23-03-2023
Vanaf 7 juni 2022 hebben platenlabels, muziekuitgevers en andere exploitanten van auteurs- en naburig recht in Nederland een transparantieverplichting om hun auteurs en uitvoerende kunstenaars minstens één keer per jaar te informeren over de exploitatie van hun werk - inclusief inkomsten en verschuldigde vergoedingen. Deze informatieplicht is ook van toepassing op o.m. omroepen, theaterproducenten, uitgevers van boeken. Dit is een aanpassing van het auteurscontractenrecht om de positie van makers te verbeteren. Jurist rakenDra Smit legt uit wat de aanpassing voor makers betekent en hoe de verplichtingen van toepassing zijn op oude en nieuwe contracten.
23-03-2023
Het bestuur van meldpunt Mores treedt af. De leden willen ruimte maken voor een nieuwe bestuur nu het ‘zelf onderwerp van gesprek is geworden en daardoor ook het imago van het meldpunt wordt aangetast’, schrijft voorzitter Amber de Vente op 22 maart in een verklaring. Er wordt een onafhankelijke externe adviseur aangesteld om een nieuw bestuur te vormen. Eerder hadden de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) en de Kunstenbond aangegeven nog steeds achter Mores.online te staan. Ze zijn overtuigd van de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van het meldpunt en daar werkzame vertrouwenspersonen. Dit naar aanleiding van berichten over de betrokkenheid van de ex-voorzitter van Mores bij het giftige werkklimaat bij NOS Sport.
21-03-2023
TuneCore en datapartner Luminate hebben een onderzoek gedaan over gendergelijkheid binnen de muziekbranche, genaamd BE THE CHANGE. Hieruit blijkt dat genderdiscriminatie wordt gezien als de belangrijkste oorzaak voor op identiteit gebaseerde ongelijkheid binnen muziekbranche. Het eerste BE THE CHANGE-onderzoek werd in 2021 georganiseerd en biedt sindsdien inzichten in problemen met betrekking tot genderdiscriminatie, vooroordelen en ongelijkheid binnen de muziekindustrie. Voortbouwend op de inzichten uit de afgelopen twee edities, presenteert en kwantificeert het nieuwe BE THE CHANGE-gendergelijkheidsonderzoek meerdere problemen waarmee professionals en artiesten uit de muziekindustrie wereldwijd te maken hebben. Het gaat onder andere om genderdiscriminatie en seksuele intimidatie op de werkvloer. Maar ook over het belang van veranderingen die nodig zijn voor sollicitatieprocedures binnen alle takken van de muziekindustrie. Daarnaast wijst het onderzoek de noodzaak uit om werknemers doorlopend te informeren over hoe ze met deze problemen moeten omgaan. Aan het BE THE CHANGE 2023 deden meer dan 1500 muziekprofessionals en artiesten uit 109 landen mee. Enkele bevindingen uit het rapport : 34% van de vrouwen in de muziekindustrie die hebben meegewerkt aan dit onderzoek, zegt slachtoffer te zijn geweest van seksuele intimidatie of seksueel misbruik. Dit percentage ligt nog hoger (42% en 43%), voor respectievelijk transgender en non-binaire personen; 53% van de professionals en creators uit de muziekindustrie die hebben gereageerd op dit onderzoek, is het eens met de stelling dat mannen meer betaald krijgen dan andere personen in de branche; Artiesten uit minderheidsgroeperingen die op het onderzoek hebben gereageerd, krijgen ongeveer 70% vaker te maken met online intimidatie of haatzaaien op social media; De meerderheid van de professionals en artiesten uit de industrie die hebben gereageerd, geeft aan dat ze problemen hebben gehad met hun mentale gezondheid sinds ze in de sector zijn gaan werken (62%), maar vrouwen (76%), non-binaire personen (89%) en transgender personen (82%) worden hier onevenredig vaak door getroffen.
16-03-2023
Het Openbaar Ministerie gaat Jeroen Rietbergen en Ali B vervolgen voor verkrachting of aanranding in de zedenzaak rond talentenshow The Voice of Holland. Voor Rietbergen gaat het om de aangifte van verkrachting die ex-deelneemster Nienke Wijnhoven deed tegen hem. Bij Ali B gaat het om twee gevallen van verkrachting en één van aanranding. Marco Borsato werd ook beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag, maar de Voice-gerelateerde aanklacht tegen hem is geseponeerd omdat de klacht over hem niet gesteund werd door aanvullend bewijs. Er loopt wel nog een andere zaak tegen hem.
16-03-2023
Lage honoraria, onbetaald werk en systematische uitbuiting. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder beeldend kunstenaars. Kunstenaars die in dienst zijn genomen door instellingen in de publieke sector verdienen gemiddeld een uurloon van 2,60 pond, ver onder het Britse minimumloon van 9,50 pond. Het betreft de betaling van projecten, die varieerden van grote opdrachten en solotentoonstellingen tot lezingen en educatieve workshops. Het onderzoek toont aan dat veel kunstenaars, vooral uit minder bevoorrechte milieus, meerdere extra banen moeten hebben om financieel te overleven. Sommigen vertelden dat ze besloten hadden de kunstwereld helemaal te verlaten, ook om hun geestelijke gezondheid te beschermen.
13-03-2023
Janke Dekker treedt per direct terug als voorzitter van Mores, het meldpunt ongewenste omgangsvormen voor de Nederlandse culturele en creatieve sector. Dat heeft ze in een persverklaring bekendgemaakt. Eerder werd al bekend dat de taken van Dekker tot april worden waargenomen door iemand anders, omdat ze het druk zou hebben met andere werkzaamheden. Maar na een artikel in de Volkskrant over misstanden bij NOS Sport keert Dekker toch niet terug als voorzitter. In het artikel komen ook Dekker en haar man, sportpresentator Tom Egbers, voor. De Volkskrant schreef over een affaire in 2005 tussen een destijds 22-jarige stagiaire en Egbers. In de lezing van de Volkskrant escaleerde de situatie volgens de stagiaire toen Dekker erachter kwam. Egbers zou haar toen zijn gaan pesten en intimideren. De Kunstenbond vindt het meer dan terecht dat voorzitter Janke Dekker terugtreedt, maar schrikt van de uitleg die het bestuur van Mores erover geeft. In hun verklaring zou het belang van slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag en (potentiële) melders immers centraal moeten staan. “De Kunstenbond hecht er wel veel belang aan om te benadrukken dat onze kritiek geen betrekking heeft op de integriteit van het meldpunt of het vertrouwen dat we hebben in de uitvoering van het werk van de vertrouwenspersonen die worden ingeschakeld door Mores. “
13-03-2023
Stage Entertainment gaat niet verder met het onderzoek naar vermeend seksueel grensoverschrijdend gedrag door acteur Danny de Munk op de set van Ciske de Rat. De musicalproducent denkt niet dat verder onderzoek meer duidelijkheid zal geven. Eerder seponeerde het Openbaar Ministerie (OM) de aangifte in deze zaak al.
09-03-2023
Directeur Jeroen Chabot van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam heeft zijn functie neergelegd. Zijn vertrek is de uitkomst van een onafhankelijk onderzoek naar sociale veiligheid op de kunstacademie. In december 2022 en januari 2023 zijn studenten en medewerkers van de Willem de Kooning Academie bevraagd naar hun welbevinden en ervaringen met sociale onveiligheid. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Hogeschool Rotterdam nadat in eerdere onderzoeken al blijk werd gegeven van ontevreden medewerkers en studenten die zich onveilig voelen. Inclusiviteitsadviseur Peggy Wijntuin en ex-onderwijsminister Ingrid van Engelshoven voerden de gesprekken. Uit het onderzoek bleek dat op de kunstacademie niet stelselmatig grensoverschrijdend gedrag of discriminatie plaatsvond, maar dat het wel een „complexe onderwijsinstelling” is „die vooral worstelt met een organisatorisch vraagstuk” Medewerkers van de Rotterdamse academie gaven aan dat ze zich niet gerespecteerd, gewaardeerd, gezien en gehoord voelen. Ook beschrijven zij een grote afstand tot het management en de directie van de academie. „De Willem de Kooning Academie wordt als een do it yourself instituut ervaren, waar docenten in de breedste zin van het woord zelf hun weg moeten zien te vinden”, concluderen de onderzoekers in het rapport. Na een veiligheidsenquête in 2021 en werkbelevingsonderzoek in 2022 zette het College van Bestuur van de Hogeschool Rotterdam al stappen om de situatie te verbeteren. Zo werden leiderschapstrainingen gegeven en is de afdeling communicatie versterkt. Die maatregelen hebben niet het gewenste resultaat gehad. In een reactie noemt de Hogeschool Rotterdam het „ongemakkelijk” dat er op sommige onderdelen goed beleid is, maar dat door werknemers klaarblijkelijk niet zo ervaren wordt.
07-03-2023
FairPACCT werkt samen met de sector aan het verbeteren van de arbeidspositie van freelance klassieke musici. Dit doet FairPACCT onder andere door onderzoek te doen naar urenbesteding. Aan freelance klassieke musici de vraag om in maart 2023 ook voor FairPACCT een urentabel in te vullen. Zo wordt duidelijk hoe de beroepspraktijk eruit ziet en hoeveel tijd er in concerten en optredens gaat zitten. Dit om fair pay nog hoger op de agenda zetten. De tabel kan worden ingestuurd tot 3 april.
06-03-2023
De directie van Pakhuis de Zwijger treedt ‘tot nader order’ terug naar aanleiding van een artikel over grensoverschrijdend gedrag in Het Parool dat op 4 maart verscheen. In het artikel doen 33 oud-werknemers hun verhaal. 28 van hen bevestigen regelmatige woede-uitbarstingen van directeur Egbert Fransen, 18 van hen zeggen vanwege de onveilige werksfeer te zijn vertrokken. Ook spreken 18 oud-medewerkers van een angstcultuur. De tweekoppige directie van het Pakhuis bestaat uit directeur Egbert Fransen en zijn echtgenote Hester Tiggeloven, die de functie van adjunct-directeur bekleedt. Tot ruim twee jaar geleden was Tiggeloven de interne vertrouwenspersoon, waardoor werknemers het gevoel hadden niet met hun klachten bij haar terecht te kunnen. De Raad van Toezicht stelt een onderzoek in naar de veiligheid op de werkvloer. Toen Het Parool de directieleden sprak over de ervaringen van de oud-werknemers, was voorzitter van de raad van toezicht Maurits Groen ook aanwezig. Groen zei nooit enig signaal te hebben opgepikt over wangedrag van directeur Egbert Fransen. De directie treedt terug om ‘ruimte te scheppen voor dit onderzoek en om alle medewerkers van Pakhuis de Zwijger de kans te geven in deze periode onbelast door te gaan met hun mooie werk’. In een schriftelijke reactie noemt de Amsterdamse cultuurwethouder Touria Meliani het terugtreden van de directie en het aangekondigde onderzoek ‘een goede stap voor nu'.
02-03-2023
In samenwerking met Kunsten ''92 stelt Kunstloc Brabant culturele instellingen uit de provincie Noord-Brabant in staat meer inzicht en ervaring op te doen met de Fair Practice code. De Fair Practice code speelt een steeds grotere rol in de cultuursector en vraagt om je serieuze aandacht. Ook omdat het prominent op de agenda staat van de fondsen en de politiek voor de komende subsidieperiode. Met een praktische DIY kit volg je een zelf¬ gefaciliteerd workshop traject, waarin je actief en op maat je visie op de Fair Practice binnen je organisatie gaat uitwerken. De workshop opent het (interne) gesprek voor verbeteringen en waardering van je huidige bedrijfsvoering en helpt bij de implementatie van Fair Practice. Het resultaat is een concrete visie, strategie en een plan van aanpak. Deze uitkomsten kunnen worden gedeeld met verschillende stakeholders, en ook worden gebruikt in bijvoorbeeld subsidieaanvragen. De Kunst van Brabant benadrukt het belang van de Fair Practice code en hoopt dat veel organisaties met dit aanbod aan de slag gaan. Op 3 april vind er een startbijeenkomst plaats in Theaters Tilburg. Voor individuele makers hoopt Kunstloc in het najaar ook een traject aan te bieden. Interesse daarvoor kan al bij Kunstloc kenbaar gemaakt worden.
23-02-2023
Het aantal streamingplatforms speciaal voor klassieke muziek groeit. Muziekuitgever Presto Music lanceerde een eigen streamingdienst met een bijzonder model. Musici en componisten ontvangen bij Presto Music geld per geluisterde seconde. Dat is anders dan bij de gevestigde streamingdiensten zoals Spotify, waar per geluisterde stuk wordt uitbetaald. Dat betekent dat een twintig minuten durend deel van een symfonie niet meer oplevert dan een korte prelude van Bach. Volgens Presto Music zorgt hun model (pay-per-second) voor een meer eerlijke betaling aan de makers, omdat het om de totale luistertijd gaat. Overigens betaalt de luisteraar een vast bedrag per maand. De totale inkomsten van het streamingsplatform worden daarna verdeeld op basis van de luistertijd.
23-02-2023
De Britse krant The Guardian deed onderzoek naar de praktijk van de filmmuziek in de Amerikaanse filmindustrie. Voor het onderzoek sprak journalist Andre Gumbel met meerdere assistenten, anoniem en bij naam. Filmcomponisten huren vaak een team van assistent-componisten in die de noten verder bedenken en uitschrijven. Het artikel in de krant vertelt over een grote groep assistenten die veel onbetaalde overuren draaien, geen credits krijgen voor zelfgeschreven muziek en gebukt gaan onder perverse bazen. Het betreft zowel mannen als vrouwen, overigens een schamele vijf procent van de assistenten. Componisten met een slechte naam worden door naming and shaming vaker vermeden door assistenten. Zo moest de Nederlandse Tom Holkenborg (ook wel bekend onder de naam Junkie XL) een project laten schieten omdat hij geen team meer kon samenstellen. De #metoo beweging lijkt aan de filmmuziekwereld voorbij te zijn gegaan. De werkpraktijk voor vrouwen blijkt zeer onveilig te zijn. Er zijn meerdere gevallen bekend van seksueel misbruik. Nomi Abadi heeft de Female Composer Safety League opgericht. Een groep genaamd Teammates schreef een handboek met instructies om nieuwe assistenten te begeleiden en gezonde werkplekken te herkennen.
20-02-2023
De Federatie Beeldrechten ( waarin zijn verenigd Pictoright, BBK, BNO, BOK, DuPho, Kunstenbond, NVJ/NVF en Platform BK) heeft op 16 februari in Pakhuis de Zwijger het onderzoek 'Waarde van Beeld, Beeld van Waarde - De economische waarde van beeld in Nederland' gepresenteerd. Mede door de opkomst van grote internationale contentplatforms neemt de vraag naar het werk van fotografen, beeldend kunstenaars, illustratoren en ontwerpers toe. Toch neemt hun verdienvermogen af. Dit blijkt uit onderzoek van de Federatie Beeldrechten naar de waarde van de beeldsector binnen de culturele en creatieve sector in Nederland. Een beeld kan viral gaan, maar de maker krijgt hier vaak niet een redelijke beloning voor. Een belangrijk thema voor beeldmakers is dan ook het vooralsnog ontbreken van eerlijke vergoedingen voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermd beeld door contentplatforms en social media. Ondanks de verslechterde financiële positie van beeldmakers, levert de beeldsector een toegevoegde waarde van 3,4 miljard voor de Nederlandse economie. Het is daarmee verantwoordelijk voor ruim 18 procent van de waarde die de gehele culturele en creatieve sector realiseert. De beeldsector biedt ook aan veel mensen werk. De sector vertegenwoordigt met 112 duizend werkzame personen dertig procent van de werkgelegenheid in de culturele en creatieve sector. Dit is 1,2 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland. Bart Drenth, voorzitter Federatie Beeldrechten: ‘Het onderzoek laat zien hoe belangrijk de beeldsector is voor de creatieve industrie en de economie. Beeld is overal en we maken er steeds meer gebruik van. We kunnen niet zonder de beeldmakers. Toch zien we dit niet terug in de financiële beloning voor beeldmakers. Dit heeft alles te maken met hun auteursrechtelijke positie. Waar de rechten voor bijvoorbeeld muziek en films steeds beter beschermd zijn, blijkt de urgentie voor beeld nog niet vanzelfsprekend. Dat is niet houdbaar. Hiermee dreigt authentiek beeld te verdwijnen, omdat we de waarde onvoldoende erkennen. Met name in het digitale domein valt er nog veel te winnen. We pleiten voor een regeling waarin makers gepaste vergoedingen krijgen voor hun werk.’
16-02-2023
De audiovisuele sector slaat de handen ineen tegen grensoverschrijdend gedrag en voor een sociaal veilige werkomgeving binnen de mediabranche. EMG, NEP, NPO, NCP, RTL en Talpa Network hebben dit initiatief genomen en daartoe een gezamenlijk convenant ondertekend: het ‘Mediapact Respectvol Samenwerken’. Naast de stappen die de organisaties afzonderlijk al hebben gezet, zoals aansluiting bij Mores.online, het aanbieden van bewustwordingstrainingen en het benadrukken van de aanwezigheid van interne en externe vertrouwenspersonen, gaat de mediasector zich nog sterker maken voor de veiligheid van alle medewerkers: van producenten, zenders en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, gasten en andere betrokkenen. Op elk niveau en in elke schakel van de keten.
14-02-2023
In de culturele en creatieve sector hebben we drie codes. Deze codes dragen bij aan een gezonde culturele en creatieve organisatie, en daarmee ook aan een gezonde sector: Governance Code Cultuur, Code Diversiteit & Inclusie en Fair Practice Code. Drie experts vertellen over het belang van deze instrumenten, de doelen en hoe je ze kunt toepassen. Day zijn Andra Leurdijk, programmamanager Governance bij Cultuur+Ondernemen, Halima Özen, ambassadeur Code Diversiteit & Inclusie, en Anne Breure, mede-initiator Fair Practice Code.
07-02-2023
Samen met de Nederlandse Galerie Associatie (NGA) ontwikkelde het Mondriaan Fonds een Fair Practice Code voor galeries zodat de positie van de kunstenaar ten opzichte van de galerie verstevigd wordt. De code is gebaseerd op de reeds bestaande Gallery Code van de NGA en komt voort uit de Fair Practice Code die door elke organisatie die met publieke middelen wordt ondersteund, onderschreven moet worden. Voor de KunstKoop galeries en de galeries die een bijdrage ontvangen voor een buitenlandse kunstbeurs via de regeling Art Fair Internationaal geldt dat zij de Gallery Fair Practice Code ondertekenen, actief toepassen en uitleggen. Het Mondriaan Fonds draagt op verschillende manieren bij aan de galeriesector in Nederland om de verkoop en de zichtbaarheid van beeldende kunst uit Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk te bevorderen. Het fonds vindt het belangrijk dat de principes uit de Fair Practice Code, ook in de galeriesector vanzelfsprekend zijn. Om die reden werd er samen met de NGA en kunstenaars ook een code ontwikkeld voor de galeriesector. De Fair Practice Code voor galeries die aanvragen bij het Mondriaan Fonds geldt per juli 2023.
02-02-2023
De BNA heeft met interesse kennisgenomen van het recent uitgebrachte nieuwsbericht van de Rijksbouwmeester over de uitbreiding van het Kröller-Müller Museum. Deze casus is opnieuw een voorbeeld van een aanbesteding waarin de opdrachtgever in strijd handelt met het Europese aanbestedingsrecht. BNA roept de branche op disproportionele aanbestedingen tijdig te melden in het belang van verbetering van de aanbestedingscultuur en goed opdrachtgeverschap. De directie van het Kröller-Müller Museum is hier meerdere malen door de BNA en anderen op aangesproken. ‘We zijn in afwachting van de formele reactie van het museum en de uitkomsten van het aangekondigde gesprek met de Rijksbouwmeester. Onderliggend aan deze casus signaleren wij een zorgwekkende en groeiende onvrede binnen de branche over de werking van Europese Aanbestedingsregels. De signalen die ons hierover bereiken hebben onze volle aandacht.’, aldus BNA-directeur Fred Schoorl. De BNA meent dat deze casus aantoont dat ook publieke opdrachtgevers met een rijksverantwoordelijkheid, zoals het Kröller-Müller Museum, zich nog onvoldoende bewust zijn van hun voorbeeldstellende rol. En van de (internationale) verantwoordelijkheid die zij dragen. Schoorl: ‘Vanuit de BNA blijven we alert en zullen we niet ophouden om namens onze leden misstanden aan te kaarten. Ook blijven we de dialoog zoeken met opdrachtgevers over het gedeelde belang van werken aan een beter en mooier Nederland op een faire manier.’
02-02-2023
Op 1 februari was staatssecretaris Uslu van Cultuur te gast bij de Kunstenbond en de Creatieve Coalitie voor een gesprek over fair pay en de positie van makers op de arbeidsmarkt. Een schrijnend voorbeeld van de slechte arbeidsmarktpositie van makers, die in alle culturele deelsectoren te zien is, werd onlangs duidelijk uit de resultaten van een onderzoek naar fair pay in de popmuziek. De uitkomst van dit onderzoek was schokkend: de kloof tussen de huidige praktijk en een redelijke fair pay norm is gemiddeld 75%. Om de positie van makers te verbeteren is kunstenaarsbeleid nodig: cultuurbeleid waarbij de maker centraal staat. Het huidige cultuurbeleid is te eenzijdig gericht op instellingen en plaatst de – vaak flexibel werkende – makers en uitvoerenden in een afhankelijke positie. Volgens de belangenorganisaties levert dit een kwetsbare positie op voor de werkende. Dit leidt tot slechte contracten, oneerlijke beloning, grote risico’s op ongezonde werkdruk en grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast leidt het tot onevenredige schade bij crises, zoals bij corona en bij de stijging van energieprijzen. Volgens de Kunstenbond en de Creatieve Coalitie zit de structurele oplossing in het concreet maken en handhaven van de breed omarmde Fair Practice Code en Code Diversiteit en Inclusie: handhaafbare afspraken over gelijke kansen, betere beloningen en eerlijke contracten. Hierin spelen de sociale partners een belangrijke rol, maar ook de staatssecretaris. Zij heeft een voorwaardenscheppende en een regisserende taak, en kan als financier ook de naleving van deze codes afdwingen en handhaven. De Kunstenbond en de Creatieve Coalitie hebben in hun gesprek met de staatssecretaris aangedrongen op invoering van verplichtende maatregelen om fair pay en fair practice na te komen en cultuurmakers in het toekomstige beleid centraal te stellen. Ook voor het waarmaken van andere ambities van de staatssecretaris op het gebied van cultuureducatie en – participatie is herstel van de arbeidsmarkt en verbetering van de positie van de cultuurmakers en kunstprofessionals een essentiële voorwaarde.
26-01-2023
Makers en uitvoerders komen nu onvoldoende aan bod in het bureaucratische Nederlandse kunstbeleid , concludeert Renée Steenbergen, onderzoeksjournalist en adviseur op het gebied van mecenaat in de kunsten, na een uitgebreide rondgang langs vijftig betrokkenen. In haar boek ‘De Kunst van Anders’ stelt ze dat het stelsel kan alleen veranderen als makers en uitvoerders zich verenigen en solidair zijn aan elkaar. Volgens Steenbergen is oplappen van het bestaande bestel niet voldoende. De coronacrisis heeft gewerkt als een vergrootglas op problemen in de sector. Het is volgens haar zonneklaar geworden dat het beleid vooral is gericht op rendement. Dat leidt tot onderbetaling van kunstenaars en makers, met alle problemen van dien. Het gaat ook ten koste van kwaliteit van het aanbod, en leidt tot overproductie. De instellingen zijn centraal komen te staan, in plaats van de makers van de kunst, schrijft ze. Steenbergen merkt op, net als eerder Melle Daamen, dat het systeem te bureaucratisch is geworden. Dat ziet ze niet snel veranderen: bestuurders en toezichthouders zijn niet geneigd hun eigen rol te verkleinen. Steenbergen bepleit een soort Brits trustee-model, met trustees die een afspiegeling zijn van de bevolking (het is immers hun belastinggeld) aangevuld met deskundigen en ambtenaren. Het is een van een reeks suggesties die Steenbergen doet. De belangrijkste is fair pay, afgedwongen door kunstenaars en makers die samen optrekken. Daarmee komt vanzelf een eind aan de overproductie, en is er meer kans op echte vernieuwing, die mogelijk ook een jonger publiek aantrekt.
26-01-2023
Eerlijke selectie hoort bij goed (publiek) opdrachtgeverschap. De architectenselectie voor de uitbreidingsstudie van het Kröller-Müller Museum doet in de vak- en landelijke media het nodige stof opwaaien. Net als eerder bij de renovatie van het Binnenhof krijgt BNA vragen over de positie ten aanzien van de architectenselectie. De BNA heeft ten aanzien van de selectie voor het Kröller-Müller Museum al in 2018 een klacht ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts en is destijds in het gelijk gesteld. BNA-directeur Fred Schoorl: “BNA gaat in de regel niet publiekelijk in op individuele selecties. Dit omdat er vaak te veel specifieke aspecten spelen, die alleen bij de opdrachtgevers en betrokken bureaus bekend zijn. Maar in de casus Kröller-Müller meent een gebruiker van een Rijksgebouw zich aan goede aanbestedingsregels te kunnen onttrekken. Hierover heeft de BNA destijds aan de bel betrokken. Het Rijk zal dit moeten oplossen, als voorbeeldig opdrachtgever in een open en transparante markt. En zoals we weten gaat goed, inspirerend opdrachtgeverschap over durf, ambitie en vernieuwing. We roepen opdrachtgevers, publiek en privaat, daarom op de door de BNA opgestelde richtlijnen voor evenwichtige en gezonde architectenselecties te volgen. De Tweede Kamer heeft onze visie daarop reeds gesteund.”
23-01-2023
De ketentafel popmusici heeft een analyse laten uitvoeren van de inkomenskloof tussen de actuele gages en een passend en eerlijk honorarium (fair pay). Er zou 7,8 miljoen euro extra nodig zijn voor een eerlijke beloning. Dat is geen hoog bedrag, zegt Berend Schans van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). “Wij zouden graag zien dat een soort fonds opgericht wordt waarin verschillende partijen geld storten”, zegt hij. “Het liefste zien we dat de overheid het voortouw neemt. Een deel van de klassieke en jazzmusici krijgt wel fatsoenlijk betaald via subsidies. Popmusici zijn ook podiumkunstenaars en verdienen ook een fair price.” De overheid hoeft niet alleen op te draaien voor de benodigde miljoenen. Schans denkt dat er ook extra inkomsten zijn te halen door een fair price-toeslag op tickets. “Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat collectieve beheersorganisaties als Buma/Stemra en Sena iets doen. Zij hebben budgetten om muzikanten te steunen. Dat doen ze al, door evenementen te sponsoren, zoals de Muzikantendag, Eurosonic Noorderslag en Amsterdam Dance Event. Ik kan me voorstellen dat ze ook budget hebben voor een fair price voor muzikanten.” Maar wat is dat, een fair price? “Fair wordt vaak vertaald als eerlijk”, zegt Schans, “maar fair is ook passend. Daarom maken we onderscheid tussen de verschillende fases waarin een muzikant zich bevindt. Van beginnend tot opkomend en gearriveerd. Iemand die begint heeft andere kosten en een andere marktwaarde dan een artiest die al verder is. In elk geval is fair een stuk beter dan nu.” „Als popmuzikant kun je in Nederland in een groot deel van je carrière niet leven van muziek maken”, zegt Rita Zipora, tot enkele jaren geleden actief als singer-songwriter en nu bestuurslid van beroepsvereniging BAM! Popauteurs. Dat gebeurt pas als je een grote zaal uitverkoopt, zoals in Paradiso (Amsterdam) of 013 (Tilburg). Maar die weg naar een eigen inkomen is lang, volgens Zipora ook langer dan bijvoorbeeld in België. „We missen doorstroom naar de echte top. Daardoor gaat talent verloren.” Directeur Berend Schans van de Vereniging voor Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), met 65 podia en 57 festivals als leden, wist wel dat muzikanten slecht betaald werden. In 2020 al concludeerde een studie in opdracht van OCW dat popmuzikanten een „zwakke inkomenspositie” hebben en dat er een „machtsongelijkheid” bestaat ten opzichte van boekers en podia. De nieuwe inventarisatie, waaraan VNPF meewerkte, wijst uit dat de poppodia te weinig inkomsten hebben voor hogere gages. Volgens Berend Schans en Rita Zipora leidde dat tot wederzijds begrip. „Wij wilden af van de gepolemiseerde discussie dat wij onze zakken vullen”, zegt Schans. „Het geld zou blijven hangen bij de podia. Dat is gewoon niet waar. De hele sector wordt sterker als we muzikanten beter betalen.”
23-01-2023
Het programma fairPACCT organiseert voor beroepsgroepen in de culturele sector overleg om te komen tot heldere afspraken over gepaste en eerlijke beloning. De eerste van deze overleggen, de zogenaamde ketentafels, startte vorig jaar voor popmusici tijdens ESNS 2022. De ketentafel popmusici presenteert, na een jaar onderling overleg een analyse van de inkomenskloof tussen de actuele gages en een passend en eerlijk honorarium (fair pay). De analyse en de rapportage is gedaan door adviesbureau Berenschot. Staatssecretaris Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst tijdens een sessie op ESNS 2023, op 20 januari. De popsector vindt dat meer geld naar beginnende artiesten, muzikanten die in een kleine zaal of in een voorprogramma spelen, moet gaan. Er zou 7,8 miljoen euro extra nodig zijn voor een eerlijke beloning.
23-01-2023
De helft van de medewerkers in de sector media & cultuur kreeg het afgelopen jaar te maken met pesten of intimidatie op de werkvloer. Dat is zeven keer vaker dan het landelijk gemiddelde. Dit blijkt uit een enquête onder honderden medewerkers die FNV op 20 januari, exact een jaar na de onthulling over ongewenst gedrag bij het programma ‘The Voice’, presenteert. De onthullingen over grensoverschrijdend gedrag in de sector media & cultuur het afgelopen jaar waren voor FNV aanleiding om de sector breder te bevragen op onder meer het ervaren werkklimaat, persoonlijke ervaringen in de afgelopen twaalf maanden en hoe daar binnen de organisatie mee om wordt gegaan. Een aantal van de opmerkelijkste resultaten: Bijna twee derde (64%) heeft te maken gehad met grensoverschrijdend gedrag; 44% ervaart een negatief werkklimaat; Bijna de helft (47%) van de ondervraagden geeft aan gepest te zijn; Bijna vier op tien (38 %) ervoer intimidatie (bijvoorbeeld schelden of bedreigen); In de helft (51%) van de gevallen is een leidinggevende oorzaak van grensoverschrijdend gedrag. Bij intimidatie is dat percentage 66; Een kwart (23%) van de vrouwen had te maken met seksuele intimidatie of seksueel geweld; In de helft (51%) van de gevallen wordt er niets gedaan met een melding van grensoverschrijdend gedrag.
17-01-2023
Naar aanleiding van de uitzending van Boos! in januari 2022 over de misstanden bij The Voice of Holland, en de open brief van 29 zangeressen over grensoverschrijdend gedrag in de muzieksector is de Taskforce GO! opgericht. Tijdens ESNS wordt het nieuwe platform officieel voorgesteld. De taskforce GO! is een initiatief van NVPI. Het platform werd begin vorig jaar in het leven geroepen als reactie op de open brief van zangeressen waarin zij grensoverschrijdend gedrag binnen de muziekindustrie aankaarten. Doel van de taskforce is het bespreekbaar maken, identificeren, definiëren, aanpakken en voorkomen van grensoverschrijdend gedrag. Om zo een veilig werkklimaat te realiseren voor iedereen die werkzaam is in de Nederlandse muzieksector. Tijdens het ESNS-panel Een Jaar Na The Voice, Waar Staan We? geven diverse leden van de Taskforce GO! en een aantal partners toelichting op de oprichting. Daarnaast wordt er gesproken over de samenwerking met meldpunt Mores Online, het verkennende onderzoek dat al is uitgevoerd en de plannen voor 2023. Ook gaan zij in gesprek met de aanwezigen over de vraag wat er moet gebeuren om een veilige muzieksector te creëren.
16-01-2023
“In 2015 werden de Auteurswet en de Wet op de Naburige Rechten aangepast, middels invoering van het Auteurscontractenrecht. De wijzigingen hadden tot doel om ervoor te zorgen dat uitvoerend en scheppend kunstenaars een reële (billijke) vergoeding zouden ontvangen voor de exploitatie (doorgeven/vermenigvoudigen/openbaarmaken) van hun werk. Uit de evaluatie van de wet door het WODC is gebleken dat dit beoogde doel (nog) niet is bereikt. Met de toegezegde herziening van de wet is opnieuw het moment aangebroken om verbetering aan te brengen en ervoor te zorgen dat de scheve machtsverhoudingen tussen de exploitanten en de makers in evenwicht worden gebracht. En dat een einde wordt gemaakt aan de praktijk waarbij allerhande partijen flink geld verdienen aan de creativiteit van makers behalve de makers zelf/ten koste van de makers. De ervaring leert dat makers bescherming van de wet nodig hebben en een collectieve vertegenwoordiging bij onderhandelingen daarvoor het beste middel vormt. Middels collectief beheer bij onder meer exploitaties online en middels collectief onderhandelen over redelijke minimumvergoedingen in de markt. Ook kan de overheid in subsidievoorwaarden, in zowel cultuurbeleid als omroepbeleid, een verschil maken. Anders blijven makers de verliezende partij. Het individu blijft te zeer in het nadeel ten opzichte van grote marktpartijen als Spotify, Netflix, grote uitgevers- of producenten, omroepen, etc. “ Op 21 december ontving staatssecretaris Uslu van Media en Cultuur een dringende oproep van een groep makers van uiteenlopende discipline. Zij trekken aan de bel bij de staatsecretaris omdat de Wet op Naburige Rechten opnieuw wordt herzien. Dat betekent dat de staatssecretaris nu kan ingrijpen om de makers in bescherming te nemen en de machtspositie van exploitanten te verkleinen. Over de aanpassing van de wet is in 2022 een internetconsultatie geweest.
16-01-2023
“Vanaf 2025 is er structureel extra budget voor fair pay,” aldus staatssecretaris Gunal Uslu in NRC, 10 januari jl. “Instellingen die gesubsidieerd worden hebben dan budget om zzp’ers beter te betalen. Ik kan nog niet zeggen of ik dat als harde subsidievoorwaarde ga opleggen, instellingen worden al gek van alle hokjes die ze moeten afvinken, maar het extra geld is wel daarvoor bedoeld.” Podium, NPO Klassiek, vroeg de Kunstenbond en Kunsten '92 om een reactie. Beide geven aan blij te zijn met de positiviteit en het enthousiasme van de staatssecretaris, en hoe ze empathie zoekt bij de politiek. Maar er zijn ook zorgen. Extra geld voor de makers, dat klinkt de secretaris van Kunsten '92, Marianne Versteegh, als muziek in de oren: “Meer steun voor makers is noodzakelijk. We zijn daarentegen wel nieuwsgierig hoe dat gaat uitpakken. Want, hoewel het fijn is dat het publiek weer terugkomt, en het daarmee lijkt alsof we de coronaperiode achter ons hebben gelaten, dat geldt zeker niet voor de makers. Zij ervaren nog steeds een achterstand in inkomsten”. Dat beaamt ook Karin Boelhouwer, belangenbehartiger kunsteducatie en orkesten bij de Kunstenbond. “De overheidssteun gaat nog te vaak naar de instellingen en komt niet terecht bij de individuele makers. Dat moet veranderen. Ik pleit voor een systeem waarbij de makers zelf invloed hebben op dat proces. Ze worden nog steeds niet fair betaald. Ik vind de opmerking van Uslu dat ze pas in 2025 serieus werk wil gaan maken van fair pay en het nog niet verplicht wil stellen, erg zorgwekkend."
16-01-2023
In rechtReeKs neemt de Kunstenbond, vakbond voor kunstenaars en iedereen die werkt in de culturele en creatieve sector, een juridisch onderwerp onder de loep dat essentieel is voor de beroepspraktijk van de kunstenaar. Ditmaal vertelt advocaat Jet Hootsmans hoe je goede afspraken maakt als je als beeldend kunstenaar werkt in opdracht.
16-01-2023
Het evenement ‘Studio Talks: Kunstenaars in de politieke arena’ dat op 19 november 2022 in het Museum Arnhem plaatsvond, was bedoeld om de geschiedenis en het belang van de beroepsorganisaties en vakbondsvormen binnen de kunsten tegen het licht te houden in een gezamenlijk gesprek. Deelnemers waren de verschillende soorten institutionele vertegenwoordiging binnen de kunst: kunstenaarsinitiatieven (Plaatsmaken), presentatie-instellingen (belangenvereniging De Zaak Nu en kunstpodium P–OST), beroepsverenigingen (Beroeps Organisatie Kunstenaars) en de vakbond (Kunstenbond). Met de deelname van organisatoren Platform BK en Museum Arnhem, werden ook de denktank en het bemiddelend platform, het museum, onderdeel van deze middag. Zo was een belangrijk aantal posities in de kunstinfrastructuur vertegenwoordigd in het gesprek. In eerste instantie zou deze middag gaan over hoe de verschillende groepen hun positie binnen het geheel van artistieke productie bezien, en hoe een politiek antwoord op de precaire positie van kunstenaars toen en nu voor te stellen is. Hoe zijn kunstenaars te organiseren? Deze ietwat studieuze insteek werd acuut relevant door het op pauze zetten van de Gelderland Biënnale een paar dagen eerder, waarbij de samenwerking tussen het curatorencollectief P1 en de organisatie van de biënnale, Museum Arnhem en Museum het Valkhof, plotseling werd opgezegd. De reden: wederzijdse beschuldigingen van unfair practice, veroorzaakt door een verschil van inzicht over een goed productieproces. Curatorencollectief P1 verwijt de organisator slecht management en het uitblijven van betalingen. Het Valkhof op zijn beurt verwijt de artistieke leiding gebrek aan het verschaffen van inzicht in de kosten en posten. Naast de problemen bij de Gelderland Biënnale speelt in Arnhem ook het recent opbreken van de samenwerking tussen het curatorenteam en de organisatie van Sonsbeek. Ook hier speelden (en spelen) verwijten van slecht management, onderbetaling en organisatorische verwaarlozing, naast nog serieuzere verwijten van racisme en seksisme, en het niet reageren op signalen hiervan. Op de achtergrond hiervan moet ook documenta15 genoemd worden, waar de perikelen tussen uitvoerders en curatorenteam ruangrupa en de overkoepelende organisatie, de publieke opinie maandenlang bezig hebben gehouden. Een verslag van Jack Segbars over de botsing tussen tentoonstellingsproductie als sociale praktijk en de institutionele kaders.
16-01-2023
Samen met de samenleving en vele verschillende organisaties wil het kabinet seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld aanpakken. Onder meer met wet- en regelgeving, publiekscampagnes, het realiseren van een veilige werkomgeving, de rol van omstanders en goede hulpverlening moet dit maatschappelijke probleem worden bestreden. Seksueel grensoverschrijdend gedrag en geweld passen niet in een veilige samenleving waarin we op een gelijkwaardige manier met elkaar omgaan. Dat schrijven minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer. Voor het actieprogramma wordt de komende jaren 11 miljoen euro vrijgemaakt.
12-01-2023
De koepelorganisatie van bibliotheken VOB heeft zich aangesloten bij Mores.online, het meldpunt voor ongewenste omgangsvormen in de culturele en creatieve sector, en biedt ook via de arbodienst consultatie van vertrouwenspersonen aan.
10-01-2023
In 2022 is de Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten opgericht. Deze stichting is in het leven geroepen om de leden van de NAPK te ondersteunen bij meldingen van ongewenst gedrag op de werkvloer. Dit doet zij door het aanbieden van een onafhankelijke klachtencommissie. Daarnaast faciliteert ze bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid op het gebied van sociale veiligheid. Ze organiseert onder meer trainingen en bijeenkomsten, stelt documenten op en beantwoordt vragen van leden. Een kort activiteitenverslag 2022 van SSVP is gepubliceerd. Mores.online, het meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag in de culturele en creatieve sector, heeft in 2022 tot dusver 389 meldingen van misstanden gekregen, meldt bestuurslid Amber de Vente volgens verschillende media. Dat zijn er bijna acht keer zoveel als een jaar eerder, toen ruim 50 meldingen bij het online meldpunt binnenkwamen.
10-01-2023
Wat betekent de invoering van de Fair Practice Code voor culturele instellingen in de provincie Groningen? Om in 2025 goed voorbereid te zijn op deze verplichte gedragscode, kunnen deze instellingen kosteloos een doe-het-zelfpakket aanvragen. Op 19 december was er een startbijeenkomst in Forum Groningen met gedeputeerde Mirjam Wulfse en wethouder Kirsten de Wrede. De bestuurders vroegen daar aandacht voor het 'Fair Practice Lab Groningen'. Dit is een traject voor gesubsidieerde cultuurinstellingen om zelf een op maat gemaakte visie op fair practice uit te werken. Naast eerlijke betalingen in de sector gaat de fair practice over het ontwikkelen van een goed cultureel klimaat waarin mensen graag willen werken. Het pakket bestaat uit onder andere een doeboek en een zelf gefaciliteerde workshop om een concrete visie, strategie en een plan van aanpak uit te werken. Deze kunnen worden gedeeld met verschillende stakeholders en worden gebruikt in bijvoorbeeld subsidieaanvragen. Het Lab is ontwikkeld door Kunsten ’92 en Platform ACCT. De Fair Practice Code is de gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie. De code is gebaseerd op vijf kernwaarden: solidariteit, diversiteit, duurzaamheid, vertrouwen en transparantie. Met ingang van 2025 is deze gedragscode verplicht voor alle cultuurinstellingen in de gemeente en provincie Groningen om voor subsidie in aanmerking te komen.
10-01-2023
Het is tijd de mythe van cultureel ondernemerschap te ontkrachten. Cultureel ondernemerschap is een vaag begrip dat structuurproblemen afwentelt op individuele kunstenaars en vaak haaks staat op fair practice. Gebruik in plaats daarvan termen die de werkelijke situatie waarin kunstenaars zich bevinden beschrijven: freelancers, kunstwerkers en culturele werkers. Dat schrijft Jue Yang in een essay.
15-12-2022
De Limburgse gedeputeerde van Toorenburg zegt toe te bekijken wat de toepassing van de Fair Practice Code betekent voor de instellingen binnen de provinciale culturele basisinfrastructuur van Limburg.
15-12-2022
José Teunissen (63) wordt per 1 maart de nieuwe opleidingsmanager van Amfi, het Amsterdam Fashion Institute, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Dat heeft de opleiding op 13 december bekendgemaakt. Teunissen is nu decaan van de School of Design and Technology aan het College of Fashion van de University of the Arts in Londen. Ook geeft ze daar les in modetheorie. Daarvoor was ze lange tijd lector Modevormgeving aan ArtEZ, de hogeschool in Arnhem. Amfi heeft een lastige periode achter de rug. In het persbericht is ook te lezen dat Teunissen bij de University of the Arts in Londen heeft ingezet voor het equality, diversity and inclusivity-beleid bij de school. Dit beleid is daar nu in alle lagen van de organisatie geïmplementeerd. AMFI kwam in 2021 negatief in het nieuws toen studenten in de media hun verhaal deden over de onveilige cultuur op de school. Een onafhankelijk onderzoeksbureau concludeerde een paar maanden later dat Amfi „een sociaal onveilige tot zeer onveilige” organisatie was. Een half jaar na de verschijning van het rapport stapte de directeur op. Teunissen is niet de enige recente aanstelling die AMFI heeft gedaan. Zo werd journalist en mode professional Bregje Lampe recent aangesteld als het nieuwe hoofd van het Fashion and Branding programma binnen AMFI. Ze is al sinds 2020 bij de school betrokken als coach en lid van de examencommissie.
13-12-2022
Het optreden voor ‘exposure’ en een kratje bier wordt door redacties van tv-programma’s immers nog volstrekt normaal gevonden. Die benadering gaat volledig voorbij aan het feit dat muzikanten als beroepsgroep moeten leven van optredens. Leden van de Kunstenbond geven aan dat de commerciële omroepen hierin nog een treetje verder gaan. Als je komt optreden, betaal je namelijk zelf voor de techniek. Geld toeleggen dus. Is entertainmentwaarde van muziek als toevoeging aan het tv-programma de reden dat redacties een band voor een optreden vragen, of verkopen ze advertentieruimte? Na het succesvol sluiten van tariefafspraken voor muzikanten die optreden tijdens tv-programma’s van de publieke omroep, heeft de vakgroep Muziek/Ntb van de Kunstenbond de commerciële omroepen uitgenodigd voor een gesprek over eerlijke betaling van muzikanten die optredens verzorgen op televisie. Daarmee zet de vakgroep Fair Pay ook op de agenda buiten het publieke bestel.
13-12-2022
Op 14 december 2022 debatteert de Tweede Kamer over de Najaarsnota van het kabinet. Deze nota biedt de culturele sector perspectief in financieel donkere tijden. Er is vanaf 2023 structureel geld vrijgemaakt voor maatschappelijke sectoren waaronder de cultuur, om tegemoet te komen aan de stijgende (energie)lasten. Maar zolang deze middelen niet concreet vertaald zijn door Rijk, gemeenten en provincies leeft de sector tussen hoop en vrees. De jaarafsluiting 2022 en begrotingen 2023 van vele culturele organisaties laten dieprode cijfers zien en de weerstandsvermogens zijn door de coronacrisis flinterdun. Prijsstijgingen, energiecrisis en de ontwrichte arbeidsmarkt leiden tot ongekende lastenstijgingen, die het culturele programma voor 2023 amputeren. Bureau Berenschot heeft in opdracht van de Taskforce culturele en creatieve sector de daadwerkelijke lastenstijging geïnventariseerd. De taskforce stelt op 12 december in een brief een aantal maatregelen voor en doet een driedubbele oproep aan gemeente- en provinciebesturen, aan de staatssecretaris van cultuur en media en aan de Tweede Kamer om de (lokale en regionale) culturele infrastructuur van overeind te houden. De sector heeft behoefte aan : energiecompensatie voor organisaties die hard worden getroffen door stijgende (energie)lasten; volwaardige loon- en prijsindexatie voor de culturele infrastructuur; een noodfonds op landelijk niveau (vergelijkbaar met sport) voor culturele organisaties die belangrijke schakels zijn in het cultuurbestel; een set van afspraken tussen de culturele sector en Rijk, provincies (IPO) en gemeenten (VNG) over het weerbaar maken en houden van de culturele keten. Dit gekoppeld aan fair practice afspraken binnen de keten zelf, met het oog op de vele crises waar de sector mee te maken heeft gehad (en gaat krijgen).
13-12-2022
NFF Extended is het verbindende platform van het Nederlands Film Festival, bedoeld om iedereen in de audiovisuele sector jaarrond te informeren én te inspireren door bijeenkomsten over relevante, actuele en urgente onderwerpen. Op 30 november jl. werd er gesproken over grensoverschrijdend gedrag in de Nederlandse av-sector. Annabel Essink doet verslag. Freek Walther - vertrouwenspersoon en mede-eigenaar en directielid van het bureau 'De Vertrouwenspersoon' - besprak op die dag het werkproces van Stichting Mores en zette uiteen wat je kunt doen als je te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag.
12-12-2022
Op 9 december publiceerde Het Parool een artikel over het gevoel van onveiligheid onder het personeel van fotografiemuseum Foam in Amsterdam . Het verloop is groot en het museum wordt al jaren slecht bestuurd, mede door het vertrek van drie directeuren in twee jaar tijd. De Amsterdamse wethouder Meliani: “Ik ben geschrokken van de uitkomsten van dit onderzoek. We verwachten als gemeente dat relevante zaken voor het welbevinden van het personeel met ons gedeeld worden. In organisaties moet een open cultuur zijn waarin medewerkers zich uitspreken en erop kunnen vertrouwen dat er actie wordt ondernomen.” Het fotografiemuseum krijgt een miljoen euro euro subsidie van de gemeente Amsterdam, omdat het in de Amsterdamse basisinfrastructuur zit. De wethouder eist op zijn minst van deze essentiële cultuurinstellingen een actieplan inzake diversiteit en inclusie, dat ze een voorbeeldfunctie vervullen als cultureel ondernemer (onder meer op het gebied van goed werkgeverschap) en dat ze bestuur en toezicht goed hebben geregeld. Meliani: “Alle kunstinstellingen moeten zich aan deze codes houden. Maar de instellingen in de basisinfrastructuur hebben een grotere verantwoordelijkheid en dienen een voorbeeldfunctie te vervullen, waaronder het toepassen van de culturele codes. Het onderschrijven en naleven van de codes is een belangrijke voorwaarde voor subsidie.” Of de uitkomst van het onderzoek invloed heeft op de subsidie? Daarvoor is het volgens Meliani te vroeg. Zij zegt hierover in contact te blijven met Foam en verwacht dat het museum ‘actief stappen’ zet.
08-12-2022
1 op de 2 vrouwen en 1 op de 5 mannen maakt in de loop van hun leven fysiek seksueel grensoverschrijdend gedrag mee. Dat heeft blijvende impact op deze mensen en leidt bovendien tot grote maatschappelijke schade, betoogt regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld Mariëtte Hamer. Zij zet zich in om deze cijfers terug te dringen en adviseert het kabinet over een goede aanpak. In een impactoverzicht beschrijft ze de aard, omvang en impact van de problematiek en hoe zij haar rol als regeringscommissaris invult. Hamer: “We zien in de media steeds nieuwe incidenten, maar we moeten gaan inzien dat seksueel grensoverschrijdend gedrag een structureel probleem is, dat voortkomt uit de manier waarop onze samenleving is ingericht en hoe we gewend zijn met elkaar om te gaan. Het is onderdeel van onze cultuur, iedereen krijgt ermee te maken.” Zij wil daarom dat het onderwerp overal wordt besproken. Aan de keuken-, de stam- en de vergadertafel. Dat moet ertoe leiden dat er een cultuurverandering op gang komt. "Over drie jaar zijn we er nog niet, maar kijken we niet meer weg, zien we elkaar, zijn we overal in gesprek over hoe we met elkaar om willen gaan en durven we elkaar hierop aan te spreken."
08-12-2022
In de ketentafel Pop binnen het programma fairPACCT werken muzikanten, podia, festivals, boekers en managers samen aan de concretisering van de Fair Practice Code. Het doel is om tot een eerlijke betaling voor (semi) professionele popmuzikanten te komen. Om dit voor elkaar te krijgen, wil men graag weten hoe de gemiddelde week van een professionele muzikant eruit ziet. Meedoen aan de enquete van Berenschot kan via een link.
28-11-2022
Na jarenlange discussie tussen partijen is er nu een overeenkomst tussen het ministerie van OCW en de Stichting Leenrecht inzake de leenrechtvergoeding voor boeken die in de Bibliotheek op School (dBoS) zijn uitgeleend. In het verleden hebben deze “uitleningen” niet altijd geleid tot een vergoeding voor rechthebbenden. In het dBoS-programma worden delen van de collecties van openbare bibliotheken naar scholen verschoven. Het doel is leesbevordering op scholen te stimuleren. Inmiddels doet bijna 60% van de basisscholen mee aan dit programma. Het ministerie van OCW heeft ter compensatie over het verleden (de periode van 2013 tot en met 2022) een eenmalig bedrag van zes miljoen euro ter beschikking gesteld. Deze compensatie wordt verdeeld conform het reguliere leenrecht:70% voor de makers (schrijvers en illustratoren) en 30% voor de uitgevers. De vergoeding zal aan uitgevers worden uitgekeerd op basis van uitleengegevens over de laatste jaren voor titels welke binnen het dBoS programma vallen. Dat wil zeggen dat deze vergoeding terecht zal komen bij de kinderboekenuitgevers. Deze vergoeding zal nog dit jaar door de stichting PRO aan de betrokken uitgevers worden overgemaakt. Zij hoeven daarvoor geen extra handelingen te verrichten. De Groep Algemene Uitgevers (GAU) is vooral gelukkig dat na een zeer lange discussie met een groot aantal betrokken partijen er nu een oplossing is gekomen die recht doet aan de belangen van uitgevers (en makers).
28-11-2022
Stemming over de moties ingediend tijdens het WGO (Wetgevingsoverleg Cultuur) van 14 november jl.
28-11-2022
Pieter Jan Leusink dirigeert vanaf december weer concerten bij het Bach Choir & Orchestra of the Netherlands. Dat heeft Susanne Streefkerk-Stoker, directeur van de stichting Klassieke Concerten Nederland (KCN) die het ensemble exploiteert, aan NRC bevestigd. Leusink legde in juni zijn werkzaamheden voor onbepaalde tijd neer, nadat het College voor de Rechten van de Mens oordeelde dat hij tussen 2012 en 2016 twee musici seksueel intimideerde. Streefkerk-Stoker: „Leusink is destijds niet door het College opgeroepen en er is nooit aangifte tegen hem gedaan.” Volgens haar heeft hij „een affaire gehad met twee musici. Dat was dom, dat had hij niet moeten doen. Maar het was niet fout.” In een verklaring schrijft de stichting verder: „Pieter Jan Leusink beseft dat tijden en maatschappelijke opvattingen zijn veranderd en het dat het zeer onverstandig was om een relatie aan te gaan.” In juni schreef de stichting KCN in een persbericht dat er „afrondende gesprekken plaatsvonden met een potentiële vervanger van de heer Leusink”. Die plaatsvervanger is er niet gekomen. In plaats daarvan heeft concertmeester Enrique Gómez-Cabrero Fernández kleine concerten gedirigeerd. Leusink heeft in de zomer de repetities van het koor en orkest geleid. Streefkerk-Stoker: „De terugkeer van Leusink is de uitdrukkelijke wens van alle musici, medewerkers en bestuursleden.” Op de vraag of de musici, voor hun inkomen afhankelijk van de stichting, wel vrijuit durven te spreken antwoordt ze: „Er komt nog een anonieme medewerkers-enquête door een extern onderzoeksbureau.” De marketinguitingen van alle toekomstige concerten van het Bach Choir & Orchestra of the Netherlands – onder andere paginagrote advertenties in landelijke dagbladen – vermelden tot nu toe geen dirigent. Volgens Streefkerk-Stoker heeft Leusink de knoop vorige week pas doorgehakt, waarna de stichting eerst de kaartkopers heeft geïnformeerd. Streefkerk-Stoker: „Daar is één negatieve publieksreactie op teruggekomen. Er zijn geen musici of medewerkers weggegaan na dit besluit.”
24-11-2022
Zowel op het scherm als achter de schermen blijft de representatie en de positie van vrouwen in de Nederlandse film- en av-sector achter bij die van mannen, zo blijkt onder meer uit het begin dit jaar gepubliceerde sectoronderzoek ‘Beter is nog niet goed’. Waarom is het probleem zo hardnekkig en waar ligt de oplossing? Mirjam Groen sprak met actrice Jacqueline Blom, regisseur en scenarist Corien van der Zwaag, beide initiatiefnemers van Point of VieW, een platform dat ‘bouwt aan gelijkwaardige vertegenwoordiging van vrouwen en het vrouwelijke perspectief in de Nederlandse kunst en cultuur’, en met Esther Schmidt van Vrouwen in Beeld, een stichting die de positie en zichtbaarheid van vrouwen in de film- en audiovisuele sector versterken. Samen met de Universiteit Utrecht heeft Vrouwen in Beeld het onderzoek ‘Beter is nog niet goed’ uitgevoerd.
24-11-2022
Hoe veranderde #MeToo de Nederlandse filmindustrie de afgelopen vijf jaar? Sabeth Snijders sprak met Marina Wijn en Susanne Groen, castingdirectors, en met Sytske van der Ster, actrice en bestuurslid bij acteursbelangenvereniging ACT, en actrice en schrijfster Maryam Hassouni. O.m. over de vraag of extra vertrouwenspersonen en meldpunten verschil maken en of er nog winst te behalen is als het gaat om grensoverschrijdend gedrag op en rond de set.
24-11-2022
Kunsten ’92 en Platform ACCT hebben de afgelopen maanden het ‘Fair Practice Lab’ ontwikkeld. Met het Lab kan iedere organisatie zelf een op maat gemaakte visie op fair practice uitwerken. Het pakket bestaat uit onder andere een doeboek en een zelf-gefaciliteerde workshop, en is tot stand gekomen in samenwerking met Ink social design studio. Het resultaat is een concrete visie, strategie en een plan van aanpak. Deze kunnen worden gedeeld met verschillende stakeholders, en ook worden gebruikt in bijvoorbeeld subsidieaanvragen. Begin 2023 start Kunsten ’92 een programma met gemeente Groningen en de provincie Groningen. Aan dit Fair Practice Lab zullen 55 organisaties deelnemen. Bij de plenaire afsluiting van dit traject bespreken de organisaties met elkaar hoe hun workshops zijn verlopen en kunnen zij ideeën en tips uitwisselen. Een volgende stap is de mogelijkheid om de resultaten van het Lab op een online platform te plaatsen. Op die manier wordt inspiratie, ervaring en kennis gedeeld binnen de cultuursector. Bovendien kunnen de resultaten van de workshop ook een ondersteuning vormen voor een constructief en duurzaam gesprek tussen organisaties en subsidieverstrekkers. Nu weten beide partijen wat de doelen zijn en kan er naar een eerlijke toekomst worden gewerkt. In de Meerjarenbrief 2023 – 2025 stelt staatssecretaris Gunay Uslu dat de inkomenspositie van werkenden in de culturele sector zwak is en zij ziet de uitvoering van de Fair Practice Code en in het bijzonder eerlijke beloning, als een sleutel voor een reeks van problemen. Uslu stelt daar geld voor beschikbaar. Kunsten ’92 werkt als ‘hoeder’ van de Fair Practice Code nauw samen met Platform ACCT om de code te implementeren in de culturele en creatieve sector. Naast extra middelen van de overheid, vraagt fair practice ook beweging vanuit de sector zelf. Voor organisaties lijkt de Fair Practice Code een groot, onhaalbaar doel. Waar moet je beginnen? De toepassing blijkt naast het werken met cao’s, beloningsrichtlijnen en sociale en fiscale wetgeving vooral ook maatwerk te zijn en vraagt bij iedere organisatie weer om andere acties. Een organisatie die een eigen visie op fair practice en een toegepast implementatieplan onder de arm heeft, is in staat de Fair Practice Code concreet toepasbaar te maken en daarmee een voorbeeld te zijn voor anderen. Kunsten ’92 heeft in 2022 een eerste pilot gedaan met de gemeente Utrecht en met hen een programma ontwikkeld voor alle meerjarig gesubsidieerde instellingen in Utrecht. Het doel was om met elkaar te verkennen hoe de code wordt toegepast en welke drempels organisaties nog ervaren. Het programma bestond uit kennisoverdracht, gesprek en discussie, intervisie en werksessies op organisatieniveau. Het resultaat is een Utrechtse agenda voor verdere toepassing voor zowel de sector als voor de gemeente.
22-11-2022
De moties ingediend tijdens het Wetgevingsoverleg Cultuur (WGO Cultuur) van 14 november 2022.
21-11-2022
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat acteur Thijs Römer strafrechtelijk vervolgen wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag. Dat bevestigt justitie op 17 november na berichtgeving van RTL Boulevard. Het gaat om online zedendelicten met drie minderjarigen die tussen de veertien en zestien waren. De delicten zouden in de periode van eind 2015 tot eind 2017 zijn gepleegd. Volgens het OM is er geen sprake geweest van fysiek contact. De zaak tegen de 44-jarige Römer komt volgend jaar voor de rechter
21-11-2022
Staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) wil van de publieke omroep (NPO) een actieplan zien zodat grensoverschrijdend gedrag in de toekomst voorkomen kan worden. Dat zegt de bewindsvrouw naar aanleiding van een groot onderzoek in de Volkskrant over het gedrag van presentator Matthijs van Nieuwkerk en de onveilige werkomgeving bij het programma De Wereld Draait Door.
17-11-2022
Op 1 november vond de tweede live HR-netwerkbijeenkomst van digiPACCT plaats. De middag stond in het teken van het thema ‘goed opdrachtgeverschap’: hoe kunnen organisaties en in het bijzonder diegene met HR-taken in hun functiepakket invulling geven aan dit brede onderwerp? De kennismiddag begon met een plenaire aftrap. Sjoerd Feitsma en Katie Schreiber van Platform ACCT gaven een toelichting op de projecten en programma’s die Platform ACCT uitvoert en ontwikkelt om goed opdrachtgeverschap in de culturele en creatieve sector handen en voeten te geven. Bijzondere aandacht was er voor het nieuwe programma ‘Oog voor Impuls’. Dit programma gaat onder andere werk- en opdrachtgevers ondersteunen bij het vormgeven van een ‘gezonde flexibele schil’ van hun organisatie waarbij de politieke koers van flex naar vast(er) niet uit het oog verloren wordt. Op de website van het programma informatie over hoe je een tijdelijke bijdrage kunt krijgen in de kosten voor een arbeidsongeschiktheidverzekering of een fonds, ook met terugwerkende kracht.Tijdens de zgn. tafelgesprekken (die werden geleid door deelnemers van digiPACCT zelf) werd kennis en ervaring gedeeld over duurzame inzetbaarheid voor zzp’ers, de (fiscaal-juridische) grens tussen opdrachtgever- en werkgeverschap, arbeidsmarktkrapte, het in dienst nemen van freelancers en de betaling van uiteenlopende soorten zzp’ers binnen één organisatie
17-11-2022
Het debat tijdens het Wetgevingsoverleg Cultuur (WGO Cultuur) van 14 november is terug te zien. Het ongecorrigeerde stenogram.
14-11-2022
NFF Extended is het verbindende platform van het Nederlands Film Festival, bedoeld om iedereen in de audiovisuele sector jaarrond te informeren én te inspireren door bijeenkomsten over relevante, actuele en urgente onderwerpen. De komende bijeenkomst is op 30 november. Het gaat dan over grensoverschrijdend gedrag in de Nederlandse av-sector. De dag is bedoeld voor zowel zzp'ers, werknemers, werkgevers en beleidsmakers. In deze interactieve bijeenkomst ligt de focus op de praktijk. Volg het werkproces van stichting Mores, ontvang handige tips van een vertrouwenspersoon en leer aan de hand van casussen wat je als medewerker of zzp'er, instelling of beleidsmaker beter wel en niet kunt doen in het geval van grensoverschrijdend gedrag.
14-11-2022
14 november is het ‘Equal Pay Day’ in Nederland. Het gemiddelde verschil in uurloon van 13% tussen mannen en vrouwen vertaalt zich in 7 weken (34 werkdagen) die vrouwen gemiddeld minder betaald krijgen dan mannen. Voor vrouwen van kleur is dit verschil zelfs nog groter. De GAU wil graag onderzoeken of er sprake is van een loonkloof bij algemene uitgevers. De intentie is dit onderzoek begin 2023 uit te voeren
14-11-2022
Tijdens het Wetgevingsoverleg Cultuur (WGO Cultuur) van 14 november 2022 spreekt de Kamercommissie OCW onder meer over de Cultuurbegroting 2023 en de Meerjarenbrief Cultuur van staatssecretaris Uslu. In een brief aan de Tweede Kamer bepleiten NAPA, NCP en DAFF (mede namens de overige audiovisuele beroepsverenigingen): 1. Borg structurele continuering van de Production Incentive voor high-end series met € 12,5 miljoen ; 2. Stuur op indexering van meerjarensubsidies én projectsubsidies t.b.v. fair practice en fair pay ; 3. Neem innovatieve mediaproducties mee in wet- en regelgeving; 4. Veranker de financiële basis voor de filmhubs. Daarnaast benadrukken deze partijen het belang om de behandeling van het wetsvoorstel voor een investeringsverplichting nog voor het eind van dit jaar af te ronden, zodat deze stimuleringsmaatregel per 1 januari 2023 in werking kan treden
14-11-2022
De Tweede Kamer behandelt 14 november tijdens het Wetgevingsoverleg Cultuur (WGO Cultuur) het onderdeel Cultuur van de OCW-begroting met staatssecretaris Uslu. In een position paper vraagt de VNG aandacht voor onder andere compensatie voor de energierekening van culturele instellingen, de zorgplicht voor bibliotheken en fair pay voor makers. 1. Compensatie energierekening culturele instellingen vergt aanvullend budget buiten de cultuurbegroting. 2. Bibliotheken – Gemeenten verwelkomen het extra budget maar willen geëxpliciteerd zien wat de zorgplicht behelst. 3. Fair Pay door medeoverheden oftewel een eerlijke beloning van culturele en creatieve professionals – Gemeenten kunnen het voorbeeld van de staatssecretaris slechts volgen als zij, net zoals op de rijksbegroting, aanvullend budget voor ontvangen: € 70 miljoen. 4. Archeologie: eens met staatssecretaris om te focussen op het borgen van de archeologische functie niet op de invulling daarvan. 5. Basisinfrastructuur (BIS): De VNG kan zich vinden in het besluit van de staatssecretaris om de BIS niet te verlengen, vanwege het behoud van beleidsvrijheid van gemeenten en nieuwe instroom.
14-11-2022
De cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamer ontvingen van Kunsten ’92 een aantal vragen, die zij mee kunnen nemen in hun inbreng bij Wetgevingsoverleg Cultuur (WGO Cultuur) op 14 november in de Tweede Kamer. Hiermee reageert Kunsten ’92 onder andere op de Meerjarenbrief Cultuur ‘De kracht van creativiteit’ van staatssecretaris Uslu. De grootste zorg op ligt dit moment bij de stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie. De staatssecretaris gaf in de Volkskrant aan dat er compensatie komt, maar wij zijn nog niet gerust op de invulling en uitwerking hiervan. Een groot deel van het culturele veld lijkt niet geholpen te worden. De vraag aan de staatssecretaris luidt dan ook waar de compensatie van de kostenstijgingen uit bestaat. En daarnaast hoe zij kan waarborgen dat deze compensatie ook gemeenten in staat stelt om zorg te dragen voor de lokale culturele infrastructuur. Kunsten ’92 vindt het van groot belang dat iedere Nederlander zijn creatieve talenten kan ontwikkelen en onbelemmerd toegang heeft tot een zo breed mogelijk palet aan cultuurervaringen, zowel fysiek als digitaal. Nu er voor bibliotheken een verankering van de zorgplicht bij lagere overheden in zicht lijkt, is de vraag hoe de staatssecretaris haar verantwoordelijkheid voor de publieke toegankelijkheid van de lokale culturele voorzieningen gaat vormgeven. Kunsten’92 is blij met de impulsen voor de verbetering van de arbeidsmarkt. Om tot een gezonde arbeidsmarkt te komen is het echter van groot belang dat er naast inhaalslagen om het verleden te repareren, ook indexatie van meerjarensubsidies én indexatie van projectsubsidies komt. Aangezien de reservering voor fair pay (€ 34,1 miljoen) is gebaseerd op pre-corona onderzoekscijfers, wil Kunsten ’92 graag weten wanneer actualisatie van de meerkosten van eerlijke beloning plaatsvindt. Ook over het toekomstig cultuurbestel geeft Kunsten ’92 vragen mee aan de Kamerleden, in reactie op de recente brief van de staatssecretaris ‘Toekomst culturele basisinfrastructuur’. Daarin geeft de staatssecretaris aan dat zij de komende maanden met alle betrokkenen aan de slag gaat om een breed gedragen vernieuwingsagenda op te stellen. De vraag aan de staatssecretaris is of zij een uitgewerkt procesvoorstel kan toezeggen, met daarin toegelicht wat zij nú wil oppakken en wat zij in een volgende periode wil realiseren. Kunsten ’92 heeft onlangs uitgebreider op deze stelselbrief gereageerd, waarbij de brancheorganisatie aanbevelingen doet om daadwerkelijk tot vereenvoudiging van de nieuwe aanvraagronde te komen. Een bureaucratisch en kostbaar proces van plannenschrijverij en beoordelingen dient te worden vermeden. Er leven in de cultuursector nog veel vragen over de uitwerking van de toegezegde ‘lichte toets’.
10-11-2022
In samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseerde Platform ACCT op 26 oktober een ontbijtsessie bij de Dutch Design Week. Met als titel “Ontwerp je eigen tarief” werd er gesproken over hoe de Fair Practice Code voor ontwerpers in de praktijk kan worden gebracht en wat Platform ACCT daar vanuit het programma fairPACCT aan wil bijdragen. Platform ACCT presenteerde infobladen over dit onderwerp die als onderbouwing dienen voor meer activiteiten. Wat die activiteiten kunnen zijn, wordt uitgewerkt onder begeleiding van bureau Afdeling Buitengewone Zaken. De infobladen zijn te downloaden.
10-11-2022
Op 3 november 2022 stond het jaarlijkse Platform ACCT event in het teken van de verbetering van arbeidsvoorwaarden en het maken van collectieve afspraken in de culturele en creatieve sector. Tijdens het event presenteerde programmamanager Noud van de Rhee voor de ruim 150 aanwezigen het programma fairPACCT. In november 2021 startte Platform ACCT een driejarig programma om de totstandkoming van collectieve afspraken over betere arbeidsvoorwaarden binnen verschillende deelsectoren in de culturele en creatieve sector te bevorderen. Met betrokkenen uit deelsectoren werd er aan de slag gegaan om ketentafels in te richten met als doel te komen tot betere arbeidsvoorwaarden en collectieve afspraken. Daarbij is het uitgangspunt om de Fair Practice Code te vertalen naar concrete hulpmiddelen voor toepassing in de praktijk. De opgedane kennis wordt geborgd en gedeeld met de brede creatieve en culturele sector. Het programma wordt gefinancierd door het ministerie van OCW. Op dit moment lopen er ketentafels in de sectoren muziek (pop en klassiek), archeologie, film/av productie, cultuureducatie en amateurkunst en literaire festivals. Ook praten freelance marketing- en communicatieprofessionals in cultuur met elkaar over honorering. Voor beroepsfotografen en ontwerpers zijn tafels in voorbereiding. Na de netwerklunch konden de deelnemers kennismaken met ketentafels uit verschillende deelsectoren. Betrokkenen bij de ketentafels uit amateurkunst & cultuureducatie, archeologie, literaire festivals, popmuziek en film/av gaven inzicht in de onderwerpen die zij bespreken en de problematiek die er speelt, van afspraken over fair pay en verdienmodellen tot borging van toekomstige richtlijnen. De betrokkenen van de ketentafels gaven aan dat het enorm helpt nu op initiatief van Platform ACCT voor het eerst met een brede vertegenwoordiging gesprekken over fair pay plaatsvinden. Hierdoor kunnen ook echt samen concrete stappen worden gezet. Een verslag van het event.
08-11-2022
De Volkskrant sprak met staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media) over de energiecrisis. ‘Het zijn grote problemen’, beaamt Uslu. Ze vult de reeks tegenvallers uit eigener beweging aan: ‘De hoge inflatie. De stijgende lonen. De personeelstekorten. En dan hoop je dat de corona rustig blijft.’ Ze is met haar ambtenaren aan het inventariseren hoe groot het energieprobleem is. ‘Er zijn instellingen die met 800 procent stijging hebben te maken.’ Ze zegt dat er voor publieke instellingen, waaronder die in de cultuur, energiecompensatie komt. Ze voert hierover overleg met minister Sigrid Kaag van Financiën, haar partijgenoot. Voordat die de Najaarsnota uitbrengt, op 1 december, zou er een ‘passende regeling’ moeten liggen, aldus Uslu. ‘Maar we moeten ook gewoon eerlijk uitspreken dat het een heel groot probleem is. Of alles helemaal opgelost gaat worden, durf ik niet te zeggen.’ Aanleiding voor het interview is haar Meerjarenbrief Cultuur die op 4 november verscheen. Daarin de voorstellen over hoe ze 170 miljoen euro extra per jaar voor de cultuursector gaat verdelen die in het regeerakkoord is afgesproken. Ze merkt op veel geld gaat naar makers van cultuur. ‘Die waren vergeten. Je kunt wel heel mooie instellingen hebben, maar zonder makers heb je niet de verhalen in die instellingen. Dan heb je niet die tentoonstellingen, die voorstellingen. De makers moeten we een ereplek geven.’ (…) ‘Ik ga niet over de arbeidsmarkt als geheel. Maar ik kan wel, door een voorbeeld te stellen, een verandering inzetten. Door te zeggen: de culturele instellingen die gesubsidieerd worden door de rijksoverheid en de Rijkscultuurfondsen moeten hun werknemers en zzp’ers beter gaan betalen. Dan hoop je dat de rest van de sector ook meegaat. Zzp’ers verdienen gewoon te weinig.’ Over het proces van de Kunstenbond ( De bond eist dat zzp’ers alsnog worden gecompenseerd voor het gebrek aan noodsteun ) tegen de staat kan ze niets zeggen. De sector wordt niet genoeg gewaardeerd, vindt ze. ‘Waarom kunnen we niet die waardering voelen? In Duitsland en Frankrijk is dat anders. Daar is het heel normaal als je uit de klassieken citeert. Als je dat hier doet, zeggen ze: doe niet zo gek. Ik ga in de Huizingalezing, die ik op 9 december mag uitspreken, dieper in op het gebrek aan waardering voor cultuur, hoe dat in Nederland historisch is ontwikkeld. Er moet op dit vlak veel gebeuren en voor mij was dat echt een belangrijke motivatie om deze periode hier te zitten.’
07-11-2022
4 november 2022 verscheen ‘De kracht van creativiteit’, een meerjarenbrief waarin staatssecretaris Uslu haar strategie voor de culturele en creatieve sector uiteenzet. Uslu zet in op de punten die de Kunstenbond belangrijk vindt. Ze geeft aan te staan voor een sterke culturele en creatieve sector. En zet in op toegankelijkheid, inclusie, cultuureducatie en participatie. Als eerste noemt zij daarbij de culturele en creatieve professional en zet werkenden en makers centraal: “een sterke sector kan niet zonder een gezonde arbeidsmarkt en een eerlijke beloning.” Fair practice en fair pay moeten concreet worden gemaakt. En hier zijn we natuurlijk heel erg blij mee: het is de centrale inzet van de Kunstenbond. Om de omvangrijke en veelvormige problematiek rondom de arbeidsmarkt op te lossen is meer nodig dan impulsen (19.1 miljoen tot en met 2024) en daarna 34,1 miljoen structureel. Op een totaalbudget van 170 miljoen euro is een scherpere keuze mogelijk. De druk komt nu bij werkgevers en werkenden zelf te liggen. De vraag is of dat reëel is. Eindelijk zijn er nu structurele middelen en kan het jarenlang groot achterstallig onderhoud eens worden aangepakt. De Kunstenbond neemt deel aan de ketentafels om tot eerlijke tariefrichtlijnen en bindende afspraken te komen. Het goed dat Uslu deze tafels en Platform ACCT ondersteunt. Harde afspraken van sociale partners zijn met passende jaarlijks geïndexeerde budgetten van opdrachtgevers en financiers de sleutel tot een gezonde arbeidsmarkt.
07-11-2022
De ministerraad heeft ingestemd met de Meerjarenbrief Cultuur van staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media). In deze brief, met als titel ‘De kracht van creativiteit’, zet de staatssecretaris uiteen hoe ze de komende jaren 170 miljoen euro uit het coalitieakkoord voor de culturele en creatieve sector in wil zetten. Bovenop het bestaande cultuurbudget van 1 miljard euro, investeert het kabinet jaarlijks 170 miljoen euro in het versterken van de Nederlandse culturele en creatieve sector. Dat geld wordt ingezet langs vijf lijnen: 1. Het versterken van de positie van de culturele professional. Om bij te dragen aan een betere beloning is de komende twee jaar 19,1 miljoen euro per jaar beschikbaar, en vanaf 2025 structureel 34,1 miljoen euro. Daarmee stelt de staatssecretaris een voorbeeld voor eerlijke beloning. Van de sector zelf verwacht zij ook dat ze tot eerlijke afspraken komen op plekken waar dat nu nog niet zo is. Staatssecretaris Uslu investeert ook flink in kansen voor startende makers via de fondsen en via speciale programma’s voor bijvoorbeeld talentontwikkeling. 2. De inzet van creativiteit bij maatschappelijke vraagstukken, bijvoorbeeld de energietransitie en duurzaam bouwen. Staatssecretaris Uslu investeert daarom in ‘ontwerpend onderzoek’, zodat ontwerp beter en breder kan worden ingezet. 3. De toegankelijkheid van een kwalitatief aanbod van cultuur voor zoveel mogelijk mensen. Het kabinet investeert extra in toegankelijkheid, om zowel zichtbare als onzichtbare drempels weg te nemen, en om diversiteit te bevorderen. Onderdeel hiervan is ook de extra investering van uiteindelijk 58,7 miljoen euro in bibliotheken. 4. Digitalisering biedt grote kansen voor het maken en presenteren van kunst en voor het bereiken van een groter en nieuw publiek. Het kabinet maakt geld vrij om makers te helpen het meeste te halen uit de mogelijkheden.5. Erfgoed. Het kabinet vindt het belangrijk om het verleden door te geven aan jonge generaties en om oog te hebben voor de vele, verschillende verhalen over onze geschiedenis. Er is extra geld beschikbaar voor subsidieregelingen om monumenten in stand te houden. De staatssecretaris stelt ook opnieuw geld beschikbaar voor de Erfgoeddeal. Daarnaast draagt het kabinet bij aan een Nationaal Historisch Museum en aan een Nationaal Slavernijmuseum. Op 4 november stuurde ze haar Meerjarenbrief cultuur – De kracht van creativiteit naar beide Kamers. Met daarin de uitgangspunten van het cultuurbeleid voor de komende jaren, de invulling van de afspraken uit het coalitieakkoord en de meerjarige inzet van de € 170 miljoen voor de culturele en creatieve sector.
03-11-2022
Kunstschrijvers weten: kunstschrijvers worden onderbetaald. Maar gesprekken over dit onderwerp vinden alleen plaats op informele basis – tussen vrienden en collega’s, in cafés en sms’jes. Fair practice voor kunstschrijvers komt niet voor in publieke discussies. Jue Yang wil daar verandering in brengen. Wat maakt fair practice in dit veld zo lastig? Waar loopt het systeem vast en wat kan er beter? Ook stelt ze de vraag of er met individuele subsidies lage betaling te omzeilen is. Yang sprak met diverse collega’s en redacteuren voor dit artikel.
03-11-2022
De Fair Practice Code biedt de creatieve en culturele sector sinds 2017 een kader om duurzaam, eerlijk en transparant ondernemen en werken voor iedereen in deze sector mogelijk te maken. Adviezen, analyses, beleidsplannen en reacties uit het culturele veld in de Kennisbank van de Boekmanstichting werpen licht op de voorgeschiedenis, implementatie en praktijkervaringen met de code. Wat is de huidige stand van zaken? Dit is het achtste deel in de reeks ‘Verkenningen’ waarin een actueel thema wordt belicht vanuit de Kennisbank van de Boekmanstichting. Boekman Extra #37: Fair Practice Code : Stevig op de agenda, maar nog veel werk aan de winkel
03-11-2022
Staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media) stuurt de Tweede Kamer een reactie op het rapport 'Over de grens' van de Raad voor Cultuur, over grensoverschrijdend gedrag in de culturele en creatieve sector. Naast het rapport is er als bijlage ook een beslisnota bij Kamerbrief bijgevoegd. In de beslisnota staat achtergrondinformatie die bewindspersonen gebruiken bij de besluitvorming over een Kamerstuk. In de brief gaat de staatssecretaris in op : Het voortdurend gesprek met de sector. Het werken aan verbetering van de arbeidsomstandigheden door maatregelen op de arbeidsmarkt. De inzet op diversiteit en inclusie door de toepassing van de code Diversiteit en Inclusie te stimuleren en via de OCW-brede agenda Discriminatie en Racisme. Voor een professionelere bedrijfsvoering, bestuur en toezicht in de culturele en creatieve sector zet de staatssecretaris in op toepassing van de drie codes (Fair Practice Code, Code Diversiteit en Inclusie en de Governance Code Cultuur). Het meldpunt Mores kan blijven rekenen op financiële ondersteuning
01-11-2022
Op 29 oktober startte een nieuw seizoen van ‘Sterren op het Doek’, een programma waarin telkens drie beeldend kunstenaars een portret maken van een bekende Nederlander. De productie is al sinds 2007 te zien bij Omroep MAX en is een groot succes. Na signalen van leden heeft de Kunstenbond ontdekt dat deelnemend kunstenaars niet voor hun bijdrage aan het programma betaald worden. Ook kregen zij niet betaald voor het speciaal voor het programma geschilderde werk. Daarom is de Kunstenbond met een Meldpunt unfaire betaling beeldend kunstenaars op televisie gestart.
31-10-2022
Vier op de tien ouders en verzorgers denken eraan hun carrière in de klassieke muziek te beëindigen vanwege de uitdagende werkcultuur. Dat blijkt uit onderzoek van de organisatie Parents and Carers in Performing Arts (PiPA) en Birkbeck, University of London. Inflexibiliteit, gendergerelateerde werkstructuren en loonsancties worden allemaal genoemd als redenen die hen uit de klassieke muziekindustrie kunnen duwen. Vooral vrouwelijk talent dreigt verloren te gaan. Freelance vrouwen rapporteren het laagste inkomen, van gemiddeld £12.000 per jaar. Van hen heeft meer dan 85% ouderschaps- en zorgtaken. Mannelijke freelancers rapporten een inkomen van gemiddeld £20.000 per jaar. Onder freelancers verdienen vrouwen dus maar liefst £8.000 minder dan hun mannelijke collega's. Mensen met zulke lage inkomens hebben extra financiële inkomsten nodig om rond te komen met hun gezin, en zoeken elders werk. De logistieke en financiële eisen die voortvloeien uit het rondreizen, het gebrek aan betaalbare en flexibele kinderopvang en het gebrek aan ondersteuning binnen de klassieke industrie worden benadrukt in het rapport. Het rapport roept werkgevers op om een klassieke muzieksector te creëren die voor iedereen werkt. Het benadrukt flexibel werken, het maken van betere planningen en het delen van best-practices binnen de branche als belangrijke vervolgstappen. Voor het Britse onderzoek werden 410 mensen uit de muziekindustrie geïnterviewd.
31-10-2022
Op 20 oktober stuurde staatssecretaris Uslu een brief aan de kamer waarin ze de speerpunten voor de BIS-periode 2025-2028 bekendmaakte. De huidige BIS-periode wordt niet verlengd. Om de BIS-instellingen toch de benodigde rust en ruimte te gunnen, worden de aanvraagprocedures voor de volgende ronde vereenvoudigd. Ook vraagt Uslu de Rijkscultuurfondsen, waaronder het Mondriaan Fonds, de gevolgen van de coronacrisis mee te nemen in de beoordeling van de aanvragen. Platform BK onderschrijft het advies van de Raad voor Cultuur de noodzaak van herziening van de opzet van de BIS. De BIS moet anders worden ingericht zodat het systeem ‘inclusief en eerlijk is voor makers en publiek, dat divers en pluriform is en dat in staat is om nieuwe ontwikkelingen en praktijken te faciliteren – iets waar het huidige bestel niet toe in staat is’. Jammer genoeg rept Uslu in deze brief met geen woord over plannen voor de aanpak van de afhankelijkheidssituatie van makers van instellingen, ondanks de invoering van de Culturele Codes en de Richtlijn Kunstenaarshonoraria. Met de herziening van de stelsel moet kunstenaarsbeleid een prominente plek krijgen, vindt het Platform BK.
27-10-2022
Kleine klassieke kamermuziek podia hebben het moeilijk, het concertbezoek houdt nog niet over waardoor sommige concertseries zelfs moesten stoppen. De gevolgen voor musici laten zich raden. Vanaf 1 november komt er hulp voor podia én klassieke musici: het Nationaal Podium Plan. Met het NPP kunnen podia de musici een eerlijke vergoeding geven. Alle kleine podia en professionele musici kunnen zich (kosteloos) aanmelden. Het project loopt al langer in de genres pop- jazz of wereldmuziek, nu dus ook voor klassieke muziek.
25-10-2022
Op 26 oktober 2022 organiseren Platform ACCT en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie tijdens Dutch Design Week een ontbijtsessie over fair pay voor ontwerpers. Na een toelichting op de eerste stappen en resultaten die zijn gezet in het concretiseren van fair pay binnen het ontwerpveld, wordt er met ontwerpers gesproken over de (on)mogelijkheden voor het ontwikkelen van een praktische tool voor het bepalen van een juist tarief. Ontwerpers hebben originele ideeën. Dus ze moeten met hun werkverleners afspraken maken over nog onbekende producten of diensten. Aan beide kanten dreigen daarom ongewenste doembeelden zoals ‘knollen voor citroenen’ krijgen of ‘hard werken loont niet’. Platform ACCT geeft tijdens de DDW-sessie toelichting op de stappen die in de afgelopen periode zijn gezet om het begrip fair pay te concretiseren voor het ontwerpveld. Een van die resultaten zijn zogenaamde factsheets die ontwerpers meer inzicht geven in relevante wet- en regelgeving, tariefopbouw en verschillende werkcontexten die van invloed kunnen zijn op een tarief.
24-10-2022
De Raad van Toezicht van Museum de Fundatie heeft Beatrice von Bormann benoemd tot directeur-bestuurder van Museum de Fundatie in Zwolle en Heino/Wijhe. Met ingang van 1 januari 2023 volgt zij de huidige interim directeur-bestuurder Rob Zuidema op. Roger van Boxtel, voorzitter Raad van Toezicht, Museum de Fundatie: ‘We zijn zeer verheugd met de benoeming van Beatrice von Bormann. In haar hebben we een bestuurder gevonden met een grote kennis van - en enorme passie voor - de kunsten. Daarnaast staan bij haar het welzijn van de medewerkers en een goed werkklimaat hoog op de agenda. We hebben er dan ook het volste vertrouwen in dat er met de benoeming van Beatrice von Bormann een nieuw tijdperk aanbreekt bij Museum de Fundatie, en dat zij het hoge niveau van het museum in de komende jaren op inspirerende wijze zal verstevigen en uitbouwen.’ Ze vervangt oud-directeur Ralph Keuning onder wiens leiding de veiligheid op de werkvloer in het geding was gekomen. Ralph Keuning blijft vooralsnog als extern adviseur aan De Fundatie verbonden, zegt Von Bormann. „Hij is niet bij de programmering en het personeelsbeleid betrokken. Het welzijn van het personeel staat voorop.”
24-10-2022
In 2011 besloten de auteursleden van de Ntb tot oprichting van de Vereniging Componisten en Tekstdichters Ntb, eerst als ‘informele vereniging’. In juli 2012 formeel als rechtspersoon. In combinatie met de Ntb en Kunstenbond zet de VCTN zich in voor een sterker auteursrecht en vooral een open en transparanter Buma/Stemra. Tijd voor een korte terugblik.
24-10-2022
800 meter aan roze afzetlint. Dat wikkelde een groep minorstudenten van St. Joost School of Art & Design in Breda op 19 oktober om hun schoolgebouw. Daarmee vragen ze aandacht voor hun expositie Door het Lint. Die staat vooral in het teken van genderongelijkheid, een thema dat volgens de studenten meer aandacht verdient op hun academie.
24-10-2022
De huidige bis-periode, die geldt tot en met 2024, wordt toch niet verlengd. Dat schreef staatssecretaris Gunay Uslu op 20 oktober in een brief aan de Tweede Kamer. Om de cultuursector na de afgelopen paar moeilijke jaren wat ruimte te gunnen, wordt de aanvraagronde 2025-2028 vereenvoudigd. De Kunstenbond mist echter een paar belangrijke speerpunten in de overwegingen: Fair Practice, Fair Pay en de positie van kunstenaars en werkenden in de problematische culturele arbeidsmarkt. De Kunstenbond wil dat kunstenaars en kunstenaarsbeleid per 1 januari 2025 een veel centrale rol krijgen in het stelsel. “Het huidige stelsel ademt conservatisme en dominant instellingsdenken”, stelde Kunstenbond-belangenbehartiger Peter van den Bunder al in NRC. Corona, publiek, arbeidsmarkt: het stelsel piept en kraakt en schiet op alle fronten tekort, waarbij werkenden en zzp’ers in de kunsten telkens de sluitpost zijn. Rust, ruimte en de tijd nemen voor doordenking is dan niet het juiste antwoord. “Fair practice, innovatie en kunstenaarsbeleid dulden geen uitstel”, aldus van den Bunder. Wat ongeacht welke stelselkeuze dan ook moet: fair practice en fair pay als harde voorwaarde opnemen en naleven per 1 januari 2025. De aanpak van onderbetaling en onveilige contracten kan niet langer meer wachten.
18-10-2022
Naar aanleiding van de uitzending van Boos!, over de misstanden bij The Voice of Holland, stelden 29 zangeressen in een open brief grensoverschrijdend gedrag in de muziekindustrie aan de kaak. De NVPI haakte direct in op de noodkreet en suggesties om dit gedrag tegen te gaan. Vrijwel direct na publicatie van de brief, onder anderen ondertekend door Claudia de Breij, Laura Jansen en Roufaida Aboutaleb, zocht de NVPI contact met een vertegenwoordiging van de zangeressen en stelde de brancheorganisatie een taskforce in. ‘Ze hebben een krachtig signaal afgegeven dat we niet kunnen of willen negeren’, verklaarde algemeen directeur Anne de Jong in een bericht. ‘We besloten om meteen in actie te komen zodat we het probleem in kaart kunnen brengen en samen kunnen bouwen aan een inclusieve industrie waarin eenieder zich veilig weet – ongeacht leeftijd, gender, sekse, huidskleur, religie of wat dan ook.’ Over de kwestie sprak Muziekwereld met Anne de Jong, Janice Deul, Erwin Angad-Gaur en Phaedra Kwant.
17-10-2022
Platform BK ontvangt veel vragen over de doorontwikkeling van de Richtlijn Kunstenaarshonoraria. Deze is na vijf jaar gebruik inderdaad hard aan een update toe. Het maken van de Richtlijn 2.0 kost echter veel werk dat grotendeels onzichtbaar blijft. Daarom deelt Platform BK in een kort bericht waar Richtlijn 2.0 uit zal bestaan.
17-10-2022
Nieuw Geneco heeft op 15 oktober tijdens Festival Dag in de Branding de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022 uitgereikt aan Opera Zuid en het Toonzetters van Oranjewoud Festival voor hun tomeloze inzet en commitment aan een eerlijke en duurzame praktijk in de nieuwe muziek. Opera Zuid wint de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022 voor de opera producties ‘Hagar / The Stronger’ van componist Jan-Peter de Graaf en ‘Het Lijflied – een opera in het menselijk lichaam’ van componist Lucas Wiegerink. Oranjewoud Festival wint de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022 voor het project Toonzetters. Tijdens een drukbezochte interactieve bijeenkomst in Amare over fair practice, honorarium richtlijnen en goed opdrachtgeverschap in de nieuwe muziek werden de geïndexeerde honorariumtabel Compositieopdracht en nieuwe tabel voor Arrangeren gepresenteerd. “Eerlijke afspraken zijn een gedeelde verantwoordelijkheid van opdrachtgevers en componisten. De Honorariumtabel is toepasbaar in de diverse muziekgenres en biedt samen met de Fair Practice Code Compositieopdracht houvast over wat Fair Practice is onze sector, of de opdrachten nou privaat of door de overheid gefinancierd zijn”, aldus Esther Gottschalk, directeur van Nieuw Geneco. De richtlijnen worden breed onderschreven door de beroepsorganisaties als VMN, BIM, BAMPopauteurs, VCTN/Kunstenbond en Nieuw Geneco.
13-10-2022
De Nederlandse Vereniging Toezicht Cultuur (NVTC) heeft advies over grensoverschrijdend gedrag gegeven. De NVTC vormt het platform voor toezicht en bestuur van cultureel Nederland, een initiatief van toezichthouders voor toezichthouders uit het brede culturele veld. De beroepsvereniging wil de kwaliteit van het interne toezicht bij culturele instellingen nog verder te verbeteren.
06-10-2022
In het advies Ongehoord geluid vroeg de RRKC aandacht van het college en de Rotterdamse cultuursector voor sociale veiligheid in het Rotterdamse culturele veld. Dit zodat symptomen van een onveilige werksituatie, zoals intimidatie, discriminatie of machtsmisbruik, zoveel mogelijk worden voorkomen. In de adviesbrief gaf de RRKC aan dat aanvullend onderzoek noodzakelijk is voor een completer beeld van de huidige stand van zaken en verbeterpunten in de Rotterdamse cultuursector. Dit onderzoek – uitgevoerd door onderzoekers van het Zijlstra Center van de Vrije Universiteit Amsterdam – is nu afgerond
06-10-2022
Het rommelt bij de AKI, de ArtEZ-hogeschool voor de kunsten in Enschede. Docenten komen en - vooral - gaan, vertrouwde gezichten worden eruit gewerkt of kiezen er zelf voor om te vertrekken. Vanwege de verstikkende cultuur, zo blijkt. Ook studenten zijn de dupe. Dit beeld komt naar voren in rechtbankstukken, procedures bij de geschillencommissie onderwijs, verklaringen die daarbij zijn gebruikt en gesprekken met vertrokken studenten en docenten. Het speelt al jaren maar komt nu naar buiten na afronding van een rechtszaak van een studente tegen de school. De rechtbank gaf de studente in juni gelijk, ArtEZ moet haar een flinke schadevergoeding betalen omdat de studente in 2019 een negatief bindend studieadvies kreeg. Ten onrechte. Zij vocht dit intern aan maar werd keer op keer door de school in het ongelijk gesteld. Totdat het College van Beroep voor de Examens ArtEZ zich erover boog. Toen was het al 2020 en zat ze een jaar thuis. Ze kon de opleiding niet afmaken. De rechtbank tikt de school stevig op de vingers: ‘van een redelijk handelende en redelijk bekwame onderwijsinstelling mag een betere behandeling van studenten worden verwacht.’ Het verhaal over de verstikkende cultuur op de kunstacademie AKI in Enschede en met name de reactie daarop van de raad van bestuur, leidt tot gefronste wenkbrauwen bij Geert Sanders, hoogleraar Organisatiecultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij schreef een open brief aan de voorzitter van de raad van toezicht van ArtEZ.
04-10-2022
Eind 2021 sloot de Kunstenbond verschillende cao’s af in de cultuursector, waaronder de Cao Toneel en Dans, de Cao Poppodia en de Cao Nederlandse Podia. Zoals gebruikelijk werden daarin afspraken vastgelegd voor een periode van twee jaar; afspraken die onder andere gingen over een destijds redelijke loonsverhoging, die op dat moment voldeden aan de wensen van werkgevers en werkenden. Ten tijde van het maken van de afspraken waren er weliswaar tekenen van een oplopende milde inflatie, maar die zou vooral veroorzaakt worden door het feit dat de coronamaatregelen ten einde liepen. Men – o.a. DNB en de ECB – had het over een tijdelijk post-corona-effect. Sindsdien is er een oorlog uitgebroken in Europa waardoor de inflatie niet alleen tot astronomische hoogtes is opgelopen, maar ook structureel lijkt te zijn geworden. De huidige unieke situatie, waarin de inflatie tot in de dubbele cijfers is gestegen, heeft niemand kunnen voorzien: de eind 2021 afgesproken loonstijging van 2,5% per jaar valt in het niet bij een oplopend inflatiecijfer van ruim 17% deze maand. Bijna alle werkenden hebben hiermee te kampen. Ook – of misschien wel juist – in de cultuursector komt hierdoor een groot aantal werknemers in ernstige financiële problemen. Kunstenbond heeft de werkgevers in de sector dan ook uitgenodigd om te praten over deze onvoorziene acute problematiek, om gezamenlijk te kijken naar mogelijkheden voor compensatie. Het openbreken van reeds gemaakte afspraken is een verregaande stap, maar deze omstandigheden zouden dat rechtvaardigen, schrijft Kunstenbond. Werkgevers hebben snel en positief gereageerd op de uitnodiging. Er volgt dus op korte termijn een eerste overleg over de situatie en de mogelijkheden tot compensatie voor de werkenden.
04-10-2022
Het onderzoek "Study on the place and role of authors and composers in the European music streaming market" biedt een diepgaande analyse van knelpunten en disfuncties die verhinderen dat auteurs en componisten een duurzamere groei doormaken op de muziekstreamingmarkt. Er wordt nagegaan hoe de inkomsten voor makers en andere rechthebbenden kunnen worden verhoogd en hoe kan worden gezorgd voor een eerlijker en makersvriendelijker muziekecosysteem. De studie is in opdracht van GESAC, European Grouping of Societies of Authors and Composers, opgesteld door Emmanuel Legrand, die een uitgebreide marktanalyse heeft uitgevoerd op basis van bestaande economische studies, marktonderzoek en interviews en rechtstreekse contacten met een groot aantal professionals uit de muzieksector, online muziekdiensten, makers en muziektechnologiebedrijven.
22-09-2022
In een reactie op de Miljoenennota zegt de Kunstenbond dat het terecht en noodzakelijk dat de staatssecretaris Uslu extra middelen voor verbetering van de arbeidsmarkt uittrekt. Maar van de Kunstenbond mag de keuze nog scherper: er is een hele heldere prioriteit in de sector: fair pay. Extra geld moet ten goede komen aan een eerlijke betaling van de mensen die erin werken. Het zit in de uitwerking van de nu nog globale cultuurbegroting. De Kunstenbond wil dat het extra geld volgens de drie punten wordt besteed. 1. Bestedingen aan de arbeidsmarkt worden afgesproken tussen sociale partners (werk-/opdrachtgeverskoepels, de Kunstenbond en andere vakbonden met fair pay als uitgangspunt. Opdracht van het Rijk: dwing afspraken af: geen sociaal akkoord, geen geld. 2. Extra geld voor bibliotheken moet ook bestemd zijn voor kunsteducatie en participatie. Meedoen, leren en ontwikkelen is zo belangrijk. De jeugd heeft de toekomst. De impuls van 15 miljoen euro voor cultuureducatie en cultuurparticipatie kan met de woorden van de koning in het achterhoofd verder omhoog. Voor een lokale cultuurimpuls, gematcht door gemeenten. 3. Bovenstaande arbeidsmarktverbeteringen staan los van de bij inflatie behorende stijgende kosten in de culturele en creatieve sector. Die moeten gecompenseerd worden, met de afspraak dat dit zich vertaalt in inflatiecorrectie op de lonen en honoraria van werkenden.
22-09-2022
Hoe staat het met de gendergelijkheid in de beeldende kunst en de theatersector? Onlangs verscheen een rapport over de beloning van vrouwelijke beeldende kunstenaars. En er kwamen twee onderzoeken uit over de positie van de vrouw in de theatersector. Een rapport werd uitgevoerd voor de VSCD met de blik op toekomstige genderneutrale toneelprijzen
20-09-2022
Op 1 september heeft de jury de shortlist bekend gemaakt voor de Nieuw Geneco Fair Practice Award 2022. Genomineerden zijn: Collegium Utrecht, Gaudeamus Festival, Nederlands Pijpersgilde, Opera Zuid, Oranjewoud Festival, Pynarello, Rotterdams Philharmonisch Orkest. Nieuw Geneco, het Genootschap voor Nederlandse Componisten, zal op 15 oktober 2022 de winnaar bekend maken en voor de derde keer de Nieuw Geneco Fair Practice Award uitreiken. De ceremonie vindt plaats van in Amare, Den Haag tijdens Festival Dag in de Branding. Met de uitreiking van de Nieuw Geneco Fair Practice Award richt Nieuw Geneco de aandacht op fair practice, honorarium richtlijnen en goed opdrachtgeverschap in de nieuwe muziek. Goede voorbeelden worden zo geëerd. Componisten hebben een gemotiveerde nominatie gedaan, gebaseerd op eigen ervaring van een Fair Practice verleende compositieopdracht.
15-09-2022
Leden van de Kunstenbond/Ntb hebben in ruime meerderheid vóór het onderhandelingsresultaat van de cao Nederlandse Orkesten 2021-2022 en de cao Remplaçanten 2021-2022 gestemd. Een belangrijke winst is een salarisverhoging van 5%. Er zal zo snel mogelijk een eenmalige uitkering worden verstrekt over die verhogingen per 1 januari 2021 (2%) en 1 januari 2022 (3%) tot nu. De nieuwe cao’s hebben daarnaast een vernieuwd hoofdstuk Loopbaan en Ontwikkeling. Het uitgangspunt is hierbij dat musici in dienst van het orkest succesvol, gezond en met plezier moeten kunnen werken en zich met het oog daarop permanent ontwikkelen. Aan musici worden hoge eisen gesteld op muzikaal, fysiek en mentaal gebied. Het vraagt van hen permanente zorg om blijvend aan deze eisen te voldoen. De werkgever wil musici daarbij – zowel in arbeidsvoorwaarden als in de organisatie van het werk – faciliteren, bijvoorbeeld door rekening te houden met planning van werk- en hersteltijd en gelegenheid tot voorbereiding en zelfstudie. Een sociaal veilige en prettige werkomgeving is eveneens belangrijk, waarvoor werkgever én werknemer/remplaçant verantwoordelijkheid dragen. Het is belangrijk dat musici zich kunnen en durven uitspreken wanneer dat wenselijk is, in gesprek met leidinggevenden maar ook onderling.
15-09-2022
ACT acteursbelangen reikt elk jaar de ACT AWARD uit aan een persoon of instelling die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor acteurs. Deze prijs is voor diegene die het bestuur van ACT wil bedanken voor hun geweldige inzet voor acteurs. Winnaars van 2022 zijn: Markoesa Hamer, Anna van Schijndel, Cynthia Abma en Marjan Lammers. Zij hebben zich het afgelopen jaar op uitzonderlijke wijze ingezet om naast hun andere werk een organisatie te creëren waar we niet meer omheen kunnen. Vier onafhankelijke filmprofessionals met hetzelfde doel. Intimiteitscoördinatie op de kaart zetten als een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse film- en theaterwereld. Een intimiteitscoördinator is iemand die intieme scènes (sexscènes, naaktscènes) begeleid en choreografeert. Vergelijkbaar met wat een stuntcoördinator doet met vechtscènes. Het doel van een intimiteitscoördinator is een heldere structuur bieden rondom scènes met intieme inhoud.
15-09-2022
Wat als we niet langer de groei van de economie als einddoel nemen, maar bijvoorbeeld solidariteit, circulariteit of de verzekering dat we in 2090 nog zuurstof kunnen happen? Met andere woorden: Wat als we de regels van het spel veranderen? In de blogserie Spelbrekers van Waag wordt er in gesproken met makers en denkers die het anders doen. Centraal in de gesprekken: ‘Welke nieuwe spelregels zijn er nodig voor een open, eerlijke en inclusieve toekomst?’ Aflevering 1: Rami Ismail, game-ontwikkelaar die strijdt voor meer kansengelijkheid binnen de game-industrie. Aflevering 2 : Socrates Schouten, onderzoeker bij Waag Futurelab op het gebied van de nieuwe economie. Aflevering 3 : Michèle Thole, hoofd finance bij Waag, die laat zien dat het monetair systeem sterk verouderde spelregels hanteert.
15-09-2022
De coronapandemie heeft de cultuursector hard getroffen. Door de maatregelen konden publieksactiviteiten niet of nauwelijks plaatsvinden en veel makers konden het omzetverlies moeilijk opvangen. De crisis daagt ook uit tot herbezinning op de wereld na corona. Hoe kan de sector de grote uitdagingen van deze tijd tegemoet treden? Zoals een eerlijkere arbeidsmarkt, het terugdringen van maatschappelijke ongelijkheid of klimaatverandering. Tijdschrift Boekman Boekman #132: Cultuursector en de pandemie.
12-09-2022
De Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten ( NAPK ) publiceerde op 6 september het manifest ''Podiumkunsten en bestel 2023 en verder'', dat in samenspraak met een delegatie van leden is opgesteld. Het manifest is een pleidooi voor smart producing, ont-regelen en voor wederzijds vertrouwen tussen overheid en veld. In het document gaan we in op drie hoofdthema’s die op dit moment voor de podiumkunsten essentieel zijn: De nieuwe generaties; Gezonde en faire arbeidsmarkt ; Passend beleid en bestel.
12-09-2022
Het Openbaar Ministerie (OM) doet onderzoek naar aangiftes van seksueel grensoverschrijdend gedrag tegen acteur Thijs Römer. Dat blijkt uit navraag van RTL Boulevard bij het arrondissementsparket Noord-Nederland van het OM. Bronnen melden aan RTL Boulevard en De Telegraaf dat er minimaal drie aangiftes van zedenmisdrijven door jonge vrouwen zijn gedaan. Ze zouden de acteur beschuldigen van onder meer sextortion, een vorm van seksuele afpersing.
12-09-2022
Het ontbreekt in de culturele sector niet aan toewijding aan het klimaat, wel aan geld. Daarom zal meer financiële ruimte beter helpen richting een kleinere ecologische voetafdruk dan het invoeren van een nieuwe code, betoogt Eelco van der Lingen, directeur van het Mondriaan Fonds. Hij reageert op een suggestie van Maurice Seleky, hoofd communicatie & marketing en MT-lid bij het Amsterdam Museum, Chris Julien, onderzoeker bij Waag, en Maarten Bul, programmaleider en MT-lid bij het Fonds voor Cultuurparticipatie, die pleiten voor een Code Kunst & Klimaat. De bestaande Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit & Inclusie “richten zich op een gezonde en representatieve culturele sector; iedereen in de sector heeft hierin een directe rol, rechten en verantwoordelijkheden. De staat van het klimaat is echter een veel breder maatschappelijk vraagstuk. Dat is van een andere orde.” schrijft van der Lingen. Hij pleit voor meer geld voor de codes FP en D&I, want de institutionele wil om stappen te zetten richting een kleinere ecologische voetafdruk is er al lang.
08-09-2022
Als tutor aan HKU spreekt Manju Sharma regelmatig met internationale studenten die te maken hebben met micro-agressie, alledaags racisme en discriminatie. Op verzoek van Metropolis M zette Sharma een onderzoek op naar de ervaringen van internationale studenten, wat resulteerde in een reeks aangrijpende verhalen, die Metropolis M publiceert. Voorafgaande een gesprek van Domeniek Ruyters met Sharma.
08-09-2022
Sinds de vorige Verkenning over het onderwerp (oktober 2021) kwamen nieuwe gevallen van grensoverschrijdend gedrag, (machts)misbruik, pesterij en angstcultuur aan het licht. Ook buiten het kunstonderwijs en de podiumkunsten. Inmiddels brachten diverse gremia, waaronder de Raad voor Cultuur, evenzovele adviezen, gedragscodes en protocollen uit. Alle goede bedoelingen ten spijt, er zijn nog heel wat stappen te maken. Boekman Extra #35 : September 2022. Ongewenst gedrag in de cultuursector, hoe nu verder?
08-09-2022
De Nederlandse kunstenaar Pim V. (1961), al bijna 32 jaar docent bij de afdeling Fine Arts op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag, wordt ervan beschuldigd jarenlang stiekem foto's van het kruis van vrouwen te hebben gemaakt. Onder de tafel had hij een camera verstopt, meldt NRC.
06-09-2022
Culturele en creatieve instellingen kunnen voor de derde en laatste keer een HR-voucher aanvragen voor ondersteuning bij hun HR- en organisatiebeleid. Met de voucher kun je voor maximaal € 20.000 een adviseur inhuren, die je verder helpt met HR-vraagstukken binnen jouw organisatie. Bijvoorbeeld voor advies over de toekomst van de organisatie en daarbij passend HR-beleid en HR-instrumenten, advies over een sociaal veilige werkomgeving, verschillende Fair Pay-contractvormen of begeleiding bij de uitvoering van diversiteitsbeleid. Aanvragers uit de eerste ronde kunnen nogmaals aanvragen. De regeling hangt samen met de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector, is een initiatief van de zes rijkscultuurfondsen en wordt bekostigd door het ministerie van OCW. Het CAOP verzorgt dit traject voor de zes rijkscultuurfondsen en ondersteunt bij het indienen en verwerken van de aanvragen en de communicatie over de HR-voucher.