Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Op 15 oktober 2024 lanceerden we Cultuurtraject Brabant. Hiermee kun je als intermediair werken vanuit een gezamenlijke visie en uniforme taal voor cultuureducatie, van waaruit je culturele activiteiten kritisch kunt bekijken en beschrijven. Tegelijkertijd zijn de nieuwe kerndoelen in aantocht. Op 21 november a.s. presenteert het SLO de definitieve leerdoelen kunst & cultuur. 

In deze bijeenkomst nemen we je mee in de actuele ontwikkelingen rondom de kerndoelen en ‘vermogens en bouwstenen’. Er is ruimte voor een kritische blik en feedback vanuit jou als intermediair. Hoe verhoudt dit alles zich tot elkaar? Wat levert het scholen op? Hoe kun je hiermee werken aan een doordacht curriculum?

Na afloop is er een gezamenlijke lunch. 

Het definitieve programma van deze bijeenkomst wordt binnenkort op deze plek bekendgemaakt. 

'Vermogens en bouwstenen' in de praktijk

Binnen Cultuurtraject Brabant vormen drie culturele vermogens het fundament:

  • Maken – creërend vermogen: De leerling geeft op eigen wijze vorm aan zijn verbeelding, gevoel, waarneming of kennis.
  • Meemaken – receptief vermogen: De leerling stelt zich open voor culturele uitingen zowel in zijn omgeving als daarbuiten.
  • Betekenis geven – reflectief vermogen: De leerling reflecteert op culturele uitingen van anderen en zichzelf en geeft er betekenis aan.

Deze vermogens en bijbehorende bouwstenen waren nog niet getest in de praktijk. Inmiddels heeft er een pilot plaatsgevonden met zowel Pabo-docenten, Pabo- studenten en cultuuraanbieders. Daaruit bleek dat een doorontwikkeling nodig was. Het taalgebruik bleek soms te complex en een enkele bouwsteen was tegenstrijdig opgesteld.

We hebben de vermogens en bouwstenen herzien, maar missen nog inzichten en feedback van intermediairs. In dit NICE-café kijken we samen naar de herziening en nemen we jullie perspectief als intermediair mee. De nieuwe kerndoelen vormen hiervoor een belangrijk vertrekpunt.