25-05-2023
De European Media Industry Outlook is een rapport van de Europese Commissie met als doel mediatrends te onderzoeken en de potentiële impact hiervan op de EU mediamarkten te analyseren. Het onderzoekt drie sectoren (audiovisueel, nieuwsmedia en videogames) en biedt marktoverzichten, technologische trends en opkomende productie- en consumptiepatronen op EU-27-niveau.
23-05-2023
De snelle doorbraak van generatieve artificial intelligence, ofwel de kunstmatige intelligentie die synthetische media creëert, moet op korte termijn worden beantwoord met regelgeving die de rechten van makers beschermt. AI werkt immers dankzij training met miljoenen, zo niet miljarden auteursrechtelijk beschermde werken en daarvoor hebben makers geen toestemming gegeven. Volgens de laatste auteursrechtrichtlijn (de DSM-directive) is dit zogeheten tekst- en dataminen echter gewoon mogelijk, tenzij de maker gebruik heeft gemaakt van een opt-out mogelijkheid, ofwel: je zult uitdrukkelijk moeten aangeven dat je niet instemt met gebruik ten behoeve van AI toepassingen. Over de concrete uitoefening van die opt-out mogelijkheid bestaat veel onduidelijkheid. De Europese auteursrechtorganisatie EVA (European Visual Arts), die op Europees niveau ijvert voor een betere positie van makers, heeft een statement gepubliceerd met standpunten over Artificial Intelligence. EVA pleit voor een gestandariseerde opt-out zodat het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal ten behoeve van AI niet meer mogelijk is zonder toestemming van de rechthebbende. DuPho, de belangenbehartiger voor fotografen, ondersteunt dit standpunt. DuPho zit in het bestuur zit van Pictoright en Pictoright bij EVA is aangesloten.
11-05-2023
Onlangs publiceerde de Raad van Europa een rapport getiteld Free to Create: Artistic Freedom in Europe, waarin de uitdagingen worden onderzocht waarmee Europese kunstenaars en culturele werkers in de praktijk van hun recht op vrijheid van artistieke expressie worden geconfronteerd. Deze variëren van wetten die de creatieve vrijheid beknotten, aanvallen van niet-gouvernementele groepen en online bedreigingen tot de druk "onder de radar" die bijdraagt tot zelfcensuur.
09-05-2023
Welke Europese film vinden wij als publiek de beste van het jaar? Het Europees Parlement wil dat graag weten in het kader van Europese filmpromotie. Om het eenvoudig te houden is er een voorselectie van vijf films. Tot 12 juni kan er gekozen worden voor de Lux Audience Award. De genomineerde films moeten namelijk ook aan een paar criteria voldoen: zij ‘maken ons bewust van huidige sociale en politieke issues, laten het publiek op een aansprekende manier participeren in debatten over Europa, en weerspiegelen de schoonheid en diversiteit van de Europese cinema’. De criteria hebben de voorselectie van de volgende vijf films opgeleverd: Alcarràs van Carla Simon; Burning Days van Emin Alper; Close van Lukas Dhont; Triangle of Sadness van Ruben Östlund; Will-o’-the-Wisp van João Pedro Rodrigues. Het woord ‘audience’ in de Lux Audience Award suggereert dat het publiek de winnaar bepaalt, maar dat is maar ten dele het geval. Om precies te zijn wegen de publieksstemmen voor precies de helft mee. Ook de leden van het Europees Parlement mogen stemmen, en hun scores bepalen de andere helft mee.
09-05-2023
De European Film Academy, de organisatie die onder andere de jaarlijkse European Film Awards uitreikt, is uitgebreid met een recordaantal van 462 nieuwe leden. De European Film Academy (EFA) telt momenteel 4600 leden uit 52 landen. Met de uitbreiding van het contingent filmprofessionals dat stemt over de European Film Awards, streeft de organisatie naar een meer diverse representatie. De helft van de nieuwe leden is vrouw en 1% identificeert zich als non-binair. Acht filmmakers met een Roma-achtergrond uit Hongarije, Groot-Brittannië, Duitsland, Oostenrijk, Kosovo en Zweden maken nu deel uit van de academie. En er is meer dan gebruikelijk gekozen voor editors, production designers, sound designers, componisten, haar- en make-upexperts en kostuumontwerpers. Negentien van de nieuwe leden komen uit Nederland, onder wie multimediakunstenaar Louis Hothothot, regisseur Dana Nechustan en documentairemaker Walter Stokman. De European Film Academy werd in 1989 opgericht en had toen een ledental van maximaal 99. Sinds de jaren 1990 is het aantal stemgerechtigden voor de Europese filmprijzen langzaam gestegen. Sinds 2020 is een kleine groeispurt ingezet en is het gezelschap zo’n 20% groter geworden
09-05-2023
De Europese Commissie heeft op 4 mei een aanbeveling aangenomen over de bestrijding van online-piraterij op commerciële schaal van sport- en andere live-evenementen, zoals concerten en theatervoorstellingen. Hierin spoort zij de lidstaten, de nationale autoriteiten, de houders van rechten en aanbieders van tussenhandelsdiensten aan doeltreffende, evenwichtige en passende maatregelen te nemen om de ongeoorloofde doorgifte van dergelijke streaming tegen te gaan met volledige inachtneming van de grondrechten en de regels inzake de bescherming van persoonsgegevens. De strijd tegen online-piraterij draagt bij tot de versterking van het concurrentievermogen van de sport- en creatieve sector in de EU. Sport en live-evenementen bevorderen een divers Europees cultureel landschap, brengen burgers samen en creëren een gemeenschapsgevoel. De organisatie van dergelijke evenementen en de rechtstreekse uitzending ervan vereisen aanzienlijke investeringen, maar zorgen ook voor economische groei en werkgelegenheid. Ongeoorloofde streaming kan leiden tot een aanzienlijk verlies aan inkomsten voor uitvoerende kunstenaars, organisatoren en uitzenders van sport- en andere live-evenementen, waardoor de levensvatbaarheid van de door hen aangeboden diensten wordt ondermijnd.
02-05-2023
De Italiaanse bioscoopsector heeft nog steeds moeite om te herstellen van de coronapandemie. Volgens cijfers van de Italiaanse distributeursvereniging Anica bedroeg de Italiaanse box office in 2022 306,6 miljoen euro. Dat is nog altijd een forse afname van bijna 50% vergeleken met het gemiddelde van 2017-2019. De Italiaanse regering investeert daarom 20 miljoen euro om het bioscoopbezoek in Italië in de zomermaanden te stimuleren. Het ministerie van cultuur zal ongeveer drie euro per ticket bijdragen. De bezoekers wordt gevraagd zo'n 3,50 euro te betalen. Op dit moment bedraagt de gemiddelde prijs van bioscooptickets in Italië ongeveer 6,80 euro. In september 2022 wees de Italiaanse regering al 40 miljoen euro toe aan bioscopen, theaters, musea, bibliotheken en culturele instituties om ze te ondersteunen bij de hoge energiekosten. Het herstelplan van de regering na de pandemie omvat ook 100 miljoen euro voor renovatiewerkzaamheden aan bioscopen. Daaronder valt ook een extra financiering gereserveerd voor exploitanten die oudere technologie willen vervangen door nieuwe vertoningsapparatuur.
02-05-2023
Met ingang van 2026 zullen de European Film Awards niet langer in december worden uitgereikt, maar in januari. Met de verplaatsing van een maand zullen Europese films en makers prominenter kunnen figureren te midden van de andere grote filmprijzen, waaronder Oscars, Bafta’s en Golden Globes. Ook geeft het de stemmers meer tijd om hun keuze te bepalen. Nominaties zullen nog steeds half november bekend worden gemaakt. De verhuizing naar januari is onderdeel van een campagne om de zichtbaarheid van de Europese cinema te vergroten. Ook de vorig jaar ingestelde Month of the European Film valt daaronder. Gesteund door de European Film Academy vertonen geselecteerde bioscopen in heel Europa dan speciale programma’s die de diversiteit van de Europese film laten zien.
02-05-2023
Twee jaar geleden heeft de overkoepelende organisatie voor independents IMPALA een tienpuntenplan gepresenteerd voor de toekomst van streaming. Hierbij pleitte IMPALA ervoor om de markt voor streamingmuziek eerlijker te maken en een ‘dynamische, boeiende en verantwoordelijke toekomst’ te bieden aan artiesten, labels en fans. Na een beoordelingsproces heeft IMPALA opnieuw opgeroepen tot actie. Voortbouwend op de oorspronkelijke aanbevelingen van IMPALA om streaming eerlijker te maken en een dynamische, aantrekkelijke en verantwoorde toekomst te bieden voor makers en fans, is de nieuwe oproep van IMPALA gebaseerd op drie belangrijke thema’s: 1. Meer geld in de markt krijgen en ervoor zorgen dat de inkomsten niet verwateren. 2. Veranderen hoe de inkomsten worden verdeeld. 3. Bevordering van diversiteit, transparantie en klimaatactie. Volgens IMPALA is ondanks een toename van inkomsten de Europese markt nog ver verwijderd van waar het zou moeten zijn – ongeveer 42% van de niveaus aan het begin van deze eeuw, na een inflatie correctie. Het ontbreken van enige substantiële verandering in abonnementsprijzen in 15 jaar is opvallend. Elke dag worden 100.000 nummers geüpload naar platforms. De inkomsten voor artiesten en platenmaatschappijen worden verdund door deze onoverkomelijke input, samen met factoren zoals streaming manipulatie, niet-muziekcontent en door AI gestuurde muziek. IMPALA’s voorstellen beginnen met een versterkte oproep om de algehele markt te laten groeien, inclusief door het verhogen van abonnementsprijzen, het verhogen van de conversie van freemium en het aanpakken van verwatering.
02-05-2023
Het Europees Parlement gaat binnenkort werken aan twee initiatiefverslagen (INI) die voor auteurs, componisten en BumaStemra van belang zijn. Een INI over "culturele diversiteit en de voorwaarden voor auteurs op de Europese muziekstreamingmarkt" en de andere over "EU-kader voor arbeidsomstandigheden van artiesten en werknemers in de culturele en creatieve sectoren”. Ze zullen de laatste handelingen van dit EP zijn, voor de Europese verkiezingen, waarmee zij nog hun stempel kunnen drukken op het Europese beleid voor een ‘eerlijkere en duurzamere’ digitale markt. De eerste INI zal voornamelijk kijken naar de streamingmarkt en de tweede zal waarschijnlijk bepalingen bevatten over buy-outkwesties. Een INI is een stuk waarin de Commissie verzocht wordt om met een formeel wetsvoorstel te komen. Het initiatiefverslag wordt via eigen procedures door het Europees Parlement opgesteld en heeft binnen de Europese Unie niet de status van een wetgevende procedure. Het initiatiefverslag wordt wel gezien als een belangrijk politiek signaal aan de Europese Commissie dat wetgeving op een bepaald onderwerp wenselijk is. In het kort komt een initiatiefverslag als volgt tot stand: een commissie van het Europees Parlement stelt een voorstel op over een onderwerp waar zij graag Europese wetgeving wil zien. Dat voorstel wordt samen met een resolutie aan het volledige Europees Parlement voorgelegd. Als het Europees Parlement instemt met de resolutie wordt het voorstel voorgelegd aan de Europese Commissie.
11-04-2023
Staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media verwacht in het najaar met een plan te komen tegen het doorverkopen van tickets voor woekerprijzen. Ze noemt het in een Kamerbrief een 'hardnekkig probleem' en wil de consument beter beschermen. SP-Kamerlid Peter Kwint, die hier al jaren voor pleit, reageert niet enthousiast. Kwint vraagt zich nu hardop af wat het kabinet al die tijd in Brussel heeft gedaan om dit onderwerp aan te kaarten. "Er gebeurt al vijf jaar niks omdat het kabinet het in Brussel ging proberen op te lossen en nu lezen we dat het daar niet eens op de agenda staat", zegt hij tegen RTL Nieuws. Uslu zou het liefst willen dat met Europese maatregelen wordt voorkomen dat tickets tegen veel te hoge prijzen worden doorverkocht, aldus de Kamerbrief. Want, stelt ze, als je hier in eigen land paal en perk aan stelt, kunnen bedrijven in landen waar geen regels zijn, nog steeds hun gang gaan. "Op dit moment lijkt het onderwerp echter niet (hoog) op de Europese agenda's voor cultuur en consumentenrecht te staan", laat ze de Kamer nu weten. Daarom wil ze het eerst met nationale maatregelen proberen. Welke maatregelen dat zijn, is niet duidelijk.
04-04-2023
Europese producties (films en tv-seizoenen) vertegenwoordigen 32% van alle werken op VOD diensten, waarbij 21 % afkomstig is uit EU landen. Bijna de helft van de producties komen uit de Verenigde Staten (49 %). Dat blijkt uit een rapport van het European Audiovisual Observatory.
30-03-2023
De stemming over de wijziging van de Mediawet 2008 is op 28 maart uitgesteld tot 4 april. Er was onduidelijkheid ontstaan of de wet het zou halen. Vooral twee moties van de VVD en het CDA maken de wet uiteindelijk onuitvoerbaar en zetten daarmee een streep door de investeringsverplichting van de videostreamers. De wetswijziging is bedoeld om de videostreamers 4,5% van hun jaaromzet verplicht te laten investeren in Nederlandse culturele audiovisuele producties. In de wet worden documentaires, animatiefilm, speelfilm en series genoemd. Ook moeten minstens 80% van die producties door onafhankelijke producenten worden geproduceerd. Tenslotte moeten de producties aan een aantal voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld dat ze voor een overwegend deel in de Nederlandse en Friese taal gesproken zijn. De videostreamers hebben de afgelopen maanden sterk gelobbyd om deze wet tandeloos te maken. Een belangrijk argument daarbij is dat de Nederlandse overheid niet gaat over het geld dat commerciële in de markt verdienen. De Europese regels bepalen echter dat de videostreamers moeten investeren in de content van een EU-land. De moties van de VVD en het CDA zwakken nu de wetswijziging sterk af en maken de uitvoering onmogelijk. Door de moties komen vrijwel alle audiovisuele producties in aanmerking als investering volgens de wetswijziging. Videostreamers hoeven dan niet langer alleen in culturele producties geld te stopen zoals drama en documentaire, maar ook in reality of cabaret. Alleen sport zou uitgesloten zijn. Juist drama en documentaire hebben beperkte financieringsmogelijkheden in Nederland en deze wetswijziging zou een enorme impuls geven aan de sector. Jaarlijks geven Nederlandse consumenten honderden miljoenen uit aan abonnementen bij onder andere Netflix, Videoland en Disney+. Door de wetswijziging zou minimaal zo’n 40 miljoen aan drama en series terug gegeven worden. Ook nu investeren videostreamers al in Nederlandse content, maar is het nog geen verplichting. In Nederland zijn alle videostreamers in buitenlandse handen, net als de drie grootste bioscoopketens en de grotere productiemaatschappijen. Hoewel ze voor veel werkgelegenheid zorgen, wordt er nauwelijks geïnvesteerd in de Nederlandse infrastructuur voor audiovisuele producties. Deze wetswijziging zou ook daar ruimte voor geven.
16-03-2023
Over vijf jaar moet ieder nieuw huis of ander gebouw in de Europese Unie energieneutraal zijn, als het aan het Europees Parlement ligt. Bestaande gebouwen moeten ook sneller worden geïsoleerd en verduurzaamd. Het parlement wil meer vaart maken dan de Europese Commissie en de EU-landen. De commissie stelt voor dat nieuwe gebouwen in 2030 per saldo geen broeikasgassen meer mogen uitstoten. Het parlement wil dat twee jaar vervroegen, en wil dat openbare gebouwen zelfs al over drie jaar enkel nog energieneutraal verrijzen. Om de nieuwe regels te kunnen invoeren moet het parlement het eens worden met de regeringen van de EU-landen. Dat belooft een gevecht te worden nu de standpunten ver uit elkaar liggen en ook de Europese verkiezingen van volgend jaar in zicht raken.
16-03-2023
Lage honoraria, onbetaald werk en systematische uitbuiting. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder beeldend kunstenaars. Kunstenaars die in dienst zijn genomen door instellingen in de publieke sector verdienen gemiddeld een uurloon van 2,60 pond, ver onder het Britse minimumloon van 9,50 pond. Het betreft de betaling van projecten, die varieerden van grote opdrachten en solotentoonstellingen tot lezingen en educatieve workshops. Het onderzoek toont aan dat veel kunstenaars, vooral uit minder bevoorrechte milieus, meerdere extra banen moeten hebben om financieel te overleven. Sommigen vertelden dat ze besloten hadden de kunstwereld helemaal te verlaten, ook om hun geestelijke gezondheid te beschermen.
09-03-2023
Amsterdam (1987), Rotterdam (2001) en Leeuwarden (2018) waren al eens culturele hoofdstad van Europa, en in 2033 mag Nederland er weer een leveren. Dat lijkt ver weg, maar de eerste mogelijke kandidaten roeren zich: Zwolle, Middelburg en Heerlen. NRC spreekt over de nominatie van Heerlen met cultuurwethouder Jordy Clemens (SP). De gemeente investeerde structureel in cultuur. Dat heeft gewerkt. De mentaliteit wordt er langzaamaan een van ‘We zullen eens laten zien wat we hier kunnen’.”, zegt Clemens. De schouwburg in Heerlen trekt steeds meer toeschouwers, ook uit de rest van Zuid-Limburg. Er is fors ingezet op urban culture zoals breakdance en graffiti. Tal van plekken in de gemeente zijn opgesierd met muurschilderingen van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Jaarlijks terugkerende festivals als Cultura Nova en het dansevenement schrit_tmacher mikken zowel op de cultuurliefhebber als op mensen die normaal minder makkelijk met de kunsten in aanraking komen. Dat laatste vindt Clemens cruciaal. Hij herinnert zich hoe op zijn zestiende een wereld openging, toen hij met school voor het eerst de schouwburg vanbinnen zag. In die zin is inzetten op cultuur en kandideren voor culturele hoofdstad volgens de SP’er ook sociaal beleid. Greg Richards, hoogleraar vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit Tilburg, ziet elk jaar een verdere verschuiving naar kleinere hoofdsteden. „Dat maakt vergelijkingen over de impact van de culturele hoofdstad door de jaren heen lastig, want in het begin van dit in 1985 geïntroduceerde fenomeen ging het om steden als Parijs, Berlijn en Amsterdam.” Hij gelooft in de positieve gevolgen van een uitverkiezing. „De kosten zijn veel lager dan die van een evenement als de Floriade.” De hoogleraar deed onderzoek naar de langetermijneffecten in het Roemeense Sibiu, culturele hoofdstad van Europa in 2007. „Daar zie je dat het niveau van de culturele voorzieningen structureel is verbeterd en dat na 2007 meer toeristen zijn blijven komen. Culturele hoofdstad zijn zorgde bovendien voor meer sociale cohesie en een grotere trots op de eigen stad.”
09-03-2023
In heel Europa zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd in de tv-industrie, vooral in de technische departementen. Dat blijkt uit het rapport van het European Audiovisual Observatory. Er is gekeken naar de invulling van zes professionele categorieën door mannen en vrouwen in 50.000 tv- en svod-speelfilms uit de periode 2015-2021. Van de producenten en hoofdrolspelers waren respectievelijk 44% en 47% vrouw. Maar onder cinematografen (8%) en componisten (6%) zijn vrouwen zeer ondervertegenwoordigd. Het rapport splitst de percentages ook uit naar verschillende landen. Dan blijkt Nederland in flink wat categorieën onder het gemiddelde te zitten. Bij regie scoort Nederland nog goed: tussen 20 en 25% terwijl het gemiddelde 17% is. Maar in de categorieën scenarioschrijvers (30-35% versus een gemiddelde van 36%), producers (30-35% versus een gemiddelde van 43%) en cinematografen (0-5% versus een gemiddelde van 8%) blijft Nederland achter. De onderzoekers hebben zich grotendeels beperkt tot het verzamelen van cijfers en laten de interpretatie daarvan over aan de lezer. Wel merken ze op dat er in absolute getallen minder vrouwen dan mannen in de av-sector werkzaam zijn en dat dat van invloed is op de genderbalans. Uit de statistieken blijkt bovendien dat vrouwen minder vaak solo optreden als regisseur, producent of scenarioschrijver dan mannen en dat de teams waarbinnen ze opereren gedomineerd worden door mannen. Het stemt hoopvol dat voor het laatste jaar van het onderzoek, 2021, het vrouwelijke aandeel in regie was gestegen naar 21%. Maar de eindconclusie luidt nog steeds dat de genderverhoudingen traag, bijzonder traag veranderen.
09-03-2023
In februari 2020 bracht de European Construction Industry Federation (FIEC) een position paper uit over het gebrek aan concurrentie in de software-industrie, waarbij klanten worden geconfronteerd met stijgende kosten en beperkte licentie-opties van een klein aantal concurrerende ontwikkelaars. In juli 2020 stuurde een gemeenschap van Britse en internationale ontwerppraktijken een "Open Brief aan Autodesk", waarin zij hun bezorgdheid uiten over het gebrek aan ontwikkeling van kernontwerpsoftware, jaar na jaar stijgende kosten, gebrek aan bescherming van intellectueel eigendom, agressief beleid tegen klanten en een gebrek aan transparantie over de toekomst van hun softwareproducten. In juni 2021 hebben de Architects' Council of Europe (ACE) en de European Federation of Engineering Consultancy Associations (EFCA) een position paper uitgebracht waarin zij het FIEC-initiatief en de voorstellen onderschrijven. In september 2021 stuurde RIF, de vereniging van raadgevende ingenieurs in Noorwegen, een open brief naar alle ontwikkelaars van ontwerpsoftware, overheidsinstanties en handelsorganisaties, waarin alle bovenstaande standpunten en brieven worden ondersteund. Vooralsnog heeft het topmanagement van Autodesk in de meer dan twee jaar na de eerste open brieven niets wezenlijks gedaan aan de aan deze kwesties. De BNA heeft zich nu gevoegd bij de branche- en beroepsorganisaties van professionele architecten in Denemarken, Finland, IJsland en Noorwegen door hun open brief aan Autodesk te ondertekenen. De BNA roept haar leden op deze open brief ook zelf te ondertekenen.
07-03-2023
De SER organiseerde op 7 maart samen met de Raad voor de Jaarverslaggeving en het ministerie van EZK een webinar over klimaatverandering in het kader van de EU-duurzaamheidsrapportage (CSRD). De vereisten voor openbaarmaking rond het onderwerp klimaatverandering zijn een verplicht onderdeel in de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), die invulling geven aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit betekent onder meer dat een onderneming moet rapporteren over haar klimaatplan of moet aangeven wanneer het dit plan gaat opstellen. Het klimaatplan dient gebaseerd te zijn op data van eigen activiteiten en op data van activiteiten in de toeleveringsketen van de onderneming. Organisaties, zowel profit als non-profit, zullen dus niet alleen over hun financiële resultaten moeten rapporteren, maar ook over hun impact op mens en milieu. Een dergelijk plan is nieuw voor veel bedrijven. De CSRD is een Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, die 5 januari 2023 in werking is getreden. Het webinar is nu terug te kijken.
06-03-2023
Het plasticgebruik op festivals en events moet vanaf volgend jaar drastisch afnemen. Softcups zijn dan verleden tijd, tenzij ze in een circulair bekersysteem worden gebruikt waar een retourpercentage aan is gekoppeld. Voorwaarden die niet gelden voor hardcups. Onterecht, zo vinden Tjeerd Bijnsdorp, medeoprichter van CircularPET, en Huib Joor van YOUR Productions. “Hergebruik van de beker is nu de norm, maar de focus zou moeten liggen op hergebruik van de grondstoffen. En dat kan juist ook met softcups.” Entertainment Business sprak met Bijnsdorp en Joor.
02-03-2023
Telecombedrijven willen populaire diensten als Netflix, Spotify en Viaplay een extra heffing opleggen, omdat ze het netwerk zwaar belasten. Met het geld willen de telecombedrijven naar eigen zeggen investeren in nieuwe digitale infrastructuur. De Europese Commissie wil de heffing mogelijk toestaan en is daarvoor onlangs een consultatie gestart. Maar volgens minister Micky Adriaansens van Economische Zaken blijkt uit onderzoek dat zo’n ’tolheffing’ alleen de telecombedrijven iets oplevert, en dat consumenten vooral duurder uit zijn. De minister heeft economen van het bureau Oxera onderzoek laten doen, en daaruit blijkt ook nog eens dat zo’n Europese ’tolheffing’ “niet direct leidt tot extra investeringen in de aanleg of kwaliteit van digitale infrastructuur”. Ze heeft het onderzoek naar de Tweede Kamer en Brussel gestuurd “om de Nederlandse zorgen kenbaar te maken”. Daarnaast vindt Nederland, samen met andere Europese landen, dat de plannen in strijd zijn met de zogeheten ‘netneutraliteit’
21-02-2023
Tijdens het filmfestival in Berlijn is op 20 februari het European Solidarity Fund For Ukrainian Films gelanceerd. Het nieuwe fonds wordt gesteund door in totaal 15 fondsen en ministeries uit 13 Europese landen en is gericht op Oekraïense filmmakers en het stimuleren van coproducties. Ook het Nederlands Filmfonds is een van de bijdragende fondsen. De regeling is open voor aanvragen. De subsidieregeling is bedoeld voor de financiering van Oekraïense filmprojecten in de ontwikkelings- en afrondingsfase. Er is jaarlijks een budget van één miljoen Euro beschikbaar om projecten te ondersteunen. Een commissie van vijf onafhankelijke experts zal de projecten selecteren. De eerste deadline is 17 maart 2023. De resultaten van deze eerste selectieronde worden tijdens het festival van Cannes in mei bekend gemaakt. Later dit jaar gaat de regeling voor een tweede ronde open. Aanvragen kunnen ingediend worden bij CNC, dat het fonds in samenwerking met de collega-fondsen beheert.
20-02-2023
Vanaf 17 februari moeten platforms en diensten al informatie over het aantal actieve gebruikers op hun website publiceren. Hiermee kan de Europese Commissie de allergrootste digitale diensten, met maandelijks gemiddeld 45 miljoen gebruikers, gaan aanwijzen. Voor deze gelden ruimere verplichtingen, naar verwachting vanaf medio 2023, zoals jaarlijkse beoordelingen van de risico's van schadelijke onlinepraktijken op hun diensten. Bijvoorbeeld als het gaat om illegale goederen of content en het verspreiden van desinformatie. De EU en haar lidstaten lopen met deze nieuwe standaard voor platformregulering straks wereldwijd voorop. Betere bescherming van grondrechten, de aanpak van online misleiding en gebrekkige informatie, een gelijk speelveld voor bedrijven en digitale handel makkelijker maken. Dat zijn de doelen van de nieuwe Digital Services Act (DSA). De DSA gaat gelden voor in Nederland en Europa veel gebruikte onlinemarktplaatsen, sociale netwerken, platforms om content te delen zoals video’s en online reis- en accommodatieplatforms. Over 1 jaar, op 17 februari 2024, moeten zij volledig aan de in de gehele EU geldende DSA voldoen. Het gaat om populaire platforms als Facebook, Instagram, TikTok en YouTube, maar ook om online marktplaatsen, platforms voor pornografie, en platforms voor reizen met veel gebruikers in de hele EU. Daaronder zijn ook in Nederland gevestigde bedrijven als Bol.com, Booking.com en Marktplaats.nl.
16-02-2023
Afgelopen jaar hebben de Europese bioscopen ondanks de staart van de coronapandemie, een goede groei doorgemaakt. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van 2022 die de International Union of Cinemas (UNIC) op 15 februari bekend heeft gemaakt. UNIC schat in dat het aantal bezoekers in 2022 in Europa met ten minste 36,5% is gestegen en dat de totale definitieve boxoffice op meer dan 5,6 miljard euro zal uitkomen. Dat is een stijging van 55,6% ten opzichte van 2021. Vergeleken met 2019, een recordjaar voor bioscopen, waren de bezoekersaantallen in 2022 in heel Europa 40,3% lager en was de boxoffice naar schatting 34,4% lager. De cijfers werden net als in Nederland beïnvloed door factoren zoals een lager aantal Amerikaanse films uitgebracht, coronabeperkingen en de impact van de oorlog in Oekraïne. De boxoffice in hele Europa werd voornamelijk gedreven door grote films zoals Avatar: The Way of Water, Top Gun: Maverick, Jurassic World: Dominion, Minions: the Rise of Gru en Black Panther: Wakanda Forever. Lokale titels speelden ook een sleutelrol in het succes van 2022, vooral in Frankrijk, Tsjechië, Denemarken en Finland. Nationale bioscoopdagen hebben ook bijgedragen aan een stijging van het aantal bezoekers in een aantal UNIC-gebieden. De Belgische bioscoopketen Kinepolis maakte bekend dat er in 2022 bijna 71% meer bezoekers waren dan in 2021. De omzet steeg vorig jaar dan ook met 87,7%. Kinepolis heeft in Europa in totaal 62 bioscopen, waaronder 20 in Nederland. In de Verenigde Staten en Canada heeft Kinepolis 48 vestigingen.
07-02-2023
In Ierland krijgen tweeduizend kunstenaars en kunstwerkers 325 euro per week. De regeling, die sinds het najaar van 2022 loopt, resulteert uit een taskforce die de regering tijdens de eerste lockdown in 2020 in het leven riep om een betere bescherming voor de culturele sector te onderzoeken. Het idee van een basisinkomen voor kunstenaars (BIA, het Ierse woord voor 'voedsel') werd voor het eerst in 2017 gepresenteerd door een lobbygroep, de National Campaign for the Arts (NCFA). De oprichting van de taskforce gaf de NCFA nu de kans om het idee opnieuw op tafel te leggen. De tweeduizend begunstigden van het pilootproject vertegenwoordigen alle kunstvormen, leeftijdsgroepen, etniciteiten en regio’s van Ierland: 707 beeldende kunstenaars, 584 musici, 204 filmkunstenaars, 184 schrijvers, 173 acteurs en theaterartiesten, 32 dansers en choreografen, 13 circusartiesten en 10 architecten. Zij werden willekeurig gekozen uit meer dan 9.000 kandidaten. Het pilotproject voor een basisinkomen voor kunstenaars zal drie jaren duren, tot 2025. Brengt het ook soelaas in de strijd tegen financiële precariteit in de kunsten?
07-02-2023
Bovenop alle ruimtelijke uitdagingen die Nederland al telt, komt er binnenkort nog een bij. De Europese Commissie heeft voor 2050 het doel ‘No Net Land Take’ gesteld. In goed Nederlands: verstedelijken mag, mits dat elders gecompenseerd wordt. De maatregel kan verregaande gevolgen hebben voor gebiedsontwikkelend Nederland. Op 24 januari organiseerde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) een seminar met de prangende hoofdvraag: stopt Europa de verstedelijking? Een dag eerder publiceerde het PBL een onderzoek naar de geschatte toename van het ruimtebeslag in Nederland als verkenning voor de aankomende Europese doelstelling van NNLT. Een verslag door Tess van den Bossche en videoverslag van PBL.
06-02-2023
In het kader van “Music Moves Europe” heeft de Europese Commissie het rapport “The Health and Wellbeing of Professional Musicians and Music Creators in the EU – insights from research for policy and practice” uitgebracht. Het rapport belicht de belangrijkste risico’s voor de fysieke en mentale gezondheid van professionele musici en muziekmakers. Het toont ook voorbeelden van succesvolle interventies en acties (beleid en praktijken) van verschillende EU-lidstaten om deze risico’s aan te pakken. Het rapport destilleert belangrijke beleidslessen uit onderzoek en doet aanbevelingen voor beleid en praktijken die de fysieke en mentale gezondheid en veiligheid van musici en muziekmakers in de EU kunnen verbeteren op het gebied van voorlichting, preventie en behandeling.
02-02-2023
Het European Short Film Network (ESFN), opgericht in 2020 door de vier Europese kortefilmfestivals Internationale Kurzfilmtage Oberhausen (DE), Go Short Festival in Nijmegen (NL), Short Waves Festival in Poznan (PL) en Vienna Shorts (AT), verwelkomt twee nieuwe aanwinsten: het welbekende IndieLisboa International Film Festival (PT) en Uppsala Kortfilmfestival (SE). Het ESFN werd in het leven geroepen om Europese korte films te ondersteunen en te promoten. Het netwerk is inmiddels actief in zes verschillende, Europese landen, waarbij Europese samenwerking centraal staat. Zodoende versterkt het netwerk de Europese film- en festivalindustrie. Dit vertaalt zich naar activiteiten die online en offline plaatsvinden. Het ESFN is een van de Europese festivalnetwerken die financiering ontvingen van het EU MEDIA programma. Het netwerk zal dit blijven ontvangen tot en met 2024. Alle deelnemende festivals zweren trouw aan de Duurzaamheidscode die is ontworpen door het ESFN. Ook wordt het Video-On-Demandproject THIS IS SHORT nieuw leven ingeblazen als een jaarrond streamingplatform in oktober 2023.
31-01-2023
De Raad van de Europese Unie heeft op 29 november het Europees Werkplan voor Cultuur 2023-2026 goedgekeurd. Het nieuwe plan stelt haar culturele prioriteiten en acties tegenover de huidige crises in de Europese en internationale samenleving. In de voorbereiding van dit plan, hebben de EU-ministers van Cultuur een oriënterend debat gehouden over solidariteit met de Oekraïense cultuur en erfgoed. Hieruit volgend heeft de Raad van de Europese Unie beslist om de externe dimensie van cultuur te versterken en een specifieke actie voor Oekraïne toe te voegen aan het EU-werkplan voor Cultuur 2023-2026, dat unaniem is aangenomen door de lidstaten. Het plan heeft volgende vier grote prioriteiten: 1. Professionalisering: Kunstenaars en cultuurwerkers: versterking van de culturele en creatieve sectoren; 2. Toegankelijkheid: Cultuur voor de mensen: versterking van de cultuurparticipatie en de rol van cultuur in de samenleving; 3. Intrinsieke waarde: Cultuur voor de planeet: de kracht van cultuur benutten bij het streven naar duurzame oplossingen; 4. Externe dimensie: Co-creatieve partnerschappen: versterking van de culturele dimensie in de externe relaties van de EU. Het Europees Werkplan voor Cultuur 2023-2026 kan handig zijn bij het aanvragen van een bijdrage voor de Cooperation Projects.
26-01-2023
Met de mantra ‘no net land take’ wil Europa Nederland verplichten om in 2050 niet meer grond te gebruiken voor verstedelijking dan nu. Een monitor gaat dat al vanaf 2023 bijhouden. Vierkante meters voor verstedelijking moeten elders worden ‘teruggegeven’. Maar is het voor Nederland wel zo’n goed idee? Directeur van de Federatie Ruimtelijke Kwaliteit Flip ten Cate was aanvankelijk opgetogen maar heeft er in tweede instantie zo zijn gerede twijfels bij. Compleet onwerkbaar, beargumenteert Jos Feijtel. Plannen waarmee de Europese Unie wil voorkomen dat lidstaten het platteland en de natuur volbouwen, kunnen ‘aanzienlijke gevolgen’ krijgen, onder meer voor het aanpakken van het woningtekort in Nederland. Daarop wijst het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een eerste analyse van het aankomende EU-beleid, dat voor een deel nog moet worden ingevuld.
24-01-2023
Een coalitie van organisaties en professionals uit de live-industrie in Europa presenteert de campagne ‘Make Tickets Fair!’, gericht op het informeren van fans om oplichting door onbetrouwbare verkopers van kaartjes te voorkomen. De website maketicketsfair.org richt zich op de industrie, met als doel meer agenten, organisatoren, podia en zelfs artiesten te betrekken. De site biedt gratis hulpmiddelen en advies voor evenementenorganisatoren om fans naar veilige, officiële kanalen te leiden om kaartjes te kopen. Er wordt ook een duidelijk overzicht gegeven van de wetgeving voor kaartverkoop per land. Al deze hulpmiddelen zijn beschikbaar in het Engels en Spaans. Aan een Nederlandse en Duitse vertaling wordt gewerkt.
08-12-2022
De inschrijvingen van de New European Bauhaus Prizes 2023 zijn geopend. Na de succesvolle laatste twee edities, waarbij meer dan 3.000 inzendingen uit alle EU-lidstaten werden ontvangen, zal de wedstrijd van 2023 vijftien initiatieven belonen die duurzaamheid, esthetiek en inclusiviteit - de drie kernwaarden van het New European Bauhaus - met elkaar verbinden. Deze editie bevat tevens een onderdeel dat gericht is op onderwijs en leren. Net als vorig jaar zijn er specifieke prijzen voor mensen onder de 30 jaar. De oproep staat open tot 31 januari 2023 om 19.00 uur CET. Er zullen zowel bestaande projecten als door jong talent ontwikkelde concepten worden beloond. Deze dienen te vallen in vier categorieën: 1. Opnieuw contact maken met de natuur; 2. Het gevoel er weer bij te horen; 3. Prioriteit geven aan de plaatsen en mensen die dit het meest nodig hebben; 4. De noodzaak van een langetermijn- en levenscyclusbenadering in het industriële ecosysteem. De prijzen voor 2023 worden toegekend aan 15 winnaars die een prijzengeld van maximaal 30.000 euro ontvangen, evenals een communicatiepakket om hen te helpen hun projecten en concepten verder te ontwikkelen en te promoten.
08-12-2022
De Europese organisatie voor werkgeversorganisaties in de podiumkunstensector Pearle roept EU-organisaties en nationale overheden op tot een gecoördineerde aanpak van de energiecrisis. Sociale partners roepen de Europese commissie en de ledenstaten op om de culturele sector te ondersteunen door middel van o.a. het verhogen van de budgetten.
06-12-2022
In een nieuw rapport verzamelt het Europese project CultureForHealth wetenschappelijk bewijs voor het positieve effect van kunst en cultuur op onze gezondheid en ons welzijn. Lezen verhoogt ons empathisch vermogen en draagt zo bij tot een verhoogde sociale connectie die we kunnen voelen met de ander. Lezen kan ook persoonlijk voor zingeving zorgen, voor een connectie met jezelf. In projecten met volwassenen die kampten met ernstige psychische klachten, zorgden leesactiviteiten voor verminderde symptomen van depressie. Wie samenkomt in een leesgroep en actief deelneemt aan gesprekken over verhalen, kan zich op langere termijn ook mentaal beter gaan voelen, en ook het gevoel hebben deel uit te maken van een sociale groep. Praten over verhalen helpt ook om communicatieve vaardigheden aan te scherpen en zorgt voor een verbeterde gemoedstoestand. Zeker van jongs af aan loont het om te lezen. Kinderen en jongeren die lezen voor hun plezier vertonen betere gezondheidsgedragingen in hun vroege adolescentie. Ze lopen minder kans op bepaald risicogedrag, zoals overdadige alcoholconsumptie of tabaksgebruik, en eten frequenter fruit.
21-11-2022
De mogelijkheden van eXtended Reality (XR) en Kunstmatige Intelligentie (AI) hebben de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Met name de combinatie van deze twee elementen zullen een grote impact hebben op de manier waarop media geproduceerd, gedistribueerd en beleefd worden. Er wordt veel onderzoek gedaan op dit gebied. De Europese Commissie financiert onderzoek om technieken te ontwikkelen die bijdragen aan het concurrentievermogen van Europa en die in lijn zijn met publieke waarden. TransMIXR is een van de meest omvangrijke initiatieven die ondersteund worden. Beeld & Geluid en het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) zijn partners in dit recent gestarte Europese onderzoeksproject. TransMIXR ontwikkelt technologieën die het voor professionals in de culturele en creatieve industrie mogelijk maken nieuwe producties te creëren in eXtended Reality (XR), en bedenkt innovatieve manieren om immersieve mediaproducties te beleven.
17-11-2022
Vlamingen kijken in grote meerderheid (78%) positief en met nieuwsgierigheid naar de wereld van koorzang terwijl 19% er niets mee heeft. Meer dan de helft (55%) zou ook wel zelf willen zingen. Dat slechts 4% van die groep dat echt doet, komt vooral doordat de grote meerderheid zichzelf niet goed genoeg vindt zingen. Tijdgebrek is een tweede belangrijke reden. Dat blijkt uit een onderzoek van Koor & Stem onder ruim 1.000 ‘doorsnee’ Vlamingen waarvan 22% eerder in een koor zong en 78% niet. Doel was om het imago van koorzang in Vlaanderen in kaart te brengen.
17-11-2022
Alle Duitse jongeren die in 2023 achttien jaar worden, krijgen komend jaar een tegoed van 200 euro voor culturele activiteiten cadeau. De minister van Cultuur en Media Claudia Roth (Groenen) en minister van Financiën Christian Lindner (FDP) hebben het plan op 11 november in de Bondsdag gepresenteerd. Met de zogeheten KulturPass kunnen jongeren onder meer boeken, lp’s, bioscoop-, museum- en concerttickets kopen. Het idee komt uit Frankrijk. Daar werd het tegoed voor 18-jarigen vorig jaar ingevoerd om de culturele sector te steunen die door de coronacrisis een zware klap heeft opgelopen. Ook in Duitsland dient de KulturPass ter ondersteuning van de zwaar getroffen cultuursector. Bovendien ziet minister Roth in dat het tijdens de coronapandemie voor jongeren lastig was om met het culturele aanbod in aanraking te komen. De pas moet het straks voor alle 18-jarigen in Duitsland gemakkelijker maken om ‘de rijkdom van de Duitse cultuur te ontdekken’, aldus Roth. De Duitse Cultuurraad is zeer positief over de pas, maar wijst erop dat de regering duidelijker moet vastleggen waaraan het tegoed mag worden uitgegeven. Zijn bioscooptickets bijvoorbeeld wel toegestaan, maar een Netflix-abonnement niet? Als het pilotproject een succes blijkt te zijn, wil de Duitse minister van Cultuur en Media de KulturPass in de toekomst ook aan 15-, 16- en 17-jarigen aanbieden.
17-11-2022
Het digitale platform Merita brengt musici bij elkaar en biedt mogelijkheid voor verdere studie en onderzoek. Inmiddels zijn zo’n zeventien culturele instellingen uit verschillende Europese landen aangesloten, waaronder het leertraject Residency van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam. Yasmin Hilberdink, artistiek leider van Strijkkwartet Biënnale, noemt platform Merita een 'strijkkwartetlaboratorium'. Met Merita krijgen de jonge kwartetten tweeënhalf jaar toegang tot een breed trainingsprogramma. De deelnemers worden begeleid door professionals en beëindigen het traject met een zelf samengesteld concert.
17-11-2022
Volgens nieuw onderzoek van Help Musicians maakt 98% van de Britse muzikanten zich zorgen over de gevolgen van de crisis in de kosten van levensonderhoud voor hun carrière. Maar liefst de helft van de 525 respondenten zegt "zeer bezorgd" te zijn dat ze de sector helemaal zouden moeten verlaten. Dit is niet alleen een acuut en dringend probleem voor de betrokkenen, maar het zal waarschijnlijk ook de muziekindustrie voor de komende jaren bepalen. Zoals de opkomst van solo acts (het traditionele bandmodel is financieel minder levensvatbaar), DIY productie en de groei van dance muziek, aangezien die meer gericht is p de singles markt. Artiesten die lagere kosten hebben en die meer direct winstgevende resultaten voor grote labels kunnen bieden, hebben een aanzienlijk grotere kans om commercieel succes te behalen. Volgens het rapport worden muzikanten ook geconfronteerd met een kostencrisis, die specifiek is voor de live sector. De stijging van de brandstof- en energiekosten maakt het touren minder aantrekkelijk en het verwarmen van repetitieruimtes, terwijl 91% van de ondervraagde artiesten zegt zich geen muziekapparatuur te kunnen veroorloven. Meer dan de helft van de muzikanten zegt minder te verdienen dan een jaar geleden, terwijl acht van de tien zegt minder te verdienen dan vóór de pandemie. Nadat de opkomst van streaming het steeds onhoudbaarder maakte om te leven van de verkoop van platen, is het touren van groot belang geworden, maar dat staat dus nu ook onder druk. Ook de Brexit heeft een negatieve invloed. Deze financiële onzekerheid eist zijn tol: 68% van de respondenten zegt dat hun geestelijke gezondheid nu slechter is dan vóór 2020.
14-11-2022
Klimaatneutraal in 2030, die ambitie spreken Eindhoven en Helmond samen uit bij hun deelname aan de Missie Europa. De twee steden geven wel meteen een winstwaarschuwing: zonder (financiële) hulp van het Rijk en Europa gaat het niet lukken. Eindhovens Dagblad sprak met de Eindhovense wethouder Rik Thijs en zijn Helmondse collega Arno Bonte. Klimaatneutraal in 2030, die ambitie spreken Eindhoven en Helmond samen uit bij hun deelname aan de Missie Europa. De twee steden geven wel meteen een winstwaarschuwing: zonder (financiële) hulp van het Rijk en Europa gaat het niet lukken. Eindhovens Dagblad sprak met de Eindhovense wethouder Rik Thijs en zijn Helmondse collega Arno Bonte. De gemeenten Groningen, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam en Helmond zijn zeven van honderd Europese steden die hulp krijgen van de Europese Unie om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Eindhoven en Helmond zijn als duo-gemeente geselecteerd. Voor hun voorlopersrol ontvangen de steden onder meer een financiële bijdrage en makkelijker toegang tot andere fondsen.
08-11-2022
Tijdens de covid-pandemie heeft de cultuurparticipatie in Vlaanderen een flinke knauw gekregen. De sector is er in 2022 nog niet volledig van hersteld. Dat blijkt uit de vierde editie van de participatiesurvey. Dat geldt voor alle vormen van cultuurparticipatie die in een zaal plaatsvinden, zoals films, podiumkunsten en concerten. De publieke opkomst blijft lager dan voor de pandemie. De participatiesurvey is een grootschalig onderzoek naar de participatie van de Vlaming aan sociale, culturele en sportieve activiteiten. De huidige participatiesurvey werd afgenomen op drie momenten: in 2020 (vóór de lockdown), net na de covid-maatregelen in 2021 en in 2022, toen het normale leven terug op gang kwam.
07-11-2022
De European Film Academy heeft de periode in de aanloop naar de uitreiking van de European Film Awards (10 december) uitgeroepen tot Maand van de Europese Film. In 35 landen wordt in belangrijke bioscopen een programma met films van eigen, Europese bodem gedraaid. In Nederland is Eye van de partij. Met dit nieuwe initiatief hoopt de EFA de aanzet te geven tot de vorming van een vertoningsnetwerk waar de Europese film centraal staat. “Wat Europa mist is een sterk bewustzijn van de rijkdom en kwetsbaarheid van de eigen cinema, en de wil en toewijding om haar te respecteren en beschermen”, zegt EFA-directeur Matthijs Wouter Knol in een persbericht. “Wij zijn ervan overtuigd dat het vergroten van de zichtbaarheid van Europese films, die onze eigen Europese verhalen en geschiedenissen vertellen, niet alleen op nationaal niveau moet worden gerealiseerd. Het is een Europese zaak en we moeten ons er gezamenlijk voor inspannen. Dit initiatief is een eerste stap.” European Arthouse Cinema Day vormt op 13 november het startschot van de Maand van de Europese Film. In veel deelnemende steden zijn daarna retrospectieven te zien van diverse filmmakers. EFA-directeur Matthijs Wouter Knol schetst een toekomstbeeld voor de Europese cinema.
24-10-2022
Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd en werken vaak in mannenteams. Wat de functies achter de camera betreft, was de aanwezigheid van vrouwen het grootst bij producenten (34%) en scenarioschrijvers (28%). De genderkloof was het grootst bij cinematografen en componisten (10%). Het aandeel vrouwelijke professionals gaat langzaam vooruit, met verschillen in Europa. Documentaire was het filmgenre met het hoogste aandeel vrouwen, rekening houdend met alle functies van de filmploeg. Zo bestond 30% van de regisseurs van documentaires uit vrouwen, tegenover 21% van de regisseurs van fictiefilms. Gemiddeld werkten vrouwelijke professionals in filmploegen aan iets minder films dan hun mannelijke tegenhangers. Achter de camera werkten vrouwelijke professionals vaker in teams dan hun mannelijke collega's en werkten zij naar verhouding vaker in gemengde teams dan mannen.Een minderheid van de speelfilms werd gemaakt door teams van vrouwelijke professionals. Zo werd slechts 19% van de films geschreven door een vrouwelijk team van scenarioschrijvers (d.w.z. door een meerderheid van vrouwelijke professionals in de rol van scenarioschrijver). Dit blijkt uit : Female professionals in European film production. Editie 2022. Een rapport in opdracht van het European Audiovisual Observatory.
13-10-2022
Het Stedelijk Europa-initiatief (EUI) publiceert een oproep tot het indienen van voorstellen voor projecten, in het kader waarvan 50 miljoen euro beschikbaar is voor het ondersteunen van duurzame stedelijke innovatie en ontwikkeling. Deze oproep is een voorbeeld van de manier waarop de kernwaarden van het Nieuw Europees Bauhaus (NEB), nl. esthetiek, duurzaamheid en inclusie, concreet gestalte krijgen. De oproep moet de uitvoering van de tweede generatie NEB-demonstratiemodellen mogelijk maken, nadat de eerste zes projecten in het kader van Horizon Europa werden gefinancierd. Het EUI maakt deel uit van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De oproep is bedoeld voor projecten die gericht zijn op stedelijke transformatie, investeringen kunnen aantrekken en andere projecten in het kader van het cohesiebeleid kunnen inspireren, overeenkomstig de beginselen van het NEB. De projecten moeten verband houden met vier thema's: bouwen en renoveren met aandacht voor circulariteit en koolstofneutraliteit, behouden en transformeren van cultureel erfgoed, aanpassen en transformeren van gebouwen met het oog op betaalbare huisvesting, herstellen van stedelijke ruimten. De oproep loopt tot medio januari 2023. Het Nieuw Europees Bauhaus is in september 2021 gestart door voorzitter Von der Leyen. Het voegt een culturele dimensie toe aan de Green Deal en versnelt de groene transitie met concrete veranderingen waarbij een combinatie van esthetiek, duurzaamheid en inclusie vooropstaat.
04-10-2022
Het onderzoek "Study on the place and role of authors and composers in the European music streaming market" biedt een diepgaande analyse van knelpunten en disfuncties die verhinderen dat auteurs en componisten een duurzamere groei doormaken op de muziekstreamingmarkt. Er wordt nagegaan hoe de inkomsten voor makers en andere rechthebbenden kunnen worden verhoogd en hoe kan worden gezorgd voor een eerlijker en makersvriendelijker muziekecosysteem. De studie is in opdracht van GESAC, European Grouping of Societies of Authors and Composers, opgesteld door Emmanuel Legrand, die een uitgebreide marktanalyse heeft uitgevoerd op basis van bestaande economische studies, marktonderzoek en interviews en rechtstreekse contacten met een groot aantal professionals uit de muzieksector, online muziekdiensten, makers en muziektechnologiebedrijven.
15-09-2022
Effecten van klimaatverandering zijn ook voor erfgoed zichtbaar. Het ministerie van OCW, en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed als onderdeel daarvan, werken samen met Europese partners aan dit thema. Een van de resultaten is een nieuw rapport met korte en krachtige aanbevelingen hoe om te gaan met klimaatverandering en cultureel erfgoed. Het rapport bevat ruim tachtig praktijkvoorbeelden afkomstig uit heel Europa.
13-09-2022
Het Franse Les Cinémas Pathé Gaumont overweegt in 2024 naar de beurs te gaan. Tenminste, dat is Pathé-president Jérôme Seydoux aan het onderzoeken. Een notering aan de beurs moet het bedrijf in staat stellen de noodzakelijke investeringen te doen om de ontwikkeling van Pathé te versnellen en de groeimogelijkheden nog verder te benutten, onder meer in laserprojectie en productie van films en series. Seydoux licht de plannen toe in een gesprek met de Franse financiële krant Les Echos. Hij zegt dat het bedrijf een investering moet doen van zo'n 100 miljoen euro om alle zalen uit te kunnen rusten met laserprojectoren. Die gaan volgens hem langer mee dan de huidige projectoren, hebben een lager energieverbruik en geven een beter beeld. Het bedrijf heeft 127 bioscopen in vijf landen, waaronder Frankrijk, België en Nederland. Seydoux hoopt kapitaal op de markt te kunnen ophalen om de stap te kunnen zetten. De coronacrisis heeft flinke gevolgen gehad voor het nog echte familiebedrijf dat Pathé Gaumont is. In 2020-2021 werd er bij het Franse bedrijf een verlies geleden van 100 miljoen euro. Dat wordt momenteel niet direct goedgemaakt want het bioscoopbezoek ligt 30% lager dan in het topjaar 2019. Ook heeft Pathé plannen om in 2023 in Frankrijk een eigen vod-dienst te starten. Volgens Seydoux is het belangrijk dat Europese spelers, zoals Pathé, zich inzetten om 'onze grote Europese talenten te behouden'. Alleen dan kan worden voorkomen dat niet alle films en series in de Verenigde Staten worden gemaakt en daar alles wordt bepaald. Pathé is ook actief als producent en distributeur. Desgevraagd laat Pathé Nederland in een reactie weten nog niks te kunnen zeggen wat de toekomstplannen van het bedrijf betekenen voor de Nederlandse markt.
13-09-2022
“Investments in original European content - 2011-2021 analysis” is onlangs gepubliceerd door European Audiovisual Observatory. In het rapport wordt de ontwikkeling van de financiering van originele Europese inhoud door omroepen en global streamers sinds 2011 geanalyseerd. "Originele inhoud" verwijst naar alle categorieën originele werken (fictie, documentaires, spelshows, talkshows enz.). "Europees" verwijst naar EU27 + VK + Noorwegen. Enkele opvallende feiten : De totale investeringen in originele Europese inhoud zijn sterk toegenomen met de intrede van de wereldwijde streamers op de Europese markt. Deze investeringen van de streamers gingen gepaard met een interessant domino-effect: door de nieuwe concurrentie en de nieuwe normen voor tv-programma's verhoogden ook de particuliere omroepen hun investeringen, terwijl de publieke omroepen met budgettaire beperkingen werden geconfronteerd. De investeringen van de streamers in Europese originele productie groeiden sneller dan hun overnames. In 2021 was Netflix goed voor ongeveer de helft van de wereldwijde investeringen van streamers in Europa, maar andere streamers zijn begonnen met een inhaalslag. Spanje profiteert naar verhouding het meest van de investeringen van de streamers en de rol van het Verenigd Koninkrijk als leidende markt voor de productie van originele Europese inhoud is bevestigd.
08-09-2022
De Europese Commissie wil de providers vragen om bewijzen aan te leveren over de enorme groei van het dataverkeer de afgelopen drie jaar. De telecombedrijven moeten daarbij duidelijk maken hoe groot de rol van streamingdiensten is en hoeveel extra kosten ze hierdoor maken. Dat schrijft Bloomberg op basis van een uitgelekt document van de Europese Commissie. De informatie van de providers wil Brussel gebruiken bij het opstellen van nieuwe regels die streamingdiensten verplichten om Europese providers te betalen voor hun gebruik van de netwerken. Providers moeten verplicht worden die vergoedingen vervolgens te investeren in het verbeteren van de Europese telecomnetwerken.
25-07-2022
Britse bands en artiesten staan tijdens het eerste festivalseizoen na de Brexit een stuk minder vaak op Europese festivals. Best For Britain, een organisatie die campagne voerde tegen het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, rekende uit dat er dit jaar 45 procent minder Britse namen op festivalaffiches staan ten opzichte van 2017 tot en met 2019. Volgens Best For Britain is dat een slechte zaak. "Op tournee hebben veel muzikanten ervaringen die hen vormen en krijgen ze de kans door te breken bij het grote publiek", zegt directeur Naomi Smith. Niet alleen is het voor Britse artiesten lastiger om naar Europa te gaan, ook zullen internationale muzikanten volgens Smith "extra goed nadenken voordat ze Glasgow of Londen toevoegen aan hun Europese tournees". Elton John ondertekende vorig jaar samen met ruim honderd andere Britse artiesten een open brief aan de overheid waarin werd gepleit voor visumvrij toeren. Ze kregen hun zin: in 19 van de 27 lidstaten van de EU is een overeenkomst gesloten waardoor muzikanten uit het VK weer zonder visum kunnen reizen.
04-07-2022
Gebruikers moeten Amazon Prime in twee klikken op kunnen zeggen. Dat hebben de Europese Commissie en de consumentenautoriteiten van de EU-lidstaten waaronder de Autoriteit Consument & Markt afgesproken met Amazon. Amazon Prime is een dienst voor het afleveren van pakketten en een streamingdienst voor series en films. Gebruikers kunnen zo eenvoudiger hun abonnement op Amazon Prime opzeggen. Voordat deze afspraken werden gemaakt, konden consumenten wel makkelijk een abonnement afsluiten maar moesten veel moeite doen om het abonnement op te zeggen. Ze moesten bijvoorbeeld verschillende pagina’s door scrollen en waarschuwingen wegklikken. Dat hoeft nu niet meer.
30-06-2022
Het Brainstormrapport '(Re)-Engaging Digital Audiences - Challenges and Opportunities' van Voices of Culture is ontstaan na een brainstorm en workshop met diverse Europese organisaties. Het rapport heeft als hoofddoel om beleidsmakers binnen de Europese Commissie duidelijk te maken hoe zij ondersteuning kunnen bieden. Tegelijkertijd is het zo geschreven dat het ook voor de culturele sector zelf een heel interessant rapport is vol concrete tips en voorbeelden. Centraal staan herstel na Covid-19, digitaal publieksbeheer en dataverzameling en -beheer om nieuwe doelgroepen te bereiken.
28-06-2022
Wat kunnen we leren van de overheidsaanpak rond kunstpodia (beeldende kunstinstellingen zonder collectie) van de 4 landen die Nederland omringen? In het op 27 juni gepubliceerde onderzoek Kunstpodia: Een internationaal perspectief, beschrijven onderzoekers Jorgen Karskens en Yannick Bouillis de resultaten van de zoektocht die ze in 2021 uitvoerden in opdracht van het Mondriaan Fonds. Naar aanleiding van het onderzoek organiseert het Mondriaan Fonds op 8 juli een symposium voor beleidsmakers en cultuurmakers in de Jaarbeurs in Utrecht: Beeldende kunst in het hart van de samenleving. Hoe wordt er in het buitenland omgegaan met de structurele financiering van beeldende kunst, met onderwerpen als regionale spreiding of publieksbereik? Karskens en Bouillis klopten aan bij instellingen in Frankrijk (FRAC, Palais de Tokyo) België (Wiels), Duitsland (o.a. Kunstverein) en het Verenigd Koninkrijk (o.a. Eastside Projects), om antwoorden te vinden op deze en andere vragen. De beschrijving van de 8 internationale kunstpodia worden in het onderzoek opgevoerd als inspiratie voor een discussie over hoe het veld van Nederlandse kunstpodia te versterken. Het doel van het symposium is beleidsmakers met de portefeuille cultuur concrete voorbeelden te bieden hoe een kunstinstelling kan aansluiten op een lokale behoefte en van (inter)nationaal belang kan zijn. Voor kunstpodiumprofessionals is het een kans te horen wat beleidsmakers zoeken, waar behoefte aan is of wat van een instelling verwacht wordt.
28-06-2022
Alle kunstenorganisaties die positief scoorden, ook die ‘buiten budget’, krijgen subsidies van de Vlaamse regering. Het Toneelhuis, het grootste stadstheater van Vlaanderen, krijgt van de Vlaamse regering de komende jaren dan toch subsidies. Nochtans had het gezelschap eerder een negatief advies gekregen. Troubleyn, het gezelschap van Jan Fabre, krijgt geen geld meer. Ook het Vlaams Theaterfestival ontvangt toch subsidie. In totaal zal de Vlaamse regering de komende vijf jaar jaarlijks 178,5 miljoen euro aan cultuursubsidies uitgeven, dat is zowat 25 miljoen euro meer dan de afgelopen subsidieperiode. In totaal ontvangen 7 kunstinstellingen, 4 organisaties met specifieke opdrachten en 225 kunstenorganisaties ondersteuning.
23-06-2022
De selectie van Europese muziekprojecten onder MusicAIRE is bekend gemaakt. Van de 22 geselecteerde projecten zijn er twee Nederlandse organisaties geselecteerd: FXR een innovatieve startup op het gebied van muziekrechten en Reprex, een startup die een assesments uitvoert voor een groenere muziekindustrie. MusicAIRE (An Innovative Recovery for Europe) is een project gefinancierd onder Music Moves Europe dat weer ondersteund wordt door Creative Europe. Doel van MusicAIRE : een groen, digitaal, rechtvaardig, veerkrachtig herstel van de muzieksector.
23-06-2022
Op 21 juni presenteerde UNIC (International Union of Cinemas) haar jaarlijkse rapport met de meest opvallende Europese cinematrends van 2021. Belangrijkste conclusie daaruit is dat Europese bioscopen in 2021 een langzaam maar evengoed wel duidelijk herstel laten zien ten opzichte van 2020. Het bezoek steeg met 41%; de box office met 36%. De resultaten varieerden echter wel sterk per land. Zo zagen landen als België, Frankrijk en Spanje een sterk herstel, terwijl Denemarken, Italië en Nederland juist slechter presteerden in vergelijking tot 2020. Dit heeft o.a. te maken met het aantal gesloten dagen van bioscopen als gevolg van corona-beperkingen, waaronder lockdowns in de verschillende landen. Gemiddeld genomen waren bioscopen in Europa 120 dagen gesloten, maar in Nederland waren de bioscopen 174 dagen dicht. Het jaar 2020 zal ook de boeken ingaan als het jaar dat met name grote Amerikaanse filmproducties werden uitgesteld of direct op VOD uitkwamen. Dat gaf lokale producties de kans meer publiek te trekken wat resulteerde in een zeer hoog marktaandeel van 40%. In 2021 keerden veel Amerikaanse films terug waardoor het marktaandeel van Europese films weer daalde naar 27%, een normaal niveau in vergelijking tot de jaren voor corona.
23-06-2022
Sinds 2017 organiseert UNIC (International Union of Cinemas ) elk jaar het Women's Leadership Programme. Dat programma heeft tot doel ervoor te zorgen dat meer vrouwen op topposities in de bioscoopsector terecht kunnen komen. Tijdens CineEurope heeft de organisatie de namen bekendgemaakt van de mentoren en de mentees. Elf vrouwen uit de Europese filmsindustrie worden de komende twaalf maanden gecoacht. De mentoren komen uit dertien verschillende landen en tweeëntwintig verschillende bedrijven. Ze zijn niet alleen van bioscoopondernemingen afkomstig, maar ook van distributeurs, producenten en leveranciers. Onder hen bevindt zich ook Imke van Schaaijk, pr en communicatiemanager van Pathé Nederland.
23-06-2022
Op 21 juni vond er een rondetafelgesprek plaats in de Tweede Kamer over ‘De rol en het belang van de culturele en creatieve sector in andere EU-landen’. Dit gesprek is terug te zien.
21-06-2022
In België is het wetsontwerp over de hervormde wet over de auteursrechten goedgekeurd. Daarmee zet het land een Europese richtlijn om in Belgisch recht. Doel: een eerlijkere vergoeding voor het werk van artiesten en journalisten dat op internetplatformen wordt gebruikt. Toch komt er kritiek uit de Belgische muzieksector. Met name de uitbreiding van de Belgische wet naar muziekdiensten als Spotify, Deezer of Apple Music doet hen vrezen dat die hen nog minder zullen uitbetalen als ook beheersvennootschappen (zoals pakweg Sabam) er zich tussen wringen. Veel muziekproducenten hadden tot dusver zelf overeenkomsten muziekstreamingdiensten. "Belgische labels zullen kansen moeten zoeken buiten onze grenzen en muziekdiensten als Spotify, Deezer en Apple Music zullen hun prioriteiten in België heroverwegen", vrezen Michel Lambot en Kenny Gates, de oprichters van PIAS, de grootste Belgische speler in de muzieksector. Dat schreven ze in een opiniestuk in De Tijd. "België zal veel minder aantrekkelijk worden, investeringen zullen opdrogen, net als het Belgische muziekecosysteem." Critici zien ook het risico dat die grote internetplatformen voor de zekerheid filters zullen instellen die het moeilijker maken om creatieve inhoud te delen. Maar in Nederland en in Frankrijk, waar de richtlijn al langer is omgezet, zijn er tot dusver geen alarmerende situaties opgedoken. Wel hebben in Frankrijk de grote mediagroepen lang met Google moeten onderhandelen over een vergoeding voor de fragmenten van nieuwsberichten die opduiken in de zoekresultaten van de zoekmachine. In Nederland zijn die gesprekken nog niet zo lang geleden van start gegaan.
21-06-2022
Vanaf deze week heeft de Europese modesector een nieuw aanspreekpunt: de European Fashion Alliance (EFA), een alliantie van 25 Europese mode-organisaties afkomstig uit twintig verschillende landen. Het netwerk wil een ‘sterke gezamenlijke stem zijn die staat voor de transitie van Europese mode naar een meer duurzame, innovatieve en inclusieve creatieve toekomst,’ zo is in een persbericht te lezen. Vanuit Nederland neemt Taskforce Fashion deel aan de alliantie. Taskforce Fashion is in zichzelf een samenwerkingsverband, tussen de organisaties Fashionclash, M-ODE en State of Fashion. Deze drie platforms ‘onderzoeken de transformerende rol van mode in relatie tot maatschappelijke vraagstukken en een duurzame toekomstvisie via uiteenlopende activiteiten’, zoals op de website staat. Samen gaan die organisaties werken aan ‘het versterken van Europese mode op het niveau van duurzaamheid, inclusiviteit, innovatie en promotie en het versnellen van de vertaling van deze doelstellingen naar realistische acties en beleidsadviezen’. De alliantie is er niet alleen om kennis op te doen en te delen, maar ook om samen actief toe te werken naar een betere toekomst, zo is de boodschap.
16-06-2022
Cultureel erfgoed kan worden vrijgesteld van de maatregelen die voortvloeien uit de ambitie van de Europese Unie om energieneutraal te zijn in 2050. Dat heeft eurocommissaris Frans Timmermans gesteld bij de presentatie van de plannen. De maatregelen om te komen tot een klimaatneutrale Europese Unie zijn twee jaar geleden gelanceerd onder de naam European Green Deal. De deal omvat een pakket maatregelen om stapsgewijs de uitstoot van de lidstaten van de unie af te bouwen. Grote slagen moeten er gemaakt worden bij het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad. Gebouwen zijn voor 40 procent verantwoordelijk voor de Europese energieconsumptie en ruim 35 procent van de energiegerelateerde broeikasgassen. Meer dan een derde van de Europese gebouwen is over 50 jaar oud en driekwart wordt aangeduid als energie inefficiënt. Over minder dan acht jaar moeten er enorme achterstanden op het gebied van energiegebruik zijn ingelopen. Erfgoed kan worden vrijgesteld van de maatregelen, zo reageerde Timmermans op zorgen hierover: “Brussel zal u niet vertellen dat u uw huis niet kunt verkopen als het niet wordt gerenoveerd. En geen enkele Brusselse bureaucraat zal uw huis in beslag nemen als het niet wordt verbouwd. Cultureel erfgoed wordt beschermd.” Lidstaten zullen de nieuwe Europese regels, zodra die zijn aangenomen, moeten vertalen in nationale wetgeving. De precieze uitwerking in nationaal beleid laat dus ruimte open en dus ook de vrijstelling van erfgoed. Wat er straks onder erfgoed valt en wat niet hangt van de lidstaten zelf af
14-06-2022
Netflix heeft besloten geen films en series meer te maken in Denemarken. De streamer heeft hiertoe besloten nadat Deense vakbonden hogere vergoedingen hebben bedongen. Die kostenpost kwam bovenop een verplichte afdracht van 6% voor nationale producties. Voorheen betaalden streamingdiensten een vast bedrag aan acteurs, scenaristen en cameramensen. Volgens de nieuwe regeling is de beloning flexibel en gaat die omhoog als een productie succesvol is. Het nieuwe Deense beleid is gestoeld op een EU-wet uit 2018 die mondiale streamingdiensten verplicht minstens 30% Europese content aan te bieden om in aanmerking te komen voor een uitzendvergunning in Europa. Ook streamer Viaplay heeft besloten geen producties meer te maken in Denemarken. Ook in Nederland gaan al langer stemmen op om streamingdiensten te verplichten te investeren in Nederlandse films en series. In 2019 pleitte de Raad voor Cultuur hiervoor en toenmalige cultuurminister Ingrid van Engelshoven bevestigde dat zij het wenselijk zou vinden als 3 tot 6% van de jaaromzet naar lokale producties gaat. Het plan keerde terug in verschillende verkiezingsprogramma’s, onder andere bij D66 en GroenLinks, maar lijkt nu even in de koelkast te staan
31-05-2022
Onlinediensten zijn van nature grensoverschrijdend, althans vanuit technisch oogpunt. Als zodanig kunnen VOD-diensten vrijwel elk land op de planeet bereiken, zonder natuurlijke belemmeringen of frequentietekort om dit te verhinderen. Dat wil zeggen, als de wet van het land het toelaat. Een rapport van het European Audiovisual Observatory beschrijft de regels inzake financiële verplichtingen voor VOD-diensten in de EU.
24-05-2022
Per 1 juli vallen invloedrijke YouTubers, TikTok-ers, Instagrammers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij moeten zich vanaf dat moment houden aan de Mediawet. Dat betekent onder andere dat deze zogenoemde video-uploaders duidelijk moeten zijn over commerciële boodschappen in hun video’s, minderjarigen moeten beschermen tegen schadelijke content en moeten aangeven wie de afzender van de video is. Peter Eijsvoogel, commissaris bij het Commissariaat voor de Media licht toe: “Met de verschuiving van de meer traditionele media naar sociale media, die met name onder jongeren al sterk heeft plaatsgevonden, is het niet vreemd dat de wetgever ervoor heeft gekozen de Mediawet ook voor video-uploaders te laten gelden: Ook online is het belangrijk de kijker te beschermen. Dat geldt zeker voor jongere kijkers. Als toezichthouder hebben we nu bepaald op wie ons toezicht zich in eerste instantie richt en welke regels onze prioriteit hebben.” Mediatoezicht op video-uploaders is relatief nieuw in Europa. Naar aanleiding van een Richtlijn van de Europese Unie wordt in alle Europese landen invulling gegeven aan dit toezicht.
24-05-2022
Drie jaar geleden is er een Europese wet aangenomen waarin vastgelegd is dat sociale media platforms afspraken moeten maken over en vergoedingen beschikbaar moeten stellen voor auteursrechtelijk beschermd materiaal. Pictoright en de beroepsorganisaties voor visuele makers, waaronder de BNO, doen sindsdien hun best om hiervoor regelingen te treffen. Gebruikers van sociale media kunnen vaak ‘gratis’ gebruik maken van een platform, het platform verdient veel geld met advertenties en verzamelde data. De rechthebbenden, zoals fotografen en andere beeldmakers, ontvangen niets. Dit wordt de ‘value gap' genoemd. De nieuwe wet breekt hiermee en stelt dat platforms zich moeten inspannen om toestemming/licenties te verkrijgen van de rechthebbenden voor gebruik van auteursrechtelijk beschermde content op platforms. Er is veel ophef geweest over de mogelijke toepassing van een uploadfilter, waarmee wordt gesuggereerd dat bij toepassing van deze wet online platforms het onmogelijk zullen maken dat bepaalde werken worden gepost en gedeeld. Maar het is absoluut niet de intentie van Pictoright en de beroepsorganisaties om een uploadfilter te bewerkstelligen. Uitgangspunt is een eerlijke vergoeding voor de professionele makers van beeld dat gebruikt wordt op sociale media. Pictoright voert sinds enige tijd gesprekken met een groot platform met als inzet een collectieve vergoeding voor het gebruik van professioneel beeld. Uiteindelijk wil Pictoright dat er een redelijke vergoeding voor de makers komt die een einde maakt aan de value gap.
24-05-2022
Ondanks twee jaar coronacrisis en een aanwezige knaldrang, loopt de ticketverkoop van festivals ook in Vlaanderen niet overal zoals verwacht. Ook logistieke problemen maken het hier en daar moeilijk. Komt daardoor de verhoopte festivalzomer in gevaar? "Niet alleen de festivals zijn twee jaar uitgesteld, ook familiefeesten, trouwfeesten en communies. En dan is er ook nog het reizen. Het wordt dus een grote uitdaging om mensen te overtuigen naar festivals te gaan. Je kan een euro maar eenmaal uitgeven en je kan maar op één plaats tegelijk zijn. ", zegt Serge Platel van de federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen. Tickets goedkoper maken is geen optie. "Een festival is niet zoals een theater waar elk weekend iets doorgaat, al dan niet met subsidies. Een festival moet doorgaan en de rekening moet kloppen. Men probeert de juiste prijs te hanteren voor de markt en die is zeker niet overdreven." Hij is hoopvol: "Het is nog te vroeg. De grote festivals verkopen ver op voorhand uit, maar bij de andere festivals - en er zijn er meer dan 300 elke zomer - is er nog veel verkoop tijdens de zomer. Ik ben ervan overtuigd dat de aantrekkingskracht van de belevingsfestivals die we hebben hier in Vlaanderen opnieuw zal leiden tot volle weides deze zomer."
19-05-2022
Wales kiest voor gratis muzieklessen in het basisonderwijs, en kinderen krijgen daarvoor een muziekinstrument in bruikleen. Leerlingen uit kansarme groepen in Wales worden extra gestimuleerd, niet alleen om muziek te maken, maar ook om lid te worden van muziekensembles. Jongeren in het voortgezet onderwijs krijgen de mogelijkheid samen te werken met musici en andere professionals uit de creatieve sector. Wales wil er tevens voor zorgen dat muziekdocenten rechtvaardiger worden behandeld en dat het belang van hun vak wordt erkend. Deze maatregelen zijn onderdeel van een nationaal plan. Het budget voor muziekeducatie wordt vanaf september drie keer zo groot. Minister van Onderwijs Jeremy Miles : "Iedereen die de kans heeft gehad om op school een instrument te leren, weet hoe fantastisch dat is, welke mogelijkheden het biedt en hoe het belangrijke kwaliteiten bijbrengt zoals zelfredzaamheid en deel uitmaken van een team. "
17-05-2022
Entrepreneur of the Year 2021: dat is de eretitel die Cineville een jaar lang mag dragen. De bioscooppas voor de betere film ontving vorig jaar al deze onderscheiding van Europa Cinemas, het orgaan van EU dat de Europese kwaliteitsfilm ondersteunt. Op 12 mei was dan eindelijk de feestelijke uitreiking in het Ketelhuis. In het juryrapport werd vastgesteld dat dankzij Cineville het publiek voor de betere film verjongt, het aanbod verbreedt en er ook gewoon meer tickets worden verkocht. Ook werden de visie, toon en vormgeving van het platform geroemd. Dertien jaar na oprichting is Cineville uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de Nederlandse bioscoopwereld. Met 55.000 leden en 1,5 miljoen tickets per jaar weet Cineville een enorm publiek te bedienen. En niet onbelangrijk, Cineville heeft distributeurs, bioscopen en festivals dichter bij elkaar gebracht en daarmee de kwaliteitsfilm een grote impuls gegeven in Nederland.
17-05-2022
Traditiegetrouw presenteert het European Audiovisual Observatory gelijktijdig met het filmfestival van Cannes de branchecijfers voor de Europese filmindustrie en die van het Verenigd Koninkrijk. De belangrijkste uitkomsten op een rij: Er was een bescheiden herstel van het bioscoopbezoek: een stijging met 31,5% ten opzichte van 2020, maar resultaat blijft achter t.o.v. van 2019 (-58%). De box office bleef navenant steken op 2,9 miljard. De grootste publiekstrekkers waren ‘No Time To Die’ en ‘Spiderman: No Way Home’ goed voor respectievelijk 34,4 miljard en 26,8 miljard verkochte tickets. Er was minder marktaandeel voor Europese en VK filmproducties: van 39,5% naar 26,5%, dit is te verklaren door de terugkeer van Amerikaanse blockbusters. Het aantal in de EU en VK geproduceerde films vertoonde een groeiende trend (+30%) en is daarmee weer op het niveau van voor corona.
16-05-2022
Vanaf komend schooljaar is muziek-, theater- en dansonderwijs in Luxemburg voor kinderen en jongeren gratis. Luxemburg noemt zich het eerste Europese land dat op deze schaal gratis lessen introduceert. Het parlement hoopt dat zo meer kinderen lessen gaan volgen. Volgens de initiatiefnemer zal het muziek-, theater- en dansonderwijs hen helpen in hun groei naar volwassenheid en zelfvertrouwen geven aan zelfs de meest verlegen kinderen. Ongeveer twee derde van de thans aangeboden lessen en een groot deel van de onderwezen vakken zullen gratis zijn. Dat geldt voor o.m. : de driejarige vooropleiding in muziek, instrumentaal en dans, met de respectieve daaropvolgende algemene gehoortraining, instrumentale training, vocale training, dansopleiding, alsmede de theater- en spraakkunstopleiding tot en met het eerste diploma (in totaal 7 jaar). Bovendien zullen de deelnamekosten voor lessen die niet gratis zijn, worden beperkt tot 100 euro per schooljaar.
12-05-2022
Dankzij coproducties kunnen de beste talenten en financiële middelen worden aangetrokken en wordt de circulatie van audiovisuele werken vergroot. In de publicatie ‘’Co-productions that shine” worden de grondbeginselen van het coproduceren onderzocht, d.w.z. het delen van intellectuele eigendom (IP), verantwoordelijkheid, financiële en creatieve bijdragen, het versterken van de positie van de onafhankelijke producent en het koesteren van talent, alsmede het ontwikkelen van vaardigheden met het oog op coproducties met een sterke internationale uitstraling. Deskundigen uit de 26 EU lidstaten hebben tussen juni 2019 en december 2021 een zestal bijeenkomsten gehad waarin werd besproken hoe Europese coproducties te stimuleren. Deze OMC-werkgroep (open method of coordination) werd voorgezeten door Doreen Boonekamp, voormalig directeur Nederlands Filmfonds, en vice-voorzitter Alex Trăilă. Sociale en culturele waarde is minstens zo belangrijk als de economische impact, zo heeft de werkgroep vastgesteld. Het is raadzaam de samenwerking al in een zo vroeg mogelijk stadium te beginnen voor het vergroten van de complementariteit en continuïteit van steunregelingen. Een tiental aanbevelingen kwamen voort uit de discussies van deze OMC-groep en zijn gericht aan beleidsmakers, keyplayers en creatieven in de audiovisuele sector. Al met al laten ze zien hoe coproducties het potentieel hebben om een bijzondere bijdrage te leveren en de sector helpen de uitdagingen van de digitale revolutie, de COVID-19-crisis en de verduurzaming van de audiovisuele sector aan te gaan.
12-05-2022
De Europese Commissie heeft vijf projecten, waarvan bij drie projecten Nederlandse partners zijn betrokken, geselecteerd in het kader van de Nieuw Europees Bauhaus lighthouse call. De projecten moeten uitblinken op het gebied van duurzaamheid, inclusiviteit en esthetiek. De projecten dragen bij aan de EU doelstellingen om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van gezondheid, klimaat en milieu aan te pakken door nauwere betrokkenheid bij de burgers, waarbij de kracht van onderzoek en innovatie wordt benut. De geselecteerde projecten krijgen elk ongeveer € 5 miljoen om hun plannen uit te voeren. Het Nieuw Europees Bauhaus is een ecologisch, economisch en cultureel project met als doel design, duurzaamheid, toegankelijkheid, betaalbaarheid en investeringen te combineren en zo bij te dragen tot het realiseren van de Europese Green Deal. Het nieuwe Europese Bauhaus wil de werelden van kunst, cultuur en onderwijs verbinden met wetenschap en technologie.
10-05-2022
Onlangs verscheen het rapport "Female audiovisual professionals in European TV fiction production - 2020 figures" van het European Audiovisual Observatory. Het onderzoek analyseert de samenstelling van sleutelposities in meer dan 37 000 tv-films en afleveringen van tv-series die tussen 2015 en 2020 worden geproduceerd: regisseurs, schrijvers, producenten, directors of photography, componisten en hoofdrollen. Het aandeel vrouwelijke professionals in de Europese tv-fictieproductie varieert sterk, minder dan 10% is werkzaam als componist of director of photography. In de categorie producent is meer dan 40% vrouw. Dat geldt ook voor de hoofdrollen. 36% van de afleveringen van TV-fictie werd geschreven door vrouwelijke schrijvers, maar slechts 17% werd geregisseerd door vrouwelijke regisseurs.
03-05-2022
Om Europa groener, gezonder, inclusiever en veerkrachtiger te maken is er budget en ondersteuning voor de 100 voorlopersteden. Die moeten in 2030 klimaatneutraal zijn. Twintig jaar later moet ook de rest van de steden in de EU klimaatneutraal zijn. Voor hun voorlopersrol ontvangen de steden onder meer een financiële bijdrage en makkelijker toegang tot andere fondsen. De gemeenten Groningen, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam en Helmond zijn zeven van honderd Europese steden die hulp krijgen van de Europese Unie om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Eindhoven en Helmond zijn als duo-gemeente geselecteerd. 'Net als andere gemeenten zoeken we versnelling om klimaatneutraal en CO2-neutraal te zijn. Deze klus kun je als stad niet alleen. We hebben dan ook bewust gekozen voor een gezamenlijke aanmelding voor de EU missie. Waarbij we voortbouwen op onze samenwerking binnen de Brainport regio', laat de gemeente weten aan Stadszaken. De vervolgstap voor de gekozen steden is om dit jaar een plan uit te werken, het zogenaamde Climate City Contract.
11-04-2022
Er is onrust in de theatersector in Vlaanderen. Twee weken geleden ontvingen de Vlaamse kunsthuizen, onder wie de theater- en dansorganisaties, voorlopige preadviezen voor de subsidieperiode van 2023 tot 2027. Er hangen donkere wolken boven onder meer het Antwerpse stadstheater Toneelhuis en de gezelschappen Troubleyn (Jan Fabre) en Needcompany (o.a. Jan Lauwers), die een negatief preadvies kregen. Maar ook heel wat andere bekende kunstencentra en toneelgroepen zijn niet zeker dat ze subsidies zullen blijven ontvangen.
07-04-2022
Ongeveer 2.000 kunstenaars, acteurs en musici in Ierland krijgen 325 euro per week op grond van een nieuw proefproject basisinkomen voor de kunsten. Het project is aanbevolen door de Arts and Culture Recovery Task Force. Volgens de Ierse regering gaat het om "een vernieuwend initiatief voor de kunsten en creatieve praktijken". Aanvragen kunnen vanaf 12 april worden ingediend. De voorzitster van de National Campaign for the Arts zei te hopen dat de criteria om in aanmerking te komen voor het basisinkomen ruim zullen zijn en dat de uiteindelijke selectie op willekeurige basis zal geschieden, in plaats van op basis van competitie.
31-03-2022
Het Palais de Tokyo in Parijs sluit dit jaar de viering van zijn 20-jarig bestaan af met de inwijding in december van een nieuw "zorgcentrum", een onderkomen voor programma's die kunst promoten als krachtige bron van welzijn. Het paviljoen zal de naam HAMO dragen, hetzelfde uitgesproken als het Franse woord voor gehucht. Voor Tanguy Pelletier, directeur publieke programma's van het museum voor hedendaagse kunst, zal het "een transformatiekamer zijn, een instrument om bezoekers van alle horizonten, publiek met een handicap of van [gemeenschapsgroepen] beter te ontvangen, zelfs wanneer er geen tentoonstellingen in het gebouw aan de gang zijn".
31-03-2022
Wie of wat maakt Europa? En hoe zorgen we voor een meer inclusief continent? De komende vijf jaar gaat LKCA in een interdisciplinair consortium onder leiding van cultuurhistorica Rachel Gillett (Universiteit Utrecht) met deze vragen aan de slag. De Nationale Wetenschapsagenda stelt voor het onderzoeksprogramma Re/Presenting Europe: Popular Representations of Diversity and Belonging een subsidie van 4,9 miljoen euro beschikbaar. De onderzoeksgroep kijkt onder andere naar positieve voorbeelden van verbondenheid in hiphop. LKCA, als kennispartner betrokken bij het onderzoeksproject, onderstreept het belang van samenwerking met maatschappelijke (community based) organisaties. Claudia Marinelli (LKCA): “Het onderzoek vindt plaats met mensen uit de praktijk én wordt teruggegeven aan die praktijk, door bijvoorbeeld theatervoorstellingen, podcasts en dialoog-sessies. Alleen dan kunnen we een verandering bewerkstelligen.”
31-03-2022
Eind 2020 deed EU-commissievoorzitter Ursula von der Leyen een oproep om de klimaatdoelstellingen van de Europese Green Deal te koppelen aan sociale en culturele innovatie. Hiervoor zijn ontwerp- en verbeeldingskracht nodig. New European Bauhaus is een oproep aan ontwerpers, wetenschappers, creatieve denkers, burgers en beleidsmakers om de duurzaamheidstransitie tastbaar te maken en dichter bij de mensen te brengen. Het New European Bauhaus berust op drie pijlers: schoonheid, duurzaamheid en inclusiviteit. Het College van Rijksadviseurs is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gevraagd nationaal aanspreekpunt te worden voor New European Bauhaus (NEB).
22-03-2022
Marktonderzoeksbureau USP Marketing Consultancy onderzocht hoe 950 architecten in acht Europese landen denken over de impact die de European Green Deal zal hebben op de bouwsector. Tevens zijn vragen gesteld over de verwachtingen van deze sector richting fabrikanten. Het bijbehorende rapport concludeert dat de ondervraagde architecten de impact relatief groot inschatten omdat gebouwen nu eenmaal een aanzienlijke bijdrage leveren aan de jaarlijkse CO2 uitstoot.
15-03-2022
Meer dan 130 vertegenwoordigers uit de Europese live-sector hebben een open brief ondertekend waarin de Europese Unie wordt opgeroepen om strengere wetten in te voeren om het doorverkopen van tickets tegen te gaan. De brief komt op het moment dat de Europese Unie de laatste hand legt aan de Digital Services Act, een verordening die onder meer ticketingmisbruik op online marktplaatsen moet voorkomen. De brief is ondertekend door tal van Europese managers, agents en promotors, festivals, podia, brancheverenigingen en artiesten. De ondertekenaars laten weten genoeg te hebben van de ‘uitbuitende markt voor de doorverkoop van tickets, die jaarlijks honderden miljoenen euro’s uit de Europese live-sector wegzuigt’. Dit heeft niet alleen invloed op het herstel van de sector, maar ‘ook een domino-effect op artiesten en ondernemers, en zet consumenten op het verkeerde been.’
24-02-2022
Ter gelegenheid van het einde van het Europese project ‘Gender Equality on and off the Stage: A Mapping Project of the European Live Performance Sector’ zullen Pearle en de Europese sociale partners de resultaten van het project op 4 maart 2022 op een speciale website lanceren. Op de site zijn o.m. goede praktijkvoorbeelden over gendergelijkheid in live optredens te vinden en opnames van webinars over gendergelijkheid te bekijken. Bovendien bevat de site een lijst met nuttige bronnen voor de livesector. Het door de Europese Commissie gefinancierde project liep van februari 2020 tot januari 2022 en vormde een gezamenlijke inspanning met de EAEA-European Arts and Entertainment Alliance, waaronder FIA (International Federation of Actors), FIM (International Federation of Musicians) en UNI- MEI (Media en Entertainment Division van UNI Global Union), die de werknemers in de sector vertegenwoordigt.
24-02-2022
Dertig jaar lang was de BP Portrait Award de belangrijkste prijs voor portretschilderijen, met 35.000 pond voor de eerste prijs. Nu heeft de Londense National Portrait Gallery besloten om het contract met de sponsor, het oliebedrijf British Petroleum, niet te verlengen. Dat gebeurt na jaren van protest tegen de vermenging van de olie-industrie in de kunstwereld. Ook Scottish Ballet zegt zijn samenwerking met BP op.
17-02-2022
In 2021 maakte de wereld met hevige bosbranden, overstromingen en perioden van droogte eens te meer duidelijk hoe groot de impact van klimaatverandering is, en hoe groot de noodzaak tot verduurzaming. Cultuur kan een belangrijke rol spelen in de noodzakelijke duurzame transitie: door zelf te verduurzamen, bewustzijn over de klimaatcrisis te helpen vergroten en mee te denken aan innovatie en creatieve en nieuwe oplossingen voor het klimaatprobleem. De nieuwe publicatie 'Towards sustainable arts: European best practices' laat zien hoe kunstenaars, culturele organisaties en beleidsmakers in zeven Europese landen langs deze wegen werken aan een duurzamere cultuursector. Op uitnodiging van de Boekmanstichting schreven experts uit Tsjechië, Finland, Vlaanderen, Duitsland, Nederland, Schotland en Spanje een artikel over de vraag hoe cultuur, duurzaamheid en beleid elkaar in hun land versterken – en wat nodig zou zijn om hierin verdere stappen te zetten. De verzamelde teksten bieden vele inspirerende voorbeelden van beleid, initiatieven en samenwerking, maar tonen daarnaast ook enkele opvallende overeenkomsten. Zo blijkt duurzaamheid in het nationale cultuurbeleid van veel landen nog nauwelijks een rol te spelen, terwijl omgekeerd cultuur goeddeels ontbreekt in het klimaatbeleid. Aan dergelijk beleid is echter wel behoefte. Een belangrijke observatie is daarnaast dat in alle landen een grote rol is weggelegd voor netwerken van samenwerkende organisaties. Verduurzaming en de klimaatcrisis zijn onderwerpen die buiten de expertise van velen in de culturele sector liggen, maar door samenwerking en kennisdeling weten organisaties in de beschreven landen toch grote stappen te zetten.
17-02-2022
De Europese Commissie heeft op grond van de EU-staatssteunregels een Nederlandse regeling ter waarde van 120 miljoen euro, bekend als de Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE), goedgekeurd. De ATE komt er om bedrijven te ondersteunen bij het organiseren van evenementen in de context van de coronaviruspandemie. Nu de regeling is goedgekeurd duurt het waarschijnlijk niet lang meer dat deze ook wordt opengesteld. Het doel van de regeling is om deze bedrijven te vergoeden voor de kosten van het organiseren van evenementen, gepland tussen 10 juli en 31 december 2021 en vervolgens geannuleerd vanwege de coronaviruspandemie en beperkende maatregelen die de Nederlandse overheid moest nemen om de verspreiding van het virus.
08-02-2022
Zeven grootschalige Europese metalfestivals hebben een alliantie gesloten, meldt IQ Mag. Een van de doelen van de United Festival Force is om ‘fans continu te kunnen voorzien van geweldige line-ups’. In de alliantie zitten Alcatraz (BE), Bloodstock (UK), Brutal Assault (CZ), Leyendas del Rock (ES), Motocultur Festival (FR), Summer Breeze (DE) en het Nederlandse Dynamo Metalfest. Aan IQ laat Bloodstock-festivaldirecteur Adam Gregory weten dat de deelnemende festivals tijdens de coronacrisis eerder samenwerkten aan een virtuele fundraiser. “Daardoor waren we in staat om vaker met elkaar in gesprek te gaan en door samenwerking iets te bieden, waarmee we individueel waarschijnlijk geworsteld zouden hebben tijdens de coronacrisis. Maar met de middelen van alle festivals samen konden we een online evenement neerzetten dat ongeëvenaard was. We zien elkaar dan ook niet als concurrenten – we proberen elkaar juist zoveel mogelijk te ondersteunen.”
07-02-2022
Bioscopen in de EU hebben in 2021 zo’n 38 procent meer bezoekers over de vloer gehad dan in rampjaar 2020. Voor heel Europa was dat zelfs 42 procent. Dat is het resultaat van een onderzoek dat de UNIC (Union International des Cinémas) publiceerde. In totaal werden in de lidstaten van de EU ruim 400 miljoen tickets verkocht, voor een bedrag van 2,9 miljard euro. Dat is nog steeds 56 procent lager dan topjaar 2019. Voor Nederland golden duidelijk andere cijfers. In tegenstelling tot de meeste Europese landen deden de bioscopen hier het juist slechter dan in 2020. De omzet van 143 miljoen euro was vijf procent lager dan die van 2020, een direct resultaat van de kerst-lockdown. In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet juist met ruim 87 procent, en ook Frankrijk (47 procent) en Duitsland (26 procent) zagen groei.
25-01-2022
European Audiovisual Observatory heeft een rapport gepubliceerd over het marktaandeel van de top-100 audiovisuele bedrijven in Europe op basis van gegevens tussen 2016 en 2020. De belangrijkste inzichten op een rij : De top-100 audiovisuele bedrijven in Europe op het gebied van AV diensten tonen weerstand tegen COVID-19 ; De interesse in de Europese AV-industrie door de Verenigde Staten stijgt ; M&A activiteiten (mergers and acquisitions) zijn vergroot door de toename in afname van streamingdiensten als gevolg van de pandemie ; De top AV spelers in Europa zijn eclectisch wanneer het gaat om hun portfolio van de belangrijkste activiteiten ; VOD-platformen blijven het meest geconcentreerd binnen de AV markt in termen van abonnementen ; PSB's (publieke omroepen) zijn verantwoordelijk voor een derde van de wereldwijde kijkgedrag in Europa.
20-01-2022
Net als bij de eerste editie worden met de Nieuw Europees Bauhaus-prijzen van 2022 zowel ideeën van jonge talenten als bestaande projecten bekroond die uitmunten op het gebied van duurzaamheid, inclusiviteit en esthetiek en die de Europese Green Deal naar de mensen en de lokale gemeenschappen brengen. Tot 28 februari kunnen projecten worden ingediend. De prijzen zullen worden toegekend aan projecten en ideeën die bijdragen aan een mooie, duurzame en inclusieve leefomgeving. Er zijn vier categorieën: 1. weer voeling krijgen met de natuur; 2. een gevoel van verbondenheid hervinden; 3. prioriteit geven aan de plaatsen en mensen die er het meest behoefte aan hebben; 4. het aanmoedigen van lange termijn-, levenscyclus- en integratiegericht denken in het industriële ecosysteem.
17-01-2022
Het Creative Europe werkprogramma 2022 werd op 13 januari goedgekeurd door de Europese Commissie. Dat betekent dat over niet al te lange tijd de nieuwe Creative Europe calls (MEDIA, Cultuur en Cross-sectoraal) worden gepubliceerd. Met een begroting van ongeveer 385 miljoen euro, bijna 100 miljoen euro meer dan in 2021, verhoogt Creative Europe de steun aan de creatieve en culturele sector , rekening houdend met de uitdagingen van de corona-crisis en de groeiende wereldwijde concurrentie.
13-01-2022
De European Audiovisual Observatory heeft een rapport gepubliceerd over de representatie van vrouwen in de filmindustrie op basis van gegevens tussen 2016 en 2020. De belangrijkste inzichten van het onderzoek : Vrouwen vertegenwoordigden minder dan één op de vier filmregisseurs in Europa. De genderkloof was minder uitgesproken bij producenten en scenarioschrijvers: 33% van de producenten en 27% van de scenarioschrijvers die actief zijn in Europese speelfilms, waren vrouwen. De aanwezigheid van vrouwen was het laagst bij de cinematografen (10%) en de componisten (9%). Vrouwen die in sleutelposities in filmcrews werken, werken vaker in teamverband dan hun mannelijke collega's en zij zijn minder vaak dan mannen de enige professionals die in een bepaalde rol aan een speelfilm werken. Gemiddeld werkten vrouwen met een rol achter de camera aan iets minder films dan hun mannelijke collega's. Tussen 2016 en 2020 bedroeg het gemiddelde aandeel vrouwelijke regisseurs per film slechts 20%, zonder noemenswaardige ontwikkeling in de loop der jaren. Voor scenarioschrijvers lag dit cijfer op 25%. Het aandeel van films door teams met een vrouwelijke meerderheid was hoger voor documentairefilms dan voor andere filmgenres, rekening houdend met alle beroepscategorieën
13-01-2022
Al sinds de jaren zeventig kennen Vlaanderen en haar hoofdstad Brussel een groot netwerk van Culturele Centra. Van oudsher worden hier veel podiumkunsten geprogrammeerd, en dan liefst iets 'komisch', iets 'luchtigs'. Het laatste decennium vindt er echter een verschuiving plaats naar een meer diverse programmering en wint ook beeldende kunst aan belang. Groeit er een nieuw circuit voor de beeldende kunsten? Een bericht van Ive Stevenheydens.
11-01-2022
De Ierse overheid zal drie jaar lang een basisinkomen voorzien voor ongeveer 2.000 artiesten die getroffen zijn door coronacrisis. Over het aantal mensen en het bedrag dat uitbetaald zal worden, moet nog een definitief besluit worden genomen.
23-12-2021
Het grootschalige Creative Europe samenwerkingsproject Europe Beyond Access presenteerde de uitkomsten van onderzoek naar culturele toegankelijkheid voor mensen met een beperking: Time to Act: How lack of knowledge in the cultural sector creates barriers for disabled artists and audiences. In het streven om kunstenaars en toeschouwers met een handicap te helpen om volwaardig aanwezig te zijn in de wereld van dans en theater werd een onderzoek uitgevoerd in 42 deelnemende landen. Het rapport werd gelanceerd op 3 december 2021, International Day of Disabilities.
20-12-2021
Volgens een eerder deze maand verschenen onderzoek van het European Union Intellectual Property Office (EUIPO) daalt digitale piraterij van televisie, film en muziek binnen de Europese Unie. Nederland valt wat betreft zulke inbreuken op auteursrecht onder het Europees gemiddelde. Volgens het agentschap zijn er diverse factoren die meespelen bij piraterij: de mate van inkomensongelijkheid, (on)bekendheid met legale alternatieven en simpelweg acceptatie van het fenomeen. EUIPO constateerde een kortdurende stijging van met name filmpiraterij aan het begin van 2020, toen mensen gedwongen werden langer binnen te zitten.
07-12-2021
Op 7 december hebben de ministers van Financiën uit 27 EU-lidstaten unaniem ingestemd met een wijziging van de Europese Btw-richtlijn. De wijziging geeft lidstaten meer vrijheid om zelfstandig btw-keuzes te maken, zolang er geen concurrentieverstoring optreedt. Door deze wijziging krijgt Nederland de mogelijkheid 0% btw te heffen op bepaalde goederen en diensten, waaronder uitgeefproducten. Het betekent niet dat de btw-tarieven in Nederland direct veranderen. Maar de Europese wetgeving vormt geen belemmering meer om Nederlandse uitgeefproducten in de toekomst eventueel onder een btw-nultarief te brengen. Het demissionaire kabinet steunde de Europese wetswijziging en heeft aangegeven dat nationale keuzes straks een zaak zijn van het nieuwe kabinet. Naast de mogelijkheid voor lidstaten om verlaagde tarieven voor cultuur te hanteren bij toegang tot evenementen en/of culturele diensten, geeft de nieuwe lijst lidstaten het wettelijk kader om ook btw-tarieven te geven voor livestreaming of voor hybride evenementen, meldt VNPF
02-12-2021
De EU produceert gemiddeld 55 animatiefilms en 830 uur aan animatie-tv per jaar. Verreweg het meeste is afkomstig uit Frankrijk en Groot-Brittannië. China is de grootste afnemer buiten Europa, maar het marktaandeel in bioscopen en op internationale VOD-platforms blijft achter. Het marktaandeel in bioscopen ligt op 16% (versus 29% voor andere filmvormen) en bij VOD zijn de verhoudingen 21 versus 33%. Het is niet zo dat Europese animatiefilms worden genegeerd door streamingpartijen: 94% is opgepikt door één of meer platforms. Europese animatiemakers voelen vooral de concurrentie van Japan en de VS, die een veel hogere productie hebben. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het European Audiovisual Observatory. De metingen zijn gebaseerd op de periode 2015-2019. Tussen de individuele jaren zitten verschillen. Zo werden er in 2018 maar liefst 84 Europese animatiefilms gelanceerd en lag dat aantal in 2016 op slechts 44. Het rapport van de European Audiovisual Observatory heeft voor de volledigheid ook de cijfers voor coronajaar 2020 toegevoegd. Toen zagen 36 Europese animatiefilms het licht.
01-12-2021
Vijftig Franse operahuizen en orkesten hebben zich verenigd in een roep om aandacht van de overheid. In een open brief maken ze zich zorgen over het beperkte aantal bezoekers dat naar de zalen komt. "Na het opheffen van de lockdown gonsde het in de orkesten en operahuizen van een nieuw gevonden vreugde", schrijven ze. "Maar na slechts één maand openstelling merkten sommigen al de broosheid van de nieuwe situatie." De operahuizen en orkesten zien een diepere oorzaak achter de aarzeling van het publiek. Ze denken dat de herhaaldelijke isolatie door corona "de verbeelding van mensen vernauwt en hun dorst naar ontdekking doet opdrogen." Culturele uitingen staan voor die ontdekking van het onbekende, maar toeschouwers trekken zich terug op bekend terrein. Tegelijk, zeggen de briefschrijvers, krijgt het muziekleven "schokkende vragen" op zich af, over thema's van nu, zoals de klimaatcrisis en economische problemen. Ze vinden dat ze met cultuur - orkestmuziek en opera - de overheid kunnen helpen bij het vinden oplossingen. Maar dan wél met publiek in de zalen.
29-11-2021
Een betere positie voor internetgebruikers, extra toezicht op én regels voor de wereldwijd grootste online platforms en meer verantwoordelijkheden voor aanbieders van digitale diensten richting hun gebruikers. Dat is de kern van de Digital Markets Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA) die samen de basis vormen van nieuwe, moderne Europese wetgeving voor de digitale economie. De EU-ministers van Economische Zaken hebben op 25 november in Brussel een akkoord bereikt over deze voorstellen van de Europese Commissie