20-03-2023
De Koreaanse schrijver Sang Young Park verblijft in maart op uitnodiging van het Nederlands Letterenfonds als writer in residence in Amsterdam. Half maart verschijnt Parks tweede roman, wederom in Nederlandse vertaling van Mattho Mandersloot, bij Das Mag: ‘Maak me eendimensionaal’, een moordmysterie en een coming-of-ageroman ineen. Na een spraakmakend tv-interview krijgt het hoofdpersonage, een bekende psycholoog, het anonieme bericht dat er een lichaam is gevonden in een meer, in de stad waar hij is opgegroeid. De afzender beweert dat de psycholoog er iets mee te maken heeft. Het bericht dwingt hem terug te blikken op zijn tienerjaren in de vroege jaren nul. ‘Maak me eendimensionaal’ is een roman over vroege herinneringen die je je hele leven lang met je meeneemt. Tijdens zijn residentieperiode verzorgt Park meerdere optredens in Nederland en Vlaanderen, deels samen met Mattho Mandersloot. De voertaal van de avonden is Koreaans en Engels.
16-03-2023
DutchCulture sprak met Nanda Janssen, adviseur beeldende kunst op de Nederlandse ambassade in Parijs, over kunstenaarsresidenties in Frankrijk. Later dit jaar zal DutchCulture tijdens een openbare bijeenkomst voor kunstenaars, curatoren en onderzoekers de bijgewerkte database presenteren en informatie uitwisselen over residentiemogelijkheden in Frankrijk.
16-03-2023
In de kunsten is internationaal werken een vitaal onderdeel van de beroepspraktijk. Samenwerking met Vlaanderen ligt voor de hand, het is dichtbij en er is geen taalprobleem. Ondanks dat, zijn er knelpunten op het gebied van cultuurverschillen en verschillen in culturele infrastructuur, naast bureaucratische drempels op het gebied van wet- en regelgeving. Om kennisuitwisseling en (digitale) ontmoeting te vergemakkelijken is in 2020 OverBruggen.info opgezet, een portaal dat verschillende praktische hulpmiddelen, tips en verdiepende informatie biedt. De geboden informatie gaat over mobiliteit, culturele infrastructuur, culturele verschillen en beleid. Daarnaast is er een subsidiewijzer die relevante subsidies filtert.
16-03-2023
De 2e ronde van het internationale fonds New Dawn is open voor nieuwe aanvragen. Het fonds richt zich op een beter toegankelijke filmindustrie die recht doet aan de vele stemmen en perspectieven in de samenleving. De deadline voor deze ronde is 3 april 2023. De filmindustrie kent nog steeds grote ongelijkheid wanneer het gaat om gender, achtergrond, sociale klasse, seksuele oriëntatie of andere zaken die ons maken tot de mensen die we zijn. New Dawn richt zich op een beter toegankelijke filmindustrie die recht doet aan de vele stemmen en perspectieven in de samenleving en die relevantie heeft voor iedereen. Met New Dawn kunnen filmmakers een aanvullende realiseringsbijdrage aanvragen. Ook ondersteunt New Dawn filmmakers in het opzetten van een internationaal netwerk. New Dawn is een samenwerking tussen 10 internationale fondsen, waaronder het Nederlands Filmfonds.
07-03-2023
Door een forse verhoging van de visumtarieven dreigt een tour in de VS voor beginnende bands vrijwel onmogelijk te worden. De visumproblemen spelen al jaren, maar de prijsverhoging dreigt nu een doodsteek te worden voor ambitieuze Nederlandse artiesten, zo vreest Marcel Albers van Dutch Music Export, een belangenvereniging die zich inzet voor de verspreiding van Nederlandse muziek in het buitenland. ‘Het is al een helse klus om artiestenvisa aan te vragen. Er gaan maanden overheen en als je alles echt goed wilt regelen, heb je daar vaak juridische hulp bij nodig. Ook dat kost geld.’ Het tijdgebrek speelt vooral een rol in de popmuziek. Albers: ‘Een band of dj krijgt soms op heel korte termijn te horen dat een show in de VS kan worden gedaan, een optreden in een voorprogramma bijvoorbeeld. Dat werkt anders dan bij theater- of balletvoorstellingen. Die worden maanden of zelfs jaren van tevoren gepland.’ In het Verenigd Koninkrijk is na de aankondiging van de tariefsverhoging een petitie gestart en beklaagden artiesten zich over de maatregel, die louter lijkt ingevoerd om de staatskas te spekken. ‘Dit is een klap voor kunstenaars en het Amerikaanse publiek’, zei zangeres Rina Sawayama, die de Britse overheid opriep om in verzet te komen. Vorige week werd de Europese Commissie ook tot actie aangespoord door bijna tweehonderd Europese cultuurinstellingen. Het culturele verkeer kan drastisch afnemen als de visa onbetaalbaar worden. Het omzeilen van het artiestenvisum kan, maar is riskant, zegt Albers. ‘Als je gratis speelt op een showcasefestival, dan kun je in principe ook met een goedkoop toeristenvisum reizen. Maar dat gaat ook wel eens mis, bijvoorbeeld omdat een douanebeambte oordeelt dat een je met showcase-optreden wel aan promotie doet en uiteindelijk dus toch geld verdient. Je staat dan toch niet lekker in de rij bij de controle, want het gebeurt geregeld dat een band wordt teruggestuurd.’
28-02-2023
Engels is op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam de voertaal, want net als veel andere kunstacademies en conservatoria in Nederland is de opleiding sterk internationaal. Van de studenten aan de Rietveld komt bijna tweederde uit het buitenland. Bij enkele andere kunsthogescholen zijn het er nog meer: de Design Academy Eindhoven is met bijna 80 procent buitenlandse studenten zelfs de meest internationale instelling voor hoger onderwijs van Nederland. De academies roemen hun cultureel diverse studentengemeenschap en hun plek in de internationale kunstwereld. Ondertussen wordt in de Tweede Kamer stevig gedebatteerd over internationale studenten in het hoger onderwijs. De toestroom van buitenlandse studenten naar universiteiten en hogescholen is de afgelopen acht jaar verdubbeld; een kwart van de eerstejaars is nu niet-Nederlands. De landelijke politiek neigt naar beperking van het aantal buitenlandse studenten aan universiteiten en hogescholen. Die groei, die gold als een verrijking voor de Nederlandse economie en cultuur, begint inmiddels te knellen in vooral de universiteitssteden, onder meer door gebrek aan woonruimte. Ook vragen Kamerleden zich af waarom Nederland meebetaalt aan de opleiding van studenten uit andere landen. „Waarvoor is het Nederlandse onderwijsstelsel er? Dat is om goed onderzoek te doen en om je eigen bevolking goed te onderrichten”, zei onafhankelijk Kamerlid Pieter Omtzigt eind januari. Eind vorig jaar kondigde minister Dijkgraaf (OCW, D66) als tijdelijke maatregel een ‘wervingsstop’ aan: onderwijsinstellingen mogen zichzelf niet meer promoten op buitenlandse onderwijsbeurzen. Medio maart zal de minister de Tweede Kamer een brief sturen met voorstellen voor structureel beleid om de internationalisering af te remmen. NRC sprak met directeur Raf De Keninck van de Design Academy Eindhoven (DAE), Marieke de Boer, woordvoerder voor kunstacademie en conservatorium ArtEZ (Arnhem, Enschede, Zwolle; 22 procent buitenlandse studenten), lector kunsteducatie Emiel Heijnen van de Amsterdamse kunstacademie AHK, en collegevoorzitter Maaike Lauwaert van de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie.
27-02-2023
Het Amerikaanse Department of Homeland Security (DHS) heeft een voorstel uitgevaardigd om de kosten voor O- en P-artiestenvisum-aanvragen zeer sterk te verhogen. De nieuwe regel behelst het volgende: de kosten voor O-visumaanvragen zou met 260% stijgen van $ 460 naar $ 1.655 per aanvraag. De kosten voor P-visumaanvragen zouden met 251% stijgen van 460 tot 1.615 dollar per aanvraag. Een carrière opbouwen in de Verenigde Staten voor beginnende artiesten wordt vrijwel onmogelijk, als het voorstel wordt aangenomen. Omdat touren post-covid en omwille van de stijgende energiefactuur al flink duurder is geworden, vraagt Pearle Live Performance Europe om hierop te reageren en een brief voor de Europese Commissie mee te ondertekenen.
21-02-2023
Deze maand opent in Italië FuturoPresente, een internationaal programma dat een jaar lang de spotlight zal zetten op de hedendaagse Nederlandse jeugdkunsten. Dit programma is een initiatief van het Nederlands Letterenfonds, het Fonds Podiumkunsten, See NL, het Fonds voor Cultuurparticipatie samen met de Nederlandse ambassade en het consulaat-generaal in Italië. In dit programma wordt een selectie van Nederlandse theatermakers, schrijvers, illustratoren, choreografen en filmmakers in 2023 gepresenteerd aan het Italiaanse publiek en professionals. Door deze gezamenlijke inzet geven ze Nederlandse en Italiaanse professionals volop de kans om hun netwerk te versterken, ervaringen te delen en zo te bouwen aan een duurzame culturele uitwisseling. Een onderdeel van het programma is een conferentie voor internationale experts op het gebied van cultuureducatie. Via een Open Call – in het tweede kwartaal van 2023– geeft het Fonds voor Cultuurparticipatie geïnteresseerde culturele instellingen (waaronder ook CmK-penvoerders en zzp’ers werkzaam op het terrein van cultuureducatie) de gelegenheid om de conferentie in november te bezoeken. Hierbij krijgt elke Nederlandse aanvrager de mogelijkheid een internationale gast mee te nemen, waardoor de conferentie een bredere, internationale representatie krijgt, wat ten goede komt aan kennisuitwisseling en netwerkvorming. Nadere informatie over deze Open Call volgt.
21-02-2023
Tijdens het filmfestival in Berlijn is op 20 februari het European Solidarity Fund For Ukrainian Films gelanceerd. Het nieuwe fonds wordt gesteund door in totaal 15 fondsen en ministeries uit 13 Europese landen en is gericht op Oekraïense filmmakers en het stimuleren van coproducties. Ook het Nederlands Filmfonds is een van de bijdragende fondsen. De regeling is open voor aanvragen. De subsidieregeling is bedoeld voor de financiering van Oekraïense filmprojecten in de ontwikkelings- en afrondingsfase. Er is jaarlijks een budget van één miljoen Euro beschikbaar om projecten te ondersteunen. Een commissie van vijf onafhankelijke experts zal de projecten selecteren. De eerste deadline is 17 maart 2023. De resultaten van deze eerste selectieronde worden tijdens het festival van Cannes in mei bekend gemaakt. Later dit jaar gaat de regeling voor een tweede ronde open. Aanvragen kunnen ingediend worden bij CNC, dat het fonds in samenwerking met de collega-fondsen beheert.
21-02-2023
DutchCulture nodigt kunstenaars en culturele organisaties uit om hun projecten uit 2022 toe te voegen aan de DutchCulture Database. De DutchCulture Database is een bronnen- en netwerkdatabase die internationale culturele activiteiten in kaart brengt en beleidsmakers informeert over de stand van zaken van de Nederlandse internationale culturele uitwisseling. Dit jaar introduceert DutchCulture de ‘My DC User Portal’ waarmee Nederlandse kunstenaars en culturele organisaties direct informatie kunnen toevoegen aan de DutchCulture website. Door middel van de ‘MyDC Portal’ wordt de nauwkeurigheid en volledigheid van de informatie in de database verbeterd.
14-02-2023
Op 8 februari heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een nieuwe regeling geopend: Vouchers Internationaal. De regeling is voor in Nederland gevestigde ontwerpers, architecten en makers die in de afgelopen vijf jaar positief zijn beoordeeld door het fonds en een uitnodiging hebben van een buitenlandse partij voor bijvoorbeeld een presentatie, lezing of workshop. Het fonds wil met de Vouchers Internationaal bijdragen aan het versterken van de internationale praktijk, ervaring en uitwisseling van in Nederland gevestigde ontwerpers, architecten en makers. De subsidie is bedoeld als bijdrage aan de kosten voor een buitenlandse activiteit, waarmee de reikwijdte, impact en zichtbaarheid van een al bestaand project en/of de praktijk van de aanvrager kan worden vergroot in een internationale context. Vouchers Internationaal is een doorlopende regeling. Als de regeling is geopend, kun je op elk moment een aanvraag indienen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen reizen binnen en buiten Europa (max € 1.500 binnen Europa en max € 2.500 buiten Europa). Het eerste tijdvak staat open zolang het budget toereikend is. Wordt het budget van het tijdvak overschreden, dan sluit de regeling per direct en worden eventueel later ingediende voorstellen niet meer in behandeling genomen.
07-02-2023
Dichter, performer en theatermaker Max Greyson is in februari als writer in residence in Amsterdam, op uitnodiging van het Nederlands Letterenfonds. Hij werkt tijdens zijn verblijf aan twee projecten: een nieuwe gedichtenbundel, De dramaturgie van het loslaten, en een muziektheatervoorstelling. Het Letterenfonds ontvangt sinds 2006 buitenlandse auteurs in zijn schrijversresidentie aan het Spui in Amsterdam, in het literaire hart van de stad. Tientallen schrijvers uit de hele wereld hebben zich tijdens hun verblijf laten inspireren op en door deze plek.
31-01-2023
Een kunstenaarsresidentie is geen luxe of een vakantie, maar kan een middel zijn om de ecologie van de kunst opnieuw vorm te geven en te herstructureren, vooral in kritieke tijden. Nick Verginis schrijft over het belang van kunstenaarsresidenties in de periferie. Verginis is onderzoeksstagiair binnen het team van DutchCulture | TransArtists in het kader van zijn masteropleiding Cultureel Leiderschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek richt zich op de rol van gastheren van kunstenaarsresidenties in Zuid-Europa. Dit artikel is het eerste van een reeks artikelen.
31-01-2023
De schrijfresidentie in Parijs, georganiseerd door deBuren, is open voor jonge Vlaamse en Nederlandse schrijvers, dichters, journalisten, radiomakers, poetryslammers, theatermakers en andere woordkunstenaars. De residentie duurt 14 dagen en vindt plaats in juli 2023. Locatie: Stichting Biermans-Lapôtre. Deadline: 20 februari 2023.
31-01-2023
Elk jaar organiseert de Nederlandse Ambassade in Brussel meerdere open calls voor subsidieaanvragen. Een subsidie kan aangevraagd worden voor Nederlandse culturele projecten in België of Nederlands-Belgische partnerprojecten. De Nederlandse Ambassade in België ondersteunt culturele projecten van professionele makers en organisaties. Alle disciplines komen in aanmerking, er is in het bijzondere aandacht voor projecten op het gebied van hedendaagse kunst, erfgoed, muziek en digitale cultuur. Ook multidisciplinaire projecten worden met interesse verwelkomd, evenals projecten die inzetten op participatie, inclusie en grensoverschrijdende culturele uitwisseling. Culturele projecten in heel België kunnen worden ondersteund, met speciale aandacht voor projecten die plaatsvinden in Wallonië en de Euregio. Voor 2023 gelden de volgende deadlines om aanvragen in te dienen: 19 maart 2023 ; 10 september 2023; 3 december 2023.
26-01-2023
Afgelopen oktober zetten MOIN Film Fund, Danish Film Institute, National Film School of Denmark, SODEC Québec en het Nederlands Filmfonds een oproep uit voor jonge producenten voor een roulerende residentie in de steden Amsterdam, Kopenhagen, Hamburg en Montreal. Inmiddels zijn er vier producenten geselecteerd en zal de eerste residentie in maart 2023 starten in Kopenhagen. Voor het residentieprogramma waren de partijen met name op zoek naar next generation producenten die graag hun grenzen verleggen als het gaat om hun eigen professionale doorontwikkeling, het vergroten van hun global mindset en het verbreden van hun netwerk. De geselecteerde producenten - Danielle Guirguis (Smarthouse Creative Impact Studio, Nederland), Mette Mikkelsen (New Tales, Denemarken), Fabian Driehorst (Fabian & Fred, Duitsland) en Patricia Bergeron (Leitmotiv Productions, Canada) - zullen gedurende het jaar 4 keer 2 weken verblijven in Kopenhagen, Montreal, Hamburg en Amsterdam, waar ze o.a. workshops volgen en lokale producenten ontmoeten. Daarnaast zet elke geselecteerde producent een soortgelijk programma op voor de andere deelnemers in de eigen hoofdstad.
26-01-2023
In de derde ronde Internationalisering ontwerpsector van 2022 zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 13 projecten geselecteerd. De Regeling Internationalisering ontwerpsector staat open voor projecten uit de drie werkvelden die het Stimuleringsfonds vertegenwoordigt – vormgeving, architectuur en digitale cultuur – en voor projecten die bovendien wereldwijd kunnen plaatsvinden. De diversiteit van voorstellen is daardoor doorgaans groot. Deze ronde worden verschillende projecten ondersteund die gericht zijn op het uitbreiden en verstevigen van internationale netwerken, die kennisdeling stimuleren of die bruggen slaan naar andere sectoren zoals de voedselindustrie of de politiek. De projecten zijn uiteenlopend in vorm, denk aan publieke programma’s, workshops, een kenniscentrum of tentoonstellingen. In veel projecten vormen sociaal-maatschappelijke kwesties het uitgangspunt, zoals vraagstukken rond toegankelijkheid en inclusie, klimaatadaptatie en humanitaire hulpverlening. Van de 35 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 13 gehonoreerd. Het honoreringspercentage deze ronde is 37 procent. Het budget van € 250.000 was deze ronde niet toereikend om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren. De adviescommissie heeft daarom moeten prioriteren. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Internationalisering ontwerpsector. Aan twee projecten is een lager bedrag toegekend dan is aangevraagd, een derde project is helaas volledig buiten de boot gevallen. In 2023 heeft de Regeling Internationalisering ontwerpsector twee rondes. De deadlines voor aanvragen zijn 14 februari 2023 en 4 oktober 2023.
23-01-2023
De Nederlandse popmuziek klimt langzaam uit het dal waarin de sector door de coronacrisis was terechtgekomen. Vorig jaar werd in het buitenland aanzienlijk meer verdiend met Nederlandse muziek dan in het jaar daarvoor, al blijft de omzet nog ver achter bij die van voor de pandemie. Het jaarlijkse onderzoek naar de exportwaarde van de Nederlandse popmuziek, in opdracht van Buma Cultuur, de belangenbehartiger voor de Nederlandse populaire muziek, laat zien dat het herstel na corona voorzichtig is ingezet. In 2022 werd 171 miljoen euro verdiend: ruim 230 procent meer dan in 2021, toen de wereld deels op slot ging en het voor veel artiesten bijna onmogelijk werd om op te treden in zowel binnen- als buitenland. Volgens Buma Cultuur werd lokale pop in eigen land gedurende de coronajaren beter gewaardeerd en beluisterd. Dat blijkt uit de streamingcijfers en hitlijsten van de afgelopen jaren. Ook duiken steeds vaker Nederlandse namen op als maker van internationale hits, als producer of mede-componist: veel onderdelen van liedjes worden tegenwoordig online verhandeld, waardoor de geografische grenzen langzaam vervagen.
23-01-2023
Via het Steunfonds Oekraïense makers zijn in 2022 in totaal 67 aanvragen van 48 culturele organisaties in Nederland gehonoreerd. Hiermee worden 156 professionele kunstenaars (in alle disciplines) die na 24 februari 2022 voor de Russische agressie in Oekraïne naar Nederland gevlucht zijn, tijdelijk ondersteund in de uitvoering van hun kunstenaarschap. In totaal is € 941.156,54 toegekend. Er kon per maker maximaal € 9.900 worden aangevraagd. Van dit bedrag was € 9.000 bestemd voor de maker en maximaal € 900 voor uitvoeringskosten door de aanvragende organisatie. Het maximumbedrag van een aanvraag was € 148.500 voor een collectief (van 15 makers). In totaal was € 945.000 beschikbaar gesteld door het ministerie van OCW en van BuZa. Het Letterenfonds voerde de regeling uit namens de zes rijkscultuurfondsen. Van de 69 ingediende aanvragen werd er één ingetrokken door de aanvrager en één afgewezen. Er is veel aangevraagd voor makers in de podiumkunsten en beeldende kunst (bij elkaar meer dan de helft van de aanvragen) en in mindere/aflopende mate voor vormgeving, film, cultuureducatie- en participatie en literatuur. Met de toekenningen worden onder meer residenties van beeldend kunstenaars en ontwerpers gerealiseerd, tournees van muziek- en balletgezelschappen en tentoonstellingen en/of voorstellingen in samenwerking met de culturele instellingen in Nederland. In totaal zijn 144 Oekraïense makers ondersteund die na 24 februari 2022 naar Nederland zijn gevlucht of naar Nederland komen voor een tour, residentie of tentoonstelling. Daarnaast was er ook een aanvraagmogelijkheid voor dissidente, onafhankelijke makers die een Russisch paspoort hebben en na 24 februari 2022 als vluchteling naar Nederland kwamen. Voor twaalf dissidente Russische makers is een subsidie toegekend.
12-01-2023
In het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en het Filmfonds worden jaarlijks speelfilms en documentaires in coproductie gerealiseerd en in beide landen uitgebracht. Op dit moment wordt het samenwerkingsakkoord aangepast op een aantal punten: 1. Vanaf begin 2023 zal een beoordelingscommissie voor zowel fictie als documentaire met externe deskundigen uit Vlaanderen en Nederland alle aanvragen (voor minoritair Vlaamse en minoritair Nederlandse projecten) inhoudelijk beoordelen en hierover een advies uitbrengen. De samenstelling van de commissies wordt nog bepaald. 2. Projecten kunnen per 1 januari 2023 weer slechts één keer heringediend worden. 3. Het aantal minoritaire coproducties dat je als producent kan indienen wordt niet langer beperkt tot maximaal twee projecten per jaar per categorie. 4. De exploitatiekansen in het andere territorium gaan zwaarder meewegen in de beoordeling en selectie van de aanvragen.
12-01-2023
In de zesde ronde van 2022 zijn door het Letterenfonds 56 subsidies toegekend aan buitenlandse uitgevers van Nederlandse literatuur. De zogenoemde ‘translation grants’ zijn bestemd voor de vertaling van Nederlandse fictie, kinder- en jeugdliteratuur, non-fictie en poëzie. In totaal is € 170.058 toegekend voor de vertaling. In de zevende en laatste ronde van deze regeling werden 42 subsidies toegekend. In totaal is tijdens deze ronde € 106.838 toegekend aan buitenlandse uitgevers.
10-01-2023
Het Utrechtse TivoliVredenburg werkt niet meer samen met culturele instellingen of personen die gelieerd zijn aan de Russische staat. Kunstenaars blijven welkom wanneer zij zich niet pro-oorlog hebben uitgesproken. Dat laat Jeroen Bartelse, directeur van het muziekpodium, weten. Hoewel de uitvoering daarvan lastig kan zijn. Want hoe beoordeel je de groep die zich niet uitspreekt, maar wel een Russische link heeft? Bartelse: "Dat bekijken we van geval tot geval en naar eer en geweten. We kunnen ook niet van iedereen verwachten dat hij of zij zich openlijk uitspreekt. Daardoor kunnen familie en vrienden in zijn of haar thuisland mogelijk gevaar mee lopen." Aan het volledig cancelen van Russische kunst doet TivoliVredenburg in ieder geval niet mee. "Dat zou te ver gaan. Veel cultureel erfgoed uit Rusland, zoals het onlangs nog uitgevoerde werk van Tsjaikovski, is tenslotte ook onderdeel van onze Nederlandse cultuur. Het volledig cancellen kan ook de mogelijkheid tot dialoog en verzet breken."
15-12-2022
Er worden veel gegevens verzameld over en onderzoeken gedaan naar de culturele en creatieve sector. Maar wat zeggen die data en onderzoeken? Rogier Brom laat in het openingsartikel van ‘Boekman #133: Onderzoek en data’ zien dat indicatoren als publieksbereik of eigen inkomsten kunnen zorgen voor een eenzijdig perspectief op kwantitatief resultaat zonder oog voor de gevolgen ervan voor het beleid van een instelling. Hij benadrukt de noodzaak van langlopende monitoring om trends en ontwikkelingen binnen de verschillende sectoren beter in kaart te kunnen brengen.
01-12-2022
In samenwerking met What Design Can Do (WDCD) heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het Creative Climate Collective gelanceerd, een groep van 18 architecten, ontwerpers en makers uit Egypte, Ghana, Kenia, Mali, Mozambique, Nederland en Zuid-Afrika om te pleiten voor een grotere rol voor vormgeving in de oplossingen voor de huidige klimaatongelijkheid. Tussen 10 en 12 november 2022 heeft het collectief op de 27e VN-klimaatconferentie (COP27) in het Egyptische Sharm-El-Sheikh deelgenomen aan paneldiscussies en presentaties en een expositie georganiseerd. Doel van het collectief is het vormen van allianties met andere stakeholders, het uitwisselen van ideeën en het verbinden van partijen uit verschillende regio’s van de wereld en sectoren. Een terugblik.
01-12-2022
Met de Open Oproep Residency buitenland wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontwerpers aanmoedigen een nieuwe stap te zetten in de artistieke en professionele ontwikkeling van hun praktijk en zich internationaal te profileren. Als vrijplaats voor experiment en onderzoek, en het verkennen, uitbreiden en opbouwen van (inter)nationale contacten, netwerken en werkterreinen zijn residencies hiervoor bij uitstek geschikt. Het fonds heeft in reactie op deze open oproep uiteenlopende voorstellen ontvangen. Interessant waren de vele verschillende vormen die de voorgestelde residencies aannemen, waaronder een nomadische residency tussen vier landen rondom één thema, residencies waarin lokale gemeenschappen direct betrokken zijn bij het ontwerp en uitvoering van het project, en onderzoeksresidencies gericht op experiment met ambachtstechnieken. Ook de diversiteit in thema’s en onderwerpen was groot, waaronder ecologie, waithood, (queer)identiteit, populaire cultuur, grensoverschrijdende volkstalen en traditionele instrumenten en technieken. Opvallend is het aantal aanvragen die in benadering of thema zijn gerelateerd aan geluid, waaronder opera, sonificatie van natuur en inheemse sonische rituelen. Uit de 18 beoordeelde aanvragen zijn 13 voorstellen geselecteerd, waarmee het toekenningspercentage op 72% uitkomt. Voor deze open oproep was een budget van € 300.000 beschikbaar. De maximumbijdrage per project bedroeg € 15.000. De bijdrage is bestemd voor deelname-, reis-, huur-, verblijf-, materiaal- en presentatiekosten. Dit was de eerste open oproep van het fonds voor residencies in het buitenland als onderdeel van een breder residency-programma binnen het programma Internationalisering. In 2023 zal de Open Oproep Residency buitenland opnieuw worden uitgezet en zullen er gerichte residencies/werkplekken in het buitenland worden aangeboden.
01-12-2022
In de eerste Open Oproep Presentaties buitenland zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in totaal zes projecten geselecteerd. Met deze oproep wil het fonds de internationale positie van het Nederlandse ontwerpveld versterken door de zichtbaarheid ervan te vergroten. Presentaties op internationale podia spelen daarin een belangrijke rol, mits zij een onderscheidende, gedurfde of ambitieuze insteek hebben en een nieuwe blik werpen op het ontwerpveld. De presentaties kunnen verschillende vormen hebben, denk aan een overzichts- of groepstentoonstelling, een manifestatie of performance. In reactie op de open oproep zijn er voorstellen ingediend voor uiteenlopende presentaties en plekken, van opkomende ontwerpers tot meer gevestigde namen en voor goede samenwerkingen met curatoren of andere partners. Naar verwachting zullen de presentaties de praktijk van de geselecteerde ontwerpers internationaal naar een hoger niveau tillen. Uit de 10 beoordeelde aanvragen zijn 6 voorstellen geselecteerd, waarmee het toekenningspercentage op 60% uitkomt. Voor deze open oproep was een budget van € 200.000 beschikbaar. De maximumbijdrage per project bedroeg € 50.000. De bijdrage is bestemd voor fee, reis-, accommodatie-, transport-, voorbereidings- en presentatiekosten. Dit was de eerste keer dat het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Presentaties buitenland uitzette. In 2023 zal deze oproep twee keer worden herhaald.
01-12-2022
Afgelopen juli werd Buro Stedelijk aangekondigd, het initiatief dat het Stedelijk Museum Amsterdam in nauwe samenwerking met de Rijksakademie en De Ateliers ontwikkelt, en dat een missing link wil zijn tussen het atelier, de kunstopleidingen, de galerieën en het museum. Het beoogt een multidisciplinaire plek te zijn, met de focus op het productieproces, gevoed door de creatieve scene in Amsterdam, met een internationale dimensie. Een plek waar curatoren, kunstenaars en andere makers de vrijheid hebben om nieuw werk te maken en te presenteren en die een nieuwe impuls zal geven aan de hedendaagse culturele productie in Amsterdam. Op 30 november werd bekend dat Rita Ouédraogo en Azu Nwagbogu worden aangesteld als de curatoren van Bureau Stedelijk. Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “Met de keuze voor Rita Ouédraogo en Azu Nwagbogu als eerste curatoren voor Buro Stedelijk wordt in alle opzichten de uitzonderlijke positie van het Stedelijk als internationaal museum voor Amsterdam en de wereld benadrukt. Niet alleen de reguliere programmering van het museum staat voor die positionering, maar ook het nieuwe Buro Stedelijk zal vanaf het begin het lokale in een breed internationaal perspectief presenteren en het internationale naar Amsterdam brengen, zoals dat bijvoorbeeld ook diep in het DNA van Rijksakademie en De Ateliers, onze partners in dit project, zit. Met hun brede visie en dynamische ideeën zullen deze curatoren de Amsterdamse kunstwereld nieuwe impulsen kunnen geven.”
01-12-2022
Het kabinet maakt van Oekraïne een zogeheten focusland op het gebied van internationaal cultuurbeleid. Dat heeft staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media) bekendgemaakt tijdens een overleg met Europese cultuurministers in Brussel. Door die status zijn er meer mogelijkheden voor culturele samenwerking, investeringen en uitwisseling.
29-11-2022
Van 14 t/m 20 november is voor het eerst een delegatie van het Filmfonds samen met de Netherlands Film Commission afgereisd naar Suriname. In samenwerking met Stichting The Back Lot vond daar de aftrap plaats van het project DocuLab ’10 voor 50’. In het kader van 50 jaar onafhankelijkheid van Suriname in 2025, werden Surinaamse (aspirant) makers eerder dit jaar opgeroepen documentaire ideeën in te dienen die de brede afspiegeling van de Surinaamse samenleving en cultuur goed weergeven. Alle 21 makers mochten deelnemen aan het voortraject en hebben een week lang onder andere documentaire workshops en pitch – en researchtrainingen kunnen volgen van diverse Nederlandse professionals en het Filmfonds. Uit deze groep makers worden er begin 2023 10 makers geselecteerd, die hun filmplan onder begeleiding van coaches gaan realiseren tot documentaires van 50 minuten. Naast de aftrap van ’10 voor 50’ is er door de Netherlands Film Commission een presentatie gegeven aan de Surinaamse filmsector en gedelegeerden van de Surinaamse overheid over de wenselijkheid van de oprichting van een Suriname Film Office en Suriname Film Commission. Daarnaast organiseerde het Fonds een ronde tafel bijeenkomst op de Nederlandse Ambassade om verder te praten over de toekomst, professionalisering en mogelijke kansen voor de Surinaamse filmindustrie. Een verslag
29-11-2022
Boogaerdt/VanderSchoot, Zeno van den Broek en Floor van Leeuwen vormen de nieuwste lichting makers die geselecteerd is voor het Fast Forward-programma. Het Fonds Podiumkunsten ondersteunt hen de komende twee jaar bij het versterken van hun internationale positionering. Het Fast Forward-programma ondersteunt mid-career-makers bij het uitslaan van hun internationale vleugels. Door samen te werken met toonaangevende producenten in het buitenland krijgen geselecteerde podiumkunstenaars de mogelijkheid om zich artistiek te ontwikkelen en hun internationale netwerk verder te verbreden
28-11-2022
Minister Hoekstra (BZ), minister Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media) bieden de Tweede Kamer een voortgangsrapportage aan over de uitvoering van het internationaal cultuurbeleid (ICB) in 2021.
24-11-2022
De verkoop van kunstwerken van Afrikaanse makers is enorm populair. Nog niet eerder waren er internationaal zoveel veilingen met werk van hen. In 2021 steeg de verkoop van Afrikaanse kunst met maar liefst 44 procent. Dat blijkt uit het Modern and Contemporary African Artist Market Report 2016-2021 van het onderzoeksbureau ArtTactic. Wat is de reden daarvoor? „Kunst bungelt wat achter de maatschappelijke ontwikkelingen aan. De kunstmarkt volgt de maatschappelijke ontwikkeling en de focus ligt nu op kunstenaars van kleur”, zegt Arno Verkade, Managing Director Christie’s in Duitsland en Nederland. Tien jaar geleden was dat met Chinese kunstenaars het geval, nu met die van het Afrikaanse continent. „Verzamelaars gaan altijd met een trend mee, dat zag je ook bij Cobra, en in de zeventiende eeuw ook al.” Jean-Paul Engelen, veilinghuis Phillips , zegt ook dat de trend op de China-trend lijkt, maar ziet ook verschillen. „Het grote verschil is dat we nu terugkijken. Musea vragen zich af: wat hebben we gemist, welke kunstenaars hebben we over het hoofd gezien. Door nu ook oog te hebben voor kunstenaars van zo’n vijftig of zestig jaar geleden, verandert de canon. Dat is echt een verschil met de China-trend van een paar jaar geleden, toen werd er zoals vaak bij trends alleen gekeken naar wat er nu op dit moment toe doet.” Beiden zien ook dat sociale media een belangrijke rol spelen in de aandacht. Volgens Verkade kijkt een verzamelaar nu niet meer naar welke academie een kunstenaar is gegaan, of door welke galerie hij wordt vertegenwoordigd: „Jongere en met name Chinese verzamelaars bewandelen niet meer standaard het pad van eerst alle tentoonstellingen bekijken en catalogussen lezen, maar ze schaffen meteen aan.” Volgens Engelen wordt sinds de pandemie nu meer dan de helft van de kunst online verkocht. Volgens galerist Ron Mandos nemen de prijzen zo enorm toe, omdat er meer kennis van Afrikaanse kustenaars is gekomen door de Black Lives Matterbeweging. Op kunstbeurzen worden hogere bedragen gevraagd voor Afrikaanse kunstenaars, maar die gaan toch nog steeds naar de gevestigde namen, stelt de Nigeriaanse kunstenaar Sokari Douglas Camp vast. En ondanks meer aandacht in galeries en musea is volgens haar kunst van zwarte kunstenaars nog altijd minder waard dan dat van witte kunstenaars.
17-11-2022
De samenwerking tussen het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Duitse Fonds Soziokultur krijgt na tien jaar een andere invulling. Beide Fondsen ondersteunden sinds 2013 met ruim 1,7 miljoen euro 63 projecten via de subsidieregeling Samenwerking Nederland-Duitsland ‘Jonge Kunst’. Op basis van het succes van het programma bieden beide fondsen nu ondersteuning voor Nederlands-Duitse samenwerking vanuit hun andere, bestaande activiteiten. Zo kunnen Nederlandse culturele organisaties en ZZP’ers subsidie aanvragen via de regeling Internationale Samenwerking. Daarnaast bouwen ze voort op hun band en ervaring door kennis uit te wisselen en nieuwe, vergelijkbare internationale samenwerkingen aan te gaan. Directeur-bestuurder Hedwig Verhoeven: ‘De nauwe en langdurige samenwerking met Fonds Soziokultur heeft ervoor gezorgd dat het veld de weg naar Duitse partners wist te vinden. We zijn trots dat we op deze ervaring verder kunnen bouwen en dat zowel Fonds Soziokultur als wij projecten blijven ondersteunen met subsidie. We zien uit naar de resultaten van soortgelijke initiatieven met andere landen waarmee we aan een Europees netwerk voor culturele uitwisseling werken.’
08-11-2022
Vorige maand vond de jaarlijkse Oriëntatiereis plaats. Een groep van kunstenaars, curatoren en kunstbeschouwers verkenden van 9 t/m 21 oktober de kunst- en cultuursector van Portugal (Lissabon, Porto) en Spanje (Valencia, Bacelona, Madrid). Alex de Vries, Carlijn Diesfeldt, David Maroto, Esther van Rosmalen, Musoke Nalwoga en Sarah Rose Guitian Nederlof zijn via het Mondriaan Fonds geselecteerd om deel te nemen aan deze reis. Vanuit het Mondriaan Fonds zelf gingen Eelco van der Lingen (directeur Mondriaan Fonds) en Haco de Ridder (senior projectmedewerker relaties buitenland) mee. Een verslag. Het Mondriaan Fonds organiseert elk jaar i.s.m. de Danish Arts Foundation, de Zwitserse Pro Helvetia en het Belgische Kunstenpunt de Oriëntatiereis. Deze reizen worden sinds 2004 georganiseerd. Het programma bestaat uit bezoeken aan musea, presentatie-instellingen/kunstpodia, galeries, artist-in-residence plekken en ontmoetingen met kunstenaars, verzamelaars en lokale sleutelfiguren in de verschillende steden. Het doel van de reis is om kennis op te doen, te netwerken en visieverbreding stimuleren omtrent hedendaagse kunst in buitenlandse regio’s die interessante kansen bieden.
03-11-2022
Het Van Gogh Museum en DHL Express lanceren het nieuwe educatieve programma Heart for Art. De komende drie jaar zullen de global partners samenwerken om kinderen uit gemeenschappen met beperkte toegang tot kunstonderwijs te inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh. Na een pilotfase in het voorjaar van 2022 in New York, wordt het Heart for Art programma in de komende maanden in meerdere Amerikaanse steden aangeboden. Het doel is om in het eerste schooljaar 20.000 leerlingen te bereiken. In de komende jaren hopen DHL en het Van Gogh Museum het programma ook in andere landen beschikbaar te stellen.
03-11-2022
Het fonds Grensverleggers ondersteunt initiatieven die de artistieke samenwerking versterken tussen Vlaanderen, Brussel, Nederlands Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Alle grensverleggersprojecten kunnen beginnen vanaf 2022. Het publieksmoment vindt plaats tijdens de periode 2022-2023. De subsidieperiode voor het fonds Grensverleggers is verlengd tot eind 2023. Met financiële ondersteuning van Vlaanderen en de Nederlandse provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland draagt het fonds bij aan projecten die leiden tot duurzame verbanden tussen cultuurmakers uit Vlaanderen en één of meerdere van de betrokken Nederlandse grensprovincies. Het fonds staat open voor organisaties of personen met rechtspersoonlijkheid gevestigd in Vlaanderen, Brussel, of een van de grensprovincies met een artistieke partner aan de andere kant van de grens.
01-11-2022
Makers, culturele instellingen en creatieve organisaties uit de volle breedte van de sector hebben gereageerd op de Open Call Innovatielabs #2. Inmiddels zijn 123 aanvragen in behandeling genomen. Deze worden beoordeeld door een adviescommissie onder voorzitterschap van Nathanja van Dijk. In december wordt bekend gemaakt welke initiatieven worden uitgenodigd voor de tweede selectieronde. Het programma Innovatielabs is een initiatief naar aanleiding van het advies ‘Onderweg naar Overmorgen’ (2020) van de Raad voor Cultuur. Na een eerste open call die in september 2021 een overweldigend aantal voorstellen opleverde, is voor een tweede maal budget ter beschikking gesteld. Staatssecretaris Uslu geeft een vervolg aan het programma, omdat het bijdraagt aan een duurzaam herstel van de culturele en creatieve sector. Het programma wordt gefinancierd uit het herstelplan voor de cultuursector. De open call van het programma Innovatielabs biedt kansen voor de ontwikkeling van nieuwe kennis, inzichten en ideeën voor actuele opgaven in de culturele en creatieve sector. Denk aan projecten om nieuwe diensten en producten te verkennen en mogelijk te maken door middel van digitalisering en hybride praktijken, het (internationale) werkterrein te verbreden en te experimenteren met vormen van publieksbenadering.
25-10-2022
De uitslag van de oproep Europese samenwerkingsprojecten 2022 is bekendgemaakt. In totaal zijn er veertig Nederlandse organisaties betrokken als projectleider, projectpartner of associate partner bij samenwerkingsprojecten. Er zijn 8 Nederlandse projectleiders en 25 projectpartners. 7 organisaties doen mee als associate partners, wat betekent dat ze op eigen kosten meedraaien in een project. Bij de kleinschalige gehonoreerde projecten : The Hybrid Lab: Creating shared designs in the Metaverse, Design Academy Eindhoven (projectleider); The new Raw (projectpartner); Textile Culture Net, Stichting Mommerskwartier, Tilburg (projectpartner). Bij de middelgrote projecten : European Platform for Architectural Design Competitions, TU/e, Eindhoven (projectpartner). Bij de grootschalige projecten : The Museum of the Commons. Towards a Healthier Arts Ecosystem, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven (projectpartner). In totaal hebben 156 Nederlandse organisaties meegedaan in een aanvraag, wat het slagingspercentage op 25,64% brengt. In totaal zijn er 964 organisaties geselecteerd, van een totaal aantal van 4354 organisaties die betrokken waren in een aanvraag, wat het totale slagingspercentage op 22,14% brengt. Dit betekent dus dat Nederlandse aanvragers het relatief goed hebben gedaan. De slagingskans was in deze ronde, meer dan in andere jaren, sterk afhankelijk van de schaal (kleinschalig, middelgroot of grootschalig) waarin werd aangevraagd. Vooral de middelgrote schaal was overvraagd, met 18 geselecteerde consortia (van elk 5 of meer partners) op 278 aanvragende consortia.
25-10-2022
Dutch Design Week 2022 in Eindhoven brengt ontwerpers en ondernemers van over de hele wereld bij elkaar. Wat staat er dit jaar op het programma? En wat betekent dit jaarlijkse evenement voor Nederland? Vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken is er grote interesse voor de kansen die de week biedt voor internationale culturele samenwerking. Een gesprek met Dewi van de Weerd, ambassadeur voor Internationale Culturele Samenwerking. ‘Voor Dutch Design Week nodigt Buitenlandse Zaken connecties uit van over de hele wereld,’ vertelt Dewi. ‘Met zulke bezoekersprogramma’s halen we relevante contacten voor de designwereld naar de Dutch Design Week. Denk aan ontwerpers, maar ook curatoren en museumdirecteuren. Zo laten we de buitenwereld zien wat Nederland te bieden heeft. En dat levert nieuwe internationale samenwerkingen op, en kansen voor Nederlands design in het buitenland.’
20-10-2022
De Europese Commissie heeft op 18 oktober de eerste zes MEDIA oproepen met een deadline in 2023 gepubliceerd. Het betreft Oproepen voor Steun voor Ontwikkeling van Projecten (Slate) en Videogames, TV en Online content, Innovatieve Businessmodellen, Publieksbereik en Sales-Agents online. Met een totaal budget van meer dan 180 miljoen euro aan subsidies voor 2023, zal het MEDIA-programma van Creative Europa grensoverschrijdende samenwerking blijven stimuleren om audiovisuele producties op te schalen en het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele industrie op Europees en wereldwijd niveau te verbeteren. De financieringsmogelijkheden zullen de ontwikkeling, distributie en promotie van Europese werken ondersteunen en tegelijkertijd innovatie in de digitale omgeving stimuleren. Geïnteresseerde organisaties kunnen op de Funding & Tender Portal van de Europe Commissie alvast alle informatie en aanvraagformulieren vinden. Het indienen van voorstellen kan vanaf 20 oktober. De website van de Creative Europe Desk NL wordt in de loop van de week aangepast met een Nederlandse samenvatting van de calls.
17-10-2022
MOIN Film Fund, Danish Film Institute, National Film School of Denmark, SODEC Québec en en het Nederlands Filmfonds bieden vier residentiebeurzen aan voor jonge producenten voor het jaar 2023. De residenten zullen samen leven, werken en netwerken in Amsterdam, Kopenhagen, Hamburg en Montreal. Aanvragen zijn open tot half november, de eerste residentie start in maart 2023 in Kopenhagen. Dit nieuwe residentieprogramma is een grensoverschrijdende kans voor jonge fictieproducenten om vanaf het begin van hun carrière mondiale vaardigheden te leren en diepgaande kennis op te doen van het productie- en creatieve landschap van de deelnemende regio's.
17-10-2022
Onlangs sloot het Fonds Podiumkunsten het inreisloket. Met de regeling konden kunstenaars uit alle disciplines onder strikte voorwaarden een ontheffing van het inreisverbod aanvragen, dat in verband met COVID-19 vanaf de herfst van 2020 werd ingevoerd. In totaal werden er 1.189 aanvragen behandeld, waarvan 848 aanvragen in de periode 2020-2021 en 341 aanvragen in 2022.
13-10-2022
Met de nieuwe Structurele Meerjarige Regeling wil Dutch Music Export (DME) Nederlandse popacts ondersteunen die graag een volgende stap willen zetten in hun internationale positionering. De regeling biedt Nederlandse artiesten met internationale plannen en ambities de kans om te werken aan de ontwikkeling en uitvoering van een plan voor marktverkenning- en verruiming in het buitenland. Aanvragen kan tot 20 november 2022. De Structurele Meerjarige Regeling is bedoeld voor artiesten binnen het genre popmuziek die gevestigd zijn in Nederland en artistiek-inhoudelijk actief zijn binnen de internationale recording- en live-muziekindustrie. Artiesten - eventueel middels hun vertegenwoordigers - die een rechtspersoonlijkheid hebben komen in aanmerking voor het programma. Artiesten die reeds een instellingssubsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (BIS) ontvangen komen niet in aanmerking. Het subsidiebedrag kan worden ingezet om een internationaal promotieplan te ontwikkelen en uit te voeren, over een periode van maximaal twee jaar. Deze subsidie kan bijvoorbeeld worden besteed aan de verkenning van buitenlandse markten, ontwikkeling van een marketingplan en gerichte benadering van buitenlandse programmeurs, festivals en ondersteunende partners. De maximale bijdrage is 50.000 euro voor twee jaar. Per jaar is er budget beschikbaar voor maximaal drie artiesten.
19-09-2022
Minister Hoekstra (BZ) geeft antwoord op vragen over de Evaluatie van het Internationaal Cultuurbeleid 2017-2020. De vragen zijn gesteld door de fracties binnen de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken.
13-09-2022
In de tweede ronde Internationalisering ontwerpsector van 2022 zijn 15 projecten geselecteerd. De regeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie staat open voor projecten uit de drie werkvelden die het fonds vertegenwoordigt – vormgeving, architectuur en digitale cultuur – en voor projecten die bovendien wereldwijd kunnen plaatsvinden. De diversiteit van voorstellen is daardoor doorgaans groot. De projecten worden uitgevoerd in samenwerking met buitenlandse partners uit onder meer Colombia, Polen, Italië, Hongarije, Suriname en Noorwegen. Een opvallende trend is dat een groot aantal aanvragen gericht is op landtransformatie, dekolonisatie en duurzaamheid. Van de 32 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 15 gehonoreerd. Het honoreringspercentage deze ronde is 47 procent. Alle positief beoordeelde aanvragen konden worden gehonoreerd. Er is deze ronde sprake van onderbesteding die wordt toegevoegd aan de volgende ronde. De sluitingsdatum van deze ronde, de laatste van het jaar, is 22 september 2022.
08-09-2022
Wil je je als kunstenaar, curator of kunstbeschouwer verder ontwikkelen door een verblijf in een residency in binnen- of buitenland? Misschien kom je in aanmerking voor een van de residencies die het Mondriaan Fonds aanbiedt. De deadline voor binnenlandse residenties is 5 oktober. De deadline voor een verblijf in een van de buitenlandse residencies is 12 september.
06-09-2022
Kunstenaars die voor de Russische agressie in Oekraïne naar Nederland gevlucht zijn, kunnen gebruikmaken van een steunregeling. Het kabinet kondigde eerder dit jaar aan € 1 miljoen vrij te maken, zodat deze makers uit Oekraïne en Rusland hun culturele en creatieve beroepen tijdelijk kunnen blijven uitoefenen in Nederland. De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Buitenlandse Zaken (BZ) hebben elk € 500.000 beschikbaar gesteld. De regeling is uitgewerkt namens de 6 rijkscultuurfondsen: het Nederlands Filmfonds, het Nederlands Letterenfonds, het Mondriaan Fonds, het Fonds Podiumkunsten, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Het Nederlands Letterenfonds heeft de regeling uitgewerkt en treedt op als penvoerder. Het Steunfonds is zowel gericht op individuele makers als op gezelschappen. Aanvragen kunnen worden ingediend door Nederlandse culturele organisaties namens en in samenwerking met een individuele kunstenaar of een gezelschap. De Nederlandse organisatie of rechtspersoon kan ofwel voor maximaal drie individuele makers aanvragen indienen, ofwel één aanvraag indienen voor een gezelschap van maximaal 15 personen. Alle disciplines komen in aanmerking: film, podiumkunsten, beeldende kunst, creatieve industrie (waaronder architectuur en vormgeving), cultuureducatie, cultureel erfgoed, en letteren. Met het Steunfonds zullen dit jaar tenminste 95 gevluchte kunstenaars in staat worden gesteld om hun werkpraktijk in Nederland voort te zetten. Per maker is maximaal € 9.000 beschikbaar. De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Als datum geldt de datum waarop de aanvraag compleet is ontvangen. De regeling staat (uiterlijk) open tot 15 november 2022 of zolang als het budget strekt.
18-07-2022
Dansgezelschap de Stilte had in 2021 de meeste internationale speelbeurten van alle Nederlandse podiumkunstgezelschappen. Dat blijkt uit de jaarlijkse gepubliceerde lijst van DutchCulture met alle internationale activiteiten van Nederlandse theatergezelschappen. Ondanks corona, speelde het jeugdgezelschap uit Breda in 2021 nog 73 dansvoorstellingen in het buitenland. DutchCulture, de kennis- en netwerkorganisatie voor internationale culturele samenwerking, stelt jaarlijks een lijst samen waarin alle internationale activiteiten van Nederlandse theatergezelschappen zijn opgenomen. Vanaf 2011 staat de Stilte al bovenaan de lijst met het hoogste aantal internationale speelbeurten als dansgezelschap. In 2021 realiseerde het gezelschap de meeste internationale speelbeurten van de gehele Nederlandse theatersector. De Stilte reisde onder meer naar Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg, Italië en Polen.
30-06-2022
Gent wil in 2030 culturele hoofdstad van Europa worden. In de aanvraag wordt niet alleen de nadruk gelegd op het grootstedelijke karakter van Gent zelf, maar ook op het omliggende platteland, tot Zeeland aan toe. Reden voor het provinciebestuur van Zeeland om de kandidatuur van Gent te steunen. Maar zelf heeft Zeeland ook ambities. Enkele jaren geleden stelden Terneuzen, Middelburg, Vlissingen en Goes al een bidbook op, waarin werd gemikt op 2033. Gezamenlijk zouden de ze dan culturele hoofdstad van Europa willen worden. Inmiddels is dat plan toegespitst op Middelburg. De nieuwe coalitie daar wil dat de Zeeuwse hoofdstad in 2033 de Europese hoofdstad is voor cultuur, met de nadruk op het thema mensenrechten. Met de steun aan Gent worden Zeeuwse plannen om enkele jaren later culturele hoofdstad te worden volgens cultuurgedeputeerde Anita Pijpelink niet in de wielen gereden. ,,Die zijn niet per se van de baan.”
27-06-2022
Galerieën vol internationale designers, gevels van gebouwen die een nieuwe print hebben en gigantische hallen vol designmerken met hun nieuwste collecties. Tijdens de Milan Design Week in juni 2022 kun je er niet omheen: design is overal. Ontwerpers van over de hele wereld trekken naar Italië om zichzelf te presenteren. Zo ook onze Brabantse designers. Simone Vos sprak met vier ontwerpers over hun nieuwe werk, Milaan en internationalisering.
21-06-2022
Het Franse mediabedrijf StudioCanal neemt een meerderheidsbelang in de Nederlandse filmdistributeur Dutch FilmWorks. Dutch FilmWorks is de grootste onafhankelijke filmdistributeur in de Benelux. StudioCanal is een grote speler in Europa waar het gaat om de productie, distributie en verkoop van films en series. De CEO van StudioCanal, Anna Marsh, die van Dutch FilmWorks, Willem Pruijssers hebben het nieuws tijdens CineEurope bekendgemaakt. Volgens de eerste informatie verandert er voor Dutch FilmWorks in Nederland niet veel. Het managementteam en de operationele structuur blijven ongewijzigd, laten de partijen in een verklaring weten. Voor de filmdistributeur biedt de overname van het aandelenpakket grote kansen. Het kan namelijk gebruik maken van het internationale netwerk en de distributiecapaciteit van de Franse maatschappij. In een reactie zegt Prijssers: 'Ik ben trots om – precies 25 jaar na de oprichting van Dutch FilmWorks – de samenwerking met StudioCanal aan te kondigen en daarmee de continuïteit van ons bedrijf voor de lange termijn te waarborgen. We bieden tegenwicht aan de grote Amerikaanse studio’s en geloven sterk in de kracht van lokale content en smaak.'
16-06-2022
DutchCulture houdt elk jaar bij welke internationale evenementen Nederlandse kunstenaars en culturele organisaties produceren en waaraan zij in het buitenland deelnemen. Dat helpt om inzicht te krijgen in de culturele impact van Nederlandse kunst over de hele wereld. Deze kaart over 2021 biedt een overzicht van de omvang, schaal en kenmerken van de Nederlandse internationale culturele aanwezigheid.
16-06-2022
Minister Hoekstra (BZ) en staatssecretaris Uslu (OCW) bieden de Tweede Kamer de evaluatie van het internationaal cultuurbeleid in de periode 2017–2020 aan. Bij de Kamerbrief zit als bijlage Evaluatie Internationaal Cultuurbeleid 2017-2020.
16-06-2022
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert samen met het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) een matchmakingtraject om Nederlandse en Vlaamse gameontwikkelaars samen te brengen. Beide fondsen willen hiermee de potentie van samenwerkingsprojecten benadrukken. Naast het delen van onder meer kennis, skills, netwerk en markt benadrukken de fondsen dat samenwerking ook financiële voordelen heeft. Nederlands/Vlaamse gameontwikkelaars kunnen namelijk voor samenwerkingsprojecten in beide landen subsidie aanvragen. Relevantie regelingen voor deze projecten zijn bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Regeling Digitale cultuur en de Regeling Internationalisering ontwerpsector. Vlaamse gameontwikkelaars kunnen een beroep doen een nieuwe co-ontwikkelingsregeling: de Vlaams/Nederlandse call of op de reguliere aanvraagrondes van het VAF gamefonds. Om Nederlandse en Vlaamse makers aan elkaar te koppelen hebben het Stimuleringsfonds en VAF een matchmaking opgezet via het online Meet2Match-platform. Hier worden vraag en aanbod samengebracht en kun je door de profielen bladeren op zoek naar een goede match. Nederlandse en Vlaamse gameontwikkelaars die een partner zoeken voor de ontwikkeling en uitvoering van een project kunnen zich hier registreren.
14-06-2022
Het Nederlands Filmfonds heeft samen met 8 andere Europese publieke fondsen het nieuwe internationale fonds New Dawn op het Cannes Filmfestival gepresenteerd. New Dawn richt zich op een divers, gelijkwaardig en inclusief filmlandschap. Een internationale filmindustrie die de vele stemmen en perspectieven in de samenleving naar voren brengt, heeft relevantie voor iedereen. De fondsen willen meer kansen en toegankelijkheid binnen de filmindustrie creëren voor filmmakers. Naast selectieve productiesteun die al is toegekend door een of meer van de deelnemende filmfondsen, kan de volgende bijdrage worden aangevraagd: € 200.000 voor een speelfilm (fictie of animatiefilm). € 100.000 voor een lange documentaire. Slechts een beperkt aantal projecten kan elk jaar door New Dawn worden ondersteund. Voor 2022 is het budget € 900.000,-. De aanvrager is verplicht de New Dawn-subsidie te besteden aan de productiekosten van de film. De deadline voor indiening is 27 juni 2022, 17:00.
14-06-2022
De Arts Infopoint UK Visa Guide staat online. Het helpt culturele professionals en organisaties die in het kader van werk naar het Verenigd Koninkrijk gaan.
09-06-2022
De voorstelling ‘The New Continent’ van International Theatre Collective Eindhoven (ITCE) combineert elementen van soap met een kritische beschouwing van machtsverhoudingen en machtsmisbruik. Het gezelschap is in 2017 opgericht, en bestaat deels uit Nederlanders, deels uit expats, met een zeer diverse herkomst: Italiaans, Roemeens, Frans, Indiaas, Grieks, Amerikaans. De stukken die het speelt, zijn in het Engels. We spelen stukken met thema’s die ons allemaal aangaan”, zegt regisseur Geert Niland, schrijver van The New Continent. „Het ITCE is niet alleen een theatergezelschap van getalenteerde amateurs met een internationale achtergrond. Het is ook een ontmoetingsplaats, een huiskamer voor makers en bezoekers. Het heeft een sociale functie waarin mensen elkaar inspireren. We hebben zegge en schrijve één native speaker. Aan deze productie doen negentien mensen mee, waarvan de meesten verbonden zijn aan ASML en Technische Universiteit Eindhoven. De leeftijd varieert van negentien jaar tot eind vijftig.” De voorstelling is nog te zien in Helmond, Eindhoven en Valkenswaard.
02-06-2022
The United Ukrainian Ballet Foundation is een initiatief van prima ballerina Igone de Jongh en Matthijs Bongertman (Senf Theaterpartners) en is opgezet ter bescherming, ondersteuning en het zichtbaar maken van de Oekraïense dans- en balletcultuur die sinds de Russische inval sterk onder druk is komen te staan. Op 31 mei werd The United Ukrainian Ballet Foundation officieel geopend door de burgemeester van ‘s-Gravenhage, Dhr. Van Zanen, samen met onder andere Maksym Kononeko, de Ambassadeur van Oekraïne. The United Ukrainian Ballet Foundation zet zich in om twee hoofdactiviteiten mogelijk te maken ter ondersteuning van gevluchte Oekraïense dansers en een belangrijk deel van de Oekraïense cultuur: The United Ukrainian Ballet Company en het Dutch Centre for Ukrainian Dancers. Het Dutch Centre for Ukrainian Dancers, o.l.v. Rinus Sprong, is een plek waar de dansers worden opgevangen en weer in vorm kunnen komen.
30-05-2022
Het kabinet maakt 1 miljoen euro vrij om kunstenaars te ondersteunen die voor de Russische agressie in Oekraïne gevlucht zijn. Daarmee kunnen deze makers uit Oekraïne en Rusland hun culturele en creatieve beroepen tijdelijk blijven uitoefenen in Nederland. De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Buitenlandse Zaken (BZ) stellen elk 500.000 euro beschikbaar. Staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media) heeft dit op 25 mei in een digitaal overleg laten weten aan de Oekraïense minister van Cultuur, Oleksandr Tkatsjenko. De regeling wordt op dit moment uitgewerkt door de zes Rijkscultuurfondsen: het Filmfonds, het Nederlands Letterenfonds, het Mondriaan Fonds, het Fonds Podiumkunsten, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Het Nederlands Letterenfonds zal namens de zes fondsen als penvoerder optreden. Het bijbehorende loket zal zo snel mogelijk worden geopend. De ministeries van OCW en BZ onderzoeken momenteel hoe in de nabije toekomst Oekraïense kunstenaars en erfgoed in Oekraïne kunnen worden ondersteund in de heropbouw van de cultuursector. Hierbij kun je denken aan bescherming, digitalisering en restauratie van erfgoed.
12-05-2022
Dankzij coproducties kunnen de beste talenten en financiële middelen worden aangetrokken en wordt de circulatie van audiovisuele werken vergroot. In de publicatie ‘’Co-productions that shine” worden de grondbeginselen van het coproduceren onderzocht, d.w.z. het delen van intellectuele eigendom (IP), verantwoordelijkheid, financiële en creatieve bijdragen, het versterken van de positie van de onafhankelijke producent en het koesteren van talent, alsmede het ontwikkelen van vaardigheden met het oog op coproducties met een sterke internationale uitstraling. Deskundigen uit de 26 EU lidstaten hebben tussen juni 2019 en december 2021 een zestal bijeenkomsten gehad waarin werd besproken hoe Europese coproducties te stimuleren. Deze OMC-werkgroep (open method of coordination) werd voorgezeten door Doreen Boonekamp, voormalig directeur Nederlands Filmfonds, en vice-voorzitter Alex Trăilă. Sociale en culturele waarde is minstens zo belangrijk als de economische impact, zo heeft de werkgroep vastgesteld. Het is raadzaam de samenwerking al in een zo vroeg mogelijk stadium te beginnen voor het vergroten van de complementariteit en continuïteit van steunregelingen. Een tiental aanbevelingen kwamen voort uit de discussies van deze OMC-groep en zijn gericht aan beleidsmakers, keyplayers en creatieven in de audiovisuele sector. Al met al laten ze zien hoe coproducties het potentieel hebben om een bijzondere bijdrage te leveren en de sector helpen de uitdagingen van de digitale revolutie, de COVID-19-crisis en de verduurzaming van de audiovisuele sector aan te gaan.
28-04-2022
DutchCulture vroeg jonge journalisten uit verschillende grote wereldsteden om in haar NewGen focus vast te leggen wat jonge makers en culturele professionals aldaar hebben gemaakt. Twee afleveringen : verslagen uit Casablanca en Warschau.
28-04-2022
In de eerste ronde van de regeling Internationalisering ontwerpsector van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie van 2022 zijn 14 projecten geselecteerd. De regeling staat open voor projecten uit de drie werkvelden die het Stimuleringsfonds vertegenwoordigt – vormgeving, architectuur en digitale cultuur – en voor projecten die bovendien wereldwijd kunnen plaatsvinden. De diversiteit van voorstellen is daardoor doorgaans groot. Er zijn deze ronde voorstellen gedaan voor onder meer onderzoek op het gebied van textiel en denim, stedenbouwkundig ontwerpend onderzoek en internationale bijdrages aan festivals, presentaties en tentoonstellingen. De projecten worden uitgevoerd in samenwerking met buitenlandse partners en vinden onder meer plaats in Duitsland, Japan, Frankrijk, Italië en België. Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd. Van de 23 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 14 gehonoreerd, waarvan 3 startsubsidies. Het honoreringspercentage komt daarmee op 61 procent. De sluitingsdata van de volgende rondes Internationalisering ontwerpsector zijn 3 mei en 22 september.
26-04-2022
Ben je podiumkunstenaar en wil je graag internationale contacten verkennen en uitbreiden tijdens een werkperiode in Parijs? Het Fonds Podiumkunsten geeft je de kans om van 6 november 2022 tot en met 26 februari 2023 intrek te nemen in het Van Doesburghuis. Je kunt daarbij gebruikmaken van de faciliteiten van het Atelier Néerlandais in het centrum van Parijs. Die locatie fungeert als (net)werkplaats voor Nederlandse makers en maakt het mogelijk om Franse gesprekspartners te ontmoeten en ontvangen. Het doel van de residentie is het stimuleren van de artistieke ontwikkeling en verdere verdieping van de praktijk van makers. De residentie is bedoeld voor een individuele maker of duo, actief in de podiumkunsten. Voor duo’s geldt dat er sprake moet zijn van structureel gezamenlijk werk. Samenwerkingsverbanden kunnen als (gelegenheids)duo worden beschouwd als ze voor de werkperiode een gezamenlijk plan indienen dat tot één resultaat leidt. Ook moet tenminste één maker werkzaam zijn in de podiumkunsten. In het verlengde van de multidisciplinaire praktijk van Theo en Nelly van Doesburg kan de tweede aanvrager afkomstig zijn uit een andere discipline. In verband met de campagne van het fonds rondom hedendaagse Nederlandse muziek in Frankrijk worden musici en componisten nadrukkelijk uitgenodigd om zich aan te melden. Deadline 25 mei.
07-04-2022
De Biënnale van Venetië (opgericht in 1895) geldt wereldwijd als het belangrijkste podium voor hedendaagse beeldende kunst. Van heinde en ver komen daar zo’n half miljoen bezoekers op af. Zoveel mensen worden ook dit jaar weer verwacht tussen 23 april en 27 november. Het werk van herman de vries werd er in 2015 getoond. De getoonde werken, waaronder twee enorme meerdelige installaties, werden alle verkocht. Na de Biënnale ontving hij van over de hele wereld uitnodigingen van galeries en musea. Vorig jaar had hij alleen al zeven solotentoonstellingen. Hij heeft het drukker dan ooit, zegt hij. Wat is de impact voor de deelnemende kunstenaars? Kunnen zij net als herman de vries zeggen dat de Biënnale zo gunstig voor hen uitpakte? NRC keek naar de carrières van de zeventien beeldend kunstenaars die Nederland sinds 2001 in Venetië vertegenwoordigden. En vroeg een aantal van hen wat het evenement hen bracht.
05-04-2022
Brabant C Scout Joy Arpots deelt zijn ervaringen en bevindingen over het culturele veld in Noord-Brabant en daarbuiten. Dit keer neemt hij ons mee een flink aantal landsgrenzen over: naar Dubai voor Expo2020.
31-03-2022
De Nederlandse podiumkunsten doen het al jaren goed in het buitenland. Makers en gezelschappen zijn graag geziene spelers op festivals en podia in Europa en ver daarbuiten. De waardering voor de artistieke kwaliteit en de professionaliteit van onze makers is groot. Aan dit succes heeft Dutch Performing Arts sinds 2014 een bijdrage kunnen leveren als zelfstandig opererend initiatief van het Fonds Podiumkunsten. De beleidsperiode liep officieel van 2017 tot en met 2020. Toen de coronacrisis het internationale speelveld ernstig beperkte, heeft het Fonds Podiumkunsten in overleg met de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Buitenlandse Zaken projecten kunnen uitstellen tot en met 2021. Hierdoor kon het fonds middelen die in 2020 niet werden besteed, zoals de reissubsidies, een jaar doorschuiven. In het vijfjaarverslag een aantal highlights en worden de professionals aan het woord gelaten die door Dutch Performing Arts zijn ondersteund.
22-03-2022
DutchCulture is in 2021 gestart met een aantal bijeenkomsten met jonge makers, d.w.z. makers onder de 30. Centraal stonden vragen als : Wat houdt hen gaande in hun werkproces? Wat zijn hun zorgen? Hoe verhouden zij zich tot de maatschappij? Welke nieuwe verhalen, samenwerkingsmethoden en ideeën introduceren zij? Welke kenmerken maken hen bijzonder geschikt voor internationale culturele uitwisseling? En wat zijn hun internationale ambities? In 2022 zullen er nog drie meet-ups worden georganiseerd, waarin wederzijdse inspiratie en kennisdeling centraal staan. De eerstkomende op 7 april zal zich richten op de impact van het digitale domein op de artistieke praktijken van NewGen kunstenaars en culturele professionals. Daarnaast zal DutchCulture inhoudelijk aandacht geven aan jonge mensen in de kunsten, zowel nationaal als internationaal, waarbij ze de aannames over wat precies een NewGen kunstenaar kenmerkt mogelijkerwijs zal bijstellen. DutchCulture gaat tevens individuele kunstenaarsportretten publiceren. In een nieuwe tijdschriftenreeks worden de lokale culturele scènes in zes steden over de hele wereld door de ogen van internationale correspondenten in kaart gebracht
21-03-2022
Nadat Nederland en Vlaanderen in 2016 gastland waren op de Frankfurter Buchmesse, zal dat in 2024 het geval zijn op de Leipziger Buchmesse. Op die manier moet een nieuwe generatie auteurs en kunstenaars uit de buurlanden in Duitsland meer bekendheid krijgen. Er is een actieve uitwisseling gepland met andere kunstdisciplines zoals podiumkunsten, beeldende kunsten, de creatieve industrie en film. Gerenommeerde Nederlandse, Vlaamse en Duitse culturele partners zullen bij de programmering worden betrokken. Het Nederlands Letterenfonds in Amsterdam, Flanders Literature in Antwerpen en de Nederlandse Ambassade en de vertegenwoordiging van Vlaanderen in Berlijn zijn verantwoordelijk voor de realisatie van de Nederlands-Vlaamse bijdrage aan de Leipziger Buchmesse.
17-03-2022
Voor iedere euro die het Filmfonds via het Netherlands Film Production Incentive toekent, wordt €4,22 uitgegeven aan productie in Nederland. De stimuleringsmaatregel heeft op die manier in de afgelopen zeven jaar €697 miljoen naar de Nederlandse filmindustrie laten vloeien. Dat blijkt uit de Monitor Economische Effecten van de Stimuleringsmaatregel Filmproductie in Nederland, die op 17 maart is gepubliceerd. De maatregel werd in 2014 ingevoerd. Doel van de Netherlands Film Production Incentive is om de productieactiviteit in Nederland te bevorderen en de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse filmindustrie te versterken voor hoogwaardige film- en AV-producties. De regeling is onderdeel van het cultuurbeleid van het Ministerie van OCW. Positief neveneffect is dat de stimuleringsregeling verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering binnen de Nederlandse filmsector te weeg brengt. Nederland staat steeds steviger op de kaart als film- en productielocatie. Een productiemaatschappij kan een financiële bijdrage tot 35% van de productiekosten ontvangen mits die aantoonbaar worden besteed in Nederland. Met deze zogenaamde cash rebate werd Nederland in één klap een stuk aantrekkelijker als locatie om films te maken. In de periode van juli 2014 tot en met december 2021 kregen 542 producties een bijdrage. Een meerderheid daarvan, 311 in totaal, betrof internationale coproducties. In 2017 werd de regeling uitgebreid naar high-end tv-series. Hiermee ontvingen 65 producties een financiële bijdrage van in totaal €39,5 miljoen. Dat resulteerde in €161,1 miljoen aan productie-uitgaven in Nederland, waarvan €133,4 miljoen direct gerelateerd is aan de regeling. De stimuleringsmaatregel voor tv-series was van tijdelijke aard en is recent weer gestopt. Het Filmfonds hoopt nu dat de positieve resultaten het Ministerie van OCW ervan overtuigen dat verlenging zinvol en gewenst is. Daar wordt in de loop van het jaar een beslissing over genomen.
17-03-2022
Wil je een samenwerkingsproject opzetten met een Duitse partner? Van 15 maart tot en met 15 april 2022 kan je subsidie aanvragen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie via de Open call Nederland-Duitsland Jonge Kunst. Het is een samenwerking tussen het fonds en het Duitse Fonds Soziokultur. De subsidie is voor projecten op het gebied van cultuurparticipatie en -educatie. De fondsen zijn met name geïnteresseerd in bijzondere vormen van samenwerking, vernieuwende projecten en verduurzaming. Zij dekken beiden 50% van elk project
17-03-2022
In onze moderne en verlichte wereld zou ik verwachten dat ontwikkelde samenlevingen hun politieke problemen kunnen oplossen middels vreedzame onderhandelingen. Ik had nooit gedacht dat ik me zou schamen voor Rusland. Ik ben altijd trots geweest op de enorme hoeveelheid talent die ons land rijk is en op onze culturele en atletische prestaties. Het is erg pijnlijk om te horen dat er mensen sterven, hun thuis kwijtraken of hun huis moeten achterlaten. En wie had een paar weken geleden kunnen denken dat dit alles zou gebeuren? We bevinden ons dan misschien wel niet in het epicentrum van dit conflict, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor zo’n wereldwijde catastrofe." De Russische Olga Smirnova, prima ballerina bij het wereldberoemde Bolshoi Ballet heeft besloten zich aan te sluiten bij Het Nationale Ballet. Ze is sinds 16 maart per direct aan de slag gegaan. Smirnova sprak zich kort geleden uit tegen de Russische invasie in Oekraïne. Voor haar was de situatie in Rusland onwerkbaar geworden. Door de oorlog in Oekraïne zijn er ook geen artistieke samenwerkingen meer die zo belangrijk zijn in de danswereld. Smirnova kiest voor Nederland omdat een samenwerking met Het Nationale Ballet al lang op haar verlanglijst staat, het gezelschap internationaal goed bekend staat en een breed repertoire heeft, klassiek en hedendaags. Bovendien heeft ze een enorme bewondering voor huischoreograaf Hans van Manen en voor balletmeester Larissa Lezhnina die eenzelfde Russische achtergrond en scholing heeft gehad als zij. De 22-jarige rijzende ster en tweede solist van het Mariinksy Ballet in Sint-Petersburg en van oorsprong Braziliaanse danser Victor Caixeta treedt ook toe tot het gezelschap van Het Nationale Ballet. "Door omstandigheden heb ik de moeilijke beslissing genomen om Rusland te verlaten, de plek die ik bijna vijf jaar mijn thuis heb genoemd, en het theater dat me een geweldige start in mijn professionele carrière heeft gegeven. Ik kijk ernaar uit om bij Het Nationale Ballet aan de slag te gaan en verder te groeien als artiest en persoon." Brandsen is blij met zijn komst. "Victor is een bijzonder getalenteerde en charismatische danser die we graag bij ons gezelschap verwelkomen", aldus Ted Brandsen
10-03-2022
TransArtists is onderdeel van DutchCulture en deelt kennis en ervaring over artist-in-residence programma's, internationale mogelijkheden voor creatieve professionals om tijdelijk elders te verblijven en te werken. Bekijk de laatste open calls van TransArtists om te helpen een internationale netwerk op te bouwen of uit te breiden
10-03-2022
Het kabinet heeft op 9 maart een brief aan de Tweede Kamer gestuurd met een solidariteitsverklaring voor Oekraïne en uitgangspunten culturele samenwerking met de Russische Federatie en Belarus.
01-03-2022
Elk jaar organiseert de Nederlandse Ambassade in Brussel vier open calls voor subsidieaanvragen. Een subsidie kan aangevraagd worden voor Nederlandse culturele projecten in België of Nederlands-Belgische partnerprojecten. De Nederlandse Ambassade in België ondersteunt culturele projecten van professionele makers en organisaties. Alle disciplines komen in aanmerking, er is in het bijzondere aandacht voor projecten op het gebied van hedendaagse kunst, erfgoed, muziek en digitale cultuur. Ook multidisciplinaire projecten worden met interesse verwelkomd, evenals projecten die inzetten op participatie, inclusie en grensoverschrijdende culturele uitwisseling. Culturele projecten in heel België kunnen worden ondersteund, met speciale aandacht voor projecten die plaatsvinden in Wallonië en de Euregio. Eerstkomende deadline is 13 maart. Later in het jaar zijn er nog open calls met deadlines in juni, september en december.
24-02-2022
Minister Hoekstra (BZ) stuurt de antwoorden op vragen over de voortgang van het internationale cultuurbeleid in 2020 naar de Tweede Kamer.
17-02-2022
Via de tijdelijke steunmaatregel voor literair vertalers uit het Nederlands en Fries zijn in de loop van 2021 in totaal 218 fragmentvertalingen in vele genres gerealiseerd: van kinder- en jeugdliteratuur tot non-fictie, van poëzie tot beeldverhaal. 156 vertalers ontvingen een opdracht voor het vertalen van een lang fragment van 6.000 woorden uit het door hen voorgestelde boek(en) en promotie rondom deze titel(s). Hiermee zijn niet alleen de geaccrediteerde vertalers ondersteund, maar wordt ook de acquisitie van Nederlandse literatuur in maar liefst 34 taalgebieden gestimuleerd. Een aantal vertalers boekte daarbij al vroeg succes: van 30 titels zijn in 17 talen de rechten verkocht. Geaccrediteerde literair vertalers uit het Nederlands en Fries konden een aanvraag indienen voor een of meer titels die in de afgelopen drie jaar in de verschillende brochures van het Nederlands Letterenfonds zijn opgenomen of zelf een relevante titel aandragen. De opdrachtregeling fragmentvertalingen is in 2021, in licht gewijzigde vorm, voor de tweede keer als tijdelijke steunmaatregel uitgevoerd. De fragmentvertalingen zijn nu ook gedeeld met de rechtenmanagers van de betreffende Nederlandse uitgeverijen. Zo kunnen alle voor de promotie relevante partijen elkaars werk versterken. Voor internationale uitgeverijen kunnen deze fragmentvertalingen indirect ook een verlaging van de vertaalkosten betekenen; uiteraard kunnen de uitgevers ook een Translation grant aanvragen als ze een van de genoemde titels aankopen en op de markt brengen. In totaal is binnen de tijdelijke steunmaatregel € 327.000 toegekend voor fragmentvertalingen.
03-02-2022
DutchCulture en de werkgroep Internationalisering van Regioprofiel Cultuur BrabantStad verwelkomen op 22 februari culturele organisaties en makers van alle disciplines uit de provincie Noord-Brabant. Het verkennen en waarmaken van internationale ambities staat deze dag centraal. Adviseurs van DutchCulture delen hun kennis van specifieke landen, Europese subsidiemogelijkheden, mobiliteitsvraagstukken en informatie over residenties wereldwijd.
27-01-2022
CreativeNL is de nieuwe naam van het internationaliseringsportal van de Nederlandse creatieve industrie, voorheen bekend als Creative Holland. De naamswijziging sluit aan bij de eerder ingevoerde Netherland Branding en is tevens het gezicht van een strategie gericht op Duitsland, China en de VS. CreativeNL stimuleert Nederlandse ondernemers in de creatieve industrie om ook in het buitenland te ondernemen. Het programma werd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) uitgevoerd door de Federatie Creatieve Industrie (FCI).
25-01-2022
Fast Forward, het programma van het Fonds Podiumkunsten, biedt talentvolle midcareer makers de gelegenheid hun vleugels internationaal uit te slaan. Zij krijgen de gelegenheid om met toonaangevende buitenlandse producenten een samenwerking aan te gaan. Op deze manier werken de makers aan hun persoonlijke artistieke ontwikkeling, internationale positionering en netwerkverbreding. Johan Gijsen voegde als intendant van het traject Nana Adjoa, TENT, huis voor hedendaags circus, Astrid Boons, Nicole Beutler toe aan de definitieve selectie voor Fast Forward 2. Waarmee zij een volgende stap in hun artistieke ontwikkeling kunnen zetten.
24-01-2022
De Groningse band The Vices is de winnaar van het Cultuurfonds Pop Stipendium 2022 en ontvangt daarmee het prijzengeld van 10.000 euro. Dit is bekend gemaakt tijdens de online editie van ESNS (Eurosonic Noorderslag). Met dit stipendium beloont het Prins Bernhard Cultuurfonds jaarlijks een veelbelovende artiest of band. Naast The Vices waren GGGOLDDD en Nana Adjoa genomineerd. Zij ontvangen ieder 1000 euro van het Cultuurfonds. De genomineerden werden uitgenodigd een plan te schrijven voor een volgende stap in hun muzikale carrière. Het winnende voorstel van The Vices was zeer concreet: kracht bijzetten aan de release van het volgende album, naast Nederland in ook Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Dat doen ze met een doordacht en getrapt plan waarin hun eigen festival, het ViceFest, ook plaats gaat vinden in Berlijn, Antwerpen en Londen. Daarbij maakt de band gebruik van bestaande en nieuwe internationale contacten waarin de jury alle vertrouwen heeft.
24-01-2022
Nederlandse popmuziek heeft door de uitbraak van de coronapandemie veel minder geld opgebracht in het buitenland. Optredens werden na de uitbraak van het longvirus wereldwijd gecanceld. De ‘export’ van Nederlandse pop daalde daardoor in 2020 met ruim twee derde, berekenden onderzoekers in opdracht van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Definitieve cijfers over vorig jaar zijn er nog niet, maar naar verwachting zullen de cijfers voor 2021 ook niet goed zijn, zegt directeur Frank Helmink van Buma Cultuur. Volgens onderzoekers van Perfect & More voegden de opbrengsten van Nederlandse popmuziek in het buitenland in 2020 75,3 miljoen euro toe aan de Nederlandse economie. Dat is 65 procent minder dan in het voorgaande jaar. Het hardst daalden de inkomsten uit optredens van popartiesten over de landsgrens. Hier ging ruim driekwart van de inkomsten verloren. De popindustrie verdiende in vergelijking met 2019 wel iets meer aan auteursrechten op muziek. Optredens van Nederlandse artiesten waren in 2020 goed voor net geen 33 miljoen euro aan muzikale export. Vergoedingen voor auteursrechten en andere rechten die artiesten op hun werken hebben leverden in het buitenland 31,1 miljoen euro op. Daarnaast verdiende de sector 11,5 miljoen euro aan de exploitatie van opnamen in het buitenland, bijvoorbeeld betaalde downloads van Nederlandse popliedjes.
18-01-2022
Al kort na het uitbreken van de corona-epidemie bleek dat animatie zich in tegenstelling tot live-actionfilms gemakkelijk aanpaste. Nederlandse animatiestudio’s bleven op volle kracht doorwerken waar andere filmproducties soms worstelden met protocollen en lockdowns. Voor de Utrechtse animatieproducent il Luster bijvoorbeeld is werken op afstand „niet ideaal”, maar animatieproducent en -scenarist Michiel Snijders vertelt dat het bij hen „prima” verliep omdat de studio door internationale co-producties al gewend was te overleggen via videobelprogramma’s, chat of virtuele ‘whiteboards’. „Daarnaast is het vak van een animator – of deze persoon nu in de studio zit of thuis – zeer individualistisch.” Animatoren werken meestal in hun eentje achter de computer aan frames die later worden samengevoegd tot een film. Voor de Nederlandse animatiestudio’s betekende de coronacrisis soms onstuimige groei. Hoe komt dat? Sabeth Snijders sprak met betrokkenen. Die beamen dat jonge, pas afgestudeerde animatoren het meest last hebben van corona. Ook door het annuleren van fysieke animatiefestivals. Tijdens de pandemie werden er meer ideeën voor animatiefilms ontwikkeld, ook door makers die normaal gezien schrijven voor live-actionfilms. Of er een toename aan animatiefilms aankomt, ligt dan niet aan de pandemie, maar doordat de animatie-industrie wereldwijd al jaren groeit en corona geen obstakel bleek zoals bij live-actionfilms. En omdat streamingplatformen allemaal op zoek zijn naar originele producties
10-01-2022
‘Door de voortdurend wisselende corona-eisen is het varen in de mist. Als dansers na afloop een week in quarantaine moeten, hebben wij een probleem. En wat als een danser onderweg besmet raakt en in isolatie moet, terwijl de rest doorreist? De risico’s zijn groot, de alternatieven gering.’ Dat zegt Willemijn Maas, zakelijk directeur van het Haagse dansgezelschap NDT2, de jonge tak van Nederlands Dans Theater, over het op buitenlands tournee gaan. Ook Jan Baanstra van jeugddansgezelschap De Stilte uit Breda worstelt met de bezetting voor optredens in België, Duitsland, Italië en Frankrijk. ‘Ik heb een extra danser moeten aannemen, omdat een aantal van onze veertien dansers niet is gevaccineerd. Eén vanwege medische redenen, anderen vanwege principiële bezwaren.’ Behalve de onvoorspelbare reisregels binnen Europa baart ook de achterblijvende vaccinatiegraad onder dansers zorgen, al zijn er geen precieze cijfers. Baanstra spreekt een vermoeden uit waarom dansers sneller geneigd zijn te vertrouwen op hun eigen immuunsysteem. ‘Ze zijn jong, enorm fit en leven extreem gezond.’ Van buitenlandse dansers kan hij zich voorstellen dat ze vanuit hun thuisfront andere informatie en adviezen krijgen dan hier in Nederland. ‘Bovendien behoorde hun leeftijdscategorie lange tijd niet tot de risicogroep.’ Bijna alle Nederlandse dansgezelschappen staan over de grens hoog aangeschreven, van Club Guy & Roni tot Ann Van den Broek, van Introdans tot Het Nationale Ballet en van De Stilte tot Scapino Ballet Rotterdam en NDT. In 2021 ging echter al een streep door tournees buiten Europa. Baanstra: ‘Wij worden veel gevraagd in China, Zuid-Korea en Zuid-Afrika. Maar die grenzen zijn dicht.’ Annette Embrechts over de problematiek.
20-12-2021
In de zesde ronde van 2021 zijn 50 subsidies door het Letterenfonds in het kader van de Translation Grants toegekend aan buitenlandse uitgevers van Nederlandse literatuur. De ‘translation grants’ zijn bestemd voor de vertaling van Nederlandse fictie, kinder- en jeugdliteratuur, non-fictie en poëzie. In totaal is € 157.612 toegekend voor de vertaling van deze publicaties. In de zevende ronde van 2021 zijn er 30 subsidies toegekend aan buitenlandse uitgevers van Nederlandse literatuur, voor een totaalbedrag van € 102.306,00.
14-12-2021
Zes Nederlandse coproducties ontvangen Europese realiseringssteun via het coproductiefonds Eurimages voor een totaalbedrag van € 1.385.000. Dit werd op 8 december besloten tijdens de 164ste (virtuele) vergadering van de Board of Management, waar een hoog aantal van 77 projecten voorlag. Er zijn vier majoritaire en twee minoritaire films van Nederland geselecteerd voor steun. Met een totaal bedrag van €4.165.000 is de totale in 2021 door Eurimages toegekende bijdrage de hoogste in de geschiedenis van het lidmaatschap van Nederland. In de laatste 11 jaar is voor €28,6 miljoen aan steun voor Nederlandse films binnengehaald. Dit was de laatste ronde waarbij vertegenwoordigers van de landen met een Eurimages lidmaatschap werden ingezet voor de presentatie van projecten en deelname aan de coproductiewerkgroep. Vanaf 1 januari 2022 zal een groep onafhankelijke experts over de projecten oordelen, zonder presentaties vooraf.
24-11-2021
Hoe kan een residentie bijdragen aan de ontwikkeling van talentvolle schrijvers? Kim van Kaam deed hier onderzoek naar in de VS, met als doel een eigen residentieprogramma op te zetten voor schrijvers. Wat kunnen reizen, een andere plek en ontmoetingen voor makers betekenen? Kim van Kaam is redacteur, programmamaker en literair agent bij De Nieuwe Oost | Wintertuin. Daarnaast is zij artistiek coördinator van het internationale project CELA. Plaats, plek en ruimte : een onderzoek naar de functies van residenties in makerschap. Boekman Extra 28, november 2021.
18-11-2021
Ministers Knapen (BZ) , de Bruijn (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en van Engelshoven (OCW) sturen de jaarlijkse rapportage over de uitvoering van het internationaal cultuurbeleid naar de Tweede Kamer. In het rapport Internationaal Cultuurbeleid 2020 staat een overzicht van projecten en resultaten van Nederlandse culturele activiteiten in de wereld. Dit gebeurt aan de hand van de doelen van het internationaal cultuurbeleid en met speciale aandacht voor internationale erfgoedsamenwerking.
11-11-2021
Matthijs Wouter Knol is sinds januari 2021 directeur van de European Film Academy in Berlijn. Lange tijd reikte de EFA alleen de jaarlijkse European Film Awards uit maar inmiddels heeft het grote ambities om de Europese film onder de aandacht van het publiek te brengen. Filmkrtant sprak met hem over de plannen. Begrijp me goed, ik ben opgegroeid met Terminator en niet met Angelopoulos of Visconti. Maar zoals op zoveel terreinen: als je alles aan de markt overlaat, zullen uitzonderlijke, afwijkende films niet meer gemaakt worden. Dat zie je aan wat er in de VS geproduceerd wordt. “We moeten zeker niet de kant op van de Amerikaanse filmindustrie. Het is alleen te makkelijk om te zeggen wat we niet willen. In Europa blijkt het lastiger om te zeggen wat je wel wilt. De Academy kan helpen om die visie te formuleren.” (…) Een visie op wat Europese film is? ”Dat, en op hoe we die Europese film kunnen beschermen. Op nationaal niveau gaat dat nooit werken, omdat de kosten en de opgaven daarvoor gewoon te groot zijn. Samenwerking is noodzakelijk en dat is niet altijd makkelijk. Het kost ook zeker een decennium om te realiseren. Dat is mijn doel en de reden dat ik naar de EFA ben gegaan.”
02-11-2021
Het Dance Hiphop R&B Depot van Dutch Music Export is bedoeld voor Nederlandse artiesten die artistiek-inhoudelijk actief zijn binnen de internationale dance, hiphop en R&B scene. Om Nederlandse dance, R&B en hiphop te ondersteunen in een internationale setting en te voorkomen dat kansen blijven liggen, het creatieve ecosysteem en de voedingsbodem van jong talent uitgeput raakt, realiseert Dutch Music Export deze regeling. Er kan maximaal €2500 worden aangevraagd per individuele aanvraag. Om de positie van de Nederlandse dance, hiphop en R&B te stimuleren, wil Dutch Music Export de komende twee jaar extra inzetten op jong talent. Door het wegnemen van financiële blokkades en het creëren van creatieve, internationale samenwerking, kan een nieuwe doorstroming van talent op gang worden gebracht. Dit ‘bandwagoneffect’ krijgt een incubatietijd van twee jaar waarin talenten gedurende een bepaalde periode creatief en zakelijk ondersteund worden door Dutch Music Export bij het aanjagen van hun internationale carrière. Voor het bereiken van optimale effectiviteit wordt gekozen voor een meer holistische aanpak die de artiest autonomie geeft de carrièrestappen naar eigen inzicht te stimuleren waarbij kosten voor internationale promotie, alsmede beperkte bijdragen in reis-, verblijf- en visakosten in aanmerking komen voor de regeling. Dutch Music Export is een initiatief van Fonds Podiumkunsten, Buma Cultuur en de Stichting Popcoalitie.
02-11-2021
Het programma Structurele Meerjarige Regeling van Dutch Music Export biedt Nederlandse artiesten met internationale ambities en een bewezen internationale status de kans om te werken aan de ontwikkeling en uitvoering van een strategisch plan voor marktverkenning en marktverruiming in het buitenland. De Structurele Meerjarige Regeling is bedoeld voor artiesten binnen het genre popmuziek die gevestigd zijn in Nederland en artistiek-inhoudelijk actief zijn binnen de internationale recording- en live-muziekindustrie. De regeling is tot en met 29 november 2021 aan te vragen. Het subsidiebedrag kan worden ingezet om een internationaal promotieplan te ontwikkelen en uit te voeren, over een periode van maximaal twee jaar. Deze subsidie kan bijvoorbeeld worden besteed aan de verkenning van buitenlandse markten, ontwikkeling van een marketingplan en gerichte benadering van buitenlandse programmeurs, festivals en ondersteunende partners. De maximale bijdrage is 50.000 euro voor twee jaar. Er kunnen maximaal drie artiesten per jaar gebruik maken van de regeling. Artiesten - eventueel middels hun vertegenwoordigers - die een rechtspersoonlijkheid hebben komen in aanmerking voor het programma. Artiesten die reeds een instellingssubsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (BIS) ontvangen komen niet in aanmerking. Dutch Music Export is een initiatief van Fonds Podiumkunsten, Buma Cultuur en de Stichting Popcoalitie.
21-10-2021
Op 1 oktober organiseerde DutchCulture haar eerste openbare New Generations meet-up. Een diverse groep van 18 jonge kunstenaars kwam vertellen over hun ervaringen met werken in het buitenland tot nu toe, maar ook over hun internationale ambities voor de toekomst. Wie zijn zij en hoe ver reiken hun dromen? Hoe gaan ze nieuwe samenwerkingen aan en hoe steken ze grenzen over? Met welke worstelingen en uitdagingen worden ze geconfronteerd? Een verslag.
20-10-2021
Voor creatieve Nederlandse ondernemers die in Frankrijk activiteiten willen ontplooien is het Atelier Néerlandais in Parijs een belangrijk instituut. Het atelier Néerlandais is het platform voor Nederlandse kunst en cultuur in Frankrijk. Het is een onderdeel van de Nederlandse ambassade en omvat onder meer een ledenvereniging voor creatieve ondernemers. Ze kunnen werken bij het atelier, tentoonstellen, maar ook hun klanten daar ontmoeten. ,,Wij begeleiden ze en proberen ze op weg te helpen”, zegt Lilian Widdershoven, hoofd van het atelier. Ze was in Eindhoven vanwege de Dutch Design Week. Het lidmaatschap kost 150 euro. ,,Het kan gaan om ondernemers in mode, kunst of design, maar ook een onderwijsinstelling als Avans Hogeschool en architectenbureau MVRDV (Winy Maas) is lid. De ledenlijst telt bedrijven, groot en klein, die we een opstapje in Parijs kunnen bieden.” Patrick Wiercx sprak met haar over het Atelier en hoe cultureel ondernemen in Frankrijk in zijn werk gaat.
16-09-2021
De Schrijverscentrale en de Taalunie lanceren in samenwerking met Literatuur Vlaanderen en het Nederlands Letterenfonds 'Schrijver op je scherm wereldwijd'. Scholen en universiteiten buiten Nederland en Vlaanderen met het vak Nederlands als Vreemde Taal kunnen hun programma verrijken met een online bezoek van een Nederlandse of Vlaamse schrijver of illustrator. Schrijver op je scherm wereldwijd is onderdeel van de vernieuwde financieringsregeling Schrijversbezoek wereldwijd van de Taalunie, in samenwerking met De Schrijverscentrale, het Nederlands Letterenfonds en Literatuur Vlaanderen. Via die financieringsregeling stimuleren en ondersteunen we bezoeken van schrijvers en illustratoren aan de naar schatting 400.000 leerlingen en studenten die Nederlands als Vreemde Taal leren. Zo worden Nederlandstalige verhalen de wereld in gestuurd. Naast het bestaande aanbod waarbij de schrijver fysiek op bezoek komt, behoort nu ook een online schrijversactiviteit tot de mogelijkheden.
16-09-2021
Margot Dijkgraaf ontvangt op 20 september 2021 de Gouden Ganzenveer ‘vanwege haar grote rol als een sensibele en erudiete ambassadeur van de letteren’. In een artikel beschrijft de tussen Amsterdam en Parijs pendelende literatuurcriticus en auteur hoe de Nederlandstalige en de Franstalige literaire wereld naar elkaar kijken. Daarbij belicht ze ook de essentiële rol van vertalers: zij zijn de passeurs de culture bij uitstek.
08-09-2021
Volgens prins Constantijn, erevoorzitter van het Prins Claus Fonds, is het overduidelijk dat er een gebrek aan geld is binnen de Nederlandse cultuursector. “Het gaat nu over de Formule 1. Ik hoorde ook de klacht van een saxofoniste uit Groningen, die voor de kleine zaal van het Concertgebouw niet werd betaald. Dat is fundamenteler: dat zijn professionele musici in een professionele omgeving waar zij hun brood móeten verdienen, zoals het Concertgebouw". "Dat heeft wel iets te maken met hoe je cultuur waardeert. We zijn langzamerhand in een situatie gekomen waar blijkbaar zo weinig geld is voor cultuur dat cultuurhuizen moeten bezuinigen op het geld dat ze kunnen betalen voor hun kunstenaars." NRC sprak met hem. Zowel ontwikkelingssamenwerking als cultuur staan „als begrippen onder enorme druk, ook van overheidsfinanciering”, zegt hij. „Dus hoe zorg je als fonds dat je je én zelfstandiger organiseert en financiert, én aan de andere kant met de beperking die je hebt meer impact kunt maken.” Van de ruim 7,6 miljoen euro inkomsten van het fonds in 2020 kwam 45 procent van het ministerie van Buitenlandse Zaken, de rest onder meer van de Nationale Postcode Loterij en particuliere sponsors. Het Prins Claus Fonds, dat 25 jaar bestaat, deelt jaarlijks prijzen uit aan kunstenaars, cultuurdragers en culturele organisaties in Afrika, Azië, Latijns Amerika en de Cariben. De ideeën van prins Claus over ontwikkelingssamenwerking zijn leidend: mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling en daarbij is cultuur een essentieel onderdeel. Op de vraag ‘’wat levert het Nederland op”, antwoordt hij : „Renderen blijft een platte vraag. Je kunt ook zeggen: we doen dit omdat we geloven dat we als Nederland een bijdrage dienen te leveren aan de ontwikkeling, economische en ook sociale en culturele groei van landen die het moeilijker hebben.”
01-09-2021
Wat hebben Nederlandse kunstenaars samen met Belgische partners bereikt? Wat zeggen de cijfers over de impact van de pandemie op de internationale activiteiten? Renske Ebbers, adviseur van DutchCulture over de invloed van corona op de culturele samenwerking tussen Nederland en België in 2020.
30-08-2021
In april dit jaar introduceerde het Fonds Podiumkunsten het programma internationale promotie . Hiermee ontvangen gezelschappen en ensembles een bijdrage om een internationaal promotieplan te ontwikkelen en uit te voeren, over een periode van maximaal twee jaar. Een onafhankelijke commissie selecteerde acht organisaties. Aan de volgende organisaties werden de volgende bedragen toegekend. Anoek Nuyens: € 50.000 ; Arno Schuitemaker: € 48.940 ; Katja Heitmann: € 33.340 ; Ensemble Klang: € 50.000 ; Naomi Velissariou: € 50.000 ; Slagwerk Den Haag: € 34.500 ; Strijbos & van Rijswijk: € 50.000 ; Tin Men & The Telephone: € 50.000. Het budget voor deze ronde is 400.000 euro; de maximale bijdrage is 50.000 euro voor twee jaar. Het deel van het budget dat in deze ronde niet is toegekend wordt toegevoegd aan de volgende ronde; het programma internationale promotie gaat in 2022 opnieuw open voor aanmeldingen.
05-08-2021
Britse artiesten mogen zonder visum op korte tournee door 19 Europese landen, waaronder Nederland. Dat deelde de Bitse regering mee op 4 augustus. De overeenkomst geldt ook voor de roadcrew, onder wie geluidstechnici en tourmanagers, die met de entertainers mee naar het buitenland reizen. De maatregel gaat in zodra de coronamaatregelen zijn afgeschaft. De Britse artiestenvakbond Equity laat weten dat de deal een „late maar welkome eerste stap is, maar niet voldoende om te komen waar we moeten zijn.” De vakbond wil graag snel meer duidelijk over hoe de overeenkomst in de praktijk zal werken, met de juiste definities van „een korte tournee”. Ook staat in de huidige overeenkomst dat er per land slechts drie keer gestopt mag worden, wat voor een rondreizende artiest in een groot land als Duitsland volgens de bond „onvoldoende” is.
04-08-2021
Het Filmfonds wil de komende jaren meer aandacht geven aan de ontwikkeling van filmprojecten die mede worden geproduceerd met landen waarmee Nederland een koloniaal verleden heeft. Op het festival van Cannes is op 10 juli een nieuw coproductiefonds met Zuid-Afrika gepresenteerd. Directeur Bero Beyer wil de komende jaren soortgelijke projecten initiëren met Indonesië, Suriname en het Caribisch gebied. De maatregel staat dit najaar open voor aanvraag.