Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Op deze pagina kun je meer informatie lezen over de verschillende workshops. Op de dag zelf kun je kiezen voor de workshop van jouw keuze. Vol = vol. 

Let op: sommige workshops worden maar één keer aangeboden (alleen in de ochtend of middag). Dit staat hieronder vermeld. 

Workshop thematisch en procesgericht werken in co-creatie – Karin Kotte

Doelgroep: cultuuraanbieders
Locatie: B8

Een school vraagt jou als kunstvakdocent een project te ontwikkelen rondom een specifiek thema. Leuk! Maar ook een uitdaging. Want hoe vervlecht je jouw workshop met de onderwijsinhoud van de school, zónder in te leveren op je eigen passie en expertise? Hoe kom je samen tot procesgericht geïntegreerd onderwijs, waarbij zowel leerkracht als vakdocent een rol spelen in het proces? In deze presentatie bespreken we jullie ervaringen en oplossingen en geeft Karin tips om beide partijen effectief en helder samen te laten werken zodat iedereen in zijn eigen kracht blijft. 

Workshop Bouwstenen – Wolf Brinkman

Doelgroep: cultuuraanbieders, onderwijs en intermediairs
Locatie: 2.25

Ga aan de slag met Cultuurbouwstenen: een tool om zelf lessen te ontwerpen. Werken met Cultuurbouwstenen is vakoverstijgend, procesgericht, helpt om buiten de gebaande paden te raken en maakt gebruik van dat waar je zelf warm van wordt. Hoe dat werkt gaan we ervaren aan de hand van het thema van de kinderboekenweek ‘Bij mij Thuis’. 

Sessie Cultuureducatie en de basisvaardigheden – Ronald Kox & Dansverbinderij

Doelgroep: intermediairs, onderwijs en cultuuraanbieders
Locatie: balletzaal

In het nieuwe curriculum zullen alle leergebieden (ook) doelen moeten formuleren die bijdragen aan de basisvaardigheden taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap. Hoe gaan we om met deze ontwikkelingen? Hoe kunnen we hiervan een kans maken? Vanuit een good practice van De Dansverbinderij gaan we hierover met elkaar in gesprek. Het gesprek wordt geleid door Ronald Kox van het LKCA. 

Workshop werken met & in speciaal onderwijs - Luydgarde Rijnen (alleen in de ochtend)

Doelgroep: onderwijs, intermediairs en cultuuraanbieders
Locatie: theaterzaal

Nieuwe Veste, lokale/regionale aanbieders en het Speciaal Onderwijs (SO) van Breda startten samen een zoektocht om Speciaal Onderwijs op de kaart te zetten. Tijdens deze sessie word je deelgenoot van hun ervaringen. Over dialoog, verwachtingen, identiteit en rol/takenverdeling. Aan de hand van de ontstane gouden driehoek geven we antwoord op de vraag: Waar staan we nu in onze poging om het SO een gezicht te geven en kansen te bieden om te participeren in het culturele aanbod.

Bouwen aan je eigen verhaal – Judith Vinkenvleugel 

Doelgroep: cultuuraanbieders
Locatie: B3

Een goed verhaal raakt hoofd én hart! Tijdens deze workshop bouw je letterlijk jouw eigen verhaal. Vanuit je hart. Wie ben jij in je werk? Waar sta jij voor? En hoe breng je dat over? Deze workshop staat bol van het doen. We gaan aan de slag met LEGO® SERIOUS PLAY®, een innovatieve, experimentele methode die gebruik maakt van creativiteit, verbeeldingskracht en storytelling.

In gesprek met het onderwijs – Bram Relouw (alleen in de middag)

Doelgroep: cultuuraanbieders
Locatie: B9

Hoe zorg je dat jij jouw kunst de kunst laat als je aan de slag gaat in het onderwijs? Hoe zorg je ervoor dat je niet meegaat in de waan van de school, wegwerken van achterstanden of het inzetten van cultuur als oplossing voor lerarentekorten? En hoe stem je de verwachtingen hierover helder af? In deze workshop krijg je een korte preview van coachende gesprekstechnieken die je kunt toepassen in jouw gesprekken met scholen. 

Leren van of over kunst? Visual Thinking Strategies, Visible Thinking en Art Based Learning in een notendop - Robin Brugman (alleen in de ochtend)

Doelgroep: intermediairs, cultuuraanbieders en onderwijs
Locatie: B5

Er zijn verschillende vormen van kunstbeschouwing, waarbij een drietal het veld domineren: Visual Thinking Strategies, Visible Thinking en Art Based Learning. Wat houden deze verschillende strategieën in? En waarin verschillen ze van elkaar? In deze workshop biedt Robin een korte kennismaking aan met deze strategieën en wordt er - met elkaar - duiding gegeven aan de overeenkomsten en verschillen. 

Inclusief cultuuronderwijs – Halima Özen

Doelgroep: intermediairs, onderwijs en cultuuraanbieders
Locatie: 2.29

Diversiteit en inclusie zijn termen die we steeds vaker horen. Maar wat betekenen deze woorden nu eigenlijk echt? Op welke manier raakt dit ons allemaal? Tijdens deze workshop gaan we hier samen invulling aangeven. Bewustwording en inzicht staan hierbij centraal. 

Workshop Zieke Docenten – Georgios Lazakis

Doelgroep: intermediairs en onderwijs
Locatie: 2.27

Zieke Docenten wil structureel breder onderwijs voor alle kinderen in Nederland als toevoeging op het reguliere curriculum. Georgios Lazakis, mede-oprichter van Zieke Docenten, vertelt vanuit zijn eigen levensverhaal over de kracht van rolmodellen en hoe Zieke Docenten vanuit skill based learning jonge talenten buiten de structuren van het reguliere onderwijs opleidt. 

Workshop Project Wunderkammer 

Doelgroep: intermediairs en onderwijs
Locatie: B6 en B7

Wunderkammer – een kunst- en rariteitenkabinet dat tot de verbeelding spreekt. Vanuit Cultuurplaats Gilze en Rijen werd de fantasie geprikkeld: wat kun je met zo’n kabinet losmaken bij leerlingen? In dit bijzondere erfgoedproject staat eens niet het erfgoed in de omgeving van de leerling of het erfgoed van ons allemaal centraal, maar juist het persoonlijke erfgoed van de leerling. Wat vinden zij belangrijk, welk verhaal of welke herinnering willen ze delen en welke materiele sporen dragen die herinneringen en verhalen? Nancy Swaanen, Danielle Deleij en Dieuwertje de Nigtere nemen je mee in het proces van de ontwikkeling van dit project en laten je een aantal werkvormen ervaren. Een project waarbij de kunst bij de kunst is gebleven, of in dit geval bij het erfgoed. 

Drie culturele codes - Luc Begas (alleen in de ochtend)

Doelgroep: intermediairs en cultuuraanbieders
Locatie: B9

Waarom de drie codes?

De drie codes in de culturele sector worden steeds belangrijker. We hebben het dan over de Fair Practice Code, de Code Diversiteit en Inclusie en de Governance Code Cultuur. Drie codes die door de cultuursector zelf zijn opgesteld. Met inbreng van die codes kunnen we de waarde en het belang van de cultuursector beter voor het voetlicht brengen. Om kunstenaars naar waarde te betalen, cultuur niet als kostenpost te zien, maar als waardevolle investering en zo veel mogelijk divers publiek met cultuur aan te spreken. Dit is een traject van de lange adem. We zijn pas net begonnen. Nu is het zaak om zo veel mogelijk mensen hierin mee te nemen. Niet alleen de makers en de culturele instellingen zelf, maar ook het publiek, de politiek en andere partijen die hierbij een rol spelen.

Wat gaan we doen?

In deze sessie gaan we de drie codes kort bespreken, maar gaan we ook met elkaar in gesprek wat er nodig is om de codes te laten landen, waar uitdagingen zitten, maar zeker ook de kansen. Wil je meer weten over de codes of heb je zelf waardevolle inzichten, dan ben je meer dan welkom om mee te praten. En te zien hoe je als maker of instelling zelf je steentje kunt bijdragen om de cultuursector toekomstbestendig(er) te maken.