Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

De impact van AI op de cultuursector

AI is ‘here to stay’, maar wat kunnen we er eigenlijk mee? Hoe verandert AI de kunst- en cultuursector vanuit juridisch, artistiek, technologisch en ethisch perspectief? En hoe kun jij jezelf daartoe verhouden?

Kunstloc heeft het - in een unieke samenwerking met TURF - voor je uitgezocht en gaan met je in gesprek over de vraag: bestaat er zoiets als Artistieke Intelligentie?

Verbreed jouw kennis over de ins en outs van kunstmatige intelligentie (AI). Krijg praktische handvatten om direct te ervaren wat AI betekent voor jouw vakgebied. Wat komt er bij kijken? Waar moet je rekening mee houden? En vooral: wat kan het je opleveren?

We demystificeren AI en creëren een moment van rust in de stortvloed aan ontwikkelingen. Door het gesprek te voeren en te spelen met AI ervaar je hoe het je kan helpen, bijvoorbeeld als onderzoeksassistent of ter ondersteuning bij het maakproces. Zo vorm je op basis van kennis en ervaring jouw eigen, geïnformeerde mening.

Na een inspirerende middag sluiten we af tijdens de TURF Vrijmibo bij Publieke Werken. Maak kennis, praat verder wissel ervaringen uit.

Tickets kosten €15 plus €2,50 servicefee, je kunt ze nu bestellen met de knop bovenaan de pagina. De knop leidt je direct door naar de festivalsite van TURF. 

Praktisch: Wat kun je verwachten?

Welkom en Keynote

Na een kort welkomstwoord door Mireille de Groot, directeur-bestuurder van Kunstloc, verzorgt Tom van de Wetering de introductie van het programma. Tom is projectleider AI en creatief ondernemerschap aan de HKU en maakt onderdeel uit van de onderzoekscommissie van het onderzoek van de Raad voor Cultuur over de impact van AI op de cultuursector. In zijn keynote neemt hij je mee in zijn eerste bevindingen en koppelt het aan wat hij als expert signaleert in het onderwijs en het veld.

Welkom en KeynoteMireille de Groot, directeur-bestuurder, Kunstloc Brabant, TIlburg
Welkom en KeynoteTom van de Wetering, Projectleider AI en creatief ondernemerschap, HKU, Utrecht

Interactieve break-out sessies

Vervolgens kies jij in welke onderwerpen je je wilt verdiepen tijdens twee van de interactieve break-out sessies.

AI en databescherming

Guldemond Advocaten: advocaat en AI-expert Julia van Leeuwen – Ga in gesprek over hoe AI, databescherming en contracten samenkomen in de creatieve sector. Praktische inzichten voor makers en organisaties.

AI en databescherming AI en databescherming
Julia van Leeuwen, Advocaat en tech & AI-trainer - Guldemond Advocaten, Amsterdam

Custom GPT's

Gr8 Agency, Witte Rook en KOP: content strategist Robin Janssens en kunsthistorica, project- en communicatiemedewerker Manon van Beek – Leer hoe een custom GPT culturele instellingen helpt met het schrijven van nieuwsbrieven, subsidieaanvragen en met hun storytelling - in hun eigen unieke tone-of-voice. Een inspirerend voorbeeld van AI in de praktijk.

Custom GPT'sRobin Janssens, Content Strateeg, gr8 agency, Breda
Custom GPT'sManon van Beek, kunsthistorica, project- en communicatiemedewerker, Witte Rook, Breda

Prompt als een kunstenaar

Poetics of Prompting
In deze interactieve sessie laat Harm Hofmans (hoofd educatie & programmamaker bij MU Hybrid Art House) zien hoe kunstenaars AI gebruiken in hun creatieve proces. Vanuit kunstwerken die te zien waren in de tentoonstelling Poetics of Prompting (ontwikkeld in samenwerking met The Hmm, platform for internet cultures) laat Hofmans zien hoe belangrijk taal, creativiteit en artistieke know-how zijn om tot verrassende resultaten te komen. Door te focussen op het proces en de prompts en ons niet blind te staren op eindresultaten, leren we de modellen en machines kennen die onze omgeving steeds verder inkleuren.
Prompt als een kunstenaarHarm Hofmans, hoofd educatie & programmamaker, MU Hybrid Art House, Eindhoven

Ethiek en beleid

DEN | Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie: Senior projectadviseur AI Daan Damen – Tijdens deze sessie duik je in de ethische vragen, risico’s én kansen van AI in de cultuursector. Je krijgt praktische handvatten en oefent om beleid te ontwikkelen dat past bij de visie en kernwaarden van jouw organisatie. AI-beleid geeft je houvast, nu en in de toekomst wanneer AI-technologie verandert.

Ethiek en beleidDaan Damen, Senior projectadviseur AI, DEN, Den Haag

Audience Demand Forecasting Model: AI-tool voor publieksgericht programmeren

Edsart Udo de Haes, oprichter van ADFM (i.s.m. Stichting DIP en Cultuurloket DigitALL),  laat zien hoe je met ADFM eenvoudig verrassend concrete antwoorden kan krijgen op jouw programmeringsvraagstukken. Ga aan de slag met ADFM en vergelijk welk podiumunstenaanbod of welk podium het door jou gewenste publiek oplevert en optimaliseer op ticketprijs en speeldatum.

Audience Demand Forecasting Model: AI-tool voor publieksgericht programmerenEdsart Udo de Haes, Founder ADFM, Bergen