07-02-2023
7 jazz-ensembles speelden in de finale van The Records op 26 januari in het BIMhuis. De finale jury koos voor het Federico Calcagno Octet, Koen Boeijinga’s MOA en Ronny deCarlo. De winnaars ontvingen ieder een cheque ter waarde van € 10.000,- om een album te produceren, dat zij volgende keer tijdens The Records presenteren. Naast het geldbedrag voor het maken van een album ontvangen zij een coachingstraject en wordt voor hen een serie concerten op Nederlandse jazzpodia georganiseerd.
07-02-2023
De podiumkunstensector heeft het zwaar. Niet alleen de energiecrisis heeft grote gevolgen gehad voor de sector, ook de corona-pandemie heeft zijn sporen nagelaten en lijkt nog nog altijd door te echoën in dalende bezoekersaantallen voor de podiumkunsten. Tenminste: dat zijn de berichten die we voorbij zien komen in de media. Daarnaast zijn er echter óók hoopvolle berichten over herstel en de (voorzichtige) terugkeer van het publiek. Maar hoe zit het nu werkelijk? Het Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) zocht het uit. Vanuit individuele podia zijn er wel inzichten of sentimenten over hoe het met de podiumkunsten gaat, maar als sector kunnen we maar moeilijk inzicht krijgen gebaseerd op feitelijke data. DIP wil hier verandering in brengen en gaf data-analist Sara Oomen opdracht een trendanalyse te maken van de situatie in de podiumkunsten pre- en post-corona, gebaseerd op de data uit de database. De DIP database bevat momenteel niet de data van de gehéle sector en wil dus ook niet pretenderen ‘hét antwoord’ te hebben, maar het bevat wel meer data dan voor de meeste analyses tot nu toe is gebruikt. Door deze data als steekproef voor de sector te beschouwen, kwam DIP tot een goed gefundeerde trendanalyse over de afgelopen periode. Deze is vervolgens samengevat in de rapportage ‘Vijf prangende vragen over podiumkunsten post-corona’. Er zijn minder kaarten verkocht, maar de achterstand lijkt te worden ingelopen. Er zijn provincies die weer op het pre-coronaniveau zitten. Ten opzichte van de periode voor de pandemie is de achterstand het grootst in de westelijke provincies (Utrecht, Noord- en Zuid-Holland). In de noordelijke provincies zien we weinig achterstand. In Noord-Brabant zijn 12 % kaartjes minder verkocht. Zien we bij alle genres evenveel achterstand? Nee, genres zijn verschillend op meerdere vlakken. We zien grote verschillen tussen genres. Maar deze verschillen zijn niet makkelijk te duiden en kunnen zich niet laten lezen als een graadmeter voorpopulariteit. Er zijn veel factoren van invloed; of er evenveel capaciteit was, of er in het najaar veel premières per genre waren of pas later dit seizoen,of het om uitgestelde of nieuwe product. Worden tickets steeds korter voor de voorstelling gekocht? Nee, zegt Sara Oomen, aankoopmomenten zijn vergelijkbaar met pre-corona. Blijven ouderen weg bij de podia? Nee, in verhouding kopen ouderen evenveel tickets als pre-corona.
07-02-2023
Door hoge energiekosten en dure materialen stijgen de prijzen van festivals dit jaar met tien tot vijftien procent. Brancheorganisatie Vereniging Van Evenementenmakers (VVEM) denkt niet dat bezoekers daardoor zullen wegblijven. Dat werd duidelijk toen de Lowlands tickets in een mum van tijd werden verkocht. Door inflatie verhoogde het festival de ticketprijs van 255 naar 300 euro.
07-02-2023
Van Frans Bauer en Snollebollekes tot een klassiek concert in het Concertgebouw; met een grote groep mensen naar live muziek luisteren, het maakt niet uit wat, maar het verbindt. Dat blijkt uit onderzoek van cultuurbioloog Femke Vandenberg. "Er is iets met muziek. Wat het doet, is het een hele grote groep een focus geven. Iedereen die daar staat, gaan allemaal naar hetzelfde ding kijken en luisteren. Het synchroniseert het publiek in participatie", vertelt Vandenberg. "Het is belangrijk dat het hele publiek kan zingen en klappen." Dan ontstaat volgens de cultuurbioloog een 'collectieve emotionele verbindende ervaring'. Ze benoemt het nummer 'Links Rechts' van de Snollebollekes. Tijdens het refrein wordt het publiek aangespoord om van links naar rechts te bewegen. "Dat is meedoen en daarom is Nederlandse muziek ook zo goed. De artiest heeft een hele belangrijke rol in het publiek meekrijgen. Dat is iets wat je als publiek ook heel erg waardeert", legt Vandenberg uit. "In dat meenemen, krijg je die synchronisatie met de mensen om je heen." "Een van de vindingen van mijn onderzoek is dat het fysieke super belangrijk is", zegt Vandenberg. "Als je onderzoek doet naar de online ervaring kan je de collectiviteit wel voelen als je alleen maar berichtjes kan sturen in een chat. Dat werkt niet zo goed. Voor de wereld waar we nu in zitten, die meer richting digitalisering gaat, is het wel belangrijk om in gedachte te houden."
07-02-2023
Om te voorkomen dat Breda Barst niet door kan gaan vanwege geldgebrek, wordt er op 2 maart in poppodium Mezz een speciale benefieteditie van popquiz Qiuz’M gehouden. De opbrengst gaat in zijn geheel naar het popfestival. De organisatoren van Qiuz’M voelen een sterke band met Breda Barst, al was het alleen al omdat ze al jarenlang te vinden zijn in de Spaanse Kraag, een van de onderdelen van het festival. Jurgen Blommaert, de voorzitter van Breda Barst, is in ieder geval blij met het initiatief: ,,We hebben al veel hartverwarmende reacties ontvangen. Er is nu ongeveer 10.000 euro opgehaald, maar we zijn er nog niet…” Het gratis festival heeft 100.000 euro nodig om het gratis toegankelijke festival in het Valkenberg ook in 2023 te organiseren.
07-02-2023
De trillingen bij het bouwen van het Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch leverden tot nu toe circa vijf meldingen op van scheurvorming aan panden in de directe omgeving. De financiële schade lijkt mee te vallen, aldus het Bossche college. Voor de bouw van het nieuwe Theater aan de Parade werd al gevreesd voor schade aan monumentale gebouwen in de directe omgeving. Projectleider Peter Zwart gaf op 6 februari tijdens een commissievergadering een toelichting op het overschrijden van het bouwbudget met 12,1 miljoen euro. Van de meldingen over schade door trillingen bij de bouw heeft er tot dusver één geleid tot een formele schademelding. ,,De verzekeraar schat in dat de schade meevalt”, zei Zwart. ,,Volgens hem gaat de gemeente niet eens over het eigenrisicobedrag heen.” Bij de andere gevallen zou het volgens Zwart gaan om ‘vermeende schademeldingen’. Tijdens de bouw zijn veel metingen verricht om te controleren of ergens in de directe omgeving van het theater scheuren in gebouwen ontstonden. Het is niet zeker dat het bij één formele schademelding blijft, staat in een brief van het college aan de gemeenteraad. ‘Want in het bijzonder de afronding van de bouw van de toneeltoren zou nog tot aanvullende meldingen kunnen leiden’. Toch spreekt het college van een ‘beperkt aantal meldingen, gezien de complexiteit van de bouw’. Zwart zei dat de kostenoverschrijding van ruim 12 miljoen euro onder meer te wijten is aan de oorlog in Oekraïne en inflatie, waardoor prijzen voor materialen en lonen enorm stegen. Ook werd bijvoorbeeld gekozen voor ledverlichting in het theater, wat leidde tot een meerprijs van ruim 7 ton. In de commissievergadering van volgende week gaat de politiek pas inhoudelijk in op de kostenoverschrijding.
07-02-2023
Het muzikale festijn PromsFestival@theLake keert deze zomer niet terug bij Strandbad Nuenen. De gemeente Nuenen wil voortaan toch geen grootschalige muziekfeesten bij de plas. De gemeente had vooraf aangekondigd dat het festival (2500 bezoekers per dag) bij wijze van proef mocht plaatsvinden, om na afloop te bekijken of het strandbad een geschikte plek is om vaker evenementen te houden. Daarmee zou de het recreatiewater mogelijk aantrekkelijker worden voor een nieuwe uitbater. Vanuit de omgeving, vooral de aangrenzende wijk Eeneind, klonken rondom het Promsweekend klachten over geluidsoverlast en parkeerdrukte. Die geven de gemeente Nuenen nu de aanleiding om paal en perk te stellen aan evenementen rondom het water. De komende vier jaar mogen festiviteiten alleen buiten het zwemseizoen plaatsvinden, dus niet tussen 1 mei en 1 oktober. Activiteiten moeten bovendien ‘kleinschalig’ zijn, een relatie hebben met sport of spel en uiterlijk om 19.00 uur eindigen. Alles bij elkaar mag er op zes dagen per jaar zulke evenementen plaatsvinden. Het was een proef, dus organisator Henrico van den Boomen wist dat het Promsfeest eenmalig zou kunnen plaatsvinden aan het water, vorig jaar september. „We wisten dat het een pilot was, maar toch gingen we ervan uit dat we voor meerdere jaren konden blijven.” Hij moet nu op zoek naar een andere locatie.
06-02-2023
Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor zijn van grote toegevoegde waarde voor het Nederlandse muzieklandschap als geheel en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in het bijzonder. Maar het potentieel ervan kan beter benut. Om de kansen voor levende muziek op de publieke omroep te grijpen en een diverser publiek te bereiken zijn nieuwe samenwerkingsafspraken nodig. Ook moet er weer een eigen artistiek leider worden aangesteld. Dat staat in een advies dat de Raad voor Cultuur op 3 februari stuurde aan staatssecretaris Uslu voor Cultuur en Media. Zij had de raad in november 2022 gevraagd te reflecteren op het meerjarenbeleidsplan 2022-2026 van Stichting Omroep Muziek (SOM), waar de omroepensembles onder vallen. De raad oordeelt positief over de artistieke kwaliteit van de omroepensembles en over de innovatieve wind die er woei tijdens de coronapandemie. Beide ensembles floreren in de drie omroepseries die door de samenwerkende omroepen worden geprogrammeerd: het AVROTROS Vrijdagconcert in TivoliVredenburg en de NTR ZaterdagMatinee en het AVROTROS Zondagochtend Concert in Het Concertgebouw.
06-02-2023
De week van 6 t/m 12 februari heeft stichting TinnitusFree uitgeroepen tot tinnitus-week. Tijdens deze week zal de stichting aandacht geven aan de voortgang in medisch-wetenschappelijke onderzoeken naar tinnitus. Tinnitus kan grote negatieve effecten hebben op de kwaliteit van leven door slaaptekort, communicatieproblemen, angst, prikkelbaarheid, concentratieproblemen, depressie of in extreme gevallen zelfmoordgedachten of -acties. Veel tinnitus-patiënten slagen er niet langer in volwaardig aan de maatschappij deel te nemen. In februari start de Stichting TinnitusFree met een onderzoek naar tinnitus onder makers van muziek. Doel van het onderzoek is om: (1) inzage te krijgen in de problematiek van tinnitus onder music creators (2) een indicatie te krijgen van het percentage music creators dat tinnitus heeft (3) meer te weten te komen over de impact van tinnitus bij muziekmakers, oftewel de wijze waarop dit hun beroepsuitoefening, hun hobby en hun totale leven, beïnvloedt.
06-02-2023
Geen koptelefoon, maar een prikkelarme ruimte: niet mensen met een beperking, maar het festival zélf moet zich aanpassen om toegankelijk te worden. Het is het basisprincipe van Onbeperkt Feest, een gezamenlijk initiatief van HandicapNL en Green Events. Zij sloegen de handen ineen om outdoor-festivals écht inclusief te maken. Tijdens ADE Green in oktober schaarden 10 toonaangevende festivals zoals Awakenings en Oerol zich achter het initiatief. Toegankelijkheid wordt ook vanuit de festivalsector zelf steeds meer als belangrijke pijler erkend en gedragen. De Code D&I sprak met Onbeperkt feest-projectleiders Tinha Oehl en Co-director Green Events Lyke Poortvliet.
06-02-2023
In het kader van “Music Moves Europe” heeft de Europese Commissie het rapport “The Health and Wellbeing of Professional Musicians and Music Creators in the EU – insights from research for policy and practice” uitgebracht. Het rapport belicht de belangrijkste risico’s voor de fysieke en mentale gezondheid van professionele musici en muziekmakers. Het toont ook voorbeelden van succesvolle interventies en acties (beleid en praktijken) van verschillende EU-lidstaten om deze risico’s aan te pakken. Het rapport destilleert belangrijke beleidslessen uit onderzoek en doet aanbevelingen voor beleid en praktijken die de fysieke en mentale gezondheid en veiligheid van musici en muziekmakers in de EU kunnen verbeteren op het gebied van voorlichting, preventie en behandeling.
06-02-2023
In 2021 leerden wetenschappers een computer componeren in de stijl van Beethoven. Google presenteert nu software die muziek maakt op basis van een beschrijving. Google heeft ruim 5000 muziekstukken ingevoerd plus de beschrijvingen ervan door kenners. De computer leert daaruit welke muziek bij welke beschrijving hoort en kan componeren op basis van elke nieuwe beschrijving. Zoals Meditatief lied, kalmerend en rustgevend, met fluiten en gitaren. De muziek is langzaam, met een focus op het creëren van een gevoel van vrede en rust. Als aanvulling kun je ook een melodie invoeren. Die gebruikt de software dan in de compositie. Het programma, MusicLM, is nog in ontwikkeling en bevat nog geen klassieke genres. De verwachting is dat dit soort software steeds beter en uitgebreider wordt.
06-02-2023
Het Nederlands Studenten Orkest (NSO) is een landelijk projectorkest vol ambitieuze jonge studenten, die zich naast hun studie op hoog niveau bezighouden met klassieke muziek. Elk jaar in februari geeft het NSO concerten door heel Nederland. Ook een aantal blazers uit de hafabra-wereld speelt in dit symfonieorkest mee. Inspireer is het thema van NSO 23. Het toerschema is bekend. Onder leiding van Jurjen Hempel speelt het NSO Symfonie nr.7 van Bruckner, de opdrachtcompositie Motion Blur Streaks van Christiaan Richter en het befaamde Celloconcert van Edward Elgar met als solist Ella van Poucke. Het Nederlands Studenten Orkest (NSO) wordt ieder jaar opnieuw gevormd door muzikale studenten. In februari leggen zij hun studie een maand stil om deel te nemen aan het orkest en zich helemaal te richten op het maken van klassieke muziek.
06-02-2023
Een weekend lang leren en repeteren, repeteren en repeteren. Jamsessie, masterclasses, maar natuurlijk ook een hoop plezier beleven. In het paasweekend van 7 tot 10 april, tijdens de JONG JOC Bootcamp in Akoesticum in Ede, gaan muzikale jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar aan de slag met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, onder leiding van componist en bandleider Maartje Meijer. Aanmelden kan tot 1 maart.
06-02-2023
Gijs Garenfeld en Johan Hauser zijn de nieuwe popprogrammeurs van respectievelijk Effenaar en Muziekgebouw Eindhoven in Eindhoven. Hoe werkt dat, en wat zijn ze van plan? En kunnen we straks onze concertkaartjes nog wel betalen? Eindhovens Dagblad sprak met Hauser en Garenfeld over hun professie.
06-02-2023
Net als in Utrecht gaat ook in Eindhoven een Gregoriaanse Kring van start. Elke eerste zondagmiddag van de maand neemt dirigent Wilko Brouwers de deelnemers aan de hand voor een reis langs de geschiedenis van de Middeleeuwse koorzang, de kenmerken van de composities en het belang van de Latijnse teksten. De dirigent benadrukt dat zangscholing of -ervaring geen voorwaarde is. ,,Belangstelling en motivatie, dat is voldoende om mee te doen. Ook is er geen verplichting elke keer te komen; als het niet uitkomt, sla je een keer over.” Deelnemers kunnen zich thuis voorbereiden. Brouwers stuurt hen vooraf via e-mail muziek en vertaling van de tekst. De belangstelling voor het gregoriaans - genoemd naar Gregorius de Grote, paus van 590 tot 604 – neemt de laatste jaren toe. Ook in ‘s-Hertogenbosch, Culemborg, Groningen, Rotterdam, Nijmegen en Bloemendaal zijn kringen maandelijks actief.
06-02-2023
Technofestival Awakenings keert in juli terug in Hilvarenbeek. Juist vanwege die overnachtingsmogelijkheid voor festivalgangers streek Awakenings vorig jaar neer in Hilvarenbeek. Die ruimte is er niet op thuisbasis Spaarnwoude, maar wel in de Beekse Bergen. En dit jaar - het festival is van 7 tot en met 9 juli - wordt alleen maar meer ingezet op overnachten in Hilvarenbeek. De camping wordt uitgebreid en blijven slapen kan op verschillende manieren. Wie geen tent mee wil nemen, kan terecht in een tent of een luxere accommodatie. De Grand Camping is er voor wie dicht bij alle actie wil zitten, het Relax Resort voor rustzoekers en mensen die van luxe houden. Beide bieden toegang tot de spa. Awakenings broedt daarnaast op sportmogelijkheden en entertainment in de Night Village. Op de negen podia zijn optredens van meer dan 110 artiesten. De organisatie verwacht meer dan 100.000 technofans van over de hele wereld. Of de naaste omgeving van de Beekse Bergen daar blij mee, moet nog maar blijken. Vorig jaar leverde het festival bijna 300 klachten op, veel meer dan bij de andere festivals op het Hilvarenbeekse evenemententerrein. Volgens de gemeente Hilvarenbeek was het geluid vorig jaar niet te hard, maar kon de verkeersafwikkeling beter.
06-02-2023
Dankzij grote namen als Tiësto, Hardwell, R3hab en Dannic staat Breda bekend als een belangrijke dancestad. ,,Je merkt er alleen weinig van als je in Breda rondloopt”, zegt Noa Hermans van stichting Breda Beats. Deze nieuwe organisatie maakt zich sterk voor de elektronische muziek- en entertainmentindustrie in Breda. ,,We willen dance zichtbaarder maken in Breda, zodat het hier meer gaat bruisen”, zegt Pien Steenbeek. Hermans: ,,Het is belangrijk om dj’s aan Breda te binden. “ Om de dj-cultuur te versterken zijn er een paar ontwikkelingen nodig. Hermans en Steenbeek denken dat ze daarvoor kunnen zorgen met hun stichting waarin het Bredase dance-netwerk is verenigd. Hermans: ,,Professioneel management, publiciteit, dj-technieken, het opzetten van evenementen. Al die kennis is in Breda op hoog niveau aanwezig. De kennis is echter versnipperd. Met Breda Beats gaan wij dat samenbrengen.” Steenbeek: ,,Voor dj-techniek moet je bij de DJ-school in Breda zijn, bij Buas kun je een opleiding Live Music & Dance volgen, voor adviezen op het gebied van communicatie moet je bij ons kantoor zijn en voor de productie van evenementen hebben we Unlimited Productions in de stad. Deze mensen werken op het hoogste niveau.” Het kantoor van Breda Beats ligt bewust naast Onstage Experience, Hermans: ,,Onstage en Breda Beats versterken elkaar. Bij Onstage kun je ervaren hoe het is om dj te zijn. Er is daar ook de gelegenheid om te mixen en soms op te treden. Ons kantoor ligt daar vlak naast. Het wordt zo een echt dance-centrum.” Uit onderzoek van de gemeente Breda blijkt dat er behoefte is aan een plek waar dj’s en talenten uit de stad bij elkaar kunnen komen. Hermans: ,,De gemeente Breda ondersteunt ons verhaal en geeft subsidie.” Dj’s die zich op een bepaald terrein willen ontwikkelen, kunnen voor advies bij Breda Beats terecht. Daarnaast is er de Talent Academy die volgende week begint. Hermans: ,,We bieden daar workshops en sessies aan met ervaren mensen uit de dance-industrie. De deelnemers mogen zelf aangeven waar ze behoefte aan hebben.” Hermans: ,,Het is een pilot. Voor deze editie zitten we vol, maar belangstellenden kunnen zich aanmelden voor de volgende periode. Wie ondertussen advies nodig heeft, kan natuurlijk gewoon bij ons binnenlopen. Die helpen we ook.”
06-02-2023
De gemeente Vught vindt dat er duidelijkheid moet komen over de toekomst van Theater de Speeldoos én snel. ‘Het verder onderzoeken van een nieuw theater op de locatie Venvulas, naast het gemeentekantoor, is volgens wethouder Toine van de Ven ‘onacceptabel’. Hij heeft geen vertrouwen meer in het plan van de Vughtse ondernemer Bas van de Ven en architectenbureau De Twee Snoeken. ,,We hebben ernaar gekeken, maar het plan voldoet op meerdere punten niet aan de meegegeven kaders”, verklaart hij. ,,Het is te hoog en de parkeernorm wordt niet gehaald. Dat geeft ons weinig vertrouwen in het verdere proces. Daarnaast willen we eindelijk eens een knoop doorhakken en geen tijd meer verspillen aan nog meer onderzoeken.” In 2020 werd al besloten niet meer te gaan voor een volwaardig theater, maar voor ‘een bruisende, multifunctionele en duurzame accommodatie voor ontmoeting, cultuurbeleving, ontspanning en cultuureducatie’. Het kostenplaatje (2021) viel echter fors tegen. Het zou de gemeenschap jaarlijks zo’n 6,5 ton kosten, in plaats van 4 ton. De gemeenteraad vroeg het college ook andere opties te onderzoeken, zoals het ‘Venvulasplan’. ,,Wij vonden dat we een mooi plan hadden ingediend”, zegt Riet Voets, voorzitter van de Stichting Theater de Speeldoos. ,,Als basis voor een gesprek en dan valt er altijd te praten over hoogtes, breedtes en het aantal parkeerplaatsen, maar Vught wil het niet en daar zullen we ons bij neer moeten leggen.” Als de stichting toch vasthoudt aan ‘Venvulas’ gaat wethouder Van de Ven, zo schreef hij in een brief aan de stichting, de gemeenteraad voorstellen een alternatieve oplossing voor cultuurbeoefening en cultuureducatie bij Elzenburg te realiseren, afscheid te nemen van de Speeldoos en de subsidie af te bouwen. Over een ‘theater’ bij jeugd- en jongerencentrum Elzenburg aan de Lidwinastraat in Vught zegt Voets: ,,Wij houden vast aan de afspraken in de samenwerkingsovereenkomst en de beoordeling van onderzoeksbureau Synarchis. Elzenburg ligt niet in het centrum, niet bij restaurants of horeca en zorgt niet voor de gewenste reuring en de totale ambiance van een ‘avondje uit’. Het is kiezen tussen een zalenverhuurcentrum en een theater voor het dorp.” Van de Ven laat de keuze voor een van de locaties over aan de gemeenteraad.
02-02-2023
Het Centrum voor de Kunsten Eindhoven (CKE) gaat per 1 augustus stoppen met het geven van individuele muziekles. Het aantal cursisten daalt al jaren en een andere manier van lesgeven mocht niet baten. ,,Een heel verdrietig besluit”, vindt directeur Karin Visser. Sinds vorig jaar legde het CKE al meer nadruk op het creëren van meerwaarde voor de cursisten. Ze kregen meer mogelijkheden tot voorstellingen en optredens, maar dit kon de daling van cursisten niet stoppen. Reden hiervoor is dat het aanbod in de regio enorm is. Veel particuliere muziekscholen bieden zulke muzieklessen met veel succes al veel langer aan. In Eindhoven zijn dat bijvoorbeeld Singshop, Mijn Muziekles, Centrum voor Pop en Jazz en de Muziekfabriek. Het CKE kiest ervoor niet met deze scholen en individuele docenten te concurreren. De docenten die niet wilden switchen naar het geven van groepslessen, konden tot eind vorig jaar gebruikmaken van een vertrekregeling, wat bijna de helft van hen heeft gedaan. Het gaat om 27 docenten. Daarvan is al een aantal vertrokken en anderen blijven tot 1 augustus. Wel wil het CKE meer groepslessen muziek gaan aanbieden en gaan samenwerken met partners, zodat cursisten die nu individueel muziekles volgen naar hen kunnen overstappen. ,,Deze samenwerkingspartners kunnen dan bijvoorbeeld een eigen bedrijf hier in het pand beginnen.” Er is genoeg ander werk voor de docenten die blijven. Het CKE biedt al langer cursussen en workshops, verzorgt activiteiten in het onderwijs, en ondersteunt amateurkunst en culturele projecten in buurt- en verzorgingshuizen. Dat blijft zo.
02-02-2023
Het Breda Jazz Festival krijgt dit jaar toch een podium van pontons op het water bij het Spanjaardsgat. Eind vorig jaar bleken de kosten te hoog en werd het drijvend podium geannuleerd. Festivalvoorzitter Hanneke Griffioen is heel gelukkig met de terugkeer van het ponton: ,,Als mensen op de Nieuwe Prinsenkade lopen, zien ze de festivalsfeer en horen ze de muziek. Daarom is die locatie zo’n belangrijke trekker voor het festival in de binnenstad. Dankzij de samenwerking met de nieuwe horecaondernemers van de Spinola komt het podium er nu toch.” Eind vorig jaar zag het er naar uit dat het jazzfestival het grote podium bij het Spanjaardsgat moest missen, omdat de huur van de pontons te hoog was geworden. Het Breda Jazz Festival en het Spanjaardsgatfestival, dat een week na Breda Jazz wordt gehouden, zagen daarom af van de pontons die ze gewoonlijk samen betaalden. Het Spanjaardsgatfestival schrapte daarop de editie voor dit jaar. ,,En dat blijft zo”, zegt Marja van Lieshout van het Spanjaardsgatfestival. ,,Het is mooi dat Spinola en Breda Jazz elkaar gevonden hebben, maar voor ons is het te laat om ons festival nog op poten te zetten.” ,Samen met Spinola kunnen we de pontons betalen. We hebben met Ponton Made een andere leverancier gevonden. Het podium en de ruimte voor de bezoekers is ongeveer vergelijkbaar met de oude situatie”, aldus Griffioen. ,,Naast een groot podium komen op het ponton foodcorners en een vip-dek voor speciale arrangementen”, zegt Dirk van de Voort van Spinola.
02-02-2023
De organisatoren van de vier Groningse festivals Eurosonic Noorderslag, Bevrijdingsfestival, Noorderzon en Paradigm willen een vooraanstaande rol spelen op het gebied van duurzaamheid.De vier festivals hebben de handen ineengeslagen met het platform GROENN, oftewel Groene Evenementen Noord-Nederland. Ook de gemeente Groningen heeft het manifest ondertekend. “Wij vinden dat zeker binnen onze sector verduurzaming een belangrijk thema is”, aldus Ebel Jan van Dijk, directeur van Bevrijdingsfestival Groningen. “Er worden ook al jaren belangrijke stappen gezet. Wij willen een kennisplatform zijn voor andere evenementen, maar zeker ook voor de gemeente Groningen. Zodat we samen kunnen kijken hoe we transitie een boost gaan geven.” Momenteel wordt er al geïnvesteerd in vegetarisch en veganistisch eten en worden er ‘groene keuzes’ gemaakt op het gebied van logistiek, wagenpark en stroomvoorziening.
02-02-2023
Festivaldirecteur Eric van Eerdenburg draait op 1 februari in de eigen podcast LLowcast niet om de hete brij heen. Nog voor de mooie eerste namen besproken zijn, wil hij het hete hangijzer bespreken: de ticketprijs. Kaartjes voor Lowlands gaan dit jaar 300 euro kosten, waar dat vorig jaar nog 255 euro was. ‘De inflatie heeft ons keihard geraakt’, zegt Van Eerdenburg. ‘Het is niet in ons belang om een duur ticket te hebben. Het is in ons belang om een zo goedkoop mogelijk ticket te hebben, want dan verkoop je makkelijker je kaarten. Maar het is niet anders. Alle vluchtelingenopvang zit vol met spullen uit de festivalindustrie, alles wordt veel duurder en is moeilijker te krijgen. Mensen die voor ons werken hebben allemaal hun salariseisen ingediend en die moeten we ook inwilligen. Het is een tough cookie to swallow, maar we gaan er wel iets goeds voor leveren.’
02-02-2023
Op 1 februari opende het Fonds Podiumkunsten het aanvraagloket van de nieuwe Investeringsregeling vrije producties. Daarmee helpt het fonds vrije producenten te investeren in nieuw Nederlands repertoire. De investeringsregeling wordt toekomstbestendig gemaakt door een financiële bijdrage aan de regeling bij succesvolle producties. Staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) stelde in mei 2022 20 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van deze regeling voor vrije producenten. De nieuwe regeling staat open voor Nederlandse vrije producties op het gebied van theater, dans, muziek of muziektheater die voor een groot publiek (meer dan 22.500 bezoekers) worden gemaakt. Het subsidie betreft maximaal 20% van de begrote inkomsten, tot een maximum van 500.000 euro per aanvraag. Deadline is 29 maart.
02-02-2023
Joost Smiers, em. hoogleraar politicologie, vindt het hoogste tijd dat het Internationaal Theater Amsterdam de naam Rabozaal schrapt. “Is dat niet de naam van de bank die de schaalvergroting en intensivering in de landbouw in de afgelopen decennia aangejaagd heeft? De bank verdiende daar immense bedragen mee. Alleen al in 2021 leende de Rabobank voor 35,7 miljard euro uit aan de Nederlandse landbouw- en voedselsector.” (…) ”Het beste is natuurlijk als veel schouwburgen en concertzalen die opgezadeld zitten met niet te verdedigen namen gezamenlijk melden dat ze er een punt achter zetten, begeleid door bijvoorbeeld een symposium waarin moraal en belangen tegen elkaar worden afgewogen.” Theaterkrant
02-02-2023
BN De Stem sprak met de nieuwe theaterdirecteur van De Nobelaer in Etten – Leur Wim Staessens. Hij was directeur bij theater Koningshof in Maassluis. Wat sprak u zo aan aan De Nobelaer om de overstap naar het Etten-Leurse te maken? ,,Het lijkt veel op elkaar, maar De Nobelaer is groter dan Koningshof. En het is nog multifunctioneler omdat er ook een bibliotheek is. We zijn hier eigenlijk al vijf jaar verder in de tijd. Dit is wat mij betreft de toekomst. Er zijn jongeren aan het studeren, terwijl ouderen in het seniorenatelier bezig zijn. Hoe gaaf is dat? Die diversiteit hier is echt een cadeau. En dat terwijl het pand ook nog spiksplinternieuw is. Dat is echt de kers op de taart.”,,In Koningshof moest een verbouwing gaan plaatsvinden en dat spreekt mij minder aan. Ik had het wel gedaan hoor, maar ik ga liever hier op zoek naar de verbinding met de bewoners.”
02-02-2023
Het Zuiderstrandtheater aan de haven van Scheveningen krijgt een tweede leven in Oss. ‘We hebben al lange tijd nieuwbouwplannen’, zegt directeur Coen Bais van de Lievekamp in Oss. ‘We willen circulair bouwen. We kunnen 70 procent van het Zuiderstrandtheater hergebruiken.’ De bedoeling is dat de zaal in 2025 in Oss in gebruik kan worden genomen. In 2027 moet het hele theatercomplex klaar zijn. De huidige grote zaal in Oss (660 stoelen) zal worden hergebruikt als middelgrote zaal. ‘Het is geen verbouwing, maar echt nieuwbouw’, aldus Bais’, ‘maar wel zoveel mogelijk met bestaande bouwdelen.’
31-01-2023
‘Door jarenlange bezuinigingen zijn er nauwelijks meer muziekscholen in Nederland’, beweerde televisieprogramma Zembla anderhalf jaar geleden. Om dit beeld te nuanceren was er begin 2022 een inventarisatie. In de drie Noordelijke provincies ware 56 organisaties, in allerlei vormen, waar meer dan twee muziekdocenten werkzaam zijn. Negen daarvan bevinden zich in Drenthe. Maar per 1 juli 2023 zal deze inventarisatie moeten worden herzien omdat Scala, een van de weinige grote spelers in de provincie Drenthe, ophoudt te bestaan – het is financieel niet langer verantwoord om door te gaan. Bij meer en meer gemeentes vermindert of verdwijnt de ondersteuning van muziekonderwijs. Een grens die we niet over moeten, stellen Ingeborg Walinga, Evert Bisschop Boele en Imre Kruis.
31-01-2023
Lowlands en Vereniging Eigen Huis maken zich samen hard voor eerlijke kansen voor jongeren en starters op de woningmarkt. Daarom was Vereniging Eigen Huis afgelopen jaar op Lowlands aanwezig en lanceerden ze o.a. een petitie voor betaalbare huizen voor starters. De verlenging van de samenwerking wordt op 10 maart kracht bijgezet met een manifestatie in Den Haag. Er wordt een uitgebreid programma georganiseerd over starters op de woningmarkt en wordt actie gevoerd om de politiek in beweging te krijgen. Mensen die hun tentje meenemen en tijdens de manifestatie opzetten, ontvangen een voucher waarmee men gegarandeerd één ticket voor Lowlands 2023 kan kopen; zelfs als Lowlands al is uitverkocht.
31-01-2023
Elk jaar organiseert de Nederlandse Ambassade in Brussel meerdere open calls voor subsidieaanvragen. Een subsidie kan aangevraagd worden voor Nederlandse culturele projecten in België of Nederlands-Belgische partnerprojecten. De Nederlandse Ambassade in België ondersteunt culturele projecten van professionele makers en organisaties. Alle disciplines komen in aanmerking, er is in het bijzondere aandacht voor projecten op het gebied van hedendaagse kunst, erfgoed, muziek en digitale cultuur. Ook multidisciplinaire projecten worden met interesse verwelkomd, evenals projecten die inzetten op participatie, inclusie en grensoverschrijdende culturele uitwisseling. Culturele projecten in heel België kunnen worden ondersteund, met speciale aandacht voor projecten die plaatsvinden in Wallonië en de Euregio. Voor 2023 gelden de volgende deadlines om aanvragen in te dienen: 19 maart 2023 ; 10 september 2023; 3 december 2023.
31-01-2023
De plannen voor een nieuw cultuurhuis in Gemert raken steeds verder uit beeld. Het ziet er nu naar uit dat de bouw van een ander, gezamenlijk onderkomen voor theater De Eendracht en het Kunstlokaal zeker tien jaar niet aan bod komt. Aanvankelijk was het nog de bedoeling dat er rond deze tijd knopen zouden worden doorgehakt over de plek voor het nieuwe cultuurhuis. Maar de gemeenteraad schuift die plannen nu op de lange baan. ,,We hebben hier de eerste tien jaar geen geld voor”, aldus CDA-fractievoorzitter Stefan Janszen. Er waren al verschillende locaties in beeld voor een nieuw cultuurhuis. De kosten voor een nieuw cultuurhuis kwam uit op een bedrag tussen de dertig en veertig miljoen euro. Op korte termijn moet er een plan komen waarin op een rijtje wordt gezet wat er allemaal moet gebeuren om de Eendracht als theater gewoon te laten blijven functioneren. Ook moet dan duidelijk worden wat voor prijskaartje daar aanhangt en wie voor de kosten moet opdraaien: het gemeentebestuur of De Eendracht zelf. Als het aan de gemeenteraad ligt, is die inventarisatie plus prijsbepaling voor de zomervakantie al klaar, zodat daar in de gemeentebegroting voor 2024 al rekening mee kan worden gehouden. Maar wethouder Wilmie Steeghs (Dorpspartij) van cultuur betwijfelt of die tijdsplanning wel haalbaar is. ,,Het gaat om een nogal ingewikkelde kwestie. Daarom kan ik de raad ook niet toezeggen of ik dat wel haal.” Vooruitlopend daarop kan De Eendracht wel de theaterwand en het toneeldoek gaan vervangen. De gemeenteraad is er mee akkoord dat het theater daarvoor een eenmalige subsidie krijgt van iets meer dan 410.000.
31-01-2023
Het Tilburgse kunstenaarsduo Strijbos & Van Rijswijk werkt al jaren vanuit een pand aan de Lange Nieuwstraat. Nu ze over het hele gebouw kunnen beschikken, kunnen ze hun ideeën over nieuwe projecten en samenwerking beter realiseren dan voorheen. De twee willen fungeren als bruggenbouwers tussen mensen die op verschillende gebieden werkzaam zijn, zoals architecten, stedenbouwkundigen, dansers en ontwerpers van software. Dat kan gebeuren in de vorm van symposia. „Het wordt géén vaste concertplek”, zegt Van Rijswijk met enige nadruk. „We zien het als een ontmoetingsplek. Onlangs hebben we hier op initiatief van Fontys gewerkt met een groep internationale studenten. We zijn steeds op zoek naar jong talent. Ze kunnen hier onderzoek doen dat in het verlengde ligt van ons werk, en de resultaten presenteren. Naar het voorbeeld van Ruimte-X van Ernest Potters. Hij gaf ons daar een eerste kans om ons werk te laten zien. We kunnen ruimten verhuren voor residencies. We zijn in ieder geval in gesprek met Ateliers Tilburg.” „We willen een verbinding maken met de stad”, zegt Van Rijswijk.
30-01-2023
Het Europese netwerk van poppodia Live DMA publiceerde een nieuw rapport over de uitdagingen van de Europese livemuzieksector in de periode na COVID-19. De belangrijkste uitdagingen die in het rapport worden beschreven, zijn: Hoe het publiek terug te krijgen naar de live muziekevenementen?; Hoe om te gaan met de braindrain van bekwame medewerkers en vrijwilligers?; Hoe we op lokaal niveau kunnen pleiten voor het behoud van onze muziekscènes?; Hoe creëer je een duurzame livemuziekscene?
30-01-2023
De Canadese popster Justin Bieber verkoopt de rechten van alle 290 liedjes die hij tot vorig jaar heeft gemaakt. Hij doet dat op een opvallend jonge leeftijd, maar volgens jurist Stefan Blonk zijn er toch goede redenen voor de deal. Hoor je Baby op de radio, Love Yourself op Spotify of What Do You Mean? bij een filmpje op TikTok, dan verdient Justin Bieber daar waarschijnlijk niets meer aan. „Op dit moment is er een vreselijke hype rondom muziekrechten. Het kan ook zo zijn dat er over vijf jaar iets op de markt komt waardoor de hele streamingindustrie op zijn gat ligt. Door nu te cashen hoeft Justin zich daar geen zorgen meer over te maken.” 200 miljoen is geen verkeerd bedrag, denkt Blonk.
30-01-2023
Het blijft onrustig in de operawereld van Groot-Brittannië. Operahuis The English National Opera moet weg uit Londen. Dat is al een eerder gestelde eis van de Arts Council Engeland, een nationale instelling die kunstsubsidies verstrekt. Ook moeten operahuizen bezuinigen. Zes Britse operahuizen, waaronder het Royal Opera House en de Nationale Opera van Wales, plaatsten op 24 januari een statement. Ze vinden dat het beleid van de Arts Council niet gebaseerd is op een doordachte koers. Er moet onderzoek komen en eisen op basis daarvan een goede strategie. Overigens werd bekend dat ook het Royal Opera House zijn banden met het olieconcern British Petroleum (BP) verbroken. De beslissing volgt op protesten van een aantal milieugroepen over de financiering van diverse kunstinstellingen door de onderneming. Het Royal Opera House is daarmee, na onder meer de National Portrait Gallery en de Royal Shakespeare Company, een volgende Britse culturele instelling die het bedrijf de rug toekeert.
30-01-2023
De ‘Nacht van de Viool’ in TivoliVredenburg in Utrecht is een nieuw festival dat wil laten zien dat de viool lang niet alleen door klassieke musici wordt bespeeld. Met een losse sfeer en een rijk en divers aanbod voor een gemixt publiek slaagt het festival daar dik in. Volgens Rahul Gandolahage is het festival een schot in de roos. Het is laagdrempelig, de sfeer is los, het publiek is jong en oud en het muzikale aanbod is kwalitatief hoog en divers. Organisator Aart-Jan van de Pol doet er een slimme manoeuvre mee: als directeur van Het Nederlands Vioolconcours, vooral bekend van de prestigieuze Oskar Back Prijs, aast hij al langer op de diversifiëring van de van oudsher op klassieke muziek gerichte vioolwedstrijd. Het concours riep vorig jaar ‘Jonge Makers Prijs’ voor andere muziekgenres in het leven (prijzengeld: €1.500, versus €12.000 voor de Oskar Back), maar in de Nacht van de Viool zijn grotere plannen te lezen. „Aan de Oskar Back Prijs moet niets veranderen”, zegt Van de Pol daarover desgevraagd. „Om relevant te blijven moet het vioolconcours breder.” Met de Nacht van de Viool zet hij sceptici op voorhand effectief schaakmat.
30-01-2023
Het Nationaal Theaterweekend krijgt in oktober 2023 voor het eerst een editie voor jongeren, maakte Albert Verlinde op 26 januari namens het Nationaal Theaterfonds bekend in het tv-programma Goedemorgen Nederland. In de herfstvakantie volgt voor het eerst een kindertheaterweek, vertelde Verlinde. "Theaters en jeugdtheaterproducenten nodigen in oktober een week lang kids uit om voor een speciale lage prijs naar het theater te gaan." Het is volgens Verlinde belangrijk dat jongeren duidelijk wordt gemaakt hoe leuk, bijzonder en waardevol podiumkunsten zijn. "Je moet aan de basis beginnen om ervoor te zorgen dat jongeren worden besmet met het theatervirus. Maak die drempel zo laag mogelijk, dan hebben zij daar een leven lang plezier van. En het is hard nodig: als we niet uitkijken, zitten er in de toekomst alleen nog maar ouderen in de zalen." Volgens Verlinde is de theatersector duidelijk bezig aan een comeback na de coronajaren. "Mensen weten het theater steeds meer te vinden", vertelde de theaterproducent. "Maar we merken wel dat ze vooral afkomen op titels die ze kennen: Grease, Les Misérables, Aïda. Als ze daar dan naartoe gaan, zien ze hopelijk affiches van andere, minder bekende voorstellingen die hun interesse wekken." Hij pleitte er ook voor in televisieprogramma's meer aandacht aan cultuur te besteden. De Nationale KinderTheaterWeek is een initiatief van het Nationaal Theaterfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds, met steun van de Vriendenloterij
30-01-2023
De kosten voor de nieuwbouw van het Theater aan de Parade kruipen richting de 80 miljoen euro. Vanwege de ‘aanzienlijk gestegen energiekosten en materiaalprijzen’. B&W van de gemeente ’s-Hertogenbosch maakte op 27 januari bekend dat er ruim 12 miljoen bij moet om een financieel tekort te dichten. Wethouder Mike van der Geld noemt het een flinke financiële tegenvaller. ,,Ik kan goed snappen dat dit veel mensen de pet te boven gaat, zeker in deze tijd. Het is een bedrag met heel veel nullen”, zegt hij. ,,Ik snap ook dat mensen de vergelijking maken met 2017 toen 70 miljoen euro onverantwoord werd genoemd. Het verschil met nu is, is dat er al wordt gebouwd. Je hebt geen keuze.” (…) ,,Ik hoop op een mooi theater voor iedereen, maar ben ook blij als het financiële gedeelte achter de rug is", zegt hij. ,,Ik ga er alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit de laatste keer is dat ik voor geld aanklop.” De gemeente verwacht dat de officiële opening van het theater in maart 2024 kan plaatsvinden.
26-01-2023
Stadsschouwburg Utrecht begint het jaar met een nieuwe samenwerking. Samen met de Brede School Overvecht en ZIMIHC wordt gestart met ‘Stadsschouwburg in de klas’: een onderwijsproject waarin talentontwikkeling, theater- en presentatievaardigheden en wereld- en beroepenoriëntatie centraal staan. Leerlingen van groep 7 of 8 van de basisscholen in Overvecht maken kennis met de wereld van het theater. In tien lessen krijgen de leerlingen een introductie op het vak drama door theaterdocente Elle van der Rijt. Daarnaast maken zij kennis met de verschillende bedrijfsonderdelen van een theater: de rol van de theaterprogrammeur, de impact van theatertechniek op een voorstelling, de marketing en communicatie, de kaartverkoop en de horeca. Daarover komen medewerkers van de Stadsschouwburg in de klas vertellen. De laatste les vindt plaats in de Stadsschouwburg, De leerlingen krijgen een rondleiding door het gebouw en sluiten de lessenreeks af met een performance op het grote podium.
26-01-2023
Naar aanleiding van de discussie in de Tweede Kamer over de toegankelijkheid in de culturele en creatieve sector voor mensen met een beperking vindt Zwolse theaters het de hoogste tijd om hier verandering in aan te brengen. Er zijn nog zo veel mensen “die niet vanzelfsprekend mee kunnen doen” en kunst en cultuur is voor iedereen belangrijk. Zwolse theaters is een samenwerking aangegaan met Toegankelijk Zwolle en zij zetten daarmee samen de eerste stappen in een toegankelijk cultureel aanbod met een specifieke focus op de podiumkunsten. De voorstelling Bruce & Wij van Leon Verdonschot en Kluun op 30 januari doet de aftrap. Bij deze avond zullen twee gebarentolken aanwezig zijn in de Hanzestrohmzaal van Schouwburg Odeon. Zij gaan afwisselend de voorstelling tolken; muziektolken is zeer intensief werk. Het initiatief wordt breed gedragen, ook door de artiesten. Kluun: “Zo cool, dat onze voorstelling nu ook voor doven en slechthorenden toegankelijk is! De lyrics van Bruce staan fier overeind, ook zonder muziek. Leon en ik gaan uitvinden of dat ook voor onze verhalen geldt!” Voor komend theaterseizoen gaat Zwolse theaters dan ook voorstellingen aanbieden met audiodiscriptie. Daarnaast wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn voor prikkelarme (kinder)voorstellingen.
26-01-2023
Vincent Sturkenboom startte in maart 2021 als manager marketing en development bij de Doelen. Zijn taak: bijdragen aan de transformatie van het Rotterdamse stadspodium als lokale en nationale magneet. Hilde Smetsers en Gerjan Brinksma spraken met hem over merkstrategie en publieksgroei.
26-01-2023
Festival Paaspop verkoopt voor het eerst de donderdagavond in zijn geheel aan één bedrijf: Sligro. Klanten van de horeca groothandel kunnen sparen voor tickets voor deze festivalavond. Daarmee neemt Paaspop afscheid van de traditionele bedrijvenavond. Woordvoerder Wilco Jansen van de Veghelse groothandel benadrukt de lange traditie die Sligro heeft met vergelijkbare acties voor klanten met grote muziekevenementen. ,,We hebben decennialang, misschien wel twintig jaar, samengewerkt met de Night of the Prom's in Ahoy en één keer in het Gelredome. De afgelopen dagen zijn mensen naar de Vrienden van Amstel geweest, ook in Ahoy. Per avond hebben we het hier over zo'n 13.000 kaarten. Ook hebben we regelmatig kaarten voor musicals aangeboden aan onze klanten.” Sligro vindt het belangrijk om met dit soort evenementen de band haar klanten te onderhouden. ,,We investeren hier liever in dan in andere zaken. Klanten stellen het ook op prijs”, zegt Jansen. Sligro verzorgt overigens al jarenlang de horeca tijdens het festival.
26-01-2023
Theaterfestival Oerol heeft dit jaar nog maar één festivalhart en een compacter theaterprogramma. Dat maakte de organisatie alvast bekend. Door te werken met minder locaties wil het festival meer ruimte geven aan het landschap van Terschelling. ‘We hebben geluisterd naar feedback van bezoekers, eilanders én de natuur en vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor een leefbare planeet’, licht algemeen directeur Siart Smit toe. De vorige editie van Oerol in 2022 kende nog vier verschillende ‘Festival Oorden’, zogenoemde centrale ontmoetingsplekken met elk een ander karakter, verspreid over het hele eiland van West naar Oost. Dit jaar zullen dit er niet vier zijn, maar realiseert Oerol één groot festivalhart tussen de duinen en op het strand bij West aan Zee. Daar kan het publiek straks van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat terecht voor live muziek, dj’s, theater, talks, storytelling, beeldende kunst en eten en drinken. De theatervoorstellingen en expedities vinden wel net als ieder jaar over het hele eiland plaats, al wordt het programma compacter. Inhoudelijk richten zeker de theaterexpedities zich dit jaar vooral op de vraag hoe we als mens samen met de natuur moeten en kunnen leven.
26-01-2023
Hoe klinkt de nieuwste generatie componisten in Nederland? Wie daar benieuwd naar is, wordt het makkelijk gemaakt. De jonge componist Primo Ish-Hurwitz nam het initiatief tot Toonzetters, een project waarvoor twintig twintigers allen een kort stuk schreven voor piano’s en/of slagwerk. Nadat de composities al op festivals als Oranjewoud en November Music hebben geklonken, is er nu een album. Op 26 januari wordt het gepresenteerd in het Muziekgebouw in Amsterdam. Toonzetters biedt een staalkaart van het hedendaagse componeren in Nederland. Merlijn Kerkhof licht er 6 talenten uit. Het resultaat is fascinerend en sfeervol, begeleid door licht-psychedelische videokunst, schrijft Thomas Batelaan over de showcase van compositietalent in het Muziekgebouw aan het Ij.
26-01-2023
Donemus Publishing, uitgever van hedendaagse klassiek muziek, lanceert op 27 januari een geavanceerde tool voor componisten. De tool MyDonemus biedt componisten de mogelijkheid om nieuwe werken aan te melden. Alle details van een compositie, zoals titel, subtitel, genre, tijdsduur, bezetting en aantal spelers, worden direct verwerkt in de database van Donemus. Daarna start de workflow van contracten volledig geautomatiseerd via DocuSign. Na de digitale ondertekening start Donemus het productie-proces via de redactie-afdeling. Componisten kunnen precies de voortgang hiervan bijhouden en zien wanneer het werk beschikbaar is. In MyDonemus zijn alle transacties van de afgelopen 10 jaar opgenomen. Via een maandelijkse update, wordt de data voor de componist geactualiseerd. Wanneer bijvoorbeeld een orkest een werk bestelt van een componist, dan zijn de inkomsten uit het verhuur van die bladmuziek vrijwel direct verwerkt. Deze info is ook responsive, dus overal goed te bekijken. Donemus genereert voor componisten inkomsten uit verschillende bronnen, zoals verkoop en verhuur van bladmuziek, licenties (aan bibliotheken en conservatoria) en groot recht. Daarnaast heeft Donemus aparte label-activiteiten, waaruit componisten ook inkomsten ontvangen. Al deze inkomsten kunnen de componisten ‘live’ inzien in hun portal. Ze zien daar gedetailleerde overzichten per werk, per soort omzet en per jaar. Ook is er een overzicht van investeringen/voorschotten en uitbetaalde royalties. In de nieuwe portal kunnen niet alleen componisten, maar ook musici, geschikte audio-opnamen aanleveren. Ook hier volgt een geheel automatisch contractproces via DocuSign. Wanneer alle rechthebbenden zoals musici, dirigent, orkest, hebben getekend voor akkoord brengt Donemus Records de release uit via FUGA naar meer dan 40 digitale platforms. Van singles van 3 minuten, tot avondvullende producties van een paar uur. De hedendaagse klassieke muziek van Donemus Records is goed voor miljoenen streams in meer dan 80 landen.
24-01-2023
Een coalitie van organisaties en professionals uit de live-industrie in Europa presenteert de campagne ‘Make Tickets Fair!’, gericht op het informeren van fans om oplichting door onbetrouwbare verkopers van kaartjes te voorkomen. De website maketicketsfair.org richt zich op de industrie, met als doel meer agenten, organisatoren, podia en zelfs artiesten te betrekken. De site biedt gratis hulpmiddelen en advies voor evenementenorganisatoren om fans naar veilige, officiële kanalen te leiden om kaartjes te kopen. Er wordt ook een duidelijk overzicht gegeven van de wetgeving voor kaartverkoop per land. Al deze hulpmiddelen zijn beschikbaar in het Engels en Spaans. Aan een Nederlandse en Duitse vertaling wordt gewerkt.
24-01-2023
Koepelorganisatie STOMP kijkt terug op een geslaagd jaar en zet ook in 2023 vol in op groei. STOMP-coördinator Koen Beerkens: “De afgelopen twee jaar hebben we ruim 20 nieuwe leden mogen verwelkom, waardoor STOMP nu in totaal 108 leden telt. Steeds meer labels en mensen uit de independent industrie voelen zich vertegenwoordigd door en betrokken bij STOMP. Bijkomend voordeel is dat dankzij deze betrokkenheid van onze leden ook steeds meer partners en sponsoren willen aanhaken.” Van Weijen: “Waar we verder trots op zijn, is de constante groei van het marktaandeel van de indies, zowel wereldwijd als lokaal. Uit de cijfers blijkt eens te meer dat indies noodzakelijk zijn als kweekvijver voor het muzikale ecosysteem.” Beerkens: “We zijn samen met GfK gestart met een driemaandelijkse marktupdate voor onze leden, waarmee we antwoord geven op vragen als: welke independent artiesten en labels doen het goed in specifieke genres? En hoe hard groeit de independent streamingmarkt per genre? Veel rock-, dance- of jazzlabels zien zichzelf bijvoorbeeld zelden terug in de reguliere hitlijsten, terwijl zij ¬binnen hun genre ontzettend succesvol kunnen zijn. Dat willen we inzichtelijk ¬maken.” Diversiteit en inclusiviteit blijft de aandacht opeisen. Kees van Weijen, bestuursvoorzitter van STOMP: “Daar zijn we al veel langer mee bezig, maar het afgelopen jaar hebben we echt stappen gezet. Het blijft ontzettend belangrijk dat meer vrouwen de kans krijgen zich in te gaan zetten voor bestuursfuncties binnen de muziekindustrie. Sowieso moeten mensen die ambities hebben ¬erkend én herkend worden.” STOMP blijft zich de komende tijd focussen op netwerken en educatie.
24-01-2023
Personal Trainer heeft op 21 januari tijdens Eurosonic Noorderslag het Pop Stipendium 2023 in ontvangst genomen. De winnaar van het Pop Stipendium ontvangt een geldbedrag van 10.000 euro. De andere twee genomineerden, Naaz en Bnnyhunna, ontvangen allebei 1000 euro. Het is de bedoeling dat het geldbedrag wordt gebruikt om een volgende stap in hun muziekcarrière te zetten.
24-01-2023
Het Koninklijk Concertgebouw nodigt alle 9-14-jarigen die zingen of een instrument spelen uit om mee te doen aan het Koninklijk Concertgebouw Concours. Bij dit concours, dat dit jaar zijn 15de editie beleeft, staat het plezier hebben in muziek maken centraal. Kinderen krijgen een kijkje achter de schermen, ontmoeten bekende artiesten en musici, en gaan op eigen niveau – of ze nu beginner zijn of al meer muzikale meters hebben gemaakt – aan de slag. Deelnemers die zich al verder hebben ontwikkeld, doen mee aan het finaletraject en maken kans op een geldprijs, een masterclass en een solo-optreden in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw. Nieuw dit jaar is de aanmoedigingsprijs voor een nog pril, maar veelbelovend talent. Aanmelden voor het concours kan tot en met 18 april.
24-01-2023
Begin 2023 maakt het Pianoduo Scholtes & Janssens, bestaande uit Lestari Scholtes en Gwylim Janssens, een concerttournee langs tien ziekenhuizen door heel Nederland, de 'Hart onder de Riem concerten'. Het duo geeft hiermee een muzikaal kado aan de medewerkers van de ziekenhuizen, als dank omdat zij zich in de afgelopen jaren, de 'coronajaren', geweldig hebben ingezet om duizenden patiënten te helpen en te ondersteunen. Deze tournee wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
24-01-2023
Sinds 18 januari kunnen jonge patiënten van het Erasmus Medisch Centrum Sophia (ook bekend als het Sophia kinderziekenhuis) in Rotterdam op afstand kennis maken met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het orkest ontwikkelde daarvoor de 'Orkestontdekker'. Met een Virtual Reality-bril op kunnen kinderen virtueel een kijkje nemen op het podium tussen de musici. Ze kunnen instrumenten van dichtbij bekijken en luisteren naar verschillende uitvoeringen van het orkest. Het kinderziekenhuis, onderdeel van het Erasmus Medisch Centrum, is er blij mee: "Wij doen al jaren onderzoek naar muziek als medicijn", zegt een woordvoerder, "en het is bewezen dat dit zorgt voor pijn- en stressvermindering. Voor onze patiënten is een concertbezoek niet altijd vanzelfsprekend, en op deze manier kunnen ze het orkest toch beleven en even vergeten dat ze in het ziekenhuis liggen." Het orkest en het Erasmus Medisch Centrum werken al langer samen. Met een derde partner, de Erasmus Universiteit, investeren ze in onderzoek. Het doel is meer te leren over het effect van muziek op de gezondheid en het welzijn van mensen.
24-01-2023
Op 22 januari is bekendgemaakt dat de Concertgebouw Young Talent Award aan het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor is toegekend. Het Concertgebouw wil met deze toekenning het koor prijzen om de geweldige bijdrage die het levert aan het opleiden van jong talent. Bovendien ondersteunt het Concertgebouw met de prijs de ontwikkeling van uitzonderlijk muzikaal talent. Bij eerdere edities werd de prijs uitgereikt aan individuele musici, zoals pianisten Lucas en Arthur Jussen, violist Noa Wildschut en blokfluitist Lucie Horsch, maar het Concertgebouw maakt voor het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor een uitzondering. Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw zegt: “Elk optreden van dit koor bevestigt de uitzonderlijke kwaliteit. Onder de bezielende leiding van Wilma ten Wolde is het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een nationaal instituut. Het is een onmisbare kweekvijver van vocaal talent in Nederland.” Wilma ten Wolde, artistiek leider Nationaal Vrouwen Jeugdkoor, vertelt: 'Het samen zingen is universeel. Deze award voor ons koor is een prachtige stimulans om nog vele jaren vocaal talent tot bloei te brengen! En het is natuurlijk een prachtig compliment voor al deze jonge vrouwen!’ De award, mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Van Lanschot Kempen, wordt op 18 april 2023 uitgereikt bij een galadiner in Het Concertgebouw.
24-01-2023
Per 1 januari 2023 hebben Cappella Amsterdam, Holland Baroque, Nederlands Kamerkoor en Calefax zich aangesloten bij de Cao Muziekensembles, die loopt tot met met 31 december 2024. Op 1 maart 2022 is de eerste cao voor de Muziekensembles door sociale partners Kunstenbond en NAPK afgesloten. Toen sloten zich de volgende aan de NAPK verbonden ensembles al aan: Amstel Quartet, Amsterdam Sinfonietta, Doelen Ensemble, Nederlandse Bachvereniging, Nederlands Blazers Ensemble, Orkest de Ereprijs en Tomoko Mukaiyama Foundation. Dat brengt het totaal aantal op elf organisaties die zich committeren aan de cao en deze toepassen. Omdat dit de eerste cao voor muziekensembles is, is het voor ensembles mogelijk om zich tussentijds aan te sluiten. Het doel van sociale partners is dat uiteindelijk àlle muziekensembles de cao zullen toepassen.
23-01-2023
Tijdens ESNS zijn de IJzeren Podiumdieren 2022 uitgereikt, de vakprijzen die jaarlijks worden uitgereikt door de brancheorganisatie voor poppodia en popfestivals VNPF. Naast de gebruikelijke prijzen zijn er dit jaar twee nieuwe categorieën: ‘Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Duurzaamheid’ en ‘Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Diversiteit en Inclusie’. Ook werd de IJzeren Eierbal uitgereikt: de aanmoedigingsprijs voor een jong talent dat nu al een positieve bijdrage levert aan de live-popsector.
23-01-2023
De 37e editie van ESNS, die plaatsvond van 18 tot en met 21 januari, keerde na twee digitale edities weer als live event terug en kocht volledig uit. ESNS verwelkomde meer dan 40.000 toeschouwers en meer dan 4.250 professionals uit de muzieksector afkomstig uit meer dan 50 landen. De 38e editie van ESNS zal plaatsvinden van 17 tot en met 20 januari 2024. Dago Houben, directeur van ESNS, over de editie: “De afgelopen week was uitzonderlijk. De sector heeft het moeilijk gehad en is nog steeds aan het herstellen van de pandemie, en onze rol als platform voor de Europese muzieksector is belangrijker dan ooit. Deze editie heeft zoveel urgente en actuele onderwerpen ter tafel gebracht, en zo’n diverse en uitstekende line-up van Europees talent gepresenteerd. We kwamen sterker dan ooit terug met zoveel nieuwe bezoekers en een uitverkochte editie van het festival en de conferentie.” Het conferentieprogramma bevatte meer dan 150 panels, keynotes en netwerkbijeenkomsten over toonaangevende onderwerpen en innovatie in de sector. Ruim 4.250 professionals afkomstig uit 50 landen uit de industrie woonden het evenement in Groningen bij. ESNS presenteerde keynotes van onder meer Scott Cohen, Dua Lipa, Jonathan Poneman en Bruce Everrett (Sub Pop) en panels over actuele onderwerpen als diversiteit en duurzaamheid in de muziekindustrie. Dit jaar heeft ESNS grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, diversiteit en inclusie. ESNS introduceerde onder andere een adviesraad voor diversiteit en inclusie, lanceerde ESNS Green Touring Support en een partnerschap met duurzame reisorganisatie Choo Choo om duurzaam reizen onder delegates en artiesten te stimuleren. Ook werkte ESNS samen met de gemeente Groningen bij de presentatie van Groningen als Hydrogen Valley.
23-01-2023
Een organisator van ‘foutenfestival’ Alaparada in Best moet uit eigen zak alsnog een gedupeerd bedrijf betalen. Volgens de rechter ondertekende hij contracten op het moment dat al duidelijk was dat later niet betaald zou kunnen worden.
23-01-2023
Evenementenlocaties Ziggo Dome en AFAS Live en concertorganisator MOJO willen hun evenementen uiterlijk in 2030 klimaatneutraal en circulair organiseren. De bedrijven streven naar nul restafval en willen voor alle grondstoffen een bestemming vinden. Dat staat in een plan dat de bedrijven op 19 januari bekendmaakten tijdens Eurosonic Noorderslag (ESNS) in Groningen. Ze willen uitstoot stoppen en als dat niet lukt, de uitstoot compenseren.
23-01-2023
De toekomst van Breda Barst is onzeker. Dat laat de festivalorganisatie weten middels een brief aan haar volgers. Om ook in 2023 weer een festival te kunnen organiseren heeft de organisatie een startkapitaal nodig. Na twee festivalloze zomers was het dit jaar de hele zomer prachtig festivalweer, op één weekend na. Tijdens de jubileumeditie van Breda Barst heeft het het hele weekend behoorlijk geregend. “Daardoor bleven veel bezoekers weg, waardoor de omzet ontzettend tegenviel”, aldus de organisatie. “In combinatie met de huidige inflatie en veranderende markt, zorgt dit voor een grote uitdaging voor toekomstige edities.” Breda Barst laat weten dat het organiseren van een gratis toegankelijk festival steeds lastiger wordt. “Toch willen we ons daarvoor in blijven zetten, zodat iedereen, jong en oud, arm en rijk, kan blijven genieten van ons mooie festival.” Door de tegenvallers van afgelopen edities is het financiële reserve van Breda Barst op. “En dus hebben we een startkapitaal nodig van 100.000 euro. Dit bedrag is nodig om bijvoorbeeld bands en leveranciers te kunnen betalen”, aldus de organisatie. “Daarom luiden we vanaf vandaag de noodklok. Hierbij vragen we onze bezoekers om hulp.”
23-01-2023
Festival Roadburn in Tilburg en Best Kept Secret in Hilvarenbeek zijn in de prijzen gevallen bij popevenement Eurosonic in Groningen. Beide festivals zijn uitgeroepen tot beste festival in Europa en wonnen een European Festival Award. Roadburn dat plaatsvindt in 013 en de Tilburgse Spoorzone kreeg de prijs voor het beste kleine festival in Europa. Best Kept Secret dat thuis is op de Beekse Bergen in Hilvarenbeek kreeg de prijs voor het beste middelgrote festival. Walter Hoeijmakers van Roadburn vindt het winnen van de Award een enorme eer, zo deelde hij na het behalen van de prijs online met zijn volgers. ,,We zijn ongelooflijk trots. De prijs moedigt aan om ons festival steeds opnieuw te definiëren en te blijven ontwikkelen.”
23-01-2023
Goldband is de winnaar van de Popprijs 2022. De band ontving op 21 janauri uit handen van presentatoren Vera Siemons en Justin Verkijk de meest prestigieuze prijs voor Nederlandse popmuziek tijdens Noorderslag, onderdeel van festival ESNS. Volgens de jury heeft Goldband afgelopen jaar de grootste impact op de Nederlandse popmuziek gemaakt als soundtrack van de postcoronatijd, met optredens vol knaldrang, het volgen van een eigen artistieke visie en succes onder een brede groep luisteraars. De Popprijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay.
23-01-2023
Veronica van Hoogdalem is de winnaar van de Pop Media Prijs 2022. Dat is op 20 januari bekendgemaakt op ESNS 2023. Aan de Pop Media Prijs is een geldbedrag verbonden van 3000 euro. De prijs wordt dit jaar voor de 29e keer uitgereikt en wordt mogelijk gemaakt door Sena Performers en Eurosonic Noorderslag. De Pop Media Prijs wordt sinds 1995 jaarlijks uitgereikt aan een persoon, boek, documentaire of programma die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de popjournalistiek. De andere genomineerden waren fotograaf Paul Bergen en artiest en podcast maker Hef. Muzikale duizendpoot Brahim Fouradi is winnaar van De Veer 2023. Hij ontving de prijs tijdens ESNS in Groningen. De Veer is een onderscheiding als blijk van waardering voor iemand uit de muziekindustrie die zich voor een langere periode verdienstelijk heeft ingezet voor het Nederlandse repertoire. Uit het juryrapport: “Zijn succes, zijn positivisme, zijn dadendrang, zijn ambitie en enthousiasme zijn een stimulans voor de talenten van morgen, die de Nederlandse muziekcultuur kleurrijker, diverser en inclusiever maken.”
23-01-2023
De ketentafel popmusici heeft een analyse laten uitvoeren van de inkomenskloof tussen de actuele gages en een passend en eerlijk honorarium (fair pay). Er zou 7,8 miljoen euro extra nodig zijn voor een eerlijke beloning. Dat is geen hoog bedrag, zegt Berend Schans van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). “Wij zouden graag zien dat een soort fonds opgericht wordt waarin verschillende partijen geld storten”, zegt hij. “Het liefste zien we dat de overheid het voortouw neemt. Een deel van de klassieke en jazzmusici krijgt wel fatsoenlijk betaald via subsidies. Popmusici zijn ook podiumkunstenaars en verdienen ook een fair price.” De overheid hoeft niet alleen op te draaien voor de benodigde miljoenen. Schans denkt dat er ook extra inkomsten zijn te halen door een fair price-toeslag op tickets. “Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat collectieve beheersorganisaties als Buma/Stemra en Sena iets doen. Zij hebben budgetten om muzikanten te steunen. Dat doen ze al, door evenementen te sponsoren, zoals de Muzikantendag, Eurosonic Noorderslag en Amsterdam Dance Event. Ik kan me voorstellen dat ze ook budget hebben voor een fair price voor muzikanten.” Maar wat is dat, een fair price? “Fair wordt vaak vertaald als eerlijk”, zegt Schans, “maar fair is ook passend. Daarom maken we onderscheid tussen de verschillende fases waarin een muzikant zich bevindt. Van beginnend tot opkomend en gearriveerd. Iemand die begint heeft andere kosten en een andere marktwaarde dan een artiest die al verder is. In elk geval is fair een stuk beter dan nu.” „Als popmuzikant kun je in Nederland in een groot deel van je carrière niet leven van muziek maken”, zegt Rita Zipora, tot enkele jaren geleden actief als singer-songwriter en nu bestuurslid van beroepsvereniging BAM! Popauteurs. Dat gebeurt pas als je een grote zaal uitverkoopt, zoals in Paradiso (Amsterdam) of 013 (Tilburg). Maar die weg naar een eigen inkomen is lang, volgens Zipora ook langer dan bijvoorbeeld in België. „We missen doorstroom naar de echte top. Daardoor gaat talent verloren.” Directeur Berend Schans van de Vereniging voor Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), met 65 podia en 57 festivals als leden, wist wel dat muzikanten slecht betaald werden. In 2020 al concludeerde een studie in opdracht van OCW dat popmuzikanten een „zwakke inkomenspositie” hebben en dat er een „machtsongelijkheid” bestaat ten opzichte van boekers en podia. De nieuwe inventarisatie, waaraan VNPF meewerkte, wijst uit dat de poppodia te weinig inkomsten hebben voor hogere gages. Volgens Berend Schans en Rita Zipora leidde dat tot wederzijds begrip. „Wij wilden af van de gepolemiseerde discussie dat wij onze zakken vullen”, zegt Schans. „Het geld zou blijven hangen bij de podia. Dat is gewoon niet waar. De hele sector wordt sterker als we muzikanten beter betalen.”
23-01-2023
Het programma fairPACCT organiseert voor beroepsgroepen in de culturele sector overleg om te komen tot heldere afspraken over gepaste en eerlijke beloning. De eerste van deze overleggen, de zogenaamde ketentafels, startte vorig jaar voor popmusici tijdens ESNS 2022. De ketentafel popmusici presenteert, na een jaar onderling overleg een analyse van de inkomenskloof tussen de actuele gages en een passend en eerlijk honorarium (fair pay). De analyse en de rapportage is gedaan door adviesbureau Berenschot. Staatssecretaris Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst tijdens een sessie op ESNS 2023, op 20 januari. De popsector vindt dat meer geld naar beginnende artiesten, muzikanten die in een kleine zaal of in een voorprogramma spelen, moet gaan. Er zou 7,8 miljoen euro extra nodig zijn voor een eerlijke beloning.
23-01-2023
Een levendige editie van Noorderslag stond in het teken van bandjes met veel energie en opvallend veel Haagse popmuziek. NRC blikt terug op Noorderslag. De Nederlandse popmuziek staat er na twee matte jaren buitengewoon goed voor, volgens Amanda Kuypers. De ouderwetse bandjes en gitaren drongen zich naar voren op Noorderslag 2023, schrijft ook Robert van Gijssel in De Volkskrant.
23-01-2023
De Nederlandse popmuziek klimt langzaam uit het dal waarin de sector door de coronacrisis was terechtgekomen. Vorig jaar werd in het buitenland aanzienlijk meer verdiend met Nederlandse muziek dan in het jaar daarvoor, al blijft de omzet nog ver achter bij die van voor de pandemie. Het jaarlijkse onderzoek naar de exportwaarde van de Nederlandse popmuziek, in opdracht van Buma Cultuur, de belangenbehartiger voor de Nederlandse populaire muziek, laat zien dat het herstel na corona voorzichtig is ingezet. In 2022 werd 171 miljoen euro verdiend: ruim 230 procent meer dan in 2021, toen de wereld deels op slot ging en het voor veel artiesten bijna onmogelijk werd om op te treden in zowel binnen- als buitenland. Volgens Buma Cultuur werd lokale pop in eigen land gedurende de coronajaren beter gewaardeerd en beluisterd. Dat blijkt uit de streamingcijfers en hitlijsten van de afgelopen jaren. Ook duiken steeds vaker Nederlandse namen op als maker van internationale hits, als producer of mede-componist: veel onderdelen van liedjes worden tegenwoordig online verhandeld, waardoor de geografische grenzen langzaam vervagen.
23-01-2023
In 2022 vonden er fors meer festivals en concerten plaats dan in 2019, het laatste jaar voor corona. Festivals en concerten trokken in 2022 gezamenlijk 32,5 miljoen bezoeken, 2,4 miljoen bezoeken meer dan in 2019. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt en op 20 januari op Eurosonic-Noorderslag in Groningen werden gepresenteerd. De cijfers van festivals en concerten zijn des te opvallender, omdat ze de enige evenemententypen zijn die in 2022 een positief resultaat hebben neergezet. Alle andere typen, zoals sportevenementen, beurzen en markten schreven rode cijfers afgelopen jaar in vergelijking met 2019. De totale evenementenmarkt blijft in 2022 qua aantal evenementen 5% achter bij 2019 en realiseert 5 miljoen minder bezoeken, dan de 89,8 miljoen bezoeken in 2019. Coronamaatregelen en -effecten zijn de voornaamste oorzaken van de terugval. Uitgestelde concerten en eerste edities van nieuwe festivals hebben een belangrijk effect op de positieve cijfers in 2022. Afgelopen jaar vonden circa 100 concerten plaats die eerder in 2020 en/of 2021 gepland stonden. Een deel hiervan werd vanwege covid-19 eerst doorgeschoven naar 2021 en vervolgens naar 2022. Van de 85 nieuwe festivals in 2022 zou zo’n 75% al in 2020 of 2021 hebben plaatsgevonden. Muziekfestivals zijn volledig verantwoordelijk voor de goede resultaten. De goede cijfers van 2022 zijn nog geen garantie voor een succesvol 2023. De festivalmarkt heeft vooral geplust in het segment ‘entreeheffende muziekfestivals’. De andere categorieën bleven gelijk of liepen terug. En bij de concerten komen de positieve cijfers vrijwel volledig van inhaalevenementen. “Zonder het inhaaleffect van covid-19 is het nog maar de vraag of 2023 ook een groei zal laten zien”, aldus Willem Westermann van de VVEM.
23-01-2023
Acht professionele culturele instellingen in Kampen, Zwolle en Twente krijgen financiële ondersteuning van de provincie Overijssel bij het maken en uitvoeren van nieuwe producties. Met de ‘Productieregeling cultuur in Overijssel’ versterkt en stimuleert de provincie Overijssel de culturele instellingen. Dit zorgt voor een levendig cultureel aanbod in Overijssel voor jong en oud. Provinciale Staten hebben bij de behandeling van de begroting 2022 via een motie extra geld beschikbaar gesteld voor een nieuwe productieregeling. Dit bedrag van 240.000 euro heeft het college van Gedeputeerde Staten aangevuld met een bedrag van 160.000 euro uit de bestaande cultuurbegroting. Daardoor was in totaal 400.000 euro beschikbaar. Per aanvraag werd een subsidie van maximaal 50.000 euro verstrekt.
17-01-2023
Recent presenteerde Microsoft een nieuw AI-model, genaamd Vall-E. Dit text-to-speechmodel kan gesproken zinnen in vrijwel ieder stemgeluid genereren na een sample van drie seconden gehoord te hebben. Het AI-model kan daarbij ook intonatie en emotie nabootsen. Is dat strafbaar, als ik het train op iemands stem en die dan van alles laat zeggen? ICT – jurist Arnoud Engelfriet over deze kwestie.
17-01-2023
Het online programma Zing je sterk draagt met behulp van adem-, zang- en ontspanningsoefeningen bij aan de kwaliteit van leven van patiënten met kanker en zij die recent hun behandeling hiervoor hebben afgerond. Plezier in het zingen, herstel van vertrouwen in eigen lichaam en de ontmoeting met andere deelnemers staan hierbij centraal. Zing je sterk is in 2021 ontwikkeld voor patiënten met Long covid, in samenwerking met het CWZ-ziekenhuis, door vocaal ensemble Wishful Singing. Onderzoek onder de deelnemers laat zien dat zij baat hebben bij lotgenotencontact en dat de adem- en zangoefeningen bijdragen aan het verminderen van stress door ziekte. In samenwerking met ziekenhuis Meander in Amersfoort start er nu een pilot van Zing je sterk voor patiënten met kanker.
17-01-2023
Jaarlijks zien we in de media verhalen terug over de wederopstanding van oude fysieke media als langspeelplaten, compact discs en muziekcassettes. Vooral die laatste lijkt in 2022 een vlucht genomen te hebben, mede dankzij grote artiesten als Harry Styles en Taylor Swift die muziekcassettes als verzamelobject uitbrengen. Maar ook lokaal product doet het erg goed op tape. “Spinvis is nog steeds een steady-seller”, aldus Bertram Borkes van boekhandel Broese.
17-01-2023
Een groot aantal reggaetonsterren kan zich gaan opmaken voor een rechtszaak die het hele genre onder vuur legt. Het Jamaicaanse dancehall-productiehuis Steely & Clevie Productions gaat hen namelijk aanklagen, omdat ze inbreuk gemaakt zouden hebben op het auteursrecht. Onder meer grote namen als Daddy Yankee, Luis Fonsi, Karol G en Nicky Jam worden genoemd in de rechtszaak.
17-01-2023
InJazz vindt dit jaar plaats van 21 tot en met 23 juni en start net als in 2022 met een gratis concertavond in het Bimhuis in Amsterdam. Vervolgens verplaatst het evenement zich naar Rotterdam. Daar is inJazz als vanouds het startpunt van fringe festival North Sea Round Town, dat de stad in de twee weken voorafgaand aan North Sea Jazz vult met muziek en jazzgerelateerde activiteiten. Artiesten werkzaam in Nederland (en die hun werk registreren bij Buma/Stemra) kunnen zich tot 1 maart aanmelden voor een optreden tijdens inJazz. Een professionele selectiecommissie beoordeelt alle inzendingen. Tijdens inJazz komen muziekprofessionals werkzaam in jazz, world en verwante stijlen samen om te netwerken en om de optredens te zien van de geselecteerde acts. In Rotterdam werkt inJazz behalve met North Sea Round Town samen met jazzpodium LantarenVenster en met Batavierhuis, onafhankelijke makerspace en broedplaats voor (jonge) ondernemende kunstenaars. In samenwerking met Fonds Podiumkunsten wordt tijdens inJazz de winnaar van de Boy Edgarprijs 2023 bekendgemaakt.
17-01-2023
Op 20 januari host Age Media het panel How To Make (More) Money With YouTube tijdens Eurosonic Noorderslag. In een panel met prominenten van Google, YouTube en Warner Music worden de kansen voor de muziekindustrie op YouTube besproken en tips gedeeld.
17-01-2023
Naar aanleiding van de uitzending van Boos! in januari 2022 over de misstanden bij The Voice of Holland, en de open brief van 29 zangeressen over grensoverschrijdend gedrag in de muzieksector is de Taskforce GO! opgericht. Tijdens ESNS wordt het nieuwe platform officieel voorgesteld. De taskforce GO! is een initiatief van NVPI. Het platform werd begin vorig jaar in het leven geroepen als reactie op de open brief van zangeressen waarin zij grensoverschrijdend gedrag binnen de muziekindustrie aankaarten. Doel van de taskforce is het bespreekbaar maken, identificeren, definiëren, aanpakken en voorkomen van grensoverschrijdend gedrag. Om zo een veilig werkklimaat te realiseren voor iedereen die werkzaam is in de Nederlandse muzieksector. Tijdens het ESNS-panel Een Jaar Na The Voice, Waar Staan We? geven diverse leden van de Taskforce GO! en een aantal partners toelichting op de oprichting. Daarnaast wordt er gesproken over de samenwerking met meldpunt Mores Online, het verkennende onderzoek dat al is uitgevoerd en de plannen voor 2023. Ook gaan zij in gesprek met de aanwezigen over de vraag wat er moet gebeuren om een veilige muzieksector te creëren.
17-01-2023
Na twee online corona-edities keert de Groningse showcasefestival en conferentie ESNS terug naar een normale, fysieke editie, met de blik op de toekomst. Entertainment Business sprak met Robert Meijerink, hoofd programma ESNS. O.m. over de twee voorgaande corona-edities, en wat die hebben betekend; over het thema duurzaamheid in de live muzieksector; over het verschil in effect van een optreden op de digitale editie dan op een fysieke editie.
17-01-2023
Het Wereld Muziek Concours (WMC) Kerkrade had vorig jaar te kampen met financiële problemen. De gemeente Kerkrade heeft destijds moeten bijspringen vanwege een acuut geldtekort. Ook een 'coronasubsidie' van het Fonds voor Cultuurparticipatie hielp het WMC deels uit de brand. De 19e editie van het WMC was in juli 2022, na een jaar uitstel vanwege de coronamaatregelen. Door corona, de economische crisis en de oorlog in Oekraïne bleken sponsoren terughoudend en werden er minder kaarten verkocht dan verwacht. Vanwege late besluitvorming moest de organisatie genoegen nemen met hogere offertes van externe partijen, zo staat te lezen in de evaluatie, die op initiatief van de gemeente Kerkrade is uitgevoerd. Een woordvoerder van de gemeente Kerkrade laat weten dat deze evaluatie over de gang van zaken bij het WMC, uiterlijk in maart met de gemeenteraad wordt besproken. Opvallend is dat veel betaalde medewerkers en bestuursleden van het WMC zijn opgestapt nadat de 19e editie achter de rug was. Van het toenmalige bestuur is alleen de voorzitter zelf nog over. Ook zijn vrijwel alle betaalde krachten op kantoor vertrokken, inclusief de manager die de dagelijkse leiding had. Ex-medewerkers reppen tegenover L1 van een onprettige tot zelfs onveilige werksituatie in de aanloop naar en tijdens het WMC. Dit is volgens hen te wijten aan het gedrag van de voorzitter, wiens komst aanvankelijk als een gewenste nieuwe impuls voor het WMC werd gezien. Onderzoeker Sjaak De Zeeuw heeft de kritiek ook gehoord, maar concludeert in zijn rapport: "Het huidige bestuur/team staat, heeft het volste vertrouwen in de toekomst en moet doorgaan."
17-01-2023
Guy Coolen is de nieuwe intendant van het Fast Forward-programma, van het Fonds Podiumkunsten, dat mid-career-makers helpt hun internationale vleugels uit te slaan. Samen met een groep verkenners uit de Nederlandse podiumkunsten koppelt Guy talentvolle podiumkunstenaars aan een buitenlands gezelschap, podium, festival of producent. Hij volgt Johan Gijsen op.
17-01-2023
De Nederlandse Reisopera gaat Die Zauberflöte niet geënsceneerd, maar in een semi-concertante versie uitvoeren. Personele onderbezetting – onder meer veroorzaakt door ziekte – en de omvang van de geplande productie liggen ten grondslag aan deze beslissing. Het is hierdoor niet mogelijk om in de resterende repetitietijd de voorbereidingen voor een geënsceneerde versie, volgens het originele concept en ontwerp, volgens onze gebruikelijke kwaliteitseisen te voltooien.
17-01-2023
Aswin Baaijens maakte voor Talenthub Brabant een podcast, waarin theatermaker Timo Tembuyser (PLAN Talentontwikkeling Brabant) en zangeres Rianne Wilbers (Music Hub Brabant) met elkaar in gesprek gingen. Over hoe je als maker kunt maken wat je wilt maken en hoe je durft los te laten wat je is geleerd, om zo je eigen stem te vinden. En hoe biedt TalentHub Brabant dan precies de ruimte om te onderzoeken en experimenteren?’ Halverwege ontdekken ze dat ze toevallig met hetzelfde thema bezig zijn, maar dan precies tegenovergesteld.
17-01-2023
Met ruim 276.000 bezoekers in negen maanden tijd kan 013 Poppodium in Tilburg terugkijken op een uitstekend jaar. Ondanks corona, schaarste aan personeel en gestegen kosten. ,Het scheelt een paar duizend bezoekers met het bezoekersrecord uit 2018’’, stelt directeur Frens Frijns. ,,In zo’n korte periode, negen maanden, is dat zeker een record. Al blijft het spannend wat het publiek dit jaar doet.’’ Hij noemt een paar factoren waardoor het publiek 013 vorig jaar vlot wist te vinden. ,,Heel veel inhaalconcerten - concerten die enkele jaren waren uitgesteld - die goed bezocht zijn. Dat inhalen is gunstig geweest voor ons. Daarbij zaten ook grote shows die in andere jaren te groot voor ons geweest zouden zijn. Wij zijn de grootste popzaal van Nederland, maar niet de grootste zaal. Wil je iets organiseren in de Ziggo Dome of Afas Live, dan krijg je te maken met verhuur en dat betekent een ander risicoprofiel. Bij ons heb je zeker geld.’’(…) ,,We zijn een internationale speler en dat zie je ook terug in waar de bezoekers vandaan komen. Roadburn, maar ook andere shows, trekt publiek uit Australië en Argentinië. Dat geldt ook voor sommige shows in 013. In totaal komt acht procent uit het buitenland.’’ Van alle bezoekers komt 14 procent uit Tilburg zelf en 21 procent uit Tilburg en naaste omgeving. ,,We hanteren hierbij een cirkel van zo’n vijftien kilometer. Die percentages zijn redelijk stabiel.’’ Nieuw in 2022 was het duurzaamheidsoffensief dat 013 in mei begon, door over te stappen van plastic flesjes en bekers naar hardcups. Bezoekers betalen sindsdien 0,50 cent statiegeld voor hun beker die ze daarna kunnen hervullen, terugpinnen of doneren. Het leverde 103.043 gedoneerde bekers op die via het UN World Food Programme (WFP) werden omgezet in evenzoveel schoolmaaltijden. Voor ieder verkocht glas water stelt MadeBlue 300 liter schoon drinkwater beschikbaar op plekken waar dit schaars is, zoals Vietnam en Ethiopië. In Tilburg leverde dat genoeg water op om 139 mensen tien jaar lang toegang te geven tot schoon drinkwater. Frijns heeft wel zorgen over de hogere energiekosten en vooral ook de inflatie. “De energie gaat wel weer omlaag, maar andere dingen blijven duur. Beveiliging inhuren is tachtig procent duurder geworden. Ook bemensing is een zorg. We zijn de laatste grote zaal die nog met vrijwilligers werkt, en daar hechten we aan, maar als je ‘even’ tien mensen moet aannemen, dan kost dat wel wat. We moeten zien wat de toekomst brengt en doen wat we moeten doen. Dat geldt voor alle ondernemers.’’ Het podium viert in november het 25-jarig jubileum.
17-01-2023
Na het succes van vorig jaar openen theaters en podia in Noord-Brabant en Zeeland op 29 januari 2023 tijdens Life on Stage opnieuw gezamenlijk de deuren voor een exclusief kijkje achter de schermen. De technici nemen je tijdens dit evenement mee in de wereld van licht- en geluid. Het belang van de technici in de culturele sector komt deze dag duidelijk naar voren. Zonder hen geen licht, geluid of show. Door de technologische ontwikkelingen is er veel mogelijk wat betreft licht- en geluidstechniek. Dit biedt de technici veel mooie uitdagingen op gebied van creativiteit, ontwerp en uitvoering. Kortom, het is een uitdagende, toffe job én er zijn kansen genoeg voor nieuw talent. In Noord-Brabant nemen theaters en podia in Bergen op Zoom, Breda, Oss, Oosterhout, Roosendaal, Uden en Zevenbergen deel. Theater De Schuur in Zevenbergen richt zich speciaal op jongeren van middelbaar onderwijs van het Marklandcollege en van de groepen 7 en 8.
17-01-2023
De belangrijkste podia in Deventer, het poppodium en de schouwburg, hebben allebei dringend een nieuw gebouw nodig. De discussies daarover lopen al vijf à tien jaar. Een goede huisvesting voor beide podia kost tientallen miljoenen, bleek in november 2022. Vooral van de nieuwe kostenraming voor de renovatie van de schouwburg schrok het college: die gaat naar schatting 32,5 miljoen euro kosten, drie keer zo veel als eerder gedacht. Het gemeentebestuur ziet op tegen de miljoeneninvesteringen. Het gemeentebestuur bedacht een alternatief plan waarmee het de kosten hoopt te beperken: kan de ‘popfunctie’ van het Burgerweeshuis niet in de schouwburg een plek krijgen? Popliefhebbers, onder wie veel twintigers en dertigers, gingen daarna (op 11 januari) de straat op in Deventer. Driehonderd inwoners van de stad trokken in een flinke stoet naar het gemeentehuis om te protesteren. Vóór behoud van een zelfstandig poppodium Burgerweeshuis en tegen de plannen van het college om investeringen in een nieuw gebouw uit te stellen. Want wat in Deventer speelt, is illustratief voor een groter probleem: het zijn in Nederland moeilijke tijden voor gedateerde podia. Veel culturele centra zijn de afgelopen tien jaar nieuw gebouwd of sterk gemoderniseerd. Oudere zalen vrezen overgeslagen te worden door artiesten die elders wél dat complexe decor of honderden extra bezoekers kwijt kunnen. NRC sprak met betrokkenen, o.m. met schouwburgdirecteur Rob van den Hove, wethouders Ilse Duursma (cultuur, CDA) en Liesbeth Grijsen (gebiedsontwikkeling, Gemeentebelang) en Kelly Hammer, directeur van het Burgerweeshuis.
17-01-2023
De inschrijvingstermijn voor de negende editie van de Willem Wilminkprijs voor het beste kinderlied in 2023 is geopend. Componisten, tekstschrijvers en producenten kunnen tot en met 12 februari hun bijdrage insturen. De nominaties voor de Willem Wilminkprijs worden medio maart bekend gemaakt, de uitreiking vindt plaats op maandag 3 april in het Muziekcentrum in Enschede. De prijs bestaat uit een kunstwerk, vervaardigd door de kunstenaar Helga Kock am Brink en een geldbedrag van € 5.000,- (€ 3.000,- voor de tekstschrijver, € 1.000,- voor de componist en € 1.000,- voor de uitvoerend artiest). Buma Cultuur ondersteunt de samenwerking tussen de Willem Wilminkprijs en de landelijke Kindermuziekweek. Als afsluiter van de Kindermuziekweek 2023 (24 maart t/m 2 april) wordt de winnaar van de Willem Wilminkprijs bekendgemaakt. De winnaar van de publieksprijs krijgt de eer om het themalied voor de eerstvolgende Kindermuziekweek te schrijven. Alle oorspronkelijk in het Nederlands geschreven kinderliedjes die niet ouder zijn dan twee jaar kunnen meedingen naar de onderscheiding. Ze moeten dus in 2021 of 2022 voor het eerst professioneel zijn uitgebracht. De genomineerden zullen geselecteerd worden door de vakjury. De prijs is niet alleen voor gevestigde componisten, schrijvers of producenten. Het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede roepen juist ook de jonge aankomende tekstschrijvers en componisten op om hun liedje(s) in te zenden.
17-01-2023
Het nieuwe publiek-private Cultuurloket DigitALL stelt in 2023 6,8 miljoen euro beschikbaar aan de cultuursector voor digitalisering. Cathelijne Broers, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, woordvoerder namens Cultuurloket DigitALL: “Dat geld is beschikbaar als ontwikkel- en projectbijdragen voor theaters, muziekpodia, musea, filmtheaters, festivals en producenten van professionele podiumkunsten die contact met hun publiek willen versterken via digitalisering. Daarmee maken we de instellingen weerbaarder, wat van groot belang is in de huidige onzekere tijd waarin veel van hen in zwaar weer verkeren. In 2022 hebben we al de eerste 20 cultuurinstellingen ondersteund met een bijdrage voor hun digitale projecten, maar de belangstelling voor onze donaties is zo groot dat we ons het afgelopen jaar ook hebben ingespannen om nieuwe financiers te vinden. Dat leidde onder meer tot een structurele bijdrage van 2 miljoen euro per jaar van het ministerie van OC&W, waarmee we heel blij zijn.” Cultuurloket DigitALL is een unieke publiek-private samenwerking van Prins Bernhard Cultuurfonds, VriendenLoterij, Fonds 21, VSBfonds, VandenEnde Foundation, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Amsterdam, Stichting Zabawas en het Elise Mathilde Fonds.
16-01-2023
Het doemscenario is afgewend: het Chassé Theater in Breda gaat niet failliet. Directeur Ruud van Meijel. ,,We stevenden vorig jaar af op een energierekening van een miljoen euro. Als we geen financiële steun zouden krijgen, dan was een faillissement denkbaar geworden. Daar ben ik nu niet bang meer voor.” Van Meijel denkt het te gaan redden met de toegezegde steun van de rijksoverheid, de stijgende bezoekersaantallen en de ‘lagere’ energierekening. Staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) heeft bekendgemaakt dat er 300 miljoen beschikbaar komt voor de culturele sector om de hogere kosten van de inflatie en de energiekosten op te vangen. ,,Het is nog niet bekend onder welke voorwaarden het geld beschikbaar komt. De hele cultuursector zit daarop te wachten”, weet Van Meijel. ,,We zijn in gesprek met de gemeente om de tussenperiode te overbruggen. We moeten voorkomen dat we de berg weer afglijden. Belangrijk is dat het publiek is teruggekeerd. In 2021 kwamen er tussen de lockdowns door 75.000 bezoekers naar het theater. Vorig jaar waren dat er alweer 235.000.” Ander goed nieuws is dat de energierekening daalt. Van Meijel: ,,We hebben een nieuw energiecontract. Met een contract voor grootafnemers profiteren we van de lagere gasprijs. Het wordt nu 800.000 euro. Nog steeds veel, maar wel 2 ton minder.” Theater De Bussel in Oosterhout heeft ook een hoge energierekening. ,,Onze energielasten zijn gestegen van 55.000 naar 135.000 euro per jaar”, zegt directeur Charlotte Louwers. ,,De zalen zijn warm tijdens de voorstellingen, maar we kijken kritisch naar de verwarming van andere ruimtes. We hoeven geen truien aan op kantoor, want dit gebouw is goed geïsoleerd.” Louwers verwacht niet dat De Bussel in de financiële problemen komt. Ook De Bussel wacht op geld van de Rijksoverheid, ook bij De Bussel keert het publiek terug. Andere Bredase instellingen zoals Podium Bloos, Mezz en Nieuwe Veste zitten in hetzelfde schuitje. ,,Er is niets veranderd”, zegt Frank van Iersel, directeur van Mezz. ,,Er is geld aangekondigd, maar hoe en wat is niet duidelijk. Het is simpel: als er geen financiële steun komt, dan hebben we straks een negatieve begroting.” Nieuwe Veste hoopt op steun, omdat de bibliotheek zich heeft aangesloten bij de actie van het Leger des Heils om warme kamers beschikbaar te stellen.
16-01-2023
Voor het eerst konden bezoekers met een auditieve beperking een voorstelling in het Osse theater De Lievekamp bezoeken waarbij tolken gebarentaal aanwezig waren. Daarmee konden ze op 15 januari optimaal van musical ‘Kruimeltje!’ genieten. Een intensieve klus voor de tolken gebarentaal Merlin Dik (onder andere Kruimeltje) en Marjolijn van Roekel (Keesie), want een zeventig minuten durende musical is zwaar. Brabants Dagblad sprak met de tolken en met enkele bezoekers. In het kader van inclusie en diversiteit hoopt De Lievekamp vaker een voorstelling met tolken gebarentaal te vertonen. Volgend jaar wil het theater ook voorstellingen voor blinde en slechtziende gasten aanbieden.
16-01-2023
De Grote Prijs van Nederland is na twee stille coronajaren terug van weggeweest. Op 16 januari begint de inschrijving voor de nieuwe editie van deze muziekcompetitie voor livetalent in Nederland. Eind april vinden de halve finales plaats, waarvan de vijf beste talenten het tegen elkaar opnemen in de finale op 13 mei in TivoliVredenburg Utrecht. De Grote Prijs van Nederland is in 1983 opgericht vanuit een samenwerking tussen Muziekkrant OOR, de VARA en Lochem Festival. Het is hiermee de langstlopende live muziekcompetitie van ons land, die de carrières van onder anderen Junkie XL, Loïs Lane, Typhoon, Lucky Fonz III, Opgezwolle, Roosbeef, Eefje de Visser en WIES een boost heeft gegeven. De competitie krijgt deze nieuwe editie een iets andere insteek. Het publiek krijgt namelijk invloed op het selectieproces. De aanmelding, selectie en de stemprocedure verlopen via een nieuwe app van het muziekplatform Sounders Music. De 30 geselecteerde talenten barsten volgende maand los in verschillende studio’s of op rooftoplocaties. De acts worden daar opgenomen en zijn vervolgens online te bekijken en te beoordelen in de Sounders app. De halve finales (8 en 15 april) en de finale (13 mei) zijn live bij te wonen in TivoliVredenburg in Utrecht. Voor de winnaar van de Grote Prijs ligt een cheque klaar van 10.000 euro. Mentos heeft zich als naamgevend hoofdsponsor verbonden aan de Grote Prijs van Nederland.
12-01-2023
De Popprijs, de meest prestigieuze prijs voor Nederlandse popmuziek, wordt 21 januari 2023 tijdens ESNS voor de 36ste keer uitgereikt. De Popprijswinnaar is altijd een goed bewaard geheim en het is dan ook nog niet bekend welke artiest wordt toegevoegd aan het selecte rijtje Popprijswinnaars. 3voor12 somt de belangrijkste kanshebbers op.
12-01-2023
Piano spelen vermindert angstgevoelens en helpt bij het omgaan met depressies, nog meer dan luisteren naar muziek: dit zijn de conclusies van een recent onderzoek van de Universiteit van Bath, Engeland. Voor het onderzoek werden ruim 30 volwassenen verdeeld over drie groepen: eerste groep kreeg pianoles, de tweede luisterde naar muziek en de derde groep bracht tijd door met lezen of studeren. Al na een paar weken werd duidelijk dat de groep van beginnende pianisten niet alleen hun multi-sensorische vaardigheden hadden verbeterd, maar tevens lagere depressie-, angst- en stressscores lieten zien in vergelijking met daarvoor. De onderzoekers suggereren dat muziektraining heilzaam kan zijn voor mensen met psychische problemen en er wordt momenteel verder onderzoek gedaan.
12-01-2023
Het Prinses Christina Concours en het Nederlands Blazers Ensemble organiseren 5 inspirerende, interactieve dagen voor muziekprofessionals door heel het land, met als thema ‘De leerling centraal’; “Hoe bouw je als muziekdocent – samen met partners – aan een nieuw, actief netwerk waardoor leerlingen hun talent optimaal kunnen ontwikkelen.” In elke regio, waaronder in Noordkade, Veghel op 5 maart, komen lokale partners aan het woord over de kansen die er liggen. De toegang tot de bijeenkomsten is gratis. Aanmelden voor de Regionale Muziekdagen is vereist.
12-01-2023
De Blauwe Kei, Theater aan de Noordkade heeft zijn 50.000e kaartje voor dit seizoen verkocht. Het podium van een ‘historische mijlpaal’, die aangeeft dat de nog jonge organisatie in Veghel en Schijndel op de goede weg zit. Nooit eerder verkocht het theater zo veel kaarten in één seizoen. Dit constateert De Blauwe Kei terwijl het huidige seizoen nog tot doorloopt tot in juni. Er kunnen nog honderden en wellicht een paar duizend tickets bij komen. Directeur Harry Vermeulen wil niet gokken hoever de teller nog gaat oplopen. Wel waarschuwt hij voor al te hoge verwachtingen. Immers de bulk van de kaartjes ging er al in de voorverkoop uit. Sindsdien gaat het met kleine stapjes. Dat is een opsteker na de rare coronajaren. Die periode vol lockdowns en beperkingen maakt een goede vergelijkingen met vorige jaren lastig, erkent Vermeulen: ,,In het seizoen 2019-2020 gingen we al richting de vijftigduizend bezoekers. En toen ging de tent ineens dicht.’’ De Blauwe Kei noteerde in 2017, in het laatste volle seizoen op de oude locatie, een record met ruim 34.000 bezoekers. Daarna volgde de verhuizing naar de Noordkade en de start van de samenwerking met het Spectrum in Schijndel. De groei is nu zowel in Schijndel als in Veghel te zien, aldus Vermeulen.
12-01-2023
Paleis voor Volksvlijt in ’s-Hertogenbosch vraagt twee makers (regisseurs, schrijvers, componisten, choreografen, dramaturgen, etc.), twee productieleiders en twee marketeers om (betaald) mee te werken aan nieuwe theaterproducties en wijkprojecten in ’s-Hertogenbosch te ontwikkelen en te presenteren. Tijdens dit proces is er begeleiding door de vaste kern van Paleis voor Volksvlijt. Deadline 20 januari.
12-01-2023
Het zou een primeur voor Nederland worden: Brass ’n Woods. Een driedaags festival rondom blaasmuziek op Landgoed Velder in Liempde. Alles stond in de steigers, de aanpak was professioneel, het vertrouwen en enthousiasme groot. Wat achterbleef: de kaartverkoop. Dus kwam er geen festival. Henriëtte Smulders kan er inmiddels een beetje om lachen. Samen met mede-initiatiefnemer Maarten Termeer blikt ze nog één keer terug op hun droom: een grootschalig festival, geheel in het teken van blaasmuziek. ,,Aanvankelijk zag het er goed uit”, aldus Termeer. ,,Het online bereik groeide heel snel. Alleen werd dit niet direct zichtbaar in de kaartverkoop.” Om uit de kosten te komen zouden er gedurende drie dagen 2500 bezoekers per dag moeten komen. ,,Dat is bij lange na niet gehaald”, geven Termeer en Smulders ruiterlijk toe. Het go/no-go-moment lag op 30 mei 2022. Smulders: ,,Er is geen discussie geweest, het was een teambeslissing. Het gat was groot.” Op de vraag of ze het nog eens gaan proberen, volgt een ferm ‘voorlopig niet’, met als argument weer die hoge kosten en onzekere tijden. Termeer: ,,Ik hoop wel dat er binnen de cultuursector mensen blijven zijn die vooruit kijken en durven dromen.” En hun liefde voor de blaasmuziek? In koor: ,,Die is onverminderd groot!”
12-01-2023
Dat er iets moet gebeuren op het gebied van permanente gehoorschade is evident. Het is een wereldwijd ¬spelend probleem, waarbij de World Health Organisation (WHO) volgens een nieuwe studie schat dat er wereldwijd zo’n 1,35 miljard mensen tussen de 12 en 34 jaar kans lopen op permanente gehoorschade door verkeerd gebruik van oortjes of hoofdtelefoons en regelmatig bezoek aan clubs, privéfeestjes, concerten en festivals waar de muziek (te) hard staat. Voor ruim 430 miljoen mensen wereldwijd is het al te laat, zij hebben permanente gehoorbeschadiging. Op 30 november publiceerde de Gezondheidsraad haar advies over het Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek, dat eind 2022 afliep, en dat is in de live entertainmentbranche met gemengde gevoelens ontvangen. “Door de coronamaatregelen hebben bijna alle muziekactiviteiten zo’n twee seizoenen stilgelegen en zijn de convenantpartijen zwaar getroffen. Daarom hebben de convenantpartners in juni besloten de looptijd van het convenant met één jaar te verlengen tot 6 december 2023,” aldus staatssecretaris VWS Maarten van Ooijen, met de toevoeging dat dit extra jaar zal worden gebruikt om de opgelopen achterstand in te ¬halen, beter inzicht te krijgen in de resultaten van het convenant en om de ambities en maatregelen te bespreken van een mogelijk nieuw convenant.” Een analyse.
12-01-2023
Stichting Backstage Pass wil de diversiteit en de inclusie binnen de Nederlandse evenementensector vergroten. Hiertoe lanceert de stichting het project Podiumtechniek voor Meiden. Medeoprichter Jessica Dassen geeft tekst en uitleg. Meiden van 15 tot en met 17 jaar die geïnteresseerd zijn in een baan, voor en achter de schermen van een optredende band of artiest, kunnen op 30 januari in jongerencentrum Dynamo in Eindhoven een indruk krijgen wat er zoal mogelijk is op het gebied van podiumtechniek.
12-01-2023
De energiecrisis vormt een nieuwe grote uitdaging voor de cultuursector. Zo zag TivoliVredenburg de energiekosten stijgen van vier ton naar meer dan één miljoen euro. Daarmee lijkt overheidssteun de enige structurele oplossing. Maar wat doet de cultuursector zelf om de crisis het hoofd te bieden? En wat gaat de bezoeker merken van de crisis? Kunnen we hogere ticketprijzen verwachten? Thijs van Beusekom van Culturele vacatures sprak met TivoliVredenburg – een van de grootste culturele instellingen van ons land – en het Gentse kunstencentrum VIERNULVIER, dat met hun Pay what you can-systeem voor de troepen uit loopt.
12-01-2023
Het CBS heeft de meest recente cijfers gepubliceerd (2021) van podiumkunstorganisaties waar professionele podiumkunsten worden vertoond. Het betreft cijfers met betrekking tot het aantal activiteiten en bezoekersaantallen bij podia voor professionele podiumkunsten, naar genre en regio, voor het jaar 2021 met extra uitsplitsingen naar genre.
12-01-2023
Het labyrint van dj Lady Aïda in het Eindhovense Philips de Jonghpark gaat 15 januari open. Het kunstwerk is haar afscheidscadeau aan de stad. Lady Aïda (echte naam Aïda Spaninks) overleed op 27 september 2021 op 63-jarige leeftijd. Het labyrint heeft een omtrek van ongeveer 55 meter en een doorsnee van 17 meter. De stenen van het kunstwerk zijn in het gras aangelegd. Wandelaars kunnen lopen over de paden. In de toekomst is die wandeling te combineren met speciale audioroutes. Het werk is gefinancierd met geld van de opbrengst van Aïda's platencollectie en een bijdrage van de stichting Cultuur Eindhoven.
12-01-2023
Tijdens de afgelopen editie van ADE hebben 23 festivals hun krabbel gezet onder de Green Deal Circular Festivals, een Europees samenwerkingsverband van koplopers in de duurzame festivalsector. Het totaal staat nu op 43 deelnemers. Met de Green Deal Circular Festivals, kortweg GDCF of Green Deal, wordt innovatie wat betreft het verduurzamen van festivals gestimuleerd. “Met een koplopersgroep van 43 ¬festivals uit veertien landen is het bereik van deze Green Deal enorm”, aldus Laura van de Voort, co-director van Green Events, lid van het GDCF-programmateam. “Festivals hebben innovatiekracht en een unieke positie om zowel andere sectoren, overheden als bezoekers te inspireren. Een perfecte proeftuin om te laten zien wat de mogelijkheden zijn als het gaat om de -transitie richting een circulaire en klimaatneutrale economie.” Entertainment Business sprak met festivals Wonderfeel, Zwarte Cross en Mysteryland over hoe zij er voor staan.