Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Marlijn Gelsing

Adviseur kunst & technologie | crossover creativity

013 750 84 00

Kunst en technologie

Horen de wetenschap en nieuwe technologieën in de kunst thuis?

Dat is voor mij zo’n zelfde vraag als of het hoofd met het hart verbonden is?

Dit lijkt op het eerste gezicht een contrast. Vragen zoals deze inspireren mij om de wereld om mij heen constant te bevragen. En om op een kritische manier naar de maatschappij te kijken.

Ik zoek het spanningsveld op daar waar kunst en technologie elkaar ontmoeten, om te onderzoeken op welke manier technologie de menselijke creativiteit kan versterken of zelfs verheffen.

Maar ook om te ervaren welke rol kunst kan spelen in het geven van betekenis aan een steeds complexere wereld en deze in beweging te zetten.

 

Ik werk met focus op

de digitale transformatie

de rol van technologie in onze maatschappij

(als adviseur en HKU master student Crossover Creativity) social design en maatschappelijke vraagstukken met name duurzaamheid en digitalisering.

STEAM en transdisciplinair verbinden

wat ik je wil laten weten

Kunst en Klimaat

Klimaatvraagstukken vragen om een gezamenlijke aanpak waarbij kunstenaars en creativiteit niet mogen ontbreken. Maar hóe pak je dat aan?

22 september 2023
Kunst en Klimaat

Wat is STEAM onderwijs?

Wetenschap, techniek en kunst komen in STEAM onderwijs bij elkaar. Door kunst vakoverstijgend in te zetten wordt het draagvlak voor cultuureducatie vergroot.

26 mei 2023
Wat is STEAM onderwijs?

Stemming: Digitale technologie en cultuur

Artificial intelligence (AI) is nu beschikbaar en bereikbaar voor iedereen. Wat betekent dit voor makers en onze samenleving?

13 april 2023
Stemming: Digitale technologie en cultuur

Tips voor het vormgeven van een leergemeenschap

Hoe geef je leren vorm binnen een netwerk?

11 april 2022
Tips voor het vormgeven van een leergemeenschap

Collision

Traject waarin een kunstenaar wordt begeleid om haar talent in te zetten voor de ontwikkeling van een voortgezet onderwijsproject op het gebied van kunst en technologie.

28 december 2021
Collision

Stemming: De game-industrie in Nederland

Hoe ziet de game-industrie in Nederland eruit? En welke cross-overs met kunstdisciplines zijn er? Ton van der Linden zoekt het uit in zijn Stemming.

4 november 2021
Stemming: De game-industrie in Nederland

Open Call Collision

Kunstenaars met expertise technologie gezocht die jongeren wijzer willen maken.

16 augustus 2021
Open Call Collision

Call | Kunstvakdocenten gezocht voor ontwerponderzoek STEAM-onderwijs

Nieuwsgierig naar waar kunst en bèta elkaar ontmoeten en versterken? En hoe deze vakken aan elkaar verbonden kunnen worden?

20 juli 2021
Call | Kunstvakdocenten gezocht voor ontwerponderzoek STEAM-onderwijs

Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Tijdens het NICE overleg informeren we lokale intermediairs over actuele ontwikkelingen rondom cultuureducatie.

6 mei 2021
Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

De waarde van cultuureducatie zichtbaar in Het Cultureel Zelfportret

De culturele groei van leerlingen zichtbaar maken voor de leerling zelf en voor de leraar.

7 april 2021
De waarde van cultuureducatie zichtbaar in Het Cultureel Zelfportret

Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Het Netwerk Filmeducatie heeft een nieuwe visie gepubliceerd, en een doorlopende leerlijn filmeducatie voor primair en voortgezet onderwijs.

29 september 2020
Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Adviseur Marlijn Gelsing blogt over het doorvertalen van de meerwaarde van de professionele kunstwereld naar het onderwijs.

8 juni 2020
Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Hoe zet je kunst & technologie in voor betekenisvol cultuuronderwijs? Ontdek de doorlopende leerlijn kunst & technologie.

23 november 2019
Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Dit schooljaar is basisschool Torenschouw in Oosterhout gestart met Het Cultureel Zelfportret. Daarmee is het de eerste basisschool in Brabant die – vanuit de eigen ambitie – gekozen heeft om te werken met dit online volg- en ontwikkelinstrument.

5 november 2019
Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Het onderwijs is volop in beweging: de roep om vernieuwing klinkt vandaag de dag misschien wel harder dan voorheen. Maar hoe kunnen we nu écht iets veranderen?

4 november 2019
Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Regioprofiel Cultuur BrabantStad

Makers, gemeenten en provincie slaan de handen ineen om de topregio die we op cultureel gebied zijn, te verstevigen en uit te breiden.

14 oktober 2019
Regioprofiel Cultuur BrabantStad

De Creatieve Code

Een leerlijn creatief programmeren voor bovenbouw primair en onderbouw voortgezet onderwijs, gemaakt voor en door kunstenaars.

17 januari 2017
De Creatieve Code