De provincie Noord-Brabant heeft de nieuwe Adviescommissie professionele kunsten benoemd die de 68 aanvragen voor de subsidieregeling Hedendaagse cultuur Professionele Kunsten 2021 – 2024 opnieuw gaat beoordelen. Dit is nodig om zorgvuldig en goed onderbouwd te kunnen besluiten of de bezwaarmakers alsnog in aanmerking komen voor subsidie. Eind januari besloot de provincie om alle 68 subsidieaanvragen opnieuw te laten beoordelen door een nieuwe commissie. Aanleiding daarvoor was het advies van de Hoor- en adviescommissie voor bezwaarschriften en klachten (HAC) van de provincie, nadat ze van diverse instellingen het bezwaar tegen subsidieafwijzing in behandeling had genomen. De commissie bestaat uit voorzitter Alex de Vries en 5 adviseurs met veel kennis van en ervaring met de kunst- en cultuursector. De 5 adviseurs zijn allen meervoudig deskundig, waardoor de commissie voldoende kennis en ervaring in huis heeft om de disciplines van alle aanvragen inhoudelijk te kunnen beoordelen. Met de commissieleden is vooraf uitgebreid gesproken over mogelijke relaties met een of meerdere instellingen die beoordeeld moeten worden.
Het hart van Theaterfestival Boulevard verhuist van de Parade naar het Zuiderpark in ’s-Hertogenbosch. Op deze locatie kan de anderhalve meter afstand tussen bezoekers beter gewaarborgd worden. Op het Zuiderpark kunnen meer tenten met een grotere capaciteit. Het festival duurt deze zomer ook langer dan de traditionele elf dagen, om de bezoekers meer te kunnen spreiden duurt het festival 18 dagen. “We willen een veilige ontmoetingsplek creëren die voorziet in de grote behoefte aan ontmoeting en aan het delen van verhalen. Net als vorig jaar kiezen we bewust voor een fysiek festival, meer verspreid in tijd en ruimte. De eerste tekeningen laten zien dat het Zuiderpark een hele mooie plek voor een nieuw festivalhart biedt", zegt directeur Viktorien van Hulst. De Parade zal door het festival dit jaar dus niet worden gebruikt. Boulevard hoopt 30.000 entreekaarten te kunnen verkopen. De stadsopera De Reiziger, die komende zomer tijdens de Boulevard te zien zou zijn, is uitgesteld naar 2022.
Het verzet tegen de komst van museum VONK naar Genneper Parken in Eindhoven is groot in omliggende woonwijken. Een online petitie ’Getekend! Skôn stukske Eindhoven, moet zo blijven’ tegen de voorgenomen uitbreiding van het Eindhoven Museum, op het terrein naast het PreHistorisch Dorp aan de Boutenslaan, oogstte in luttele weken tijd 1800 handtekeningen. Maar de meningen zijn verdeeld. Op social media wordt ook hier en daar tegengas gegeven door mensen die de komst van VONK juist toejuichen. Volgens de plannen wordt het PreHistorisch dorp uitgebreid met één of twee gebouwen, om vanaf 2024 onderdak te kunnen bieden aan VONK. Dat museum belicht de ontstaansgeschiedenis van de stad, de industrialisatie en de groei, maar biedt bijvoorbeeld ook ruimte aan de collectie van het vroegere Museum Kempenland. Initiatiefnemer Michèl Koonen had dat succes nooit verwacht, zegt hij. Tegenstanders vrezen dat met de komst van VONK een flinke ‘hap’ wordt genomen uit het kwetsbare groengebied. Koonen wijst in dat verband onder meer op de recente uitbreiding van de Genneper Hoeve. ,,Daar waren we niet op tegen: de kapschuur en de schuur staan ten dienste van de natuur. Maar bij een uitbreiding van het museum, staat de natuur ten dienste van het museum.”
Het Eindhovense studentenkamerfestival Stukafest viert 26 februari haar 20-jarig jubileum niet live vanuit de studentenkamer, maar live via de beeldbuis. Vanaf de thuisbank kan iedereen - student of niet - tussen 19u en 23u afstemmen op ‘Stukafest TV’ om in drie rondes negen verschillende acts te zien. Hiervoor bundelt Stukafest Eindhoven haar krachten met Stukafest Delft en Amsterdam. Verschillende regionale acts doen mee in Eindhoven.
Teveel karakteristieke panden in Eindhoven zijn vogelvrij omdat ze geen beschermde status hebben. Op verzoek van de gemeenteraad van Eindhoven wordt er daarom nader gekeken naar een door de Henri van Abbestichting en de Stichting Wederopbouw Eindhoven opgestelde lijst van historisch erfgoed.
Cultuur Eindhoven heeft de leden van de jury van de Eindhoven Cultuurprijs bekend gemaakt. Onder voorzitterschap van Marjolein Calon (docent geschiedenis en cultuurcoach) zullen oud-prijswinnaar van de Rabo Publieksprijs 2019 Angelo Martinus (eigenaar Collabros) en Selin Sen (Marketing Manager Professionals, Talent en Educatie Nederlands Film Festival) als nieuwe leden aanschuiven bij de jury. Annemarie Pijnappel (projectleider Fontys Hogeschool voor de Kunsten) en Gerard Zwartkruis (directie Rabobank Regio Eindhoven) zijn herbenoemd als juryleden. Gezamenlijk zullen ze de winnaars van de Eindhoven Cultuurprijs aanwijzen. De jury is voor 2 jaar benoemd
Vanaf dit jaar intensiveren het Chassé Theater in Breda en de dansgezelschap de Stilte hun samenwerking in het project Samsam. Dit is een dansvoorstelling voor kinderen vanaf 1 jaar die deel uitmaakt van het Europese project MAPPING. In zeventien landen onderzoeken achttien jeugdpodiumkunstgezelschappen, waaronder De Stilte, hoe theater is aan te bieden aan de allerkleinsten. Samsam staat voor samen. Samen gaan het Chasse Theater en de Stilte nieuwe jeugdige publieksgroepen enthousiast maken voor theater. In het voorjaar wordt de dansproductie Wacht ’s even van de Stilte gepresenteerd. Het Chassé Theater en de Stilte introduceren met deze voorstelling danstheater voor kinderen vanaf 1 jaar. In het najaar van 2021 wordt de productie de Ontspoking gepresenteerd voor jongeren. In samenwerking met Bredase middelbare scholen wordt jongeren een artistiek hoogwaardige voorstelling met livemuziek en dans aangeboden in schoolverband..
Tafels met een bijzonder verhaal. Zo zou je de meubels kunnen noemen die zijn gezaagd door King's of Colors. Ze zijn gemaakt van de platen waarmee ondernemers na de rellen hun zaak in de Bossche binnenstad hadden dichtgetimmerd. De eerste exemplaren met tekeningen afkomstig van Jan-Henk van Ieperen en Frank Willems gaan in elk geval binnenkort onder de veilinghamer van de website allerallereersteveiling.nl
Het Breda Jazz Festival gaat toch digitaal. Het eerdere plan voor een kleinschalig festival met enkele binnen- en buitenpodia in de binnenstad is van de baan. Er komt nu een online programma met live uitgezonden optredens.
De Koepel in Breda gaat nu echt in de verkoop. Naar verwachting kan de openbare verkoop met voorselectie in het eerste kwartaal van 2021 starten. De resultaten van de markt- en stadsconsultatie zijn bekend. Aan de hand hiervan heeft de gemeente Breda een Nota van Uitgangspunten van het koepelcomplex vastgesteld. Zodra het Rijksvastgoedbedrijf gereed is met de voorbereidingen wordt de openbare verkoop gestart.
De energieke sfeer op Rockacademie in Tilburg is al een tijdje verstomd. Iedereen zit thuis en volgt lessen via platform Teadems. Maar sommige vakken zijn online niet te doen, zegt studieleider Hans van den Hurk. Neem de bandrepetities. Of de lessen waarin nauw wordt samengewerkt, zoals tussen een producer en twee vocalisten. Maar gelukkig mag het livepraktijkonderwijs ook wel doorgaan, mits onder strikte voorwaarden. Zo zijn er voor de zangers spatschermen in de lokalen geplaatst. De opleiding is, zegt van den Hurk, „snel achter van alles gekomen”. Hoe flexibel en efficiënt onlinelessen kunnen zijn. Maar ook wat het betekent als op deze persoonlijke en creatieve opleiding de interactie wegvalt. Het contact met de 160 studenten noemt hij intensief. „Dit zijn jongvolwassenen die hier hun creatieve eigenheid komen ontwikkelen. Hun struggles willen we horen. ‘Hee, hoe zit je thuis?’, vragen we. En er is ook een mental coach voor wie zich echt niet oké voelt.” Zorgelijk is dat een flink aantal studenten vertraging oploopt. Van den Hurk ziet Hij ziet een groot verschil tussen de beleving van de eerstejaars en studenten van latere jaren die al met een drive naar iets toe werken. „De nieuwelingen kwamen in de crisis aan, en weten niet hoe bruisend de school is. Ze struikelen over voor ons logische verbanden tussen vakken en voelen hun routes nog weinig. Ook omdat ze die kleine contacten buiten de lesomgeving en bij de koffieautomaat nog niet kennen.” Stages als audio engineer bij een studio kunnen nog wel prima. Maar voor een sessiemuzikant is er nu weinig werk. Juist door deze tijd, zegt de studieleider, leren studenten in kansen te denken.
Sinds januari 2021 is de Bredase maker Annemijn Rijk voor een periode van twee jaar verbonden aan het Chassé Theater als Chassé Cultuurfonds Talent. Met steun van het Chassé Cultuurfonds krijgt zij de mogelijkheid zichzelf verder te ontwikkelen als veelzijdig dansmaker en haar platform en kunstproject Body of Art uit te bouwen.
Het Annatheater in Helmond bestaat sinds januari 2003 en is gehuisvest in een voormalige kerk. Een particulier initiatief van regisseuse Lavinia Germano en beeldend kunstenaar Vincent van Ojen. Sinds achttien jaar spelen er voorstellingen, maken ze producties en geven ze theaterlessen. De voorstellingen zijn prachtig; met de producties worden theaterprijzen gewonnen en soms zetten cursisten hun eerste stappen naar een professionele theatercarrière. John van der Sanden over deze broedplaats.
Cultuur Eindhoven publiceert het overzicht van aanvragen van de projectsubsidies 2021, tranche 2. In april zal de Cultuurraad advies uitbrengen over de 13 aanvragen die in behandeling zijn genomen. Het subsidieplafond voor deze ronde is vastgesteld op € 180.000. Het totaal aangevraagde bedrag bedraagt € 268.604
Beantwoording aanvullende technische vragen Statenfractie PvdA over het advies van de HAC inzake 8 lopende bezwaren tegen besluiten bij de subsidieregeling Hedendaagse cultuur paragraaf 1 Professionele Kunsten 2021-2024.
Elk jaar voert de gemeente Eindhoven een inwonersenquête uit. Een onderdeel van die inwonersenquête is de Cultuurmonitor waarbij de Eindhovense inwoner wordt bevraagd op cultuurgebruik en hoe vaak een culturele instelling wordt bezocht. De resultaten van 2020 zijn inmiddels verwerkt en zijn terug te lezen online.
Memo aan Provinciale Staten van Noord-Brabant van gedeputeerde van Pinxteren over adviezen inzake behandeling van 8 bezwaren tegen afwijzing van de subsidie professionele kunsten 2021-2024.
Het leven in de stad gaat gepaard met vele uitdagingen. Sociale ongelijkheid, duurzame transitie, huizentekorten; allemaal problemen die niet vanuit één sector op te lossen zijn. Om uit te zoeken hoe deze uitdagingen optimaal kunnen worden aangepakt, zijn samenwerkingen tussen verschillende partijen nodig. Een publiek-private samenwerking (pps) is hier een voorbeeld van, maar ook living labs zijn in veel steden in ontwikkeling. Het Urban Living Lab in Breda probeert stedelijke problemen op te lossen door het gesprek aan te gaan met verschillende partijen. Dit netwerk is vanaf de grond opgebouwd en moet een voedingsbodem zijn voor onder andere onderwijsinnovatie. ScienceGuide sprak met Marcel Kesselring, docent bij de opleiding Communicatie van Avans Hogeschool in Breda en kwartiermaker van het Urban Living Lab Breda
De gemeente Breda heeft een ‘geheim’ stuk ter visie gelegd voor de procedure van de aanbesteding van de Kunsthal Breda. Wethouder Marianne de Bie (D66, cultuur) wil er gezien de status van het stuk op dit moment niets over kwijt. ,,Het proces loopt, we zitten middenin het traject. Ik kan er niks over zeggen”, aldus de wethouder. Ze verwacht in het voorjaar uitsluitsel te kunnen geven. In september 2020 schreef de gemeente een prijsvraag uit van één miljoen euro voor een kunsthal nieuwe stijl. Het gaat niet zozeer om één gebouw, één vaste locatie, maar om vierkante meters op diverse plekken waar initiatieven van eigen bodem een podium krijgen. Potentiële locatie: het Havenkwartier in Belcrum.
De cultuursector in Breda staat te trappelen om weer aan de slag te gaan, en waar niet. Maar hoe zet je iets in gang als nog volslagen onduidelijk is waar het met corona naartoe gaat? Waar moet je beginnen? Een stadsprogrammeur gaat de diverse scenario’s uitwerken.
New York heeft ‘Empire State of Mind’; wat is het Eindhovens equivalent? Vanaf vandaag kunnen Eindhovense muziekmakers, producers én fanatiekelingen meedoen in de race voor de enige echte Eindhoven anthem. De nieuwe campagne ‘The Sound of Eindhoven’, ontwikkeld door Eindhoven365 en creatief bureau Edhv, moet de lokale muziekscene een boost geven. Een mooie samenwerking met lokale partners als Muziekgebouw, de Effenaar, Dynamo, Popei, Rock City Institute en Stichting Cultuur Eindhoven. Een track inzenden kan tot 12 april. De jury zal achter de schermen aan de slag gaan om uiteindelijk een oordeel te kunnen vellen. In diezelfde periode kan het publiek een stem uitbrengen op hun favoriet. Uiteindelijk zijn er twee winnaars: de jury winnaar en de publieksfavoriet. Beide winnaars mogen hun track opnemen en uitgeven op vinyl. Daarnaast ontvangen ze een bedrag van 1.000,- euro. De jury winnaar krijgt aanvullend een videoclip geproduceerd door Pierette Goossens én mag zijn of haar inzending de officiële Eindhoven Anthem noemen
Studium Generale van de TU/e organiseert van 22 t/m 24 februari een mini-filmfestival met drie urgente en spraakmakende documentaires. Met live nagesprek met maker of deskundige. Tickets zijn gratis, maar reserveren is verplicht. Het betreft drie nieuwe documentaires, die ook te bekijken waren op het recente (online) IDFA-filmfestival.
De Ontdekfabriek in Eindhoven heeft de afgelopen jaren bij veel basisscholen in de regio een plaats veroverd in het onderwijsaanbod. Vanwege de aanhoudende pandemie is naast de Uitvinderswedstrijd nu ook een Thuisvinderswedstrijd. Deelnemende kinderen tussen 4 en 12 jaar krijgen een pakket thuisgestuurd onder meer met een ledlampje en voorgesneden papier waarmee ze een kubuslampje kunnen maken dat ze met eigen tekening of schildering kunnen opleuken. ,,Wij proberen hen altijd mee te nemen in een verhaal dat bij hun leeftijd past”, vertelt medeoprichter Chris Voets. ,,Dat verhaal leidt tot inspiratie voor wat wij een uitvinding noemen. We helpen hen met het bedenken, bouwen én presenteren.” Tot een jaar geleden waren er jaarlijks wel dertigduizend kinderen actief bij De Ontdekfabriek. De helft via hun basisschool, anderen via bijvoorbeeld Facebook of mond-tot-mond reclame. Voets verwacht dat er wel duizend met een Lockdownlichtje aan de slag gaan. Voor de scholen die meer willen heeft De Ontdekfabriek een workshop voor het maken van een morsecodeschakelaar ontwikkeld.
Het is een enorm gepuzzel met de evenementenkalender van de gemeente Tilburg. Festivals en evenementen zijn op zoek naar een nieuwe datum vanwege de coronamaatregelen. ,,We bekijken momenteel per evenement of dat wel of niet door kan gaan volgens de regels”, aldus een woordvoerder van de gemeente. ,,We zijn ook bezig met een ‘Plan B’ voor de evenementen die de komende periode niet door kunnen gaan. We hebben aan organisatoren gevraagd om een alternatieve datum in het najaar voor hun evenement aan te vragen. Daar is veel gebruik van gemaakt. Nu zijn we bezig met het leggen van een enorme puzzel, omdat we zo veel als maar enigszins kan, mogelijk willen maken, maar feit is dat niet alles kan in één maand wat normaal gesproken in een half jaar plaats vindt.”
Door de aanhoudende lockdown neemt de druk op de financiën van die verschillende verenigingen de komende tijd verder toe. Door de sluiting van kantines, wijkhuizen, clubgebouwen en het afgelasten van repetities, evenementen en optredens komt er geen of veel minder geld binnen terwijl de rekeningen wel betaald moeten worden. Om te voorkomen dat het Helmondse verenigingsleven na de coronacrisis behoorlijk uitgehold is, gaat de gemeente Helmond nog een tijd door met het lokale noodfonds. In de derde ronde is nog maximaal 160.000 euro te vergeven. Mocht er meer geld nodig zijn dan zou het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad moeten vragen om extra middelen beschikbaar te stellen. Twintig organisaties hebben zich de afgelopen maanden bij de gemeente Helmond gemeld voor hulp. Van de beschikbare drie ton in de eerste ronden is inmiddels 140.000 euro vergeven aan tien aanvragers. Tien andere clubs die zich aanmeldden voldeden niet aan de voorwaarden om een bijdrage uit het lokale steunfonds te krijgen.
De sloop en de nieuwbouw van het Theater aan de Parade kan beginnen. De Raad van State heeft de bezwaarmakers die het werk ‘voorlopig’ wilden voorkomen in het ongelijk gesteld. Omdat de voorzieningenrechter verwacht dat de bezwaren die later dit jaar inhoudelijk aan de orde komen ‘geen stand zullen houden’. Dat betekent dat de gemeente 's-Hertogenbosch verder kan met het werk, nu de afgelopen maanden in en aan het pand al het asbest verwijderd is en de bouwplaats op de Parade al is ingericht. De bezwaarmakers tegen het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning (om te kunnen slopen en bouwen) hadden om een voorlopige voorziening gevraagd omdat de bezwaren pas later behandeld zouden worden. Met de uitspraak lijkt het er op dat na een discussie van decennia 's-Hertogenbosch vanaf medio 2023 een nieuw theater heeft. Volgens rechter W. van Diepenbeek heeft de gemeente het bestemmingsplan voldoende gemotiveerd, is voldoende rekening gehouden met het beschermd stadsgezicht (Parade en Binnenstad), mogen er meer dan twee bouwlagen zijn, voldoen de luchtverversers aan de achterzijde van het pand aan de milieueisen en is het inpandig systeem van laden en lossen aanvaardbaar.
Wanneer ben je nog wilsbekwaam en kun je zelf beslissen of je nog wil leven? In de documentaire ‘Dokter Kees, zoekend naar de wil van Willy’ gaat Jesse van Venrooij in een Eindhovens verpleeghuis op zoek naar ‘de wil’ van de demente Willy. De 63 minuten durende documentaire film is een eerste film uit de nieuwe reeks ‘Broet <3 Natlab’. Onder die noemer presenteert het Eindhovense filmplatform en het filmhuis de komende tijd online films van regionale makers. Dit gebeurt op het streamingplatform Picl, gespecialiseerd in arthousefilms. De documentaire van Jesse van Venrooij is vanaf 15 februari tot en met 15 juni te zien op Picl.
Esmée Teeuw volgt de opleiding docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. De tweedejaars student klopte voor haar stage aan bij directeur Hans Sonnemans van Museum ’t Oude Slot in Veldhoven. ,,Het is de bedoeling dat ik een kunsteducatief product ontwikkel. Gaandeweg ontstond het idee om iets met Kempische zandtekeningen te doen. Ik kende het nog niet, maar ik heb me erin verdiept.” Ze ging op zoek naar bronnen die over zandtekeningen in de Kempen gaan. Ook maakte ze een koppeling met andere culturen waarin ook dit soort tekeningen worden gemaakt maar met andere materialen. Met haar project over Kempische zandtekeningen wil ze basisschoolleerlingen laten nadenken, en ze zelf aan de slag laten gaan met zand. ,,Het plan was om hier schoolklassen uit te nodigen, maar dat gaat nu nog niet. In een museum mogen kinderen meestal niets doen, behalve luisteren. Mijn product maak ik daarom interactief.’’
Er komt geen sollicitatieprocedure voor de nieuw te benoemen leden van de herbeoordelingscommissie cultuur van de provincie. Om tijd te winnen, gaat de provincie Noord-Brabant zelf leden voor de commissie zoeken. Op 22 april moet de procedure afgerond zijn, aldus de provincie. Op de herbeoordelingsprocedure is geen beroep meer mogelijk. Alleen de acht instellingen die eerder bezwaar maakten, kunnen in beroep. Dat zijn Afslag Eindhoven, Podium Bloos, Lustwarande, United Cowboys, Vloeistof, Watershed, Strijbos en van Rijswijk en BioArt Laboratories. De Kunst van Brabant, belangenvereniging van het culturele veld noemt die beslissing onjuist. ,,Er is een nieuwe situatie ontstaan, die herbeoordeling noodzakelijk maakt. De consequenties van zo’n herbeoordeling en een nieuwe rangorde moeten dan ook aanvaard worden door de provincie en de andere BrabantStad partners. Zij zijn verantwoordelijk voor de situatie en dus voor de gevolgen, ook financieel”. ,Bij een beoordelingsprocedure hoort een bezwaarschriftenprocedure. Temeer daar er signalen zijn over aanvragers die het indienen van een bezwaarschrift hebben overwogen, maar daarvan afzagen na informatie van ambtenaren.” Verschillende instellingen hebben inmiddels alsnog bezwaar gemaakt bij de provincie. Instellingen die eerder subsidie kregen, krijgen die in de nieuwe opzet ook, ongeacht de uitkomst van de nieuwe adviescommissie. Onduidelijk is vooralsnog hoe de verschillende gemeenten omgaan met de eventuele nieuwe rangorde die ontstaat na het overdoen van de advisering.
De gemeente ’s-Hertogenbosch roept kunstenaars, muzikanten, theatermakers, dansers en schrijvers op een aanvraag te doen bij het Pop Up fonds van de gemeentelijke Cultuurfondsen. Alle Bosschenaren met een culturele beroepspraktijk kunnen maximaal €3.000 aanvragen om zijn of haar professionele ontwikkeling een impuls te geven. Een professionele maker of collectief met een goed projectidee kan elk moment een aanvraag indienen. Dit kan snel en simpel, met een antwoord binnen 3 weken
Standpunt en vragen van De Kunst van Brabant bij de provinciale herbeoordelingsprocedure aanvragen regeling professionele kunsten 2021 – 2024. Aangepaste versie n.a.v. gesprek met de provincie d.d. 5 februari 2021
Kunst en cultuur worden in Brabant bij oud vuil gezet, schrijft Geert Overdam.
Om verschillende sectoren in Eindhoven ook de komende maanden tijdens de coronacrisis te helpen, komt het stadsbestuur met een nieuwe en breed pakket aan steunmaatregelen. Het pakket bestaat deels uit de verlenging van bestaande maatregelen en deels uit nieuwe. In totaal gaat het om een bedrag dat tussen de zes en tien miljoen euro ligt. Culturele instellingen, makers en amateurverenigingen hebben aangegeven dat voortzetting van noodsteun dringend is. Daarom wil het college dat het subsidiebudget wordt verhoogd en dat er tot juli een huurkorting komt voor onder andere Effenaar, Parktheater, Plaza Futura en het Natlab. Ook gaat het stadsbestuur een regeling optuigen voor creatieve makers en niet-gesubsidieerde organisaties én dat er extra hulp komt voor amateurkunstverenigingen. Evenementen in Eindhoven zijn de komende maanden niet mogelijk. Deze worden ook niet verplaatst naar later in het jaar. 'De evenementenkalender staat voor het hele jaar volgepland. Er is dan ook weinig tot geen ruimte om verplaatsingen of toevoegingen van evenementen toe te kunnen staan', aldus het college.
De komst van The Dutch Mountains nabij het station van Eindhoven is een stuk dichterbij gekomen. Architect Marco Vermeulen heeft bevestigt dat de initiatiefnemers en de gemeente Eindhoven bijna een akkoord hebben bereikt over de realisatie van het project. The Dutch Mountains bestaat uit twee grotendeels houten torens van 130 en 102 meter hoog. De gevels van beide torens vloeien over in het dak van het middendeel, dat het hart vormt van het complex. Deze groene binnenruimte verbindt de diverse programmaonderdelen met elkaar en met de omgeving. Een brede trap met zitgelegenheid en beplanting leidt naar de eerste verdieping waar zich onder meer een conferentiecentrum en een restaurant bevinden. Volgens de huidige plannen gaat The Dutch Mountains naast de genoemde functies plaats bieden aan tweehonderd woningen (koop en huur), 17.000 vierkante meter aan flexwerkplekken en kantoren, een 160 kamers tellend hotel, vijftig shortstay-appartementen, een fitness- en sportcentrum, horeca, winkels en een gemeenschappelijke wintertuin.
Festival Cement, evenement voor jonge theatermakers in ‘s-Hertogenbosch, gaat dit voorjaar niet door. Cement zou van 19 tot en met 27 maart zijn op verschillende locaties in de stad, maar door de coronamaatregelen is een gebundelde presentatie van de nieuwe voorstellingen ondenkbaar, aldus de festivalorganisatie. De makers werken wel gewoon door aan hun producties, maar de presentatie zal op een nader te bepalen tijdstip zijn. Cement wil in de nazomer in samenwerking met verschillende culturele partners in verschillende Brabantse steden de voorstellingen presenteren. Voor het festival waren 22 voorstellingen geselecteerd, de helft daarvan waren premières.
Schriftelijke vragen van de SP over het uitgebrachte advies van de hoor- en adviescommissie voor bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant (hierna: HAC) van 3 december 2020 naar aanleiding van bezwaren van een aantal organisaties tegen het besluit in het kader van de op grond van paragraaf 1 van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur 2021-2024 gevraagde subsidie.
De affaire rond de provinciale subsidieverlening heeft voor sommige instellingen in Noord-Brabant mogelijk een positief effect. Instellingen die eerder buiten de boot vielen, komen door de herbeoordeling wellicht alsnog in aanmerking voor subsidie. Dat valt op te maken uit een mededeling van Gedeputeerde Staten (GS) aan Provinciale Staten, dd. 4 februari. Voor de instellingen die vorig jaar subsidie kregen toegewezen, verandert er niets. Zij behouden het toegezegde bedrag, ook al zou het advies in de herbeoordeling negatief zijn. Voor de instellingen die eerder een afwijzing kregen, bestaat de mogelijkheid dat zij nu wel een positief oordeel krijgen. Het college van GS zal in dat geval alsnog subsidie toekennen. Verder erkennen GS in de mededeling dat ook de kunst- en cultuursector zwaar wordt getroffen door de coronacrisis. De instellingen die subsidie van de provincie ontvangen, krijgen de rust om weer op krachten te komen.
De Academie voor Beeldende Vorming (ABV) Tilburg kijkt weer terug op een mooie editie Crosslab. In dit project experimenteren en onderzoeken studenten van de ABV (docentopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving) tien weken lang in de beroepspraktijk; de onderzoeksvragen of probleemstellingen komen uit het werkveld (musea, onderwijs, stichtingen en festivals). Aan Crosslabs 2020 hebben 100 studenten, 20 docenten en gastdocenten en 6 partners uit het werkveld hebben gewerkt van maart - november 2020. Samenwerkingspartners waren: MU, EKWC, Galerie Pennings, FHK Werkplaatsen, Fontys Collectie, Scholen Tilburg-West.
De Cultuurnacht Breda, die gewoonlijk plaatsvindt in januari, was vanwege corona al verplaatst naar 19, 20 en 21 maart.Nu het ernaar uitziet dat het ook dan lastig is om het evenement binnen de coronarichtlijnen te kunnen houden, is beslist alle voorbereidingen te staken en de stekker er voor dit jaar definitief uit te trekken. Als nieuwe datum is 22 januari 2022 geprikt. De organiserende Stichting Breda Cultureel kijkt intussen, samen met de gemeente Breda en de initiatieven die al waren bedacht voor de Cultuurnacht, of als compensatie extra culturele activiteiten in het voorjaar kunnen plaatsvinden.
Met het afscheid van Agaath Verspeten, Peter van Dorst en Karen Broekhuis loopt bij elkaar meer dan 120 jaar ervaring de deur uit bij Factorium. Ze hielpen de opleiding alle drie moderniseren. Ze zijn alle drie zowel docenten als afdelingshoofden van de Tilburgse opleiding Factorium Podiumkunsten, treden in juli alle drie af en hebben alle drie een groot aandeel in de ontwikkeling van deze opleiding. Agaath Verspeten (66, 44 dienstjaren) is dansdocent, Teamhoofd Dans en coördinator van de Music All Factory. Karen Broekhuis (63, eveneens 44 dienstjaren) is dwarsfluitdocente en Hoofd Cursussen en Peter van Dorst (64, 37 dienstjaren) is gitaardocent en Teamhoofd Popmuziek. In hun lange, goeddeels gezamenlijke periodes was de verandering die de opleiding doormaakte enorm, waarbij verbreding, verdieping en toenemende specialisatie kernbegrippen lijken. Want aanvankelijk was de Tilburgse Dans- en Muziekschool, zoals Factorium toen nog heette, veel meer een cursushuis met jaarprogramma’s. Het aantal afdelingen en vertakkingen ervan binnen Factorium is inmiddels legio: allerlei vormen van muziek èn theater op uiteenlopende niveaus. Vooropleidingen voor Rock Academy of conservatorium, basale cursussen voor kinderen, toneelcursussen voor mensen met een verstandelijke beperking, bewegingslessen voor mensen met bijvoorbeeld Parkinson of MS., theaterprojecten met buurtbewoners. Broekhuis: ,,We willen iedereen in staat stellen om te schitteren op elk niveau.” Een van de oudste vertakkingen die er tijdens hun gezamenlijke dienstverband ontstond, is de MusicAllFactory, in 1995 opgericht door Agaath Verspeten en Edward Hoepelman. De MusicAllFactory is inmiddels al jaren een ruime kweekvijver voor alle theaterproducenten.
Als je bijna elke nacht wakker schiet, zo rond een uur of drie, dan kun je gaan piekeren. Je kunt ook een podcast bedenken. Precies dat deed Juliet Gagnon van het Eindhovense literaire platform Watershed. Samen met theatermaker Mirjam van Dijk en schrijver Corrine Heyrman, ondersteund door muziek van Axel Lukkien. Ze maakten de intieme en indringende serie ‘Drie uur ‘s nachts’. ,,Waarom? Omdat elke schrijver op zoek is naar een zo intiem mogelijke relatie met zijn lezer. Waarin die dus heel snel meegaat met het personage of de situatie. Het mooie van een podcast is dat je letterlijk in een klein hoekje van een oor kruipt en dus heel dicht bij iemand bent. Alles komt ook goed door, tot fluisteren aan toe. En je kunt iets met je stem doen. Met geluid, klanken en muziek voeg je vervolgens nog een laag toe. Dat zijn dingen die je niet kunt bereiken op tekst op een bladzijde.” De vijfdelige serie heeft als ondertitel ‘De goede leugen’ en dat is het grote thema van de uitzendingen die gemiddeld drie kwartier duren. Achtereenvolgens worden de geliefden, kinderen, vrienden, artsen en de drie makers over het voetlicht gebracht.
De planken waarmee Bossche winkels dichtgetimmerd zijn na de avondklokrellen van vorige week worden voor een goed doel ingezet. De straatkunst van de kunstenaars van Kings of Colors wordt omgetoverd tot tafels. Het meubilair wordt geveild op allerallereerste.nl. Het idee om er nu zogeheten LOCK UP-tafels van te maken, komt van Buro Kade op de Tramkade. SPARK Makers Zone op het Grenco-terrein mag ermee aan de slag gaan. Natuurlijk werken wij graag mee, ideeën en initiatieven van makers waarmee wij onze kennis en kunde in kunnen zetten, dat is precies waar we voor zijn”, zegt Cassandra Vugts, directeur SPARK. De opbrengst van de geveilde tafels komt volledig ten goede aan het herstelfonds voor getroffen ondernemers.
Burst your bubble! Deze boodschap is vanaf nu in paarse graffitiletters te lezen in de Kruisstraattunnel in het centrum van Eindhoven. Als knipoog naar een gewenst einde aan de coronacrisis, maar ook als oproep aan alle mensen om soms wat verder durven te kijken dan hun eigen wereld. Cliënten van de maatschappelijke (crisis)opvang van Neos, bezoekers van The Living Museum (een van de creatieve ateliers van Neos) en bezoekers van de Huiskamer (een plek waar jonge vluchtelingen komen) kregen les in graffiti spuiten en ontwerpen door graffitiartiest Niels Bakkerus en ontwerper Lian Kroes. En toen mochten ze aan de slag in de tunnel. De workshops waren onderdeel van Talentenexpeditie, een gezamenlijk programma van Neos en het Centrum voor de Kunsten Eindhoven. ,,Een van onze eerste gezamenlijke projecten was een tentoonstelling in het Van Abbemuseum, die uiteindelijk honderden bezoekers trok”, vertelt Ton Feijen van Neos. Een project waarin kunst centraal staat en niet de zorg; omdat ze geloven dat kunst en cultuur bijdragen aan het herstel maar ook aan gevoelens van trots en eigenwaarde.
Wat doet corona met de mensen die werken in de Bossche Willem Twee ? Hoe kijken ze aan tegen de toekomst? Omroep Brabant sprak met Robin Govaart, vrijwilliger van Willem Twee Poppodium en Ivonne van der Velden, die tentoonstellingen organiseert in de Toonzaal van Willem Twee.
Dans - en muziekschool Factorium ontvangt van de gemeente Tilburg een eenmalige subsidie van 368.300 euro. De financiële bijdrage komt uit het steunpakket van het Rijk voor lokale culturele voorzieningen en is volgens het college nodig om Factorium ‘in stabiel vaarwater’ te houden. Over 2020 zou de schade door de coronacrisis voor Factorium op 209.300 euro uitkomen, terwijl er voor 2021 al rekening wordt gehouden met een tekort van 159.000 euro. Met de eenmalige subsidie van geeft het college gehoor aan het verzoek van Factorium voor een compensatie. In totaal heeft Tilburg vanuit het Rijk 4,3 miljoen euro aan steunpakketten ontvangen, bedoeld voor lokale culturele voorzieningen. Naar verwachting komt het college snel met meer toewijzingen uit dat budget. Eerder al ontvingen vier instellingen een rechtstreekse steun van het Rijk van in totaal 1,9 miljoen euro.
De gemeente Eindhoven wil de Steentjeskerk terug hebben van beoogd koper Kolen Holding BV. Die wil daar zeker niet aan meewerken. En dus komt er een rechtszaak over het eigendom van het monumentale gebouw aan de Sint-Anthoniusstraat.
Op 3 februari lanceerden Jeugdfonds Sport en Cultuur Breda, Leergeld Breda en de gemeente Breda de website Sam&: Samenvoorallekinderen.nl. Via deze website kunnen ouders met een laag inkomen direct een aanvraag doen voor bijvoorbeeld sport, cultuur en schoolspullen voor hun kind(eren). Met Sam& wil de gemeente Breda kinderen ondersteunen die leven in armoede.
Beantwoording van de Technische vragen van de PvdA in de Provinciale Staten over het advies van de HAC inzake 8 lopende bezwaren tegen besluiten bij de subsidieregeling Hedendaagse cultuur paragraaf 1 Professionele Kunsten 2021-2024.
Beantwoording van de schriftelijke vragen van het CDA in de Provinciale Staten over `subsidieregeling hedendaagse kunsten`.
Mededeling aan de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Toelichting met betrekking tot afhandeling bezwaren professionele kunsten 2021-2024, dd. 4 februari 2021.
Terwijl veel voorjaarsfestivals nu al verplaatsen naar september, pakt Roadburn het anders aan: er ging een streep door de reguliere editie, maar het Tilburgse festival pakt in april desalniettemin uit met het ambitieuze streaming-evenement Roadburn Redux. Daarvoor deelt het festival speciale compositieopdrachten uit aan Nederlandse, Belgische en Duitse artiesten. ‘We wilden de artiesten de kans bieden om vooruit te kijken’, vertelt festivaldirecteur Walter Hoeijmakers begeesterd. ‘We willen niet focussen op: “Wat hebben we het slecht.” We willen dat ze zich laten inspireren, we willen ze uit het moeras trekken. Ik ben ontzettend blij met het programma.’
Cultuur Eindhoven heeft de definitieve besluiten omtrent de meerjarige subsidie Programma's 2021 - 2022 gepubliceerd. Omdat DOCfeed heeft besloten te stoppen en geen subsidie ontvangt kunnen, binnen het beschikbare subsidieplafond, POPEI volledig en Storioni festival gedeeltelijk gehonoreerd worden. Tevens zijn de besluiten van de projectsubsidies 2021, tranche 1 gepubliceerd.
In het LKCAtelier van 4 maart wordt ingezoomd op het Eindhovense samenwerkingsmodel vanuit de gedachte van een leerecosysteem. Interessant voor professionals die werken in of voor het mbo, practors, cultureel ondernemers en experts techniek of technologie. Hoe verbinden die culturele partners en onderwijsinstellingen eigenlijk hun visies, ambities met leervragen van studenten en makers en werken uit de grote wereld? MU en STRP verzorgen een interactieve expeditie, langs verschillende lokale praktijken en spelers. Wie maken nou onderdeel uit van zo’n leerecosysteem, hoe houd je het vitaal en op welk moment vinden wisselwerkingen plaats? En hoe dragen innovatie, design en creativiteit bij aan de talentontwikkeling van de mbo-student?
Theaters Tilburg en Orkest Kamerata Zuid breiden hun samenwerking uit. Hierbij wordt gedacht aan . de ontwikkeling van muzikale producties, programmering en publieksbereik.
Zes Bredase cultuurinstellingen kregen geen vierjarige subsidie van de provincie Noord-Brabant en gemeente Breda, terwijl ze daar eigenlijk wel voor in aanmerking kwamen. Ze zagen daardoor projecten wegvallen, moesten toekomstplannen bijstellen en mensen ontslaan. Nu blijkt dat de beoordeling van hun aanvragen niet eerlijk is verlopen. Toch is de kans klein dat ze alsnog steun krijgen. Hoe zit dat? Een reconstructie door Edine Wijnands.
Het naadje van de kous. Met minder nemen CDA, D66, GroenLinks en PvdA geen genoegen als het gaat over de rel rond de verdeling van cultuursubsidies in Noord-Brabant. De politieke partijen zijn vooral benieuwd naar de rol van de commissie die steken liet vallen in de beoordeling van subsidieaanvragen. ,,We hadden echt de indruk dat we als adviescommissie heel zorgvuldig en nauwgezet hebben gewerkt. Dit zagen we niet aankomen”, zegt Jos Wilbrink, lid van de adviescommissie. Dat de hele beoordelingsprocedure nu opnieuw moet, kan grote financiële gevolgen hebben voor de provincie en de grote Brabantse gemeenten. Door de koppeling van subsidies van de gemeenten en de provincie, zijn ook gemeenten verplicht om eerder afgewezen instellingen alsnog te subsidiëren als de bezwaren worden gehonoreerd. Vijf culturele instellingen in Tilburg die wel positief werden beoordeeld maar qua ranking uitkwamen beneden de door de BrabantStad getrokken subsidielijn, overwegen een juridische procedure aan te spannen. Wegens ‘verschoonbare termijnoverschrijding’. Tilt, Corpo Maquina, Zwermers, Kamerata Zuid en Sounding Bodies overwegen zo’n juridische procedure. De Kunst van Brabant gaat de provincie vragen om een zorgvuldige, transparante en ruimhartig procedure. Als er bij nieuwe weging een heel andere volgorde uitkomt, moeten de provincie en gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen. Gaat het feit dat de subsidieaanvragen opnieuw worden beoordeeld goed uitpakken voor Podium Bloos in Breda? Maakt het theater alsnog kans op subsidie van de provincie Noord-Brabant? Naast Podium Bloos waren er in Breda nog vijf initiatieven die destijds weliswaar positief werden beoordeeld, maar door gebrek aan financiën niet werden gehonoreerd en buiten de prijzen vielen. Zij maakten echter geen bezwaar.
Muziek, gezelligheid en een biertje met je vrienden: zo zou een festival moeten zijn. Kan dat dit jaar weer? Festivals Paradijs van het Zuiden en Losjes hopen in augustus 'gewoon’ weer plaats te kunnen vinden en beginnen deze week zelfs al met de kaartverkoop. En dat lijkt, op z'n zachtst gezegd, erg optimistisch gedacht van de festivalorganisatoren. ,,Ja, die opmerking hebben we al vaker gehoord", zegt Cees van Balen namens Losjes dat op 14 en 15 augustus gepland staat op een nog onbekende Bossche locatie. ,,En als ik eerlijk ben, dan is het op dit moment bijna onvoorstelbaar. Maar we proberen het wél.” Het vertrouwen in een goede afloop wordt verder gestimuleerd door een fonds vanuit de overheid. 300 miljoen euro wordt er beschikbaar gesteld om het organiseren van culturele evenementen weer op gang te brengen. ,,Maar we zijn daar nog niet zeker van", zegt Frank Haagen van Paradijs van het Zuiden dat op 21 augustus aan het Engelermeer moet worden gehouden. ,, We willen met de kaartverkoop kijken of mensen een beetje zin hebben om weer los te gaan." Een festival als stip aan de horizon dus. Bij beide festivals doen kopers een aanbetaling van tien euro voor een kaartje. Zo weten organisaties zoals gezegd hoeveel mensen er komen, maar voor de kopers is het ook meteen een soort van reservering. ,,En mocht het feest niet doorgaan, dan krijgen ze dat geld terug. Zo zijn er geen verliezers en is het een win-win-situatie", zegt Van Balen. ,,En voor ons betekent dit ook dat we een gezonde aanloopperiode hebben."
Verpaupering is misschien wel de grootste bedreiging van monumenten en ander historisch erfgoed in Eindhoven. Dat stelt Jos Hüsken van de Henri van Abbestichting. Het voorstel voor de nieuwe erfgoeddoelen van de gemeente Eindhoven is volgens hem een goede aanzet. ‘Maar in de praktijk zal blijken of het werkt’.
Vijftien kunstenaars zijn op 30 januari begonnen met het opfleuren van de binnenstad van ‘s-. Hertogenbosch. De houten platen waarmee winkels zijn dichtgetimmerd worden beschilderd. Kunstenaarscollectief Kings of Colors wil de getroffen ondernemers een hart onder de riem steken met hun vrolijke kunstwerken.
De beoordeling van 68 aanvragen voor meerjarige kunstsubsidie in Noord-Brabant moet opnieuw. Een onderzoekscommissie concludeerde dat de toekenningen ‘onzorgvuldig’ tot stand zijn gekomen, de commissie o.m. meer dat vergaderverslagen ontbreken en dat er sprake is geweest van belangenverstrengeling door een lid van de adviescommissie. Acht afgewezen bezwaarmakers maken hierdoor alsnog kans op subsidie. Voor de andere 60 instellingen heeft de heroverweging volgens de provincie geen gevolgen. In Theaterkrant een reactie van voorzitter Ap de Vries van De Kunst van Brabant. ‘Dit is echt een blamage, in de eerste plaats voor de adviescommissie, maar ook voor de provincie en gemeenten die betere ambtelijke ondersteuning hadden moeten geven. De alarmbellen hadden bij hen langs alle kanten moeten rinkelen.’ De Vries maakt zich zorgen over de beeldvorming. ‘Dit straalt negatief af op de hele culturele sector. Zeker bij de rechterkant van het politieke spectrum in Brabant. Forum en PVV zijn al begonnen met twitteren.’ Cultureel Persbureau gaat in op de belangenverstrengeling.
Het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant om de procedure voor subsidieaanvragen in de culturele sector helemaal over te doen roept veel vragen op. CDA, PvdA, D66 en GroenLinks hebben schriftelijke vragen gesteld, en ook de Kunst van Brabant wil dat er snel meer duidelijkheid komt over de gevolgen van dit besluit.
Als lid van de adviescommissie BrabantStad Cultuur stemde Hetty Naaijkens-Retel Helmrich, filmmaker uit Goirle, voor de door haar zoon ondertekende subsidieaanvraag van de Tilburgse arthouse bioscoop Cinecitta. Dat krijgt op basis van de beoordeling 280.000 euro van de provincie Noord-Brabant en 120.000 euro van de gemeente Tilburg. Behalve zoon Jasper Naaijkens werkt ook haar zus Francisca Retel Helmrich voor het filmhuis. Het Brabants Dagblad sprak met haar. Beide familiebanden waren niet bekend bij de andere leden, aldus de voorzitter van de adviescommissie. Naaijkens vindt dat maar raar. ,,Ik ben nogal een naam in Brabant, ik ging ervan uit dat ze het wisten en heb er nooit een geheim van gemaakt. Deze aanvraag werd ondertekend door Naaijkens en ik heet ook Naaijkens.” Doordat tien van de veertien commissieleden uit de Randstad kwamen, viel haar naam blijkbaar niet zo op als Hetty Naaijkens had verwacht. Ze meldde haar familieband niet omdat er niet naar gevraagd werd. Er had bij andere leden een belletje moeten gaan rinkelen toen Hetty Naaijkens tijdens het bespreken van de aanvraag van Cinecitta een inhoudelijke fout corrigeerde, zegt ze nu. Naaijkens noemt het een ‘complete communicatiefout’, die ze ‘niet met voorbedachte rade’ maakte. Ze is sinds begin december geroyeerd als commissielid en baalt van hoe het nu loopt. ,Maar ik was me echt van geen kwaad bewust”, zegt ze
Wat directeur Wim Vringer van Muziekgebouw Eindhoven afgelopen jaren heeft ontvangen aan salaris en welke (financiële) afspraken er zijn gemaakt over zijn vertrek later dit jaar blijft geheim. De gemeente Eindhoven die enig aandeelhouder is van het Muziekgebouw en jaarlijks circa 4,5 miljoen euro subsidie geeft, heeft dat besloten over een formeel verzoek van het Eindhovens Dagblad. Bekendmaking van de informatie weegt niet op tegen het privébelang van Vringer, zegt de gemeente in de beoordeling van het verzoek op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Aangewakkerd door het structurele verlies van het Muziekgebouw en een tekort dat is opgelopen naar 3 miljoen euro is de beloning van directeur Vringer al jaren gespreksonderwerp in de Eindhovense politiek. Vooral raadslid Arnold Raaijmakers van coalitiepartij PvdA heeft diverse pogingen gedaan om informatie te krijgen over het salaris van Vringer. Ook hij kreeg tot dusver altijd nul op het rekest. In strijd met de subsidieregeling van de gemeente Eindhoven werkt ook het Muziekgebouw tot dusver niet mee aan transparantie. Culturele instellingen die subsidie van de gemeente krijgen, moeten de Governance Code Cultuur naleven. Ze moeten in een openbaar jaarverslag verantwoording afleggen over de beloning van bestuurders. Het Muziekgebouw heeft dat slechts eenmalig gedaan waardoor alleen duidelijk is dat Vringer in 2017 een salaris van 180.000 euro kreeg. ,,De mores in deze stad is om transparant te zijn over de beloning van bestuurders van culturele instellingen. Er is één instelling die dat niet doet. Het is heel bijzonder dat dat juist het Muziekgebouw is’’, zegt raadslid Raaijmakers in een reactie. Ruim twee jaar geleden bepaalde de Eindhovense gemeenteraad dat de directie van het Muziekgebouw en het Parktheater maximaal het Eindhovense wethouderssalaris mag verdienen (circa 113.000 euro zonder toeslagen). PvdA en coalitiegenoot GroenLinks hebben het Eindhovense college van B en W daar deze maand nog eens aan herinnerd. Ze willen weten hoe de raad van commissarissen van het Muziekgebouw daar op heeft gereageerd en of dat is vastgelegd in de statuten.
Het Bredase Duikboot Festival is op 28 januari in een klap uitverkocht. Het techno-, disco- en urbanfestival dat op 28 augustus aan de Asterdplas gepland staat, is het eerste Brabantse festival dat weer met de voorverkoop naar buiten durft te treden. Volgens orgnisator Frank Haagen tekent dit ‘het vertrouwen van de Nederlandse festivalbezoeker’. ,,Zoiets is een mooie motivator voor de gehele festival branche na dit donkere jaar.” Haagen is blij met het garantiefonds. ,,We zijn heel blij. De meeste artiesten uit 2020 hebben we door kunnen schuiven. Een klein deel moeten we bijboeken. “ 90 procent van de bezoekers had het kaartje voor 2020 aangehouden.
Interview met Simone Kramer en Petra Janssen, initiatiefnemers van stichting Social Label, in 's-Hertogenbosch, een beweging naar een inclusieve maatschappij via design en communicatie én partner van Brabant C. Hoe is Social Label omgegaan met de corona crisis en wat voor alternatieven zijn hieruit ontstaan? Wat is hun toekomstbeeld?
In juni 2020 werd bekend aan welke instellingen subsidie is toegekend op basis van de beoordelingen door de Adviescommissie BrabantStad Cultuur voor de subsidieregeling Hedendaagse cultuur Professionele Kunsten 2021 – 2024. Vervolgens heeft de Hoor- en adviescommissie (HAC) van de provincie van diverse culturele instellingen een bezwaar tegen subsidieafwijzing door de provincie Noord-Brabant in behandeling genomen. In het advies over de 8 bezwaren heeft de HAC kritiek geuit op de procedure die de Adviescommissie BrabantStad Cultuur heeft gevolgd bij de beoordeling van de subsidieaanvragen. De HAC constateert onder meer dat vergaderverslagen ontbreken en dat er sprake is geweest van belangenverstrengeling door een lid van de adviescommissie. De HAC oordeelt dan ook dat de eerder genomen besluiten door de provincie onzorgvuldig tot stand zijn gekomen, dat de ingebrachte bezwaren gegrond zijn en dat er een nieuw besluit moet worden genomen over de aanvragen van de acht bezwaarmakers bij de provinciale subsidieregeling. Dit is nodig om zorgvuldig en goed onderbouwd te kunnen beoordelen of 8 bezwaarmakers alsnog in aanmerking komen voor subsidie. De nieuwe adviescommissie gaat zo snel mogelijk aan de slag, waarbij zorgvuldigheid boven snelheid gaat. De overige besluiten van de provincie Noord-Brabant over de toekenningen en afwijzingen van subsidies die medio 2020 reeds werden genomen, blijven in stand. Ook de gemeentelijke besluiten blijven zoals ze zijn. Dat deelde de provincie Noord-Brabant mee op 28 januari. Statenmededeling Behandeling 8 bezwaren tegen afwijzing subsidie Professionele Kunsten 2021-2024.
Positions, zo heet de jaarlijkse groepstentoonstelling waarin het Van Abbemuseum in Eindhoven vijf kunstenaars uitnodigt om met hun werk positie in te nemen wat betreft een thema dat is gekozen door de curatoren. Deze zesde editie is dat ‘bodywork’. Hierbij gaat het vooral om het lichaam als cultuurobject en de maakbaarheid ervan die de 5 geselecteerde kunstenaars moet verbinden. Bodywork bestaat uit 5 aaneengeschakelde solo exposities. Er is werk te zien van Laure Prouvost, Praneet Soi, Zach Blas, Navine G. Khan-Dossos en Ajla R. Steinvåg uit Helmond, die haar museale solodebuut maakt. Bij Laure Prouvost is meteen duidelijk dat zij het lichaam als een minstens even belangrijke bron van kennis wil presenteren als de traditionele rol die de ratio krijgt in het leerproces.Bij het werk van Praneet Soi komt het thema niet zo letterlijk tot uiting. Zach Blas verhoudt zich – heel slim – tot het lichamelijke door het over precies het tegenovergestelde te hebben, namelijk het transcendentale. Navine G. Khan-Dossos en Ajla R. Steinvåg geven op hun beurt aandacht aan de omgang met lichamen uit de recente geschiedenis. De tentoonstelling is nu alleen virtueel te bezoeken, maar Jorne Vriens ging al eerder kijken.
Om het jubileum van vijf jaar muurschilderingen in Breda te vieren, verscheen het prachtig uitgegeven jubileumboek Het museum op straat waarin 89 muren staan die door een kunstenaar zijn bewerkt. Vaak kregen kunstenaars de opdracht de plek van hun schildering te koppelen aan een tijd. Het levert een soort geschiedenis van Breda op. Een uitgave van Graphic Matters, die de muurschilderingen van de Blind Walls Gallery coördineert. Korte bespreking van het boek.
De organisatie van popfestival Breda Barst zit in dubio. Gaat het dit jaar wel lukken om de jubileumeditie op 18 en 19 september in het Valkenbergpark te houden? In 2020 kon het festival vanwege corona niet doorgaan. Voorzitter Jurgen Blommaert: ,,We willen heel graag, maar het gaat erom spannen. Dat komt door andere festivals. Bospop gaat naar 8 en 9 oktober en Paaspop overweegt om naar september te verhuizen. Dat zijn geen kleine jongens. En het zijn rechtstreekse concurrenten van ons. Als er straks vijf grote festivals in september zijn, dan lopen wij het risico dat er minder publiek komt, terwijl we afhankelijk zijn van horeca inkomsten.” Breda Barst is gratis toegankelijk en trekt gewoonlijk tussen de 25.000 en 30.000 toeschouwers. Als andere grote festivals te veel bezoekers wegsnoepen, dan komt Breda Barst niet uit de kosten. Blommaert: ,,Daar moeten we goed naar kijken. Wat ook speelt, is dat al die festivals een beroep gaan doen op geluidsinstallaties, hekken en podia. Er zijn enkele geluidsbedrijven over de kop gegaan. Het zal lastig worden om in die periode aan spullen en infrastructuur voor je festival te komen. Let maar op, dat gaat nog een heel verhaal worden.”
Zo’n 35 creatieve jongeren starten eind januari 2021 bij St. Joost School of Art and Design aan het programma NOLIMITS. Het programma is een samenwerking met de culturele instelling wedowe, en wordt ondersteund door Fonds voor Cultuurparticipatie. Het programma is voor creatievelingen vanaf 16 jaar die de ambitie, talent en potentie hebben om hun talenten te ontdekken als toekomstig kunstenaar of ontwerper, maar niet vanzelfsprekend de weg naar de kunstacademie weten te vinden. Dit kan komen door bijvoorbeeld een culturele achtergrond, sociaal-economische status, genderidentiteit, fysieke kenmerken, levensovertuiging of opleidingsniveau. De achterliggende gedachte van het programma is dat de kunstacademie nog geen evenwichtige afspiegeling van de samenleving is. Volgens Marjan Middelhoff, voorlichter van St. Joost School of Art & Design: ”Het is niet divers genoeg. En dat terwijl kunst juist een belangrijk middel is om te reflecteren op de maatschappij.”
Gastatelier Leo XIII heeft door de jaren heen een beroep gedaan op verschillende fondsen van o.a. het Mondriaan Fonds en de gemeente Tilburg. Helaas heeft de gemeente Tilburg besloten om Gastatelier Leo XIII de Subsidie Kunstenaarsinitiatieven 2021-2024 niet te honoreren. Het niet ontvangen van de Subsidie Kunstenaarsinitiatieven 2021-2024 betekent dat de toekomst van het residentieprogramma van Gastatelier Leo XIII en zijn missie onzeker zijn geworden. Het kunstenaarsinitiatief is gedwongen om verschillende strategieën te overdenken en voeren lokale, regionale en nationale gesprekken met partners en partijen in de hoop dat het een rol kan blijven spelen in de ontwikkeling van kunstenaars en een duurzaam toekomstperspectief voor het programma kan creëren - zij het op een (iets) andere manier. Gastatelier Leo XIII vervolgt haar huidige programma tot aan de zomer van 2021. Dat schrijft de organisatie in haar nieuwsbrief.
Tijdens een online informatiebijeenkomst over Vonk, zoals het Eindhoven Museum na de uitbreiding moet gaan heten, op 21 januari werden er 174 vragen grsteld. Er zijn 2 scenario’s voor Vonk, een samenvoeging van het huidige PreHistorisch Dorp en een uitbreiding waarvoor de gemeente Eindhoven nog een locatie moet kiezen. Bij scenario 1 wordt vooral gebruikgemaakt van het huidige terrein van rijschool Leeuw en bij scenario 2 wordt de grond van de Dahliatuin bij het museum getrokken. In beide gevallen moet de gemeente dus wel op zoek naar een alternatieve locatie voor of Leeuw of de Dahliatuin. De bijeenkomst was georganiseerd door museumdirecteur Ward Rennen, projectleider Linda Blaauboer en landschapsarchitect Marco Vermeulen. Omwonenden en museum kwamen niet tot elkaar.
De verhuizing van het World Skate Center (WSC) aan het einde van dit jaar naar de Kaaihallen op de Tramkade in ’s-Hertogenbosch betekent ook dat er geen plaats meer is voor evenementen in de hallen. De Bossche cultuurwethouder Mike van der Geld. ,,We willen voor die evenementen een andere locatie aanbieden, daar gaan we samen met de organisatoren naar kijken’’. De wethouder wil op de Tramkade en op andere plaatsen in de gemeente ’een gevarieerd aanbod houden’. Dat is eerder al vastgelegd in het evenementenbeleid, waarbij duurzaamheid voorop staat. De verhuizing van het WSC kan overigens ook tijdelijk zijn. De skaters kunnen in ieder geval tot augustus 2025 blijven zitten. Daarna begint de ontwikkeling van de Bossche Stadsdelta (waaronder ook de Tramkade valt): 1300 woningen, ruimte voor cultuur en (kleine) bedrijven op de Tramkade, een nieuwe Diezebrug en een watereiland voor evenementen. Gemeente en WSC blijven met elkaar kijken naar een definitieve plek. Van der Geld: ,,Het is logisch dat het skate center in de Bossche Stadsdelta blijft.’’ Tot die tijd blijven de hallen, eigendom van de gemeente, beschikbaar voor urban (straatcultuur).
Bezwaarmakers tegen het nieuwe Theater aan de Parade hebben er niet zo'n boodschap aan, omdat in hun ogen de gemeente ‘s-Hertogenbosch tal van fouten heeft gemaakt. Maar als de sloop én bouw van een nieuw Theater aan de Parade uitgesteld wordt, kost dat de gemeente 400.000 euro per maand. Dat bleek op 21 januari bij de Raad van State in Den Haag waar een grote groep omwonenden vroeg om voorlopig niets aan het pand te doen. Om op die manier te voorkomen dat er al (te veel) wordt gesloopt en gebouwd is als later dit jaar bij de Raad van State de inhoudelijke bezwaren tegen het nieuwe theater nadrukkelijker zijn bekeken. Dat laatste kan zo ongeveer één jaar duren, maakte staatsraad W. van Diepenbeek duidelijk. Advocaat Sanne Schipper maakte namens de gemeente duidelijk dat de planning om in september 2023 open te gaan, nog geen gevaar loopt.
Ruud van Meijel, de in opspraak geraakte directeur van het Chassé Theater, wordt onverkort gesteund door de raad van commissarissen van de schouwburg. De RvC kwam met een verklaring waarin Van Meijel een ‘empathisch leider’ wordt genoemd ‘die het welzijn van de medewerkers voorop heeft staan.’ Van Meijel raakte in opspraak door een onderzoeksrapport over de gang van zaken bij zijn vorige werkgever, theatergroep Oostpool in Arnhem waar hij jarenlang zakelijk directeur was. In dat rapport beklagen tientallen medewerkers de destijds rechterhand van Van Meijel van seksuele intimidatie. De zakelijk directeur zou zich schuldig hebben gemaakt aan machtsmisbruik. Volgens voorzitter Hans Leenaars van de RvC zijn er bij het Chassé voldoende waarborgen dat verziekte verhoudingen zoals bij de Arnhemse theatergroep er niet kunnen plaatsvinden.
Theater Speelhuis in Helmond is gestart met ‘Speelkwartier’, een online podium voor artiesten uit de regio. Het Speelhuis heeft recent professionele opnameapparatuur geïnstalleerd voor live-registraties. Zo kan het theater zelf ‘tv’ maken. Iedere artiest krijgt in Speelkwartier een kwartier de beschikking over het podium. De eerste opnames waren in december. Vanaf 19 januari komen er in vier weken tijd twee opnames per week online beschikbaar. Kijkers kunnen na afloop betalen wat ze ervoor over hebben. De opbrengst is volledig voor de artiest. ,,Artiesten hebben momenteel vaak geen podium en geen publiek”, zegt theaterdirecteur Jochem Otten. ,,Ondanks de huidige situatie willen we toch graag beweging in de stad en regio blijven creëren.” Makers die hun werk ten tonele willen brengen, kunnen zich aanmelden met een video.
Losjes, SMÈRRIG, Oranjekade Festival en Biergarten Brabant: zomaar wat evenementen die zich door de jaren heen afspeelden in en rond de Kaaihallen op de Tramkade. Het is maar de vraag of dat in de toekomst kan. De hallen worden het domein van de skaters van World Skate Center (WSC). Met andere evenementenbureaus is Nils Dierx van Stichting Generatie Zuid alternatieven aan het bedenken voor de Kaaihallen. ,,Op de Tramkade kunnen voor vijf evenementen in totaal tien festivaldagen per jaar georganiseerd worden. Dus twee dagen per evenement. Verhoog dat naar drie, dan kun je dat verlies aan bezoekers goedmaken", zegt hij. Verder zijn de organisatoren in gesprek met het WSC. ,,We nemen hen helemaal niks kwalijk. We zijn hartstikke blij voor ze dat ze in de Kaaihallen kunnen. Ook willen we dat mogelijkheid voor events in en rondom de hallen behouden blijft. Maar de zaal is dan wel een stuk kleiner dan nu.” Een ander alternatief is een nieuwe locatie. Maar nog meer dan een locatie, zouden de bureaus vanuit de gemeente ’s-Hertogenbosch iets willen. ,,We zijn trots op alle evenementen in de stad. Maar is er wel een toekomstvisie voor muziekfestivals?", vraagt Dierx zich af. Robert Hoskam vraagt zich hetzelfde af. Hij organiseert onder andere Losjes, Threshold en foodfestival Vlam in de pijp. Hij zegt in de toekomst evenementen te willen organiseren op plekken aan de rand van het stadscentrum. ,,En dat centrum wordt steeds groter door onder andere woningbouw. Dus dan kun je om de zoveel jaar naar een nieuwe locatie. Zo verdeel je de ballast in plaats van dat je jaar in jaar uit alles op één locatie gooit. Aan ons als festivalorganisatoren de taak om die locaties te vinden, maar de gemeente moet dat ook aanmoedigen en stimuleren.”
De zoektocht voor een nieuw World Skate Center (WSC) in ‘s-Hertogenbosch is voorbij. De skaters verhuizen van de Buitendijk naar de even verderop gelegen Kaaihallen op de Tramkade. Het college van B en W neemt waarschijnlijk op 19 januari al deze beslising. Dat bevestigen betrouwbare bronnen rond het college. Daarmee komt er duidelijkheid in de toekomst van de olympische trainingsaccommodatie, nadat de huur van de voormalige ijzergieterij steeds maar weer werd verlengd. De Kaaihallen waren eind 2018 en begin 2019 nog in beeld als tijdelijk theater tijdens sloop en nieuwbouw van het Theater aan de Parade. Dat plan sneuvelde uiteindelijk omdat de initiatiefnemers, Verkadefabriek en Theater aan de Parade, zich onvoldoende gesteund voelden door de politiek.
Op 20 januari gaan evenementenorganisaties in ’s-Hertogenbosch digitaal overleggen met onder anderen burgemeester Jack Mikkers en wethouder Mike van der Geld. De gemeente 's-Hertogenbosch wil ’met maximale flexibiliteit’ zoveel mogelijk organisatoren een veilig evenement laten organiseren. Jazz in Duketown was afgelopen jaar een van de grootste evenementen waar een streep door werd gezet. ,,Veel artiesten zullen graag optreden, maar er is niks over te zeggen wat mogelijk is’’, zegt Gaby Westelaken, voorzitter van de stichting Jazz in Duketown dat dit jaar is gepland van 21 tot 24 mei. ,,We hebben allerlei scenario’s bedacht. Het varieert van volledig digitaal tot een evenement zonder coronabeperkingen. We zien ze alle twee niet zitten omdat het niet reëel is. Het meest aannemelijke is dat er zalen optredens zijn met kleine groepen toeschouwers en bij dat gebouw een kleinschalig optreden buiten. Dat zouden we digitaal kunnen verspreiden.’’
De culturele instellingen in Eindhoven kijken tevreden terug op de eerste editie van het online #eindhovenfestival, dat plaatsvond in de kerstvakantie. Meer dan 3.800 mensen kochten een ticket. Het bereik is groter dan het aantal verkochte tickets omdat veel mensen samen keken met huisgenoten. Er bestaat volgens Jos Feijen, directeur van de Effenaar en mede-initiatiefnemer van het festival, een grote kans dat er een tweede editie van het festival komt, anderhalvemetersamenleving of niet. ,,De energie die ontstond door de samenwerking tussen de culturele instellingen was ongekend.” De opbrengsten komen ten goede aan de makers die betrokken zijn bij het festival.
JazzNu wil de stand van zaken doorlichten rond het organiseren van concerten. Als straks het ‘nieuwe normaal’ zich aandient, hoe pakken jazzclubs dat organiseren dan aan? En bestaat er na afloop van de coronacrisis nog wel animo om op de oude voet verder te gaan? De serie ‘Jazz na corona’ tracht antwoorden te geven op een aantal vragen. Het eerste podium in de serie is Paradox in Tilburg. Een gesprek met programmeur Koen Graat.
Vanaf 2021 zien de cultuurfondsenregelingen van de gemeente ’s-Hertogenbosch er iets anders uit. In de cultuurnota Cultuur Maakt Mensen uit 2019 zijn de gemeentelijke culturele ambities voor de komende jaren vastgesteld. Er wordt meer ruimte geboden aan (jonge) makers om hun praktijk te ontwikkelen. Daarnaast is het van belang dat kunst en cultuur voor alle inwoners van de gemeente toegankelijk is en dat zoveel mogelijk Bosschenaren zich herkennen in het culturele aanbod van de stad. Om hier in de komende periode meer werk van te kunnen maken, zijn de doelstellingen van het Pop Up en het Lokaal Effectief Fonds aangepast. Ook verandert er het een en ander in de hoogte van kleine projectsubsidies, gelden er nieuwe voorwaarden bij de kleine regelingen en verschuift de deadline van het fonds Landelijk Onderscheidend. Een overzicht van de wijzigingen en de deadlines.
Anthony Fiumara blikt terug op zijn periode als Tilburgse stadscomponist. Hij schrijft tot slot : ‘’Het afgelopen jaar heeft voor iedereen meer dan ooit duidelijk gemaakt dat muziek van levensbelang is—bepaald geen luxeversiersel of elitebezigheid. En dat de muziekscene meer is dan een optelsom van zichtbare evenementen. Musici en publiek zijn gebaat bij structuur en continuïteit. Alleen dan kan er wat groeien—iets dat misschien niet meteen (of misschien wel nooit) veel publiek trekt, maar dat op termijn wel waardevol is gebleken voor generaties kunstenaars en luisteraars. En daarmee voor de hele samenleving.”
De Kunst van Brabant stuurde op 8 januari een brief aan de Taskforce Cultuur Brabantstad over de evaluatie van de subsidieregeling Brabantstad.
Eind januari is er hopelijk zicht op het voorlopige ontwerp voor de uitbreiding van het Eindhoven Museum in de Genneper Parken. Er wordt dan een keuze gemaakt welke van de twee scenario's die momenteel nog in de race zijn verder wordt uitgewerkt. Vonk, zoals het nieuwe museum gaat heten is een uitbreiding van het huidige Prehistorisch dorp. De bedoeling is dat het museum ongeveer het dubbele aantal vierkante meters krijgt zodat er ook ruimte komt voor een collectie met Eindhovense historische stukken die nu nog in een depot staan. De voorkeur van veel betrokkenen is om het museum uit te breiden op de locatie waar nu nog rijschool Leeuw aan de Boutenslaan zit. Ook omdat deze variant de natuur in de Genneper Parken het minst aantast. Het is volgens de initiatiefnemers dan zelfs mogelijk extra meters groen toe te voegen ten opzichte van de huidige situatie. Het tweede scenario voorziet in een uitbreiding op de plek waar nu de Dahliatuin is gevestigd. Volgens Ward Rennen, directeur van het Eindhoven Museum, is het zelfs mogelijk dat er een soort combinatie van de twee scenario's wordt gekozen. Met Vonk moet Eindhoven eind 2024 een museum krijgen dat de geschiedenis van de stad vertelt. Het Prehistorisch dorp is dat in zekere zin ook maar daar ontbreekt de geschiedenis van pak weg de laatste 350 jaar. Vonk wordt een museum waar bezoekers actief aan meebouwen. In de voorbereiding mogen Eindhovenaren meedenken over welke onderdelen van de geschiedenis voorbij komen. In het uiteindelijke museum komt een bouwschuur waar bezoekers meebouwen aan (technische) installaties die de geschiedenis mede vertellen. Oorspronkelijk was er voor Vonk een investering van 10,5 miljoen euro begroot. Inclusief zeven miljoen euro uit de Regio-envelop van het Rijk voor Brainport. Door de coronacrisis is een cofinanciering van 3,5 miljoen euro volgens Rennen niet realistisch. ,,We gaan nu uit van 8 miljoen euro met dus een cofinanciering van 1 miljoen euro.
BLASt, het platform voor landschap, architectuur en stedenbouw in Breda, roept architecten, ontwerpers, aannemers en opdrachtgevers op om hun beste plannen aan te melden voor de BLAStprijs 2021. De BLAStprijs staat in 2021 in het teken van studentenhuisvesting. Inschrijven kan tot 1 februari 2021.
De bijna-sloop van de Witte Dame vormde in de jaren 90 de aanleiding voor de start van het Architectuurcentrum Eindhoven (ACE). Al 25 jaar probeert het ACE het publieke debat over architectuur en over Eindhoven vorm te geven. Een terug - en vooruitblik.
In verband met COVID19 en daarmee het praktisch stilvallen van live-voorstellingen hebben een aantal spelers van toneelvereniging Naat Piek uit Uden een vierdelige krimi-serie gemaakt, die te zien is op YouTube. Het verhaal speelt zich af in het voorjaar van 2020 tijdens de eerste golf van de Corona-pandemie. Hoofdrolspeler Leo is een rechercheur die op non-actief is gezet vanwege zijn PTSS. De Tilburgse amateurtheatergroep Zeevuh heeft een gefilmde voorstelling gemaakt over een theatergroep in coronatijd. Het resultaat is hilarisch en herkenbaar. ,,Deze nieuwe lockdown is een geluk bij een ongeluk”, glimlacht Lieke Matthijssen van de Tilburgse theatergroep Zeevuh. De groep, opgericht in 2008, heeft het afgelopen jaar gewerkt aan ‘Toen het doek viel’, een gefilmde mockumentary over de gevolgen van corona en lockdown voor het theater. ,,Nu blijft het nog wel even actueel. Tegen het einde van de productieperiode kregen we het gevoel dat we moesten opschieten. Als corona achter de rug zou zijn voor de film af was, zou die zijn effect missen.”
In Tilburg zijn verschillende kunstenaarsinitiatieven actief. Elke vier jaar besluit de gemeente Tilburg welke initiatieven worden ondersteund met een subsidie voor vier jaar. Hiermee wordt gedurende een langere periode zekerheid geboden aan de kunstenaarsinitiatieven. Er zijn in totaal 20 aanvragen ingediend voor een bedrag van € 410.750,-. Het College van B&W heeft op 15 december 2020 besloten om 11 aanvragen te honoreren voor jaarlijks in totaal € 242.339,-.
In het Cultuurplan Tilburg 2021-2024 is opgenomen dat de gemeente Tilburg een subsidie inricht onder de titel Makersfonds om directe ondersteuning te bieden aan makers in kunst en cultuur. Dit sluit aan bij de ambitie van Tilburg om een stad van makers te zijn. Vanaf 11 januari 2021 om 12:00 kan men de subsidie aanvragen.
Directeur en oprichter Jan van der Putten neemt per 1 juni 2021, na 17 jaar, afscheid van de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch. De Filmkrant vroeg hem naar zijn ervaringen, het geheim van zijn succes en het Brabantse filmklimaat.
De taskforce Regioprofiel Cultuur BrabantStad rondde 10 december de laatste zaken af uit het operationaliseringsplan 2019–2020. Besloten is opdracht te verlenen aan Lysias Advies voor de evaluatie van de gezamenlijke Subsidieregeling Professionele Kunsten 2021–2024. Het magazine met de resultaten die de afgelopen twee jaar zijn behaald, is afgerond en wordt begin 2021 verspreid.
Bij Techneut Zoekt Ontwerper werken Cultuur Eindhoven en SIDN fonds samen om bij digitale technische projecten de juiste ontwerpers te vinden, zodat samen de impact van de projecten kan vergroten. Na een geslaagde eerste ronde, waaruit de eerste twee matches kwamen, is besloten de oproep voor ontwerpers te verlengen. Er waren nog zeven projecten ‘in de race’ en daar hebben veel ontwerpers op gereageerd. Op 3 december vonden maar liefst 27 matchingsgesprekken plaats, waarbij elke partij kon proeven of er een samenwerking inzat met de desbetreffende ontwerper. Inmiddels zijn er 6 nieuwe matches zijn gevonden. De projecten en welke ontwerpers zijn bekendgemaakt.
Amateurkunstverenigingen kunnen subsidie van de gemeente ’s-Hertogenbosch ontvangen. De regeling daarvoor, wordt aangepast omdat de bestaande te ingewikkeld is geworden. De nieuwe regeling is eenvoudiger, en kent een focus op jeugd en muziek. Hiermee wil de gemeente Cultuurstad van het Zuiden verder ontwikkelen. Want in ’s-Hertogenbosch is voor iedereen iets te doen of mee te maken en de kwaliteit is hoog. Het verbinden van jongeren aan cultuur is één van de ambities uit de Cultuurnota. De aanpassing van de Amateurkunstregeling is dan ook in die lijn. De visie heeft de gemeenteraad in november 2019 door aangenomen. De herijking van de amateurkunstenregeling betekent dat de subsidie voor amateurkunsten gebaseerd wordt op het aantal jeugdleden. Net zoals dat nu is bij sportverenigingen. De aanpassing brengt veranderingen met zich mee voor de amateurverenigingen die nu subsidie ontvangen. De subsidie voor verenigingen met alleen volwassen leden wordt afgebouwd. Zij krijgen een basissubsidie. DE gemeente verwacht dat verenigingen de mindering kunnen opvangen met de contributie van de leden. Er wordt gezorgd voor een geleidelijke overgang naar de nieuwe situatie.
Het TextielMuseum sluit 2020 af met bijna 40.000 bezoekers. Door de noodgedwongen sluiting in het voorjaar en andere coronamaatregelen ontving het museum ruim de helft van de bezoekers ten opzichte van vorig jaar. Toen wist het museum bijna 75.000 bezoekers te trekken. Door het inzetten van online alternatieven bleef het museum het publiek zo goed mogelijk bedienen. Het digitaliseren van de kennis en expertise van het TextielLab maakte het voor kunstenaars en ontwerpers mogelijk om (deels) op afstand te werken. Zo kon in 2020 de ontwikkeling van circa 200 bijzondere kunstwerken, mode-collecties en designobjecten doorgang vinden. “We zijn de gemeente Tilburg, de Provincie Noord-Brabant en het Rijk zeer dankbaar voor de steunmaatregelen die ons dit jaar ademruimte boden om in razend tempo onze processen aan te passen en ons zo goed mogelijk voor te bereiden op het komende jaar. Cultureel ondernemen zit in ons DNA. Juist omdat we voor een groot deel afhankelijk zijn van eigen inkomsten, raken de gevolgen van de crisis ons hard. We zijn dan ook blij met de aankondiging dat de overheid ook in 2021 cultuur zal ondersteunen om het hoofd boven water te houden.” aldus directeur Errol van de Werdt.
Het Tilburgse festival Roadburn is verplaatst naar 2022. ,,Het is een pijnlijke beslissing maar we kunnen niet anders", zegt festivaldirecteur Walter Hoeijmakers. ,,Je kunt niet verwachten dat er half april al 5000 buitenlandse gasten naar Tilburg kunnen reizen.” Het internationale festival voor stoner- en metalmuziek zou zich van 15 tot en met 18 april afspelen in en rond 013 in Tilburg. De nieuwe data zijn nu 21 tot en met 24 april 2022. Het festival was uitverkocht, mensen kunnen hun kaartje meenemen naar 2022. Het programma wordt nu losgelaten. Hoeijmakers: ,,We willen met Roadburn een actueel festival maken. Maar het programma voor april 2022 zou dan al eind 2019 zijn samengesteld. We proberen wel nog enkele hele bijzondere optredens mee te nemen naar 2022 en ook de compositieopdrachten die we hebben gegeven blijven staan. Maar los daarvan is het nog maar de vraag wat overblijft van de muzieksector na deze crisis." De experimenten van de evenementensector met sneltesten en de komst van een vaccin komen voor Roadburn te laat. Veel van de geboekte bands komen uit de Verenigde Staten en het is niet te verwachten dat die dit voorjaar al zouden kunnen gaan toeren. Ook Europese bands zullen waarschijnlijk pas na de zomer weer kunnen gaan optreden. Roadburn onderzoekt de mogelijkheden in april 2020 een kleinere, alternatieve editie te organiseren. Het is nog onduidelijk wat gebeurt met de andere zomerfestivals in 2021. 013 in Tilburg werkt vooralsnog wel gewoon door aan het hiphopfestival Woo Hah! in juli in de Beekse Bergen in Hilvarenbeek.
Het Eindhovense documentairefestival DOCfeed stopt ermee. Omdat de filmzalen vanwege het coronavirus voorlopig dicht blijven, ziet het bestuur er geen heil meer in. Naast die onmogelijkheid om films te kunnen draaien, is het bestuur er ook niet in geslaagd om een opvolger te vinden voor de huidige directeur Frans Mouws. Dat speelde eveneens een belangrijke rol bij het besluit het filmfestival stop te zetten. In februari werd in Lab 1 de zevende en - naar nu blijkt - de laatste editie gehouden. Mouws: ,,Nu eind 2020, zijn de filmhuizen nog steeds dicht en zullen straks voorlopig) niet meer dan dertig personen mogen ontvangen. De verwachting is dat hier tot de zomer nog geen verandering in komt. Zonder een filmhuis en zonder buitenlandse gasten is er niets te programmeren. Allemaal redenen waarom het bestuur op dit moment er geen vertrouwen in heeft dat DOCfeed 2021 succesvol kan worden. Met pijn in het hart, maar we kunnen niet naders.” Eerder dit jaar was DOCfeed nog genomineerd voor de Eindhoven Cultuurprijs en was er ook lovende beoordeeling door Stichting Cultuur Eindhoven op de laatste aanvraag, maar: ,,Het zijn te veel en te grote uitdagingen voor een kleine en kwetsbare stichting als DOCfeed om door te gaan.” De organisatie ziet af van de subsidie.
Voor 5 euro naar een festival dat liefst twee weken duurt? Het kan tijdens #eindhovenfestival, van 18 tot en met 31 december. Het online festival presenteert zo’n 70 acts; van concert tot quiz, van comedy tot workshop en van lezing tot online escaperoom. Dit in de vorm van livestreams, maar ook met vooraf opgenomen onderdelen. ,,Een mooie alternatieve manier om in deze moeilijke tijd toch het brede culturele aanbod in Eindhoven onder de aandacht kunnen brengen”, zegt Jos Feijen van de Effenaar. Dagelijks zijn er vijf activiteiten te zien op het online platform, die iedereen kan bekijken via het scherm van de computer, mobiel of tablet. Voor de uitzendingen wordt het streamingplatform van de Effenaar ingezet, dat zich met de Isolation Sessions ruimschoots bewezen heeft
Het onderzoek naar het optillen van de Catharinakerk mag van een meerderheid van de Eindhovense gemeenteraad doorgaan. Afgelopen zomer werd bekend dat particulieren een onderzoek doen naar het optillen van de Catharinakerk, zodat daaronder een woontoren geplaatst kan worden. Het CDA, 50PLUS en ChristenUnie zien niets in het onderzoek en dienden een motie in met de titel ‘houd de voeten van de Cathrien op de grond’, waarin wordt voorgesteld dat alle initiatieven over het verplaatsen van de kerk in hoogte of breedte direct worden afgewezen. Ook vroeg de motie om inspanning om de kerk op de huidige plek in stand te houden. Wethouder Yasin Torunoglu was niet enthousiast over de motie van de drie partijen. De wethouder zei dat hij het ingewikkeld vindt een initiatief te stoppen, als martkpartijen daarmee komen. De wethouder zei toe dat hij de gemeenteraad informeert als er een aanvraag komt om de kerk te verplaatsen. De motie van de drie partijen haalde het niet, met een verhouding van 19 stemmen voor en 25 stemmen tegen. Naast de drie partijen die de motie indienen, waren ook de SP, LPF, Leefbaar Eindhoven, raadslid Schreurs, het Ouderen Appél en DENK voor. De andere partijen waren tegen de motie.