19-05-2022
In culturele leerecosystemen zijn goede gidsen essentieel. Zij helpen kinderen en jongeren om hun weg te vinden en bieden hen kansen om hun talenten te ontplooien. Wat is er nodig om een succesvol gids te zijn? Bea Ros met de inhoudelijke terugkoppeling van het LKCAtelier van 21 april jl.
12-05-2022
Kinderen die buiten school actief lezen, sport- of muziekles krijgen en wel eens een museum of theater bezoeken, presteren veel beter op de basisschool. Dit zorgt volgens nieuw onderzoek voor ongelijkheid met leerlingen die veel minder toegang hebben tot zulke hulpmiddelen. Op scholen waar kinderen weinig buitenschoolse activiteiten ondernemen, zijn de leerprestaties lager. Dat komt naar voren uit een onderzoek van bureau SEO Economisch Onderzoek onder scholen in heel Nederland. Een brede ontwikkeling, toegang tot voorzieningen en voldoende ontspanning blijken essentieel voor een geslaagde schoolperiode. Daar ontbreekt het nu nogal eens aan. Zo zijn museum- (21 procent) en theaterbezoek (17 procent) exclusieve activiteiten voor hun leerlingen in groep 5, volgens de honderden ondervraagde leerkrachten. Ook heeft slechts 15 procent van de kinderen muziekles, 37 procent heeft minder dan tien kinderboeken in bezit. Ongeveer de helft van alle kinderen bezoekt de natuur. En één op twintig kinderen heeft zelfs thuis geen eigen bed. Eerder bleek al dat de buurt en het gezin waarin kinderen opgroeien invloed hebben op hun kansen in het leven. Het onderzoek ‘Gevolgen van kansenongelijkheid’ laat nu ook zien dat de schoolprestaties daadwerkelijk lijden onder een gebrek aan leerzame activiteiten buiten schooltijd. ,,Er ontstaat ongelijkheid, omdat er grote verschillen zijn in welke mate ouders hun kinderen toegang kunnen bieden tot bijvoorbeeld cultuurbezoeken, kinderboeken of een eigen kamer”, aldus de onderzoekers.
28-04-2022
Onderwijskansen zijn namelijk medebepalend voor de prestaties, het welzijn en ook de toekomstperspectieven van leerlingen. Daarom speelt dit thema een belangrijke rol binnen de onderwijsvernieuwingen de komende jaren, zoals Cultuureducatie met Kwaliteit en Curriculum.nu. Maar wat houdt gelijke kansen eigenlijk in hoe verhoudt het zich tot diversiteit? En hoe pas je inclusie toe? Op 12 mei is het LKCAtelier gewijd aan de rol van diversiteit en inclusie in relatie tot cultuureducatie.
17-02-2022
Kansengelijkheid is een probleem in Nederland. Het onderwijs werd lang gezien als de plek waar ongelijkheid werd bestreden. In de praktijk blijkt het een plek te zijn waar ongelijkheid verder wordt vergroot. Corona heeft dat nog verder versterkt. Niet voor niets wordt de komende jaren gewerkt aan herstel in het onderwijs via het Nationaal Programma Onderwijs. Maar het onderwijs is niet de enige partij die een rol speelt in gelijke kansen op ontwikkeling van de talenten van alle kinderen. Als scholen en aanbieders op het gebied van natuur, cultuur, wetenschap, sport en techniek beter samenwerken, kunnen alle kinderen en jongeren dichtbij huis hun talenten ontwikkelen. Sanne Scholten en Yuri Matteman roepen het nieuwe kabinet én de nieuwe gemeentebesturen op om te investeren in leerecosystemen.