19-05-2022
Culturele organisaties kunnen sinds 15 mei gebruikmaken van platform Stage Cultuur Inclusief voor het plaatsen van een of meer vacatures voor stage- en startersplekken. Het platform is bedoeld om de instroom van divers talent te stimuleren. Sollicitaties lopen via het platform waarna de meest passende kandidaten worden doorgestuurd zodat de organisatie zelf de eindselectie kan maken. Daarna kan de organisatie een financiële bijdrage aanvragen van maximaal € 1.000 per ingevulde vacature. Het stage- en startersplatform Stage Cultuur Inclusief is mogelijk gemaakt door de rijkscultuurfondsen Nederlands Letterenfonds, Mondriaan Fonds, Nederlands Filmfonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds voor Cultuurparticipatie en Fonds Podiumkunsten. Aan het plaatsen van de vacature zijn geen kosten verbonden
17-05-2022
De werkvoorraad van architectenbureaus blijft op peil ten opzichte van een half jaar geleden. Productiebelemmeringen nemen wel toe: langdurige processen bij opdrachtgevers, het financieel haalbaar maken van projecten, het arbeidstekort, stijgende materiaalprijzen, gedaalde leveringszekerheid van materialen en trage ambtelijke besluitvorming. Ook de oorlog in de Oekraïne heeft invloed. Dat blijkt uit de BNA Conjunctuurmeting voorjaar 2022.
12-05-2022
Ierland start een proef met het basisinkomen voor mensen in de cultuursector. Een middel in nood, voor herstel na de coronacrisis, of kan het verder reiken?
09-05-2022
In de zwaar door de coronacrisis getroffen horeca en cultuur-, sport- en recreatiesector trekt het aantal startende ondernemers weer aan. Volgens de Kamer van Koophandel (KVK) waren er in deze sectoren afgelopen maand wel een kwart meer beginnende ondernemers dan dezelfde maand vorig jaar. In cultuur, sport en recreatie ging het om ruim 1000 starters, voornamelijk op het gebied van kunst. ,,Ondernemers zien hun kans schoon om in deze sectoren te kunnen profiteren van het opengaan voor het publiek”, zegt Josette Dijkhuizen in een toelichting. Zij is bijzonder hoogleraar duurzame inzetbaarheid van ondernemers bij Tilburg University. ,,Daarbij is er het vertrouwen dat de pandemie nu toch echt voorbij is. Waarschijnlijk is dat wat we terugzien in de cijfers.”
05-05-2022
Organisatoren van grote festivals kampen net als theaters en poppodia met flinke personeelstekorten. Het gaat daarbij om om technici en beveiligers, maar ook om medisch personeel of mensen achter de bar. Een deel van de medewerkers heeft de branche de afgelopen twee jaar verlaten en is niet meer teruggekomen. De organisatie van Lowlands, dat in augustus wordt gehouden, ligt momenteel op schema met de werving. “We verwachten wel dat het goed komt, maar er moeten zeker nog wel mensen bij. Het vergt meer aandacht dan voorgaande jaren.” Daar komt bij dat er nu meer personeel nodig is dan voorgaande jaren. Sommige evenementen worden ingehaald of organisatoren willen het financiële gat dat is ontstaan door de coronacrisis vullen met extra evenementen. Ook Pinkpop heeft moeite genoeg personeel te vinden. De organisatie merkt dit vooral aan de kant van de leveranciers. "Wij kunnen zoals voorgaande jaren weer rekenen op (semi)vrijwilligers uit de omgeving voor achter de bar, maar mensen vinden voor opbouw of beveiliging is lastig", laat een woordvoerder weten. Hij verwacht onder meer dat de wachtrijen bij de ingang langer zullen zijn. Pinkpop vindt al in juni plaats. De organisatie heeft besloten deze week al met de opbouw van het festival te beginnen, vijf weken eerder dan normaal.
02-05-2022
Vanaf 2 mei kan het STAP-budget weer worden aangevraagd. STAP (Stimulering ArbeidsmarktPositie) is één van de subsidieregelingen van de overheid om werknemers en werkzoekenden te stimuleren te blijven leren. Het ministerie van SZW heeft de website hoewerktnederland.nl ontwikkeld waarmee bedrijven hun medewerkers goed en tijdig kunnen informeren over de subsidieregelingen om een opleiding of cursus te volgen. Het STAP-budget is populair: tijdens de eerste ronde (maart/april) vroegen ruim 35.000 mensen subsidie aan. Het 2e tijdvak voor de aanvraag loopt tot en met 30 juni 2022.
28-04-2022
Het aantal zzp’ers blijft maar toenemen: momenteel telt ons land zo’n 1,5 miljoen zelfstandigen. Een deel van hen werkt in de cultuursector, waar de praktijk helaas nauwelijks aansluit op de manier waarop de arbeidsmarkt ingericht is. Hoe ziet dat speelveld binnen deze sector er precies uit? En waar moet je als creatieve zelfstandige op letten? Die vragen stonden op 14 april centraal tijdens de netwerkbijeenkomst van Kunstloc Connects. Aan de hand van de verhalen van drie sprekers werd een open gesprek gevoerd met de aanwezigen.
25-04-2022
De muziekevenementen staan weer in de startblokken om er een fantastische zomer van te maken. Het wordt wel een gevecht tegen de klok om op tijd voldoende personeel voor die volgeboekte weekenden te vinden. Entertainment Business sprak met Freke Reimer, managing director van SOLID Event Crew, dat personeelsleverancier is van barpersoneel, hostessen en mensen die werkzaam zijn in de productie, op- en afbouw van festivals, en Gerard van Duykeren, CEO van TSC Crowd Management, evenementenbeveiliger.
14-04-2022
“De aanpak van schijnzelfstandigheid staat hoog op de agenda. Maar in plaats van te kiezen voor handhaving, drijft de overheid de meest kwetsbare zzp’ers verder de armoede in.” Dat stelt Peter van den Bunder, belangenbehartiger zzp van de Kunstenbond in een column op Zipconomy.nl.
12-04-2022
BOK heeft zich twee jaar geleden aangesloten bij VZN, de Vereniging Zelfstandigen Nederland, om zo gezamenlijk, met belangenbehartigers voor ondernemers uit andere beroepsgroepen op te komen voor onze belangen. Die samenwerking was hard nodig en dat werpt nu z'n vruchten af. VZN-voorzitter Cristel van de Ven maakt namelijk sinds 1 april mede namens BOK deel uit van de de Sociaal Economische Raad. De SER is de belangrijkste adviesraad voor de regering en het parlement voor sociaal economische vraagstukken. Tot voor kort zaten er alleen werknemers, werkgevers en onafhankelijke kroonleden in deze raad. BOK is tien jaar geleden mede opgericht om de kunstenaar als zelfstandige ondernemer te ondersteunen en om te lobbyen voor een beter kunstbeleid. Zelfstandigen hebben het eindelijk voor elkaar gekregen dat er ook op dit niveau niet alleen over hen gesproken wordt, maar nu ook naar ze geluisterd gaat worden.
12-04-2022
De werkloosheid onder pas afgestudeerde hbo’ers is flink gedaald, van 4,8 naar 3 procent, het laagste niveau in de afgelopen tien jaar. Maar liefst 80 procent van hen vond onmiddellijk een baan. Dat blijkt uit de HBO-Monitor 2021 van het Maastrichtse Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). Het gaat hier om afgestudeerden van de voltijdopleidingen. Anderhalf jaar na afstuderen had 81 procent van hen een baan op ten minste hbo-niveau en had 56 procent een vaste baan. Van de afgestudeerden in de sector agro en food en in de kunst is 5,1 procent na anderhalf jaar nog werkloos, al is het aandeel werkloze kunstenaars wel opvallend gedaald. In 2020 zat nog 8,7 procent zonder werk. Slechts 46 procent van hen vindt dat ze goed zijn voorbereid op hun loopbaan. Al zijn ze daar bij economie (45 procent) en social studies (44 procent) nog minder tevreden over.
05-04-2022
Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN), Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) en de zelfstandig ondernemers zonder personeel binnen VNO-NCW en MKB Nederland gaan intensief met elkaar samenwerken. Zij bundelen hun krachten in een nieuw te starten Netwerk Zelfstandig Ondernemers. Het netwerk krijgt een eigen secretariaat én vertegenwoordiger in de SER, in de persoon van Cristel van de Ven (voorzitter VZN). Zij wordt voorzitter van het nieuwe Netwerk. Met de oprichting van het nieuwe netwerk willen de ondernemersorganisaties de belangen van zelfstandigen die bewust voor eigen rekening en risico ondernemen, beter ondersteunen in Den Haag. De initiatiefnemers van het nieuwe Netwerk tekenden op 1 april een samenwerkingsovereenkomst.
04-04-2022
De Raad voor Cultuur vindt dat er nu een unieke kans ligt om de culturele en creatieve sector weerbaarder en wendbaarder te maken én gelijktijdig in te zetten op ruimte voor herstel van de sector na corona. Dat vergt wel een brede blik op het cultuurbestel als geheel en voldoende tijd om het gesprek hierover te voeren. De gebruikelijke vierjaarlijkse cyclus om te komen tot een nieuwe subsidieronde voor cultuur is daarvoor te kort en zou met twee of vier jaar verlengd moeten worden. Dat schrijft de Raad voor Cultuur in een verkennende notitie aan staatssecretaris Uslu van Cultuur en Media. De staatssecretaris heeft de notitie: "Beweging in het bestel - verkenning naar een nieuw advies over het cultuurbestel" op 1 april in ontvangst genomen. Het cultuurbestel van de toekomst is volgens de raad een bestel dat iedere inwoner van Nederland toegang biedt tot cultuuraanbod, cultuureducatie en -participatie. Elke culturele discipline of genre moet daarbinnen aan bod kunnen komen. Het biedt ook iedereen mogelijkheden om cultuur te beleven – op traditionele en nieuwe manieren – om schoonheid te ervaren, verrijkt te worden met kritische reflecties op de samenleving, intellectueel uitgedaagd te worden of emotioneel geraakt. Helaas is dat op dit moment nog lang niet overal zo. Raad voor Cultuur. In de gesprekken die de raad de afgelopen twee coronajaren met de cultuursector, fondsen en overheden voerden, kwamen steeds weer dezelfde structurele knelpunten terug. Het gaat er daarbij onder meer om dat cultuureducatie en -participatie helaas nog lang niet voor iedereen in Nederland vanzelfsprekend zijn. Ook regionale spreiding en diversiteit van het aanbod en publiek vragen om aandacht. Net als een eerlijke en stabiele culturele arbeidsmarkt voor makers en andere werkenden in de sector. Deze knelpunten stonden voor de pandemie ook al op de agenda, maar kwamen door de opeenvolgende lockdowns nadrukkelijker aan de oppervlakte. Dit beeld werd nog eens bevestigd in een inventarisatie van 30 jaar cultuurbeleid, die de raad eind vorig jaar maakte. De zogeheten Subsidie, o.m. de Culturele basisinfrastructuur (BIS), ziet de raad nadrukkelijk niet als het enige beleidsinstrument om tot een weerbaardere en wendbaardere sector te komen. Om de structurele knelpunten aan te pakken wil de raad een visie ontwikkelen op het gehele cultuurbestel in 2035 en een pad uitstippelen over hoe daar te komen. “Uit alle berichten horen we dat de bezoekersaantallen achterblijven”, vertelt voorzitter Kristel Baele. Ze licht de notitie toe in het NOS Radio 1 Journaal. De sector kampt nog steeds met de gevolgen van de coronacrisis. “We zijn er nog lang niet.”
31-03-2022
Muziekhuis050, een collectief van 23 muziekdocenten, maakte in de zomer een vliegende start, met maar liefst 50.000 euro subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie, en een subsidie van de gemeente Groningen voor een mooie openingsdag. Een anonieme mecenas heeft voor de komende vijf jaar al een ton toegezegd voor muziekonderwijs aan kinderen in een achterstandsituatie. Collectieven van muziekdocenten steken her en der de kop op. Vaak ligt onvrede met de lokale muziekinstellingen ten grondslag aan dergelijke initiatieven. Die staan al jaren onder druk, met noodgedwongen fusies en bezuinigingen tot gevolg. Een gesprek met hoboïste Hanneke Ramselaar en celliste Karoun Baghboudarian. Hoe kwam het collectief tot stand en hoe gaat het in zijn werk ? Biedt het collectief zzp’ers een betere inkomenspositie?
29-03-2022
Jaarlijks publiceert Platform ACCT een jaarverslag met terugblik op het voorgaande jaar en een jaarplan voor het aankomende jaar. In de downloads ook een openbaar archief van correspondentie van Platform ACCT met diverse instanties binnen de overheid.
17-03-2022
Gebouw-T en De Maagd in Bergen op Zoom krijgen een ton voor het stimuleren van banen in de creatieve sector en techniek. Het geld komt vanuit het West-Brabant werkt met Talent-programma, onderdeel van de provincie Noord-Brabant dat talent wil verleiden tot een baan in de culturele sector. Want poppodia en theater schreeuwen om personeel. Daarom heeft “West-Brabant werkt’ in samenwerking met onder andere onderwijsinstelling Curio, ’t Rijks, Siemens en TAIT de handschoen opgepakt en een traineeship in het leven geroepen. Trainees krijgen een jaar de kans om binnen de muren van poppodium Gebouw-T en stadsschouwburg De Maagd te ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen om op die manier een baan in de technische en creatieve sector te vinden. Het programma begint in september en richt zich zowel op afgestudeerde mbo- en hbo-studenten als zij-instromers. De werving begint in mei. Joep Gudde van Gebouw-T is blij dat provincie investeert in de sector. ,,Wat doorbroken moet worden is het beeld dat er geen werk is.” Naast afgestudeerden met een diploma, richt het programma zich ook op scholieren. Onder de naam van T-Lab wordt, speciaal voor VO-scholieren uit Bergen op Zoom, in samenwerking met het bedrijfsleven een lesprogramma ontwikkeld. Binnen T-Lab maken de jongeren door bedrijfsbezoeken kennis met de grote bedrijven uit deze regio. Op die manier doen ze ervaring op met onder andere 3D-printing, augmented reality en gaming.
14-03-2022
Het doel van duurzame inzetbaarheid en ontwikkeling is dat iedereen zoveel mogelijk gezond, competent en met plezier kan werken tot aan zijn of haar pensioen. Hoe staat het met de duurzame inzetbaarheid en de ontwikkeling van werkenden in de branche? Dat staat in de BNA publicatie ‘Sectoranalyse: duurzame inzetbaarheid in de architectenbranche’. In het onderzoek zijn cijfers geanalyseerd en zijn de interviews en groepsgesprekken met negen werkgevers, drie werknemers en (drie zzp’ers weergegeven. De sectoranalyse is namens de BNA en vakbonden en in opdracht van Stichting Fonds Architectenbureaus (SFA) uitgevoerd in het kader van de MDIEU-regeling van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. SFA onderzoekt nu of de sectoranalyse een gesubsidieerd vervolg kan krijgen in een activiteitenplan voor de architectenbranche gericht op het verbeteren van de duurzame inzetbaarheid in de branche.
14-03-2022
ID&T luidt namens de gehele festivalbranche de noodklok. Om het personeelstekort tijdens de komende festivalzomer op te vangen is het initiatief deleukstezomerbaan.nl gelanceerd. De ID&T Groep moest in 2020 ten gevolge van de pandemie een groot deel van haar medewerkers laten gaan. Met dit initiatief hoopt de organisatie duizenden tijdelijke krachten te enthousiasmeren om deze zomer aan de slag te gaan in de evenementenbranche. De campagne moest vanwege de het verlengen van de coronamaatregelen meerdere malen worden uitgesteld. Er is op dit moment vooral behoefte aan om barpersoneel en andere horecamedewerkers, festivalbouwers, beveiligers, schoonmakers, verkeersregelaars en hulpverleners in de festivalbranche. Alleen voor de ID&T Groep werden in 2019 al circa 47.000 tijdelijke functies op de evenementen vervuld door externe krachten. Daarnaast zijn er ook voldoende vaste banen in de evenementensector beschikbaar. Berend Schans, directeur van de branchevereniging Nederlandse Poppodia en Festivals ,,Als je graag uitgaat, concerten bezoekt of naar het theater gaat, dan kan je nu van je hobby je beroep maken. Er zijn genoeg baankansen op alle niveaus in de culturele sector.’’
10-03-2022
Op 24 februari ging de eerste ketentafel van het programma “Verbetering arbeidsvoorwaarden en collectieve afspraken” van start. In het Patronaat in Haarlem kwam een brede vertegenwoordiging uit de sector popmuziek bij elkaar om gezamenlijk een stap te zetten naar betere en eerlijke verdiensten voor freelance musici in deze deelsector. De bijeenkomst was een vervolg op een online panelgesprek op ESNS22 waarin de intentie tot samenwerking op dit gebied al werd uitgesproken. Er werd gesproken over tarieven binnen de sector en de mogelijkheden voor honorariumrichtlijnen. Ook stelden ze een agenda vast met bespreekpunten voor het komende jaar. Het streven is om in ongeveer 6 bijeenkomsten tot concrete resultaten te komen. Naast deze ketentafel popsector is Plaftform ACCT bezig met de ontwikkeling van ketentafels voor archeologie, filmcrew, mediawerkenden, kunsteducatie & amateurkunst, beroepsfotografen, freelance klassieke musici en de ontwerpsector.
03-03-2022
De Kleinbedrijf Index is een onderzoek naar de economische situatie en vooruitzichten van kleine ondernemers. Elk kwartaal onderzoeken de Hogeschool Utrecht, Qredits en ONL hoe kleine ondernemers ervoor staan. Voor het eerst deed de culturele sector mee aan het onderzoek. Macro-economisch gaat het Nederland voor de wind, maar dat geldt niet voor zzp’ers en kleine organisaties. De culturele sector onderscheidt zich ook nog eens door de laagste omzetten, de hoogste investeringen, het grootste inkomensverlies sinds 2019, de beste betalingsdiscipline, de laagste continuïteitsverwachting, de hoogste stress en de laagste score op acquisitie-/verkoopvaardigheden. In de vijfde editie ging de aandacht speciaal uit naar acquisitie en verkoop. Er is een duidelijk verband tussen de deskundigheid in de verkoop en de omzet en groeiverwachtingen. Aldus Titia Haaxma, directeur – bestuurder van Cultuur+Ondernemen. Cultuur+Ondernemen werd betrokken bij het onderzoek.
21-02-2022
Na de coronaperiode zijn technici op het gebied van licht en geluid schaars geworden. ,,Wij hebben nog geen problemen”, zegt Joep Gudde van Gebouw-T in Bergen op Zoom. ,,Maar we horen wel de geluiden. Dus zijn we aangehaakt bij dit initiatief.” Tijdens Life on Stage hielden 13 theaters en poppodia in Zeeland en Noord-Brabant een open dag om jongeren te laten zien wat het vak van technicus inhoudt. In Bergen op Zoom wordt samengewerkt met Curio, die opleidingen verzorgt in dit vakgebied. BN De Stem doet verslag. Gijs de Louw, directeur van Compass Uden waar poppodium De Pul onder valt, en zijn collega Mario Lamers van Podium Groene Engel in Oss onderstrepen allebei het belang van Life on stage. Ook Theater de Lievekamp deed mee. Brabants Dagblad doet verslag in Oss en Uden.
17-02-2022
Werkenden en werkzoekenden kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal € 1.000 euro aanvragen voor een opleiding. De subsidie kan worden gebruikt voor het volgen van een training, cursus of opleiding om de positie op de arbeidsmarkt te versterken. Per kalenderjaar kan men maximaal één STAP-opleiding doen waarvoor maximaal 1.000 euro STAP-budget subsidie wordt toegekend. STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie.
17-02-2022
Het CBS publiceerde op 15 februari diverse cijfers over de arbeidsmarkt. In het vierde kwartaal van 2021 groeide het aantal vacatures met 16 duizend en daalde het aantal werklozen met 29 duizend. Ook het aantal banen bleef groeien; er kwamen er 44 duizend bij in het vierde kwartaal. Tegenover 387 duizend vacatures stonden 370 duizend werklozen, dat komt neer op 105 vacatures per 100 werklozen. In het vorige kwartaal waren dat er nog 93 per 100. In de horeca- en recreatiesector nam het aantal openstaande vacatures (seizoensgecorrigeerd) juist af. In de horeca van 34,3 naar 27,7 duizend; in de cultuur, recreatie en overige diensten van 11,4 naar 10,4 duizend. In het vierde kwartaal van 2021 waren er 2,6 miljoen werknemers met een flexibele arbeidsrelatie. Dat zijn er 38 duizend meer dan een kwartaal eerder, maar nog altijd minder dan voor de coronacrisis. Het aantal werknemers met een vaste arbeidsrelatie steeg met 34 duizend naar 5,3 miljoen, het hoogste aantal in de reeks vanaf 2013. Tot 2019 nam het aantal flexibele werknemers vrijwel voortdurend toe, naar een maximum van 2,8 miljoen. Vervolgens zette een daling in, die vooral bij het begin van de coronacrisis uitzonderlijk sterk was. In het vierde kwartaal van 2020 begon het aantal flexwerknemers weer te stijgen, met een tijdelijke onderbreking in het tweede kwartaal van 2021. Met 2,6 miljoen was het aantal flexwerknemers eind vorig jaar nog 45 duizend lager dan in het eerste kwartaal van 2020. De economie is het afgelopen jaar met enorme snelheid gegroeid, blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De groei komt uit op 4,8 procent. De laatste keer dat de groei zo groot was, was in 1998. De spurt heeft alles te maken met het feit dat de economie is teruggeveerd na de enorme coronaklap die er was in 2020. Volgens het CBS is de groei vooral gevolg van de toegenomen handel en de consumptie van huishoudens. Ook de investeringen en consumptie door de overheid lagen hoger dan vorig jaar
17-02-2022
De dansgezelschappen in de Basisinfrastructuur zien met lede ogen toe hoe de cultuursector wordt uitgehold door scheefgroei in steun en een onvoorspelbaar coronabeleid. Twee zakelijk directeuren trekken aan de bel. Willemijn Maas van Nederlands Dans Theater en Harmen van der Hoek van Club Guy & Roni en Noord Nederlands Toneel. Van der Hoek : “Er zijn nog nooit zo veel vacatures in de cultuursector geweest als nu. Door het gebrek aan perspectief dreigt de sector zijn glans te verliezen. Veel ervaren freelance theatertechnici, geluidsontwerpers, marketeers en andere betrokken specialisten zijn noodgedwongen overgestapt naar banen en opdrachten in andere sectoren die hoger in aandacht en prioriteit van het kabinet stonden. Die krachten komen niet zo maar terug naar een sector waarvoor het lange termijn perspectief nog steeds onduidelijk en onzeker is.’ Maas: ‘In tegenstelling tot vast personeel kregen zij niet of nauwelijks financiële steun, vaak onder het beschamende motto: ‘Dan zoek je maar ergens anders werk.’ Die scheefgroei is nu zo groot geworden, dat die gevaarlijk wordt voor een doorstart.” Willemijn Maas, die naast haar zakelijk directeurschap bij Nederlands Dans Theater eveneens voorzitter is van de Raad van Toezicht bij het Amsterdam Dance Event, is teleurgesteld ‘dat er bij het op- en afschalen van maatregelen nauwelijks feeling is met hoe het werkt in de cultuursector. Politici vertrekken vanuit versimpelde aannames en snappen de consequenties van hun beleid niet. Er wordt nog steeds geredeneerd vanuit mogelijkheden op korte termijn in plaats vanuit strategie en lange-termijn-perspectief.’ Beide beamen dat de overheid de gevolgen van de coronacrisis voor de cultuursector slechts vanuit financieel perspectief beziet. Maas: ‘Het gaat om zo veel meer, zoals personeelsplanning, internationale tournee-afspraken, productiecapaciteit, klantrelaties, publieksvertrouwen en samenhang in afzet, werkveld, onderwijs, opleiding, enzovoort. Hoe lang houd je het vertrouwen van een toeschouwer wanneer die voor de vierde keer zijn ticket terug krijgt of vanwege capaciteitsbeperking is uitgeloot?’ De dansgezelschappen in de BIS willen daarom beleid met meer begrip voor en kennis van de complexiteit van de problematiek achter de schermen. Van der Hoek: ‘Sluiting van de cultuursector mag geen optie meer zijn voor toekomstig coronabeleid. Die toezegging zien we ook in landen om ons heen.’
15-02-2022
Sociale partners, NAPK en Kunstenbond, hebben eind december 2021 een akkoord bereikt over een nieuwe cao Toneel en Dans. Deze cao heeft een tweejarige looptijd en geldt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023. De Nederlandse muziekensembles hebben voor het eerst in hun bestaan afspraken gemaakt over een pakket aan collectieve arbeidsvoorwaarden voor hun sector. NAPK en Kunstenbond hebben hierover een akkoord bereikt.
15-02-2022
De festivalwereld kampt met gigantische personeelstekorten. Van podiumbouwers tot stagemanagers, van lichttechnici tot aan productieassistenten. De juiste mensen vinden is een grote opgave, want na twee jaar pandemie is de sector leeggelopen, en mensen die hiervoor werkzaam waren in de festivalwereld hebben ondertussen elders ander werk gevonden. Daarom lanceerde concertorganisator MOJO op 14 februari in samenwerking met TSC Crowdmanagement en hun partners een platform om al die vacatures te vullen voor de festivalwerkers die straks de festivals moeten optuigen. ‘Het gaat om honderden vacatures,’ vertelt MOJO-woordvoerder Bente Bollmann. ‘Voor mensen die alleen in het weekend werken – als bijbaan, een vrijwilliger of als zzp’er in opdracht, maar ook vaste banen die het hele jaar rondlopen.’ Er zitten ook functies tussen waar je niet zo snel aan denkt als je het hebt over de festivalsector: monteur bij waterinfrastructuur bedrijf MTD water, of ambulance chauffeur.
03-02-2022
Onder de titel “Passende gages met honorariumrichtlijnen” organiseerde de Popcoalitie een online panelgesprek op ESNS22. Billijke vergoedingen binnen de culturele sector zijn een belangrijk thema en in lijn met de door de overheid verplicht te hanteren Fair Practice Code. Om met elkaar van gedachten te wisselen over de richtlijnen voor nette honorarie voor artiesten, organiseerde de Popcoalitie het panel. Een verslag.
03-02-2022
Op initiatief van De Maagd en Gebouw-T in Bergen op Zoom zetten theaters en poppodia in Noord-Brabant en Zeeland op 20 februari de deuren open om technisch talent te werven. Onder de noemer ‘Life on Stage’ staan niet de artiesten in de schijnwerpers, maar de nieuwe technici die de culturele sector hard nodig heeft. Want zonder hen geen licht, geluid of show. Behalve De Maagd en Gebouw-T doen onder meer ook De Nobelaer in Etten-Leur, De Schuur in Zevenbergen, poppodium MEZZ en het Chassé Theater in Breda, De Bussel in Oosterhout en De Spot te Middelburg mee. Elk theater of podium heeft een eigen interactief programma. Dit initiatief wordt ondersteund door MBO-scholen, waaronder de West-Brabantse praktijkopleider Curio. ,,Alles draait om het overbrengen van een audiovisuele beleving van het podium naar het publiek", zegt Cees Snellink, hoofd techniek bij Gebouw-T en De Maagd, en docent evenemententechniek bij Curio.
31-01-2022
De Kunstenbond en de Werkgeversvereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (WNPF) hebben nieuwe cao-afspraken gemaakt voor de poppodia en -festivals voor 2022 en 2023.
31-01-2022
Voor bijna een half miljoen werknemers in Nederland zat er geen loonsverhoging in toen zij een nieuwe cao kregen: er werd in 2021 voor hen een cao afgesloten met de zogenoemde nullijn. Het gaat dan om sectoren die hard zijn geraakt door de lockdowns, zoals horeca, cultuur en evenementen. Dat blijkt uit een jaaroverzicht van de werkgeversvereniging AWVN, die bij de meeste cao-onderhandelingen betrokken is.
27-01-2022
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse culturele sector? Wat zijn gevolgen van de voortdurende coronacrisis? Welke veranderingen zijn zichtbaar op de culturele arbeidsmarkt? Hoe staat de sector ervoor op het gebied van belangrijke thema’s als participatie, diversiteit en duurzaamheid? De 'Jaarrapportage 2021' van de Cultuurmonitor biedt aan de hand van deze en andere vragen een breed en actueel inzicht in het culturele leven in Nederland.
27-01-2022
Zelfstandigen in de cultuursector hebben het zwaar; het werk valt in de lockdowns grotendeels weg en de coronasteun blijft hangen bij de instellingen. Hoe komen ze rond? NRC sprak met fotograaf Eline Benjaminsen, acteur en regisseur Michaël Bloos, altviolist en theatermaker Esther Apituley, coördinator theatertechniek Arthur Duijzers over hun huishoudboekje.
27-01-2022
De coronacrisis is nog niet voorbij. De beperkende maatregelen werken lang door op de maatschappij in het algemeen en de cultuursector in het bijzonder. De cultuursector is met ingrijpende veranderingen geconfronteerd en heeft veel schade opgelopen. Gemeenten hebben een grote rol in én veel belang bij het duurzaam in stand houden van de lokale culturele infrastructuur. De noodsteun die gemeenten, met de hulp van het rijk, hebben verstrekt, hebben de sector deze crisis grotendeels laten overleven. De sector verdient nu ook aandacht, zorg en ondersteuning om zich te kunnen herstellen. Er liggen ook veel kansen voor transities, om positieve ontwikkelingen aan te jagen waar de coronacrisis een katalysator voor is. De VNG brengt daarom een tweede gids uit in het kader van corona, cultuur en gemeenten. Hiermee wil de VNG gemeenten informeren en inspireren bij het herstel en de transitie van de lokale culturele infrastructuur. De gids, opgesteld op verzoek van de VNG door Berenschot, behandelt een aantal relevante beleidsthema’s. Naast een overzicht van de effecten van noodsteunmaatregelen gaat de gids onder meer in op veranderingen in vraag en aanbod, op digitalisering en op de culturele arbeidsmarkt. Ook worden er scenario’s en perspectieven geschetst voor de podiumkunsten, amateurkunsten, cultuureducatie, musea en bibliotheken. De gids sluit af met 10 aanbevelingen aan gemeenten om concreet te sturen op herstel en transitie van de lokale culturele infrastructuur, die kunnen worden vertaald naar gemeentelijk beleid en steunmaatregelen.
20-01-2022
Richtlijn Functie- en Loongebouw presentatie-instellingen - indexatie t.o.v. 2021, per 1 jan. 2022. Per 1 januari 2022 zijn de bedragen zoals opgenomen in de Richtlijn Functie- en Loongebouw geïndexeerd met 1,25% t.o.v. 2021.Dit is een lagere percentage dan in eerdere jaren, omdat de cao-lonen (en daarmee ook het minimumloon) de afgelopen (corona)periode slechts beperkt zijn verhoogd.
11-01-2022
De Belastingdienst heeft de geldigheid van twee goedgekeurde modelovereenkomsten verlengd, namelijk van “Individuele artiest” en “Artiestengezelschap”. De overeenkomsten zijn verlengd tot 22 december 2026.
11-01-2022
De Ierse overheid zal drie jaar lang een basisinkomen voorzien voor ongeveer 2.000 artiesten die getroffen zijn door coronacrisis. Over het aantal mensen en het bedrag dat uitbetaald zal worden, moet nog een definitief besluit worden genomen.
23-12-2021
De Nederlandse muziekensembles hebben voor het eerst in hun bestaan afspraken gemaakt over een pakket aan collectieve arbeidsvoorwaarden voor hun sector. NAPK en Kunstenbond hebben hierover een akkoord bereikt. De cao treedt in werking per 1 maart 2022 en loopt ten minste door tot eind 2024. Er is voor een langere looptijd gekozen om de ensembles de tijd te geven de nieuwe arbeidsvoorwaarden geleidelijk in hun organisaties in te voeren. Omdat er nog veel musici als zzp’er werken, zijn in de cao ook beloningsafspraken voor zzp’ers opgenomen. In de Cao Toneel en Dans is dit een aantal jaar geleden al gebeurd. Deze beloningsafspraak houdt in dat het (uur)tarief van een zzp’er overeen moet komen met het salarisniveau van een medewerker in loondienst, vermeerderd met een percentage van ten minste 50% om de risico’s van het zelfstandig ondernemerschap naar behoren te compenseren.
23-12-2021
“De huidige en toekomstige coalitiepartners smijten in het nieuwe coalitieakkoord met geld. Ook voor de cultuursector ligt een structurele extra financiering van 170 miljoen euro in het verschiet. Dit is zonder meer een positieve ontwikkeling. Hierbij moet echter meteen worden opgemerkt, dat de (mooie) ambities groter zijn dan het gereserveerde budget en dat deze verhoging bleek afsteekt tegen de grootontvangers van het akkoord.” (…) “Zo zet men onder meer in op het verbeteren van de arbeidsmarkt, het maken en uitvoeren van een herstelplan, regionale spreiding, nieuwe musea, kunsteducatie en een bibliotheek in elke gemeente. Wij ondersteunen deze ambities van harte, maar aangezien voor alleen al het implementeren van Fair Practice op het huidige aanbodniveau een structurele investering van 200 miljoen per jaar nodig is, lijkt de voorgenomen 170 miljoen zeer krap om de doelstellingen te bereiken.” Reactie van Platform BK op het coalitieakkoord.
21-12-2021
Entertainment Business sprak met Ronald Gijsbertsen, sinds 1 oktober de nieuwe directeur bij de Kunstenbond. Over de Fair Practice Code : “Mensen worden tegen elkaar uitgespeeld en de Fair Practice Code biedt een basis om dat te veranderen. Maar die is nu nog te vrijblijvend. De instrumenten om het echt te implementeren, af te dwingen en te handhaven, ontbreken nu nog. We moeten de code daarom uitvoeren zoals bedoeld. En als dat dan niet gebeurt, gaan sanctioneren.” Ook contracten zouden beter opgesteld moeten worden, zodat niet alle risico’s bij de zzp’er komt te liggen. “Dat gebeurt nu nog te vaak omdat een zelfstandige de minste onderhandelingsruimte heeft. Ook dat moet doorbroken worden.” Over de rol van de Kunstenbond : “Vaak zie je dat onder¬nemers een contract ‘ingerommeld’ worden en met voorwaarden akkoord gaan die niet goed voor hen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het auteursrecht: wie is de eigenaar? Wij kunnen hen in dat traject assisteren. Als die expertise vaker wordt ingezet, zal dit uiteindelijk ook leiden tot betere beloningen in de sector.” Entertainment Business
20-12-2021
NRC schrijft dat de cultuurparagraaf in het coalitieakkoord een forse trendbreuk is. Er komt structureel 170 miljoen euro per jaar bij. Tien jaar geleden maakten VVD en CDA de eigen verdiensten uitgangspunt voor subsidie. Gevoegd bij de bezuinigingen en de toon waarop over cultuur werd gesproken, ontstond het beeld van liefdeloos afbraakbeleid. Staatssecretaris Halbe Zijlstra (VVD), koketterend met zijn gebrek aan inhoudelijke kennis, werd symbool van deze afrekenpolitiek. Sindsdien zijn er stappen gezet om de bezuinigingen terug te draaien, maar die waren van een andere orde dan dit regeerakkoord. De volgende cultuurminister, Jet Bussemaker (PvdA), vond een warmere toon, maar niet het geld om in 2015 de VVD/CDA-bezuinigingen terug te draaien. 18 miljoen euro kwam erbij. Uit het akkoord blijkt dat het nieuwe kabinet taaie en veelbesproken problemen in de sector wil aanpakken: de arbeidsmarkt, de salarissen (fair practice) en de positie van de makers. Het tweede punt van de cultuurdeel uit het akkoord meldt dat het kabinet „aandacht [heeft] voor het verbeteren van de arbeidsmarktpositie inclusief een eerlijk salaris voor makers in de gehele creatieve sector”. Ook wordt in het regeerakkoord een herstelplan aangekondigd. Half november schreef Van Engelshoven aan de Tweede Kamer wat er in het herstelplan zou moeten staan. Het moet knelpunten aanpakken, zoals het deels wegvallen van publieksinkomsten als zalen wel volledig open kunnen: het publiek blijkt kopschuw na de maatregelen. Daarvoor zouden onder meer gerichte advertentiecampagnes kunnen worden ingezet. Het tweede knelpunt dat de minister noemt is de arbeidsmarkt, het derde dat door het ‘opeten’ van reserves tijdens de lockdowns er te weinig mogelijkheden zijn voor nieuwe initiatieven. De vraag is of er voor het herstelplan eenmalig extra geld komt, wat in ieder geval de Kunstenbond verwacht.
16-12-2021
Strenge coronamaatregelen leiden tot grote onzekerheid in de podiumkunsten. Niemand weet of producties deze winter door kunnen gaan, in welke vorm en op welk moment. Bij de Nederlandse orkesten zijn nu aanvullende afspraken op de cao gemaakt, waarmee vaste medewerkers en remplaçanten zoveel mogelijk behoed worden voor de negatieve gevolgen van het onzekere coronabeleid. Afspraken gaan over planningstermijn, niet verplichte deelname en vergoeding bij annulering. Belangrijkste winst: Remplaçanten, de freelance musici die voor orkesten spelen, worden doorbetaald voor opdrachten die tussen 27 november en 15 januari worden geannuleerd.
14-12-2021
Binnen de culturele sector zijn de verliezen zwaar als gevolg van de coronapandemie. "Er is een dreun uitgedeeld aan het cultuurbezoek", zegt Jan Jaap Knol, directeur van de Boekmanstichting. Om een helder beeld te krijgen van de impact van corona op de culturele sector, is voor het eerst een zogenoemde Cultuurmonitor gemaakt waarin alle cijfers over de sector zijn verzameld. Met name zzp'ers op de culturele arbeidsmarkt zijn hard geraakt, zegt Knol. "Kunstenaars hebben zo'n 70 procent van hun omzet verloren. Die omzet was al niet zo hoog, dus dat heeft veel impact", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. In alle deelsectoren zijn de cijfers negatief, blijkt uit het rapport van de Boekmanstichting. In 2020 werd ten opzichte van het jaar ervoor 60 procent minder museumbezoek genoteerd, de poppodia en popfestivals ontvingen 87 procent minder publiek en er was 56 procent minder bezoek in bioscopen en filmtheaters. Het verlies voor de culturele en creatieve sector wordt voor 2020 geschat op 2,6 miljard euro. Volgens Knol kan het nog lang gaan duren voordat de sector herstelt, omdat het publiek nog lange tijd weg zal blijven, Hij denkt dat de grote en gesubsidieerde instellingen het zullen redden. De Boekmanstichting hoopt dat er meer collectiviteit onder zelfstandigen in de culturele sector ontstaat en dat de overheid rekening houdt met het financieren van goede arbeidsvoorwaarden, want er wordt veel overgewerkt en onderbetaald. "Daar komt de rijksoverheid als belangrijke financier van cultuur een belangrijke rol toe. Dat gaat om afspraken over honoraria, sociale zekerheid, pensioen, goede verzekering tegen ziektekosten. Al die aspecten zijn nu niet goed georganiseerd. Ik hoop dat met de komst van een nieuw kabinet men hierin wil investeren."
09-12-2021
Kunstenbond heeft samen met werkgeversorganisatie NAPK een concept cao voor muziekensembles opgesteld. Het is de eerste keer dat er collectieve afspraken over arbeidsvoorwaarden voor musici in ensembles op papier staan, op dit moment werken nog vrijwel alle ensembles met overeenkomst van opdracht. Waarom is deze cao nodig? Wat wordt er in de cao afgesproken? Voor wie gelden de afspraken? Informatie over de concept cao. Het is aan de leden van de Kunstenbond om in te stemmen.
09-12-2021
In 2020 maakte 1,9 procent van de ruim 7,8 miljoen werkenden in Nederland deel uit van een huishouden met een inkomen onder de lage-inkomensgrens en liep een risico op armoede. Een jaar eerder was dat nog 2,1 procent. Het armoederisico van werkenden is voor het zevende jaar op rij gedaald. Dit meldt het CBS in het rapport Armoede en sociale uitsluiting 2021. Iets meer dan 900 duizend mensen leefden in 2020 in een huishouden onder de lage-inkomensgrens, van wie 376 duizend al ten minste vier jaar achtereen (2,4 procent van de bevolking). Ondanks de coronacrisis en de economische terugval zette de daling van het armoederisico in 2020 door. Het aandeel werknemers onder de lage-inkomensgrens verschilt per bedrijfstak. Van de werknemers in het openbaar bestuur en overheidsdiensten liep 0,2 procent kans op armoede. Lage armoederisico’s waren er ook voor werknemers in de financiële dienstverlening (0,4 procent), de bouw (0,5 procent) en het onderwijs (0,7 procent). In de zakelijke dienstverlening was het aandeel werknemers met een laag inkomen het grootst (2,7 procent). De spreiding naar bedrijfstak van het armoederisico van zelfstandigen is groter. De armoederisico’s van zmp’ers varieerden van 0,9 procent in de financiële dienstverlening en 1,1 procent in de gezondheids- en welzijnszorg tot 6,2 procent in de cultuur, recreatie en overige dienstverlening. Ook in de handel, vervoer en horeca kwam het aandeel zmp’ers met een laag inkomen relatief hoog uit (5,5 procent). Bij de zzp’ers hadden de werkenden in de financiële dienstverlening het laagste armoederisico (1,5 procent). In de handel, het vervoer, de horeca en in de cultuur, recreatie en overige dienstverlening liep bijna 12 procent van de zzp’ers een risico op armoede.
30-11-2021
Zzp'ers en flexwerkers in de creatieve en culturele sector willen dat het kabinet de corona-steunmaatregelen aanpast. Dat is nodig, schrijft de Creatieve Coalitie in een brief aan de Tweede Kamer, dd. 30 november, omdat eerdere steunmaatregelen hen niet goed bereikten. De miljoenen zouden te veel bij de instellingen blijven hangen. De Creatieve Coalitie, waar 45 vakorganisaties en bonden in zijn verenigd, vreest dat dit opnieuw gebeurt bij de 68 miljoen euro die het demissionaire kabinet nu uittrekt voor extra steun aan de culturele en creatieve sector. De nieuwe coronamaatregelen treffen onder meer dirigenten van amateurkoren, muziekleraren die aan huis werken en dj's en freelancers in het clubcircuit. De Creatieve Coalitie schrijft dat voor zzp'ers en flexwerkers het overgrote deel van weggevallen activiteiten niet wordt gedekt door regelingen als de NOW (loonsteun), TOZO (voor zelfstandige ondernemers) en TVL (voor vaste lasten). Om te voorkomen dat zij opnieuw buiten de boot vallen, pleit de Creatieve Coalitie voor een Corona opdracht compensatieregeling (vangnetregeling). Deze regeling kan worden ingericht naar het voorbeeld van de regeling Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE), met als kenmerkend verschil tussen de vangnetregeling en de ATE dat alleen een individueel werkende een aanvraag kan indienen. in een bijlage zijn de uitgangspunten voor zo'n regeling toegelicht. Flexwerkers en zzp'ers zouden daarop terug moeten kunnen vallen, als ze kunnen aantonen dat schade die zij lijden niet door organisaties of andere regelingen gecompenseerd wordt. Ook zouden steunregelingen uitgebreid moeten worden, zodat ze beter toegankelijk worden voor flexwerkers en zzp'ers. De brief is mede ondertekend door de Taskforce Culturele en Creatieve Sector.
29-11-2021
Dit najaar hebben sociale partners NAPK en Kunstenbond een akkoord bereikt over een substantiële premieverhoging voor de regeling Omscholing Dansers Nederland (ODN), waarmee het voortbestaan van deze regeling voor de komende vijf jaar is gegarandeerd. Per 1 januari 2022 zullen de werkgevers 6,93% van het bruto maandsalaris inclusief vakantietoeslag gaan afdragen en werknemers 2,32%. Deze afspraken zijn vastgelegd in de Cao ODN, waaraan alle dansleden van de NAPK zijn gebonden. Sociale partners beogen deze cao in de loop van het voorjaar 2022 algemeen bindend te laten verklaren. Met dit akkoord komt een einde aan een langdurige periode van onzekerheid. Met een eenmalige toezegging van € 500.000,- van het ministerie van OCW was de dekking van de omscholingsregeling, dat onder peil dreigde te raken, al geborgd. De minister deed de toezegging najaar 2021 onder voorwaarde dat werknemers en werkgevers afspraken zouden maken over een structurele premieverhoging. NAPK, ODN en het ministerie van OCW zijn verheugd dat het gelukt is om de omscholingsregeling voor de toekomst te behouden.
29-11-2021
Vakbond FNV vindt het verstandig dat het demissionaire kabinet naar de zorgen van werkend Nederland heeft geluisterd door de steunpakketten terug te brengen. Met deze steun kunnen banen behouden blijven. Vooral in de hard getroffen sectoren als de horeca, cultuur, evenementensector en de niet-essentiële winkels is dit noodzakelijk. FNV is wel sceptisch hoe de maatregelen voor werkenden zullen uitpakken. Vooral voor de vele mensen met een flexcontract. De vakbonden deden eerder op 26 november met werkgevers een oproep aan het demissionaire kabinet om te kiezen voor een houdbaar coronaplan om steeds nieuwe lockdowns te voorkomen.
25-11-2021
Op verzoek van de Taskforce Culturele en Creatieve Sector onderzocht Platform ACCT de problematiek rondom 'trickle down'; de mate waarin de noodsteunpakketten in de sector evenredig verdeeld zijn in de keten van instellingen tot werknemers en zelfstandigen. Het rapport "Noodsteun in de culturele en creatieve keten" is beschikbaar. (24 november) De generieke steun heeft acute betalingsproblemen voorkomen. Werknemers kregen veelal doorbetaald. Voor kleinere instellingen werd maatwerk bedacht. Echter, de noodsteun was onvoldoende om gedwongen ontslagen volledig te voorkomen. En zelfstandigen kwamen niet altijd in aanmerking voor generieke steun, waardoor er met name door deze groep is ingeteerd op o.a. spaar- en pensioenreserves. De specifieke steun, onder andere bedoeld voor instellingen in de ‘vitale (regionale) infrastructuur’, was naast de generieke steun dan ook een welkome aanvulling. Deze steun heeft er zonder meer voor gezorgd dat de infrastructuur overeind is gebleven. Echter, ook hier was de steun niet evenredig in de keten verdeeld. Het ministerie, maar ook gemeenten, provincies en fondsen, stond toe dat instellingen noodsteun in konden zetten voor het opbouwen van reserves, met als neveneffect dat deze steun niet bij alle werkenden terechtkwam. Tegelijk bleken specifieke regelingen die niet voor instellingen waren bedoeld vooral te focussen op makers, terwijl ook veel werkenden in de sector juist backstage werkzaam zijn in bijvoorbeeld podiumtechniek of (festival)opbouw. Evenals bij de generieke steun bleken deze zelfstandigen vaak niet in aanmerking te komen voor ondersteuningsregelingen. In de praktijk blijkt verder dat zelfstandig werkenden niet in staat zijn geweest vooraf of tijdens de crisis met (vertegenwoordigers van) instellingen of het ministerie afspraken te maken waarmee ‘trickle down’ (alsnog) kon worden gerealiseerd. De realiteit is dat handvatten om achteraf alsnog steun in de keten te brengen (zeker met terugwerkende kracht) ontbreken. En zolang er sprake is van onzekerheid bij de instellingen over de toekomst zal de bereidheid om eventuele reserves van de instellingen ‘door te laten druppelen’ in de keten vanzelfsprekend minder zijn.
18-11-2021
Het jaarlijkse Platform ACCT event stond op 4 november in het teken van www.werktuigppo.nl, dé tool voor cofinanciering van cursus, opleiding of coaching voor werkenden in de culturele en creatieve sector. Tijdens het event in de NDSM Loods in Amsterdam-Noord zijn stappen gezet in verduurzaming en toekomstbestendig maken van permanente professionele ontwikkeling, met als doel de cofinanciering tot in lengte van jaren te laten bestaan. Een verslag.
16-11-2021
De Ierse regering start vanaf 2022 een proef met een basisinkomen voor mensen die werken in de kunstsector. Dat maakte de minister van cultuur in oktober bekend. Het betreft een regeling voor 3 jaar en is bedoeld om de zwaar getroffen sector overeind te houden. De regering komt daarmee tegemoet aan de wens van de Ierse Taskforce Cultuurherstel, die enthousiast reageerde op het nieuws: ‘Iedereen die werkzaam is binnen de kunsten heeft tijdens de pandemie opmerkelijke veerkracht en compassie getoond. Het is van vitaal belang dat we sector steunen nu die weer langzaam opkrabbelt. Het zal ons ook helpen ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk mensen blijven bereiken met kunst.”
11-11-2021
Op 8 oktober 2020 lanceerde minister van Engelshoven van OCW officieel de uitvoering van werktuigPPO: een digitale aanvraagtool voor cofinanciering voor zowel werknemers in loondienst als zelfstandigen/zzp’ers in de culturele en creatieve sector. In een jaar dienden ruim tienduizend werkenden een aanvraag in voor het mede financieren van hun professionele ontwikkeling. Op 4 november ontving kunstenaar David Jablonowski tijdens het jaarlijkse Platform ACCT event in de NDSM Loods te Amsterdam als tienduizendste aanvrager een cheque met 2.000 euro ontwikkeltegoed uit handen van de minister en Sjoerd Feitsma, directeur van Platform ACCT.
02-11-2021
Op 1 oktober 2021 waren er in de culturele en creatieve sector 1,1 duizend bedrijven meer dan op 1 januari 2020, vóór het begin van de coronacrisis. Het betreft hier bedrijven met minimaal twee werkzame personen, die 9 procent vormen van alle bedrijven en zelfstandigen in de sector. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe voorlopige cijfers. Op 1 oktober 2021 waren er 22,3 duizend bedrijven, ruim 5 procent meer dan op 1 januari 2020. In Delfzijl en omgeving en de Zaanstreek was de toename procentueel gezien het grootst. Na een daling in de tweede helft van 2020 is het aantal bedrijven in de sector in 2021 elk kwartaal gestegen. Begin vierde kwartaal was de toename ten opzichte van begin 2020 het grootst bij de creatieve zakelijke dienstverlening, met 7 procent. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om industrieel ontwerpers, architecten- en publicrelationsbureaus. De culturele en creatieve sector bevat ook bedrijven in media & entertainment (4 procent meer), zoals uitgeverijen, boekenwinkels, radio- en televisieomroepen en bioscopen. Verder omvat de sector de kunsten (+3 procent), zoals dansscholen, theaters en musea, en de scheppende kunst. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in de horeca en cultuur en recreatie zowel het aantal minimumloonbanen als het aantal banen boven het minimumloon sterk af nam in 2020.
01-11-2021
Kunst en cultuur hebben voor troost gezorgd voor vele mensen die door de coronacrisis getroffen werden. Kunstenaars zijn zelf echter een kwetsbare groep, en werden zwaar getroffen door de pandemie. De culturele en creatieve sectoren werden zwaarder getroffen dan toerisme, met meer dan 30% minder inkomsten in 2020 vergeleken met 2019. De muzieksector en podiumkunsten verloren respectievelijk 75% en 90% van hun omzet. Om meer stabiliteit te bieden, roept het Europees Parlement op tot een Europees statuut van de artiest. Hiermee willen de EP-leden een EU-wijd kader bieden voor werkomstandigheden en minimumvoorwaarden, inclusief gelijke toegang tot sociale zekerheid, ziekteverzekering, pensioenregeling en een gemeenschappelijke EU-definitie voor artiesten. EP-leden benadrukten dat de verschillen tussen EU-landen op het vlak van wettelijk statuut van artiesten mogelijke samenwerkingsverbanden en grensoverschrijdende projecten verhinderen. Lidstaten zouden mobiliteit moeten bevorderen via de wederzijdse erkenning van culturele diploma’s, bureaucratie terugdringen en dubbele belastingen vermijden. Ze willen specifieke programma’s om jonge artiesten aan te moedigen om ook in de rest van Europa aan projecten te werken.
29-10-2021
Van voorzichtig rondvragen tot een date tot de onderhandelingen over het salaris. Hoe komt een orkest een aansprekende nieuwe chef-dirigent? Merlijn Kerkhof en Guido van Oorschot zetten de fases in het sollicitatieproces op een rij
28-10-2021
De Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) organiseert op 29 november in samenwerking met de Boekmanstichting een viertal gesprekken over de popsector na COVID-19. Gaat de COVID-19 pandemie een radicale, structurele verandering veroorzaken, zoals velen beweren, of probeert de popsector zo snel mogelijk terug te keren naar 2019 alsof corona een onpasselijke nachtmerrie was?
21-10-2021
De Raad voor Cultuur heeft “grote zorgen” over de positie van ‘culturele zzp’ers’: zelfstandigen die werken met amateurs in bijvoorbeeld een zangkoor of theatergroep. Dat laat de Raad aan Zembla weten in reactie op nieuw onderzoek naar de arbeidspositie van deze groep. Culturele zzp’ers hebben een laag en instabiel inkomen en werken vaak ongewenst als zelfstandige. Uit het onderzoek ‘Kunstenaars stoppen niet’ blijkt dat 57 procent van de culturele zzp’ers in 2020 een jaarinkomen had van minder dan 20.000 euro bruto. In 2019 was dat nog 45 procent. Ter vergelijking: een modaal inkomen bedroeg in 2020 36.000 euro. "Het werk van kunstprofessionals is van grote waarde voor de samenleving", schrijven de onderzoekers. "Tegelijkertijd is de beroepspraktijk van kunstprofessionals, veelal zzp’er, kwetsbaar." De onderzoekers adviseren zzp’ers om voor zichzelf op te komen en zich te verenigen om hun onderhandelingspositie te verstevigen. De Rijksoverheid zou daarom collectieve prijsafspraken experimenteel moeten toestaan. Bij lokale overheden moet kunst ‘terug op de agenda’, aldus de onderzoekers. Aan culturele instellingen doen zij een oproep om eerlijke tarieven te betalen. Het onderzoek werd uitgevoerd door de universiteiten van Maastricht en Groningen. Er werd gekeken naar de beroepspraktijk en biotoop van zelfstandige kunstdocenten en artistiek begeleiders in Drenthe en Limburg. Het onderzoek is gedaan in opdracht van Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), het Huis voor de Kunsten Limburg, Stichting Kunst & Cultuur (Drenthe) en de Boekmanstichting.
21-10-2021
Mede vanwege de aanhoudend lage bezoekerscijfers aan culturele instellingen verwacht de gemeente Amsterdam dat van volledig herstel in de culturele sector in de hoofdstad zeker tot eind 2023 geen sprake zal zijn. Zelfstandigen kunnen vanwege het gebrek aan werk in de culturele sector vanaf terecht bij een speciale desk van het Regionaal Werk Centrum (RWC). Hier worden ze begeleid bij de zoektocht naar ander werk, binnen of buiten de sector. Om de werkdesk te bemannen maakt de gemeente Amsterdam 1,5 miljoen euro vrij. Met het geld wil de gemeente, door de inzet van persoonlijke begeleiding en scholingsbudgetten, de kans vergroten dat zzp’ers werk vinden. Voor de desk werkt het RWC nauw samen met culturele instellingen in de stad.
20-10-2021
Platform ACCT (Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst) is een initiatief van het culturele werkveld en wordt ondersteund door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en gedragen door de belangrijkste culturele organisaties in Nederland. PACCT is de organisatie die de Arbeidsmarktagenda gaat uitvoeren. Een van de taken waar PACCT zich momenteel op richt, is het facilteren van een plan voor het opstellen van honorariarichtlijnen voor onder andere de popsector. Een belangrijk onderwerp, omdat honoraria voor popmuzikanten vaak achterblijven. Het plan is dat er met twee delegaties, programmerende partijen (podia/festivals) en makers, zes keer (of zoveel als nodig is) per jaar aan zogenaamde dialoogtafels gesproken wordt. Zodra PACCT de programmasecretaris heeft aangenomen, wordt een voorgesprek georganiseerd. Waarschijnlijk vindt dit in november plaats. In het begin zal er aandacht zijn voor het inrichten van het proces het organiseren van het mandaat.
13-10-2021
In september 2021 heeft de kantonrechter van de Rechtbank Amsterdam een nieuwe uitspraak gedaan over de zzp-overeenkomst die koren in de meeste gevallen sluiten met hun dirigent. Kern van zo’n zzp-contract is dat er geen ‘gezagsverhouding’ ontstaat (zoals die bij een arbeidsovereenkomst wél bestaat) en dat de dirigent een grote mate van artistieke vrijheid heeft en op basis van gewerkte uren declareert. Bij een dergelijk zzp-contract is een koor geen werkgeverslasten verschuldigd. In de bewuste casus hadden dirigent en het koor een opdrachtovereenkomst gesloten. Na opzegging door het koor claimde de dirigent dat deze overeenkomst als arbeidsovereenkomst diende te worden gekwalificeerd. Volgens de dirigent was er namelijk een gezagsverhouding ontstaan omdat het koor meebesliste over het repertoire en ook bepaalde wanneer er repetities en uitvoeringen zouden zijn. Op grond daarvan had het koor de overeenkomst niet zomaar op kunnen zeggen en zou het nog allerlei bedragen aan de dirigent moeten betalen. De kantonrechter concludeerde in zijn beschikking “dat van een gezagsverhouding als bedoeld in artikel 7:610 BW (dat is de arbeidsovereenkomst, red) geen sprake is geweest en dat ook de andere elementen van de overeenkomst – de mogelijkheid van de dirigent om zich te laten vervangen en de afspraken over wanneer honorarium zou worden betaald en wat dit honorarium zou omvatten – tegengesteld zijn aan hetgeen bij een arbeidsovereenkomst voor de hand zou liggen.” Deze uitspraak maakt duidelijk dat een zzp-overeenkomst tussen een koor en een dirigent prima kan. Het is daarbij wel zaak dat het koor aan de dirigent de vereiste artistieke vrijheid laat. Dat houdt ook in dat de dirigent zich (incidenteel) moet kunnen laten vervangen. Een ‘muziekcommissie’ van koorleden kan naar het oordeel van de kantonrechter best, zolang dit de artistieke vrijheid van de dirigent niet beknot. De kantonrechter: “Er was geen sprake van een verplichting van de dirigent om zich te voegen naar aanwijzingen van het bestuur of enig ander orgaan van het koor.”
06-10-2021
De rekentool ‘Cao-loon naar zzp-tarief‘ geeft samen met de toelichting en verantwoording en de cao-kaart inzicht in het omrekenen van salarissen voor werknemers in loondienst naar een redelijke vergoeding voor zelfstandigen die soortgelijke werkzaamheden uitvoeren.
06-10-2021
De Monitor Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep 2021 is samengesteld naar aanleiding van een verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om de arbeids- en inkomenspositie van kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep met actuele cijfers in kaart te brengen. Dit is een aanvulling op de tabellenset die eerder dit jaar is verschenen. In de monitor worden personen die werkzaam zijn als kunstenaar vergeleken met andere werkenden met een creatief beroep, werkenden op het hoogste beroepsniveau en met de werkzame beroepsbevolking als geheel. De meest recente gegevens hebben betrekking op de periode 2017/2019. Ook is een vergelijking gemaakt met eerdere verslagperioden. De monitor is gebaseerd op gegevens uit de Enquête Beroepsbevolking (EBB) van het CBS en de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) en de Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) van CBS en TNO.
06-10-2021
De sector cultuur, sport en recreatie groeit in september 2021 hard, met 1.057 starters. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van september vorig jaar. De groei in de sector lijkt weer op die in 2019 en is dus volledig terug op het niveau van voor de coronacrisis. Dit blijkt uit het KVK Trendrapport Bedrijfsleven over september 2021. Splitsen we de vrijetijdssector verder uit, dan zien we dat meer dan 80% van alle startende bedrijven binnen de branche kunst vallen. Binnen die branche vallen starters voornamelijk onder drie activiteiten. De grootste groep “schrijven en overige scheppende kunst” wordt minder geraakt door de coronamaatregelen en bevat naast kunstenaars ook freelance journalisten. Ook beoefening van en dienstverlening aan podiumkunst hebben weer meer starters dan tijdens de coronacrisis. “De toename in deze sector is deels te verklaren door studenten die in de afgelopen twee jaar zijn afgestudeerd”, zegt Dijkhuizen. “Zij zijn in die periode geen eigen bedrijf gestart vanwege het gebrek aan werk. Maar doordat in september de culturele sector open is gegaan, zijn mensen zich nu wel gaan inschrijven bij KVK.”
30-09-2021
Het rapport The Status and Working Conditions for Artists, Cultural and Creative Professionals is het resultaat van een brainstormbijeenkomst georganiseerd door Voices of Culture op 27 en 28 april. Het bevat aanbevelingen over arbeidsomstandigheden in de kunsten in Europa. Het rapport bevat vijf hoofdstukken waarin o.a. de volgende onderwerpen worden behandeld: de juridische status van kunstenaars en hun financiële situatie, onderzoek, artistieke vrijheid, diversiteit, levenslang leren en mobiliteit.
16-09-2021
Op 13 September jl. deed de rechtbank Amsterdam uitspraak in de door FNV aangespannen zaak tegen Uber. Volgens FNV vallen de chauffeurs, die de vervoerdiensten uitvoeren voor het uit 'Silicon Valley' afkomstige bedrijf, onder de Cao Taxivervoer. Uber stelt echter dat het een technologiebedrijf is dat slechts bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer en dat van een arbeidsovereenkomst geen sprake is. Is deze uitspraak relevant voor de culturele en creatieve sector?
18-08-2021
Kunstenbonds vakgroep Muziek/Ntb heeft al sinds jaar en dag een standaardovereenkomst beschikbaar voor kortlopende opdrachten van musici en artiesten. Het contract is bedoeld voor diegenen die een kortlopende overeenkomst aangaan met een bedrijf of een persoon in de uitoefening van een beroep en die geen gebruik wensen te maken van de artiestenregeling. (De overeenkomst is dus niet bestemd voor particuliere opdrachtgevers zoals dat vaak het geval is bij bruiloften en privéfeesten.) Deze overeenkomst, ‘schnabbelcontract’ voor ingewijden, was vanwege de Corona maatregelen van de afgelopen anderhalf jaar aan een update toe. Leden van de Kunstenbond kunnen de modelovereenkomst downloaden in de ledenomgeving.
09-08-2021
Met een dubbel gevoel gaat de culturele en creatieve sector het nieuwe cultureel seizoen tegemoet. Er zijn zorgen dat optredens vanwege coronamaatregelen moeten worden afgelast. Ook is nog onduidelijk of de coronasteun doorgaat. Die onzekerheden leiden in de praktijk tot aangepaste voorbereidingen. "We hebben een zaal van 600 mensen, waar nu 150 mensen welkom zijn door de anderhalve meter afstand", zegt Emmelien Matthijsse, directeur van Theater Zuidplein in Rotterdam. "Dus we vragen cabaretiers om twee keer op een avond op te treden, zodat we toch nog 300 mensen kunnen ontvangen." Het theater heeft voor het hele seizoen optredens in optie staan. Om het financiële risico te beperken, overleggen ze met impresariaten en makers. "Normaal gesproken organiseren wij onder meer concerten, clubavonden en festivals", zegt Khalil Ryahi, programmamanager bij WORM in Rotterdam. "Zolang de toekomst onzeker is, boeken we geen internationale artiesten en werken we vooral met lokale organisaties en artiesten." "Bij doorgeschoven voorstellingen of optredens zijn veel van de tickets al verkocht en is het geld dus al beschikbaar", zegt Jan Zoet van Kunsten ’92. "Terwijl organisatoren weer kosten maken voor het opnieuw boeken en de marketing. En we gaan er voorlopig vanuit dat volle bezetting niet is toegestaan. Dat is ook zorgelijk voor zelfstandige artiesten en professionals, die al hun reserves moeten aanspreken." En als de culturele en creatieve sector in september wel volledig open mag, is het volgens Kunsten '92 nog maar de vraag of er voldoende mensen te vinden zijn. "Ook in onze sector is sprake van personeelstekort. Theatertechnici zijn bijvoorbeeld in de IT aan de slag gegaan. Het is dus moeilijk om personeel weer terug te vinden." Bovendien wordt er vastgesteld dat de kaartverkoop nog niet is hersteld.
09-08-2021
Er is een ‘Marshallplan’ nodig om de culturele en creatieve sector er weer bovenop te helpen. Dat stelt de Taskforce culturele en creatieve sector. Belangrijkste reden: er zijn steeds minder mensen die in de culturele sector kunnen – en willen – werken. Wijnand Schaap sprak met Taskforce-lid, Jeroen Bartelse, directeur van het Utrechtse TivoliVredenburg. Hij zegt dat verdwenen talent en menskracht de cultuursector zullen opbreken bij herstart in september. Bartelse vindt dat het trickle-down beleid niet goed heeft gewerkt: ‘Het bleek voor veel cultuurbedrijven niet mogelijk om zzp’ers opdrachten te blijven geven, omdat er door de lockdown weinig meer te doen was. Daardoor zijn soms de financiële vermogens gegroeid, terwijl freelancers zonder werk en inkomen zaten. Dat moet veranderen en als het aan mij ligt komt die steun alsnog evenredig bij de hen terecht komen. We hebben Platform ACCT gevraagd te onderzoeken hoe die noodgelden wél goed doorsijpelen naar getroffen artiesten en werkenden. Want als het zo doorgaat verliest de sector talenten op essentiële plekken.’ ‘Nu is het tijd om door te pakken met de hervorming van de arbeidsmarkt, om cultuureducatie echt een plek te geven in het onderwijs, om het makersklimaat te verbeteren. Als we dat niet doen, verliezen we het talent waarmee we onze zalen, musea en galeries weer vol kunnen krijgen.’
05-08-2021
Op 14 juli 2021 publiceerde het CBS de tweede editie van de satellietrekening cultuur en media. Deze editie is op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur door het CBS samengesteld. Deze satellietrekening beschrijft de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp, werkgelegenheid, consumptie e.d.) voor de jaren 2015 en 2018. Daarnaast schetst het een beeld van de belangrijkste cultuur- en mediaproducten en bedrijfstakken binnen de cultuur- en mediasector. Omdat er nu twee jaren beschikbaar zijn – 2015 en 2018 – wordt ook ingegaan op de ontwikkeling van de cultuur- en mediasector, zowel ten opzichte van de totale economie als binnen de cultuur- en mediasector zelf.
05-08-2021
Cijfers over het aantal banen, arbeidsjaren en zelfstandig ondernemers in de culturele en creatieve sector voor de jaren 2010 tot en met het vierde kwartaal van 2020 (voorheen: tabellenset Cultuur in Beeld). Deze tabellenset is door het CBS samengesteld op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De tabellen bevatten een tijdreeks, voor werknemers gaat het om de periode van 2010 tot en met het vierde kwartaal van 2020, voor zelfstandig ondernemers om de periode van 2010 tot en met 2019. Gepubliceerd 5 augustus 2021.
08-07-2021
In december 2020 waren er in totaal 8,5 miljoen werknemersbanen, 264 duizend minder dan een jaar eerder. Het aantal banen liep terug tijdens de lockdowns van maart tot en met mei en van oktober tot en met december. Uit nieuwe cijfers van het CBS over nieuwe, hervatte en beëindigde banen blijkt dat de terugval in banen tijdens de lockdowns vooral werd veroorzaakt doordat er minder nieuwe banen bijkwamen. In april 2020 was er bovendien een piek in het aantal beëindigde banen. Daarna werden in vergelijking met 2019 gemiddeld per maand niet meer, maar minder banen beëindigd. In de drie bedrijfstakken horeca, verhuur en overige zakelijke diensten (waaronder de uitzendbureaus) en cultuur, sport en recreatie verdwijnen in 2020 naar verhouding de meeste banen. In april 2020 zijn in deze bedrijfstakken per saldo respectievelijk 11 procent (42 duizend), 5 procent (50 duizend) en 6 procent (8 duizend) van het totaal aantal banen in de bedrijfstak verdwenen. Voor alle drie de bedrijfstakken geldt dat er in de perioden van lockdown minder nieuwe banen bij zijn gekomen dan in 2019. In juni 2020 treedt herstel op in de bedrijfstakken horeca en verhuur en overige zakelijke diensten. Per saldo komen er in de horeca 39 duizend banen bij: er zijn 26 duizend nieuwe en 35 duizend hervatte banen, terwijl er 23 duizend worden beëindigd. De bedrijfstak cultuur, sport en recreatie laat in augustus enig herstel van het aantal banen zien. In november gaan er in de horeca per saldo weer 52 duizend banen verloren (15 procent). In de verhuur en overige zakelijke diensten vindt het grootste banenverlies plaats in december (62 duizend banen, 6 procent).
07-07-2021
Ruim de helft van de zzp’ers ziet de vraag tijdens de coronacrisis afnemen. Vooral in de dienstverlenende en creatieve beroepen liep de vraag naar diensten terug. Dit concluderen TNO en CBS naar aanleiding van de tweejaarlijkse Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA). De verandering in de vraag naar producten, in negatieve of in positieve zin, verschilt naar de beroepsklasse waarin zzp’ers werken. Van de zzp’ers met een dienstverlenend beroep, zoals kappers, schoonheidsspecialisten en koks, gaf 80 procent aan dat de vraag was afgenomen. In de creatieve en taalkundige beroepen was dat ruim 73 procent. Het gaat dan om bijvoorbeeld kunstenaars, grafisch vormgevers en taalkundigen.
06-07-2021
Hebben corona en de beperkende maatregelen in 2020 impact gehad op het werk en inkomen van freelance journalisten, fotojournalisten, schrijvers en fotografen? Daar lijkt het wel op. Het aantal betaalde uren is in de coronaperiode gekelderd met 24 procent en het bruto jaarinkomen daalde met zo’n 13 procent. Na het veelbelovende jaar 2019 geven de deelnemers die hebben meegewerkt aan het onderzoek Mediafreelancers Corona Monitor 2020 vaker aan dat zij amper van de journalistiek kunnen leven. Zij vroegen net zo vaak de steunmaatregel Tozo aan als sectoren die helemaal stil kwamen te liggen door corona. Ook zijn de deelnemers aan het onderzoek in het coronajaar voor meer dan de helft afhankelijk van niet-journalistieke opdrachtgevers. Het mediabrede onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de NVJ en Auteursbond met steun van de collectieve beheersorganisaties Lira en Pictoright. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek : het inkomensdeel uit journalistieke opdrachten daalt (47% in 2020); 52% van de respondenten komt in 2020 amper of niet rond; 30% heeft steun gekregen uit Tozo1; 15% had steun gewild maar werd afgewezen of kwam er niet voor in aanmerking; het fototarief daalt in de coronaperiode verder tot gemiddeld € 54.
22-06-2021
Jarenlang werden de freelance koorleden bij Nationale Opera & Ballet structureel onderbetaald, totdat ze zich begonnen te verenigen. Twee jaar geleden schreven de freelancers onder aanvoering van het Platform voor Freelance Musici een gezamenlijk stuk waarbij ze de opera opriepen binnen vijf jaar tot gelijke betaling aan de vaste koorleden te komen. De opera toonde goede wil, maar kwam naar smaak van de Kunstenbond te langzaam en te vrijblijvend in beweging. De Kunstenbond heeft hierop de opera voor het gerecht gedaagd. Na anderhalf jaar onderhandelen heeft het niet tot een rechtszaak hoeven komen. Met de veranderingen in de wetgeving, een wisseling van het management bij de opera en de druk vanuit het recht, is het gelukt om met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 te komen tot gelijke beloning van vast en freelance. Kunstenbondleden hebben ingestemd met het principe akkoord voor de nieuwe cao NO&B. Het feit dat freelancers in de cao zijn opgenomen, maakt deze revolutionair. De freelancers gaan nu pensioen opbouwen, krijgen doorbetaald bij ziekte en bij roosterwijzigingen, ze kunnen aanspraak maken op WW en het uurtarief gaat er flink op vooruit. Omgerekend naar hun oude ZZP-tarief is het totaalpakket een verbetering van ongeveer 250%.
17-06-2021
Het Platform ACCT heeft op 11 juni opgeroepen tot evenredige coronasteun in de culturele sector. ‘’ Voor de culturele en creatieve sector is blijvende inzetbaarheid van werkenden - en met name zelfstandigen- van groot belang. En juist die zelfstandigen vormden de meest eenvoudige bezuinigingsoptie tijdens de coronacrisis en blijken daarnaast het minst geprofiteerd te hebben van de generieke en specifieke steunmaatregelen van de Rijksoverheid. Dit gegeven vraagt om een correctie. Wij doen een beroep op de meest betrokken partijen om zo snel en concreet mogelijk en het gesprek hierover aan te gaan. Wij zullen vanuit onze verantwoordelijkheid als arbeidsmarktplatform dat gesprek zo goed mogelijk faciliteren en ondersteunen. “
17-06-2021
Hoe navigeer je met de Fair Practice Code? Hoe doen anderen dat? Hoe werk je met de vijf kernwaarden, waar de code op is gestoeld? Kunsten’92 heeft de publicatie ‘Navigeren met de Fair Practice Code’ uitgebracht. Kunsten ’92 heeft onlangs ondersteuning gekregen van het ministerie van OCW om in samenwerking met Platform ACCT uitvoering te geven aan het vervolg: het projectplan ‘Verdieping, implementatie en promotie van de Fair Practice Code mei 2021-mei 2023’. In de komende jaren staat voor Kunsten’92 centraal: de gebruikers van de code handelingsperspectief bieden; kennis over de code en de toepassing ervan delen; voorlichting geven; grip krijgen op de dilemma’s en kansen; subsidiënten, overheden, organisaties en werkenden verbinden en draagvlak behouden. Er is een roep om een concretiseringsslag. De Online Quickscan zal verder worden uitgewerkt tot een uitgebreide tool, die helpt om fair practice beleid vorm te geven en uit te voeren. Dit doet Kunsten ’92 samen met digiPACCT van Platform ACCT.
10-06-2021
De Sociaal Economische Raad (SER) is het belangrijkste adviesorgaan van de regering op het gebied van sociaal economische vraagstukken. In aanloop naar de formatie presenteert de SER het Sociaal Akkoord 2021-2025, voortgekomen uit overleggen met werknemers en werkgevers. In dit akkoord wordt o.a. geadviseerd te zorgen voor meer kansengelijkheid en meer inkomenszekerheid. Arbeidsvoorwaarden voor zzp’ers en freelancers komen hierin ook uitgebreid aan bod. O.m. over collectief onderhandelen, minimum tarieven en pensioenen.
10-06-2021
Sinds 1 augustus 2020 geeft Sjoerd Feitsma, voormalig wethouder Cultuur in Leeuwarden, leiding aan Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (Platform ACCT). Het platform zet zich in voor het verbeteren van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector en is ontstaan vanuit de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector 2017-2023. De Boekmanstichting ging met Feitsma in gesprek over zijn nieuwe functie in tijden van crisis. “Het is heel goed geweest dat de ondersteuning in de afgelopen periode gericht was op het in stand houden van de infrastructuur en de instellingen, maar nu moet de focus komen te liggen op de positie van de werkenden en met name de zelfstandigen.”
10-06-2021
UWV denkt dat de arbeidsmarkt zich in de loop van 2021 en 2022 gaat herstellen van de coronacrisis. In 2021 zal het aantal gewerkte uren toenemen met 2%. Het herstel van het aantal banen is naar verwachting in 2022 zichtbaar met een groei van 1,3%. De sectoren die in 2020 het meest geraakt zijn door de coronamaatregelen, laten in 2021 een krimp zien van het aantal banen. In de sector cultuur, sport en recreatie daalt het aantal banen met 4,3%, bij schoonmaakbedrijven met 3,3% en in de horeca met 1,5%. Ondanks de economische impact van de lockdowns is de werkloosheid relatief weinig toegenomen. Uit onderzoek van UWV blijkt dat 61% van de werknemers die tussen maart en oktober 2020 hun baan verloren binnen een half jaar weer werk vond. Dit geldt ook in de horeca en de cultuur-, sport- en recreatiesector. In de horeca vond 63% van de baanverliezers weer werk binnen zes maanden en in de cultuur, sport en recreatie was dit 59% van de baanverliezers. De baanverliezers in de horeca en de cultuur, sport en recreatie vonden over het algemeen weer werk in de sector waar zij werkzaam waren. Vooral in de luchtvaart, horeca, de reisbranche en de cultuur-, sport- en recreatiesector werden veel banen ondersteund door de NOW. In de eerste aanvraagperiode werd naar schatting 80% van de banen in de luchtvaart ondersteund door de NOW en ook in de drie daaropvolgende periodes werd een groot deel van de banen in de luchtvaart ondersteund door de NOW. Ook in de reisbranche (65%), horeca (62%) en de cultuur, sport en recreatie (53%) werd in de eerste periode van de NOW het merendeel van de banen ondersteund door middel van de regeling. Het aantal ondersteunde banen door de NOW nam gedurende het jaar wel af.
07-06-2021
Zzp’ers zeggen pensioen belangrijk te vinden, maar zij hebben vaak niets geregeld. Bovendien zien ze een verplichte regeling al helemaal niet zitten. Dat blijkt uit onderzoek van online bank Knab. Knab vroeg 2.500 klanten die zelfstandig ondernemers zijn óf en wat ze geregeld hebben voor hun pensioen. Wat blijkt? Bijna de helft (48 procent) heeft niets geregeld. Wel neemt de bereidheid toe naarmate iemand langer zzp’er is. Bij ondernemers die al vijf jaar zzp’er zijn, heeft 43 procent niets geregeld. Dat is beter dan het gemiddelde, maar het aantal is nog altijd vrij laag. Het maakt overigens behoorlijk verschil in welke branche iemand werkt. Binnen de sectoren kunst & cultuur (70 procent), horeca (61 procent), persoonlijke dienstverlening (61 procent) en detailhandel (60 procent) hebben veel zzp’ers niets geregeld voor later. Binnen de zakelijke dienstverlening ligt dat percentage met 40 procent aanzienlijk lager
07-06-2021
Het CBS publiceert Kunstenaars en werkenden in overige creatieve beroepen, 2017/2019. De tabellen bevatten cijfers over kenmerken, positie op de arbeidsmarkt en arbeidsomstandigheden van personen werkzaam als kunstenaar of in een overig creatief beroep in het afgelopen decennium (tot en met 2017/2019).
01-06-2021
Op 27 mei is het rapport van de Boekman stichting “Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund” gepubliceerd. De conclusies die hier voor de Creatieve Coalitie uit naar voren springen zijn: De zgn. ‘flexibele schil’ ( zelfstandigen en flexwerknemers met tijdelijke contracten ) is het kind van de rekening. Het Trickle down beleid faalt. Instellingen potten de coronasteun op. De generieke coronasteun bereikt de kwetsbaren uit de flexibele schil mondjesmaat.
01-06-2021
Op 14 juni vindt er een talkshow plaats n.a.v. de publicatie ‘Cultuur in tijden van corona’ waarin vijftien culturele instellingen van uiteenlopende aard zijn geportretteerd. Eén van de voornaamste conclusies van de coronacrisis is dat de hardste klappen zijn geïncasseerd door de creatieve zzp’ers. De pandemie heeft zichtbaar gemaakt hoe moeilijk het is om via culturele instellingen de financiële positie van kunstenaars te waarborgen. De sociaaleconomische ongelijkheid in de sector is toegenomen. Voor met name jong afgestudeerde kunstenaars is het bovendien moeilijk om in deze tijd hun loopbaan te starten. In reactie op de coronamaatregelen zijn door culturele instellingen de nodige initiatieven genomen om kunstenaars in contact te brengen met het publiek, of om inkomsten te kunnen generen. Veel van deze initiatieven hadden of hebben echter een tijdelijk karakter. In de meeste gevallen kan dan ook niet gesproken worden van substantiële financiële voorzieningen. Dit roept de vraag op bij wie de verantwoordelijkheid ligt. Welke steun kunnen culturele instellingen leveren? Aan welke instrumenten moeten we hierbij denken? Welke rol zou beleid hierin moeten spelen? Hoe kantelen we van incidenteel naar structureel?
01-06-2021
Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse overlegeconomie is er sprake van een akkoord tussen zowel werkgevers, werknemers als zelfstandigen. Dit Sociaal Akkoord 2021 is de opvolger van het Sociaal Akkoord 2017 van AVV en ONL, waarvan veel onderdelen terecht zijn gekomen in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). ONL, AVV en VZN maken in dit nieuwe akkoord als eerste concrete afspraken over de uitvoering van de voorstellen uit het eindrapport van de Commissie Regulering van Werk (Commissie-Borstlap) over de benodigde hervorming van ons arbeidsmarktbeleid. Ook geven zij een aanzet voor een open(er) overlegeconomie waarin zelfstandigen zich vertegenwoordigd voelen.
18-05-2021
Het moet een marktplaats worden voor mensen die interesse hebben voor kunst en cultuur in de buurt. Een zangkoor op zoek naar dirigent, een toneelvereniging die een nieuw stuk wil opvoeren of een band op zoek naar een drummer. De Kultuurcentrale.nl is een website waar amateurs en professionals uit de Groninger culturele wereld terechtkunnen, is een initiatief van het provinciale Kultuurloket. Volgens projectleider Paula Mulder is er behoefte aan een online platform. ‘Nu is alles nogal versnipperd,’ vertelt ze. ‘We krijgen bij ons loket geregeld vragen van verenigingen die een dirigent of regisseur zoeken. We plaatsen die in onze nieuwsbrief, maar via onze nieuwe website komen vraag en aanbod rechtstreeks met elkaar in contact.’
06-05-2021
De Kunstenbond schreef in opdracht van Platform ACCT op basis van de Autoriteit Consument & Markt leidraad een whitepaper over de mogelijkheden op het gebied van collectief onderhandelen van zzp'ers.
03-05-2021
Het CBS publiceert de tabel Arbeidsmarkt culturele en creatieve sector 2010-2020Q3. Met daarin cijfers over het aantal banen, arbeidsjaren en zelfstandig ondernemers in de culturele en creatieve sector voor de jaren 2010 tot en met het derde kwartaal van 2020 (voorheen: tabellenset Cultuur in Beeld). Deze tabellenset is samengesteld op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De tabellen bevatten een tijdreeks, voor werknemers gaat het om de periode van 2010 tot en met het derde kwartaal van 2020, voor zelfstandig ondernemers om de periode van 2010 tot en met 2019.
19-04-2021
In navolging van de onderzoeken naar arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden onder freelance musici (klassieke en pop) en archeologen voerde HTH Research rondetafelgesprekken met vier andere beroepsgroepen in de sector. Welke knelpunten liggen er in ontwerp, cultuureducatie en amateurkunst, film en media? Voor de ene sector werd duidelijk dat er nog veel kennis moest worden vergaard (wat kost nu eigenlijk een gemiddeld optreden?). Bijna alle sectoren willen een overzicht met tariefrichtlijnen ontwikkelen. Een andere sector vond het van belang dat ook collega’s weten wat het betekent als er tegen (te) lage tarieven gewerkt wordt. Ook werd vaker gevraagd om te komen tot een gedeeld begrippenkader. Platform ACCT werkt de komende jaren aan praktische doelen per sector.
15-04-2021
Kunstenbond maakt zich zorgen over zzp’ers in de cultuursector die nauwelijks oudedagsvoorziening opbouwen. In samenwerking met zzp'ers en opdrachtgevers uit de cultuursector en pensioenfonds Zorg en Welzijn werd een eenvoudig pensioenproduct voor zzp'ers ontwikkeld. Men is klaar om te testen en heeft daarvoor experimenteerwetgeving nodig, maar na jaren van positieve berichten lijkt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zich plots terug te trekken. Iets wat haaks staat op de afspraken in het pensioenakkoord. De Kunstenbond doet daarom een beroep op de ministeries van OCW, SZW en Financiën : Geef de gevraagde extra ruimte om te experimenteren met deze pilots voor de ontwikkeling van passende pensioenproducten.
15-04-2021
In 2020 zette Platform ACCT de eerste stappen in de ontwikkeling van digiPACCT: een platform voor HR en arbeidsvoorwaarden in de culturele en creatieve sector. Op 10 mei 2021 gaat hetofficieel van start met een online kick-off bijeenkomst. DigiPACCT is het platform voor HR en arbeidsvoorwaarden voor iedereen met HR-taken in de culturele en creatieve sector. Samenwerking, netwerken en het delen van kennis staan centraal. Met dit platform willen we goed werkgever- en opdrachtgeverschap in de sector stimuleren.
13-04-2021
Het nieuwe rapport op basis van de HBO-Monitor laat zien dat HBO-afgestudeerden meer stress ervaren in hun werk dan vóór de coronapandemie. Dit aandeel ligt het hoogst bij afgestudeerden uit de sectoren kunst (49%) en onderwijs (bijna 47%). De sterkste stijging in werkstress in coronatijd zien we bij de sector gezondheidszorg. Daartegenover staat dat werkloosheidscijfers onder de groep HBO- afstudeerders relatief weinig veranderd zijn. Wel is een relatief sterke stijging in werkloosheid te zien bij de kunstsector. Deze is vrijwel zeker deels het gevolg van de coronapandemie.
22-03-2021
Het aantal zelfstandigen met een volledige werkweek (van 35 uur of meer) is tijdens de coronapandemie gedaald. Afgelopen jaar werkten in het vierde kwartaal 895.000 zelfstandigen voltijds, zo'n 44.000 minder dan in dezelfde periode in 2019. Eén op de drie zelfstandigen met minder dan 20 uur werk per week, zou graag meer uren willen werken. Voor de coronacrisis was dat één op vier. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Hoe dat komt? Zelfstandigen hebben gewoon een stuk minder opdrachten in deze coronatijd", zegt CBS-woordvoerder Van Mulligen. "Werknemers in loondienst hebben misschien ook wat minder werk, maar zelfstandigen merken dat direct en veel heviger." Tegelijk met de toename van het aantal zelfstandigen dat minder dan 35 uur per week werkt, steeg ook het aantal zelfstandige deeltijdwerkers dat wekelijks best meer uren zou willen werken. Dat zijn vooral mensen in creatieve en talige beroepen.
15-03-2021
In maart 2020 gaat de cultuursector vanwege de coronacrisis in lockdown. Culturele organisaties komen in financieel zwaar weer. Steunpakketten bieden soelaas, maar zijn voor sommigen ook slechts een druppel op een gloeiende plaat. Vanaf de zomer sijpelden de berichten binnen over reorganisaties, waarbij gedwongen ontslagen vallen die iedereen pijn doen. Na een paar maanden waarin cultuurorganisaties gereguleerd open mogen zijn met maximale (=minimale) bezoekersaantallen moet alles in november toch weer helemaal op slot. Op welke manier hebben de onzekere tijden en financiële tekorten hun weerslag gevonden in het vacature-aanbod in de sector? Culturele Vacatures blikt terug.
15-03-2021
De coronacrisis dwingt kunstenaars soms om een ander vak te kiezen. NRC sprak met vier van hen, die een nieuw beroep hadden gekozen.
15-03-2021
Recent onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam (UvA) toont aan dat het reële inkomen van werkenden in de creatieve industrie de afgelopen 10 jaar is afgenomen. Waar begin 2010 vaste contracten nog in de meerderheid waren, zijn dat eind 2018 zzp’ers. Ook het aandeel werkenden dat verschillende posities of banen combineert, de multiple jobholders, is in deze periode toegenomen. De COVID-19 crisis zal dit er sindsdien niet beter op gemaakt hebben. Deze zesde ‘Kort & Bondig’ richt zich op de vraag hoe de flexibilisering van de arbeidsmarkt van de creatieve industrie er het afgelopen decennium uit heeft gezien. De bevindingen zijn gebaseerd op analyses van microdatabestanden van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
11-03-2021
Werkenden in de culturele en creatieve sectoren kunnen sinds een aantal maanden een beroep doen op Werktuig PPO voor cofinanciering van permanente professionele ontwikkeling. Normaal gesproken kan bij Werktuig PPO 1/3 bijdrage aan de kosten worden aangevraagd, met daarnaast een eigen bijdrage en een bijdrage van de werk/opdrachtgever. Momenteel hebben zzp’ers door de coronacrisis vaak geen opdrachtgever die professionele ontwikkeling wil of kan meefinancieren. In specifieke situaties kan er vanuit PPO tijdelijk een extra bijdrage leveren tot 2/3 van de totale investering met een maximum van 2.000 euro. Deze mogelijkheid tot aanvragen van een extra bijdrage loopt tot 1 juli 2021.
09-03-2021
Het specifieke overheidsbeleid om de werkgelegenheid in de culturele en creatieve sector in stand te houden werkt niet. Dat blijkt uit de Corona Poll van de Creatieve Coalitie en Kunstenbond. Werk en betalingen worden massaal doorgeschoven (72,6%). Bijna 70% van de zzp’ers/werknemers met een tijdelijk contract ontvangt geen of slechts een deel van het overeengekomen honorarium/salaris (69,4%). Daarnaast ging per werkende 16 weken aan werk waarover men in gesprek was, in 2020 niet door. Het generieke beleid biedt nauwelijks een vangnet. De belangrijkste conclusies op een rij.
04-03-2021
Het Amsterdamse poppodium Melkweg gaat medewerkers helpen om zich om te scholen naar beroepen in de IT-sector. Op die manier hoopt het podium (voormalig) medewerkers meer kansen te bieden op de arbeidsmarkt, nu de cultuursector nog steeds door zwaar weer gaat. Daarnaast biedt het de deelnemers ook waardevolle skills bij hun werkzaamheden in de Melkweg.
04-03-2021
Freelancers die werkzaam zijn in de eventindustrie denken niet dat de sector dit jaar uit het dal krabbelt. Dat blijkt uit een enquête die is uitgevoerd door de Vereniging Voor Freelance Event professionals (VVFE) onder haar 522 leden. Uit de cijfers blijkt verder ook dat de behaalde omzet uit 2020 merendeels behaald is uit andere werkzaamheden, buiten de cultuur- en evenementensector. In 2021 verwachten de freelancers 60% van de omzet van 2019 te halen. De freelancers zijn daarentegen een stuk positiever over 2022. De generieke steunmaatregelen zijn voor 65% van de achterban niet toegankelijk. 46% procent van de ondervraagden is begonnen met bij- of omscholing.
17-02-2021
In het vierde kwartaal van 2020 daalde zowel het aantal banen en vacatures als de werkloosheid. Na een toename in het derde kwartaal waren er aan het eind van het vierde kwartaal weer minder openstaande vacatures. Het aantal vacatures daalde met 6 duizend naar 210 duizend. Vergeleken met het derde kwartaal waren er 14 duizend banen minder. Met 384 duizend was het aantal werklozen 35 duizend lager dan in het voorafgaande kwartaal. Door de lockdown die medio december 2020 inging, nam het aantal banen in de cultuur, recreatie en overige diensten af met 4 duizend in het 4de kwartaal van 2020. Zo blijkt uit cijfers van het CBS.