01-06-2023
Festival Cement in ’s-Hertogenbosch is misschien wel het spannendste theaterfestival van ons land. Wat je hier ziet is soms nauwelijks te omschrijven. Is het toneel? Kunst? Circus? Cement is bovendien een van de weinige festivals in Nederland en België waar alléén jonge makers hun werk presenteren. Keep An Eye Foundation sprak met Janneke Defesche, zakelijk directeur van het festival. Keep an Eye organiseert met het festival “ De Werfplaats”. Defesche : “Met De Werfplaats hebben we een experimenteerruimte gecreëerd waar makers uit verschillende disciplines samenkomen. Regisseurs, acteurs, schrijvers, componisten en muzikanten die we graag beter willen leren kennen krijgen een residentie aangeboden. Iedere maker mag een dag per week De Werfplaats leiden met een onderzoeksvraag. Aan het einde van de dag gaat het doek omhoog en presenteren ze wat ze onderzocht hebben aan een klein clubje mensen. Het bijzondere is dat je bij De Werfplaats helemaal wordt meegenomen in het proces van een maker. Hoe ontstaat een stuk in het hoofd? Hoe krijgt het vorm? Soms gaan er meerdere jaren overheen voor een idee daadwerkelijk tot een voorstelling komt. En dat idee begon dan in De Werfplaats, dan is het extra bijzonder als je het jaren later op Cement ziet.”
01-06-2023
Rabo ClubSupport is de overkoepelende naam voor de sponsorstrategie van Rabobank en bestaat uit twee onderdelen. De ondersteuning door Rabo ClubSupport richt zich het hele jaar door op verenigingen die hun ambities waar willen maken. Dat kan zijn omdat de club wil verduurzamen, meer sponsors wil werven of een veilig sportklimaat wil creëren. Rabobank ondersteunt daarbij met kennis en netwerk in de vorm van workshops, masterclasses en 1-op1-begeleidingstrajecten. Het doel is om clubs gezamenlijk toekomstbestendig te maken. Daarnaast is er de Rabo ClubSupport Stemcampagne. Verenigingen kunnen zich hier voor inschrijven, waarna Rabo-leden kunnen stemmen op hun drie favoriete clubs. Op basis van de meeste stemmen levert Rabobank een financiële bijdrage aan de verenigingen. Afgelopen jaar leverde dat een recordaantal deelnemende clubs en financieel eindresultaat op met ruim 31.000 clubs die meededen. Daarbij werd ruim 14 miljoen euro Coöperatief Dividend verdeeld over de clubs. 500.000 leden stemden voor een club. Vanaf 29 mei kunnen clubs en verenigingen zich weer inschrijven voor Rabo ClubSupport. Dat kan tot 11 juli. In juli en augustus wordt de campagne geladen via de merkcampagne die dan gaat lopen. De derde fase, als de leden kunnen stemmen op hun favoriete club, is van 4 september tot 26 september. In oktober wordt bekend gemaakt welke verenigingen welk bedrag krijgen.
30-05-2023
Jazz in Duketown vult in het pinksterweekend de Bossche binnenstad met tientallen liveoptredens. De gemeente ‘s-Hertogenbosch houdt rekening met 140.000 bezoekers, waarvan horecaondernemers kunnen profiteren. Maar lang niet iedereen heeft daar iets voor over. Van Bernard Kuenen, eigenaar van grand-cafe Silva Ducis aan de Parade, mag het iets kosten. Hij is met alle andere horecaondernemers van het plein verenigd in de stichting Promotie Evenementen Parade (PEP). PEP heeft de stichting Jazz in Duketown dit jaar 50.000 euro betaald. Een deel daarvan is bestemd voor een optreden van Jett Rebel, 28 mei op de Parade. ,,Daar hebben we duidelijk om gevraagd zoals we dat in het verleden ook deden met Caro Emerald, Wouter Hamel en Candy Dulfer. Met dat soort artiesten weet je dat je een vol plein hebt met een mooie omzet als je goed weer hebt. Voor Silva Ducis is die zondagavond wat diners betreft een van de beste zondagen van het jaar.” Marcel van Zwam, eigenaar van café Lalalaa in de Ridderstraat, is afgehaakt. ,Op een podium bij mijn zaak was een optreden van een groep waar wat skateboarders op afkwamen die een sixpack bier in hun rugzak hadden. Dat schoot niet op. Daarom ben ik ermee gestopt”, zegt hij. Door zo’n 8000 euro te betalen levert Loek de Graauw, eigenaar van café De Smidse, een bijdrage aan het festival. ,,Ongeveer de helft gaat naar de stichting om geluidinstallatie, podium, vergunning en dergelijke te betalen. Voor de rest bepaal ik in overleg met de organisatie welke liveoptredens worden geboekt op ‘ons’ podium. Onze gasten houden van bigbands en traditionele dixieland. Daar haken we ook dit jaar weer op in. Net als voor de streetparade op zaterdag- en zondagmiddag. Daar is behoefte aan.” Het publiek heeft geen behoefte aan lange pauzes oftewel te lange stiltes. Maar plannen voor een podium voor café De Druif op de Markt om de pauzes te vullen met ‘feestjazz’, paste volgens Stichting Jazz in Duketown niet bij de luisterjazz-optredens die avond.
25-05-2023
Een particulier steunt het Rijksmuseum de komende jaren met een bedrag van 12,5 miljoen. Het gaat daarmee om de grootste particuliere geldschenking die het Amsterdamse museum ooit ontving. De begunstiger steunt al tien jaar de jaarlijkse beeldententoonstelling in de Rijksmuseumtuinen. Dankzij de extra schenking kan het Rijksmuseum deze traditie naar eigen zeggen ook het komende decennium voortzetten.
22-05-2023
Het Festival van het Levenslied in Tilburg stevent af op een ‘geweldige editie’, zegt kersvers voorzitter Bas van Tilburg. Op 3 en 4 juni is het zover. Het Levenslied is al meer dan dertig jaar gratis toegankelijk en wordt dit jaar als vanouds gevierd. Maar het benodigde budget is flink: 420.000 euro om precies te zijn. Daarbij gaat het om 15.000 euro subsidie van de gemeente Tilburg, hoofdsponsor Jacks Casino en de aan de Paleisring en Piusplein gelegen horeca brengen zo’n 70.000 euro in het laatje. ,,Maar het overgrote deel wordt dus bijeen gebracht door kleinere sponsors, die leggen 1295, 1999, 3900 of 10.000 euro in”, zegt Van Tilburg. ,,Zonder deze ondernemers geen Levenslied.” Maar het wordt wel steeds moeilijker. ,,Na corona sponsors zoeken was makkelijker, iedereen had na twee jaar weer zin in een feestje. Nu is het wederom een ontzettende klus, ook omdat ondernemers tegenwoordig weer wolkjes zien aan de economische hemel.” Andere uitdaging: het vinden van jonge mensen met een groot netwerk die toe willen treden tot de organisatie. Hoewel het levenslied juist onder de jeugd aan een opmars bezig is - denk aan een zanger Kafke of Mart Hoogkamer - is het nog zoeken naar jonge vrijwilligers. En nog wat verder vooruit kijkend is er de vraag waar het Levenslied over een paar jaar staat. De gemeente vergroent de cityring, mogelijk moet het festival volgend jaar of het jaar daarop aan de andere kant van wooncomplex De Katterug worden gehouden. Van Tilburg:,,Het Levenslied en de horeca zijn een twee-eenheid. Maar daar zullen we tegen die tijd vast een creatieve oplossing voor vinden.”
08-05-2023
Het Weverijmuseum Geldrop is in het bezit van een ultramoderne, computergestuurde weefmachine. Met de machine wordt het veel makkelijker om meer ontwerpen en dessins te weven. Het gaat om een zogeheten jacquardmachine. Dat zijn stoffen met ingeweven dessins. De computergestuurde machine draait nu langs eeuwenoude weefgetouwen in Geldrop. De weefmachine is samen met EE Exclusives uit Heeze aangekocht. Het bedrijf gaat er het jacquard ontwerp voor textielvormgevers, studenten én de eigen museumcollectie op draaien. Het Weverijmuseum in Geldrop is vier dagen per week ‘in bedrijf’. De hypermoderne weefmachine draait naast historische machines van meer dan een eeuw oud. ‘Zo ervaart de bezoeker niet alleen de rijke textielhistorie uit de regio maar ook de mogelijkheden van nu en de toekomst', aldus het museum. Het museum Het museum werkt al langer samen met het familiebedrijf. Zo is een aantal machines die in het Weverijmuseum draait geschonken door EE Labels en zijn oud-medewerkers van het bedrijf nu actief als vrijwilliger in de weefhal van het museum.
02-05-2023
Stichting CPNB en Besties, de maker van fysieke luisterkaarten met innovatieve app, hebben op 25 april een meerjarig partnership getekend. De samenwerking komt voort uit de gezamenlijke overtuiging dat het van het grootste belang is om jonge kinderen en hun verzorgers op innovatieve manieren in aanraking te brengen met het lezen van boeken. De luisterkaarten van Besties helpen de verbeeldingskracht, taalontwikkeling en het inlevingsvermogen van kinderen vergroten. CPNB en Besties slaan de handen ineen om samen nog meer kinderen en hun ouders/verzorgers te bereiken. De luisterkaarten van Besties zorgen ervoor dat kinderen van drie tot negen jaar op een veilige, verantwoorde en duurzame manier van een luisterverhaal kunnen genieten. Het werkt intuïtief en eenvoudig: je downloadt de gratis Besties-app, drukt het Bestie-karakter uit de luisterkaart, zet deze in elkaar en plaatst hem – nadat je de app geopend hebt – op de achterkant van je telefoon. Dankzij NFC-technologie worden de luisterverhalen vervolgens automatisch afgespeeld. Door de taalontwikkeling te stimuleren en schermtijd te verkorten wil Besties de leesbehoefte van kinderen aanwakkeren. Dat sluit naadloos aan bij de missie van de CPNB.
13-04-2023
De financiële problemen van het gratis popfestival Breda Barst werden volgens woordvoerder Linda Roovers door uiteenlopende zaken veroorzaakt. "De markt is de afgelopen jaren ontzettend veranderd. Niet alleen zijn door de inflatie alle kosten gestegen, leveranciers verwachten sinds de coronacrisis ook een enorme aanbetaling." Daar kwam vorig jaar een flinke tik bij. "Dat was onze 25e editie. Na twee festivalloze zomers mochten we eindelijk weer. Maar waar het heel september fantastisch weer was, kwam het uitgerekend in ons weekend met bakken uit de hemel. In de eerste plaats niet het jubileumfeestje waar we op hadden gehoopt maar daardoor waren we ook door onze financiële reserves heen.". De organisatie luidde eind januari de noodklok omdat het evenement 100.000 euro tekort kwam op de begroting. Dat leidde tot een aantal succesvolle sponsoracties. Sinds januari is er dankzij onder meer een Club van 100, donateurs, sponsoren, een speciale pubquiz en een Breda Barst-veiling ruim 40.000 euro opgehaald. Er lopen er ook nog verschillende subsidieaanvragen. En volgens de organisatie zijn nieuwe sponsoren nog steeds van harte welkom. "Maar de knoop is doorgehakt, Breda Barst 2023 gaat door! Op 15 en 16 september gaan we het park weer laten stralen als een waar festivalterrein. Met lampjes in de bomen, stromende biertaps, onze befaamde snekplek en heel veel live muziek." Ook al is de grootste financiële nood nu gelenigd, Jurgen Blommaert, voorzitter van het festival, houdt er rekening mee dat Breda Barst dit jaar in een afgeslankte versie gaat plaatsvinden. ,,We moeten diep gaan om bezuinigingen te vinden”, zegt de Barst-baas. ,,We kunnen bijvoorbeeld de bar iets kleiner maken. Dan moeten mensen wat langer wachten op hun pilsje, voor ons scheelt dat echt heel erg veel in de kosten.” Welke bands er in het derde weekend van september in het Bredase stadspark komen te staan is nog niet bekend. De organisatie kan nu pas aan de slag met boeken. Het zal geen probleem worden, zegt Blommaert: ,,Er is aanbod genoeg. En we gaan hoe dan ook door.”
30-03-2023
ESNS (Eurosonic Noorderslag), Europa's grootste showcase festival voor opkomende Europese artiesten, heeft een meerjarige samenwerking met Faber aangekondigd. Faber is al jaren dé AV-leverancier van ESNS, en de twee partijen bestendigen nu hun relatie in een meerjarige samenwerking. Niet alleen zal Faber als preferred supplier van ESNS bijdragen aan de conferentie en festivals van ESNS, ook zetten partijen zich samen in om de industrie te inspireren met de nieuwste innovaties op het gebied van audiovisuele- en LED technieken. Elke ESNS-bezoeker zal in aanraking komen met de innovatieve apparatuur, dienstverlening en technische oplossingen van Faber.“Faber is zeer trots op deze samenwerking en overeenkomst. Het is voor ons een bevestiging dat wat we samen met ESNS elk jaar neerzetten elkaar versterkt, de producties beter maakt en zorgt voor nieuwe innovatieve en creatieve oplossingen” zegt Jasper Reijgers, Division Manager Marketing Communication & Sales – Broadcast | Faber Audiovisuals, over de samenwerking.
30-03-2023
De app voor klassieke muziek van Apple : Apple Music Classical is vanaf 28 maart beschikbaar voor alle Apple Music gebruikers. De streamingdienst is ontstaan uit Primephonic, de dienst die Apple in 2021 officieel overnam. De afgelopen periode heeft Apple de streamingdienst verbeterd en gebruikt het complexe metadata om op een verbeterde manier klassieke muziek muziek te ontdekken. Er zijn duizenden muziekstukken die in ruimtelijke audio zijn opgenomen (192 kHZ losssless) en "bijzondere opnamen, die nergens anders te vinden zijn". Ook komen er volgens Apple geavanceerde zoekfuncties en krijg je toegang tot uitgebreide informatie over componisten en muziek. Het bedrijf zegt "samen te werken met 's werelds grootste klassieke musici, om nieuwe en exclusieve content te kunnen bieden". Daarnaast zijn er ook biografieën over de componisten te vinden, zodat de luisteraar zich dieper in de wereld van klassieke muziek kan storten. Op dit moment is de dienst alleen nog beschikbaar op iOs. Het Koninklijk Concertgebouworkest zegt er trots op te zijn gedurende het eerste jaar van deze nieuwe streamingdienst een partnership met Apple te onderhouden. Anne Stuart vraagt zich af of Apple met de lancering van Apple Music Classical concurrenten als Spotify en Idagio voorbij kan streven. Ze vergelijkt de apps. Voor de gefrustreerde Spotify-gebruiker is luisteren met Apple Music Classical een verademing: een goed doordacht, mooi vormgegeven en gebruiksvriendelijke streamingdienst. Hoewel Apple en Idagio ongeveer dezelfde functionaliteit hebben, zijn er een aantal fundamenteel andere ontwerpkeuzes gemaakt. Apple toont bij iedere opname de albumcover, Idagio toont meestal de dirigent of solist. Apple zet de delen mooi ingesprongen onder de titel van het werk, Idagio toont een rommelig lijstje titels en delen door elkaar. De door klassieke muziekliefhebbers zo gewaardeerde cd-boekjes zijn er in beide apps nog steeds niet.
23-03-2023
Gratis festivals horen bij de Nederlandse evenementencultuur. Tenminste, zo zullen velen het ervaren. Toch zijn gratis evenementen anno 2023 geen vanzelfsprekendheid meer. Gestegen productiekosten, veranderende vergunningseisen, veranderd publiek: aan alle kanten staan evenementen onder druk. Met meerdere grote gratis festivals die gaan stoppen of besluiten entree te heffen, doemt de vraag op of gratis festivals nog wel van deze tijd zijn. Entertainment Business sprak met Ton Groot Beumer, de organisator van Ribs & Blues in Raalte, dat besloten heeft om vanaf dit jaar, de 25ste editie, entree te gaan heffen voor het voorheen gratis evenement, met René Steijger van Stichting Westerpop in Delft, dat geconfronteerd werd met enorme prijsstijgingen van toeleveranciers, met Tineke Teerink van Appelpop in Tiel, dat voor het eerst de sponsorkosten heeft verhoogd en de prijzen van drank heeft opgeschroefd, en met Linda Roovers van Breda Barst, dat te maken had met een geheel verregende editie in 2022 en dat een startkapitaal van 100.000 euro nodig heeft om dit jaar door te kunnen. “De gemeente [Breda]vindt ons evenement belangrijk, maar de financiële steun die wij krijgen gaat gepaard met een voorwaarde dat wij als festival, dat verder draait op sponsors en drankomzet, geen grote financiële reserve opbouwen. Dat hebben we dus ook nooit gedaan, waardoor we nu behoorlijk in de problemen zijn gekomen.” Roovers: “We willen gratis blijven, maar het is de grote vraag of dit in het huidige klimaat nog wel kan. Wij zijn ons daar dus over aan het beraden.”
20-03-2023
Elektronisch muziekfestival DGTL toont al jaren een grote maatschappelijke betrokkenheid. Dit uit zich naar buiten toe vooral in een focus op duurzaamheid en circulariteit. De maatschappelijke betrokkenheid wordt de komende jaren verdiept via onder meer een nieuwe samenwerking met ABN AMRO die loopt tot 2025. Startpunt voor dit partnerschap is de tiende editie van DGTL, dat plaatsvindt op 7, 8 en 9 april op de NDSM-werf in Amsterdam. DGTL en ABN AMRO werken sinds 2018 samen. Beide organisaties delen de visie dat diversiteit en inclusie belangrijke drijfveren zijn voor sociale en economische vooruitgang. Door middel van een reeks activaties op en rondom het festival wordt vanaf dit jaar de focus gelegd op gelijke kansen en het creëren van sociaal veilige en verwelkomende dansvloeren voor iedereen.
16-03-2023
Het Rijksmuseum brengt samen met Philips levensechte replica's van Vermeers schilderijen naar verpleeghuizen en seniorencomplexen door heel Nederland. Op 15 maart was de aftrap bij Zorgcirkel Novawhere in Purmerend. Met dit initiatief kunnen mensen die niet in de gelegenheid zijn zelf naar het museum te gaan, toch kennismaken met Vermeer. Verpleeghuizen en seniorencomplexen die hierin interesse hebben, kunnen zich aanmelden via de website van het Rijksmuseum.
16-03-2023
Het Eindhovense poppodium Effenaar en technologiebedrijf ASML gaan intensiever samenwerken en zetten in op popmuziek voor iedereen én op nieuwe technologische snufjes. De nieuwe samenwerking bestaat uit 4 verschillende programma's. Zo stelt ‘Muziek voor iedereen’ voor mensen met een kleine beurs via Quiet Eindhoven en Cultuur Inclusief jaarlijks 400 gratis tickets beschikbaar voor populaire concerten in de Effenaar. ASML financiert dit. Met ‘Next Gen Live Experience’ zet de Effenaar verder in op een innovatieve (technologische) livebeleving van een concert, zowel voor publiek in de zaal, als voor degene die het van huis uit volgt. Denk bijvoorbeeld aan augmented en virtual reality. Nieuw is dat ASML-medewerkers hierbij betrokken gaan worden. ASML wordt ook partner van de terugkerende feestavond Party in Nomansland, waarbij een mix van muziekstijlen centraal staat, bedoeld om mensen van verschillende achtergronden bij elkaar te brengen. Het technologiebedrijf was vorig jaar al partner van het jaarlijks terugkerende stads- en talentenfestival Hit the City tijdens Dutch Design Week, en blijft dat ook. ,,We zijn vorig jaar in gesprek geraakt met ASML”, zegt Effenaar-directeur Jos Feijen. ,,Zij vinden het interessant dat wij met nieuwe technologieën bezig zijn en willen daar met al hun kennis graag een bijdrage aan leveren, zoals nu ook soms gebeurt bij Glow-projecten.” "Tijdens onze eerste gesprekken met Effenaar viel ons meteen op dat de organisatie bezig is met vernieuwing en verbinden. Onderwerpen die ook wij als bedrijf belangrijk vinden. Muziek verbindt en samen met Effenaar willen we ervoor zorgen dat iedereen in deze regio nog meer kan genieten van de brede programmering van dit mooie poppodium,” zegt Carl Leen, programmamanager namens ASML.
14-03-2023
Onlangs is de Spinnin’s Talent Pool gestart, de unieke competitie van Spinnin’ Records voor nieuw DJ-talent. De talentenjacht krijgt dit jaar een creatieve, onconventionele draai dankzij het partnership met CUPRA. Gezamenlijk lanceren de partijen een gloednieuwe, originele ‘Demo Drop’. Tot en met 20 april krijgen jonge producers de kans om hun beste tracks te uploaden op het Talent Pool-platform. Acht finalisten gaan vervolgens door naar de volgende ronde, wat de start vormt van een nieuw hoofdstuk in de Demo Drop: op 25 mei staan de finalisten centraal in een heuse Convoy Ride. Met de Demo Drop wil men de grenzen van reguliere talentenjachten doorbreken; creatieve, onconventionele spelregels moeten leiden tot vernieuwende tracks. CUPRA staat bekend om de geëlektrificeerde line-up en het verleggen van grenzen met vernieuwend design en creatieve, baanbrekende projecten. De CUPRA x Spinnin’ Talent Pool sluit perfect aan op dit DNA; een kleurrijke broedplaats voor aanstormende producers, met de ambitie om in deze opvallende set-up door te breken.
14-03-2023
Het Stedelijk Museum Amsterdam en ABN AMRO gaan een meerjarig partnerschap aan met als doel gelijke kansen en inclusie binnen de culturele sector te bevorderen. ABN AMRO volgt Rabobank op als partner uit de financiële sector. ABN AMRO omarmt onder andere het succesvolle Blikopeners-programma. Het Stedelijk neemt jaarlijks 15 nieuwe Blikopeners uit heel Amsterdam aan. De open-minded jongeren zijn tussen de 15 en 19 jaar, van scholieren tot studenten en starters, die een jaar lang werken bij het museum. De Blikopeners hebben letterlijk een open 'blik' en een open mind voor kunst, vormgeving en het museum. Zij openen 'blikken' van anderen door hun persoonlijke kijk op kunst te delen. Ook verbindt ABN AMRO zich aan de doelstelling van het Stedelijk om een betere representatie van vrouwelijke kunstenaars in het museum te krijgen. De bank ondersteunt de komende jaren een aantal tentoonstellingen van vrouwelijke makers. Daarnaast zet ABN AMRO zich in om de verduurzaming van het Stedelijk te versnellen. ABN AMRO ondersteunt het Stedelijk bij het aanscherpen van haar milieubeleid. ABN AMRO volgt Rabobank op als partner uit de financiële dienstverlening. Rabobank Amsterdam was sinds 2011 hoofdsponsor van het museum, maar sinds 2021 als sponsor verbonden. Het contract met Rabobank liep januari 2023 af.
14-03-2023
Een opmerkelijke campagne van een opmerkelijk orkest. (Major) donors zijn welkom als corporate partner, ‘companion’, ‘patron’, 'fellow', ‘master’ of ‘trustee’. Het Koninklijk Concertgebouworkest, dat eind maart zijn nieuwe seizoensprogramering presenteert, heeft ze hard nodig om in de toekomst actueel en relevant te blijven. Met als klinkende tegenprestaties: bijzondere concerten en producties, een academie voor nieuwe orkestleden, internationale tournees en een nog betere klank door de aanschaf van hoogwaardige instrumenten.
07-03-2023
Vanuit een gedeelde passie voor kunst, natuur en design bezegelen autofabrikant Hyundai en het Van Gogh Museum het achtste jaar van hun partnership met de inzet van twee elektrische auto’s gehuld in details van meesterwerken van Van Gogh. Door op een duurzame manier de kunst en het verhaal van Vincent van Gogh naar mensen toe te brengen, wil Hyundai bijdragen aan de toegankelijkheid van het museum dat dit jaar zijn vijftigjarig bestaan viert.
06-03-2023
De werkgroep ‘Vrouwen van het Rijksmuseum’ telt en inventariseert, doet onderzoek en vult de database aan. ‘Tot nu toe stond het Rijksmuseum niet bekend om veel aandacht voor vrouwen’, zegt Jenny Reynaerts. ‘Het grootste deel van de collectie is gemaakt door mannen. Maar met de tentoonstellingen over slavernij, Indonesië en Zuid-Afrika, hebben we de afgelopen jaren meer aandacht gekregen voor diversiteit.’ ‘Een noodzakelijke inhaalslag’, noemt Reynaerts het project. Zij was tot nu toe conservator 19de-eeuwse schilderkunst en is vanaf 1 maart vrijgemaakt om de werkgroep te leiden. Inmiddels lopen er verschillende onderzoeken in drie categorieën: makers, afgebeelde vrouwen, en vrouwen achter de schermen, zoals schenkers en conservatoren. Vragen als ‘Wie is de maker?’ of ‘Wie is de schenker?’ blijken lang niet altijd zo eenvoudig te beantwoorden. Aan een prent werken bijvoorbeeld vaak meerdere personen mee, zoals de ontwerper, lithograaf, de drukker en de uitgever. Vrouwelijke schenkers zitten bovendien vaak ‘verstopt’ achter de handtekening van hun man: vrouwen konden tot 1957 geen officiële documenten ondertekenen. ‘Wat we doen lijkt soms wel detectivewerk’, aldus Reynaerts. Het project loopt tot 2026. Naast het onderzoek en de nieuwe teksten en verhalen komt er ook een boek. En elk jaar rond Internationale Vrouwendag een symposium. Wat er daarna bereikt moet zijn? Dat de aanwezigheid van vrouwen in het Rijksmuseum permanent en vanzelfsprekend is, antwoord Reynaerts. ‘Mijn doel is dat deze kennis geborgd wordt, zodat we over tien jaar niet opnieuw dezelfde vragen hoeven te stellen.’ Het symposium ‘Shattered Ceilings’, wordt op 7 maart gehouden. Het onderzoeksproject is een partnerschap aangegaan met Chanel.
02-03-2023
Een moderne kijk op het Melkmeisje van Vermeer met hulp van patiënten van ziekenhuizen in Nederland. Dat is het nieuwe gemeenschappelijk kunstwerk dat op 22 februari werd onthuld in het Rijksmuseum in Amsterdam. Het is het resultaat van diverse kunstworkshops van Philips in Nederland. Het kunstwerk werd gepresenteerd tijdens de grootste tentoonstelling ooit van Johannes Vermeer en zal daarna te zien zijn in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Philips zette met kunstenaar Nick Smith en kunsttherapeute Natalie van Gelder een nieuw project op om mensen dichter bij Johannes Vermeer te krijgen. Patiënten van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en het Prinses Maxima Centrum in Utrecht, maar ook Philips medewerkers en het grote publiek namen deel aan inspirerende workshops. Zij werkten samen aan een reusachtig gemeenschappelijk kunstwerk. “Kunst maken kan ontspannend en belonend zijn. Het kan stressniveaus verlagen, waardoor je je mentaal helderder en rustig voelt”, voegt Van Gelder toe. “Philips is al meer dan twintig jaar nauw verbonden met het Rijksmuseum”, voegt Nanda Huizing, Head of Brand, Communications & Sponsoring bij Philips, toe. “We hebben samen de missie het leven van mensen beter te maken en we zoeken voortdurend naar nieuwe manieren om mensen met kunst te verbinden. Dit project is daar een treffend voorbeeld van.”
28-02-2023
In een tijd waarin sponsoren van musea meer dan ooit onder een vergrootglas liggen, organiseren de Ethische Codecommissie voor Musea en de Museumvereniging op 24 april een hybride seminar over ethische keuzes bij fondsenwerving. Kunstenaars, media en de maatschappij mengen zich in het debat over welke sponsoring wel en niet aanvaardbaar is. Wat vinden de musea zelf? Waarom en tegen welke keuzes lopen ze aan bij het vormgeven van hun beleid? Met de nieuwe ICOM Standards on Fundraising in de hand – die adviseert beleid te formuleren op fondsenwerving – onderzoeken we het nut en de noodzaak van standpunten innemen en de dilemma's die de musea tegenkomen tijdens dit proces
16-02-2023
Het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid in Hilversum is sinds 11 februari weer open voor het publiek na 2,5 jaar verbouwen. De media bepalen ons en andersom; het museum wijdt zich volledig aan mediacultuur. Het is het allereerste museum ter wereld dat zich continu aanpast aan de handelingen van de bezoekers. Tinker imagineers ontwikkelde het geïntegreerde ruimtelijke, grafische en mediaontwerp. DPG Media is partner van het museum. Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid: “Ik ben enorm vereerd dat een gerenommeerd nieuwsinstituut als DPG Media content beschikbaar stelt aan ons nieuwe Mediamuseum. Dankzij deze content kunnen wij de museumbezoekers een evenwichtige afspiegeling van het Nederlandse media-aanbod blijven bieden.”
16-02-2023
KPN en het Rijksmuseum verlengen hun samenwerking tot en met maart 2025. Joost Farwerck, CEO van KPN en hoofddirecteur Taco Dibbits van het Rijksmuseum, maakten dit bekend tijdens de start van de tentoonstelling Vermeer ten overstaan van één van de beroemdste werken van de kunstenaar, Het straatje. Hoofdsponsor KPN en het Rijksmuseum zijn al 10 jaar samen.
07-02-2023
Met het rapport ‘Een nog onverteld verhaal’ dat WOMEN Inc. en ABN AMRO vorig jaar publiceerden is de huidige staat van gendergelijkheid in de beeldende kunstwereld in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat er nog altijd grote ongelijkheid bestaat tussen mannen en vrouwen in de kunstwereld, die zich onder andere manifesteert in onbewuste vooroordelen en grote verschillen in beloning en representatie. “Als jarenlange sponsor en partner binnen de sport, maatschappij en kunst- en cultuursector weten wij dat sponsoring bijdraagt aan positieve verandering en een versnellende factor kan zijn”, vertelt Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations bij ABN AMRO. “We zetten ons samen met onze partners in om te versnellen op het gebied van gelijke kansen. Ook op het gebied van gelijke kansen tussen mannen en vrouwen." Het sponsorbeleid van ABN AMRO op het gebied van kunst en cultuur richt zich dan ook in het bijzonder op gelijke kansen van vrouwen in de kunst en op educatie. “Kunst is bij uitstek iets wat mensen verbindt, en laat zien waar we als maatschappij staan en stonden. Met de aangescherpte aanpak willen we de kansen voor vrouwen in de kunst helpen gelijker te maken. En dat bedoelen we in de breedste zin, van kunstenaars tot museum, en van traditionele instituten tot op straat”, aldus Bestevaar. De bank ziet het sponsorbeleid dan ook als een manier om te verbinden. Sinds 2021 heeft de bank een samenwerking met WOMEN Inc., de belangenorganisatie die zich inzet voor gelijke kansen, ongeacht gender of sekse. De bank kijkt samen met de culturele partners waar voor hen mogelijkheden zijn om gelijkheid te creëren. Met hulp van de kennis en expertise van WOMEN Inc. wordt een plan op maat gemaakt hoe de culturele partners die doelen kunnen halen, bijvoorbeeld door middel van educatieve programma’s en speciale exposities. Een van de manieren waarop de nieuwe koers binnen de kunst- en cultuur sponsor portefeuille van de bank tot uiting komt, is de toevoeging van STRAAT. ABN AMRO is hoofdpartner van het street art & graffiti museum en tijdens een gezamenlijk kick-off evenement op 21 februari wordt de tentoonstelling ‘Women in Street Art’ gelanceerd. Hierin richt STRAAT de schijnwerpers op vrouwelijke rolmodellen in de straatkunst. Ook educatie en duurzaamheid zijn gezamenlijke thema’s binnen deze nieuwe partnership. Naast nieuwe partners, wordt het beleid ook toegepast in de bestaande samenwerkingen.
02-02-2023
De Nederlandse kunstsector verduurzaamt in vergelijking tot buitenlandse instellingen traag en is slecht geïnformeerd over mogelijkheden tot klimaatadaptie. Musea en fondsen ontwikkelen nauwelijks tot geen beleid om de afspraken uit te voeren die in 2015 op de Klimaattop in Parijs zijn gesloten. Ook zijn de banden van musea in Nederland met de fossiele en/of vervuilende industrie nog steeds innig. Dat blijkt uit onderzoek dat NRC de afgelopen maanden deed naar de duurzaamheid van de beeldende kunstsector. Voor dat onderzoek sprak de krant met een kleine veertig vertegenwoordigers van musea, galeries, belangenverenigingen, kunsttransporteurs, kunstenaars en het Mondriaan Fonds. Ook doorzocht de krant tal van rapporten, jaarverslagen en vergeleek de krant de situatie in Nederland met die in het buitenland. Beeldende kunst heeft – vanwege de vele tentoonstellingen met klimaat-kritische kunst – een progressief imago. Maar ‘klimaatverantwoordelijkheid’ zit nog lang niet verankerd in het DNA van het Nederlands kunstbedrijf. In vrijwel alle meerjarenbeleidsplannen die de krant doorzocht, schittert het onderwerp door afwezigheid. Acht van de tien door NRC onderzochte musea nemen sponsoring aan van vervuilende bedrijven of financiële instellingen die investeren in fossiele industrie.
02-02-2023
Het Breda Jazz Festival krijgt dit jaar toch een podium van pontons op het water bij het Spanjaardsgat. Eind vorig jaar bleken de kosten te hoog en werd het drijvend podium geannuleerd. Festivalvoorzitter Hanneke Griffioen is heel gelukkig met de terugkeer van het ponton: ,,Als mensen op de Nieuwe Prinsenkade lopen, zien ze de festivalsfeer en horen ze de muziek. Daarom is die locatie zo’n belangrijke trekker voor het festival in de binnenstad. Dankzij de samenwerking met de nieuwe horecaondernemers van de Spinola komt het podium er nu toch.” Eind vorig jaar zag het er naar uit dat het jazzfestival het grote podium bij het Spanjaardsgat moest missen, omdat de huur van de pontons te hoog was geworden. Het Breda Jazz Festival en het Spanjaardsgatfestival, dat een week na Breda Jazz wordt gehouden, zagen daarom af van de pontons die ze gewoonlijk samen betaalden. Het Spanjaardsgatfestival schrapte daarop de editie voor dit jaar. ,,En dat blijft zo”, zegt Marja van Lieshout van het Spanjaardsgatfestival. ,,Het is mooi dat Spinola en Breda Jazz elkaar gevonden hebben, maar voor ons is het te laat om ons festival nog op poten te zetten.” ,Samen met Spinola kunnen we de pontons betalen. We hebben met Ponton Made een andere leverancier gevonden. Het podium en de ruimte voor de bezoekers is ongeveer vergelijkbaar met de oude situatie”, aldus Griffioen. ,,Naast een groot podium komen op het ponton foodcorners en een vip-dek voor speciale arrangementen”, zegt Dirk van de Voort van Spinola.
02-02-2023
Joost Smiers, em. hoogleraar politicologie, vindt het hoogste tijd dat het Internationaal Theater Amsterdam de naam Rabozaal schrapt. “Is dat niet de naam van de bank die de schaalvergroting en intensivering in de landbouw in de afgelopen decennia aangejaagd heeft? De bank verdiende daar immense bedragen mee. Alleen al in 2021 leende de Rabobank voor 35,7 miljard euro uit aan de Nederlandse landbouw- en voedselsector.” (…) ”Het beste is natuurlijk als veel schouwburgen en concertzalen die opgezadeld zitten met niet te verdedigen namen gezamenlijk melden dat ze er een punt achter zetten, begeleid door bijvoorbeeld een symposium waarin moraal en belangen tegen elkaar worden afgewogen.” Theaterkrant
31-01-2023
Lowlands en Vereniging Eigen Huis maken zich samen hard voor eerlijke kansen voor jongeren en starters op de woningmarkt. Daarom was Vereniging Eigen Huis afgelopen jaar op Lowlands aanwezig en lanceerden ze o.a. een petitie voor betaalbare huizen voor starters. De verlenging van de samenwerking wordt op 10 maart kracht bijgezet met een manifestatie in Den Haag. Er wordt een uitgebreid programma georganiseerd over starters op de woningmarkt en wordt actie gevoerd om de politiek in beweging te krijgen. Mensen die hun tentje meenemen en tijdens de manifestatie opzetten, ontvangen een voucher waarmee men gegarandeerd één ticket voor Lowlands 2023 kan kopen; zelfs als Lowlands al is uitverkocht.
30-01-2023
Het blijft onrustig in de operawereld van Groot-Brittannië. Operahuis The English National Opera moet weg uit Londen. Dat is al een eerder gestelde eis van de Arts Council Engeland, een nationale instelling die kunstsubsidies verstrekt. Ook moeten operahuizen bezuinigen. Zes Britse operahuizen, waaronder het Royal Opera House en de Nationale Opera van Wales, plaatsten op 24 januari een statement. Ze vinden dat het beleid van de Arts Council niet gebaseerd is op een doordachte koers. Er moet onderzoek komen en eisen op basis daarvan een goede strategie. Overigens werd bekend dat ook het Royal Opera House zijn banden met het olieconcern British Petroleum (BP) verbroken. De beslissing volgt op protesten van een aantal milieugroepen over de financiering van diverse kunstinstellingen door de onderneming. Het Royal Opera House is daarmee, na onder meer de National Portrait Gallery en de Royal Shakespeare Company, een volgende Britse culturele instelling die het bedrijf de rug toekeert.
24-01-2023
Op 22 januari is bekendgemaakt dat de Concertgebouw Young Talent Award aan het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor is toegekend. Het Concertgebouw wil met deze toekenning het koor prijzen om de geweldige bijdrage die het levert aan het opleiden van jong talent. Bovendien ondersteunt het Concertgebouw met de prijs de ontwikkeling van uitzonderlijk muzikaal talent. Bij eerdere edities werd de prijs uitgereikt aan individuele musici, zoals pianisten Lucas en Arthur Jussen, violist Noa Wildschut en blokfluitist Lucie Horsch, maar het Concertgebouw maakt voor het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor een uitzondering. Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw zegt: “Elk optreden van dit koor bevestigt de uitzonderlijke kwaliteit. Onder de bezielende leiding van Wilma ten Wolde is het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een nationaal instituut. Het is een onmisbare kweekvijver van vocaal talent in Nederland.” Wilma ten Wolde, artistiek leider Nationaal Vrouwen Jeugdkoor, vertelt: 'Het samen zingen is universeel. Deze award voor ons koor is een prachtige stimulans om nog vele jaren vocaal talent tot bloei te brengen! En het is natuurlijk een prachtig compliment voor al deze jonge vrouwen!’ De award, mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Van Lanschot Kempen, wordt op 18 april 2023 uitgereikt bij een galadiner in Het Concertgebouw.
09-01-2023
Nationale-Nederlanden (NN) verlengt het partnerschip met vier culturele instellingen. De komende jaren kunnen het Nederlands Fotomuseum, Kunstmuseum Den Haag, Kunsthal Rotterdam en het Nationaal Archief rekenen op de steun van Nationale-Nederlanden. NN heeft een geschiedenis die teruggaat tot 2016 op het gebied van cultuursponsoring, met een focus op beeldende kunst, musea en muziek.
09-01-2023
Hoe is de kunstwereld een lage lonensector geworden? Waarom zijn productiviteit en groei leidend, met overaanbod tot gevolg? Leidt meer privaat geld voor de kunsten tot ongewenste inmenging ? Hoog tijd voor structurele verandering. Kan de sector zich verenigen om regie terug te nemen en de kunstwereld rechtvaardiger en gezonder te maken? Het boek ‘De Kunst van Anders : 6 voorstellen voor culturele innovatie’ van Renée Steenbergen schetst alternatieve scenario's en richt zich op alle betrokkenen: liefhebbers, makers, bestuurders en beleidsmakers. Net als in andere non-profitsectoren overheerst ook in de cultuursector beleid dat is gericht op rendement. Dat rendement wordt behaald door onderbetaling van kunstenaars en freelancers – twee derde van alle werkenden in de kunsten, die zo een lage lonensector zijn geworden. Een voorpublicatie uit het boek, het artikel wordt ook voorgelezen.
29-11-2022
Museumdirecteuren spreken klimaatactivisten aan op (eventuele) schade aan kunstwerken, maar laten tegelijk hun musea sponsoren door fossiele bedrijven. De fossiele industrie, die de klimaatcrisis het meest aanjaagt, misleidt, al decennialang via marketing, het feit dat zij de grootste veroorzaker van klimaatontwrichting, is. Bovendien vertraagt zij daarmee – ook nu nog – de transitie en schendt mensenrechten. Het is goed dat hier nu discussie over komt. Dat schrijven Sepp Eckenhaussen, Koen Bartijn, co-directeurs van Platform BK, Rosanne Rootert, campaigner van Reclame Fossielvrij, en Hiske Arts, campaigner van Fossielvrij NL
03-11-2022
Het Van Gogh Museum en DHL Express lanceren het nieuwe educatieve programma Heart for Art. De komende drie jaar zullen de global partners samenwerken om kinderen uit gemeenschappen met beperkte toegang tot kunstonderwijs te inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh. Na een pilotfase in het voorjaar van 2022 in New York, wordt het Heart for Art programma in de komende maanden in meerdere Amerikaanse steden aangeboden. Het doel is om in het eerste schooljaar 20.000 leerlingen te bereiken. In de komende jaren hopen DHL en het Van Gogh Museum het programma ook in andere landen beschikbaar te stellen.
01-11-2022
In 2023 wordt De Grote Poëzieprijs tóch uitgereikt. Eerder kondigde de Poëzieclub, de organiserende instantie, aan de financiering voor 2023 niet rond te krijgen. Het bijeenkrijgen van het benodigde geld bij publieke en private partijen voor structurele financiering van prijs kost al jaren veel moeite. De Grote Poëzieprijs is de belangrijkste poëzieprijs van het Nederlands taalgebied. De Poëzieclub is dan ook buitengewoon verheugd dat Boskalis zich als nieuwe sponsor meldde, zodat toekenning en uitreiking van de prijs in 2023 alsnog kan doorgaan. Dat de nieuwe sponsor de begroting voor de prijsuitreiking in 2023 dekt, én actief meedenkt over het voortbestaan van de prijs op langere termijn, biedt perspectief. Koninklijke Boskalis is een oer-Hollands bedrijf met een rijke historie en is als maritieme dienstverlener wereldwijd actief. De Poëzieclub waardeert in het bijzonder dat deze sponsor handelt uit een gevoel van betrokkenheid bij de Nederlandstalige poëzie.Voor 2023 gaat een aangepaste versie van De Grote Poëzieprijs van start: zonder educatieve activiteiten en overige randprogramma’s. Deelname is mogelijk voor alle bundels die in 2022 zijn gepubliceerd bij een uitgeverij of in eigen beheer, in een oplage van minimaal 250 exemplaren. Inzending kan vanaf 1 november 0:01 uur. Bundels kunnen tot 31 december 2022 worden ingestuurd. De jury maakt op 21 maart 2023 (Wereld Poëziedag) een shortlist bekend van vijf bundels die meedingen. De winnaar van De Grote Poëzieprijs wordt eind mei bekendgemaakt.
18-10-2022
Spotify is de officiële audiopartner van Amsterdam Dance Event (ADE) 2022. Met de samenwerking bundelen de muziekpartners hun krachten om de dancecultuur en diens artiesten te vieren. Ter gelegenheid van het festivalweekend, dat van 19 t/m 23 oktober plaatsvindt in Amsterdam, presenteert de streamingdienst een masterclass voor opkomende artiesten en dj’s. Opkomende artiesten kunnen er in gesprek gaan met experts uit de muziekindustrie over hoe zij meeste uit het streamingplatform kunnen halen. Zo leren ze bijvoorbeeld over nieuwe dj-functionaliteiten op Spotify en worden ze op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen binnen de elektronic- en dancescene. Daarnaast heeft ADE in samenwerking met Spotify een playlist samengesteld met de highlights van de line-up.
04-10-2022
KPMG Meijburg & Co verbindt zich als Piano Partner aan Het Concertgebouw. Met dit nieuwe partnership ondersteunt Meijburg & Co de ontwikkeling van het pianorepertoire in de breedste zin: van jazz tot klassiek en van neo-klassiek tot hedendaagse wereldpremières. In seizoen ‘22-‘23 staan er maar liefst 123 concerten met piano op het programma.
27-09-2022
Braintown is de nieuwe sponsor voor de Publieksprijs van de Eindhoven Cultuurprijs 2022. Het Eindhovens bedrijf, dat vastgoedbeleggingen structureert voor een selecte groep investeerders, sponsort een bedrag ter waarde van € 7.500. Het bedrag is bedoeld voor de genomineerde partij van de Eindhoven Cultuurprijs met het meeste aantal stemmen. De Publieksprijs wordt daarmee dit jaar omgetoverd tot de ‘Braintown Publieksprijs’. Het bedrijf tekende op 26 september samen met Stichting Cultuur Eindhoven de overeenkomst voor dit jaar. Directeur Robert van de Vorst: “Als Braintown ligt onze focus op duurzaam vastgoed en het vijfsterrenhotel en gastvrije gevoel dat wij nastreven voor onze huurders. Daarbij hebben we ook oog voor hun omgeving waarin ze wonen en werken. Cultuur is daar onlosmakelijk mee verbonden."
20-09-2022
Het is nog onzeker of de winnaar van de Publieksprijs van de Eindhoven Cultuurprijs, die op 10 oktober wordt uitgereikt, ook een geldbedrag in ontvangst kan nemen. De Stichting Cultuur Eindhoven heeft nog geen sponsor kunnen vinden die de 7.500 euro aan prijzengeld wil bijdragen. De prijzen in de twee andere categorieën, de Stimulerings- en Waarderingsprijs van ieder 7.500 euro, worden gefinancierd uit het cultuurbudget van de gemeente. De Publieksprijs, voor degene die de meeste publieksstemmen krijgt, werd zes jaar lang gesponsord door de Rabobank. Dit jaar beëindigden zij de financiering. Tanja Mlaker, directeur-bestuurder van de stichting: ,,Veel bedrijven blijken geen sponsorbeleid te hebben. En wanneer dit wel het geval is hebben ze geen budget beschikbaar voor cultuur. Het is ontzettend teleurstellend dat we dit jaar binnen het bedrijfsleven in de Brainportregio niemand hebben gevonden die bereid is te investeren in de Eindhoven Cultuurprijs. Het zou fijn zijn als we een partner vinden die samen met ons de Cultuurprijs extra glans wil geven. We blijven verder zoeken.”
20-09-2022
Accountants- en adviesorganisatie EY en Dutch Design Foundation sluiten voor drie jaar een partnerovereenkomst. De internationale dienstverlener maakt onder andere de Dutch Design Award mede mogelijk die tijdens de Dutch Design Week in oktober wordt uitgereikt.
26-07-2022
Accountants- en adviesorganisatie EY en het Nederlands Film Festival (NFF) sluiten een partnerovereenkomst voor drie jaar. De internationale dienstverlener wordt premium partner van het NFF en stelt naast een financiële bijdrage ook haar kennis en netwerk ter beschikking.
25-07-2022
Van Lanschot Kempen heeft zich voor vier jaar verbonden als corporate partner aan het grootste klassieke muziekfestival van Nederland, het Grachtenfestival. Hiermee draagt de wealth manager bij aan de ontwikkeling van jong talent en jonge professionals in klassieke muziek en jazz, in de leeftijd tot 35 jaar.
25-07-2022
Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch en Jeugdfonds Sport & Cultuur ‘s-Hertogenbosch-Vught gaan komende jaren met elkaar samenwerken. Het Jeugdfonds wordt partner van het Theaterfestival Boulevard. Beide organisaties gaan samenwerken vanuit een gezamenlijke opvatting dat cultuur toegankelijk moet zijn voor jongeren, onafhankelijk van hun financiële middelen. Dit jaar werken beide organisaties samen rond het programma Football Meets Dance dat plaatsvindt van 10 t/m 14 augustus 2022 in BBS de Kruiskamp. De Braziliaans-Nederlandse choreograaf Guilherme Miotto gaat in de Kruiskamp vijf festivaldagen met de lokale jeugd aan de slag. Locatie: een gymzaal van BBS de Kruiskamp. Dagelijks worden na afloop de vorderingen getoond aan de buurt en andere bezoekers. Mede dankzij de inbreng van Jeugdfonds Sport & Cultuur ‘s-Hertogenbosch-Vught zal Theaterfestival Boulevard vrijkaartjes beschikbaar stellen voor mensen die het niet kunnen betalen en ook niet zo makkelijk naar een theaterfestival zullen gaan voor de voorstelling Football Meets Dance.
12-07-2022
Sinds de opening van de Ziggo Dome in 2012 is Ziggo als naamgevend partner en hoofdsponsor aan de Amsterdamse concertlocatie verbonden. Beide partijen hebben hun samenwerking met nog eens tien jaar verlengd. De komende jaren intensiveren zij bovendien hun samenwerking, waarbij het klantprogramma Priority een prominente rol krijgt. Manager Brand Partnerships Thomas Metz en sponsormanager Dico Ariesen van VodafoneZiggo over de betekenis van de sponsoring voor Ziggo.
04-07-2022
De VriendenLoterij en Het Koninklijk Concertgebouw hebben de samenwerking voor de VriendenLoterij ZomerConcerten verlengd. De VriendenLoterij is sinds 2019 partner van Het Concertgebouw ten aanzien van de ZomerConcerten en blijft dat tot en met zeker 2024. Het Concertgebouw en de VriendenLoterij werken al geruime tijd samen. Zo ondersteunt de loterij investeringen in de vergroening en digitalisering van Het Concertgebouw. Het Concertgebouw is meerjarig partner van de loterij en ontving vorig jaar een totale bijdrage van ruim € 3,2 miljoen.
23-06-2022
Takii en het Van Gogh Museum in Amsterdam hebben hun zevenjarige samenwerking opnieuw met drie jaar verlengd, tot 2025.
23-06-2022
KPMG Meijburg & Co is per 1 juni 2022 drie jaar hoofdpartner van de tentoonstellingen van Eye Filmmuseum. Meijburg & Co en Eye gaan zich inzetten voor de realisering van spraakmakende tentoonstellingen en het bevorderen van cultureel talent.
02-06-2022
Heineken schuift Birra Moretti naar voren als het biermerk bij NN North Sea Jazz. In Rotterdam Ahoy kunnen bezoekers van NN North Sea Jazz kennis maken met het Italiaanse biermerk. “We zijn ontzettend blij met Birra Moretti als nieuwe partner en herkennen ons volledig in hun missie: “enjoying good food, good company and great beer” en voegen daar graag great music aan toe. We maken er samen met artiesten, publiek én Birra Moretti één groot feest van!", zegt Jan Willem Luyken, Directeur NN North Sea Jazz. Bij de komende editie van North Sea Jazz is Unicef het goede doel geworden waar het festival zich voor inzet. "Muziek is een belangrijk element in de projecten van Unicef: het helpt kinderen op school, in de ontwikkeling of bij traumaverwerking. We zijn dan ook trots dat wij het goede doel zijn waar het NN North Sea Jazz Festival zich komende editie voor inzet!", laat Unicef weten. Bezoekers kunnen Unicef op verschillende plekken tegenkomen op het festival. In het nieuwe Central Park van de festivallocatie staat een wereldmuziektafel en kunnen bezoekers per land luisteren naar muziek en verhalen over kinderen.
31-05-2022
Het is al eerder vastgesteld: de grenzen tussen publiek en privaat in de kunstwereld zijn in beweging. Daaraan werden we vorig jaar herinnerd toen er discussie ontstond over de toekomstige kunsthal van de Hartwig Art Foundation. Een ‘cadeau voor de stad’, jubelden de betrokken wethouders. Frappant is wel dat de gemeente Amsterdam de huisvesting regelt. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Private belangen maken opmars in een veld dat in Nederland voorheen als publiek werd gezien en dat door publieke instellingen werd gedomineerd. Steeds meer verzamelaars en filantropen bouwen musea of kopen podia die voorheen publiek bezit waren. Een minder zichtbare variant is het ontstaan van presentatieplekken die aan de voorkant opereren als kleine publieksinstellingen, maar die aan de achterkant ingebed zijn in commerciële vastgoedontwikkeling, ruimtes die direct of indirect worden bekostigd door de vermenging met commerciële functies. Het probleem, schrijft Roel Griffioen, is dat we er niet goed in slagen om een ‘ethiek’ te mobiliseren om deze ontwikkeling te lezen, toetsen en sturen. Dat komt omdat het vanaf de zijlijn niet altijd meer duidelijk is hoe de grens tussen publiek en privaat nu precies loopt, en of er überhaupt nog wel sprake is van een grens. Laten we niet naïef zijn, concludeert Griffioen. De antropoloog Marcel Mauss schreef over geschenken dat ze vrijblijvend ogen maar vaak niet zijn. Een geschenk kan een claim op de ontvanger leggen, omdat er de impliciete verplichting van een wederdienst is. Het principe ‘voor-wat-hoort-wat’ bestaat ook in de nieuwe geefcultuur. Maar het ‘hoort-wat’ blijft vaak buiten zicht, omdat we niet gewend zijn om van private partijen die zich in het publieke veld manifesteren ‘public accountability’ te eisen. In een nieuwe ethiek om vat te krijgen op het veranderende heden, is dat een minimale eis. Bij publiek handelen hoort publieke verantwoordelijkheid, om te voorkomen dat private belangen de publieke zaak kunnen beschadigen. Delen van deze column zijn gebaseerd op artikelen, die de auteur in tijdschrift Metropolis M publiceerde.
30-05-2022
Dit jaar wordt gevierd dat Utrecht 900 jaar stadsrechten heeft. Voor de John & Marine van Vlissingen Art Foundation was dit de aanleiding om de komende vijf jaar een bedrag beschikbaar te stellen voor de aankoop van kunst uit Utrecht en van Utrechtse makers. Het fonds geeft daarmee volgens het Centraal Museum een ‘bijzonder grote impuls’ aan de collectie. Om welk bedrag het gaat is niet bekend. De steenrijke Utrechtse ondernemer John Fentener Van Vlissingen is voorzitter van het fonds. Hij noemt het een ‘eer’ om met deze schenking iets terug te kunnen geven aan de stad. “Een stad die voor onze hele familie van grote betekenis is. Het Centraal Museum is de aangewezen plek om kunst met Utrechtse wortels te beheren en te verzamelen.” Binnenkort worden een aantal nieuwe aanwinsten, die gekocht zijn met het geld dat geschonken is door het fonds, bekendgemaakt. Deze zullen te zien zijn tijdens de tentoonstelling De Gezonde Stad.
30-05-2022
Tijdens Breda Jazz Festival worden dit jaar geen Kobe Jazz Street Award en ook geen Rabobank Youth Talent Award uitgereikt. ,,Heel jammer", vindt voorzitter Bart Wouters. De Kobe Jazz Street Award is een prijs die is voortgekomen uit een speciale samenwerking tussen Breda Jazz Festival en het Kobe Street Jazz Festival in Japan. De prijs wordt sinds 1998 in Breda op de laatste festivaldag uitgereikt aan een veelbelovende jazzmuzikant. Die wint onder meer een optreden op het Japanse festival. Maar dan moet dat evenement wel plaatsvinden, zegt Wouters. En dat is dit jaar lastig. ,,Kobe heeft het eerste coronajaar problemen gekregen met de financiering.” Het is het Japanse evenement vooralsnog niet gelukt om de begroting rond te krijgen. Dat ook de Rabobank Youth Talent Award niet wordt uitgereikt, heeft een andere achtergrond. Die prijs voor jonge talentvolle muzikanten en ensembles tot 25 jaar was een initiatief van Rabobank Breda e.o., Nieuwe Veste en Breda Jazz Festival. De Rabobank trok zich voor dit jaar echter terug als sponsor.
19-05-2022
Sinds kort kunnen niet alleen individuele kunstliefhebbers, maar ook zakelijke organisaties zich verbinden aan de Vereniging Rembrandt. Met een zakelijk partnerschap dragen zij bij aan het behoud en de verdere verrijking van de Collectie Nederland. De eerste partners van de Vereniging Rembrandt zijn Rembrandtje Chocolade en The School of Life Amsterdam.
11-04-2022
Op 11 april worden de Edisons uitgereikt, de meest prestigieuze en oudste muziekprijzen in Nederland. Voor het eerst gebeurt dit in het AFAS Theater Leusden. Martijn Delahaye, Directeur Marketing & Communicatie bij AFAS Software, en Anne de Jong, algemeen directeur van de Edison Stichting en NVPI, over de samenwerking tussen de twee partijen. De Jong: “Essentieel in de samenwerking is dat de ondersteuning verder gaat dan het alleen maar faciliteren van een prijs voor de beste muziekopnamen van de muzikanten. We zetten de muzikanten ¬eindelijk weer in de schijnwerpers en brengen een groot deel van de muziekindustrie samen. Belangrijk is dat iedereen uit deze sector weer met vertrouwen naar de toekomst kan kijken na de enorm moeilijke tijd voor al die mensen die bij optredens betrokken zijn de afgelopen twee jaar.”
24-02-2022
Dertig jaar lang was de BP Portrait Award de belangrijkste prijs voor portretschilderijen, met 35.000 pond voor de eerste prijs. Nu heeft de Londense National Portrait Gallery besloten om het contract met de sponsor, het oliebedrijf British Petroleum, niet te verlengen. Dat gebeurt na jaren van protest tegen de vermenging van de olie-industrie in de kunstwereld. Ook Scottish Ballet zegt zijn samenwerking met BP op.
03-02-2022
Eye Filmmuseum en Buma Music in Motion (BMIM) zijn vanaf 1 januari dit jaar partners. Vol enthousiasme zullen zij samen de positie van muziek binnen Eye en de filmwereld versterken. Buma Music in Motion is het platform in de creatieve industrie waar muziek en media samenkomen. Met Eye heeft Buma Music in Motion voortaan een huis in Amsterdam, de thuisstad van vele festivals en musici. BMIM ondersteunt het programma Badlands voor nieuw talent. Tijdens de Badlands-avonden krijgt aanstormend Nederlands filmtalent (o.a. regisseurs, scenaristen, componisten) volop de kans zich te presenteren met debuutfilms, gesprekken en keuzefilms van makers die hen inspireren. Sponsorreport
03-02-2022
AFAS Software en de Edison Stichting gaan voor tenminste vijf jaar een samenwerking met elkaar aan. Het softwarebedrijf is naamgevend partner geworden van de evenementen Edison Pop, Edison Jazz en Edison Klassiek en worden daarmee AFAS Edisons. Daarnaast wordt het onlangs geopende AFAS Theater Leusden de nieuwe locatie van de uitreikingen. Een van de doelen van AFAS is om in lastige tijden Nederlandse muzikanten te steunen.
21-12-2021
De komende drie jaar zal de Filter Vertaalprijs – de prijs voor de beste vertaling van het jaar – gesponsord worden door de Groep Algemene Uitgevers. De GAU geeft hiermee uitdrukking aan het belang dat zij hecht aan goede vertalingen en vertalers. Eerder werd de prijs, die sinds 2007 wordt uitgereikt, gesteund door individuele uitgevers en andere begunstigers. De jury van de Filter Vertaalprijs 2022 gaat in januari aan het werk, de uitreiking is voorzien voor het najaar van 2022. De Filter Vertaalprijs wordt toegekend door de Stichting Filter, het prijzengeld bedraagt €10.000 per jaar.
13-12-2021
De Sackler-familie die een fortuin heeft verdiend aan de verkoop van verslavende pijnstillers heeft binnenkort geen eigen vleugel meer in het Metropolitan Museum in New York. Na het Louvre neemt ook het grootste kunstmuseum van de Verenigde Staten afstand van deze machtige familie die een grote rol speelde in de recente verslavingsepidemie in het land. Kunnen Nederlandse musea er een voorbeeld aan nemen en een begin maken met het naleven van een ethische code inzake de relatie met sponsors? Dat vraagt George Knight.
18-11-2021
Internationaal zakelijk dienstverlener Deloitte is vanaf 1 november 2021 voor vier jaar Premium Partner van International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). Deloitte en IDFA geloven in de kracht en impact van documentaires. In creatieve documentaires die verdiepen, onthullen en inspireren. In documentaires die mensen dichter bij elkaar brengen. En in documentaires die staan voor verandering omdat ze mensen in beweging brengen. Deloitte en IDFA gaan zich inzetten voor het bij elkaar brengen van documentairefilm en publiek. Daarnaast gaat de Deloitte Impact Foundation het Educatie programma van IDFA ondersteunen in de doorontwikkeling en opschaling van het lesprogramma van IDFA, zodat nog meer kinderen in Nederland toegang krijgen tot de mooiste documentaires.
11-11-2021
Het Rijksmuseum en Dell Technologies hebben elkaar gevonden in hun missie om kunst en geschiedenis bereikbaar te maken voor iedereen. De komende twee jaar werken zij samen aan het verder digitaliseren, opslaan en toegankelijk maken van de Rijksmuseumcollectie. Daarnaast verzorgt Dell Technologies de technologie en faciliteiten voor het databeheer en het nieuwe werken tijdens en na de coronapandemie.
04-11-2021
Op 20 september verscheen een Boekman Extra, helemaal gewijd aan de vraag hoe het publiek zou kunnen ‘opkomen’ voor de pop. Daarna besloten Leve het Geven, de Boekmanstichting en Universiteit Utrecht om een werksessie te organiseren specifiek over pop en over de vraag of mecenaat ook denkbaar is in de popmuziek. Op 12 oktober 2021 spraken verschillende partijen uit de popsector (onder meer POPnl, Popcoalitie, verschillende poppodia, Fonds 21, het ministerie van OCW) over de kansen, uitdagingen en knelpunten van zo’n mecenaat. Een goede stap richting zowel meer zichtbaarheid van het belang van mecenaat als het in gang zetten van een mentaliteitsverandering in de sector. De belangrijkste inzichten van de bijeenkomst. Een verslag van deze sessie.
04-11-2021
TikTok is de officiële partner van de Museumnacht Amsterdam 2021. De Museumnacht Amsterdam vindt plaats in Amsterdam op 6 november op 54 verschillende locaties met naar verwachting 32.000 bezoekers.
03-11-2021
De bedrijfscollectie van AkzoNobel bestaat 25 jaar en daarom is een jubileumtentoonstelling samengesteld in het hoofdkantoor. De Volkskrant sprak met Hester Alberdingk Thijm, directeur van de AkzoNobel Art Foundation en verantwoordelijk voor alle aankopen.
28-10-2021
Netflix is een partnerschap met Beeld en Geluid aangegaan voor het nieuwe Mediamuseum dat medio oktober 2022 opent. Daarvoor stelt Netflix fragmenten beschikbaar uit The Two Popes, Sex Education, The Queen’s Gambit, Over The Moon en La Casa De Papel. De fragmenten zijn te zien in het paviljoen Vertellen waar de bezoeker leert hoe verhalen worden opgebouwd in vaste structuren. Voor de renovatie is het museumgedeelte volledig gestript. Het nieuwe Mediamuseum krijgt vijf paviljoens met de thema’s informeren, verkopen, delen, spelen en vertellen. Een toekomstig bezoek is niet alleen interactief, maar bezoekers krijgen ook hun eigen, gepersonifieerde museumreis aangeboden. Waar het oude museum van Beeld en Geluid zich voornamelijk richtte op de omroephistorie, worden in het nieuwe museum alle media belicht; van televisie en sociale media tot podcasts en games.
28-10-2021
Al vijf jaar is NN de trotse hoofdpartner van het Mauritshuis in Den Haag. Deze succesvolle samenwerking is voor de komende drie jaar verlengd. In 2022 bestaat het Mauritshuis precies 200 jaar als museum, dé gelegenheid om met creatieve concepten en innovaties verder te bouwen aan het aantrekken van een nieuwe en jongere doelgroep. NN ondersteunt volgend jaar ook verschillende Jubileum-projecten. Op het gebied van cultuursponsoring heeft NN een lange geschiedenis, met als doel kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zo investeert NN in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Dit komt tot uiting via de ondersteuning van een uiteenlopend aantal tentoonstellingen en door het aankopen van kunstwerken voor de eigen bedrijfscollectie. Naast hoofdsponsor van het Mauritshuis in Den Haag is NN onder andere ook tentoonstellingspartner van het Kunstmuseum in Den Haag en corporate partner van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.
28-10-2021
De Stichting Nederlandse Boekhandelsprijs heeft in CB een nieuwe partner gevonden voor de sponsoring van de Nederlandse Boekhandelsprijs. De Nederlandse Boekhandelsprijs is in 2014 door boekhandelaar Gerda Aukes van Boekhandel Den Boer te Baarn in het leven geroepen om in navolging van vele andere landen ook in Nederland een grootse erkenning vanuit het boekenvak voor een nog relatief onbekend boek te realiseren.
17-09-2021
In de Volkskrant van 3 augustus 2021 maakt muzikant Jett Rebel duidelijk dat steun van de overheid onmisbaar is, maar steun van muziekliefhebbers nog meer. De band tussen fans en makers is in de popmuziek van oudsher sterk. Maar, zijn muziekliefhebbers bereid hun favoriete bands en muzikanten ook rechtstreeks financieel te ondersteunen? Boekman Extra #26, met als titel Popmuziek en mecenaat, is gewijd aan de vraag hoe het publiek zou kunnen ‘opkomen’ voor de popmuziek. Hoe ziet die steun er dan uit? Wie moeten het geven? En vooral: hoe zetten muzikanten dit op een goede manier in gang?
01-07-2021
Door het organiseren van fysieke en digitale Priceless Experiences voor kaarthouders wil Mastercard zich inzetten als partner van de kunst- en cultuursector om kunst breed toegankelijk te maken. Mastercard wil in de musea 'priceless experiences' aanbieden. Zo is Mastercard naamgevend partner van “Meet the Masters” in het Stedelijk Museum, een nieuwe serie waarbij het bredere publiek kennismaakt met het werk en het leven van invloedrijke kunstenaars als Bruce Nauman, El Anatsui en Remy Jungerman. Andere Priceless Experiences die Mastercard ondersteunt, zijn een spectaculaire tentoonstelling met special tours in Kunsthal Rotterdam, een exclusief, eenmalig ontbijt in Rembrandts keuken in Museum Het Rembrandthuis en een kijkje in het restauratieatelier bij de restauratie van het Zelfportret van Vincent van Gogh in het Kröller-Müller Museum. Naast de organisatie van lokale activiteiten stimuleert Mastercard middels deze samenwerkingen de kunst- en cultuursector om meer digitaal aanbod te ontwikkelen.
09-06-2021
Voor het derde jaar op rij wordt het Centraal Museum Utrecht, waaronder ook het Rietveld Schröderhuis en het nijntje museum valt, financieel ondersteund door MUNT Hypotheken. Met de aanstaande heropening van musea in Nederland een belangrijke bijdrage voor de toekomst van deze drie cultuurhuizen.
20-05-2021
Door Corona zijn de sponsorbestedingen van bedrijven in 2020 ten opzichte van 2019 met € 135 miljoen gedaald naar € 645 miljoen. Daarmee zijn de sponsorgelden terug op het niveau van voor de eeuwwisseling. De grootste klappen vielen bij de kunst en cultuur met een halvering. De zwaarste klappen vielen bij de festival- en evenementenmarkt. Daar is naar verhouding vaker sprake van éénjarige contracten en/of sponsors/suppliers (bier, frisdranken, alcoholhoudende dranken). Sponsorcontracten zijn daarbij gekoppeld aan de verkoop. Sponsoring van muziek- en theaterfestivals is naar bijna nul gegaan. Culturele organisaties lijken wel te kunnen rekenen op coulance van sponsors, ondanks dat de mogelijkheden om het sponsorship te gebruiken beperkt zijn. De gevolgen voor de sport zijn minder groot. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de SponsorMonitor van onderzoeksbureaus Respons en SponsorMaps.
20-05-2021
Eye Filmmuseum & Sony Pro Digital Imaging Benelux gaan samenwerken om de rijke historische beelden en het bijzondere visuele werk van Eye Filmmuseum aan het grote publiek te laten zien. Ian Lopez (Business Development Manager Sony Benelux) : ‘ Kwalitatief goede streaming is door COViD-19 nog nooit zo belangrijk geweest. Onze samenwerking is erop gericht de professionele filmmaker, producent en gebruiker mee te nemen in de wereld van SONY PRO Digital Imaging. Wij willen ook young talent inspireren en verder in contact komen met een nieuwe generatie filmmakers. Wij kijken uit naar een vruchtbare en beeldende samenwerking met Eye!’
29-04-2021
Internationaal advocatenkantoor Allen & Overy is vanaf 1 mei 2021 drie jaar hoofdsponsor van Eye Filmmuseum. Allen & Overy en Eye gaan zich inzetten voor het behoud van het cultureel filmerfgoed, de realisering van spraakmakende tentoonstellingen, onderwijsprogramma's en het bevorderen van talent. Talens en Van Gogh Museum gaan samenwerken en kondigen een collectie schilder- en tekenmaterialen aan als eerbetoon aan Vincent van Gogh. De collectie van creatieve materialen is geïnspireerd op het kleurenpalet van enkele meesterwerken uit het Van Gogh Museum en moet de gebruiker uitnodigen om zijn creativiteit te ontdekken en grenzen te verleggen, zoals Vincent van Gogh dat ook deed
15-04-2021
De coronapandemie heeft er in Nederland voor gezorgd dat de sponsorbestedingen door bedrijven in 2020 zijn gedaald met 17% naar 645 miljoen euro, 135 miljoen minder dan in 2019. Rabobank blijft de grootste sponsor in Nederland, maar doet wel een flinke stap terug. Dat blijkt uit de aanstaande SponsorMonitor die eind april wordt gepubliceerd. Sportsponsoring wordt minder hard geraakt dan muziek- en cultuursponsoring. Bij sport bedraagt de afname met 65 miljoen euro 14%, van 455 naar 390. Ook mediasponsoring blijft relatief gespaard met een teruggang van zo’n 10%. Wel zwaar getroffen zijn de kunst & cultuur en lifestyledomeinen. Kunst & cultuursponsoring bedraagt nog zo’n 50 á 55 miljoen, ongeveer een halvering. Lifestyle sponsoring was al niet groot met 10 miljoen euro en is nu eigenlijk van de kaart geveegd. De sponsoring van de festival- en evenementenmarkt heeft het zwaar omdat daar veelal sprake is van eenjarige contracten en/of endemische sponsors (bier, frisdranken, alcoholhoudende dranken) waarbij sponsorcontracten gekoppeld zijn aan de verkoop op de festivals. Sponsoring van muziekfestivals is nagenoeg naar nul gegaan.
23-03-2021
Op 13 maart was het wereldwijde theaterinitiatief Wit Konijn Rood Konijn een groot succes. Meer dan vijfduizend mensen keken naar Theo Maassen (Eindhoven), Mandela Wee Wee (Tilburg) en Jetse Batelaan (’s-Hertogenbosch), die een voor hen onbekende tekst tot bijzondere online voorstellingen omtoverden. Het Zuidelijk Toneel, Parktheater Eindhoven, Theaters Tilburg en Theater aan de Parade sloegen de handen ineen voor het opvoeren van Wit Konijn Rood Konijn en wilden daarmee ook meteen iets betekenen voor de jonge talenten van PLAN, nadat het platform voor talentontwikkeling vorig jaar een aantal financiële tegenslagen te verduren had. De theaterliefhebbers doneerden zo’n 6000 euro voor PLAN Talentontwikkeling Brabant. Andrea van Wingerden, coördinator van PLAN, wil het geld voor een specifiek project gaan inzetten. “Wat waanzinnig dat zoveel verschillende theaterliefhebbers dit bij elkaar hebben kunnen krijgen. We willen iedereen die heeft gedoneerd ontzettend bedanken!”
18-03-2021
Zeven culturele organisaties die zich landelijk inzetten voor cultuurbehoud, toegankelijkheid van cultuur en monumentenzorg in Nederland ontvangen in totaal een bijdrage van ruim 24,3 miljoen euro van de BankGiro Loterij. Prins Bernhard Cultuurfonds, De Hollandsche Molen, Museum Plus Bus, Vereniging Hendrick de Keyser, Vereniging Rembrandt, BOEi en het BankGiro Loterij Fonds zetten de bijdrage ieder op eigen wijze in voor de culturele sector door heel Nederland. Uit de opbrengst van 2020 verdeelt de BankGiro Loterij verder in totaal een bedrag van bijna 83,5 miljoen euro onder 63 culturele organisaties.
11-03-2021
Rabobank gaat de komende jaren zijn sponsorbeleid aanscherpen. Tegelijkertijd komt er een forse verlaging van de sponsoruitgaven met meer dan 10 miljoen euro. “De sponsorkosten van de Rabobank zijn te hoog en te versnipperd”, zegt Tom van Kuyk, Manager brand experience & partnerships bij Rabobank. Door meer focus te leggen moet de bijdrage van sponsoring aan het merk Rabobank groter worden. Al sinds 2017 heeft de Rabobank sponsoring gericht op het lokale verenigingsleven in sport en cultuur. In het sponsorbeleid van de bank spelen clubs en verenigingen een cruciale rol in de ambitie naar een gezonde en inclusieve samenleving. Dat sponsorbeleid verandert inhoudelijk niet. Rabobank wil de partner zijn van het Nederlands verenigingsleven. De grote landelijke contracten met KNHB, NOC*NSF, Kunstbende en KNSB zet Rabobank in om de coöperatieve identiteit te activeren, zoals bij festivals.
09-03-2021
Het Euregio Jeugdorkest luidt de noodklok. Omdat de provincie Noord-Brabant geen subsidie meer verstrekt, komt het 90-koppig symfonieorkest met getalenteerde jongeren in de problemen. Door het wegvallen van de provinciale subsidie, loopt het orkest structureel 40.000 euro per jaar mis. Om de grootste nood te ledigen is er een doneeractie op gang gekomen. Het Euregio Jeugdorkest (EJO) is thuis in Factorium en huisorkest van Concertzaal Tilburg. Jonge talenten - 90 á 100 leden - uit Noord-Brabant en Vlaanderen spelen samen in het orkest dat in 1985 werd opgericht. ,,De jongste leden spelen mee voor ze naar het conservatorium of de muziekacademie gaan. De oudsten worden opgeleid om in de grotere orkesten te musiceren. Daarmee is het een kweekvijver voor bijvoorbeeld het Metropole Orkest, philharmonie zuidenderland en andere professionele orkesten in binnen- en buitenland.” Vooral de laatste vijftien jaar is EJO uitgegroeid tot een symfonisch orkest met internationale uitstraling.
25-02-2021
Rabobank Amsterdam heeft de samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam met drie jaar verlengd. Dat is alleen niet meer in de positie van hoofdsponsor, maar als partner van het museum. In de hernieuwde samenwerking vanaf 1 januari 2021 ondersteunen de activiteiten van het Stedelijk Museum de maatschappelijke agenda van de Rabobank, zoals op het gebied van kansengelijkheid via onderwijs "om daarmee de voorwaarden te scheppen voor een kansrijke stad en het bevorderen van ondernemerschap in de stad". Daarnaast gaat het Stedelijk de hernieuwde samenwerking aan omdat Rabobank het belangrijk vindt dat het behoud, de ontwikkeling, de kennis alsmede de toegankelijkheid van moderne en hedendaagse kunst en vormgeving in de breedste zin te stimuleren ten behoeve van een groot en divers publiek.
17-12-2020
VolkerWessels en het Rijksmuseum zijn een partnership voor tenminste drie jaar aangaan. VolkerWessels zal naast een jaarlijkse bijdrage ook graag haar expertise inzetten om de huisvesting van het museum te verduurzamen en hiermee bij te dragen aan het behoud en de toegankelijkheid van de collecties.
26-11-2020
Om ouderen een hart onder de riem te steken in deze voor velen eenzame tijd, brengen het KPN Mooiste Contact Fonds, Internationaal Theater Amsterdam (ITA) en Stichting Gouden Dagen het theater naar de ouderen toe. Samen stellen zij de voorstelling De stille kracht, met o.a. Halina Reijn en Gijs Scholten van Aschat in de hoofdrollen, via een stream beschikbaar voor 1500 zorginstellingen voor ouderen in Nederland. De stille kracht is gebaseerd op het boek van Louis Couperus en is geregisseerd door Ivo van Hove. Zowel KPN Mooiste Contact Fonds als Stichting Gouden Dagen zet zich in voor kwetsbare ouderen met als doel eenzaamheid tegen te gaan. Verzorgingstehuizen kunnen zich via Stichting Gouden Dagen aanmelden om de voorstelling in december op een moment naar keuze te bekijken.
11-11-2020
Een onderzoekende houding. Dat willen ASML en Van Gogh Museum bereiken bij kinderen die deelnemen aan het lesprogramma Masterminds & Masterpieces. Op 10 november 2020 werd het programma gepresenteerd. Kinderen spelen met kleur en licht en ondervinden hoe wetenschap en kunst dicht bij elkaar staan. De lessen, waarin leerlingen aan de slag gaan met uv-lampjes en fluorescerende inkt, worden gratis aangeboden op het onderwijsplatform van het Van Gogh Museum. Daarnaast stelt ASML pakketten met lesmateriaal beschikbaar voor een honderdtal scholen in de regio Amsterdam.
09-11-2020
In het jaar dat Kunstbende zijn 30e editie beleeft, hebben Kunstbende en sponsor Rabobank besloten om hun partnership met tien jaar te verlengen. Kunstbende en Rabobank willen de komende jaren het creatieve aanbod voor jongeren versterken en vernieuwen op plekken waar nog weinig gebeurt. Zo worden nog meer jongeren gestimuleerd hun passie te ontdekken en eruit te halen wie erin zit. In de online én offline community KLUB Kunstbende brengt Kunstbende deze jongeren samen. De jongeren die aan Kunstbende meedoen, vormen een grote kweekvijver voor het talent in Nederland. Om deze kweekvijver te verbreden, gaat de komende jaren speciale aandacht uit naar het vergroten van de instroom van 13-jarigen bij de KLUB. Ook wordt er nog meer ruimte gecreëerd voor de ontmoeting tussen jonge en gevestigde makers uit de creatieve en culturele industrie, als ook tussen jonge makers onderling. Hiermee bouwen Kunstbende en Rabobank samen aan het grootste creatieve platform voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar.
17-09-2020
In Nederland ontvangen op dit moment vier culturele instellingen financiële steun van de fossiele industrie. Dat zijn het Drents Museum (NAM), Groninger Museum (Gasunie en GasTerra), NEMO (Shell) en Rijksmuseum Boerhaave (Shell). Het lijstje was eerst langer. Onder andere het Tropenmuseum, het Mauritshuis en het Concertgebouw en Van Goghmuseum hebben in de afgelopen twee jaar hun sponsordeals – soms stilletjes, soms publiekelijk – stopgezet. Zoë Dankert sprak met Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, Harry Tupan, directeur van het Drents Museum, en Daniela Paes Leão en Teresa Borasino, vertegenwoordigers van Fossil Free Culture NL, een collectief van kunstenaars en activisten, die strijden tegen sponsordeals tussen de fossiele industrie en culturele instellingen. Waarom heeft de fossiele industrie interesse in de cultuurwereld?
16-09-2020
Shell is gestopt als sponsor van het Concertgebouw. Het oliebedrijf benadrukt dat het alleen lid was van de businessclub. Een woordvoerder geeft aan dat Shell zelf een streep heeft gehaald door het lidmaatschap. Begin dit jaar zijn alle ‘sociale en culturele partnerschappen’ nog eens tegen het licht gehouden. “Het Concertgebouw paste daar niet meer in.” Het bedrijf kiest ervoor om zich te associëren met wetenschap, techniekonderwijs en duurzame ondernemers. Ook het Concertgebouw stelt dat het een eenzijdig besluit is van Shell. Directeur Simon Reinink erkent wel dat het in deze tijd vervelend is om een sponsor te verliezen. “Maar sponsoren heroverwegen bij voortduring hun sponsorbeleid.” Het vertrek staat los van de acties van de klimaatactivisten die afgelopen najaar protesteerden tegen de sponsorrelatie met het Concertgebouw.
10-09-2020
De culturele sector is zich de laatste tijd steeds meer bewust van haar maatschappelijke verplichtingen, zoals inclusiviteit en fair practice. Maar worden deze doelen niet ondermijnd door geld te accepteren van bedrijven als Shell? Harriët Bergman sprak met Teresa Borasino, Daniela Paes Leão en andere vrouwen van het geëngageerde kunstenaarscollectief 'Fossil Free Culture NL' over artwashing, politieke kunst en feminisme in tijden van klimaatontwrichting.
01-07-2020
AkzoNobel en het Kröller-Müller Museum hebben hun al jarenlang bestaande relatie vastgelegd in een officiële samenwerking. Naast kennis en coatings voor de restauratie van het bekende en tot de verbeelding sprekende kunstwerk Jardin d’émail zorgt het verfbedrijf de komende jaren voor muurverf voor de tentoonstellingszalen van het museum.