Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Ontmoeting tussen intermediairs Brabantbreed

Het festivalseizoen staat voor de deur! Na een lange, donkere winter vol videobellen en online webinars kunnen we weer naar buiten en elkaar fysiek ontmoeten. Daarom organiseren we op dinsdagochtend 12 april in de LocHal het NICE-café in festival stijl. Een moment van onmoeting tussen Brabantse intermediairs cultuureducatie. Tijdens drie tijdsblokken kun je kiezen uit vier verschillende workshops. Deze staan in het teken van ‘de lijn van de leerling’ en passen bij één van de vier fases van De Cultuur Loper: verkennen, experimenteren, verdiepen en borgen.

Programma

09.30 – 10.00 uur | Inloop

10.00 – 10.15 uur | Plenaire aftrap

10.15 – 11.00 uur | Blok 1 (vier keuzeworkshops)

11.15 – 12.00 uur | Blok 2 (vier keuzeworkshops)

12.15 – 13.00 uur | Blok 3 (vier keuzeworkshops)

13.00 uur | Vega lunch

 

Aansluitend aan dit programma vindt in de LocHal de presentatie plaats van de tentoonstellingen die zijn ontwikkeld bij het traject (Je) Kunst in school.

Keuzeworkshops

Tijdens het NICE-café kun je verschillende workshops volgen. Het is niet nodig om je hiervoor aan te melden. Het is wel fijn om je vooraf in te lezen, zodat je weet welke workshop je wilt gaan volgen. 

Verkennen

(Je) Kunst in school 

Voor scholen ver weg van de grotere Brabantse musea is (Je) Kunst in school een oplossing als je leerlingen wilt laten kennismaken met originele en kwalitatief goede kunst. Vanzelfsprekend voorzien van op maat gemaakte educatie. In deze keuzeworkshop nemen Herman Kuypers en Franny Meijer je mee in dit traject en kun je polsen of het ook iets voor jouw gemeente is.

Dankzij het traject (Je) Kunst in school toeren er inmiddels vier tentoonstellingen langs scholen in Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout. Voor deze gelegenheid zijn de tentoonstellingen in volle glorie te aanschouwen in de LocHal. Ook worden er twee literatuurprojecten, onder impuls van Theek 5, getoond. 

Kunstimpuls – Peerke Malschaert

Luister in een zelfgebouwd kamp naar intieme verhalen. Deze kunstbeleving neemt je mee naar een universum van voelen, schuilen en zacht zijn. In een cocon sta je stil bij alles wat zich afspeelt onder de huid, terwijl de wereld boven je doorraast.

Peerke Malschaert ontwikkelt kunstprojecten waarin het ontmoeten van de ander en het ruimte maken voor elkaars perspectieven centraal staat. Met deze installaties maakt ze voelbaar wat kunst kan doen en houdt ze (jonge) mensen een spiegel voor. 

Experimenteren

Dialoogsessies

“Reflectie voor – tussen en na de activiteit maakt dat het educatie wordt. Anders blijft het een kunstzinnige activiteit of aan kunst en cultuur doen.” – Monique Fischer, trainer DCL

In deze sessie ga je 1-op-1 in gesprek met co-teachers/trainers en andere intermediairs om vanuit je eigen rol en werkpraktijk te beschrijven wat je doet om de ontwikkeling van de leerling te stimuleren en inzichtelijk te maken. In gesprek denk je na over hoe jullie samen (kunnen) zorgen dat de school daar duurzaam mee verder kan en hoe dat mogelijk een opmaat naar borging oplevert, zoals een cultureel portfolio. Hoe maak je de ontwikkeling concreet en zichtbaar? Wat laat je achter op de school? Aanwezig o.a.: Jillis Verbeek (trainer DCL), Yfje van der Pas (co-teacher theater), Marijke Liefting (co-teacher beeldend).

Verdiepen

De Creatieve Code

Hoe integreer je kunst en cultuur in het curriculum op een manier dat het de ambities van je school reflecteert? De Creatieve Code werkt veel samen met scholen om vanuit gedeelde waardes een programma te ontwikkelen dat hieraan bijdraagt. In deze korte sessie maak je kennis met de gloednieuwe workshop/experience/spel OURSPACE, ontwikkeld door dansplatform WhyNot in samenwerking met het Merewade College. Samen verkennen we hoe deze kunstinterventie, die kritisch reflecteert op ons gedrag op social media platforms, ons iets kan vertellen over de manier van werken in kunst en cultuuronderwijs op school. Aan de hand van praktische voorbeelden uit De Creatieve Code illustreert Harm Hofmans (hoofd educatie MU) hoe je in samenwerking kan komen tot nieuwe ideeën en programma’s.

Borgen

4x4 – reflecteren met leerlingen en leraren

4x4 is een pakket met een Vragenkaart, Inspiratiekaarten en een Competentiekaart op A4 formaat voor leraren PO. In deze keuzeworkshop nemen Esther Leenders en Ingrid Ruijgh je mee in de werkwijze van de Vragenkaart met daarop 4x4 vragen. Deze kaart is een reflectiemiddel vóór, tijdens of ná een culturele activiteit. Leraren én leerlingen beantwoorden de vragen en kunnen conclusies meenemen naar een volgende activiteit. Door dit te herhalen verdiepen ze een activiteit en zetten ze een stap richting het borgen van hun eigen culturele ontwikkeling. De Inspiratiekaarten en de Competentiekaart zijn hierin ondersteunend.

Aanmelden

Meer weten over het NICE–café?

Neem contact met mij op.