De docent van de toekomst

Welke kennis en vaardigheden moet de muziekdocent van de toekomst beheersen? Welke veranderingen heeft het muziekonderwijs de afgelopen jaren ondergaan? Hoe worden vandaag de dag muziekdocenten opgeleid? Door middel van verschillende sprekers die hun kennis en visie delen, word je geïnspireerd en blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het muziekonderwijs. Een gevuld programma waar nog genoeg ruimte is om gesprekken met elkaar te voeren en ervaringen uit te wisselen. Hoe zou het bij de andere muziekdocenten gaan? Kan je daar nog iets van leren? Wat wil jij delen met anderen?

fotograaf: Ilse Wolf Fotografie

Praktische informatie

Wat | webinar De nieuwe muziekdocent | De docent van de toekomst

Wie | voor alle VO en PO docenten Muziek

Wanneer | dinsdag 19 oktober 2021, 16.00 uur – 17.30 uur

Waar | online via Teams

Het programma

In deze interactieve ‘meet up’ zullen Carla Lagarde-de Waal, studieleider Academie voor Muziekeducatie van Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg en Dr. Michel Hogenes, hoofddocent/onderzoeker aan de pabo van de Haagse Hogeschool ingaan op deze vragen. Paul Luijkx, docent Muziek aan het Mencia de Mendoza Lyceum te Breda behandelt een praktijkvoorbeeld over ontwerpend onderwijs binnen muziek/ckv in 5 VWO. Daarnaast is er aandacht voor jullie vragen en is er ruimte om elkaar digitaal te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Tevens is deze ‘meet-up’ een eerste aanzet om te komen tot een ‘Netwerk Docenten Muziek’ binnen de provincie Noord-Brabant.

Deelnemen

Aanmelden voor dit webinar is niet meer mogelijk, maar via deze link kun je deelnemen.

Deelnemen aan dit webinar

Carla Lagarde-de Waal

Carla Lagarde-de Waal deelt haar visie over de ontwikkelingen binnen muziekeducatie en de rol die het werkveld hierin (nog meer) kan spelen. Hoe kan jij een changemaker zijn vanuit jouw onderwijspraktijk? Hoe houd je je eigen artistieke praktijk levend? Dit vraagt om aanpassingen van het huidige onderwijssysteem: de Docent Muziek als muzikale inspirator, het creëren van een feedback cultuur, vraaggestuurd werken en vele andere aspecten die de huidige student Docent Muziek meekrijgt.

fotograaf: Rens Bressers Fotografie

Carla Lagarde-de Waal

Michel Hogenes

Michel Hogenes gaat in op de mogelijkheden van het inzetten van onderzoekend en ontwerpend leren binnen het muziekonderwijs. Samen met collega’s van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en het Muziekgebouw aan ’t IJ deed hij onderzoek naar het bouwen van technology-based muziekinstrumenten in de bovenbouw van de basisschool. De ervaringen en zijn ideeën om deze aanpak in te zetten in het PO en VO zal hij tijdens zijn presentatie delen.

Michel Hogenes

Meet-up

Ook kunstvakdocenten van andere disciplines zijn van harte welkom. De intentie van Kunstloc Brabant is om toe te werken naar een bredere meet-up podiumkunsten. Deze meet-up ligt de focus op muziek, maar we kunnen ons voorstellen dat vergelijkbare vragen ook relevant zijn voor andere kunstdisciplines. Heb je interesse in een meet-up voor de podiumkunsten? Laat het ons weten.