Het hart van Theaterfestival Boulevard verhuist van de Parade naar het Zuiderpark in ’s-Hertogenbosch. Op deze locatie kan de anderhalve meter afstand tussen bezoekers beter gewaarborgd worden. Op het Zuiderpark kunnen meer tenten met een grotere capaciteit. Het festival duurt deze zomer ook langer dan de traditionele elf dagen, om de bezoekers meer te kunnen spreiden duurt het festival 18 dagen. “We willen een veilige ontmoetingsplek creëren die voorziet in de grote behoefte aan ontmoeting en aan het delen van verhalen. Net als vorig jaar kiezen we bewust voor een fysiek festival, meer verspreid in tijd en ruimte. De eerste tekeningen laten zien dat het Zuiderpark een hele mooie plek voor een nieuw festivalhart biedt", zegt directeur Viktorien van Hulst. De Parade zal door het festival dit jaar dus niet worden gebruikt. Boulevard hoopt 30.000 entreekaarten te kunnen verkopen. De stadsopera De Reiziger, die komende zomer tijdens de Boulevard te zien zou zijn, is uitgesteld naar 2022.
Roze Filmdagen mag voor het negende jaar een korte Nederlandse film nomineren voor de Iris Prize (Cardiff). Op 19 februari maakte de organisatie haar shortlist voor deze prijs bekend. Korte films met een LGBTQ tintje staan hierbij centraal. Uit deze lijst wordt uiteindelijk één film voorgedragen aan de jury van de Iris Prize in Cardiff. De winnaar ontvangt £30.000 om een nieuwe film te maken. De films worden vertoond in het filmprogramma Made in Holland, dat tijdens Roze Filmdagen online in heel Nederland is te zien van 11 tot 21 maart 2021. Roze Filmdagen vindt dit jaar van 11- 21 maart plaats. Dit jaar is het filmfestival voor het eerst volledig online te zien.
De heropening van het onderwijs stelt scholen voor problemen. De belangenvereniging voor het voortgezet onderwijs, de VO-raad, roept het kabinet op door middel van sneltesten en het huren van openbare ruimtes zoals bioscopen en hotels de versoepeling vlotter te laten verlopen. In het AD zegt voorzitter Paul Rosemöller hierover: ‘Als scholen niet genoeg ruimte hebben, kunnen ze zich de vraag stellen hoe ze het wél kunnen regelen. Ze kunnen extern zalen huren, er staat zoveel leeg.’ De VO-raad vindt dat het kabinet hier geld voor moet vrijmaken. Veel bioscopen zijn er al klaar voor. Half oktober pleitte Head of Sales van Vue Albert Schoemaker er in Holland Film Nieuws al voor dat de overheid structureel gebruik moet maken van de ruimte die bioscopen kunnen bieden. ‘Elke bioscoop is momenteel goed ingericht op de Covid-maatregelen die het RIVM ons heeft opgelegd. We hebben tienduizenden euro’s geïnvesteerd in maatregelen om ervoor te zorgen dat bezoekersstromen worden gescheiden.’ Ook de andere bioscopen hebben ervaring met het ontvangen van schoolklassen.
Op 13 februari verscheen er een open brief aan Paul Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op LinkedIn. De brief was geschreven door Pathé-directeur Jacques Hoendervangers volgens wie er onder jongeren meer behoefte aan een bioscoopuitje is dan aan een ontmoeting in een buurthuis of bibliotheek, een plan waar de regering nu aan denkt en ook bereid is om in te investeren. Met het voorzichtig openstellen van de bioscopen, met inachtneming van de coronaprotocollen, hoeft er, volgens hem, minder geld geïnvesteerd te worden omdat de bioscopen op die manier inkomsten kunnen genereren, en wordt jongeren de mogelijkheid geboden ‘om zich twee uur uit de misère te kunnen onttrekken waar we met z’n allen in zitten’. Tot op heden is er geen reactie gekomen. Ook de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters klom in de pen. Die stuurde een brief aan minister Hugo de Jonge van VWS. Daarin wordt onder meer verwezen naar cijfers van het RIVM waaruit zou blijken dat een op de drie jongeren psychische en sociale problemen ervaart door de coronamaatregelen, aldus NVBF-directeur Gulian Nolthenius. 'Bioscopen en filmtheaters vormen juist een geweldige afleiding voor jongeren.' De vereniging heeft ook nog geen reactie mogen ontvangen op de brief.
Bioscopen in New York City kunnen vanaf 5 maart weer open. Dat heeft gouverneur Andrew Cuomo bekend gemaakt. Ze moeten zich wel aan strikte veiligheidsvoorwaarden houden. Bezoekers moeten gezichtsmaskers dragen, moeten plaatsen toegewezen krijgen en er moet luchtfiltering plaatsvinden. De bioscopen mogen tot maximaal 25% van hun zalen bezetten en hooguit 50 mensen per zaal toelaten. Vanaf oktober konden de bioscopen in de rest van de staat New York weer bezoekers toelaten. Bioscopen in New York City zijn gesloten sinds maart 2020. New York City is een belangrijke markt voor het bioscoopbezoek in de VS. De heropening van de bioscopen geeft het vertrouwen van filmdistributeurs een boost wat betreft de uitbreng van filmtitels.
Classic Young Masters (CYM) heeft als doel het opsporen en begeleiden van jonge getalenteerde musici ( (12-21 jaar) in de klassieke muziek om ze tot bloei te laten komen in de (inter)nationale muziekwereld. Die hulp bestaat uit financiële ondersteuning voor specifiek advies. Ondersteuning voor het volgen van een internationale masterclass of voor het maken van een website, een fotoshoot of de hulp van een timemanager of financieel deskundige. Alle geselecteerden mogen meedoen aan de workshops, masterclasses en andere projecten die CYM bedenkt en initieert. Deelname is mogelijk voor viool, altviool, cello, contrabas, dwarsfluit, klarinet, hobo, fagot, saxofoon, blokfluit, hoorn, trompet, trombone, (bastrombone), tuba, piano, harp, gitaar, zang en dit jaar voor het eerst ook slagwerk. Classic Young Masters (CYM) heeft een nieuwe procedure bedacht voor het Proefspel. Er zijn nu nog meer kansen om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure. Als die succesvol is krijgt men een tweejarig coachingtraject aangeboden. Deadline is 1 april.
Samen met een aantal gerenommeerde jazzpodia, zoals LantarenVenster, TivoliVredenburg, Paradox, Bimhuis, heeft InJazz een initiatief genomen om Nederlandse jazzmusici van dienst te zijn in deze barre tijden. InJazz, dat normaal gesproken jaarlijks een showcase-festival voor nieuw jazztalent in Rotterdam organiseert, roept bands en musici op om nieuwe muziek alsmede een interview in te sturen, in audio of video. De organisatie wil met nadruk nieuwe, frisse geluiden horen. De inzendingen worden voorgelegd aan een deskundige jury. Vervolgens worden de gelukkigen gestreamd en voorgelegd aan een nationale en internationale groep jazzprofessionals afkomstig van festivals, zalen, media en platenlabels. De meest in het oog springende band of musicus wordt uitgenodigd voor een opnamesessie in een van de zalen, waar ook een interview zal plaats vinden. Inzenden kan tot 8 maart.
Bijna een jaar geleden werd in Nederland voor het eerst covid-19 vastgesteld. Ook de cultuursector moest het wiel opnieuw uitvinden, vooral door de lockdowns. Wat hebben die pogingen eigenlijk opgeleverd? De Boekman Stichting heeft een overzicht gemaakt van online projecten die juist door de pandemie zijn ontstaan, geordend per discipline.
Minister-president Rutte heeft (nog) niet gereageerd op de brief van de Koninklijke Boekverkopersbond van 18 februari. Dat meldt directeur Anne Schroën op de website van de brancheorganisatie van de boekhandel, na de persconferentie van 23 februarti. De organisatie gaat door met aandacht vragen bij de overheid voor de situatie van de boekhandel. ‘’En dat betekent ook dat we weer juridische afwegingen maken, en tegelijkertijd bezien hoe we onze lobby optimaal inzetten.”
De Museumvereniging betreurt het dat de musea dicht blijven. Doordat musea nu nog langer dichtblijven, wordt het steeds belangrijker dat er nu en vanaf 1 juli passende financiële steun is en blijft voor álle musea. Ook zijn er investeringen nodig op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau om de sector duurzaam te laten herstellen. De Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) had gehoopt op meer perspectief voor de sector. "Dat hoeft niet gelijk, we snappen dat dat niet altijd direct mogelijk is. Maar men is ook op de middellange termijn niet duidelijk", aldus directeur Berend Schans. "We weten nog steeds niet wat er wel en niet kan in de zomer. Als dat onduidelijk blijft, heeft zo'n garantiefonds op de korte termijn minder zin." Schans pleit dan ook voor "meer en sneller vaccineren". Reacties na de persconferentie van 23 februari van premier Rutte en minister de Jonge.
Het Nederlands Fotomuseum heeft met bijdragen van particulieren en van het Mondriaan Fonds werk aangekocht van vijf hedendaagse makers. Het betreft werk van Laurence Aëgerter, Marwan Bassiouni, Sara Blokland, Dana Lixenberg en Henk Wildschut. Het Mondriaan Fonds droeg bij aan de aankopen van de eerste drie makers met een bijdrage Collectieprogramma’s.
Update coronamaatregelen Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, dd. 22 februari.
Met de Regeling Vormgeving ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die bijdragen aan de kwaliteit, ontwikkeling of verdieping van het vakgebied vormgeving. De regeling sluit aan bij de doelstellingen van het fonds om de ontwikkeling van artistieke kwaliteit te bevorderen, experiment en onderzoek te stimuleren en reflectie en debat te ondersteunen. Eerstvolgende deadline 7 april.
Het Eindhovense studentenkamerfestival Stukafest viert 26 februari haar 20-jarig jubileum niet live vanuit de studentenkamer, maar live via de beeldbuis. Vanaf de thuisbank kan iedereen - student of niet - tussen 19u en 23u afstemmen op ‘Stukafest TV’ om in drie rondes negen verschillende acts te zien. Hiervoor bundelt Stukafest Eindhoven haar krachten met Stukafest Delft en Amsterdam. Verschillende regionale acts doen mee in Eindhoven.
Over één ding is de gemeenteraad van Waalre het eens: er moet actie worden ondernomen in het Klooster. De manier waarop moet worden ingegrepen bij het gemeenschapshuis in Waalre-Dorp zorgt echter voor de nodige onenigheid. Zoveel werd duidelijk tijdens de raadsvergadering op 23 februari over de begroting. Het gemeenschapshuis werd begin 2019 door Waalre voor 1,2 miljoen euro verkocht aan een groep investeerders, die daar zorgappartementen zouden realiseren en de hurende verenigingen de komende jaren onderdak zouden bieden. Volgens raadslid Erwin Rutten (AWB) is daar weinig van terechtgekomen. ,,Op dit moment is het Klooster niets meer dan een zaalverhuurbedrijf”, concludeerde hij. ,,Dat rijmt totaal niet met de verwachtingen van een huiskamersfeer, die bij de verenigingen zijn geschept.” Uit het amendement dat zijn partij indiende bleek dat de nieuwe eigenaren van plan zijn om het beheer en exploitatie van het Klooster in de loop van 2022 zelf op te pakken. De lezing van AWB kon op weinig steun rekenen van D66. ,,We zien of horen op dit moment geen enkele voortgang van de nieuwe eigenaren”, benoemde partijleider Floris Schoots. Amendementen van AWB en D’66 werden weggestemd. Volgens wethouder van Burgsteden, die gesprekken voert met eigenaren en verenigingen, komt men eruit.
Theater De Lievekamp in Oss biedt het gebouw aan voor lessen van Titus Brandsmalyceum omdat ze daar een gebrek aan ruimte hebben. Directeur Coen Bais van dat theater nam zelf contact op met rector Brocks en bood hem zijn theaterzaal aan. Bais: "Onze zalen staan leeg. En we lijden weliswaar verlies, maar we worden wel in de lucht gehouden door de regelingen van de overheid daarmee hebben we geen financiële vrijheid, maar zolang er geen voorstellingen zijn vinden we dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen." Het theater fungeert in de eerste week van maart nog als vaccinatie-locatie voor de huisartsen. Maar vanaf 8 maart hopen ze de leerlingen te kunnen ontvangen.
Op de hbo-afdeling van de Lucia Marthas Institute for Performing Arts in Groningen was de aanpassing gauw gemaakt. Toen vorig jaar de scholen dichtgingen, stond er na een dag brainstormen een online onderwijsprogramma in de steigers. „Ons geluk was dat we al langer online bezig waren”, zegt directeur en oprichtster Lucia Marthas. Zij bouwde in enige decennia haar dansschool in Amsterdam uit tot een conglomeraat voor recreatieve dans, vooropleidingen en dans-mbo’s en een hbo die belangrijke leveranciers zijn van performers voor de show-, musical- en evenementensector. Het instituut heeft tegenwoordig vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Groningen. In die laatste stad maakt de hbo-tak deel uit van de Hanzehogeschool. „Via Teams werkten we samen met docenten in de Verenigde Staten en Zweden. Wij konden na een week of zes weer open, met mondkapjes in de theorielessen en gehalveerde klassen in de dansstudio’s.” Die uitzondering was het gevolg van een bepaling van het RIVM, dat dansopleidingen aanwees als praktijkonderwijs dat digitaal niet mogelijk is. Afstand houden is een routine geworden, ontsmetten ook. Op de hbo-afdelingen (ruim 140 leerlingen) zijn totaal drie besmettingen vastgesteld, waarna meteen de hele klas naar huis gestuurd en getest werd. Elke maandag wordt bij binnenkomst de temperatuur opgemeten. Audities zijn online gegaan. Voor de ouderejaars en net afgestudeerden is vooral het ontbrekend perspectief moeilijk.
Het literair festival Nieuwe types gaat online. Van 1 t/m 31 maart een hele maand van podcasts, interviews, films, wandelingen en schrijversgesprekken. Het festival is een productie van De Nieuwe Oost |Wintertuin in Nijmegen.
De Nederlandse Reisopera moest in december zijn traditionele Meezing Messiah in Koninklijk Theater Carré vanwege de lockdown afzeggen. Als alternatief organiseert het operagezelschap een digitale Meezing Hallelujah, die met Pasen online komt. Deelname aan het meezingevenement staat open voor iedereen; koorervaring is geen vereiste. Deelnemers oefenen hun partij eerst thuis en daarna via een live-Zoomrepetitie per zanggroep. De zangers nemen vervolgens zelf hun zang op (met of zonder video), waarna de Reisopera daar één grote videoclip van maakt. De Meezing Messiah van de Reisopera trekt ieder jaar honderden amateurzangers, die samen in Carré de gehele Messiah van Händel uitvoeren. Het online alternatief dat de Reisopera aanbiedt beperkt zich tot het beroemde ‘Hallelujah’ uit Händels oratorium.
Een week na het zakelijke congres in het Beatrix Theater in Utrecht, het eerste zogenoemde Back to Life-coronatestevenement van Fieldlab Evenementen, hebben geen coronabesmettingen plaatsgevonden. Van één medewerker is bekend dat een besmetting heeft plaatsgevonden, na het afnemen van de verplichte PCR-test van 13 februari en voor het event van 15 februari
Het ministerie van OCW heeft Airport Library voor een nieuwe periode van vier jaar subsidie toegekend. De bibliotheek op Amsterdam Airport Schiphol biedt een multimediaal aanbod, waarmee passagiers van over de hele wereld kennis kunnen maken met onze cultuur. De bibliotheek heeft als doel om met name de buitenlandse transferreizigers, die op Amsterdam Airport Schiphol overstappen, met de Nederlandse cultuur te laten kennismaken. De collectie bestaat uit Nederlandse literatuur vertaald in zo’n veertig verschillende talen – geleverd door het Nederlands Letterenfonds – en (foto)boeken over de Nederlandse cultuur en geschiedenis. Daarnaast zijn er wisselende fysieke en digitale presentaties. Er wordt momenteel gewerkt aan de terugkeer van muziek in de collectie en de ontwikkeling van een digitale wereldkaart met beelden en informatie over uitingen van onze cultuur in het buitenland. Airport Library startte in 2010 als samenwerking tussen bibliotheekorganisaties en Amsterdam Airport Schiphol. De bijzondere bibliotheek genereerde meteen veel nationale en internationale aandacht en werd verkozen tot de beste nieuwe luchthavenvoorziening wereldwijd. Probiblio zorgt sinds juli 2019 weer voor de exploitatie. Per 1 januari 2020 ligt de formele verantwoordelijkheid voor Airport Library bij het Nederlands Letterenfonds, dat eerder al als partner betrokken was.
Het Centrum Beeldende Kunst (CBK) Groningen heet sinds 22 februari Kunstpunt Groningen. De organisatie laat met de naamsverandering zien een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Naast het ontwikkelen en het beheer van kunst op straat en de kunstuitleen, staat de knooppuntfunctie centraal. ‘Als knooppunt verbinden we kunst, kunstenaars, publiek, scholen, instellingen en bedrijven met elkaar. Zo bouwen we samen aan kunststad Groningen’, licht directeur Paula Lambeck in een persbericht toe. Op de website zijn video’s, blogs, informatie over kunst lenen, kunst op straat, kunst op school en Groninger kunstenaars te vinden. Kunstenaars kunnen er terecht voor open calls, nieuws en om een portfolio van hun werk aan te maken. Beeldende kunstinstellingen tonen hun activiteiten op deze site.
Het voortbestaan van het Museum het Valkhof wordt bedreigd nu in de Nijmeegse gemeenteraad twijfelt over een bijna 16 miljoen euro kostend reddingsplan. Komt dat geld er niet, dan valt het doek voor het Valkhof in zijn huidige vorm. ‘Dat zou eeuwig zonde zijn’, vindt Hedwig Saam, directeur. Het gesteggel over het reddingsplan is de zoveelste episode in wat zo langzamerhand het drama van het Valkhof mag heten. Saam is de vierde directeur in vier jaar. Bezoekersaantallen blijven achter, financiële tekorten stapelen zich op, het gebouw is verouderd en toe aan renovatie. Er is weinig steun voor het plan dat GroenLinkswethouder Noël Vergunst onlangs presenteerde. In 2017 noemde bureau Berenschot het Valkhof het stiefkindje onder de regionale musea in Nederland: geen uitstraling, geen visie, geen populaire tentoonstellingen. Hoe dat komt? Jan van Laarhoven, twee keer interim-directeur van het Valkhof en jarenlang directeur van het Noordbrabants museum, zegt dat er geen goede exposities zijn gemaakt omdat de financiën ontbraken. De Gelderse museumdeskundige Liesbeth Tonckens: ‘Je bent ook afhankelijk van je omgeving. Doet Nijmegen wel genoeg voor zijn museum? Wordt het uitgedragen naar buiten? Staat het bestuur ervoor open? Dat heeft ook iets te maken met de cultuur in de stad.’ De plannen voor het Valkhof komen op 3 maart in de gemeenteraad.
Twentse gemeenten ontvingen vanuit het Rijk vier miljoen extra voor de lokale culturele infrastructuur. Waar blijft dat geld? Waarvoor eind vorig jaar gevreesd werd, lijkt te gebeuren: het geld wordt op de rekening van de gemeenten gestort en blijft daar staan. Het rijksgeld is niet ‘geoormerkt’ en hoeft dus niet per se te worden uitgegeven aan ondersteuning van cultuurinstellingen. Bewust, zei minister van Engelshoven (OCW) op de kritiek: dan kunnen gemeenten zonder veel gedoe zelf zorgen dat het geld op de goede plek komt. „We zien helaas regelmatig dat niet goed gaat”, zegt Jan Brands van Cultuurconnectie. „En dat baart ons grote zorgen.” Hij zit ook in de landelijke taskforce die OCW over het onderwerp adviseert. „Het probleem is dat er op dit geld geen etiket geplakt is. Ja, die miljoenen zijn voor onze sector bedoeld, maar komen bij gemeenten niet als zodanig binnen.” In Almelo en de meeste andere gemeenten vloeit het geld nu rechtstreeks in de algemene portemonnee, waaruit de gemeente van alles kan betalen. De vrees van Cultuurconnectie wordt bevestigd door een onderzoek van het bureau Berenschot. Bastiaan Vinkenburg van Berenschot dook onlangs nog in de wijze waarop cultuurcompensatie in Utrecht, wordt besteed. „Daar blijkt wel uit dat de zorgen terecht zijn”, zegt Vinkenburg. „Vooral kleinere gemeenten worstelen hiermee, omdat cultuur daar minder prioriteit heeft. In grotere steden gaat het redelijk goed.” Navraag bij de Almelose wethouder cultuur Alex Langius leert dat er nog niet echt een duidelijk plan op tafel ligt. Hij bevestigt dat die 441.000 euro inderdaad in de algemene middelen is opgenomen. Net als het geld dat vorig jaar voor cultuur naar Almelo werd overgemaakt. In Enschede wordt volop gewerkt aan een steunpakket voor de culturele sector, meldt verantwoordelijk wethouder Jeroen Diepemaat. Om gemeenten enigszins op weg te helpen, werken Bastiaan Vinkenburg en bureau Berenschot momenteel samen met de VNG aan een gids. „In die gids beschrijven we zo duidelijk mogelijk hoe gemeenten precies met de noodsteun vanuit Den Haag om kunnen gaan. En daar hoort de cultuurcompensatie zeker bij.” De gids moet aan het einde van deze maand klaar zijn.
“Ik ben boos op al die grote gezelschappen voor jeugdtheater die vanuit hun marketingafdelingen met dikke subsidie hebben bedacht dat een registratie voor jeugdtheater maar 2,99 waard is. Dus het met de hele familie bekijken van een onlinetheaterervaring is nog geen euro per persoon waard. SAY WHAT!!??. (…) Zijn we er werkelijk van overtuigd dat onze producten, die online gestreamd worden, in de tijd dat de live ervaring niet kan, werkelijk zo weinig waard zijn?” Aldus Karin Bannink van Buro Bannink, impresariaat voor jeugdtheater, jongerentheater en cultuureducatie, dat ruim 30 gezelschappen richting theaters, festivals, cultuurbemiddelaars en scholen vertegenwoordigt. Wanneer theaters een voorstelling streamen is dit grotendeels voor een normale kaartprijs. Nu kan met een stream natuurlijk een heel gezin kijken en is het publiek alsnog goedkoper uit. Maar de prijs komt wel iets dichter bij de verkoopprijs die normaal gehanteerd wordt. Waardoor publiek het ook ervaart als een normale prijs en ze wanneer de theaters weer open gaan ook niet scheef kijken naar die prijs. “Wanneer we dan als makers en impresariaten gaan concurreren met onze klanten, dus onze theaters, dan moeten we wel die prijs serieus gaan benaderen! Zeker omdat we ook een keuze moeten maken over de fair pay. Ik vind dat een acteur, hoe minimaal ook, wel gecompenseerd moet worden voor zijn optreden. Dat er inkomsten voor het gezelschap tegenover de stream moeten staan.” Bannink verwijst in haar artikel ook naar een platform dat door Buro Bannink is opgericht. Dit is nu volledig gericht op de programmeurs van jeugdtheater en cultuureducatie.
In mei 2020 stelde OCW een steunpakket beschikbaar voor de culturele sector. Een deel daarvan wordt gebruikt voor ondersteuning van negen landelijke amateurkunstkoepels. Die ondersteuning is hard nodig want duizenden vrijwillige bestuurders zijn al bijna een jaar druk in de weer om het verenigingsleven in deze moeilijke tijd overeind te houden. Daarbij krijgen ze te maken met complexe regelgeving, voortdurend wisselende maatregelen, financiële uitdagingen en ledenbinding. Ze worden geholpen door landelijke koepels die ook bijna allemaal werken met uitsluitend vrijwillige bestuurders. En daarom is deze extra inzet van een zestal professionele corona-ondersteuners zeer welkom. De corona-ondersteuners gaan naar deze 9 koepels : KNMO, Koninklijke Nederlandse Muziek Organisatie, Koornetwerk Nederland, NOVA, Nederlandse Organisatie van Audiovisuele Amateurs, Fotobond, STIDOC, Stichting Textiel Informatie en Documentatie Centrum, Danslink, LOST, Landelijke Organisatie Studenten Theaterverenigingen, Circuspunt en FFGN, Federatie van Folkloristische Groepen Nederland. Vanaf november zijn de ondersteuners aan de slag gegaan. Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft financiële middelen beschikbaar gesteld voor 10 maanden; LKCA begeleidt het traject en zorgt voor kennisdeling en verbinding.
Het Rijksmuseum heeft een BREEAM-NL In-Use duurzaamheidscertificaat ontvangen met een ‘outstanding’ beoordeling (5 sterren). Hiermee is het Rijksmuseum het eerste museum ter wereld dat voor het beheer van een bestaand gebouw de hoogste haalbare score krijgt. BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method. Deze internationale certificeringsmethode voor duurzaamheid beoordeelt onder meer het gebruik van energie, water en afval. Duurzaamheid staat bij steeds meer musea op de agenda en een aantal zijn net als het Rijksmuseum BREEAM-NL In-Us-gecertificeerd.
Het kabinet verwacht dat het vanaf april mogelijk is om 'dagelijks enkele honderdduizenden mensen een testbewijs te geven'. Op die manier moeten mensen met een negatieve sneltest uitslag de gelegenheid krijgen om bijvoorbeeld naar evenementen en sportwedstrijden te gaan, zegt gezondheidsminister De Jonge op 20 februari in een gesprek met De Telegraaf. De Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals over hoop versus realisme. Vanaf april met negatief sneltest-bewijs naar festivals?
Scrollbook, Boek door Puck en Immer maken kans op de Innovation Award van € 50.000,- van Renew the Book. De jury van Renew the Book – Innovation Award heeft deze shortlisters vastgesteld uit de longlist van in totaal 10 inzendingen. Op 30 maart vindt tijdens een livestream vanuit Pakhuis de Zwijger de bekendmaking plaats van de winnaar. Renew the Book is het innovatieprogramma van de Groep Algemene Uitgevers. Na twee edities Renew the Book, waarin door samenwerking met startups van over de hele wereld nieuwe ideeën, businessmodellen en partnerships het Nederlandse boekenvak werd geïnspireerd, is deze derde editie een juryprijs: Renew the Book – Innovation Award.
Cultuur Eindhoven heeft de leden van de jury van de Eindhoven Cultuurprijs bekend gemaakt. Onder voorzitterschap van Marjolein Calon (docent geschiedenis en cultuurcoach) zullen oud-prijswinnaar van de Rabo Publieksprijs 2019 Angelo Martinus (eigenaar Collabros) en Selin Sen (Marketing Manager Professionals, Talent en Educatie Nederlands Film Festival) als nieuwe leden aanschuiven bij de jury. Annemarie Pijnappel (projectleider Fontys Hogeschool voor de Kunsten) en Gerard Zwartkruis (directie Rabobank Regio Eindhoven) zijn herbenoemd als juryleden. Gezamenlijk zullen ze de winnaars van de Eindhoven Cultuurprijs aanwijzen. De jury is voor 2 jaar benoemd
Museum Panorama Mesdag en Venéco sluiten een partnerschap voor vijf jaar. Venéco gaat de werknemers van het museum begeleiden naar ‘het nieuwe werken’ (in de cloud). Algemeen directeuren Minke Schat (Museum Panorama Mesdag) en Wilbert Nederpelt (Venéco) legden het nieuwe partnerschap vast in een overeenkomst. Door het partnerschap met Venéco wil het museum zijn digitale aanwezigheid verder versterken en verbreden. Doel is om zo de vele liefhebbers van het erfgoed van Mesdag-van Houten wereldwijd te binden en de collectie van het museum dichterbij het publiek te brengen. Schat: “Partners zijn onmisbaar, vooral in deze onzekere periode. In de voetsporen van Mesdag zetten we juist nu nóg meer in op cultureel ondernemerschap. Mesdag was naast kunstenaar en mecenas ook ondernemer. In de geest van de meester moeten we als privaat museum in deze zorgelijke tijden naast scherpe en pijnlijke keuzes blijven innoveren en ondernemen. We zijn daarom buitengewoon verheugd dat we met Venéco deze samenwerking kunnen opstarten.”
Culturele locaties met 30% bezetting hebben een zeer laag infectierisico. Dit blijkt uit een onderzoek van de Technische Universiteit van Berlijn. Uit de resultaten bleek dat, indien ventilatie, sociale afstand en hygiënemaatregelen in acht worden genomen, een theater, een opera of een museum met 30% bezetting het laagste infectierisico heeft van alle onderzochte gesloten ruimten. In scholen bijvoorbeeld is het risico, zelfs als een klaslokaal slechts voor de helft bezet is en de leerlingen een mondmasker dragen, nog steeds bijna zes keer hoger dan in een theaterzaal die voor 30% bezet is.
In Frankrijk zullen er komende zomer festivals en culturele activiteiten kunnen plaatsvinden, maar het zal met maximaal 5.000 mensen moeten gebeuren. Daarnaast zal het publiek moeten zitten. Dat heeft de Franse minister van Cultuur Roselyne Bachelot aangekondigd tijdens een overleg met le Syndicat des musiques actuelles (SMA). Het Franse ministerie van Cultuur heeft ook besloten om maandelijks overleg te organiseren met de festivalsector om de evolutie van de pandemie te bespreken. Vlaams minister van Cultuur Jambon (N-VA) heeft een tijd geleden al laten weten dat er bij ons in overleg met de festivalorganisatoren uiterlijk half maart een beslissing valt over de festivals.
Vanaf dit jaar intensiveren het Chassé Theater in Breda en de dansgezelschap de Stilte hun samenwerking in het project Samsam. Dit is een dansvoorstelling voor kinderen vanaf 1 jaar die deel uitmaakt van het Europese project MAPPING. In zeventien landen onderzoeken achttien jeugdpodiumkunstgezelschappen, waaronder De Stilte, hoe theater is aan te bieden aan de allerkleinsten. Samsam staat voor samen. Samen gaan het Chasse Theater en de Stilte nieuwe jeugdige publieksgroepen enthousiast maken voor theater. In het voorjaar wordt de dansproductie Wacht ’s even van de Stilte gepresenteerd. Het Chassé Theater en de Stilte introduceren met deze voorstelling danstheater voor kinderen vanaf 1 jaar. In het najaar van 2021 wordt de productie de Ontspoking gepresenteerd voor jongeren. In samenwerking met Bredase middelbare scholen wordt jongeren een artistiek hoogwaardige voorstelling met livemuziek en dans aangeboden in schoolverband..
Omdat Paaspop vanwege het coronavirus verkaste van Pasen naar begin september, wijkt Pleinpop uit naar een andere datum. Die is nu bekend: vrijdag 27 en zaterdag 29 augustus. ,,We zullen moeten afwachten welke maatregelen tegen die tijd gelden. Maar ik hoop toch echt dat we rond de zomer weer los kunnen", zegt bestuurslid Wouter van Heeswijk, die ook werkzaam is in de festivalbranche. ,,Ook wij houden de testen met evenementen goed in de gaten.” Het festival kiest wederom voor alternatieve rockbandjes. Pleinpop trekt gemiddeld 3000 bezoekers naar het Kloosterpark in Schijndel , over twee dagen verdeeld.
Stichting Het Groene Woud was de laatste jaren vooral bezig met aandacht voor dat grote verhaal rond de oprichting van Van Gogh Nationaal Park in Brabant. Ze vergaten hun wortels: innovatieve projecten voor natuur, landschap en erfgoed ontwikkelen. Die wortels, daar keert Groene Woud nu weer naar terug. En daarbij voegt ze de financiële tak: het Landschapsfonds. Brabants Dagblad sprak met Jeroen Naaijkens en Ger van den Oetelaar van Stichting Het Groene Woud.
Het Breda Jazz Festival gaat toch digitaal. Het eerdere plan voor een kleinschalig festival met enkele binnen- en buitenpodia in de binnenstad is van de baan. Er komt nu een online programma met live uitgezonden optredens.
Er wordt gewerkt aan een plan voor de toekomst van Kempenmuseum de Acht Zaligheden in Eersel. Zo moet het museum worden vernieuwd en moet er een bezoekerscentrum komen. Eind vorig jaar stelde de gemeenteraad in Eersel 60.000 euro beschikbaar om de plannen concreet uit te werken. Eindhovens Dagblad sprak met bestuursleden Ad van Hout en Gerrit van der Weijst. Het museaal profiel van het museum gaat op de schop. De nadruk ligt nu op het agrarische leven in de periode 1850-1950. Maar De Kempen is breder dan het agrarische leven. Het brede Kempenverhaal van 1800 tot nu moet naar voren komen in de Kempencanon. ,,Hoe we dat precies gaan doen, wordt nog onderzocht. Het kan chronologisch en aan de hand van thema’s.” Onderwerpen waar aan wordt gedacht zijn religie, volksverhalen, onderwijs, industrialisatie en criminalisering. In het onderzoek wordt ook gekeken naar de toegangsroute, duurzaamheid, de ingang en de financiën.
Over een jaar is het zover. Dan huizen de bibliotheek, het theater en de kunsteducatie in Etten-Leur in de nieuwbouw van de Nieuwe Nobelaer. Hilda Vliegenthart en haar adjunct Colinda Vergouwen, samen aan het hoofd van Nieuwe Nobelaer, zien daar het centrum verrijzen waar ze van droomden: een nieuwbouw zonder muren.
Het Cantine Theater in het monumentale hotel Sint Joseph in Budel-Dorplein ligt net als alle andere theaters stil vanwege de coronabeperkingen. Achter de schermen wordt gewerkt om het theaterzaaltje nog fraaier te maken en zo startklaar te zijn als het publiek straks wel weer welkom is. Er komt een professionele lichtinstallatie. De stichting Parels van Dorplein, die het theater exploiteert, heeft hiervoor onlangs vier stalen constructies aangeschaft (zogeheten trussen) waaraan theaterlampen worden gehangen. Er is gekozen voor gloeilampen om de juiste sfeer te krijgen die past bij de zaal. De komende tijd wordt ook de antieke Ibach kamervleugel (uit 1911) van het theater gerestaureerd. Via een crowdfundingsactie werd 1.000 euro opgehaald.
Als er vermoedelijk volgende maand bekeken gaat worden waar in Gemert een nieuw cultuurhuis het beste kan komen, zijn er nog drie plekken in beeld: het Van den Ackerterrein en het voormalige politiebureau, allebei aan de Komweg, en de Rabobank aan het Ridderplein in de kern. Dat blijkt uit de nieuwe Gemertse centrumplannen die aan de gemeenteraad zijn voorgelegd. Het nieuwe gebouw moet op termijn onderdak bieden aan zowel activiteitencentrum De Eendracht als een educatief centrum Kunstlokaal. De kerk Sint-Jans Onthoofding is niet langer in beeld als mogelijk onderdak omdat het bestuur van de parochie Gemert-Bakel dit monumentale gebouw niet aan de eredienst wil onttrekken. Daarbij speelt ook een rol dat er in Gemert-kern geen alternatieve kerk voorhanden is. En de kerk is te klein, zegt gemeentelijke programmaleider Ido Cranen
De gemeente Dongen stelt de voorgenomen bezuinigingen in het subsidiebeleid met een jaar uit. Als reden geeft de gemeente dat de coronacrisis de lokale verenigingen financieel al hard raakt. In de begroting, zoals deze vorig jaar werd gepresenteerd, was voor 2021 een ombuiging van 25.000 euro opgenomen. Voor 2022 gaat het om een bedrag van 50.000 euro. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het gemeentebestuur dit jaar met de verenigingen rond de tafel zou gaan zitten om de geplande bezuiniging ‘in te vullen’. Volgens het College van B&W zijn er vooralsnog geen verenigingen, stichtingen en organisaties die direct in hun voortbestaan worden geraakt.
Het eerste grote culturele testevenement van Fieldlab, een show van Guido Weijers op 20 februari in het Beatrix Theater in Utrecht voor vijfhonderd man, was beladen en emotioneel. Het Fieldlab ‘vergaart kennis en data in tijden van corona’. Zodat een sector in nood hopelijk snel veilige evenementen kan organiseren, zelfs als het virus nog onder ons is. Op 15 februari werd een congres gehouden. Op 21 februari een voetbalwedstrijd met publiek. Hierna volgen nog grote popshows en dancefestivals. Bezoekers van het theater werden vooraf onderworpen aan een coronatest en moesten vragenlijsten invullen op een speciale app. Bij binnenkomst opnieuw vragen, temperatuurmeters, sommigen werden uitgerust met mondkapjes, anderen niet. En na de voorstelling nog een test. Het gaat om bewegingen van publiek in verschillende samenstellingen en contactmomenten. Iedereen heeft een ‘tag’ om de nek, die onderlinge contacten detecteert. ‘We brengen de bezoekersdynamiek in kaart.’, zegt onderzoeker Iris Kamphorst van het kenniscentrum Logistics Community Brabant, een samenwerking tussen TU Eindhoven, Universiteit van Tilburg, Nederlandse Defensie Academie en Breda University of Applied Sciences. Met de data kan worden gekeken hoe grotere publieksgroepen op een zo veilig mogelijke manier toch bij elkaar kunnen komen. Bovendien wordt de luchtkwaliteit gemeten boven alle hoofden.
KBb-directeur Anne Schroën heeft in een open brief bij minister-president Mark Rutte aangedrongen op een gesprek over de manier waarop boekwinkels weer open kunnen. ‘’Het water staat de boekverkopers inmiddels aan de lippen, ondanks het openen van een afhaalloket en de vaak hartverwarmende morele steun.’’ (…) “In 2020 daalde de omzet bij een derde van de fysieke boekwinkels met meer dan 20% ten opzichte van het jaar ervoor. Die daling is met name veroorzaakt door de lockdown (slechts twee weken in december), hetgeen duidelijk maakt dat het cadeauseizoen van cruciaal belang is voor de boekhandel. Persoonlijk bezorgen (hoe sympathiek ook) en het afhaalloket zetten voor de boekhandels geen zoden aan de dijk. De gemiddelde omzetstijging na opening van het loket is vrijwel nihil terwijl de administratieve druk toeneemt. Uit een peiling van vandaag blijkt dat 60% van de boekverkopers in Nederland binnen drie maanden ernstige liquiditeitsproblemen verwacht.” De boekverkopersbond geeft aan dat als het nodig is om gefaseerd te openen (bijvoorbeeld door variabele openingstijden, met een nadruk op daluren) dat de branche klaar staat om dit uit te voeren. Er zijn draaiboeken gereed en die wil de brancheorganisatie graag met de minister-president bespreken.
De energieke sfeer op Rockacademie in Tilburg is al een tijdje verstomd. Iedereen zit thuis en volgt lessen via platform Teadems. Maar sommige vakken zijn online niet te doen, zegt studieleider Hans van den Hurk. Neem de bandrepetities. Of de lessen waarin nauw wordt samengewerkt, zoals tussen een producer en twee vocalisten. Maar gelukkig mag het livepraktijkonderwijs ook wel doorgaan, mits onder strikte voorwaarden. Zo zijn er voor de zangers spatschermen in de lokalen geplaatst. De opleiding is, zegt van den Hurk, „snel achter van alles gekomen”. Hoe flexibel en efficiënt onlinelessen kunnen zijn. Maar ook wat het betekent als op deze persoonlijke en creatieve opleiding de interactie wegvalt. Het contact met de 160 studenten noemt hij intensief. „Dit zijn jongvolwassenen die hier hun creatieve eigenheid komen ontwikkelen. Hun struggles willen we horen. ‘Hee, hoe zit je thuis?’, vragen we. En er is ook een mental coach voor wie zich echt niet oké voelt.” Zorgelijk is dat een flink aantal studenten vertraging oploopt. Van den Hurk ziet Hij ziet een groot verschil tussen de beleving van de eerstejaars en studenten van latere jaren die al met een drive naar iets toe werken. „De nieuwelingen kwamen in de crisis aan, en weten niet hoe bruisend de school is. Ze struikelen over voor ons logische verbanden tussen vakken en voelen hun routes nog weinig. Ook omdat ze die kleine contacten buiten de lesomgeving en bij de koffieautomaat nog niet kennen.” Stages als audio engineer bij een studio kunnen nog wel prima. Maar voor een sessiemuzikant is er nu weinig werk. Juist door deze tijd, zegt de studieleider, leren studenten in kansen te denken.
Sinds januari 2021 is de Bredase maker Annemijn Rijk voor een periode van twee jaar verbonden aan het Chassé Theater als Chassé Cultuurfonds Talent. Met steun van het Chassé Cultuurfonds krijgt zij de mogelijkheid zichzelf verder te ontwikkelen als veelzijdig dansmaker en haar platform en kunstproject Body of Art uit te bouwen.
Cultuur Eindhoven publiceert het overzicht van aanvragen van de projectsubsidies 2021, tranche 2. In april zal de Cultuurraad advies uitbrengen over de 13 aanvragen die in behandeling zijn genomen. Het subsidieplafond voor deze ronde is vastgesteld op € 180.000. Het totaal aangevraagde bedrag bedraagt € 268.604
Beantwoording aanvullende technische vragen Statenfractie PvdA over het advies van de HAC inzake 8 lopende bezwaren tegen besluiten bij de subsidieregeling Hedendaagse cultuur paragraaf 1 Professionele Kunsten 2021-2024.
Memo aan Provinciale Staten van Noord-Brabant van gedeputeerde van Pinxteren over adviezen inzake behandeling van 8 bezwaren tegen afwijzing van de subsidie professionele kunsten 2021-2024.
Na een succesvolle versie voor kunstenaars en creatieve makers is de Culturele Financieringswijzer er nu ook voor organisaties. Deze wijzer van Cultuur + Ondernemen helpt bij het vinden van de meest geschikte en best passende financieringsbronnen en -vormen.
Paaspop heeft 18 februari de eerste lijst met namen bekendgemaakt voor de eenmalige september-editie. Het Schijndelse festival richt alle pijlen op 3, 4 en 5 september met de hoop dat de coronamaatregelen dan versoepeld zijn. Daar is reden toe: festivals die na 1 juli worden georganiseerd, kunnen rekenen op een garantieregeling van de landelijke overheid. Daarvoor is 300 miljoen euro beschikbaar. Als Paaspop na verplaatsing alsnog niet kan doorgaan dan hoopt de organisatie te kunnen terugvallen op dit garantiefonds. Maar vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat het festival wel gewoon kan plaatsvinden. De zojuist bekendgemaakte lijst bestaat uit 92 artiesten en bands, waaronder Chef’Special, André Hazes, Paul Kalkbrenner, Kensington, Krezip, DI-RECT en Danny Vera.
Het leven in de stad gaat gepaard met vele uitdagingen. Sociale ongelijkheid, duurzame transitie, huizentekorten; allemaal problemen die niet vanuit één sector op te lossen zijn. Om uit te zoeken hoe deze uitdagingen optimaal kunnen worden aangepakt, zijn samenwerkingen tussen verschillende partijen nodig. Een publiek-private samenwerking (pps) is hier een voorbeeld van, maar ook living labs zijn in veel steden in ontwikkeling. Het Urban Living Lab in Breda probeert stedelijke problemen op te lossen door het gesprek aan te gaan met verschillende partijen. Dit netwerk is vanaf de grond opgebouwd en moet een voedingsbodem zijn voor onder andere onderwijsinnovatie. ScienceGuide sprak met Marcel Kesselring, docent bij de opleiding Communicatie van Avans Hogeschool in Breda en kwartiermaker van het Urban Living Lab Breda
Op 17 februari is IFFR Unleashed 50/50 gelanceerd ter ere van de 50ste editie van International Film Festival Rotterdam. Voor het platform is een programma samengesteld met 50 films uit vijftig festivaledities. Er zijn speelfilms en shorts te zien vanaf het prille begin in 1972 tot aan de editie van 2020. De films worden per decennium in volgorde uitgebracht en de eerste selectie is nu al te zien. Daarbij o.m. The Cow (1972) van Dariush Mehrjui, Angst essen Seele auf (1974) van Rainer Werner Fassbinder en Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce 1080 Bruxelles (1976) van Chantal Akerman. Korte films kosten €1 en voor een speelfilm betaal je €4,50.
De eerste helft van de jubileumeditie van het International Film Festival Rotterdam heeft niet te klagen gehad over aandacht. Er werden in totaal 132.286 bezoeken afgelegd aan het digitale festivalplatform. Een vijfde van de kijkers keek naar online premières om zo virtueel toch een beetje het festivalgevoel te houden. Behalve op de eigen site trok het festival ook kijkers via haar YouTube-kanaal. Tussen 22 december 2020 en 7 februari 2021 waren dat er maar liefst 4 miljoen. Tijdens de festivalperiode (1 t/m 9 februari) bezochten 12.800 schoolkinderen, studenten en docenten het festival online of fysiek. Ook de Tiger on the Loose augmented reality-installatie die Studio VollaersZwart door de hele stad Rotterdam had gezet, werd goed gebruikt: 12.998 keer gingen voorbijgangers de interactie aan met het green screen. De organisatie kijkt met een goed gevoel terug op het eerste deel van het programma. Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “Het eerste hoofdstuk van deze bijzondere 50ste festivaleditie stond niet alleen in het teken van grote uitdagingen, maar ook van grote kansen. Ik ben ongelooflijk trots hoe we met flexibiliteit en daadkracht in staat waren om buitengewone debuterende talenten – zoals Tiger Award-winnaar Vinothraj P.S. (Pebbles) – te introduceren bij publiek en professionals. Het is fantastisch om te zien dat het aantal internationale geaccrediteerde journalisten is gegroeid (een toename van 41% t.o.v. 2020, uit 61 landen), want zij spelen een cruciale rol in het creëren van een buzz rond het IFFR-programma. De februari-ervaring was op vele manieren waardevol en leerzaam en wij kijken uit naar het vervolg van ons jubileumprogramma, met onder meer IFFR Unleashed: 50/50 en het feestelijke slot van 2-6 juni.”
Op 15 februari verzamelden 500 professionals zich in het Utrechtse Beatrix Theater voor Back 2 Live, een congres dat deel uitmaakt van de pilot events van Fieldlab Evenementen. De inzet was om te onderzoeken of een congres in coronatijd veilig te organiseren is. Een solide programma en strakke veiligheidsmaatregelen zorgden ervoor dat deze editie vlekkeloos verliep. Entertainment Business blikt terug met een aantal deelnemers en sprak met programmamanager Pieter Lubberts van Fieldlab over de weg naar het event en de toekomst van de live-industrie. “De overheid heeft lef getoond door in de meest zware vorm van lockdown de pilots toch te laten gaan.”
Alle 525 leden van Primera zijn per 1 januari jongstleden lid geworden van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb). Met deze vergroting van het ledenbestand neemt de collectiviteit van de KBb toe en wordt de positie van boekverkopers verder versterkt en verbreed. Anne Schroën, directeur van de KBb is verheugd met de toetreding van Primera. “Het verwelkomen van zo’n grote groep nieuwe ondernemers is goed voor de collectiviteit, maar ook voor de kracht van de KBb. Samen kunnen we optrekken in deze voor iedereen moeilijke tijden en hopelijk een nog sterkere vuist maken om op te komen voor de belangen van boekverkopers in Nederland. We zijn daarnaast blij dat de Boekenbon nu ook bij Primera kan worden ingeleverd, de waarde van de bon wordt daarmee vergroot. Zo blijft de Boekenbon dé cadeaubon van de branche.”
In maart starten Het Zuidelijk Toneel, De Herman Brood Academie en muziekfestival Woo Nah! met het talentontwikkelingstraject Hiiipower. Het traject duurt een jaar en is bedoeld voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar die zich willen ontwikkelen als hybride (podium)kunstenaars. Hiiipower is in het leven geroepen voor ‘jongeren die houden van performance, muziek, een passie hebben voor de hiphopcultuur, graag op een podium willen staan en zin hebben om met gelijkgestemden aan de slag te gaan’, vertelt Ilrish Kensenhuis, hoofd educatie en publiekswerking van Het Zuidelijk Toneel. Het idee kwam voort uit de constatering dat er veel jonge mensen zijn die allerlei hybride vaardigheden in zich hebben, die niet altijd tot volle wasdom komen binnen kunstvakopleidingen en andere kunstinstellingen.
Na de gloeilamp en de halogeenlamp gaat per 1 september 2021 de fameuze TL-buis in de ban. Veel TL-lampen voldoen namelijk niet aan de efficiëntie-eisen van de in 2019 gepubliceerde herziene Europese Ecodesign-maatregel. Net als bij de andere uitgefaseerde lichtbronnen is ledverlichting een logisch alternatief, ook voor musea. Musea gebruiken TL-buizen vaak om daglicht te simuleren of ze worden toegepast als algemene verlichting in werkruimtes. Er zijn ook kunstenaars die TL-buizen in hun installaties hebben verwerkt. Er kan dus een probleem ontstaan als kapotte buizen aan vervanging toe zijn en er geen TL-buis meer te koop is. TL-buizen kun je vervangen door ledbuizen, maar de TL-armaturen moeten daarvoor worden aangepast en de installatie opnieuw gekeurd. Ook de lichtverdeling van led is anders waardoor de efficiëntie, lichtkwaliteit en het comfort waarschijnlijk niet optimaal zijn. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed raadt daarom aan om, als de TL-installatie toch aan verbetering of vervanging toe is, over te stappen op led-armaturen of ledpanelen
Stichting Méér Muziek in de Klas sluit zoveel mogelijk muziekakkoorden door het hele land. ,,Zo’n muziekakkoord is eigenlijk niets meer of minder dan met alle belanghebbenden de ambitie afspreken dat we meer muziek in de klas willen. Voor andere gemeenten is het vaak de start van een traject, bij ons behelst het veel meer hoe kunnen we ervoor zorgen dat de muziekles die we al geven de komende jaren didactisch en financieel borgen”, aldus Patrick Geboers, samen met Dave Ververgaard onderwijscoördinator bij Art4U in Veldhoven. In 2019 was Art4U één van de vier instellingen die een vaantje kreeg van Méér Muziek in de Klas omdat ze kartrekker waren voor het project. Dankzij het akkoord kunnen nu ook violen en cello's worden aangeschaft, waardoor er naast een blazersklas en slagwerkklas ook een strijkersklas komt. Daarnaast kunnen er wat meer en duurdere blaasinstrumenten worden aangeschaft zoals saxofoons. De gemeenten Bergeijk, Eersel en Veldhoven subsidiëren Art4U al als centrum voor kunsteducatie. Voor volgend jaar is een CMK-regeling (Cultuureducatie met Kwaliteit) aangevraagd en gehonoreerd en daarnaast heeft Ronde Tafel Veldhoven 10.000 euro geschonken. De MuziekMatchregeling van Méér Muziek in de Klas zorgt voor nog eens een kleine 20.000 euro en ook de scholen dragen bij. 6500 basisschoolleerlingen van 30 scholen profiteren hiervan. Op 24 februari wordt een akkoord door de diverse betrokkenen ondertekend.
„Het is één grote oefening in improviseren”, zegt Sigrid van Willigen, sinds 2014 directeur Fine Arts op de HKU in Utrecht. Hoe geef je tijdens de lockdown aan 170 studenten praktijklessen beeldhouwen, tekenen en schilderen? De studenten werken er in hun eigen studio’s, alles volgens corona-voorschriften. Daartoe werden de theorielokalen verbouwd tot atelierruimtes. De werkplaatsen blijven gewoon open. De theorielessen, groepslessen, opdrachten en ook de toelating gebeuren online. Voor dit zogeheten ‘hybride onderwijs’ zijn extra docenten en klassenassistenten ingezet. Fysieke lessen zijn er wel, maar alleen individueel. Vooral de eerstejaars hebben het lastig, zij moeten nog en community opbouwen en dat gaat moeilijk. „Sommige studenten hebben hulp nodig, raken depressief – we zijn daar alert op. Anderen tonen zich juist ongelooflijk creatief en wendbaar.” Corona brengt kunststudenten ook in financiële problemen. Studenten van binnen de EU betalen op de HKU het standaard collegegeld van bijna 2.200 euro, studenten van buiten de EU 6.300 euro. „Door het wegvallen van baantjes is dat bedrag een groot probleem”.
Op 12 februari kondigde het kabinet een extra maatschappelijk steunpakket aan. Het coronavirus en de maatregelen hebben naast de directe medische en economische gevolgen ook grote impact op het sociaal en mentaal welbevinden van mensen. Deze derde crisis, de sociaal-psychologische crisis, vindt het kabinet minstens zo belangrijk. Ze komt daarom met een steunpakket sociaal en mentaal welbevinden en leefstijl. Hiervoor wordt de komende tijd 200 miljoen vrijgemaakt. Het kabinet kiest ervoor om met name goed lopende lokale initiatieven extra te ondersteunen vanuit dit steunpakket. Het betreft : 1. initiatieven voor het welzijn voor de jeugd, 2. initiatieven voor het welzijn van kwetsbare groepen en 3. initiatieven op het gebied van gezonde leefstijl. Het Fonds voor Cultuurparticipatie wordt voor initiatieven in groep 2 mede aangewezen als uitvoerende partij. En wel in het bijzonder via de bestaande regeling Samen Cultuurmaken. Een subsidieregeling die samenwerking tussen het sociale en culturele domein stimuleert en waarbij al aandacht is voor groepen die drempels ervaren. Het fonds is erg blij met de 10 miljoen extra.
Minister van Engelshoven (OCW) heeft als onderdeel van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector eenmalig ruim € 10 miljoen extra aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie beschikbaar gesteld. In totaal zal het fonds hiermee in 2021 zo’n 150 extra talenten kunnen ondersteunen en enkele honderden opdrachten mogelijk maken waarbij met inzet van ontwerpkracht een concrete bijdrage wordt geleverd aan de kwaliteit van de leefomgeving. Tevens wordt een aanvullende bijdrage verstrekt aan meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen en extra budget toegevoegd aan enkele subsidieregelingen voor makers. Dit alles om de nadelige gevolgen van de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden. Aldus een persbericht van 16 februari van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Foto’s op aluminium; foto’s zonder lijst; ingekleurde foto’s: hoe bewaar je die voor de toekomst? Zestien museale collecties, de Universiteit van Amsterdam en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed hebben hun krachten gebundeld in het project ‘Collectiekennis 2.0 / Fotografie’. Dit op initiatief van Stichting Behoud Moderne Kunst (SBMK), die eerder een gezamenlijk onderzoek leidde naar conservering van plastics in kunstcollecties. Met een bijdrage van het Mondriaan Fonds en andere cultuurfondsen ontwikkelen de musea methoden om kunstfotografie te monitoren, samen met UvA-studenten die zich specialiseren in restauratie en conservering
Nederlandse filmdistributeurs kunnen een projectsubsidie aanvragen voor de bioscoopuitbreng van een buitenlandse kwalitatieve kinder- en jeugdfilm in Nederland, die geselecteerd is op een internationaal filmfestival. Eerstkomende deadline van deze regeling van het Filmfonds is 1 april
Een filmfestival dat als doel heeft het stimuleren van de verspreiding, kennisontwikkeling, profilering en promotie van de professionele film in Nederland. Het filmfestival vindt plaats in Nederland en er moet worden samengewerkt met private en publieke (lokale) partners die in belangrijke mate meefinancieren in de kosten van het filmfestivall. Er kan een projectsubsidie bij het Filmfonds worden aangevraagd voor het organiseren van één filmfestivaleditie of een projectsubsidie voor twee jaar voor het organiseren van twee edities van hetzelfde jaarlijks terugkerend filmfestival. Deadline 20 april.
Omdat de pandemie langer aanhoudt dan eerder voorzien, verlengt de cultuur- en evenementenbranche de regeling ‘Bewaar je ticket, geniet later’. Hierdoor blijven gekochte tickets voor verplaatste evenementen langer geldig, namelijk 26 maanden in plaats van 13. Ook hebben consumenten langer de tijd hun vouchertegoeden om te zetten in tickets voor events die wél doorgaan, te weten 24 maanden. Geld terugvragen is ook altijd mogelijk. Deze verlenging is tot stand gekomen na overleg tussen de evenementen- en de cultuursector en de betrokken overheden. De regeling wordt ondersteund door het ministerie van OCW en EZK en volgt de regels van de Autoriteit Consument en Markt.
Studium Generale van de TU/e organiseert van 22 t/m 24 februari een mini-filmfestival met drie urgente en spraakmakende documentaires. Met live nagesprek met maker of deskundige. Tickets zijn gratis, maar reserveren is verplicht. Het betreft drie nieuwe documentaires, die ook te bekijken waren op het recente (online) IDFA-filmfestival.
De Ontdekfabriek in Eindhoven heeft de afgelopen jaren bij veel basisscholen in de regio een plaats veroverd in het onderwijsaanbod. Vanwege de aanhoudende pandemie is naast de Uitvinderswedstrijd nu ook een Thuisvinderswedstrijd. Deelnemende kinderen tussen 4 en 12 jaar krijgen een pakket thuisgestuurd onder meer met een ledlampje en voorgesneden papier waarmee ze een kubuslampje kunnen maken dat ze met eigen tekening of schildering kunnen opleuken. ,,Wij proberen hen altijd mee te nemen in een verhaal dat bij hun leeftijd past”, vertelt medeoprichter Chris Voets. ,,Dat verhaal leidt tot inspiratie voor wat wij een uitvinding noemen. We helpen hen met het bedenken, bouwen én presenteren.” Tot een jaar geleden waren er jaarlijks wel dertigduizend kinderen actief bij De Ontdekfabriek. De helft via hun basisschool, anderen via bijvoorbeeld Facebook of mond-tot-mond reclame. Voets verwacht dat er wel duizend met een Lockdownlichtje aan de slag gaan. Voor de scholen die meer willen heeft De Ontdekfabriek een workshop voor het maken van een morsecodeschakelaar ontwikkeld.
Het is een enorm gepuzzel met de evenementenkalender van de gemeente Tilburg. Festivals en evenementen zijn op zoek naar een nieuwe datum vanwege de coronamaatregelen. ,,We bekijken momenteel per evenement of dat wel of niet door kan gaan volgens de regels”, aldus een woordvoerder van de gemeente. ,,We zijn ook bezig met een ‘Plan B’ voor de evenementen die de komende periode niet door kunnen gaan. We hebben aan organisatoren gevraagd om een alternatieve datum in het najaar voor hun evenement aan te vragen. Daar is veel gebruik van gemaakt. Nu zijn we bezig met het leggen van een enorme puzzel, omdat we zo veel als maar enigszins kan, mogelijk willen maken, maar feit is dat niet alles kan in één maand wat normaal gesproken in een half jaar plaats vindt.”
,,De reserves van de organisaties raken echter op”, concludeert het Waalwijks college van B&W. ,,2021 wordt daardoor een nog zwaarder jaar.” Vorig jaar september zette de gemeente Waalwijk al vijf ton opzij voor verenigingen en instellingen, die financiële hulp in de coronacrisis hard nodig hebben. Er werd in 2020 voor een kleine 300.000 euro aan extra subsidies aangevraagd. Maar dat is lang niet allemaal toegekend. De gemeente heeft geld uitgekeerd bij duidelijke financiële nood, waarbij ook goed gekeken is naar de reserves. Tot dusver hebben twaalf organisaties steun ontvangen. Het gaat om een bedrag van in totaal zo’n 85.000 euro. Er loopt overigens nog een aantal aanvragen. Het college wil nog eens een half miljoen euro beschikbaar stellen. Als de gemeenteraad daarmee akkoord gaat, wordt de regeling tot 30 juni verlengd.
De Udense horeca, clubs en winkeliers kunnen blijven rekenen op financiële steun van de gemeente Uden. Met extra maatregelen en allerlei kwijtscheldingen hoopt de gemeente de pijn en effecten van corona te verzachten. Alles bij elkaar is er bijna een half miljoen euro mee gemoeid. Feitelijk verlengt Uden een groot aantal maatregelen die vorig jaar tijdens de coronacrisis al werden genomen. Sportclubs, verenigingen en wijkgebouwen kunnen rekenen op een soepele opstelling van de gemeente. Zo hoeft er geen huur te worden betaald voor gebruik van wijkcentra en andere accommodaties. Die huur wordt voor het laatste kwartaal van vorig jaar en de eerste twee kwartalen van dit jaar kwijtgescholden. Commerciële gebruikers van Muzerijk hoeven slechts de helft van de servicekosten te betalen en worden subsidies voor de laatste helft van het jaar eerder verstrekt. Alles bij elkaar is er een bedrag van 493.200 euro mee gemoeid. De gemeente Uden heeft voor dit jaar in totaal een miljoen euro gereserveerd om de lokale effecten van corona op te kunnen vangen.
Door de aanhoudende lockdown neemt de druk op de financiën van die verschillende verenigingen de komende tijd verder toe. Door de sluiting van kantines, wijkhuizen, clubgebouwen en het afgelasten van repetities, evenementen en optredens komt er geen of veel minder geld binnen terwijl de rekeningen wel betaald moeten worden. Om te voorkomen dat het Helmondse verenigingsleven na de coronacrisis behoorlijk uitgehold is, gaat de gemeente Helmond nog een tijd door met het lokale noodfonds. In de derde ronde is nog maximaal 160.000 euro te vergeven. Mocht er meer geld nodig zijn dan zou het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad moeten vragen om extra middelen beschikbaar te stellen. Twintig organisaties hebben zich de afgelopen maanden bij de gemeente Helmond gemeld voor hulp. Van de beschikbare drie ton in de eerste ronden is inmiddels 140.000 euro vergeven aan tien aanvragers. Tien andere clubs die zich aanmeldden voldeden niet aan de voorwaarden om een bijdrage uit het lokale steunfonds te krijgen.
De coronamaatregelen zijn van grote invloed geweest op de klantreis van boekenkopers. Zo kopen consumenten meer gericht, meer online en vinden zij het moeilijker om rustig door de boekhandel te struinen. De meest recente meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek besteedt aandacht aan de klantreis onder invloed van corona. Onderzoeksbureau GfK stelde een zestal klantreizen samen om het koopgedrag van de Nederlandse consumenten in kaart te brengen. Eén persoon kan verschillende klantreizen hebben: iemand kan de ene week een gerichte aankoop doen en de volgende week een boek als cadeau voor iemand anders kopen. Het veldwerk voor dit kwalitatieve onderzoek vond in september plaats, nog voor de gedeeltelijke lockdown. In het recente kwartaalonderzoek is verder onderzocht hoe vaak boekenkopers een van de klantreizen volgen.
Het organisatieadviesbureau Berenschot heeft een scenario-model ontwikkeld waarmee een verkenning kan worden gemaakt voor de effecten van de coronacrisis op de middellange termijn voor de cultuursector, op basis waarvan beleidsmakers én culturele instellingen een nadere strategie kunnen vormgegeven. Een ander organisatieadviesbureau, Blueyard, heeft een vergelijkbare visie op cultuurbeleid ontwikkeld. Ze sluiten elkaar niet uit, maar het verschil zit er in dat deze visie wat dieper ingaat op de waarom-vraag.
De laatste tijd komen er weer vragen van leden van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) binnen over hoe, qua auteursrechten, om te gaan met livestreaming, zodat dit op correcte wijze gebeurt met toestemming van de muziekauteur of andere rechthebbenden. Nadere uitleg.
De sloop en de nieuwbouw van het Theater aan de Parade kan beginnen. De Raad van State heeft de bezwaarmakers die het werk ‘voorlopig’ wilden voorkomen in het ongelijk gesteld. Omdat de voorzieningenrechter verwacht dat de bezwaren die later dit jaar inhoudelijk aan de orde komen ‘geen stand zullen houden’. Dat betekent dat de gemeente 's-Hertogenbosch verder kan met het werk, nu de afgelopen maanden in en aan het pand al het asbest verwijderd is en de bouwplaats op de Parade al is ingericht. De bezwaarmakers tegen het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning (om te kunnen slopen en bouwen) hadden om een voorlopige voorziening gevraagd omdat de bezwaren pas later behandeld zouden worden. Met de uitspraak lijkt het er op dat na een discussie van decennia 's-Hertogenbosch vanaf medio 2023 een nieuw theater heeft. Volgens rechter W. van Diepenbeek heeft de gemeente het bestemmingsplan voldoende gemotiveerd, is voldoende rekening gehouden met het beschermd stadsgezicht (Parade en Binnenstad), mogen er meer dan twee bouwlagen zijn, voldoen de luchtverversers aan de achterzijde van het pand aan de milieueisen en is het inpandig systeem van laden en lossen aanvaardbaar.
De verdeling van de Haagse kunstsubsidies ligt nog steeds zwaar onder vuur. Twee bezwaarmakers kregen al gelijk van de gemeentelijke Adviescommissie Bezwaarschriften: het festival Crossing Border en het orkest Ciconia Consort. Veel andere procedures tegen de subsidietoekenning voor de periode 2021-2014 komen er nog aan. Daaronder bevinden zich die van de acht grootste culturele instellingen van de stad. Zelden raakte een ‘Kunstenplan’ zó omstreden. In elk geval vier partijen in de gemeenteraad – Hart voor Den Haag, VVD, PvdA en HSP – eisen opheldering van wethouder Robert van Asten (D66, cultuur).
Festivalgangers hebben zich massaal aangemeld voor de proeffestivals van Fieldlab Evenementen in maart. De teller stond in de avond van 15 februari op 63.000, vertelde programmamanager Pieter Lubberts in het televisieprogramma Jinek, "Het is echt ontploft. We wisten niet wat we meemaakten", zei Lubberts over het aantal aanmeldingen. "Dat geeft wel aan dat mensen er echt behoefte aan hebben." Bij de proeffestivals kunnen op beide dagen vijftienhonderd mensen zijn, verdeeld in groepen van vijfhonderd personen. Veel festivalgangers die zich ervoor hebben aangemeld, zullen dus worden teleurgesteld.
Op 15 februari vond in het Beatrix theater in Utrecht het eerste proefevenement van Fieldlab Evenementen plaats. Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, is kraakhelder als het gaat om het hoe en waarom van de serie testevenementen. 'Dit is de start van het antwoord op de vraag: hoe kun je op een verantwoorde manier weer evenementen gaan organiseren.' Keijzer is daarom enorm trots dat Nederland als eerste land zo gedegen en in een serie van 8 events onderzoek doet. Keijzer zegt ook dat het garantiefonds voor evenementen vanaf 1 juli voor grotere evenementen actief is.
Utrechtse raadspartijen D66, Student & Starter, PvdA en GroenLinks willen dat de gemeente Utrecht gaat onderzoeken of ook culturele bedrijven met een winstoogmerk in aanmerking kunnen komen voor noodsteun vanwege de coronacrisis. Daaronder vallen onder meer de nachtclubs, galeries en boekhandels in de stad.
Met een gezonde dosis optimisme presenteren steeds meer klassieke muziekfestivals hun plannen voor de zomer van ’21. Salzburg, Bayreuth, Aix-en-Provence, Bregenz, Pesaro: de zomeragenda wordt steeds voller. Uiteraard onder voorbehoud. Operamagazine heeft een overzicht.
Kunstenaarsinitiatief W139 in Amsterdam veilt werk van ongenoemde kunstenaars voor het eigen voortbestaan. Het initiatief ontbeert per 2021 gemeentelijke subsidie. Een benefietveiling plus een gift van dertien musea geeft lucht aan W139, een van de laatste plekken voor beeldende kunst in de binnenstad van Amsterdam. In totaal is er 78 duizend euro opgehaald.
Het ministerie van Economische Zaken Klimaat heeft meer details bekendgemaakt over de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten over het laatste kwartaal van 2020. Onderdeel van de regeling is de Evenementenmodule Q4 2020. In de meeste gevallen kunnen ondernemers in de evenementenbranche geen aanspraak maken op de TVL-regeling in deze periode. Zij zijn voor een groot deel afhankelijk van hun omzet in de zomermaanden en kunnen daarmee volgens de regering de stillere wintermaanden overbruggen als er weinig evenementen zijn. Door de coronabeperkingen hebben deze ondernemers echter veel omzet in de zomer gemist. Daarom is de zogenaamde Evenementenmodule door de overheid in het leven geroepen. Op 9 december heeft het kabinet besloten dat de evenementenmodule voor zowel Q4 2020 als voor Q1 2021 gaat gelden. De opening van de module over het eerste kwartaal van dit jaar wordt in maart verwacht. Organisaties uit de evenementenbranche die aan de voorwaarden voldoen kunnen vanaf 18 februari 12:00 uur een aanvraag doen voor de Evenementenmodule Q4 2020. De aanvraagperiode loopt tot 18 maart 17:00 uur.
Het dance-event en het concert in de Ziggo Dome in Amsterdam en het festival op het terrein van Lowlands in Biddinghuizen worden definitief in de eerste twee weekenden van maart georganiseerd. Dat zei staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken op 15 februari tijdens een congres in Utrecht
Wanneer ben je nog wilsbekwaam en kun je zelf beslissen of je nog wil leven? In de documentaire ‘Dokter Kees, zoekend naar de wil van Willy’ gaat Jesse van Venrooij in een Eindhovens verpleeghuis op zoek naar ‘de wil’ van de demente Willy. De 63 minuten durende documentaire film is een eerste film uit de nieuwe reeks ‘Broet <3 Natlab’. Onder die noemer presenteert het Eindhovense filmplatform en het filmhuis de komende tijd online films van regionale makers. Dit gebeurt op het streamingplatform Picl, gespecialiseerd in arthousefilms. De documentaire van Jesse van Venrooij is vanaf 15 februari tot en met 15 juni te zien op Picl.
Henk van der Meulen, directeur van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, belt de hele dag met docenten en studenten om contact te houden en problemen op te lossen. Sinds het begin van de pandemie werden er allerlei maatregelen genomen om in de school coronaveilig te kunnen werken. Alle theorielessen en zo’n 1 op de 4 praktijklessen worden nu online gegeven. „We breken onze hoofden nu vooral op de examens van de 4de-jaars bachelor- en 2de-jaars masterstudenten”, vertelt Van der Meulen. „We gaan het toch maar semi-live doen, denk ik. Dat ging bij de tentamens ook goed: twee musici op het podium en twee beoordelende docenten in de zaal. De rest van de commissie kijkt via een verbinding mee vanuit huis.” De exameneisen worden niet afgezwakt, want „eindtermen mag je niet zomaar veranderen. Daar ziet een wettelijke examencommissie op toe.” De vraag of iemand een even goede musicus wordt, nu veel lessen online zijn, vindt hij nog moeilijk te beantwoorden. “„Je ziet dat voor sommige studenten alle afleiding wegvalt. Die studeren nu juist meer dan normaal, en let wel, studeren aan het conservatorium betekent ook in normale tijden wekelijks maar 75 minuten hoofdvakpraktijkles. De rest is al zelfstudie”. De online audities voor nieuwe studenten zijn goed bevallen. Een van de grootste zorgen van het moment gaat toch over de vers afgestudeerden. Zodra het muziekleven weer opstart, voorziet Van der Meulen een probleem: opstopping bij de concertzalen.
Esmée Teeuw volgt de opleiding docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. De tweedejaars student klopte voor haar stage aan bij directeur Hans Sonnemans van Museum ’t Oude Slot in Veldhoven. ,,Het is de bedoeling dat ik een kunsteducatief product ontwikkel. Gaandeweg ontstond het idee om iets met Kempische zandtekeningen te doen. Ik kende het nog niet, maar ik heb me erin verdiept.” Ze ging op zoek naar bronnen die over zandtekeningen in de Kempen gaan. Ook maakte ze een koppeling met andere culturen waarin ook dit soort tekeningen worden gemaakt maar met andere materialen. Met haar project over Kempische zandtekeningen wil ze basisschoolleerlingen laten nadenken, en ze zelf aan de slag laten gaan met zand. ,,Het plan was om hier schoolklassen uit te nodigen, maar dat gaat nu nog niet. In een museum mogen kinderen meestal niets doen, behalve luisteren. Mijn product maak ik daarom interactief.’’
Er komt geen sollicitatieprocedure voor de nieuw te benoemen leden van de herbeoordelingscommissie cultuur van de provincie. Om tijd te winnen, gaat de provincie Noord-Brabant zelf leden voor de commissie zoeken. Op 22 april moet de procedure afgerond zijn, aldus de provincie. Op de herbeoordelingsprocedure is geen beroep meer mogelijk. Alleen de acht instellingen die eerder bezwaar maakten, kunnen in beroep. Dat zijn Afslag Eindhoven, Podium Bloos, Lustwarande, United Cowboys, Vloeistof, Watershed, Strijbos en van Rijswijk en BioArt Laboratories. De Kunst van Brabant, belangenvereniging van het culturele veld noemt die beslissing onjuist. ,,Er is een nieuwe situatie ontstaan, die herbeoordeling noodzakelijk maakt. De consequenties van zo’n herbeoordeling en een nieuwe rangorde moeten dan ook aanvaard worden door de provincie en de andere BrabantStad partners. Zij zijn verantwoordelijk voor de situatie en dus voor de gevolgen, ook financieel”. ,Bij een beoordelingsprocedure hoort een bezwaarschriftenprocedure. Temeer daar er signalen zijn over aanvragers die het indienen van een bezwaarschrift hebben overwogen, maar daarvan afzagen na informatie van ambtenaren.” Verschillende instellingen hebben inmiddels alsnog bezwaar gemaakt bij de provincie. Instellingen die eerder subsidie kregen, krijgen die in de nieuwe opzet ook, ongeacht de uitkomst van de nieuwe adviescommissie. Onduidelijk is vooralsnog hoe de verschillende gemeenten omgaan met de eventuele nieuwe rangorde die ontstaat na het overdoen van de advisering.
Boxtelse culturele instellingen die vorig jaar subsidie hebben gekregen hoeven die niet terug te storten op de rekening van de gemeente Boxtel. Ook niet als het geld nog niet is besteed. ,,Uitgangspunt is nog steeds dat wij de organisaties steunen, zeker in coronatijd”, laat het College van B&W weten. Ook het extra geld dat de gemeente Boxtel inmiddels ontving vanuit het Rijk voor ondersteuning van de lokale cultuur, wordt gebruikt bij ondersteuning van de instellingen. In 2020 kreeg Boxtel hiervoor al 188.000 euro overgemaakt en voor dit jaar is 105.000 euro toegezegd. ,,Een aantal grote culturele voorzieningen loopt inkomsten mis. Onder meer door gemiste kaartverkoop.” Resultaat is dat Podium Boxtel, Oertijdmuseum, Museum Vekemans en musicalproductie Ob-La-Di Ob-La-Da via het coronapakket van de overheid extra ondersteuning krijgen. Ook andere Boxtelse culturele instellingen kunnen aankloppen bij de gemeente. Er zal ook geld worden gestopt in een ‘Boxtels herstelplan cultuur’.
Tijdens het eerste proefevenement van Fieldlab Evenementen op 15 februari komen zo’n vijfhonderd mensen samen in het Beatrix Theater in Utrecht. Er is een zakelijk congres gepland, dat staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) zal openen. Daar zijn mensen uit de evenementensector voor uitgenodigd om te praten over de toekomst van hun sector. Later volgt een voorstelling van cabaretier Guido Weijers, ook in het Beatrix Theater. Verder staan twee voetbalwedstrijden met 1500 supporters op de rol, twee evenementen in de Ziggo Dome in Amsterdam en twee buitenfestivals in Biddinghuizen. Fieldlab Evenementen is een gezamenlijk initiatief van zowel de zakelijke als de publieksevenementensector en de overheid, waar wordt onderzocht hoe grote evenementen veilig kunnen plaatsvinden in coronatijd.
Het Fonds Podiumkunsten heeft aan 148 projecten subsidie toegekend binnen de regeling Balkonscènes. Dit is de tweede reeks toekenningen van de aanvraagronde die van 4 tot en met 8 januari geopend was. Begin februari maakten we de eerste reeks bekend. De volgende reeks toekenningen van deze ronde volgt binnenkort. Met Balkonscènes ondersteunt het Fonds initiatieven die kleinschalige live-ervaringen binnen de huidige beperkingen toch mogelijk maken. De regeling is vooral gericht op individuele podiumkunstenaars zoals regisseurs, acteurs, choreografen, dansers, musici maar ook muziek- en theaterauteurs. Het is belangrijk dat het werk uitgevoerd kan worden binnen de mogelijkheden van de coronamaatregelen; de veiligheid van zowel uitvoerenden als publiek staat hierbij voorop.
In oktober schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Research, Act & Reflect uit. De oproep was gericht op grassroots platforms, collectieven en organisaties die met hun programma bijdragen aan een meer cultureel diverse en inclusieve creatieve industrie. De belangstelling voor de oproep was groot en uiteindelijk zijn 5 van de 39 ingediende voorstellen ondersteund. De Open Oproep Research, Act & Reflect vindt plaats tegen een achtergrond van maatschappelijk debat en protesten tegen systematische ongelijkheid en discriminatie. Het fonds constateert dat er in Nederland de afgelopen jaren initiatieven zijn ontstaan van makers en platforms die vanuit een 'geleefde ervaring' en persoonlijke drive thema's aansnijden en gevestigde systemen bevragen die binnen de ontwerpsector nog onvoldoende worden gezien en erkend. Voor veel partijen was het de eerste keer dat zij een aanvraag indienden bij het Stimuleringsfonds. De thematiek van de open oproep werd vanuit opvallend uiteenlopende perspectieven benaderd. Het onderzoeken van dekoloniaal denken kwam in veel aanvragen terug, ook in enkele van de positief beoordeelde voorstellen. Van de 39 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 13 positief beoordeeld. Vanwege het gelimiteerde budget van € 440.000 moest er worden geprioriteerd en werd de selectie teruggebracht tot 5. Het honoreringspercentage komt daarmee op 13%. Het budget voor deze oproep is afkomstig uit de covid-19-steunmaatregelen van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Op 15 februari opent er wederom een loket van het Kickstart Cultuurfonds. Er kan worden aangevraagd door een museum of presentatie-instelling beeldende kunst met een eigen gebouw. Hieronder vallen ook de publiekstoegankelijke monumenten, zoals molens en kastelen. Niet in aanmerking komen tentoonstellingsproducenten zonder eigen publiekslocatie en galeries. Kickstart Cultuurfonds is een tijdelijk fonds dat in 2021 circa 20 miljoen euro te besteden heeft. Het fonds is opgericht om de culturele sector te helpen zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden die zijn ontstaan als gevolg van de coronamaatregelen. Instellingen die géén meerjarige exploitatiesubsidie krijgen van het ministerie van OCW, VWS of de Rijkscultuurfondsen in de periode in 2021 – 2024 komen voor ondersteuning in aanmerking.
Op 8 februari heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen een delegatie van de festivalbranche en minister van Engelshoven (OCW). Tijdens dit constructieve en open gesprek kwamen diverse dilemma’s van de branche naar boven. Allereerst werd vastgesteld dat de huidige routekaart weinig mogelijkheden biedt voor grootschalige evenementen. Vanuit de deelnemende festivalorganisatoren was er een heel sterke roep om meer duidelijkheid rondom de eerder toegezegde garantieregeling. De uitwerking van de garantieregeling wordt binnen enkele weken verwacht. Ook werden de verschillen tussen landelijk en regionaal benoemd, verschillen tussen de veiligheidsregio’s en burgemeesters. Er zijn twee concrete afspraken gemaakt. Over twee weken is er een vervolggesprek tussen het festivalgezelschap en de minister om het concept garantieregeling te toetsen aan de wensen die binnen de sector leven. Ook heeft de minister heeft toegezegd naast de betrokken ministeries ook de veiligheidsregio’s te betrekken bij het beleid rondom de zomerevenementen.
Het Mahler Festival 2021 gaat niet door. Dat heeft het Koninklijk Concertgebouw laten weten. Van 18 t/m 23 mei zouden zes internationale toporkesten symfonieën van componist Gustav Mahler uitvoeren in Amsterdam. Na overleg met die orkesten blijkt dat niet haalbaar. De reisbeperkingen in verband met de pandemie maken het onmogelijk het festival te laten plaatsvinden. Bovendien is er een kans dat er geen of weinig publiek bij zou kunnen zijn. Een goede kaartverkoop is belangrijk om uit de kosten te kunnen komen, meldt het Concertgebouw. Met deze annulering is dit het tweede jaar op rij dat het festival wordt afgelast. Wel bekijkt het Concertgebouworkest nog de mogelijkheden om Mahlers Vijfde symfonie doorgang te laten vinden.
DutchCulture presenteert in samenwerking met de Boekmanstichting een podcastdrieluik over 50 jaar internationaal cultuurbeleid. In tijden waarin corona internationale samenwerking nagenoeg stil heeft gelegd, blikken deze podcasts niet alleen terug maar ook vooruit op de belangrijkste ontwikkelingen. Afl. 2. gaan historicus en senior onderzoeker bij het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde Esther Captain en kunstenaar en curator Richard Kofi in gesprek over internationaal erfgoed. Hoe gaan we anno 2021 om met de paradox rond koloniaal erfgoed? Waarom is de term gedeeld erfgoed problematisch? Wat is het perspectief van de wetenschap, curatoren en kunstenaars hierop?
Darija Kalkan werkt sinds maart 2020 als manager marketing en communicatie bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Cultuurmarketing sprak met haar, o.m. over wat de rol van marketing en communicatie binnen het Stedelijk Museum is en hoe de inhoud wordt doorvertaald naar campagnes.
Standpunt en vragen van De Kunst van Brabant bij de provinciale herbeoordelingsprocedure aanvragen regeling professionele kunsten 2021 – 2024. Aangepaste versie n.a.v. gesprek met de provincie d.d. 5 februari 2021
Kunst en cultuur worden in Brabant bij oud vuil gezet, schrijft Geert Overdam.