Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

"Als muziek niet bestond, zou het leven maar saai zijn", vertelt Willemijn leerling van Basisschool de Borne. Willemijn zit in groep 4. Samen met twee klasgenoten brengt zij een bezoek aan de voorstelling ‘Cellostorm’ van Oorkaan en Cello8ctet en vlogt daarover. Wat houdt Willemijn bezig? Hoe kijkt ze? Wat neemt ze mee?

Het zien, horen, voelen van kunst en daar voor jezelf betekenis aan kunnen geven: dat is wat we elke kind toewensen. Maar hoe doe je dat? Welke vragen stel je als leerkracht? En, hoe kun je dat in beeld brengen?

Met de eerste editie van De Cultuurreporters onderzoeken we, samen met kinderen van Basisschool de Borne in Tilburg, hoe je dat kunt doen. Wat is de waarde van kunst voor kinderen? Hoe kunnen kinderen, ten opzichte van zichzelf en van een ander, reflecteren op deze ontmoeting? Oftwel: hoe betrek je Domein 3 meer bij je cultuureducatie?

In twee verschillende filmpjes nemen leerlingen van groep 4 én van groep 8 je als kijker mee naar bijzondere voorstellingen, bespreken voorafgaand hun verwachtingen en praten met de makers over hun ervaringen. In deze eerste onderzoeksfase zijn we met name in gesprek gegaan met kinderen, waarin een accent ligt op het stellen van vragen. Vragen voorafgaand, zoals “Hoe is het om vandaag niet in de klas te zijn, maar in het theater? Vind je dat je hier ook kunt leren? En hoe dan?”, en vragen na afloop, zoals “Wat vind je ervan dat iedereen zo’n voorstelling anders beleefd? Wat ga je hiervan in je hoofd meenemen?”

Een mooie start van een groter onderzoek, waarin de kunstbeleving en het in beeld brengen van deze ervaringen centraal staat. In de vervolgstappen zoeken we naar andere vormen om de kunstbeleving te laten beklijven: doe je dat alleen maar in een gesprek? Of kan dat ook andere vormen aannemen? Is dat voor iedere leeftijdsgroep hetzelfde?

Willemijn is nu één keer als Cultuurreporter naar het theater geweest. Maar, hoe zou zich ontwikkelen als publiek als ze vaker met haar leeftijdsgenoten naar het theater gaat en daar op reflecteert? Hoe kan zij haar verbeelding gebruiken bij ontmoetingen met kunst?