Masterclass kunst & technologie voor het voortgezet onderwijs

Wil jij samen met je leerlingen nieuwe ervaringen meemaken en uitdagende kunst laten ontstaan? Ontdek in deze online masterclass hoe kunstenaars en technologische ontwikkelingen jou hiermee kunnen helpen. 

Foto: Boudewijn Bollmann

STRP en Kunstloc Brabant organiseren op 22 april een masterclass met inspirerende en actuele mediakunst. We geven onderwijsexperts het woord en stellen je in staat om te onderzoeken op welke manier het hoe, wat en waarom van kunst & technologie bij jou en jouw school past. 

Na de Masterclass doe je nog meer inspiratie op rondom kunst & technologie met het STRP Scenario programma Radical Happiness: Moments of Collective Joy. Het ticket van de masterclass geeft je toegang tot STRP Scenario. Sprekers zoals activiste Lynne Segal, multidisciplinair kunstenaar Liam Young en audiovisueel kunstenaar Boris Acket (en meer) inspireren je met een divers programma van 19:00 tot 22:00 met kunst, technologie en dialoog. 

Programma

15:30 - 17:30 uur | Collision - De mediakunstenaar bij jou op school 

  • Shirley Hendrikse (STRP) en Marlijn Gelsing (Kunstloc Brabant) vertellen over de mogelijkheden van het Collision traject waarin je kunst & technologie een plek geeft in jouw onderwijs. Collision is hét programma dat het experiment aangaat om kunst, technologie en onderwijs samen te brengen. 
     
  • Klasien van de Zandschulp - kunstenaar aan het woord 
    Kunstenaar Klasien van de Zandschulp ontwikkelt op dit moment een innovatieve online tour voor het STRP Festival 2021 begin juni. Terwijl deze tour nog in ontwikkeling is, krijg jij tijdens deze masterclass al een exclusieve inkijk en vertelt Klasien over haar andere werk. Als interactief ontwerper en creative director van studio affect lab, onderzoekt ze de intieme relatie tussen technologie en maatschappij.
     
  • Emiel Heijnen en Melissa Bremmer -  Artssciences onderwijs 
    De samensmelting van kunst, wetenschap en technologie vormen een opkomend genre binnen de kunst. Samen met wetenschappers ontwikkelen kunstenaars bijvoorbeeld architectuur op basis van spinnenwebben, een interactieve jurk of een bos waarin stoelen groeien. Ook op scholen is er behoefte aan vakoverstijgend onderwijs waarin 'kunst en exact’ of ‘denken en maken' samenkomen.

    Emiel Heijnen en Melissa Bremmer (Lectoraat Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) betogen wat de meerwaarde is van vakoverstijgend ‘artssciences’-onderwijs. Aan de hand van actuele voorbeelden en onderzoek bespreken zij hoe artssciences-onderwijs het (kunst)onderwijs kan vernieuwen, aantrekkelijker en relevanter kan maken voor leerlingen, jongeren…. en docenten.
     
  • Jij! - breakout opdracht 
    Jij en de andere deelnemende kunstvakdocenten gaan met elkaar in breakout rooms in gesprek over hoe kunst & technologie kan landen in jouw onderwijs. STRP en Kunstloc Brabant geven je handvatten om helder te krijgen waar je naartoe wilt werken en welke stappen je daarvoor kunt ondernemen. 

17:30 - 19:00 uur | Pauze
 

19:00 - 22:00 uur | STRP Scenario

 

Meld je aan