Drie Rotterdamse (jazz)podia, te weten LantarenVenster, de Doelen en BIRD, gaan meer ruimte bieden aan jong jazztalent. Het initiatief wordt financieel ondersteund door de gemeente Rotterdam. Rotterdam is van oudsher een veelzijdige jazzstad, aldus de drie organisaties. ,,De stad biedt een uitgebreid netwerk van podia, programma’s, festivals en ondersteunende organisaties voor bekende en nieuwe artiesten. LantarenVenster, de Doelen en BIRD geven daar in de komende jaren een extra impuls aan met een nieuwe samenwerking. De drie podia slaan de handen ineen om talentvolle jazzmusici meer te ondersteunen en een podium te bieden.‘’
De eerstkomende deadline van de regeling Talentontwikkeling in de Regio (Broedplaats) van het Filmfonds is 9 maart. Een op film gericht en projectmatig opgezet professioneel talentontwikkelingstraject buiten het directe maakproces om door middel van training en/of een traject van ‘’on the job’’ binnen het maakproces. Het traject biedt aan beginnende en ervaren Nederlandse filmprofessionals de ruimte om zich professioneel verder te ontwikkelen en sluit aan op de specifieke behoeften en opleidingen en andere trajecten in de betreffende regio. Trajecten in de verschillende regio’s vullen elkaar aan en borgen onderlinge afstemming c.q. samenwerking. Trajecten die ruim aandacht hebben voor diversiteit hebben de voorkeur. Het Filmfonds richt zich specifiek op trajecten die worden georganiseerd op knooppunten van audiovisuele opleidingen, regionale en lokale omroepen, filmtheaters en festivals en lokale/regionale film commissions en fondsen, waarbij de samenwerking tussen partijen de impact en duurzaamheid van trajecten vergroot.
De online editie van ESNS heeft alle verwachtingen overtroffen; zowel het festival- als conferentieplatform is wereldwijd massaal bezocht door muziekliefhebbers en professionals uit 124 verschillende landen. Ingegeven door de huidige veiligheidsmaatregelen, vond de vijfendertigste editie van ESNS digitaal plaats. Ondanks dat de acts, publiek en muziekprofessionals elkaar niet live konden ontmoeten in Groningen, is het toch gelukt om de festivalervaring zo dicht mogelijk te benaderen met dagelijkse live-streams en konden professionals netwerken en elkaar ontmoeten in een virtuele omgeving. De ESNS prijs werd tijdens deze editie voor het eerst uitgereikt. Met de prijs wil ESNS, in samenwerking met Buma Cultuur en Dutch Music Export, opkomende talenten een duw in de rug geven. De prijs wordt uitgereikt aan een drietal acts, door mediapartners FunX, NPO 3FM en NPO Radio 2 Soul & Jazz. Aan elke act wordt een cheque van € 5.000,- overhandigd. Vanuit 3FM is dat Froukje, Joya Mooi vanuit PO Radio 2 Soul & Jazz) en Yssi SB vanuit FunX.
De winnaars van de Music Moves Europe Talent Awards 2021 zijn 15 januari bekendgemaakt op het digitale Nite Hotel-platform. De winnaars zijn Alyona Alyona (ua), Inhaler (ie), Julia Bardo (it), Lous and the Yakuza (be), Melenas (es), Rimon (nl), Sassy 009 (no) en Vildá (fi). De Public Choice Award 2021 ging naar de Oekraïense rapper Alyona Alyona. Dat werd publiekelijk aangekondigd door de Europese Commissaris voor Cultuur, Mariya Gabriel. Elke winnaar van deze eerste categorie ontvangt een geldprijs van €10.000, inclusief een zakelijk ondersteuningspakket dat door de partners van de prijs wordt verstrekt. Dit pakket bevat door deze organisaties geleverde diensten voor loopbaanontwikkeling. Als winnaar van de Public Choice Award ontvangt Alyona Alyona nog eens €5.000 en wordt ze uitgenodigd voor een live sessie in de opnamestudio van Deezer in Parijs.
Zangeres en rapper S10 krijgt dit jaar het Cultuurfonds Pop Stipendium. Met dit stipendium van 10.000 euro beloont het Prins Bernhard Cultuurfonds jaarlijks een veelbelovend popartiest of popband. S10 – artiestennaam van Stien den Hollander – kreeg het Cultuurfonds Pop Stipendium ‘uitgereikt’ op de online versie van ESNS, op 16 januari.
Uit de 63 inzendingen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving in reactie op de Open Oproep Bouwen aan talent zijn twaalf young professionals geselecteerd. Zij zullen met gevestigde ontwerpbureaus, die al eerder werden geselecteerd, gaan samenwerken aan actueel maatschappelijke opgaven. Met de Open Oproep Bouwen aan talent wil het fonds de aansluiting van startende architecten, stedenbouwers, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten met het werkveld verstevigen en ruimte bieden aan artistieke en professionele uitwisseling. De ontwerpbureaus en young professionals gaan een werkperiode aan van drie maanden. De werkperiodes zijn parttime en starten in het eerste half jaar van 2021.
In 2021 gaat een aantal wijzigingen in voor de sectoren onderwijs en cultuur. Aandacht voor de DAMU-licentie. Vanaf 2021 kan aan scholen in het basisonderwijs een DAMU-licentie worden verstrekt. Deze licentie bestaat al voor het voortgezet onderwijs. De aanvraag voor een DAMU-licentie kan in de maand maart ingediend worden. Het introduceren van een DAMU-licentie in het basisonderwijs draagt bij aan een doorlopende leerlijn en biedt ruimte aan dans- en muziekleerlingen om hun talenten te ontwikkelen. Er kunnen maximaal twaalf scholen in het basisonderwijs een licentie krijgen. Zij werken samen met één van de twaalf DAMU-scholen in het voortgezet onderwijs en met een hbo-instelling voor dans of muziek. Voor dans- en muziektalenten die op een basisschool zitten en al bezig zijn in het vooropleidingstraject van een hbo-instelling voor dans of muziek (DAMU) komt per augustus 2021 een tegemoetkoming in de reiskosten beschikbaar.
Met de Regeling Talentontwikkeling ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een nieuwe generatie ontwerpers en makers – werkzaam in vormgeving, architectuur of digitale cultuur – bij het verder ontwikkelen en profileren van het eigen artistieke talent, professionele praktijk en het eigen cultureel ondernemerschap. Eerstkomende deadline is 10 februari.
Hoe is het de talenten van 2020 vergaan in het eerste coronajaar? Hebben ze hun droomdebuut gemaakt, of gooide de pandemie toch roet in het eten? NRC sprak met 4 jonge makers die zij vorige jaar tot talenten verkoos.
Het Mondriaan Fonds organiseert jaarlijks de tentoonstelling Prospects jaarlijks om de zichtbaarheid van beginnende beeldend kunstenaars een extra impuls te geven. Gastcurator Johan Gustavsson maakt een tentoonstelling met het werk van 75 beeldend kunstenaars die in 2019 een werkbijdrage van het Mondriaan Fonds ontvingen om een begin te maken met hun beroepspraktijk. Vanwege de verlenging van de huidige covidmaatregelen, is het fonds genoodzaakt de in februari geplande tentoonstelling Prospects – Mondriaan Fonds toont talent, uit te stellen. Samen met Art Rotterdam wordt Prospects verplaatst naar 1 t/m 4 juli 2021, een zomerse editie op het terrein van de Van Nelle fabriek.
Sinds 2004 biedt One Night Stand jonge makers de kans een middellange film te maken voor de publieke omroep. Nadat de reeks vorig jaar een nieuwe gedaante kreeg als anthologieserie Centraal en dit jaar als Onze straat, komt er na zestien jaar een einde aan dit talentontwikkelingstraject. Met Marina Blok, als hoofd drama bij NTR vanaf het begin betrokken bij het initiatief, maakt de Filmkrant de balans op.
Eurosonic Noorderslag (festival + conferentie) is van 13 t/m 16/1 online te volgen. In oktober 2020 besloot de organisatie dat de fysieke variant niet haalbaar was. Nederlandse acts namen concerten op in de Oosterpoort. Voor de opnamens moesten zij speciaal een verplichte coronasneltest doen. „Met de huidige coronamaatregelen in de hevige golf van besmettingen gaan wij in feite tegen de stroom in”, realiseert directeur Dago Houben zich. „Dan voel je een golf van onzekerheid gaan door de organisatie. Met een verplichte coronatest hebben we er echt een schepje bovenop gedaan - dit geeft een veilig gevoel.” ESNS moet dit jaar gezien worden als een mediaproductie. Voor de meeste tv-programma’s worden nu gasten getest. Door bij ESNS de drie concertzalen op te delen in afgeschermde ‘area’s’ en in te checken met een QR-code „kunnen we eventueel toch slecht besmettingsnieuws snel doorgeven aan de mensen die in dat gebied werkten”. Het met NPO 3FM gecreëerde (gratis) streamplatform met vier kanalen biedt best mogelijkheden. Festivalmanager Peter Sikkema denkt dat de concertregistraties straks flink meer bereik kunnen hebben in Europa. „Dat is onvermoede winst.” Programmeur Robert Meijerink van Eurosonic heeft het roer helemaal moeten omgooien om zijn „ecosysteem van Europees talent”, artiesten uit 36 landen, veilig te stellen. 189 acts zoals de Duitse Ava Vegas of Belgische Noémie Wolfs is met vele omroeppartners in Europa gevraagd om, tegen een vergoeding, eigen opnames te maken.
Eurosonic Noorderslag start op 13 januari. Alle aandacht voor talent in de Nederlandse popmuziek. Maar het voorbije jaar 2020 was anders. Het live circuit was een groot deel van het jaar dicht en de festivals vonden geen doorgang. Hoe spot en ontwikkel je talent in een volledig digitale wereld?
Het Moving Art Centre Amsterdam (MACA) opent komend voorjaar de deuren. Het MACA, op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord, biedt zo’n vijftig werkplekken voor audiovisuele producties, workshops, montage, fotoshoots en meer, bedoeld voor kunstenaars die zich bezighouden met film en daaraan gelieerde kunstdisciplines. De oprichting van de broedplaats beantwoordt de roep om ruimte voor verdieping en experiment. Die is volgens velen onvoldoende aanwezig in de bestaande opleidingen en talentontwikkelingstrajecten. MACA werkt samen met verschillende organisaties uit de nationale en internationale filmindustrie. Het MACA is ook een filmatelier, een ontmoetingsplek waar regisseurs, editors, scenaristen, decorbouwers, sound-designers, componisten, animators en anderen samenkomen om te werken en kennis uit te wisselen. MACA beschikt daarnaast over een presentatieplek voor en door professionals, waar previews, concerten, lezingen, eindexamenpresentaties, VR-installaties en Q&A’s kunnen plaatsvinden. Het startbudget is gefinancierd door Bureau Broedplaatsen, Eye Filmmuseum, het Prins Bernhard Cultuur Fonds en Stichting CFAP, en wordt aangevuld met een lening van de Triodos Bank. MACA is een tijdelijk initiatief. Na acht jaar vertrekt de organisatie, met achterlating van een goed geoutilleerde gebouw. Afhankelijk van de bestemmingsplannen van de gemeente Amsterdam voor dit gebied, is het mogelijk dat daarna een nieuw tijdelijk initiatief er gebruik van kan maken.
De inschrijving voor het Popsport coachingsprogramma 2021 is geopend. Het programma is voor jonge muzikanten die meer willen doen met hun eigen muziek. Onder andere bands, dj’s/producers, singer-songwriters, rappers en acts tussen de 14 en 21 jaar kunnen zich aanmelden. Het programma wordt begin 2021 gestart in de eigen provincie van de deelnemers. Ze krijgen artistieke en zakelijke workshops, persoonlijke coaching, workshopdagen, ontmoetingen, optredens, een fotoshoot en een opname in een professionele studio. Ook leren ze tijdens het coachingsprogramma van Popsport professionals kennen uit de muziekindustrie en ontmoeten muzikanten uit heel Nederland.
Alles gaat anders dit jaar, dus ook de BNG Bank Circusprijs uitreiking. De BNG Bank Circusprijs is bestemd voor de meest originele of verrassende act van afstudeerders aan de Fontys Academy for Circus and Performance Arts (ACaPA) in Tilburg of Codarts Circus in Rotterdam. Normaal gesproken zou de jury de acts beoordelen tijdens de eindpresentaties, maar die gingen niet door. De jurering vond nu plaats op basis van video’s van de performances. Normaal gesproken zou de prijs worden uitgereikt nadat de 4 genomineerden hun voorstellingen hadden gepresenteerd tijdens Festival Circolo 2020. Dit festival in oktober 2020 werd echter twee weken voor aanvang gecanceld vanwege aangescherpte beperkingen in verband met COVID-19. Er zijn pogingen gedaan om later in het jaar een finale te plannen, maar reisbeperkingen en andere verplichtingen maken het onmogelijk om de 4 genomineerden bijeen te brengen. Vooral ook omdat de recent afgestudeerden in dit bizarre jaar geen echte start hebben kunnen maken met hun professionele carrière en veel geplande optredens (en dus inkomsten) zagen vervallen hebben het BNG Cultuurfonds en Circuspunt besloten de aan de prijs gekoppelde gelden te verdelen over de vier genomineerden. Ook een deel van de middelen voor de finale-avond zijn aan de prijs toegevoegd zodat elke genomineerde nu een prijs ontvangt van € 3.000 (in plaats van € 750 voor elke genomineerde en € 5.000,- voor de winnaar). De Laureaten kunnen het prijzengeld investeren in hun carrière of een nieuwe productie. Verschillende artiesten kunnen gelukkig nu terecht in residentieplekken om nieuwe voorstellingen te ontwikkelen zodat ze er klaar voor zijn als er weer gespeeld kan worden.
Op 13 december zijn tijdens de online NFF Talentdagen de vijf Talent Awards van de NFF Studentencompetitie en de Wildcards van het Nederlands Filmfonds op het Nederlands Film Festival uitgereikt. Dylan Werkman, regisseur van A view from above heeft de Pathé Tuschinski Award ontvangen voor beste film. De Fentener van Vlissingen Fonds Award voor de meest onderscheidende prestatie van een crewlid ging naar sounddesigner Burak ÖztaÅŸ. De NAPA Award voor beste producent is uitgereikt aan zowel Dobber Bolhuis als Marrit Greidanus. De twee nieuw geïntroduceerde prijzen, de Keplerfilm Animatieprijs en de KNF Award, gingen respectievelijk naar Shanice Muntslag en Milou Gevers.
De winnaars van de NAPA Award 2020 zijn bekend. Dobber Bolhuis en Marrit Greidanus delen de prijs dit jaar en winnen dus ieder een bedrag van € 2.500,- die ze kunnen besteden aan hun eigen ontwikkeling. Sinds 2009 wordt de NAPA Award uitgereikt. Het doel van de NAPA Award is om jong producenten talent te stimuleren en de rol van de producent als creatief ondernemer verder te ontwikkelen. Naast het aantonen dat het vak meer is dan het regelen van zaken en het financieren van de film aan de hand van het afstudeerproject, is de jury met name geïnteresseerd in de manier waarop de afgestudeerde producent zich verder professioneel wil gaan bekwamen. Welke kennis of vaardigheden moeten hiervoor nog verder ontwikkeld worden, en hoe kan dat worden bereikt?
Op 13 december zijn de Wildcards van het Nederlands Filmfonds uitgereikt. De Filmfonds Wildcards worden elk jaar uitgereikt aan jonge, talentvolle filmmakers die net afgestudeerd zijn aan een film- of kunstacademie en hun eindexamenfilm naar het Fonds insturen. De winnaars van de Wildcard ontvangen €50.000 om zonder restricties een nieuwe documentaire, fictie- of animatiefilm te maken onder begeleiding van een producent en een coach. Hiermee wil het Fonds de ontwikkeling van nieuw talent stimuleren om hun eerste stappen te zetten in het professionele werkveld. De films gaan op een nieuwe editie van het Nederlands Film Festival in première. De zes winnaars zijn : voor Animatie : Marten Visser (afgestudeerd aan Artez met Hoanoe), Sohaib Bouaiss (afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie met A White Screen is Visible) ; voor Fictie : Marina Sulima (afgestudeerd aan de Academie Minerva met Parcelpaedia), Thom Lunshof (afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie met Harmonia) en voor Documentaire : Milou Gevers (afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie met Waarom bleef je niet voor mij?), Eline van der Kaa (afgestudeerd aan de AKV St. Joost met De Reizigers). Eline van der Kaa heeft voor deze film via Kunstloc Brabant gecrowdfund en is een van de talenten uit de talenthub NEXT.
Bebe Blanco Agtenberg, Nathan van Ewijk, Suzanne Schols, Ashleigh Wilson en Pippilotta Yerna zijn de genomineerden voor het Steenbergen Stipendium 2020, de prijs voor fotografietalent in Nederland. De jury heeft vijf afstudeerprojecten van studenten aan kunstacademies genomineerd op basis van de eindexamenexposities die dit najaar plaatshadden. ‘Waar we op hebben gelet? Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit. Dat is natuurlijk een moeilijk grijpbaar begrip; het kwam erop neer dat we keken naar professionaliteit en fotografisch vakmanschap, en streng waren op beeldclichés’, aldus juryvoorzitter Merel Bem. Het Steenbergen Stipendium is de oudste fotografieprijs die Nederland kent en gaat sinds de eerste editie samen met een tentoonstelling van het werk van de genomineerden in het Nederlands Fotomuseum. De winnaar van de juryprijs ontvangt van Stichting Steenbergen een stimuleringsprijs van 5.000 euro. Dit keer zijn de projecten van 5 februari tot en met 23 mei 2021 te zien in het Nederlands Fotomuseum
De selectiecommissie van De Oversteek 14 heeft deze week de 4 filmplannen aangewezen die een scenario kunnen ontwikkelen. Begin volgend jaar selecteert de commissie twee projecten voor een realiseringbijdrage. De Oversteek is een jaarlijks terugkerend samenwerkingsproject van het Filmfonds, NPO-fonds, CoBO, VPRO en NTR gericht op de ontwikkeling en stimulering van filmtalent. De Oversteek is bedoeld voor beginnende regisseurs die hun eerste artistieke speelfilmproject willen realiseren. Jaarlijks kunnen twee speelfilms voor de bioscoop en televisie gesteund worden. De samenwerkende partijen zijn op zoek naar projecten die een eigentijds, urgent verhaal vertellen in een krachtige beeldtaal, met (internationale) festivalpotentie. Volgend jaar is de vijftiende en tevens laatste editie van De Oversteek, deadline 2 februari, in gezamenlijkheid met de NPO. Het Filmfonds heroriënteert zich op nieuwe regelingen voor talentontwikkeling en komt begin volgend jaar met bericht hierover. NPO heeft inmiddels hun nieuwe regelingen bekend gemaakt.
Het rijksbudget van het Fonds voor Cultuurparticipatie is voor één jaar met 700 duizend euro opgehoogd om twaalf cultuurinstellingen die getalenteerde jonge amateurs ondersteunen voorlopig in leven te houden. Voor de reddingsoperatie is het mes gezet in de begrotingspost voor het laten doen van onderzoek naar de cultuursector. Dat blijkt uit de brief die minister van Engelshoven (OCW) op 7 december naar de Tweede Kamer stuurde, n.a.v. een aangenomen motie, tijdens het Wetgevingsoverleg Cultuur van 23 november jl. Het werk van de FCP-instellingen speelt zich veelal af buiten de schijnwerpers van de grote podia en dreigde onder te sneeuwen. Zo leken gaten te gaan vallen bij de talentontwikkeling onder tieners in popmuziek en urban, doordat er voor gevestigde organisaties als Popsport, Epitome Entertainment en Solid Ground weinig of niets overbleef. Met 700 duizend euro krijgen de twaalf instellingen die achter het net visten niet alsnog het volle pond, daarvoor was een miljoen nodig. Het lijkt vooral een signaal van de Tweede Kamer dat de schrale financiën voor de amateurkunst van een nieuw kabinet aandacht behoeven, in de hoop dat de eenmalige aanvulling wordt doorgetrokken tot 2024.
Eerder dit jaar introduceerden Poppunt Gelderland en het Cultuurfonds de regeling Music Support Gelderland, speciaal voor muzikanten die met een gerichte investering een grote sprong vooruit willen maken. Maar liefst 79 aanvragen kwamen er binnen in ruim zes weken tijd. Een commissie van professionals uit het muziekveld heeft de plannen bekeken, waarbij artiesten maximaal 1.000 euro konden aanvragen. 9 Gelderse acts zijn gekozen, die nu aan de slag kunnen met het realiseren van hun plan. Imke Loeffen van Poppunt Gelderland: “Er zijn niet veel van deze laagdrempelige regelingen voor muzikanten, daarom zijn we deze pilot gestart met het Prins Bernhard Cultuurfonds. We hadden verwacht dat er veel animo voor zou zijn, maar dat bleek inderdaad uit de 79 aanvragen die we in 6 weken tijd ontvingen. ” Loeffen: “Deze ronde kunnen we dankzij extra financiering van De Nieuwe Oost in totaal 9 plannen toekennen, de overige artiesten ondersteunen we waar mogelijk met feedback of tips voor andere fondsen. En zij kunnen natuurlijk weer terecht bij een volgende ronde, er zijn er nog 5 dit jaar.”
S10, Yung Nnelg en Klangstof zijn de drie genomineerden voor het Cultuurfonds Pop Stipendium 2021. Op 16 januari 2021 wordt op een volledig online ESNS (Eurosonic Noorderslag) bekend wie het prijzengeld van 10.000 euro in de wacht sleept. De drie artiesten zijn voorgedragen door een jury met professionals uit het muziekveld. Met het Pop Stipendium wil het Cultuurfonds een veelbelovende popartiest of popband bekronen en stimuleren zich verder te ontwikkelen.
Na 27 jaar als zelfstandig productiehuis sluit Dansmakers zich aan bij het gezelschap ICK Dans Amsterdam. Nieuwe makers kunnen dus nu naar een nieuw productiehuis voor dans, onder de noemer ICK Artist Space. Dansmakers directeur Suzy Blok wordt hoofd van ICK Artist Space. Hiermee wordt de infrastructuur voor talentontwikkeling in Amsterdam behouden en worden de mogelijkheden voor jonge dansmakers verrijkt.
Minister van Engelshoven (OCW) informeert de Tweede Kamer over haar bevindingen over financiële ruimte voor meerjarige steun aan enkele culturele instellingen. Zij voldoet hiermee aan haar toezegging uit het Wetgevingsoverleg (WGO) Cultuur van 23 november 2020. In haar brief schrijft de minister dat ze ruime heeft gevonden in haar begroting voor Gasthuis Frascati en Plan Brabant voor de periode 2021-2024. Ze gaat € 500.000,- projectsubsidie per jaar beschikbaar stellen. ‘’Deze subsidie is bestemd voor een door Gasthuis Frascati en Plan B gezamenlijk op te stellen plan over de begeleiding van jonge makers, juist in deze periode. Over dit plan ben ik in overleg met hen. Beide instellingen komen niet meer in aanmerking voor overbruggingssubsidie in het kader van het tweede steunpakket uit mijn brief van 16 november. Deze steun is namelijk bedoeld voor instellingen die geen meerjarige subsidie ontvangen. Het staat Gasthuis Frascati en Plan Brabant overigens vrij om (extra) projectsubsidie voor hun plan aan te vragen bij andere fondsen zoals het Fonds Podiumkunsten.” De productiehuizen lijken nu gered, maar zullen wel flink moeten bezuinigen. Ze krijgen nu samen net iets meer dan eenderde van het bedrag dat ze oorspronkelijk aangevraagd hadden, schrijft Theaterkrant. Voor het Omscholingsfonds Dansers Nederland (ODN) gaat ze uit de middelen voor de arbeidsmarktagenda in 2021 eenmalig € 500.000,- vrijmaken. Over de zogenaamde B-lijst van het Fonds voor Cultuurparticipatie deelt ze mee dat ze een deel van het brede onderzoeksbudget voor cultuur hiervoor gaat inzetten. “Ik kan uit dat budget in 2021 eenmalig een bedrag van € 700.000,- vrijmaken. Dat heeft wel een belangrijk nadeel. Voor aanvullende onderzoeksvragen vanuit de Tweede Kamer is dan geen financiële dekking meer. Maar gelet op de huidige omstandigheden ben ik bereid het Fonds voor Cultuurparticipatie op deze wijze tegemoet te komen.”.
Met de Avond van de Korte Film op 11 december wordt de 20e editie KORT!, het talentontwikkelingstraject voor de korte film, gevierd. In het programma beleven de 10 KORT!-films die dit jaar zijn geproduceerd hun première op tv. Daarnaast gaat KORT! 2020 op 9 december voor publiek in première in Pathé Tuschinski (Amsterdam), Pathé Rembrandt (Utrecht) en Pathé Buitenhof (Den Haag). Geheel coronaproof, want elke producent heeft zijn eigen zaal waar 30 man in mag. KORT! is een samenwerkingsproject van de NTR, het Filmfonds, het NPO-fonds en CoBO om nieuwe en gevestigde regisseurs en scenaristen de kans te geven om hoogwaardige korte films met internationale potentie te maken. Helaas komt met deze 20e editie een einde aan dit samenwerkingsproject van het Filmfonds met NTR, CoBO en het NPOFonds. De 20e editie is de laatste editie KORT! die de NTR voortbrengt.
Het NPO-fonds heeft samen met de mediasector, de publieke omroepen en NPO een aantal nieuwe talentregelingen ontwikkeld. De regelingen gaan van start in 2021 en komen in de plaats van de eerdere trajecten KORT! en De Straat, die vanaf 2021 ophouden te bestaan. Het fonds zet met nieuwe talentregelingen in op scenario, series, onderzoek en samenwerking met 3LAB. Het NPO-fonds is in 2017 als onderdeel van de NPO van start gegaan, heeft jaarlijks een budget van €16 mln voor het stimuleren van hoogwaardig drama en documentaire voor audio en video. Hiervan is €2.6 mln gereserveerd voor talentontwikkeling. Alleen landelijke publieke omroepen kunnen aanvragen bij het fonds indienen.
Basisschoolleerlingen uit Uden krijgen vanaf 2022 structureel kunst- en muziekles op school. Want ook Uden sluit zich aan bij Circle of Talent, een samenwerking tussen kunstencentra in Noord-Brabant om jong talent te 'scouten'. Juist culturele talenten zijn waardevolle, creatieve denkers en makers van de toekomst, die in de maatschappij, het bedrijfsleven en het onderwijs van toegevoegde waarde zijn, stelt Barbara Brouwer, directeur van Phoenix Cultuur in Meierijstad. Via dit leerprogramma krijgen kinderen en jongeren op de basisscholen en in het voortgezet onderwijs structureel kunstonderwijs waarin alle disciplines aan bod komen. Vervolgens kunnen ze in hun vrije tijd naar speciale talentklassen gaan en zo naar de topkunst, de kunstvakopleidingen, doorstromen. In Meierijstad volgen 15 kinderen zo de talentklas muziek en 7 de talentklas dans. Naast de lessen op hun eigen dansschool, muziekvereniging of band. Uden gaat nu als zesde plaats in Noord-Brabant meedoen met dit talentenprogramma. Het gaat Xpress heten. Kunst & Co, Phoenix Cultuur en cultuurpodium De Pul tekenden op 30 november een convenant voor Circle of Talent. De Pul gaat een belangrijke rol spelen, onder meer op het gebied van jongerenwerk en podiumfaciliteiten.
Het Internationaal Vocalisten Concours in ‘s-Hertogenbosch organiseert vanaf 28 november een meerdaagse Mozart-masterclass met afsluitende concerten van de deelnemers en sopraan Eva-Maria Westbroek.. Afgelopen juli besloot het IVC de 54ste editie van het concours (Opera | Oratorium) te verplaatsen naar 2022 vanwege de door COVID-19 ontstane omstandigheden. Om jong zangtalent toch een podium te bieden én het publiek de kans te geven om van topmuziek te genieten, startte IVC met de organisatie van Mozart masterclass and more. Door de huidige omstandigheden kan er geen publiek aanwezig zijn bij de masterclass en de concerten, maar een deel van het programma wordt per livestream uitgezonden.
In april maakte het Cultuurfonds bekend dat ISH de winnaar was van de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs 2020. Op 23 november werd de prijs door Koningin Máxima overhandigd. Oprichter en artistiek leider Marco Gerris nam de oeuvreprijs van 150.000 euro in ontvangst, in de Kromhouthal in Amsterdam. ISH maakt al meer dan twintig jaar multidisciplinaire voorstellingen, ontwikkelt educatieprojecten en verbindt en verrast daarmee uiteenlopende groepen mensen, met name ook jongeren. Zelf noemt ISH zich ‘een collectief van eigenwijze individuen’, die skills van de straat verbinden met gevestigde kunstvormen. Regelmatig werken ze samen met kunstenaars of andere theater- of dansgezelschappen. Met de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs krijgt ISH, behalve een zelf te besteden bedrag van 75.000 euro, een eigen fonds op naam: het W-ISH Fonds met een startkapitaal van 75.000 euro. Met het W-ISH Fonds worden trajecten voor jong talent opgezet. Ook kunnen andere schenkers die het doel ondersteunen een bijdrage leveren aan het W-ISH fonds.
Jamie Kane (1989) is de winnaar van de Leoprijs 2020. Kane is onlangs (met lof) afgestudeerd van de masteropleiding Fine Arts aan het Piet Zwart Instituut te Rotterdam. Uit 34 inzendingen van (internationale) kunstenaars die dit jaar zijn afgestudeerd van een Nederlandse Bachelor- of Masteropleiding Beeldende Kunst, heeft de jury gekozen voor een kunstenaar met een onderzoekende houding en eigen beeldtaal. Kane zal gedurende zijn werkperiode in het Gastatelier Leo XIII werken en wonen van maart tot en met juni 2021.
Het Radio Filharmonisch Orkest start met ingang van 2021 met een jaarlijks stipendium voor jonge, talentvolle componisten. Het eerste stipendium zal worden toegekend aan de Nederlands-Israëlische Karmit Fadael. Het stipendium kwam tot stand dankzij financiële steun van de Vrienden van het RFO en de gemeente Hilversum in samenwerking met het televisieprogramma Podium Witteman. Karmit Fadael krijgt opdracht voor het componeren van vier nieuwe werken, waarvan er één op de Nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente Hilversum in première zal gaan. De andere composities zullen door het jaar heen in première gaan bij het televisieprogramma Podium Witteman, uitgevoerd door leden uit het Radio Filharmonisch Orkest en het huisensemble van Podium Witteman, Fuse. Het laten klinken van nieuw gecomponeerde muziek en de ontwikkeling van talent behoren tot de kerntaken van het Radio Filharmonisch Orkest. Juist nu is het belangrijker dan ooit Nederlandse componisten te steunen met opdrachten. Met het 'Stipendium Radio Filharmonisch Orkest' ondersteunt het orkest een jong talent en krijgt deze de kans om een jaar lang met een professioneel orkest te werken.
De laureaten van het Dutch Classical Talent Tour & Award voor seizoen 2021-2022 zijn bekendgemaakt. Een vakjury selecteerde in twee auditierondes uit meer dan 40 aanmeldingen 4 musici / ensembles: het Animato Kwartet, klarinettist Jelmer de Moed, violist Hawijch Elders, en het Maat Saxophone Quartet. Zij werken de komende tijd met coaches aan hun programma, waarmee ze in seizoen 2021/2022 langs dertien concertzalen in Nederland touren. Dutch Classical Talent is een initiatief van de Nederlandse concertzalen, Concertvrienden, NPO Radio 4 en de JCP Stichting. Dutch Classical Talent is een talentontwikkelingstraject van achttien maanden voor jonge musici die studeren of zijn afgestudeerd aan een van de Nederlandse conservatoria.
Na ruim twintig jaar moet Frascati Producties in juli vrijwel zeker de activiteiten staken. Afgelopen zomer werd bekend dat het Amsterdamse productiehuis voor theater vanaf 2021 haar vierjarige rijkssubsidie zou verliezen. De Raad voor Cultuur oordeelde positief maar de aanvraag werd niet gehonoreerd. De organisatie had gehoopt dat er binnen het tweede steunpakket voor de cultuursector een oplossing zou worden gevonden, maar op 16 november bleek dat de instelling slechts op een ‘overbruggingssubsidie’ van zes maanden kan rekenen.
Binnen het tweede steunpakket dat op 16 november jl. door minister van Engelshoven (OCW) werd aangekondigd, krijgt PLAN Brabant slechts een overbruggingssubsidie van een half jaar toebedeeld. “Hoe de minister de terechte zorg voor de toekomstige generatie en het behoud aan infrastructuur voor jonge makers rijmt met een overbruggingsperiode van zes maanden is een raadsel. Talentontwikkeling vraagt om continuïteit en perspectief“, schrijft PLAN in een reactie. PLAN is een samenwerkingsverband van tien culturele partners in Noord-Brabant, waarbij jong podiumkunsttalent geholpen wordt om de eigen artistieke signatuur en werkwijze te ontwikkelen. De Raad voor Cultuur oordeelde in juni positief over de aanvraag van PLAN Brabant, maar adviseerde, na zorgvuldige weging van de aanvragen binnen de categorie Ontwikkelfunctie geen subsidie toe te kennen. De hoop is nu nog gevestigd op de Tweede Kamer, die op 23 november a.s. voor het laatst debatteert over de cultuurbegroting voor de komende vier jaar.
Het Limburgs Parlement wil dat het provinciebestuur zich sterk maakt voor een subsidie voor de Stichting Popsport uit het landelijke Fonds Cultuurparticipatie. Een motie van D66 daarover werd met 32 tegen 14 stemmen aangenomen. Alleen PVV en Forum voor Democratie waren tegen. Popsport is een landelijke organisatie met regionale 'afdelingen', onder meer in Limburg. Die Limburgse tak krijgt de komende twee jaar in totaal bijna 33.000 euro subsidie van de provincie Limburg. Gedeputeerde Ger Koopmans (CDA) ondersteunde de motie en gaat bij diverse overheden aan de bel trekken. Hij noemde het een 'beetje raar' dat het Rijk zo weinig geld over heeft voor de ondersteuning van popmuziek terwijl Limburg daar, als enige provincie, wel in totaal een half miljoen euro aan uitgeeft.
Jump! is het talentontwikkelingstraject voor jonge beeldend kunstenaars in samenwerking met vier Brabantse galeries. Het maakt deel uit van het overkoepelende programma TalentHub Brabant, dat gerealiseerd wordt door Kunstloc Brabant met steun van provincie Noord-Brabant. De vier galeries– Jan van Hoof Galerie, Galerie Mieke van Schaijk, Luycks Gallery, en Galerie Nasty Alice – bieden een groep talentvolle kunstenaars een coachingstraject aan. Anderhalf jaar lang volgden de kunstenaars zowel een gezamenlijk als een individueel traject. Hierbij kregen ze alle ruimte om zich op artistiek vlak te ontwikkelen naar een volwaardig kunstprofessional. Een tweede lichting is nu ruim een jaar onderweg. In het Museum Jan Cunen in Oss is werk van acht kunstenaars te zien. Pieter Siebers zag de expositie en constateerde dat grote thema’s als identiteit, transformatie of mondialisering de boventoon voeren.
In september werd door het Mondriaan Fonds aan 38 presentatie-instellingen subsidie toegekend binnen de meerjarenregeling voor kunstpodia. Liefst 14 instellingen met een positief advies vielen uit de boot omdat het budget van het Mondriaan Fonds niet toereikend was. Die 14 instellingen roepen iedereen op om zijn stem te laten horen en zich solidair te verklaren met hun oproep aan minister van Engelshoven om het budget voor presentatie kunstinstellingen blijvend te verhogen. Zodat de programma’s van de 14 instellingen die dit jaar een positief advies ontvingen alsnog gehonoreerd kunnen worden en de sector blijvend versterkt wordt. Hiervoor is €950.000 per jaar nodig. Tot de instellingen behoren Kunstpodium T en SEA Foundation, beide in Tilburg.
CineSud – Talent Hub 2021 ontvangt van het Filmfonds een toekenning binnen de regeling Talentontwikkeling in de Regio. CineSud biedt filmmakers unieke kansen in het hart van Europa en brengt makers en publiek samen. Het is een filmhub voor talent en industry professionals in het hart van Nederland, België en Duitsland. Binnen de hub ontmoeten nieuwe filmmakers en professionals elkaar, werken ze samen en worden er activiteiten georganiseerd om hun kwaliteiten en skills te vergroten. CineSud organiseert industry events, filmlabs, festivals en meer. Onlangs lanceerden ze CineWave, een filmpodcast waarin aanstormend talent wordt geïnterviewd over hun werk, inspiratie en voorbeelden. De regeling Talentontwikkeling in de regio is opgezet ter versterking en stimulering van de landelijke gespreide infrastructuur voor talentontwikkeling.
Het tweede steunpakket van € 482 miljoen voor de culturele en creatieve sector is bedoeld om makers en artiesten aan het werk te houden. Instellingen hebben de verantwoordelijkheid om werk te generen voor regisseurs, scriptschrijvers, acteurs, ontwerpers, muzikanten, kunstenaars en theatermakers en alle andere makers in de culturele en creatieve sector. Dit steunpakket is een vervolg op het eerste steunpakket van € 300 miljoen voor cultuur voor 2020. Het tweede steunpakket zal ingezet worden in de eerste helft van 2021. Naast de € 482 miljoen is er ook € 40 miljoen extra uitgetrokken voor vrije theaterproducenten. De sector kan ook een beroep doen op de algemene steunmaatregelen (NOW, TVL, Tozo. Naast de verlenging van het eerste steunpakket met nieuwe accenten voor makers en artiesten, volgen nog een aantal nieuwe maatregelen. O.m. Er gaat € 150 miljoen stelt gemeenten in staat om de cruciale lokale culturele infrastructuur te ondersteunen. Tevens komt er € 11,2 miljoen beschikbaar om instellingen die jong talent begeleiden, te ondersteunen voor een half jaar. Het gaat om instellingen waarvan de activiteiten een positieve beoordeling kregen van de Raad voor Cultuur of één van de zes rijkscultuurfondsen, maar waar geen budget voor beschikbaar is. Minister van Engelshoven (OCW) stuurde op 16 november een brief over het tweede steunpakket aan de Tweede Kamer.
De reguliere, hybride talentontwikkeling van jonge podiumkunstmakers dreigt slachtoffer te worden van kabinetsambities om cultuurbeleid te verjongen, te verbreden en te verkleuren. Een rekensom toont aan dat vanaf januari 2021 met het wegvallen van Frascati Producties en Plan Brabant (beide positief beoordeeld) en de negatief beoordeelde toekomstplannen van Via Zuid Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg en Productiehuis Theater Rotterdam liefst 40 procent van de plekken verdwijnt waar makers tot zes jaar na hun opleiding terecht kunnen. Als Frascati en Plan (die jaarlijks dertig jonge makers een plek bieden) alsnog het aangevraagde bedrag krijgen, respectievelijk 8 en 6,5 ton, zouden zij dat gat kunnen opvangen. Op 23 november debatteert de Tweede Kamer voor het laatst over de vierjarige cultuurbegroting van minister van Engelshoven.
The Records is een jazz-competitie waarin drie bands van Nederlandse conservatoria een compleet gefinancierde album-productie winnen, elk ter waarde van € 10.000,-. Afstuderende studenten en alumni (maximaal 5 jaar) van een van de Nederlandse conservatoria konden zich aanmelden. Op 28 november is de halve finale ; 7 bands spelen overdag in het Bimhuis in Amsterdam. Daar laten ze voor een vakjury, bestaande uit professionals uit de jazzwereld, hun muziek horen. ’s Avonds worden de drie winnaars bekend gemaakt. Bovendien presenteren de winnaars van vorig jaar, SMANDEM, Idema/Serierse Quartet en Sam Newbould Quintet hun album aan het publiek. ‘The Records’ is een project van de Keep an Eye Foundation. De Keep an Eye Foundation werkt samen met kunstvakopleidingen in heel Nederland en daarbuiten. Met ‘The Records’ beoogt de Keep an Eye Foundation jaarlijks een aantal albumproducties van startende bands in Nederland financieel te ondersteunen en ze zo een vliegende start in hun loopbaan te kunnen bieden.
26 talenten deden het afgelopen jaar mee aan Driving Dutch Design (DDD), het katalysatorprogramma van ABN AMRO, BNO en DDF dat gedreven ontwerpers helpt om de volgende stap te maken in hun creatief ondernemerschap. De deelnemers (Drivers) volgden gezamenlijk masterclasses en werkten samen met een ABN AMRO-coach aan hun persoonlijke ontwikkeling. Zij waren te zien en te horen in podcasts, 6 afleveringen op DDW TV, een virtuele groepsexpo tijdens Dutch Design Week en een eigen website. Een terugblik met de deelnemers op een vanwege de coronacrisis bewogen editie
In het jaar dat Kunstbende zijn 30e editie beleeft, hebben Kunstbende en sponsor Rabobank besloten om hun partnership met tien jaar te verlengen. Kunstbende en Rabobank willen de komende jaren het creatieve aanbod voor jongeren versterken en vernieuwen op plekken waar nog weinig gebeurt. Zo worden nog meer jongeren gestimuleerd hun passie te ontdekken en eruit te halen wie erin zit. In de online én offline community KLUB Kunstbende brengt Kunstbende deze jongeren samen. De jongeren die aan Kunstbende meedoen, vormen een grote kweekvijver voor het talent in Nederland. Om deze kweekvijver te verbreden, gaat de komende jaren speciale aandacht uit naar het vergroten van de instroom van 13-jarigen bij de KLUB. Ook wordt er nog meer ruimte gecreëerd voor de ontmoeting tussen jonge en gevestigde makers uit de creatieve en culturele industrie, als ook tussen jonge makers onderling. Hiermee bouwen Kunstbende en Rabobank samen aan het grootste creatieve platform voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar.
De popsector heeft minister van Engelshoven (OCW) per brief verzocht de mogelijkheden na te gaan om het verlies aan subsidie voor Popsport te repareren. Over twee weken debatteert de Tweede Kamer over de op Prinsjesdag gepresenteerde cultuurbegroting. Dan zijn nog aanpassingen mogelijk als zich daar een meerderheid achter schaart. Het budget van het Fonds voor Cultuurparticipatie schoot in augustus tekort om alle goed beoordeelde talentorganisaties te honoreren, en Popsport is daar slachtoffer van. Voor Popsport is in plaats van de geadviseerde 150 duizend euro per jaar maar 50 duizend euro over. Dat is onvoldoende om het in zestien jaar opgebouwde muzikale en zakelijke coachingprogramma voort te zetten. Alle conservatoria en mbo-muziekopleidingen hebben zich bij die oproep aangesloten, omdat Popsport voor talenten tussen de 14 en 21 jaar al jaren een opstap is naar een beroepsopleiding. Het is, staat in de brief, voor ‘een gezonde Nederlandse popsector’ van groot belang dat de nieuwe generatie zich ‘zo snel en zo jong mogelijk de recente lessen uit de coronacrisis’ eigen maakt. Naast Popsport zijn ook twee pionierorganisaties uit de zwarte culturele scène getroffen. Solid Ground voor hiphopdans in Amsterdam dreigt zonder financiële reparatie te verdwijnen en Epitome Entertainment moet het enige landelijk talentprogramma voor rap en soul dan terugbrengen tot de jongeren in Rotterdam. Om bij het FCP alle organisaties te redden die ondanks een positief advies geen volledige subsidie krijgen, is een miljoen euro extra per jaar nodig. Ze hebben er gezamenlijk bij Van Engelshoven in een tweede brief op aangedrongen het budget van het FCP op te hogen.
In januari 2021 gaat een nieuw vierjarig kunstbestel in. Dat betekent dat er weer andere instellingen door het Rijk gesubsidieerd worden, met andere focus en accenten. Zo worden er de komende vier jaar maar liefst vijftien ‘ontwikkelinstellingen’ opgenomen in de culturele basisinfrastructuur (tegenover slechts drie in de huidige periode). Nadere beschouwing van de vijftien gehonoreerde instellingen leert dat vooral de pas afgestudeerde theatermaker er slechter vanaf komt. Frascati Producties, het Amsterdamse productiehuis voor jonge regisseurs en theatermakers, maar ook Productiehuis Theater Rotterdam en PLAN Brabant, die zich ook expliciet richten op jonge theatermakers, werden door de Raad van Cultuur niet gehonoreerd en moeten plaatsmaken voor andere, vaak meer gespecialiseerde instellingen. Zij verliezen de Rijkssubsidie. NRC over de ‘’nalatenschap’’ van Frascati Producties.
De stand van haar mond, beheersing van de tekst, Anne Broers (17) kreeg op 27 oktober in de Tilburgse Concertzaal een masterclass van operazangeres Francis van Broekhuizen. De jonge leerlinge van Mill Hill is een talentvolle zangeres en won in 2019 de Young Classical Talent Award, een wedstrijd voor Tilburgse scholieren die klassieke muziek maken. Anne Broers was al gemotiveerd om klassieke zang te gaan studeren, maar dat is nu nog meer toegenomen. Ze wil naar het conservatorium. De Young Classical Talent Award is een initiatief van Tilburgs kamerorkest Kamerata Zuid.
Alexandra Polina (Oezbekistan, Design Bielefeld, Duitsland), Sara Hornig (Finland, LAB University of Applied Sciences, Lahti) en Eva Kreuger (Nederland, AKV|St. Joost, Breda) zijn gekozen om deel te nemen aan het BredaPhoto Support Programma 2021-2022. Voor dit programma gaat BredaPhoto ook deze keer weer een tweejarige samenwerking aan met deze drie fototalenten. De ondersteuning bestaat uit een op maat gemaakt programma op basis van de behoeften en wensen van deelnemers. Zij zijn geselecteerd uit een groep van tien alumni die minimaal twee jaar en maximaal vijf jaar zijn afgestudeerd aan een van de deelnemende Academies aan het International Talent Programme.
De Rotterdamse Lotte Velvet heeft op het Amsterdams Kleinkunst Festival de AKF Sonneveldprijs gewonnen. Behalve deze juryprijs won ze ook de publieksprijs. De jury noemde haar „een opvallende theaterpersoonlijkheid met veel potentie”. De Shaffy Cheque gaat naar Luan Buleshkaj.
De financiële schade door de coronacrisis is nu al enorm, en het einde is nog niet in zicht. Wat zijn de verhalen achter de cijfers? Theaterkrant gaat in gesprek met zzp’ers uit de theatersector. Waar doen ze het van? Hebben ze nog werk en inkomen? En hoe gaan zij om met de onzekerheid die de coronacrisis brengt? Een gesprek met Alinde Hoeksma, artistiek directeur van het Café Theater Festival. Het weekend voor de lockdown in maart stonden de Utrechtse kroegen nog volgepakt tijdens de Utrechtse editie van het Café Theater Festival. In 29 cafés brachten veelal jonge theatermakers theater in de publieke ruimte. Het was voorlopig de laatste editie. De festivals in Zwolle en Tilburg, die enkele weken later zouden plaatsvinden, moesten worden afgelast.
Het Nederlands Filmfonds, in samenwerking met het International Film Festival Rotterdam (IFFR), biedt aan 3 Nederlandse producenten de mogelijkheid om te participeren in Rotterdam Lab 2021, het trainingsprogramma van IFFR Pro. Vanwege de maatregelen omtrent COVID-19 zal het lab dit jaar virtueel plaatsvinden van 25 januari tot 5 februari 2021, met uitzondering van het weekend. Het Rotterdam Lab is een trainingsprogramma voor talentvolle producenten met internationale ambities en wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met CineMart, de internationale coproductie markt van IFFR. Rond de 70 producenten van over de hele wereld krijgen via de activiteiten van Rotterdam Lab toegang tot een groot internationaal netwerk van peers en ervaren professionals. Dit jaar komt de groep online bij elkaar om ervaring en kennis op te doen door middel van netwerksessies, paneldiscussies, workshops en rondetafelsessies. Aanmelden kan tot 11 november.
Het Nederlandse muziektalentenprogramma Popsport is een samenwerking aangegaan met advocatenkantoor bureau Brandeis. De samenwerking is bedoeld voor jonge muzikanten, die vaak zonder veel juridische kennis een boekings- management-, platen-, producer- of publishingovereenkomst aangaan. De advocaten van bureau Brandeis verzorgen een quick scan van de overeenkomst, wijzen artiesten op de belangrijkste aandachtspunten en doen eventueel tekstvoorstellen voor gewijzigde bepalingen.
Amsterdam is nog steeds aantrekkelijk voor beginnende kunstenaars van overal. Er staan bekende musea, er zijn relatief veel galeries en kunstpodia, en de postacademische kunstopleidingen Rijksakademie, De Ateliers en het Sandberg Instituut staan internationaal hoog aangeschreven. Maar de aantrekkingskracht verandert, vinden de kunstinstellingen uit het zgn. middenveld. Dat bestaat uit podia als de Appel, Framer Framed en Stichting NDSM, die beeldende kunstenaars in hun ontwikkeling helpen o.m. door het geven van opdrachten en het organiseren van exposities. Het grootste probleem is de huisvesting van nieuwe kunstenaars die naar Amsterdam komen. Ruimtenood remt niet alleen nieuw talent af, maar brengt ook de kunstpodia zelf in moeilijkheden. Ze moeten regelmatig verhuizen en leven vaak met de onzekerheid van een tijdelijk contract. De instellingen zijn gebaat bij lange termijn subsidiëring
Next is een talentontwikkelingstraject voor filmmakers van alle genres: animatie, games, VR/AR, documentaire en fictie. Deze maand werden maar liefst acht Brabantse talenten geselecteerd die gaan deelnemen aan dit talentontwikkelingsprogramma. Binnen Next wordt elk talent een jaar lang gecoacht in zijn of haar artistieke, technische en professionele ontwikkeling. De partners die dit traject hebben opgezet zijn Playgrounds, BROET, Natlab, AKV|St. Joost, Submarine Channel, The Panics, Kaboom film festival, Herrie Film & TV en BredaPhoto. Next wordt mogelijk gemaakt door Provincie Noord-Brabant, Kunstloc Brabant en het Nederlands Filmfonds.
Jump! is het talentontwikkelingstraject voor jonge beeldend kunstenaars in samenwerking met vier Brabantse galeries, in samenwerking met Kunstloc Brabant en de steun van provincie Noord-Brabant. 4 Brabantse galeries – Jan van Hoof Galerie, Galerie Mieke van Schaijk, Luycks Gallery, en Galerie Nasty Alice – bieden een groep talentvolle kunstenaars een coachingstraject aan. Anderhalf jaar lang volgden de kunstenaars zowel een gezamenlijk als een individueel traject. Hierbij kregen ze alle ruimte om zich op artistiek vlak te ontwikkelen naar een volwaardig kunstprofessional. Een tweede lichting is nu ruim een jaar onderweg. In het Museum Jan Cunen in Oss is het werk van acht talentvolle beeldend kunstenaars te zien, die aan het begin van hun carrière staan. Het Osse museum gaat in het project Jump! een grotere rol spelen in waar het gaat om coaching en presentatie. Gerrit van den Hoven zag de expositie.
Vorige week werd bekend dat festival Circolo vanwege de afgekondigde striktere maatregelen om Covid-19 te beteugelen niet doorging. Spelen in vijf circustenten in het Leypark werd onhaalbaar. Directeur Marc Eysink Smeets kondigde toen al aan te zoeken naar alternatieven. Poppodium 013 en de Koepelhal in Tilburg bieden het circusfestival nu onderdak voor meer dan vijftig voorstellingen. Allemaal coronaproof. ,,Fantastisch dat 013 meteen klaar stond en ook de gemeente Tilburg snel schakelde voor beschikbaarheid van de Koepelhal.”, zegt festivaldirecteur Marc Eysink Smeets. De oorspronkelijk geplande internationale voorstellingen zijn weggevallen. Volgens Eysink Smeets vanwege de kosten en reisbeperkingen. ,,We hebben ons geconcentreerd op producties van in Nederland gevestigde circusgroepen. Een belangrijke drijfveer is dat recent afgestudeerde artiesten nu toch de kans krijgen zich te laten zien. Het is de start van hun carrière. Hun afstudeervoorstellingen vonden eerder dit jaar ook al geen doorgang.”
De Museumtalentprijs is door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) sinds 2017 ingesteld om verjonging en vernieuwing in de erfgoedsector te stimuleren. Deze aanmoedigingsprijs is bedoeld om jong talent in de museumsector in de schijnwerpers te zetten en kansen te bieden om zich door te ontwikkelen. Het gaat specifiek om jonge professionals (tot 32 jaar) die betaald werk verrichten aan één van de museale collecties in Nederland. De deadline voor het aanmelden van jonge professionals voor de Museumtalentprijs is 25 november 2020. De winnaar ontvangt een naar eigen wens in te vullen ontwikkeltraject ter waarde van 7.000 euro, gefinancierd door het Mondriaan Fonds. De andere finalisten ontvangen een bedrag van 3.000 euro, eveneens voor een persoonlijk ontwikkeltraject. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap organisator van de talentprijzen.
De Conservatorium Talent Award is een uniek evenement dat letterlijk en figuurlijk een podium biedt aan aanstormende jazzmuzikanten. Zes conservatoria uit Nederland vaardigen op 3 oktober 2020 hun beste studenten af die in de Bossche Verkadefabriek strijden om de felbegeerde Conservatorium Talent Award 2020. De finalisten die dit jaar deelnemen aan CTA zijn: Tijn Heijblom (Tilburg – zang), Paul van de Calseijde (Rotterdam – saxofoon), Marit van der Lei (Den Haag – zang), Gijs Idema (Amsterdam – gitaar), Dani Brands (Zwolle – piano) en Manon Nijenhuis (Utrecht – zang). De prijs is voor de negende keer een onderdeel van Jazz in Duketown en wordt ondersteund door het Prins Bernard Cultuurfonds Noord Brabant.
Sopraan Elisabeth Hetherington werd op 27 september winnaar van de Dutch Classical Talent Award in TivoliVredenburg Utrecht. De jaarlijkse Dutch Classical Talent Award wordt uitgereikt aan opvallende musici uit de nieuwe klassieke generatie. De publieksprijs is gewonnen door pianist Ramon van Engelenhoven. Elisabeth Hetherington wint een geldbedrag van € 10.000,- . Ook krijgt ze een naamsvermelding in de Eregalerij bij de Kleine Zaal van Het Concertgebouw. De vakjury prees haar "onverschrokken en krachtige persoonlijkheid. Puntgave techniek en adembenemende presentatie”.
Vanaf 2021 stopt de NPO met talentontwikkelingstrajecten KORT! en De Straat, en vanaf 2022 met De Oversteek.Het besluit van de NPO maakt voor het NPO-fonds de weg vrij om met regelingen te komen die meer zijn toegespitst op deze tijd. “Nee, het is geen bezuiniging”, benadrukt Hanneke Bouwsema, algemeen secretaris van het NPO-fonds. “De bijdrage aan talentontwikkeling van het NPO-fonds en de NPO, die ruim twee keer zo groot is als die van het Filmfonds, blijft hetzelfde. En misschien gaat hij in de toekomst zelfs nog omhoog. Want juist nu moeten we inzetten op talentontwikkeling.” Maar wel op een andere manier dan nu gebeurt. De regelingen die worden afgebouwd komen nog uit de periode van het Mediafonds, dat vier jaar geleden werd opgeheven en een vervolg kreeg in het NPO-fonds. Het NPO-fonds ontwikkelt momenteel nieuwe regelingen, die vanaf 2021 in werking moeten treden.
Huayu Gu (piano, 11 jaar, Roermond), Matthijs van Delft (gitaar, 15 jaar, Berkel en Rodenrijs) en Iris van Nuland (viool, 18 jaar, Oss) hebben een eerste prijs gewonnen bij de Nationale Finale van het Prinses Christina Klassiek Concours. Van Nuland won in categorie 2 (15 t/m 19 jaar). De jury noemde het 18-jarige Osse talent onder meer ‘een leeuwin op de viool’. ,,Hier staat een volwassene, sensibele musicienne. Je hield ons vanaf de eerste noot in de ban, nam ons mee op je muzikale reis.’’ De jury roemde haar ook om haar zeer grote beheersing van het instrument en zei dat ze nóg meer vrijheid in haar streken zou kunnen nemen. Ze wint enkele solistische optredens met het Jeugdorkest Nederland, en een studiebeurs, aangeboden door de Stichting Vrienden van het Prinses Christina Concours.
De Tilburgse singer-songwriter Claudy 24 september geeft een concert bij Theaters Tilburg. Dat is het resultaat van een traject bij het theater waarbij jonge talenten uit de stad worden gecoacht. Tijdens het traject krijgen jongeren een langere periode de kans om in Theaters Tilburg events te organiseren. Ze krijgen de beschikking over een zaal, techniek en coaching. Ook worden ze begeleid bij het samenstellen van het programma, de marketing, funding en het budgetbeheer. Dit proces wordt ondersteund door het Fonds voor Cultuurparticipatie.
Op 18 september werden de genomineerden voor de Music Moves Europe Talent Awards bekendgemaakt op het Reeperbahn Festival in Hamburg, Duitsland, in aanwezigheid van de Europese Commissaris voor Cultuur, Mariya Gabriel. Uit Nederland is de Amsterdamse zangeres Rimon genomineerd. Europese muziekliefhebbers zullen bepalen wie de Public Choice Award 2021 krijgt door te stemmen op een van de genomineerden. De stemperiode loopt van 18 september 2020 tot 7 januari 2021, uitsluitend via de website van Music Moves Europe Talent Awards. De winnaar van de Public Choice Award 2021 ontvangt een extra geldprijs van € 5.000,-. Alle zestien genomineerden worden beloond met promotiesteun en een optreden bij Eurosonic / Noorderslag. Uit deze zestien zal de jury acht winnaars kiezen. Elke door de jury geselecteerde winnaar ontvangt een prijs ter waarde van 10.000 euro, te besteden aan de promotie van hun internationale carrière.
De CHV Academy en de Design Academy Eindhoven starten op de Noordkade in Veghel een nieuw ontwikkeltraject in design voor jongeren: de Talentenklas Design, Beeldend en Ambacht. Het nieuw op te zetten ontwikkeltraject Design, Beeldend en Ambacht gaat vanaf januari 2021 van start op de Noordkade in Veghel. Op 22 september zullen de verschillende partijen het samenwerkings-convenant ondertekenen, ambassadeur en internationaal designer Kiki van Eijk zal daarbij aanwezig zijn. Kiki van Eijk heeft zich als Ambassadeur Design en Beeldend verbonden aan de CHV Academy, Circle of Talent.
Zoals onlangs bekend gemaakt door het NPO-fonds, herzien zij momenteel trajecten en regelingen voor talentontwikkeling bij de publieke omroep en werken zij nieuwe regelingen uit. Dat betekent dat het NPO-fonds zijn bijdrage stopzet aan een aantal projecten, die jarenlang wezenlijk onderdeel hebben gevormd van de samenwerking op talentontwikkeling tussen NPO-Fonds, CoBO, de omroepen en het Filmfonds. Het gaat hier om Telescoop, KORT!, De Straat en De Oversteek.
Cultuur+Educatie, jrg. 19 (2020), nr. 54, onder gastredactie van Evert Bisschop Boele en Ineke Haakma,is gewijd aan de eerste bevindingen uit hun onderzoeksprogramma Curious Minds – Kunsteducatie, gericht op een nieuwe didactiek voor kunstonderwijs, waarin de talentontwikkeling van leerlingen centraal staat.
Hoe zet ik een gezelschap of stichting op? Hoe en voor welke fondsen schrijf ik mijn aanvragen? Hoe stel ik een begroting op? Wat houden de coronaprotocollen precies in? De vragen die makers bij het Makersloket van Over het IJ kunnen stellen, kunnen zowel artistiek, zakelijk, productioneel of op het gebied van marketing en publiciteit zijn. De Amsterdamse organisatie heeft de afgelopen jaren op het gebied van talentontwikkeling en locatietheater een breed netwerk en expertise opgedaan en wil die kennis graag actiever delen. Vanaf 10 september kunnen makers op afspraak langskomen of zoomen met de organisatie
Op het festival van de Stichting Gaudeamus vinden avant-gardecomponisten al 75 jaar een podium. Op 9 september begint de nieuwste editie. NRC blikt terug op de voorbije jaren van de Gaudemus Muziekweek, een broedplaats voor jonge muziekpioniers, en sprak met directeur Henk Heuvelmans, programmeur Martijn Buser en enkele Nederlandse componisten.
Zoals ieder jaar worden er op de Nederlandse Dansdagen prijzen uitgereikt aan talentvolle en veelbelovende makers. Dit jaar helaas niet via het gala, maar tijdens de online editie van het festival: Festival de Nederlandse Dansdagen Digitaal. Deze online editie kan van 1 tot en met 8 oktober via een livestream worden gevolgd. De genomineerden voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2020 zijn: Gil Gomes Leal, Roshanak Morrowatian en Cherish Menzo. De genomineerden voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek 2020 zijn: Nastaran Razawi Khorasani, Anne-Beth Schuurmans en Ryan Djojokarso. De Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht is een landelijke stimuleringsprijs voor veelbelovende choreografen die nog geen structurele subsidie ontvangen. Met de €10.000 prijs kan de winnende maker beginnen met het creëren van nieuw werk. De Prijs van de Nederlandse Dansdagen voor Jong Publiek wordt deze editie voor de vierde keer uitgereikt. Ook deze prijs heeft een waarde van €10.000. Het doel hiervan is een bijdrage te leveren aan de innovatie van dans voor publiek tussen de 4 en 18 jaar oud in Nederland
In de verkenning van het NPO-fonds naar talentontwikkeling heeft het fonds de afgelopen periode gesproken met ruim tachtig vertegenwoordigers uit de sector, variërend van jonge en mid career makers tot ervaren coaches, producenten, eindredacteuren en omroepdramaturgen, vertegenwoordigers van de NPO tot opleiders en andere betrokkenen bij talentontwikkeling. Op dit moment werkt het fonds een beperkt aantal nieuwe regelingen uit die aansluiten bij de belangrijkste bevindingen uit de verkenning. Deze conceptregelingen worden samen met verdere kaders na de zomer besproken met de NPO, de omroepen en fondsen. Daarnaast wil het fonds de conceptregelingen voorleggen aan een klankbordgroep van regisseurs, scenaristen en producenten.
Showcasefestival Eurosonic Noorderslag krijgt financiering vanuit de Creative Europe regeling Europese platforms. Creative Europe Desk sprak met Robert Meijerink, hoofd programma ESNS, over de rol van het festival en de komende editie. Het platform bestaat 35 jaar. “We wilden dat vieren met een editie die focust op heel Europa, in plaats van op één thema-land zoals we normaal doen” zegt hij, “maar door de coronacrisis moeten we nu nuchter & zakelijk kijken wat er mogelijk is binnen de geldende richtlijnen. Het festival van 2021 wordt sowieso kleinschaliger.”
De definitieve selectie van de fictieprojecten van de eerste editie van de Videoland Academy is rond. Vier projecten onder het thema Grounded Sci-Fi gaan de volgende fase in waarin het scenario wordt geschreven en waar de makers worden gematcht aan een producent om hun films verder te ontwikkelen. De gerealiseerde films gaan in première tijdens het Nederlands Film Festival 2021 en zijn daarna ook te zien bij Videoland. Naast de vier fictieprojecten wordt in september ook het True Crime documentaire drieluik bekendgemaakt die door ondersteuning van de Videoland Academy gemaakt gaat worden. Scenarioschrijvers en documentairemakers kunnen zich nog t/m 15 juli 2020 inschrijven voor de tweede editie van Videoland Academy. De thema’s voor deze tweede editie zijn “Modern Fantasy” voor fictie en “Familie” voor documentaire.
De tweejaarlijkse Lokienprijs, een initiatief van de Sybren Polet Stichting, grootte van 7500 €, is bedoeld voor een literaire organisatie, instelling of initiatief, werkend in de geest van schrijver Sybren Polet. In veranderende tijden wordt er anders tegen steun en begeleiding van auteurs aangekeken en geëxperimenteerd met nieuwe manieren om het werk van debutanten onder de aandacht te brengen. De jury van de Lokienprijs meent dat het initiatief Chapbooks van De Nieuwe Oost | Wintertuin, uitgegeven door Wintertuin Uitgeverij, zo’n eigentijdse vorm van ondersteuning en begeleiding van debuterende auteurs is. Het oudere fenomeen van het chapbook heeft, geïnspireerd op de populariteit van het hedendaagse zine of little magazine, in de ontwikkeltrajecten van De Nieuwe Oost | Wintertuin een heel nieuwe, vitale vorm gekregen. Aandacht wordt daarbij niet alleen besteed aan de uitgave zelf, maar ook aan de (vaak multimediale) presentatie en verdere promotie van het werk.
Het Eindhovense collectief Dutch Invertuals start deze zomer met een online studieprogramma voor ontwerptalent uit de hele wereld. De afgelopen tien jaar organiseerde initiatiefnemer Wendy Plomp met Dutch Invertuals spraakmakende exposities op de Dutch Design Week en tijdens de Milan Design Week. Inmiddels is Dutch Invertuals een springplank geweest voor tientallen ontwerpers uit binnen- en buitenland. Het designplatform mikt op minimaal twintig young professionals. De afsluiting is een groepsexpo op DDW. De ambities van initiatiefnemer Wendy Plomp zijn groot: "Misschien organiseren we volgend jaar wel een fysieke academy."