
We leven steeds digitaler: we ontmoeten elkaar online, bekijken en interacteren met de wereld door onze telefoon, en alles is binnen handbereik. Digitalisering verandert de manier waarop we samenleven in een hoog tempo. Bijna alle sectoren ontwikkelen van fysiek naar digitaal of zoeken een hybride vorm. Dat noemen we digitale transformatie. Maar hoe zit dat met cultuur? Verander jij ook mee? Met het podium dat jij runt? Het museum waar jij werkt? De kunst die jij deelt? Blijf jij jouw publiek raken en trek je zo ook nieuw publiek aan?
Digitale transformatie hoeft niet ingewikkeld te zijn en je hoeft het niet alleen te doen. Samen met andere culturele instellingen in Brabant veranderen we de manier waarop we werken. Op deze pagina laten we zien hoe we dit aanpakken.
De behoefte van je cultuurpubliek verandert
Kijk eens om je heen. Waar is iedereen? En waar is iedereen mee bezig, de hele tijd? Grote kans dat je deze tekst leest op het scherm van je telefoon. Vooraf, tijdens en na afloop van een cultuurbezoek is het scherm nooit ver weg. Met het scannen van een QR-code en het downloaden van een app, gaat in steeds meer musea, presentatie-instellingen, theater- film- en concertzalen met een klik en een swipe een digitale wereld open. Die biedt je informatie op maat en nieuwe artistieke content. Je kunt actief deelnemen en direct reageren. Alleen, of samen met anderen. Steeds meer cultuuraanbod bestaat uit een mix van digitale en fysieke ervaringen. Online en offline bestaan naast elkaar en versterken elkaar.
Wat gaan we concreet doen:
Kennis delen
Waar hebben we het nu over bij digitale transformatie? Het gaat over de veranderingen in een organisatie of beroepspraktijk onder invloed van ons toenemende gebruik van digitale technologie. Dit raakt aan veel aspecten. Denk aan een inclusief kunstaanbod (toegankelijk voor iedereen), gebruik van publieksdata, inzet van crm systemen, omgang met AI. Kort door de bocht betekent de digitale transformatie voor de cultuursector: meebewegen met een continu veranderende beleving en veranderende behoeften van een publiek dat zich steeds vaker in een digitale wereld bevindt.
Inspiratie & Kennis
Trainingen met kennisinstituut DEN
We werken nauw samen met kennisinstituut DEN - dé landelijke aanjager van digitale transformatie voor cultuur. Samen met hen bieden we trainingen aan over digitale transformatie waar jij binnen jouw culturele organisatie mee aan de slag kunt gaan. Het doel van deze trainingen is om jouw vaardigheden en digitale leiderschap te vergroten. Zo helpen we jouw culturele organisatie bij de professionalisering van je digitale aanbod. De digitale transformatie vraagt namelijke specifieke inspanningen om zo te komen tot een inclusief kunst- en cultuuraanbod waar iedereen aan mee kan doen. Het is essentieel voor het toekomstbestendig maken van onze cultuursector.
Bouwen aan een leercommunity
Zoals je in het filmpje ziet en hierboven leest, vinden we het belangrijk dat je weet dat digitale transformatie een proces is. En dat je dit niet alleen hoeft te doen. We kunnen van elkaar leren en inspireren met goede voorbeelden uit de praktijk. Daarom bouwen we aan een Brabantbreed leernetwerk. Waarin instellingen en makers steun vinden om gezamenlijk op te kunnen trekken en van elkaar te leren.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Alle kennis, inspiratie en laatste trends in jouw mailbox? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief Digitale Transformatie.
Elkaar inspireren
Met een aantal Brabantse pioniers op het gebied van digitale transformatie, zoals de Effenaar, Witte Rook, DansBrabant en Stichting Podiumkunsten Bergen op Zoom hielden we interviews. Ze geven tips en delen inspiratie. De interviews lees je terug op onze website.
Verdiep je verder in digitale transformatie
Volg de laatste trends & ontwikkelingen

Auteursbond lanceert campagne AI = Jatwerk
De Auteursbond lanceert op 17 oktober de campagne AI = Jatwerk. Met deze actie willen de ruim 2.000 leden aandacht vragen voor wat zij zien als grootschalige inbreuken op het auteursrecht door grote technologiebedrijven. Volgens de Auteursbond vormt kunstmatige intelligentie de grootste schending van auteursrechten in de geschiedenis.
Creative Jam op Dutch Design Week richt zich op misinformatie
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven nemen studenten uit het hele land het op tegen misinformatie en fake news, versterkt door AI. Op donderdag 24 oktober 2025 organiseren BNNVARA, NTR, KRO-NCRV, NPO Innovatie, Dutch Digital Agencies (DDA), Dutch Digital Design, Night of the Nerds en het SintLucas gezamenlijk de Creative Jam 2025.
De jaarlijkse challenge daagt studenten uit om creatieve oplossingen te bedenken voor maatschappelijke vraagstukken. Eerdere edities stonden in het teken van thema’s van partners als IKEA, Philips en What Design Can Do. Dit jaar ligt de focus op de invloed van AI op de verspreiding van nepnieuws en de vraag hoe jongeren zich daartegen kunnen wapenen.
VR in zorgcentra- Als de mens niet naar het concert komt...
Als de mens niet naar het concert kan, komt het concert wel naar de mens. Strijkersensemble Amsterdam Sinfonietta komt op een wel heel bijzondere manier bij een nieuw publiek. Hun concerten zijn namelijk vanaf nu in een Virtual Reality-ervaring te beleven voor mensen die niet zomaar meer naar de concertzaal kunnen gaan; de bewoners van zorgcentra. Deze bewoners kunnen, met een VR-bril op hun hoofd, onder meer de Sinfonia Concertante van Mozart beleven.
09-10-2025,
Bron: NPO Klassiek
Wil je meer weten over digitale transformatie?
Heb je een vraag, hulp nodig bij subsidie-aanvragen, deel je graag jouw kennis en/of wil je je aansluiten bij onze community? We horen graag van je!