Al het cultuurnieuws uit Brabant en de rest van Nederland op een rijtje. Wil je wekelijks een overzicht van deze Trends & Ontwikkelingen ontvangen per mail? Meld je dan aan voor onze Trends & Ontwikkelingen nieuwsbrief! Benieuwd naar eerdere edities? Lees hier de laatste nieuwsbrieven.
Trends & Ontwikkelingen
Alle artikelen
HOME Cultuureducatie in het mbo: vakmanschap én verbeelding
Marijn Cornelis benadrukt het belang van cultuureducatie in het mbo om de mentale gezondheid en het geluk van jongeren te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat creatieve activiteiten bijdragen aan welzijn, maar mbo-studenten komen hier nog weinig mee in aanraking.
Cornelis pleit voor structurele inbedding van cultuur in het curriculum, inzet van cultuurcoördinatoren en maatwerkprojecten die vakmanschap en verbeelding combineren. De MBO Cultuurkaart biedt kansen, maar is nog onvoldoende bekend en benut. Voor succesvolle implementatie zijn visie, financiële middelen, deskundigheidsbevordering en samenwerking met culturele instellingen nodig. Investeren in cultuureducatie is investeren in jongeren: “Deze jongeren zijn ons goud waard.”
11-12-2025,
Bron: LKCA
Kunstpubliek | Illustratie: Jeroen Nissen
Regio sleept vurig gewenst topmuseum binnen: Rijksmuseum opent vestiging in Eindhoven
Eindhoven heeft zijn hoofdprijs: de stad krijgt een vestiging van het Rijksmuseum. Dat kondigden burgemeester Dijsselbloem en museumdirecteur Taco Dibbits donderdagochtend aan tijdens een persconferentie. Het Rijksmuseum verbindt mensen, kunst en geschiedenis en heeft een collectie van meer dan een miljoen voorwerpen. In Eindhoven hebben we de plek gevonden om een plek voor het Rijksmuseum te realiseren,” zei Dibbits. Eindhoven bevindt zich in een grote tijd van dynamiek”, stelde Dijsselbloem.„Bij de kwaliteit van leven hoort voor ons ook onlosmakelijk cultuur.”
Het Rijksmuseum gaat een nieuw gebouw laten ontwerpen, dat in de buurt van het station komt. Een internationaal topmuseum stond torenhoog op het regionale wensenlijstje. Bestuurders zien het als de kers op de taart van Brainport, dat komende vijftien jaar gaat doorgroeien naar meer dan een miljoen inwoners.
Met voorzieningen als het museum wil de regio aantrekkelijker worden voor internationale techwerkers én de huidige bewoners laten meeprofiteren van de groeiende welvaart die bedrijven als ASML brengen. Op het wensenlijstje, dat afgelopen voorjaar werd gepresenteerd, staat ook een grote, multifunctionele accommodatie waar bijvoorbeeld popconcerten plaats kunnen vinden. Het Evoluon moet zich verder ontwikkelen als ‘Future lab’, waar techniek en kunst elkaar ontmoeten. Verder wil de regio het ‘design ecosysteem’ versterken en wordt ook er geïnvesteerd in natuur. De Peel en de Groote Heide moeten uitgroeien tot nationaal park.
Het Warenhuis: dit gloednieuwe gebouw wordt het kloppend hart van Oss
Nog even en Jack van Lieshout is geen centrummanager meer. Tijdens een wandeling door het Warenhuis in Oss, blikt hij vooruit op zijn nieuwe rol als programmamaker daar. „Het zou heel vervelend zijn als mensen straks alleen maar zeggen: ‘Daar zit de bieb’.” De kersverse programmamaker van het Warenhuis straalt als hij de deur naar de zaal voor lezingen en presentaties opent. Of wijst op de vele plekken waar je vitrines kwijt kunt of een expositie uit zou kunnen stallen.
Vanaf januari opent het de deuren als thuishonk voor de Osse bibliotheek en andere organisaties. Van het toeristisch informatiecentrum tot het stadsarchief, dat hier achter de glazen wand weer een fraai vormgegeven eigen depot krijgt. Ook het Titus Brandsmalyceum heeft er volgend jaar drie extra lokalen tot zijn beschikking. De bibliotheek wordt de grootste vaste bewoner van het Warenhuis en gaat de ruimtes onderverhuren aan de andere bewoners. Volgens het Ossche college is dit de beste oplossing omdat het recht geeft op aftrek van btw op de kosten en investeringen.
Theatergezelschap Orkater kan weer uit overlevingsstand: ‘Ongeschonden komen we er niet uit’
Theatergezelschap Orkater leek een groot deel van zijn subsidie te verliezen, maar dat besluit werd vorige week teruggedraaid. Directeur Wieke ten Cate blikt terug op een stressvol jaar. ‘Nu is het tijd om uit de sprintenergie te komen.’ Vaststaat is dat het afgelopen jaar sporen heeft achtergelaten bij het gezelschap.
11-12-2025,
Bron: de Volkskrant
Veghel krijgt nieuwe fietsbeelden en die hebben de handen (wel) aan het stuur
Zeven maanden na ‘Lonneke’ krijgt Veghel drie nieuwe fietsbeelden. Dat is later dan verwacht. Maar de vertraging heeft niets te maken met de ophef over het eerste beeld, waarbij de fietsster met losse handen fietst.
Er zouden voor dit kunstproject genaamd ‘Half nul’ nog negen andere fietsbeelden naar Veghel komen. Op 19 december worden er drie onthuld: eentje langs snelfietsroute F50 ter hoogte van de straten Turfven en Moerven, en twee aan de Edisonweg waar het rode fietspad Veghel verlaat en onder snelweg A50 door richting Eerde schiet.
11-12-2025,
Bron: BN de Stem
Noodfonds moet Brabantse rijksmonumenten met spoedproblemen opvangen
De provincie Noord-Brabant komt monumenteigenaren in acute nood tegemoet. In 2026 gaat een nieuwe subsidieregeling open voor urgente herstelmaatregelen, met een budget van in totaal € 400.000.
Deze regeling vormt een aanvulling op de jaarlijkse restauratiesubsidie voor rijksmonumenten, die de afgelopen jaren steeds zwaar overvraagd werd. Monumenteigenaren die bij de reguliere restauratieregeling buiten de boot vallen, maar wél kampen met directe schade of dreigende problemen, kunnen straks een beroep doen op dit noodfonds.
Koningin Máxima geniet van muzikale kerstshow in Breda
Nu de laatste maand van het jaar is aangebroken maakt ook koningin Máxima zich op voor kerst. Tijdens de jaarlijkse opnames van het Kerst Muziekgala van Meer Muziek in de Klas genoot de koningin dinsdag van de optredens van tientallen kinderen die op feestelijke wijze hun talenten lieten zien. Jonge talenten en artiesten Karin Bloemen, Hannah Mae, Simon Keizer en Ammar gaven een betoverend optreden in het Chassé Theater in Breda. Het gala werd geheel volgens traditie afgesloten met de Grootste Schoolband van Nederland.
Nederlanders minderen digitaal mediagebruik, ook effecten op marketing
Een aanzienlijk deel van de Nederlanders is bezig met het terugdringen van digitaal mediagebruik. 35% van de Nederlanders wil hun digitale mediagebruik verminderen of doet dat al. Onder jongeren (Gen Z en Millennials Y) loopt dit zelfs op tot 47%. Dit is geen tijdelijke bevlieging: 67% van de consumenten die minder online (willen) zijn, verwacht dat dit blijvend is, zo wijst het DDMA Barometer 2025-onderzoek uit. Deze behoefte aan digitale rust komt niet voort uit wantrouwen in marketing of technologie, maar uit de wens om tijd en aandacht zorgvuldiger te besteden vanwege de digitale overdaad aan content, informatie en schermtijd.
De zoektocht van consumenten naar rust staat niet op zichzelf. In het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van DDMA geeft 23% van de marketingprofessionals aan dat ‘voldoende aandacht krijgen van de consument’ op dit moment één van de grootste uitdagingen is voor datagedreven marketing.
11-12-2025,
Bron: INCT
Kunst als versterker van regio’s, recreatieparken en dagrecreatie
Kunst heeft de kracht om recreatieparken en dagrecreatie een extra dimensie te geven. Niet alleen verhoogt het de belevingswaarde van een locatie, het kan ook gericht bijzondere doelgroepen aanspreken, zoals stijlzoekers en inzichtzoekers uit de leefstijlvinder. Stijlzoekers zijn mensen die waarde hechten aan esthetiek, bijzondere ervaringen en authenticiteit. Inzichtzoekers zoeken verdieping, reflectie en intellectuele stimulatie. Kunst sluit perfect aan bij deze behoeften door visuele aantrekkingskracht en inhoudelijke gelaagdheid te bieden. Door kunst bewust in te zetten, kunnen recreatieparken zich onderscheiden en aantrekkelijker worden voor deze groepen.
Op Pretwerk worden door Ginder diverse voorbeelden uit de praktijk besproken, en wordt toegelicht hoe kunst kan bijdragen aan het aantrekken en binden van deze doelgroepen. Een recent voorbeeld de toevoeging van kunst bij de Natuurpoort in Beers.
Groen licht voor financiële impuls Goudse Schouwburg
Geen pleisters plakken, maar blijvend gezond maken, zodat cultuur betaalbaar en bereikbaar blijft: de gemeenteraad van Gouda heeft groen licht gegeven voor een stevige impuls om De Goudse Schouwburg financieel toekomstbestendig te maken en te behouden voor de stad. Het college van burgemeester en wethouders had de gemeenteraad voorgesteld om de structurele meerjarige subsidie aan Stichting Schouwburgcomplex Gouda (waar zowel De Goudse Schouwburg als Cinema Gouda onder valt) met 350.000 euro te verhogen voor een gezonde exploitatie van De Goudse Schouwburg én om voor noodzakelijk(e) huurdersonderhoud van en -investeringen in de schouwburg een eenmalige impuls van 1,2 miljoen euro toe te kennen. Woensdagavond ging de raad met een grote meerderheid (78% van de stemmen) akkoord.
“Cultuur is essentieel voor een florerende stad”, reageerde wethouder Thierry van Vugt (onder meer Vastgoed en Cultuur). “De Goudse Schouwburg is een belangrijke plek voor ontmoeting, makers, educatie en publieksbereik. We willen dat inwoners nu en in de toekomst kunnen blijven genieten van cultuur dichtbij huis. Ik ben blij dat de gemeenteraad dit ruimhartig ondersteunt en de schouwburg financieel weer vooruit kan kijken”.
11-12-2025,
Bron: Zo Gouds
Cabarethuis Geldrop trekt volle zalen, maar dreigt financieel kopje-onder te gaan
Eén keer in de maand een beginnende of professionele cabaretier naar Geldrop halen; dat was drie jaar geleden het idee van een groep cabaretliefhebbers. Na zo’n dertig optredens is de conclusie dat cabaret in Geldrop zeker in trek is, maar de organiserende stichting Cabarethuis heeft het lastig om financieel uit te komen.
Waar zitten de knelpunten? „De hoge gages. Ook van de mindere goden in het cabaretcircuit”, zegt Renny de Bruyn (78). Hij is een van de vijf initiatiefnemers van het Cabarethuis. Daar komt bij dat de financiële ondersteuning van de Weeffabriek zelf gering is, vindt De Bruyn: „We willen heel graag door en ook de Weeffabriek is positief. Maar dan moeten we wel financieel meer ruimte krijgen.”
11-12-2025,
Bron: Eindhovens Dagblad
McDonald’s haalt Nederlandse AI-commercial offline na stortvloed aan negatieve reacties
De Nederlandse afdeling van McDonald’s is zo geschrokken van al het negatieve commentaar op een grappig bedoelde kerstcommercial die met AI is gemaakt dat het spotje van YouTube is gehaald. De kritiek op het gebruik van AI in de creatieve sector is bepaald niet nieuw: Coca-Cola kreeg er bijvoorbeeld zowel vorig jaar als dit jaar mee te maken. Toch lijken de bedenkers van het McDonald’s-spotje erdoor te zijn overvallen.
11-12-2025,
Bron: de Volkskrant
Anja Meulenbelt wint als eerste vrouw de P.C. Hooft-prijs voor beschouwend proza
De P.C. Hooft-prijs 2026 voor verhalend proza is voor Anja Meulenbelt, meldt het organiserende Literatuurmuseum. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een Nederlandse auteur van verhalend proza, beschouwend proza of poëzie.
Meulenbelts bekendste boek is het autobiografische De schaamte voorbij uit 1976. Meulenbelt schrijft behalve boeken ook artikelen en pamfletten. Ze geeft ook lezingen en was lid van de Eerste Kamer voor de SP. Daarnaast zette ze zich in voor de volgens haar structurele benadeling van vrouwen in de literatuur. De P.C. Hooft-prijs bestaat sinds 1947, het jaar waarin de driehonderdste sterfdag van Pieter Corneliszoon Hooft werd herdacht. De prijs, waaraan een bedrag van 60.000 euro is verbonden, wordt in mei uitgereikt.
Waterschap Vallei en Veluwe zet ontwerpkracht in voor toekomstbestendige naoorlogse wijken
De wateropgave heeft niet alleen betrekking op de inrichting van nieuwe gebieden. Juist ook bij de herinrichting van bestaande gebieden is het zaak om vanaf het begin ook rekening te houden met water en bodem. Waterschap Vallei en Veluwe vatte de koe bij de horens en schreef een ontwerpprijsvraag uit voor het waterbeheer in naoorlogse woongebieden. De ontwerpwedstrijd laat zien dat het inspirerend kan zijn om in te spelen op verdichting en de gevolgen van klimaatverandering. De ontwerpprijsvraag voor toekomstbestendige naoorlogse wijken is gewonnen door ontwerpbureau Must, woningcorporatie Veenvesters en de gemeente Veenendaal.
10-12-2025,
Bron: Gebiedsontwikkeling
PD-kandidaat Tara Karpinski onderzoekt de invloed van design op democratische besluitvorming
Het vertrouwen in de politiek en democratie staat onder druk. Welke rol speelt het stemsysteem daarin? En in hoeverre heeft ontwerp hier invloed op? Dat is wat ontwerper en onderzoeker Tara Karpinski onderzoekt binnen haar Professional Doctorate (PD). “Ik denk dat design ons kan helpen om kritisch te kijken naar ontwikkelingen in democratische processen.” Tara’s PD-onderzoek heet Design for Collective Decision-Making. Ze legt uit: “Ik onderzoek de rol van interface-ontwerp in het vormgeven van democratie. Hoe speelt ontwerp een rol in de manier waarop we samen beslissingen nemen? Ontwerpers moeten een briefing van een beleidsmaker vertalen, en de vraag is hoeveel macht ontwerpers hebben en hoe zij die macht uitoefenen.”
10-12-2025,
Bron: Avans
Toolkit verkleint digitale skills gap bij Europese Culturele Routes
NEXT ROUTES, een tweejarig project, heeft de manier waarop Culturele Routes in heel Europa met digitale technologie werken flink veranderd. Het project pakt belangrijke tekorten in digitale vaardigheden aan en ontwikkelt innovatieve tools om jongeren naar historische plekken te trekken. Het project, een initiatief binnen het lectoraat Digital Transformation in Cultural Tourism, is onlangs afgesloten met een slotconferentie in Forlì, Italië.
NEXT ROUTES is een Europese samenwerking tussen Culturele Routes die gecertificeerd zijn door de Raad van Europa, techbedrijf Mobile Idea Srl, en Breda University of Applied Sciences. Samen hebben ze een complete digitale toolkit en trainingsmethode ontwikkeld voor professionals die werken aan Culturele Routes.
10-12-2025,
Bron: BUAS
Cultuurparticipatie | Illustratie: Jeroen Nissen
MuziektafelXL Helmond: Jij maakt het verschil
Met een optreden van leerlingen van Kindcentrum Dierdonk wordt op 5 november 2025 de MuziektafelXL Helmond (Noord-Brabant) geopend. Schoolleiders, (vak)leerkrachten en andere betrokkenen gaan er met elkaar in gesprek over de centrale vraag: hoe maken we het doel van Méér Muziek in de Klas Helmond werkelijkheid —namelijk dat alle Helmondse basisschoolkinderen op korte termijn méér en beter muziekonderwijs krijgen? Het quodlibet zet meteen de toon voor de avond. Als dit al mogelijk is na drie repetities, wat kan structureel muziekonderwijs dan teweegbrengen?
Niels Bevers en Astrid Willems, directeur en adjunct-directeur van Dierdonk, vertellen wat muziekonderwijs op hun school tot een succes maakt. Astrid benadrukt het belang van de vaste aanwezigheid van de vakleerkracht op school, in plaats van losse projecten. Ook de samenwerking met het team is cruciaal: groepsleerkrachten gebruiken muziek in hun dagelijkse lessen, waardoor kinderen stof beter leren en onthouden.
10-12-2025,
Bron: Meer Muziek in de Klas
Van idee tot impact: Pocket Concerts vergroot zichtbaarheid topmusici
Afgelopen juli werd Pocket Concerts gelanceerd: een reeks van intieme optredens door toonaangevende musici van jazz en global music voor een breed publiek. Na een succesvolle start durft initiatiefnemer Arjan Went van World of Jazz met ambitie vooruit te kijken: “Dankzij Pocket Concerts bereiken sommige artiesten nu al een publiek dat twee en een half keer zo groot is als bij een regulier optreden. Waarom zou dat niet kunnen doorgroeien naar tien keer zo veel?”
Over capaciteitsproblemen hoeft het project zich in ieder geval geen zorgen te maken. Pocket Concerts zijn namelijk opnames van korte optredens door vooraanstaande musici. Die opnames vinden plaats op de redactieruimte van World of Jazz en de Concertzender, om vervolgens via onder meer YouTube te worden verspreid. Het idee voor dit concept kwam van Arjan Went, programmaleider van World of Jazz – het jazzplatform van de Concertzender. Hij liet zich inspireren door de Tiny Desk Concerts van de Amerikaanse omroep NPR.
10-12-2025,
Bron: Podiumkunst.net
Nieuwe inzichten over cultureel publiek in Rotterdam met onderzoek naar culturele doelgroepen
Rotterdam Festivals presenteert de kernbevindingen van het onderzoek naar het bereik van culturele doelgroepen in de stad. De sector weet een groot deel van deze doelgroepen te bereiken: 40% van het publiek komt uit Hoofdgroep Intensief, 36% uit Hoofdgroep Licht en 24% uit Hoofdgroep Medium. De Culturele Alleseters zijn de grootste doelgroep, terwijl de Actieve Vermaakvangers en Nieuwsgierige Toekomstgrijpers tot de kleinste groepen behoren.
Het cultuurpubliek sluit grotendeels aan bij de verdeling van de Culturele Doelgroepen in Rotterdam. Een uitzondering zijn de Actieve Vermaakvangers (Hoofdgroep Medium), die duidelijk oververtegenwoordigd zijn. De Weelderige Cultuurminnaars zijn het sterkst oververtegenwoordigd, terwijl de Lokale Vrijetijdsgenieters juist ondervertegenwoordigd zijn. Vooral in Hoofdgroep Licht is nog winst te behalen om het bereik beter te laten aansluiten bij de inwonersverdeling. Ondanks positieve ontwikkelingen blijft extra inzet hier gewenst.
10-12-2025,
Bron: Rotterdam Festivals
Nieuwe inzichten Continu Bezoekersonderzoek & de Culturele Doelgroepen
Het Culturele Doelgroepenmodel wordt continu geüpdatet en verrijkt. Dit doet Rotterdam Festivals door zelf onderzoek te doen, maar ook door onderzoek van derden te verbinden aan de Culturele Doelgroepen. Het Continu Bezoekersonderzoek (CBO) van Hendrik Beerda is inmiddels al enige tijd gekoppeld aan het model. In het nieuwe rapport van Beerda vind je verdiepende inzichten over bijvoorbeeld de herhaalbezoekintentie van de verschillende Culturele Doelgroepen en de motivatie voor een bezoek, maar ook welke verwachting zij hebben en of zij gebruikmaken van kortingsmogelijkheden.
Creative Europe: € 3,6 miljoen ter ondersteuning van de vergroening van de muzieksector
Vanaf januari 2026 zal GreenBeat Nexus, het nieuwe consortium dat begeleiding, training en financiële steun biedt om de groene transitie en de ecologische duurzaamheid van de muzieksector te bevorderen, tot 2029 € 3,6 miljoen verdelen over ten minste 60 projecten van derden. Creative Europe ondersteunt de vergroening van de muzieksector met GreenBeat Nexus. Het programma ondersteunt duurzame werkwijzen in productie, live-evenementen, tournees en digitale distributie.
Historische overwinning: neurodivergente kunstenaar Nnena Kalu wint prestigieuze Turner Prize
Kunstenaar Nnena Kalu (59) heeft op 9 december de prestigieuze Turner Prize gewonnen voor haar kleurrijke tekeningen en sculpturen. De Turner Prize is de grootste hedendaagse kunstprijs die in Groot-Brittannië wordt uitgereikt. De jury roemt Kalu’s kunstwerken om hun expressiviteit en kracht. Kalu maakt hangende sculpturen, gewikkeld in allerlei materialen zoals kleurrijke linten, touwen en videobanden. Haar tekeningen zijn verwant aan haar gewikkelde sculpturen: ze tekent tornado-achtige spiralen en vortexen.
In 2021 werd een soortgelijke organisatie, Project Art Works in Hastings, genomineerd voor de Turner Prize. Dat nu een kunstenaar uit een dergelijk atelier eigenhandig de prijs ter waarde van 25 duizend pond (28 duizend euro) in de wacht sleept, is een duidelijk emancipatoir signaal van de jury.
Glenn Micallef is één jaar EU-commissaris voor intergenerationele rechtvaardigheid, jeugd, cultuur en sport
Een jaar na zijn benoeming tot EU-commissaris voor Intergenerationele Rechtvaardigheid, Jeugd, Cultuur en Sport – een veeleisende en transformatieve portefeuille, zoals hij het zelf noemt – zei Glenn Micallef in een interview met de Malta Independent dat hij zich richt op het creëren van betere bescherming voor kunstenaars en een grotere rol voor jongeren in de beleidsvorming. "AgoraEU, ons toekomstige financieringsprogramma, zal sterk de nadruk leggen op het respecteren en verbeteren van de arbeidsomstandigheden van kunstenaars, en ervoor zorgen dat degenen die van EU-gelden profiteren kunstenaars eerlijk behandelen."
10-12-2025,
Bron: Creatives Unite
Verlieslijdend Eye Filmmuseum schrapt dertig voltijdfuncties
Op 1 december begon het Eye Filmmuseum een ingrijpende reorganisatie om financieel orde op zaken te stellen. Stevig ingrijpen blijkt nodig om de rekeningen nog te kunnen betalen. Een interview met Bregtje van der Haak, directeur, in de NRC. „Het is ontzettend pijnlijk dat we een aantal van onze mensen moeten laten gaan.” Circa dertig voltijdfuncties worden geschrapt, waardoor onder andere tien vaste posities komen te vervallen. Ook wordt er 15 procent minder films vertoond in het museum.E erder dit jaar, bij het opstellen van de jaarrekening van 2024, werd duidelijk dat de financiële problemen van Eye zo groot waren dat stevig ingrijpen onvermijdelijk was.
Winnaar BNG Muziekprijs 2025 is bekend
Op 9 december is de nieuwe young artist in residence van de Muziekzomer Gelderland 2026 bekend gemaakt. Tijdens een besloten concert voor vrijwilligers en vrienden van de Nationale Jeugdorkesten Nederland (NJON) is bekend gemaakt dat cellist Douwe Eisses deze bijzondere rol zal vervullen. Hij ontving daarbij de BNG Muziekprijs 2025 uit handen van Jannewietske de Vries, bestuurslid van het BNG Cultuurfonds en burgemeester van Súdwest-Fryslân. In deze rol kan Douwe dankzij de prijs van het BNG Cultuurfonds een grote sprong maken in zijn carrière als makend en uitvoerend musicus. De BNG Muziekprijs wordt sinds 2018 jaarlijks uitgereikt aan de nieuwe young artist in residence van de Muziekzomer Gelderland.
10-12-2025,
Bron: BNG Bank
Singer-Songwriter: Young Talent Award 2025
De Young Talent Award in het Rosa Spier Huis is in een paar jaar tijd veranderd van een breed muzikaal experiment tot een strak afgebakende wedstrijd waarin jonge makers echt kunnen shinen. Waar de eerste editie nog werkte als een soort muzikale grabbelmand, van alles wat, heeft de organisatie de koers inmiddels duidelijker uitgezet. De afgelopen twee jaar draait het volledig om singer-songwriters, en dat blijkt precies het soort format waarin de prijs functioneert.
De line-up van dit jaar leverde een finale op die compact was, maar absoluut niet eentonig. zes artiesten, zes stijlen, zes manieren om het singer-songwriterschap in te vullen. Maria Pedano, de winnares, bracht een optreden dat precies liet zien waar haar kracht ligt: helder, gecontroleerd, en zonder poespas.
10-12-2025,
Bron: Keep an Eye Foundation
Onderzoek | Illustratie: Hilal Uzuner
Rapport: Audiovisual fiction production in Europe 2015-2024
De Europese Audiovisual Observatory heeft een nieuwe editie van de AVMSDigest gepubliceerd. In dit rapport staat hoe veel fictie in Europa wordt gemaakt voor televisie en SVoD, uit welke landen de titels komen, hoeveel internationale coproducties er zijn en wie de belangrijkste opdrachtgevers en producenten zijn. Na jaren van groei is er in 2024 opnieuw een duidelijke vertraging zichtbaar. Vooral de streamingdiensten – lange tijd de motor achter nieuwe fictie, gaven minder opdrachten. In 2024 bestelden zij 7% minder fictietitels dan een jaar eerder. De daling die in 2023 begon, zet daarmee door. Publieke omroepen blijven daarmee de grootste en meest stabiele opdrachtgever in Europa.
10-12-2025,
Bron: Creative Europe Desk
Governance begint bij het gesprek: het congres over de Governance Code Cultuur
Op 11 november kwamen ruim 200 toezichthouders, bestuurders, directeuren en andere betrokkenen uit de culturele sector samen in Utrecht om te praten over mogelijke aanpassingen van de Governance Code Cultuur. En om het gesprek samen te voeren over wat goed bestuur en toezicht vraagt in de praktijk, waar het schuurt en hoe we daar samen mee omgaan. Cultuur+Ondernemen kijkt terug op deze dag vol waardevolle inzichten, open gesprekken en eerlijke vragen.
10-12-2025,
Bron: Cultuur+Ondernemen
Muziekindustrie gaat opnieuw in gesprek over AI tijdens Music Next
Op maandag 15 december vindt in TivoliVredenburg in Utrecht het AI-congres Music Next plaats. Na het succesvolle eerste congres in 2024 organiseren BumaStemra, Sena en NVPI Muziek de tweede editie met als centrale vraag: AI – een vloek of een zegen? In diverse panels en keynotes delen makers, producenten, AI-experts en juristen hun visie op de impact van AI op muziek, waar technologische ontwikkelingen, juridische uitspraken en samenwerkingen tussen AI-bedrijven en de muziekindustrie elkaar in hoog tempo opvolgen.
KB sluit AI-overeenkomst met internationale erfgoedinstellingen
Op woensdag 3 december was de KB een van de ondertekenaars bij de oprichting van AI4LAM (Artificial Intelligence for Libraries, Archives and Museums). Meer dan 40 erfgoed- en kennisinstellingen sluiten zich hierbij aan. De KB wil zo bijdragen aan veilige, transparante en publieksgerichte AI-toepassingen voor bibliotheken, archieven en musea.
AI4LAM (Artificial Intelligence for Libraries, Archives and Museums) is een internationale samenwerking tussen bibliotheken, archieven, musea en kennisinstellingen. Het netwerk richt zich op het ontwikkelen en delen van verantwoorde AI-toepassingen voor het erfgoeddomein. Met de nieuwe MoU (Memorandum of Understanding) wordt AI4LAM officieel een onafhankelijke organisatie. De nieuwe overeenkomst legt vast hoe instellingen kennis, data en tools gaan delen en hoe zij samenwerken aan betrouwbare en uitlegbare AI.
10-12-2025,
Bron: KB
Stripboekenmaaksters boycotten stripfestival, het festival van Angoulême is afgelast
Het wereldberoemde stripboekenfestival van Angoulême is afgelast na een massaal gesteunde girlcott van stripboekenschrijfsters en collega’s uit de sector. De ‘girlcott‘ heeft gewerkt: het Festival international de la Bande Dessinée d’Angoulême is afgezegd. Vorige week viel het doek definitief voor de editie van 2026 van het wereldberoemde stripfestival, dat sinds 1974 in januari in het West-Franse stadje Angoulême plaatsvindt.
Dit nadat bijna 300 stripboekenschrijfsters en collega’s uit de sector half november een girlcott (naar boycott) hadden gesteund wegens zorgen omtrent toxisch management en onveilige situaties voor vrouwen. Ook grote namen als Anouk Ricard, die vorig jaar de Grand Prix van het festival won, steunen de girlcott. De oproep volgde op een door 2.500 mensen ondertekende petitie waarin afgelopen april ook al werd opgeroepen tot het afgelasten van het festival.
10-12-2025,
Bron: NRC
Tomias Keno wint Future Stories Award 2025 in Dubai
De Nederlandse schrijver, singer-songwriter en scenarist Tomias Keno heeft tijdens het Dubai Future Forum van 19 november de Future Stories Award 2025 gewonnen. Hij kreeg de prijs voor zijn Engelstalige sciencefictionverhaal Above a Simulated Nile. Keno nam de glazen bokaal in het Museum of the Future in ontvangst.
De Future Stories Award eert verhalen die nieuwe generaties futuristen en creatieve denkers weten te inspireren. Keno was door de organisatie uitgenodigd om het tweedaagse forum bij te wonen en mocht daar persoonlijk de glazen trofee in ontvangst nemen.
10-12-2025,
Bron: Boekenkrant
Kees Holierhoek Scenarioprijs 2025 voor Willem Bosch
De Kees Holierhoek Scenarioprijs is op 9 december voor de 16e keer uitgereikt aan de scenarioschrijver van het beste Nederlandstalige scenario voor een tv-dramaserie. De vakprijs van € 25.000 ging dit jaar naar Willem Bosch, schrijver van EEN VAN ONS. Deze miniserie van 6 afleveringen, geïnspireerd op de moord op Marianne Vaatstra, werd geproduceerd door CANAL+.
10-12-2025,
Bron: Cultureel Persbureau