25-05-2023
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en stichting Méér Muziek in de Klas verbreden hun samenwerking om de kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs te bevorderen. Met haar expertise, slagkracht en netwerk verbindt de stichting lokale initiatieven door heel Nederland aan het programma School en Omgeving van het ministerie van OCW. De stichting verlegt daarbij de focus van alleen muziek naar een gevarieerd buitenschools creatief aanbod om kinderen uit alle lagen van de samenleving dezelfde kansen te bieden. Om dit te realiseren, zal de stichting haar werkzaamheden uitbreiden en verrijken om kinderen en jongeren uit de genoemde doelgroep meer perspectief te bieden, met meer culturele en creatieve disciplines, zoals mode, koken, dans en toneel. Daarbij focust de stichting zich binnen ‘Méér Kunst en Cultuur in School en Omgeving’ nu, naast het basisonderwijs, eveneens op het voortgezet onderwijs. Het vernieuwde programma is gericht op lessen en activiteiten in de naschoolse omgeving. De subsidieregeling School en Omgeving van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft als doel meer leerlingen een breed buitenschools aanbod te bieden, zoals sport, cultuur, natuur en techniek. Dit moet aansluiten bij de lokale behoefte en persoonlijke omgeving, zodat kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontplooien, ongeacht hun thuissituatie of achtergrond. Door een stimulerende omgeving te bieden, kunnen zij hun vaardigheden ontwikkelen, wat bijdraagt aan meer kansengelijkheid in het onderwijs en een gelijkwaardige deelname aan de maatschappij. Het programma ‘Méér kunst en cultuur in School en Omgeving’ werd 23 mei afgetrapt door erevoorzitter Koningin Máxima en minister Wiersma in Den Haag.
02-05-2023
Met klasgenoten naar het theater? In 2022 bezochten meer dan 12.000 scholieren uit Tilburg een schoolvoorstelling. Zes jaar geleden waren dat er amper 1500. Zoveel kinderen?’ ,,Het is belangrijk dat alle kinderen in Tilburg met cultuur in aanraking komen”, zegt Gwen Sengers, programmeur Educatie en Jeugd bij de Schouwburg Concertzaal. Sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind staat op één. ,,Cultuur stimuleert de hersenontwikkeling, creativiteit, inleving en het empathisch vermogen. Wat is eerlijk, wat is gerechtigheid? Scholieren herkennen zich in wat op het podium gebeurt.” En het mag best af en toe ingewikkeld zijn. ,,Kinderen begrijpen veel, we gaan niet door de knieën.” Tijdens de coronapandemie zaten kinderen thuis en hebben ze een deel van het socialisatieproces gemist. Dat werkt nog steeds door, weet Sengers. Het leidde ertoe dat in Tilburg scholieren tijdens corona toch naar het theater mochten, met in acht neming van alle maatregelen. ,,Alleen in Tilburg was dat toegestaan, we kregen vrijstelling.” De vraag nam een vlucht toen werd besloten gratis busvervoer aan te bieden aan scholen die buiten het centrum liggen. Sengers: ,,We zetten in op kansengelijkheid. Het kan niet zo zijn dat kinderen uit een rijkere wijk wel naar een voorstelling kunnen gaan en uit een arme wijk niet. Niet elke ouder heeft een auto. Door bussen te laten rijden krijgen alle kinderen een kans.” De vraag nam een vlucht toen werd besloten gratis busvervoer aan te bieden aan scholen die buiten het centrum liggen. Sengers: ,,We zetten in op kansengelijkheid. Het kan niet zo zijn dat kinderen uit een rijkere wijk wel naar een voorstelling kunnen gaan en uit een arme wijk niet. Niet elke ouder heeft een auto. Door bussen te laten rijden krijgen alle kinderen een kans.” Het busvervoer wordt betaald door CIST, de organisatie voor talentontwikkeling en cultuureducatie in Tilburg. Bij de voorstellingen die scholieren bezoeken hoort ook een lesprogramma. Daarvoor worden kunstvakdocenten in de arm genomen. Die maken lesbrieven en geven workshops op school.
01-05-2023
Op 1 juni aanstaande stuurt het kabinet de Voorjaarsnota naar de Tweede Kamer. Daarin staat niet alleen hoe het gaat met de inkomsten en uitgaven van het Rijk, maar ook een vooruitblik van de kabinetsplannen voor volgend jaar. Als input voor die plannen komt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) op 14 april met de Sociaal Culturele Ontwikkelingen: hoe gaat het met mensen en met de samenleving als geheel en welke (beleids-)keuzes zou het kabinet moeten maken als we streven naar brede welvaart voor Nederland en de Nederlanders? Het SCP adviseert het kabinet om naast financieel-economische overwegingen ook oog te hebben voor sociaal-maatschappelijke aspecten. Keuzes in de begrotingsplannen voor volgend jaar hebben immers niet alleen gevolgen voor de economie en de leefomgeving, maar ook sociaal-maatschappelijke consequenties, bijvoorbeeld voor sociale cohesie, structurele ongelijkheid en de ondersteuning van kwetsbare groepen. Het SCP stelt ook voor, zo schrijft de Volkskrant, om in het vervolg de ‘brede welvaart’ als criterium te nemen bij toekomstige beslissingen. Bij dit begrip gaat het niet alleen om economische verdiensten, maar ook om sociale cohesie of een schone leefomgeving. Dat de overheid te weinig kijkt naar sociaal-maatschappelijke kosten blijkt volgens het bureau onder meer uit de rellen tijdens de coronapandemie, de gaswinning in Groningen en de gang van zaken rond de toeslagenaffaire.
28-03-2023
Het kabinet moet snel regionale verschillen tegengaan. Er is de afgelopen jaren te veel nadruk gelegd op het economisch rendement en te weinig zicht gehouden op de gevolgen van beleid voor de samenleving. Dat schrijven de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) en de Raad voor het Openbaar bestuur (ROB). In het huidige rijksbeleid gaan investeringen vooral naar regio’s die al sterk zijn, schrijven de drie adviesraden in hun rapport ‘Elke regio telt! Een nieuwe aanpak van verschillen tussen regio’s’ dat is overhandigd aan minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De adviesraden schrijven dat door de beleidskeuzes een ‘spiraal van verschraling’ is ontstaan in sommige regio’s waaronder Zeeuws-Vlaanderen, de Kop van Noord-Holland, de Veenkoloniën, Twente en Parkstad Limburg. Volgens de adviesbureaus is in de getroffen regio’s al langere tijd sprake van forse achterstanden, zoals een lagere levensverwachting, slechter bereikbare banen of onderwijs. ‘Deze ongelijkheid is schadelijk voor het vertrouwen van mensen in de overheid en in onze democratie.’ De drie raden pleiten voor ander beleid waarin het zorgen voor brede welvaart overal in Nederland voorop staat. De Rijksoverheid zou bij de verdeling van gelden over de regio’s voortaan niet alleen economisch rendement moeten meenemen als richtlijn, maar ook de bredere maatschappelijke opbrengsten. Er moet in het hele land een basis van bereikbare voorzieningen beschikbaar zijn. “Dit hoeft niet overal in Nederland dezelfde basis te zijn, maar onderwijs, zorg, werk, cultuuraanbod en publieke ontmoetingsruimten moeten wel overal in Nederland bereikbaar en toegankelijk zijn voor mensen.”
07-03-2023
Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat er in Nederland zeven sociale klassen zijn met grote onderlinge verschillen. In het SCP-rapport Eigentijdse Ongelijkheid is gekeken naar iemands positie in de maatschappij. Die hangt niet alleen af van opleiding, beroep, inkomen en financieel vermogen (economisch kapitaal), maar ook van ‘wie je kent’ (sociaal kapitaal), ‘waar je bij past’ (cultureel kapitaal) en ‘wie je bent’ (persoonskapitaal: gezondheid en aantrekkelijkheid). Uit het onderzoek blijkt dat één op de zes Nederlanders (16,3%) achterstand heeft op deze vier terreinen. Daartegenover staat een groep van 19,9%, die over de gehele linie een voorsprong heeft. Deze structurele ongelijkheid in ons land is hardnekkig en heeft grote gevolgen.
21-02-2023
Kansen(on)gelijkheid, diversiteit en inclusie zijn actuele thema's, waarin het onderwijs echt een sleutelrol heeft. In zowel de creatie en instandhouding van bijvoorbeeld institutioneel racisme, maar ook in de doorbraak daarvan. Binnen de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 3 (2021-2024) is kansengelijkheid een speerpunt. Op een bijeenkomst op 2maart in De Pont, Tilburg wordt er een voorzet gegeven die aan het denken zet, veel systematische werking ontbloot en concrete interventies biedt. Kunst biedt de visuele taal om thema’s zoals diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie bloot te leggen. Met deze bijeenkomst daagt Kunstloc Brabant de deelnemer uit om aan de slag te gaan met (on)bewuste vooroordelen binnen het cultuuronderwijs. Welk kind wordt gezien en welk kind niet? En hoe kun jij vanuit jouw positie werken aan gelijke kansen voor elk kind?
21-02-2023
Het driejarig programma School en Omgeving is medio 2022 gestart en heeft als doel kansengelijkheid onder kinderen te vergroten door het stimuleren van een verrijkt schoolaanbod. Kinderen leren veel op school, maar hun ontwikkeling stopt niet zodra ze de schooldeur uitlopen. Kinderen leren óók wanneer ze naar de sportclub gaan, een instrument bespelen, als ze samen theater maken in de wijk of een museum bezoeken in een andere stad. LKCA heeft een kennispagina gemaakt met informatie over het programma, de uitvoering ervan, kansen die LKCA ziet voor cultuur in het buitenschoolse. Bovendien worden interessante publicaties gedeeld.
07-02-2023
Met het rapport ‘Een nog onverteld verhaal’ dat WOMEN Inc. en ABN AMRO vorig jaar publiceerden is de huidige staat van gendergelijkheid in de beeldende kunstwereld in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat er nog altijd grote ongelijkheid bestaat tussen mannen en vrouwen in de kunstwereld, die zich onder andere manifesteert in onbewuste vooroordelen en grote verschillen in beloning en representatie. “Als jarenlange sponsor en partner binnen de sport, maatschappij en kunst- en cultuursector weten wij dat sponsoring bijdraagt aan positieve verandering en een versnellende factor kan zijn”, vertelt Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations bij ABN AMRO. “We zetten ons samen met onze partners in om te versnellen op het gebied van gelijke kansen. Ook op het gebied van gelijke kansen tussen mannen en vrouwen." Het sponsorbeleid van ABN AMRO op het gebied van kunst en cultuur richt zich dan ook in het bijzonder op gelijke kansen van vrouwen in de kunst en op educatie. “Kunst is bij uitstek iets wat mensen verbindt, en laat zien waar we als maatschappij staan en stonden. Met de aangescherpte aanpak willen we de kansen voor vrouwen in de kunst helpen gelijker te maken. En dat bedoelen we in de breedste zin, van kunstenaars tot museum, en van traditionele instituten tot op straat”, aldus Bestevaar. De bank ziet het sponsorbeleid dan ook als een manier om te verbinden. Sinds 2021 heeft de bank een samenwerking met WOMEN Inc., de belangenorganisatie die zich inzet voor gelijke kansen, ongeacht gender of sekse. De bank kijkt samen met de culturele partners waar voor hen mogelijkheden zijn om gelijkheid te creëren. Met hulp van de kennis en expertise van WOMEN Inc. wordt een plan op maat gemaakt hoe de culturele partners die doelen kunnen halen, bijvoorbeeld door middel van educatieve programma’s en speciale exposities. Een van de manieren waarop de nieuwe koers binnen de kunst- en cultuur sponsor portefeuille van de bank tot uiting komt, is de toevoeging van STRAAT. ABN AMRO is hoofdpartner van het street art & graffiti museum en tijdens een gezamenlijk kick-off evenement op 21 februari wordt de tentoonstelling ‘Women in Street Art’ gelanceerd. Hierin richt STRAAT de schijnwerpers op vrouwelijke rolmodellen in de straatkunst. Ook educatie en duurzaamheid zijn gezamenlijke thema’s binnen deze nieuwe partnership. Naast nieuwe partners, wordt het beleid ook toegepast in de bestaande samenwerkingen.
25-10-2022
De aantrekkelijkheid van je eigen leefomgeving wordt mede bepaald door sociale contacten en het aanbod van bepaalde activiteiten. Sport en cultuur spelen van oudsher een belangrijke rol in die sociale kwaliteit van wijken. Maar daaraan meedoen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Kenniscentrum Sport en Bewegen en LKCA vinden dat hier meer aandacht voor moet komen. Tijdens een online kennissessie op 1 november wordt aandacht besteed aan succesvolle praktijken, werkzame elementen en de rol van intermediairs zoals buurtsport- en cultuurcoaches.
17-10-2022
In het onderwijs, de cultuur- en mediasector en de wetenschap zou voor discriminatie en racisme geen plaats mogen zijn. Toch is dit aan de orde van de dag. In woorden en daden. Gezien en ongezien. Daarom komen ministers Dijkgraaf, Wiersma en staatssecretaris Uslu met een aanpak om (institutionele) uitsluiting in deze sectoren tegen te gaan. Hierin staat hoe zij de aanpak van discriminatie in het onderwijs, de cultuur- en mediasector en in de wetenschap zien, in samenwerking met deze sectoren.
11-10-2022
Op 29 augustus nam Lizet Duyvendak afscheid als hoofddocent letterkunde aan de Faculteit Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit. Ter gelegenheid van dit afscheid werd op zaterdag 8 oktober, na haar afscheidscollege, de bundel ''Cultuur en plein public. Emancipatie en cultuurparticipatie in de Lage Landen' (uitgave Amsterdam University Press) gepresenteerd. In deze bundel bieden 16 cultuurwetenschappers een historisch overzicht van emancipatie en cultuurparticipatie in de Lage Landen. Aan de hand van concrete, vaak onderbelichte casussen wordt inzichtelijk gemaakt welke rol cultuuruitingen speelden en spelen in emancipatiebewegingen van toen en nu. Gekeken wordt niet alleen naar de rol die kunstenaars en hun kunst vervulden in maatschappelijke discussies over ‘achterstandsgroepen’; het gaat in deze bundel ook over de bijdrage die instituties als de uitgeverij, de kunstkritiek, het onderwijs en bibliotheken door de jaren heen hebben geleverd aan de emancipatie van cultuurconsumenten en van lezers in het bijzonder.
20-09-2022
Het Rijk, lokale bestuurders en ambtenaren investeerden veel tijd in ‘stedelijke regio’s’. Het leverde, behalve veel bestuurlijke spaghetti, weinig op. Laat de Rijksoverheid liever medeverantwoordelijkheid nemen voor het op orde houden van voorzieningen voor amateurkunst en cultuureducatie, schrijft Jan Jaap Knol, directeur-bestuurder van de Boekman Stichting
15-09-2022
De feiten, cijfers en ervaringen liegen er niet om: binnen de cultuursector hebben mensen nog lang niet dezelfde kansen. Vraag van Sanne Scholten: wie bracht jou tot nieuwe inzichten op het gebied van diversiteit en inclusie? Wie gaf nieuwe geluiden een podium, of weet ander publiek te binden? Vergeet vooral niet ze te nomineren voor een &Award.
15-09-2022
De coronapandemie heeft de cultuursector hard getroffen. Door de maatregelen konden publieksactiviteiten niet of nauwelijks plaatsvinden en veel makers konden het omzetverlies moeilijk opvangen. De crisis daagt ook uit tot herbezinning op de wereld na corona. Hoe kan de sector de grote uitdagingen van deze tijd tegemoet treden? Zoals een eerlijkere arbeidsmarkt, het terugdringen van maatschappelijke ongelijkheid of klimaatverandering. Tijdschrift Boekman Boekman #132: Cultuursector en de pandemie.
05-09-2022
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur vreest dat het aantal kinderen dat geen sport- of muziekles kan volgen door de inflatie verder zal toenemen. Volgens het fonds kunnen nu al 2 tot 3 kinderen per klas geen hobby buiten de deur uitoefenen vanwege de contributie. Omdat de inflatie de komende tijd verder zal toenemen, zullen meer ouders naar verwachting willen bezuinigen op zulke lessen. Het fonds begint met de campagne ‘Kies een club’ om hier aandacht voor te vragen. Ouders die vanwege geldproblemen geen sport- of muziekles meer kunnen betalen, kunnen bij het fonds aankloppen. Dat betaalt de contributie of het lesgeld uit subsidies en giften.
30-06-2022
Wat is de waarde van cultuur(deelname)? Hoe vergroot je gelijke kansen voor kinderen en jongeren? En hoe kijk je verder dan het culturele domein? Het antwoord op deze vragen zit in het verbinden van beleid, het verbinden van culturele waarden en maatschappelijke opgaven en het verbinden van domeinen. Deze kennis en kansen stonden op 16 juni 2022 centraal tijdens het event Verbindend Cultuurbeleid, georganiseerd door LKCA, VNG en Raad van Twaalf.
02-06-2022
Kansengelijkheid is een belangrijk thema binnen Cultuureducatie met Kwaliteit en (cultuur-) onderwijsbeleid. Net als de verbinding tussen binnen- en buitenschoolse cultuureducatie. Om kinderen en jongeren gelijke kansen op culturele ontwikkeling te geven, is een transitie naar een inclusiever cultuureducatiesysteem noodzakelijk. Tijdens LKCAtelier van 30 juni presenteren Zoë Zernitz en Huub Braam (LKCA) de uitkomsten van een onderzoek naar de kansen en barrières van een inclusiever cultuureducatiesysteem. Wat betekenen de uitkomsten concreet voor jou en jouw organisatie? Wat zouden jullie kunnen doen om kinderen en jongeren gelijke kansen op culturele ontwikkeling te geven?
02-06-2022
Het Jeugdeducatiefonds en ABN AMRO Foundation gaven SEO Economisch Onderzoek de opdracht om te onderzoeken welke factoren van invloed zijn op de schoolprestaties van leerlingen. In mei werden de resultaten gepubliceerd in het onderzoeksrapport ‘Gevolgen van kansenongelijkheid in Nederland’. Het onderzoek bevestigt het beeld dat ook in Nederland de kansen ongelijk verdeeld zijn. Er bestaan helaas grote verschillen in toegang tot de diverse hulpbronnen en dat heeft grote gevolgen voor de ontwikkelingskansen van kinderen en ook een effect op hun latere inkomen. In het LKCAtelier van 16 juni presenteert onderzoeker Henri Bussink de hoofdlijnen van het onderzoek. Vervolgens vindt er een gesprek plaats over wat er uit het onderzoek naar voren komt in relatie tot cultuureducatie en cultuurparticipatie.
19-05-2022
In culturele leerecosystemen zijn goede gidsen essentieel. Zij helpen kinderen en jongeren om hun weg te vinden en bieden hen kansen om hun talenten te ontplooien. Wat is er nodig om een succesvol gids te zijn? Bea Ros met de inhoudelijke terugkoppeling van het LKCAtelier van 21 april jl.
12-05-2022
Kinderen die buiten school actief lezen, sport- of muziekles krijgen en wel eens een museum of theater bezoeken, presteren veel beter op de basisschool. Dit zorgt volgens nieuw onderzoek voor ongelijkheid met leerlingen die veel minder toegang hebben tot zulke hulpmiddelen. Op scholen waar kinderen weinig buitenschoolse activiteiten ondernemen, zijn de leerprestaties lager. Dat komt naar voren uit een onderzoek van bureau SEO Economisch Onderzoek onder scholen in heel Nederland. Een brede ontwikkeling, toegang tot voorzieningen en voldoende ontspanning blijken essentieel voor een geslaagde schoolperiode. Daar ontbreekt het nu nogal eens aan. Zo zijn museum- (21 procent) en theaterbezoek (17 procent) exclusieve activiteiten voor hun leerlingen in groep 5, volgens de honderden ondervraagde leerkrachten. Ook heeft slechts 15 procent van de kinderen muziekles, 37 procent heeft minder dan tien kinderboeken in bezit. Ongeveer de helft van alle kinderen bezoekt de natuur. En één op twintig kinderen heeft zelfs thuis geen eigen bed. Eerder bleek al dat de buurt en het gezin waarin kinderen opgroeien invloed hebben op hun kansen in het leven. Het onderzoek ‘Gevolgen van kansenongelijkheid’ laat nu ook zien dat de schoolprestaties daadwerkelijk lijden onder een gebrek aan leerzame activiteiten buiten schooltijd. ,,Er ontstaat ongelijkheid, omdat er grote verschillen zijn in welke mate ouders hun kinderen toegang kunnen bieden tot bijvoorbeeld cultuurbezoeken, kinderboeken of een eigen kamer”, aldus de onderzoekers.
28-04-2022
Onderwijskansen zijn namelijk medebepalend voor de prestaties, het welzijn en ook de toekomstperspectieven van leerlingen. Daarom speelt dit thema een belangrijke rol binnen de onderwijsvernieuwingen de komende jaren, zoals Cultuureducatie met Kwaliteit en Curriculum.nu. Maar wat houdt gelijke kansen eigenlijk in hoe verhoudt het zich tot diversiteit? En hoe pas je inclusie toe? Op 12 mei is het LKCAtelier gewijd aan de rol van diversiteit en inclusie in relatie tot cultuureducatie.
17-02-2022
Kansengelijkheid is een probleem in Nederland. Het onderwijs werd lang gezien als de plek waar ongelijkheid werd bestreden. In de praktijk blijkt het een plek te zijn waar ongelijkheid verder wordt vergroot. Corona heeft dat nog verder versterkt. Niet voor niets wordt de komende jaren gewerkt aan herstel in het onderwijs via het Nationaal Programma Onderwijs. Maar het onderwijs is niet de enige partij die een rol speelt in gelijke kansen op ontwikkeling van de talenten van alle kinderen. Als scholen en aanbieders op het gebied van natuur, cultuur, wetenschap, sport en techniek beter samenwerken, kunnen alle kinderen en jongeren dichtbij huis hun talenten ontwikkelen. Sanne Scholten en Yuri Matteman roepen het nieuwe kabinet én de nieuwe gemeentebesturen op om te investeren in leerecosystemen.