerde het platform Point of View een conferentie in samenwerking met NFF Extended en stichting Vrouwen in Beeld. Een verslag van de conferentie op 28 april in EYE, Amsterdam.
10-05-2022
Mirthe Berentsen signaleert in haar essay ‘Mythes over moeders in de kunst’ een onbetwistbaar verband tussen het scheppen van leven en het creëren van kunst. Maar toch werd het onderwerp van de vrouw als moeder, de moeder als kunstenaar, lange tijd genegeerd binnen de kunst en literatuur.
10-05-2022
Onlangs verscheen het rapport "Female audiovisual professionals in European TV fiction production - 2020 figures" van het European Audiovisual Observatory. Het onderzoek analyseert de samenstelling van sleutelposities in meer dan 37 000 tv-films en afleveringen van tv-series die tussen 2015 en 2020 worden geproduceerd: regisseurs, schrijvers, producenten, directors of photography, componisten en hoofdrollen. Het aandeel vrouwelijke professionals in de Europese tv-fictieproductie varieert sterk, minder dan 10% is werkzaam als componist of director of photography. In de categorie producent is meer dan 40% vrouw. Dat geldt ook voor de hoofdrollen. 36% van de afleveringen van TV-fictie werd geschreven door vrouwelijke schrijvers, maar slechts 17% werd geregisseerd door vrouwelijke regisseurs.
10-05-2022
Tijmen en Lotte zijn verstandelijk beperkt en kunnen dingen niet. Maar, óók veel wel. Zo zijn ze dol op vrijwel alles wat te maken heeft met toneel en theater. Tijmen schittert in de theatervoorstelling ‘Norma’ en Lotte in de première van ‘Het Othello College’. Beide zijn producties van de jubilerende Theaterwerkplaats Novalis in Vught. Ze volgen al zo’n vier jaar arbeidsmatige dagbesteding bij Theaterwerkplaats Novalis in Vught voor mensen met een verstandelijke beperking. ,,Maar het is eigenlijk veel meer dan dagbesteding”, schetst Fleur van de Laar, sinds vorig jaar directeur van de Theaterwerkplaats. ,,Voor onze cliënten die we liever theatermakers noemen, is het hun baan en wij laten ze zo volwaardig mogelijk mee draaien. Dus ook in de avonden en tijdens de weekenden zoals dat in de theaterwereld gaat. En ze kunnen werkzaam zijn in ons lunchcafé of in de facilitaire dienst. Het is een doelgroep die vaak veel meer kan dan soms wordt gedacht. Dat willen we graag naar buiten brengen.” Op 9 mei vierde Theaterwerkplaats Novalis haar eerste lustrum met ouders, vrijwilligers en huisgenoten. Op 21 mei houden ze aan de Industrieweg een open dag en kan iedereen kennismaken met Novalis door middel van verschillende workshops. ,We zijn in 2017 met drie theatermakers begonnen. Inmiddels hebben we 30 cliënten”, aldus regisseur Jan van der Els. ,,Ons doel is talent prikkelen en ontwikkelen. We maken voorstellingen voor ons zelf maar ook op maat voor bijvoorbeeld organisaties en bedrijven. Dat geldt ook voor decors. Onze theaterstukken hebben vaak een boodschap. Zo gaat ‘Het Othello College’, dat losjes gebaseerd is op het door Shakespeare geschreven Othello, over wraak nemen, boosheid en verliefdheid. Emoties die volgen op afwijzing. Deze voorstelling wordt aangeboden aan basisscholen, groep 6, 7 en 8 en de eerste klas van de middelbare school. Daarna willen we er een reizende voorstelling van maken.” De theatermakers van Novalis regelen zoveel als mogelijk zelf. Van zang en muziek, spel, dans, beweging tot aan grime, kleding/kostuumontwerp, het ontwerpen van decors en het schrijven van scripts. Naast de Theaterwerkplaats, huizen in het pand aan de Industrieweg ook verschillende andere bedrijven, is er een horecavoorziening en een serre die door organisaties of verenigingen gebruikt kan worden. Novalis zoekt de samenwerking zoveel mogelijk op. Novalis is een erkend leerbedrijf voor theater en zorg. Er zijn stageplekken voor studenten van het KW1C, en studenten van Avans werken er aan producties.
09-05-2022
Zowel in Nederland als in België moeten overheidswebsites en van aanverwante partijen al sinds 2016 toegankelijk zijn. In Nederland moeten vanaf 2025 zelfs alle websites en apps toegankelijk zijn voor gebruikers met een beperking. Alicia Hoost nam voor Cultuurmarketing de proef op de som om te ontdekken hoe toegankelijk de webshops van culturele organisaties eigenlijk zijn. Naast dat dit door de overheid wordt opgelegd, is het namelijk zonde als je niet online niet toegankelijk bent voor je publiek, omdat je daardoor bezoekers misloopt. Van de websites die Hoost onderzocht, verzamelde ze 4 onderdelen waarop het vaak misgaat als mensen met een beperking een aankoop willen doen. Beperkingen zijn divers. Denk hierbij aan mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve en/of verstandelijke beperking. Daarom hebben deze punten ook betrekking op verschillende aspecten van het aanschaffen van online tickets.
09-05-2022
Na de Dutch Grand Prix en de Zwarte Cross, worden ook muziekfestivals Concert at SEA en STRAF_WERK toegankelijker voor mensen met een beperking. Dat heeft HandicapNL op 9 mei bekendgemaakt. “Het is overduidelijk tijd voor aanpassingen”, zegt HandicapNL-woordvoerder Jeroen van de Koppel. “Van parkeerterreinen tot doventolken en een aangepaste camping. Steeds meer festivals worden stap voor stap toegankelijk voor iedereen.” Bij Concert at Sea komt er op de Brouwersdam een toegankelijke tribune, aangepast sanitair en een speciale ruimte om op adem te komen. Vrijwilligers van HandicapNL zorgen voor de nodige zorg en ondersteuning. House- en technofestival STRAF_WERK in Amsterdam zorgt voor speciale parkeerplaatsen, een rust- en relaxruimte en ook een aangepaste website voor mensen met een visuele beperking. Binnen drie jaar wil HandicapNL ervoor zorgen dat alle toonaangevende festivals in Nederland toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Dit is mogelijk door een extra bijdrage van de Nationale Postcode Loterij. Een groepje mensen met een handicap gaat proefdraaien op een festival en verslag uitbrengen van wat er al wel en nog niet goed is geregeld. Daaruit komen concrete punten waarmee een festival aan de slag kan om toegankelijk te worden. Dit in samen werking met Nationale Vereniging de Zonnebloem. Mensen met een beperking kunnen bij het aankopen van hun kaartjes ook hun zorgwensen aangeven.
09-05-2022
Drie voorstellingen gaf het ‘Circus in de Zorg’ op 7 mei in de Achtse Barrier in Eindhoven. Clowns, acrobaten en de honden en poezen vermaken buurtbewoners voor wie het niet vanzelfsprekend is om een dagje uit te gaan. Een initiatief van Hart voor de Buurt, een samenwerking van zorggroep Archipel Eerdbrand, wijkcentrum De Mortel en de projectgroep Jeugdzorg op de juiste plek. Zij organiseren activiteiten voor meer verbinding in de wijk. ,,Wij willen jong en oud verbinden. Er zijn drie voorstellingen voor kwetsbare mensen uit de Achtse Barrier, bewoners van zorgcentrum Eerdbrand, aangevuld met kinderen. Het doel is om mensen samen te brengen voor wie het moeilijk is om ergens naartoe te gaan.” ‘Circus in de Zorg’ treedt landelijk op. Portier Frenky, alias clown Frenky en in het dagelijkse leven Jan Plug, vertelt dat ze dit al twintig jaar doen. ,,Het is een kleinschalig circus waarmee we kriskras door het land trekken. We zijn geliefd in Eindhoven, want je ziet ons hier regelmatig bij de zorginstellingen. Het is dankbaar werk. Mensen leven weer op.”
05-05-2022
In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten theaters en theatergezelschappen hebben geboekt op het gebied van diversiteit en inclusie door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. Dit keer de deelanalyse van Theater Utrecht.
05-05-2022
Mensen met gehoorproblemen horen hoge tonen vaak minder goed. Maar er kunnen ook andere beperkingen zijn. Een hoortoestel kan helpen, maar vooral bij muziek schiet zo'n apparaat tekort. Hoe kun je muziek zo bewerken dat het beter klinkt voor slechthorenden? Dat is de centrale vraag in een nieuw internationaal onderzoeksproject. De universiteit van het Britse Salford werkt hiervoor samen met onder meer de BBC en Google. En het is een wedstrijd: onderzoekers uit de hele wereld kunnen hun beste idee insturen. De bedoeling is dat zij een wereldwijd netwerk gaan vormen, om zo te proberen muziek voor iedereen toegankelijker te maken. Het project richt zich niet alleen op gehoorapparaten, maar ook op andere mogelijkheden, zoals het verbeteren van muziek uit consumentenapparatuur en uit mengtafels op live-locaties.
05-05-2022
Op 26 maart vond tijdens Festival Cement op initiatief van Ensemble Nieuwe Theaterwerkers (ENT) de tweede Talk plaats: Working Apart Together. Studenten en docenten van alle theateropleidingen in Nederland gingen met elkaar in gesprek over diversiteit en inclusie. Waar in de eerste bijeenkomst in november de nadruk lag op het delen van lived experiences ging het ditmaal vooral over de volgende stap: hoe vertaal je deze vaak vervelende ervaringen naar aanpassingen in beleid? Met andere woorden: hoe gaan we van incidentele gesprekken over diversiteit en inclusie naar een school waarin dit institutioneel is ingebed? Om deze vraag aan den lijve te ondervinden vond er ’s ochtends een workshop plaats, gegeven door ECHO (Expertise Centrum Diversiteitsbeleid). Tijdens die workshop kregen de studenten de kans om zich te verplaatsen in de rol een managementteam op een theaterschool. Op deze manier werden twee casussen behandeld, door twee verschillende teams. Zij bespraken hoe je als school een actieve studentenorganisatie optuigt en hoe je een inclusief curriculum vormgeeft. Tijdens deze gesprekken ondervonden de studenten de moeilijkheden waar de échte managementteams van theaterscholen dagelijks mee worstelen. Later op de dag was er een talkshow, met Amira Al Rawi, Devika Partiman, Sem Abelskamp, Aidan Okashi, Rob Ligthert en Selm Wenselaers. Er werd o.m. gesproken over vragen als : hoe vinden studenten en instituties elkaar? hoe schep je een gedeelde tussenruimte waarin je elkaar begrijpt? Verslag van Sebbe Pol, die Writing for Performance aan de HKU studeert. Op 7 en 8 mei organiseert ENT het volgende evenement: het eerste Congres, met het thema ‘samenscholing’.
03-05-2022
Een cinemabezoek moet voor iedereen mogelijk zijn. Ook als je, om wat voor reden dan ook, sneller overprikkeld bent dan een ander, vindt Chassé Cinema in Breda. Daarom organiseert Chassé Cinema prikkelarme filmvertoningen op 25 mei, 29 juni en 20 juli 2022. Tijdens het bezoek zorgt Chassé Cinema ervoor dat het geluid zachter staat (70db), het licht wordt niet helemaal gedempt en het is mogelijk om de zaal tussendoor te verlaten. Chassé Cinema heeft zich voor een prikkelarm ontvangst laten adviseren door Stichting Onbeperkt Genieten. Met alle adviezen is er gewerkt aan de juiste voorbereidingen voor een prikkelarm bezoek aan de cinema. “In Nederland leven ontzettend veel mensen die extra gevoelig zijn voor prikkels. Ook voor deze mensen willen we film en theater toegankelijk maken. Met deze pilot in Chassé Cinema maken we een eerste stap in die richting. Hopelijk kunnen we ons prikkelarme aanbod in de toekomst verder uitbreiden”, aldus Eva Stravers, programmamaker Chassé Theater.
03-05-2022
Elk jaar komen duizenden nieuwe bewoners naar Nederland. Sommigen komen om te werken of voegen zich bij hun familie. Maar velen zijn door oorlogen en inhumane toestanden in eigen land gedwongen om hier een veilig heenkomen te zoeken. Eenmaal aangekomen moeten ze de taal, ons land, de gewoontes en vooral hun nieuwe landgenoten leren kennen. Kunst- en cultuurprojecten zijn hierbij behulpzaam. In de sessie op 1Sociaaldomein, het eigen kanaal van LKCA, op 17 mei wordt er dieper ingegaan op in wat cultuurparticipatie kan betekenen in de lange weg van inburgeren, settelen en een leven opbouwen.
02-05-2022
Van betere kinderopvang, bewustwording en inzicht in salarisongelijkheid tot quota, bonussen en boetes. Het kwam op 28 april aan de orde op het congres Point of View in Eye Filmmuseum, waar werd gediscussieerd over de noodzaak van en mogelijkheden om de man-vrouwverhoudingen in de film- en tv-industrie beter in balans te krijgen. Dit n.a.v. het onderzoeksrapport Beter is nog niet goed genoeg, dat in februari werd gepresenteerd door Vrouwen in Beeld, de organisatie die ook het congres organiseerde. De ongelijke genderverhoudingen zijn een “groot, stug en hardleers euvel”, zei Jacqueline Blom, actrice en een van de initiatiefnemers van Point of View. Het gaat Blom niet alleen om de personele verhoudingen binnen de sector maar ook welk effect dat heeft op wat gemaakt wordt: de films en series, die nu nog steeds hoofdzakelijk een mannelijk perspectief tonen en vrouwen vaak afschepen met clichérollen. Om daar iets aan te doen is platform pointofview.nu opgericht, dat komend najaar wordt gelanceerd. Hier worden verschillende initiatieven bij elkaar gebracht, kennis gedeeld en discussies aangejaagd. Dat er behoefte is aan zo’n gezamenlijk platform bleek wel uit de workshops waarin obstakels voor emancipatie werden geïdentificeerd en mogelijke oplossingen aangedragen. Keynote speaker van de dag was Anna Serner, de voormalig CEO van het Filminstituut van Zweden. Vlak na haar aantreden in 2011 zette zij vol in op gendergelijkheid vanuit de gedachte: met een grotere diversiteit in productieteams krijg je vanzelf films met een hogere kwaliteit. Serner is een doortastende persoonlijkheid die van concrete actie houdt en haar publiek een helder stappenplan voorlegde. Wie iets wil doen aan genderongelijkheid moet eerst de status quo in beeld brengen, daarna een duidelijk doel en visie formuleren met een deadline, om vervolgens een strategie en beknopt actieplan op te zetten. Niet onbelangrijk: zorg dat je budget hebt om je plannen te realiseren. Bero Beyer, directeur van het Nederlands Filmfonds, toonde zich desgevraagd zeer ontvankelijk voor “iedere maatregel die kan helpen”. Dat het hem tegenwind zal opleveren, vindt hij niet erg, “maar ik heb concrete voorstellen nodig en solidariteit”. Een verslag van Edo Dijksterhuis.
28-04-2022
Zie je kansen om cultuureducatie, cultuurparticipatie, bibliotheekwerk en het sociaal domein te verbinden, maar weet je niet waar je terechtkunt met je ideeën? In een artikel heeft LKCA alles over gemeentelijk cultuurbeleid en beleid in het sociaal domein op een rij gezet.
28-04-2022
Onderwijskansen zijn namelijk medebepalend voor de prestaties, het welzijn en ook de toekomstperspectieven van leerlingen. Daarom speelt dit thema een belangrijke rol binnen de onderwijsvernieuwingen de komende jaren, zoals Cultuureducatie met Kwaliteit en Curriculum.nu. Maar wat houdt gelijke kansen eigenlijk in hoe verhoudt het zich tot diversiteit? En hoe pas je inclusie toe? Op 12 mei is het LKCAtelier gewijd aan de rol van diversiteit en inclusie in relatie tot cultuureducatie.
28-04-2022
Met de komst van Oekraïense vluchtelingen en hun kinderen komt er een nieuwe uitdaging op het Nederlandse onderwijs af. Op welke manier zorgen we ervoor dat Oekraïense kinderen zo snel mogelijk in het Nederlandse onderwijs worden opgenomen? En welke rol kan cultuur spelen in dit proces? Max van Alphen, werkveldspecialist cultuureducatie, met adviezen. Plus een geüpdatete versie van het kennisdossier ‘Cultuur en nieuwkomers’
28-04-2022
Tijdens vier scout nights pitchten veertig jonge makers in maart hun werk om in aanmerking te komen voor een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Van hen werden er 25 geselecteerd voor de volgende ronde: stuk voor stuk makers met een groot potentieel en de ambitie om een ander geluid te laten horen in de culturele sector en daarbuiten. Het fonds organsieerde voor het derde jaar op rij scout nights binnen de Regeling Talentontwikkeling. Net als voorgaande edities stonden de scout nights bol van diversiteit, creativiteit en dromen. Vijf scouts wisten een groot aantal makers te bereiken die zich in belangrijke mate op eigen kracht ontwikkelden in hun vak. De scouts waren elk gekoppeld aan een andere stad: Saïd Belhadj (Utrecht), Jess Oberlin (Eindhoven), Shirin Mirachor (Rotterdam), Wouter Pocornie (Amsterdam) en Philip van Vorstenbosch (Zwolle). De in Eindhoven geplande scout night werd vanwege een beperkt aantal aanvragen samengevoegd met die van Utrecht. In Zwolle werd voor het eerst een scout night georganiseerd. Met de scout nights wil het Stimuleringsfonds een groep makers bereiken die veel minder zichtbaar is in de culturele sector. De ontwikkelplannen van de 25 geselecteerde makers worden in de tweede ronde van de Regeling Talentontwikkeling beoordeeld door de adviescommissie van deze regeling, samen met de plannen van makers die volgens de reguliere procedure werden geselecteerd in de eerste ronde. De definitieve selectie van makers die een talentontwikkelingsbeurs van € 24.000 van het Stimuleringsfonds ontvangen, wordt begin augustus 2022 bekendgemaakt.
26-04-2022
“Traditionele methoden om diversiteit en inclusie te bevorderen hebben vaak geen oog voor raciale ongelijkheid die ingebed zit in onze maatschappij. Deze methoden focussen namelijk vaak slechts op het afvinken van hokjes om inclusief te lijken, waarbij geen aandacht is voor de bedrijfscultuur. Het vermogen om een bedrijfscultuur te doorbreken waarin racisme en andere vormen van uitsluiting plaatsvinden, maakt meer impact. Hierbij gaat het erom dat mensen op een gelijkwaardige manier met elkaar om leren gaan. Daarom maakt antiracisme actief onderdeel uit van het diversiteits- en inclusiebeleid van veel Britse culturele organisaties en organisaties die met hen samenwerken. Velen hebben het ook specifiek over diversity, inclusion and equity (diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid).” In het kader van diversiteit en inclusie voegen Britse culturele organisaties de daad bij het woord door antiracistisch te werk te gaan. Wat is antiracisme en wat kan de Nederlandse sector leren van de Britten?
26-04-2022
Lieneke Hulshof bezocht de centrale overzichtstentoonstelling The Milk of Dreams op de 59e editie van de Biënnale van Venetië. Daar ziet ze hoe prachtige, solidaire en inclusieve kunst van nu extra hard botst met onderliggende structuren van macht en ongelijkheid. De tentoonstelling mag gerust revolutionair genoemd worden, vindt Machteld Leij. Bijna alle kunstenaars zijn vrouw of transgender. In het centrale paviljoen in de Giardini zijn zelfs alle bijdragen afkomstig van vrouwen, vaak onbekend, soms gemarginaliseerd, nu vol in de aandacht. Leij schreef ook over de landenpaviljoens op de Biënnale.
14-04-2022
Ook ouderen die minder mobiel zijn geworden, willen wel eens naar het theater. En dan liefst niet alleen. Daarom is theater De Kring in Roosendaal gaan samenwerken met de stichting Vier Het Leven. Vrijwilligers van Vier Het Leven halen ouderen thuis op, begeleiden hen tijdens de theateravond en brengen hen weer thuis. Zo blijven ouderen betrokken bij activiteiten die ze anders vaak moeten missen, oordeelt De Kring. De samenwerking start bij het afscheidsoptreden van Willeke Alberti op 1 mei. Vier Het Leven organiseert culturele activiteiten voor ouderen, waarbij alles is geregeld om zorgeloos te genieten. Deelnemers reserveren een voorstelling uit de selectie die Vier Het Leven aanbiedt.
12-04-2022
Theater met Tolk heeft de voorloper award gewonnen tijdens de Ctalents Diamond Awards 2021 vanwege de vele theatervoorstellingen en festivals die ze toegankelijk hebben gemaakt door de inzet van gebaren- en schrijftolken. Ze adviseren organisaties over inclusie, diversiteit en toegankelijkheid. Daarnaast zetten ze mensen met een auditieve beperking in bij het Gebarencafé waar doven en horende samenwerken.
05-04-2022
‘Beter is nog niet goed: de positie van vrouwen in de film- en tv-sector in Nederland 2011 – 2020.’ is het eerste grootschalige onderzoek waarmee de discussie over de verbetering van de positie van vrouwen in de av-sector in cijfers kan worden gefundeerd. Creative Europe Desk sprak met Esther Schmidt en Andrea Posthuma, beide betrokken bij het onderzoek. Op 28 april volgt een conferentie, waar in kleine werkgroepen met mensen uit de sector in gesprek gegaan wordt en concrete doelen worden geformuleerd, waarmee ze dan zelf aan de slag gaan. De conferentie wordt georganiseerd door platform Point of VieW met steun van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in samenwerking met Vrouwen in Beeld, Zien Doet Volgen, Nederlands Film Festival, NFF Extended, Dutch Academy For Film, Eye, Creative Europe Desk NL.
05-04-2022
Nederlandse musea proberen steeds vaker een meer diverse collectie op te bouwen, maar het blijkt vooralsnog onmogelijk alle oneffenheden uit het verleden weg te poetsen, volgens Joke de Wolf. Over de wirwar van kunst van Sovjetkunstenaars, mensen met een beperking en vrouwen.
05-04-2022
Tekst zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Dat is het principe vanuit waar het toegankelijkheidsproject van de GAU, MEVW, Stichting Dedicon, Accessibility en andere partijen aan werkt. Met het oog op de aankomende European Accessibility Act kijken deze partijen daarom naar de manieren waarop tekst toegankelijk gemaakt wordt voor mensen met een beperking. Op de website van Inclusief Publiceren, een initiatief van o.m. brancheverenigingen in de uitgeverswereld en de Koninklijke Bibliotheek, zijn video's geplaatst met betrekking tot toegankelijkheid. Deze gaan bijvoorbeeld over onderwerpen als vergrotingssoftware, EPUB3, tekstindeling en de voorleesfunctie.
05-04-2022
Het kennisdossier ‘Cultuur en nieuwkomers’ is door LKCA geactualiseerd. Meedoen aan culturele activiteiten kan positief bijdragen aan het inburgeringsproces en vergroot het wederzijds begrip.
05-04-2022
Iedere donderdagmiddag organiseert Impresariaat Kunsten een culturele activiteit voor de statushouders woonachtig in de oude kazerne in Tilburg in samenwerking met het Refugee Team Tilburg en Contour de Twern. Ze zijn in maart van start gegaan met muzikale concerten en zullen dit uitbreiden met theater- en circusoptredens en diverse workshops. Een initiatief wat tot nu toe al mooie ontmoetingen heeft gecreëerd. Impresariaat Kunsten bemiddelt tussen (potentiële) opdrachtgevers en (oud) studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten
05-04-2022
In 2017 ontstond bij het Noordwijk Overleg, een groep bestaande uit vertegenwoordigers van BIS-theatergezelschappen en standplaatstheaters, de urgentie om de podiumkunsten in Nederland meer divers en inclusiever te maken. Uit dit overleg, vernoemd naar de plaats waar het collectief samenkomt, ontstond in 2018 het driejarig stimuleringsprogramma Theater Inclusief. Aan de hand van de vier P’s die staan voor personeel, programmering, publiek en partners beogen de 19 partners die zijn aangesloten bij het initiatief de podiumkunsten een betere representatie te laten zijn van de Nederlandse samenleving. In het theaterseizoen 2021-2022 onderzoekt de Boekmanstichting in opdracht van Theater Inclusief de resultaten die de negentien aangesloten partners hebben geboekt door deel te nemen aan het driejarig stimuleringsprogramma. De onderzoekers voeren een documentanalyse, enquête en diepte-interview uit, die resulteren in individuele deelanalyses per partner en een overkoepelend eindrapport met algemene bevindingen. Wat waren de ambities en doelen van de partners op het gebied van diversiteit en inclusie? Hebben de theaters en theatergezelschappen vooruitgang geboekt op de vier P’s? Welke verbeterpunten zijn er? En hoe zien de partners de toekomst van een diverse en inclusieve theatersector? Deelnemers aan Theater Inclusief uit Noord-Brabant zijn : Park Theater, Eindhoven, Chassé Theater, Breda, Schouwburg Concertzaal Tilburg, en Het Zuidelijk Toneel. De komende periode verschijnen de deelanalyses per theater of theatergezelschap op de website van de Boekmanstichting. De eerste is de deelanalyse van Het Nationale Theater in Den Haag.
04-04-2022
De Raad voor Cultuur vindt dat er nu een unieke kans ligt om de culturele en creatieve sector weerbaarder en wendbaarder te maken én gelijktijdig in te zetten op ruimte voor herstel van de sector na corona. Dat vergt wel een brede blik op het cultuurbestel als geheel en voldoende tijd om het gesprek hierover te voeren. De gebruikelijke vierjaarlijkse cyclus om te komen tot een nieuwe subsidieronde voor cultuur is daarvoor te kort en zou met twee of vier jaar verlengd moeten worden. Dat schrijft de Raad voor Cultuur in een verkennende notitie aan staatssecretaris Uslu van Cultuur en Media. De staatssecretaris heeft de notitie: "Beweging in het bestel - verkenning naar een nieuw advies over het cultuurbestel" op 1 april in ontvangst genomen. Het cultuurbestel van de toekomst is volgens de raad een bestel dat iedere inwoner van Nederland toegang biedt tot cultuuraanbod, cultuureducatie en -participatie. Elke culturele discipline of genre moet daarbinnen aan bod kunnen komen. Het biedt ook iedereen mogelijkheden om cultuur te beleven – op traditionele en nieuwe manieren – om schoonheid te ervaren, verrijkt te worden met kritische reflecties op de samenleving, intellectueel uitgedaagd te worden of emotioneel geraakt. Helaas is dat op dit moment nog lang niet overal zo. Raad voor Cultuur. In de gesprekken die de raad de afgelopen twee coronajaren met de cultuursector, fondsen en overheden voerden, kwamen steeds weer dezelfde structurele knelpunten terug. Het gaat er daarbij onder meer om dat cultuureducatie en -participatie helaas nog lang niet voor iedereen in Nederland vanzelfsprekend zijn. Ook regionale spreiding en diversiteit van het aanbod en publiek vragen om aandacht. Net als een eerlijke en stabiele culturele arbeidsmarkt voor makers en andere werkenden in de sector. Deze knelpunten stonden voor de pandemie ook al op de agenda, maar kwamen door de opeenvolgende lockdowns nadrukkelijker aan de oppervlakte. Dit beeld werd nog eens bevestigd in een inventarisatie van 30 jaar cultuurbeleid, die de raad eind vorig jaar maakte. De zogeheten Subsidie, o.m. de Culturele basisinfrastructuur (BIS), ziet de raad nadrukkelijk niet als het enige beleidsinstrument om tot een weerbaardere en wendbaardere sector te komen. Om de structurele knelpunten aan te pakken wil de raad een visie ontwikkelen op het gehele cultuurbestel in 2035 en een pad uitstippelen over hoe daar te komen. “Uit alle berichten horen we dat de bezoekersaantallen achterblijven”, vertelt voorzitter Kristel Baele. Ze licht de notitie toe in het NOS Radio 1 Journaal. De sector kampt nog steeds met de gevolgen van de coronacrisis. “We zijn er nog lang niet.”
31-03-2022
Het Palais de Tokyo in Parijs sluit dit jaar de viering van zijn 20-jarig bestaan af met de inwijding in december van een nieuw "zorgcentrum", een onderkomen voor programma's die kunst promoten als krachtige bron van welzijn. Het paviljoen zal de naam HAMO dragen, hetzelfde uitgesproken als het Franse woord voor gehucht. Voor Tanguy Pelletier, directeur publieke programma's van het museum voor hedendaagse kunst, zal het "een transformatiekamer zijn, een instrument om bezoekers van alle horizonten, publiek met een handicap of van [gemeenschapsgroepen] beter te ontvangen, zelfs wanneer er geen tentoonstellingen in het gebouw aan de gang zijn".
31-03-2022
Wie of wat maakt Europa? En hoe zorgen we voor een meer inclusief continent? De komende vijf jaar gaat LKCA in een interdisciplinair consortium onder leiding van cultuurhistorica Rachel Gillett (Universiteit Utrecht) met deze vragen aan de slag. De Nationale Wetenschapsagenda stelt voor het onderzoeksprogramma Re/Presenting Europe: Popular Representations of Diversity and Belonging een subsidie van 4,9 miljoen euro beschikbaar. De onderzoeksgroep kijkt onder andere naar positieve voorbeelden van verbondenheid in hiphop. LKCA, als kennispartner betrokken bij het onderzoeksproject, onderstreept het belang van samenwerking met maatschappelijke (community based) organisaties. Claudia Marinelli (LKCA): “Het onderzoek vindt plaats met mensen uit de praktijk én wordt teruggegeven aan die praktijk, door bijvoorbeeld theatervoorstellingen, podcasts en dialoog-sessies. Alleen dan kunnen we een verandering bewerkstelligen.”
31-03-2022
Eenzaamheid is een complex verschijnsel. Ook in de cultuursector is eenzaamheid op dit moment een belangrijk gegeven. Kunst is van belang voor de individuele (geestelijke) gezondheid, daarnaast streeft de cultuursector inclusiviteit na, niemand wordt uitgesloten.
31-03-2022
Mensen met een beperking kunnen op veel plekken meedoen aan kunstlessen of andere culturele activiteiten. Ook voorstellingen zijn steeds vaker toegankelijk voor mensen met een beperking. Op de landkaart Inclusieve Podiumkunsten kan men per provincie zien wat er gebeurt op het gebied van inclusieve podiumkunsten. Ook als men op zoek is naar samenwerking of ervaringsdeskundigen, kan deze landkaart behulpzaam zijn.
31-03-2022
In 2018 organiseerde de BNA op initiatief van de toenmalig voorzitter Nathalie de Vries een rondetafelgesprek over de positie van vrouwen in de architectuur. Het was een jaar nadat #metoo uit Amerika naar hier overwaaide, in 2020 gevolgd door Black Lives Matter; bewegingen die veel teweegbrachten, ook op architectuuropleidingen en architectenbureaus. Eind 2020 verscheen de publicatie Mevr. De Architect, een verzameling interviews met Nederlandse vrouwelijke architecten en essays over vrouwen die ‘weggeschreven’ zijn uit de architectuurgeschiedenis. Bij de verkiezing van de nieuwe BNA-voorzitter in 2021 werd de positie van vrouwen onbedoeld het hoofdthema, toen architect Joris Deur zich als tegenkandidaat van de latere BNA-voorzitter Jolijn Valkk opwierp. In een interview stelde hij dat ‘we al geëmancipeerd zijn’, maar ook dat ‘het voor vrouwen gewoon veel zwaarder is om werk en privé te combineren’ en dit ‘moeilijk is te doorbreken.’ Dat laatste is evenwel wat Valk – met grote meerderheid door de ledenraad gekozen - beoogt als voorzitter. Wat is nodig om tot een inclusieve branche te komen? Een driegesprek over de v/m-verhoudingen in de architectuur toen, nu en morgen, met kunsthistoricus Erica Smeets, BNA-architect Joost Ector en BNA-voorzitter Jolijn Valk.
31-03-2022
Op 3 juni vindt in Amsterdam een nieuwe editie van het designevenement What Design Can Do (WDCD) plaats. Tijdens de conferentie in het International Theater Amsterdam worden thema’s als klimaat, gender en rechtvaarheid besproken. Een van de hoofdthema’s die worden besproken, is verandering om een gezonde toekomst voor mens en planeet veilig te stellen. “Maar hoe kunnen we dat bewerkstelligen? Kan de relatie van design met consumentisme, afval en waarde opnieuw gedefinieerd worden? En hoe maken we een circulaire toekomst niet alleen bereikbaar, maar ook aantrekkelijk voor iedereen?”, zijn vragen die daarbij aan de orde worden gesteld. Ook de ‘gender gap’ als het aankomt op design en macht behoort tot de centrale thema’s tijdens WDCD. “Samen zoeken we uit waarom de gender gap zo wijdverspreid blijft en vragen we onszelf: wat zijn de vooroordelen en onrechtvaardige omstandigheden waar het systeem op gebouwd is? En hoe kunnen we design gebruiken als instrument om op te pleiten voor de rechten van vrouwen en de non-binary-, trans- en queergemeenschappen?”, meldt de organisatie. Het derde hoofdthema is ‘geen klimaatactie zonder maatschappelijke rechtvaardigheid’. De rijkste één procent van de wereldbevolking is verantwoordelijk voor twee keer zoveel kooldioxide als de armste vijftig procent, maar toch delen ze de verantwoordelijkheid voor de gevolgen niet evenredig.
31-03-2022
Europa is decennialang een bestemming geweest voor vluchtelingen uit de gehele wereld. Door de recente inval in Oekraïne komt een groot deel van deze vluchtelingen echter plots uit Europa zelf. In deze nieuwe ontwikkeling heeft de geografische nabijheid van de crisis en de snelle beleidsactie die van de buurlanden wordt verlangd om vluchtelingen bij te staan ook nieuwe juridische en politieke mogelijkheden doen ontstaan. Hoe kunnen ontwerpers hierop reageren en direct met vluchtelingen werken om hen te helpen de controle over en de waardigheid in hun eigen leven terug te krijgen? BNI sprak hierover met Ilaria Palmieri, een Italiaanse interieurontwerper die momenteel de MA-opleiding Interieurarchitectuur (INSIDE) volgt aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in ’s-Gravenhage. Haar onderzoek is gericht op de precaire situatie waarmee veel mensen te maken hebben terwijl ze in vluchtelingencentra wonen. Ze vraagt zich af of een ruimtelijk begrip van het begrip gastvrijheid kan leiden tot interessante ontwerpvoorstellen die vluchtelingen mondiger maken en hen meer controle geven over hun leven, ondanks de onzekerheid waarmee ze worden geconfronteerd
31-03-2022
Eind 2020 deed EU-commissievoorzitter Ursula von der Leyen een oproep om de klimaatdoelstellingen van de Europese Green Deal te koppelen aan sociale en culturele innovatie. Hiervoor zijn ontwerp- en verbeeldingskracht nodig. New European Bauhaus is een oproep aan ontwerpers, wetenschappers, creatieve denkers, burgers en beleidsmakers om de duurzaamheidstransitie tastbaar te maken en dichter bij de mensen te brengen. Het New European Bauhaus berust op drie pijlers: schoonheid, duurzaamheid en inclusiviteit. Het College van Rijksadviseurs is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gevraagd nationaal aanspreekpunt te worden voor New European Bauhaus (NEB).
29-03-2022
“Tijdens atelierbezoeken zweeg ik over mijn moederschap en bij mijn aanvragen voor het Mondriaanfonds durfde ik niet te schrijven dat ik twee kinderen had gekregen en daarom geen werk kon tonen van de afgelopen vier jaar. Ik heb dat als verwarrend en ondermijnend ervaren. Openlijk en zichtbaar moeder zijn binnen de kunstwereld was zoiets als het verliezen van je keurmerk. Ik ontving nadat ik moeder was geworden voor het eerst geen beurs meer. Mogelijk omdat ik niet kon aantonen dat ik in de afgelopen jaren een dynamische en bloeiende kunstenaarspraktijk had gehad. Mogelijk omdat ik geen ruimte meer had voor oeverloos experiment en het avontuur in mijn werk tijdelijk wat minder was. Mogelijk omdat mijn aandacht en concentratie was veranderd. Het niet meer ontvangen van een beurs had verstrekkende gevolgen voor mijn kunstenaarschap: ik moest mijn atelier uit en op een andere wijze geld verdienen. Ondanks dat ik zo bewust en weloverwogen de stappen in mijn carrière had gepland leek het alsof ik alsnog had verloren. “ Cécile Verwaaijen over kunstenaarschap en moederschap
28-03-2022
Sinds #metoo krijgen seksuele intimidatie en misbruik ook in films brede aandacht. Erover praten blijkt moeilijk. Toch laten vrouwen soms hun stem horen, met ontzagwekkende moed. Alle besproken films worden vertoond tijdens het Movies that Matter festival van 8 tot en met 16 april 2022.
28-03-2022
Ze was de eerste vrouwelijke schouwburgdirecteur van Nederland – zo staat Lammigje Ogterop-Worst in Meppel bekend. De weduwe bouwde in 1886 een toneelzaal aan haar koffiehuis en hotel om de concurrentie van andere etablissementen voor te blijven, en meer dan 135 jaar later is Schouwburg Ogterop nog altijd actief. Enkele jaren geleden vatten interim-directeuren Loek Buys en Dorien van de Laak het plan op om een nieuw productiehuis voor Drentse theatermakers op te richten, en dat kreeg de naam van de eerbiedwaardige grondlegger mee – Productiehuis Mevrouw Ogterop was geboren. Lotte Dunselman is artistiek leider van het nieuwe Productiehuis Mevrouw Ogterop in Meppel. Haar eerste voorstelling gaat over de rol van de vrouw (en specifiek actrices) in de theatersector. “In de theatersector merk je dat de macht nog steeds bij mannen ligt, er zijn meer mannenrollen, er zijn meer mannelijke regisseurs en schrijvers, de directies van de grote gezelschappen bestaan voor het overgrote deel uit mannen.”
22-03-2022
In een cultureel (leer)ecosysteem zijn wegwijzers of gidsen onmisbaar. Dit kunnen cultuurcoaches zijn, maar ook leerkrachten, kunstdocenten, buurtwerkers of ouders – iedereen die kinderen of jongeren bekendmaakt met of begeleidt naar passende culturele en kunstzinnige activiteiten. In het LKCAtelier van 21 april aandacht voor wat er nodig is om succesvol te zijn als gids.
22-03-2022
Een divers personeelsbestand gaat niet alleen over het aantal zwarte en witte medewerkers. Een blog van Alida Dors, artistiek directeur van Theater Rotterdam en oprichter van Solid Ground Movement en dansgroep Backbone.
21-03-2022
Het is nog steeds slecht gesteld met gendergelijkheid in Hollywood. Er zijn twee keer zoveel mannen als vrouwen te zien in Hollywoodfilms en in 85% van die films wordt het aantal vrouwelijke personages overvleugeld door mannelijke rollen. Dat blijkt uit het recente Amerikaans onderzoeksrapport ‘It’s a Man’s (Celluloid) World’ van Martha Lauzen, directeur van het Center for the Study of Women in Television and Film aan de universiteit van San Diego. “Ondanks grote veranderingen in de filmindustrie de afgelopen jaren is de on screen genderratio relatief stabiel gebleven”, stelt de onderzoeker, die haar cijfers baseert op de ruim 3100 personages die de top 100 best bezochte films van 2021 bevolkten. In 2021 verslechterde de zichtbaarheid van vrouwen zelfs ten opzichte van het jaar daarvoor. Toen was nog 38% van de belangrijke rollen vrouwelijk, maar dat daalde tot 35%. Het aantal rollen met tekst ging met 2% omlaag naar 34%. En exclusief vrouwelijke hoofdrollen ging van 31 naar 29%. In slechts 8% van de films waren evenveel mannelijke als vrouwelijke personages te zien. Een nog kleiner aandeel, 7%, bevatte meer vrouwen dan mannen. Wat ook uit de cijfers naar voren kwam is dat vrouwelijke hoofdrolspelers het meest voorkomen in drama (36%), gevolgd door horror (21%), geanimeerde speelfilms (18%), actiefilms (14%), komedies (7%) en documentaires (4%). Als de film gemaakt wordt door een vrouwelijke regisseur of een vrouw is verantwoordelijk voor het script neemt de kans op vrouwelijke rollen aanzienlijk toe. De vrouwelijke representatie wordt we meer divers. In 2020 was 71% van de sprekende rollen weggelegd voor witte vrouwen. Een jaar later was dat aandeel gedaald tot 60,6%
21-03-2022
Eind 2021 ondervroeg Cultuurmarketing via het jaarlijkse Cultuurmarketing Onderzoek 445 marketeers in de cultuursector in Nederland en België naar de voornaamste uitdagingen op het gebied van Diversiteit en Inclusie. In hetzelfde jaar kwamen 10 vakgenoten tijdens de Cultuurmarketing commissie ‘Evaluatie van inclusiviteitsbeleid’ op regelmatige basis bij elkaar om uit te wisselen over hun ervaringen in de praktijk. Hoe kan je vanuit een marketingcommunicatiepositie impact maken in de organisatie wanneer het aankomt op D&I? En hoe vind je manieren om de effectiviteit van deze inspanningen te meten? Patrica Liplijn over enkele resultaten en learnings uit zowel het Cultuurmarketing Onderzoek als de commissie-bijeenkomsten.
17-03-2022
Als je het Nederlandse theatermaaksters vraagt, is het een ‘vette tijd’ om een vrouw te zijn. In hun uitgesproken feministische stukken krijgen vrouwen rollen met meer diepgang. Alles om de eenzijdige canon te verrijken. Herien Wensink sprak met Eline Arbo, Nina Spijkers, Magne van den Berg, Hannah van Wieringen en Marloes IJpelaar.
17-03-2022
Op 17 oktober 2021 kwam een groep van 70 bezoekers van de Dutch Design Week samen om deel te nemen aan het 7e Social Design Showdown evenement over inclusiviteit. Zowel onsite als online discussieerden ze over een onderwerp dat vaak als de basis van social design wordt beschouwd: inclusiviteit. In een serie van drie artikelen volgt hier een reflectie op de resultaten. Aflevering 3. From becoming inclusive to inclusive becoming. Over het proces naar inclusiviteit.
17-03-2022
De komende jaren werken het ministerie van OCW, LKCA en het Fonds voor Cultuurparticipatie samen met organisaties uit de culturele sector en het sociaal domein aan de vergroting van de toegankelijkheid, zichtbaarheid en erkenning van cultuurdeelname in de samenleving. LKCA legt kennis over initiatieven die drempels wegnemen of verlagen vast in kennisdossiers. Een overzicht van de kennisdossiers.
17-03-2022
In de danssector, waar als regel wordt uitgegaan van een optimaal functionerend lichaam zonder beperkingen, stelt inclusie gezelschappen en dansscholen voor een forse uitdaging. Groot Brittannië loopt in Europa voorop, en dat is onder meer te danken aan het internationaal opererende Candoco Dance Company. Dat gezelschap bewijst al dertig jaar dat ook andere ‘fysicaliteiten’, lichamen met verschillende beperkingen, in staat zijn tot het creëren van artistiek interessante dans. Er werken, naast negen stafleden, acht dansers met en zonder fysieke beperking. Kimberley Harvey, zelf rolstoelgebruikster, danser, choreograaf en docent, leidt het jeugdprogramma van het gezelschap. Een gesprek.
17-03-2022
Dit wordt hommeles, dacht Evert Bisschop Boele, bijzonder hoogleraar Betekenis van Cultuurparticipatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, toen hij een jaar geleden de Handreiking Waarden Voor Een Nieuwe Taal las. Maar het rumoer bleef uit. Gelukkig maar, vindt hij. Toch voelt ook hij zich ongemakkelijk bij de handreiking. De worsteling met onze wereld is geen binaire keuze, van: wie niet voor mij is, is tegen mij. Deze maand bestaat de handreiking één jaar. De Code Diversiteit & Inclusie gaat samen met Mounir Samuel, Halima Özen en Nikki Manuputty live op Instagram (28 maart om 19.30 uur). In dit gesprek blikken zij terug op de impact van de waarden op de cultuursector.
17-03-2022
Is het voor de culturele sector nog steeds zoveel lastiger om meer divers en inclusiever te zijn? De Code Diversiteit en Inclusie die eind 2019 de wereld in is geslingerd moest het voor de sector in ieder geval makkelijker maken om met het hot topic aan de slag te gaan. Hebben organisaties daar ook echt iets aan? En hoe staat het ervoor? Sanne Tegelaar sprak met Jaap Houdijk van Willem Twee muziek en beeldende kunst in ‘s-Hertogenbosch, Mijndert Rodolf en Ruud Lemmen van poppodium 013. Tilburg, en met Rozemarijn Romeijn van T*Agency en Schouwburg Concertzaal Tilburg. Ze willen allemaal graag meer de verbinding met de stad opzoeken. Maar in hun benadering van diversiteit zit ook nog volop diversiteit
10-03-2022
ENGAGEMENT ARTS NL is een organisatie van en voor kunstenaars die zich inzet tegen seksueel geweld, seksisme, racisme en machtsmisbruik in de kunsten. Als laagdrempelig peer-to-peer-initiatief biedt ENGAGEMENT ARTS NL ondersteuning aan zowel individuele kunstwerkers als gemeenschappen, en gaat het in gesprek met instellingen en organisaties om veiligere en meer inclusieve werkomgevingen te realiseren. De kunstwereld is voor velen een onveilige omgeving, waar een kleine groep docenten van academies en galeristen veel macht hebben. Jonge kunstenaars blijven kwetsbaar door voortdurende precariteit in combinatie met hardnekkige mythes over artistieke vrijheid, het ‘artistieke genie’ en de subjectiviteit van kunst. Nu steeds meer kunstenaars en cultuurwerkers in Nederland en Europa zich uitspreken tegen deze onveiligheid, ziet ENGAGEMENT ARTS NL de noodzaak om instellingen, bedrijven en organisaties te wijzen op hun juridische en maatschappelijke verantwoordelijkheden in het bijdragen aan veilige werk- en leeromgevingen. NRC sprak met de voorzitter Delphine Bedel.
10-03-2022
Binnen de verkenning naar diversiteit en inclusie in de Brabantse cultuursector, rijzen er twee vragen op: ‘Hoe kan kunst en cultuur bijdragen aan die diversiteit en meer inclusiviteit?’ En: ‘Hoe divers en inclusief is de kunstsector in Brabant eigenlijk?’ Acteur Mandela Wee Wee, docent en uitvoerend artiest op het gebied van muziek, dans en theater, Jacques Jeannau Jean Louis en sociaal werker bij ContourdeTwern en Kwartiermaker bij WIJ West, Joy’s van Lieshout, gingen de afgelopen maanden op pad om die vragen aan de kaak te stellen. Concrete antwoorden? Die komen er niet meteen. Maar wel: nieuwe vragen, andere gesprekken en zelfreflectie. Op verkenning is een initiatief van Kunstloc Brabant.
10-03-2022
Ruim vijftig films – Nederlandse premières en voorpremières – zijn op het International Filmfestival Assen (IFA), van 11 t/m 13 maart, te zien. Ze zijn onderverdeeld in vijf ‘thematische pijlers’: Spotlight, Gender Benders, World Views, Podium en Contour. Spotlight richt de schijnwerper op vrouwelijke filmmakers. Gender Bender bevat films over onderwerpen gerelateerd aan gender, World Views toont films vanuit diverse vrouwelijke culturele perspectieven, Podium zet aanstormend talent in het licht, en Contour tenslotte legt met optredens en installaties de verbinding tussen film en andere kunstdisciplines. Jos van der Burg beschouwt voor.
10-03-2022
Met de publiciteitsactie #spotlightophaar heeft de stichting Backstage Pass op 8 maart Internationale Vrouwendag, de vrouwen die achter en rond het podium werken in de spotlight gezet. Backstage Pass is een pas opgerichte stichting, die een volgende generatie vrouwen wil inspireren en aanmoedigen in het vinden van hun droombaan in de live muziek. Backstage Pass organiseerde eerder ‘Podiumtechniek voor Meiden’. Deelnemers leren wat het werken op en rond een podium inhoudt: hoe gaat het met de ontvangst van publiek, hoe wordt het licht boven het podium opgehangen en bediend, wat doet een stagemanager eigenlijk en wat komt er allemaal bij kijken om een concertdag te organiseren? De stichting bestaat uit ervaren vrouwelijke muziekprofessionals die zelf constateerden dat in een wereld zo divers als de muziekindustrie, de crew achter de schermen dat vaak niet is. Als meer meiden kiezen voor werk in de muziekindustrie dragen deze zo bij aan een beter werkklimaat achter de schermen
10-03-2022
De Poolse Anna Sulkowska-Migon heeft de 2022-editie van het La Maestra gewonnen, een internationaal dirigentenconcours voor en grotendeels door vrouwen. Dat initiatief is broodnodig, want het aantal vrouwen aan de leiding in de klassieke muziekwereld blijft behoorlijk achter. Volgens onderzoek van La Maestra staan wereldwijd maar bij 7,9% van alle professionele orkesten vrouwen aan de top, als artistiek directeur of als chef-dirigent. Dit gaat om 62 vrouwen op de 778 orkesten die zijn ondervraagd. Er wordt wel gestaag vooruitgang geboekt. In 2019 telden ze nog 46 vrouwen in totaal op de hoogste muzikale posities. België doet het opvallend goed: drie van de acht grote orkesten worden geleid door vrouwelijke dirigenten. Nederland maakt ook een inhaalslag. Dirgent Anja Bihlmaier is binnengehaald door het Residentie Orkest. Karina Canellakis maakt indruk als chef-dirigent van ons Radio Filharmonisch Orkest. Met name Duitsland blijft achter. In Oostenrijk, dat bekend staat om het conservatieve karakter van de klassieke muziekwereld, worden twee van de twaalf permanente ensembles nu geleid door een vrouw. Tot 25 jaar geleden mochten vrouwen niet eens spelen in Wiener Philharmoniker - op de harpiste na dan.
10-03-2022
Het Holland Festival viert het 75-jarig bestaan met een actueel programma met twee focusgebieden. Het festival werkt voor deze editie samen met twee associate artists: de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo (1960) en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann (1968. Uit het werk van beide associate artists blijken verschillende gedeelde interesses, waaronder hun bezorgdheid over klimaatverandering. Vandaar in het programma een focus op klimaat. Beide associate artists en veel makers stellen zich momenteel, in het debat over identiteitspolitiek, de vraag: wie zijn wij om dit verhaal te vertellen? Wie mag deze personages spelen? Vanuit welk perspectief worden verhalen het beste verteld? Het tweede focus is daardoor gericht op representatie.
10-03-2022
Worden kinderboeken diverser? De afgelopen jaren las Richard Thiel meer dan 1300 kinderboeken en turfde van elk boek de verhouding tussen jongens en meisjes, de etnische en seksuele diversiteit. Hij vergeleek de kinderboeken uit 2019, 2020 en 2021 en kinderboeken van voor 2011. De conclusie is duidelijk: op alle gebieden worden kinderboeken diverser. Thiel is adviseur interne communicatie bij Breda University of Applied Sciences.
07-03-2022
Tijdens het LKCAtelier van 31 maart leidt Michel Hogenes aan de hand van onderzoeken het thema ‘Ontwerpend Leren als didactisch concept voor Inclusieve cultuureducatie’ in. Aansluitend laten Floortje Smehuijzen van SoundLAB/ Muziekgebouw aan ’t IJ en Jacques van de Veerdonk van Watch that Sound zien hoe zij in de context van hun organisatie ontwerpend leren inzetten en daarmee bijdragen aan een inclusiever muziek- en mediaonderwijs.
03-03-2022
Op 17 februari 2022 publiceerde KVB Boekwerk het verkennende onderzoek Diversiteit en inclusie in het boekenvak. In aanvulling hierop is een lijst samengesteld van 31 Nederlandse initiatieven die zich inzetten voor diversiteit en inclusie (D&I) in het boekenvak. De initiatieven zijn onderverdeeld in drie categorieën: kennis, advies en promotie; publicatie; en boekverkoop. De initiatieven hebben allerlei vormen en hebben verschillende invalshoeken voor D&I. Het zijn ondernemingen, waaronder specialistische boekhandels en uitgeverijen. Maar ook collectieven, boekenreeksen en samenwerkingsprojecten. De meeste zijn klein van omvang en recentelijk opgezet. De meeste initiatieven zijn opgericht naar aanleiding van een gemerkt tekort in het boekenvak. Vaak is er een persoonlijke drijfveer. Lezers en consumenten zijn belangrijke doelgroepen. Veel initiatieven lijken elkaar te kennen en sommigen werken samen, projectmatig of als partner.