30-05-2023
Op 2 juni reikt de VandenEnde Foundation tijdens de VDEF Talent Night de eerste Next Step Award uit. De prijs – in het leven geroepen vanwege het 22,5 jarig jubileum van VDEF – dient als steuntje in de rug voor artistieke talenten die (bijna) hun eerste stappen maken in het professionele werkveld, en bestaat uit een bedrag van € 25.000,- en een kunstwerk, gemaakt door Jeroen Henneman. De vakjury, bestaande uit Lloyd Marengo, Vanessa Henneman en Robert Soomer, nomineerde drie kanshebbers uit een lange lijst van talenten die de afgelopen periode door VDEF zijn ondersteund. De genomineerden zijn: Ian Cleaver (trompettist), Sarah Blok (filmmaakster) en Ghislaine van den Heuvel (danseres).
25-05-2023
De winnaars van de eerste ronde voor financiële ondersteuning Maker zoekt Maker zijn bekend. Sinds dit jaar is de financiële ondersteuning die te winnen is bij de Keep an Eye Foundation uitgebreid van 2 naar 4 prijzen per half jaar. Op 1 april sloot deze eerste ronde en de winnaars zijn: Francisco Ribas (CvA Piano/Live Electronics) & Francisco César (HKU Audiovisuele Media), Robben Fuhler (Audiovisuele Vormgeving Willem de Kooning Academie) & Welmoed Bosch (Liberal Arts & Sciences Willem de Kooning Academie), Louise Linkenbach (HKU Conservatorium) & Bogi Bakker (Toneelacademie Maastricht) en Clara Grosjean (AHK Modern Danstheater) & Beatriz Alvarez + Xico Ribas (CvA Live Electronics). De volgende deadline is 1 oktober 2023. Keep an Eye is sinds 2020 óók creatief-matchmaker, waardoor bijvoorbeeld een componist de perfecte tekstschrijver vindt, een circusclown zijn/haar kleding-designer, een startende band hun fotograaf enzovoort, enzovoort.. Hebben twee partijen elkaar via Keep an Eye gevonden, dan kunnen ze samen aan de slag gaan met het projectplan/begroting en deze indienen.
23-05-2023
Tijdens de uitreiking van de Martinus Nijhoff Vertaalprijs 2023 op 11 mei maakte directeur Cathelijne Broers van het Prins Bernhard Cultuurfonds bekend dat het fonds de komende twee jaar in totaal 200.000 euro beschikbaar stelt voor bijzondere vertalingen of vertaalprojecten die nu buiten de bestaande regelingen vallen en/of nog extra steun kunnen gebruiken. De voorkeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds gaat uit naar projecten waarbij een nieuwe vertaler betrokken is en/of wordt opgeleid, naar poëzievertalingen en andere arbeidsintensieve – en daarmee voor uitgevers financieel risicovolle – vertalingen. Naast vertalingen komen ook andersoortige projecten ten behoeve van het vertalersvak in aanmerking als deze het opleiden en ondersteunen van nieuwe vertalers tot doel hebben. Het Cultuurfonds wil met de nieuwe vertaalregeling inspelen op de huidige trend waarin talenstudies krimpen of zelfs verdwijnen en de nieuwe aanwas literair vertalers terugloopt.
11-05-2023
Fonds 21 heeft het overzicht van toekenningen in de maand april gepubliceerd. Het Stedelijk Museum Breda werd gehonoreerd voor de expositie over Ruud van Empel.
11-05-2023
Internationale conservatoria stuurden hun beste studenten (bands) naar Amsterdam om deel te nemen aan de wedstrijd, Keep an Eye International Jazz Award. Maar minstens zo belangrijk was de meerdaagse uitwisseling. Voorafgaand aan de finale kregen de bands coaching, hadden ze jamsessies en aten ze samen om zo een muzikale uitwisseling tot stand te brengen. Het thema van deze bijzondere 13e editie was ‘New Standards – Focus on Women Composers’. Alle bands arrangeerden en speelden een eigen versie van een gekozen stuk uit ‘New Standards – 101 Leadsheets by Women Composers’ (gecureerd door Terri Lyne Carrington). In de jazzwereld zijn vrouwen nog steeds vaak ondervertegenwoordigd, maar deze editie liet zien dat vrouwen ook in de jazzwereld van zich laten horen. De eerste prijs ging naar The Berklee Global Jazz Ambassadors van Berklee Global Jazz Institute in Boston. Zij ontvingen een prijs van € 3.000,- De jury kende het Marios Charalampous Quartet van het Conservatorium van Amsterdam de tweede prijs toe van € 2000,-. De Incentive Prize van € 1000,- ging naar Ante Medic Octet van het Conservatorium van Amsterdam. De prijs van € 1000,- voor het beste ‘New Standards’-arrangement werd toegekend aan Eliott Knuets & Noé Sécula van Jazzcampus der Hochschule für Musik FHNW in Basel. Nicholas Adema won de prijs voor beste Conservatorium van Amsterdam-solist. Alexandra Ridout van Manhattan School of Music in New York won de prijs voor beste niet-CvA-solist. Nicholas en Alexandra mogen deelnemen aan een summer course.
08-05-2023
Het Brabants Boek Present, een initiatief van literair productiehuis Tilt en het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, is toe aan de eerste lustrumeditie. Henk van Straten, Jeroen Thijssen, Vrouwkje Tuinman en Simone Atangana Bekono gingen Forugh Karimi voor. Wie van 2 tot en met 10 september minimaal 15 euro besteedt in een van de deelnemende Brabantse boekhandels – en dat zijn ze bijna allemaal – krijgt Nargis van Karimi cadeau. De Veghelse auteur, die geboren is in een AZC en opgroeit in een warm en liefdevol gezin in Nederland, is inmiddels twaalf jaar werkzaam als psychiater en psychotherapeut in haar eigen praktijk in ’s-Hertogenbosch. Haar vorig jaar verschenen succesvolle debuutroman De moeders van Mahipar vertelt het verhaal van een Afghaanse moeder en zoon die in Nederland een nieuw bestaan opbouwen. Annemiek Steenbekkers sprak met haar.
02-05-2023
De Auteursbond heeft de winnaars van het Thérèse Cornips Stipendium 2023 bekend gemaakt. Ger Beukenkamp, toneelvertaler Mike Sens, Floor Tinga en Milouska Meulens, Chiara Tissen en dichter Marwin Vos. Er waren 34 aanvragen ingediend. Zij ontvangen ieder een geldbedrag voor het verder verwezenlijken van hun plannen op literair gebied. Het beschikbare budget van € 12.500 wordt over vijf projecten verdeeld. De jury heeft bij het voordragen van de winnaars aan de Stichting Auteursprijzen onder meer gekeken naar de mogelijkheden om de projecten uit te voeren. Ook de transparantie van de begroting speelde een belangrijke rol. Verder is de jury in gedachte te rade gegaan bij de naamgeefster van het fonds, die zo veel affiniteit had met de literatuur, met het vertaalvak en met kunst in het algemeen. Vertaalster Thérèse Cornips (1926-2016) nam in haar testament de wens op de Stichting Thérèse Cornips op te richten. Haar nagelaten vermogen moest worden gebruikt om literair schrijvers en vertalers te steunen. Daartoe is haar vermogen grotendeels ondergebracht bij de Stichting Auteursprijzen. Conform de bedoelingen van de naamgeefster stelt dit fonds sinds 2020 jaarlijks één of meerdere stipendia beschikbaar.
13-04-2023
Het Prins Bernhard Cultuurfonds kent de Martinus Nijhoff Vertaalprijs 2023 toe aan vertaler Ton Naaijkens voor zijn vertalingen van poëzie en proza uit het Duits. De jury prijst niet alleen zijn indrukwekkende, rijke oeuvre, maar ook zijn decennialange inzet om ‘vertaling in het cultuurleven en vooral in het hoger onderwijs een plek te geven’. Het Cultuurfonds reikt jaarlijks de Martinus Nijhoff Vertaalprijs uit. De Vertaalprijs is de belangrijkste Nederlandse onderscheiding voor vertalers. De prijs is ingesteld ter nagedachtenis aan de dichter en vertaler Nijhoff, lid van het bestuur van het Prins Bernhard Cultuurfonds en werd voor het eerst uitgereikt in 1955. Aan de prijs is een bedrag verbonden van € 50.000. Het is daarmee een van de grootste vertaalprijzen van Europa.
13-04-2023
Voorlinden in Wassenaar, Museum More in Gorssel, Beelden aan Zee in Scheveningen: Nederland telt acht particuliere kunstmusea. Het zijn musea waarin kunstverzamelaars hun collectie tonen, vaak gecombineerd met wisselende tijdelijke tentoonstellingen. Opvallend: zes van deze Nederlandse musea zijn in de afgelopen tien jaar geopend. Nederland staat in deze ontwikkeling niet alleen. Er zijn sinds 2000 wereldwijd meer dan 300 privémusea geopend. Daarmee staat de teller op 446. Het aantal particuliere musea blijft wereldwijd stijgen. De groei van de musea zet overigens niet door. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Kunstcritici en wetenschappers zijn het er niet over eens of die trend een goede ontwikkeling is. Een positief effect is dat kunstwerken die anders mogelijk in een kelder of depot zouden blijven aan het publiek worden getoond. Een keerzijde is dat de smaak van de rijken een stempel kan drukken op de kunstmarkt en dus de kunstwereld. Bovendien worden publieke musea door de particuliere nieuwkomers beconcurreerd. De Volkskrant sprak met hoogleraar Olav Velthuis, die de onderzoeksgroep leidt. ‘Wij signaleren verschillende ongelijkheden. Zo zijn het vooral mannen die musea openen, en dan vooral superrijke mannen in welvarende landen. Zo staan 37 museumoprichters op de miljardairslijst van Forbes, hun vermogen wordt dus geschat op minstens een miljard dollar. Je kunt hierdoor spreken over ‘culturele ongelijkheid’.’ Particuliere musea blijken ook niet voor de eeuwigheid te zijn. Velthuis : “We hebben schrijnende verhalen gehoord en hebben 76 privémusea geteld die zijn gesloten. Ik vond dat wel een belangrijk inzicht: het zijn machtige instellingen, maar ook kwetsbaar.” Publieke musea hebben bij aankopen in galeries nog altijd een streepje voor. “Waarschijnlijk omdat die over het algemeen anders met hun collectie omgaan: ze zullen kunstwerken niet gauw doorverkopen en hebben meer aandacht voor conservering en onderzoek.”
30-03-2023
Heb je een voorstelling die je wil maken of een concertreeks die nog financiering nodig heeft? Tot 6 april kun je een aanvraag indienen bij het NORMA Fonds. Mocht je opnieuw een aanvraag indienen, let dan goed op: de gagenorm is gewijzigd naar 120 euro voor repetities en 290 euro voor uitvoeringen. Voor het indienen van een aanvraag bij het NORMA fonds moet je gebruikmaken van het begrotingsformat. Komt deze ronde te vroeg voor je project? Tussen 1 september en 19 september kunnen opnieuw aanvragen worden gedaan.
27-03-2023
Toneelschrijver Ayden Carlo krijgt het TheaterTekstTalent Stipendium 2023. Dat werd op 24 maart bekend gemaakt tijdens de opening van het nieuwe schrijversfestival Shakespeare is Dead in De Brakke Grond in Amsterdam. Carlo ontvangt een bijdrage van 35.000 euro voor het uitwerken van zijn toneeltekst Multi-Love, ‘een nieuwe, verfrissende en spannende blik op polyamorie en normen en waarden’. In de tekst Multi-Love plaatst Ayden Carlo vraagtekens bij de gebruikelijke normen en waarden rond liefdesrelaties en experimenteert tegelijkertijd met vorm door scènes tegelijkertijd plaats te laten vinden. ‘Het is bijna alsof je naar een flatgebouw kijkt en achter ieder raam een verhaal ziet afspelen. Dit past goed bij het thema polyamorie, waarbij mensen met meerdere mensen een romantische relatie aangaan’, schrijft de jury. Die jury bestond dit jaar uit initiator van het TheaterTekstTalent Stipendium Joachim Fleury, theatermaker Eran Ben-Michaël, toneelschrijver Jibbe Willems, dramaturg/toneelschrijver Melissa Knollenburg en de winnaar van 2022, Ahilan Ratnamohan. Het TheaterTekstTalent Stipendium is een samenwerking van het Prins Bernhard Cultuurfonds met het door hen beheerde Fonds De Versterking, een CultuurFonds op Naam. De winnende toneelschrijver ontvangt een werkbeurs van 12.500 euro voor het schrijven van een nieuw toneelstuk. Daarnaast is er 20.000 euro voor de toekomstige regie en 2.500 euro voor coaching of een tussentijdse presentatie.
21-03-2023
Het Prins Bernard Cultuurfonds is op zoek naar ontwerptalent en toekomstbouwers die een unieke, duurzame bijdrage aan de openbare ruimte willen leveren. Heb jij de ruimte en/of een uniek idee voor een publiek architectonisch bouwwerk in jouw gemeente, provincie, museumtuin, landgoed, natuurgebied of bouwterrein? Een ontwerp voor bijvoorbeeld een monument, toegangspoort, fontein, brug, folly of paviljoen? Team up, pitch voor 1 juni het idee en maak kans op €100.000 om jullie plan te realiseren. Aanvragen kunnen worden gedaan door opdrachtgevers in de publieke ruimte die zorgen dat het ontwerp daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Zoals: beleidsmakers (gemeenten/provincies), stedenbouwkundigen, planologen, rijksbouwmeester, directeuren van musea, culturele organisaties, eigenaren van landgoederen, beeldentuinen, bossen en parken, waterschappen, hoogheemraadschappen, natuurgebieden etc. Uiteraard in nauwe samenwerking met een architect of vormgever met een bijzonder ontwerp. Die van A tot Z betrokken is bij de totstandkoming. Heb je als architect of vormgever al een idee of ontwerp: zoek een realiserende partner en dien samen het plan in. De Open Call Architectuur en Bouwkunst is mogelijk dankzij een nieuw CultuurFonds op Naam, Fonds voor Architectuur en Bouwkunst opgericht door Stichting ONB, ter stimulering van eigentijdse architectuur en bouwkunst. Het fonds biedt jaarlijks de kans aan architecten en ontwerpers om in aanmerking te komen voor € 100.000 om samen met een realiserende partij een uniek ontwerp uit te voeren dat een bijdrage levert aan de eigentijdse architectuur en bouwkunst.
21-03-2023
Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant draagt in het eerste kwartaal van 2023 voor € 372.891 bij aan 61 bijzondere cultuur- en natuurprojecten in de provincie Noord-Brabant. Elk kwartaal is het mogelijk om een financiële bijdrage aan te vragen voor een project. Het Prins Bernhard Cultuurfonds investeert elk jaar ruim 35 miljoen euro in cultuur en natuur. Dat geld gaat naar zo’n 3.500 projecten door heel Nederland en het Caribisch deel van ons koninkrijk. Dat doen we met de bijdrage van de VriendenLoterij en Nederlandse Loterij en samen met onze donateurs, schenkers en partners. Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant is een van de twaalf provinciale afdelingen.
06-03-2023
Stichting Droom en Daad wil in Rotterdam een grootschalig Danshuis van 8.000 vierkante meter realiseren. Het filantropisch fonds heeft het Chinese MAD Architects gevraagd een schetsontwerp te maken. Beoogde locatie is het Provimi pakhuis. Het Danshuis wil alle dansstijlen samen onder één dak brengen met professioneel geoutilleerde dansstudio’s, een showcase-studio, een tentoonstellingsruimte, een danssalon en een toegankelijk dakterras met uitzicht over de Maas. De beoogde locatie, het Rotterdamse Provimi pakhuis, maakte oorspronkelijk deel uit van de Fenixloods, waar Stichting Droom en Daad momenteel al een restaurant, culturele ruimtes (3.000 m2) en FENIX (9.000 m2), een museum voor migratie, realiseert. Onder de noemer ‘FENIX Voltooid’ wordt de kade langs FENIX en het Danshuis doorgetrokken, waardoor een groene wandelroute ontstaat. Onder het Dolf Henkesplein komt een ondergrondse fietsenstalling voor 700 fietsen. Volgens de Stichting is er in Rotterdam een dringende behoefte aan geschikte studio’s voor zowel professionele als amateurgezelschappen. De stad kent een gevarieerde danssector met onder meer vakopleiding Codarts, het nieuwe HipHopHuis, productiehuis Dansateliers en gezelschappen als Scapino Rotterdam, Conny Janssen Danst, Lloyds Company en Misiconi Company.
02-03-2023
Ada Ozdogan, Momo Samwel, Maxine Palit de Jongh, Nadia Amin en Zephyr Brüggen zijn genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs voor jong theatertalent. De jury maakte op 28 februari de eerste nominaties over het seizoen 2022-2023 bekend. In de loop van dit voorjaar worden meer nominaties bekendgemaakt. De BNG Bank Theaterprijs is in het leven geroepen om jong theatertalent tot 35 jaar te stimuleren. De winnaar ontvangt 45.000 euro om de winnende voorstelling te hernemen op een tournee en/of te investeren in een nieuwe productie. De prijs wordt uitgereikt op de BNG Bank Theater Middag op 8 september tijdens het Nederlands Theater Festival 2023 in Theater Bellevue te Amsterdam.
23-02-2023
In totaal maakt de VriendenLoterij ruim 980.000 euro over aan culturele instellingen in Noord-Brabant: een kleine 147.000 euro naar Nationaal Monument Sint-Jan, ruim 212.000 euro naar het Van Abbemuseum in Eindhoven en dus iets meer dan 621.000 euro naar Het Noordbrabants Museum. ,,We zijn ontzettend trots om een bijdrage te kunnen leveren aan de cultuursector in Noord-Brabant en kijken uit naar de prachtige museumbezoeken, tentoonstellingen en evenementen in het komende jaar’’, stelt Jonne Arnoldussen, managing director bij de VriendenLoterij. Door de deelname van 1,1 miljoen mensen aan de loterij is er over 2022 opgeteld een bedrag van 134,8 miljoen euro beschikbaar. Dat gaat naar 57 culturele partners en meer dan 3500 clubs en verenigingen.
07-02-2023
Een overzicht van de 35 toekenningen door Fonds 21 in januari 2023. Tot de gehonoreerden behoren o.m. het TextielMuseum in Tilburg voor het project Is It Alive? en het Design Museum Den Bosch voor de expositie Streamline - Vormgeving van de Vooruitgang.
07-02-2023
7 jazz-ensembles speelden in de finale van The Records op 26 januari in het BIMhuis. De finale jury koos voor het Federico Calcagno Octet, Koen Boeijinga’s MOA en Ronny deCarlo. De winnaars ontvingen ieder een cheque ter waarde van € 10.000,- om een album te produceren, dat zij volgende keer tijdens The Records presenteren. Naast het geldbedrag voor het maken van een album ontvangen zij een coachingstraject en wordt voor hen een serie concerten op Nederlandse jazzpodia georganiseerd.
31-01-2023
Elk jaar zijn er in Nederland wel ergens bijzondere culturele evenementen waarvoor het publiek in de rij staat. Een mooie tentoonstelling, een spannende voorstelling of een spetterend festival. Het organiseren en financieren van een dergelijk evenement met ‘blockbusterpotentie’ is geen sinecure. Maar nu is er dus een mogelijkheid om een groot en breed publiek te bereiken. Een nieuwe regeling voor producenten met ANBI-status van kleinere kunst- en cultuur-projecten. Het betreft tentoonstellingen, voorstellingen en festivals gericht op een groot en breed publiek. Onderscheidend en van hoge kwaliteit. Het in 2012 opgerichte Blockbusterfonds heeft sinds kort namelijk een kleiner broertje: het BBF XTRA. Het verschil tussen beide regelingen zit in de beoogde bezoekersaantallen en de hoogte van de bijdrage. Het oorspronkelijke fonds is gericht op een middelgroot (betalend) publiek en het nieuwe fonds op een kleiner publiek: tot 40.000 bezoekers voor tentoonstellingen en maximaal 15.000 bezoekers voor voorstellingen en festivals. Aanvragen kunnen het hele jaar worden ingediend.
16-01-2023
Stichting Oog op de Natuur biedt fotografen ook dit jaar de kans een foto- of multimediaproject te realiseren over de natuur of de relatie tussen mens en natuur. Er zijn vijf beurzen beschikbaar met een waarde van 5.000 tot 15.000 euro per beurs. De inschrijving loopt tot en met 31 maart 2023. Met ingang van dit jaar is een van de vijf beurzen gekoppeld aan een speciaal thema. In 2023 is dit het thema “Droogte”. Op 25 januari organiseert Oog op de Natuur een webinar. Fotograaf Jeroen Toirkens zal een presentatie verzorgen over visuele storytelling binnen fotografie projecten. Theo Bosboom, coördinator van Oog op de Natuur, zal een toelichting gegeven op de beurzen en op ‘Droogte’, het speciale thema van 2023.
10-01-2023
Het bestuur van het BNG Cultuurfonds heeft besloten om ook de komende jaren door te gaan met het ondersteunen van jong talent. De vijf BNG Bank prijzen die nu bestaan op het gebied van theater, literatuur, dans, muziek en circus zullen ook in 2023, 2024 en 2025 worden uitgereikt. Jong talent wordt op deze manier ondersteund en krijgt de mogelijkheid om, in het geval van de podiumkunsten, speelervaring op te doen en zich verder te ontwikkelen. Ondersteuning van jong talent is één van de speerpunten van het beleid van het fonds. Dit werd op 29 december bekendgemaakt. Het begon met een theaterprijs, die al snel aangevuld werd met een dans-, muziek-, circus- en literatuurprijs. Theaterkrant sprak met secretaris Mat Meijs ‘We zagen dat jonge makers na een of twee voorstellingen vaak in een gat vallen en moeilijk hun weg kunnen vinden in het veld’, zegt Meijs die de prijs introduceerde bij zijn aantreden. Met het prijzengeld (tussen de 5000 en 45.000 euro) kunnen winnaars zich verder ontwikkelen en met een eventuele tournee speelervaring opdoen. Hij ziet dat de formule werkt. ‘Veel talenten die we gesteund hebben zijn inmiddels doorgebroken, gevestigde theatermakers geworden.’ ‘De onderscheiding is een soort kwaliteitsstempel geworden’, zegt Meijs. ‘En je hoeft niet eens te winnen. Sinds we bij de theaterprijs kanshebbers al bekend maken gedurende het jaar, horen we van makers dat een nominatie alleen al het makkelijker maakt om op te vallen bij programmeurs en publiek, en het dus al bijdraagt om je weg te vinden in het veld.’
09-01-2023
Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant heeft in het laatste kwartaal van 2022 voor € 240.047 bijgedragen aan 40 bijzondere cultuurprojecten in de provincie.
13-12-2022
Op 13 december maakte Cathelijne Broers, directeur Prins Bernhard Cultuurfonds, in radioprogramma Villa VdB op Radio 1 bekend dat het fonds nog dit jaar een extra investering van twee miljoen euro aan 65 poppodia gaat doen. “Poppodia zijn bij uitstek plekken waar cultuur jongeren bereikt. Én het zijn essentiële broedplaatsen voor jonge makers en nieuwe muziekstromingen. Superbelangrijk dus om ze extra te ondersteunen. De zalen moeten vol, muzikanten moeten spelen en jongeren dansen!” Het Cultuurfonds constateert dat er voortdurend grote uitdagingen zijn voor de cultuursector: de inflatie, stijgende energiekosten, de nasleep van de corona-maatregelen en achterblijvende publieksaantallen. De poppodia worden daarbij extra hard geraakt omdat ze voor een groot deel afhankelijk zijn van ticket- en merchandise-inkomsten. Te lang een halfvolle zaal kan hen de kop kosten. “We hebben gekeken waar we op dit moment gericht een extra investering kunnen doen om een verschil te maken voor jong publiek en jonge makers, op plekken waar het hele jaar door geprogrammeerd wordt. De popcultuur komt er vaak bekaaid vanaf in subsidieland dus hebben we hiervoor gekozen.” aldus Cathelijne Broers. De 65 poppodia die in aanmerking komen zijn de bij de VNPF (Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals) aangesloten poppodia. De 65 poppodia ontvangen allemaal 30.000 euro van het Cultuurfonds. In te zetten voor (marketing) initiatieven om het verloren publiek terug te winnen en/of jonge experimentele makers te kunnen blijven programmeren.
06-12-2022
Een overzicht van toekenningen door Fonds 21 in de maand november. De stichting Kunst in de Heilige Driehoek voor deh3h biënnale Oosterhout, Stichting Stormkamer, Breda voor de voorstelling De Staat van Babylon en Museum Krona, Uden voor het project In het Licht behoren tot ontvangers van een bijdrage.
01-12-2022
The Records is al sinds 2015 dé springplank voor jong jazz-talent. Drie gelukkige bands winnen een albumproductie ter waarde van € 10.000,- en worden begeleid van het zoeken naar een geschikte opname studio, tot het moment dat ze het album in handen hebben tijdens hun release-concert. De Keep an Eye Foundation ontving maar liefst 95 aanmeldingen vanuit 8 verschillende Nederlandse conservatoria. Pianist Aaron Parks, saxofonist Tineke Postma en programmeur Perry Lehman zijn samen tot een prachtige selectie van 7 jazz-ensembles gekomen, die in de finale op 26 januari hun muziek ten gehore zullen brengen aan de finale jury.
29-11-2022
Voor Oase 2023 roept het Prins Bernhard Cultuurfonds ervaren documentaire regisseurs op om filmplannen te ontwikkelen voor lange documentaires en daarvoor een aanvraag te doen. Aanvragen kunnen t/m 3 april 2023 bij het Filmfonds worden ingediend. Een onafhankelijke regisseur, niet verbonden aan een omroep, kan een aanvraag voor treatment-ontwikkeling van een lange documentaire indienen. In aanmerking komen lange documentaires (vertoningsduur van meer dan 70 minuten) met cinematografische ambitie. De aan te vragen bijdrage is € 8.000 voor research en ontwikkeling van een treatment. Het treatment moet binnen een jaar worden opgeleverd. Na oplevering van het treatment kan een productiemaatschappij een reguliere ontwikkelingsaanvraag indienen voor de verdere scenario-ontwikkeling van de documentaire. De bijdrage in het kader van Oase staat los van eventuele verdere aanvragen bij het Filmfonds.
24-11-2022
De eerste ronde van Maker zoekt Maker van de Keep an Eye Foundation is afgerond. Vier projecten hebben financiële ondersteuning kunnen ontvangen. Keep an Eye is sinds 2020 óók creatief-matchmaker, waardoor een componist de perfecte tekstschrijver vindt, een circusclown zijn/haar kleding-designer, een startende band hun fotograaf enzovoort, enzovoort.. Hebben twee partijen elkaar via ons gevonden? Dan kunnen ze samen aan de slag gaan met het projectplan/begroting en deze indienen om zo aanspraak te maken op maximaal € 2500,- financiële ondersteuning om hun project te realiseren. De eerstvolgende deadline is 1 april 2023
10-11-2022
Alumnus Puck Paassen van de opleiding BA Illustrated & Animated Storytelling van St. Joost School of Art & Design & MA Animation Master Institute of Visual Cultures is de winnaar van de Keep an Eye Animation Talent Award 2022. Deze prijs is uitgereikt tijdens Playgrounds BLEND in Breda en mogelijk gemaakt door de Keep an Eye Foundation, een organisatie die aankomend talent ondersteunt via beurzen, prijzen, shows en festivals. Op 2 november presenteerden 5 genomineerde oud-studenten van de masteropleiding Animation hun project aan een professionele jury in het Chassé Theater in Breda. Puck Paassen presenteerde haar webcomic ‘How to adult’, wat goed in de smaak viel bij de jury.Paasen ontvangt een ontwikkelbudget van 6.000 euro waarmee zij haar eigen project een stap verder kan brengen. De Keep an Eye Animation Talent Award is een aanmoedigingsprijs voor een animatietalent dat onlangs is afgestudeerd aan de 1-jarige Masteropleiding Animation van het Master Institute of Visual Cultures - St. Joost School of Art & Design.
08-11-2022
Het Mondriaan Fonds draagt samen met het Prins Bernhard Cultuurfonds in 2023 bij aan 2 speciale edities van de kunstbeurzen This Art Fair en Unfair. Beide beurzen dienden een plan in specifiek gericht op kunstenaars die in 2019, 2020 en 2021 zijn afgestudeerd. Het doel is deze kunstenaars met een presentatie die de reguliere activiteiten van de beurs overstijgt een passend podium te bieden. Het gaat om afstudeerders van een kunstacademie of postacademische opleiding die als gevolg van coronamaatregelen weinig mogelijkheden hebben gehad hun werk te tonen en een cv op te bouwen. Beide beurzen bieden net afgestudeerde kunstenaars een passend podium en duurzame (online) zichtbaarheid, waarmee voor hen niet alleen in 2023 maar ook op lange termijn aandacht wordt gegenereerd. Mede dankzij de zichtbaarheid die voor deelnemers wordt gerealiseerd en de invulling van de wijze waarop zij worden begeleid, draagt deelname aan deze beurzen bij aan het versterken van hun praktijk en daarmee de beeldende kunstsector in Nederland. Het Mondriaan Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds dragen € 344.000 bij aan de speciale editie van This Art Fair en € 300.000 aan een speciale editie van Unfair. Het project van This Art Fair vindt medio juni 2023 plaats in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Unfair23 staat gepland in oktober 2023 en vindt plaats in de Gashouder op het Westergasterrein in Amsterdam.
01-11-2022
In het artikel ''Waarom de 8,1 miljoen van het Boijmans voor een nieuwe Miró geen goed idee is' bespreekt Hans den Hartog Jager waarom de aankoop van dit werk van Miró door het Boijmans van Beuningen, Rotterdam een slechte keus is. Volgens Hartog Jager zou het geld beter besteed kunnen worden aan de opleidingen en de presentatie-instellingen en aan kwaliteit, die zoals hij schrijft, ‘de infrastructuur van de kunst’ vormen. Hij betoogt dat deze laag van de infrastructuur, de werkelijke kraamkamer vormt voor de kunst in Nederland. Deze staan aan de basis van een gezond kunstklimaat, een klimaat dat op het moment ondermaats is. In de huidige generatie zijn talloze voorbeelden van kunstenaars te vinden die de tijdsgeest vertegenwoordigen, én die nog betaalbaar zijn. Hij verwijst hierbij naar eerdere generaties museumdirecteuren die de wijsheid bezaten om op tijd in te kopen, om hun investering dubbel en dwars terugverdiend te zien. Hoewel de opmerking correct is dat de publieke fondsen ondermaats gefinancierd worden, en het prettig te lezen is dat er een pleidooi wordt gehouden voor een publiek te onderhouden artistieke infrastructuur, komt deze constatering erg laat, volgens Jack Segbars van Platform BK. Deze situatie duurt al jaren en het idee van ondersteuning van een levende productie kan nog steeds niet op structurele politieke steun rekenen. De politiek streeft hoogstens naar een stimuleringssubsidie die kunstenaars de weg wijst naar de markt. Wat deze markt dan precies behelst, daar bestaat weinig visie of idee over. Het feit dat we ons al in de markt bevinden, dóór structurele ondersteuning, is in feite niet bestaand als politieke idee. De oplossing die Den Hartog Jager aandraagt: het inbrengen van particuliere fondsen, vindt Segbars nog verontrustender. Zijn suggestie dat het particulier kapitaal een oplossing zou zijn, slaat de plank mis. “Juist in de privaat-publieke idee schuilt het mechanisme dat ten grondslag ligt aan structureel minder overheidsbesteding, die juist leidt tot deze situatie. Het ontslaat in de overheid namelijk van de verplichting zich hiervoor in te zetten en zich tot die infrastructuur te committeren. Het volgt impliciet de neoliberale rationale van beperken van het overheidsaandeel. Hierbij wordt bovendien verondersteld dat deze initiatieven zich belangeloos en transparant inzetten voor een gezamenlijke agenda”.
25-10-2022
De stichting Andla Fonds heeft een fonds op naam ingericht binnen Fonds Kwadraat: het Andla Fonds. Het fonds op naam bedraagt €20.000 en is bestemd voor rentevrije leningen aan beeldend kunstenaars, fotografen en ontwerpers. De stichter van het Andla Fonds was decennia werkzaam in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum; hieruit komt een voorkeur voort tot het steunen van kunstenaars die werken op papier. De directie en het bestuur van Fonds Kwadraat zijn het Andla Fonds zeer dankbaar voor deze genereuze schenking. Het Andla Fonds draagt bij aan de samenleving door financiering, behoud en ontwikkeling van cultureel erfgoed, kunst, wetenschap en natuur.
25-10-2022
Tijdens het 10-jarig jubileum van het Blockbusterfonds is een nieuwe regeling voor de kunstensector bekendgemaakt: Blockbusterfonds XTRA (BBF XTRA). De nieuwe regeling – wederom een samenwerking tussen het Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds, de VandenEnde Foundation en de VriendenLoterij - is net als het Blockbusterfonds erop gericht om extra investeringen in de marketing van culturele projecten mogelijk te maken. Maar er is ook een groot verschil: waar het Blockbusterfonds zich richt op projecten met ‘blockbusterpotentie’, is BBF XTRA bedoeld voor kleinere projecten. De culturele sector heeft het - mede als gevolg van de pandemie en de lockdowns - lastig. De sector heeft te maken met een terugval in bezoekersaantallen. Een extra investering in de marketing, in combinatie met de afname van kaarten door de VriendenLoterij, geeft aanvragers de kans publiek terug te winnen. De aanvragen kunnen al vanaf eind dit jaar worden gedaan. Het Blockbusterfonds kwam in 2012 tot stand. De samenwerkende fondsen verlenen sindsdien bijdragen aan culturele projecten die de potentie hebben uit te groeien tot ‘blockbusters’.
24-10-2022
Percussioniste Kalina Vladovska is de winnaar van de BNG Bank Muziekprijs 2022. Ze wordt hiermee de Young Artist in Residence van Muziekzomer Gelderland 2023. Ze krijgt de kans om tijdens het festival verschillende programma's te maken. Ze ontving een cheque van 20.000 euro uit handen van Mat Meijs, secretaris van het BNG Cultuurfonds. Het BNG Cultuurfonds steunt al jaren jong talent met prijzen op het vlak van theater, literatuur, jeugdcircus, dans en muziek. De BNG Bank Muziekprijs wordt sinds 2018 jaarlijks uitgereikt aan de nieuwe young artist in residence van de Muziekzomer Gelderland. Het bedrag dat aan de prijs gekoppeld is maakt het mede mogelijk om alle projecten die de young artist met ondersteuning van Nationale Jeugdorkesten Nederland (NJON) ontwikkelt te kunnen realiseren.
24-10-2022
Uit 32 afstudeeracts van de twee Nederlandse HBO-circusopleidingen selecteerde de jury van de BNG Bank Circusprijs er vier die kans maken op de prijs van € 5.000. De genomineerden voor de BNG Bank Circusprijs 2022 zijn: Fenja Barteldres (Codarts) met haar cyr wheel act ‘Cyrrealism’; Harvey Cobb (Codarts) met zijn object manipulatie act ‘Something about Pink’; Jef Kinds (Codarts) met zijn aerial straps act ‘ Osmium’; Jonas Bolliger (Codarts) met zijn vloeracrobatiek act ‘This’. De prijs wordt op 30 oktober 2022 tijdens de slotvoorstelling van Festival Circolo in Tilburg uitgereikt door Harald Bergmann, bestuurslid van het BNG Cultuurfonds en burgemeester van Middelburg. De prijs is een initiatief van het BNG Cultuurfonds en Circuspunt, het platform van het Nederlandse circusveld. Het is één van vijf prijzen die door het BNG Cultuurfonds in het leven zijn geroepen om aanstormend talent te stimuleren én te ondersteunen in hun verdere ontwikkeling. De BNG Bank Circusprijs wordt uitgereikt aan het meest onderscheidende talent dat in dat jaar afstudeerde aan een van de twee HBO-circusopleidingen in Nederland (Codarts Circus Rotterdam en de Fontys Academy for Circus and Perfomance Art in Tilburg).
24-10-2022
Eenmaal per jaar wordt een Mingler-Scholarship beschikbaar gesteld voor een samenwerking tussen een wetenschapper en een kunstenaar. Het indienen van een aanvraag kan tot 16 januari 2023. Voor het Mingler Scholarship 2023 worden kunstenaars en wetenschappers die werkzaam zijn op het gebied van de Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen gevraagd om een aanvraag in te dienen. Er wordt slechts één beurs toegekend. Het Scholarship bestaat uit een bedrag van € 10.000 (tienduizend euro), beschikbaar gesteld door het Stichting Niemeijer Fonds.
18-10-2022
In Eye Filmmuseum vond op 19 september de derde in een reeks kennissessies plaats die Fonds 21 organiseert voor instellingen die de komende jaren inzetten op het bereiken en betrekken van een nieuwe generatie cultuurliefhebbers. Aanwezig waren Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, Rotterdam, Rijksmuseum, Amsterdam, Van Gogh Museum, Amsterdam, Eye Filmmuseum, Amsterdam, Bonnefanten, Maastricht, Stedelijk Museum Alkmaar, Design Museum Den Bosch en het Textielmuseum, Tilburg. Dankzij een eenmalige bijdrage vanuit Fonds 21 EXTRA gaan jonge professionals bij deze instellingen aan de slag op het gebied van programmering, marketing, collectie en onderzoek. Als voorbeeldstellende instelling uit het Noorden neemt ook het Groninger Museum deel aan de kennissessies. De komende jaren geven de gesteunde instellingen jonge curatoren, programmeurs en marketingprofessionals de opdracht om de jonge cultuurliefhebber te bereiken. De vorige sessie stond in het teken van werving en selectie van jong talent en hoe deze een plek te geven in de organisatie, deze sessie was gewijd aan het bereiken van de nieuwe generatie middels marketing en communicatie. Onder de aanwezig waren dan ook veel marketing- en communicatieprofessionals van de instellingen. Een verslag.
18-10-2022
Het stimuleren van een digitale innovatie in de cultuursector is een van de onderwerpen waar Fonds 21 in 2021 extra geld voor heeft vrijgemaakt. Om de digitale transitie zo goed mogelijk te kunnen faciliteren, nodigt het fonds de gesteunde instellingen regelmatig uit om tijdens kennissessies de uitdagingen en de voorlopige resultaten van de meerjarige trajecten met elkaar te delen. In navolging van de kennismakingssessie in december 2021, vond op 15 september de tweede sessie plaats met als onderwerp: digitale interactie met en tussen publiek. Aanwezig waren STRP, Eindhoven, MU, Eindhoven, IFFR, Rotterdam, Cinekid, Amsterdam, ITA , Amsterdam en Centraal Museum, Utrecht. De initiatieven van deze instellingen variëren van het realiseren van een gezamenlijk online filmplatform tot het ontwikkelen van digitale toepassingen die moeten bijdragen aan het verbeteren en optimaliseren van de bezoekerservaring in het museum. Tijdens de sessie gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek over de voortgang van hun eigen en elkaars initiatieven en de uitdagingen waar zij voor staan. Een verslag.
13-10-2022
Nederlands Dans Theater is de afgelopen jaren bezig geweest met de toekomst van hun erfgoed. In 2018 startte het gezelschap met de conservering (in de vorm van digitalisering) van het archief, om deze vervolgens te ontsluiten voor het publiek. Daarmee is het een van de eerste podiumsectorgezelschappen in Nederland die op een uitgebreide manier met hun erfgoed bezig is geweest. Tanja Hoetjer, Projectcoördinator development bij NDT, vertelt hoe het project is verlopen en wat het belang van conservering en ontsluiting van theatererfgoed is. Er zijn 1124 registraties van 600 balletten geïnventariseerd en geüpload bij Beeld & Geluid. Het project is door de VandenEnde Foundation ondersteund met een bedrag van € 25.000,-.
13-10-2022
Vier Nederlandse muzieklabels, te weten Dino Music, NRGY Music, Berk Music en Cornelis Music, lanceerden tijdens Buma NL op 10 oktober 2022 het Hollandse Hits Fonds. Buma Cultuur ondersteunt het initiatief dat als belangrijkste doel heeft talentvolle artiesten te koppelen aan succesvolle componisten/tekstschrijvers, en het financieel ondersteunen van het maken van nieuwe muziek. Daarmee wil het fonds een bijdrage leveren aan de creatie van ruim vijftig nieuwe muziekwerken. In de praktijk is gebleken dat het voor beginnende Nederlandstalige artiesten steeds moeilijker is om goed repertoire te verwerven. Succesvolle componisten en tekstdichters laten zich minder makkelijk overhalen om voor getalenteerde, maar nog onbekende artiesten nieuwe muziek te schrijven. Auteursrechtinkomsten voor de componist en tekstschrijver zijn namelijk niet gegarandeerd, waardoor de kosten voor de makers niet gedekt kunnen worden. Dit dilemma willen de vier genoemde labels, ondersteund door Buma Cultuur, tackelen met het Hollandse Hit Fonds. Het fonds stelt artiesten in staat via Buma Cultuur een aanvraag in te dienen voor een subsidie van € 750,-. Nadat een aanvraag is goedgekeurd, wordt het geldbedrag uitgekeerd aan de componist/tekstschrijver waarmee de artiest wil samenwerken. De artiest die de aanvraag indient moet wel al enige bekendheid hebben opgebouwd. Daarnaast is het belangrijk dat een bepaalde mate van professionaliteit aan de dag is gelegd waaruit blijkt dat er concrete carrièreontwikkelingen zijn. Een label of platenmaatschappij kan eveneens een plan indienen namens een artiest. Bij de aanvraag geeft de artiest of het label aan met welke componist en tekstschrijver bij voorkeur wordt samengewerkt. Aanvragen kunnen vanaf 15 oktober 2022 ingediend worden via een mail naar Buma Cultuur.
10-10-2022
In zijn eigen stad Tilburg kreeg cartoonist Gummbah - ’de nationale lachspiegel’ – op 8 oktober de Brabantse Cultuurprijs 2022. Juryvoorzitter Verily Klaassen, verbonden aan het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, noemde Gummbah in haar toespraak de ‘nationale lachspiegel’. Eentje die ons dolgraag confronteert met de ‘tevergeefsheid der dingen, ‘s levens lulligheid en het menselijk tekort’. ,,Ja”, is het commentaar van de cartoonist, ,,ik heb een van God gegeven talent om mensen te wijzen op de absurditeit van het bestaan”. Een verslag van de avond.
04-10-2022
Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant heeft in het derde kwartaal van 2022 voor € 373.032 bijgedragen aan 63 bijzondere cultuurprojecten in de provincie. Het is elk kwartaal mogelijk om een financiële bijdrage aan te vragen voor een project. Enkele gehonoreerde projecten. Warm Woensel-West kan voor haar fotografieproject in de Eindhovense wijk Woensel-West rekenen op € 5.000. Het Grafisch Atelier Den Bosch bestaat dit jaar 40 jaar. Dat wordt gevierd met een inspirerend programma rondom printed matter en kunst voor een breed publiek. Het Cultuurfonds investeert € 10.000 in dit programma. Stichting Make Eindhoven ontvangt € 7.500 voor het project ‘Re-use-me’. Het doel van het project is om samen met het Nationaal Glasmuseum/Glasblazerij Leerdam de mogelijkheden van het hergebruik van glas te onderzoeken.
26-09-2022
De Kersjesprijs 2022 gaat naar het Chianti Ensemble. Het kwintet werd vier jaar geleden opgericht door vijf bevriende musici, na een succesvolle tournee door Chianti, een streek in Toscane. Ze spelen stukken voor pianokwintet en muziek voor kleinere combinaties: duo, trio en kwartet. Het fonds is onder de indruk: “Vijf excellente spelers, die naast hun indrukwekkende solocarrières een ensemble vormen van zeer hoog niveau, vanuit hun passie voor de kamermuziek. Briljant en bruisend spel, een frisse blik op traditioneel repertoire en een integere en doordachte programmering.” De prijs bestaat uit een geldbedrag van 50.000 euro. De vioolbeurs en dirigentenbeurs van het Kersjesfonds gaan naar respectievelijk Isobel Warmelink en Rolf Verbeek. Zij ontvangen ieder 15.000 euro. Het Kersjesfonds, genoemd naar dirigent Anton Kersjes, geeft jaarlijks zo’n 350.000 euro uit aan beurzen en prijzen voor jong talent en aan de ondersteuning van originele initiatieven. Dit jaar heeft het stimuleringsfonds zijn koers gedeeltelijk verlegd. De jaarlijkse uitreiking van prijzen, beurzen en stipendia aan violisten, ensembles en dirigenten – een belangrijke pijler in het Nederlandse muziekleven – wordt voortgezet. Voor projectondersteuningen voert het fonds sinds 1 januari een nieuw beleid, waarin de focus ligt op de ontwikkeling van kansrijke ideeën. Originele en prikkelende muziekprojecten komen in aanmerking voor substantiële financiële steun. Het streven is om uitdagende, levensvatbare maar kwetsbare ideeën bij de bron te koesteren en de kans te geven om zich te ontwikkelen. Tijdens de uitreiking van de Kersjesprijs 2022 en de beurzen wordt bekendgemaakt welke projecten de komende tijd steun genieten.
19-09-2022
Het Prins Bernhard Cultuurfonds ondersteunt initiatieven op het gebied van cultuur in heel Nederland. In samenwerking met voordekunst wil het Prins Bernhard Cultuurfonds het (cultureel) ondernemerschap van initiatiefnemers stimuleren en crowdfunding in Nederland breder onder de aandacht brengen. Het Cultuurfonds wil initiatiefnemers die op eigen kracht middelen bijeen weten te brengen belonen voor hun inspanningen. De provinciale afdelingen van het Cultuurfonds droegen dit jaar tezamen in totaal al € 149.763 bij aan 224 crowdfunding campagnes van creatieve makers. Voor deze projecten werd in totaal ruim 1,5 miljoen euro opgehaald. Op de website Leve het Geven meer informatie over dit matchfunding.
19-09-2022
Als gevolg van vernieuwde museumdefinities, de opkomst van educatieve afdelingen en overheidsbezuinigingen raakte de kerntaak van de museumconservator – onderzoek – geleidelijk ondergesneeuwd. Het Prins Bernhard Cultuurfonds helpt zittende en aanstormende conservatoren met een stipendium. Wat zijn hun ervaringen? Boekman Extra #36, september 2022. Dankzij het Conservatoren Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds kunnen zeven Nederlandse musea volgend jaar wetenschappelijk onderzoek laten doen naar hun collecties; de museumconservatoren kunnen met dit onderzoek nog meer waardevolle achtergronden en verhalen ophalen. Tegelijkertijd krijgen zeven junior conservatoren de kans om werkervaring op te doen. Dat maakte het fonds op 19 september bekend.
06-09-2022
Saxofonist, componist, dirigent en arrangeur Bernard van Rossum ontvangt dit jaar de Rogier van Otterloo Award. Deze stimuleringsprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds - ter nagedachtenis aan componist en dirigent Rogier van Otterloo - bestaat uit een compositie opdracht voor Jong Metropole én een geldbedrag van tienduizend euro, mogelijk gemaakt door een schenking van Freek en Hella de Jonge. De award is een stimuleringsprijs voor de meest talentvolle jonge componist, dirigent en/of orkestleider om zich te blijven ontwikkelen op het gebied tussen klassieke muziek en lichte muziek.
05-09-2022
De BNG Bank Theaterprijs 2022 is uitgereikt aan Performance collectief ROTOR. Het collectief ontving deze prijs ter waarde van 45.000 euro voor de voorstelling Erosion. Het BNG Cultuurfonds heeft de BNG Bank Theaterprijs in het leven geroepen ter stimulering van jong theatertalent tot 35 jaar. De winnaar ontvangt 45.000 euro om de winnende voorstelling te hernemen of om te investeren in een nieuwe productie.
05-09-2022
Cultuurloket DigitALL is sinds 1 september open. Theaters, filmtheaters, muziekpodia, musea, festivals en producenten, die plannen hebben om het publieksbereik te verbeteren door de inzet van digitale technologie, kunnen een aanvraag indienen. Cultuurloket DigitALL is een privaat-publiek initiatief met als doel de culturele sector sterker en weerbaarder te maken, in de vorm van een driejarig programma rondom de toepassing van digitale technologie. Met dit loket zetten de zeven private fondsen, waaronder het Cultuurfonds, en de VriendenLoterij hun unieke samenwerking voort die ze voor coronanoodfonds Kickstart Cultuurfonds in 2020 zijn aangegaan, nu samen met de Gemeente Amsterdam.
14-07-2022
Een overzicht van toekenningen in juni door het Fonds 21. Bosch Parade en Theaterfestival Boulevard, beide in ’s-Hertogenbosch, behoorden tot de gehonoreerden.
14-07-2022
Het Prins Bernhard Cultuurfonds kan in 2022 dankzij giften van particulieren meer dan 200 beurzen verstrekken aan talentvolle studenten die daardoor verder kunnen studeren of onderzoek gaan doen in het buitenland. Het gaat om een bedrag van bijna 2,3 miljoen euro. Dankzij giften van instellers van een fonds op naam bij het Cultuurfonds krijgen deze getalenteerde jongeren de kans hun ambities een stap verder te brengen. Voor de richting muziek zijn 38 beurzen toegekend, zowel voor studies als voor de aanschaf van instrumenten. Op het gebied van beeldende kunst zijn 43 beurzen verstrekt voor een vervolgopleiding, waarvan elf voor een residency aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. Negen beurzen zijn toegekend in de categorie theater, dans & film.
14-07-2022
Mecenaat: zelf als kunstenaar hebben we er misschien niet direct mee te maken maar we observeren wel, van dichtbij, een aantal ontwikkelingen. Willen we een staat van mecenaat? Bijdrage van kunstenaar en voorzitter van de Akademie van Kunsten Liesbeth Bik, aan het symposium De Staat van Mecenaat, als onderdeel van een panel met kritische perspectieven op hedendaags mecenaat in de beeldende kunst.
05-07-2022
“Wie zorgt er voor de kunst in de vierhoek: mecenas, politiek, kapitaal en burger? Menig spreker deed herhaald beroep op de brede verantwoordelijkheid van de overheid voor het financieren van de infrastructuur voor de kunst (net zoals voor gezondheidszorg, onderwijs en sociale zekerheid). Waar deze verantwoordelijkheid de afgelopen decennia aan erosie ten onder lijkt te gaan, werd gaandeweg duidelijk dat deze voor de kunst eigenlijk zelden bestaan heeft als politieke idee: de idee van private partijen die vanuit eigenbelang verwachtingen stellen bij het publieke stelsel en er invloed op uit kunnen oefenen, is altijd al de expressie en praktijk van de (neo)liberale ideologie geweest. Ook blijken er hardnekkige misverstanden te heersen over wat kunst behelst: is het product of praktijk?” In een essay licht Jack Segbars enkele infrastructurele verhoudingen door aan de hand van een greep uit de inbreng tijdens het symposium De staat van mecenaat, georganiseerd op 30 april 2022 door Platform BK, Framer Framed en beeldend kunstenaar Timo Demollin.
30-06-2022
Er is een plan in de maak voor de oprichting van een Rudy Kousbroek Fonds, onder te brengen bij het Prins Bernhard Cultuurfonds. De missie van het Rudy Kousbroek Fonds zal zijn om de publicatie mogelijk te maken van verzameld-werkuitgaven van Nederlandstalige auteurs, alsmede van andere monumentale edities van Nederlandse of vertaalde literatuur, waarvan het literair c.q. literair-historisch belang evident is. De achtergrond voor de oprichting van het fonds is dat het steeds moeilijker wordt om van het werk van belangrijke auteurs een goed verzorgde gedrukte verzameluitgave op de Nederlandstalige markt te brengen, gericht op een algemeen cultureel lezerspubliek. De in 2010 overleden essayist Rudy Kousbroek (P.C. Hooftprijs 1975) was een groot pleitbezorger voor historisch en cultureel besef. Daarom is het passend dit fonds naar hem te vernoemen.
28-06-2022
Vijf kenners uit de kunstwereld hebben elk een kunstenaar tot 35 jaar voorgedragen voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2022. De genomineerden zijn Salim Bayri, Minne Kersten, Bruin Parry, Saeeda Saeed en Agnes Waruguru. De vijf talenten tonen hun werk vanaf oktober in Stedelijk Museum Schiedam. De Volkskrant Beeldende Kunstprijs (sinds 2016) is bedoeld om jong talent in de schijnwerpers te plaatsen en hun carrière een impuls te geven. De prijs is een samenwerking van de Volkskrant met het Stedelijk Museum Schiedam, met ondersteuning van de Stichting Stokroos. Het prijzengeld (10 duizend euro) wordt beschikbaar gesteld door de Rabobank. Naast de juryprijs (die in december wordt bekendgemaakt) is er een publieksprijs, gebaseerd op de stemmen van de museumbezoekers.
27-06-2022
Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant heeft in het tweede kwartaal van 2022 voor € 280.808 bijgedragen aan 58 bijzondere cultuurprojecten in de provincie. Gehonoreerd werden o.m. de volgende projecten. Buurtvereniging Ginneken Breda kan voor haar kunstobject op het Marga Mincoplein in Breda rekenen op € 10.000. Fanfare de Vooruitgang kan voor haar project ‘100 jaar Dorp van de Muziek’ in Stiphout rekenen op € 2.500. Cross-over community Antishit en Eendrachtfilms kunnen voor het project ‘KICK/PUSH Skateboardmovie’ rekenen op € 7.500. Het is elk kwartaal mogelijk om een financiële bijdrage aan te vragen voor een project. De criteria waar een aanvraag aan moet voldoen, zijn te vinden op de website van het Cultuurfonds. BN De Stem licht er de gehonoreerde projecten in Breda uit.
23-06-2022
Het modelabel MAISON the FAUX van ontwerpers Joris Suk en Tessa de Boer is de ontvanger van de 11de editie van het Cultuurfonds Mode Stipendium. Het Cultuurfonds Mode Stipendium wordt georganiseerd door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Dutch Fashion Foundation en bestaat uit een financiële bijdrage van €50.000 euro, beschikbaar gesteld door een anonieme mecenas, en een wisseltrofee ontworpen door Atelier Ted Noten. Kleding is niet langer het middelpunt bij MAISON the FAUX, maar een van de elementen in een totaalkunstwerk dat meer neigt naar performance: neem bijvoorbeeld de artistieke beleving die ze samen met kunstenaar Stef Van Looveren ontwikkelden in het Compagnietheater, of hun huidige project, Cradle Nip Go. Ook dat houdt het midden tussen theater en kunstinstallatie. Dat Maison the Faux vorig jaar de Gieskes-Strijbis Podiumprijs won, onderstreept hoe aanwezig Suk en De Boer inmiddels zijn in de wereld van performance en podiumkunsten. Dat Maison the Faux nu ook een prestigieuze modeprijs wint, is daardoor ‘extra bijzonder’, zegt Suk. “Ik vind het te gek dat juist aan ons die prijs wordt gegeven. Daarmee zegt de organisatie: we zien dat het performatieve aspect van mode ook onderdeel is van het ambacht.” De Boer: “Mode probeert zich continu te verhouden ten opzichte van een veranderlijke wereld. De discipline is zich continu opnieuw aan het uitvinden, en wat wij doen is daar ook deel van. Dat geldt voor elke winnaar, ieder van hen staat wat ons betreft symbool voor een andere ontwikkeling in de mode. Ze zijn allemaal zo verschillend. Dat vind ik ook zo te gek aan deze prijs: die beweegt mee met de tijd.”.
16-06-2022
Het Nederlands Filmfonds en Prins Bernhard Cultuurfonds investeren € 72.000 in Oase 2022. Dit jaar ontvangen negen documentairemakers de door hen gevraagde bijdrage. Het Nederlands Filmfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds zijn in 2013 gestart met Oase, een vrijplaats die door onafhankelijke documentaire regisseurs kan worden aangevraagd om filmplannen te ontwikkelen voor lange documentaires met cinematografische kwaliteit. Dit jaar is de regeling ook opengesteld voor regisseurs met plannen voor hun eerste lange documentaire. Maar liefst drie van die plannen kunnen worden ondersteund. Oase stimuleert de ontwikkeling van zogenoemde treatments - de verkorte versie van een script. Op basis hiervan kan de documentairemaker in samenwerking met een producent werken aan de verdere ontwikkeling en eventuele realisering van de documentaire.
09-06-2022
Het Charlotte Köhler Stipendium 2022 is op 3 juni uitgereikt aan Annejan Mieras, schrijfster van twee bijzondere kinderboeken: Portiek Zeezicht en Homme en het noodgeval. Voor het laatste boek ontving ze al een Vlag en Wimpel. De jury, bestaande uit Toin Duijx, Jaap Friso en Enne Koens, zocht naar een auteur die ‘blijk geeft van talent en van ontwikkeling, en van wie we de verwachting hebben in de toekomst meer mooie boeken te mogen lezen’. Annejan Mieras is pas op latere leeftijd serieus gaan schrijven. Ze was lange tijd architect maar dat gaf haar steeds minder bevrediging, vooral omdat ‘het proces zo lang duurt.’ Ze wil resultaat zien en daarom ging ze het onderwijs in en werd juf. En ze ging schrijven. Het Charlotte Köhler Stipendium, waar een bedrag van 7000 euro aan is verbonden, wordt uitgereikt aan een beginnend literair talent dat is gespecialiseerd in proza, poëzie, theater, vertalingen of jeugdliteratuur.
07-06-2022
Fusien Bijl de Vroe vertrekt als directeur bij de Vereniging Rembrandt. Deze vereniging van kunstliefhebbers heeft als hoofdtaak het verlenen van steun bij kunstaankopen door Nederlandse musea. NRC blikt met haar terug en kijkt vooruit. Het vermogen van de vereniging verdubbelde het afgelopen decennium naar 56,5 miljoen euro. Op de vraag hoe dat komt en waarom dat nodig is, zegt ze : “We hebben meer leden en verschillende vormen van lidmaatschappen. We ontvangen ook meer nalatenschappen, de fondsen op naam groeien en we krijgen ook bijdragen van het Prins Bernhard Cultuurfonds en loterijgelden. De reserve is bedoeld voor klappers, zoals onlangs, toen we 15 miljoen bijdroegen aan De vaandeldrager van Rembrandt.” Ze heeft vertrouwen in de jongere generatie : “Mijn generatie was van groei, groei, groei. Ik zie veel jonge mensen die de beperkingen van het kapitalisme inzien en meer oog hebben voor de intrinsieke waarde van kunst. Dat gaat verandering teweegbrengen, verwacht ik.” Op 30 mei, tijdens een feestelijk bijeenkomst van de vereniging, werd het Fonds Fusien gepresenteerd, met donaties van de aanwezigen. Musea kunnen bij het fonds aanvragen indienen voor aan bruiklenen verbonden kosten, zoals transport-, verzekerings- en inrichtingskosten. Terloops geeft Bijl de Froe nog een opvallend voorbeeld van wat er met het nieuwe fonds gestimuleerd kan worden. Ze wijst op de islamitische collecties die diverse Nederlandse musea in hun depots hebben staan. Die zouden de basis kunnen vormen voor een Nederlands islamitisch museum.
07-06-2022
De Charlotte Köhler Prijzen voor theater en beeldende kunst van het Prins Bernhard Cultuurfonds zijn op 2 juni uitgereikt aan danser/choreograaf Cherish Menzo en beeldend kunstenaar Salim Bayri. Met deze aanmoedigingsprijzen voor jong talent - van elk € 20.000 – investeert het Cultuurfonds in de ontwikkeling van inspirerende makers en een verdieping van hun talent. De Charlotte Köhler Prijzen zijn twee aanmoedigingsprijzen voor jong talent (tot 35 jaar) in beeldende kunst en theater. De prijzen komen voort uit een legaat van actrice Charlotte Köhler (1892-1977). Sinds 1988 worden de prijzen elk jaar uitgereikt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.
31-05-2022
Het is al eerder vastgesteld: de grenzen tussen publiek en privaat in de kunstwereld zijn in beweging. Daaraan werden we vorig jaar herinnerd toen er discussie ontstond over de toekomstige kunsthal van de Hartwig Art Foundation. Een ‘cadeau voor de stad’, jubelden de betrokken wethouders. Frappant is wel dat de gemeente Amsterdam de huisvesting regelt. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Private belangen maken opmars in een veld dat in Nederland voorheen als publiek werd gezien en dat door publieke instellingen werd gedomineerd. Steeds meer verzamelaars en filantropen bouwen musea of kopen podia die voorheen publiek bezit waren. Een minder zichtbare variant is het ontstaan van presentatieplekken die aan de voorkant opereren als kleine publieksinstellingen, maar die aan de achterkant ingebed zijn in commerciële vastgoedontwikkeling, ruimtes die direct of indirect worden bekostigd door de vermenging met commerciële functies. Het probleem, schrijft Roel Griffioen, is dat we er niet goed in slagen om een ‘ethiek’ te mobiliseren om deze ontwikkeling te lezen, toetsen en sturen. Dat komt omdat het vanaf de zijlijn niet altijd meer duidelijk is hoe de grens tussen publiek en privaat nu precies loopt, en of er überhaupt nog wel sprake is van een grens. Laten we niet naïef zijn, concludeert Griffioen. De antropoloog Marcel Mauss schreef over geschenken dat ze vrijblijvend ogen maar vaak niet zijn. Een geschenk kan een claim op de ontvanger leggen, omdat er de impliciete verplichting van een wederdienst is. Het principe ‘voor-wat-hoort-wat’ bestaat ook in de nieuwe geefcultuur. Maar het ‘hoort-wat’ blijft vaak buiten zicht, omdat we niet gewend zijn om van private partijen die zich in het publieke veld manifesteren ‘public accountability’ te eisen. In een nieuwe ethiek om vat te krijgen op het veranderende heden, is dat een minimale eis. Bij publiek handelen hoort publieke verantwoordelijkheid, om te voorkomen dat private belangen de publieke zaak kunnen beschadigen. Delen van deze column zijn gebaseerd op artikelen, die de auteur in tijdschrift Metropolis M publiceerde.
30-05-2022
Dit jaar wordt gevierd dat Utrecht 900 jaar stadsrechten heeft. Voor de John & Marine van Vlissingen Art Foundation was dit de aanleiding om de komende vijf jaar een bedrag beschikbaar te stellen voor de aankoop van kunst uit Utrecht en van Utrechtse makers. Het fonds geeft daarmee volgens het Centraal Museum een ‘bijzonder grote impuls’ aan de collectie. Om welk bedrag het gaat is niet bekend. De steenrijke Utrechtse ondernemer John Fentener Van Vlissingen is voorzitter van het fonds. Hij noemt het een ‘eer’ om met deze schenking iets terug te kunnen geven aan de stad. “Een stad die voor onze hele familie van grote betekenis is. Het Centraal Museum is de aangewezen plek om kunst met Utrechtse wortels te beheren en te verzamelen.” Binnenkort worden een aantal nieuwe aanwinsten, die gekocht zijn met het geld dat geschonken is door het fonds, bekendgemaakt. Deze zullen te zien zijn tijdens de tentoonstelling De Gezonde Stad.
23-05-2022
Tranche 2 van het Sena Muziekproductiefonds heeft andere subsidiecriteria: performers en producenten kunnen een aanvraag doen; het eigen beheer criterium vervalt; aanvragen voor artiesten kunnen ook door platenmaatschappijen gedaan worden. Deadline is 19 juni. Aangesloten zijn bij Sena is geen vereiste voor de aanvraag.
23-05-2022
Contrabassist en zanger Peter Willems heeft op 22 mei in de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch de Conservatorium Talent Award gewonnen. De Mingus Prijs voor beste compositie ging naar Fenne Scholte. De finalisten traden op met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw nadat ze eerder op de dag een zelfgeschreven compositie speelden met eigen band. De jury roemde Willems' creativiteit en authenticiteit, de verschillende instrumentaties en het dynamisch benaderen van de bezetting. Willems won vijfduizend euro en een optreden tijdens Jazz in Duketown in juni. Zangeres Fenne Scholte (2000) studeert jazz en pop aan het Utrechts Conservatorium. In 2021 bracht ze haar debuutalbum 'Hope' uit. Volgens de jury schrijft ze slimme en pakkende composities die samenvallen met haar eigen verhaal. Voor het winnen van de Mingus Prijs ontvangt Scholte duizend euro. Conservatorium Talent Award (CTA) is een evenement dat letterlijk en figuurlijk een podium biedt aan aanstormend talent in verschillende disciplines: van zang tot gitaar en van trombone tot contrabas. De beste studenten van zeven Nederlandse conservatoria strijden om de prijs. De Conservatorium Talent Award is onderdeel van Jazz in Duketown en wordt ondersteund door het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant. Met de finalisten en leden van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw organiseert het Cultuurfonds bovendien workshops voor jonge musici in verschillende Brabantse regio’s
19-05-2022
Makers die in de afgelopen drie jaar subsidie hebben ontvangen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kunnen voor aanvullende financiering terecht bij Fonds Kwadraat. Bij Fonds Kwadraat kunnen zij eenvoudig en snel een rentevrije lening afsluiten van maximaal € 8.000. Bijvoorbeeld voor apparatuur, het vervolg van een project, aanvullend onderzoek of de presentatie van een project. Een goed voorbeeld is Márk Redele met zijn onderzoek Porcelain.
12-05-2022
Bij het Boosterfonds kunnen professionele uitvoerende kunstenaars een bijdrage aanvragen als zij minimaal één betaald optreden hebben in de periode 31 mei tot en met 31 december 2022. NORMA wil hiermee ongeveer 1.000 uitvoerende kunstenaars ‘boosteren’ door een bijdrage beschikbaar te stellen voor toekomstige uitvoeringen. Hiermee kunnen kosten als repetities, reiskosten en promotie worden betaald. Het Boosterfonds is geopend van 10 tot en met 31 mei 2022. Het ministerie van OCW heeft opnieuw een bedrag ter beschikking gesteld om de coronaschade te compenseren. NORMA heeft in overleg met het ministerie het bedrag verdeeld over 3 fondsen, waarbij het Boosterfonds het eerste fonds is dat opengaat. Het tweede fonds is het Startersfonds. Dit fonds is bedoeld om startende uitvoerende kunstenaars een steuntje in de rug te geven. Uitvoerende kunstenaars die tussen 2018 en 2021 zijn afgestudeerd, kunnen een werkbeurs aanvragen voor het maken en/of uitvoeren van een eigen productie op een alternatieve locatie. Ook net gestarte autodidacten komen in aanmerking voor een bijdrage. Het Startersfonds opent in september 2022, maar voor de zomer zal een vooraankondiging worden gedaan met meer informatie over de voorwaarden. Tot slot is er geld beschikbaar gekomen voor 2 nieuwe series van de ‘Cultuurexplosie’. Dit cultuurprogramma is te zien op YouTube en NPO, en een mooie manier om werk te promoten. De eerste afleveringen zijn eind 2021 gemaakt en uitgezonden. Op dit moment wordt de tweede serie opgenomen. Na de opnames wordt bekeken op welke manier dit programma kan worden voortgezet.
12-05-2022
New Music NOW geeft 20 componisten de opdracht om een nieuwe compositie te maken en een audiovisuele productie daarvan. Daarvoor is een bedrag van twee en een halve ton beschikbaar gesteld via Buma Cultuur uit het Steunpakket voor de Rechtensector van het Ministerie van OCW. Dit is een extra toekenning bovenop de eerder beschikbaar gestelde bijdrage van drie en een halve ton voor compositieopdrachten eind vorig jaar. De bijdrage is bedoeld als steun aan componisten die inkomensverlies leden door de pandemie. Bedenker van de opdrachtregeling is Esther Gottschalk, directeur Dutch Composers NOW – de organisatie achter het muziekplatform. Binnen het Steunpakket aan de Rechtensector van het ministerie van OCW heeft zij aangedrongen op maatwerk voor componisten die veelal in opdracht componeren voor musici, podia en festivals. Deze opdrachtregeling vormde de blauwdruk voor de diverse nieuwemuziekmaken-regelingen van Buma Cultuur in de genres hedendaags, media, jazz/wereld en kleinkunst. Daarmee zijn een groot aantal componisten geholpen. Alle nieuwe composities en audiovisuele producties, de New Music NOW Files, worden gepubliceerd op New Music NOW, het onlineplatform voor nieuwe Nederlandse muziek. De release van de eerste 6 muziekvideo’s is op de Dag van de Componist, 18 juni 2022.
10-05-2022
Bij beschikking van 11 april 2022 is door de staatssecretaris voor Cultuur 10 miljoen euro subsidie verleend aan een derde tranche van het Steunfonds Rechtensector van de Federatie Auteursrechtbelangen. De activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend, moeten uiterlijk zijn verricht op 1 april 2023. Tranche 3 bestaat uit de volgende deelprojecten: Buma/Stemra - Investeringsfonds Muziek 3, Compositieopdrachten, Muzikantendag (€ 3.080.000) ;Activiteitenplan Sena (€ 680.000); Pictoright Steunfonds 3 (€ 1.660.000); Activiteitenplan NORMA Fonds (€ 2.826.000); Lira Fonds: drie regelingen voor projectsubsidies en werkbeurzen (€ 1.084.000); VEVAM-fonds Noodsteun voor regisseurs (€ 650.000).
10-05-2022
Door het ministerie van OCW is er ook dit jaar een steunpakket beschikbaar gesteld voor de culturele en creatieve sector. Dit betekent dat er door Stichting VEVAM Fonds (SVF) in een derde ronde projectsubsidies aan regisseurs verleend kunnen worden. Deze extra subsidie van OCW wordt opnieuw bestemd voor de regeling van SVF voor ondersteuning van projecten van regisseurs, waarbij nu tevens de nadruk gelegd wordt op beginnende makers, voor wie de kansen om een carrière te starten en ervaring op te bouwen worden beperkt in de huidige omstandigheden. Het maximaal aan te vragen bedrag is 5.000 Euro, te besteden aan een nieuw film/regie-project, aan middelen voor de totstandkoming van nieuw werk of een activiteit in het belang van de professionele ontwikkeling. Beginnende regisseurs kunnen de bijdrage ook/deels vragen voor kosten van professionele begeleiding door een ervaren regisseur bij het opstarten van een nieuw project. Regisseurs die reeds eerder een OCW-projectsubsidie via SVF hebben ontvangen, kunnen bij deze ronde niet nogmaals aanvragen. Het is voor deze aanvraag niet nodig om aangesloten te zijn bij VEVAM. Deadline: 5 juni 2022
05-05-2022
Op 30 april organiseerden Platform BK en Framer Framed het symposium 'De staat van mecenaat, over de veranderende rol van giften in de Nederlandse kunstsector'. Tijdens dit programma wordt de balans opgemaakt tussen publiek bestel en particuliere betrokkenheid, 10 jaar na de bezuinigingen. In een lezing ( door Renée Steenbergen ) en drie panels wordt onderzocht welke giftrelaties voorkomen, hoe en voor wie deze wel en niet werken en welke toekomstmogelijkheden ze bieden. Het symposium is terug te zien. Xandra Nibbeling met een verslag van het symposium in BK Informatie.
28-04-2022
De Wonderfeel Keep an Eye Productieprijs (€ 10.000,-) is dit jaar gewonnen door de jonge maker Camiel Jansen. Première van zijn productie ‘De Toeslagenaffaire’, een compositie voor rietkwintet en taperecorder, vindt plaats op Festival Wonderfeel op 15 juli. De jonge maker Camiel Jansen studeerde contrabas (jazz) met bijvakken compositie en klassiek contrabas aan de conservatoria van Rotterdam, Kopenhagen en Amsterdam. Na zijn studie startte hij zijn eigen ensemble, Ikarai. In het ensemble smelten improvisatie, compositie en vertelling samen tot een nieuwe vorm van concertbeleving: een verhaal, vertaald naar muziek. De jaarlijkse Keep an Eye Productieprijs is in het leven geroepen om jonge creatieve makers in staat te stellen hun eigengereide artistieke ideeën en ambities tot leven te wekken. Met het geldbedrag kunnen zij een nieuwe, complete podiumproductie ontwikkelen, die tijdens het Festival Wonderfeel in première gaat en daarna langs andere festivals toert. Muziek staat daarin centraal, maar daarnaast wordt van de winnaar verwacht een samenwerking aan te gaan met andere (kunst)disciplines. Financieel wordt de prijs mogelijk gemaakt door Keep an Eye. Wonderfeel faciliteert de productie
26-04-2022
Ook in 2022 stelt het ministerie van OCW een bedrag beschikbaar voor het corona steunfonds. Dat betekent dat het Pictoright Steunfonds 2022 van start gaat. Het Pictoright Steunfonds 2022 kent twee nieuwe regelingen voor professionele beeldmakers: de Aanvraag Startende makers die vanaf 2017 zijn afgestudeerd en de Aanvraag Pictoright Steunfonds 2022. Ook is er voor beeldmakers die uit het Pictoright Steunfonds 2021 een werkbijdrage hebben ontvangen de mogelijkheid tot aanvulling van de werkbijdrage. Deze makers hebben hierover een mail ontvangen met meer informatie. Deadline voor aanvragen is 26 juni 2022. Doel van het steunfonds is het ondersteunen van activiteiten die de productie binnen het beroepenveld van visuele makers in Nederland (illustratoren, beeldend kunstenaars, ontwerpers, fotografen, architecten en andere beeldmakers) bevorderen.
25-04-2022
De KNMO is een traject gestart om subsidies voor de doelgroepen ( Show, Mars en Percussie, NBTA en Majorette & Twirl, doelgroep CGN) te verwerven. Iedere doelgroep heeft een eigen analyse gemaakt welke activiteiten op het gebied van professionalisering nodig zijn om het werkveld verder te helpen. Daarnaast hebben ze ook een analyse gemaakt welke activiteiten/projecten bijdragen aan het ontwikkelen en doorgeven van erfgoed. De KNMO heeft deze plannen samengebracht en geaggregeerd in een overkoepelend plan. Dit plan telde op tot een bedrag van 120.000 euro. De doelgroepen konden vanuit hun eigen jaarbegrotingen en met bijdrage van de deelnemers ruim 60% zelf financieren. Er bleef zo’n 50.000 euro over waarvoor echt extra financiering nodig was. Deze projectplannen zijn in 2020 ingediend en zowel het VSB Fonds als het Fonds voor Cultuurparticipatie hebben positief gereageerd en samen in totaal een bijdrage geleverd van 50.000 euro. Het VSB Fonds heeft een subsidie toegekend voor het jaar 2021 en het FCP voor de jaren 2021-2023. Net toen de toezeggingen werden ontvangen, kwamen er door corona beperkingen. Met toestemming van beide fondsen werd een aantal geplande activiteiten, met name op gebied van educatie, doorgeschoven naar 2022. Een aantal geplande investeringen, bijvoorbeeld in ICT, kon wel doorgaan.
25-04-2022
In het Kröller-Müller Museum wordt op 10 mei een nieuw fonds geïntroduceerd: het Hilgemann Fonds. Dit fonds is in 2021 opgericht door beeldend kunstenaar Ewerdt Hilgemann en zijn echtgenote Antoinette de Stigter. Het fonds is bedoeld voor het ondersteunen van ‘eigenzinnige beeldhouwkunst’, ofwel ruimtelijke kunst in brede zin. Ondersteuning kan plaatsvinden in de vorm van een aankoop, een tentoonstelling of een publicatie. Het fonds wordt beheerd door het Kröller-Müller Museum. Met het Hilgemann Fonds wil Ewerdt Hilgemann naar eigen zeggen iets terugdoen voor de rijke loopbaan die hij zelf heeft gehad. Samenwerking met andere kunstenaars heeft voor hem altijd een belangrijke rol gespeeld, evenals voor Antoinette de Stigter, die in 1989 Art Affairs oprichtte, een galerie in Amsterdam, gespecialiseerd in internationale moderne kunst met een sterke conceptuele inslag. De eerste besteding uit het Hilgemann Fonds is een bijdrage aan de aankoop in 2021 van zes videowerken van Jeroen Jongeleen (Apeldoorn, 1967).
14-04-2022
Op 30 april organiseren Platform BK en Framer Framed het symposium 'De staat van mecenaat, over de veranderende rol van giften in de Nederlandse kunstsector'. Tijdens dit programma wordt de balans opgemaakt tussen publiek bestel en particuliere betrokkenheid, 10 jaar na de bezuinigingen. In een lezing ( door Renée Steenbergen ) en drie panels wordt onderzocht welke giftrelaties voorkomen, hoe en voor wie deze wel en niet werken en welke toekomstmogelijkheden ze bieden. Op 9 april publiceerde Platform Beeldende Kunst het essay “De staat van het mecenaat : Waarom private giften voor kunst geen politiek instrument moeten zijn.’ van Renée Steenbergen.
12-04-2022
Schrijver/essayist Dirk van Weelden maakt zich zorgen over de onafhankelijkheid van het NPO fonds nu dat in de greep komt van ambtenaren en bestuurders. Het ex-commissielid van de NPO vreest dat makers het onderspit delven, schrijft hij in dit essay voor stichting KIM.
11-04-2022
“Online cultuuraanbod en online publiekscommunicatie hebben veel te bieden, niet als vervanging van fysiek en offline maar als blijvende aanvulling,” zegt Cathelijne Broers, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, dat een van de participanten is DigitALL. “Cultuurloket DigitALL helpt culturele instellingen te verduurzamen wat de afgelopen jaren is ontdekt en ontwikkeld, om zo het publiek een geweldige ervaring te bieden en nieuw en meer divers publiek te bereiken.” Het fonds benadert in eerste instantie instellingen; vanaf 2023 kunnen musea, theaters, muziekpodiums, festivals en producenten voor podiumkunsten of filmtheater ook zelf aanvragen doen tot maximaal 250.000 euro en op die manier aanspraak maken op coaching en workshops. Met dit nieuwe loket zetten de zeven private fondsen en de VriendenLoterij hun unieke samenwerking voort die ze voor coronanoodfonds Kickstart Cultuurfonds in 2020 zijn aangegaan, nu samen met de Gemeente Amsterdam. Het loket opent eind 2022. DigitALL heeft een looptijd van drie jaar en wordt mogelijk gemaakt door zes cultuurfondsen (Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 21, VSBfonds, VandenEnde Foundation, Stichting Zabawas en het Elise Mathilde Fonds), de VriendenLoterij en de Gemeente Amsterdam. Het loket gaat samenwerken met drie kennispartners die hun kennis en kunde toevoegen: kennisinstituut voor cultuur en digitale transformatie DEN, innovatie-aanjager Art-Up en kennisplatform voor ondernemerschap Cultuur+Ondernemen.
05-04-2022
Hoe betrek en bereik je als kunstinstelling een nieuwe generatie cultuurliefhebbers? Daarover gingen Museum Boijmans Van Beuningen, Nederlands Fotomuseum, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Frans Hals Museum, Eye Filmmuseum, Bonnefanten, Stedelijk Museum Alkmaar en TextielMuseum 24 maart 2022 op uitnodiging van Fonds 21 met elkaar in gesprek. Dankzij een eenmalige toekenning vanuit Fonds 21 EXTRA richten deze musea zich de komende jaren op publiekswerking op het gebied van verjonging en diversiteit. Dat doen ze met initiatieven uiteenlopend van het werven en opleiden van jonge curatoren of programmeurs tot een onderzoekstraject gericht op het vergroten van kennis, ervaring en interactie op het gebied van nieuwe publieksgroepen. De insteek van deze besloten sessie was een open gesprek tussen partijen die voor vergelijkbare uitdagingen staan of die hier al ervaring mee hebben. De kennissessie werd geleid door Martin van Engel, senior adviseur diversiteit en inclusie bij Diversion. De kennissessie bood de kunstinstellingen gelegenheid om kennis te maken met elkaar en elkaars initiatieven. De instellingen staan voor vergelijkbare uitdagingen op het gebied van publiekswerking. Ook werd er aangegeven dat er een kennisbehoefte is op het vlak van het creëren van draagvlak voor verandering binnen de instelling en het verankeren van een nieuw, meerstemmig narratief. Een verslag. Fonds 21 gaat vervolg geven aan deze eerste kennissessie, daarin zal worden ingezoomd op de werving, selectie en begeleiding van nieuwe medewerkers.
05-04-2022
Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF) wilde graag meer inzicht in de wensen van musici en werd door stichting Impact Matters gekoppeld aan marktonderzoeksbureau Motivaction, dat dit onderzoek in het najaar van 2021 belangeloos heeft uitgevoerd. De hoofdvraag was wat de behoeften van musici zijn en in welke mate het fonds erin slaagt zijn dienstverlening op deze behoefte aan te sluiten. Resultaat : een 8.7, een hoge waardering. Er is veel lof voor het NMF en voor wat het NMF doet, van zowel de NMF’ers als ex-NMF-musici. Maar er is zeker ruimte om te verbeteren. Verbeteringen kunnen liggen op het gebied van: de gebruiksvergoeding die musici voor bruikleen moeten betalen (die ervaart men als te hoog); de communicatie; de kansen die het NMF biedt om als musicus meer in de kijker te lopen. Er is alom tevredenheid ober het fonds. De grootste reden om gebruik te maken van onze diensten, is de kwaliteit van de instrumenten. De belangrijkste reden om geen gebruik te maken van onze diensten, is dat men gewoon tevreden is met hun eigen instrument. Uit het onderzoek blijkt dat musici kansen zien voor aanvullende diensten. Het NMF wordt steeds meer gezien als een platform waar kennis en netwerk samenkomen. Een 'community', waarin musici onderling in verbinding kunnen staan, zou goed passen bij de positie van het fonds, de dienstverlening en de persoonlijke band die het fonds heeft met de achterban. Daarnaast ziet het fonds de vraag naar training, coaching en advies. Een belangrijke aanbeveling is om meer concerten te organiseren en speelmogelijkheden te creëren. De pandemie heeft het functioneren van musici zowel positief als negatief beïnvloed. Andere aspecten van musici hebben een boost gekregen, zoals persoonlijke ontwikkeling, maar logischerwijs hebben zichtbaarheid, inkomen en werkgelegenheid eronder geleden. De creativiteit is volgens de musici juist positief beïnvloed.
31-03-2022
Op 28 maart 2022 is in de Stadsschouwburg Groningen de BNG Bank Dansprijs 2022 uitgereikt. Deze belangrijke prijs voor opvallend choreografietalent gaat dit jaar naar choreograaf & danser Mohamed Yusuf Boss (1986, Somalië) voor zijn voorstelling Líx (2021). De maker ontvangt als prijs de presentatie van de voorstelling in 14 theaters, komend najaar onder de noemer DansClick 24. Deze tournee vertegenwoordigt een bedrag van € 50.000,-. Mohamed ontving de prijs uit handen van Bernd Benjamins, wethouder cultuur en financiën van Groningen, en Mat Meijs, secretaris van het BNG Cultuurfonds. De BNG Bank Dansprijs wordt door het BNG Cultuurfonds jaarlijks uitgereikt met als doel jong Nederlands talent te stimuleren bij het realiseren van hun producties en getalenteerde choreografen met nationale en zelfs internationale potentie een belangrijke stap voorwaarts te bieden in hun carrière. Dit doet het fonds in samenwerking met Korzo, het huis voor beweging in Den Haag en producent van DansClick.
29-03-2022
Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant heeft in het eerste kwartaal van 2022 voor € 338.850 bijgedragen aan 59 bijzondere cultuurprojecten in de provincie. Stichting Oda Film kan voor haar project Oda - Vlucht door de eeuwen, rekenen op € 10.000. Brabant Koor kan voor haar twee concerten ‘A Child of Our Time’ rekenen op een bijdrage van € 7.500.‘A Child of Our Time’ van componist Michael Tippett is zelden live te horen. Stichting Samenleving & Kunst Amsterdam kan voor het educatieproject Stap op de Rode Loper! rekenen op een bijdrage van € 3.750. Zo’n 850 vmbo’ers uit de bovenbouw maakten op 21 maart op speelse en interactieve wijze kennis met literatuur. Alle toekenningen. Eindhovens Dagblad over de projecten in Oost Noord-Brabant die gehonoreerd werden.
21-03-2022
Voor zijn tekst Alle woorden die ik nog niet kende heeft Ahilan Ratnamohan op 19 maart het TheaterTekstTalent Stipendium ontvangen. Dit vond plaats tijdens de Toneelschrijfdag in Theater Bellevue, Amsterdam. Het TheaterTekstTalent Stipendium voor theaterauteurs is een initiatief van Fonds De Versterking, ontwikkeld en uitgevoerd door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het stipendium bestaat uit een werkbeurs van 12.500 euro, dat is bedoeld om toneelschrijvers in staat te stellen een nieuw toneelstuk te schrijven. Bovendien wordt ook 20.000 euro voor de toekomstige enscenering beschikbaar gesteld én 2.500 euro voor coaching of een tussentijdse presentatie. Met het financieren van nieuw werk van geëngageerde toneelschrijvers hopen de initiatiefnemers bestaande en nieuwe publieksgroepen met actueel nieuw toneelrepertoire in aanraking te brengen.
15-03-2022
De finale van de Karel van Eerd Award (KVEA) vond op 13 maart plaats in de zaal van Festiventures in Breda. Na de finale met de zes finalisten koos de jury voor het speciaal voor deze gelegenheid overgevlogen Ryan Hanseler Trio + 1 uit New Orleans. De Award ter waarde van 25.000 euro geeft ondersteuning en hulp om een Europese tour op te bouwen. De prijs biedt een uitgebreide reeks boekings-, promotie- en productieservices om het succes van de winnende band te maximaliseren. Of, in de woorden van de organisatie ‘om een kickstart te geven aan hun carrière’.Zangeres Gabrielle Cabasso die met het trio optrad kreeg bovendien de Individual Prize. The Jury Prize, een speciale aanmoedigingsprijs met daarbij een ticket voor de finale van de volgende editie van de Karel Van Eerd Music Award werd toegekend aan The Fried Seven, een groep musici die zich laten inspireren door New Orleans bands en de Swingperiode. De Fried Seven krijgt boeking- en pr-ondersteuning van Festiventures voor hun carrière ter waarde van 10.000 euro. De niet-winnende finalisten krijgen een optreden in Nederland en enige professionele ondersteuning. En gaan dus niet met lege handen naar huis. Een uitgebreid verslag door JazzNu.
10-03-2022
Een overzicht van de toekenningen door Fonds 21 in februari 2022. MU Eindhoven ontving een bijdrage voor het project Het Creatieve Lichaam. Er was een bijdrage voor een jeugdvoorstelling van Bambie en Theater Artemis uit ’s-Hertogenbosch. Voor de expositie RetroFuture in het Evoluon ontving Next Nature Network een bijdrage.
01-03-2022
De 12e editie van de Keep an Eye International Jazz Award vindt op 30 maart plaats in het Bimhuis in Amsterdam. Toptalenten van over de hele wereld strijden om de felbegeerde award en de bijbehorende geldprijzen. Het thema van deze editie is Charles Mingus. Alle bands arrangeren en spelen een eigen versie van een gekozen stuk van Mingus. De studenten kunnen prachtige prijzen winnen die een boost geven aan hun start als beginnende jazzmuzikant. De finalejury, met onder andere Seamus Blake en Bart Suèr, bestaat uit internationale musici, docenten en professionals uit de cultuursector. Tijdens de halve finales strijden ensembles van het Conservatorium van Amsterdam om een plek in de finale. In de finale nemen twee bands van het Conservatorium van Amsterdam het op tegen hun internationale collega’s van de volgende opleidingen: The School of Jazz and Contemporary Music at the New School New York, USC Thornton School of Music Los Angeles, Siena Jazz - Accademia Nazionale del Jazz, Siena, Escola Superio de Música de Catalunya, Barcelona
03-02-2022
Het W-ISH Fonds is een fonds op naam van ISH Dance Collective dat is ingesteld met een startkapitaal van 75.000 euro, als onderdeel van de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs 2020. Het Cultuurfonds en ISH ondersteunen met dit fonds op naam talentontwikkeling voor makers in de hiphopdans en de urban sports. Makers kunnen tot 28 maart een aanvraag indienen voor een project waarbij de artistieke ontwikkeling van henzelf als talent centraal staat. De maker wordt bij het project begeleid door een relevante professional en/of een professionele organisatie die actief is in de hiphopdans of urban sports.
03-02-2022
Ambergris, Nefertiti en Önder winnen Keep an Eye The Records. Ze werden op 27 januari uit zeven finalisten gekozen door de jury, bestaande uit musici en professionals uit het werkveld. De prijs van € 10.000,- per band geeft hen de kans zich professioneel te ontwikkelen en te presenteren. De jazzmusici kunnen een cd op gaan nemen.
25-01-2022
Met The Records in Concert ondersteunt Keep an Eye jaarlijks een drietal CD-producties van startende bands in Nederland. Alumni/bands van alle Nederlandse Conservatoria kunnen zich daarvoor inschrijven. Een jury uit de Nederlandse muziekwereld beoordeelt welke jazz-musici in aanmerking komen. De prijs van € 10.000,- per band geeft hen de kans zich professioneel te ontwikkelen en te presenteren. Op 27 januari presenteren de winnaars van Keep an Eye The Records 2020, te weten Marta Arpini, Lucas Santana en Mo van der Does (Motet), hun in 2021 opgenomen album, in het Bimhuis in Amsterdam. Dezelfde avond worden de drie nieuwe winnaars van The Records van dit jaar bekendgemaakt, aan wie volgend jaar de beurt is hun albums te presenteren.
24-01-2022
De Groningse band The Vices is de winnaar van het Cultuurfonds Pop Stipendium 2022 en ontvangt daarmee het prijzengeld van 10.000 euro. Dit is bekend gemaakt tijdens de online editie van ESNS (Eurosonic Noorderslag). Met dit stipendium beloont het Prins Bernhard Cultuurfonds jaarlijks een veelbelovende artiest of band. Naast The Vices waren GGGOLDDD en Nana Adjoa genomineerd. Zij ontvangen ieder 1000 euro van het Cultuurfonds. De genomineerden werden uitgenodigd een plan te schrijven voor een volgende stap in hun muzikale carrière. Het winnende voorstel van The Vices was zeer concreet: kracht bijzetten aan de release van het volgende album, naast Nederland in ook Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Dat doen ze met een doordacht en getrapt plan waarin hun eigen festival, het ViceFest, ook plaats gaat vinden in Berlijn, Antwerpen en Londen. Daarbij maakt de band gebruik van bestaande en nieuwe internationale contacten waarin de jury alle vertrouwen heeft.
20-01-2022
Ben jij jonge zakelijk leider/creative producer, startklaar om te groeien in visie, kennis en leiderschap? Meld je dan nu aan voor het Anne Faber Stipendium 2022. De beurs voor zakelijk leiders/managers/creative producers in spe bedraagt een toelage ter waarde van €10.000,- euro voor scholing, coaching en netwerkvorming. Aanmelden kan t/m 14 maart 2022.
17-01-2022
‘’Het donatiebudget voor 2022 is vastgesteld op € 11 miljoen. Circa € 6 miljoen van het budget wordt besteed aan projecten in de podiumkunsten, beeldende kunsten, vormgeving, architectuur, film, nieuwe media, digitale cultuur en literaire kunsten. Voor projecten die zich richten op het verbeteren van de maatschappelijke kansen van jongeren wordt circa € 3 miljoen uitgetrokken. Dit geld is bedoeld voor projecten waarin het 'empoweren’ van jongeren tussen 12 en 30 jaar centraal staat. Aan projecten binnen Kunst & Educatie wordt circa € 2 miljoen van het donatiebudget besteed. Het gaat hierbij om projecten die als basis professionele kunst hebben en daarnaast bijdragen aan het leren en reflecteren over kunst en/of aan persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke bewustwording. Daarnaast houden we met het programma ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ extra aandacht voor jongeren die een mbo-opleiding volgen.” Uit de vooruitblik op 2022 van het Fonds 21, gepubliceerd op 17 januari 2022.
17-01-2022
Een overzicht van toekenningen van het Fonds 21, december 2021. 28 projecten werden gehonoreerd, daarbij o.m. Internationaal Stiltefestival - Brabants Internationaal Kinderfestival (BRIK); Stedelijk Van Abbemuseum, A Lasting Truth Is Change ; TextielMuseum, Fonds 21 EXTRA
13-01-2022
The Vices, GGGOLDD en Nana Adjoa zijn de drie genomineerden voor het Cultuurfonds Pop Stipendium 2022. Op 21 januari 2022 wordt bekendgemaakt wie het prijzengeld van 10.000 euro in de wacht sleept en daarmee een volgende stap in de muziekcarrière kan zetten. Met het Pop Stipendium investeert het Cultuurfonds in poptalent. Drie artiesten of bands worden voorgedragen door een jury bestaande uit professionals uit de popsector. Deze prijs stimuleert een veelbelovende popartiest of band zich verder te ontwikkelen en een volgende stap in diens muziekcarrière te zetten. Dat dat snel kan gaan bewijst de winnaar van vorig jaar. S10 won in 2021 het Cultuurfonds Pop Stipendium en dit jaar vertegenwoordigt ze Nederland tijdens het Eurovision Songfestival in Turijn.
11-01-2022
Op 28 januari is de afsluiting van de minor Development for Visual Storytelling van de kunstacademie van Avans hogeschool, St. Joost School of Art & Design in Breda. Dit programma biedt talentvolle derdejaars studenten de kans om ervaringen op te doen als visual storytelling professional. De minorstudenten ontwikkelen ideeën voor een graphic novel, storybook, TV-animatieserie of VR-ervaring. In samenwerking met de Keep an Eye Foundation worden voor deze groep masterclasses met internationaal gerenommeerde makers georganiseerd. De minor wordt dit jaar officieel afgesloten met een besloten netwerk- en pitch-event. Deze minor draait om het uitontwikkelen van een concept in Visual Storytelling. Daarnaast zal een getalenteerde nét afgestudeerde masterstudent een aanmoedigingsprijs ter waarde van € 10.000,- ontvangen om zijn/haar afstudeerconcept verder uit te werken. De winnaar van deze prijs wordt in oktober tijdens het Playgrounds Digital Arts Festival bekendgemaakt.
23-12-2021
Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant heeft in het laatste kwartaal van 2021 voor 338.467 bijgedragen aan 50 bijzondere natuur- en cultuurprojecten in de provincie. Enkele gehonoreerden : Stichting Music Film Festival ontvangt voor het Tilburgse evenement een bijdrage van € 10.000 ; Stichting Zuid Nederlands Concert Koor, Breda: Meezing Mozart Requiem: €5.000,- ; Stichting Cultuurfonds 's-Hertogenbosch: Publicatie Wolvers Porselein - Het gouden wit: €1.750,-
20-12-2021
Op 26 januari werd bekend gemaakt dat dansgezelschap De Stilte uit Breda de Cultuurprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant ontvangt. Op 18 december is de prijs door Ina Adema, commissaris van de Koning en voorzitter van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, uitgereikt aan zakelijk leider Jan Baanstra en artistiek coördinator Gertien Bergstra van het gezelschap. Aan de prijs is een bedrag van € 10.000 verbonden.
09-12-2021
Digitale technologie biedt de cultuursector de kans om nieuwe presentatievormen te verkennen, een groter en nieuw publiek te bereiken én om inkomsten te genereren. Maar wat zijn de mogelijkheden van digitalisering, hoe implementeer je technologische ontwikkelingen in je organisatie en hoe zorg je ervoor dat digitaal aanbod aansluit op de wensen van het publiek? Op 1 december organiseerde Fonds 21 een online kennissessie, waarin afgevaardigden van acht instellingen met elkaar in gesprek gingen over digitale toepassingen in de culturele sector. Het doel van deze eerste bijeenkomst was om kennis te maken met elkaar en elkaars initiatieven en om de onderlinge kennisdeling op gang te brengen. Door de instellingen aan elkaar te koppelen en de opbrengsten ervan vervolgens te ontsluiten, wil Fonds 21 een actieve bijdrage leveren aan het versnellen van de implementatie van digitale technologie in de culturele sector. Uitgenodigd voor de kennissessie over digitalisering waren STRP, MU, IFFR, Cinekid, ITA, Festival Oude Muziek, Grand Theatre Groningen, ILFU en Centraal Museum. Het zijn instellingen die mede dankzij een toekenning van Fonds 21 kunnen inzetten op het toepassen van digitale technologie. Een verslag.
02-12-2021
Een overzicht van de toekenningen van het Fonds 21 in november 2021. Gehonoreerd werd o.m. het Brabant Menu (2022 - 2023), het meerjarig educatieprogramma van vijf Brabantse kunstinstellingen gericht op basisschoolleerlingen.
02-12-2021
Dit jaar wordt er vanuit het Themafonds Erfgoedvrijwilligers van het Prins Bernhard Cultuurfonds een pilot-regeling gestart om de toegankelijkheid te vergroten van erfgoedlocaties. Erfgoedorganisaties die met een van de vormen van toegankelijkheid aan de slag willen gaan, kunnen een bijdrage vragen uit het Themafonds. Het gaat hierbij om 4 vormen van toegankelijkheid : fysieke, digitale, informatieve en sociale toegankelijkheid. Erfgoedorganisaties, die bij voorkeur over minder dan 3 fte beschikken en grotendeels van de inzet van vrijwilligers afhankelijk zijn, kunnen tot en met 31 december aanvragen indienen.