Al het cultuurnieuws uit Brabant en de rest van Nederland op een rijtje. Wil je wekelijks een overzicht van deze Trends & Ontwikkelingen ontvangen per mail? Meld je dan aan voor onze Trends & Ontwikkelingen nieuwsbrief!
Trends & Ontwikkelingen
Alle artikelen
De Taskforce culturele en creatieve sector raadt organisaties en werkenden in de culturele en creatieve sector aan om waakzaam te zijn. Ga en blijf met medewerkers in gesprek over veiligheid en veiligheidsprotocollen, zodat iedereen weet wat te doen als zich een dreigende situatie voordoet. Zorg dat je weet met welke veiligheidsdiensten je moet schakelen en houd goed contact met hen.
27-03-2024,
Bron: Kunsten '92
Kunsten ‘92 doet in een brief een oproep aan de Tweede Kamer om schouder aan schouder te staan om elke vorm van intimidatie en geweld in de culturele sector te voorkomen. Zodat de cultuursector de veilige plek kan blijven die de samenleving zo hard nodig heeft. Kunsten ’92 schrijft ‘Het intimideren van artiesten, kunstenaars, publiek en medewerkers op grond van hun Joodse achtergrond is onacceptabel. Net als het intimideren en discrimineren van andere groepen. Alle groepen.’
27-03-2024,
Bron: Kunsten '92
Hoe selecteer je als cultuurprofessional welke tools voor jou relevant zijn nu het het aantal generatieve AI-tools is geëxplodeerd? DEN geeft advies over het selecteren en toepassen van de meest gebruikte generatieve AI-tools. Generatieve AI-tools kunnen content (tekst, beeld, audio, data, etc.) genereren op basis van een gebruikersinstructies, bekend als 'prompts'. De mogelijke toepassingen van generatieve AI-tools zijn eindeloos.
Door generatieve AI-tools strategisch in te zetten, kun je bepaalde werkzaamheden efficiënter uitvoeren, je aanbod verrijken en een breder en divers publiek aanspreken. Toepassingen zijn bijvoorbeeld: 1. Schrijven, redigeren of vertalen van tekst, 2. Creëren van beelden, 3. Genereren of vertalen van audio, 4. Maken of bewerken van video’s, 5. Productiviteit.
27-03-2024,
Bron: DEN
Generatieve AI-tools kunnen je helpen om bepaalde werkzaamheden efficiënter uit te voeren, je aanbod te verrijken of te personaliseren en een breder en divers publiek aan te spreken. Maar welke opdracht (prompt) geef je aan de AI-tool? En hoe zorg je ervoor dat het resultaat bruikbaar is? DEN helpt je in een artikel op weg om waardvolle resultaten te halen uit generatieve AI-tools. Vijf tips voor effectieve prompts. 1. gebruik natuurlijke taal, 2. wees specifiek, 3. laat ruimte voor creativiteit, 4. test verschillende prompts, 5. bouw voort op de output.
27-03-2024,
Bron: DEN
Cultuurmarketeers verwachten dat de bezoekersaantallen in 2024 zullen stijgen en noemen het aantrekken van een diverser publiek als de grootste uitdaging. Dat blijkt uit het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek. Bijna 400 respondenten die werken als marketingcommunicatieprofessionals in de culturele sector beantwoordden in december 2023 hun enquête. Ook het verkrijgen van data inzicht en branding en positionering zijn uitdagingen die vaak genoemd worden. Tenslotte zijn financiële middelen en onderbezetting van het team relatief vaak genoemd en het bevorderen van de toegankelijkheid van culturele organisaties.
27-03-2024,
Bron: Cultuurmarketing
Twee op de drie Vlamingen vindt dat kunst bijdraagt tot maatschappelijke verbinding. Dat blijkt uit een onderzoek van Kunstenpunt naar de percepties en verwachtingen van Vlamingen ten aanzien van kunst en cultuur. 66% vindt dat kunst bijdraagt tot maatschappelijke verbinding, 69% vindt dat het helpt anders over dingen na te denken. 46% vindt kunst cruciaal voor een gezonde samenleving. 36% noemt kunst minstens zo belangrijk als zorg, economie of onderwijs. Het onderzoek, uitgevoerd door Indiville en BPact in opdracht van Kunstenpunt, onthult niet alleen de huidige stand van zaken, maar biedt ook inzicht in de factoren die het draagvlak voor kunst beïnvloeden.
Boekman #138 is uit en heeft als onderwerp: Private financiering van kunst en cultuur. Private financiering speelt naast overheidsfinanciering een steeds grotere rol binnen de bekostiging van de kunst- en cultuursector. Wat drijft donateurs? Wat zijn de afwegingen van een maker of instelling? Hoe verhoudt private financiering zich tot die van de overheid? En hoe stimuleert de overheid de private gever? Deze en andere vragen komen in Boekman #138 aan bod.
27-03-2024,
Bron: Boekman
Op 28 maart verschijnt het onderzoeksrapport Vrouwelijke beeldend kunstenaars in Nederland van de Boekmanstichting. Dit onderzoek naar de positie van vrouwelijke (autonoom) beeldend kunstenaars in Nederland werd uitgevoerd in opdracht van Stichting Niemeijer Fonds. Er wordt geregeld gesproken over de ondergeschoven positie van vrouwelijke beeldend kunstenaars. Maar wat is hier precies van waar, en dienen er wellicht nuances aangebracht te worden? Aan de hand van kwantitatief onderzoek in de microdata van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en kwalitatief onderzoek in bestaande bronnen en gesprekken met het veld verdiepen de onderzoekers zich hierin. Het onderzoek brengt de huidige positie van vrouwelijke beeldend kunstenaars in Nederland in beeld, waarbij is gekeken naar hun arbeidsmarktpositie, carrièreverloop en representatie.
27-03-2024,
Bron: Boekman
De Wonderfeel Keep an Eye Productieprijs van € 10.000,- is dit jaar toegekend aan componist en liedjesschrijver Thomas van Dun. De première van zijn winnende compositie Tomorrow, Tomorrow, and Tomorrow, een rustgevend ligconcert voor twee vleugels, is vrijdag 19 juli op festival Wonderfeel te horen.
27-03-2024,
Bron: Keep an Eye
Staatssecretaris Gräper-van Koolwijk (OCW) stuurde op 26 maart drie onderzoeksrapporten over cultuureducatie naar de Tweede Kamer. Het gaat om de Periodieke rapportage cultuureducatiebeleid 2013-2022, de Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2022-2023 en de Monitor Cultuureducatie voortgezet onderwijs 2022-2023. Onderzoekers pleiten onder andere voor een drastische vermindering van het aantal beleidsmaatregelen. De onderzoeken werden verricht in opdracht van het ministerie van OCW, dat de resultaten gebruikt voor het opstellen van nieuw cultuureducatiebeleid.
Een onafhankelijk oordeel over de bevindingen van de periodieke rapportage van de minister is meegestuurd. Daarnaast geeft zij een korte toelichting bij de de periodieke rapportage. De beleidsreactie volgt in het najaar van 2024.
Het whitepaper Arts in Health Netherlands is een krachtig pleidooi voor de integratie van kunst en creativiteit in de Nederlandse gezondheidszorg. Om samenwerking te verstevigen formuleerde Arts in Health een nationale agenda met doelen voor de komende tien jaar. Doel 1: Oprichting van een Arts in Health ‘Hub’. Doel 2: Ontwikkeling van duurzame programma’s. Doel 3: Ontwikkeling van een divers en verenigd veld van onderwijs & praktijk. Doel 4: Verbreding van het Arts in Health onderzoek.
27-03-2024,
Bron: LKCA
De cultuursector ziet een toename van incidenten door polarisatie en wil om die reden een veiligheidsprotocol opstellen. De drie organisaties willen met cultuurstaatssecretaris Fleur Gräper in gesprek. Directe aanleiding is de verstoring van het concert van Lenny Kuhr afgelopen weekend.
In een verklaring stellen de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties, de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals dat "iedereen, van makers tot medewerkers en publiek, veilig moet zijn binnen onze huizen en onze podia". Volgens de cultuurorganisaties kan een veiligheidsprotocol ervoor zorgen dat de "vrije kunsten en het vrije woord" kunnen blijven bestaan.
In het Rijksmuseum in Amsterdam hing tot nu toe maar één Van Gogh, het museum krijgt er drie bij. Twee kleurrijke landschappen uit de Franse periode van Van Gogh en een stadsgezicht van Amsterdam. Dat laatste werk was waarschijnlijk in 1885 ook al eens in het museum: in de bagage van Vincent van Gogh toen hij het museum bezocht. Een mooi verhaal, vindt Niels de Boer, die de drie schilderijen tot 2027 in langdurig bruikleen geeft aan het Rijksmuseum.
In de goede week voor Pasen is het Bach wat de klok slaat, in Delft zingen dementerende ouderen de Matthäus met Bachkoor Holland. In de Nieuwe Kerk in Delft is woensdag een heel bijzondere uitvoering van de Matthäus-Passion: een Meezing Matthäus voor mensen met dementie. Uitgevoerd door Het Bach Koor Holland, in samenwerking met het Participatiekoor voor mensen met dementie. Oprichter van het Participatiekoor, Erik Zwiers, vertelde erover bij De Ochtend.
Zwiers schreef eerder een boek over het dagelijks leven met dementie. Hij ging daarvoor in gesprek met mensen met dementie. "De centrale klacht was eigenlijk: Ik kan nog wel zo veel maar ik mag nog maar zo weinig", zegt hij. Dat bracht hem op het idee om een van hen het slotkoor van de Matthäus-Passion te laten zingen. "Het is voor mensen met dementie goed om samen te zingen in een koor zodat zij nog kunnen deelnemen aan het culturele leven zoals we dat gewend zijn. Dat biedt veel welzijn en gezondheid. Dat is ook precies de reden waarom we dit doen. Dat ze mee kunnen blijven doen."
27-03-2024,
Bron: NPO radio4
Julien Ignacio heeft gisteravond met Goudjakhals de allereerste Amarte Literatuurprijs gewonnen. Het Parool meldt dat dit een unaniem jurybesluit was – een jury waarin medeschrijvers als Abdelkader Benali en Mariken Heitman zetelden. Daarmee is Goudjakhals verkozen tot het boek dat conventionele grenzen verschrijdt, inspiratie opwekt en zowel lezers als collega-schrijvers uitdaagt. Ignacio wint 15.000 euro. Om in aanmerking te komen voor de prijs dienden de auteurs een bijdrage te hebben ontvangen van het Amarte Fonds.
27-03-2024,
Bron: Tzum
Historicus en schrijver Astrid Sy verzorgt op woensdag 15 mei de jaarlijkse Annie M.G. Schmidt-lezing. In haar lezing in het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum in Den Haag staat het thema verandering centraal; hoe je gedurende je leven daar aan de ene kant naar kunt hunkeren, maar er aan de andere kant ook voor kunt vrezen. En wat betekent dit voor het kinderboek? De titel van de lezing luidt ‘Peperneut, ik wil nimmer worden greut’, naar een uitspraak van Pippi Langkous. De Annie M.G. Schmidtlezing, voor het eerst gehouden in 2000, is een begrip in de wereld van de kinder- en jeugdliteratuur. Elk jaar geeft een schrijver zijn of haar persoonlijke kijk op de (studie van de) kinder- en jeugdliteratuur.
27-03-2024,
Bron: Stichting Lezen
Op dinsdag 26 maart 2024 zijn tijdens een feestelijke ceremonie in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam de DDG Awards 2024 uitgereikt in elf categorieën. De DDG Awards zijn de prijzen voor de meest opmerkelijke regieprestaties waarbij de winnaars worden aangewezen door hun vakgenoten. IK BEN GEEN ROBOT van Victoria Warmerdam won de DDG Grand Prix van 5.000 euro, beschikbaar gesteld door Stichting VEVAM Fonds.
De DDG Awards zijn de regieprijzen waarbij de winnende regisseurs worden aangewezen door hun vakgenoten. Tijdens deze editie stemden regisseurs op de meest opmerkelijke regieprestaties uit 2023. De DDG Awards worden georganiseerd in samenwerking met Stichting VEVAM en Stichting VEVAM Fonds. De beeldjes van de DDG Awards zijn ontworpen door Jeroen Henneman.
27-03-2024,
Bron: Directorsguild
Kunstpodia die voor de periode 2025-2028 een meerjarenbijdrage Programma’s Kunstpodia willen ontvangen, konden begin 2024 hun aanvraag indienen bij het Mondriaanfonds. Daarmee loopt deze aanvraagronde gelijk met die van de culturele basisinfrastructuur (BIS) en de meerjarenregelingen van de rijkscultuurfondsen en de grootste gemeentes. Door langere subsidieperiodes en hogere bijdragen te hanteren, bieden we gehonoreerde instellingen meer rust, continuïteit en ruimte om te voldoen aan de vereisten op het gebied van fair practice, diversiteit en inclusie en cultural governance.
De meerjarenregeling Programma’s Kunstpodia kent 3 categorieën – Start, Basis en Breed – die in samenhang met elkaar moeten zorgen voor een gevarieerd aanbod van hedendaagse beeldende kunst in Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk. Kunstpodia met programma’s van 2 tot 4 jaar konden een bijdrage aanvragen. Het Mondriaan Fonds heeft in totaal 97 aanvragen ontvangen. Begin juli 2024 maken we de uitslag van deze aanvraagronde bekend. Gelijktijdig worden ook de uitslagen van de culturele basisinfrastructuur (BIS) en de meerjarige regelingen van de andere rijkscultuurfondsen bekend gemaakt. Bij een toekenning voor de BIS, vervalt de mogelijkheid voor een toekenning binnen de regeling Programma’s Kunstpodia 2025-2028 bij het Mondriaan Fonds.
27-03-2024,
Bron: Mondriaanfonds
De Stichting Jos. Bedaux architect organiseert de eerste Jos. Bedaux-lezing op 18 april, zijn geboortedag. Spreker bij deze lezing is Mechthild Stuhlmacher van Korteknie Stuhlmacher Architecten. De lezing vindt plaats in de aula van Tilburg University en begint om 19.30 uur. De aula bevindt zich in het Cobbenhagengebouw, dat geldt als het magnum opus van Jos. Bedaux (1910-1989). In dit ontwerp gaf hij op een zeer persoonlijke manier vorm aan het Nieuwe Bouwen.
Vanuit zijn oorspronkelijk traditionele bouwstijl ontwikkelde hij een heel eigen handschrift waarin hij moeiteloos verschillende stijlelementen toepaste. De constante hoge kwaliteit en eigenzinnigheid in de omgang met architectuurstromingen kunnen voor de nieuwe generatie architecten een grote inspiratiebron zijn. De Stichting streeft ernaar van de Jos. Bedaux-lezing een jaarlijkse traditie te maken.
27-03-2024,
Bron: Architectenweb
Ilja Leonard Pfeijffer wint met Alkibiades De Boon voor Literatuur 2024, zowel de prijs van de vakjury- als de publieksprijs in de categorie fictie/non-fictie. De Boon is de jaarlijkse Vlaamse prijs voor de beste Nederlandstalige boeken. Eerder liep Pfeijffer met zijn veelbesproken roman de twee grote Nederlandse prijzen mis. Alkibiades haade afgelopen najaar niet de longlist van de Boekenbon Literatuurprijs en bereikte niet de shortlist van de Libris Literatuur Prijs die dit voorjaar wordt uitgereikt.
Neem nooit een beste vriend van Erna Sassen en Martijn van der Linden wint de vakjuryprijs kinder- en jeugdliteratuur. De beide winnaars ontvangen een bedrag van 50.000 euro. De publieksprijs voor kinder- en jeugdliteratuur Kijk dan toch van Elvis Peeters en Sebastiaan Van Doninck. De publieksprijs is 5000 euro groot.
27-03-2024,
Bron: Bazarow
Auteurs van de literaire uitgeverij De Bezige Bij zijn zeer bezorgd over plannen voor een fusie tussen uitgeefconcern WPG, waar De Bezige Bij onderdeel van is, en VBK Uitgevers, eigenaar van onder meer de literaire uitgeverijen Atlas Contact en Ambo Anthos. Maandag kregen alle schrijvers die zijn aangesloten bij de Schrijversvereniging van De Bezige Bij een protestbrief opgesteld door Tommy Wieringa en ondertekend door 29 auteurs. Ze schrijven dat ze ‘niet ongevoelig zijn voor de schaalvoordelen voor beide concerns’ maar voor De Bezige Bij toch vooral nadelen zien. ‘Naar ons inzicht wordt de identiteit van ons huis niet langer gewaarborgd in een groep met vergelijkbare uitgeverijen. Wij vrezen de willekeur van de moloch – in een concern van die grootte zijn we een speelbal van machten waarop we geen enkele invloed kunnen uitoefenen.’
De Schrijversvereniging van De Bezige Bij is een in de Nederlandse uitgeverswereld uniek instituut, met wortels in de Tweede Wereldoorlog, toen Geert Lubberhuizen zijn destijds illegale uitgeverij oprichtte in de vorm van een coöperatie waarin de schrijvers de baas waren.
27-03-2024,
Bron: de Volkskrant
Centre Pompidou leent ruim 60 werken van Kandinsky uit aan het H’Art Museum in Amsterdam. Het Parijse museum sluit deze zomer zijn deuren voor een vijfjarige, grootschalige verbouwing. De grote overzichtstentoonstelling Kandinsky opent op 19 juni in Amsterdam. Na Kandinsky zal het Centre Pompidou nog werk uitlenen van Brancusi (2025), Matisse (2026), surrealisten (2027) en Léger (2028): in totaal vijf tentoonstellingen, waar het H’Art Museum een vergoeding van 3,8 miljoen euro voor aan Pompidou geeft.
27-03-2024,
Bron: de Volkskrant
Op verzoek van sociale partners in de kunsteducatie heeft de Minister van SZW het besluit genomen om de CAO Kunsteducatie van 9 maart 2024 tot 31 december 2024 algemeen verbindend te verklaren. Dit bericht is op 8 maart 2024 in de Staatscourant gepubliceerd. Door dit besluit zijn de algemeen verbindend verklaarde bepalingen van de CAO Kunsteducatie ook verplicht van toepassing op organisaties die niet zijn aangesloten bij brancheorganisatie Cultuurconnectie, maar die wel vallen onder de werkingssfeer van de cao.
Met deze algemeen verbindend verklaring beogen sociale partners een gelijk speelveld te bewaken in de branche kunsteducatie. Oneigenlijke concurrentie door organisaties maakt het voor onze leden - die allen staan voor goed werkgeverschap - moeilijker om structureel goede cultuureducatie te bieden. Met deze algemeen verbindendverklaring wordt concurrentie op arbeidsvoorwaarden van werknemers onmogelijk.
Leo Pleysier wint de Hans Vervoort-prijs 2024 met zijn roman Klokgelui. Daarmee wint Pleysier maar liefst 10.000 euro. De Hans Vervoort Prijs opgericht door en vernoemd naar schrijver Hans Vervoort is een jaarlijkse litereraire prijs voor “verhalend proza van neerslachtige en toch opbeurende aard”. De prijsuitreiking zal op 22 april plaatsvinden in De Hallen te Amsterdam.
26-03-2024,
Bron: Tzum
De Inktaap is dit jaar gewonnen door Anjet Daanje. Ze krijgt de prijs voor Het lied van ooievaar en dromedaris. Voor de Inktaap lezen jongeren van 15 t/m 19 jaar uit de bovenbouw in het voortgezet onderwijs de winnende titels van de BNG Bank Literatuurprijs, de Boekenbon Literatuurprijs en de Libris Literatuur Prijs, en kiezen daaruit hun winnaar. Meer dan de helft van de stemmen is naar Het lied van ooievaar en dromedaris gegaan.
26-03-2024,
Bron: Tzum
De Tweede Kamer wil dat het kabinet zich krachtig uitspreekt tegen de toenemende uitingen van antisemitisme in de samenleving, en met name in de culturele sector. Aanleiding is de verstoring van een concert van Lenny Kuhr afgelopen zondag door pro-Palestijnse activisten. Demissionair staatssecretaris Gräper (Cultuur), die over de kwestie naar de Kamer was geroepen, veroordeelt die actie en noemt het antisemitisme. Maar veel Kamerleden vonden dat niet krachtig genoeg.
"Spreek je snoeihard uit", zei fractievoorzitter Bikker van de ChristenUnie. Ze richtte zich daarbij niet alleen tot het kabinet, maar ook tot de culturele sector zelf. Het is daar volgens haar "angstaanjagend stil". Dat waren veel partijen met haar eens. BBB'er Van Zanten verwees naar de zogeheten Mars der Beschaving die de sector in 2011 organiseerde toen er bezuinigingen dreigden. "Waar is die mars nu?". Ze vond dat Gräper de sector daarop moet aanspreken. Volgens de staatssecretaris is het krachtiger als zo'n signaal door de sector zelf wordt georganiseerd.
Als er een kans is om als muzikant je werk te kunnen laten horen, is dat via de muziekopleiding die je volgt. Nu zijn er verschillende muziekopleidingscentra door het hele land te vinden, waar creatieve muziekmakers hun opleiding volgen. Sinds een aantal jaren kunnen muzikanten zoals bands en muzikanten van zes Nederlandse conservatoria dat doen via de PopCollegeTour die in de week van 18 tot en met 24 maart te zien is geweest op verschillende plekken in het land. Een verslag van 3voor12.
Nederland en Vlaanderen gaan samen een methode ontwikkelen om leraren doorlopend digitaal vaardiger te maken en hun kennis over digitale geletterdheid te vergroten. Daarmee kunnen ze deze vaardigheden en kennis ook beter overbrengen op hun leerlingen. De Europese Commissie stelt hiervoor zo’n 700.000 euro beschikbaar. Dat werd bekendgemaakt tijdens de Nederlands-Vlaamse Onderwijstop die vandaag in Rotterdam wordt gehouden: een conferentie waar beleidsmakers en praktijkmensen uit het onderwijs elkaar ontmoeten om inzichten uit te wisselen en samen te werken.
26-03-2024,
Bron: Rijksoverheid
Theater De Schelleboom in Oosterhout bestaat een kwart eeuw. Elk jaar staan beginnende comedians, doorgewinterde vertellers en gevierde muzikanten op het podium boven de oude pottenbakkersvloer in het vestzaktheater. Theater De Schelleboom wordt gerund door Nellie Heemskerk, Leonie Heemskerk en Joost de Jongh. De eerste voorstelling vond plaats op 28 maart 1999: De Toverlantaarn door Willem Albert Wagenaar. Sindsdien zijn er zo’n 350 optredens geweest. In het Brabants Dagblad een aantal artiesten over het theater.
26-03-2024,
Bron: Brabants Dagblad
De Nederlands Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) heeft deze week een brief gestuurd aan de Raad voor Cultuur met haar reactie op het in januari gepresenteerde advies ‘Toegang tot cultuur; Op weg naar een nieuw bestel in 2029’, waarin de raad adviseert over de contouren van een nieuw cultuurstelsel vanaf 2029.
In de analyse van de huidige situatie beschrijft de raad veel knelpunten die wij als NAPK herkennen uit de werkpraktijk van onze leden, en die wij onderschrijven. Tevens omvat het advies een aantal waardevolle voorstellen om het stelsel op termijn te versterken en te vernieuwen. Zo vinden we het advies om te komen tot een kaderwet van grote waarde. Tegelijkertijd wekken de contouren van een nieuw stelsel die worden beschreven – hoewel nog gepresenteerd als ‘prototype’ – bij ons op sommige punten zorgen.
In geschiedenisboeken begint het surrealisme in 1924 in Parijs, toen de dichter André Breton het Manifest van het Surrealisme publiceerde. Internationaal zijn er dit jaar meerdere tentoonstellingen over het surrealisme. Die tentoonstellingen laten zien dat er honderd jaar geleden veel meer kunstenaars surrealistische kunst maakten dan lang werd gesuggereerd. Ook vrouwen deden mee, niet alleen als model of muze, maar ook als kunstenaar.
En ook in de hedendaagse kunst werkt het surrealisme door. Bij de afgelopen Biënnale van Venetië, de belangrijkste kunsttentoonstelling wereldwijd, was er in de hoofdtentoonstelling zelfs een afdeling waar alleen maar historisch werk van vrouwelijke kunstenaars te zien waren die overduidelijk tot de surrealisten behoorden, maar daar tot nu toe zelden toe gerekend waren omdat ze vrouwen waren. In Trouw een overzicht.
26-03-2024,
Bron: Trouw
Cinedans begon ooit als een niche-festival, maar groeide uit tot een uniek festival met tentakels en een netwerk over de hele wereld. Twintig jaar geleden startte Cinedans onder de bezielde leiding van Janine Dijkmeijer en Hans Beenhakker, klein en bescheiden met een eendaagse special in De Balie. Sindsdien groeide de aandacht voor de dansfilm. In een samenwerking met Fonds Podiumkunsten en het MediaFonds kwam er bijvoorbeeld budget vrij voor films van (jonge) dansmakers, Point Taken, waarbij ook de NTR aanhaakte. Intussen groeide Cinedans langzaam en gestaag uit tot een meerdaags festival, dat een aantal jaren werd ondergebracht bij Julidans maar uiteindelijk aansluiting vond bij de perfecte plek; EYE Amsterdam. Belangstellenden die liever thuisblijven kunnen tot het eind van de maand online nog veel zien.
26-03-2024,
Bron: Theaterkrant
De opkomst van schermmedia heeft ingrijpende gevolgen voor het lezen. Behalve dat digitale apparaten concurreren om de schaarse vrije tijd, brengen ze ook risico’s met zich mee voor de kwaliteit van het lezen. Cultuurcritici en wetenschappers waarschuwen dat de aandachtsspanne krimpt. Waar mensen teksten voorheen diepgaand doorgrondden, gebeurt dit tegenwoordig steeds vaker non-lineair, gefragmenteerd, vluchtig en oppervlakkig. De e-reader blijkt een positieve uitzondering te zijn op de leeservaring in vergelijking met andere digitale apparaten. De leeservaring is nagenoeg even hoogwaardig als van papier.
Niels Bakker publiceerde bij Stichting Lezen een deelstudie van zijn proefschrift: De tablet voor vrij lezen: vriend of vijand?