
Het gespreksinstrument is bestemd voor aanbieders van cultuur aan het onderwijs. Het instrument kan worden ingezet bij het voeren van klantgerichte en co-creatieve gesprekken over cultuureducatie met scholen. De indeling in 6 overzichtelijke fases zorgt ervoor dat het gesprek effectief en professioneel verloopt.
Checklist gespreksinstrument voor cultuuraanbieders
FASE 1 Contracteren
- Hoeveel tijd hebben we beschikbaar voordit gesprek?
- Wat moet er in elk geval aan de orde komen? / Waar ik het graag over wil hebben, is...
- Wanneer is dit een zinvol gesprek wat jou/jullie betreft? / Het is voor mij een zinvol gesprek als...
- Wat verwacht je/verwachten jullie in dit gesprek van mij?
FASE 2 Focus aanbrengen
- Welke vraag/wens heeft de school precies? Wat is de relatie met het huidige cultureleprogramma van de school?
- Wat is de context waarin het project wordt geplaatst?
- Als er sprake is van een doorlopende leerlijn: hoe verhoudt dit project zich daartoe?
FASE 3 In perspectief zetten
Als dit project geweldig succesvol zou uitpakken...
- welk doel is er dan bereikt;
- hoe draagt dat bij aan de algehele ambitie qua cultuur op school;
- waar hebben de leerlingen dan aan gewerkt (competenties);
- wat hebben de leerlingen dan ervaren/beleefd;
- welke aanknopingspunten zijn er dan met het overige onderwijsaanbod van de school (thematisch, vakoverstijgend, vakinhoudelijk)?
FASE 4 Ideeën genereren/co-creatie
Als we nog even uitgaan van de ideale situatie, welke ideeën zijn er dan allemaal te bedenken om dit project invulling te geven?
- Als er voldoende geld zou zijn, dan...
- Als er voldoende middelen zouden zijn, dan...
- Als er voldoende tijd zou zijn, dan...
- Als er voldoende ervaring/expertise zou zijn, dan...
FASE 5 Inventarisatie van mogelijkheden en middelen
- Wat heeft de school al in huis om de ideeën uit fase 4 te realiseren?
- Wat zou de aanbieder kunnen inof meebrengen nu ze weten wat de school het liefst zou willen?
- Welke andere bronnen, oplossingen zijn er nog denkbaar?
FASE 6 Concretiseren
Nu we weten wat de wensen, de mogelijkheden en de beperkingen zijn, welke keus/keuzes wil de school dan maken?
- Hoe gaat het project er concreet uitzien?
- Wat vraagt dit van de school?
- Wat vraagt dit (indien van toepassing) van de leerkracht?
- Wat vraagt dit (indien van toepassing) van de kunstvakdocent?
- Wat vraagt dit van de aanbieder?
- Wat spreken we concreet af ten aanzien van verdeling verantwoordelijkheden, financiën, planning, evaluatie, enzovoort.
Meer weten over co-creatie?
Neem contact met mij op.