
“Eigenaarschap”. Terwijl ik het zeg, voel ik jeuk opkomen. We hebben met het team een voorbereidende sessie rondom het werken met leergemeenschappen, en wat daarin – volgens ons – belangrijk is. Eigenaarschap dus. Ik onderdruk de neiging om te krabben.
Het heeft niets te maken met het daadwerkelijke belang van eigenaarschap (het is écht essentieel), maar het is het woord zelf dat niet meer smaakt. Hetzelfde heb ik met ‘creativiteit’. Ook een beetje uitgekauwd. We nemen het woord allemaal graag in de mond, maar wat betékent het nu eigenlijk? Het volgende woord op mijn lijstje dat hard op weg is om compleet platgeslagen te worden: ‘borging’ (bereid je er maar op voor: we gaan dit woord de komende jaren nog vaak horen).
Wollige wereld
Wollig taalgebruik. Het wordt ons als culturele sector vaak verweten. Misschien niet geheel onterecht. In onze goedbedoelde pogingen termen als eigenaarschap of creativiteit te duiden, raken we niet zelden nog verder verstrikt in onze eigen wollige wereld.
Natuurlijk, het heeft z’n voordelen: wol is lekker warm en comfortabel. Knus en gezellig. Een zachte landing. Daar kan niemand ‘tegen zijn’, toch? De keerzijde: een van de jammerlijke eigenschappen van wol, is dat het jeuk opwekt. En als je eigen woorden beginnen te jeuken, dan weet je dat er iets moet veranderen.
In de roos
Heldere communicatie die ráákt is onmisbaar om het belang van cultuur voelbaar te maken. Een continu proces van lobbyen. Bij raadsleden, wethouders en beleidsmedewerkers (zelf ook niet vies van wollige taalgebruik overigens). Maar ook bij samenwerkingspartners als scholen, cultuuraanbieders en wellicht zelfs ouders van leerlingen is het belangrijk een boodschap te hebben die recht in de roos schiet.
Als je nu verwacht dat ik dit stukje ga afsluiten met precies díe boodschap (copy/paste, hoppakee) dan moet ik je teleurstellen. Om de boodschap krachtig over te brengen moet je deze afstemmen op jouw eigen lokale situatie én jouw eigen persoon. Toch echt zelf aan de bak dus.
Donderdag 5 juni: workshops Lobby & Communicatie
Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen. Op 5 juni duiken we in de wereld van lobby en communicatie. Uiteraard zijn er workshops over hoe je taal in jouw voordeel kunt laten werken, maar je krijgt ook meer informatie over hoe je in een gemeente een succesvolle lobby voert. En speciaal voor intermediairs is er nog een middagprogramma waarin we in rollenspel vanuit verschillende stakeholders de kansen en blinde vlekken van jullie eigen projecten inzichtelijk maken.
Laten we de wol eraf scheren tot we zien welke kern er onder zit. Wel zo verfrissend.
Wil je meer weten?
Neem gerust contact met mij op.