Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Monique Koolen

Adviseur Cultuureducatie & Professionalisering

013 464 82 61

Ik ben steeds nieuwsgierig naar wie én wat ik aantref. Iedere zondagochtend pak ik de fiets. Afhankelijk van aan welke kant van de weg de zon staat en hoe de wind waait, bepaal ik mijn route. En laat ik mij verrassen door het avontuur dat ik onderweg in het landschap tegenkom. Zo fiets ik over de dijken, door het bos en het rivierenland dat Brabant rijk is.

‘Ontwikkeling ontstaat uit het verlangen het anders te willen doen’  

Als adviseur bij Kunstloc doe ik niet anders. Ik ben nieuwsgierig naar hoe wij in Brabant met elkaar het kunst en cultuurlandschap vormgeven. En ont-dekken wat we daarin met elkaar tot ontwikkeling brengen. Wat jij daar zelf of jouw organisatie in wilt en kunt betekenen. En hoe ik daaraan kan bijdragen.

Voor het geval ik verdwaal op de fiets, heb ik altijd een routekaart in mijn achterzak. Als adviseur heb ik die ook. De routekaart geeft richting aan co-creatieve processen. Het helpt me daar zicht op te krijgen en dat verder te onderbouwen. Dat vraagt allereerst een open communicatie, van mij en de mensen waarmee ik mee werk. Door elkaar te verstaan kunnen prachtige initiatieven worden ontwikkelt. In samenspraak vinden we daarvoor de juiste route. 

waar ik je meer over wil vertellen

37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

37 scholen voor het speciaal basisonderwijs in Brabant kregen gratis muziekinstrumenten.

5 maart 2024
37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

Alle stemmen hoorbaar maken in jouw klas

Hoe bereik je kansengelijkheid in de klas? Aan de slag met het lespakket: "Thuis op School'.

24 oktober 2023
Alle stemmen hoorbaar maken in jouw klas

Inspiratie: “Thuis” in de kunst

Een overzicht van kunstenaars en makers die het concept “thuis” onderzoeken en op hun eigen artistieke wijze vorm geven aan hun onderzoek

5 september 2023
Inspiratie: “Thuis” in de kunst

Lespakket 'Thuis op School'

Kansengelijkheid is een groot containerbegrip, waarover wij vaak de vraag krijgen: Wat zijn concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan?

4 september 2023
Lespakket 'Thuis op School'

Naar meer kansengelijkheid in de klas

Voelen leerlingen zich thuis op school en in de klas? Wat kun jij als intermediair, kunstvakdocent of leraar doen om dit thuisgevoel te vergroten?

4 september 2023
Naar meer kansengelijkheid in de klas

Monitor Cultuureducatie 2022

Een onderzoek onder aanbieders, intermediairs en scholen over de voortgang binnen de CmK3-regeling

1 mei 2023
Monitor Cultuureducatie 2022

Gehoor vinden bij een doof publiek

Voor doven en slechthorenden zijn er steeds meer initiatieven die (podium)kunsten toegankelijk maken. Vooral bij dans is er nog een wereld te winnen.

28 maart 2023
Gehoor vinden bij een doof publiek

Trainersnetwerk

Het trainersnetwerk is een groep trainers, co-teachers en vakdocenten die met elkaar en met Kunstloc Brabant kennis en ervaringen uitwisselen om cultuureducatie in Brabant te borgen.

6 februari 2023
Trainersnetwerk

Cultuureducatie met Kwaliteit 3 | Impact door samenwerking

Wat is de opbrengst na twee jaar samenwerking op de thema’s professionalisering, curriculumvernieuwing en kansengelijkheid?

17 oktober 2022
Cultuureducatie met Kwaliteit 3 | Impact door samenwerking

Uitkomsten behoefteonderzoek cultuuronderwijs VO

Wat zijn de wensen en waar valt er nog winst te behalen?

15 april 2022
Uitkomsten behoefteonderzoek cultuuronderwijs VO

Dialoogtafel Kansengelijkheid

De dialoogtafel is ontwikkeld om met elkaar het gesprek aan te blijven gaan over kansenongelijkheid.

15 april 2022
Dialoogtafel Kansengelijkheid

Cultuureducatie en persoonsvorming

Onderzoeksruimte voor kunstvakdocenten, trainers, co-teachers educatoren en cultuurcoordinatoren uit het onderwijs om de verbinding tussen persoonsvorming en de waarden van cultuureducatie te onderzoeken.

8 maart 2022
Cultuureducatie en persoonsvorming

Kunst als manier van leren

Een traject voor kunstvakdocenten en leraren om kunst te zien als bron en strategie voor hoe kinderen leren.

1 februari 2022
Kunst als manier van leren

Kansengelijkheid en CmK

Het is ons streven om cultuureducatie toegankelijk te maken voor iedereen en te zorgen dat er zowel herkenning als verrassing in het aanbod zit,zodat ieder kind zich gezien voelt en zijn blik kan verbreden.

13 december 2021
Kansengelijkheid en CmK

Cultuureducatie en kansengelijkheid

Welke rol kan kunst spelen in het verkleinen van de kansenongelijkheid? En wat kan cultuureducatie daarin betekenen?

9 december 2021
Cultuureducatie en kansengelijkheid

Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Unieke samenwerking binnen Brabant stelt ons in staat de kwaliteit van cultuureducatie in gezamenlijkheid verder te verbeteren en de positie ervan binnen het onderwijs te versterken.

10 november 2021
Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Tijdens het NICE overleg informeren we lokale intermediairs over actuele ontwikkelingen rondom cultuureducatie.

6 mei 2021
Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

20 inspirerende aanvragen om cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs te professionaliseren.

29 april 2021
Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

Persoonsvorming als aanleiding voor betekenisvolle cultuureducatie.

13 november 2020
Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

CLICK.

In aanraking komen met verschillende vormen van kunst, cultuur en erfgoed is onmisbaar in de creativiteit en verbeeldingskracht van kinderen. Maar hoe zorg je er als bevlogen leerkracht of kunstvakdocent voor dat het écht betekenis krijgt voor de kinderen in onze provincie?

10 maart 2020
CLICK.

Gesprekstechnieken voor cultuuraanbieders

Het gespreksinstrument is bestemd voor aanbieders van cultuur aan het onderwijs. Het instrument kan worden ingezet bij het voeren van klantgerichte en co-creatieve gesprekken over cultuureducatie met scholen.

14 februari 2020
Gesprekstechnieken voor cultuuraanbieders

(Dit is geen) toolbox co-creatie

Co-creatie is de ultieme vorm van klantparticipatie. Klantparticipatie verandert van de klant een aantal opties geven, via het samen ontwikkelen met de klant, tot het faciliteren van de klant om samen/zelf te ontwikkelen.

14 februari 2020
(Dit is geen) toolbox co-creatie

Het Fundament - grondslag van De Cultuur Loper

De drie peilers van De Cultuur Loper zijn een filosofie, een coachende houding en een traject. In Het Fundament worden deze drie peilers nader uitgediept.

4 december 2019
Het Fundament - grondslag van De Cultuur Loper

Het Cultureel Zelfportret

Wie is dit kind, wat kan deze leerling en hoe groeit het kind? In Het Cultureel Zelfportret, een digitaal portfolio voor de leerling, is de culturele ontwikkeling van leerlingen te volgen en beoordelen.

21 november 2019
Het Cultureel Zelfportret

'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

Hoe krijg je een docent zo ver dat hij verder kijkt dan alleen zijn eigen vak? Deze en andere vragen kwamen aan bod tijdens de De Cultuur Loper-bijeenkomst voor het voortgezet onderwijs.

11 april 2017
'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

Scholing PO en VO

Wil jij als leraar, ICC-er, intermediair of cultuuraanbieder de kwaliteit van cultuureducatie verbeteren? Maak dan gebruik van ons professionaliseringsaanbod.

2 december 2016
Scholing PO en VO

De Cultuur Loper

De Cultuur Loper is een meerjarig programma – bestaande uit coaching, scholing en een online instrument – waarmee scholen de kwaliteit van de eigen cultuureducatie kunnen verbeteren.

21 november 2016
De Cultuur Loper